Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:53
Doesnotcompute schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:41:
[...]

De hele MHI app is brak. Klinkt allemaal een beetje alsof je niet blij bent met je aankoop en ook niet open gaat zijn voor enige beargumentatie van mijn kant, dus ik ga de moeite verder ook niet nemen daarvoor. Er staat genoeg vermeld met bronnen e.d. op de website van MHI. https://www.mhiaa.com.au/...tre/clean-air-technology/

Ik heb nog nooit roest gezien in een MHI wandunit overigens. Laat eens wat fotos zien, dan ga ik eens kletsen met een service engineer van Coolmark oid, die kom ik regelmatig tegen in het veld.
Hier ook roest zichtbaar bij beide binnenunits, aan de rechter onderzijde van de verdamper.
( roestvlek op condenswater-lekbak weg kunnen poetsen )
Airco’s hangen nu 3 jaar

Nog even gecontroleerd of ze wel waterpas hangen ivm afvoer condenswater, dit is oke.
Reiniger gebruikt van Advanced ( Ph7, niet corrosief )

Roest lijkt nu minimaal, maar deze foto is gemaakt na de schoonmaak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOl4zTRDE8SQl5zxLsU8bbqitkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epck1d359gPIgNA5YZ4luHYu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door pjotter1965 op 07-09-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
ThinkPad schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:54:
Iemand ervaring met een tikkende fanrol?
[…]
Van de week het lager aan de linkerkant vervangen. Het is nu voor 90% weg _O_ Alleen heel in de verte en als het stil is buiten dan kan ik het nog horen als ik mij erop focus. Niet hard genoeg meer om irritant te zijn in ieder geval!
Vermoed toch wat onbalans in de fanrol, ik heb er eentje liggen nieuw in doos, misschien die ook nog ‘even’ wisselen.

@hierboven, ik heb units in november vorig jaar opgehangen en zag afgelopen week ook wat roest. Niet zo spannend, is een blikken plaatje aan de zijkant van de warmtewisselaar. De warmtewisselaar is van koper/aluminium, dus daar gebeurt niks mee.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 07-09-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
ThinkPad schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:47:
Er zit een schroefje binnenin die je los moet draaien ;) Als je met een zaklamp de fanrol bekijkt helemaal rechts en dan met de hand ronddraait dan kom je op een gegeven moment een opening in de rol tegen (mist één fanblad) en met een lange schroevendraaier kun je dat schroefje dan losdraaien.

Ik heb vandaag het lager links gewisseld, hopelijk is dat voldoende om het tikken van de fan te verhelpen. Zo niet, dan ben ik ook aan de beurt om fanrol te wisselen :P Maar dat komt ook wel goed. Dacht eerst dat hij via links eruit moest (wat lastig zou worden gezien hij vrij dicht op muur zit), maar met de condensbak eraf heb je aan de onderkant vrij veel ruimte om hem schoon te maken, of eruit te halen idd. Is allemaal best logisch in elkaar gezet die MHI's als je het eenmaal maar weet :)

Als je WD40 hebt gebruikt zou ik de boel wel even weer invetten. Het nieuwe lager kwam in de verpakking al met een lik vet erin. WD40 lost dat juist op.
Handige tip, ik ben van plan deze winter (of volgend jaar, want ze zien er nog vrij goed uit) ze aan te pakken.
Waarmee vet je de lagertjes in?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
pjotter1965 schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:02:
[...]

Hier ook roest zichtbaar bij beide binnenunits, aan de rechter onderzijde van de verdamper.
( roestvlek op condenswater-lekbak weg kunnen poetsen )
Airco’s hangen nu 3 jaar

Nog even gecontroleerd of ze wel waterpas hangen ivm afvoer condenswater, dit is oke.
Reiniger gebruikt van Advanced ( Ph7, niet corrosief )

Roest lijkt nu minimaal, maar deze foto is gemaakt na de schoonmaak

[Afbeelding]
Ziet er hier precies zo uit, ook 3 jaar in gebruik, weinig voor koelen.
Zal wel "normaal" zijn...

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:40
Mijn fanrol maakt sinds een tijdje ook een geluid van onbalans. Bij het kijken naar de fan in de unit, lijkt deze ook een onbalans te hebben. is dit op te lossen door nieuwe lager of nieuwe fanrol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Er is ook een nieuwe versie van de WF-RAC integratie voor Home Assistant uit.
O.a. het soms onbeschikbaar raken van de airco's zou hiermee opgelost moeten zijn.

Met de integratie kun je de airco vanuit Home Assistant aansturen via de (vaak) standaard ingebouwde MHI wifi-module ('WF-RAC'). Werkt bij mij prima, gaat via lokale netwerk.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 08-09-2025 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
Vandaag schoonmaak buitenunit , eerste keer sinds 3 jaar.
Conclusie : in de toekomst toch maar schoonmaken om de 2 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbTRJU9Oi2mMN7oSWLt81y_wvtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRes8pRDVoJE9qNvLjaePab3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkK24vIw_jri_cc1rC5Ia4aRvRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAEnxyEEjSZRTDbOhndcHwDI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdXMkGmmGo839e-8WCaIBJpQ8do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRGvMkEWJjRzGWqdcZkn7hAU.jpg?f=fotoalbum_large

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
pjotter1965 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:12:
Vandaag schoonmaak buitenunit , eerste keer sinds 3 jaar.
Conclusie : in de toekomst toch maar schoonmaken om de 2 jaar.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er weer netjes uit.

Mag ik vragen welke schoonmaakmiddelen gebruikt zijn? Ik moet namelijk binnenkort ook het dak op (buitenunit hangt nu 2 jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
Starck schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:18:
[...]

Ziet er weer netjes uit.

Mag ik vragen welke schoonmaakmiddelen gebruikt zijn? Ik moet namelijk binnenkort ook het dak op (buitenunit hangt nu 2 jaar).
Vertex ( advanced ) te gebruiken voor binnen- en buitenunit…..Wel duur ( 5 lt kan )

Anderen gebruiken ook andere middelen, zoals verdunde Dasty. Maar dat durfde ik niet aan.

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:03
Ik spuit de buitenunit zo nu en dan in met foam shampoo voor de auto, in realiteit doe ik dit na het auto wassen. (bilt hamber touchless). Heb nooit het idee gehad dat het nodig was btw

Auto foams zijn namelijk ph neutraal en hebben als doel vuil verwijderen. 85 eu voor een speciale verdamper foam is dan ook vrij heftig

[ Voor 8% gewijzigd door Grutte Pier op 10-09-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:49
Weet iemand zo hoe je de 2 graden offset van een MHI airco uitzet bij verwamen?
Ik stel 21 graden in, en het wordt 23 graden. Volgens mij kon je dat uitzetten (ooit eens ergens gelezen) maar ik kan het niet terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Deze (even zoeken op 'offset' in het topic :) ): JBtL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdeppie
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 22:11
Goedemiddag allemaal,
Ook ik ben nu trotse eigenaar van een MHI multisplit systeem.
SCM45ZS-W buitenunit met een
SRK35ZS-WF in de ingang om voornamelijk bij te verwarmen (dit had een 25 moeten zijn maar ergens is er iets fout gegaan…) en een
SRF25ZS-W in de slaapkamer om alleen te koelen.
Aangezien de vloerunit geen WiFi module had heb ik er 2 stuks ESP voor ESPHome bijbesteld via V&A en die werden netjes voorgeprogrammeerd binnen een dag geleverd door AUijtdehaag.
Module in de vloerunit gezet met wat hulp van foto’s die hier in het topic geplaatst waren en werden direct herkent door HA en draaien prima.
Na het inbouwen dacht ik, dat waarschijnlijk één module ook voldoende was geweest aangezien ik nu bijna alle gegevens van de buitenunit al binnen krijg via de unit op de slaapkamer.
Vandaag even wat aan het spelen geweest en wat zie ik daar....de originele module en de ESPHome geven verschillende waardes door voor dezelfde buitenunit.
Iemand dit al gezien? Ik ben het hier op het forum niet tegengekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3raCChKKF4zS2FKvIrLAiAJcis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4NFfcqnk5CyaUDrntk6qTaS.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Flappie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:24:
Weet iemand zo hoe je de 2 graden offset van een MHI airco uitzet bij verwamen?
Ik stel 21 graden in, en het wordt 23 graden. Volgens mij kon je dat uitzetten (ooit eens ergens gelezen) maar ik kan het niet terug vinden.
Binnenunit uitzetten en de knop onder de binnenunit 30 seconde indrukken tot je twee piepjes hoort.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
Mdeppie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:57:
Goedemiddag allemaal,
Ook ik ben nu trotse eigenaar van een MHI multisplit systeem.
SCM45ZS-W buitenunit met een
SRK35ZS-WF in de ingang om voornamelijk bij te verwarmen (dit had een 25 moeten zijn maar ergens is er iets fout gegaan…) en een
SRF25ZS-W in de slaapkamer om alleen te koelen.
Aangezien de vloerunit geen WiFi module had heb ik er 2 stuks ESP voor ESPHome bijbesteld via V&A en die werden netjes voorgeprogrammeerd binnen een dag geleverd door AUijtdehaag.
Module in de vloerunit gezet met wat hulp van foto’s die hier in het topic geplaatst waren en werden direct herkent door HA en draaien prima.
Na het inbouwen dacht ik, dat waarschijnlijk één module ook voldoende was geweest aangezien ik nu bijna alle gegevens van de buitenunit al binnen krijg via de unit op de slaapkamer.
Vandaag even wat aan het spelen geweest en wat zie ik daar....de originele module en de ESPHome geven verschillende waardes door voor dezelfde buitenunit.
Iemand dit al gezien? Ik ben het hier op het forum niet tegengekomen.
[Afbeelding]
Ze lijken wel precies gekoppeld, maar dan met een offset. Overigens geeft de MHi de temps met een maximale presisie van een kwart graden. dus 10, 10.25, 10.50, 10.75. Dus 10.8 zou niet moeten kunnen.
Is de compressor frequentie etc wel hetzelfde?

[ Voor 4% gewijzigd door TereZz op 12-09-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Goeie om te pinnen, dat zoekt makkelijker. @Master-T Zou je deze willen pinnen?

Gaat dus om JBtL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:41
ThinkPad schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:24:
Er is ook een nieuwe versie van de WF-RAC integratie voor Home Assistant uit.
O.a. het soms onbeschikbaar raken van de airco's zou hiermee opgelost moeten zijn.
2024.12 is de laatste versie of mis ik nu iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Cardinal schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:40:
[...]

2024.12 is de laatste versie of mis ik nu iets?
Ja dat klopt, maar ondanks de naamgeving is hij 3wk. geleden uitgebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdeppie
TereZz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:49:
[...]

Ze lijken wel precies gekoppeld, maar dan met een offset. Overigens geeft de MHi de temps met een maximale presisie van een kwart graden. dus 10, 10.25, 10.50, 10.75. Dus 10.8 zou niet moeten kunnen.
1 meting is nog van de originele Wifi module vanaf fabriek en de andere via ESPHome.
Heb net via een data export de waardes vergeleken, hier zie je, dat de ESP inderdaad in stappen van 0,25 werkt maar het module vanaf fabriek dit niet doet.
De compressor kan ik dus nog niet vergelijken. Die data zit niet in de FabrieksWiFi.
Blijft raar dat er verschil in zit van meer dan 1°C.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De formules die in dat project zijn gekozen voor verschillende sensoren komen niet helemaal overeen met de formules die MHI gebruikt(deze zijn uiteraard niet gepubliceerd door MHI). Dus een van de twee als waarheid aannemen en de ander negeren.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 12-09-2025 21:18 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

De buitentemperatuur is toch de temperatuur sensor in de buitenunit. Die geeft hier ook in tienden graden de temperatuur weer.

De temperatuurregeling/meting voor het besturen van de binnenunit gaat in kwart 0,25 graden en daarom zijn de meting van de temperatuur daar dan ook in 0,25 graden.

• ThinkPad
  • Nu online
pjotter1965 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:10:
Vandaag had ik schoonmaak gepland. ( 2 binnenunits / buitenunit )
Ik ben niet verder gekomen dan 1 binnenunit.

Met geen mogelijkheid kreeg ik de fanrol er uit. ( meerdere filmpjes bekeken )
Ik krijg het lager L wel gedemonteerd, maar het glij-busje R wil niet van de ventilator-as. […]
Heb je hem er nog af gekregen? Of niet meer geprobeerd?

Vriend van mij heeft hetzelfde probleem, fanrol lijkt nog ergens vast te zitten nadat je schroefje los hebt. Hij heeft installateur al gevraagd en die zou het navragen bij MHI maar is nog geen antwoord op gekomen. Je zou zeggen dat er servicedocumentatie is.

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:21
[...]

Sinds ik alles van esphome mhiacctrl geupdate heb naar de laatste versies zie ik ook 0.3 0.5 0.8 bij temperatuur. Ik gok dat ze het afronden nu op 1 decimaal.

• pjotter1965
ThinkPad schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:39:
[...]

Heb je hem er nog af gekregen? Of niet meer geprobeerd?

Vriend van mij heeft hetzelfde probleem, fanrol lijkt nog ergens vast te zitten nadat je schroefje los hebt. Hij heeft installateur al gevraagd en die zou het navragen bij MHI maar is nog geen antwoord op gekomen. Je zou zeggen dat er servicedocumentatie is.
Nee, niet meer geprobeerd.
Zag later nog in het bewuste filmpje, dat er een schroevendraaier tussen de fanrol werd gezet. Waarschijnlijk om extra kracht uit te oefenen. Ook dit hielp niet bij mij.

Misschien heeft @flippy nog advies, hij is immers installateur
( zit vooral in algemene topic : L / L warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen )

Nog even AI gevraagd :
1. Locate the set screw:
Find the small screw on the side of the blower wheel that holds it onto the motor shaft.
2. Loosen the set screw:
Use a screwdriver to loosen and remove the screw.
3. Wiggle the blower wheel:
Gently wiggle the blower wheel side-to-side and pull it off the motor shaft.
4. Apply penetrating oil:
If the wheel is still stuck, apply a small amount of penetrating oil (like WD-40) around the shaft and set screw hole to help loosen any rust or seized components. Let it sit for a few minutes before trying to remove the wheel again.
5. Carefully pry:
If the wheel remains stuck, try to carefully pry it from the side using a flathead screwdriver, being very careful not to break the fins or damage the blower assembly.

[ Voor 32% gewijzigd door pjotter1965 op 13-09-2025 09:58 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Schroefje helemaal eruit halen. Niet alleen los.

En het kan goed vast zitten ja.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Mdeppie
LED-Maniak schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:17:
De formules die in dat project zijn gekozen voor verschillende sensoren komen niet helemaal overeen met de formules die MHI gebruikt(deze zijn uiteraard niet gepubliceerd door MHI). Dus een van de twee als waarheid aannemen en de ander negeren.
Ik wil best voor iemand die de formule voor de buitentemperatuur aan kan passen een aantal dagen meten, zodat wij een betere multiplicator vinden die past. Hierbij ga ik er dan vanuit dat wat MHI aan data levert de kloppende data is.
Data die niet klopt maar als waarheid aannemen passen niet bij mijn technische achtergrond (of was het mij OCD brein...hmmm...). :o
Maar goed, straks zit in de 2de unit ook een ESPHome boardje en dan zie ik het verschil niet meer...

iRacing Profiel

• esphome
  • Niet online
@Mdeppie De binnenunit werkt met 0,25 stappen omdat de aansturing ook in 0,25 werkt. De buitenunit geeft waardes terug in tienden.

Als je een externe temperatuursensor aansluit op het MHICtrl boardje dan zijn die gelezen waardes tot ver achter de komma. Gebruik je die waardes dan voor aansturing van de binnenunit dan worden die weer afgerond op kwarten of halven.

[ Voor 0% gewijzigd door esphome op 13-09-2025 16:26 . Reden: Oeps ]

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:12
Mdeppie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:49:
[...]

Ik wil best voor iemand die de formule voor de buitentemperatuur aan kan passen een aantal dagen meten, zodat wij een betere multiplicator vinden die past. Hierbij ga ik er dan vanuit dat wat MHI aan data levert de kloppende data is.
Data die niet klopt maar als waarheid aannemen passen niet bij mijn technische achtergrond (of was het mij OCD brein...hmmm...). :o
Maar goed, straks zit in de 2de unit ook een ESPHome boardje en dan zie ik het verschil niet meer...
Ik zie ook verschil met wat de unit aanlevert, meer data is beter dus als je data aan kan leveren graag! Kan in een dm of als git issue

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Mdeppie
esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:26:
@Mdeppie De binnenunit werkt met 0,25 stappen omdat de aansturing ook in 0,25 werkt. De buitenunit geeft waardes terug in tienden.

Als je een externe temperatuursensor aansluit op het MHICtrl boardje dan zijn die gelezen waardes tot ver achter de komma. Gebruik je die waardes dan voor aansturing van de binnenunit dan worden die weer afgerond op kwarten of halven.
Dat zal best maar verklaard nog geen afwijking van hoger dan zeg maar 0,5 als afrondingsfout.
Dan is “aannames bij benadering tijdens reverse engineering en dus een net iets verkeerde omrekenfactor” aannemelijker.

iRacing Profiel

• Mdeppie
LinuZZ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:55:
[...]

Ik zie ook verschil met wat de unit aanlevert, meer data is beter dus als je data aan kan leveren graag! Kan in een dm of als git issue
Ziet er vandaag trouwens al beter uit dan gistern...ik zal zo de csv data via een DM sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYWmAOzllBqvEnMi5qdN6KaG_r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GgZjBMZQ1W9PbuH5HFy7wpw.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• esphome
  • Niet online
Mdeppie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:47:
[...]
Dat zal best maar verklaard nog geen afwijking van hoger dan zeg maar 0,5 als afrondingsfout.
Dan is “aannames bij benadering tijdens reverse engineering en dus een net iets verkeerde omrekenfactor” aannemelijker.
Ik heb in de code gekeken en de ontvangen waarde wordt 94 afgetrokken en dan door vier gedeeld:

outdoor_temperature_.publish_state((value - 94) * 0.25f); // 20240113
//outdoor_temperature_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f); // 20231101

Staan er bij jou dan in beide modules dezelfde software? Er zijn verschillende versies geweest van de bovenstaande calculatie. Dat kun je zien aan de "//" die aangeven dat regel nu niet meer actief is.

Update: als de deling door vier is dan heb je inderdaad stappen van 0,25 en 10,75 afgerond is dan 10.8 dit omdat er gekozen is om in tienden weer te geven en niet met twee cijfers achter de komma.

Mijn waarneming strookte dus niet met wat er in de communicatie word gezonden in verpakt bytes.

[ Voor 15% gewijzigd door esphome op 13-09-2025 16:27 . Reden: Toch kwarten ]

• Mdeppie
esphome schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb in de code gekeken en de ontvangen waarde wordt 94 afgetrokken en dan door vier gedeeld:

outdoor_temperature_.publish_state((value - 94) * 0.25f); // 20240113
//outdoor_temperature_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f); // 20231101

Staan er bij jou dan in beide modules dezelfde software? Er zijn verschillende versies geweest van de bovenstaande calculatie. Dat kun je zien aan de "//" die aangeven dat regel nu niet meer actief is.

Update: als de deling door vier is dan heb je inderdaad stappen van 0,25 en 10,75 afgerond is dan 10.8 dit omdat er gekozen is om in tienden weer te geven en niet met twee cijfers achter de komma.

Mijn waarneming strookte dus niet met wat er in de communicatie word gezonden in verpakt bytes.
Ik snap de vraag over de software niet helemaal.
Ik heb één buitenunit (multisplit) met 2 binnenunits.
Beide binnenunits hebben een andere module maar meten beide de temperatuur van één buitenunit. (buitentemperatuur)
Airco ingang is met een originele MHI Wifi module
Airco slaapkamer is met een ESPHome module, net geleverd.
Ik hoop het zo duidelijk is

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 19:06
JBtL schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:07:
@Willempie27 Als je de temperatuur kloppend wil krijgen moet je dit even instellen:

[Afbeelding]

Doet verder niets anders dan die 2 graden aanpassing die je nu in hebt gesteld corrigeren. Als je dit doet klopt de thermostaat dus helemaal. Kan deze manier van regelen echt aanraden, de airco loopt erg rustig zo en je kan heel makkelijk testen waar je de sensor het beste kan ophangen, ik gebruik deze sensor trouwens als thermostaat.

https://www.techpunt.nl/e...meter-and-hygrometer.html

Je kan deze ook bij Ali krijgen.
Ik ben ook naar deze instelling aan het kijken. Begrijp ik het goed dat dit alleen van toepassing is als de unit op verwamen staat? Zorgt deze instelling ervoor dat als ik bijvoorbeeld 21 graden in stel, zal normaal gesproken de unit opwarmen tot 23 graden (+2) maar na deze instelling ook daadwerkelijk 21 graden aanhouden? Of deze instelling alleen zinvol als je een externe sensor ergens hebt hangen?

Dit heeft geen impact op koelen of een van de andere modussen?

Hoe activeer je dit nu precies? Moet de unit nu wel of niet aanstaan als je de knop 30 seconden ingedrukt houd? Vind dit niet heel erg duidelijk omschreven.

Is het zo dat de unit na aanpassen rustiger loopt in de verwarm modus?

Gaat het uitzetten weer op dezelfde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
glas86 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:03:
[...]

Ik ben ook naar deze instelling aan het kijken. Begrijp ik het goed dat dit alleen van toepassing is als de unit op verwamen staat? Zorgt deze instelling ervoor dat als ik bijvoorbeeld 21 graden in stel, zal normaal gesproken de unit opwarmen tot 23 graden (+2) maar na deze instelling ook daadwerkelijk 21 graden aanhouden? Of deze instelling alleen zinvol als je een externe sensor ergens hebt hangen?

Dit heeft geen impact op koelen of een van de andere modussen?

Hoe activeer je dit nu precies? Moet de unit nu wel of niet aanstaan als je de knop 30 seconden ingedrukt houd? Vind dit niet heel erg duidelijk omschreven.

Is het zo dat de unit na aanpassen rustiger loopt in de verwarm modus?

Gaat het uitzetten weer op dezelfde manier?
Deze offset compenseert (deels) de meetfout van de sensor ingebouwd in de binnenunit. Hij zorgt niet voor ander regel gedrag.

Het uitzetten van de offset heeft vooral nut bij het gebruik van een externe temperatuursensor omdat de airco de ruimte anders 2 graden hoger gaat verwarmen.

Heb je geen losse sensor, dan zou ik hem aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:05
Iemand ervaring met de kamer thermostaat van MHI: RC ES1 in combinatie met een SRK35ZSX-WFB?
Ik weet dat de wifi in de binnenunit dan afgekoppeld moet worden, het gaat mij voornamelijk om een betere spreiding van de warmte in de kamer te krijgen. Dit in plaats van de ingebouwde thermostaat in de SRK zelf.
Tevreden met de mogelijkheid om het in de MHI app in te stellen, via bleu tooth?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
dinandus schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:55:
Iemand ervaring met de kamer thermostaat van MHI: RC ES1 in combinatie met een SRK35ZSX-WFB?
Ik weet dat de wifi in de binnenunit dan afgekoppeld moet worden, het gaat mij voornamelijk om een betere spreiding van de warmte in de kamer te krijgen. Dit in plaats van de ingebouwde thermostaat in de SRK zelf.
Tevreden met de mogelijkheid om het in de MHI app in te stellen, via bleu tooth?
RC-ES1 en RC-EX3A werken alleen als je daar ook een SC-BIKN2-E bij koopt en dat maakt het een dure aangelegenheid van bijna €400,- (Die SC-BIK is wat lastig weg te werken, flink kastje en je moet een draad in een goot over de muur/plafond laten lopen).

Als het je puur om de temperatuur gaat, wat dacht je van een tussenoplossing?
https://clima.protoart.ne...heavy-industries-airtoair

Dan kan je je bestaande WF-RAC met wifi blijven gebruiken en heb je een losse externe sensor. Geen thuis automatisering of wat dan ook nodig. Kastje inpluggen, sensor koppelen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:59:
[...]

Deze offset compenseert (deels) de meetfout van de sensor ingebouwd in de binnenunit. Hij zorgt niet voor ander regel gedrag.

Het uitzetten van de offset heeft vooral nut bij het gebruik van een externe temperatuursensor omdat de airco de ruimte anders 2 graden hoger gaat verwarmen.

Meetfout? :N
Volgens mij verwarmt de airco gewoon precies tot de ingestelde temperatuur :Y Dat je zelf meters lager in een 2 graden koudere bubbel gaat zitten is de airco niet aan te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Martin7182 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:45:
[...]

Meetfout? :N
Volgens mij verwarmt de airco gewoon precies tot de ingestelde temperatuur :Y Dat je zelf meters lager in een 2 graden koudere bubbel gaat zitten is de airco niet aan te rekenen.
Semantiek. De verwachte temperatuur wordt niet gehaald op de locatie waar je hem instelt. Niet via de app, niet via de afstandsbediening. Dus noemen we dat een meetfout. MHI compenseert niet voor niets 2 graden. Het is een foute meting ten opzichte van de te verwachte locatie en te verwachten gedrag. Niet voor niets dat veel klanten bij installateurs klagen dat de temperatuur niet gehaald wordt: het strookt niet met de verwachting en is daarom fout.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 19-09-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 19:06
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:59:
[...]

Dank, voor je reactie. Vanwege het feit dat ik geen losse senor heb. Laat ik de instelling voor nu voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:02
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:34:
[...]

RC-ES1 en RC-EX3A werken alleen als je daar ook een SC-BIKN2-E bij koopt en dat maakt het een dure aangelegenheid van bijna €400,- (Die SC-BIK is wat lastig weg te werken, flink kastje en je moet een draad in een goot over de muur/plafond laten lopen).

Als het je puur om de temperatuur gaat, wat dacht je van een tussenoplossing?
https://clima.protoart.ne...heavy-industries-airtoair

Dan kan je je bestaande WF-RAC met wifi blijven gebruiken en heb je een losse externe sensor. Geen thuis automatisering of wat dan ook nodig. Kastje inpluggen, sensor koppelen en klaar.
Dat ziet er interessant uit.
Is er ook echte ervaring met deze module?
En volgens omschrijving kan je de bestaande wifi module doorkoppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Johan-1986 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:17:
[...]

Dat ziet er interessant uit.
Is er ook echte ervaring met deze module?
En volgens omschrijving kan je de bestaande wifi module doorkoppelen.
Er is een heel topic hierover, vele tweakers gingen je voor: LED-Maniak in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

De huidige wifi module die er al in zit kan je inderdaad blijven gebruiken.

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste