Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:29
@ThinkPad lager vervangen staat een video van op YouTube van 'aircoking' of iets dergelijks, een Nederlander.

Kwam ik tegen in mijn zoektocht om reinigingstabletten in de lekbak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik wil de behuizing er nog even af halen en dan met een auto-stethoscoop luisteren of het geluid uit de fanmotor komt of uit het lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:33
hvwees schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:53:
[...]

Nou klinkt als, we snappen airco's heel goed, maar wifi niet en omdat onze implementatie brak is, reconnecten we maar elk uur 🤣
Dat is het ook wel.
Toen mistubishi heavy nog geen wifi had is Intesys naar ze toe gestapt om wifi toe te voegen.
Intesys maakt voor heel veel merken en zakelijke toepassingen die modules, prima spul.

Maar toen het uiteindelijk werkte en af was, dacht mitsubishi dat ze het zelf wel konden(want toch wel populair product). WF-RAC is daar het resultaat van. Sowieso lopen de meeste airco merken redelijk achter met dit soort connected features.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 19-08-2025 10:43 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Dat is het ook wel.
Toen mistubishi heavy nog geen wifi had is Intesys naar ze toe gestapt om wifi toe te voegen.
Intesys maakt voor heel veel merken en zakelijke toepassingen die modules, prima spul.

Maar toen het uiteindelijk werkte en af was, dacht mitsubishi dat ze het zelf wel konden(want toch wel populair product). WF-RAC is daar het resultaat van. Sowieso lopen de meeste airco merken redelijk achter met dit soort connected features.
is er dan een merk wat het wel redelijk geregeld heeft? vloeken in de kerk maybe maar ik ga volgend jaar ook naar airco's kijken en MHI staat als optie hoog op de lijst maar als ik dit soort dingen lees ga ik toch ook naar de anderen kijken. Doet Diakin dit bijv. beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Over daikin lees ik weinig klachten. Die app is ook wat moderner. Electric en Heavy ongeveer hetzelfde gedoe.
Maar veel tweakers schakelen al snel over naar Home Assistant, Homey en dergelijke. Die kan je ook als app op je telefoon gebruiken en geeft je direct heel veel meer mogelijkheden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:42
In mijn vriendenkring heb ik iemand met Daikin die heeft het inmiddels allemaal in home assistant gemiept.

Andere vrienden hebben LG, die app ziet er gelikter uit en kan meer LG producten bedienen. Ik zou zelf alleen niet voor LG kiezen, als het om airco gaat. (Prima TV's).

Ik moet zeggen, de app doet wat die moet doen. Is wat eenvoudig. Heel soms krijg ik een een timeout, maar na een retry werkt het eigenlijk wel altijd. Dit kan natuurlijk ook liggen aan de verbinding die ik op dat moment heb.

Mijn MHI hangt hier op een apart IoT netwerk, ik gok dat die app graag eerst op het lokale subnet wil kijken/communiceren, dat zal niet werken en zal daarom terugvallen op een cloud connectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
De ingebouwde WF-RAC van MHI werkt perfect lokaal(!) via Home Assistant. Ik meen dat Daikin hun lokale API de nek heeft (had?) omgedraaid. De app van MHI werkt, maar via de cloud kan het wat traag zijn. Doet verder wel wat het moet doen. Zo heeft elk merk wel z'n issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:55:
Maar veel tweakers schakelen al snel over naar Home Assistant, Homey en dergelijke. Die kan je ook als app op je telefoon gebruiken en geeft je direct heel veel meer mogelijkheden.
De mogelijkheden zijn eindeloos 8)7
En er zit nog meer onder, maar ik kan mijn scherm niet verder uitzoomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdoy4cx5nts0AHPfj57ev1Nxvkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqbvaU788NYvCCdswcG0p709.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 02:28
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Dat is het ook wel.

Ha, Dan hebben hobbyisten een perfect werkende module gemaakt met een esp

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Ik overweeg om een rc-ex1a of rc-ex3a te kopen om de commando's te sniffen die op door de bnik module naar de airco wordt gestuurd. Dit om ze aan de esp communicatie toe te voegen. Heeft iemand dit toevallig eerder geprobeerd of een module liggen die ik kan lenen voor een maandje?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Iemand hier nog goede ideeën voor een condens opvangbak onder de MHI buitenunit?
Heb nu (zonder goed over na te denken) een plastic bak gekocht, maar bij monteren kwam ik direct de nadelen tegen.
Het heeft een platte bodem en er is geen stelmogelijkheid om afschot te creëren. Blijkt nu ook dat de buitenunit zelf niet waterpas hangt, dus het water blijft alsnog in een hoek staan en pas als er een flinke hoeveelheid verzameld is dan loopt het weg.
Ander nadeel is dat er maar maximaal een slang van 20 mm op past. En zo'n bak is ook een goede bladvanger dus verstopping om de haverklap.

Nu heb ik deze gevonden, maar heeft dezelfde nadelen, alhoewel het lijkt alsof er een soort afschot in zit.
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_AwNg9yP1xojcxMOH5YYj4E7VE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l3zRF5QkelvJ9SNMl3nOmlZ3.png?f=user_large

Het enige voordeel is dat ie van gegalvaniseerd staal is, dus is het eenvoudiger om hem te modificeren, zoals andere ophanging maken en grotere afvoer in solderen.
Want dat tuitje, wat er nu zit, heeft nog een drempel ook.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 12:29
jaren geleden heb ik ooit een esphome met bijbehorend pcb bordje besteld om mijn mhi airco's aan mijn smarthome toe te voegen. Om dat te bewerkstelligen zelfs over gestapt van Domoticz naar HA. Na die overstap weer enige tijd het laten versloffen omdat de leercurve voor mij erg steil is in dit project.

Maar, eureka, ik heb zojuist esphome versie er op gekregen. Ik heb de 'simple' yaml er op gezet en dit, na verschillende varianten van de file qua netwerksettings oa, werkend gehad in HA.

De eerste werkende variant was niet gelukt in het gasten-netwerk, dat ik voor dergelijke zaken heb aangezet. Daarom heb ik deze in mijn reguliere netwerk geplaatst en dat heeft gewerkt.

Nu wil ik de 'full' yaml er op zetten. En kijken of me dit lukt in het gastennetwerk. Maar dat is me niet gelukt. Zodra ik dit heb gepost maak ik weer een yaml voor het reguliere netwerk Om te kijken of het me weer lukt.

Maar waardoor zou het niet goed gaan met toevoegen aan het gastennetwerk? SSID en password zijn goed, want ik in de netwerklijst van de router zie ik het apparaat.

EDIT: via reguliere netwerk zojuist ook de 'full' yaml werkend gekregen... 8)7 wat zou ik verkeerd kunnen doen waardoor het me niet lukt in het gastennetwerk?

[ Voor 9% gewijzigd door Adam1980 op 19-08-2025 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Adam1980 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:49:
EDIT: via reguliere netwerk zojuist ook de 'full' yaml werkend gekregen... 8)7 wat zou ik verkeerd kunnen doen waardoor het me niet lukt in het gastennetwerk?
Omdat jouw router verbindingen tussen clients op het gastnetwerk blokkeert? Dat doen een aantal modems/routers vanwege veiligheid (kan je niet naar andere devices die niet van jou zijn verbinden, denk: hotels)

Of, omdat Home Assistant niet in je gastnetwerk maar wel in je gewone netwerk hangt?

Of ....

(Klikt als een netwerkprobleem, niet een esphome probleem eigenlijk)

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 19-08-2025 23:06 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 12:29
Hmmbob schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:05:
[...]

Omdat jouw router verbindingen tussen clients op het gastnetwerk blokkeert? Dat doen een aantal modems/routers vanwege veiligheid (kan je niet naar andere devices die niet van jou zijn verbinden, denk: hotels)

Of, omdat Home Assistant niet in je gastnetwerk maar wel in je gewone netwerk hangt?

Of ....

(Klikt als een netwerkprobleem, niet een esphome probleem eigenlijk)
Ik vermoed inderdaad ook een netwerkprobleem, want in mijn reguliere netwerk doet de esp het prima nu.
HA zit inderdaad in het reguliere netwerk... kan een gast-client niet communiceren met de het reguliere netwerk? in dat geval ben ik het verkeer gaan opbouwen vanaf de start...

Of zou het een default instelling zijn van de fritzbox 7590? verbindingen blokkeren.
Zou ik dit dan moeten aanvinken? Dat kan ik natuurlijk makkelijk proberen door de boel weer te compilen en te flashen, maar als iemand het antwoord weet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqKW-uKyO5Ta87S4Ah-P-G26pq4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pjZ2yFY2a5xt33ZDpE2nVj4D.png?f=user_large

maar goed, dit heeft eigenlijk niet zo veel meer met de MHI te maken... }:|

[ Voor 13% gewijzigd door Adam1980 op 19-08-2025 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Adam1980 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

Ik vermoed inderdaad ook een netwerkprobleem, want in mijn reguliere netwerk doet de esp het prima nu.
HA zit inderdaad in het reguliere netwerk... kan een gast-client niet communiceren met de het reguliere netwerk? in dat geval ben ik het verkeer gaan opbouwen vanaf de start...
Klopt, dat is nou juist precies het hele idee van een gastnetwerk, dat de clients daarop niet bij je reguliere netwerk kunnen komen...

Edit: als je ze per se in een ander netwerk wil hebben, moet je je of in VLANs of in aparte SSIDs gaan verdiepen. Als dit je allemaal niets zegt, zou ik ze gewoon in je hoofd netwerk hangen. Het voordeel van esphome is dat het allemaal lokaal is, zeer beperkt risico dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 20-08-2025 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:43
JukeboxBill schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:47:
Iemand hier nog goede ideeën voor een condens opvangbak onder de MHI buitenunit?
Heb nu (zonder goed over na te denken) een plastic bak gekocht, maar bij monteren kwam ik direct de nadelen tegen.
Het heeft een platte bodem en er is geen stelmogelijkheid om afschot te creëren. Blijkt nu ook dat de buitenunit zelf niet waterpas hangt, dus het water blijft alsnog in een hoek staan en pas als er een flinke hoeveelheid verzameld is dan loopt het weg.
Ander nadeel is dat er maar maximaal een slang van 20 mm op past. En zo'n bak is ook een goede bladvanger dus verstopping om de haverklap.

Nu heb ik deze gevonden, maar heeft dezelfde nadelen, alhoewel het lijkt alsof er een soort afschot in zit.
.
[Afbeelding]

Het enige voordeel is dat ie van gegalvaniseerd staal is, dus is het eenvoudiger om hem te modificeren, zoals andere ophanging maken en grotere afvoer in solderen.
Want dat tuitje, wat er nu zit, heeft nog een drempel ook.
Ik weet even niet zo goed wat de bak op moet lossen? Je unit hangt scheef waardoor er water blijft liggen. Kun je dat niet beter oplossen? Dan werkt de afwatering wel van de unit. Eventueel kun je dan de waterafvoer voor de buitenunit aansluiten als je het water ergens anders heen wil hebben.

Alternatief kan zijn een gaatje boren waar nu water blijft staan. Kan het er daar uit. Op een vervelende plek? Stukje afvoerbuis wellicht daar onder voor de water afvoer?
Overigens klinkt dit als een winter probleem met koelen zou je geen vocht in de buiten unit verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
HugoStiglitz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:50:
[...]

Ik weet even niet zo goed wat de bak op moet lossen? Je unit hangt scheef waardoor er water blijft liggen. Kun je dat niet beter oplossen? Dan werkt de afwatering wel van de unit. Eventueel kun je dan de waterafvoer voor de buitenunit aansluiten als je het water ergens anders heen wil hebben.

Alternatief kan zijn een gaatje boren waar nu water blijft staan. Kan het er daar uit. Op een vervelende plek? Stukje afvoerbuis wellicht daar onder voor de water afvoer?
Overigens klinkt dit als een winter probleem met koelen zou je geen vocht in de buiten unit verwachten.
Het is inderdaad bedoeld voor de winter situatie, want dan komt er ook water van de warmtewisselaar en de buitenkant van de kast op het moment dat het weer gaat dooien.
Ik kan ook wel met allerlei kunst en vliegwerk het oplossen, maar ik wil een solide oplossing, vandaar mijn vraag of er betere opvangbakken te vinden zijn.
De buitenunit zelf heb ik al zo veel mogelijk waterpas gesteld, maar de draagconstructie zelf valt niets aan te stellen in langsrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
JukeboxBill schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Het is inderdaad bedoeld voor de winter situatie, want dan komt er ook water van de warmtewisselaar en de buitenkant van de kast op het moment dat het weer gaat dooien.
Ik kan ook wel met allerlei kunst en vliegwerk het oplossen, maar ik wil een solide oplossing, vandaar mijn vraag of er betere opvangbakken te vinden zijn.
De buitenunit zelf heb ik al zo veel mogelijk waterpas gesteld, maar de draagconstructie zelf valt niets aan te stellen in langsrichting.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet de onderkant van mijn buitenunit bekeken heb, maar kan er niet een tuitje in het gat gedraaid worden om er vervolgens een buisje of slang aan vast te maken om het condens water af te voeren ?

Hier staat de buitenunit op het balkon, tijdens verwarmen zal het over het balkon richting de goot lopen en uiteindelijk in de hwa. Bij vorst zal het balkon een ijsbaan worden, maar dat zijn de momenten dat ik toch niet top het balkon kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
hvwees schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet de onderkant van mijn buitenunit bekeken heb, maar kan er niet een tuitje in het gat gedraaid worden om er vervolgens een buisje of slang aan vast te maken om het condens water af te voeren ?

Hier staat de buitenunit op het balkon, tijdens verwarmen zal het over het balkon richting de goot lopen en uiteindelijk in de hwa. Bij vorst zal het balkon een ijsbaan worden, maar dat zijn de momenten dat ik toch niet top het balkon kom.
Dat tuitje had ik er ook aan zitten, maar in de winter is dat niet genoeg bij verwarmen. Tijdens de ontdooicyclus komt er niet alleen uit dat tuitje water. Bovendien bevriest dat vrij snel en raakt het alsnog verstopt. En het is te nauw om er een verwarmingskabel doorheen te krijgen. Die zijn tamelijk dik en stug. Zelfs in de verdere afvoer moest ik 2 45 graden bochten aan elkaar doen omdat anders de kabel een te kleine bocht moest maken.
En aangezien ik de airco in principe alleen voor verwarmen heb gekocht is dat een hinderlijk euvel. Want gek genoeg blijft het ding nog best goed verwarmen, ook al zit ie onder het ijs. Zal de efficientie wel niet optimaal zijn, maar toch.
Alleen bij ontdooien komt er een plens water van af en het meeste gaat dan niet door het tuitje.
Gelukkig vriest het niet al te vaak in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het tuitje was bij ook bevroren en had dus ook een blok ijs in de opvangbak. Ik gebruik de verwarmingskabel aan de buitenzijde van het tuitje en die verwarmingskabel ligt dan ook onder de afvoerslang naar het putje.

De slang is altijd open gebleven en het blok ijs kon ik ontdooien door warm water in een plantengieter te doen en toen ventilatie rooster eraf was. Ik kon de warme straal precies richten waar het tuitje zat.

Natuurlijk de airco stond helemaal uit als ik ontdooide. De kabeluiteinden moet je water vrijhouden want er staat 240Volt op dus goed werken met krimpkous (dubbel). Dubbel is krimpkous en daarna aan beide zuiden van die krimpkous nogmaals twee kortere stukken krimpkous er overheen.

Verwarmingskabel: https://www.kleinveeservi.../broedmachine-verwarming/

En niet voor de verwarmingselementen gaan. En alleen doen als je ook vertrouwt bent met elektra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Rukapul schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Dat was de originele inspiratie voor de vraag :P
Ja, de lekbak loopt door tot de zijkanten van de unit. Dat is omdat je aan beide zijden een afvoerslang kunt aansluiten. Als hij erg stinkt: klep volledig verwijderen, filters verwijderen en met een gieter rustig heet water van 60 a 65 graden met een scheutje schoonmaakazijn er in gieten. Daarmee breek je direct de biofilm af. Vervolgens aan weerszijden een kwart tablet als onderhoud.
Als de afvoer (deels) verstopt is: buiten iemand een nat/droog stofzuiger op de condensslang laten zetten terwijl je van binnen voorzichtig water in de binnenunit giet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Chatslet schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

Ja, de lekbak loopt door tot de zijkanten van de unit. Dat is omdat je aan beide zijden een afvoerslang kunt aansluiten. Als hij erg stinkt: klep volledig verwijderen, filters verwijderen en met een gieter rustig heet water van 60 a 65 graden met een scheutje schoonmaakazijn er in gieten. Daarmee breek je direct de biofilm af. Vervolgens aan weerszijden een kwart tablet als onderhoud.
Als de afvoer (deels) verstopt is: buiten iemand een nat/droog stofzuiger op de condensslang laten zetten terwijl je van binnen voorzichtig water in de binnenunit giet.
Dank!

De eerste unit stonk niet, gewoon preventief.

Nu ik dit weet pak ik denk ik een spoelfles en spoel het tabletje na. Het tuitje kan meteen het tabletje om het hoekje helpen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Naspoelen is onnodig kan zelfs problemen geven. Het gaat er om dat het in de goot achter de lamellen ligt. Condenswater komt er dan vanzelf wel bij. Ga je naspoelen dat spoel je het zo de afvoer in waar het een verstopping kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
Ik merk sinds kort dat mijn MHI SRK35ZS-W elke ~15 minuten even heel kort "pendelt" en daarbij naar vol vermogen gaat en een lage resonante toon produceert en vervolgens 30 seconden later weer terug te schroeven en onhoorbaar te worden. Ik heb hem gewoon op koelstand "auto" en 22 graden staan. Iemand een idee waar dit door komt? Is me eerder nooit opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Janpietertje89 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:28:
Ik merk sinds kort dat mijn MHI SRK35ZS-W elke ~15 minuten even heel kort "pendelt" en daarbij naar vol vermogen gaat en een lage resonante toon produceert en vervolgens 30 seconden later weer terug te schroeven en onhoorbaar te worden. Ik heb hem gewoon op koelstand "auto" en 22 graden staan. Iemand een idee waar dit door komt? Is me eerder nooit opgevallen.
Zit hij niet te pendelen tussen verwarmen en koelen? Probeer eens op een vaste stand.
Het is nu wel perfect weer om hem niet op auto te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
LED-Maniak schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Zit hij niet te pendelen tussen verwarmen en koelen? Probeer eens op een vaste stand.
Het is nu wel perfect weer om hem niet op auto te zetten.
Ik heb hem op koelstand staan dus dan kan hij niet verwarmen. De ventilatie stand op auto. Zal hem eens handmatig op de laagste ventilatiestand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 02:28
Janpietertje89 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb hem op koelstand staan dus dan kan hij niet verwarmen. De ventilatie stand op auto. Zal hem eens handmatig op de laagste ventilatiestand zetten.
Dat doet die van mij ook als die pendelt.
Dat als de MHI weer aangaat loop die even rond de 600watt 60RPM toeren compressor, en na +/- 1 min toert het weer af naar een lagere wattage. Dit process is hoorbaal, vooral naar beneden toeren van de compressor hoor je resonantie.
Moet ik wel zeggen dat de buitenunit fysiek binnen een 1 meter is, ik zit altijd bij de achtertafel, en achter het achterraam staat de unit.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:43
Checkvraag. Ik ben aan het kijken naar een ZSX35 single split unit om zelf (grotendeels) te installeren.
Ik heb nu boven ZS units met los toegevoegde WF-RAC Wifi modules. Deze gebruik ik in combinatie met de Smart M-air app, maar vooral met Homey.

Nu is de ZSX ook verkrijgbaar als WF (wifi) versie. Ik zou graag de WF versie ivm het kleinere logo in de hoek.
Ik lees in dit topic dat er vanaf eind 2023 ZSX-WF units met de WF-RAC module wordt geleverd en niet meer met de oude module die niet met Homey/ de Smart M-air app bedienbaar is. Vraag is of iemand kan bevestigen dat dit bij recente ZSX versies het geval is. Op de site van MHI Nederland staat de WF versie niet genoemd.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
g-j-t schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:06:
Checkvraag. Ik ben aan het kijken naar een ZSX35 single split unit om zelf (grotendeels) te installeren.
Ik heb nu boven ZS units met los toegevoegde WF-RAC Wifi modules. Deze gebruik ik in combinatie met de Smart M-air app, maar vooral met Homey.

Nu is de ZSX ook verkrijgbaar als WF (wifi) versie. Ik zou graag de WF versie ivm het kleinere logo in de hoek.
Ik lees in dit topic dat er vanaf eind 2023 ZSX-WF units met de WF-RAC module wordt geleverd en niet meer met de oude module die niet met Homey/ de Smart M-air app bedienbaar is. Vraag is of iemand kan bevestigen dat dit bij recente ZSX versies het geval is. Op de site van MHI Nederland staat de WF versie niet genoemd.
Voor Home Assistant zijn er integraties om de WF-RAC te bedienen, dus dat zal nog steeds mogelijk zijn.
De ingebouwde WF-RAC is trouwens dezelfde als de externe/witte, alleen een andere behuizing.

Anders kan je altijd nog voor een andere oplossing gaan met behoud van de Smart-M Air app.

Tip voor zelf installeren: www.aircovivo.nl
Die was tot heden het goedkoopst als je zelf aan de slag gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 24-08-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Janpietertje89 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:28:
Is het regelgedrag en dat kun je aanpassen. Standaard koelt hij 2 a 3 graden onder de setpoint om het vervolgens te laten oplopen en dan gaat hij weer vol gas. Ik heb eerder in dit topic een filmpje gezet hoe je dat aanpast. Je zet het regelgedrag dan iets strakker waardoor je minder uitschieters hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Chatslet op 24-08-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
g-j-t schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:06:

Dit ligt aan je leverancier, bij welke groothandel hij ze inkoopt. Ik heb mijn ZSX (en de ZS units boven) bij aircovivo.nl gehaald zoals hierboven werd genoemd en hij verkoopt ze niet zonder wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
ThinkPad schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Dit ligt aan je leverancier, bij welke groothandel hij ze inkoopt. Ik heb mijn ZSX (en de ZS units boven) bij aircovivo.nl gehaald zoals hierboven werd genoemd en hij verkoopt ze niet zonder wifi.
Dank voor die link! Die zijn niet duur.
Met of zonder wifi is me helder, de vraag is of de ingebouwde, de nieuwste wf-rac module betreft, compatable met de m-air app. Volgens mi is dit sinds een paar jaar zo. Via leaflet van MHI zie ik nu ook alleen nog verwijzingen naar deze app bij de wifi versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
g-j-t schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Dank voor die link! Die zijn niet duur.
Met of zonder wifi is me helder, de vraag is of de ingebouwde, de nieuwste wf-rac module betreft, compatable met de m-air app. Volgens mi is dit sinds een paar jaar zo. Via leaflet van MHI zie ik nu ook alleen nog verwijzingen naar deze app bij de wifi versies.
Doel jij dan niet op de airconwithme module? Die is van intesys en niet mitsubishi zelf. Dat is de voorloper op de WF-RAC en werkt inderdaad niet met de Smart-M app. De -WF die aircovivo verkoopt werkt met de Smart-M app en home assistant integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
LED-Maniak schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Doel jij dan niet op de airconwithme module? Die is van intesys en niet mitsubishi zelf. Dat is de voorloper op de WF-RAC en werkt inderdaad niet met de Smart-M app. De -WF die aircovivo verkoopt werkt met de Smart-M app en home assistant integratie.
Dat laatste was de bevestiging die ik nodig had, tnx!
T.a.v. de oude versie doel ik op de module die volgens mij de MH-AC wifi module werd genoemd. Maar ik zie dat de WF-RAC tegenwoordig de standaard is.

Afbeeldingslocatie: https://vanmosselkoeltechniek.nl/wp-content/uploads/2021/08/mitsubishi-wifi-module.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:16:
Is het nodig om de airco jaarlijks te laten onderhouden? Dat werd mij bij installatie verteld.
Desgevraagd geeft Stulz (importeur MHI) 5 jaar garantie op de onderdelen. Dat is wat Stulz aan de installateurs biedt. Het is per installateur afhankelijk wat zij aan de klant aanbieden. De een vraagt om jaarlijks onderhoud en de ander niet.

Ik heb 2 installateurs geselecteerd voor levering van een MHI SZ. De een geeft 5 jaar garantie op onderdelen en installatie, incl. arbeidskosten, geen verplicht onderhoud. De ander eveneens 5 jaar garantie op onderdelen en plaatsing, mits jaarlijks gedegen en aantoonbaar onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
ThinkPad schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:54:
Iemand ervaring met een tikkende fanrol?
[...]
Contact gehad met leverancier (aircovivo.nl d:)b ) en vandaag kwam er een pakket van Stulz met daarin een nieuw lager (SSA923C136), motor (SSA512T126A) en fanrol (SSA431G053D) voor m'n SRK15ZS-WF.

Nu nog erin bouwen :O :X Motor schijnt vrij lastig te zijn, betwijfel ook of het daar in zit. Volgens mij is het de fanrol die uit balans is. Ik probeer eerst wel de fanrol en het lager om te wisselen.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Iemand ervaring met een tikkende fanrol? Heb m'n leverancier al aangeschreven, die zei dat er rechts in de fanrol een schroefje zit (op één plek in de fanrol mist een blad waardoor je er met een lange schroevendraaier bij kan) waarmee de fanrol vast zit op de as van de motor. Die beetje losdraaien en dan de fanrol wat verschuiven links/rechts en schroefje weer vastdraaien zou kunnen helpen. Dat schroefje kun je bij als je recht vanaf onderen in de airco kijkt (unit uitzetten en klepjes even met de hand open doen, niet nodig om kappen te verwijderen).

Maar heeft helaas nog niet geholpen en het is uiteraard precies de unit die boven m'n bed hangt die dit issue vertoont. Aan de linkerkant hangt de fanrol volgens mij in een lager, valt die wellicht te vervangen?

Lijkt bij koelen erger te zijn dan bij ventilator-only. Mogelijk toch iets wat uitzet/krimpt.
Ja ik heb dit ook bij mijn MHI 35ZS.
Wel heb ik de fanrol voorzichtig heen en weer geschud (naar links en rechts). En sindsdien is het geluid weg.

Nu heb ik hem afgelopen tijd alleen maar op ventileren gehad, dus ben benieuwd hoe het klinkt als hij weer gaat verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:13

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Als je benieuwd bent zet je hem toch gewoon even op verwarmen?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Chatslet schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Is het regelgedrag en dat kun je aanpassen. Standaard koelt hij 2 a 3 graden onder de setpoint om het vervolgens te laten oplopen en dan gaat hij weer vol gas. Ik heb eerder in dit topic een filmpje gezet hoe je dat aanpast. Je zet het regelgedrag dan iets strakker waardoor je minder uitschieters hebt.
Het zal vast aan mij liggen maar ik heb dit hele topic doorgespit op je posts en "setpoint" maar kan het filmpje nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:25

Esumontere

Floep, banaan.

Janpietertje89 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:36:
[...]

Het zal vast aan mij liggen maar ik heb dit hele topic doorgespit op je posts en "setpoint" maar kan het filmpje nergens vinden.
Als je zoekt naar offset dan vind je het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 20:23
Rukapul schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Dat was de originele inspiratie voor de vraag :P
Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik wilde dit ook even doen aan de hand van de originele uitleg. Maar als ik de lamellen handmatig open zie ik geen enkele opening waar ik iets doorheen kan duwen. Links en rechts onder de ventilator ophanging is geen opening en is alles dicht. Als ik de filters verwijder zie ik ook links en recht onder de verdamper geen opening. Alles zit dicht. Ik heb een SRK25ZS-WF en een SRK20ZS-WF.
Kan iemand een plaatje posten waar ik dit precies in moet duwen?

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dbm12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:41:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik wilde dit ook even doen aan de hand van de originele uitleg. Maar als ik de lamellen handmatig open zie ik geen enkele opening waar ik iets doorheen kan duwen. Links en rechts onder de ventilator ophanging is geen opening en is alles dicht. Als ik de filters verwijder zie ik ook links en recht onder de verdamper geen opening. Alles zit dicht. Ik heb een SRK25ZS-WF en een SRK20ZS-WF.
Kan iemand een plaatje posten waar ik dit precies in moet duwen?
YouTube: Lager van ventilator wisselen Mitsubishi ZS-W / ZS-WF airco - MHI - ... Op 1:24 haalt hij de kap eraf, je ziet dan dat witte onderdeel deels van piepschuim met die 4 schroefgaten, dat is de condensopvangbak waar je zo'n reinigingstablet in wil hebben.

Maar lijkt er idd op dat je daar lastig bij kan komen zonder de behuizing te verwijderen (wat overigens ook wel meevalt). Zit er, als je met filters eruit, van bovenaf kijkt niet ruimte tussen behuizing en de warmtewisselaar waar je een verkruimeld tablet in kunt mikken?

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
vdr01 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:17:
Als je benieuwd bent zet je hem toch gewoon even op verwarmen?
Haha, soms begint het tikkende geluid pas na een paar uren verwarmen. Dus dat merk ik wel weer als het stookseizoen begint :P

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Iemand ervaring met een tikkende fanrol? Heb m'n leverancier al aangeschreven, die zei dat er rechts in de fanrol een schroefje zit (op één plek in de fanrol mist een blad waardoor je er met een lange schroevendraaier bij kan) waarmee de fanrol vast zit op de as van de motor. Die beetje losdraaien en dan de fanrol wat verschuiven links/rechts en schroefje weer vastdraaien zou kunnen helpen. Dat schroefje kun je bij als je recht vanaf onderen in de airco kijkt (unit uitzetten en klepjes even met de hand open doen, niet nodig om kappen te verwijderen).

Maar heeft helaas nog niet geholpen en het is uiteraard precies de unit die boven m'n bed hangt die dit issue vertoont. Aan de linkerkant hangt de fanrol volgens mij in een lager, valt die wellicht te vervangen?

Lijkt bij koelen erger te zijn dan bij ventilator-only. Mogelijk toch iets wat uitzet/krimpt.
Ik heb ook last van tikken bij koelen en verwarmen. Bij mij is het de leiding die aan de linkerkant naar buiten gaat en dus onderlangs loopt en dan naar buiten (ipv als het gat rechts zit en rechtstreeks naar buiten gaat). Ze hebben de leiding iets te lang gelaten waardoor hij in een lichte boog naar boven tegen de unit komt, en vervolgens dit plastic gaat tikken bij koelen of verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 21:12
Ik zou mijn 25ZS systeem graag meer sturen op vermogen dan op setpoint. Hij hangt in het trapgat dus het gaat me niet om een temperatuur bereiken per se maar gewoon rustig koelen/verwarmen voor een langere tijd. Ik heb een MHI-Ctrl esphome geïnstalleerd en daar de externe thermometer via home assistant aan gekoppeld, die ik ook weer handmatig kan instellen (input number).
Alleen ik kan maar geen combinatie vinden van setpoint en extern temperatuur waarbij het systeem bijvoorbeeld op circa 200W continu blijft draaien. Het lijkt altijd of vol uit te zijn, 600W, of hij bouwt af naar 200W maar gaat dan ook weer uit of pendelen. Heeft iemand dit wel voor elkaar gekregen en tips voor mij? Ik zou graag meer willen sturen op PV opwek dus zoek naar iets meer grip hier op.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:59
Je kunt de temperatuur dynamisch instellen waarbij deze afhangt van de PV opbrengst.
Hogere opbrengst, strak op de gewenste temperatuur zetten, lagere opbrengst temperatuur instellen ergens tussen de kamertemperatuur en de gewenste temperatuur.
Aan- en uitschakelen schijnt meer energie te kosten dan wanneer de airco blijft draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door tukker999 op 28-08-2025 17:38 ]

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

• g-j-t
Bakko schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:13:
Ik zou mijn 25ZS systeem graag meer sturen op vermogen dan op setpoint. Hij hangt in het trapgat dus het gaat me niet om een temperatuur bereiken per se maar gewoon rustig koelen/verwarmen voor een langere tijd. Ik heb een MHI-Ctrl esphome geïnstalleerd en daar de externe thermometer via home assistant aan gekoppeld, die ik ook weer handmatig kan instellen (input number).
Alleen ik kan maar geen combinatie vinden van setpoint en extern temperatuur waarbij het systeem bijvoorbeeld op circa 200W continu blijft draaien. Het lijkt altijd of vol uit te zijn, 600W, of hij bouwt af naar 200W maar gaat dan ook weer uit of pendelen. Heeft iemand dit wel voor elkaar gekregen en tips voor mij? Ik zou graag meer willen sturen op PV opwek dus zoek naar iets meer grip hier op.
Staat je ventilator op auto? Hiermee (handmatig) kan je ook wat sturen is mijn ervaring.

• Dbm12
ThinkPad schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

YouTube: Lager van ventilator wisselen Mitsubishi ZS-W / ZS-WF airco - MHI - ... Op 1:24 haalt hij de kap eraf, je ziet dan dat witte onderdeel deels van piepschuim met die 4 schroefgaten, dat is de condensopvangbak waar je zo'n reinigingstablet in wil hebben.

Maar lijkt er idd op dat je daar lastig bij kan komen zonder de behuizing te verwijderen (wat overigens ook wel meevalt). Zit er, als je met filters eruit, van bovenaf kijkt niet ruimte tussen behuizing en de warmtewisselaar waar je een verkruimeld tablet in kunt mikken?
Bedankt, ik was er al bang voor. Maar nee er is geen enkele opening te zien. Ik zal in september wel de kap eraf halen. Dan kan ik er zeker bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Dbm12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

Bedankt, ik was er al bang voor. Maar nee er is geen enkele opening te zien. Ik zal in september wel de kap eraf halen. Dan kan ik er zeker bij.
Beginnen de binnenunits dan al te ruiken?
Hier draaien ze al 3 zomers, maar heb nog nergens last van.

• Dbm12
Rsport40 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

Beginnen de binnenunits dan al te ruiken?
Hier draaien ze al 3 zomers, maar heb nog nergens last van.
Het is soms wat muf ja. Geen stank. Maar voorkomen is beter dan genezen.

• Rsport40
Dbm12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

Het is soms wat muf ja. Geen stank. Maar voorkomen is beter dan genezen.
Ik gebruik hier wel de "SELF CLEAN" functie (automatisch drogen na uitzetten airco), gebruik je dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
Rsport40 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

Ik gebruik hier wel de "SELF CLEAN" functie (automatisch drogen na uitzetten airco), gebruik je dat ook?
Na het koelen wordt automatisch via home assistant 2 uur lang de airco op ventilator gezet voorsat hij uit gaat. Doet daarmee exact hetzelfde als de self clean functie maar dan niet via de afstandbediening.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
Dbm12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:23:
[...]

Na het koelen wordt automatisch via home assistant 2 uur lang de airco op ventilator gezet voorsat hij uit gaat. Doet daarmee exact hetzelfde als de self clean functie maar dan niet via de afstandbediening.
Dat is dus niet waar. Bij self clean via de AB gaan de kleppen van de airco helemaal dicht waardoor de lucht in de unit rond gaat. Bij ventilator via HA blijven de kleppen open staan, waardoor je een andere stroming krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:28
Weet iemand nog een instructie / filmpje over demontage kappen van een MHI buitenunit ?
Ik wil de boel na 3 jaar koelen / verwarmen eens reinigen .

De Vertex reiniger ( advanced ) is inmiddels binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:27
Rijo038 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Dat is dus niet waar. Bij self clean via de AB gaan de kleppen van de airco helemaal dicht waardoor de lucht in de unit rond gaat. Bij ventilator via HA blijven de kleppen open staan, waardoor je een andere stroming krijgt
Dat zal niet het idee zijn geweest van het sluiten van de kleppen. Eerder dat het lijkt alsof de unit idd uit staat. Er is een voldoende grote opening om nog uit te blazen, zeker op zo'n lage fanstand. Voel maar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
pjotter1965 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:48:
Weet iemand nog een instructie / filmpje over demontage kappen van een MHI buitenunit ?

Ik vond deze wel duidelijk ondanks dat deze geen subtitles heeft. YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service
ThinkPad schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Ik heb hem maar even uit elkaar gehaald, wat een fluitje van een cent is om erachter te komen dat waar je naar kijkt als je de filter weghaald de lekbak is….. blijkbaar had ik in mijn hoofd een andere verwachting. In ieder geval heb ik nu wel gezien waar de slang is aangesloten en hoe de lekbak werkt. Maar uit elkaar halen hoeft inderdaad niet. Weer wat geleerd, soms is het makkelijker dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Mooi filmpje, alleen ging mijn vraag over de buitenunit. :)

[ Voor 80% gewijzigd door pjotter1965 op 29-08-2025 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
TereZz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Dat zal niet het idee zijn geweest van het sluiten van de kleppen. Eerder dat het lijkt alsof de unit idd uit staat. Er is een voldoende grote opening om nog uit te blazen, zeker op zo'n lage fanstand. Voel maar eens.
Ze willen juist niet laten lijken dat de unit uit staat, daarom laten ze het lampje ook knipperen. Er zal allicht ook lucht langs de vanes naar buiten lekken, maar het drogen gaat zeker wel efficiënter met de vanes gesloten voor meer luchtcirculatie in de unit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:11
MHI FDT100 cassettes
Ik wil deze aansturen via MODbus.
Iemand ervaring welke interfacekaart daar in moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
https://www.hms-networks....s-to-modbus-rtu-interface

Deze toch? Vraag is of dit nog wel future proof is gezien de nieuwe wetgeving wat ook impact heeft op modbus(mag niet meer unencrypted bij bepaalde toepassingen). Intesis is firmware updates aan het uitbrengen om in ieder geval hun wifi modules helemaal dicht te timmeren.

Stulz heeft ze ook: https://webshop.stulz-benelux.com/mh-rc-mbs-1-104211

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 30-08-2025 15:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:27
Rijo038 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Ze willen juist niet laten lijken dat de unit uit staat, daarom laten ze het lampje ook knipperen. Er zal allicht ook lucht langs de vanes naar buiten lekken, maar het drogen gaat zeker wel efficiënter met de vanes gesloten voor meer luchtcirculatie in de unit zelf.
offtopic:
- Ik droog mijn was ook altijd in de droger in recirculatiestand.

- En ik doe mijn handdoeken in een afgesloten plastic zak in droger.

- Ik ventileer mijn woning ook altijd met alle roosters gesloten (zonder wtw) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
TereZz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

offtopic:

- Ik ventileer mijn woning ook altijd met alle roosters gesloten (zonder wtw) 8)7
Jij zegt zelf dat er lucht gewoon naar buiten gaat bij gesloten vanes. Al je bovengenoemde offtopic voorbeelden zijn niet ondersteunend aan je punt.
Maar dit gaat nergens meer heen. We gaan elkaar niet overtuigen en dat is prima. Het is klaar zo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
TereZz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

offtopic:

Een woning kun je prima ventileren met gesloten roosters en geen WTW. Zolang je de ramen maar kunt open zetten in de woning gaat het ventileren prima. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 16:08
Waar koop ik een afstandsbediening voor de Daikin Ururu Sarara RXZ-FTXZ50N
De mijne werkt niet meer goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 05:26
ghelsendoorn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:52:
Die koop je niet in het Mitsubishi topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:13

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:59
ghelsendoorn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:52:
Het model RXZ-FTXZ50N is het model van de buitenunit.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
pjotter1965 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:48:

Ik reageer even op mijn eigen vraag. Voor het geval dat iemand anders dit ook van plan iis. Filmpje gevonden
Ik ga alleen de fan niet demonteren , en ga niet met zo’n hoge waterdruk afspuiten

YouTube: DIY | HOW TO CLEAN YOUR MITSUBISHI SPLIT TYPE INV, | Outdoor Unit

[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 30-08-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
tukker999 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Het model RXZ-FTXZ50N is het model van de buitenunit.
Nog steeds een Daikin, en je post nog steeds in het Mitsubishi Heavy Industries topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:32
Bakko schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:13:
Met welke resolutie stuur jij je temperatuur door ? Ik zit op 0,25 C die elke 30 seconden opnieuw wordt doorgestuurd en heb met de onderstaande setpoints en externe temperatuur geen problemen;

Verwarmen setpoint 22,5 C met fanspeed medium; opstarten met <22 graden (anders start de airco niet), na een paar minuten kan die naar 22,75 C. (wanneer de fanspeed naar 5 gaat, niet eerder)
Hiermee gaat die naar minimaal vermogen. Moet de airco echt een koudere woning verwarmen gaat die naar 22,25 - 22,5 C. Hou je de temperatuur te lang op =<22 dan zal de airco stapgewijs naar vol vermogen gaan en fanspeed 6 pakken. Airco komt hier vrijwel niet uit tenzij je 24 doorstuurt voor een langere tijd. Ik heb hierom een flow gemaakt in node red die 10 minuten na het opstarten of wanneer fanspeed 5 bereikt is, de temperatuur 22.25 doorstuurt om te voorkomen dat die doorslaat

Koelen heb ik wat minder ervaring mee aangezien ik dit nog niet vaak heb gedaan. Moeilijkheid zit hierin dat <23 C buiten temperatuur de minimale compressor snelheid omhoog gaat en daarmee ook het pendel gedrag.

Koelen setpoint 23,5 C met fanspeed medium; opstarten met 23,25 C daarna ga ik naar 23 C tot 22,75 C daaronder gaat die nog wel eens pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 21:12
@Grutte Pier @g-j-t Bedankt voor de tips. Ik denk dat hem het er in zit dat ik fan speed in mijn scenario op max had staan. Gezien hij in het trapgat hangt zou ik juist zo veel mogelijk luchtcirculatie willen. Maar dan zal ik daar eens mee gaan spelen. Misschien ook maar eens naar node-red kijken. Ik probeer nu alles home assistant automations te vatten maar dat wordt snel onoverzichtelijk.

Mijn externe temperatuur stuur ik met 0,1 graad precisie, maar ik zie dat ie aan de airco kant toch alles af lijkt te ronden naar 0,25. Die kan dan inderdaad ook beter zelf al met 0,25 graden precisie sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door Bakko op 01-09-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:32
Bakko schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:26:
@Grutte Pier @g-j-t Bedankt voor de tips. Ik denk dat hem het er in zit dat ik fan speed in mijn scenario op max had staan. Gezien hij in het trapgat hangt zou ik juist zo veel mogelijk luchtcirculatie willen. Maar dan zal ik daar eens mee gaan spelen. Misschien ook maar eens naar node-red kijken. Ik probeer nu alles home assistant automations te vatten maar dat wordt snel onoverzichtelijk.

Mijn externe temperatuur stuur ik met 0,1 graad precisie, maar ik zie dat ie aan de airco kant toch alles af lijkt te ronden naar 0,25. Die kan dan inderdaad ook beter zelf al met 0,25 graden precisie sturen.
Ik zou dan de eerste 10 min even op medium zetten, zo kun je zien wanneer de airco uit de opstart fase is gekomen. Zo kun je de compressor snelheid bepalen, om vervolgens over te gaan naar max fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:48

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Ik heb een dringende vraag.
Morgen gaan we voor een paar maanden naar het buitenland en we willen graag de temperatuur in huis op ongeveer 10 graden houden.
Dat zou moeten kunnen met de Night Setback modus, maar als ik die toets indruk gaat de unit VERWARMEN terwijl het hier momenteel al 22 graden is! NA 5 minuten heb ik hem maar weer uitgezet.
Kan het zijn dat ik iets fout doe?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Klaver 4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:34:
Ik heb een dringende vraag.
Morgen gaan we voor een paar maanden naar het buitenland en we willen graag de temperatuur in huis op ongeveer 10 graden houden.
Dat zou moeten kunnen met de Night Setback modus, maar als ik die toets indruk gaat de unit VERWARMEN terwijl het hier momenteel al 22 graden is! NA 5 minuten heb ik hem maar weer uitgezet.
Kan het zijn dat ik iets fout doe?
Waarom op 10 graden?
Ik neem aan dat je dit wilt als vorstbeveiliging?

Heb je een exemplaar met een wifi module ?
Dan zou je de home leave modus kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

hvwees schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:06:
[...]

Waarom op 10 graden?
Ik neem aan dat je dit wilt als vorstbeveiliging?

Heb je een exemplaar met een wifi module ?
Dan zou je de home leave modus kunnen gebruiken.
Inderdaad als vorstbeveiliging.
Dus de Night Setback leek me een prima oplossing. De unit (SRK35ZS-WF) heeft Wifi, maar daar heb ik me nog niet in verdiept en vandaag ook geen tijd meer voor.
Dus de vraag blijft waarom Night Setback bij mij niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Klaver 4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:36:
[...]
Geen idee, ik heb de functie nog nooit gebruikt, ik vind het er nu ook te warm voor om er mee te gaan experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:35
Dan kun je nog beter de leidingen leeg maken, doorblazen en alles uitzetten met de ventilatie op max. Bij 10c word alles zeiknat door vocht. Op 18c zetten en eco aan, dan heb je effectief 16c, want dat verlaagt het maximum gewoon met 2c. Verder kan ik zo niets bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

hvwees schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:03:
[...]

Geen idee, ik heb de functie nog nooit gebruikt, ik vind het er nu ook te warm voor om er mee te gaan experimenteren.
Inmiddels zijn we onderweg, dus voor de zekerheid heb ik de cv maar ingeschakeld om het huis vorstvrij te houden.
Als we terug zijn zal ik me er verder in verdiepen.
Evengoed bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:19
Het huis op 10 graden houden kan wel als het voor wat langere tijd is en het buiten kouder is dan dat. Wel voldoende ventileren en een dag of twee de tijd nemen om weer op te stoken naar comfortable temperaturen. Denk er ook om dat als je alleen in de ruimte meet waar je stookt dat de rest dan een stuk kouder kan worden.

Het grootste bezwaar vind ik dat aquarium en planten het niet echt fijn vinden. Dus ik hou het tussen de dertien en vijftien tijdens wintervakanties.

Over het algemeen wordt een huis niet vochtig bij voldoende ventilatie en een graad of wat boven de buitentemperatuur. Opwarmen en afkoelen met maximaal vijf graden per etmaal hou ik dan aan maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 07:00
Klaver 4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:36:
[...]

Misschien even iets langer dan 5 minuten moeten wachten.
Kans bestaat best dat, hoe onlogisch het ook is, het systeem sowieso opstart op verwarmen en pas na paar minuten gaat kijken naar de temperatuursensoren en setpoints. Ik zou het apparaat een kwartiertje de kans hebben gegeven.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
Vandaag had ik schoonmaak gepland. ( 2 binnenunits / buitenunit )
Ik ben niet verder gekomen dan 1 binnenunit.

Met geen mogelijkheid kreeg ik de fanrol er uit. ( meerdere filmpjes bekeken )
Ik krijg het lager L wel gedemonteerd, maar het glij-busje R wil niet van de ventilator-as. Busje een beetje ingespoten met WD-40, helaas was ook dit geen oplossing.
Ook met meer kracht was de fanrol niet te demonteren.

Na een uurtje worstelen besloten om de fanrol in gemonteerde toestand te reinigen.
Met een kwastje de gehele fanrol behandeld met een reiniger en afgespoten met warm water.

Fanrol is niet 100% schooon, maar voor mij wel acceptabel

Nog iemand een andere tip voor demontage fanrol ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u7tJlRTT-jIMCG6q1Soi8VC39M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwsOhIV2TjdvkCJMnzVZkEyU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc8KMDgmTqchm5PT7hXp0j3xzGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCAzN2xf2aY2FXWjPMeaL6AG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Er zit een schroefje binnenin die je los moet draaien ;) Als je met een zaklamp de fanrol bekijkt helemaal rechts en dan met de hand ronddraait dan kom je op een gegeven moment een opening in de rol tegen (mist één fanblad) en met een lange schroevendraaier kun je dat schroefje dan losdraaien.

Ik heb vandaag het lager links gewisseld, hopelijk is dat voldoende om het tikken van de fan te verhelpen. Zo niet, dan ben ik ook aan de beurt om fanrol te wisselen :P Maar dat komt ook wel goed. Dacht eerst dat hij via links eruit moest (wat lastig zou worden gezien hij vrij dicht op muur zit), maar met de condensbak eraf heb je aan de onderkant vrij veel ruimte om hem schoon te maken, of eruit te halen idd. Is allemaal best logisch in elkaar gezet die MHI's als je het eenmaal maar weet :)

Als je WD40 hebt gebruikt zou ik de boel wel even weer invetten. Het nieuwe lager kwam in de verpakking al met een lik vet erin. WD40 lost dat juist op.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
ThinkPad schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:47:
Er zit een schroefje binnenin die je los moet draaien ;) Als je met een zaklamp de fanrol bekijkt helemaal rechts en dan met de hand ronddraait dan kom je op een gegeven moment een opening in de rol tegen (mist één fanblad) en met een lange schroevendraaier kun je dat schroefje dan losdraaien.

Ik heb vandaag het lager links gewisseld, hopelijk is dat voldoende om het tikken van de fan te verhelpen. Zo niet, dan ben ik ook aan de beurt om fanrol te wisselen :P Maar dat komt ook wel goed. Dacht eerst dat hij via links eruit moest (wat lastig zou worden gezien hij vrij dicht op muur zit), maar met de condensbak eraf heb je aan de onderkant vrij veel ruimte om hem schoon te maken, of eruit te halen idd. Is allemaal best logisch in elkaar gezet die MHI's als je het eenmaal maar weet :)

Als je WD40 hebt gebruikt zou ik de boel wel even weer invetten. Het nieuwe lager kwam in de verpakking al met een lik vet erin. WD40 lost dat juist op.
Ja klopt, boutje rechts had ik eerst 2 slagen los gedraaid, later boutje compleet verwijderd
Fanrol is dan wel te bewegen van links naar rechts ( ong 5 mm ) , maar toch lukt de complete demontage van de fanrol niet.

Zie filmpje : demontage bij 3 min en 20 sec
YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb even voor je gekeken (heb een nieuwe fanrol in verpakking liggen). Het is gewoon een metalen busje met de schroef die hem borgt op de as van de motor. Geen borgclipjes of andere dingetjes.

Een motor heb ik ook liggen, daar zit een inkeping (rondom) in de as, ik vermoed dat daar de schroef in valt. Zie 4:06 in het filmpje.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb vandaag de wandunits gereinigd. Vloermodel doe ik volgend jaar wel een keer want die hangt pas kort met beperkte draaiuren.
• filters uitgezogen (niet eens erg veel stof als ik vergelijk met luchtreinigers)
• speciale filters weggegooid
• kwart/half tablet links en rechts van de lamellen in de lekbak gelegd en iets verder geholpen met sateprikker
• lamellen ingespoten met reinigingsfoam
• units op koelen gezet

Heb ook met de endoscoop eens proberen te kijken. Dit is bij een unit met condensslang links aangesloten. Het laat goed zien dat als je een tablet links er langs duwt dat deze recht voor de afvoer terecht komt. Rechts waarschijnlijk ook zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRgmJF0AAJGqG2QYquYGD5WthO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVkauFJq0aBSrAFJ8vd2OMDp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Een van de twee filters kun je gewoon uitspoelen onder de kraan en in de felle zon laten drogen he? Die regenereerd voor een tweede leven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Doesnotcompute schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:11:
Een van de twee filters kun je gewoon uitspoelen onder de kraan en in de felle zon laten drogen he? Die regenereerd voor een tweede leven..
Als die filters geen totale onzin zouden zijn dan zou ik dat wellicht doen.

Zowel het allergeenfilter als geurfilter zijn voor elke serieuze toepassing te klein.

De wijze van integratie in het product is ook een lachertje. Lucht wordt nauwelijks door de filters gezogen. Lucht volgt de minste weerstand en dus vooral langs de filters in plaats van er door.

De enige reden dat ze bestaan is de 50+ euro vervangingskosten voor een setje.

Ik heb luchtreinigers met HEPA- en koolstoffilters met vele malen groter oppervlak en capaciteit.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 06-09-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Rukapul De lucht gaat er niet altijd door heen maar vaak wel en dan nog eens en dan weer niet en dan wel weer en dan weer etc..

Een lucht reiniger heeft een andere taak dan een airco, die veel meer lucht door zich heen laat stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Technician- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:24:
MHI FDT100 cassettes
Ik wil deze aansturen via MODbus.
Iemand ervaring welke interfacekaart daar in moet?
Weet niemand dit?

Welke print/adapter gebruiken jullie voor home automation sturing van MHI wandunits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Rukapul schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:56:
[...]

Als die filters geen totale onzin zouden zijn dan zou ik dat wellicht doen.

Zowel het allergeenfilter als geurfilter zijn voor elke serieuze toepassing te klein.

De wijze van integratie in het product is ook een lachertje. Lucht wordt nauwelijks door de filters gezogen. Lucht volgt de minste weerstand en dus vooral langs de filters in plaats van er door.

De enige reden dat ze bestaan is de 50+ euro vervangingskosten voor een setje.

Ik heb luchtreinigers met HEPA- en koolstoffilters met vele malen groter oppervlak en capaciteit.
Gebruik je de self-clean stand? Gok van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Doesnotcompute schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:37:
[...]

Gebruik je de self-clean stand? Gok van niet.
Ah, een andere brakke feature met misleidende naam.

De functie zou self-dry moeten heten. En aanstuurbaar moeten zijn via alle interfaces, niet alleen met de afstandsbediening.

De droogfunctie zelf is namelijk wel nuttig en een gemis voor app gebruikers als ondergetekende. Niet alleen voor kans op schimmel, maar ook voor roest. Er zitten namelijk enkele onderdelen in de airco die kunnen roesten (en dat binnen 2 jaar ook al doen).

Wat betreft de filters in combinatie met self-clean: de aangehaalde argumenten gaan daar op vergelijkbare wijze op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:45

manon

het leven gaat niet over rozen

Technician- schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:34:
[...]

Weet niemand dit?

Welke print/adapter gebruiken jullie voor home automation sturing van MHI wandunits?
Dat is mogelijk
Je zet in de XY bus een module van Intesis
Dat is de MH-RC-MBS-1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yicjcsdo5l7t13q_VtQl4ZJaNQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVk89NPhl4eCmjKktNF0TEzX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
manon schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:10:
[...]

Dat is mogelijk
Je zet in de XY bus een module van Intesis
Dat is de MH-RC-MBS-1
[Afbeelding]
Zei ik ook al, direct onder zijn bericht. Precies dezelfde module. Blijkbaar heeft @Technician- er overheen gelezen.

Meeste wandunits hebben doorgaans geen XY en lijken maar weinig tweakers het te gebruiken, wellicht omwille van de prijs. In geval van CNS(wat de meeste wandmodellen hebben) zal je een module met CNS aansluiting moeten gebruiken. Of een SC-BIKN2-E die CNS naar XY omtovert.

Voor home automation hoef je niet direct naar modbus te grijpen als dat er bijvoorbeeld niet al ligt. Er zijn meerdere aanbieders van XY naar bijvoorbeeld Loxone of andere systemen.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 06-09-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
LED-Maniak schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:31:
[...]

Zei ik ook al, direct onder zijn bericht. Precies dezelfde module. Blijkbaar heeft @Technician- er overheen gelezen.

Meeste wandunits hebben doorgaans geen XY en lijken maar weinig tweakers het te gebruiken, wellicht omwille van de prijs. In geval van CNS(wat de meeste wandmodellen hebben) zal je een module met CNS aansluiting moeten gebruiken. Of een SC-BIKN2-E die CNS naar XY omtovert.
Oh excuses, had je me wel getagd?
Maar iig bedankt!
Moet wat bestaande wandunits ook
Opnemen in de regeltechniek.
Maar waar koop je een print met directe CNS aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Technician- schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:38:
[...]

Oh excuses, had je me wel getagd?
Maar iig bedankt!
Moet wat bestaande wandunits ook
Opnemen in de regeltechniek.
Maar waar koop je een print met directe CNS aansluiting?
Welk systeem wil je met de wandmodellen laten communiceren? Loxone, Home Assistant, KNX achtig ala 1Home?

Afhankelijk hoe het systeem er uit ziet wat je nu hebt, heb je verschillende merken beschikbaar die converter modules bieden van CNS naar het systeem naar keuze, of generieke modules die verschillende protocollen spreken bijvoorbeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 06-09-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Rukapul schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:58:
[...]

Ah, een andere brakke feature met misleidende naam.

De functie zou self-dry moeten heten. En aanstuurbaar moeten zijn via alle interfaces, niet alleen met de afstandsbediening.

De droogfunctie zelf is namelijk wel nuttig en een gemis voor app gebruikers als ondergetekende. Niet alleen voor kans op schimmel, maar ook voor roest. Er zitten namelijk enkele onderdelen in de airco die kunnen roesten (en dat binnen 2 jaar ook al doen).

Wat betreft de filters in combinatie met self-clean: de aangehaalde argumenten gaan daar op vergelijkbare wijze op.
De hele MHI app is brak. Klinkt allemaal een beetje alsof je niet blij bent met je aankoop en ook niet open gaat zijn voor enige beargumentatie van mijn kant, dus ik ga de moeite verder ook niet nemen daarvoor. Er staat genoeg vermeld met bronnen e.d. op de website van MHI. https://www.mhiaa.com.au/...tre/clean-air-technology/

Ik heb nog nooit roest gezien in een MHI wandunit overigens. Laat eens wat fotos zien, dan ga ik eens kletsen met een service engineer van Coolmark oid, die kom ik regelmatig tegen in het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
LED-Maniak schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:39:
[...]

Welk systeem wil je met de wandmodellen laten communiceren? Loxone, Home Assistant, KNX achtig ala 1Home?

Afhankelijk hoe het systeem er uit ziet wat je nu hebt, heb je verschillende merken beschikbaar die converter modules bieden van CNS naar het systeem naar keuze, of generieke modules die verschillende protocollen spreken bijvoorbeeld.
Priva BlueID via modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat is geen bron. Dat is marketing meuk.
Ik heb nog nooit roest gezien in een MHI wandunit overigens. Laat eens wat fotos zien, dan ga ik eens kletsen met een service engineer van Coolmark oid, die kom ik regelmatig tegen in het veld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9r3V-Af4Yw1jJrlRKzTOUIM1Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqI5ZI6H8m7PdIRbbrWVRPno.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 06-09-2025 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Rukapul schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:57:
[...]

Dat is geen bron. Dat is marketing meuk.

[...]

[Afbeelding]
Doesnotcompute schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:41:
[...]

"ook niet open gaat zijn voor enige beargumentatie van mijn kant, dus ik ga de moeite verder ook niet nemen daarvoor."
Anyways.. Ik zie het inderdaad. Vreemd, zal eens vragen maar ziet er niet uit als iets ernstigs. Meer verontreiniging die is gaan oxideren. Het staal zelf lijkt niet aangetast. En als je denkt dat de selfclean niets toevoegt, dan zet je hem toch gewoon nog 2 uur op de fan stand, want dat is dan uiteindelijk hetzelfde als je de filters weg gooit. Dat lukt prima met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

M_AW schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:34:
[...]

Misschien even iets langer dan 5 minuten moeten wachten.
Kans bestaat best dat, hoe onlogisch het ook is, het systeem sowieso opstart op verwarmen en pas na paar minuten gaat kijken naar de temperatuursensoren en setpoints. Ik zou het apparaat een kwartiertje de kans hebben gegeven.
Goed idee. Dat ga ik bij een volgende gelegenheid proberen!

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste