Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 39 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:59
@AUijtdehaag
Ik kan de file nu succesvol compileren maar krijg connection failed foutmelding en het werkt nu! ;)
INFO Successfully compiled program.
INFO Connecting to 192.168.7.xxx port 8266...
ERROR Connecting to 192.168.7.xxx port 8266 failed: [Errno 111] Connection refused
ERROR Connection failed.
Edit: voor de zekerheid, dit is de goede link? https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/tree/atom,

Edit 2: Opgelost, met deze link werkt het weer perfect. https://github.com/fonske...me/blob/atom/example.yaml

[ Voor 31% gewijzigd door Maarten60 op 23-07-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:38
Zijn hier eigenlijk gebruikers van https://github.com/hberntsen/mhi-ac-ctrl-esp32-c3 in combinatie met een ESP32 (niet C3)? Ik zoek bevestiging dat die combinatie ook nog steeds werkt namelijk :). Die heb ik in het verleden wel gekregen van iemand maar die gebruikt nu geen ESP32 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
hberntsen schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:12:
Zijn hier eigenlijk gebruikers van https://github.com/hberntsen/mhi-ac-ctrl-esp32-c3 in combinatie met een ESP32 (niet C3)? Ik zoek bevestiging dat die combinatie ook nog steeds werkt namelijk :). Die heb ik in het verleden wel gekregen van iemand maar die gebruikt nu geen ESP32 meer.
https://github.com/hbernt...l-esp32-c3/graphs/traffic dat zou je wellicht hier kunnen vinden. ik weet niet precies wat de gap nog is met ginkage nu daar ook pin setting supported is, ik wil nog wat gaan testen met esp32's maar heb er niet echt de tijd voor merk ik :D

never mind, de hardware SPI is nog een grote plus!

[ Voor 3% gewijzigd door LinuZZ op 24-07-2025 16:34 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
b0ltus schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Ah oké, bedankt voor de info!

Maar geldt dat dan ook voor het maximum vermogen?
Stel, de units op de bovenverdieping staan uit, en er is veel vraag van de unit in de woonkamer... Is het dan niet voordeliger om daar een iets grotere unit te hebben hangen zodat de buitenunit de gegenereerde warmte beter kwijt kan aan de ruimte?

Dit is namelijk een bekend probleem met een gasgestookte ketel en radiatoren is huis, de ketel genereert meer warmte dan de installatie kan afgeven aan de ruimte waardoor pendelen ontstaat.

Of zit ik nu te vast in de denkwijze qua werking van een gasgestookte installatie?
Als je dat vermogen binnen nodig denkt te hebben dan kan je dat doen. Maar die scm buitenunits kunnen ver genoeg terug dat ze niet zo snel een overcapaciteit hebben op zo'n 3.5kw unit.

Tijd voor een dedicated AC-CTRL topic? Dan blijft de info mooi bij elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 24-07-2025 17:05 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
LED-Maniak schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:00:
[...]
Tijd voor een dedicated AC-CTRL topic? Dan blijft de info mooi bij elkaar.
Lijkt mij een goed idee. Zat zelf ook te aarzelen toen in mijn mhi_ac_ctrl vragen hier ging stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ik meld me hier ook maar eens. Na aankoop van een huis onlangs, komend vanaf een appartement, kan ik nu een wens vervullen die ik al lang heb: airconditioning (ook om te verwarmen/bijverwarmen). Een installateur kwam eerst aan met advies Mitsubishi Electric, maar de 7.7kW MUZ-AP71VG buitenunit daarvan vind ik risky wat betreft geluid naar de buren (55-56 dB geluidsdruk, 2.5m erfgrens). Als Tweaker met Home Assistant had ik ook de voorkeur voor MHI units en de vergelijkbare buitenunit van de concurrent doet het een stukje stiller (51-53 dB). De installateur snapt het nu geloof ik ook dus er komt een nieuwe offerte.

Waarschijnlijk wordt het zoiets:
  • SRK71ZR-W single-split voor beneden
  • SCM50 of SCM60 met 3 binnenunits voor boven, waarschijnlijk 2x SRK20ZS-W en 1x SRK25ZS-W
Allereerst, waarom kan ik die SCM (multi-split) units niet vinden op de website van MHI Nederland, maar wel gewoon overal in webshops?
En waarom lijken de specs wat betreft geluid niet te kloppen op die website voor de SRK71ZR-W buitenunit? "Gegevens buitendeel [...] Geluidsdruk (silent mode) (dB) 44 (35)" terwijl op de Europese website van MHI 51-53 dB staat. :?

Nu wil ik alle nieuwe domotica thuis dat op WiFi gaat werken eigenlijk op de WiFi-6-standaard hebben ivm de beter stabiliteit bij vele clients in het netwerk (gewoon op 2.4GHz ook). Dat hele voordeel verlies je namelijk zodra je WiFi-4-clients erin opneemt, dus ik wil waar mogelijk een WiFi-6-only policy op access points... Met de nieuwe ESP32-C6 en allemaal nieuwe Shelly producten met WiFi-6 had ik goede hoop om die policy helemaal door te gaan trekken. Voor de MHI-doe-het-zelf-integratie lijkt het allemaal gebaseerd te zijn op oudere ESP chips. Is er iets bekend over een port naar een moderner platform voor MHI-AC-Ctrl of is dat iets wat ik niet op korte termijn kan verwachten? Ik ben niet vies van wat elektronica en microcontrollers, maar mijn kennis is wat weggezakt en niet helemaal up-to-date merk ik om dat zelf even te kunnen bepalen. Nou is ongeveer 20 euro per unit voor een huidige generatie module en even een apart access pointje ervoor geen geld in vergelijking met de rest van de kosten, dus ik doe dat maar voor nu denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 05-08-2025 09:23 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:42
gertvdijk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:01:
Ik meld me hier ook maar eens. Na aankoop van een huis onlangs, komend vanaf een appartement, kan ik nu een wens vervullen die ik al lang heb: airconditioning (ook om te verwarmen/bijverwarmen). Een installateur kwam eerst aan met advies Mitsubishi Electric, maar de 7.7kW MUZ-AP71VG buitenunit daarvan vind ik risky wat betreft geluid naar de buren (55-56 dB geluidsdruk, 2.5m erfgrens). Als Tweaker met Home Assistant had ik ook de voorkeur voor MHI units en de vergelijkbare buitenunit van de concurrent doet het een stukje stiller (51-53 dB). De installateur snapt het nu geloof ik ook dus er komt een nieuwe offerte.

Waarschijnlijk wordt het zoiets:
  • SRK71ZR-W single-split voor beneden
  • SCM50 of SCM60 met 3 binnenunits voor boven, waarschijnlijk 2x SRK20ZS-W en 1x SRK25ZS-W
Allereerst, waarom kan ik die SCM (multi-split) units niet vinden op de website van MHI Nederland, maar wel gewoon overal in webshops?
En waarom lijken de specs wat betreft geluid niet te kloppen op die website voor de SRK71ZR-W buitenunit? "Gegevens buitendeel [...] Geluidsdruk (silent mode) (dB) 44 (35)" terwijl op de Europese website van MHI 51-53 dB staat. :?
De SCM staat wel gewoon in de folder
Maar waarschijnlijk zie je die niet in het overzicht, omdat de SCM multisplit alleen een buiten unit betreft, je kan daar vrijwel elke binnen unit aan koppelen.

Hoe groot ga je wonen dat je 7,1 kW nodig hebt?
Dat zijn echt wel flinke jetsers aan units. Is het misschien niet een beter idee om voor 2 kleinere units te gaan?

Overigens als je voor single splits kan gaan, ga daarvoor. Moet je natuurlijk wel al die buiten units kwijt kunnen.

Nog een tip, vraag meerdere offerte’s bij meerdere installateurs, ik heb hier een aantal over de vloer gehad en de prijzen liepen nogal uiteen. 1 installateur maakte een standaard offerte vanaf het bureau, die heb ik links laten liggen.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gloomy
  • Registratie: November 2024
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:01:

Je hebt gelijk, die 44 (35) moet een drukfout zijn in de folder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JhbG8WePVf6DrQnL_bpiMEPoUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pql1FwkhtPmGsfHYjiwsdLdn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Gloomy op 05-08-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Gloomy schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:38:
[...]

Je hebt gelijk, die 44 (35) moet een drukfout zijn in de folder.
[Afbeelding]
Ja dat lijkt mij ook, zeker gezien de geluidsdruk van een modelletje hoger en lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
hvwees schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:19:
Hoe groot ga je wonen dat je 7,1 kW nodig hebt?
Dat zijn echt wel flinke jetsers aan units. Is het misschien niet een beter idee om voor 2 kleinere units te gaan?
129m² totaal, maar split-level met hoge vide tussen keuken en woonkamer (samen 65m²), dus grotere inhoud daar, met raampartij op zuiden. De ideale plek voor een buitenunit is precies in het midden van de lengte van de ruimte en heeft ongeveer 0 meter leiding nodig naar buiten dan, geniaal in mijn oren. 😅

Installatiekosten van twee kleinere binnenunits zou veel prijziger worden was het verhaal. Plus dat je een lelijke unit meer aan de muur hebt in de belangrijkste ruimte van het huis.
hvwees schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:19:
Nog een tip, vraag meerdere offerte’s bij meerdere installateurs, ik heb hier een aantal over de vloer gehad en de prijzen liepen nogal uiteen. 1 installateur maakte een standaard offerte vanaf het bureau, die heb ik links laten liggen.
Ja als ze reageerden?! Ik krijg ofwel geen gehoor momenteel ofwel dat ze ergens in september tijd hebben om langs te komen, nu te druk. (Of de reviews zijn niet al te best, die heb ik niet eens gecontacteerd.)
De enige andere die reageerde kon pas 22 augustus (ik mailde en belde rond 12-14 juli vijf bedrijven).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Ja als ze reageerden?! Ik krijg ofwel geen gehoor momenteel ofwel dat ze ergens in september tijd hebben om langs te komen, nu te druk. (Of de reviews zijn niet al te best, die heb ik niet eens gecontacteerd.)
De enige andere die reageerde kon pas 22 augustus (ik mailde en belde rond 12-14 juli vijf bedrijven).
Het zou gek zijn als een goede installateur volgende week bij jou een complete installatie zou kunnen komen maken. Vanwaar de haast? Bedenk je dat zo'n installatie puur uit de producten bestaat, die producten zijn prima. Maar degene die het allemaal aan elkaar knoopt is het belangrijkste onderdeel: prutser vs vakman. Een prutser kan jouw premium MHI zo installeren dat je er spijt van krijgt achteraf.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

De ideale plek voor een buitenunit is precies in het midden van de lengte van de ruimte en heeft ongeveer 0 meter leiding nodig naar buiten dan, geniaal in mijn oren. 😅
Bedenk je dat Mitsubishi netjes een minimale leiding lengte voorschrijft, 0 meter is onmogelijk. 3 meter is in principe het minimum. Door wat koudemiddel weg te laten kun je iets korter, maar ik denk dat je dat niet moet willen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Tanuki schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:09:
Het zou gek zijn als een goede installateur volgende week bij jou een complete installatie zou kunnen komen maken. Vanwaar de haast? Bedenk je dat zo'n installatie puur uit de producten bestaat, die producten zijn prima. Maar degene die het allemaal aan elkaar knoopt is het belangrijkste onderdeel: prutser vs vakman. Een prutser kan jouw premium MHI zo installeren dat je er spijt van krijgt achteraf.
Geen haast voor een installatie, hoor! Wilde gewoon wat offertes opvragen en heb er na drie weken welgeteld 1. Dat viel wat tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:13

fxs81

Julianadorp

gertvdijk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:51:
[...]

Geen haast voor een installatie, hoor! Wilde gewoon wat offertes opvragen en heb er na drie weken welgeteld 1. Dat viel wat tegen.
Er zitten rare snuiters tussen hoor. Bij mij wilde er 1 LG doordrukken, toen ik zei een een bepaald rype MHI te willen reageerde die gewoon niet meer, weer een andere wilde een veel te groot systeem aanbieden voor mijn woning, uiteindelijk gekozen voor een lokale aanbieder en nu al bijna een jaar spinnende tevreden met zowel koelen als verwarmen, ding is stil, de buren wisten pas dat ik een airco had toen ze eens goed keken wat voor buis er eigenlijk onder mijn balkon liep. En hij is erg zuinig vind ik. Het model staat in mijn onderschrift. Vwb de lengte van de leiding, die is idd minimaal 3 meter, bij mij zit er ruim 2 meter opgerold achter de buitenunit omdat het stuk naar binnen nog geen meter was. Die lengte heb je gewoon nodig voor een juiste werking en daar zie je eigenlijk niets van omdat hij aan de achterkant zit.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
[...]

129m² totaal, maar split-level met hoge vide tussen keuken en woonkamer (samen 65m²), dus grotere inhoud daar, met raampartij op zuiden. De ideale plek voor een buitenunit is precies in het midden van de lengte van de ruimte en heeft ongeveer 0 meter leiding nodig naar buiten dan, geniaal in mijn oren. 😅

Installatiekosten van twee kleinere binnenunits zou veel prijziger worden was het verhaal. Plus dat je een lelijke unit meer aan de muur hebt in de belangrijkste ruimte van het huis.
0 meter leiding is natuurlijk onzin, je hebt sowieso minimale lengte nodig (zie andere reacties).
Ik neem aan dat er voor deze ruimte op dit moment ook niet 1 mega grote radiator hangt om te boel te verwarmen. De vraag is dan ook hoe succesvol of eigenlijk hoe comfortabel het wordt als je maar 1 unit gebruikt.
Ik ben het overigens met je eens, airco’s zijn lelijk, de keuze is tussen heel lelijk en minder lelijk.
Nogmaals die SRK zijn grote units, 1 hele grote lelijke unit of kleinere lelijke units, het is maar wat je wil.
Als de ruimte er zich voor leent, zou je ook naar een vloermodel kunnen kijken.
Gezien het splitlevel is, is een unit per “level” mogelijk de betere keuze.
[...]

Het is niet vreemd dat die bedrijven het in deze tijd druk hebben.
Ik had de offerte aanvraag gedaan rond april, dan hebben die bedrijven veel minder te doen. Het stookseizoen was toen al afgelopen en het koelseizoen nog niet begonnen.

Ik heb ook het verschil gemerkt tussen de aandacht van het ene bedrijf en het andere, sommige kijken 2 tellen en komen dan met offerte’s de andere komt niet eens langs en doet veel op nacalculatie (ja laat maar), het bedrijf die uiteindelijk de opdracht van mij kreeg had echt goed aandacht voor mijn verhaal,vragen en wensen en kwam als enige met fysieke folders op dode bomen formaat. Vond ik eigenlijk toch wel erg prettig.

En natuurlijk hangt het ook erg af van de regio, ik woon zelf in Den Haag en daar zijn ongetwijfeld meer van dit soort bedrijven dan buiten de randstad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
fxs81 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:12:
[...]

Er zitten rare snuiters tussen hoor. Bij mij wilde er 1 LG doordrukken, toen ik zei een een bepaald rype MHI te willen reageerde die gewoon niet meer, weer een andere wilde een veel te groot systeem aanbieden voor mijn woning, uiteindelijk gekozen voor een lokale aanbieder en nu al bijna een jaar spinnende tevreden met zowel koelen als verwarmen, ding is stil, de buren wisten pas dat ik een airco had toen ze eens goed keken wat voor buis er eigenlijk onder mijn balkon liep. En hij is erg zuinig vind ik. Het model staat in mijn onderschrift. Vwb de lengte van de leiding, die is idd minimaal 3 meter, bij mij zit er ruim 2 meter opgerold achter de buitenunit omdat het stuk naar binnen nog geen meter was. Die lengte heb je gewoon nodig voor een juiste werking en daar zie je eigenlijk niets van omdat hij aan de achterkant zit.
Klinkt bekend, bedrijven die per se een bepaald merk of type willen doordrukken.

Ik heb ook heel bewust gekozen voor een MHI ZSX, die jij dus ook hebt. Dat is een hyperinverter, die zijn langer efficient met koude temperaturen en kunnen nog bij aardige vriestemperaturen verwarmen. Ik heb alleen de 5 kW en jij de 3,5kW. Een aantal installateurs vond het onzin het zou alleen voor scandinavische landen zijn.

En LG, prima airco’s, alleen zijn de buiten units wat luidruchtiger. En (ik begeef met met deze uitspraak me mogelijk op glad ijs) ben ik van mening van LG aan de onderkant van het A segment zit of misschien zelfs aan de bovenkant van het B segment.

Aangezien hier meerdere offerte’s van meerdere bedrijven binnenkwamen met verschillende merken, heb ik op een gegeven moment bij elk van de bedrijven die een offerte hadden uitgebracht specifiek om hetzelfde model gevraagd. Pas toen kon ik appels met appels vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
fxs81 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:12:
[...]

Vwb de lengte van de leiding, die is idd minimaal 3 meter, bij mij zit er ruim 2 meter opgerold achter de buitenunit omdat het stuk naar binnen nog geen meter was. Die lengte heb je gewoon nodig voor een juiste werking en daar zie je eigenlijk niets van omdat hij aan de achterkant zit.
Volgens mij hoeft dat bij de ZSX helemaal niet. Heb je een bron waarin dit genoemd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hallo, mijn MHI afstandsbediening heeft geen CLEAN knop. Hij ziet er zo uit.

Iemand een tip hoe ik SELF CLEAN aanzet, bijvoorkeur zo dat ie voortaan altijd een self clean doet bij het uitschakelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
wian schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:20:
Hallo, mijn MHI afstandsbediening heeft geen CLEAN knop. Hij ziet er zo uit.

Iemand een tip hoe ik SELF CLEAN aanzet, bijvoorkeur zo dat ie voortaan altijd een self clean doet bij het uitschakelen?
Handleiding al gelezen? Zie pagina 26/27.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:13

fxs81

Julianadorp

Martin7182 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Volgens mij hoeft dat bij de ZSX helemaal niet. Heb je een bron waarin dit genoemd staat?
Dat stond op een installatiefoldertje wat erbij geleverd zat in de doos dacht ik, de monteur heeft het me in ieder geval laten zien tijdens de installatie omdat ik me afvroeg waarom hij zo'n lange leiding mee had genomen. Minimaal 3 en maximaal 15 meter met de in het apparaat aanwezige koelvloeistof. Ik zie het ook staan bij diverse bedrijven die de airco's verkopen maar kan het niet vinden bij MHI zelf. Het koudemiddel moet wel ruimte hebben om te kunnen wisselen tussen vloeistof en gas, als je te weinig ruimte hebt dan kan dit de werking van de airco beperken dus je hebt wel een bepaalde leidinglengte nodig.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hartelijk dank! Had googeled, op youtube gekeken en in de verkeerde handleiding waar steevast verwezen wordt naar een CLEAN knop. Met deze handleiding is het in 30 seconden gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:28
Is doorgaans voor alle split systemen zo dat er een minimum en maximum lengte aanzit. Meer kan wel, moet er alleen wat bijgevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:22
Doesnotcompute schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Is doorgaans voor alle split systemen zo dat er een minimum en maximum lengte aanzit. Meer kan wel, moet er alleen wat bijgevuld worden.
Gaat het dan om de afstand van de leiding "enkele reis" of heen en terug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wordt per enkele reis aangegeven.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ik heb voor 4 units bestaande uit:
  • 1x SRC71ZR-W (buitenunit)
    • 1x SRK71ZR-WF (binnenunit)
  • 1x SCM50-W (buitenunit)
    • 2x SRK20ZS-WF (binnenunit)
    • 1x SRK25ZS-WF (binnenunit)
inclusief installatie en max 20m leidingen, buitenunits is op vloerstaande rubberen staanders op een terras, exclusief aanleggen stroompunten/-groepen (dat doe ik zelf), exclusief onderhoud a €350 per jaar, een offerte van €9250. Dat is ongeveer in lijn wat ik online lees als gangbare prijzen.

(Dat van die WiFi-module is misgegaan in de communicatie, ik hoop dat ik er nog 4x 150 euro af krijg ofzo om de binnenunits zonder F te krijgen.)

Niet heel gek denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat stukje onderhoud a 350 euro per jaar kan je er ook wel af laten halen en eens per jaar zelf de filters even stofzuigen en blaadjes verwijderen buiten. Bij stank een tabletje in de condensafvoer.

Of jouw installateur zonder wifi kan leveren hangt af waar hij inkoopt in Nederland. Niet elke importeur verkoopt nog de versie zonder wifi.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 18:50
gertvdijk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:33:
inclusief installatie en max 20m leidingen, buitenunits is op vloerstaande rubberen staanders op een terras, exclusief aanleggen stroompunten/-groepen (dat doe ik zelf), exclusief onderhoud a €350 per jaar, een offerte van €9250. Dat is ongeveer in lijn wat ik online lees als gangbare prijzen.

(Dat van die WiFi-module is misgegaan in de communicatie, ik hoop dat ik er nog 4x 150 euro af krijg ofzo om de binnenunits zonder F te krijgen.)

Niet heel gek denk ik?
Zo. Veel. Vragen.

- Waarom een wandunit van 7.1kW??? Een vloerunit van 5kW om te verwarmen vind ik echt de max. Wil je 7.1kW om te koelen? Of verwarm je een loods ofso??
- je twee binnenunits komen uit op 4.5kw. Kan je niet beter een 4kw buitenunit nemen? Neem aan dat dit voor twee slaapkamers is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
TereZz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Zo. Veel. Vragen.

- Waarom een wandunit van 7.1kW??? Een vloerunit van 5kW om te verwarmen vind ik echt de max. Wil je 7.1kW om te koelen? Of verwarm je een loods ofso??
- je twee binnenunits komen uit op 4.5kw. Kan je niet beter een 4kw buitenunit nemen? Neem aan dat dit voor twee slaapkamers is oid.
Het zijn zo te zien 3 binnenunits op een buitenunit. Dus totaal 6.5kW. Dan kom je op SCM50 want die heeft drie poorten.

Die 7.1kW unit is inderdaad echt een beest.. vraag mij af of je daar vrolijk van wordt. Hij zal in ieder geval een flinke luchtstroom(met bijbehorend geluid) kunnen genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
gertvdijk in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
niet twee, maar drie slaapkamers
LED-Maniak schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:43:
Die 7.1kW unit is inderdaad echt een beest.. vraag mij af of je daar vrolijk van wordt.
binnenunits
305x920x220 ≈ 62 dm³
vs
339x1197x262 ≈ 106 dm³ (+70%)
→ ≈ 3 cm hoger, 28 cm langer, 4 cm dieper

deze grote unit komt op ongeveer 3,5-4 meter hoogte te hangen op een muur van 2,2 meter breed, waardoor de grootte voor mij niet echt een probleem is. Of er nou een pukkel van 92cm of van 120cm hangt :shrug:.

buitenunits
640x915x290 ≈ 170 dm³
vs
750x968x340 ≈ 247 dm³ (+45%)
→ ≈ 11 cm breder, 5 cm hoger, 5 cm dieper.

ja hij is groter, zeker qua inhoud, maar op het aanzicht zal het verschil wel meevallen denk ik.

[ Voor 38% gewijzigd door gertvdijk op 06-08-2025 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik doelde op het vermogen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tanuki schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Geheel mee eens!. Het vinden in mijn regio van een bedrijf met een goede reputatie en kennis van MHI systemen installeren (ZSX bv.) heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
wsmaal schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Geheel mee eens!. Het vinden in mijn regio van een bedrijf met een goede reputatie en kennis van MHI systemen installeren (ZSX bv.) heb ik nog niet gevonden.
Wat is er zo bijzonder aan de MHI dan volgens jou dat je er specialistische kennis voor nodig bent? Qua installeren is het gewoon een split systeem. Alle info wat je wilt weten staat letterlijk in de boekjes. Enige wat de installateur hoeft te doen is hetzelfde als met elk ander merk, model,type,route,installeren,logboeken e.d.

Ik werk zelf bij een bedrijf waar we al zon 10+ jaar en eigenlijk alleen maar MHI verkopen en installeren direct van een grote importeur/Mitsubishi partner. Elke single, multi en VRF van MHI zit in ons assortiment. Dus ook als je 15 cassettes in je kantoor wilt hebben met een buitenunit van 56kW die met een kraan het dak op moet o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
fxs81 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Dat stond op een installatiefoldertje wat erbij geleverd zat in de doos dacht ik, de monteur heeft het me in ieder geval laten zien tijdens de installatie omdat ik me afvroeg waarom hij zo'n lange leiding mee had genomen. Minimaal 3 en maximaal 15 meter met de in het apparaat aanwezige koelvloeistof. Ik zie het ook staan bij diverse bedrijven die de airco's verkopen maar kan het niet vinden bij MHI zelf. Het koudemiddel moet wel ruimte hebben om te kunnen wisselen tussen vloeistof en gas, als je te weinig ruimte hebt dan kan dit de werking van de airco beperken dus je hebt wel een bepaalde leidinglengte nodig.
Ik zie het niet in de installatiehandleiding voor de ZSX. Voor de ZS trouwens ook niet. Wel deze opmerking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQZYLudAgWi5yEtYHhPyf6ZHiT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1FtgDoN2puzqVlUAmq1CUon.jpg?f=fotoalbum_large
Dus als er uit de berekening een negatief getal komt, dan hoeft er geen koelgas uit. Zo lees ik het tenminste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@wsmaal Welke regio?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Probeer dentec airco service eens (facebook link)

Maar ik kreeg net een foto uit Frankijk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus dat duurt ook nog ff voor die reageert ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees

Niet heel gek denk ik?
Nee zeker niet gek, lijkt mij een prima prijs.

Bij mij belde de installateur een dag van te voren dat het mis was gegaan met de wifi module, die wilde ik namelijk wel. Die is er nog los ingebouwd hier ter plekke.

Je gaat voor eigen aansturing ipv de wifi module gok ik zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Je zou ook Air Service Fijnaart eens kunnen overwegen, zitten ook in de omgeving en hebben mij altijd goed geholpen.

Its me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
@gertvdijk Kan je eens een plattegrond delen ( en aangeven waar je de units hebt voorzien. Dit maakt heel veel verschil in warmteverspreiding en comfort namelijk. Geef ook even aan waar de zithoek, eettafel etc staat. De vragen die je hier krijgt zijn namelijk allemaal van het kaliber: 7.1kW!? Naast de vraag of je het vermogen wel nodig hebt, is dan een grote zorg dat de warmte niet fijn wordt verdeeld, maar ook dat je een enorme unit hebt die een flinke bak wind produceert met bijkomende herrie.

Ik zag trouwens idd even over het hoofd dat het ging om 3 binnenunits. Priem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsmaal
  • Niet online
Bedankt @AUijtdehaag & @Kingiez

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melodic Metal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:03

Niet heel gek denk ik?
Ik heb zo'n 10 maanden geleden een SRC71ZR (woonkamer), SRK35ZS-W (kantoor) en een SRK25 in de slaapkamer laten plaatsen voor zo'n €6900 door een wat groter bedrijf in het oosten van het land.
Alle 3 zijn single splits. De kleinste hangt aan de muur en de 2 anderen staan op een eigen betonnen plateau en elke buitenunit een eigen groep. (zelf laten regelen buiten deze prijs om)

Ik ben zelf erg tevreden over een 7.1KW in de woonkamer, doet wat het moet doen en pendelen en energie gebruik vallen mij erg mee. Maar ik woon dan ook alleen en hoef met niemand rekening te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:06
Advies gevraagd.

Voor 2 slaapkamers overweeg ik airco. MHI of Toshiba.

De kleinste units die er zijn zijn al voldoende. Valt er iets voor te zeggen om 2 units achter 1 buitenunit te koppelen? Ze zullen in de praktijk niet altijd tegelijk actief zijn.

Ik overweeg daarbij ook om de kleinste buitenunit te kiezen.

Raden jullie dan ook aan om direct de Diamond versie te verkiezen boven de standaard versie?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
Knowbody schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:37:
Advies gevraagd.

De kleinste units die er zijn zijn al voldoende. Valt er iets voor te zeggen om 2 units achter 1 buitenunit te koppelen? Ze zullen in de praktijk niet altijd tegelijk actief zijn.

Raden jullie dan ook aan om direct de Diamond versie te verkiezen boven de standaard versie?
Als het mogelijk is, zou ik voor 2 single splits gaan. Is waarschijnlijk ook goedkoper. Zou de Diamond niet doen voor slaapkamer denk ik. Kost meer en het extra vermogen heb je toch niet nodig als je de kleinst mogelijke unit wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:55
Waarom? SCM30 dualsplit met daaraan twee stuks SRK15 is een mooie combi toch?

De SCM41 triplesplit die ik heb lijkt lager te kunnen dan de SRK20 singlesplit die ik op zolder heb.
Qua prijs is twee single splits €50 voordeliger als ik op bijv. aircovivo.nl kijk (hier heb ik mijn MHI vandaan).

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2025 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Knowbody schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:37:
Advies gevraagd.

Gaat het alleen om koelen ? Of ook om verwarmen?

Als je even kan ga voor 2 single split units, vaak goedkoper. Tenzij je echt niet extra buiten unit niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:06
hvwees schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

Gaat het alleen om koelen ? Of ook om verwarmen?

Als je even kan ga voor 2 single split units, vaak goedkoper. Tenzij je echt niet extra buiten unit niet kwijt kan.
Basis van verwarming wordt al afgevangen door de vloerverwarming.

Ruimte voor 1 unit per binnenunit is geen probleem.

Het vermogen zal als snel teveel zijn.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Knowbody schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:21:
[...]

Basis van verwarming wordt al afgevangen door de vloerverwarming.

Ruimte voor 1 unit per binnenunit is geen probleem.

Het vermogen zal als snel teveel zijn.
Als je singles kan doen, altijd doen. Zijn goedkoper en imho ook stiller omdat er geen bleeding kan plaatsvinden. Heb hier vier singles om de boerderij (1915) heen staan. Allemaal 2.5kwtjes. Gaat prima en merk je niets van qua geluid. Voorheen had ik multi's, maar een buitendeel zn minimum vermogen zit al gauw boven het minimum van een klein binnendeel waardoor deze steeds aan uit gaat.

En mocht er eentje stuk gaan...(heb ik die units om een onderdeel van te lenen voor diagnose) dan heb je iig nog eentje die het wel doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ik wil mijn 3 wandunits, vloerunit en 2 buitenunits binnenkort een een schoonmaakbeurt geven.

Ik wil daarvoor alvast de benodigdheden en informatie verzamelen.

Wandunit:
• kopen: steradent, goedkopere Kruidvat variant of tabletten genoemd in Chatslet in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" (duur door aantal)
• filters reinigen: kap omhoog klappen, stoffilters eruit halen, stoffilters uitzuigen
• lekbak: ???lekbak opzoeken en uitvinden hoe te bereiken???, tablet in lekbak plaatsen
• lamellen: doek eronder, lauw water in plantenspuit of dasty zoals in dit topic genoemd? heb ook wel eens foamspray horen noemen?

Vloermodel:
• filters: voorkap eraf, filters eruit, filters uitzuigen
• lekbak: voorkap eraf, ???lekbak opzoeken???, tablet in lekbak plaatsen
• lamellen: doek eronder, lauw water in plantenspuit of dasty zoals in dit topic genoemd? heb ook wel eens foamspray horen noemen?

Buitenunit:
• lamellen: tuinslang, plantenspuit?
• kast: schoonmaken met doekje en allesreiniger

Verbeteringen of aanvullingen hierop?

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 10-08-2025 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:48
Rukapul schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:41:
Ik wil mijn 3 wandunits, vloerunit en 2 buitenunits binnenkort een een schoonmaakbeurt geven.

Wandunit:
• kopen: steradent, goedkopere Kruidvat variant of tabletten genoemd in Chatslet in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" (duur door aantal)
• filters reinigen: kap omhoog klappen, stoffilters eruit halen, stoffilters uitzuigen
• lekbak: ???lekbak opzoeken en uitvinden hoe te bereiken???, tablet in lekbak plaatsen

Vloermodel:

Buitenunit:

Indien gebruik Dasty, zou ik dit zeker verdund doen ( hoge zuurgraad )

Ik ga zelf denk ik voor Vertex ( advanced ), kost wel een paar cent. Maar kun je jaren mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
Sinds 2 jaar heb ik een SRC-20ZS-W hangen voor in de slaapkamer, wat natuurlijk helemaal top is! Ook met integratie via MHI-AC-Ctrl in Home Assistant, welke de data mooi inzichtelijk maakt.

Van afgelopen nacht bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWm_LI3eCLpRMvMuv38dDtUwzfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5TxG5yzCyZ09RcjL38CKon4.png?f=fotoalbum_large

Wat mij opvalt is dat de compressor vaak niet lager dan 30hz terug moduleert, terwijl ik soms ook wel eens 15hz voorbij zie komen. Ik zou veel liever hebben dat de compressor wat langzamer gaat draaien en minder aan/uit momenten heeft, voor een stabielere operatie en temperatuur.

Zijn er nog tips om dit voor elkaar te kunnen krijgen? Ik draai overigens in de silent mode (buiten) om de compressor op max 30hz te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
thys schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:49:
Sinds 2 jaar heb ik een SRC-20ZS-W hangen voor in de slaapkamer, wat natuurlijk helemaal top is! Ook met integratie via MHI-AC-Ctrl in Home Assistant, welke de data mooi inzichtelijk maakt.

[Afbeelding]

Wat mij opvalt is dat de compressor vaak niet lager dan 30hz terug moduleert, terwijl ik soms ook wel eens 15hz voorbij zie komen. Ik zou veel liever hebben dat de compressor wat langzamer gaat draaien en minder aan/uit momenten heeft, voor een stabielere operatie en temperatuur.

Zijn er nog tips om dit voor elkaar te kunnen krijgen? Ik draai overigens in de silent mode (buiten) om de compressor op max 30hz te houden.
* zijdelingse vraag, waar haal je dit grafiekje vandaan?? :9 is dat het in-home die dit doet?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Hansieo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:51:
* zijdelingse vraag, waar haal je dit grafiekje vandaan?? :9 is dat het in-home die dit doet?
Vanuit Home Assistant, welke met MHI-AC-Ctrl de data uit de AC krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Spelen met de instellingen, misschien de silent mode juist uitzetten en een uur ofzo de tijd geven om te stabiliseren. Fan speed auto, klep op hoogste stand etc.

Kamerdeur paar centimeter open helpt hier bij de triplesplit ook om hem continu te laten draaien, als bij alle kamers de deur dicht is dan gaat hij op een gegeven moment ook pendelen omdat hij z'n minimale vermogen niet meer kwijt kan.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
ThinkPad schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:19:
Spelen met de instellingen, misschien de silent mode juist uitzetten en een uur ofzo de tijd geven om te stabiliseren. Fan speed auto, klep op hoogste stand etc.

Kamerdeur paar centimeter open helpt hier bij de triplesplit ook om hem continu te laten draaien, als bij alle kamers de deur dicht is dan gaat hij op een gegeven moment ook pendelen omdat hij z'n minimale vermogen niet meer kwijt kan.
Wat ik juist zo stom vind is dat hij niet zakt naar het minimale vermogen. Hij kan dalen tot 15hz maar dat gebeurt in de praktijk bijna nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0CIUZqkPtk4xpNE9MdPx4IsW2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ESQDVdkksFgQr1pU5rh5uMTG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb even moeten graven om een moment te vinden. De lange historie staat in Grafana. Maar hier bijvoorbeeld een stukje uit de nacht van 1 Juli. Een van de zeldzame momenten dat het wel gelukt is om terug te moduleren naar het minimum vermogen met de compressor op 15hz. Helaas komt dit dus zelden voor. Je ziet meteen dat het een prachtig lange run was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
wian schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

Hartelijk dank! Had googeled, op youtube gekeken en in de verkeerde handleiding waar steevast verwezen wordt naar een CLEAN knop. Met deze handleiding is het in 30 seconden gelukt.
Ik heb dezelfde remote zo te zien, maar na op Menu gedrukt te hebben zie ik L0 of L1 of L2 (via die 'Timer' toets te selecteren). Geen 'CL' zoals het manual zegt

Wat doe ik fout ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
thys schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Wat ik juist zo stom vind is dat hij niet zakt naar het minimale vermogen. Hij kan dalen tot 15hz maar dat gebeurt in de praktijk bijna nooit.

[Afbeelding]

Ik heb even moeten graven om een moment te vinden. De lange historie staat in Grafana. Maar hier bijvoorbeeld een stukje uit de nacht van 1 Juli. Een van de zeldzame momenten dat het wel gelukt is om terug te moduleren naar het minimum vermogen met de compressor op 15hz. Helaas komt dit dus zelden voor. Je ziet meteen dat het een prachtig lange run was.
Ok, maar ik mis nog steeds een hoop informatie. Wat voor ruimte hangt hij in? Als dat een klein hokje is met idd. de deur dicht zoals ik zei en dan setpoint ook vrij lauw, ja dan zal hij het al vrij gauw voor gezien houden.
En ook als je bijv. zelf de fanspeed afknijpt (of juist heel hoog zet) dan maakt dat allemaal uit voor het regelgedrag.

@hannibal2206 Je moet op de omhoog/omlaag knopjes (onder het klepje) drukken om andere menuopties te kiezen. Even goed de handleiding lezen :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2025 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
ThinkPad schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

@hannibal2206 Je moet op de omhoog/omlaag knopjes (onder het klepje) drukken om andere menuopties te kiezen. Even goed de handleiding lezen :)
Heb ik gedaan ..

Zoals ik zei, daar komt alleen L0/L1/L2 tevoorschijn als keuze ..

Never mind: je moet 2 * op menu drukken; dan komt wel Clean als keuze tevoorschijn ..

Thnx !

[ Voor 14% gewijzigd door hannibal2206 op 11-08-2025 14:34 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
ThinkPad schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Ok, maar ik mis nog steeds een hoop informatie. Wat voor ruimte hangt hij in? Als dat een klein hokje is met idd. de deur dicht zoals ik zei en dan setpoint ook vrij lauw, ja dan zal hij het al vrij gauw voor gezien houden.
En ook als je bijv. zelf de fanspeed afknijpt (of juist heel hoog zet) dan maakt dat allemaal uit voor het regelgedrag.
Sorry bij deze aanvulling. Het is inderdaad een kleine slaapkamer. Ongeveer 40m3 met de deur en ramen dicht. Setpoint op een lauwe 21 graden, extern gemeten voor verbeterde stabiliteit. Fanspeed auto (gaat binnen meestal op 3) en flow omlaag gericht.

Zeker een kleine kamer, zelfs voor deze kleine unit. Daarom zou ik juist weinig vermogen willen/verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Setpoint iets lager, deur stukje open en de airflow wat hoger uitblazen (naar beneden is voor verwarmen), daarmee moet het wel lukken om hem wat langere runs te laten maken verwacht ik.

Edit: de toevoeging van hieronder is ook een goeie, buitentemperatuur kan ook uitmaken ja.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2025 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
thys schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:49:

[Afbeelding]

In de service manual van MHI is te zien welke voorwaarden er allemaal hangen aan het verhogen van de compressorfrequentie. ëén daarvan is bij een te lage buitentemperatuur bij koelbedrijf. Dat lijkt hier te spelen. Ik heb dit ook soms. Dit zijn allemaal interne beveiligingen om bijv de compressor te beschermen. Hier doe je dus niks tegen behalve je afgifte verhogen (deur/raam open) of temp verlagen.

Verder worden koelkasten ook blootgesteld aan gependel. Die worden ook oud. Al vind ik een rustig pruttelende unit ook fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:54
thys schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:30:
[...]
Zeker een kleine kamer, zelfs voor deze kleine unit. Daarom zou ik juist weinig vermogen willen/verwachten.
Hier hetzelfde gedrag met "SRK20 ZS-W" binnen en "SCM40 ZS-W" buiten, je ziet dan ook in Home Assistant bij "Compressor protection status" de status "Low pressure protection control" bij mij. En hij gaat dan niet lager dan 35 of 30hz.

En zoals al genoemd heeft het te maken met de buiten/binnen temperatuur, ik laat hem nu vaak overdag draaien zodat ie de kamer afkoelt en het s'nachts goed uit te houden is.

Grutte Pier in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Nachtapotheker in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
Kjepper schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:01:
[...]

Hier hetzelfde gedrag met "SRK20 ZS-W" binnen en "SCM40 ZS-W" buiten, je ziet dan ook in Home Assistant bij "Compressor protection status" de status "Low pressure protection control" bij mij. En hij gaat dan niet lager dan 35 of 30hz.

En zoals al genoemd heeft het te maken met de buiten/binnen temperatuur, ik laat hem nu vaak overdag draaien zodat ie de kamer afkoelt en het s'nachts goed uit te houden is.

Grutte Pier in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Nachtapotheker in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Aaah dank! Dan is het helemaal verklaard! Ik heb nog even teruggekeken en de nacht 1 July was inderdaad vrij warm. Bij het moduleren naar 15hz was het buiten nog net boven de 22 graden (gemeten vanuit de MHI). Later dezelfde nacht is er niet meer onder de 30hz gedraaid maar de buitentemperatuur was inmiddels ook iets gedaald tot onder de 22 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PinfEk8fESsaecbUrEmEeY8L5GQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QGMWOU13EQp9EdPVztIKcEK8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp9Bdw6-RwP4E_-U_6O2tLMNK6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DMiZaqyKGIhBe6IaBlqUf8IW.png?f=fotoalbum_large

Leuk om het zo in actie te zien, precies volgens de verwachting dan in deze situatie :)

[ Voor 4% gewijzigd door thys op 11-08-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
Ik heb de airco het grootste gedeelte van de dag aanstaan. De laatste tijd komt het af en toe voor dat er condens vanuit de binnenunit op de ventilatorbladen terechtkomt en dat er dan wat spetters naar buiten/beneden worden geblazen.

De afvoer is gewoon leeg en niet verstopt. Onlangs de lamellen geprobeerd schoon te spuiten met een plantenspuit. Dit leek even te helpen, maar nu een paar weken later toch weer kleine spetters condens onder de binnenunit.

Komt dit iemand bekend voor? Wat was de oplossing?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:38
Scooper schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:02:
Ik heb de airco het grootste gedeelte van de dag aanstaan. De laatste tijd komt het af en toe voor dat er condens vanuit de binnenunit op de ventilatorbladen terechtkomt en dat er dan wat spetters naar buiten/beneden worden geblazen.

De afvoer is gewoon leeg en niet verstopt. Onlangs de lamellen geprobeerd schoon te spuiten met een plantenspuit. Dit leek even te helpen, maar nu een paar weken later toch weer kleine spetters condens onder de binnenunit.

Komt door (meer of minder) vocht in de lucht. Soms is de verdamper zo nat dat er druppels af worden geblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Scooper schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:02:

Laat je hem wel jaarlijks echt reinigen? Als er wat opbouw van stof in zit, kan dat ook dikkere druppen veroorzaken die idd weggeblazen worden.

Als de luchtvochtigheid hoog is, kun je ook kiezen om de airco eerder aan te zetten op een lager pitje, dan daalt de luchtvochtigheid misschien ook wat rustiger.

(persoonlijk laat ik ze voor de warmte komt al rustig pruttelen op ontvochtigen en op 22c. Dag van te voren bijvoorbeeld, en laat ik ze net als in de winter, gewoon dag en nacht aanstaan. Dan voorkom je ook de opslag van hitte in je huis, met een rustigere airco tot gevolg.

(En ja, dat heeft iets meer verbruik waarschijnlijk. Maar als ik me om de energie rekening druk moet maken tijdens de zomer, kun je beter geen airco aanschaffen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
Denk inderdaad dat er toch wat vuil tussen de lamellen is blijven zitten. Dat gesputter heeft hij niet altijd gedaan, dus er moet iets veranderd zijn. Hij staat nu in de zomer gewoon aan. Heb juist het idee dat het alleen voorkomt wanneer hij heel zacht draait. Ik laat hem niet jaarlijks reinigen. Dat doe ik zelf wel wanneer nodig (tweaker). Maar blijkbaar moet ik mijn methode verbeteren om dit te voorkomen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
pjotter1965 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:21:
[...]

Indien gebruik Dasty, zou ik dit zeker verdund doen ( hoge zuurgraad )

Ik ga zelf denk ik voor Vertex ( advanced ), kost wel een paar cent. Maar kun je jaren mee verder.
Dasty wordt het waarschijnlijk niet.

Vertex lijkt alleen in grote volumes verkocht te worden wat opslag en kosten betekent.

Tijdens het kijken naar foam sprays kwam ik Huchem tegen. In verhouding spotgoedkoop. Heeft zelfs een veiligheidsblad beschikbaar online itt vele anderen. Veel koolwaterstofverbindingen als ingrediënt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
Ik heb even wat moois in elkaar geknutseld, ondersteund door chatgpt. De vraag wat de minimale compressortoerentallen zijn komt namelijk best vaak voor op het forum. Ik heb ze geplot in grafieken, rekening houdend met de betreffende beveiligingen.

De grafieken laten zien hoe de compressor­snelheid (rps) varieert met de buitentemperatuur (TH2), apart voor oplopend en dalend traject. Ik heb de data ook in tabelvorm.

De vorm wordt bepaald door:

- Cooling low TH2 protective control – verhoogt min rps bij lage buitentemp om bevriezen te voorkomen.
- Cooling overload protective control – verhoogt min rps bij hoge buitentemp om overbelasting te voorkomen.
- Fuzzy operation limits – laagste en hoogste snelheden bij vrij moduleren (SRF50: 12 rps, SRF25/35: 15 rps).

Hysterese tussen op- en aflopend traject voorkomt dat de compressor constant schakelt. Resetten gebeurd door uit de range te komen, of als de compressor weer stilstaat (0hz).

Ik heb geen rekening gehouden met de "Dew prevention control [Cooling]:Prevents dewing on the indoor unit."

Ik heb ze nu even gemaakt voor koelbedrijf voor de volgende units:
SRF25ZS-W
SRF35ZS-W
SRF50-ZSX-W

Ik heb sterke vermoedens dat dit dezelfde zijn als de SRK25ZS-W, SRK35ZS-W en de SRK50ZSX-W. Deze gebruiken namelijk dezelfde buitenunits (namelijk de SRC25ZS-W, SRC35ZS-W en de SRC50ZSX-w). Controleer dit gerust. Ik wil hetzelfde doen voor het verwarmen. Wellicht kunnen deze in een mooie TS terechtkomen met meer info over de MHI's.
Ik kan evt de SRK50ZS-W (de niet-X variant) ook meenemen als iemand dat wil.

De ranges van th2 (de buitentemperatuursensor) worden aangegeven als opwarmend en afkoelend. Aan de hand daarvan verander je van range namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5wJBw9l7lj1QN3e78gMXe8SrLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UiUmHjarJYePAs74UovhvZBd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbAz6DtFfOoy8H7hJjgiKvX4OQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aGBBw5RZz8jr3BVHcDMvZR7W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtaQyYpLs2pVUaDAJk_pb7_JRJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LbuBjMDUlc5rGeFedYYC8hBw.png?f=fotoalbum_large

EDIT:
Ook gedaan voor verwarmen.
Hierbij wordt rekening gehouden met:
- Heating overload protective control
- Heating low outdoor temperature protective control

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rSTnV7IRq0vL4S1vfVIfHPRuuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFJNj5jYFzkKeN0jDsTkQLEM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfKRYmOPBqIASW0hYttew4rNmSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eyV6ApF6BNl3jjRbhZMz0V4Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt6bZMg12w1cNiA9f_92b4SLRmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4np5uKf136A5rUkDapXXLg5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TereZz op 12-08-2025 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
LinuZZ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:09:
[...]
Als je het toegevoegd hebt en suggesties hebt voor de documentatie dan hoor ik het graag, via een pull request, dm of issue op git
De afgelopen periode wat lopen klussen en een simpel dashboard gemaakt om de airco via HA te bedienen. De 4 knoppen voor de modes zetten de lamellen ook meteen in de goede stand.
Met de onderste rij 'selecteer de ruimte' kan ik kiezen welke (ext) sensor ik gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du1IbHHrZLjGPpPow-KJ8jbVTuI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iNivWPVQpkW5iWP284uQ4VKr.png?f=user_large

Bijgaand de HA-automation code die het selecteren van de (externe) temperatuursensor regelt. Indien akkoord, misschien idee om in documentatie op te nemen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
# Automation voor Airco boven
# AC heeft binnen minuut update van externe temperatuur nodig anders 
# wordt de interne sensor weer de bron
# Blijft temperatuur verzenden zolang airco actief is en sensor 'Voor' of 'Achter' is geselecteerd
# Log- én persistent notification bij fout
# Notificatie maximaal één keer per uur
- alias: "Stuur externe temperatuur elke 30s als airco actief is"
  id: stuur_externe_temp_30s
  mode: single
  trigger:
    - platform: time_pattern
      seconds: "/30"
  condition:
    - condition: template
      value_template: >
        {{ states('input_select.ac_temp_source') in ['Voor', 'Achter'] }}
  action:
    - choose:
        - conditions:
                {{ states('climate.ac_boven_mhi_air_conditioner') in ['unavailable', 'unknown'] }}
                {{ (now() - state_attr('automation.stuur_externe_temperatuur_elke_30s_als_airco_actief_is', 'last_triggered')).total_seconds() > 3600 }}
          sequence:
            - service: system_log.write
              data:
                level: warning
                  AC boven is niet beschikbaar (status: {{ states('climate.ac_boven_mhi_air_conditioner') }}), temperatuur niet verzonden.
            - service: persistent_notification.create
              data:
                title: "⚠️ Airco boven niet bereikbaar"
                  De airco is momenteel **{{ states('climate.ac_boven_mhi_air_conditioner') }}**. De temperatuur is niet verzonden.
                notification_id: airco_boven_offline
        - conditions:
                {{ state_attr('climate.ac_boven_mhi_air_conditioner', 'hvac_mode') != 'off' }}
          sequence:
            - service: script.set_ac_temp_from_selected

# zodra de airco wordt uitgezet, sensor terug naar intern
- alias: "Sensor terug naar Hal bij uitschakelen airco"
  id: sensor_naar_hal_bij_airco_uit
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: climate.ac_boven_mhi_air_conditioner
      to: 'off'
  condition:
        {{ states('input_select.ac_temp_source') != 'Hal' }}
  action:
    - service: input_select.select_option
      data:
        entity_id: input_select.ac_temp_source
        option: "Hal"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
# Selecteer AC temperatuur via externe sensor
set_ac_temp_from_selected:
  alias: "Selecteer AC Temp van externe sensor"
  sequence:
    - variables:
        temp_value: >-
          {% set source = states('input_select.ac_temp_source') %}
          {% if source == 'Voor' %}
            {{ states('sensor.heatbooster_hb_2_voor_temp_ambient') | float(0) }}
          {% elif source == 'Achter' %}
            {{ states('sensor.heatbooster_hb_2_achter_temp_ambient') | float(0) }}
          {% else %}
            {{ states('sensor.ac_boven_return_air_temperature') | float(0) }}
          {% endif %}
    - service: esphome.ac_boven_set_external_room_temperature
      data:
        temperature_value: "{{ temp_value }}"
#    - service: persistent_notification.create
#      data:
#        title: "Debug: AC Temp Selectie"
#        message: >-
#          Geselecteerde temperatuurbron: {{ states('input_select.ac_temp_source') }},
#          waarde: {{ temp_value }}

# Selecteer bron voor externe temperatuur
set_sensor_and_update_ac:
  alias: "Zet sensorbron en update airco temperatuur"
  fields:
    source:
      description: De te selecteren sensorbron (Voor, Hal, Achter)
      example: "Voor"
  sequence:
    - service: input_select.select_option
      data:
        entity_id: input_select.ac_temp_source
        option: "{{ source }}"
    - delay: "00:00:01"
    - service: script.set_ac_temp_from_selected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@thys @TereZz Ik zag vannacht bij mijn SCM41 triple precies gebeuren wat jullie omschreven: minimale compressorfrequentie gaat omhoog bij bepaalde temperaturen. Ik heb geen MHI-AC-Ctrl, maar wel een HomeWizard verbruiksmeter tussen de groep van de airco:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq95_xb6MPuk7lLvdF7XniN7Ciw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hedJsFXUBdYDDv3r1SkIACis.jpg?f=fotoalbum_large
quote: Servicemanual SCM41
Cooling low outdoor air temperature protective control
When the outdoor air temperature (TH2(Tho-A)) is 22°C or lower continues for 20 seconds while compressor command speed is other than 0 rps.

Reset conditions
When the either of the following conditions is satisfied
(i) When the outdoor air temperature (TH2(Tho-A)) becomes 25°C or higher.
(ii) When the compressor command speed is 0r
<23:00 schommelt het verbruik behoorlijk (kamers die om en om koude vragen vermoed ik), maar gaat wel laag in verbruik (170-180W). Dan rond 23:00 is het buiten afgekoeld tot 22:00 en dan gooit hij z'n toerental omhoog naar minimaal verbruik van 302W. Hij kan dan nog +/- een uur z'n minimale vermogen kwijt in de kamers, maar daarna is het klaar en blijft hij de hele nacht pendelen.

Best balen eigenlijk, in ons NL klimaat koelt het zelfs met een hittegolf 's nachts nog best wel af (of je moet in Zuid-Limburg wonen) waardoor hij dus 's nachts eigenlijk nooit mooie lange runs kan maken ;( Hebben merken zoals Daikin en LG etc dit ook?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2025 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
ThinkPad schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:41:

Best balen eigenlijk, in ons NL klimaat koelt het zelfs met een hittegolf 's nachts nog best wel af (of je moet in Zuid-Limburg wonen) waardoor hij dus 's nachts eigenlijk nooit mooie lange runs kan maken ;( Hebben merken zoals Daikin en LG etc dit ook?
Is dit niet andersom: best wel fijn dat het zelfs tijdens een hittegolf in Nederland (nog) niet nodig is dat de airco compressor de hele nacht staat te draaien om de kamers koel te houden?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tsja zo kun je het vanuit klimaatoogpunt ook zien, maar vanuit de technische kant bekeken vind ik het toch mooier als hij de hele nacht op 170-180W kan doorpruttelen dan dat hij de hele nacht staat te pendelen :P Zoals al werd gezegd doet een koelkast niet anders dan tientallen compressorstarts per etmaal, maar toch voelt constant draaien beter/mooier :P

Het bereik (22-25°C) van die regelconditie is voor NL niet optimaal. In Thailand ofzo zul je hier niet tegenaan lopen omdat het daar 's nachts ook nog tropisch warm is.

Edit: ik zie overigens ook dat zodra hij begint te pendelen, zowel de temperatuur (halve graad) als de luchtvochtigheid sterker heen-en-weer schommelen omdat de regellus anders wordt door de compressorfrequentie die nu een stuk minder variabel is.

MHI kán heel ver terugmoduleren, maar de variabelen waarin dat kan gebeuren zijn ook vrij restrictief en sluiten niet perse altijd goed aan bij het NL klimaat. Ik zie dat bij de ZSX in de woonkamer als ik aan het verwarmen ben ook, ZSX heeft die beruchte '13 graden quirk', waardoor bij een buitentemperatuur >= 13°C de minimale compressorfrequentie omhoog gaat. Daar loop je in het voorjaar tegenaan (als het buiten 13°C is wil ik nog wel verwarmen als de zon dagenlang niet schijnt bijv), bij verwarmen is dat irritant omdat de kleppen dan open/dicht gaan bij pendelen.

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wanneer het dagenlang vrij warm wordt, zoals deze dagen, checken we wat de temperatuur in de nacht buiten wordt. Wanneer de temperatuur in de nacht voldoende zakt (minimaal 2 graden verschil met binnentemperatuur), zetten we de airco 2 uur voor het slapen gaan op fan en zetten zodra het kan het raam open. De fan houden we dan aan in de nacht. Door de continue luchtbeweging is er dan meer uitwisseling met de lagere temperatuur buiten wat voor ons goed werkt, voor een minimum aan stroomverbruik. Kan ook een idee zijn.

Wanneer het in de nacht rond de 22 graden blijft (of hoger) zoals komende nacht is er wel een kans dat we blijven koelen, maar zo'n enkele nacht maakt het me weinig uit of de units pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:46:
Tsja zo kun je het vanuit klimaatoogpunt ook zien, maar vanuit de technische kant bekeken vind ik het toch mooier als hij de hele nacht op 170-180W kan doorpruttelen dan dat hij de hele nacht staat te pendelen :P Zoals al werd gezegd doet een koelkast niet anders dan tientallen compressorstarts per etmaal, maar toch voelt constant draaien beter/mooier :P

Het bereik (22-25°C) van die regelconditie is voor NL niet optimaal. In Thailand ofzo zul je hier niet tegenaan lopen omdat het daar 's nachts ook nog tropisch warm is.

Edit: ik zie overigens ook dat zodra hij begint te pendelen, zowel de temperatuur (halve graad) als de luchtvochtigheid sterker heen-en-weer schommelen omdat de regellus anders wordt door de compressorfrequentie die nu een stuk minder variabel is.

MHI kán heel ver terugmoduleren, maar de variabelen waarin dat kan gebeuren zijn ook vrij restrictief en sluiten niet perse altijd goed aan bij het NL klimaat. Ik zie dat bij de ZSX in de woonkamer ook, ZSX heeft die beruchte '13 graden quirk', waardoor hij bij een bepaalde buitentemperatuur het minimale vermogen omhoog gooit bij verwarmen. Daar loop je in het voorjaar tegenaan (als het buiten 13°C is wil ik nog wel verwarmen als de zon dagenlang niet schijnt bijv), bij verwarmen is dat irritant omdat de kleppen dan open/dicht gaan bij pendelen.
Mijn slaapkamer airco pendelt al 3 weken lang elke nacht. Ik zou het ook liever anders zien, maar ik heb er vrede mee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
ThinkPad schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:41:
@thys @TereZz Ik zag vannacht bij mijn SCM41 triple precies gebeuren wat jullie omschreven: minimale compressorfrequentie gaat omhoog bij bepaalde temperaturen. Ik heb geen MHI-AC-Ctrl, maar wel een HomeWizard verbruiksmeter tussen de groep van de airco:

[Afbeelding]

[...]

<23:00 schommelt het verbruik behoorlijk (kamers die om en om koude vragen vermoed ik), maar gaat wel laag in verbruik (170-180W). Dan rond 23:00 is het buiten afgekoeld tot 22:00 en dan gooit hij z'n toerental omhoog naar minimaal verbruik van 302W. Hij kan dan nog +/- een uur z'n minimale vermogen kwijt in de kamers, maar daarna is het klaar en blijft hij de hele nacht pendelen.

Hier ook weer precies hetzelfde. Afgelopen nacht was een goede "test" nacht en het klopt precies. Blijf het ook wel erg jammer vinden. Niet omwille van de compressor, ik geloof best dat die daar wel tegen kan. Maar voor het comfort en geluid is het wel erg jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Doen andere merken dit eigenlijk ook, zoals de mitsubische electric, lg, daikin? Of kunnen die uberhaubt niet zo ver terug moduleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Rukapul schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:41:

Wandunit:

Vloermodel:

Buitenunit:

T.i. ik heb gisteren voor het eerst die genoemde kruidvat (corega) tabletten gebruikt. In kwartjes erin gedaan sochtends vroeg en de aircos hele dag op ontvochtigen gezet. Het tablet beneden was volledig weg savonds, maar van de unit op zolder (die nota bene het meeste vocht heeft afgevoerd) kon je de stukken nog zien liggen. Dus zelf maar grondig naspoeld. Mogelijk is verkruimelen dus beter dan kwartjes...

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBOaVldX5rgUor4GrZ5l5AAIZRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ykP37pOwLdGhBB8F5bPjSguw.png?f=fotoalbum_large

Gewoon uit nieuwsgierigheid de cop uitgerekend in twee periodes en die samengevoegd. Uitgegaan van de luchtdebieten uit de databook. Zijn deze dingen nou eigenlijk efficienter dan een l/w warmtepomp? Lijkt me namelijk wel gezien je geen omzetting hebt van koelmiddel naar water. Tevens verwarm je minder de massa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 02:28
Ik ben even aan knoeien geweest met Home Assistant voor de MHI, en is mij gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjurDGrLCoflvDYigwrTHB99Tvw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ax8StNjWDmVxXk9Ydyn2dfPT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een dropdown menu gemaakt aan the thermostat card, met extra functies en visueel 8)
((maakt gebruik van module ESP MHI-AC-Ctrl)
Zou mooi zijn om bijvoorbeeld silent er ook in te krijgen, maar word niet door de module ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door Super Cow op 14-08-2025 14:30 ]

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:10
Super Cow schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:23:
Ik ben even aan knoeien geweest met Home Assistant voor de MHI, en is mij gelukt.

[Afbeelding]

Ik heb een dropdown menu gemaakt aan the thermostat card, met extra functies en visueel 8)
((maakt gebruik van module ESP MHI-AC-Ctrl)
Zou mooi zijn om bijvoorbeeld silent er ook in te krijgen, maar word niet door de module ondersteund.

[YouTube: HA MHI test]
Dat is wel erg nice maar zou je ook kunnen instellen dat de kleppen naar boven wijzen als je gaat koelen en naar onder als je gaat verwarmen?

Quiet mode is bij mij wel aanwezig, heb je wel de laatste versie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvbrqbHpHzwzwCF7-C1z9BYtaGM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PIHAiz2TTqLkdBdM3C2wkC9R.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Wimploo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:00:
[...]
Dat is wel erg nice maar zou je ook kunnen instellen dat de kleppen naar boven wijzen als je gaat koelen en naar onder als je gaat verwarmen?
[...]
Kwestie van een script maken in Home Assistant: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Ik kan op die manier met één druk op de knop in 3 kamers de airco aanzetten op koelen/verwarmen met gelijk de gewenste L/R en U/D settings :)

Met 'script' bedoel ik overigens de functionaliteit binnen HA zelf (Settings > Automation & scenes > Scripts). Het is meer een soort macro eigenlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
Wimploo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:00:
[...]

Quiet mode is bij mij wel aanwezig, heb je wel de laatste versie?[Afbeelding]
Quiet is de fan modus, die heb ik,
Ik wil "silence" mode die op de afstandbediening staat, die zorg er voor dat de buiten unit iets minder lawaai maakt.

Zoals @ThinkPad zei kan je met automation afvangen waar je MHI op zet en daarbij je klept instelt.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Super Cow schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Ik wil "silence" mode die op de afstandbediening staat, die zorg er voor dat de buiten unit iets minder lawaai maakt.
Die kan idd niet via HA, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Ik heb (naast dat ze altijd sowieso om 23:00 uit gaan) ook een sleeptimer ingebouwd voor de airco's op de kinder kamers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm5XWiYe0F6EhgV8RqG79COsBkE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ot1QYStgumWZFWuoCegeeo4k.png?f=user_large

Werkt met een (Home Assistant) timer & 2 losse automations:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  automation:
    - id: airco_kinderen_start_on_timer_start
      alias: "Start de airco van de kinderen als de timer start"
      description: "Turn on the AC when the timer starts"
      triggers:
        - trigger: event
          event_type: timer.started
          event_data:
            entity_id: timer.airco_mini_sleeptimer
      actions:
        - action: climate.set_hvac_mode
          target:
            entity_id: climate.airco_slaapkamer_t
          data:
            hvac_mode: "{{ 'heat' if (states(sensor.xiaomi_temperature_humidity_sensor_3_temperature) | float(0)) < 21 else 'cool' }}"

- id: airco_sleeptimer_kinderen
      alias: "Sleeptimer voor de aircos van de kinderen"
      description: "Turn off AC at the end of the timer"
      triggers:
        - trigger: event
          event_type: timer.finished
          event_data:
      actions:
        - action: climate.set_hvac_mode
          target:
            entity_id: climate.airco_slaapkamer_t
          data:
            hvac_mode: "off"

De timers starten via een knop in de UI die een service-call doet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
      - type: custom:mushroom-chips-card
        chips:
          - type: template
            content: "Sleeptimer airco T:"
            tap_action:
              action: none
          - type: action
            icon: mdi:fast-forward-15
            tap_action:
              action: perform-action
              perform_action: timer.start
              target:
              data:
                duration: "00:15:00"
          # knip knoppen voor 30min en 60min - verander 15 door 30 zeg maar...
          - type: action
            icon: mdi:timer-off-outline
            tap_action:
              action: perform-action
              perform_action: timer.finish
              target:

Als de timer start (stel je hebt de airco nog niet aan staan, maar drukt op 30 minuten) dan zet hij de airco ook nog aan. Als deze al wel aan staat, wordt hij nogmaals ingesteld op de juiste stand zeg maar, kan geen kwaad.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 14-08-2025 16:45 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:27
Los van alle technische zaken:
Ik zet de airco deze dagen op het druppeltje (drogen) en 23⁰.
We hebben het heerlijk koel in huis.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:38
TereZz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:35:
Doen andere merken dit eigenlijk ook, zoals de mitsubische electric, lg, daikin? Of kunnen die uberhaubt niet zo ver terug moduleren
Nee joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@Hmmbob Niet vergeten om na het stoppen met koelen nog zeker een half uur de ventilator op zeer laag te laten lopen voor het compleet uitzetten. Zo droog je warmtewisselaar en ook de opvangbak als tenminste goed leeg loopt.

Bij verwarmen is dit natuurlijk niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
@thys @TereZz De 3,5kW ZSX heeft hier de gehele dag op 'dry' gestaan, ik wilde het niet perse koeler, (was met 22 graden in de woonkamer al prima), maar wel het klamme eraf.

Ik zag dat hij helemaal is teruggezakt naar 90W (met draaiende compressor!) :o Bizar hoe ver dat ding terug kan moduleren, met verwarmen ook wel 150W ofzo gezien waarbij er nog steeds warme lucht uit kwam. Rond dat laagste verbruiksmoment was de binnentemperatuur gelijk aan de buitentemperatuur (21-22 graden).
En toen ging het buiten onder de 22 graden en schoot het minimale vermogen omhoog door die protection logica.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWZ1qpY5HdU8B7ixf2G9eMzY4RI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kdekxPfVpNnpwTMxdG6hQxFw.jpg?f=user_large

Extern gemeten met een HomeWizard DIN kWh-meter.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zie trouwens in de UniFi controller van m'n Ubiquiti controller dat de wifi-modules (WF-RAC) in mijn airco's flink lopen te stuiteren: ongeveer elke 59 min. en xx seconden een reconnect. Zien anderen dat ook?
Ook na het vastpinnen op een bepaald AP doen ze dit. Signaal is overigens prima met -56dBm.
Ik heb één airco die 40cm naast een AP hangt (-23dBm :+ ) en die heeft dat issue ook.

DHCP leasetime heb ik in het IOT vlan waar ze in hangen op 8 dgn. staan, dus dat is het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
ThinkPad schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:43:
Ik zie trouwens in de UniFi controller van m'n Ubiquiti controller dat de wifi-modules (WF-RAC) in mijn airco's flink lopen te stuiteren: ongeveer elke 59 min. en xx seconden een reconnect. Zien anderen dat ook?
Ook na het vastpinnen op een bepaald AP doen ze dit. Signaal is overigens prima met -56dBm.
Ik heb één airco die 40cm naast een AP hangt (-23dBm :+ ) en die heeft dat issue ook.

DHCP leasetime heb ik in het IOT vlan waar ze in hangen op 8 dgn. staan, dus dat is het ook niet.
Hmm, ja hier ook elke uur disconnect en connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
ThinkPad schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:43:

Er zijn meer mensen die ditzelfde ervaren: https://community.home-as...ac-smart-m-air/411025/194

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ah, by design dus. Brak geschreven firmware van de wifi-module.

Ik ondervind er verder niet echt nadelen van, alleen sporadisch dat ze ‘unavailable’ worden in Home Assistant. Maar dat kan ook aan die WF-RAC integration liggen.
En het vervuilt de logs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
ThinkPad schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:29:
@thys @TereZz De 3,5kW ZSX heeft hier de gehele dag op 'dry' gestaan, ik wilde het niet perse koeler, (was met 22 graden in de woonkamer al prima), maar wel het klamme eraf.

Ik zag dat hij helemaal is teruggezakt naar 90W (met draaiende compressor!) :o Bizar hoe ver dat ding terug kan moduleren, met verwarmen ook wel 150W ofzo gezien waarbij er nog steeds warme lucht uit kwam. Rond dat laagste verbruiksmoment was de binnentemperatuur gelijk aan de buitentemperatuur (21-22 graden).
En toen ging het buiten onder de 22 graden en schoot het minimale vermogen omhoog door die protection logica.

[Afbeelding]

Extern gemeten met een HomeWizard DIN kWh-meter.
Die van mij heeft ook een hele periode op 95-98 watt gelopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sYgjeGz-pKN4ubp3bkfcsXWD0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGQvjjI9BTL6Z6kHgYYXSbbV.png?f=fotoalbum_large

Dit was wel met koelen. Ik wist niet dat de airco zo laag kon toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Hoe plaats je een tablet in de condensopvangbak van een MHI SRKxxZS-W?

De lamellen laten weinig ruimte aan de onderzijde waardoor onderlangs niet past.
Links en rechts van de lamellen is wat vrije ruimte voor bijvoorbeeld een kwart tablet, maar het is me niet duidelijk of daar de lekbak doorloopt.

Iemand een foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Rukapul

De post van @Chatslet geeft misschien wat houvast:

"Wandunit: Tablet met een scherp mesje in kwartjes snijden en dan links langs de verdamper twee kwartjes duwen door de onderste opening (anders valt hij in de ventilator) en rechts langs de verdamper 2 kwartjes in het bakje voor de slangaansluiting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:24

Esumontere

Floep, banaan.

ThinkPad schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:33:

Ik ondervind er verder niet echt nadelen van, alleen sporadisch dat ze ‘unavailable’ worden in Home Assistant. Maar dat kan ook aan die WF-RAC integration liggen.
En het vervuilt de logs.
Ik heb er eentje (van de drie) die soms weigert te connecten met mijn wifi, net zolang totdat ik mijn satteliet (Netgear Orbi) reset. Lijkt ook aan de WF-RAC te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
RudolfR schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:03:
@Rukapul

De post van @Chatslet geeft misschien wat houvast:

"Wandunit: Tablet met een scherp mesje in kwartjes snijden en dan links langs de verdamper twee kwartjes duwen door de onderste opening (anders valt hij in de ventilator) en rechts langs de verdamper 2 kwartjes in het bakje voor de slangaansluiting."
Dat was de originele inspiratie voor de vraag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:33:

En het vervuilt de logs.
Mitsubishi support zegt hier het volgende op:
The connection condition between the router and WF-RAC is normal as the specification of the interface (WF-RAC) doing connect / disconnect every one hour.
This is because to avoid too much cache by the communication and this operation should not affect the application.
Your ticket reference for this enquiry is 813958
Klinkt als een stevige memory leak opgelost met een pleister. 8)7

[edit]
Kwam dit tegen bij akkudoktor(duits forum). Zie dat het met doorklikken ook in de eerste geplaatste link is genoemd. :)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 19-08-2025 00:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
LED-Maniak schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:09:
[...]

Mitsubishi support zegt hier het volgende op:

[...]

Klinkt als een stevige memory leak opgelost met een pleister. 8)7
Nou klinkt als, we snappen airco's heel goed, maar wifi niet en omdat onze implementatie brak is, reconnecten we maar elk uur 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand ervaring met een tikkende fanrol? Heb m'n leverancier al aangeschreven, die zei dat er rechts in de fanrol een schroefje zit (op één plek in de fanrol mist een blad waardoor je er met een lange schroevendraaier bij kan) waarmee de fanrol vast zit op de as van de motor. Die beetje losdraaien en dan de fanrol wat verschuiven links/rechts en schroefje weer vastdraaien zou kunnen helpen. Dat schroefje kun je bij als je recht vanaf onderen in de airco kijkt (unit uitzetten en klepjes even met de hand open doen, niet nodig om kappen te verwijderen).

Maar heeft helaas nog niet geholpen en het is uiteraard precies de unit die boven m'n bed hangt die dit issue vertoont. Aan de linkerkant hangt de fanrol volgens mij in een lager, valt die wellicht te vervangen?

Lijkt bij koelen erger te zijn dan bij ventilator-only. Mogelijk toch iets wat uitzet/krimpt.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2025 08:58 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 41 Laatste