Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Zelf ben ik het dan ook niet zo eens met de stelling dat pendelen erg is. Aangezien aircos dit ook doen en die gaan echt makkelijk 20 jaar mee. Verder doet een koelkast precies het zelfde (is eigenlijk ook een warmtepomp) En die gaan ook makkelijk 20 jaar mee. Ik heb dan ook nog geen onderbouwing gevonden dat het echt slecht is. Als dat wel zo is dan hoor ik dat graag maar tot aan dan blijf ik bij de stelling dat pendelen niet zo erg is als wordt gezegd.
Voorbeeld 2 van mijn koelkasten.
/f/image/UaWdd79EbpctJRCYhC1zUnI9.png?f=fotoalbum_large)
Behoorlijk nauwkeurig. Mijn buitenunit staat "om de hoek" op de noord gevel en dus bijna hele dag in de schaduw. Eind van de middag/begin van de avond beetje in de zon en dan geeft ie ook een te hoge temperatuur aan. Plus minus een graag of 6/7 hogerShadow_Zero schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:37:
[...]
Ah ja, toch wel! Nice! Hoe accuraat is die in jouw ervaring? De mijne geeft nu een buitentemperatuur van 42.6C aan(maar hij staat ook op een dak in de volle zon...)
In dit geval heb ik dan niet zoveel aan de '6 graden verschil' regel
Doen jullie daar wat mee? (ben ook nog niet zo ver dat ik weet of de luchtvochtigheid wel of niet specifiek ingesteld kan worden)Het is aan te raden om je airco, indien mogelijk, in te stellen op ongeveer 90% luchtvochtigheid als je slaapt. Als je airco geen luchtvochtigheidsstand heeft, investeer dan in een luchtbevochtiger van goede kwaliteit die je samen met de airco kunt gebruiken. De luchtbevochtiger vervangt het vocht dat in de lucht verloren gaat door de airco.
Als ik dat doe, drijf ik 's morgens uit m'n bed.
Sometimes you need to plan for coincidence
Een gezond leef klimaat is tussen de 50 - 60%....
Hebben ze dat artikel misschien laten schrijven door AI....
Even een vraagje, heb al heel lang mijn MHI-AC-Ctrl-ESPHome niet geupdate. Welke repository heeft nu alle features?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik volg deze: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHomeKodess schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:16:
90%!?!?!
Een gezond leef klimaat is tussen de 50 - 60%....
Hebben ze dat artikel misschien laten schrijven door AI....
Even een vraagje, heb al heel lang mijn MHI-AC-Ctrl-ESPHome niet geupdate. Welke repository heeft nu alle features?
Sometimes you need to plan for coincidence
Daarom draaien wij op de dry mode, van pendelen is dan geen spraken meer. Ook fijner voor de thuis accu die niet steeds de pieken hoeft op te vangenConQuestador schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:56:
Hoe erg is "pendelen" bij een MHI?
Ik heb afgelopen nacht voor het eerst de airco (ZS 30) de hele nacht laten draaien op 23 graden met fan stand op minimaal. (Van ons hoeft het zo koud niet in de slaapkamer, maar zonder airco wordt het toch te warm)
Ik heb heerlijk geslapen, de airco hoor je nauwelijks en het bleef precies goed qua temperatuur. Alleen in home assistant zag ik aan het verbruik dat hij steeds 5 a 10minuten koelt, en dan weer 15minuten alleen maar blaast. Ik heb er zelf geen last van, maar ik weet dat vooral bij mijn warmtepomp er altijd heel panisch gedaan wordt over pendelen.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 20-06-2025 08:57 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb een probleem met een van onze MHI airco’s en ik kom er zelf niet uit.
Het gaat om een SRK5ZSw single split unit die al 3 jaar in gebruik is. Afgelopen weken is hij weer vol op in gebruik geweest tot vandaag. Hij heeft in de ochtend aangestaan en toen ik in de middag boven kwam stond blies hij niet meer. Sindsdien koelt ie het niet meer. Fan functie doet het wel.
Als je aan zet om te koelen knippert oranje lampje 4x terwijl groene lamp aanblijft. Volgens de handleiding zou het om de voedingtransistor gaan die mogelijk defect is.
Ik kan echter niets vinden als ik als ik voedingtransistor of power transistor google. Behalve de handleiding dan.
Heeft iemand hier verstand van? Is het mogelijk om de onderdeel zelf te vervangen? Zo ja waar kun je dit onderdeel vinden?
Je hebt een E51 storing. Print buiten unit defectN00bi3 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:05:
Goedenavond,
Ik heb een probleem met een van onze MHI airco’s en ik kom er zelf niet uit.
Het gaat om een SRK5ZSw single split unit die al 3 jaar in gebruik is. Afgelopen weken is hij weer vol op in gebruik geweest tot vandaag. Hij heeft in de ochtend aangestaan en toen ik in de middag boven kwam stond blies hij niet meer. Sindsdien koelt ie het niet meer. Fan functie doet het wel.
Als je aan zet om te koelen knippert oranje lampje 4x terwijl groene lamp aanblijft. Volgens de handleiding zou het om de voedingtransistor gaan die mogelijk defect is.
Ik kan echter niets vinden als ik als ik voedingtransistor of power transistor google. Behalve de handleiding dan.
Heeft iemand hier verstand van? Is het mogelijk om de onderdeel zelf te vervangen? Zo ja waar kun je dit onderdeel vinden?
Oh dat zuigtmanon schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:41:
[...]
Je hebt een E51 storing. Print buiten unit defect
Hopelijk valt het onder garantie van 5 jaar van MHI.
En/of fan motor. Waar over het algemeen de fan motor ook de buitenprint meeneemtmanon schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:41:
[...]
Je hebt een E51 storing. Print buiten unit defect
Ik ben een 5kw-ish MHI in de woonkamer en via ESP middels wifi gekoppeld in Home Assistant. Verder meet ik het verbruik van al mijn airco's via een Home Wizard engery socket. Deze is uiteraard ook beschikbaar in Home Assistant. Al dit werkt perfect voor 'jaren' en de airco geeft geen visuele errors.
Nu valt mij op dat het stroomverbruik best wel fluctueert. De airco geeft een binnentemp. van 25 a 26gr en ik heb setpoint ingesteld op 20gr. De airco heb ik vervolgens op 'high' gezet en daarna kijk ik naar het gedrag van het stroomverbruik.
Hij begint hoog (~1500watt) en zakt dan terug naar ~400-600w waarna hij na een kort tijdje weer langzaam oploopt naar 1500w. Dit oplopen duurt ong. 1u en afloop van 1500w naar ~400-600w duurt ~20m. Dit blijft zich herhalen. Zelfs als ik de airco op 18gr zet, gaat hij niet flink aan de bak om de boel koel te krijgen.
Met Home Assistant kan ik kijken naar enkele parameters van de airco, en het enige wat mij echt opvalt - ben geen expert - is dat de 'compressor protection code' op 8 staat. Deze zie ik in de history van Home Assistant niet vaak veranderen (wel als hij uitstaat -> 0).
Nu zie ik die 'compressor protection code' ook op mijn andere, vrij nieuwe MHI airco (slaapkamer), regelmatig op 8 staan. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit het probleem is.
Is het normaal gedrag wat ik hierboven beschrijf, of hebben jullie een idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik kan mij namelijk vaag herinneren dat ik het 'vroegah' koeler kon krijgen in de woonkamer.
[ Voor 3% gewijzigd door Anteros op 22-06-2025 13:54 ]
Vrouwluef wil geen draadjes/technische “zooi” in de woonkamer, los apparaatje moet het dus worden. Ik ben uitgekomen op een shelly zigbee temperatuur/vochtigheidssensor van een paar tientjes. Wellicht zijn er andere/betere alternatieven
Nummer 8 protection code staat voor frost prevention control en komt hier deze dagen ook voor.
Ik vermoedt dat hij zijn kou niet kwijt kan en de unit binnen te koud wordt. Door de protection wordt hij op een lager pitje gezet om vervolgens weer terug te gaan naar het oude.
Ofwel meer binnenunits aan en hoge fan speed en ik denk dat teveel pushen met laag setpoint juist averechts werkt.
Edit:
Je kan je filters ook nog even checken op vervuiling
[ Voor 23% gewijzigd door TheGrillmeister op 22-06-2025 15:12 ]
Let vooral ook op de update interval van de sensor. Als dat eens per 10 minuten is ga je daar wel last van krijgen.TweakersOnly schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:24:
Ik wil de mhi airco gaan integreren via home assistant en gaan aansturen met een externe temperatuursensor.
Vrouwluef wil geen draadjes/technische “zooi” in de woonkamer, los apparaatje moet het dus worden. Ik ben uitgekomen op een shelly zigbee temperatuur/vochtigheidssensor van een paar tientjes. Wellicht zijn er andere/betere alternatieven
Je zou een Climacontrol kunnen overwegen. Werkt erg goed met MHI en geen gedoe met draadjes.
@LED-Maniak kan je hier vast aan helpen
[ Voor 3% gewijzigd door Rijo038 op 22-06-2025 16:47 ]
SONOFF SNZB 06P kost je 11 euro.TweakersOnly schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:24:
los apparaatje moet het dus worden. Ik ben uitgekomen op een shelly zigbee temperatuur/vochtigheidssensor van een paar tientjes. Wellicht zijn er andere/betere alternatieven
Dit gedrag herken ik niet van mijn mhi srk35zsx. Wellicht gaat het fout omdat je een te grote temperatuur probeert te overbruggen. Begin eens bij 24 graden en gedurende de dag iets verder bijstellen. Sws is het verstandig om bij warme dagen gewoon vroeg op de dag al te beginnen met koelen, er hoeft dan niet zo'n groot verschil gecorrigeerd te worden.Anteros schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:51:
Goedemiddag. Ik heb een vraag over het stroomverbruik van de MHI tijdens koeling.
Ik ben een 5kw-ish MHI in de woonkamer en via ESP middels wifi gekoppeld in Home Assistant. Verder meet ik het verbruik van al mijn airco's via een Home Wizard engery socket. Deze is uiteraard ook beschikbaar in Home Assistant. Al dit werkt perfect voor 'jaren' en de airco geeft geen visuele errors.
Nu valt mij op dat het stroomverbruik best wel fluctueert. De airco geeft een binnentemp. van 25 a 26gr en ik heb setpoint ingesteld op 20gr. De airco heb ik vervolgens op 'high' gezet en daarna kijk ik naar het gedrag van het stroomverbruik.
Hij begint hoog (~1500watt) en zakt dan terug naar ~400-600w waarna hij na een kort tijdje weer langzaam oploopt naar 1500w. Dit oplopen duurt ong. 1u en afloop van 1500w naar ~400-600w duurt ~20m. Dit blijft zich herhalen. Zelfs als ik de airco op 18gr zet, gaat hij niet flink aan de bak om de boel koel te krijgen.
Met Home Assistant kan ik kijken naar enkele parameters van de airco, en het enige wat mij echt opvalt - ben geen expert - is dat de 'compressor protection code' op 8 staat. Deze zie ik in de history van Home Assistant niet vaak veranderen (wel als hij uitstaat -> 0).
Nu zie ik die 'compressor protection code' ook op mijn andere, vrij nieuwe MHI airco (slaapkamer), regelmatig op 8 staan. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit het probleem is.
Is het normaal gedrag wat ik hierboven beschrijf, of hebben jullie een idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik kan mij namelijk vaag herinneren dat ik het 'vroegah' koeler kon krijgen in de woonkamer.
Hier het verloop bij mij vandaag (ingesteld op 22 graden en zo koud is het dan ook extern gemeten zo'n 5 meter verderop). Hij moduleert mooi terug naar 105 watt en dat is keurig.
:strip_exif()/f/image/brDa8EzoWMouOOytsyiQsy1j.jpg?f=fotoalbum_large)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Of hebben jullie het zo ingesteld dat ie altijd aan self cleaning doet? Ik doe het nu wens per maand.
De filters zijn schoon, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Wel is de airco vrij hoog geplaatst tijdens installatie (< 10cm) waardoor aanzuiging theoretisch een probleem kan zijn. Echter veranderd het gedrag niet als ik de kap openzet.Ik betwijfel dan ook dat het daar aan zou kunnen liggen (maar sluit het ook niet uit).
De airco is wel later aangezet, toen het al behoorlijk vochtig en warm was. Ik zal eens testen of het beter gaat als ik de airco vroeger aanzet. Overigens is dat oscillerend gedrag na een tijdje wel overgegaan naar een constant en stabiel verbruik.
Ik ga er nog mee spelen, thanks again voor de reacties.
Die montage instructies zijn er niet voor niks.
Niet. In home assistant een automatisering gemaakt met Node Red die na het koelen naventileerd om het vocht te verdampen.DutchOwnage schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:11:
Hoe vaak laat men hier de allergeen clear en self cleaning functies draaien?
Of hebben jullie het zo ingesteld dat ie altijd aan self cleaning doet? Ik doe het nu wens per maand.
Ik zou niet weten wat een allegeen clear functie extra doet in een unit met een simpel filter / mini filters / ventilator
Met gesloten klep overigens, als je zelf iets bouwt met de fan-mode in home automation dan blijft de klep open en zal je dus wel luchtverplaatsing voelen.
Allergen clear lijkt mij een marketing iets, die gedachte over die twee 'filtertjes' ging al eerder door mijn hoofd
ThinkPad schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:43:
Ben ik de enige die denkt dat die filters 0,0 doen?
Ik bedoel als je kijkt naar het totale oppervlak van de verdamper en de stoffilters, een airco verstouwt honderden kuubs lucht per uur, dan gaat zo'n klein flapje 'karton' achtig materiaal toch nooit serieus iets doen...
en nee, je kan self clean (net als de scheduler) niet meer gebruiken / aanzetten nadat je iets (mhi_ac_ctrl, wired remote, MHI wifi module) aansluit op de SPI interface. zover ik weet werkt dat dus ook niet meer op de *WF units waar wifi al "ingebouwd" zitThinkPad schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:40:
Self clean zou setting zou ik aanzetten, hij laat dan na koel-/droogfunctie de ventilator nog 2h draaien om de verdamper droog te blazen (als die nog een tijd vochtig blijft kun je schimmelgroei krijgen en gaat hij stinken).
Met gesloten klep overigens, als je zelf iets bouwt met de fan-mode in home automation dan blijft de klep open en zal je dus wel luchtverplaatsing voelen.
Allergen clear lijkt mij een marketing iets, die gedachte over die twee 'filtertjes' ging al eerder door mijn hoofd![]()
[...]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik heb ook ZS in huis, daar nog niet getest. Ik gebruik toch voornamelijk aansturing via wifi dus dan werkt de self clean functionaliteit toch al niet (waardeloos eigenlijk, dat je niet alles wat met de remote kan, ook over wifi kan doen).
[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2025 21:36 ]
Vandaar de vraag die ik eerder stelde; blijkbaar zit er dus toch wat verschil in de modi koelen/drogen. Als ik hem snachts instel op 20 graden pendelt ie ook de hele nacht door.revolution-nl schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:56:
[...]
Daarom draaien wij op de dry mode, van pendelen is dan geen spraken meer. Ook fijner voor de thuis accu die niet steeds de pieken hoeft op te vangen
Ik heb 2x de ZS-W met losse wifi modules. Daarbij werkte het wel in het begin. Sindsdien nooit meer geprobeerd, want alles via de app. Ik probeer nu maar wat timers in te stellen, dat ie 2 uur ventileert (met de kleppen open weliswaar) en daarna uitschakelt.ThinkPad schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:55:
Op mijn ZSX lijkt het anders (aan het stroomverbruik na uitschakelen, +/- 7W, normaal 1-2W in rust) anders prima te werken met de standaard WF-RAC wifi-module die ingebouwd zat.
Ik heb ook ZS in huis, daar nog niet getest. Ik gebruik toch voornamelijk aansturing via wifi dus dan werkt de self clean functionaliteit toch al niet (waardeloos eigenlijk, dat je niet alles wat met de remote kan, ook over wifi kan doen).
[ Voor 46% gewijzigd door KoningPaulus op 23-06-2025 21:22 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Je vraagt je werkelijk af met hoeveel haast die lui dat spul hebben ontworpen.LinuZZ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:45:
[...]
en nee, je kan self clean (net als de scheduler) niet meer gebruiken / aanzetten nadat je iets (mhi_ac_ctrl, wired remote, MHI wifi module) aansluit op de SPI interface. zover ik weet werkt dat dus ook niet meer op de *WF units waar wifi al "ingebouwd" zit
..ze zijn niet de enige, ook electric heeft er een handje van met halve implementaties
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 23-06-2025 21:30 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het klopt dat de scheduler na inbouw Wi-Fi niet meer werkt op de afstandsbediening (maar wel via de App).LinuZZ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:45:
[...]
en nee, je kan self clean (net als de scheduler) niet meer gebruiken / aanzetten nadat je iets (mhi_ac_ctrl, wired remote, MHI wifi module) aansluit op de SPI interface. zover ik weet werkt dat dus ook niet meer op de *WF units waar wifi al "ingebouwd" zit
De self clean functie werkt wel gewoon via de afstandsbediening (ook na inbouwen Wi-Fi).
Hier op de ZS en ZSX serie.
Let wel op dat je dit moet inschakelen via het menu op de afstandsbediening en na vervanging van de batterijen dit opnieuw moet instellen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qWp3Q9fHdYYXIqFMDbclFVCR.jpg?f=user_large)
Ik wil voor een slaapkamer van ongeveer 40m3 een SRK20ZS-WF + SRC20ZS-W 2,0kW of een SRK25ZS-WF + SRC25ZS-W 2,5kW aanschaffen. Ik hoef er niet mee te verwarmen alleen koelen.
Ik kan alleen nergens vinden wat het minimale vermogen van beide units is. Dus tot hoever hij daadwerkelijk terug kan moduleren (compressor facts wel gevonden).
Ik denk namelijk dat een 2.0kW volstaat en dus "mooier" gaat draaien dan een 2.5kW. Vooral voor een slaapkamer wil ik een constante koeling en geluid. Aangezien het een slaapkamer is hoeft ie niet terug naar standje vrieskist.
Iemand het antwoord op mijn vraag en eventueel advies?
[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 25-06-2025 09:07 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ik heb op mijn slaapkamer een 2.5, en stel deze nu in op 23 graden met zachtste stand blazen. (kouder hoeft van ons niet).CPM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:04:
Ik denk namelijk dat een 2.0kW volstaat en dus "mooier" gaat draaien dan een 2.5kW. Vooral voor een slaapkamer wil ik een constante koeling en geluid. Aangezien het een slaapkamer is hoeft ie niet terug naar standje vrieskist.
In home assistant kan ik aan de verbruikgrafiek zien dat hij 15 minuten koelt en dan 15 minuten alleen maar blaast. Zelf merk ik hier weinig van, alleen als je echt wakker bent kan je het schakelmoment dat hij gaat koelen herkennen, maar als je er niet op let is het gewoon alsof ie constant blaast.
Als de 2.0 echt lager kan zou het wellicht mooier zijn geweest, maar ik ben absoluut niet ontevreden met hoe het nu is
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
https://letmegooglethat.com/?q=srk25zs-w+pdf+CPM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:04:
Ik heb het topic al even doorzocht maar kon het antwoord niet vinden.
Ik wil voor een slaapkamer van ongeveer 40m3 een SRK20ZS-WF + SRC20ZS-W 2,0kW of een SRK25ZS-WF + SRC25ZS-W 2,5kW aanschaffen. Ik hoef er niet mee te verwarmen alleen koelen.
Ik kan alleen nergens vinden wat het minimale vermogen van beide units is. Dus tot hoever hij daadwerkelijk terug kan moduleren (compressor facts wel gevonden).
Letterlijk de eerste hits die je (ik) krijgt is de technical manual. (Wellicht krijg je iets anders, door cookies, even doorzoeken dan)
Hierin staan minimale en maximale vermogens, compressor frequenties, etc.
TLDR. De 20 en 25 zijn identiek. Zelfde compressor. Zelfde laagste vermogen. De 25 heeft heel klein beetje meer vermogen, verschil is echt klein.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Heb de 2.5 en op de laagste stand hoor je hem echt vrijwel niet. slaapkamer is iets van 20m2. Bij een slaapkamer van 40m2 en je hangt hem niet direct boven je bed, dan ga je hem echt niet horen in de zachtste stand.Martin7182 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:11:
@CPM de 2.0 gaat volgens de specs zeker iets mooier draaien dan de 2.5. De minimale compressorvermogens zijn gelijk, maar de 2.0 blaast gemiddeld minder hard dan de 2.5 en maakt dus iets minder herrie.
Leuk dat je me wijst op Google, maar ik kan niets met jouw comment want er staat voor mij nul waardevolle info in.M_AW schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:56:
[...]
https://letmegooglethat.com/?q=srk25zs-w+pdf+
Letterlijk de eerste hits die je (ik) krijgt is de technical manual. (Wellicht krijg je iets anders, door cookies, even doorzoeken dan)
Hierin staan minimale en maximale vermogens, compressor frequenties, etc.
TLDR. De 20 en 25 zijn identiek. Zelfde compressor. Zelfde laagste vermogen. De 25 heeft heel klein beetje meer vermogen, verschil is echt klein.
Dat van de compressor staat in dit topic waarbij de 2.0 versie een lagere frequentie kan hebben dan de 2.5.
[Afbeelding]
Maar dat was niet mijn vraag, ik wil weten: minimaal vermogen dat ie terug kan moduleren. Gewoon heldere taal, hoeveel watt trekt ie op zijn laagste vermogen/compressor whatever. (Dus niet standby) En dat dan ook voor de 2.5 variant.
Ik heb alle brochures bekeken maar ik kan het niet interpreteren.
#durfduidelijketaaltevragen
[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 25-06-2025 21:06 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
SRK15 draait bij mij mooi rustig in een bijna even grote kamer. Fysiek even groot als SRK35, je merkt wel dat die SRK35 een stuk harder kan blazen.
[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2025 21:05 ]
Deze?CPM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:04:
Ik heb het topic al even doorzocht maar kon het antwoord niet vinden.

[ Voor 59% gewijzigd door LED-Maniak op 25-06-2025 21:06 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ja die ken ik. En dan nog het antwoord op mijn initiële vraag?
Dat je die tabel kende wist ik niet, maar omdat je het zó ontzettend lief vraagt mag je het zelf op pagina 3, rij 7 en 8 opzoeken: https://www.airco-webwink...W_Technical_Manual_EN.pdfCPM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:08:
[...]
Ja die ken ik. En dan nog het antwoord op mijn initiële vraag?
Precies wat jij zegt. Minimum van 190W/200W is identiek, 25 kan iets hoger in vermogen, respectievelijk 800W vs 900W en 1400W vs 1420W.M_AW schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:56:
[...]
[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 25-06-2025 21:21 ]
Super bedankt voor het (nogmaals) verwijzen naar een handleiding.LED-Maniak schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:11:
[...]
Dat je die tabel kende wist ik niet, maar omdat je het zó ontzettend lief vraagt mag je het zelf op pagina 3, rij 7 en 8 opzoeken: https://www.airco-webwink...W_Technical_Manual_EN.pdf
Ik neem aan dat het enige verschil tussen de srkzs-w en de srkzs-wF de ingebouwde wifi is en het logo op de voorkant, dus dat de specs hetzelfde zijn tussen die types.
2.0
0.44 ( 0.19 - 0.80 )
2.5
0.62 ( 0.19 - 0.90 )
Dus de binnenunit trekt minimaal 190watt en de buitenunit 800watt?
Die afbeelding is van stille modus. De waarden daar zijn maxima, niet minima. De 2.5 kan harder dan de 2.0, de 2.0 kan niet zachter dan de 2.5. Er zijn een vast aantal ventilatorstanden te verdelen van min. tot max. Als je de max. van de 2.5 niet nodig hebt dan past de 2.0 beter. De buitenunit maakt op max. iets minder herrie, dat kan gunstig zijn m.b.t regelgeving (max. 45 dB overdag, max. 40 dB 's nachts, mits de unit stille modus heeft).CPM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:00:
[...]
Leuk dat je me wijst op Google, maar ik kan niets met jouw comment want er staat voor mij nul waardevolle info in.
Dat van de compressor staat in dit topic waarbij de 2.0 versie een lagere frequentie kan hebben dan de 2.5.
[Afbeelding]
Maar dat was niet mijn vraag, ik wil weten: minimaal vermogen dat ie terug kan moduleren. Gewoon heldere taal, hoeveel watt trekt ie op zijn laagste vermogen/compressor whatever. (Dus niet standby) En dat dan ook voor de 2.5 variant.
Ik heb alle brochures bekeken maar ik kan het niet interpreteren.
#durfduidelijketaaltevragen
F is met wifi. Zonder F is zonder wifi.CPM schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:25:
[...]
Super bedankt voor het (nogmaals) verwijzen naar een handleiding.
Ik neem aan dat het enige verschil tussen de srkzs-w en de srkzs-wF de ingebouwde wifi is en het logo op de voorkant, dus dat de specs hetzelfde zijn tussen die types.
De buitenunit trekt minimaal 190Watt en maximaal 800Watt bij de SRK20 en maximaal 900Watt bij de SRK25. Nominaal 440Watt. Indien gecombineerd met een SRC.2.0
0.44 ( 0.19 - 0.80 )
2.5
0.62 ( 0.19 - 0.90 )
Dus de binnenunit trekt minimaal 190watt en de buitenunit 800watt?
Officieel. We hebben wel al gezien dat bijvoorbeeld de SCM modellen lager gaan dan in de specs staan.
De binnenunit trekt niet zoveel, dat is een ventilator.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 25-06-2025 21:29 ]
Helder, dan ga ik voor de 2.5 variant. Afmetingen binnenunit, luchtverplaatsing, minimaal vermogen gelijk. En iets meer capaciteit? Omdat de compressor in silent mode net iets harder werkt.LED-Maniak schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:28:
[...]
F is met wifi. Zonder F is zonder wifi.
[...]
De buitenunit trekt minimaal 190Watt en maximaal 800Watt bij de SRK20 en maximaal 900Watt bij de SRK25. Nominaal 440Watt. Indien gecombineerd met een SRC.
Officieel. We hebben wel al gezien dat bijvoorbeeld de SCM modellen lager gaan dan in de specs staan.
De binnenunit trekt niet zoveel, dat is een ventilator.
Verder ging de airco wel flink koelen toen ik het setpoint had verlaagt naar 20 graden.
Ik denk dus dat de temperatuur sensor niet helemaal goed werkt, is die toegankelijk en schoon te maken of is er misschien toch iets anders aan de hand?
20xLongi 410Wp, IQ7+
- De eerste vraag is een hele praktische m.b.t. de app. Klopt het dat je de programma's in de app individueel per unit per dag in moet stellen en dat het niet mogeljik is om programma's te kopiëren of favoriete instellingen te gebruiken? Of zijn er tips hoe dit handiger kan?
- We hebben zonnepanelen die in deze periode op een zonnige dag tussen 9:00 en 15:30 op tweederde of meer van het maximale vermogen zitten (piek op ca 3 kW om 12:00). Mijn plan was om de programma's daarop af te stemmen, dus de airco tussen 9 en 15:30 te laten draaien. Is dat ook inderdaad het meest efficiënt of zijn er andere overwegingen? Ik hoor graag of er ervaringen zijn met een programma dat wel of niet goed werkt.
- Is het juist goed of slecht om alle airco's tegelijk aan te laten springen of is het beter om ze één voor één op te laten starten? Of maakt het eigenlijk niks uit?
- Welke temperatuur stellen jullie de airco in om te laten koelen. Ik weet dat je dit niet te laag moet doen. Ik ga nu uit van 22 graden. En houden jullie verschillen aan tussen verdiepingen?
.
Die sensor hoef je echt niet schoon te maken, maar zijn je filters schoon?JMSL2022 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:40:
Vraagje, we hebben nu 2 jaar een SRK25ZS-WF draaien. Tot afgelopen week zonder problemen. Afgelopen donderdag en vandaag werd het echter behoorlijk warm in de ruimte (28/29 graden). De airco stond op koelen met een setpoint van 24 graden. Normaal gesproken geeft dat een ruimte temperatuur van 23 graden, maar nu dus 29 graden. Op de app gaf de airco echter een temperatuur aan van 23 graden, dat lijkt dus niet te kloppen. De airco stond ook niet echt te blazen om het koeler te krijgen.
Verder ging de airco wel flink koelen toen ik het setpoint had verlaagt naar 20 graden.
Ik denk dus dat de temperatuur sensor niet helemaal goed werkt, is die toegankelijk en schoon te maken of is er misschien toch iets anders aan de hand?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Had je een lage fanstand ingesteld? Wellicht kreeg hij de kou niet weg en had je het bekende probleem dat er voldoende koudestraling op de sensor kwam(die zit rechtsboven achter de klep) waardoor de airco stopte?JMSL2022 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:40:
Vraagje, we hebben nu 2 jaar een SRK25ZS-WF draaien. Tot afgelopen week zonder problemen. Afgelopen donderdag en vandaag werd het echter behoorlijk warm in de ruimte (28/29 graden). De airco stond op koelen met een setpoint van 24 graden. Normaal gesproken geeft dat een ruimte temperatuur van 23 graden, maar nu dus 29 graden. Op de app gaf de airco echter een temperatuur aan van 23 graden, dat lijkt dus niet te kloppen. De airco stond ook niet echt te blazen om het koeler te krijgen.
Als je de hele dag de warmte uit het huis houdt is dat natuurlijk beter dan als de warmte er al in zit het proberen af te voeren. Dus jouw strategie kan prima werken.Da Weef schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:37:
• We hebben zonnepanelen die in deze periode op een zonnige dag tussen 9:00 en 15:30 op tweederde of meer van het maximale vermogen zitten (piek op ca 3 kW om 12:00). Mijn plan was om de programma's daarop af te stemmen, dus de airco tussen 9 en 15:30 te laten draaien. Is dat ook inderdaad het meest efficiënt of zijn er andere overwegingen? Ik hoor graag of er ervaringen zijn met een programma dat wel of niet goed werkt.
Dat maakt niets uit. De buitenunit regelt dat het goedkomt. De hele dag door zal elke binnenunit "opstarten".• Is het juist goed of slecht om alle airco's tegelijk aan te laten springen of is het beter om ze één voor één op te laten starten? Of maakt het eigenlijk niks uit?
De laatste dagen gebruik ik eigenlijk vooral de "Dry" modus. Dan blaast hij minder hard en heb ik minder het gevoel alsof ik in een koelcel loop. Maar dit is erg persoonlijk dus je hebt de komende dagen tijd om te proberen wat jij fijn vindt.• Welke temperatuur stellen jullie de airco in om te laten koelen. Ik weet dat je dit niet te laag moet doen. Ik ga nu uit van 22 graden. En houden jullie verschillen aan tussen verdiepingen?
[/list]
Alvast bedankt voor alle hulp!
Da Weef schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:37:
Wij hebben dit jaar MHI airconditioning in alle kamers van het huis laten plaatsen (verdeeld over twee buitenunits) en ik heb wat vragen voor de (ervarings)deskundigen hier, met name ten aanzien van het instellen van een programma. Ik heb wel wat gezocht naar eerdere antwoorden, maar heb vooralsnog geen eenduidige antwoorden kunnen vinden.Ligt aan de behoeften, meestal 23 graden. Op dit moment 24 graden en zeer aangenaam in huis.
- De eerste vraag is een hele praktische m.b.t. de app. Klopt het dat je de programma's in de app individueel per unit per dag in moet stellen en dat het niet mogeljik is om programma's te kopiëren of favoriete instellingen te gebruiken? Of zijn er tips hoe dit handiger kan?
- Ja, klopt je maakt een programma en deze kun je via de calendar programmeren.
- We hebben zonnepanelen die in deze periode op een zonnige dag tussen 9:00 en 15:30 op tweederde of meer van het maximale vermogen zitten (piek op ca 3 kW om 12:00). Mijn plan was om de programma's daarop af te stemmen, dus de airco tussen 9 en 15:30 te laten draaien. Is dat ook inderdaad het meest efficiënt of zijn er andere overwegingen? Ik hoor graag of er ervaringen zijn met een programma dat wel of niet goed werkt.
- Op een warme dag je airco op tijd aanzetten, dan hoeft die niet hard te werken en is het snel aangenaam. Zolang je nog kunt salderen zou ik hier niet teveel bij stil staan. Verder je airco uitzetten om 15:30 op een warme dag dan kan het zomaar zo zijn dat de temperatuur in huis weer snel oploopt. Ik zet mijn airco vaak aan rond 08:30 en pas uit tegen 23:00. Er zijn ook mensen die 24/7 laten draaien. Is maar net wat je prettig vind.
- Is het juist goed of slecht om alle airco's tegelijk aan te laten springen of is het beter om ze één voor één op te laten starten? Of maakt het eigenlijk niks uit?
- Dat ligt eraan. Ik heb twee airco`s op een groep zitten en start ze daarom voor de zekerheid een voor een op. Zeker in het begin al hoewel dit bij koelen wel meevalt kunnen ze even wat meer vermogen vragen.
- Welke temperatuur stellen jullie de airco in om te laten koelen. Ik weet dat je dit niet te laag moet doen. Ik ga nu uit van 22 graden. En houden jullie verschillen aan tussen verdiepingen?
Alvast bedankt voor alle hulp!
Communicatiefout heb ik hier alleen wanneer ik de afstandsbediening en de app wisselend gebruik op de unit. Dus bijvoorbeeld aanzetten met de afstandsbediening, uitzetten of aanpassen met de appglas86 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:38:
Nog meer mensen waarbij de Smart M app de laatste dagen slecht reageert? Vaak verversen om status airco’s te zien, regelmatig een communicatie fout bij het wijzigen van instellingen. Ik weet dat de app nooit echt super is geweest maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Loopt de Cloud van MHI op zijn tandvlees of ben ik de enige die hier last van heeft :-)
Verder gedraagt de app, inclusief lastig verbinding krijgen, zich hier niet anders dan eerder. Wel is er hier vaak een verschil te zien qua verbinding tussen de lokale versie en de versie die ook buitenshuis te gebruiken is.
Mijn filters waren redelijk schoon, gisteren de filters goed schoon gemaakt en de temperatuur sensor schoon geblazen. Lijkt nu weer goed te gaan.GermanPivo schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:45:
[...]
Die sensor hoef je echt niet schoon te maken, maar zijn je filters schoon?
20xLongi 410Wp, IQ7+
[...]
Had je een lage fanstand ingesteld? Wellicht kreeg hij de kou niet weg en had je het bekende probleem dat er voldoende koudestraling op de sensor kwam(die zit rechtsboven achter de klep) waardoor de airco stopte?
De ventilator stond op auto, ik merkte wel dat als je een hogere ventilator stand selecteerde dat daarna de gemeten temperatuur omhoog ging en dat ie daarna meer ging koelen.
Gisteren de sensor schoon geblazen, lijkt nu weer goed te werken.
20xLongi 410Wp, IQ7+
Okay, duidelijk. Vooralsnog ga ik dan gewoon aan de slag met mijn geplande programma.LED-Maniak schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:37:
[...]
Als je de hele dag de warmte uit het huis houdt is dat natuurlijk beter dan als de warmte er al in zit het proberen af te voeren. Dus jouw strategie kan prima werken.
[...]
Dat maakt niets uit. De buitenunit regelt dat het goedkomt. De hele dag door zal elke binnenunit "opstarten".
[...]
De laatste dagen gebruik ik eigenlijk vooral de "Dry" modus. Dan blaast hij minder hard en heb ik minder het gevoel alsof ik in een koelcel loop. Maar dit is erg persoonlijk dus je hebt de komende dagen tijd om te proberen wat jij fijn vindt.
[ Voor 12% gewijzigd door Da Weef op 01-07-2025 07:59 ]
.
Vandaag nog even lichtelijk aangepast en een script toegevoegd voor het uitschakelen waarbij hij nog 2h blijft nablazen (op laagste stand) net zoals je op de MHI kan instellen om de verdamper droog te blazen om geurvorming te voorkomen na koelen ("self clean", enige verschil is dat bij die functie via de AB de klep dicht gaat, via HASS heb je die mogelijkheid helaas niet).ThinkPad schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:46:
[...]
Heb een script gemaakt om op 3 slaapkamers met één klik de airco's aan te zetten en de kleppen horizontaal/verticaal goed te zetten.
Hier zitten 5 verschillende scripts in:YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 cool_strong_airco_slaapkamers: sequence: - action: climate.set_temperature metadata: {} data: temperature: 18 hvac_mode: cool target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer1 - action: climate.set_temperature metadata: {} data: temperature: 19 hvac_mode: cool target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer3 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 - action: mitsubishi_wf_rac.set_vertical_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Highest target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 milliseconds: 0 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Left-Left target: entity_id: climate.airco_slaapkamer2 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Right-Right target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer1 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Left-Left target: entity_id: climate.airco_slaapkamer3 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 milliseconds: 0 - action: climate.set_fan_mode metadata: {} data: fan_mode: auto target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 alias: COOL Airco slaapkamers COLD description: Stelt airco's slaapkamers in op koelen met vane presets. fields: field: selector: text: cool_night_airco_slaapkamers: sequence: - action: climate.set_temperature metadata: {} data: temperature: 21 hvac_mode: cool target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer3 - action: climate.set_temperature metadata: {} data: temperature: 20 hvac_mode: cool target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer1 - climate.airco_slaapkamer2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 milliseconds: 0 - action: climate.set_fan_mode metadata: {} data: fan_mode: auto target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 milliseconds: 0 - action: mitsubishi_wf_rac.set_vertical_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Highest target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 milliseconds: 0 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Left-Left target: entity_id: climate.airco_slaapkamer2 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Right-Right target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer1 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Left-Left target: entity_id: climate.airco_slaapkamer3 alias: COOL Airco slaapkamers 20-21 graden description: Stelt airco's slaapkamers in op koelen met vane presets. fields: field: selector: text: null heat_airco_slaapkamers: sequence: - action: climate.set_temperature metadata: {} data: temperature: 19 hvac_mode: heat target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer1 - climate.airco_slaapkamer3 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 - action: mitsubishi_wf_rac.set_vertical_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Middle target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 milliseconds: 0 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Left-Left target: entity_id: climate.airco_slaapkamer2 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Right-Right target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer1 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Left-Left target: entity_id: climate.airco_slaapkamer3 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 milliseconds: 0 - action: climate.set_fan_mode metadata: {} data: fan_mode: auto target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 alias: HEAT Airco slaapkamers description: Stelt airco's slaapkamers in op verwarmen met vane presets. heat_airco_zolder: sequence: - action: climate.set_temperature metadata: {} data: temperature: 21 hvac_mode: heat target: entity_id: - climate.zolder - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 - action: mitsubishi_wf_rac.set_vertical_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Normal target: entity_id: - climate.zolder - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 milliseconds: 0 - action: mitsubishi_wf_rac.set_horizontal_swing_mode metadata: {} data: swing_mode: Center-Center target: entity_id: climate.zolder alias: HEAT Airco zolder description: Stelt airco zolder in op verwarmen met vane presets. airco_slaapkamers_off: sequence: - action: climate.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 alias: Airco slaapkamers OFF description: Zet airco's slaapkamers uit. airco_slaapkamers_off_met_2h_droogblazen: sequence: - action: climate.set_hvac_mode metadata: {} data: hvac_mode: fan_only target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 - action: climate.set_fan_mode metadata: {} data: fan_mode: 1 Lowest target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 - delay: hours: 2 minutes: 0 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.airco_slaapkamer2 - climate.airco_slaapkamer3 - climate.airco_slaapkamer1 alias: Airco slaapkamers OFF (met 2h droogblazen) description: Zet airco's slaapkamers uit.
- cool_strong_airco_slaapkamers (om extra hard te koelen als de zonnepanelen flink produceren)
- cool_night_airco_slaapkamers (preset voor 's nachts als we slapen)
- heat_airco_slaapkamers (kamers licht verwarmen in de winter)
- airco_slaapkamers_off (alle drie de airco's direct uit)
- airco_slaapkamers_off_met_2h_droogblazen (alle drie de airco's stoppen met koelen, maar nog 2h nadraaien op de lichtste ventilatiestand)
Dit alles werkt via de standaard ingebouwde WF-RAC wifi-module. Werkt ideaal, 's avonds als we gaan slapen één knopje indrukken om drie airco's in te schakelen en gelijk op de juiste klep-stand te zetten. En 's ochtends met één knopje alles weer uit en nog 2h nablazen om de airco te drogen.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2025 13:00 . Reden: Fanmode moest nog op 'auto' bij start koelen. ]
Super handig. Nu nog beginnen met HA, maar ik sla deze post even op 👍🏻ThinkPad schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:58:
[...]
Vandaag nog even lichtelijk aangepast en een script toegevoegd voor het uitschakelen waarbij hij nog 2h blijft nablazen (op laagste stand) net zoals je op de MHI kan instellen om de verdamper droog te blazen om geurvorming te voorkomen na koelen ("self clean").
[...]
Hier zitten 5 verschillende scripts in:
- cool_strong_airco_slaapkamers (om extra hard te koelen als de zonnepanelen flink produceren)
- cool_night_airco_slaapkamers (preset voor 's nachts als we slapen)
- heat_airco_slaapkamers (kamers licht verwarmen in de winter)
- airco_slaapkamers_off (alle drie de airco's direct uit)
- airco_slaapkamers_off_met_2h_droogblazen (alle drie de airco's stoppen met koelen, maar nog 2h nadraaien op de lichtste ventilatiestand)
Dit alles werkt via de standaard ingebouwde WF-RAC wifi-module. Werkt ideaal, 's avonds als we gaan slapen één knopje indrukken om drie airco's in te schakelen en gelijk op de juiste klep-stand te zetten. En 's ochtends met één knopje alles weer uit en nog 2h nablazen om de airco te drogen.
De single split voor de woonkamer is de SRK71ZR-W en die hangt hier sinds 2019 naar volle tevredenheid maar geeft helaas sinds gisteren wat error berichten en doet zijn werk niet meer.
Een paar keer een volledige reset en restart maar krijg telkens onderstaande error berichten:
E57 “Insufficient in refrigerant amount or detection of service valve closure”
E36 “Discharge pipe temperature error”
Is dit simpelweg geval van een beetje bijvullen en we gaan weer door of is hier meer aan de hand?
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Bijvullen betekend dat er een lek is. Eerst het lek dichten dus.Gerco-M schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:11:
Ik heb hier van MHI een aantal single splits en een multisplit unit.
De single split voor de woonkamer is de SRK71ZR-W en die hangt hier sinds 2019 naar volle tevredenheid maar geeft helaas sinds gisteren wat error berichten en doet zijn werk niet meer.
Een paar keer een volledige reset en restart maar krijg telkens onderstaande error berichten:
E57 “Insufficient in refrigerant amount or detection of service valve closure”
E36 “Discharge pipe temperature error”
Is dit simpelweg geval van een beetje bijvullen en we gaan weer door of is hier meer aan de hand?
Recent is er in elk geval niets aan deze unit gedaan en werkte al een paar jaar goed. Voor verwarmen en koelen het hele jaar rond.
Ik zal er wel een onderhoudsbedrijf naar laten kijken en hopelijk kunnen die het snel fixen. En een eventueel lek repareren.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| packages: [source /config/esphome/ac-boven.yaml:71] couldn't find remote ref atom. remote_package: url: https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/ ref: atom refresh: always files: - confs/atoms3-lite.yml - confs/wifi-info.yml - confs/webserver.yml - confs/labels-en.yml |
Repository lijkt verdwenen. Iemand vergelijkbare ervaring en oplossing? Master gebruiken?
hij is tijdelijk verhuisd naar
https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl/tree/atom
https://github.com/fonske...xample_remote.yml#L56-L65
Ik moet hem nog naar de nieuwste versie brengen, de wemos (= master) is al wel gedaan
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2025 16:07 ]
Het is voor mij regulier onderhoud, is het dan niet slimmer om gewoon even te wachten? Alles werkt nu prima.
Wanneer wordt de nieuwe versie verwacht?
Updaten van esphome zelf is zowiezo onnodig als je geen nieuwe code voor toepassingen ontwikkeld.
Maar onnodig om mijn code aan te passen is het niet.
Door veranderingen in de esphome source code worden dingen uitgefaseerd en krijgt men nog een tijdje de kans om eigen code daar op aan te passen.
Doe je dit niet dan zal bij een compile er een fiutmelding ontstaan.
Dus uiteindelijk krijg ik een hoop klachten over iets wat gewoon werkt met een oudere versie van esphome builder.
Dus ik moet wel meegaan met de updates
Gelukkig zijn er slimmere mensen dan ik (zoals @LinuZZ ) en hoef ik het enkel wat aan te passen voor de Atom versie
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2025 04:11 ]
Ik persoonlijk en mijn installateur met mij vinden dat zwaar overdreven. Het is wel zaak om regelmatig je binnenfilters schoon te maken en af en toe een stoffertje over je buitenunit te halen. Maar elk jaar onderhouden is zwaar overdreven en echt niet nodig.HEY_DUDE schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:16:
Is het nodig om de airco jaarlijks te laten onderhouden? Dat werd mij bij installatie verteld.
Kijk wel regelmatig in je binnenunit of je zwarte spikkeltjes ziet wat (beginnende) schimmel is. Dan moet je dat wel (laten) schoonmaken.
Na het koelen laat ik de unit automatisch 2 uur "droog draaien" dat scheelt al een hoop ellende.
Elk jaar controleren/onderhouden is wat overdreven of je moet een hondentrimsalon hebben o.i.d. :-)
Ik heb twee units sinds 2022/2023, zijn nog nooit onderhouden/gecontroleerd werken ook prima. Zal volgend jaar of het jaar daarop de installateur vragen voor onderhoud/controle.
[ Voor 11% gewijzigd door glas86 op 18-07-2025 10:16 ]
Het is een gesloten systeem. Wat gaan ze dan onderhouden? Blaadjes weghalen bij de buitenunit?glas86 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:31:
[...]
Ik persoonlijk en mijn installateur met mij vinden dat zwaar overdreven. Het is wel zaak om regelmatig je binnenfilters schoon te maken en af en toe een stoffertje over je buitenunit te halen. Maar elk jaar onderhouden is zwaar overdreven en echt niet nodig.
Kijk wel regelmatig in je binnenunit of je zwarte spikkeltje ziet wat (beginnende) schimmel is. Dan moet je dat wel (laten) schoonmaken.
Na het koelen laat ik de unit automatisch 2 uur "droog draaien" dat scheelt al een hoop ellende.
Elk jaar controleren/onderhouden is wat overdreven of je moet een hondentrimsalon hebben o.i.d. :-)
Ik heb twee units sinds 2022/2023, zijn nog nooit onderhouden/gecontroleerd werken ook prima. Zal volgend jaar of het jaar daarop de installateur vragen voor onderhoud/controle.

Er is meer dan alleen de koudemiddelen.Rsport40 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:13:
[...]
Het is een gesloten systeem. Wat gaan ze dan onderhouden? Blaadjes weghalen bij de buitenunit?
Is de isolatie aangevreten? Zitten alle kappen er nog goed op? Zit er vuil/bladeren/takken op/in de buitenunit? Is deze verstopt? Dan de filters binnen schoonmaken en de warmtewisselaar met schuim inspuiten om te reinigen.
Niet iedereen heeft twee rechter handen en sommigen laten die liever elk jaar doen en checken.
Geen idee of dit de juiste plek is...AUijtdehaag schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:04:
@Maarten60
hij is tijdelijk verhuisd naar
https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl/tree/atom
Op basis van bovenstaande tip krijg ik weer een versie die ik kan laden. Voor de nieuwe versie van ESPhome moest ik een aanpassing in atoms3-lite.yml maken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #G35=RGB WS2812C-2020 - platform: esp32_rmt_led_strip name: ${led} id: led icon: mdi:lightbulb entity_category: diagnostic internal: true rgb_order: GRB pin: 35 num_leds: 4 # RMT 0 channels will be occupied by IR rmt_channel: 1 chipset: ws2812 restore_mode: ALWAYS_ON #OFF? |
Op de webserver werkt nu Control, maar ik zie geen data in bijvoorbeeld Operation en Status.
Als ik de debug aanzet (mhi_ac_ctrl: DEBUG) krijg ik de volgende foutmelding in hoog tempo.
1
| [22:34:19][W][mhi_ac_ctrl:164]: mhi_ac_ctrl_core.loop error: -3 |
Iemand suggesties?Volgens de MHI-AC-Ctrl documentatie en broncode:
-3 = Timeout waiting for response
De ESP zendt frames, maar de airco stuurt niets terug.
https://github.com/ginkag...an-modes-updown-leftright
Webserver en Atom werken niet lekker samen, je krijgt dan heel veel mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2 in de log.
Zodra je de webserver pagina afsluit en de esphome log laat lopen, zijn die foutmeldingen ook (zo goed als) weg.
Ik probeer die foutmelding te skippen icm webserver, maar is geen goede oplossing natuurlijk.
De Wemos heeft daar geen last van maar is wat trager.
mhi_ac_ctrl_core.loop error: -3 kom ik echter nooit tegen, dus wellicht iets anders?
Je zou andere framesize kunnen proberen nog inderdaad.
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2025 08:13 ]
Ik heb de framsize naar 20 gezet, en alle browser windows gesloten en kijk naar de data in HA (devices) maar geen verschil, status is unknown. Ik krijg ongeveer 10x per seconde een 'mhi_ac_ctrl_core.loop error: -3' error.
Wat verder opvalt is de volgende waarschuwingen
1
2
3
4
5
6
7
8
| INFO ESPHome 2025.6.2 INFO Reading configuration /config/esphome/ac-boven.yaml... INFO Updating https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl/@atom INFO Updating https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl.git@None WARNING GPIO35 is used by the PSRAM interface on ESP32-S3R8 / ESP32-S3R8V and should be avoided on these models WARNING Using `climate.CLIMATE_SCHEMA` is deprecated and will be removed in ESPHome 2025.11.0. Please use `climate.climate_schema(...)` instead. If you are seeing this, report an issue to the external_component author and ask them to update it. https://developers.esphome.io/blog/2025/05/14/_schema-deprecations/. Component using this schema: MhiAcCtrl WARNING RMT_LED_STRIP support for IDF version < 5 is deprecated and will be removed soon. INFO Generating C++ source... |
Wat opvalt is dat ik een aanpassing in RMT_LED_STRIP gemaakt heb naar aanleiding van onderstaande foutmelding en dat deze genoemd wordt in de warning
Voor mijn begrip, is er al iemand die een Atom versie met HA 2025.6.2 die werkt?Failed config
light.esp32_rmt_led_strip: [source /data/packages/cd693896/confs/atoms3-lite.yml:22]
rmt_channel is a required option for the Arduino framework.
platform: esp32_rmt_led_strip
name: LED
De climate.CLIMATE_SCHEMA deprecation meldingen zijn iig opgelost in de originele code van ginkageMaarten60 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:50:
@AUijtdehaag
Ik heb de framsize naar 20 gezet, en alle browser windows gesloten en kijk naar de data in HA (devices) maar geen verschil, status is unknown. Ik krijg ongeveer 10x per seconde een 'mhi_ac_ctrl_core.loop error: -3' error.
Wat verder opvalt is de volgende waarschuwingen
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 INFO ESPHome 2025.6.2 INFO Reading configuration /config/esphome/ac-boven.yaml... INFO Updating https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl/@atom INFO Updating https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl.git@None WARNING GPIO35 is used by the PSRAM interface on ESP32-S3R8 / ESP32-S3R8V and should be avoided on these models WARNING Using `climate.CLIMATE_SCHEMA` is deprecated and will be removed in ESPHome 2025.11.0. Please use `climate.climate_schema(...)` instead. If you are seeing this, report an issue to the external_component author and ask them to update it. https://developers.esphome.io/blog/2025/05/14/_schema-deprecations/. Component using this schema: MhiAcCtrl WARNING RMT_LED_STRIP support for IDF version < 5 is deprecated and will be removed soon. INFO Generating C++ source...
Wat opvalt is dat ik een aanpassing in RMT_LED_STRIP gemaakt heb naar aanleiding van onderstaande foutmelding en dat deze genoemd wordt in de warning
[...]
Voor mijn begrip, is er al iemand die een Atom versie met HA 2025.6.2 die werkt?
Deze versie werkt (met esphope 2025.7.2). Krijg nog wel een waarschuwing dat de data niet geencrypt is. Maar we hebben weer beeld!AUijtdehaag schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:56:
@Maarten60
Probeer anders deze eens uit (gisteren er nieuw op gezet)
https://github.com/fonske...me/blob/atom/example.yaml
Als ik het goede begrijp heeft de airco een interne temperatuur maar is er ook een optie om met een externe sensor te werken.
Ik zie in de code een referentie naar een externe sensor maar kan geen documentatie/ voorbeeld vinden.
Heeft iemand een voorbeeld van hoe dit te realiseren is?
https://github.com/ginkag...ples/external_sensor.yamlMaarten60 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:03:
Ik heb een dashboard kunnen bouwen en kan mijn airco nu via de iPhone (HA) bedienen.
Als ik het goede begrijp heeft de airco een interne temperatuur maar is er ook een optie om met een externe sensor te werken.
Ik zie in de code een referentie naar een externe sensor maar kan geen documentatie/ voorbeeld vinden.
Heeft iemand een voorbeeld van hoe dit te realiseren is?
Als je het toegevoegd hebt en suggesties hebt voor de documentatie dan hoor ik het graag, via een pull request, dm of issue op git
[ Voor 10% gewijzigd door LinuZZ op 20-07-2025 19:11 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
![]() | ![]() | ![]() |
Gisteren bij thuiskomst een echte lekkage meegemaakt voor het eerst met onze MHI ZSW in de woonkamer (gelukkig beneden, want tegelvloer). Snel alles droog gemaakt, de lekbak afgetapt aan de linkerkant en gezocht naar een probleem. Het is een simpele installatie, met een afvoer die recht naar buiten gaat de oprit op. Dus een meter aan afvoerleiding ofzo.
Doorspoelen met heet water werkte niet. Dus nogmaals afgetapt.
Vervolgens op het lumineuze idee gekomen om de leiding (zowel naar buiten als naar binnen) door te blazen. De afvoer leiding even losgekoppeld in het midden (koppelstuk) en beide kanten geblazen. Naar binnen alles goed, naar buiten echter eerst wat weerstand en daarna schoot er een dikke prop naar buiten. Dit blijkt isolatiemateriaal te zijn uit de spouwmuur (steenwol oid). Waarschijnlijk ten tijden van de installatie dat er iets in de leiding is gekomen bij het doorvoeren van de leidingen naar buiten.
Het verbaast me dat dit nu pas voor problemen heeft gezorgd, na 3 jaar in gebruik. Enfin, doe er je voordeel mee mocht je tegen een vergelijkbaar probleem aanlopen 👍🏻
Ondanks dat hier de lekbak en leidingen brandschoon lijken ga ik er toch ook nog maar die eerder genoemde Kruidvat tabletten in mikken. Heeft iemand daar de link voor? En doen jullie dat met kokend, heet of koud water?
Ik heb hier een transparante slag genomen en kan zo mooi zien of er wat ongewenst inzit en of er condenswater ook goed afloopt.
@esphome Ik denk dat een deel van de afvoerleiding in de muur / spouwmuur zit, dat stukje kun je natuurlijk niet zien.
Het zou natuurlijk kunnen dat die prop isolatie vocht is gaan opnemen en is gaan uitzetten, waardoor die op den duur de doorgang blokkeerde. Klinkt logisch.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Maar van een niet doorzichtige afvoerleiding kun helemaal niets zien totdat de bak overloopt. Bij een doorzichtige afvoerleiding kun je dan zien dat het waterpeil in de leiding stijgt als die dicht zit. Het kost wat meer maar het is een zorg minder als je de werking kunt zien zonder naar buiten te moeten om te kijken of het daar wel druppelt uit de afvoerleiding.Tanuki schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:09:
@esphome Ik denk dat een deel van de afvoerleiding in de muur / spouwmuur zit, dat stukje kun je natuurlijk niet zien.
Het zou natuurlijk kunnen dat die prop isolatie vocht is gaan opnemen en is gaan uitzetten, waardoor die op den duur de doorgang blokkeerde. Klinkt logisch.
Heel eerlijk? Geen flauw benul, nog niet aan toe 😂esphome schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:01:
@KoningPaulus Kokend water en plastic....geen goed idee. Lauw water lijkt mij beter en je legt een kunstgebit toch ook niet in kokend water.
Nee die is wel intact denk ik. De stukken waren te groot om in een klein gaatje naar binnen te komen.Tanuki schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:09:
@KoningPaulus En je weet zeker dat de afvoerleiding nog helemaal intact is? Misschien zit er ergens een klein gaatje o.i.d.?
Verwacht dus dat dit eenmalig was.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| Compiling .pioenvs/ac-zolder/src/esphome/components/api/api_connection.cpp.o In file included from src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.h:4, from src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.cpp:1: src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.h:35:18: error: expected unqualified-id before numeric constant 35 | #define SCK_PIN 8 | ^ src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.cpp:3:5: note: in expansion of macro 'SCK_PIN' 3 | int SCK_PIN = 14; | ^~~~~~~ src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.h:36:18: error: expected unqualified-id before numeric constant 36 | #define MOSI_PIN 38 | ^~ src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.cpp:4:5: note: in expansion of macro 'MOSI_PIN' 4 | int MOSI_PIN = 13; | ^~~~~~~~ src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.h:37:18: error: expected unqualified-id before numeric constant 37 | #define MISO_PIN 39 | ^~ src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.cpp:5:5: note: in expansion of macro 'MISO_PIN' 5 | int MISO_PIN = 12; | ^~~~~~~~ src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.cpp: In member function 'virtual void esphome::mhi::MhiPlatform::setup()': src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.h:35:18: error: lvalue required as left operand of assignment 35 | #define SCK_PIN 8 | ^ src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.cpp:13:7: note: in expansion of macro 'SCK_PIN' 13 | SCK_PIN = this->sck_pin_; | ^~~~~~~ src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.h:36:18: error: lvalue required as left operand of assignment 36 | #define MOSI_PIN 38 | ^~ src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.cpp:16:7: note: in expansion of macro 'MOSI_PIN' 16 | MOSI_PIN = this->mosi_pin_; | ^~~~~~~~ src/esphome/components/MhiAcCtrl/MHI-AC-Ctrl-core.h:37:18: error: lvalue required as left operand of assignment 37 | #define MISO_PIN 39 | ^~ src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.cpp:19:7: note: in expansion of macro 'MISO_PIN' 19 | MISO_PIN = this->miso_pin_; | ^~~~~~~~ *** [.pioenvs/ac-zolder/src/esphome/components/MhiAcCtrl/mhi_platform.cpp.o] Error 1 ========================= [FAILED] Took 37.08 seconds ========================= |
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Na het aandachtig lezen van verscheidene fora met betrekking tot lucht lucht warmtepompen/airco's heb ik besloten dat een airco een goede toevoeging is voor mijn hoekwoning uit 1980.
De woning is voorzien van een plat dak en dus erg warm in de zomermaanden, maar daarentegen wel goed op temperatuur te houden in de winter.
De spouwmuren zijn na-geïsoleerd met thermofoam, de kruipruimte voorzien van EPS parels en alle houten kozijnen zijn vervangen voor hoogwaardig kunststof met HR++ beglazing.
Verwarmen in de winter doe ik doormiddel van een Intergas HRE 28/24 die zowel op z'n minimum als maximum vermogen is ingesteld op 20% (5,5kw en heeft dus geen modulerend bereik ivm de lage instellingen) en hier behaal ik in de wintermaanden een 21-22°c mee bij een gemiddeld gebruik van 600-700 m3 per jaar (dit is alleen voor het verwarmen).
Nou heb ik op het oog een MHI multi split systeem bestaande uit:
Buitendeel : SCM 41 ZS-W 4.0KW
Binnendeel: SRK 15 ZS-WF 1.5KW (2x, 1 voor elke slaapkamer)
SRK 25 ZSX-WF 2.5KW (1x, voor de woonkamer)
De inhoud van de woning op zich is ± 170-175m3 in totaal.
De inhoud per slaapkamer bedraagt ± 25m3 per slaapkamer, de woonkamer inclusief keuken ± 80m3 inhoud.
Nou zijn mijn vraag zijn of deze opstelling voldoende capaciteit heeft om mijn relatief kleine woning op temperatuur te houden zowel in de winter als in de zomer.
Graag zie ik een van jullie reacties tegemoet!
Groeten b0ltus!
Koelen gaat bij mij dikke prima. Verwarmen ook, maar ik heb een tussenwoning en verwarm maar tot 17-18 graden (warmer vind ik niet prettig om in te slapen)
ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Bedankt voor uw snelle reactie @ThinkPad,ThinkPad schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:53:
Ik heb ook een SCM41, een vergelijkbaar gasverbruik en 3 slaapkamers met ongeveer zelfde inhoud.
Koelen gaat bij mij dikke prima. Verwarmen ook, maar ik heb een tussenwoning en verwarm maar tot 17-18 graden (warmer vind ik niet prettig om in te slapen)
ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Hoe zit het met het stroomverbruik op jaarbasis voor uw setup?
Als ik een kleine globale berekening maak op basis van mijn huidige gasverbruik (± 600 m3) kom ik uit op ongeveer een 1100 KWh voor het verwarmen op jaarbasis, komt dit enigszins overeen met uw verbruik?
Wel moet ik er bij vermelden dat ik momenteel geen zonnepanelen op het dak heb liggen, dus de elektriciteit komt gewoon ouderwets van het stroomnet.
Groeten b0ltus
Dat is zeker waar!GermanPivo schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:32:
@b0ltus Die elektriciteit komt in de maanden dat je gaat verwarmen sowieso grotendeels van het net.
Zeg maar 'je' hoorb0ltus schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:20:
[...]
Hoe zit het met het stroomverbruik op jaarbasis voor uw setup?
Als ik een kleine globale berekening maak op basis van mijn huidige gasverbruik (± 600 m3) kom ik uit op ongeveer een 1100 KWh voor het verwarmen op jaarbasis, komt dit enigszins overeen met uw verbruik?
[...]
Vuistregel voor stroomverbruik warmtepomp is vaak: kWh = m3 * 2 dus je berekening klopt dan wel redelijk.
Bij mij komt het ook wel aardig overeen, had de berekening net na het stookseizoen al eens gemaakt. Zelfs zonder zonnepanelen was het nog voordeliger stoken: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2025 12:49 ]
Bedankt voor de linkjes naar eerdere berichten mbt de warmteverdeling en verbruik, deze zijn zeer informatief!ThinkPad schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:47:
[...]
Zeg maar 'je' hoor
Vuistregel voor stroomverbruik warmtepomp is vaak: kWh = m3 * 2 dus je berekening klopt dan wel redelijk.
Bij mij komt het ook wel aardig overeen, had de berekening net na het stookseizoen al eens gemaakt. Zelfs zonder zonnepanelen was het nog voordeliger stoken: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Ik zit nog enigszins een beetje in dubio over het binnendeel voor de woonkamer.
Met een woonkamer als de mijne qua inhoud, is dan een 2,5Kw eerder aan te raden of een 3.5Kw, dit ivm het eventuele pendelen van de installatie. Die buitenunit moet z'n gegenereerde energie natuurlijk wel goed kwijt kunnen met zo weinig mogelijk bottlenecks in het geheel.
Nou zal voor de woonkamer de deur nagenoeg altijd op een kier staan ivm in- en uitloop van de katten, dus een gedeelte van de gegenereerde energie zal ook de hal/entree intrekken. Op de bovenverdieping zal 1 van de slaapkamers altijd dicht staan (baby kamer) ivm de katten, en de andere altijd open dus de unit op deze kamer kan ook een gedeelte van de gegenereerde energie kwijt aan de overloop/trapgat.
Nou ben ik zelf van beroep servicetechnicus en repareer ik cv ketels in het dagelijks leven, met de warmte verdeling door een woning heen door middel van radiatoren in combinatie met een gasgestookte cv ketel ben ik dus wel vertrouwd. Maar een airco/warmtepomp is wel een beetje een andere tak van sport!
Warm in huis gaat het wel worden, daar ben ik niet zo bang voor, maar het moet wel zo efficiënt mogelijk natuurlijk!
ZSX heeft wel last van de "12 graden bug": bij een buitentemperatuur van >=12 graden gaat het minimumvermogen omhoog, schijnt iets met beschermen van de compressor te maken te hebben. In het voor-/najaar met milde temperaturen kan hij dan wel gaan pendelen omdat het minimale vermogen wat hij dan genereert hoger is dan de warmtevraag die er vanuit binnen is. Een ZS schijnt deze 'bug' niet te hebben. Ook die zal een minimaal vermogen hebben en op een gegeven moment gaan pendelen, maar iig. niet zo'n duidelijke 'knik' bij 12 graden.
Heb je noodzaak aan de ZSX? Ik wilde perse die omdat de buitenunit een stuk stiller is en bij ons tegen de erfgrens aan staat. Binnenunit vind ik minder mooi (grote klep die open gaat) en die klep is ook wel wat fragiel bij openmaken om filters te reinigen.
Heb je in jouw geval niet liever een L/W hybride die je zelf kan plaatsen wellicht? Airco's krijgen het ook prima warm hoor, maar het geblaas moet je aan wennen. En er zijn bepaalde dagen (hoge luchtvochtigheid en dan net rond het nulpunt) dat het echt beroerd is omdat hij elk uur wel moet defrosten en hij binnen dan stopt met blazen en de warme luchtstroom wegvalt.
[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2025 13:40 ]
De extra stilte van de buitenunit in combinatie met een zsx is wel een van de redenen voor die combinatie inderdaad. De buitenunit komt in de achtertuin te staan tegen de gevel aan en ik wil zo weinig mogelijk de buren en mezelf tot last zijn met geluidsoverlast.ThinkPad schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:32:
Een ZSX kan héél ver terugmoduleren, 138W heb ik hem met verwarmen wel langere tijd op zien draaien. Verbruik zat bij mij meestal op zo'n 500W ofzo als het kouder was buiten. Mijn woonkamer is 40m2 / 100m3. De 3,5kW ervaar ik niet als te zwaar.
ZSX heeft wel last van de "12 graden bug": bij een buitentemperatuur van >=12 graden gaat het minimumvermogen omhoog, schijnt iets met beschermen van de compressor te maken te hebben. In het voor-/najaar met milde temperaturen kan hij dan wel gaan pendelen omdat het minimale vermogen wat hij dan genereert hoger is dan de warmtevraag die er vanuit binnen is. Een ZS schijnt deze 'bug' niet te hebben. Ook die zal een minimaal vermogen hebben en op een gegeven moment gaan pendelen, maar iig. niet zo'n duidelijke 'knik' bij 12 graden.
Heb je noodzaak aan de ZSX? Ik wilde perse die omdat de buitenunit een stuk stiller is en bij ons tegen de erfgrens aan staat. Binnenunit vind ik minder mooi (grote klep die open gaat) en die klep is ook wel wat fragiel bij openmaken om filters te reinigen.
Heb je in jouw geval niet liever een L/W hybride die je zelf kan plaatsen wellicht? Airco's krijgen het ook prima warm hoor, maar het geblaas moet je aan wennen. En er zijn bepaalde dagen (hoge luchtvochtigheid en dan net rond het nulpunt) dat het echt beroerd is omdat hij elk uur wel moet defrosten en hij binnen dan stopt met blazen en de warme luchtstroom wegvalt.
Een L/W hybride combinatie heb ik een tijd over nagedacht en zou een serieuze optie zijn op het moment dat de woning niet zo warm zou worden in de zomermaanden. Het is momenteel nog steeds 26°c in huis en dat kan makkelijk oplopen tot 32-34°c op een goede warme dag. Een dubbele investering (Airco en een L/W warmtepomp) zie ik niet zitten dus vandaar m'n interesse voor multisplit
Qua pendelen zal het heel weinig uitmaken want de compressor van de 3.5 kan even ver terug als die van de 2.5. De 3.5 blaast wel ietsje harder dan de 2.5, in ieder geval wat betreft de binnenunit (m.u.v. Ulo stand, maar die zou ik niet te vaak gebruiken).b0ltus schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:21:
[...]
Bedankt voor de linkjes naar eerdere berichten mbt de warmteverdeling en verbruik, deze zijn zeer informatief!
Ik zit nog enigszins een beetje in dubio over het binnendeel voor de woonkamer.
Met een woonkamer als de mijne qua inhoud, is dan een 2,5Kw eerder aan te raden of een 3.5Kw, dit ivm het eventuele pendelen van de installatie. Die buitenunit moet z'n gegenereerde energie natuurlijk wel goed kwijt kunnen met zo weinig mogelijk bottlenecks in het geheel.
Probeer het nog eens? "" vergeten bij de pins bij de atom versiemichaelvo schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:14:
@AUijtdehaag Ik dacht ook mijn ESP's eens te updaten, example.yaml gekopieerd uit https://github.com/fonske/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/tree/atom, maar compilen loopt al vrij snel mis. Doe ik iets verkeerd of is dit nog work in progress?
Helaas, nu met de "" zelfde probleem...AUijtdehaag schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:04:
[...]
Probeer het nog eens? "" vergeten bij de pins bij de atom versie
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ah oké, bedankt voor de info!Martin7182 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:23:
[...]
Qua pendelen zal het heel weinig uitmaken want de compressor van de 3.5 kan even ver terug als die van de 2.5. De 3.5 blaast wel ietsje harder dan de 2.5, in ieder geval wat betreft de binnenunit (m.u.v. Ulo stand, maar die zou ik niet te vaak gebruiken).
Maar geldt dat dan ook voor het maximum vermogen?
Stel, de units op de bovenverdieping staan uit, en er is veel vraag van de unit in de woonkamer... Is het dan niet voordeliger om daar een iets grotere unit te hebben hangen zodat de buitenunit de gegenereerde warmte beter kwijt kan aan de ruimte?
Dit is namelijk een bekend probleem met een gasgestookte ketel en radiatoren is huis, de ketel genereert meer warmte dan de installatie kan afgeven aan de ruimte waardoor pendelen ontstaat.
Of zit ik nu te vast in de denkwijze qua werking van een gasgestookte installatie?
Ik heb hetzelfde probleem en volgens chat gpt is het de volgende issue (voor wat het waard is )
cpp
Kopiëren
Bewerken
#define SCK_PIN 8
int SCK_PIN = 14; // ERROR: macro 'SCK_PIN' al gedefinieerd
komt doordat in de broncode van MHI-AC-Ctrl:
SCK_PIN, MOSI_PIN en MISO_PIN worden hard-gecodeerd via #define in MHI-AC-Ctrl-core.h.
Maar ze worden ook als variabelen gedefinieerd in mhi_platform.cpp, en dat botst.
➡️ Zolang #define SCK_PIN 8 bestaat, zal elk gebruik van SCK_PIN letterlijk 8 worden — en dan kun je dus niet SCK_PIN = 14; doen.
Vraag me af of dat klopt; je kunt prima een #define overschrijven met een nieuwe/andere waarde.