Deze schade is zo minimaal, dat kan geen kwaad. Als je je er aan stoort kun je het terugbuigen zoals hierboven genoemd. Je hebt ook speciaal gereedschap er voor, een zgn. 'lamellenkam'.
Dit kan heel eenvoudig gebeuren als je het aanraakt. Als het beperkt is zou ik er lekker afblijven.
Om te herstellen heb je geloof ik lamelkammen om het veilig en goed te herstellen.
Om te herstellen heb je geloof ik lamelkammen om het veilig en goed te herstellen.
Waarschijnlijk bij de assemblage gebeurt, kan geen kwaad, het oppervlak blijft hetzelfde en de warmte uitwisseling dus ook. Zou ze zelf voorzichtig een beetje recht proberen te krijgen maar dat is puur mijn eigen ocd maar doet echt niets af aan de werking.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Heb hetzelfde probleem, helaas bied de app er opnieuw opzetten geen oplossing.ThinkPad schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:28:
Ik had laatst ook wat problemen met de app op iOS, dat ik ineens was uitgelogd en hij m'n wachtwoord niet meer herkende etc. App eraf gegooid en opnieuw installeren bleek de oplossing.
Edit: Hmm, je moet blijkbaar een paar keer proberen in te loggen lees ik ergens anders. Werkt nu weer
[ Voor 12% gewijzigd door subrosa op 13-04-2025 21:30 ]
Heb je dit nog uitgevoerd? Ik ga binnenkort ook een FDUM ophangen. Zelf zat ik te denken om aan de uitgang van de FDUM actief buitenlucht toe te voeren zodat de airco in het tussenseizoen nog aan hoeft te gaan.Trebbors schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:58:
Ik heb een FDUM40VH hangen met daarop twee plenums voor dus twee slangen. Zowel aan- als afvoer.
Er zijn ook maar twee kleine ruimtes aangesloten. Dus nog geen aftakkingen verder.
De unit hangt op zolder naast een openstaand raam. Graag zou ik buitenlucht willen toevoegen.
Heeft er iemand ervaring met het toevoegen van een Y stuk op de aanvoer en het toevoegen van frisse lucht?
Is er ook iemand die in HASS met een script (sequence of actions, geen stukje Python ofzo
) een MHI airco bedient? Via de GUI kan ik met een climate card de klepstand e.d. instellen, maar ik wil het graag in een script doen.
Doel is dat ik een script heb waarmee ik met één knop drie airco's kan inschakelen op koelen en dan gelijk de goede horizontale en verticale swing kan instellen. Maar als ik via de wizard een script bouw dan zie ik bij de horizontal swing en vertical swing geen devices of entities:
/f/image/HciKkLkz0qaRQ4qHI6pas1uJ.png?f=fotoalbum_large)
Gaat om de integration voor de standaard WF-RAC module.
Als iemand een voorbeeldje heeft dan zou dit erg gewenst zijn
Doel is dat ik een script heb waarmee ik met één knop drie airco's kan inschakelen op koelen en dan gelijk de goede horizontale en verticale swing kan instellen. Maar als ik via de wizard een script bouw dan zie ik bij de horizontal swing en vertical swing geen devices of entities:
/f/image/HciKkLkz0qaRQ4qHI6pas1uJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 01-05-2025 10:33 ]
Jij gebruikt MH-AC-Ctrl, ik heb de standaard WF-RAC module erin zitten.
Bij devices zie ik de airco's wel, maar heb ik alleen deze basale opties:
:strip_exif()/f/image/bV0HXIhvG68hUZTQDMeRHJ3o.png?f=user_large)
Daar heb ik helaas niks aan, want ik weet niet op welke stand ze stonden als ik de airco inschakel.
Vreemd, blijkbaar ontbreekt dit in de integration ofzo. Zoals gezegd kan het wel via de climate card en dan kan ik gewoon 'Middle' en 'Center-Center' etc. kiezen.
Misschien maar even een GitHub issue openen.
:strip_exif()/f/image/bV0HXIhvG68hUZTQDMeRHJ3o.png?f=user_large)
Daar heb ik helaas niks aan, want ik weet niet op welke stand ze stonden als ik de airco inschakel.
Vreemd, blijkbaar ontbreekt dit in de integration ofzo. Zoals gezegd kan het wel via de climate card en dan kan ik gewoon 'Middle' en 'Center-Center' etc. kiezen.
Als je "Change HVAC mode" gebruikt kan je meerdere inputs doen.ThinkPad schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:09:
Jij gebruikt MH-AC-Ctrl, ik heb de standaard WF-RAC module erin zitten.
[Afbeelding]
Sorry misschien mis ik iets, maar het lukt mij echt nietEsumontere schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:14:
[...]
Als je "Change HVAC mode" gebruikt kan je meerdere inputs doen.

Ik heb alleen deze opties
/f/image/Skq1HBRR9zUzhx75jYj4BtnM.png?f=fotoalbum_large)
Als ik 'cool' aanklik dan komen er geen extra velden bij. Als ik de YAML bekijk:
code:
1
2
3
4
5
| device_id: f27xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx87d domain: climate entity_id: ac6xxxxxxxxxxxxx2a1 type: set_hvac_mode hvac_mode: cool |
Mocht jij dit werkend hebben: graag een screenshot/YAML.
Hmm, bijzonder, ik gebruik in mijn automations (airco aanzetten als teruglevering/temperatuur bepaalde waarde heeft) change HVAC mode en dan kan ik gelijk ook de temperatuur en snelheden e.d. instellen. Kan nu niet bij m'n automations, maar zal vanavond even kijken. Wellicht dat automations ook anders werken dan scripts, dat weet ik niet.ThinkPad schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:17:
[...]
Sorry misschien mis ik iets, maar het lukt mij echt niet
Ik heb alleen deze opties
[Afbeelding]
Als ik 'cool' aanklik dan komen er geen extra velden bij. Als ik de YAML bekijk:
code:
1 2 3 4 5 device_id: f27xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx87d domain: climate entity_id: ac6xxxxxxxxxxxxx2a1 type: set_hvac_mode hvac_mode: cool
Mocht jij dit werkend hebben: graag een screenshot/YAML.
Overigens, in deze screenshot heb je geen device geselecteerd (blauwe "Choose device" knop). Wellicht dat je daarom geen entities hebt?ThinkPad schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:24:
Is er ook iemand die in HASS met een script (sequence of actions, geen stukje Python ofzo) een MHI airco bedient? Via de GUI kan ik met een climate card de klepstand e.d. instellen, maar ik wil het graag in een script doen.
[Afbeelding]
Klopt, maar zowel bij devices als entities geeft hij aan "No matching devices found" / "No matching entities".Esumontere schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:20:
[...]
Overigens, in deze screenshot heb je geen device geselecteerd (blauwe "Choose device" knop). Wellicht dat je daarom geen entities hebt?
Net nog even geprobeerd een automation te bouwen en daar lukt het ook niet. Of ik zie de airco helemaal niet, of ik krijg alleen die "first/last/next/previous" optie. Via de climate card de airco zojuist nog aangepast, dus de connectiviteit HASS<>airco is prima
Ik heb ook even gekeken en duidelijk is het inderdaad niet.
- De Climate card van mij snapt dat ik een vanes selectie heb, maar daar blijft het bij simpel horizontaal of verticaal
- Het logbook toont numeric values van de vanes
- In automation is er wel een 'esphome.mhi_ac_ctrl_downstairs_set_horizontal_vanes' input die ook numeric values accepteerd
:strip_exif()/f/image/mmAVg9fGrTdMJlruAn6M8Vhx.png?f=user_large)
Op github kwam ik deze nog tegen: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/126
Verder heb ik het niet pracktisch getest
edit:
https://github.com/ginkag...an-modes-updown-leftright
- De Climate card van mij snapt dat ik een vanes selectie heb, maar daar blijft het bij simpel horizontaal of verticaal
- Het logbook toont numeric values van de vanes
- In automation is er wel een 'esphome.mhi_ac_ctrl_downstairs_set_horizontal_vanes' input die ook numeric values accepteerd
:strip_exif()/f/image/mmAVg9fGrTdMJlruAn6M8Vhx.png?f=user_large)
Op github kwam ik deze nog tegen: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome/issues/126
Verder heb ik het niet pracktisch getest
edit:
https://github.com/ginkag...an-modes-updown-leftright
edit2 - code:Currently the MHI code allows for more fine grained fan direction than esphome climate supports. for that, additional template parts are added.
There are 8 modes for Left/Right: Left, Left/Center, Center, Center/Right, Right, Wide, Spot and Swing
There are 5 modes for Up/Down: Up, Up/Center, Center/Down, Down and Swing
Setting swing from the esphome climate now fully works. It will store the oldvanes mode, and configure swing. after disabling swing (either vertically, horizontally or off), the old settings will be restored. Manually changing modes for Left/Right or Up/Down will update the climate state as well.
- service: set_vertical_vanes
variables:
position_value: int # 1-4: static positions, 5: swing, 0: unknown
then:
- climate.mhi.set_vertical_vanes:
position: !lambda "return position_value;"
- service: set_horizontal_vanes
variables:
position_value: int # 1-7: static positions, 8: swing, 0: unknown
[ Voor 47% gewijzigd door Kixtart op 01-05-2025 11:48 ]
☻/
/▌
/ \
Automations is ook een optie: esphome in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Om de device_id: 603c... heb ik nog niet om heen kunnen werken en dat is een andere ID voor elke airco en configuratie.
Ik laat hier de naar een voor ingestelde configuratie gaan als die naar HEAT wordt gezet. Dat kan natuurlijk ook als die aangaat. Je kunt het zo gek maken als je het zelf wil.
En je kunt parallel gebruiken om in script voor meer dan één airco (targets) en meer dan één actie te laten uitvoeren.
Het is voor mij ook een try and error om te zien wat, wat doet.
Om de device_id: 603c... heb ik nog niet om heen kunnen werken en dat is een andere ID voor elke airco en configuratie.
Ik laat hier de naar een voor ingestelde configuratie gaan als die naar HEAT wordt gezet. Dat kan natuurlijk ook als die aangaat. Je kunt het zo gek maken als je het zelf wil.
En je kunt parallel gebruiken om in script voor meer dan één airco (targets) en meer dan één actie te laten uitvoeren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: test sequence: - parallel: - action: climate.set_hvac_mode metadata: {} data: hvac_mode: heat target: device_id: 603xxd8 - parallel: - device_id: 603xxxd8 domain: select entity_id: 8xxxa type: select_option option: Down description: "" |
Het is voor mij ook een try and error om te zien wat, wat doet.
[ Voor 40% gewijzigd door esphome op 01-05-2025 18:52 ]
Hier een Yaml van mij om meerdere zaken aan te passen als de airco aanstaat op koelen naar ventilator en bepaalde settings van fan en swing stand. Let niet op temp die is onzin bij ventilator. Ik heb de standaard wifi moduleThinkPad schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Klopt, maar zowel bij devices als entities geeft hij aan "No matching devices found" / "No matching entities".
Net nog even geprobeerd een automation te bouwen en daar lukt het ook niet. Of ik zie de airco helemaal niet, of ik krijg alleen die "first/last/next/previous" optie. Via de climate card de airco zojuist nog aangepast, dus de connectiviteit HASS<>airco is prima
alias: "Zomer: 21:00 ventilator stand Werk kamer"
description: ""
mode: single
triggers:
- at: "21:00:00"
trigger: time
conditions:
- condition: device
device_id: XXX
domain: climate
entity_id: XXX
type: is_hvac_mode
hvac_mode: cool
actions:
- metadata: {}
data:
hvac_mode: fan_only
temperature: 22
target:
device_id: XXX
action: climate.set_temperature
data:
fan_mode: 1 Lowest
target:
device_id:
- XXX
action: climate.set_fan_mode
data:
swing_mode: Highest
target:
device_id:
- XXX
action: climate.set_swing_mode
Mijn buurman kan een SRC50ZS-S buitenunit krijgen van een vriend.
Daar hoort normaal een SRK50ZS-S binnenunit op.
Die zijn er niet meer, nu worden de SRK50ZS-W binnenunits geleverd.
Weet iemand of dat gewoon werkt?
Ik doe zelf alleen Pansonic en Daikin en kom er online niet echt uit.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
De W staat voor wifi dus volgens mij is het enige verschil dat er een wifi module ingebouwd zit.-Junkiexp- schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:35:
Excuus, ik deed een aanname en die klopt dus niet. Aangepast.
[ Voor 6% gewijzigd door fxs81 op 04-05-2025 16:21 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Zoiets dacht ik al, dat er nu standaard een wifi module inzitfxs81 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:56:
[...]
De W staat voor wifi dus volgens mij is het enige verschil dat er een wifi module ingebouwd zit.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
De SRK/SRC50ZS-W hebben standaard geen wifi (alleen voorbereiding)-Junkiexp- schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:20:
[...]
Zoiets dacht ik al, dat er nu standaard een wifi module inzit
SRCxxZS-S datasheet
https://www.lumelco.pt/wp...manual_tecnico_srk-zs.pdf
SRCxxZS-W datasheet
https://www.airco-webwink...W_Technical_Manual_EN.pdf
Technische data is anders, dus mogelijke werkt het niet. (unit is ook ouder)
*edit* zie in datasheet ook R32 vs R410A
[ Voor 3% gewijzigd door Super Cow op 04-05-2025 14:07 ]
Voor met ingebouwde wifi module heb je de "-WF" nodig.fxs81 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:56:
[...]
De W staat voor wifi dus volgens mij is het enige verschil dat er een wifi module ingebouwd zit.
S-S werkt ook met externe wifi module.
SRK50ZS-W en SRK50ZS-S is wel echt een andere unit en je zal even in een tabel moeten kijken of het compatibel is.
[edit]
Met hierboven.
Wat ik in verschillende datasheets kan vinden staat de S-S voor series code met R410A en S-W voor series code met R32.
[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 04-05-2025 15:34 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
In de app van Stulz MHI service kun je controleren welke buiten bij elkaar horen-Junkiexp- schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:35:
:strip_exif()/f/image/oAtOBLloV9Sl2POEgiDpGWy3.jpg?f=fotoalbum_large)
Reactie aangepast, sorry voor het delen van incorrecte info. Dacht echt dat W voor wifi stond.
Oh top dat ga ik even bekijken, erg bedankt!!manon schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:12:
[...]
In de app van Stulz MHI service kun je controleren welke buiten bij elkaar horen
[Afbeelding]
Dank nog hiervoor. Heb met jouw code ernaast nog wat zitten rondklikken in de automation editor en is nu wel gelukt. Heb een script gemaakt om op 3 slaapkamers met één klik de airco's aan te zetten en de kleppen horizontaal/verticaal goed te zetten. Nog niet getest, kids liggen op bedDbm12 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:32:
[...]
Hier een Yaml van mij om meerdere zaken aan te passen als de airco aanstaat op koelen naar ventilator en bepaalde settings van fan en swing stand. Let niet op temp die is onzin bij ventilator. Ik heb de standaard wifi module
[...]
En ook een anti-pendel automation gemaakt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JVEbubGLWRm2p8cLLSsVoWBs.jpg?f=user_large)
Als hij ziet dat de airco gaat pendelen (stroomverbruik 3 min. onder de 100W terwijl de mode 'heating' is) dan schakel ik een uur lang naar 'fan-only' mode met fan op laagste snelheid. Hierdoor blijft de klep gewoon open, maar geeft de airco geen warmte meer. Na dat uur gaat hij weer terug naar 'heating'. Op deze manier kan ik met de milde buitentemperaturen het pendelen iets meer 'uitsmeren', anders gaat hij 5 min. uit en daarna weer aan en dat de heeeele dag door. Irritant omdat de klep steeds open/dicht gaat en hij vrij hoog in toeren opstart en daardoor vrij veel warmte de kamer in duwt. Nu zit er minimaal een uur tussen. Rond 17:00 had ik de automation klaar en triggerde hij voor het eerst. Je ziet dat hij na een uur uit te hebben gestaan iets langer draaide, maar nog steeds vrij kort en vervolgens weer een uur ging wachten.
Stroomverbruik haal ik op van de Homewizard kWh-meter die tussen de groep van de airco zit.
Bedenk mij nu alleen dat ik nog een condition moet toevoegen (buitentemperatuur of bepaalde maanden) zodat hij niet bij een defrost gaat ingrijpen. Denk buitentemperatuur >10 graden, bij >=12 gaat de ZSX het minimumvermogen omhoog gooien namelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2025 20:13 ]
@ThinkPad
binary_sensor.mhi_ac_ctrl_defrost is true wanneer de defrost actief is. Makkie.
De buitentemperatuur kan ook de duur van de deactivatie verlengen of verkorten als je daar de een factor van maakt. In plaats van uitzetten kun je ook tsetpoint met bijvoorbeeld vijf graden verlagen en heb je weer warmte nodig dan de verlaging verwijderen.
binary_sensor.mhi_ac_ctrl_defrost is true wanneer de defrost actief is. Makkie.
De buitentemperatuur kan ook de duur van de deactivatie verlengen of verkorten als je daar de een factor van maakt. In plaats van uitzetten kun je ook tsetpoint met bijvoorbeeld vijf graden verlagen en heb je weer warmte nodig dan de verlaging verwijderen.
Ik heb geen MHI-AC-Ctrl, dit is met de standaard WF-RAC module.
Setpoint verlagen is ook nog wel een idee. Moet er nog wat meer mee tweaken. Deze proof-of-concept gisteren gebouwd en lijkt al heel goed te doen wat ik wil. De parameters ga ik ongetwijfeld nog finetunen
Setpoint verlagen is ook nog wel een idee. Moet er nog wat meer mee tweaken. Deze proof-of-concept gisteren gebouwd en lijkt al heel goed te doen wat ik wil. De parameters ga ik ongetwijfeld nog finetunen
[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2025 14:02 ]
Zoonlief wil een MHI multisplit. Wil geen ZSX (die ik zelf heb) want dat vinden ze niet mooi.
Dat wordt een SCM-40 met een SRK20ZS-WF voor op de slaapkamer en een SRK25ZS-WF of een SRK35ZS-WF voor de woonkamer (85m3, HR++ glas). Beide combinaties mogen op de SCM-40. Is het het beste om voor de woonkamer van deze grootte voor de 25 of de 35 te gaan? Ik neig overigens zelf naar het laatste.
Dank!
Dat wordt een SCM-40 met een SRK20ZS-WF voor op de slaapkamer en een SRK25ZS-WF of een SRK35ZS-WF voor de woonkamer (85m3, HR++ glas). Beide combinaties mogen op de SCM-40. Is het het beste om voor de woonkamer van deze grootte voor de 25 of de 35 te gaan? Ik neig overigens zelf naar het laatste.
Dank!
Ik heb sinds een paar weken dat ik mijn ESP niet meer kan updaten van de Airco in Home Assistant.
Kennelijk zit er een foutje in mijn YAML. Ik heb al wat gezocht op de foutcodes maar krijg het niet opgelost.
Is er iemand die zijn YAML kan delen?
Ik gebruik de MHI-AC-ctrl.
Ik krijg deze error:
esphome: [source /config/esphome/aircozolder.yaml:9]
Platform missing. You must include one of the available platform keys: rp2040, rtl87xx, libretiny, esp8266, host, bk72xx, esp32.
name: aircozolder
De huidige YAML:
Kennelijk zit er een foutje in mijn YAML. Ik heb al wat gezocht op de foutcodes maar krijg het niet opgelost.
Is er iemand die zijn YAML kan delen?
Ik gebruik de MHI-AC-ctrl.
Ik krijg deze error:
esphome: [source /config/esphome/aircozolder.yaml:9]
Platform missing. You must include one of the available platform keys: rp2040, rtl87xx, libretiny, esp8266, host, bk72xx, esp32.
name: aircozolder
De huidige YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| # Version 2.0 substitutions: # Unique device ID in HA deviceid: "aircozolder" #deviceid: "mhi_woonkamer" # Unique device name in HA (sensor names will be prefixed by this name) devicename: "aircozolder" #devicename: "MHI-Woonkamer" esphome: name: aircozolder ESP8266: board: d1_mini platformio_options: # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2 board_build.f_cpu: 160000000L includes: - mhi_ac_ctrl.h - MHI-AC-Ctrl-core.h - MHI-AC-Ctrl-core.cpp |
[ Voor 65% gewijzigd door yorroy op 14-05-2025 11:09 ]
Komt door een update in ESPHome, even de nieuwe code van Github halen:
https://github.com/ginkag...Home/tree/master/examples
https://github.com/ginkag...Home/tree/master/examples
Het interessante met de nieuwe opzet is dat ik helemaal geen code heb hoeven te downloaden wat eerder wel moest (of minimaal dacht ik dat het nodig was
) Yaml erin laden en gaan!
Ik ga er vanuit dat dit vanwege dit is:Create a new device within ESPHome builder and combine the yaml with one of the examples from the example directory, give your unit a name, configure OTA passwords and hotspot and add an api key and install!
code:
1
2
3
| external_components: - source: github://ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome@master components: [MhiAcCtrl] |
[ Voor 16% gewijzigd door Kixtart op 15-05-2025 08:32 ]
☻/
/▌
/ \
Klopt, dat haalt hij nu netjes op via github
/f/image/5IEm0OnuW2VQrd8Nm0NQeWb0.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben eigenlijk ook iets raars aan het doen: Aan het verwarmen. Op de silent/quiet stand wel (laagste stand die ik kan vinden). Maar hij komt super snel op het punt dat hij zegt "Buitenunit, je mag weer uit".
Is er een manier om dit soort pendelen te voorkomen? Bijvoorbeeld door de buitenunit permanent op 10 Hz te draaien en dus eigenlijk niet meer de logica te hanteren dat de buitenunit terug- of opgeschaald moet worden?
En volgens mij was er nog een manier via de afstandsbediening om de binnenunit wat consistenter/zuiniger te laten draaien? Maar ik kan het niet meer vinden... "VAR regeling" of zoiets?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Minimale vermogen is gewoon te hoog vanwege de milde buitentemperatuur.
Helemaal als je een 12,5kW buitenunit hebt (zie ik in je signature)
Bij mijn ZSX zit er een kantelpunt bij 12°C buitentemperatuur. Daaronder kan hij urenlang op 135W ofzo draaien, maar daarboven is het ineens 300-400W en gaat hij dus pendelen.
Ik heb een automation gemaakt om het pendelen wat op te rekken. Als Home Assistant ziet dat het stroomverbruik 3 min. onder de 100W is terwijl de mode 'heating' is, dan is de airco aan het pendelen. Hij zet hem dan een uur lang op fan only mode. Op die manier gaat hij maar 1x per uur aan i.pv. elke paar minuten.
Maar is ook nog niet optimaal, want hij start dan vrij hoog op waardoor er flink warmte ineens de kamer in komt. Kreeg hier op het forum al de tip om het setpoint te verlagen i.p.v. naar fan-mode te schakelen. Dat moet ik nog proberen, maar volgens mij gaat dan nog steeds de klep open/dicht (irritant) en dat wilde ik juist voorkomen door naar fan-mode te schakelen.
Sowieso beetje bijzondere dagen zo in het voorjaar. 's Ochtends heb ik beneden de airco nog wel aan om te verwarmen, maar in de middag doe ik al af en toe op de slaapkamers de airco aan om te koelen
Helemaal als je een 12,5kW buitenunit hebt (zie ik in je signature)

Ik heb een automation gemaakt om het pendelen wat op te rekken. Als Home Assistant ziet dat het stroomverbruik 3 min. onder de 100W is terwijl de mode 'heating' is, dan is de airco aan het pendelen. Hij zet hem dan een uur lang op fan only mode. Op die manier gaat hij maar 1x per uur aan i.pv. elke paar minuten.
Maar is ook nog niet optimaal, want hij start dan vrij hoog op waardoor er flink warmte ineens de kamer in komt. Kreeg hier op het forum al de tip om het setpoint te verlagen i.p.v. naar fan-mode te schakelen. Dat moet ik nog proberen, maar volgens mij gaat dan nog steeds de klep open/dicht (irritant) en dat wilde ik juist voorkomen door naar fan-mode te schakelen.
Sowieso beetje bijzondere dagen zo in het voorjaar. 's Ochtends heb ik beneden de airco nog wel aan om te verwarmen, maar in de middag doe ik al af en toe op de slaapkamers de airco aan om te koelen
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2025 20:33 ]
Heeft iemand een handige manier om de cover te verwijderen wanneer de unit op zo'n 5cm afstand hangt van het plafond?
Ik kan met mijn handen niet fatsoenlijk bij de achterkomt komen om te duwen.
Ik kan met mijn handen niet fatsoenlijk bij de achterkomt komen om te duwen.
Ja, het blijft interessant dat er een 12,5 kW unit bij mij staat... Ik had daar graag een 5 + 7 of zoiets gezien. Maar ja, ik had die kennis nog niet ten tijde van de installatie en heb gebouwd op de vakman die het zo heeft gemaakt.ThinkPad schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:31:
Helemaal als je een 12,5kW buitenunit hebt (zie ik in je signature)Bij mijn ZSX zit er een kantelpunt bij 12°C buitentemperatuur. Daaronder kan hij urenlang op 135W ofzo draaien, maar daarboven is het ineens 300-400W en gaat hij dus pendelen.
Die automation is wel slim! Daar ga ik sowieso eens wat mee doen.
Je moet inderdaad je compressor willen sparen, want dat is het duurste onderdeel in de hele installatie.
Ik heb de airco niet op verwarmen omdat het nu nodig is, maar om de gefixte installatie weer "vochtvrij" te krijgen. Lang verhaal. In principe is het bij ons nu prima zonder koelen of verwarmen.
Over een paar weken zullen we wel willen gaan koelen i.v.m. het weer.
Maar er is hier een tijd geleden iets gepost over een soort stand die je kunt instellen via de afstandsbediening, waardoor de airco wat geleidelijker gaat draaien en niet meer zo "ruw" aan/uit gaat. Maar ik kan het niet meer vinden.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
@Tanuki Of het helpt met het "ruw" aangaan weet ik niet maar de "silent" button hielp mij van de winter goed opdat die niet zo hard ging werken en net boven de 700 Watt zich begrensde.
@Tanuki Ik moest even nadenken, maar volgens mij heb ik het gevonden. Ging over @Trebbors die de zgn. 'peak-cut timer' had ontdekt. Of daar verder nog iets uit is gekomen zodat het in 3rd party modules zoals de MHI-AC-Ctrl of module van @LED-Maniak gaat komen, weet ik eigenlijk niet. Zie hier en de posts erna: Trebbors in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic". @SkullboyNL heeft ook zo'n fancy remote liggen lees ik.
@esphome Silent kun je hem tijdens normaal draaien wel mee afknijpen, maar volgens mij gaat het opstarten altijd op hoog vermogen. Dat kun je niet voorkomen. Net als dat hij bij een defrost binnen ook harder gaat blazen, ongeacht wat de ingestelde fan speed heeft. Toch wel irritatiepuntjes van een L/L warmtepomp
@esphome Silent kun je hem tijdens normaal draaien wel mee afknijpen, maar volgens mij gaat het opstarten altijd op hoog vermogen. Dat kun je niet voorkomen. Net als dat hij bij een defrost binnen ook harder gaat blazen, ongeacht wat de ingestelde fan speed heeft. Toch wel irritatiepuntjes van een L/L warmtepomp
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2025 20:23 ]
Ik heb net een RC-EX3 en SC-BIKN-2E binnen om precies dit mysterie(en wie weet nog een paar meer) te ontrafelenThinkPad schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:21:
@Tanuki Ik moest even nadenken, maar volgens mij heb ik het gevonden. Ging over @Trebbors die de zgn. 'peak-cut timer' had ontdekt. Of daar verder nog iets uit is gekomen zodat het in 3rd party modules zoals de MHI-AC-Ctrl of module van @LED-Maniak gaat komen, weet ik eigenlijk niet. Zie hier en de posts erna: Trebbors in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic". @SkullboyNL heeft ook zo'n fancy remote liggen lees ik.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Jullie zijn helden! Het was de peak cut timer inderdaad! Ik kreeg het gewoonweg niet meer gevonden...
Ik zie dat er ook wat knop combinaties mogelijk zijn met de RLA502A704A. Maar het lijkt er niet op dat specifiek die peak cut timer mogelijk is.
Het mooie is dat de binnenunit wel precies hetzelfde is toch? Hier een SRK-xx-ZS. Blijkbaar kan die dat signaal dan ontvangen en verwerken?
Dan zou je dus zelf (bijvoorbeeld met die dure module, maar uiteraard kan het dan ook met iets veel goedkopers) dat signaal kunnen sturen en dan werkt het ook.
Ik zie dat er ook wat knop combinaties mogelijk zijn met de RLA502A704A. Maar het lijkt er niet op dat specifiek die peak cut timer mogelijk is.
Het mooie is dat de binnenunit wel precies hetzelfde is toch? Hier een SRK-xx-ZS. Blijkbaar kan die dat signaal dan ontvangen en verwerken?
Dan zou je dus zelf (bijvoorbeeld met die dure module, maar uiteraard kan het dan ook met iets veel goedkopers) dat signaal kunnen sturen en dan werkt het ook.
Wow dat is super, zag ook dat silent mode te triggeren is. dat zo echt een grootte meerwaarde hebben voor de MHI-AC-CtrlLED-Maniak schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:29:
[...]
Ik heb net een RC-EX3 en SC-BIKN-2E binnen om precies dit mysterie(en wie weet nog een paar meer) te ontrafelen
@LED-Maniak mocht ik (of anderen hier uiteraard) ergens aan kunnen bijdragen, dan hoor ik het graag.
Ik heb nog een airco unit met de kap eraf (ivm het fixen van de problemen die ik had (afkloppen)).
En programmeren enz ben ik niet vies van (is mijn beroep).
Bytes uitlezen nav button presses op de AB kan ik ook mee helpen.
Ik heb nog een airco unit met de kap eraf (ivm het fixen van de problemen die ik had (afkloppen)).
En programmeren enz ben ik niet vies van (is mijn beroep).
Bytes uitlezen nav button presses op de AB kan ik ook mee helpen.
Ik snap niet veel van het pendelen maar heb AI wel een script laten schrijven om te onderzoeken of er werkelijk gependeld wordt.ThinkPad schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:31:
Helemaal als je een 12,5kW buitenunit hebt (zie ik in je signature)Bij mijn ZSX zit er een kantelpunt bij 12°C buitentemperatuur. Daaronder kan hij urenlang op 135W ofzo draaien, maar daarboven is het ineens 300-400W en gaat hij dus pendelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
| --[[ === AIRCO PENDELDETECTIE SCRIPT v1.2 === Wijzigingen: - Notificatielimiet (max 3 keer) - Buitentemperatuur toegevoegd - Afrondingen verbeterd --]] local LOG_LEVEL = domoticz.LOG_INFO local MIN_FLUCTUATION = 10 -- Minimale schommeling in Watt local MAX_NOTIFICATIONS = 3 -- Maximale aantal pendelmeldingen local TEXT_SENSOR = "MHI-pendel" local NOTIFIER = "Notifyer" local OUTDOOR_TEMP_DEVICE = "Buitentemperatuur" return { active = true, on = { devices = { "Airco", OUTDOOR_TEMP_DEVICE } }, data = { powerHistory = { history = true, maxItems = 10 }, lastStatus = { initial = "Normaal" }, notificationCount = { initial = 0 } }, execute = function(dz, device) -- Alleen reageren op relevante devices if not (device.name == "Airco" or device.name == OUTDOOR_TEMP_DEVICE) then return end -- Haal actuele waarden op local currentWatt if device.name == "Airco" then currentWatt = device.WhActual or device.usage or device.rawData[1] if not currentWatt then dz.log("Geen verbruiksdata gevonden", dz.LOG_ERROR) return end currentWatt = tonumber(currentWatt) dz.data.powerHistory.add(currentWatt) end local outdoorTemp = dz.devices(OUTDOOR_TEMP_DEVICE).temperature local roundedTemp = outdoorTemp and string.format("%.1f", outdoorTemp) or "N/A" -- Bereken statistieken (alleen bij voldoende data) local fluctuations, maxDiff, avgWatt = 0, 0, 0 if #dz.data.powerHistory >= 3 then local total = 0 local prevValue = dz.data.powerHistory[1] for i = 2, #dz.data.powerHistory do local currentValue = dz.data.powerHistory[i] if currentValue and prevValue then total = total + currentValue local diff = math.abs(currentValue - prevValue) maxDiff = math.max(maxDiff, diff) if diff >= MIN_FLUCTUATION then fluctuations = fluctuations + 1 end end prevValue = currentValue or prevValue end avgWatt = math.floor(total / (#dz.data.powerHistory - 1)) end -- Bepaal status local newStatus = fluctuations >= 3 and "Pendelend" or "Normaal" local statusChanged = newStatus ~= dz.data.lastStatus dz.data.lastStatus = newStatus -- Haal buitentemperatuur op en rond af local outdoorTemp = dz.devices('Buitentemperatuur').temperature local roundedOutdoorTemp = outdoorTemp and string.format("%.1f", outdoorTemp) or "N/A" -- Haal buitentemperatuur op en rond af local indoorTemp = dz.devices('TFA1 kamer').temperature local roundedIndoorTemp = indoorTemp and string.format("%.1f", indoorTemp) or "N/A" --TFA1 kamer -- Update tekstsensor (altijd) dz.devices(TEXT_SENSOR).updateText(string.format( "Verbruik: %dW (avg %dW)\n".. "Buiten: %s°C | Binnen: %s°C\n".. "Fluct: %d/%d | Status: %s%s", currentWatt or dz.data.powerHistory[#dz.data.powerHistory] or 0, avgWatt, roundedOutdoorTemp, roundedIndoorTemp, fluctuations, #dz.data.powerHistory > 1 and #dz.data.powerHistory-1 or 0, newStatus, statusChanged and " (Nieuw)" or "" )) -- Notificatie alleen bij statuswijziging naar Pendelend en onder limiet if newStatus == "Pendelend" and statusChanged and dz.data.notificationCount < MAX_NOTIFICATIONS then dz.data.notificationCount = dz.data.notificationCount + 1 dz.notify(NOTIFIER, "⚠️ AIRCO PENDELEND ("..dz.data.notificationCount.."/"..MAX_NOTIFICATIONS..")\n".. "Buitentemp: "..roundedTemp.."°C\n".. "Verbruik: "..currentWatt.."W (avg "..avgWatt.."W)\n".. "Schommelingen: "..fluctuations.."x\n".. "Max verschil: "..maxDiff.."W", dz.PRIORITY_HIGH ) dz.log("Pendelend! Melding "..dz.data.notificationCount.."/"..MAX_NOTIFICATIONS, dz.LOG_ERROR) end -- Reset teller bij normale status if newStatus == "Normaal" and statusChanged then dz.data.notificationCount = 0 dz.log("Status normaal - notificatieteller gereset", dz.LOG_DEBUG) end end } |
Installatie:
- buiten MHI SCM 5.0 Duo Split
- binnen MHI SRK-ZS 3.5 kW en MHI SRK-ZS 2.0 kW
- MHI-Ctrl
[ Voor 4% gewijzigd door tukker999 op 20-05-2025 00:38 ]
Daar is geen AI voor nodig hoor, dat kun je aan de grafiek van het verbruik zo zien: als hij regelmatig naar 0-10W ofzo dipt. Ik weet dat de ondergrens van mijn ZSX bij verwarmen op zo'n 135W ligt, dus als hij daaronder komt voor een x-aantal minuten en dan een paar minuten later weer aanspringt, dan is hij dus aan het pendelen.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 20-05-2025 08:57 ]
Iemand?Ribruijn schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 02:23:
Zoonlief wil een MHI multisplit. Wil geen ZSX (die ik zelf heb) want dat vinden ze niet mooi.
Dank!
Laat ik je vraag even omdraaien; waarom zou hij voor de woonkamer voor een 2.5 willen gaan?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Hij wil nergens voor gaan, het was mijn vraag (of dat ook voldoende was, omdat het niet zo een hele grote ruimte is). Ikzelf heb een MHI35ZSX in een 120m3 ruimte en dat gaat prima.
Maar denk zelf ook dat de 35 (het is geen ZSX) voor hem in de woonkamer de beste optie is. Ik weet eigenlijk niet zo goed de verschillen in output tussen de ZSX en de ZS....
Maar denk zelf ook dat de 35 (het is geen ZSX) voor hem in de woonkamer de beste optie is. Ik weet eigenlijk niet zo goed de verschillen in output tussen de ZSX en de ZS....
Is het al mogelijk via een XY-protocol aansluiting?LED-Maniak schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:29:
[...]
Ik heb net een RC-EX3 en SC-BIKN-2E binnen om precies dit mysterie(en wie weet nog een paar meer) te ontrafelen
Ik heb dit nog niet uitgevoerd. Is het niet verstandiger om de ingang van de FDUM te gebruiken? Benieuwd naar je ervaringen!aa4ever schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:32:
[...]
Heb je dit nog uitgevoerd? Ik ga binnenkort ook een FDUM ophangen. Zelf zat ik te denken om aan de uitgang van de FDUM actief buitenlucht toe te voeren zodat de airco in het tussenseizoen nog aan hoeft te gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 23-05-2025 13:43 ]
A
[ Voor 100% gewijzigd door Hieperdepiep op 26-05-2025 09:21 ]
Ik ben nu aan het koelen ipv verwarmen met de airco.
De slaapkamer is inmiddels +- 17-18 graden. Ik heb de unit nu op de quiet stand staan en het zou mooi zijn om deze de komende nacht te laten door pruttelen op deze stand.
Maar de binnenunit besluit toch dat hij moet zeggen tegen de buitenunit dat die mag stoppen. Om dan een paar minuten later weer te zeggen dat ie aan moet. "Pendelen"
Is dat te omzeilen? Van mij mag de unit op deze stand lekker door blijven blazen vannacht, zonder dat de buitenunit iets moet aanpassen aan zijn compressor frequency en al helemaal zonder dat de buitenunit uit gaat.
Volgens mij kun je met de mhi-ac-ctrl de temperatuur schrijven? Zodat de binnenunit "beter" weet wat de daadwerkelijke temperatuur is in de ruimte. Heeft iemand daar ervaring mee?
Maar de binnenunit besluit toch dat hij moet zeggen tegen de buitenunit dat die mag stoppen. Om dan een paar minuten later weer te zeggen dat ie aan moet. "Pendelen"
Is dat te omzeilen? Van mij mag de unit op deze stand lekker door blijven blazen vannacht, zonder dat de buitenunit iets moet aanpassen aan zijn compressor frequency en al helemaal zonder dat de buitenunit uit gaat.
Volgens mij kun je met de mhi-ac-ctrl de temperatuur schrijven? Zodat de binnenunit "beter" weet wat de daadwerkelijke temperatuur is in de ruimte. Heeft iemand daar ervaring mee?
Voor mij werkt:Tanuki schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:07:
externe ruimtesensor fixed = 19.75 graden ( gestuurd vanaf HA idd met mhi-ac-ctrl)
setpoint = 20 graden
Hij blijft dan forever op laagste vermogen. Er draaien 2 binnenunits van de 3 met deze instellingen, 3e staat uit.
Mogelijk werkt 20.25 als ruimte ook wel maar had dit nog gebruikt van verwarmen
Ik heb nu de start / stop automatisch op de dag namelijk adv laagste vermogen. Dit betekend zonder "Low pressure protection control" waardoor hij op 20Hz kan draaien.
Buiten > 20gr en unit meet > 23gr = aan.
Code 6 (LPPC), unit uit
Zoals vandaag draait hij al sinds 9.00 tot nu op laag vermogen.
code:
1
| esphome.mhixxx_set_api_room_temperature |
[ Voor 5% gewijzigd door TheGrillmeister op 31-05-2025 21:23 ]
Nu ik voor het eerst de airco voor de nacht in de slaapkamer gebruik, merk ik dat ik toch net wat teveel in de airflow zit. Is het mogelijk om de kleppen nog lager af te stellen oid, dat het nog meer recht naar beneden blaast?
Of als ik snel google zie ik ook zaken als een deflector/windshield, zou dat anders een praktische oplossing zijn? (betreft een Mitsubishi SRK20ZS-WF)
Of als ik snel google zie ik ook zaken als een deflector/windshield, zou dat anders een praktische oplossing zijn? (betreft een Mitsubishi SRK20ZS-WF)
Ik zou dan inderdaad voor een windshield gaan.
Soms kan het helpen hem naar links of rechts te richten, maar dat hangt een beetje af van waar hij hangt.
Soms kan het helpen hem naar links of rechts te richten, maar dat hangt een beetje af van waar hij hangt.
[ Voor 54% gewijzigd door LED-Maniak op 03-06-2025 11:43 ]
Ik heb begrepen dat voor koelen wordt afgeraden de kleppen lager dan horizontaal af te stellen ivm mogelijke condensvorming op de flappen. Zie gebruiksaanwijzing.Shadow_Zero schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:41:
Nu ik voor het eerst de airco voor de nacht in de slaapkamer gebruik, merk ik dat ik toch net wat teveel in de airflow zit. Is het mogelijk om de kleppen nog lager af te stellen oid, dat het nog meer recht naar beneden blaast?
Ja, ik heb alle standen geprobeerd, wellicht weerkaatst het ook via de muur oid, ik krijg altijd een windvlaagje over m'n gezichtLED-Maniak schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:42:
Ik zou dan inderdaad voor een windshield gaan.
Zal eens kijken of ik dat kan nalezen. Maar met horizontaal bedoel je dan het bovenste/hoogste standje? (meestal laat ik hem op en neer gaan + links/rechts)Sjamo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Ik heb begrepen dat voor koelen wordt afgeraden de kleppen lager dan horizontaal af te stellen ivm mogelijke condensvorming op de flappen. Zie gebruiksaanwijzing.
Je zou eens kunnen experimenteren met de blaasrichting wat meer naar links of rechts te mikken en tevens ook de linker- en rechterkant installatie opties uitproberen, welke net weer wat afwijkende graden hebben waarmee de wind blaast.Shadow_Zero schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:41:
[...]
Ja, ik heb alle standen geprobeerd, wellicht weerkaatst het ook via de muur oid, ik krijg altijd een windvlaagje over m'n gezicht
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ba7tKnwtcbCO5FCEivlSTOkq.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/BmYR1vVKwVWYm7ZOAwUx0WEl.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar andere vraag, waarom mik je recht naar onder? Normaliter doe je met koelen zoveel mogelijk omhoog langs het plafond blazen (want koude lucht zakt) en met verwarmen richt je naar beneden (want warme lucht stijgt op). Zie de middelste- en rechterkolom over hoe je de blaasrichting zou moeten instellen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VrGRH8geUgobFmCJQDTFFcEg.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 04-06-2025 09:19 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
@ThinkPad Hier getest en jouw waarneming klopt.
Je komt niet hoger dan fan stand 5 en auto gaat naar stand 6. Dit is ook het geval mocht je kiezen voor ontvochtigen wat een betere mode is voor het drogen want je stuurt een drogere luchtstroom naar beneden want het aanwezige vocht in de lucht blijft aan warmtewisselaar hangen en valt daarna in de afvoer bak.
Je komt niet hoger dan fan stand 5 en auto gaat naar stand 6. Dit is ook het geval mocht je kiezen voor ontvochtigen wat een betere mode is voor het drogen want je stuurt een drogere luchtstroom naar beneden want het aanwezige vocht in de lucht blijft aan warmtewisselaar hangen en valt daarna in de afvoer bak.
Dank voor het testen 
Klopt ik weet van het ontvochtigen. Maar de zonnepanelen doen niet zoveel vandaag dus vandaar alleen ventilatormodus
Voor de rest van de was heb ik een warmtepompdroger, die heeft maar 0,6kWh nodig voor het drogen van een volle trommel wasgoed.
Klopt ik weet van het ontvochtigen. Maar de zonnepanelen doen niet zoveel vandaag dus vandaar alleen ventilatormodus
Voor de rest van de was heb ik een warmtepompdroger, die heeft maar 0,6kWh nodig voor het drogen van een volle trommel wasgoed.
Die installatieopties, dat is dan fysiek op een andere plek hangen? Zou niet mijn eerste keuze zijn, maar in het ergste geval zou dat een oplossing kunnen zijn.ThaBEN schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:18:
[...]
Je zou eens kunnen experimenteren met de blaasrichting wat meer naar links of rechts te mikken en tevens ook de linker- en rechterkant installatie opties uitproberen, welke net weer wat afwijkende graden hebben waarmee de wind blaast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar andere vraag, waarom mik je recht naar onder? Normaliter doe je met koelen zoveel mogelijk omhoog langs het plafond blazen (want koude lucht zakt) en met verwarmen richt je naar beneden (want warme lucht stijgt op). Zie de middelste- en rechterkolom over hoe je de blaasrichting zou moeten instellen.
[Afbeelding]
Ik zet hem op de laagste blaasstand, zodat ik die airflow niet/zo min mogelijk over m'n gezicht krijg. Ik snap de theorie dat hoog beter is, maar het is even roeien met de riemen die ik heb (voor tijdens het slapen) ; )
Slaapkamer koelt evengoed wel snel af.
Nou, ik zou hem niet fysiek op een andere plek hangenShadow_Zero schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:32:
[...]
Die installatieopties, dat is dan fysiek op een andere plek hangen? Zou niet mijn eerste keuze zijn, maar in het ergste geval zou dat een oplossing kunnen zijn.
Ik zet hem op de laagste blaasstand, zodat ik die airflow niet/zo min mogelijk over m'n gezicht krijg. Ik snap de theorie dat hoog beter is, maar het is even roeien met de riemen die ik heb (voor tijdens het slapen) ; )
Slaapkamer koelt evengoed wel snel af.
Ongeacht de locatie waar je unit hangt, kun je alsnog (als experiment) de linker- rechterkantinstallatie optie uitproberen.
Dit zorgt ervoor dat de blaasrichting anders is dan bij de standaard midden opstelling.
Ik heb bijvoorbeeld 1 unit boven op het portaal hangen, welke de slaapkamers op de bovenverdieping koelt/verwarmd. Echter, omdat de deuren van de slaapkamers zo georiënteerd staan dat de unit geen lucht naar rechts hoeft te blazen heb ik de unit op rechterkantinstallatie ingesteld, ondanks dat deze in het midden van de muur hangt. Dit zorgt ervoor dat zelfs wanneer ik volgens de afstandbediening de lucht recht naar voren blaas, deze onder een hoek van 30 graden de lucht naar links uitblaast, wat in mijn geval beter uitkomt.
Met de middeninstallatie kan de unit enkel op 20 of 50 graden lucht uitblazen.
De hoeken waarop de unit lucht uitblaast met de linker- rechterkantinstallatie optie is anders dan met de standaard middeninstallatie optie.
Dus mocht je met je huidige midden opstelling niet echt een ideale windrichting kunnen vinden, dan kun je deze alternatieve hoeken testen, waardoor de lucht wellicht prettiger rond gaat en je deze minder in je gezicht voelt blazen.
Zie het stukje "Air flow direction" in mijn vorige post voor meer info over de verschillende hoeken en hoe deze afwijken t.o.v. de standaard middeninstallatie opstelling.
[ Voor 8% gewijzigd door ThaBEN op 05-06-2025 09:55 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Bij wat onderhoud in ha zijn ook de ESP's allemaal netjes ingericht. Behalve 1, deze heeft weer de compile error van de breaking changes.
Het lukt mij niet meer om https://github.com/ginkag...0#issuecomment-2486715185 uit te voeren.
Blijft hangen op het feit dat SSH aangeeft dat direct bij de eerste command de file of directory niet bestaat....
Nu is SSH absoluut niet mijn ding maar kom er niet meer uit. Iemand in leken taal die mij duidelijk kan vertellen hoe dit nu zit?
**update;
de manier (zoals het mij nu is gelukt);
- Installeer SSH advanced
- Activeer password in config van SSH advanced
- Start SSH, loging met "hassio" dan je password
- Volgende command uitvoeren;
- Command
- Nu je die exact weet; draai het volgende command, vul name_esp in naar je eigen esp
- Laatste command;
- Opnieuw je ESP yaml installeren en go
Dit bovenstaande heeft onnodig veel tijd van mijn leven in beslag genomen
Het lukt mij niet meer om https://github.com/ginkag...0#issuecomment-2486715185 uit te voeren.
Blijft hangen op het feit dat SSH aangeeft dat direct bij de eerste command de file of directory niet bestaat....
Nu is SSH absoluut niet mijn ding maar kom er niet meer uit. Iemand in leken taal die mij duidelijk kan vertellen hoe dit nu zit?
**update;
de manier (zoals het mij nu is gelukt);
- Installeer SSH advanced
- Activeer password in config van SSH advanced
- Start SSH, loging met "hassio" dan je password
- Volgende command uitvoeren;
code:
plakken met shift insert1
| docker exec -it addon_5c53de3b_esphome sh |
- Command
code:
enter, om je esp te vinden die je probeert te installeren. Je kan de map inhoud bekijken met de command "ls -la"1
| cd /data/build/ |
- Nu je die exact weet; draai het volgende command, vul name_esp in naar je eigen esp
code:
1
| cd /data/build/name_esp |
- Laatste command;
code:
1
| mv src src.old |
- Opnieuw je ESP yaml installeren en go
Dit bovenstaande heeft onnodig veel tijd van mijn leven in beslag genomen
[ Voor 42% gewijzigd door Grutte Pier op 09-06-2025 09:42 ]
ik heb een probleem, mijn MHI op zolder maakt (weer) een tikkend geluid, vorig jaar heb ik het lager ingespoten met WD40 en dat heeft een tijd geholpen.
Meer mensen die hier last van hebben en het definitief hebben weten op te lossen?
De unit heeft 5700 draaiuren,
Meer mensen die hier last van hebben en het definitief hebben weten op te lossen?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Handleiding er bij gepakt, en nu snap ik hem. Anders ingesteld, lijkt al wel te schelen ja : ) (ergens vreemd dat de airco boer het daar niet over heeft, of gelijk al praktisch instelt)ThaBEN schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:49:
[...]
Nou, ik zou hem niet fysiek op een andere plek hangen![]()
Ongeacht de locatie waar je unit hangt, kun je alsnog (als experiment) de linker- rechterkantinstallatie optie uitproberen.
Dit zorgt ervoor dat de blaasrichting anders is dan bij de standaard midden opstelling.
Ik heb bijvoorbeeld 1 unit boven op het portaal hangen, welke de slaapkamers op de bovenverdieping koelt/verwarmd. Echter, omdat de deuren van de slaapkamers zo georiënteerd staan dat de unit geen lucht naar rechts hoeft te blazen heb ik de unit op rechterkantinstallatie ingesteld, ondanks dat deze in het midden van de muur hangt. Dit zorgt ervoor dat zelfs wanneer ik volgens de afstandbediening de lucht recht naar voren blaas, deze onder een hoek van 30 graden de lucht naar links uitblaast, wat in mijn geval beter uitkomt.
Met de middeninstallatie kan de unit enkel op 20 of 50 graden lucht uitblazen.
De hoeken waarop de unit lucht uitblaast met de linker- rechterkantinstallatie optie is anders dan met de standaard middeninstallatie optie.
Dus mocht je met je huidige midden opstelling niet echt een ideale windrichting kunnen vinden, dan kun je deze alternatieve hoeken testen, waardoor de lucht wellicht prettiger rond gaat en je deze minder in je gezicht voelt blazen.
Zie het stukje "Air flow direction" in mijn vorige post voor meer info over de verschillende hoeken en hoe deze afwijken t.o.v. de standaard middeninstallatie opstelling.
het lager verwisselen ?revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:19:
ik heb een probleem, mijn MHI op zolder maakt (weer) een tikkend geluid, vorig jaar heb ik het lager ingespoten met WD40 en dat heeft een tijd geholpen.
stel niet zoveel voor , kijk op you tube , climate king lager verwisselen
Is de Smart m air app bij anderen ook zo instabiel?
Hier haalt hij de laatste dagen de aircos maar slecht op, dwz dat bedienen enorm irritant is. Tig keer openen, afsluiten, of op 5g of iets dergelijks.
Hier haalt hij de laatste dagen de aircos maar slecht op, dwz dat bedienen enorm irritant is. Tig keer openen, afsluiten, of op 5g of iets dergelijks.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Even voor je gekeken maar hier werkt het gewoon, gebruik de app trouwens zelden, hooguit om de airco aan te zetten als we onderweg zijn naar huis en dan nog alleen als we verwarmen maar normaliter alles gewoon met de afstandsbediening.KoningPaulus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:22:
Voor het naslagwerk: Ik had 2 ESP32's (M5stack) in mijn airco's gehangen maar bij 1 van de airco's ging de ESP32 steeds na één of twee weken offline. Dat wil zeggen, volgens de router was hij gewoon verbonden, ik kon ook pingen naar het IP adres, maar de web interface was offline en ook Home Assistant gaf hem als unavailable.
Na wat troubleshooten lijkt mijn wifi netwerk de schuldige te zijn. Ik heb 2 ASUS routers in AiMesh draaien, en de ESP32 die op de extra node zat had problemen. Uiteindelijk lijkt het volledig uitzetten van het 5 GHz de oplossing voor mij. Niet alleen blijven de ESP's nu netjes verbonden, ook is een memory leak in de main router verdwenen (waarvoor ik de router minimaal elke maand moest rebooten).
@AUijtdehaag mocht er nog ooit eens iemand connectivity problemen hebben...
Na wat troubleshooten lijkt mijn wifi netwerk de schuldige te zijn. Ik heb 2 ASUS routers in AiMesh draaien, en de ESP32 die op de extra node zat had problemen. Uiteindelijk lijkt het volledig uitzetten van het 5 GHz de oplossing voor mij. Niet alleen blijven de ESP's nu netjes verbonden, ook is een memory leak in de main router verdwenen (waarvoor ik de router minimaal elke maand moest rebooten).
@AUijtdehaag mocht er nog ooit eens iemand connectivity problemen hebben...
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Die app is al jaren ruk. Werkt voor geen meter. Vaak moet je 80x op login drukken voordat het werkt e.d.KoningPaulus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:22:
Is bekend, doen ze niets mee.
Er zijn maar weinig fabrikanten waarvan de app werkelijk goed werkt.KoningPaulus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:22:
Maar MHI spant al wel een tijdje de kroon met wat je omschrijft.
Hier werkt het prima, al jaren. Soms moet ik een paar keer de verversknop gebruiken om een airco actief in de lijst te krijgen, en ik hou er altijd rekening mee dat ik de wijzigingen rustig moet invoeren, soms even wachten tot ik zie dat de vorige wijziging verwerkt is. Dat duurt soms 1 of 2 tellen. Ik heb daar geen problemen mee.KoningPaulus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:22:
Ik merk dus geen verschil.
:strip_exif()/f/image/eofm27vPFnugHE1zqOMgUcfk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik ben al tijden bezig om te achterhalen wat dit veroorzaakt en hoe dit op te lossen is, helaas zonder resultaat.
Probleem:
de airco krijgt niet goed de luchtvochtigheid naar beneden, dit gaat met extreme ups en downs en als de airco uitgaat dan is de kamer vochtiger dan voorheen. Ik heb dit getest met zowel de droog stands als de koelstand. Ik gebruik geen pomp voor de afvoer, maar alles gaat via natuurlijke afloop.
Geprobeerde oplossingen:
- getest of de afvoer verstopt zit, niet het geval, als ik water onderin de binnenunit doe loopt het er buiten uit.
- airco laten schoonmaken door de installateur
- diverse standen, snelheden en ventilatorstandengeorobeerd.
Systeem:
SCM 60 ZS-W met driemaal SRK 25 ZS-WF (2 zolderkamers, 1 slaapkamer
Wat valt mij op:
De airco koelt en gaat dan weer uit, hij moduleert dus. Is dit mogelijk het probleem? Dat de unit te zwaar is voor de kamers? Airco koelt, druppels vallen langs de lamellen, maar te weinig om echt af te voeren, blijven onderin de bak liggen en als de airco dan op ventileren springt blaast het alles weer de kamer in? Zou dit het geval kunnen zijn? En is dit op te lossen?
Ik heb dat ook met een ZSX 2.0 in een kleine ruimte. Hij gaat aan en uit want op zijn laagst wordt het nog te koud. Hierdoor blijft het vocht tussen de lamellen of in de bak. In de tijd dat hij uit is komt er wel verse vochtige lucht de ruimte binnen. Als hij dan aan gaat heb je ineens extra vocht.Rooverz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:47:
Wat valt mij op:
De airco koelt en gaat dan weer uit, hij moduleert dus. Is dit mogelijk het probleem? Dat de unit te zwaar is voor de kamers? Airco koelt, druppels vallen langs de lamellen, maar te weinig om echt af te voeren, blijven onderin de bak liggen en als de airco dan op ventileren springt blaast het alles weer de kamer in? Zou dit het geval kunnen zijn? En is dit op te lossen?
Ik probeer het te beperken door de deur van de kamer zo open te zetten dat hij op zijn laagste stand aan kan blijven.
Bijna een jaar airco, die app op verschillende devices geprobeerd maar allemaal dramaDoesnotcompute schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:34:
[...]
Die app is al jaren ruk. Werkt voor geen meter. Vaak moet je 80x op login drukken voordat het werkt e.d.
Is bekend, doen ze niets mee.

Hoe doen jullie de temperatuur deze dagen? Ik zette hem laatst op 24, maar ik vond de slaapkamer dan nog steeds te koud worden. Maar het voelt toch gek om hem dan maar op 25 graden of hoger te zetten...?
Ik heb 2 Airco's. Een Midea en een Gree. Ik ben een warmtedier, dus ik gebruik ze 's zomers bijna niet. Heel af en toe, en dan staan ze op 28. Ik gebruik ze vnl. om te verwarmen. Ik weet nog dat we met de vakantie in Egypte de airco 's nachts op 26 hadden, dus 25 vind ik helemaal niet gek.Shadow_Zero schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:17:
[...]
Bijna een jaar airco, maar die app op verschillende devices geprobeerd maar allemaal drama
Hoe doen jullie de temperatuur deze dagen? Ik zette hem laatst op 24, maar ik vond de slaapkamer dan nog steeds te koud worden. Maar het voelt toch gek om hem dan maar op 25 graden of hoger te zetten...?
Tijdens werk, zet ik hem op 24,5 … zo kom ik de zomer wel doorShadow_Zero schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:17:
[...]
Bijna een jaar airco, die app op verschillende devices geprobeerd maar allemaal drama
Hij meet bovenin je ruimte he. Met koelen schieten de meeste wandmodellen dus door, en met verwarmen juist een undershoot.Shadow_Zero schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:17:
[...]
Bijna een jaar airco, die app op verschillende devices geprobeerd maar allemaal drama
Er zijn ook airco's waarbij de afstandsbediening als thermostaat fungeert. Werkt volgens mij nauwkeuriger en heb je minder last van pendelen.Doesnotcompute schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:23:
[...]
Hij meet bovenin je ruimte he. Met koelen schieten de meeste wandmodellen dus door, en met verwarmen juist een undershoot.
Externe sensor nemen en dan bij je bed zetten.Shadow_Zero schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:17:
[...]
Koude lucht zakt, dus de airco blijft te warmte lucht meten en blijft dan maar doorgaan.
Precies het omgekeerde bij verwarmen dus waarbij hij stopt omdat hij denkt dat het warm is, maar dit in werkelijkheid niet zo is.
Alleen niet bij MHI.ReginavdLaan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:13:
[...]
Er zijn ook airco's waarbij de afstandsbediening als thermostaat fungeert. Werkt volgens mij nauwkeuriger en heb je minder last van pendelen.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 15-06-2025 22:29 ]
Heb je een linkje naar zo'n sensor? Die heeft dan een draadloze verbinding met de wandunit?LED-Maniak schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:29:
[...]
Externe sensor nemen en dan bij je bed zetten.
Koude lucht zakt, dus de airco blijft te warmte lucht meten en blijft dan maar doorgaan.
Precies het omgekeerde bij verwarmen dus waarbij hij stopt omdat hij denkt dat het warm is, maar dit in werkelijkheid niet zo is.
[...]
Alleen niet bij MHI.
Werkt inderdaad draadloos. Er is hier op tweakers een topic over. Geen huisautomatisering of wat dan ook nodig. Inpluggen en het draait.Shadow_Zero schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:37:
[...]
Heb je een linkje naar zo'n sensor? Die heeft dan een draadloze verbinding met de wandunit?
LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"
https://lectronz.com/products/climacontrol-mhi-air-to-air
Dat klinkt wel interessant ja!LED-Maniak schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:53:
[...]
Werkt inderdaad draadloos. Er is hier op tweakers een topic over. Geen huisautomatisering of wat dan ook nodig. Inpluggen en het draait.
LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"
https://lectronz.com/products/climacontrol-mhi-air-to-air
Wat gebeurt er eigenlijk als je de airco hoger zet dan de binnentemperatuur? Dan slaat ie af?
(ik heb het idee dat ik hem toch ruim hoger instel dan de daadwerkelijke binnentemperatuur, maar hij blijft dan toch blazen. Maar wellicht onderschat ik de temp. die de binnenunit zelf meet).
Hij zal altijd een beetje blijven blazen om de lucht langs de sensor te laten lopen.
Adviseer je/jullie de 3D Auto stand? Ik ben er nog niet over uit wat ik daar nou van moet vindenLED-Maniak schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:02:
Hij zal altijd een beetje blijven blazen om de lucht langs de sensor te laten lopen.
Niet in een kleine kamer of als ik dichtbij de airco zit. Dan vind ik het maar irritant als de wind steeds van een andere kant komt.Shadow_Zero schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Adviseer je/jullie de 3D Auto stand? Ik ben er nog niet over uit wat ik daar nou van moet vinden
Hier hangt de unit in een hoek dus die staat altijd maar 1 kant op te blazen namelijk de kamer in. 3D auto gebruik ik nooit. Ik heb de fanstand wel op auto staan, zowel met koelen als verwarmen en dat bevalt prima.
Zetten jullie hem meestal op koelen of op ontvochtigen? Bij ontvochtigen werkt de buitenunit harder dacht ik?
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Bij ontvochtigen stopt de fan met hard blazen, maar eigenlijk is hij gewoon aan het koelen.KoningPaulus schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:20:
Zetten jullie hem meestal op koelen of op ontvochtigen? Bij ontvochtigen werkt de buitenunit harder dacht ik?
Ik heb dat al eens uitgezocht:
ThinkPad in "Bouwdroger en airco tegelijk aan?"
ThinkPad in "Bouwdroger en airco tegelijk aan?"
Koudere verdamper zal ook meer stroom vereisen lijkt mij.ThinkPad schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:17:
Bij de instelling 'dry' wordt het binnendeel veel kouder gemaakt (waardoor er meer vocht uit de lucht onttrokken wordt). Interessant filmpje: YouTube: Wat doet een airco bij ontvochtigen? | Kun je beter koelen of ontvoc...
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2025 07:21 ]
Gebruikt er iemand ook iets van een buitenthermometer die verbinding heeft met het thuisnetwerk?
Ik las de tip om de airco maximaal 6 graden lager als de buitentemperatuur in te stellen (maar ik heb zelf nu niks buiten).
Ik las de tip om de airco maximaal 6 graden lager als de buitentemperatuur in te stellen (maar ik heb zelf nu niks buiten).
Bij mijn ZSX zit een temperatuurcensor in de bitenunit die ik in de MHI app kan uitlezen.Shadow_Zero schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:00:
Gebruikt er iemand ook iets van een buitenthermometer die verbinding heeft met het thuisnetwerk?
Dat is wel een erg leuk idee inderdaad. Ik zat zelf te denken aan correctie voor de gevoelstemperatuur. Wellicht daarboven inderdaad zo een soort offset toevoegen. Dan kan je de regeling geheel automatiseren zonder de temperatuur in te hoeven stellen.Shadow_Zero schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:00:
Eens mee experimenteren.
Hier gewoon op koelen, fan op auto. Ontvochtigen nog niet gebruikt, hij hangt pas sinds afgelopen november.KoningPaulus schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:20:
Ik zie wel als hij aan staat dat de luchtvochtigheid zakt. Dat gebeurt trouwens bij zowel koelen als verwarmen.
Dit was afgelopen maandag.
:strip_exif()/f/image/iok059c0ub6bbT1XhhtSW2BR.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HsJCnYC5mnzEVtZFvDawSY0p.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door fxs81 op 18-06-2025 14:17 ]
Hmmmz, toch nog even dubbelchecken of de mijne dat ook heeft (de frustratie van de app vermijd ik tegenwoordig eigenlijk maar...De Pruttelaar schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:06:
[...]
Bij mijn ZSX zit een temperatuurcensor in de bitenunit die ik in de MHI app kan uitlezen.
EDIT: geloof niet dat de SRC100ZS-S dat heeft, helaas.
@LED-Maniak
[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-06-2025 14:30 ]
Dat zou er dan zo uit moeten zien.Shadow_Zero schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:19:
[...]
Hmmmz, toch nog even dubbelchecken of de mijne dat ook heeft (de frustratie van de app vermijd ik tegenwoordig eigenlijk maar...)
EDIT: geloof niet dat de SRC100ZS-S dat heeft, helaas.
@LED-Maniak![]()
:strip_exif()/f/image/PtcIAFn3wunYTi9dQAawOgWw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah ja, toch wel! Nice! Hoe accuraat is die in jouw ervaring? De mijne geeft nu een buitentemperatuur van 42.6C aanDe Pruttelaar schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Dat zou er dan zo uit moeten zien.[Afbeelding]
In dit geval heb ik dan niet zoveel aan de '6 graden verschil' regel
Die van mij is best nauwkeurig. geeft nu 23,2 aan en staat in de schaduw. WP die aardig in de zon staat zegt nu 26c.Shadow_Zero schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:37:
[...]
Ah ja, toch wel! Nice! Hoe accuraat is die in jouw ervaring? De mijne geeft nu een buitentemperatuur van 42.6C aan(maar hij staat ook op een dak in de volle zon...)
Dat komt omdat die sensor vol in de zon staat.Shadow_Zero schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:37:
[...]
Ah ja, toch wel! Nice! Hoe accuraat is die in jouw ervaring? De mijne geeft nu een buitentemperatuur van 42.6C aan(maar hij staat ook op een dak in de volle zon...)
@Touchdomex had een idee om een kapje er voor te plaatsen. Geen idee of hij dat gedaan heeft en of het gewerkt heeft.