Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zie zo als enige verschil het volgende, of kijk ik niet goed?
YAML:
1
2
  - source: github://robertklep/esphome-custom-component
    components: [ custom, custom_component ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locus
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-08 23:25
Kan niet in jouw YAML kijken welke verschillen er zijn, als je deze twee regels toevoegd aan jouw airco yaml zodat er staat:
code:
1
2
3
4
5
external_components:
  - source: github://ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome@master
    components: [ MhiAcCtrl ]

Kun je in ieder geval met de laatste ESPHome update weer een nieuwe firmware aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
JoepW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:08:
[...]

Ik overweeg over te stappen op MQTT.
De oplossing staat hierboven ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Nu online
locus schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:30:
Kan niet in jouw YAML kijken welke verschillen er zijn, als je deze twee regels toevoegd aan jouw airco yaml zodat er staat:
code:
1
2
3
4
5
external_components:
  - source: github://ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome@master
    components: [ MhiAcCtrl ]

Kun je in ieder geval met de laatste ESPHome update weer een nieuwe firmware aanmaken.
Het MhiAcCtrl component staat er default al tussen, dus dan alleen die van robertklep nog, welke ik al linkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Nu online
Dat is een oplossing, maar zeker niet De oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
workaround is een betere beschrijving

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locus
  • Laatst online: 06-08 23:25
Er staat in de link dat het een tijdelijke oplossing is, je kunt ook wachten tot DE oplossing.

Je hebt een keuze.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Van HA of van de ESP?
Het is nu een beetje trial and error, soms lukt het na een paar keer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:03
loyske schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Van HA of van de ESP?
Het is nu een beetje trial and error, soms lukt het na een paar keer :X
Van HA

Tijdelijk alle andere addons even uitzetten of kijken of je het via https://web.esphome.io/ of ESPHOME wel lukt.

Waar draai je HA op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 21:13
Ik draai op dit moment een MHI-AC-Ctrl-ESPHome module op een SRK wandmodel en wil ook zon module installeren op mijn SRF vloermodel. Moet ik daarvoor aanpassingen doen in de yaml gezien er functionaliteiten ontbreken zoals 3D Auto bijvoorbeeld? Of ziet MHI-AC-Ctrl dit zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:28
FutureTrunksZ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:52:
Ik draai op dit moment een MHI-AC-Ctrl-ESPHome module op een SRK wandmodel en wil ook zon module installeren op mijn SRF vloermodel. Moet ik daarvoor aanpassingen doen in de yaml gezien er functionaliteiten ontbreken zoals 3D Auto bijvoorbeeld? Of ziet MHI-AC-Ctrl dit zelf?
Je moet de optie voor USE_EXTENDED_FRAME_SIZE uitzetten. Anders werkt de module niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@FutureTrunksZ Deze op 20 zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-07 09:20
Mag ik hier even mopperen over verwarmen met een (MHI) airco?

Vorige winter hebben we de woonkamer met de vlak daarvoor geïnstalleerde Mitsubishi Heavy Single split SRK 50ZSX-W verwarmd ipv met de cv. Doel was gasbesparing.

De airco via de app ingesteld op een weekprogramma. Tussen 07:00u en 22:00u 20° en de rest 18°. Verticale stand op z’n hoogst edit ivm foutje, staat naar beneden gericht, horizontaal in 2 richtingen, ventilator op auto.
We zijn pensionado’s en dus in principe alle dagen thuis.

Wat opviel was dat de gemeten temperatuur in de woonkamer altijd een verrassing was, zowel tijdens het dag- als nachtprogramma. Afwijkingen tot meer dan 2° positief én negatief waren heel gewoon. De app gaf sowieso bizarre temperaturen aan in vergelijking met de instellingen, maar de andere, externe thermometer gaf de genoemde afwijkingen duidelijk weer.
Zo te lezen hier niks nieuws voor jullie.

Maar ook: de ventilatorsnelheden varieerden enorm, zowel tijdens te warm als te koud, met de bijbehorende herrie. In ‘idle’ klonk er een pruttelend geluid, ws. is dat de langzaam draaiende fan die dat geluid maakt. En pruttelt ie niet, dan klinkt er een hoge pieptoon.
Ook het voortdurend vanzelf veranderen van de klepstand (!?! vast ingesteld toch?) ging gepaard met veel herrie. De klep of de motor ervan, maakt een rotherrie bij verandering.
Daarnaast knettert en knapt de binnenunit de hele dag door, ik vermoed als gevolg van krimpen en uitzetten van het materiaal.
Al bij al geen comfortabele manier van verwarmen die winter. Het verbruik van de unit viel ook hoog uit, maar dat zal mede afhankelijk zijn van woning en ruimte waar ie gebruikt wordt.

Hoewel we nogal wat gas bespaarden besloten we het deze winter anders te doen.

Mede op advies van de installateur (die op verzoek langskwam ivm het gepruttel) draait de de airco nu dag en nacht op een vaste temperatuur. De fan staat overdag op 2 en ‘s nachts op 1. Dit zou ‘s ochtends moeten zorgen voor een opgewarmd huis, lees: warm blijvende muren e.d. Toch is de de ochtendtemperatuur iedere dag weer anders.

Ik heb nav info hier op het forum de offset aangepast waardoor de ingestelde en werkelijke temperatuur meer overeenkomen - maar nog steeds behoorlijk verschillen.

De grootste verandering is dat de cv overdag weer meedoet. Die zorgt vooral ‘s morgens dat de temperatuur aangenaam wordt. En de rest van de dag blijft.

Helaas verandert dit niks aan het gedrag van de airco.
Ondanks de vaste ventilatorstand en -richting doet de fan wat ie wil. De beide kleppen idem.
Het gepruttel is bekend bij MHI maar er is nog geen oplossing (installateur).
De andere herrie blijft ook. Luidruchtig verstellende kleppen, geknetter en geknal van materiaal.

Dat laatste is het ergst als overgeschakeld is van dag- naar nachtstand. Ik ben om 22:00 nog op, zit in de woonkamer en erger me rot aan de voortdurende herrie. Pruttelen, kleppen die lawaaiig en willekeurig open en dicht lijken te gaan en van richting veranderen, de fan die op verschillende snelheden gaat draaien én het voortdurende geknetter van werkende(?) materialen.

Ik lees hier weinig (geen?) soortgelijke ervaringen over de vele bijgeluiden.
Ligt dat aan mijn airco, of hoort dit er gewoon bij?

Oh, en excuses voor dit mopperverhaal :-(

[ Voor 0% gewijzigd door ButcherJF op 03-03-2025 17:11 . Reden: Ventilatorstand gecorrigeerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:47
@ButcherJF de SRK-50 is een grote unit. Ik denk dat je met name last hebt van het hoge minimumvermogen onder de 5 °C en boven de 12 °C buitentemperatuur. Voor deze unit (en de SRK-60) zijn de minimale waarden veel hoger dan bij de kleinere units. In een relatief kleine ruimte gaat de unit snel pendelen met bijgeluid tot gevolg. Je zou verschillende lamelstanden en/of stille modus kunnen proberen om rustiger gedrag te krijgen. En de ventilator op 'auto'.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 03-03-2025 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:22
ButcherJF schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:44:
Mag ik hier even mopperen over verwarmen met een (MHI) airco?

Vorige winter hebben we de woonkamer met de vlak daarvoor geïnstalleerde Mitsubishi Heavy Single split SRK 50ZSX-W verwarmd ipv met de cv. Doel was gasbesparing.

De airco via de app ingesteld op een weekprogramma. Tussen 07:00u en 22:00u 20° en de rest 18°. Verticale stand op z’n hoogst, horizontaal in 2 richtingen, ventilator op auto.
We zijn pensionado’s en dus in principe alle dagen thuis.

Wat opviel was dat de gemeten temperatuur in de woonkamer altijd een verrassing was, zowel tijdens het dag- als nachtprogramma. Afwijkingen tot meer dan 2° positief én negatief waren heel gewoon. De app gaf sowieso bizarre temperaturen aan in vergelijking met de instellingen, maar de andere, externe thermometer gaf de genoemde afwijkingen duidelijk weer.
Zo te lezen hier niks nieuws voor jullie.

Maar ook: de ventilatorsnelheden varieerden enorm, zowel tijdens te warm als te koud, met de bijbehorende herrie. In ‘idle’ klonk er een pruttelend geluid, ws. is dat de langzaam draaiende fan die dat geluid maakt. En pruttelt ie niet, dan klinkt er een hoge pieptoon.
Ook het voortdurend vanzelf veranderen van de klepstand (!?! vast ingesteld toch?) ging gepaard met veel herrie. De klep of de motor ervan, maakt een rotherrie bij verandering.
Daarnaast knettert en knapt de binnenunit de hele dag door, ik vermoed als gevolg van krimpen en uitzetten van het materiaal.
Al bij al geen comfortabele manier van verwarmen die winter. Het verbruik van de unit viel ook hoog uit, maar dat zal mede afhankelijk zijn van woning en ruimte waar ie gebruikt wordt.

Hoewel we nogal wat gas bespaarden besloten we het deze winter anders te doen.

Mede op advies van de installateur (die op verzoek langskwam ivm het gepruttel) draait de de airco nu dag en nacht op een vaste temperatuur. De fan staat overdag op 2 en ‘s nachts op 1. Dit zou ‘s ochtends moeten zorgen voor een opgewarmd huis, lees: warm blijvende muren e.d. Toch is de de ochtendtemperatuur iedere dag weer anders.

Ik heb nav info hier op het forum de offset aangepast waardoor de ingestelde en werkelijke temperatuur meer overeenkomen - maar nog steeds behoorlijk verschillen.

De grootste verandering is dat de cv overdag weer meedoet. Die zorgt vooral ‘s morgens dat de temperatuur aangenaam wordt. En de rest van de dag blijft.

Ondanks de vaste ventilatorstand en -richting doet de fan wat ie wil. De beide kleppen idem.
De andere herrie blijft ook. Luidruchtig verstellende kleppen, geknetter en geknal van materiaal.

Dat laatste is het ergst als overgeschakeld is van dag- naar nachtstand. Ik ben om 22:00 nog op, zit in de woonkamer en erger me rot aan de voortdurende herrie. Pruttelen, kleppen die lawaaiig en willekeurig open en dicht lijken te gaan en van richting veranderen, de fan die op verschillende snelheden gaat draaien én het voortdurende geknetter van werkende(?) materialen.

Ik lees hier weinig (geen?) soortgelijke ervaringen over de vele bijgeluiden.
Ligt dat aan mijn airco, of hoort dit er gewoon bij?

Oh, en excuses voor dit mopperverhaal :-(
Hier een 2.5 en 3.5 unit, en ik herken slechts weinig van jouw ervaringen.

Ja, bij een defrost cycle koelt de unit af (geeft koude binnenlucht af..) en moet daarna weer opwarmen, lekker boven 30°C... en dat kán (?) eigenlijk niet anders dan reacties in de materialen geven.
Maar let op, alleen bij échte defrosts, niét bij heetgas wisseling, en zéker niet hinderlijk die "tik"jes.

Zo hinderlijk als jij beschrijft is het bij onze beide units ZEKER niet.
Ik heb de units op vaste waaier standen staan en alleen de fan op auto.
De zuinigheid/verbruik is on-waarschijnlijk GOED.

Ik heb een vaag vermoede dat het toch met je installatie /gebruikers profiel te maken heeft, maar wellicht is de 5.0 lastiger.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:25
@ButcherJF Ik herken ook weinig van dit verhaal. Met name het stuk over geknetter en geknal e.d.
Ik heb de 3.5 variant van die van jou (ZSX) en herken er weinig van.

Wat me wel opvalt: Waarom heb je de verticale stand op zijn hoogst? Warmte stijgt, dus als je warme lucht naar boven blaast, blijft die warmte boven. Dan krijg je een verschil tussen hoog en laag.

Ik heb de verticale fans vaak op ~45 graden staan (dus schuin omlaag). Dit is volgens mij ook aangeraden door MHI zelf.

Het verhaal over knetteren en pruttelen klinkt eerder als een excuus van de installateur. Hij maakt alleen dat soort geluiden tijdens een defrost. Dan knippert dacht ik het lampje blauw? En hoor je hem eerst "zuchten" en vervolgens hoor je zacht gepruttel inderdaad. Dat is de faseverandering van de vloeistof volgens mij en dat zal je niet kwijt raken. Maar dat zal sporadisch zijn. Niet continu.

Hier de fan ook op auto overigens. Dan is die nooit echt luid. Wat wel zo is: Een vast fanprofiel klinkt als 1 blaassnelheid maar dat is het dacht ik niet. Intern heeft die iets van 9 standen ofzo, en afhankelijk van de temperatuur wisselt die. Het is eerder een "maximum" dan een daadwerkelijke vaste stand.

Mijn tip:
- Zet het verticaal op 45 graden omlaag gericht, niet de lucht via het plafond blazen. Warme lucht gaat vanzelf weer omhoog.
- Met de komende temperaturen zou ik gewoon weer nachtverlaging toepassen. 18 s'nachts en een uurtje voor je opstaat op 20. Dan heeft die kort de tijd om even op te warmen voor je beneden komt.

24/7 verwarmen is vooral nuttig bij temperaturen rond het vriespunt en mist (zoals vandaag) omdat je niet wil dat hij steeds in de defrost springt.

Hopelijk helpt dat iets. En het lawaai, kun je eens een opname maken en op Youtube zetten? Dan kunnen we hier wel zien of dat normaal geluid is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 12:42
Wij hebben in de kamer ook een 3.5 unit.
Ik zou haast zeggen geluidloos. Niet helemaal, maar geen geknirp of wat dan ook.
Het enige dat ik voor je kan bedenken is dat de unit te strak of onder spanning is gemonteerd op de beugels.
Wij hadden zoiets destijds met buitenzonnewering. Altijd maar knappende geluiden als de zon er op kwam te staan.
Onder spanning gemonteerd.

Gebruik van de MHI.
De unit wordt in de zomer gebruikt om te koelen op echt warme dagen en in herfst, winter en voorjaar om de kamer snel op temperatuur te brengen.
Wij bivakkeren altijd in de keuken en de woonkamer is im großen und ganzen voor 's avond bij de tv.
Verwarmen met een lucht-lucht warmtepomp geeft niet het behaaglijke van verwarming met cv.
Daarom op temperatuur brengen met de MHI en dan de cv om vanaf de buitenmuren behaaglijkheid in de kamer te brengen.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:27

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

> De fan staat overdag op 2 en ‘s nachts op 1

Bij ons precies andersom.
's Nachts lekker laten blazen zodat de massa goed warm wordt. Tegen een laag stroomtarief.
's Ochtends kom je een heerlijk warme woonkamer binnen en de fan, die automatisch terug naar stand 1 is gegaan, hoor je bijna niet meer.

Tijdens langdurig koude dagen hetzelfde principe, maar dan 's nachts fan stand 3 en overdag stand 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:44
Fan op stand 3 is de normale operatie stand. (elke stand heeft ook weer 2 verschillende standen waar hij kan kiezen naarmate de vraag). Mijn ervaring is dat verwarmen met stand 1 of 2 (Ultra-Silent en Silent) slecht werkt omdat het aan de andere kant van de kamer dan gewoon koud wordt. Ik gebruik dus altijd de auto stand en zal naarmate er minder warmtevraag is, ook langzamer gaan draaien.

Ik heb alleen in de lente last van de klep die open en dicht gaat (pendelen) omdat de unit boven de 11.5c graden buitentemperatuur alleen op een bepaald minimum vermogen kan draaien (480watt). Hier heb ik ook last van een lawaai makende klep die open en dicht gaat, maar de laatste tijd is dat geluid verdwenen. Dus denk dat die van mij ook onder spanning o.i.d. is gemonteerd.

Tikken etc heb ik alleen als ik in de ochtend de unit aanzet en deze flink gaat verwarmen. Hierna is hij gelukkig wel stil.

Mijn unit hangt in het midden van de kamer, en mijn ingestelde temperatuur komt altijd precies overeen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rsport40 op 03-03-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
ButcherJF schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:44:
[...]
[...]
Dit ligt aan je airco (of de installatie ervan).

Ik heb een 3,5ZSX en herken je klachten totaal niet. Ik hoor de stappenmotors wat zoemen als de klep van stand verandert en als ik de fan maximaal zet, maar voor de rest is het een erg stille unit. Dat mag ook wel, want de ZSX is geen goedkope unit. Zou toch je installateur er nog eens op aanspreken dat je ontevreden bent.

Als ik hier de lamellen en klep op een vaste stand zet dan blijven ze dat ook. Enige uitzondering is als er een defrost is is, dan gaat de klep even dicht en aantal minuten later weer open. Maar zeker niet met geknal of gekraak. Je gebruikt niet 3D-auto o.i.d. waardoor de temperaturen zo wisselen en ook de kleppen maar doen wat ze zelf willen?

Als het in de nacht <= 5°C wordt dan laat ik hem aanstaan, anders uit. Vorige maand bijna 3wk onafgebroken gedraaid, geen centje pijn.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
Allemaal bedankt voor de reacties, wordt gewaardeerd!

@Waah de ventilatorstand heb ik verkeerd vermeld, stond inderdaad naar beneden gericht. Aangepast in de originele post.
Vwb het lawaai, ik voeg een linkje bij naar een geluidsopname van onze unit. Dit hoor ik dus voortdurend, het herhaalt zich keer op keer.

https://drive.google.com/...wkkU4R_/view?usp=drivesdk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:25
Dat is absoluut geen normaal geluid :X
Installateur kletst uit zijn nek en hoopt dat jullie het laten voor wat het is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tukker999
ButcherJF schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:18:
Vwb het lawaai, ik voeg een linkje bij naar een geluidsopname van onze unit. Dit hoor ik dus voortdurend, het herhaalt zich keer op keer.
Als je die klikken bedoelt, nou dat hoort echt niet.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:39
ButcherJF schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:18:
Allemaal bedankt voor de reacties, wordt gewaardeerd!

@Waah de ventilatorstand heb ik verkeerd vermeld, stond inderdaad naar beneden gericht. Aangepast in de originele post.

https://drive.google.com/...wkkU4R_/view?usp=drivesdk
Hoe dichtbij heb je dit opgenomen en doet hij dit constant?

Als ik mijn unit uitzet dat hoor ik na verloop van tijd het plastic wel wat geluid maken ten gevolge van krimpende materialen maar zeker niet zo hard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ThinkPad schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:58:
Als ik hier de lamellen en klep op een vaste stand zet dan blijven ze dat ook. Enige uitzondering is als er een defrost is is, dan gaat de klep even dicht en aantal minuten later weer open.
Als je unit pendelt dan gaat dacht ik ook de klep dicht.
Misschien heeft hij nogal last van een warmte bubbel en over bemeten unit en pendelt deze nogal.

[ Voor 11% gewijzigd door jobr op 03-03-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
Waah schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:40:
Dat is absoluut geen normaal geluid :X
Installateur kletst uit zijn nek en hoopt dat jullie het laten voor wat het is.
Voor de duidelijkheid, de installateur kwam voor een ander geluid. Voor deze geluiden heb ik nog geen contact met hem gehad. Moet ik maar eens doen zo te lezen.

tukker999 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:51:

[...]

Als je die klikken bedoelt, nou dat hoort echt niet.
Dat klikken bedoel ik inderdaad. Gaat maar door …
Claes Maarten schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:11:
[...]

Hoe dichtbij heb je dit opgenomen en doet hij dit constant?

Als ik mijn unit uitzet dat hoor ik na verloop van tijd het plastic wel wat geluid maken ten gevolge van krimpende materialen maar zeker niet zo hard.
Heel dichtbij. Maar ook van zitafstand hoor ik die kliks heel duidelijk. Aan het begin hoor je de klep bewegen, ook dat hoor ik heel goed.
Het herhaalt zich constant helaas, dit is maar klein een stukje uit een langere opname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:06
ButcherJF schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:41:
[...]

Voor de duidelijkheid, de installateur kwam voor een ander geluid. Voor deze geluiden heb ik nog geen contact met hem gehad. Moet ik maar eens doen zo te lezen.
[...]

Dat klikken bedoel ik inderdaad. Gaat maar door …

[...]

Heel dichtbij. Maar ook van zitafstand hoor ik die kliks heel duidelijk. Aan het begin hoor je de klep bewegen, ook dat hoor ik heel goed.
Het herhaalt zich constant helaas, dit is maar klein een stukje uit een langere opname.
Dat geluid klopt niet. Maar het lijkt een instelling dat die dit voortdurend doet. 3D auto aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:27

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Het bewegen van de klep is een normaal, maar inderdaad wel irritant geluid, als de unit pendelt. Vanwege dat geluid wordt in airco topics zoveel gesproken over pendelen en hoe vaak dat plaatsvindt te minimaliseren.

Die harde knallen tussendoor zijn niet normaal. Krimp- en uitzetgeluiden heb ik ook wel eens last van tijdens flinke koudeperiodes (deze week niet), maar het geluid van jouw opnames lijkt me iets anders. Ik heb 5 binnenunits MHI ZSX, maar geen enkele maakt dat geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 18-09 15:49
Grutte Pier schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Van HA

Tijdelijk alle andere addons even uitzetten of kijken of je het via https://web.esphome.io/ of ESPHOME wel lukt.

Waar draai je HA op?
Op een VM met 2Gig geheugen, misschien maar eens naar 4Gig zetten dan! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
TereZz schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Dat geluid klopt niet. Maar het lijkt een instelling dat die dit voortdurend doet. 3D auto aan?
Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Ik herken de bijgeluiden ook niet bij mijn 3,5 zs-w's. Enkel bij defrosten het bekende zuchten en pruttelen, maar verder draait alles rustig door. Wel bij koudere temperaturen geregeld last van hoge pieptonen. Nog niet kunnen achterhalen waar dat exact vandaan komt en wat daar aan te doen valt.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
KoningPaulus schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:13:
Ik herken de bijgeluiden ook niet bij mijn 3,5 zs-w's. Enkel bij defrosten het bekende zuchten en pruttelen, maar verder draait alles rustig door. Wel bij koudere temperaturen geregeld last van hoge pieptonen. Nog niet kunnen achterhalen waar dat exact vandaan komt en wat daar aan te doen valt.
Die pieptonen blijven wij hier ook houden. Het enige dat me opgevallen is dat het altijd speelt wanneer het apparaat rond de 800-900watt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:39
Het valt mij op dat de weektimer van de Smart M-air app soms niet goed werkt. We verwarmen ad-hoc. Vorige week op dinsdagavond is de airco niet uitgegaan. Deze week op woensdagavond is de airco niet uitgegaan. Kan niet zien waar het probleem zit. Daarom benieuwd of jullie ook deze problemen kennen……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
pjotter1965 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:02:
Het valt mij op dat de weektimer van de Smart M-air app soms niet goed werkt. We verwarmen ad-hoc. Vorige week op dinsdagavond is de airco niet uitgegaan. Deze week op woensdagavond is de airco niet uitgegaan. Kan niet zien waar het probleem zit. Daarom benieuwd of jullie ook deze problemen kennen……
yep: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Gelukkig niet al te vaak last van, maar het komt bij mij ook voor idd.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:18
Sinds vorige week 35ZSW unit hangen. Nu valt mij in de app op dat de binnen en buitentemperatuur een stuk hoger liggen dat het is. Is dat ergens te kalibreren? De unit staat nu wel uit.

Nu geeft hij bijna 25c voor binnen en buiten terwijl het binnen rond de 19 is. Buiten 14 volgens KNMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:22
gelukkie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:09:
Sinds vorige week 35ZSW unit hangen. Nu valt mij in de app op dat de binnen en buitentemperatuur een stuk hoger liggen dat het is. Is dat ergens te kalibreren? De unit staat nu wel uit.

Nu geeft hij bijna 25c voor binnen en buiten terwijl het binnen rond de 19 is. Buiten 14 volgens KNMI.
staat de unit in de zon? of andere warmere plek?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:18
Buiten unit wel, binnen niet. Hangt in een gang zonder direct zonlicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13
gelukkie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:50:
Buiten unit wel, binnen niet. Hangt in een gang zonder direct zonlicht.
Kun je de meter die aangeeft dat het binnen 19 graden is verplaatsen? Zo ja hou hem eens bij het plafond ter hoogte van de airco, je zult zien dat het daar een paar graden warmer is. (Warme lucht stijgt)
Qua buitenunit, als die in de zon hangt geeft hij natuurlijk ook warmer aan dan een eventuele thermometer in de schaduw.

Aanvulling: De themperatuur die je aangeeft in de airco (setpoint) moet na verloop van tijd wel het zelfde (19 graden) zijn als de thermometer. De airco meet de inkomende lucht en aan de hand daarvan gaat hij de ruimte verwarmen/verkoelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Acidrain op 06-03-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
Mijn airco (die uitstaat) geeft via MHI-AC-CTRL een buitentemperatuur van 22,5 en binnen ook. De buitenunit staat vol in de zon op een zwart dak, dus dat zou zomaar kunnen. Zodra ja de airco aanzet de fan begint te blazen zakt de termperatuur wel.
Binnen is het in werkelijkheid 20 graden, dus dat komt aardig overeen met de 2 graden offset die de airco van zichzelf heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
Ik heb in mijn nieuwe SRF50ZSX een MHI-AC-CTRL module geïnstalleerd met externe sensor.
Werkt helemaal naar behoren, alleen pendelt hij sinds vanmiddag om het half uur.
Nou vroeg ik mij af of dat slecht is voor de buitenunit? Ik lees verschillende meningen in dit topic en het algemene LL WP topic.

Als het wel slecht is voor de unit, is het bijvoorbeeld een goed idee om na een aantal keer pendelen de unit volledig uit te zetten en later weer aan? (met een automatisering in HA)
Ik wil ook niet de temperatuur verder verhogen zoals ook wel eens wordt gesuggereerd in dit topic omdat ik bang ben dat je dat dan kan blijven doen tot je een sauna hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
FutureTrunksZ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:24:
Ik heb in mijn nieuwe SRF50ZSX een MHI-AC-CTRL module geïnstalleerd met externe sensor.
Werkt helemaal naar behoren, alleen pendelt hij sinds vanmiddag om het half uur.
Nou vroeg ik mij af of dat slecht is voor de buitenunit? Ik lees verschillende meningen in dit topic en het algemene LL WP topic.

Als het wel slecht is voor de unit, is het bijvoorbeeld een goed idee om na een aantal keer pendelen de unit volledig uit te zetten en later weer aan? (met een automatisering in HA)
Ik wil ook niet de temperatuur verder verhogen zoals ook wel eens wordt gesuggereerd in dit topic omdat ik bang ben dat je dat dan kan blijven doen tot je een sauna hebt.
Nou ik ben het dus niet helemaal eens met het verhaal dat pendelen verkeerd is en je WP sloopt. Als ik kijk naar mijn MHI dan is het altijd 1 pendelfeest en dat is dus best normaal. Airco's pendelen dus altijd en als ik kijk naar hoe oud airco's worden dan is 20 a 25 jaar geen gekke leeftijd.

Verder als ik kijk naar een koelkast wat eigenlijk ook een WP is.(compressor met koelmiddel en alles wat er bij komt) Mijn Koelkast gaat echt elke kwartier een paar minuten aan en dan weer uit. Koelkasten worden ook makkelijk 20 jaar. Dus dat starten en stoppen slecht is voor je compressor ben ik het niet echt mee eens maar misschien heb ik het mis maar ik heb nog geen data gevonden dat wel slecht is.

Dit is mijn 5kW buiten unit met daaraan 2x 2kW en 1x 3,5kW binnenunit. Dit was vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BMPJ5nTjy7zvR5JoLDGJ0RnY1c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xyjV3FDX6x4c1Nd3oKQE885y.png?f=user_large

En dit is bijvoorbeeld mijn koelkast die start echt vaak op een dag. Elke piek is een start moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB4Pz8fDdc0OvYamoWWDHQcndwo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LLXrZ2wihL10uMDYbG39TZfG.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182

Je kunt wellicht de hysterese kunstmatig vergroten door de ventilator stil te zetten als de unit niet verwarmt;
SkullboyNL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:44

Ik zet hem niet helemaal uit aangezien de ZSX dan ook al die kleppen gaat sluiten. Ik zet hem via de app (via een favorite knop) op de ventilatie stand met stand 1 en klep hoog. Zo kan ik mooi switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
gelukkie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:09:

Dat is wat de app zegt, maar doet de unit ook iets met de info denk je?

Ik merk hier namelijk dat de unit precies doet wat ik vraag (gemeten via externe temperatuursensor), en eigenlijk negeert wat de app zegt. Ik kijk dus gewoon niet meer naar wat de app zegt wat betreft huidige temperatuur, en dan werkt alles hier prima en als gevraagd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
De Smart M Air app heeft opnieuw een update gehad (Android). Compatibiliteit nu met Android 15 en onderwater wat kleine dingetjes volgens de Play Store.

Blijft toch jammer om te zien dat ze werkelijk helemaal niets aan de app doen kwa functionaliteit behalve het hoognodige om deze app te laten blijven werken, terwijl de app zeker potentie heeft. Maar daar heb ik me ondertussen bij neergelegd :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:38

fxs81

Julianadorp

Ik heb de app wel op de mobiel maar gebruik eigenlijk alleen de afstandsbediening. De enige keer dat ik de app gebruik is om hem op afstand aan te zetten als we onderweg naar huis zijn en hij staat uit.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
glas86 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:31:
De Smart M Air app heeft opnieuw een update gehad (Android). Compatibiliteit nu met Android 15 en onderwater wat kleine dingetjes volgens de Play Store.

Blijft toch jammer om te zien dat ze werkelijk helemaal niets aan de app doen kwa functionaliteit behalve het hoognodige om deze app te laten blijven werken, terwijl de app zeker potentie heeft. Maar daar heb ik me ondertussen bij neergelegd :-).
Ik begrijp die keuze ook niet echt. Vooral gezien ze tegenwoordig MHI's leveren met ingebouwde Wi-Fi. Je zou meer verwachten van zo een merk.
Mijn wishlist van de hoognodige toevoegingen voor de app op volgorde van prioriteit:
  • Silent mode toevoegen in de app (evenals Hi-Power al gebruik ikzelf die laatste niet).
  • Zelfreinigende werking start niet indien je de airco via de app uitschakelt. (Indien je de zelfreinigende werking inschakelt zal gedurende 2 uur nadat het apparaat is gestopt de binnenunit blijven blazen om zo de unit te drogen om schimmelgroei te beperken. Werkt enkel tijdens koelmodus).
  • Verticale lamellen corrigeren (in de app slechts 4 standen, via de afstandbediening 5).
  • Verbeterde weergave energieverbruik. (Graag wil ik het verbruik per dag kunnen uitlezen i.p.v. een optelsom van de hele maand.)
  • Widgets voor je favoriete instellingen zou ook fijn zijn, zodat je een profiel direct starten zonder de app te hoeven openen.
fxs81 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:27:
Ik heb de app wel op de mobiel maar gebruik eigenlijk alleen de afstandsbediening. De enige keer dat ik de app gebruik is om hem op afstand aan te zetten als we onderweg naar huis zijn en hij staat uit.
Idem. In begin veel gebruikt, nu enkel op afstand en sporadisch eens om het verbruik te checken. Al was dat eigenlijk ook alleen het eerste jaar het geval.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ThaBEN schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:36:
Mijn wishlist van de hoognodige toevoegingen voor de app op volgorde van prioriteit:
  • Silent mode toevoegen in de app (evenals Hi-Power al gebruik ikzelf die laatste niet).
  • Zelfreinigende werking start niet indien je de airco via de app uitschakelt. (Indien je de zelfreinigende werking inschakelt zal gedurende 2 uur nadat het apparaat is gestopt de binnenunit blijven blazen om zo de unit te drogen om schimmelgroei te beperken. Werkt enkel tijdens koelmodus).
  • Verticale lamellen corrigeren (in de app slechts 4 standen, via de afstandbediening 5).
Niet alle dingen die je met de afstandsbediening kan doen, worden ondersteund door de CNS port (waar de WiFi module op zit). Die zullen dan voor de huidige en oudere modellen ook nooit gaan werken aangezien er dan een firmware uprade nodig is voor de AC (en nee, dat is niet de update die in de app zit).
Alleen bij toekomstige modellen zou dat kunnen als ze ook de AC zelf aanpassen en deze commando's mogelijk maken via de CNS port.
Zal wel te maken hebben met legacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
Welke temperatuursensors gebruiken jullie als externe sensor? Ik gebruik momenteel Tuya TH02Z en deze heb ik geconfigureerd in Zigbee2MQTT met een reporting interval van 1 minuut. Dat doen ze ook netjes, alleen merk ik dat het altijd een moving average is (volgens mij) die wordt gerapporteerd.

Oftewel, het duurt altijd ook best lang voordat de airco gaat bijsturen omlaag wanneer het te warm wordt (resulteert in overshoot) en gaat bijsturen omhoog wanneer het te koud wordt. Ik zoek dus een sensor die sneller is bij grotere temperatuurwijzigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
In het project ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen wordt een Xiaomi LYWSD03MMC gebruikt. Ben daar zelf ook tevreden over, batterij gaat lang mee. Ik lees ze uit via ESPHome BT-proxy, maar je kan ze ook omflashen zodat ze Zigbee praten.

Ze rapporteren ook wel snel, ik heb zelf juist de interval hoger gezet voor langere batterijduur en omdat ik ze niet gebruik om de airco's aan te sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
ThinkPad schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:25:
In het project ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen wordt een Xiaomi LYWSD03MMC gebruikt. Ben daar zelf ook tevreden over, batterij gaat lang mee. Ik lees ze uit via ESPHome BT-proxy, maar je kan ze ook omflashen zodat ze Zigbee praten.

Ze rapporteren ook wel snel, ik heb zelf juist de interval hoger gezet voor langere batterijduur en omdat ik ze niet gebruik om de airco's aan te sturen.
Omflashen naar Zigbee? Zit er ook een zigbee module in dan? Ik dacht dat het BT only was. Heb je een linkje naar documentatie daarover? Dat vind ik wel interesant, ik heb nu de zigbee temp sensors van Aqara maar daar zit geen display op en juist dat mis ik wel.
Heb ook de tvoc sensor van Aqara daar zit een e-ink scherm op wat heel prettig is maar deze geeft veel te traag temp veranderingen door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Yep, zie bijv. https://smarthomescene.co...from-bluetooth-to-zigbee/
Zelf overigens geen ervaring mee, ik gebruik ze wel met aangepaste firmware (BThome) maar niet over Zigbee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
ThinkPad schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:34:
Yep, zie bijv. https://smarthomescene.co...from-bluetooth-to-zigbee/
Zelf overigens geen ervaring mee, ik gebruik ze wel met aangepaste firmware (BThome) maar niet over Zigbee.
_/-\o_
Ik probeer er eerst wel 1 zodra ik weer eens tijd heb en als dat goed gaat dan wordt het een rondje sensoren vervangen denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
FutureTrunksZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:10:
Welke temperatuursensors gebruiken jullie als externe sensor? Ik gebruik momenteel Tuya TH02Z en deze heb ik geconfigureerd in Zigbee2MQTT met een reporting interval van 1 minuut. Dat doen ze ook netjes, alleen merk ik dat het altijd een moving average is (volgens mij) die wordt gerapporteerd.

Oftewel, het duurt altijd ook best lang voordat de airco gaat bijsturen omlaag wanneer het te warm wordt (resulteert in overshoot) en gaat bijsturen omhoog wanneer het te koud wordt. Ik zoek dus een sensor die sneller is bij grotere temperatuurwijzigingen.
Awair element, deze zuigt actief lucht langs de sensoren, rapportage interval 1min, 0,1° C resolutie, lokale API en meet wat andere waardes zoals VOC, CO2 en PM2.5.

Is wel aan de prijs tegenwoordig, op ebay/marktplaats/kleinanzeigen kun je ze soms nog voor een paar euro vinden (50-100)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grutte Pier
Ik stuur de laatste tijd vanuit HA een vaste temperatuur naar de airco...

Met fanspeed 4 is het niet uniform warm in de woning, met fanspeed 6 lawaai en is het oncomfortabel. Een normale externe sensor versterkt imo alleen maar overshoots met hoge fanspeeds en exorbitant hoge vermogens bv na een defrost.

Let wel op, onderstaande geldt in mijn geval veelal wanneer de buiten temp < 3 graden is.
  • Na defrost geen hoge vermogens en fanspeeds meer. Nu pakt die netjes fanspeed 5
  • Na het openen van de oven, ziet de airco geen verhoging van gemeten temperatuur en dus geen reductie in fanspeed (van 5 naar 4). Normaal kwam de airco hier slecht uit aangezien bubbel van de lage fanspeed + warme stijgende lucht uit oven.
  • Wanneer de temperatuur door wat voor reden (deur open, afzuigkap ect) onder setpoint kwam, ging de fanspeed naar 6, dit versterkt dan vervolgens de verlaagde gemeten temperatuur. Fanspeed 6 blijft dan totdat er een overshoot is (+0.75 graden). Hierna valt die terug op fanspeed 4 ipv 5 en voelt alles weer koud.
  • Ik kan nu alle richtingen uitblazen zonder consequenties, zo is swing nu een optie die normaal te gebruiken is. Ik had het idee dat er soms lucht segmentering was; warm boven & koud(er) onder. Met swing of een lagere vane kun je hier mee spelen
  • Ook hoef ik geen automatiseringen aan te leggen met stappen in setpoint om de compressor rustig te houden bij opwarmen.
Ipv temperatuur, stuur je nu met compressor snelheid. Voelt het koud, zet ik externe temp 0.25 hoger en gooit die de compressor snelheid wat omhoog = hogere uitblaas temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:28
Ben energieverbruik in kaart aan het brengen. Voor mijn MHI SCM50ZW-W met 3 binnenunits kon ik uit oude Shelly data een verbruik van 8W halen wanneer alle units uit staan.

Weet iemand wat een MHI SRF/SRC25ZS-W verbruikt als deze niet actief gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:13:
Ben energieverbruik in kaart aan het brengen. Voor mijn MHI SCM50ZW-W met 3 binnenunits kon ik uit oude Shelly data een verbruik van 8W halen wanneer alle units uit staan.

Weet iemand wat een MHI SRF/SRC25ZS-W verbruikt als deze niet actief gebruikt wordt?
Mijn 35ZS-W single split doet 3 Watt wanneer deze uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Rukapul schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:13:

3W per unit (als ze WiFi hebben iig)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V3JgxS8erKwC99of3SMInGDvBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9yZclyooyy1PXu9UNqyW6O10.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Qvu9vMc-YfqpYh1Vid2Lx3ftAQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N9NNESXfDZkyM7qkTwCDHuk7.png?f=user_large

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 19:41
Grutte Pier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:36:
Ik stuur de laatste tijd vanuit HA een vaste temperatuur naar de airco...

Met fanspeed 4 is het niet uniform warm in de woning, met fanspeed 6 lawaai en is het oncomfortabel. Een normale externe sensor versterkt imo alleen maar overshoots met hoge fanspeeds en exorbitant hoge vermogens bv na een defrost.

Let wel op, onderstaande geldt in mijn geval veelal wanneer de buiten temp < 3 graden is.
  • Na defrost geen hoge vermogens en fanspeeds meer. Nu pakt die netjes fanspeed 5
  • Na het openen van de oven, ziet de airco geen verhoging van gemeten temperatuur en dus geen reductie in fanspeed (van 5 naar 4). Normaal kwam de airco hier slecht uit aangezien bubbel van de lage fanspeed + warme stijgende lucht uit oven.
  • Wanneer de temperatuur door wat voor reden (deur open, afzuigkap ect) onder setpoint kwam, ging de fanspeed naar 6, dit versterkt dan vervolgens de verlaagde gemeten temperatuur. Fanspeed 6 blijft dan totdat er een overshoot is (+0.75 graden). Hierna valt die terug op fanspeed 4 ipv 5 en voelt alles weer koud.
  • Ik kan nu alle richtingen uitblazen zonder consequenties, zo is swing nu een optie die normaal te gebruiken is. Ik had het idee dat er soms lucht segmentering was; warm boven & koud(er) onder. Met swing of een lagere vane kun je hier mee spelen
  • Ook hoef ik geen automatiseringen aan te leggen met stappen in setpoint om de compressor rustig te houden bij opwarmen.
Ipv temperatuur, stuur je nu met compressor snelheid. Voelt het koud, zet ik externe temp 0.25 hoger en gooit die de compressor snelheid wat omhoog = hogere uitblaas temp.
Goed idee, heb het nu ook geimplementeerd in HA. Hoe vaak stuur jij en update van de vaste sensor waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
TheGrillmeister schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Goed idee, heb het nu ook geimplementeerd in HA. Hoe vaak stuur jij en update van de vaste sensor waarde?
Heb de room_temp_api_timeout seconds eruit gehaald, dus alleen bij wijziging van de sensor waarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Grutte Pier schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Heb de room_temp_api_timeout seconds eruit gehaald, dus alleen bij wijziging van de sensor waarde
Als je nu alleen de wijziging stuurt of bijv elke 30s de huidige waarde (hoef je de timeout er niet uit te halen)
maakt niet uit.
Onder water wordt continue de laatste waarde naar de AC gestuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 17-03-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
ThinkPad schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:25:

Bedankt voor je bericht en ik heb deze inmiddels aangeschaft en geflasht naar Zigbee. Daarvoor moest ik wel de sensor eerst toevoegen in de Xiaomi Home app en vervolgens de tokens extracten middels de volgende tool: https://github.com/PiotrM...mi-cloud-tokens-extractor

Het resultaat is als volgt, waarbij geel de Tuya WSD500A is (momenteel in gebruik voor set_api_room_temperature), de blauwe lijn de Xiaomi sensor en de groene lijn de doeltemperatuur van de AC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65DfNO7eH-XYiPlmcd4WiSPfcvA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IYaj1GognBFPxYadxk2nxMAv.png?f=user_large

De Xiaomi reageert dus zeker sneller dan de Tuya en ik verwacht ook dat als ik deze sensor in gebruik ga nemen alszijnde api Troom, dat de AC sneller terug regelt bij opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 15:25
Ik ben al een tijdje op zoek naar de juiste airco-setup voor mijn situatie, maar ik blijf twijfelen. Vooral omdat multisplit-systemen qua SCOP/SEER toch vaak slechter scoren dan high-end single splits zoals de ZSX “Hyper Inverter” serie.

Een jaar geleden heb ik me laten adviseren door een expert. Die raadde het volgende aan:
  • 2x 3.5 kW units voor de woonkamer (langwerpig, in twee delen)
  • 1x 2.5 kW voor het thuiskantoor
  • 1x 2 kW voor de slaapkamer
Als je dit met een multisplit oplost, kom je uit op een MHI SCM80 met:
  • SEER: 8.2
  • SCOP: 4.6
Gebruik je daarentegen vier losse single split-units (bijv. de ZSX-serie), dan haal je:
  1. SEER: 9.5 - 10.3
  2. SCOP: 5.1
Maar... nu komt mijn buurman om de hoek. Zelfverklaard airco-goeroe. Volgens hem is een multisplit in de praktijk juist efficiënter, omdat je gemiddeld veel minder vermogen gebruikt, gezien de units vrijwel nooit tegenlijk aanstaan. Klinkt op zich logisch, maar ik weet niet meer wat ik moet geloven.

Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer.

Iemand hier die hier praktische ervaring mee heeft? Of een goed onderbouwd technisch perspectief?

[ Voor 9% gewijzigd door Spikeee op 24-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Spikeee schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:17:
Ik ben al een tijdje op zoek naar de juiste airco-setup voor mijn situatie, maar ik blijf twijfelen. Vooral omdat multisplit-systemen qua SCOP/SEER toch vaak slechter scoren dan high-end single splits zoals de ZSX “Hyper Inverter” serie.

Een jaar geleden heb ik me laten adviseren door een expert. Die raadde het volgende aan:
  • 2x 3.5 kW units voor de woonkamer (langwerpig, in twee delen)
  • 1x 2.5 kW voor het thuiskantoor
  • 1x 2 kW voor de slaapkamer
Als je dit met een multisplit oplost, kom je uit op een MHI SCM80 met:
  • SEER: 8.2
  • SCOP: 4.6
Gebruik je daarentegen vier losse single split-units (bijv. de ZSX-serie), dan haal je:
  1. SEER: 9.5 - 10.3
  2. SCOP: 5.1
Maar... nu komt mijn buurman om de hoek. Zelfverklaard airco-goeroe. Volgens hem is een multisplit in de praktijk juist efficiënter, omdat je gemiddeld veel minder vermogen gebruikt, gezien de units vrijwel nooit tegenlijk aanstaan. Klinkt op zich logisch, maar ik weet niet meer wat ik moet geloven.

Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer.

Iemand hier die hier praktische ervaring mee heeft? Of een goed onderbouwd technisch perspectief?
Vooropgesteld, ik ben bepaald geen goeroe of deskundige :)

Maar in jouw geval zou ik, mits de opstelling gebruikt gaat worden als enige verwarming, kiezen voor een multisplit met 3 units, waarvan 1 in de woonkamer. Dan de andere unit in de woonkamer single split.

Daarmee kan je wanneer je weinig nodig hebt alleen de singlesplit in de woonkamer gebruiken op een erg efficiënt en laag verbruik.
Wanneer het erg warm of koud is schakel je over naar de multisplit met meerdere units. Wanneer het extreem koud wordt of de multiplit unit in de kamer redt het niet, dan kan je daar de singlesplit nog weer bijschakelen.

Met 2 aparte units zal je , vooral in een wat langere kamer, vast meer comfort hebben dan met 1 grote unit. Je kan de warmte veel beter verdelen en de boel hoeft dus minder hard te blazen.

Wij gebruiken een multiplit scm60, met een 3,5kW in de woonkamer, een 2,5kW in het trapgat (tbv hal, trap, overloop plus kamers) en een 2kW in de slaapkamer. De woonkamer en het trapgat worden hier altijd tegelijk gebruikt omdat dat totaal minder verbruik geeft dan 1 unit.

Wij hebben een kleine woonkamer (20m2) en 2 units is hier dus niet nodig. We gebruiken onze airco als enige verwarming en hebben het hier altijd comfortabel warm door het hele huis.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 24-03-2025 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je enkel de woonkamer wilt verwarmen, met 1 unit, dan dien je een 8kw buitenunit aan te slingeren om een 3,5kw binnenunit mee aan te sturen. Zo'n buitenunit heeft toch een minimaal vermogen dat nodig is om te werken: je gaat een vrachtwagen opstarten om boodschappen te doen, terwijl je ook een fiat punto had kunnen gebruiken.

Vaak wordt gekozen om verdiepingen te scheiden. Vaak wordt gekeken naar welke units realistisch gezien samen aan zullen staan, enz. Voor de eerste verdieping is het wel nuttig om een multi split te gebruiken: kleinere units en grotere kans dat ze tegelijk aan staan.

Bijkomend voordeel is uiteraard dat als een buitenunit uitvalt, er in ieder geval nog andere werkende buitenunits over zijn. Of je moet wel heel veel pech hebben.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tanuki schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:48:
Als je enkel de woonkamer wilt verwarmen, met 1 unit, dan dien je een 8kw buitenunit aan te slingeren om een 3,5kw binnenunit mee aan te sturen. Zo'n buitenunit heeft toch een minimaal vermogen dat nodig is om te werken: je gaat een vrachtwagen opstarten om boodschappen te doen, terwijl je ook een fiat punto had kunnen gebruiken.

Vaak wordt gekozen om verdiepingen te scheiden. Vaak wordt gekeken naar welke units realistisch gezien samen aan zullen staan, enz. Voor de eerste verdieping is het wel nuttig om een multi split te gebruiken: kleinere units en grotere kans dat ze tegelijk aan staan.

Bijkomend voordeel is uiteraard dat als een buitenunit uitvalt, er in ieder geval nog andere werkende buitenunits over zijn. Of je moet wel heel veel pech hebben.
Zo zie je weer dat het overal verschillend is. Ik merk hier dat doordat we tegenwoordig altijd en de woonkamer unit gebruiken en de unit in het trapgat die de rest van het huis ook meeneemt, het comfort hier fors is gestegen. Misschien scheelt het ook dat het hier functioneert als enige verwarming?

Maar met een verbruik van doorgaans rond de 280-310W ongeveer vind ik dat wel prettig. Uiteraard is het verbruik zoals vorige week een heel stuk lager dan wat ik net noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Laatst online: 16:11
Ik heb twee weken geleden twee kant en klare Atom S3 Wifi modules geprogrammeerd en wel gekocht via @AUijtdehaag. Spul was binnen een half uurtje up en running en ook meteen zichtbaar in Home Assistant.

Echter ik zie ze niet in ESPHome Builder verschijnen waardoor ik ze ook niet kan updaten. Is dit überhaupt een probleem of blijft dit gewoon jaren zo goed draaien? Wat zou indien nodig de gemakkelijkste manier zijn om ze wél te kunnen updaten?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@michaelvo
Even de example remote code.yaml kopieren naar /esphome en je eigen benamingen erin zetten
https://github.com/fonske...xample_remote.yml?#L4-L14

Hij staat in het engels nu. Voor nl ook even het hekje verplaatsen
https://github.com/fonske...m/example_remote.yml?#L82

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2025 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
@AUijtdehaag Top dat is ook weer snel gelukt, dankjewel _/-\o_.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-09 14:15
Ik heb zitten zoeken maar word niet veel wijzer, Wat is nou het echte verschil tussen een zs serie en de zsx met Hyper inverter?

de 2.5kw zs :

Model binnendeel (SRK) 25ZS-W(T)(B)
Model buitendeel (SRC) 25ZS-W
Gegevens bij koelen Koel capaciteit (kW) 2,0 (0,9~3,1)
Temperatuurbereik koelen -15° C/+46° C
E.E.R./C.O.P. 4,03/4,32
Energielabel A+++
Jaarlijks energieverbruik (kW/uur) 103
Gegevens bij verwarmen Verwarmingscapaciteit (kW) 3,2 (0,9~4,5)
Verwarmingscapaciteit -10° (kW) 3,0
Temperatuurbereik verwarmen -20°C/+24°C
S.E.E.R./S.C.O.P. 8,5/4,7
Energielabel A++
Jaarlijks energieverbruik (kW/uur) 103/804

de zsx 2.5

Model binnendeel (SRK) 25ZSX-W(T)(B)
Model buitendeel (SRC) 25ZSX-W
Gegevens bij koelen Koel capaciteit (kW) 2,5 (0,9~3,87)
Temperatuurbereik koelen -15° C/+46° C
E.E.R./C.O.P. 5,68/5,42
Energielabel A+++
Jaarlijks energieverbruik (kW/uur) 85
Gegevens bij verwarmen
Verwarmingscapaciteit (kW) 3,2 (0,8~6,0)
Verwarmingscapaciteit -10° (kW) 3,0
Temperatuurbereik verwarmen -20°C/+24°C
S.E.E.R./S.C.O.P. 10,3/5,2
Energielabel A+++
Jaarlijks energieverbruik (kW/uur) 808

Als je die 2 units vergelijkt kan de zsx veel meer verwarmen, max van 6.0kw bij de ZSX ten opzichte van de 4.5 bij de gewone ZS variant.
nou had ik gelezen dat de ZSX een grotere warmte wisselaar heeft, en dus daarmee meer vermogen heeft.
betekent dit dan ook dat de uitstromende verwarmde lucht hoger is qua temperatuur.

Ik heb verder weinig gevonden wat uitlegt wat de verschillen zijn, de prijs is uiteindelijk een stuk forser van de ZSX versie. en de buitenunit is stiller.

ik wil hem gebruiken voor koelen in de zomer, maar voornamelijk voor verwarmen in de vroege herfst en midden/eind lente. en dan de donkere maanden en de koudste maanden dus dec jan en feb een pelletkachel. aangezien de zonnepanelen dan nauwlijks wat doen is daar in die 3 maanden weinig winst te behalen, en vind ik (met de haier 7kw ervaring van nu) een airco niet warm genoeg. maar dit kan liggen aan de Haier uiteindelijk omdat hij vrij zwaar is en dus veel lucht verplaatst tocht het altijd wat.
wat zijn nu de wezenlijke verschillen in manier van verwarmen, is dat gewoon simpelweg een grotere warmtewisselaar icm met meer luchtverplaatsing, daar zit namelijk wel een relatief groot verschil in.

weet iemand hier meer van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
ZSX is efficienter. Daarom is de buitenunit een stuk zwaarder(zoals je zelf al aangeeft: grotere warmtewisselaar).

Gezien het prijsverschil gaan de meeste voor de ZS. Zeker omdat jij alleen in de lente/herfst wil verwarmen is het de vraag of dit het prijsverschil rechtvaardigt.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 30-03-2025 23:47 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Volgens mij zitten er ook verschillende compressors in. De ZSX heeft een twin-rotary compressor die je nauwelijks hoort. De grotere buitenunit hoeft naar verwachting minder vaak/lang te ontdooien, maar in het voor/naseizoen speelt dat niet. Wij hebben een ZSX als hoofdverwarming, als bijverwarming staat een ZS (of wellicht ander merk) in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-09 14:15
Ik heb slechte ervaring met de Haier momenteel. Dus wil nu wel een goed doordachte keus maken.

De zsx is heel interessant ook omdat die meer kan verwarmen. Mede doordat hij meer lucht verplaatst en daardoor de binnenunit wel luider is. De buitenunit daarintegen is vele malen stiller lees ik.

Gezien de plaatsing zou de Zsx hetzelfde komen te staan als de Haier, met de rug tegen de schutting.
De Zs zou ik omdat die net wat smaller is met de rug tegen de muur dus kwartslag gedraaid kunnen plaatsen. Dit zou op het aangelegen terras ook niet verkeerd zijn, dan zit je minder in de luchtstroom en het directionale geluid van de ventilator.

Lastige keus zo alles bij elkaar. Ik wou hem eerst achter in de tuin plaatsen. Maar de leidingen zouden dan een lastig ding worden. Door een mantelbuis heen om ze te beschermen en ingraven etc. Dat wil ik eigenlijk ook weer niet.

Het verwarmen met de haier in de lente nu gaat prima, hij pendeld wel enorm omdat het minimale vermogen op 2.2kw ligt. Dus de 2.5kw zs of zsx zou dit in de lente en herfst moeten redden. En dan zou het koelen ook geen enkel probleem moeten zijn. 50m² 145m³ (hoog scheef deel in de woonkamer) hr++. En met de tijd nog vloerisolatie dmv isolatiechips in de kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
ThomLeeuwarden schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:16:
Het verwarmen met de haier in de lente nu gaat prima, hij pendeld wel enorm omdat het minimale vermogen op 2.2kw ligt. Dus de 2.5kw zs of zsx zou dit in de lente en herfst moeten redden. En dan zou het koelen ook geen enkel probleem moeten zijn. 50m² 145m³ (hoog scheef deel in de woonkamer) hr++. En met de tijd nog vloerisolatie dmv isolatiechips in de kruipruimte.
Hou wel rekening met een hoger minimum vermogen van de ZSX boven de 12 °C bij verwarmen. De minimale compressor snelheid verdubbelt dan van 12 naar 25 rps. Het minimale vermogen verdubbelt ook ongeveer. Geen idee of de ZS dit gedrag ook vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 19:56
Ik wil graag een MHI SCM60ZS-W buitenunit laten plaatsen met SRK35ZS-W en SRK50ZS-W wandunits, en die besturen met MHI-AC-Ctrl. Nu geeft een van de bedrijven die een offerte heeft uitgebracht aan dat die wifi unit op de SRKXXZS-W tegenwoordig, sinds kort, standaard is ingebouwd op het moederbord. En dus blijkbaar dat MHI-AC-Ctrl bordje niet meer te gebruiken is.

Weet iemand misschien of dit klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat klopt deels, maar dat gaat om de module van MHI zelf, de WF-RAC.
Als je de MHI-AC-Ctrl wil gebruiken dan zul je de originele module moeten afkoppelen, of voor de ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen kiezen, die kan in parallel met de WF-RAC gebruikt worden.

Er is overigens ook al een prima integratie voor Home Assistant die via je lokale netwerk met de WF-RAC module kan praten. Ik heb nog geen noodzaak gevoeld om een 3rd party module in m'n units te plaatsen.

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dalitso schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:53:
Ik wil graag een MHI SCM60ZS-W buitenunit laten plaatsen met SRK35ZS-W en SRK50ZS-W wandunits, en die besturen met MHI-AC-Ctrl. Nu geeft een van de bedrijven die een offerte heeft uitgebracht aan dat die wifi unit op de SRKXXZS-W tegenwoordig, sinds kort, standaard is ingebouwd op het moederbord. En dus blijkbaar dat MHI-AC-Ctrl bordje niet meer te gebruiken is.

Weet iemand misschien of dit klopt?
Klopt.

Met deze kan je zowel de WF-RAC gebruiken als via home assistant bedienen:
LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"

Als je al een ingebouwde WF-RAC hebt dan is installatie letterlijk 5 minuten, je hoeft de kappen niet meer los te halen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 31-03-2025 17:00 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 19:56
Dank voor de snelle reactie @ThinkPad en @LED-Maniak!

Nog even zodat ik het goed begrijp: dus de WF-RAC module zit als op de SRKXXZS-W variant, of alleen op de SRK35ZS-WF variant? Anders begrijp ik niet goed wat het verschil tussen die twee modellen is.

Sowieso kan ik met jullie informatie niet helemaal plaatsen wat er dan recent veranderd is. Want voor zover ik heb gelezen heeft die wifi-module altijd al op een losse module gezeten, en was deze afneembaar en te vervangen met de MHI-AC-Ctrl (of ClimaControl). Met "direct op het moederbord" verwacht ik meer iets als gesoldeerd en onveranderbaar.

Klinkt op zich beter om niet de kap eraf te hoeven halen als de WF-RAC ook volledig offline en lokaal aanstuurbaar is. Heeft het wel ongeveer dezelfde feature set als met de MHI-AC-Ctrl, of zijn er toch nog (grote) verschillen?

[ Voor 26% gewijzigd door Dalitso op 31-03-2025 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dalitso
Ik heb MHI-AC-CTRL bordjes waarvan het kabeltje ook in past
Dan hoeft de kap er ook niet af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDhVV7KIvo2lsm_SWJj_muF8zuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVpzIpBvTVvyIB7JFp4aGqrR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djLfgVlR1yUSjYGoBR5cJ1p-ddE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vICLH67CfWZUKhyrp2nuuaMT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1721_5gwTpWz1VzJa9PJxaNkev4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m43YkVcRAS3zqivLljWCElhy.jpg?f=fotoalbum_tile

Atom grove dus je kan er ook bijvoorbeeld een SCD40/41 CO2 sensor aan hangen via grove kabeltje

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:42
AUijtdehaag schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:39:
Ik heb MHI-AC-CTRL bordjes waarvan het kabeltje ook in past
Dan hoeft de kap er ook niet af.
Heb je een plaatje hoe dat zit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cardinal klepje waar de elektro aansluiting zit eraf en esp erachter en klepje weer toe?
Ding is klein genoeg om hem in verschillende posities te leggen. Ik geef een 3d printed achterkantje mee

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I7-ZjY2PzCzu_4mYy_ZXRqcD6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKvahHZroCdagLG6VDFobhwL.jpg?f=fotoalbum_large
Zoiets

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@LinuZZ
Ja bijna
Maar dan met Atom S3 en stekkertje aan de onderkant ipv dwars aan de voorkant ;-)
(1e plaatje vorige post met plaatjes. CN1 wordt dan niet meer gebruikt)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2025 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Nu online
Ja oke hier zit de esp8266 nog in, ik moet nog steeds aan de gang met de nieuwe

Er is wel een pull request voor de esphome 2025.2 veranderingen trouwens, die zit echt top in elkaar!

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:42
AUijtdehaag schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:01:
@Cardinal klepje waar de elektro aansluiting zit eraf en esp erachter en klepje weer toe?
Ding is klein genoeg om hem in verschillende posities te leggen. Ik geef een 3d printed achterkantje mee
Maar hoe sluit je hem aan? Gok: kabel uit de wifi-rac, in de module, tweede kabel naar wifi-rac of...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cardinal
Nee wifi rac niet meer aansluiten. Het is geen climacntrl

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2025 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@Dalitso de -F in ‘WF’ staat voor wifi meen ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dalitso schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:27:
Dank voor de snelle reactie @ThinkPad en @LED-Maniak!

Nog even zodat ik het goed begrijp: dus de WF-RAC module zit als op de SRKXXZS-W variant, of alleen op de SRK35ZS-WF variant? Anders begrijp ik niet goed wat het verschil tussen die twee modellen is.
De wifi module zit alleen op de -WF variant. De W=white; F=WF-RAC.

Het verschil is dat er bij de klep waar de stroomkabels binnen komen de WF-RAC zit ingebouwd, in plaats van dat dat een losse module is die je apart aanschaft en ergens moet verstoppen.
Sowieso kan ik met jullie informatie niet helemaal plaatsen wat er dan recent veranderd is. Want voor zover ik heb gelezen heeft die wifi-module altijd al op een losse module gezeten, en was deze afneembaar en te vervangen met de MHI-AC-Ctrl (of ClimaControl). Met "direct op het moederbord" verwacht ik meer iets als gesoldeerd en onveranderbaar.
Het is uiteindelijk exact dezelfde module als vroeger, maar ze hebben er ruimte voor gemaakt om het in te kunnen bouwen.
Klinkt op zich beter om niet de kap eraf te hoeven halen als de WF-RAC ook volledig offline en lokaal aanstuurbaar is. Heeft het wel ongeveer dezelfde feature set als met de MHI-AC-Ctrl, of zijn er toch nog (grote) verschillen?
ClimaControl heeft dezelfde basis features als MHI-AC-CTRL en daarnaast nog eigen features erbij die de ac-ctrl boardjes niet hebben. Zoals dat je de Smart-M air app kan blijven gebruiken. Draagt bij aan de "WAF"(Wife approval factor) :P

Volledig omsloten/beschermde module, eenvoudig door te lussen met een WF-RAC(Zwarte ding is dus de standaard ingebouwde module bij de -WF versie). Heb je al een WF-RAC er in zitten, dan zit het zwarte kabeltje al in je airco, dus sluit je die aan op de ClimaControl en dan gebruik je het groene kabeltje om de verbinding van ClimaControl naar WF-RAC te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5rZNPIM5qshxDKmWMTYzNua1Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxHgaRxDnTT4QPIchsYfePDP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 01-04-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Nieuwe iphone. Apps overgezet maar Smart M-Air werkt niet meer. Laat eerst onze 4 Airco’s zien (goed), springt dan naar inlogscherm (kan) en gaat dan rondjes draaien en reageert niet meer. Tips over wat te doen? Opnieuw installeren? Anders?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik had laatst ook wat problemen met de app op iOS, dat ik ineens was uitgelogd en hij m'n wachtwoord niet meer herkende etc. App eraf gegooid en opnieuw installeren bleek de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Top, dank. That did the trick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:33
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar we zijn momenteel bezig met een aanvraagtraject voor airco's. Nu is er in de eerste offerte een aanbod gedaan van 2x Midea Extreme Save Pro 5,3kW beneden en 1x 2.6kW voor onze slaapkamer.

Ruimte die gekoeld moet worden is beneden 100-120m2 en behoorlijk wat m3 (gaat de hoogte in, plafonds zijn 2.75 hoog - nieuwbouw). Slaapkamer is 25m2 met normale plafondhoogte.

Heb geen ervaring met het merk, maar de markttermen klinken natuurlijk weer prima.

Gevoelsmatig neig ik meer naar de 'premium' merken, misschien onterecht. Anderzijds wil ik ook niet te lang wachten en het te ingewikkeld maken.

Het is puur voor koelen. Verwarmen gaat middels een WP (LW). Die kan koelen, maar we hebben enorm veel glas en dat gaat de WP niet compenseren met koelen. Buiten komt nog zonwering tzt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
Een Midea valt (in Nederland) onder de B-merken en is vooral populair als je goedkoop uit wil zijn met de installatie. Zeker qua verwarmen kan er een flink verschil zitten tussen A- en B-merken. Voor alleen koelen kan het prima zijn. Wellicht dat de efficientie wat te wensen over laat. Of de geluidsproductie en opties.

Dit is in ieder geval het "Mitsubishi Heavy Industries" topic dus als je wat meer algemene tips wil kan je wellicht beter hier terecht: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 07-04-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Ik zat even met mijn leverancier te bomen over een toekomstige aanschaf voor mijn zoon die binnenkort de sleutels krijgt van zijn woning. Hij wil een multi met een 25-35 unit in de woonkamer, en een 20 unit in de slaapkamer. Tot zover geen probleem. We weten ook dat een “hyper” (ZSX) zijn grotere efficiëntie voornamelijk uit de buitenunit haalt. Maar waarom biedt Mitsubishi dan voor een SCM40 multi buitenunit de mogelijkheid om zowel 20 en 25 ZSX binnenunits als 20 en 25 ZS binnenunits aan te sluiten? Wat zou hier dan nog het voordeel van een ZSX zijn, als je geen hyper buitenunit hebt? Iemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Stiller en een bewegingssensor denk ik dan aan. Grotere warmtewisselaar binnen ook?

En een meer fragiele afdekklep van de filters :X

Ik had het liever andersom gehad, een ZSX buitenunit (vanwege minder geluid en betere performance) en een normale ZS binnenunit (mooier en die klep voelt veel degelijker).

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 08-04-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Tsja, wat zal ik dan eens doen. SCM40 met een 25 en een 20, of toch maar die fijne stille SCM41 die jij en ik zelf ook hebben….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Binnenunit van de -zsx is een stuk zwaarder(13 vs 9.5kg) en is breder. Daar zou je in combinatie met de SCM40 dus efficienter mee moeten zijn dan met een -zs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartje1983
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 15:50
Hoi allemaal,

Afgelopen winter heb ik heel fijn de woning verwarmt. Maar tijdens het schoonmaken zie ik dat veel koelribben verbogen zijn. Hoe zou dit kunnen komen, en kan het kwaad?
Het betreft een SRK50ZXS-WFT binnen unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMB5jLMoRVFKyK7zq4BIv_0IM-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7ynt5HlsDpZQP8A7uoGPdhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZNV8NgDvOA8DXk0_y8HmdFTcxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9NaY70Oe1hcmTINfGmxaMFw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtl4F9BSGtTghdhrJHmpTr-PLxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmSdKP3oLuvZnb3VPAk3TnMt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acidrain
Bartje1983 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:04:
Hoi allemaal,

Afgelopen winter heb ik heel fijn de woning verwarmt. Maar tijdens het schoonmaken zie ik dat veel koelribben verbogen zijn. Hoe zou dit kunnen komen, en kan het kwaad?
Het betreft een SRK50ZXS-WFT binnen unit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je er niets van merkt qua flow kan het niet echt kwaad volgens mij. Het is in ieder geval niet schadelijk voor het systeem. Je zou kunnen proberen met een mesje/klein schroevendraaiertje het terug op zn plaats te buigen maar let op want het is wel (zoals je ziet) best kwetsbaar.
Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste