Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 35 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
janzjanz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Yep, ik heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Ik zoek en probeer verder. Weet niet of je van de airco zelf ook de firmware kunt updaten en niet alleen een nieuwe versie van de app kunt downloaden.
Leegstaand pand is waarschijnlijk alleen voor de wifi modellen of nieuwe modellen.

Zelfde probleem als ik hierboven beschreef.

Leegstaand pand werkt op mijn nieuwe multisplit boven met wifi.

Is niet te vinden voor mn oudere singlesplit zonder wifi (later erbij gekocht).

Zelfde app. Toen ik de wifi modules (een oude met een nieuwe) gewisseld had, was leegstaand pand een paar sec zichtbaar en was toen weer weg. Dus dat helpt niet.

Edit: even je vorige posts ook gelezen. Je hebt de wifi module er later bij gekocht correct? En je hebt een airco uit 2024.

Dan zit er dus verschil tussen de wifi aircos en de wifiloze aircos. De wifi aircos hebben meer opties.
(Nu baal ik dat ik destijds 100 euro bespaard heb en een losse wafrac voor 50 euro erbij gekocht heb later) :( |:(

[ Voor 18% gewijzigd door xHEMANx op 07-02-2025 11:56 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
pjotter1965 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:24:
Mijn binnenunit SRK 3,5 KW had ook geen wifi, WF-RAC later ingebouwd.
Ik vind het ook vreemd dat de setpoint meetwaarde op hele graden wordt afgerond, maar mijn inziens wel werkt op halve graden.

Volgens is singlesplit / multisplit het enigste verschil tussen ons beiden…..
Je hebt dus 2 aircos? Een multi 5.0 met wifi die wel op halve graden kan.

En een 3.5 single, met later een wifi module, maar kan die dus ook halve graden????

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:53
xHEMANx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Je hebt dus 2 aircos? Een multi 5.0 met wifi die wel op halve graden kan.

En een 3.5 single, met later een wifi module, maar kan die dus ook halve graden????
Nee, 1 airco buiten-unit, een multi 5.0 ( met een 3,5 binnen-unit met wf-rac en een 2.0 zonder wf-rac )
Ik bedoelde te zeggen : het verschil tussen ons beiden dat jij een single gebruikt, en ik een multi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
pjotter1965 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Nee, 1 airco buiten-unit, een multi 5.0 ( met een 3,5 binnen-unit met wf-rac en een 2.0 zonder wf-rac )
Ik bedoelde te zeggen : het verschil tussen ons beiden dat jij een single gebruikt, en ik een multi.
Hmmm... Zit het verschil dan in multi en single? En niet in leeftijd en wel of niet wifi ingebouwd? :?

Boven heb ik een triple. Die heeft meer opties. Maar nog niet de clima daarop aangesloten. Geen zin om alles open te schroeven en te testen. :O

Is er iemand met een single split met de clima control waar de halve graden wel werken?

Dit test je door hem:
1. Als je hem op een halve graad hebt staan, een halve graad naar boven te zetten en te kijken of hij meer gaat verbruiken, zo ja, dan werkt het.
2. Als je hem op een hele graad hebt staan, een halve graad naar beneden te zetten en te kijken of hij minder gaat verbruiken. Zo ja, dan werkt het.

Als je het goed wilt doen, doe je dit meerdere malen en voor een langere tijd. Dit doe ik voor de zekerheid om uit te sluiten dat de halve graad verschil niet in de "range" valt van de halve graad erboven of eronder.

[ Voor 44% gewijzigd door xHEMANx op 07-02-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
xHEMANx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Hmmm... Zit het verschil dan in multi en single? En niet in leeftijd en wel of niet wifi ingebouwd? :?

Boven heb ik een triple. Die heeft meer opties. Maar nog niet de clima daarop aangesloten. Geen zin om alles open te schroeven en te testen. :O
Ik heb ook geen idee hoe het werkelijk zit.
Ps….ik heb ook geen leegstaand pand modus, daar kwam ik ook later pas achter.
Volgens @Rsport40 heeft het wel met bouwjaar te maken ( mbt leegstand pand modus )
glas86 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[ Voor 32% gewijzigd door pjotter1965 op 07-02-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
pjotter1965 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Ik heb ook geen idee hoe het werkelijk zit.
Ps….ik heb ook geen leegstaand pand modus
Haha. Now im lost. :? :? :'( ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
ThinkPad schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Net even getest, vanaf 21.5 naar 22.0 verhogen hoor en zie ik (stroomverbruik) geen verandering idd.
Weer wat geleerd :o

Dit is met de standaard WF-RAC module die reeds ingebouwd was (unit van 2024), geen 3rd party modules aanwezig.
volgens mij zie je dat ook niet direct...

1- omdat je nog in de hysteresis kan zitten
2- de verwarmings karakteristiek kan iets anders zijn, ivm beste rendement.

(ik merk bv duidelijk verschil tussen de 2.5. en 3.5)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• margib
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-03 18:46
Vraag;

Het gaat om een bijgeluid van de fanrol/ventilator van de airco binnenuit, de SRK50ZS-W. Als de kamer op temperatuur moet komen zet ik de fanspeed op 2 streepjes. Is de gewenste temperatuur bereikt na een uurtje, dan zet ik de fanspeed terug naar 1 streepje. Laagste stand zeg maar. Vervolgens hoor ik een soort zoemend bijgeluid van de airco. Doe ik de airco helemaal uit en na 20 seconden weer aan op dezelfde stand, dan is dat bijgeluid weg. De filters enz zijn schoon. Als ik de airco weer op harder laat blazen en zet de fanspeed weer terug op laagste stand , hoor ik het weer. Wie herkent dit storende geluid ook? De airco is nog geen 2 jaar oud en gebruik hem voornamelijk voor het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 19:06
margib schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:14:
Vraag;

Het gaat om een bijgeluid van de fanrol/ventilator van de airco binnenuit, de SRK50ZS-W. Als de kamer op temperatuur moet komen zet ik de fanspeed op 2 streepjes. Is de gewenste temperatuur bereikt na een uurtje, dan zet ik de fanspeed terug naar 1 streepje. Laagste stand zeg maar. Vervolgens hoor ik een soort zoemend bijgeluid van de airco. Doe ik de airco helemaal uit en na 20 seconden weer aan op dezelfde stand, dan is dat bijgeluid weg. De filters enz zijn schoon. Als ik de airco weer op harder laat blazen en zet de fanspeed weer terug op laagste stand , hoor ik het weer. Wie herkent dit storende geluid ook? De airco is nog geen 2 jaar oud en gebruik hem voornamelijk voor het verwarmen.
Bedoel je toevallig iets wat lijkt op een fluitend geluid of is het echt een zoemend geluid? Fluitend geluid heb ik ook bij mijn MHI 35ZS-W. Destijds is de fanrol door de installateur vervangen, maar dat heeft het niet echt opgelost. Ik wijd het nu deels aan harde wind althans die relatie kan ik wel leggen. Hoe harder het waait hoe vaker de klacht optreed.

[ Voor 5% gewijzigd door glas86 op 07-02-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• margib
Aan de wind kan het niet liggen want als ik de airco voor 20 seconden helemaal uit doe en daarna weer aan, dan is het weg. Het ligt aan het toerental ofzoiets van de fanrol. De lager kan het dus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Resonantie?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• margib
Moeilijk te zeggen. Het geluid is er niet constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:23
Wat leegstaand pand betreft, mijn situatie:

Airco's geplaatst september 2024
Woonkamer: SRK50ZS-W (Single split) (Manufacturing year 2023)
Slaapkamer: SRK20ZS-W (Single split) (Manufacturing year 2024)
Kinderkamer: SRK20ZS-W (Single split) (Manufacturing year 2024)

Achteraf m-rac wifi modules ingebouwd icm Smart-m-air app oktober 2024
Alle 3 de units gekoppeld via de HACS\Mitsubishi WF-RAC in Home Assistant

Op de afstandbediening kan ik op alle 3 niet lager dan 19 bij verwarmen.
In de Smart-m-air app kan ik niet lager dan 18 bij verwarmen met leegstaand pand uit.
In Home Assistant kan ik wel lager dan 18 en zodra ik dat doe (vanaf 17,5) springt in de Smart-m-air app automatisch leegstaand pand modus aan.

Zodra ik een ClimaControl module van LED-Maniak inbouw (getest in de airco op de kinderkamer) springt hij na een paar seconden automatisch terug naar 18 graden als ik in Home Assistant lager dan 18 graden instel en is in de Smart-m-air app de leegstaand pand modus niet meer beschikbaar voor die airco, de andere 2 airco's nog wel.

Bouw ik de ClimaControl module weer uit dan is leegstaand pand wel weer beschikbaar en kan ik weer lager dan 18 graden.

Module van LED-Maniak heeft nog niet de laatste update dus geen idee of dat al is opgelost. Ik ben redelijk afhankelijk van de airco in de kinderkamer en die wil ik op 17 graden hebben dus daar zit hij niet meer in. Binnenkort verder testen met de airco in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Acidrain schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:12:
Wat leegstaand pand betreft, mijn situatie:

Airco's geplaatst september 2024
Woonkamer: SRK50ZS-W (Single split) (Manufacturing year 2023)
Slaapkamer: SRK20ZS-W (Single split) (Manufacturing year 2024)
Kinderkamer: SRK20ZS-W (Single split) (Manufacturing year 2024)

Achteraf m-rac wifi modules ingebouwd icm Smart-m-air app oktober 2024
Alle 3 de units gekoppeld via de HACS\Mitsubishi WF-RAC in Home Assistant

Op de afstandbediening kan ik op alle 3 niet lager dan 19 bij verwarmen.
In de Smart-m-air app kan ik niet lager dan 18 bij verwarmen met leegstaand pand uit.
In Home Assistant kan ik wel lager dan 18 en zodra ik dat doe (vanaf 17,5) springt in de Smart-m-air app automatisch leegstaand pand modus aan.

Zodra ik een ClimaControl module van LED-Maniak inbouw (getest in de airco op de kinderkamer) springt hij na een paar seconden automatisch terug naar 18 graden als ik in Home Assistant lager dan 18 graden instel en is in de Smart-m-air app de leegstaand pand modus niet meer beschikbaar voor die airco, de andere 2 airco's nog wel.

Bouw ik de ClimaControl module weer uit dan is leegstaand pand wel weer beschikbaar en kan ik weer lager dan 18 graden.

Module van LED-Maniak heeft nog niet de laatste update dus geen idee of dat al is opgelost. Ik ben redelijk afhankelijk van de airco in de kinderkamer en die wil ik op 17 graden hebben dus daar zit hij niet meer in. Binnenkort verder testen met de airco in de slaapkamer.
Offset aanzetten. Setp 19 = 17c
Kan je kindje lekker slapen. :)

Of eco. Setp 20 = 17.5 (na 2 uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
xHEMANx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:01:
[...]

Je bedoelt de offset uitzetten. Met de standaard 2 graden offset verwarmt de unit bij setpoint 19 tot 21 graden en bij de grond wordt het dan ongeveer 19 graden. Met de offset uit verwarmt de unit bij setpoint 19 tot 19 graden en wordt het bij de grond omgeveer 17 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:55
Ik kom er achter als de binnenunit in de woonkamer verwarmt, en ik zet hem in de slaapkamer op de ventilatiestand, dat er in de slaapkamer ook warme lucht uit komt. Is dat normaal?

Ik vind het zelf prettig om 's nachts een ventilator aan te hebben. Enerzijds voor luchtcirculatie, anderzijds voor de 'white noise'. Maar als we de woonkamer 's nachts laten draaien, dan wordt het echt te warm voor mij in de slaapkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
xHEMANx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:01:
[...]

Mijn post ging meer over de leegstand pand functie die soms wel en soms niet beschikbaar is. De kinderkamer blijft nu keurig op 17 graden ter hoogte van het bedje. Hij pendelt alleen als een gek wat je op hoofd hoogte als je staat wel goed merkt. Dat wilde ik oplossen met een climate control en een externe thermometer maar dan verlies ik de leegstaand pand modus en dat wil ik eigenlijk niet.

Ecomodus kan ik niet gebruiken. Ik bedien de airco volledig automagisch via HA en de ecomodus kan alleen met de afstandbediening die dom is.

Setpoint heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Shadow_Zero schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:44:
Ik kom er achter als de binnenunit in de woonkamer verwarmt, en ik zet hem in de slaapkamer op de ventilatiestand, dat er in de slaapkamer ook warme lucht uit komt. Is dat normaal?

Ik vind het zelf prettig om 's nachts een ventilator aan te hebben. Enerzijds voor luchtcirculatie, anderzijds voor de 'white noise'. Maar als we de woonkamer 's nachts laten draaien, dan wordt het echt te warm voor mij in de slaapkamer...
Bij Mitsubishi wel. Warmte lekt naar andere binnen-units met name als die de warmte niet goed kwijt kan in de andere units. Je zou de woonkamer ventilator dus hoger kunnen zetten, dan is er minder te lekken naar de andere units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Flatisa schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Bij Mitsubishi wel. Warmte lekt naar andere binnen-units met name als die de warmte niet goed kwijt kan in de andere units. Je zou de woonkamer ventilator dus hoger kunnen zetten, dan is er minder te lekken naar de andere units.
Dat had wel goede informatie geweest om vooraf te weten, pffff... Is dat alleen bij MHI? Of ook wel andere fabrikanten? Maakt wellicht de keuze wat makkelijker om de woonkamer 's nachts toch maar uit te zetten ; )
(maar goed, we gebruiken de ventilator stand ook wel eens als white noise voor de dreumes z'n middagslaapje...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:31
Flatisa schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Een grote buitenunit met kleine binnenunits, is dan niet bepaald wenselijk.
Aan de andere kant hoe groot zou het verlies daadwerkelijk zijn, alle warmte blijft immers binnen de schil van je huis.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Shadow_Zero schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Dat had wel goede informatie geweest om vooraf te weten, pffff... Is dat alleen bij MHI? Of ook wel andere fabrikanten? Maakt wellicht de keuze wat makkelijker om de woonkamer 's nachts toch maar uit te zetten ; )
(maar goed, we gebruiken de ventilator stand ook wel eens als white noise voor de dreumes z'n middagslaapje...)
Zoek maar eens op de term bleeding in dit topic :
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

[ Voor 9% gewijzigd door pjotter1965 op 07-02-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dit is toch geen 'bleeding'? Kun je überhaupt wel alleen de ventilator aanzetten (dus zonder te verwarmen) terwijl de compressor van de buitenunit draait? Dan ben je toch gewoon aan het verwarmen, of zijn er magneetkleppen per binnenunit die dat moeten voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
Kennelijk zijn die kleppen er niet. Ik 'misbruik' bleeding nu om de zolder mee te verwarmen als er warmtevraag is bij een andere binnenunit, inderdaad, met 'fan only'.

Erg prettige en rustige manier van verwarmen als ik daar werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:28
[...]

Zoek op 'bleeding' in dit topic en andere LLWP-topics. Het is niet 'om vermogen kwijt te kunnen' ofzo, het is inherent aan verwarmen met multisplits. Ongeacht het merk. You can't change physics.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Je bedoelt de offset uitzetten. Met de standaard 2 graden offset verwarmt de unit bij setpoint 19 tot 21 graden en bij de grond wordt het dan ongeveer 19 graden. Met de offset uit verwarmt de unit bij setpoint 19 tot 19 graden en wordt het bij de grond omgeveer 17 graden.
Owja. Verrek je hebt gelijk. Als je met externe sensor offset aanzet. Wordt het 21 graden bij de sensor als je hem op 19. Haha. Kindje te zweten in bed. Mn brein zat nog bij een interne sensor. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
[...]

Tip. Zet airco uit. Ga naar youtube. Zoek op "stofzuiger". Sweet dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
RudolfR schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:48:
Kennelijk zijn die kleppen er niet. Ik 'misbruik' bleeding nu om de zolder mee te verwarmen als er warmtevraag is bij een andere binnenunit, inderdaad, met 'fan only'.

Erg prettige en rustige manier van verwarmen als ik daar werk.
Die "bleeding" vreet wel gewoon extra stroom. Even voor het geval sommigen denken dat het een soort gratis verwarming is, dat hoopte ik nl ook tot ik het ging testen op mn multi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Even een vraagje. Hoe bevestigen jullie de externe sensors aan de muur? Ik heb het idee dat de kou van de muur de sensor beinvloed. Is er een manier om dit (gemakkelijk) te voorkomen?

Ik wil hem niet op de eettafel hebben liggen, want dan lopen de kids ermee te spelen of ligt die op de grond oid, met als resultaat sauna in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
xHEMANx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:12:
Even een vraagje. Hoe bevestigen jullie de externe sensors aan de muur? Ik heb het idee dat de kou van de muur de sensor beinvloed. Is er een manier om dit (gemakkelijk) te voorkomen?

Ik wil hem niet op de eettafel hebben liggen, want dan lopen de kids ermee te spelen of ligt die op de grond oid, met als resultaat sauna in huis.
Staat er hier een op een kast. Een ander achter het doek van een schilderij.
Inderdaad, als je muur een buitenmuur is kan dat veel koude straling geven. Je zou de sensor op iets wat isolerent werkt kunnen plakken wellicht.
Acidrain schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:01:
[...]

Mijn post ging meer over de leegstand pand functie die soms wel en soms niet beschikbaar is. De kinderkamer blijft nu keurig op 17 graden ter hoogte van het bedje. Hij pendelt alleen als een gek wat je op hoofd hoogte als je staat wel goed merkt. Dat wilde ik oplossen met een climate control en een externe thermometer maar dan verlies ik de leegstaand pand modus en dat wil ik eigenlijk niet.

Ecomodus kan ik niet gebruiken. Ik bedien de airco volledig automagisch via HA en de ecomodus kan alleen met de afstandbediening die dom is.

Setpoint heb ik nog niet geprobeerd.
Voor de kinderkamer zou ik even een offset in de sensor programmeren, daar kan ik je via DM wel mee helpen.

Ik heb laatst iemand anders geholpen die 18 graden in de huiskamer al warm vond, dus daar hebben we 4 graden offset ingesteld. Nu draait de airco bij hem op een "comfortabele" 14 graden en regelt ook op die temperatuur heel rustig.

[ Voor 43% gewijzigd door LED-Maniak op 07-02-2025 23:31 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
@LED-Maniak Dat zou wel fijn zijn. Komt de optie voor leegpand modus nog een keer terug in een update? Ik las dat je daarvoor moet weten welke units het ondersteunen?
Momenteel is de climate control weer uitgebouwd, ik was van plan hem eerst in de slaapkamer in te bouwen om hem goed op de wifi te krijgen en de sensor te pairen en om hem in HA te krijgen. Als dat gelukt is bouw ik hem weer terug in de kinderkamer.
Is die offset iets wat ik zelf in kan stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 14:32
xHEMANx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Leegstaand pand is waarschijnlijk alleen voor de wifi modellen of nieuwe modellen.

Zelfde probleem als ik hierboven beschreef.

Leegstaand pand werkt op mijn nieuwe multisplit boven met wifi.

Is niet te vinden voor mn oudere singlesplit zonder wifi (later erbij gekocht).

Zelfde app. Toen ik de wifi modules (een oude met een nieuwe) gewisseld had, was leegstaand pand een paar sec zichtbaar en was toen weer weg. Dus dat helpt niet.

Edit: even je vorige posts ook gelezen. Je hebt de wifi module er later bij gekocht correct? En je hebt een airco uit 2024.

Dan zit er dus verschil tussen de wifi aircos en de wifiloze aircos. De wifi aircos hebben meer opties.
(Nu baal ik dat ik destijds 100 euro bespaard heb en een losse wafrac voor 50 euro erbij gekocht heb later) :( |:(
De Airco is uit 2024 en de Wifi module heb ik erop aangesloten idd. Zie foto van de wifi module
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Eha7ObfxyqQi-7BSPWjEna9eqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEhbFdpeqj07XzIeD7LPh3VR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIG_9wFpkthEo-ysv1Pby5IZE54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohQVDnExL5GHxAqkS9yqHF3F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
xHEMANx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:01:
[...]

Tip. Zet airco uit. Ga naar youtube. Zoek op "stofzuiger". Sweet dreams!
We hebben op de smartphone ook zo'n app met geluiden om baby's aan het slapen te krijgen ;)
Alleen dan heb ik nog geen luchtcirculatie. Misschien toch overwegen de ventilatortoren weer van stal te halen...

Kost het de split unit alleen stroom voor het ventileren? Of op de een of andere manier ook extra stroom als een andere unit aan het verwarmen/koelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Shadow_Zero schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:37:
[...]

We hebben op de smartphone ook zo'n app met geluiden om baby's aan het slapen te krijgen ;)
Alleen dan heb ik nog geen luchtcirculatie. Misschien toch overwegen de ventilatortoren weer van stal te halen...

Kost het de split unit alleen stroom voor het ventileren? Of op de een of andere manier ook extra stroom als een andere unit aan het verwarmen/koelen is?
Alleen ventileren is maar een paar watt, als de andere units uit staan.

Als een andere unit aan het verwarmen is, dan kost het meer wattage. Omdat die de kamer dan aan het opwarmen is. Gratis warmte krijg je alleen van de zon. 8) (tot ze een manier bedenken om daar ook belasting voor te innen)

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 08-02-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
xHEMANx schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Alleen ventileren is maar een paar watt, als de andere units uit staan.

Als een andere unit aan het verwarmen is, dan kost het meer wattage. Omdat die de kamer dan aan het opwarmen is. Gratis warmte krijg je alleen van de zon. 8) (tot ze een manier bedenken om daar ook belasting voor te innen)
Ik weet niet of we nu op 1 lijn zitten :o
De unit die alleen ventileert, daar maakt het stroomverbruik niet bij uit als hij als enige ventileert, tov. als hij "bleed" omdat een andere unit verwarmt/koelt? Of in welke hoedanigheid vreet "bleeding" extra stroom??
Want in eerste instantie klinkt het wel mij wel als dat een unit die ventileert en 'profiteert' van bleeding (want de woonkamer verwarm je sowieso toch al), soort van die kamer verwarmt zonder dat het de slaapkamer unit extra stroom kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Doordat de binnenuit warmte wegblaast uit het systeem (en in een andere kamer) dan waar de multi het voor had opgewarmd.
Dan moet het systeem daar harder werken om het setpoint te bereiken, om het "verlies" te compenseren.

Bleeding wordt nl. wel verergerd door de fan aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Shadow_Zero schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Ik weet niet of we nu op 1 lijn zitten :o
De unit die alleen ventileert, daar maakt het stroomverbruik niet bij uit als hij als enige ventileert, tov. als hij "bleed" omdat een andere unit verwarmt/koelt? Of in welke hoedanigheid vreet "bleeding" extra stroom??
Want in eerste instantie klinkt het wel mij wel als dat een unit die ventileert en 'profiteert' van bleeding (want de woonkamer verwarm je sowieso toch al), soort van die kamer verwarmt zonder dat het de slaapkamer unit extra stroom kost.
Wat @RudolfR zegt.

Als jij aan het "bleeden" bent. En de kamer waar jij "bleed" wordt opgewarmd van 14c naar 17c (als voorbeeld) dan vreet die net zoveel stroom als dat je die kamer op verwarmen zet op een setpoint waarmee het resultaat is dat het 17c in de kamer wordt.

Warmte = stroom (gratis warmte bestaat niet)

Bij de stekker van de airco een energy socket ertussen zetten en meten maar. heb je wat te doen als de kleine slaapt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 08-02-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
RudolfR schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:16:
Doordat de binnenuit warmte wegblaast uit het systeem (en in een andere kamer) dan waar de multi het voor had opgewarmd.
Dan moet het systeem daar harder werken om het setpoint te bereiken, om het "verlies" te compenseren.

Bleeding wordt nl. wel verergerd door de fan aan te zetten.
Als je de ventilator aanzet, ben je dan niet gewoon aan het verwarmen? Bij een gegeven vermogen van de (multi-)buitenunit, is er een verschil tussen een binnenunit die verwarmt en eentje die alleen blaast op dezelfde ventilatorstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:48
Rijo038 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:33:
instellen op een halve graad geeft hetzelfde resultaat als instellen op de hele graad erboven. anders gezegd, 21,5 is hetzelfde als 22 voor de airco.
Nou hier op de MHI ZSX werken de halve graden perfect.
Stond de hele nacht op 18 graden setpoint. (is dan binnen 20c graden). Een halve graden omhoog gezet en na enkele minuten (gezien via de HomeWizard) begon hij meer stroom te trekken , en verwarmde vervolgens keurig een halve groot omhoog (20.5c graden). (Vervolgens op 19c gezet en verwarmd dan verder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1sOCSEP0nUn1C8Qi8hcZHzg6m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HukgWFvLfO3i9J0XX0j8wTKa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
xHEMANx schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Wat @RudolfR zegt.

Als jij aan het "bleeden" bent. En de kamer waar jij "bleed" wordt opgewarmd van 14c naar 17c (als voorbeeld) dan vreet die net zoveel stroom als dat je die kamer op verwarmen zet op een setpoint waarmee het resultaat is dat het 17c in de kamer wordt.

Warmte = stroom (gratis warmte bestaat niet)

Bij de stekker van de airco een energy socket ertussen zetten en meten maar. heb je wat te doen als de kleine slaapt. :)
Ik had de perceptie dat alle stroomkabels naar de buitenunit gaan en die dan weer naar de meterkast :o
Ik heb nergens een zichtbare stekker iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Tabellen nooit begrepen : het gebruik van meerdere binnenunits zorgt met bepaalde combinaties voor een lager verbruik dan verwarmen met 1 binnenunit. ?????
Zo is het minimaal verbruik bij gebruik van 1 binnen-unit ( 320 W ) hoger dan wanneer je 3 binnen-units gebruikt ( 270 W )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qsi8yFaZt5JkzQ3vi7YZoF8lP6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vi2UpH4lVx0xCgWCuGeE2401.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Rsport40 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:24:
[...]

Nou hier op de MHI ZSX werken de halve graden perfect.
Stond de hele nacht op 18 graden setpoint. (is dan binnen 20c graden). Een halve graden omhoog gezet en na enkele minuten (gezien via de HomeWizard) begon hij meer stroom te trekken , en verwarmde vervolgens keurig een halve groot omhoog (20.5c graden). (Vervolgens op 19c gezet en verwarmd dan verder).

[Afbeelding]
Van 18 naar 18.5 zetten is eigenlijk van 18 naar 19 zetten.

Zet hem vannacht eens op 18.5 en morgen ochtend op 19. Dan kan je het testen.

Na een tijdje zakt de temp een halve graad. Tenminste bij mij zit hij altijd een halve graad tot een hele graad onder setpoint. Zowel met verlengde interne sensor als met de climacontrol.

Maar ik heb geen zsx. Dus who knows...

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 08-02-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Shadow_Zero schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:55:
[...]

Ik had de perceptie dat alle stroomkabels naar de buitenunit gaan en die dan weer naar de meterkast :o
Ik heb nergens een zichtbare stekker iig!
Ah dat kan heel goed. Had ik eerst ook. Kabel doorgeknipt en er een stekker op gezet. Andere kant stekkerdoos. :)

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 08-02-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Martin7182

Ja, absoluut, maar de unit regelt niet actief op temperatuur.

Je kunt wel zien wanneer de zolderunit wordt uitgezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-Ut_TBQOzUO6O-3DB3s4alYBoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COygyRkzUV3F9aKqk6VcNcuT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdv61
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-04 07:10
pjotter1965 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:14:
Tabellen nooit begrepen : het gebruik van meerdere binnenunits zorgt met bepaalde combinaties voor een lager verbruik dan verwarmen met 1 binnenunit. ?????
Zo is het minimaal verbruik bij gebruik van 1 binnen-unit ( 320 W ) hoger dan wanneer je 3 binnen-units gebruikt ( 270 W )[Afbeelding]
Ik kan dit bevestigen. Heb een tripple systeem. Als ik alleen de woonkamerunit aan heb meet ik biijvoorbeeld 1500w verbruik. Zet ik dan de unit boven ook aan op ventilatiestand dan zakt het totaalverbruik van beide units met 150w naar 1350w. Zet ik daarna de 3e unit ook nog eens aan op ventileren dan zakt het totaalverbruik nog eens ongeveer 60w terug naar 1290w. Dus op 3 plaatsen warmte met een lager totaal stroomverbruik. ;)
Mijn installateur verklaarde dit door dat de buitenunit als die aan staat een grote hoeveelheid warmte verplaatst naar 1 binnenunit en er dan een soort tegendruk ontstaat, waardoor hij hard moet werken om die warmte binnen ook af te leveren. Zet je een tweede unit aan op ventilatierstand dan kan de buitenunit z'n geproduceerde warmte beter kwijt en gaat daardoor langzamer draaien. Met een derde unit erbij gebeurd dat nog een keer en draait de buitenunit nog iets lichter en dus in totaal zuiniger dan met maar 1 unit aan. Dus ja, ik beschouw het wel als gratis warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
rvdv61 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:31:
[...]

Ik kan dit bevestigen. Heb een tripple systeem. Als ik alleen de woonkamerunit aan heb meet ik biijvoorbeeld 1500w verbruik. Zet ik dan de unit boven ook aan op ventilatiestand dan zakt het totaalverbruik van beide units met 150w naar 1350w. Zet ik daarna de 3e unit ook nog eens aan op ventileren dan zakt het totaalverbruik nog eens ongeveer 60w terug naar 1290w. Dus op 3 plaatsen warmte met een lager totaal stroomverbruik. ;)
Mijn installateur verklaarde dit door dat de buitenunit als die aan staat een grote hoeveelheid warmte verplaatst naar 1 binnenunit en er dan een soort tegendruk ontstaat, waardoor hij hard moet werken om die warmte binnen ook af te leveren. Zet je een tweede unit aan op ventilatierstand dan kan de buitenunit z'n geproduceerde warmte beter kwijt en gaat daardoor langzamer draaien. Met een derde unit erbij gebeurd dat nog een keer en draait de buitenunit nog iets lichter en dus in totaal zuiniger dan met maar 1 unit aan. Dus ja, ik beschouw het wel als gratis warmte.
Ik gok dat alle 3 de kamers er dan langer over doen om warm te worden, dan als je 1 unit aan hebt in 1 kamer. Dus dat hij langer 1290w trekt dan dat je 1 kamer verwarmt. In zn eentje zal hij sneller terug moduleren, zodra de kamer op temp is.

Ik merkte dat als ik de triple aan heb op 1 kamer en de ventilatie op orkaan aanzet in een andere kamer, dat de eerste kamer zijn warmte verliest. (Aangezien ik enkel glas heb, zal het meer te merken zijn dan als je triple hebt, maar het idee is hetzelfde)

Maar misschien kan hij de boel wel iets efficiënter verwarmen met alle 3 de aircos aan. Maar dat zou hij dan ook zijn als je alle 3 op verwarmen zet. :*)

Aangezien dat erg lastig te meten is en ik liever heb dat hij zelf terug moduleert als hij de boel op temperatuur heeft, in plaats van maar door te gaan met warme lucht in een kamer te blazen op ventilatie, zet ik de boel gewoon op gecontroleerd verwarmen ipv ongecontroleerd ventileren.

[ Voor 15% gewijzigd door xHEMANx op 09-02-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 17:31
Hallo allemaal,

Ik lees dit topic nu een poosje mee omdat ik in de werkkamer een MHI SRK35ZSX-W heb. Die gebruik ik voor verwarming en straks ook voor koeling in de zomer.

Het warmteverlies in de kamer is echter niet groot genoeg om pendelen tegen te gaan als de ruimte op temperatuur is. Nou zou ik de deur wat open kunnen zetten, maar dat wil ik liever niet i.v.m. geluid en ongewenst opwarmen van de bijkeuken.

Mijn vraag is eigenlijk concreet (antwoord heb ik niet terug kunnen vinden): wat is beter voor de airco?
1. De airco zelf laten regelen met pendelen als gevolg (meest comfortabel).
2. Via Home Assistant een automation maken om de hysterese wat te vergroten, dus dat de airco feitelijk minder vaak aan/uit gaat (iets minder comfortabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
JarnoH schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:52:
Mijn vraag is eigenlijk concreet (antwoord heb ik niet terug kunnen vinden): wat is beter voor de airco?
2. Via Home Assistant een automation maken om de hysterese wat te vergroten, dus dat de airco feitelijk minder vaak aan/uit gaat (iets minder comfortabel).
Er is ook nog een 3. Airco aansturen met een externe tempsensor icm climate control zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2233498/0

Hij gaat dan minder pendelen omdat de temp sensor buiten de warmte bubbel te plaatsen is.

[ Voor 47% gewijzigd door Acidrain op 10-02-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
Acidrain schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Er is ook nog een 3. Airco aansturen met een externe tempsensor icm climate control zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2233498/0

Hij gaat dan minder pendelen omdat de temp sensor buiten de warmte bubbel te plaatsen is.
Bedankt voor je suggestie!

Gezien de laatste berichten hierover en mijn persoonlijke ervaring twijfel ik of dat iets gaat oplossen. Ondanks de 'bubbel' verwarmt de airco namelijk netjes in 1 keer naar de temperatuur die ik wil. Dat klopt ook zo want dat meet ik met een losse temperatuurmeter op de plek waar ik die temperatuur wil hebben. Echter, als die temperatuur dus is bereikt begint het pendelen. De ruimte verliest (zoals verwacht ook wel) te weinig warmte en de airco kan niet voldoende terug moduleren.

Omdat het goed is geïsoleerd blijft het aardig goed op temperatuur, dus af en toe automatisch weer aanzetten via HA kan prima. Maar ik vraag me af of dit veel uitmaakt voor de compressor. Want die start dan weer "kouder", dan bij het snellere pendelen wat de airco doet als ik hem gewoon laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:14
JarnoH schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:52:
Hallo allemaal,

Ik lees dit topic nu een poosje mee omdat ik in de werkkamer een MHI SRK35ZSX-W heb. Die gebruik ik voor verwarming en straks ook voor koeling in de zomer.

Het warmteverlies in de kamer is echter niet groot genoeg om pendelen tegen te gaan als de ruimte op temperatuur is. Nou zou ik de deur wat open kunnen zetten, maar dat wil ik liever niet i.v.m. geluid en ongewenst opwarmen van de bijkeuken.

Dat moet een beste werkkamer zijn om er een 3.5 te plaatsen. Die heb ik bij ons in de woonkamer/keuken hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Rijo038 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Dat moet een beste werkkamer zijn om er een 3.5 te plaatsen. Die heb ik bij ons in de woonkamer/keuken hangen
Met dit weer lukt het een 3.5 hier om een goed geisoleerde kamer van 42m2 op 21(op externe sensor) te krijgen dus dat is of een flink overbemeten unit, of inderdaad een flinke werkkamer.

Tot hoeveel watt schakelt je unit terug @JarnoH voordat hij gaat pendelen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
LED-Maniak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:29:
[...]

Met dit weer lukt het een 3.5 hier om een goed geisoleerde kamer van 42m2 op 21(op externe sensor) te krijgen dus dat is of een flink overbemeten unit, of inderdaad een flinke werkkamer.

Tot hoeveel watt schakelt je unit terug @JarnoH voordat hij gaat pendelen?
Hij is inderdaad aan de grote kant. Maar dit was een betere aanbieding dan een 2.5 die ik kreeg. Eigenlijk is deze bizar goedkoop geïnstalleerd en ook echt heel goed (heb erbij gestaan en ik vergelijk dit met de ervaring die ik heb met onze Daikin lucht/water WP die door een andere partij is geïnstalleerd). Nam een beetje aan dat deze ongeveer vergelijkbaar zou kunnen terug moduleren als de kleinere, maar dat had ik achteraf misschien beter moeten uitzoeken.

Hij gaat in ieder geval pendelen nadat hij een poosje 1,1A / ~250 watt heeft gebruikt. Gaat de 2.5 nog verder terug?

Om pendelen tegen te gaan schakel ik hem nu af en toe handmatig aan/uit. Maar dat kan ik ook gaan automatiseren met HA. Vraag me alleen af wat beter is voor de unit. Via HA of hem zelf laten pendelen. Sowieso is gebruik ik hem echt als ad-hoc verwarming. En dan is het wel lekker dat de ruimte na 5 minuten al fijn is qua temperatuur.

[ Voor 17% gewijzigd door JarnoH op 10-02-2025 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
JarnoH schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Hij is inderdaad aan de grote kant. Maar dit was een betere aanbieding dan een 2.5 die ik kreeg. Eigenlijk is deze bizar goedkoop geïnstalleerd en ook echt heel goed (heb erbij gestaan en ik vergelijk dit met de ervaring die ik heb met onze Daikin lucht/water WP die door een andere partij is geïnstalleerd). Nam een beetje aan dat deze ongeveer vergelijkbaar zou kunnen terug moduleren als de kleinere, maar dat had ik achteraf misschien beter moeten uitzoeken.

Hij gaat in ieder geval pendelen nadat hij een poosje 1,1A / ~250 watt heeft gebruikt. Gaat de 2.5 nog verder terug?

Om pendelen tegen te gaan schakel ik hem nu af en toe handmatig aan/uit. Maar dat kan ik ook gaan automatiseren met HA. Vraag me alleen af wat beter is voor de unit. Via HA of hem zelf laten pendelen. Sowieso is gebruik ik hem echt als ad-hoc verwarming. En dan is het wel lekker dat de ruimte na 5 minuten al fijn is qua temperatuur.
Nee hoor prima! De 3,5 moduleert even ver terug als de 2,5! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:03
JarnoH schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Om pendelen tegen te gaan schakel ik hem nu af en toe handmatig aan/uit. Maar dat kan ik ook gaan automatiseren met HA.
Gewoon laten pendelen, kan in jou geval echt geen kwaad. Eventueel kijken of de unit op silent mode een lagere compressor snelheid hanteert bij opstarten. 3.5 zit op 60Hz bij opstarten, silent limiteert compressor snelheid tot 45Hz. Dan is die ook wat minder agressief bij het oppakken, wat langere periodes tussen de pendel zou moeten opleveren.

Als je nu last hebt van pendelen wordt het voorjaar wel pittig denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:06
Probeer eens de silent mode om hem nog wat af te knijpen. De 3.5ZSX hier in de woonkamer kan terug tot zo'n 137W, maar dat is wel bij warmere buitentemperaturen (+/- 10°C). Gisteravond was het rond de 3°C en toen pruttelde hij op 350W.

Vandaag (sneeuw en net rond vriespunt) zal het nog wel lastiger zijn bij je, want bij defrosten negeert hij silent mode en gaat hij volle bak draaien tijdens/na een defrost, waardoor je in een defrost-loop terecht kan komen.

Zou toch deur maar open zetten zodat andere kamers ook wat warmte wegsnoepen.

Pendelen ontkom je soms gewoon niet aan. Ik heb op m'n werkkamer op zolder een 2kW single en die begint ook al vrij vlot te pendelen als de ruimte op temperatuur is.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2025 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JarnoH
Fantastisch, bedankt voor jullie input allemaal! Erg nuttig. Fijn dat de 3.5 inderdaad net zo ver terug moduleert als de 2.5! Ik ga de silent mode eens proberen.

De ruimte is met minimaal 120mm PIR geïsoleerd. Dus in het voorjaar verwacht ik dat ik hem gewoon even 2x kort aanzet en dan zal de temperatuur wel prima blijven.

Merk wel dat de ruimte sneller afkoelt omdat de afgifte enkel lucht is en omdat ik ad-hoc verwarm. Dus de materialen in de ruimte warmen niet echt op. Op zich moet ik zeggen dat het me ondanks dat heel goed bevalt om te stoken met de airco. In de rest van de woning gaat alles op vloerverwarming. Maar voor deze ruimte was een losse airco net zo duur qua aanleggen als vloerverwarming. En ik denk dat ik in de zomer heel blij ga zijn met die keuze 😊. Dit gaat natuurlijk wel veel beter koelen dan via de vloer.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:48
.

[ Voor 98% gewijzigd door Rsport40 op 13-02-2025 13:57 ]

• Markusss
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-02 14:30
Goedenavond.

Ik heb nog een vraag over de weekly schedule. Ik heb het stappenplan uit de manual gevolgd met als laatste stap op het program knopje te drukken waarna de airco unit de 3 piepjes geeft (wat blijkbaar de bevestiging is dat het programma ontvangen is). Ik dacht top.. volgende ochtend kom ik beneden maar de airco is niet aangegaan. Ik heb nog een beetje zitten spelen daarnet, dus telkens de tijd aangepast naar huidige tijd + 10 minuten om te kijken of hij zou starten. Het enige wat gebeurt is dat de afstandsbediening aangaat. Toen dacht ik, hmm misschien tijdens het aangaan van de afstandsbediening moet ik hem richten op de airco, maar dit werkte ook niet.

Iemand dus nog een idee?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Markusss schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:09:
Goedenavond.

Ik heb nog een vraag over de weekly schedule. Ik heb het stappenplan uit de manual gevolgd met als laatste stap op het program knopje te drukken waarna de airco unit de 3 piepjes geeft (wat blijkbaar de bevestiging is dat het programma ontvangen is). Ik dacht top.. volgende ochtend kom ik beneden maar de airco is niet aangegaan. Ik heb nog een beetje zitten spelen daarnet, dus telkens de tijd aangepast naar huidige tijd + 10 minuten om te kijken of hij zou starten. Het enige wat gebeurt is dat de afstandsbediening aangaat. Toen dacht ik, hmm misschien tijdens het aangaan van de afstandsbediening moet ik hem richten op de airco, maar dit werkte ook niet.

Iemand dus nog een idee?
Als je ook een Wifi module gebruikt dan werkt dat schedule gebeuren niet via de afstandsbediening.

• Markusss
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-02 14:30
jobr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:40:
[...]

Als je ook een Wifi module gebruikt dan werkt dat schedule gebeuren niet via de afstandsbediening.
Ah dit wist ik niet. Dus zo lang er een WiFi module aan de airco gekoppeld zit werkt het niet via de afstandsbediening? Of alleen als je ook programmas via de app hebt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Markusss schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:19:
[...]

Ah dit wist ik niet. Dus zo lang er een WiFi module aan de airco gekoppeld zit werkt het niet via de afstandsbediening? Of alleen als je ook programmas via de app hebt ingesteld?
Met Wifi module werkt weekschema via afstandbediening niet. Weekschema via de app werkt wel.
Dit is althans het geval met de "oude" MHI's waar de WiFi niet standaard zat ingebouwd.
Ik ben benieuwd of dit met het nieuwe MHI Wifi model nog steeds het geval is.

P.s.
Ik heb ooit eens gehoord dat indien je via de app een weekschema instelt en vervolgens het laatst ontvangen commando vóórdat een schema geactiveerd zou moeten worden, van de afstandbediening afkomstig is, dat dit ook problemen kan geven met het triggeren van het ingevoerde schema.

Tevens komt het commando vanuit de "Cloud" in plaats van je lokale netwerk. Dus ook dit kan een reden zijn dat niet altijd alle commando's goed doorkomen.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 19:33
Heeft iemand ook al eens het stroomverbruik vergeleken dat de airco rapporteert met een externe meter?

Hier bijvoorbeeld van een multi-split met 2 binnenunits:
Blauw = Shelly Plug S, gekalibreerd met een gekalibreerde multimeter
Geel = Integratie van de stroommeting door de AC zelf gerapporteerd (met 0A geïnterpreteerd als 5W)
Paars = interne kWh meting van beide binnenunits opgeteld
Rood = interne kWh meting binnenunit 1
Groen = interne kWh meting binnenunit 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iQ_cVx0JXA6sedhkE0CUgOeHWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMI17z6UB3eISgfysP0OyXuO.png?f=fotoalbum_large

De afgelopen dagen, kWh per dag:
ShellyIntegratieInterne kWh opgeteld
3.382.772
3.162.562
1.851.531.25
3.272.672
2.411.951.5
1.881.561.25
4.413.93.5
6.915.875
4.73.84

De interne AC sensor wijkt dus nog best wel af van 't geheel. Even per dag de factor om 't mee te corrigeren:

ShellyShelly / IntegratieShelly / Interne kWh opgeteld
3.381.221.69
3.161.231.58
1.851.211.48
3.271.221.64
2.411.241.61
1.881.211.50
4.411.131.26
6.911.181.38
4.701.241.18

Dus met ongeveer een factor 1.21 werkt de integratie nog best aardig, met het weer van de afgelopen week althans.

Het maakt wel uit hoe hard de airco bezig is, soms zit de interne stroommeter eronder, de andere keer er weer boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_t7JOvxhw1eI3RbJ-tqBrAz45g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U2C702yxdzEamep3bK2ZgyEm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
ik heb mijn MHI 3.5 wel eens gemeten (met een chinees kWh metertje) en kwam aan grofweg 9% te weinig geregistreerd in de app.

Dus in mijn Huis /energie sheet tel ik gewoon 10% bij de MHI verbruiken op en hou dat als (biervilt) waarheid aan.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Hansieo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:14:
ik heb mijn MHI 3.5 wel eens gemeten (met een chinees kWh metertje) en kwam aan grofweg 9% te weinig geregistreerd in de app.

Dus in mijn Huis /energie sheet tel ik gewoon 10% bij de MHI verbruiken op en hou dat als (biervilt) waarheid aan.
Ik vond de MHI nagenoeg overeenkomen met mijn homewizard plugs metingen.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Ik heb een losse meter tussen de airco en de airco zelf wijkt eigenlijk altijd af naar beneden. (blauw losse meter - geel MHI)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GZ3HLWZ06e47KrYQxfacgTj_d4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8VNbuplzna9Z0tGAP6yZXFkG.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
En weet je zeker dat die tussenstekker wél het juiste meet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:16
Naar mijn weten meet de MHI alleen de stroom dus vermenigvuldigen jullie hem met de echte spanningswaarde of een fixed getal van bijvoorbeeld 230? hier iig het eerste maar heb het vermogen nooit echt gecontroleerd met een andere kWh meter.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
KoningPaulus schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:39:
[...]

Ik vond de MHI nagenoeg overeenkomen met mijn homewizard plugs metingen.
Hier niet, de spanning ligt hier consequent hoger dan 230V terwijl MHI daarmee rekent. In de praktijk is het verbruik hier altijd meetbaar hoger dan de airco zelf aangeeft.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
Hmmbob schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:42:
En weet je zeker dat die tussenstekker wél het juiste meet dan?
Ik gebruik een eastron sdm120 met MID keuring.(zijn goed gekeurd voor verrekening) die zijn dus nauwkeurig.
Ik lees die dan weer uit via modbus.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Tinusvolkel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:52:
Naar mijn weten meet de MHI alleen de stroom dus vermenigvuldigen jullie hem met de echte spanningswaarde of een fixed getal van bijvoorbeeld 230?
Nee hoor. Geeft ook kWh terug. Gaat wel in stappen van 0,25 kWh

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 19-02-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
MiBe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:04:
Hier niet, de spanning ligt hier consequent hoger dan 230V terwijl MHI daarmee rekent.
Hoe weet je dat zo zeker dat MHI daarmee rekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
SkullboyNL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:30:
Ik heb een losse meter tussen de airco en de airco zelf wijkt eigenlijk altijd af naar beneden.
Misschien komt dat ook omdat de MHI voor de stroom niet elke mogelijke waarde weergeeft. Gaat bijv van 1,92 naar 2,20 A. Gaat dus in stapjes. Je losse meter gaat zonder stapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
jobr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Ja, en hoeveel faseverschuiving geeft een airco eigenlijk. Als je 230 V vermenigvuldigt met de gemeten stroom, dan doe je twee aannames en maak je mogelijk dus ook twee fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hberntsen
Tinusvolkel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:52:
Naar mijn weten meet de MHI alleen de stroom dus vermenigvuldigen jullie hem met de echte spanningswaarde of een fixed getal van bijvoorbeeld 230? hier iig het eerste maar heb het vermogen nooit echt gecontroleerd met een andere kWh meter.
Ik vermenigvuldig de stroommeting met het voltage van de P1 meter en dat weer gebruikt om te integreren over tijd.
Martin7182 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Ja, en hoeveel faseverschuiving geeft een airco eigenlijk. Als je 230 V vermenigvuldigt met de gemeten stroom, dan doe je twee aannames en maak je mogelijk dus ook twee fouten.
U * I is in principe schijnbaar vermogen en niet watt. Daardoor zou het een overschatting moeten zijn van het dagelijks verbruik in mijn integratie. Echter zit zelfs dat nog onder hetgeen dat mijn Shelly aangeeft. Als ik in de geschiedenis kijk van mijn Shelly is de arbeidsfactor meestal 1 wanneer de AC draait, behalve op de laagste stand van 280W (factor 0.78).

Nu is mijn Shelly dus ook maar met de hand gekalibreerd maar komt in ieder geval overeen met het wat ik hier lees dat de airco zelf te laag aan geeft. Ik had gehoopt dat de interne meter enigszins zou kloppen, of in ieder geval een constante afwijking had die goed te corrigeren viel. Nu lijkt mijn hacky-wacky manier van integreren meer op de Shelly dan wat de AC doet. Ben bang dat dat met ander weer/gebruik wel weer verder gaat afwijken.

• Martin7182
hberntsen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:51:
[...]

U * I is in principe schijnbaar vermogen en niet watt. Daardoor zou het een overschatting moeten zijn van het dagelijks verbruik in mijn integratie. Echter zit zelfs dat nog onder hetgeen dat mijn Shelly aangeeft. Als ik in de geschiedenis kijk van mijn Shelly is de arbeidsfactor meestal 1 wanneer de AC draait, behalve op de laagste stand van 280W (factor 0.78).
Dat voldoet toch niet aan de Netcode? Volgens mij is 0.85 de grens.

• MiBe
jobr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Omdat de unit alleen stroom (A) rapporteert en geen spanning (V).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Martin7182
MiBe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Omdat de unit alleen stroom (A) rapporteert en geen spanning (V).
Dat strookt niet met wat je eerder zei:
MiBe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Hier niet, de spanning ligt hier consequent hoger dan 230V terwijl MHI daarmee rekent. In de praktijk is het verbruik hier altijd meetbaar hoger dan de airco zelf aangeeft.

• MiBe
Martin7182 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Dat strookt niet met wat je eerder zei:

[...]
Leg uit? Want hij moet met een waarde voor spanning rekenen, terwijl hij die niet actief meet. Om verbruik (W) uit te rekenen zal je toch echt de stroom (A) met de spanning (V) moeten vermenigvuldigen. Als je alleen A hebt zal je dus V met iets in moeten vullen om W te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Als de unit alleen stroom rapporteert en zelf het vermogen berekent, dan hoeft hij toch niet per se uit te gaan van 230 V? Misschien meet en rekent hij gewoon met de actuele spanning zonder die door te geven.

• MiBe
Martin7182 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:01:
Als de unit alleen stroom rapporteert en zelf het vermogen berekent, dan hoeft hij toch niet per se uit te gaan van 230 V? Misschien meet en rekent hij gewoon met de actuele spanning zonder die door te geven.
Als ik W door A deel kom ik toch echt op 230 uit (terwijl de spanning op dat moment echt geen 230V is). Meet hij de actuele spanning überhaupt? In MHI-AC-Ctrl is die waarde nergens terug te vinden, en volgens mij geeft die alles door wat dat ding tot zijn beschikking heeft (in tegenstelling tot de officiële oplossing van MHI zelf). But correct me if I'm wrong.

[ Voor 6% gewijzigd door MiBe op 20-02-2025 13:19 ]

• Martin7182
Ja, dat zou kunnen, maar het is natuurlijk raar om een redundante waarde door te geven. Als ik het goed begrijp bepaalt de unit het vermogen uitsluitend op basis van gemeten stroom en geeft beide waarden door 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
Martin7182 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:33:
Ja, dat zou kunnen, maar het is natuurlijk raar om een redundante waarde door te geven. Als ik het goed begrijp bepaalt de unit het vermogen uitsluitend op basis van gemeten stroom en geeft beide waarden door 8)7
Het vermogen kun je niet bepalen uitsluitend op basis van gemeten stroom, om tot een het vermogen te komen moet je de gemeten stroom vermeningvuldigen met de spanning. Dus als hij die laatste waarde niet meet, zal hij daar zelf een getal in moeten vullen om überhaupt tot een waarde voor opgenomen vermogen te komen.

Ik denk dat dát is waar het fout gaat bij MHI, en dat de gegeven waarde daarom vaak afwijkt van het daadwerkelijk opgenomen vermogen, zoals een power meter - die zowel stroom als spanning meet - die registreert. Dan kan overigens alsnog aardig overeenkomen, mits je daadwerkelijke spanning overeenkomt met het getal waarmee MHI rekent. Echter is dat bij mij niet het geval en geeft hij structureel een te lage waarde weer voor opgenomen vermogen en neemt hij in werkelijkheid meer op.

• Martin7182
MiBe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Het vermogen kun je niet bepalen uitsluitend op basis van gemeten stroom, om tot een het vermogen te komen moet je de gemeten stroom vermeningvuldigen met de spanning. Dus als hij die laatste waarde niet meet, zal hij daar zelf een getal in moeten vullen om überhaupt tot een waarde voor opgenomen vermogen te komen.

Ik denk dat dát is waar het fout gaat bij MHI, en dat de gegeven waarde daarom vaak afwijkt van het daadwerkelijk opgenomen vermogen, zoals een power meter - die zowel stroom als spanning meet - die registreert. Dan kan overigens alsnog aardig overeenkomen, mits je daadwerkelijke spanning overeenkomt met het getal waarmee MHI rekent. Echter is dat bij mij niet het geval en geeft hij structureel een te lage waarde weer voor opgenomen vermogen en neemt hij in werkelijkheid meer op.
Ja, dat snap ik allemaal wel. Ik verbaas me er alleen over dat de unit stroom en vermogen rapporteert, terwijl dat gerapporteerde vermogen dus alleen afhangt van de stroom en een constante.

• hberntsen
De airco geeft geen voltage door, slechts de stroom in stappen van 14/51A en verbruik per 1/4kWh. Dus voor het actuele verbruik mis je dan het voltage en arbeidsfactor. Hopelijk meet de airco die zelf wel. Wat ook wel bijzonder daarbij is is dat mijn multi split per binnenunit een eigen verbruik rekent. Ik heb de stroom sensor niet meer bij beide aan staan, mijn herinnering zegt dat die wel bij beide units dezelfde waarde doorgaf.

• jobr
MiBe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:09:
Als ik W door A deel kom ik toch echt op 230 uit (terwijl de spanning op dat moment echt geen 230V is).
Hoe kom je aan die W(att) dan?
Want de MHI(-ac-ctrl) geeft helemaal geen W(att) terug.

Of gebruik je misschien de esphome variant van mhi-ac-ctrl?
Daar heb ik in het verleden hier wel eens een config van gezien waarin energy-power werd uitgerekend door A*230.

[ Voor 22% gewijzigd door jobr op 20-02-2025 18:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:08
Voor ieder die gebruikmaakt van MHI-AC-Ctrl-ESPHome, update (nog) niet naar 2025.2.x tot het ‘custom component’ issue is verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Laatst online: 11:00

JoepW

iRacer & Home Assistant

Theetjuh schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:54:
Voor ieder die gebruikmaakt van MHI-AC-Ctrl-ESPHome, update (nog) niet naar 2025.2.x tot het ‘custom component’ issue is verholpen.
Ik overweeg over te stappen op MQTT.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Liep al even te klooien. Moet aardig wat aangepast worden dus kan even duren. Ik heb hem nog terug kunnen zetten naar een oudere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
SkullboyNL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:31:
Ik heb een multi-split systeem met een SCM50ZS-W buitenunit en 1x SRK35ZS-WF en 2x SRK25ZS-WF binnenunits. In elke binnenunit zit een ESP8266 met daarop MHI-AC-CTRL (Esphome) en een externe DS18b20 temperatuursensor, die aan de andere kant van de kamer in de muur is verwerkt.

Nu loop ik tegen een merkwaardig verschijnsel aan. Ik wil namelijk dat de ventilator uitgaat zodra de ingestelde temperatuur binnen is bereikt. Bij de 3,5 kW en een van de 2,5 kW binnenunits gebeurt dit echter niet de ventilator blijft heel langzaam draaien. Bij de andere 2,5 kW binnenunit gaat de ventilator wél uit.

Ik heb de twee niet-functionerende binnenunits al op de F2-functie gezet, maar dit heeft niet geholpen. Is iemand dit probleem al eens eerder tegengekomen?

[Afbeelding]
Ik zou op mijn vloermodel graag deze instelling aanpassen zodat deze geen koude lucht blaast bij verwarmen. Ik heb bovenstaande optie echter niet op de afstandsbediening.

Op de afstandsbediening van de wandmodellen heb ik de optie wel.

Is hier iets voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Is er ook een filmpje over hoe men de fanrol eruit haalt en schoonmaakt? Tot nu toe enkel de filters schoongemaakt hier en op het oog lijkt de fanrol schoon. Maar als ik het toch een keer moet / wil doen wil ik wel een duidelijke instructie hebben. Er wordt vaak over gesproken, ook ivm het vervangen van de lagere ivm piepende fanrols, maar ik vind de instructies zelf zo snel niet terug.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Rukapul schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Ik zou op mijn vloermodel graag deze instelling aanpassen zodat deze geen koude lucht blaast bij verwarmen. Ik heb bovenstaande optie echter niet op de afstandsbediening.

Op de afstandsbediening van de wandmodellen heb ik de optie wel.

Is hier iets voor?
Welke vloermodel heb je? Ik heb het namelijk opgelost (zie hier onder). Misschien kan dat ook bij jou module.
SkullboyNL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:24:
Een tijdje gelden liep ik ook tegen dit probleem aan. Het gekke was dat ik dit had bij 2 van de 3 binnenunits. De 3de ging de fan wel mooi uit.
Ik ben erg veel aan het zoeken geweest en wat blijkt als je de WF-RAC hebt aangesloten werkt de fan uit functie niet. En daarna als je de WF-RAC er af haalt blijft de functie uit staan. De airco reageert dan ook niet meer op de F1-F2 functies.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door een RC-EX3A bedraade remote te halen met een SC-BIKN2-E interface module. De RC-EX3A heeft namelijk veel meer instellingen dan de gewone remote en je kan je airco er ook mee resetten naar de fabrieks instellingen. (wel een duur grapje dik 300 euro)

https://www.mhi-mth.co.jp.../pdf/pjz012a171_dutch.pdf
Ik gebruik beide modules niet meer dus als dat een oplossing is ben ik wel bereid om ze uit de lenen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SkullboyNL schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Welke vloermodel heb je? Ik heb het namelijk opgelost (zie hier onder). Misschien kan dat ook bij jou module.

[...]

Ik gebruik beide modules niet meer dus als dat een oplossing is ben ik wel bereid om ze uit de lenen.
SRF25ZS-W. Is dat dezelfde als jou?

Begrijp ik goed dat je zo'n instelling eenmalig naar de unit stuurt?

Ik gebruik mijn unit in combinatie met MHI-AC- CTRL module voor externe temperatuur en aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:33
Rukapul schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:56:
[...]

SRF25ZS-W. Is dat dezelfde als jou?

Begrijp ik goed dat je zo'n instelling eenmalig naar de unit stuurt?

Ik gebruik mijn unit in combinatie met MHI-AC- CTRL module voor externe temperatuur en aansturing.
Dat is dan een 10 keer voordeliger oplossing.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
tukker999 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Dat is dan een 10 keer voordeliger oplossing.
Wat bedoel je?

Spul scripten om unit uitschakelen wanneer er niet effectief verwarmd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 09:33
Ik bedoel dat een MHI-AC-Ctrl vele malen voordeliger is dan "een RC-EX3A bedrade remote te halen met een SC-BIKN2-E interface module".
Het is even gepruts maar dan heb je ook wat in combinatie met Domoticz of HomeAssistant.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Custom component had ik een workaround voor gevonden.

Maar zit nu nog te rommelen met de includes: waardoor het niet werkt 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
esphome:
  name: airco-overloop
  platformio_options:
    # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2
    board_build.f_cpu: 160000000L

includes:
  - mhi_ac_ctrl.h
  - MHI-AC-Ctrl-core.h
  - MHI-AC-Ctrl-core.cpp

esp8266:
  board: d1_mini

Is die includes nou onderdeel van esphome: of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
loyske schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Custom component had ik een workaround voor gevonden.

Maar zit nu nog te rommelen met de includes: waardoor het niet werkt 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
esphome:
  platformio_options:

includes:
  - mhi_ac_ctrl.h
  - MHI-AC-Ctrl-core.h
  - MHI-AC-Ctrl-core.cpp

esp8266:

Is die includes nou onderdeel van esphome: of niet?
En zo dan? (spaties voor include)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
esphome:
  platformio_options:

includes:
  - mhi_ac_ctrl.h
  - MHI-AC-Ctrl-core.h
  - MHI-AC-Ctrl-core.cpp

esp8266:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dan moeten regel 8-10 ook nog 2 spaties krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
@Grutte Pier en @Hmmbob leek te werken, maar op het einde liep het toch weer vast:

xtensa-lx106-elf-g++: fatal error: Killed signal terminated program cc1plus
compilation terminated.
*** [.pioenvs/airco-overloop/src/main.cpp.o] Error 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
loyske schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:52:
@Grutte Pier en @Hmmbob leek te werken, maar op het einde liep het toch weer vast:

xtensa-lx106-elf-g++: fatal error: Killed signal terminated program cc1plus
compilation terminated.
*** [.pioenvs/airco-overloop/src/main.cpp.o] Error 1
Lijkt op een RAM issue;
Grutte Pier schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Waarschijnlijk te weinig ram beschikbaar. Tijdelijk alle andere addons even uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locus
  • Laatst online: 06-08 23:25
Pagina: 1 ... 35 ... 41 Laatste