Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

ThinkPad schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:44:
Als je evt. nog een derde kamer wilt kunnen bedienen kun je ook nog kijken naar de SCM41ZS-W (triple). Die heb ik draaien en bevalt erg goed. Moduleert ook mooi ver terug, 187W voor meerdere uren (bij buitentemperatuur 6-7°C, bij 1°C was het 290-360W) is geen uitzondering. Ik heb dan twee units op verwarmen 18°C staan (slaapkamers hoeven niet zo warm van mij) en eentje op 'fan' (truukje bij MHI om warmte van het 'bleeden' te gebruiken en unit zuiniger te laten lopen).

Wat mij onlangs ook opviel is dat doordat ik weinig warmte vraag en het een unit is met wat meer vermogen, hij amper ging defrosten. Terwijl de 35ZSX beneden en de 20ZS op zolder wél regelmatig gingen defrosten, met die combi mist/vorst van laatst elk uur.

Ik ben er dus erg blij mee.
Goede tip, maar mijn installateur zegt dat hij altijd het totaal aantal aansluitingen min 1 moet aansluiten. Dus die triple mag dan niet met 1 unit aangesloten worden, maar minimaal met 2.

Geen idee of dat verder klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:20
ThinkPad schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:42:
De ZSX buitenunit heeft een grotere warmtewisselaar en een andere compressor (twin rotary) waardoor hij efficiënter is. Gewicht is ook bijna 10kg zwaarder (ZS vs ZSX vergeleken 3,5kW)

Zie ook https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2021.pdf
Bijgevoegde foto laat het verschil in grootte goed zien. Hier hebben we een ZS50 op de overloop van de 1ste verdieping hangen (voornamelijk om te koelen in de zomer) en een ZSX50 op de begane grond (primair om te verwarmen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gt2FHO1vZ-IP6cbwnFflZMyd1_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHkznOzcFAPhQtcjpHXum2Sw.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Naar wat ik hier lees is de zsx wel een stukje zuiniger dan de zsw. De zsw moduleert hier niet verder terug dan 191W onder optimale omstandigheden. Vaker blijft het echter standaard rond de 400W draaien. Nu bijv ook, met een buitentemperatuur van 6 graden en een werkelijke binnen temperatuur van 19. (Op 150m3 inhoud, 3,5zsw single)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hentt
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:23
Zit er een groot verschil in het geluid van de buitenunit, bij mistig en koud weer van net onder nul.
Millert schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Bijgevoegde foto laat het verschil in grootte goed zien. Hier hebben we een ZS50 op de overloop van de 1ste verdieping hangen (voornamelijk om te koelen in de zomer) en een ZSX50 op de begane grond (primair om te verwarmen).

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 21:20
@Hentt
Dat durf ik je zo niet te zeggen. De units staan op de garage tegen de muur van de slaapkamer van onze dochter. Binnen hoor je ze in ieder geval niet. En op de oprit kan ik wel horen dat ze aan staan (enkel bij verwarmen), maar heb ik nog niet naar ze afzonderlijk geluisterd. Dan moet ik bij dergelijk weer even de garage op en/of ze apart in/uit schakelen.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
(ZS-W-SRC 35 ZS-W2 vloermodel)

De mist was, ook bij mij, killing. Woon direct aan zee.
Bij droge oostenwind en -5 verbruik max 8Kwh/dag en door die mist met -1 liep die naar 14 a 15 Kwh.

Leuk verhaal: Jounalist erkent geknoei...
https://archive.ph/dWwQZ

De mist is duur
Dan nog even over hoe warmtepompen in de winter de mist beleven: ze worden daar niet vrolijk van. De leverancier van mijn warmtepomp kon me de hoge stroomrekening van de laatste weken dan ook simpel verklaren.

[ Voor 31% gewijzigd door herpideperpi op 24-01-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ethiron schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Goede tip, maar mijn installateur zegt dat hij altijd het totaal aantal aansluitingen min 1 moet aansluiten. Dus die triple mag dan niet met 1 unit aangesloten worden, maar minimaal met 2.

Geen idee of dat verder klopt.
Iemand die dit toevallig nog kan bevestigen/ontkrachten?

Als ik naar de specs van dit model kijk lees ik: ‘geschikt voor 2 tot 3 binnenunits’, maar elders lees ik ook dat mensen een binnenunit aansluiten op een triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Dit zijn de gegevens van mijn SRC40ZSX-W1 in combinatie met een FDUM40VH:

Prestaties verwarmen
Verwarmingscapaciteit (kW) 4,5(0,6~5,4)
Verwarmingscapaciteit -10 ºC (kW) 3,0
Pdesign cap verwarmen (kW) 3,0
Opgenomen vermogen verwarmen (kW) 1,10
Nominale stroomsterkte verwarmen (A) 5,2
S.C.O.P. 4,6
C.O.P. 4,09
Jaarlijks energieverbruik verwarmen kW/uur 1102
Energielabel verwarmen A
Temperatuurbereik verwarmen (ºC) -15~+21

Geeft dit nu aan dat het minimaal opgenomen vermogen bij verwarmen 600W is?

Of moet ik een berekening loslaten op:
Opgenomen vermogen verwarmen (kW) 1,10

[ Voor 7% gewijzigd door Trebbors op 24-01-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ethiron schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:27:
[...]

Iemand die dit toevallig nog kan bevestigen/ontkrachten?

Als ik naar de specs van dit model kijk lees ik: ‘geschikt voor 2 tot 3 binnenunits’, maar elders lees ik ook dat mensen een binnenunit aansluiten op een triple.
De meeste multi split units hebben inderdaad een minimum van 2 binnendelen. Is bij Daikin ook zo.

Maar goed, in de praktijk kun je ook gewoon met 1 binnendeel draaien, dus het zal geen hard minimum zijn.
Trebbors schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:09:

Geeft dit nu aan dat het minimaal opgenomen vermogen bij verwarmen 600W is?
Nee de minimale afgifte is 600W, bij een COP van 4 zal dat dus maar 150W uit de muur zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Navi op 24-01-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Navi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:22:
[...]
Maar goed, in de praktijk kun je ook gewoon met 1 binnendeel draaien, dus het zal geen hard minimum zijn.
[…]
Maar door bleeding gaat daar ook wel warmte/koude heen. Denk dat bij een duo/triple met maar één unit aangesloten hij wellicht z’n vermogen niet kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Maar door bleeding gaat daar ook wel warmte/koude heen. Denk dat bij een duo/triple met maar één unit aangesloten hij wellicht z’n vermogen niet kwijt kan?
Correct, en bleeding is inderdaad vervelend, je hoort dan allerlei geluiden door units die niet aan staan.
(Soms ook als ze wel aanstaan maar zachtjes, ik hoor dan een fluitend geluid bij Daikin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 11:56
Leuk, normaal zou ik het mooie korte antwoord van Navi kort nuanceren, maar dat lijkt hier in eerste instantie niet nodig. Toch doe ik het.

Die 0,6 is bij referentie temperatuur 7C, de testsituatie C op de site van EUROVENT mocht je daar soms ook kijken. (A= -7C / B=2C / C=7C en D is 12C). Indien het warmer wordt buiten dan 7C en het minimale opgenomen vermogen gelijk blijft dan zal bij een gunstigere COP de minimale warmte afgifte kunnen oplopen tot wel >150% van die 0,6. Wordt het kouder, dan andersom. Deze unit heeft een opvallend vergelijkbare COP bij 12C als bij 7C. Nagenoeg gelijk (bron EUROVENT) = COP = 4,6. Dat betekent inderdaad dat in dit geval inderdaad de warmteafgifte niet erg stijgt door een betere COP bij 12C.

Maar er is nog iets waar je naar kan kijken.

Om de opgegeven SCOP te 'berekenen' bij de door de fabrikant gekozen Pdesignh van 3 kW meten ze onder andere op die eerdere vier referentietemperaturen het opgenomen vermogen welke nodig is voor een specifieke warmteafgifte:

Bij -7C = 88,5% output van Pdesignh, wat 2,7 kWh zou moeten zijn = klopt (zie Eurovent A)
Bij 2C = 54,0% output van Pdesignh, wat 1,6 kWh zou moeten zijn = klopt (zie Eurovent B)
Bij 7C = 35,0% output van Pdesignh, wat 1,0 kWh zou moeten zijn = klopt (zie C)
Bij 12C= 15,0% output van Pdesignh, wat 0,45 kWh zou moeten zijn = klopt niet (zie D)

Bij 12C levert deze unit minimaal 800 Watt aan warmte (bron: EUROVENT), geen 450 Watt. Dat betekent dat de unit bij 12C niet in staat is terug te moduleren naar 15%, of dat bij die temperatuur het opgenomen vermogen zodanig is gestegen dat bij een COP van 4,6 er 800 Watt warmte gegeneerd wordt. Ik heb gezocht naar het opgegeven minimale opgenomen vermogen, maar kan dat niet vinden.

Ergo, deze machine heeft wellicht een minimale warmte afgifte van 0,6 in de boeken bij 7C, maar die 0,6 geldt dus niet onder alle overige omstandigheden. Het verschil is alleen erg klein, dankzij juist in dit geval een niet 'gunstigere' COP bij 12C dan bij 7C. Ik heb units in mijn lijstje staan die bij 12C wel 300% meer warmte afgeven dan in de folder bij 7C. Puur door een hele hoge (gunstige) COP bij 12C van soms wel 8 of 9 en/of het niet in staat zijn om zover terug te moduleren.

Zover mijn 2 centen, hopelijk heb je er wat aan.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
Ik heb 5 mhis waarvan 4 met wf-rac, en 1 met mhi-ctrl.

Alles werkte initieel, inclusief de aansturing vanuit home assistant.

Ik gebruik ze niet zo vaak, dus ik zit er niet bovenop, maar het is me opgevallen dat ze 1 voor 1 de wifi connectie verloren zijn, ze zijn ook niet meer in mijn ubiquiti interface te vinden. Alleen de gene met mhi-ctrl kan ik nog besturen.

De vraag komt er op neer: verliest de standaard wifi module vaker zijn connectie en hoe kan ik dat herstellen (in de app kan ik niks vinden).

Want als ze brak zijn trek ik ze er liever uit en doe ik overal mhi-ctrl in. Maar dat is alleen om de brakheid te fixen, de extra features van een mhi-ctrl doe ik niks mee.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
ConQuestador schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:10:
Ik heb 5 mhis waarvan 4 met wf-rac, en 1 met mhi-ctrl.

Alles werkte initieel, inclusief de aansturing vanuit home assistant.

Ik gebruik ze niet zo vaak, dus ik zit er niet bovenop, maar het is me opgevallen dat ze 1 voor 1 de wifi connectie verloren zijn, ze zijn ook niet meer in mijn ubiquiti interface te vinden. Alleen de gene met mhi-ctrl kan ik nog besturen.

De vraag komt er op neer: verliest de standaard wifi module vaker zijn connectie en hoe kan ik dat herstellen (in de app kan ik niks vinden).

Want als ze brak zijn trek ik ze er liever uit en doe ik overal mhi-ctrl in. Maar dat is alleen om de brakheid te fixen, de extra features van een mhi-ctrl doe ik niks mee.
Heb je ze al opnieuw proberen toe te voegen aan de app? Wellicht is tijdens een update de connectie verloren gegaan. Of ze zijn werkelijk brak natuurlijk. Brand er uberhaupt nog een led in de wifi modules?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Heb je ze al opnieuw proberen toe te voegen aan de app? Wellicht is tijdens een update de connectie verloren gegaan. Of ze zijn werkelijk brak natuurlijk. Brand er uberhaupt nog een led in de wifi modules?
Wifi module zit achter het klepje toch? Dan moet ik gaan openschroeven.

Ik heb alles in de app geprobeerd, maar niks helpt daar.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
ConQuestador schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:58:
[...]

Wifi module zit achter het klepje toch? Dan moet ik gaan openschroeven.

Ik heb alles in de app geprobeerd, maar niks helpt daar.
Klopt. 1 kruiskopschroef en je kan hem zien zitten in een zwarte behuizing. Even behuizing open maken en je ziet de led's. Ervan uitgaande dat dit een model is geleverd met wifi. Zoja, dan kan je ook via de afstandsbediening opnieuw proberen te koppelen. Even in de handleiding kijken daarvoor.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:54
Ik probeer https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl te compileren en krijg deze foutmelding:

Multiple libraries were found for "ArduinoOTA.h"
Used: C:\Users\HP\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\3.1.2\libraries\ArduinoOTA
Not used: C:\Users\HP\Documents\Arduino\libraries\ArduinoOTA
exit status 1

Compilation error: exit status 1

Ik heb deze aanwijzingen gevolgd.

Opgelost.
Arduino vraagt om het ino bestand te verplaatsen.
Verplaats daarna zelf de overige bestanden in src naar de nieuwe locatie van het ino bestand en alles loopt op rolletjes.

[ Voor 110% gewijzigd door tukker999 op 25-01-2025 18:15 ]

22,29 kWh/100km

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Open geschroefd, Uiteindelijk reset 3s ingedrukt en toen kon ik wifi opnieuw instellen.

Maar hij bleef niet werken...

Tot ik bij mijn ubiquiti interface 4 geblokkeerde devices zag staan die zich identificeerde als garage deur openeners.
Schijnbaar heb ik ze een tijdje geleden geblokkeerd omdat ik de devices niet herkende.

Blokkering eraf en het werkt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@tukker999

Die link kan ik niet goed volgen.

Undefined reference klinkt alsof je c-file niet mee doet. Of eigenlijk: het gecompileerde resultaat wordt niet gevonden bij het linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Ik lees hier veel over wel/niet externe temp. sensoren.

Mijn vraag is best apart.. (lees gek?)

Ik heb wat lucht kanalen door het huis (en ook de vloer) waar "vroegerhh" warme lucht doorheen ging,
maar nu met de MHI 2.5 en 3.5 niet meer.

Toch mis ik die nét wat hogere vloer temperatuur wel en denk er aan om een 3e unit (ook wand) aan te schaffen, een speciale boxombouw te maken en de geproduceerde warme lucht door 2 van mijn ITHO boxen door de luchtkanalen heen te blazen.
(Ja ik weet van de satelliet uitvoering maar die zijn %^%$ rete duur én een lagere scop).

Nu heb ik het liefst dat deze 3e unit gewoon continue "laag" werkt, mijn 2 andere units maken regelmatig 24 uurs runs op pakweg 200W.... love it, je verneemt nauwelijks variatie en ook HW laat dan mooie strakke lijntjes zien.

En nu komt mijn vraag,
kan ik de temperatuur sensor los nemen en er bv een schuifpot op aansluiten ipv externe sensor NTC 5K zodat de unit de ingestelde "arbeidsstand" vast gaat houden?
want ik vermoed dat de NTC óók weinig variëerd gezien de lange constante run.

Ik las van @Grutte Pier dat de unit dit niet pikt? wat ik niet kan verklaren.

Dat de unit met deze instelpot een temperatuur afgeeft die gaat variëeren (geen exacte terugkoppeling)
maakt mij niet uit, daar er genoeg bufferwarmte in de vloer zal zitten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik aan zit te denken, en alle input is welkom _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:29
Waarom niet met home assistant een constante waarde naar de unit sturen. Met een simpel esp bordje.

Of toch een kanaal unit bestellen, heb zelf deze en bevalt er goed.

https://climaled.fr/unite...vy-gainable-srr35zs-w-r32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Gewoon proberen, stuk zal het er niet van gaan. Ik heb bij één van m’n units een 5K NTC van AliExpress aangesloten i.p.v. de interne sensor (unit hangt in de nok waardoor hij verkeerde temperatuur meet en te snel terugregelt met verwarmen) en dat werkt prima.

ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Zoals Royytje voorstelt zou ik inderdaad ook voor een digitale oplossing gaan en niet de NTC vervangen voor een potmeter. Voor je het weet wil je de temperatuur veranderen(lees: vermogen regelen) en dat gaat een stuk makkelijker als je dit digitaal doet via home assistant. Dan kan je afhankelijk van het weer bijvoorbeeld vermogen bijregelen en een soort weersafhankelijke regeling maken.

Met digitaal regelen van de instelling kan je ook wat eenvoudiger met het vermogen spelen waarop de buitenunit gaat draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 25-01-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:51
Veel en veel eerder moeten doen.
Wat? Nou de filters schoonmaken door effe 5 minuten met de stofzuiger er op te zetten. Was voor het laatst begin oktober gedaan.
Nu airco veel stiller en veel warmere lucht aan het blazen. Hij heeft nu weer een overschot aan vermogen voor de woonkamer.

[ Voor 12% gewijzigd door siveiro op 25-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Is het mogelijk MHI-AC-Ctrl-ESPHome aan te sturen met MQTT?
Gaat het met curl commands?
Hoe kan ik de Wemos D1 Mini een commando geven?

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ik ben nog niet echt handig met HomeAssistant en YAML.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2xsQf01yydm2kZTpIX27gg0O2M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/71noDMe7zN3axHxNHPoUtlNW.jpg?f=user_large
Ik heb in Homeassistant de broker zo gezet dat de broker van mijn rpi gebruikt wordt.
Vanuit Homeassistant kan ik MQTT berichten geven aan de algemene MHI-Ctrl.
Wat is de MQTT payload voor https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome
Als ik vanuit HomeAssistant een commando geef aan de airco dan levert het luisteren met mosquitto_sub -v -h 192.168.2.104 -p 1883 -t '#' niets op.

[ Voor 21% gewijzigd door tukker999 op 25-01-2025 23:50 ]

22,29 kWh/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@tukker999
Dit gaat wat ver offtopic maar als je home assistent hebt draaien en op de esp staat esphome code dan heb je helemaal geen mqtt nodig.

Ik wil je wel verder er mee helpen maar dan via een DM.

Een SMD versie van het bordje staat staat nu op de ginkage repository.
Kan ook direkt via V&A verkrijgen uiteraard.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2025 15:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

siveiro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:40:
Veel en veel eerder moeten doen.
Wat? Nou de filters schoonmaken door effe 5 minuten met de stofzuiger er op te zetten. Was voor het laatst begin oktober gedaan.
Nu airco veel stiller en veel warmere lucht aan het blazen. Hij heeft nu weer een overschot aan vermogen voor de woonkamer.
Precies dezelfde ervaring na het schoonmaken van de filters. Veel meer warmte, en de fans kunnen zachter draaien. Had ik ook eerder moeten doen (eerste keer na 21 maanden).

Ik heb het wel gedaan door alle filters (5 binnenunits) eruit te halen en onder de kraan af te spoelen. Toch nog een klusje van meer dan een uur, inclusief drogen.

De filters gewoon laten zitten en even met de stofzuiger door de binnenunit over de filters zuigen gaat veel sneller, maar zitten hier nog nadelen aan? Wat zijn hier de (professionele) meningen over? Stofzuiger op niet al te krachtige zuigstand, ga ik alvast van uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
@Royytje @ThinkPad @LED-Maniak

Alledrie hartelijk dank voor jullie input. d:)b

Als eerste, home assistant... ik ben pensionado en ondanks dat ik uit de "vroegere" techniek komkwam zie ik toch wel op tegen HomeAssistant als ik zie wat jullie er allemaal mee doen, en vooral wat het nodig heeft aan tijd (programmeren/testen).
Was ik (veel) jonger dan was ik hier zeker voor gegaan, voor heel ons huis ...petje af voor wat ik zie/lees.

De link naar de kanaalunit is mooi! een paar jaar geleden waren die stukken duurder en liet ik deze mijn deur voorbij gaan.
Nu ga ik deze weer onderzoeken ondanks dat de plaatsing (in een 45° nok /| ) een uitdaging zal worden
of wellicht een cassette uitvoering... die blijken óók aardig in prijs gedaald.

Blijft de 3e oplossing ook nog staan, ofwel retry on error
met een gewone unit en al/dan/niet de sensor verplaatsen of zelfs vervangen door schuifpot.

Bedankt voor jullie visie op deze situatie, gewaardeerd... _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Verkeerde topic, sorry

[ Voor 97% gewijzigd door Beauty1010 op 26-01-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Gasoline1234 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Precies dezelfde ervaring na het schoonmaken van de filters. Veel meer warmte, en de fans kunnen zachter draaien. Had ik ook eerder moeten doen (eerste keer na 21 maanden).

Ik heb het wel gedaan door alle filters (5 binnenunits) eruit te halen en onder de kraan af te spoelen. Toch nog een klusje van meer dan een uur, inclusief drogen.

De filters gewoon laten zitten en even met de stofzuiger door de binnenunit over de filters zuigen gaat veel sneller, maar zitten hier nog nadelen aan? Wat zijn hier de (professionele) meningen over? Stofzuiger op niet al te krachtige zuigstand, ga ik alvast van uit.
Met de stofzuiger heb ik nog niet geprobeerd, maar is het overwegen waard om sneller de klus te klaren.
Normaliter haal ik de filters eruit en stof ze af eerst met de hand of een Swiffer Duster.
Daarna spoel ik ze af onder de kraan en laat ze drogen in de zon tot ze nagenoeg helemaal droog zijn (circa 1 uurtje). Daarna gaan ze terug in de unit.

Meer info:

Vergeet overigens niet om ook de inlaatklep af te stoffen aan de bovenkant van de machine. Hier kom je pas aan nadat je de klep weer dicht heb gedaan.
Beter doe je dit voordat je de filters terugplaatst, anders zijn ze gelijk weer vies.

Na het maken van deze foto ter illustratie, zie ik dat het voor mij ook weer tijd is om de filters en machine schoon te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vZ9RFFt3o3qFeu1wGlAjdfVZ7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FgtAlaoRDSpz8yBdRFAHuoy.jpg?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:11
Gasoline1234 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Je kunt natuurlijk ook de filters eruit halen en dan stofzuigen en weer terugplaatsen. Zo doe ik het altijd in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:16
Ik zet hem altijd aan, swiffertje er over, dan zuigt hij het overtollig stof nog even op, uit, en dan de filters eruit. Vervolgens loop ik even naar de schuur, compressor er over en plaats ik ze terug.

1x per twee jaar neem ik van werk even zon schoonmaakzak mee en reinig ik hem, met de kappen er vanaf. Maar valt me op dat als je jezelf goed aanleert altijd na koelen hem een uurtje of wat te laten ventileren, en de filters regelmatig schoonmaakt dat hij aan de binnenkant eigenlijk wel schoon blijft.

En in het geval van MHI even dat filtertje in de zon laten liggen om te regenereren. Geen idee of andere merken dat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
ThaBEN schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:36:
[...]

Vergeet overigens niet om ook de inlaatklep af te stoffen aan de bovenkant van de machine. Hier kom je pas aan nadat je de klep weer dicht heb gedaan.
Beter doe je dit voordat je de filters terugplaatst, anders zijn ze gelijk weer vies.
Stof in de filters is juist een oplossing tegen stof in de draaiende delen. Ik zou de klep afstoffen voordat je de filters eruit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Doesnotcompute schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:55:
Ik zet hem altijd aan, swiffertje er over, dan zuigt hij het overtollig stof nog even op, uit, en dan de filters eruit. Vervolgens loop ik even naar de schuur, compressor er over en plaats ik ze terug.

1x per twee jaar neem ik van werk even zon schoonmaakzak mee en reinig ik hem, met de kappen er vanaf. Maar valt me op dat als je jezelf goed aanleert altijd na koelen hem een uurtje of wat te laten ventileren, en de filters regelmatig schoonmaakt dat hij aan de binnenkant eigenlijk wel schoon blijft.

En in het geval van MHI even dat filtertje in de zon laten liggen om te regenereren. Geen idee of andere merken dat hebben.
Welke van de 2 filters moet in de zon regenereren?
Het lijken 2 verschillende te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy780h_mafrbV-bFg6bsJRZJuEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cP5qIEcm1FRxdk8jCsecO9i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
https://www.mhiaa.com.au/...your-split-system-filter/

de "oranje". Beide in de zon laten drogen. Dacht alleen die met honingraat, maar doe het dus per ongeluk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben ik de enige die denkt dat die filters 0,0 doen?

Ik bedoel als je kijkt naar het totale oppervlak van de verdamper en de stoffilters, een airco verstouwt honderden kuubs lucht per uur, dan gaat zo'n klein flapje 'karton' achtig materiaal toch nooit serieus iets doen... :P

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2025 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
ThinkPad schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:43:

Ik bedoel als je kijkt naar het totale oppervlak van de verdamper en de stoffilters, een airco verstouwt honderden kuubs lucht per uur, dan gaat zo'n klein flapje 'karton' achtig materiaal toch nooit serieus iets doen... :P
Volgens mij heeft het met marketing te maken. Ze mogen nu adverteren dat er een pollenfilter in zit, daar is niets aan gelogen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

haha, eerste wat ik dacht toen ik ze er in stopte.

Maar op zich is een airco best een aardige stofvanger. Elke maand even een doekje er overheen en er ligt weer een laagje stof op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:50
De filters moet je toch juist niet in de zon laten drogen?
https://alklima.nl/blog/e...nmaaktips-voor-jouw-airco
Punt 5: "Laat het filter goed drogen voordat je het weer in de unit plaatst. Maar laat het filter niet in de zon drogen. Een vochtig filter is als een uitnodiging voor ongewenste gasten, en dat willen we niet!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN

Was het niet zo dat die filters werken d.m.v. ionisatie? Oftewel een soort magnetische aantrekkingskracht op bepaalde deeltjes in de lucht?
Ik meen zoiets een keer gehoord te hebben, wat zou kunnen verklaren dat er niet zo een groot oppervlak voor nodig is.
Mogelijk dat ze ook pas effectief iets doen wanneer je specifiek de 'allergeenreiniging' optie toepast.

Meer info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkoWrG7dch778F_Aq6pZAjghInQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdkL4d8yR5vUBc51XsCks81J.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLCWgyCbJVP6ri31Wthi9EHGNCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxUTHU9jX5qB9CsHcGvPj1yW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Volgens mij heeft het met marketing te maken. Ze mogen nu adverteren dat er een pollenfilter in zit, daar is niets aan gelogen _O-
Aangezien dezelfde lucht er tig keren in een uur door de binnenunit gaat komt heeft zo'n klein lapje wel meer effect dan als de lucht er maar één keer langs gaat. Ook zou een compleet filter teveel weerstand bieden en zou ook er maar een klein deel van de capaciteit echt gebruikt kunnen worden.

Het belangrijkste is stof niet in warmtewisselaar te krijgen omdat die dan minder effectief wordt. De gaas filters halen het grofste eruit en je merkt het ook meteen als je die hebt schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
MrZioN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:02:
De filters moet je toch juist niet in de zon laten drogen?
https://alklima.nl/blog/e...nmaaktips-voor-jouw-airco
Punt 5: "Laat het filter goed drogen voordat je het weer in de unit plaatst. Maar laat het filter niet in de zon drogen. Een vochtig filter is als een uitnodiging voor ongewenste gasten, en dat willen we niet!"
"Then, simply place the filters outside in the sunlight to dry."

Ik plaats letterlijk het schoonmaak artikel van MHI hun eigen site er bij, waar staat dat je ze in de zon moet drogen.

(want de UV straling regenereert het filtertje :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 14:32
Graag hulp.

Vorige week is een MHI 7.1 geinstalleerd. Op de app en op de afstandsbediening kan ik de temperatuur niet lager dan 18 graden instellen. We gaan binnenkort op vakantie 2 weken en dan mag hij gerust een paar graden lager. In de handleiding en op internet heb ik niet kunnen vinden of dat mogelijk is.

Heb ik niet goed gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
janzjanz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:10:
Graag hulp.

Vorige week is een MHI 7.1 geinstalleerd. Op de app en op de afstandsbediening kan ik de temperatuur niet lager dan 18 graden instellen. We gaan binnenkort op vakantie 2 weken en dan mag hij gerust een paar graden lager. In de handleiding en op internet heb ik niet kunnen vinden of dat mogelijk is.

Heb ik niet goed gekeken?
Hiervoor kun je de leegstaand pand modus gebruiken. Denk dat je daarvoor wel de app nodig hebt trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 19:33
En anders de eco modus, na 2 uur gaat de temperatuur nog eens 2,5 graden lager dan de 18. Zoek maar eens op eco in dit topic. Wat ook kan is de countermeasure for excessive heating gebruiken: jobr in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
Rijo038 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Hiervoor kun je de leegstaand pand modus gebruiken. Denk dat je daarvoor wel de app nodig hebt trouwens
Die optie leegstaand pand zie ik onderin het beeld van mijn app staan, maar na een paar seconden verdwijnt de optie weer voordat ik hem heb kunnen aanklikken

Dan staat er alleen ''auto''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:28
Chatslet schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Stroom moet er echt eerst af anders werkt het niet en enkel en alleen met de knop op de unit. Dus nogmaals: Stroom er af, even wachten, stroom er op, airco aan met knop op unit en paar seconden later met knop op unit weer uit. Als laatste de knop op de unit precies 30 seconden ingedrukt houden. Pak hier echt een stopwatch voor want het luistert vrij nauw. Is echt mij ook pas na meerdere pogingen gelukt. Volgende week wordt er hier boven een multisplit met 4 binnenunits geplaatst dus het feest gaat voor mij ook weer beginnen. Als het je dan nog niet gelukt is laat het dan even weten. Maak ik een filmpje voor je.
Enig idee of de units deze setting onthouden als ze lang zonder spanning zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ha Tweakers, ik zit ter voorbereiding op mijn nieuwe airco even de specs te lezen. Daarin lees ik tot mijn verbazing dat er een 25A automaat wordt aangeraden. Mijn installateur had het over een B16A.

Betreft een MHI SCM45 ZS-W. Kunnen jullie dit duiden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwqoMRPApwM7NV4b52Wr-JveKl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSPfyA6OPWLWnqBZwfTC1Qvz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
Ethiron schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:07:
Ha Tweakers, ik zit ter voorbereiding op mijn nieuwe airco even de specs te lezen. Daarin lees ik tot mijn verbazing dat er een 25A automaat wordt aangeraden. Mijn installateur had het over een B16A.

Betreft een MHI SCM45 ZS-W. Kunnen jullie dit duiden?[Afbeelding]
B16 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Dank voor je antwoord. Heb je wat meer toelichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:24
Ethiron schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:07:

Betreft een MHI SCM45 ZS-W. Kunnen jullie dit duiden?[Afbeelding]
B16 moet goed gaan, gaat hier met een SCM50 ook al jaren goed :) Nog nooit meer dan 2700watt zien trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Nachtapotheker op 01-02-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
Ethiron schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Dank voor je antwoord. Heb je wat meer toelichting?
MHI overdrijft hier wat in. Die unit zal nooit meer dan 16A verbruiken. Dat kan je ook zelf berekenen evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
@Ethiron
Hier een SCM50ZS-W, en heb hem hier max iets meer dan 2800W zien trekken na een defrost.
Ook in home assistant zijn er in Januari geen pieken, van meer dan 2800W geregistreerd.
Dus een B16 is inderdaad voldoende.
Airco heeft ook soft-start dus opbouw van het vermogen is ook mooi.
Meer uitleg kan ik je helaas ook niet geven, behalve mijn eigen ervaring.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Dank @Nachtapotheker @TereZz en @RemmyB83, dat is fijn om te horen! Dan maak ik me daar in ieder geval geen zorgen om.

Ik had wel nog de hoop dat ik op deze B16 automaat later misschien nog een tweede buitenunit (single split) kan aansluiten, maar als ik lees dat de piek rond 2800W ligt, zal een tweede misschien net too much zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 22:24
Ethiron schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:59:
Dank @Nachtapotheker @TereZz en @RemmyB83, dat is fijn om te horen! Dan maak ik me daar in ieder geval geen zorgen om.

Ik had wel nog de hoop dat ik op deze B16 automaat later misschien nog een tweede buitenunit (single split) kan aansluiten, maar als ik lees dat de piek rond 2800W ligt, zal een tweede misschien net too much zijn.
Ja als ze allebei tegelijk vol gas gaan wordt dat waarschijnlijk (te) krap.
Dergelijke pieken zie ik hier overigens alleen na een defrost met meerdere units aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Nachtapotheker op 01-02-2025 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ethiron schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:59:

Ik heb een SCM50 en een SRC25 op een enkele B16.

Ik heb ook wel eens zo'n piek gezien bij de SCM50 maar ga er niet vanuit dat ik meer dan eens in 5 jaar naar de meterkast moet lopen.

Zoveel koel of verwarmingsvermogen heb ik nooit gelijktijdig nodig als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Rukapul schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:28:
[...]

Ik heb een SCM50 en een SRC25 op een enkele B16.

Ik heb ook wel eens zo'n piek gezien bij de SCM50 maar ga er niet vanuit dat ik meer dan eens in 5 jaar naar de meterkast moet lopen.

Zoveel koel of verwarmingsvermogen heb ik nooit gelijktijdig nodig als het goed is.
Bedoel je dat het in de afgelopen vijf jaar niet is voorgekomen?

Fijn om in ieder geval wat praktijkervaringen te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ethiron schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Bedoel je dat het in de afgelopen vijf jaar niet is voorgekomen?

Fijn om in ieder geval wat praktijkervaringen te horen.
Nee. De SRC hangt pas een paar maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beauty1010
Indien MHI echt dacht dat er landurig 25A zou lopen, zouden ze geen 1,5 mm draad adviseren zou ik denken. Anders gezegd, MHI zegt in mijn beeld dat je ZELFS tot 25 Ampère kan gaan met de combi 1,5 mm en toch nog veilig zal zitten.

Dat is mijn duiding.

Gr Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Ethiron Hier een SCM41 en SRC20 samen op een B16 en dat gaat prima, veel hoger dan 1700W per stuk heb ik nog niet gezien.

[ Voor 200% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
janzjanz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Die optie leegstaand pand zie ik onderin het beeld van mijn app staan, maar na een paar seconden verdwijnt de optie weer voordat ik hem heb kunnen aanklikken

Dan staat er alleen ''auto''
Dan ondersteund je AC deze niet. Waarschijnlijk prod datum van voor eind 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
jobr schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Dan ondersteund je AC deze niet. Waarschijnlijk prod datum van voor eind 2022
Thx voor jouw reactie.

De AC is volgens mij van 2024 , zie type plaatje. Als ik de app opstart krijg ik heel kort de melding ''Leegstaand"" te zien en daarna is dat verdwenen (zie foto's)

Ik wil graag deze optie ''leegstaand'' gebruiken tijdens mijn vakantie uiteraard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNn9quAUCsZhfpPOB8fO8YeaOL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MJWltTh4q5IRnKchLWANJ5y.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlpXrf3Pq33s14UtYI3fNMMF6uI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JnGnxwHqltZnKmPcvOr7S9Ow.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3de2picnlusqu_m5fjLcdBiEQ2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bVWTv0BocPNCMWw6Q7jlInnI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door janzjanz op 02-02-2025 20:06 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 17:59
janzjanz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:50:
[...]

Thx voor jouw reactie.

De AC is volgens mij van 2024 , zie type plaatje. Als ik de app opstart krijg ik heel kort de melding ''Leegstaand"" te zien en daarna is dat verdwenen (zie foto's)

Ik wil graag deze optie ''leegstaand'' gebruiken tijdens mijn vakantie uiteraard

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb dit probleem ook i.c.m. de ClimaControl die ik er aan heb hangen. Als ik die ClimaControl loskoppel dan wordt de optie leegstaand pand modus wel weer beschikbaar. Dus heb je er nog iets meer aan hangen dan de WiFi module? Mijn airco is ook uit 2024.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
Repsect schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:43:
[...]

Ik heb dit probleem ook i.c.m. de ClimaControl die ik er aan heb hangen. Als ik die ClimaControl loskoppel dan wordt de optie leegstaand pand modus wel weer beschikbaar. Dus heb je er nog iets meer aan hangen dan de WiFi module? Mijn airco is ook uit 2024.
als je de Climacontrol hebt, kun je hetzelfde bereiken door de frost protection aan te zetten bij instellingen van de Climacontrol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 17:59
Rijo038 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:51:
[...]

als je de Climacontrol hebt, kun je hetzelfde bereiken door de frost protection aan te zetten bij instellingen van de Climacontrol.
Dat is voor MHI nog niet beschikbaar. Staat al wel in de UI, maar de functionaliteit wordt later toegevoegd.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
Repsect schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:57:
[...]

Dat is voor MHI nog niet beschikbaar. Staat al wel in de UI, maar de functionaliteit wordt later toegevoegd.
Ah, dat helpt dan niet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
[...]

Het is een ''kale'' installatie met alleen een (interne) Wifi module in de airco. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:51
In Januari heb ik me erg gestoord aan het regelgedrag na een defrost. Ik verwarm met een SCM 5.0 duo, de woonkamer met een 3,5 KW binnenunit. De slaapkamer met een 2.0 KW unit gebruik ik alleen voor koelen.
Na een defrost volgt er een overshoot aan temperatuur, wat in de eerste plaats een te hoge temperatuur tot gevolg heeft en zelfs een pendel-moment ( compressor gaat uit )

Ik was in de hoop dat dit met een externe sensor een verbetering zou opleveren. Vanmorgen hier een defrost ( 95% luchtvochtigheid ) en ook met een externe sensor gaf dit helaas problemen.

Setpoint was 18 graden, de temperatuur schoot door tot een 18,6 graden op de externe sensor. Ik zag daarbij in de meetwaarden een continu oplopende stroom-verbruik tot uiteindelijk zelfs 4,7 A , meer dan 1000 Watt ?? Na de defrost volgde ook nu een pendel-moment. De compressor werd 16 minuten niet aangestuurd.
Waarom deze extreme overshoot ?

Hebben jullie dit verschijnsel ook ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F__LHREdPkEVuX9Jh4LcB0EYog0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lwmqZwk1UIOrtdokIuNLQeGc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
pjotter1965 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:23:
In Januari heb ik me erg gestoord aan het regelgedrag na een defrost. Ik verwarm met een SCM 5.0 duo, de woonkamer met een 3,5 KW binnenunit. De slaapkamer met een 2.0 KW unit gebruik ik alleen voor koelen.
Na een defrost volgt er een overshoot aan temperatuur, wat in de eerste plaats een te hoge temperatuur tot gevolg heeft en zelfs een pendel-moment ( compressor gaat uit )

Ik was in de hoop dat dit met een externe sensor een verbetering zou opleveren. Vanmorgen hier een defrost ( 95% luchtvochtigheid ) en ook met een externe sensor gaf dit helaas problemen.

Setpoint was 18 graden, de temperatuur schoot door tot een 18,6 graden op de externe sensor. Ik zag daarbij in de meetwaarden een continu oplopende stroom-verbruik tot uiteindelijk zelfs 4,7 A , meer dan 1000 Watt ?? Na de defrost volgde ook nu een pendel-moment. De compressor werd 16 minuten niet aangestuurd.
Waarom deze extreme overshoot ?

Hebben jullie dit verschijnsel ook ?
[Afbeelding]
Heb je een ZS model? Die schiet bij mij ook flink door om vervolgens wel rond de juiste temperatuur te blijven draaien. Mijn ZSX heeft daar veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Rijo038 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Heb je een ZS model? Die schiet bij mij ook flink door om vervolgens wel rond de juiste temperatuur te blijven draaien. Mijn ZSX heeft daar veel minder last van.
Ja, een ZS. 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
[...]

Ik heb nog even verder gekeken en heb ook deze info gevonden over het instellen van een temperatuur tussen 10ºC - 17 ºC . Volgens deze specs zou het wel mogelijk moeten zijn met mijn airco. Die heeft ook de aanduiding /B . Zie foto die ik eerder gepost heb . En de volgende link over de instelmogelijkheden van de app.
https://www.klimaatshop.n...shi-h-i-wf-rac-smart.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:22
janzjanz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Ik heb nog even verder gekeken en heb ook deze info gevonden over het instellen van een temperatuur tussen 10ºC - 17 ºC . Volgens deze specs zou het wel mogelijk moeten zijn met mijn airco. Die heeft ook de aanduiding /B . Zie foto die ik eerder gepost heb . En de volgende link over de instelmogelijkheden van de app.
https://www.klimaatshop.n...shi-h-i-wf-rac-smart.html
Ik heb 2 MHI units waarbij één unit de optie wel heeft (productie 2023) en één die de optie niet heeft (productie 2021). Maar de optie is er dan wel of niet, in de app. Niet zoals jij beschrijft dat het verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 22:54
Hebben meer mensen last van het volgende?

Sinds mijn overstap naar MHI AC CTRL springt bij twee van de drie airco's de ventilatorstand automatisch naar "swing" en "up". Dit is erg vervelend, omdat ik juist wil dat hij zo laag mogelijk uitblaast.

Bij een airco heb ik dit probleem niet; deze blijft gewoon op de ingestelde stand.

1x ZSX 3,5 last van bovenstaande
1x ZSX 2,5 << geen issues
1x ZS 2,5 << last van bovenstaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markusss
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-02 14:30
Ik heb geprobeerd te zoeken in dit thread maar er zijn zo veel paginas dus ik heb het niet kunnen vinden.

Ik heb airco's van MHI hangen en ik zou deze graag automatisch laten starten iedere dag. Gister geprobeerd via de afstandsbediening waar ik ON/OFF mode kon instellen en dan startte hij dus wel op en ging hij daarna op een soort standby modus. Nu zag ik dat hij binnen die standby modus nog ~350watt stroom verbruikte dus dat was niet erg handig.

Ik heb daarna via de app geprobeerd om de weektimer in te stellen, dit ging wel goed maar nu merkte ik dat vanochtend de airco niet om 8 uur aanging. Zodra ik de app op mijn telefoon startte ging meteen de airco aan, dus het lijkt alsof de app dan het signaal doorstuurt.

Kan ik hier iets aan doen? Ik wil graag dat hij iedere dag om 8 uur sochtends opstart en 9 uur savonds weer uit gaat, maar ik wil niet moeten onthouden om iedere dag de app op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:03
Serefsiz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 06:34:

Sinds mijn overstap naar MHI AC CTRL springt bij twee van de drie airco's de ventilatorstand automatisch naar "swing" en "up". Dit is erg vervelend, omdat ik juist wil dat hij zo laag mogelijk uitblaast.

Bij een airco heb ik dit probleem niet; deze blijft gewoon op de ingestelde stand.

Bij het updaten van de ESP springt die van mij altijd op up-left.

Maar wanneer/welk moment verspringt de unit bij jou? Niet nog een schema lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13

Ik heb dit alleen als de stroom van de units is geweest.
Edit; oh nee, ook na een update van ESP Home idd.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 04-02-2025 08:29 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CdE
  • Laatst online: 19-09 14:37

CdE

Even ervan uitgaande dat je de ESP Home variant van MHI AC CTRL gebruikt. Ik had hier last van als de debug data nog aan stond. Dit zie je vrij makkelijk als je naar het ip adres van de ESP gaat en in de webinterface heel veel data in de console voorbij ziet komen. Nadat ik dit uitgezet had was dat over. Kijk even naar je uptime of die 'lang' is, dan weet je of hij vaak reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Laatst online: 22:27
Markusss schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:19:
Ik heb geprobeerd te zoeken in dit thread maar er zijn zo veel paginas dus ik heb het niet kunnen vinden.

Ik heb airco's van MHI hangen en ik zou deze graag automatisch laten starten iedere dag. Gister geprobeerd via de afstandsbediening waar ik ON/OFF mode kon instellen en dan startte hij dus wel op en ging hij daarna op een soort standby modus. Nu zag ik dat hij binnen die standby modus nog ~350watt stroom verbruikte dus dat was niet erg handig.

Ik heb daarna via de app geprobeerd om de weektimer in te stellen, dit ging wel goed maar nu merkte ik dat vanochtend de airco niet om 8 uur aanging. Zodra ik de app op mijn telefoon startte ging meteen de airco aan, dus het lijkt alsof de app dan het signaal doorstuurt.

Kan ik hier iets aan doen? Ik wil graag dat hij iedere dag om 8 uur sochtends opstart en 9 uur savonds weer uit gaat, maar ik wil niet moeten onthouden om iedere dag de app op te starten.
De APP is niet alles van MHI maar daar ben je zelf ook al achter. Hetzelfde heb ik ook gehad. Na wat stoeien heb ik het opgelost door de Airco te koppelen in google home in eerste instantie en vanuit daar een automatisering te maken.
Dat heb ik ook weer achter met gelaten aangezien ik ook home assistant heb in huis en nu een conditionele automatisering daar heb gemaakt. Als de externe sensor (tado) een temperatuur heeft gemeten lager dan 17 graden en het is om 06:00 in de ochtend dan verwarmen zo kom ik in een lekker voorverwarmde woonkamer binnen en als de temperaturen weer omhoog gaan blijft de verwarming ook uit.
In de avond gaat de airco ook weer uit op verschillende tijden, dagen dat we thuis zijn mag het ietsje langer warm blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markusss
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-02 14:30
HugoStiglitz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:40:
[...]

De APP is niet alles van MHI maar daar ben je zelf ook al achter. Hetzelfde heb ik ook gehad. Na wat stoeien heb ik het opgelost door de Airco te koppelen in google home in eerste instantie en vanuit daar een automatisering te maken.
Dat heb ik ook weer achter met gelaten aangezien ik ook home assistant heb in huis en nu een conditionele automatisering daar heb gemaakt. Als de externe sensor (tado) een temperatuur heeft gemeten lager dan 17 graden en het is om 06:00 in de ochtend dan verwarmen zo kom ik in een lekker voorverwarmde woonkamer binnen en als de temperaturen weer omhoog gaan blijft de verwarming ook uit.
In de avond gaat de airco ook weer uit op verschillende tijden, dagen dat we thuis zijn mag het ietsje langer warm blijven :)
Ah, goede tip om het met google te proberen! Ik heb dat nu ingesteld dus ik ga straks als ik thuis ben even kijken hoe dit werkt. Ik kan overigens in google niet aangeven in welke richting hij moet blazen of is dit weer een speciale optie die ik ergens in kan stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:29:
[...]

Ik heb dit alleen als de stroom van de units is geweest.
Edit; oh nee, ook na een update van ESP Home idd.
Dat klopt en dat is zo in de software overgenomen van MHI. Het is een airco en zo is auto en up dan standaard. Nog een reden dat auto standaard is, is dat anders de stand auto later niet kiesbaar meer is als die niet standaard is bij het opstarten actief is.

Als je home assistant gebruikt dan kun je automation aanmaken die na het opstarten dan de door jouw gewenste instelling doet.

Zet de verticale vanes naar down en dit tien seconden na het zetten op HEAT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUmvCdmk2O4QD7_VsaT8leGPkaE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fd6ErRqxpzWhFocRjvWCoVrQ.jpg?f=user_large

[ Voor 79% gewijzigd door esphome op 04-02-2025 12:55 . Reden: Automation HA ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Laatst online: 22:27
Markusss schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Ah, goede tip om het met google te proberen! Ik heb dat nu ingesteld dus ik ga straks als ik thuis ben even kijken hoe dit werkt. Ik kan overigens in google niet aangeven in welke richting hij moet blazen of is dit weer een speciale optie die ik ergens in kan stellen?
Ik heb even voor je gekeken maar dat zie ik ook niet staan inderdaad alleen temperatuur en instellingen wat hij moet doen (verwarmen, koelen, etc).
Het lukt ook niet met een automatisering in google home om de richtingen aan te geven. Wel gaat hij naar de laatst ingestelde stand(en).
Voor mij geen probleem aangezien we de airco toch altijd dezelfde kant op laten blazen en anders in de app aanpassen (of HA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online

Ik denk dat je een beetje ongeduldig bent.
350W is in iedergeval geen standby verbruik.
Waarschijnlijk was hij nog aan het opstarten...

Ik heb gewoon in de app het rooster ingevuld.
Een enkele keer pakt hij vanwege de clouddienst een verandering niet.
Verder is het mijn ook opgevallen dat de tijd, idd niet 100% synchroon loopt. Dus ja hij start wel eens een paar minuten later.
Kortom mijn advies is om het schema in te stellen, en het daarna even aan te kijken.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN

Heb jij een MHI met een ingebouwde Wi-Fi module? (MHI SRK/SRC ZS-WF)
Of het oude model waar je een losse Wi-Fi dongle voor hebt moeten aanschaffen? (MHI SRK/SRC ZS-W)

Ikzelf heb het "oude" model met de losse Wi-Fi dongle. Ik heb ooit eens gehoord dat met deze combinatie de ingestelde tijden in de app niet (altijd) getriggerd worden indien je als laatste actie een commando via de afstandbediening hebt gegeven, wanneer de eerstvolgende actie een automatische tijdslotcommando vanuit de app betreft.
Indien jij in de avond de airco via de afstandbediening uitschakelt dan zal die in de ochtend dus niet meer (altijd) automatisch inschakelen op het tijdslot welke je hebt ingesteld in de app. Indien je enkel de app gebruikt zou het stabieler moeten werken.

Ik heb dit nog niet kunnen bevestigen gezien ik tegenwoordig de unit altijd handmatig aan- en uitzet via de afstandbediening nadat ik in het begin ook issues had dat deze voorgeprogrammeerde tijdslotcommando's niet altijd geactiveerd werden. Maar ik gebruik dan ook de app en afstandbediening door elkaar. Heb hierna niet meer de moeite genomen om dit te verifiërend door exclusief de app te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
dt_swiss schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Enig idee of de units deze setting onthouden als ze lang zonder spanning zijn geweest?
Units zijn hier enkele keren zonder spanning geweest en ze lijken de instelling te onthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:06
janzjanz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:50:
[...]

Thx voor jouw reactie.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Probeer is op de afstandsbediening de Night setback, zit onder de klep. Is hetzelfde. Krijg je een huisje in het beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzjanz
EPICOSAURUS schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Probeer is op de afstandsbediening de Night setback, zit onder de klep. Is hetzelfde. Krijg je een huisje in het beeldscherm.
Dank je, dit werkt inderdaad.

Het zou mooi zijn als het ook op de app kan gaan werken, voor als je het een keer vergeten bent te doen als je het huis uit bent voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Laatst online: 23:19

fxs81

Julianadorp

janzjanz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Dank je, dit werkt inderdaad.

Het zou mooi zijn als het ook op de app kan gaan werken, voor als je het een keer vergeten bent te doen als je het huis uit bent voor langere tijd.
Idd wel een beetje vreemd dat die optie bij jouw model niet beschikbaar is in de app als het er dus wel op zit. Ik heb een SRK35ZSX-WF en hier kan ik het in de app wel gewoon aanzetten. Heb je de app al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd?

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzjanz
fxs81 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Idd wel een beetje vreemd dat die optie bij jouw model niet beschikbaar is in de app als het er dus wel op zit. Ik heb een SRK35ZSX-WF en hier kan ik het in de app wel gewoon aanzetten. Heb je de app al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd?
Yep, ik heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Ik zoek en probeer verder. Weet niet of je van de airco zelf ook de firmware kunt updaten en niet alleen een nieuwe versie van de app kunt downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:22
''Leegstaand" is niet hetzelfde als Night setback op de afstandsbediening. Night setback is alleen op 10c graden houden. Terwijl de ''Leegstaand" via de App, je elke graden kunt instellen onder de 18c graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Rsport40 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:03:
''Leegstaand" is niet hetzelfde als Night setback op de afstandsbediening. Night setback is alleen op 10c graden houden. Terwijl de ''Leegstaand" via de App, je elke graden kunt instellen onder de 18c graden.
Maar werkt dit ook correct? Daarmee bedoel ik of er ook daadwerkelijk een lagere temperatuur dan 18 graden en/of hoger dan 10 graden uit de binnenunit komt wanneer je een waarde daartussen kiest?
Ik kan op mijn Smart M Air app de optie "Leegstaand" overigens ook niet terugvinden.

Zover ik weet is 18 graden de absolute minimum tijdens verwarmingsmodus (uitgezonderd Night Setback via de afstandbediening).
Als workaround kun je de 2 graden offset optie gebruiken, dan kom ik alsnog uit op 16 graden uit wanneer de machine op 18 is ingesteld.

Notitie:
In de app kun je halve graden kiezen. Echter de machine negeert deze en past alsnog zijn gedrag pas aan wanneer er in hele graden commando's doorgeeft. En in de app heb je minder horizontale standen voor de fans dan via de remote. Zodoende ben ik altijd wantrouwig over het gedrag in de app en heb ik het idee dat niet alle opties specifiek voor de MHI SRK series bestemd zijn en mogelijk daardoor niet (correct) werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ThaBEN schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:39:
[...]
In de app kun je halve graden kiezen. Echter de machine negeert deze en past alsnog zijn gedrag pas aan wanneer er in hele graden commando's doorgeeft.
[…]
Hoe bedoel je dit? Als ik in de app de ingestelde temperatuur wijzig van 21 naar 21.5 dan gaat de airco (3.5 ZSX) namelijk wel degelijk harder werken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
ThaBEN schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:39:
[...]

Maar werkt dit ook correct? Daarmee bedoel ik of er ook daadwerkelijk een lagere temperatuur dan 18 graden en/of hoger dan 10 graden uit de binnenunit komt wanneer je een waarde daartussen kiest?
Ik kan op mijn Smart M Air app de optie "Leegstaand" overigens ook niet terugvinden.

Zover ik weet is 18 graden de absolute minimum tijdens verwarmingsmodus (uitgezonderd Night Setback via de afstandbediening).
Als workaround kun je de 2 graden offset optie gebruiken, dan kom ik alsnog uit op 16 graden uit wanneer de machine op 18 is ingesteld.

Notitie:
In de app kun je halve graden kiezen. Echter de machine negeert deze en past alsnog zijn gedrag pas aan wanneer er in hele graden commando's doorgeeft. En in de app heb je minder horizontale standen voor de fans dan via de remote. Zodoende ben ik altijd wantrouwig over het gedrag in de app en heb ik het idee dat niet alle opties specifiek voor de MHI SRK series bestemd zijn en mogelijk daardoor niet (correct) werken.
Werkt eco daar niet voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
ThinkPad schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:51:
[...]

Hoe bedoel je dit? Als ik in de app de ingestelde temperatuur wijzig van 21 naar 21.5 dan gaat de airco (3.5 ZSX) namelijk wel degelijk harder werken :?
Maar doet hij dat ook wanneer je van 21,5 naar 22 gaat? Volgens mij wordt alles naar boven afgerond tot hele graden.

Zie ook onderstaande quotes:
xHEMANx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:41:
Met de smart M air app kan ik halve graden instellen, maar volgens mij gebeurt er niets als ik halve graden invoer.

setp 19 = ingesteld 19, setp 19.5 = 20, setp 20 = 20, setp 20.5 = 21, setp 21 = 21 etc.

ik heb wel 3d auto aan, zal zo kijken of het zonder de 3d auto miss wel werkt....
jobr schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:14:
[...]

Dat is helemaal correct. Als je in de app 0.5 graad hoger zet dan wordt het uiteindelijke setpoint een hele graad hoger. Snap ook niet waarom ze die illusie van een 0.5 graad resolutie wekken in de app.

In de mhi-ac-ctrl module kan het wel (als je het aanzet) mits je een externe sensor gebruikt.
Sjamo schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:22:
[...]

Werkt eco daar niet voor?
Met de Offset methode doe je direct 2 graden naar beneden bijstellen.

Offset
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5byFEhNbOqdGZXworkzWMPV-VFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=fotoalbum_large

Eco doet een soortgelijk iets, maar dan over een bepaalde tijd.
Hij begint met het ingesteld setpoint en doet die dan op bepaalde tijdintervallen langzaamaan naar beneden bijstellen totdat de temperatuur uiteindelijk 2,5 graden lager is dan het initieel ingestelde setpoint.

Eco modus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO3FrEyso1ElyGjwXewlOAghqTQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0z6TBaMKkBvNczzVLVPPjPvu.jpg?f=user_large

Wellicht kun je beiden combineren om uiteindelijk een temperatuur van 13,5 te kunnen creëren (18 - 2 - 2,5)

*Edit
Ik zie dat in Eco modus de machine blijkbaar wel weer met halve graden kan werken volgens de handleiding. Dus nu ben ik zelf in de war wat nu wel/niet waar is en het daadwerkelijke gedrag via de app :D
Lijkt erop dat de machine technisch gezien halve graden kan toepassen, maar deze optie niet standaard beschikbaar is gemaakt, behalve dan in Eco modus.
Via mhi-ac-ctrl kan je de optie voor halve graden blijkbaar alsnog activeren en gebruiken. In alle andere gevallen rond hij de ingevoerde halve graden via de app naar boven af, tot hele graden.

[ Voor 19% gewijzigd door ThaBEN op 07-02-2025 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijo038
instellen op een halve graad geeft hetzelfde resultaat als instellen op de hele graad erboven. anders gezegd, 21,5 is hetzelfde als 22 voor de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
ThaBEN schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:53:
[...]
Maar doet hij dat ook wanneer je van 21,5 naar 22 gaat? Volgens mij wordt alles naar boven afgerond tot hele graden.
Net even getest, vanaf 21.5 naar 22.0 verhogen hoor en zie ik (stroomverbruik) geen verandering idd.
Weer wat geleerd :o

Dit is met de standaard WF-RAC module die reeds ingebouwd was (unit van 2024), geen 3rd party modules aanwezig.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 07-02-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Toch vreemd. Bij mij werkt de 0,5 graden instelling volgens mij wel. ( multisplit SCM 5.0 geïnstalleerd 08-2022 )
Vooral in defrost perioden verhoogde ik altijd al met 0,5 graden om niet nog meer defrosts uit te lokken.

Sinds kort met externe temperatuur sensor , dus ik kan iets meer controleren

Vanmorgen setpoint op 19,5 graden ( meetwaarde setpoint staat op 20 ), maar meetwaarde externe sensor en return air staan op 19,5…….stroomverbruik 1,4 A
Verhoging naar 20 graden setpoint ( meetwaarden setpoint weer op 20 ), meetwaarde externe sensor en return air gaan naar 20 graden…..stroomverbruik kort naar 2,2 A totdat setpoint weer is bereikt, daarna weer 1,4 A

WF-RAC module en een externe sensor van @LED-Maniak aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
pjotter1965 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:02:
Toch vreemd. Bij mij werkt de 0,5 graden instelling volgens mij wel. ( multisplit SCM 5.0 geïnstalleerd 08-2022 )
Vooral in defrost perioden verhoogde ik altijd al met 0,5 graden om niet nog meer defrosts uit te lokken.

Sinds kort met externe sensor , dus ik kan iets meer controleren

Vanmorgen setpoint op 19,5 graden ( meetwaarde setpoint staat op 20 ), maar meetwaarde externe sensor en return air staan op 19,5…….stroomverbruik 1,4 A
Verhoging naar 20 graden setpoint ( meetwaarden setpoint weer op 20 ), meetwaarde externe sensor en return air gaan naar 20 graden…..stroomverbruik kort naar 2,2 A totdat setpoint weer is bereikt, daarna weer 1,4 A

WF-RAC module en een externe sensor van @LED-Maniak aanwezig
Zat de wf-rac al erin of later erbij gekocht?

LEDs clima zou halve graden moeten kunnen, maar het werkt niet op OF oudere aircos OF wifiloze aircos. (Die later een wafrac inbouwen)

Ik heb een airco van 3 jaar oud zonder wifi. Ben wel benieuwd of het aan de leeftijd ligt of aan het feit dat mijn unit geen wifi had. (Later erbij gekocht)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Mijn binnenunit SRK 3,5 KW had ook geen wifi, WF-RAC later ingebouwd.
Ik vind het ook vreemd dat de setpoint meetwaarde op hele graden wordt afgerond, maar mijn inziens wel werkt op halve graden.

Volgens mij is singlesplit / multisplit het enigste verschil tussen ons beiden…..

[ Voor 23% gewijzigd door pjotter1965 op 07-02-2025 11:33 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste