masterrobo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:37:
Ik ben zelf ook aan het kijken om mijn woning volledig te verwarmen met airco. Heb de Daikin perfera op het oog momenteel alleen weet ik niet zo zeker of ik moet gaan werken met 2 buitenunits wil het liefst gewoon een multisplit systeem met 1 buitenunit en 2 binnenunits. Het is ook een kleine woning (48m² vloeroppervlak).
Alleen dan wordt de leiding naar de unit in slaapkamer erg lang.
Met rood aangegeven waar de binnenunits moeten komen en met blauw waar de buitenunit gaat staan.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Wil het liefst niet over het dak gaan werken...
Of ik zou de binnenunit in de slaapkamer kunnen laten varen en met een zwaardere (5kw) in de woonkamer de hele woning verwarmen? Ben alleen bang dat dat niet heel efficiënt gaat werken of dat de warmte blijft hangen. Woning is wel goed geïsoleerd (nieuwbouw) met wtw.
[Afbeelding]
Ik heb een ME 5KW buitenunit met 2 binnenunits in een vergelijkbare situatie als die van jou behalve dat er geen deur tussen de twee ruimtes zit maar een opening iets breder als een deur en in totaal zelfs wat minder m2
Ik heb er destijds voor overdimensionering gekozen omdat 1 van mijn wensen was om de units op de stilste stand te kunnen laten draaien onder alle omstandigheden. Icm met twee externe sensoren werkt dit uitstekend. De buitenunit staat in de het grootste deel van de tijd op het laagste vermogen te pruttelen. Omdat de unit tot 250w terug kan moduleren is die overdimensionering helemaal geen probleem itt wat je hier vaak leest, het is dan ook wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de unit ver terug kan. De ruimte blijft fijn gelijkmatig verwarmd/gekoeld op de laagste ventilatorstand.
Pendelen is de afgelopen seizoenen niet veel voorgekomen. Voordat ik de externe sensors had, pendelde de units juist in vriesomstandigheden: de unit ging na een defrost vol vermogen en de interne sensor werd dan zo snel warm ,dat de unit weer afsloeg om 5 minuten later (na afkoeling sensor) weer aan te gaan op hoog vermogen; en repeat. De externe sensoren hebben dat probleem volledig verholpen. Ik zou dus zeker voor een oplossing gaan waar externe sensoren op kunnen worden aangesloten. Het regelgedrag wordt dan gewoon veel aangenamer en de buitenunit veel rustiger.
Ik heb overigens ook 24 meter leiding wat geen enkel probleem is voor deze unit. Er hoefde niet eens bijgevuld te worden.
In het plaatje zie je mijn opstelling.
[
Voor 19% gewijzigd door
Thieu79 op 28-11-2025 10:06
]