Hierbij mijn bijdrage aan de comfort discussie. We gaan hier de derde winter in met L/L. In een 1980 hoekwoning met 1980 isolatie en oud dubbel glas. Wij verwarmen alleen de woonkamer en af en toe de slaapkamer (als die overdag de kantoor functie heeft).
Wij hebben hier (helaas) geen gas, maar stadsverwarming, verbruik was 25GJ voor verwarmen in het verleden (staat gelijk aan 800m3 gas of 7000kwh).
We hebben 1 airco unit op iedere verdieping, 95% van de winter loopt alleen die in de woonkamer.
Het eerste jaar stookten we vooral ad hoc, maar echt comfortabel warm voelde dat niet (ondanks het makkelijk halen van t setpoint). Daarna vooral 7x24 gestookt, dat ervaren we als veel comfortabeler (zowel qua egale warmte als geluid).
Het gebruik van de airco als verwarming is vooral financieel gedreven. Nu salderen nog mogelijk is verwarmen we zo goed als gratis. De gewenste 25GJ aftikken zou 1175€ kosten.
Als het salderen straks voorbij is, ga ik denk ik toch weer meer gebruik maken van de stadverwarming (met vloerverwarming hier) dat is zeker bij temperaturen om en na bij het vriespunt of lager veel comfortabeler in deze woning. De airco is ook dan nog steeds goedkoper (kost me ongeveer 1700kwh per jaar (cop4 gemiddeld)), maar ik weet niet of ik het verschil in kosten vs comfort dan nog acceptabel vind.
Gebrek aan comfort zit hem vooral in koude vloer (tegels krijg je niet voldoende warm met l/l en dat straalt koude af), bij lagere temperaturen hogere fan speed. En een minder egaal verwarmde ruimte.
Ik draai nu bij vorst ook wel eens hybride dat werkt ook aardig, dan zijn de meeste minpunten van het verminderd comfort weg tegen een zeer gering gebruik van de stadsverwarming.
Ik denk dat meerdere units in 1 ruimte zeker zou kunnen helpen bij het verminderen van de fanspeed en egale temperatuur in de ruimte en zo comfort verhogend werken.
Lang verhaal kort. L/L werkt prima om mee te verwarmen, ook in woningen met een slechter energielabel, het is zeer kosten efficiënt.
Indien er geen significant financieel voordeel zou zijn, dan zou ik hier altijd de vloerverwarming gebruiken

. Ik snap het dan ook goed als men overstapt naar L/W.
[
Voor 7% gewijzigd door
Nachtapotheker op 06-12-2025 09:24
]