Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 176 Laatste
Acties:

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:00
Wij laten waarschijnlijk binnenkort airco plaatsen op bovenverdieping. Nou heb ik aangegeven bij de 2 bedrijven die ik maand terug vroeg om een offerte dat er geen haast bij is. Als het goedkoper is om in najaar te doen heeft dat mijn voorkeur. Nu komt er al wel 1 bedrijf volgende week. Is het aantoonbaar goedkoper om dit in laagseizoen te doen?

Want vind het wel zonde om onnodig extra daarvoor te betalen. Daarbij zal het wel september worden als we daarvoor kiezen en de airco geplaatst wordt. Dan is het mssn ook al wel stuk rustiger ook gezien intrede herfst.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Kluifjes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:31:
Wij laten waarschijnlijk binnenkort airco plaatsen op bovenverdieping. Nou heb ik aangegeven bij de 2 bedrijven die ik maand terug vroeg om een offerte dat er geen haast bij is. Als het goedkoper is om in najaar te doen heeft dat mijn voorkeur. Nu komt er al wel 1 bedrijf volgende week. Is het aantoonbaar goedkoper om dit in laagseizoen te doen?

Want vind het wel zonde om onnodig extra daarvoor te betalen. Daarbij zal het wel september worden als we daarvoor kiezen en de airco geplaatst wordt. Dan is het mssn ook al wel stuk rustiger ook gezien intrede herfst.
Nee, maar ik vind het bizar dat jouw 'bedrijf' al in September kan plaatsen. Hier vind je niemand meer die dit jaar nog kan plaatsen. Alles is volgeboekt... Sommigen tot April.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Nee, maar ik vind het bizar dat jouw 'bedrijf' al in September kan plaatsen. Hier vind je niemand meer die dit jaar nog kan plaatsen. Alles is volgeboekt... Sommigen tot April.
Hier in Twente begin juni bestelt 1/2 juli geplaatst. :)
(en niet door een beun )
En waar is "hier" :?

• Tommie12
  • Nu online
TvanW schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Hier in Twente begin juni bestelt 1/2 juli geplaatst. :)
(en niet door een beun )
En waar is "hier" :?
België.

Begin Juni was voor de eerste hittegolf. Direct er na zijn het aantal prijsvragen ontploft. We hadden natuurlijk wel een paar graden meer dan in NL, en zeker meer dan in het 'hoge noorden'.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

België.

Begin Juni was voor de eerste hittegolf. Direct er na zijn het aantal prijsvragen ontploft. We hadden natuurlijk wel een paar graden meer dan in NL, en zeker meer dan in het 'hoge noorden'.
Waar in Belgie ? België is wel niet zo groot als NL :+ maar het maakt nogal wat uit of je langs de kust woont of in de Ardennen. Btw Twente ligt in het oosten van NL..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

België.

Aan de huizen te zien in Belgie kunnen jullie het betalen 8)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tommie12
  • Nu online
TvanW schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Waar in Belgie ? België is wel niet zo groot als NL :+ maar het maakt nogal wat uit of je langs de kust woont of in de Ardennen. Btw Twente ligt in het oosten van NL..
Midden van België, tussen Antwerpen en Brussel.

Wij kregen eind Juni een paar dagen met 35 graden en toen koelde het 's nachts niet onder de 25 graden. Er is toen een oversterfte van 2000 personen geregistreerd..

Maar veel mensen hebben toen offertes gevraagd en besteld. Dat is nog versterkt met de tweede hittegolf midden Juli... En deze week hebben we weer 2-3 dagen boven de 30 graden.

Dus ja, de aircoinstallateurs hebben overvolle orderboekjes.

• Tommie12
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Aan de huizen te zien in Belgie Vlaanderen kunnen jullie het betalen 8)
FTFY

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik kom ook even binnenvallen in dit topic. Ik heb een offerte liggen voor het plaatsen van 2 single split airco's voor een bedrag van € 4.250 euro. Gaat om wandmodel Mitsubishi SRK units van 2,5 kW en 3,5 kW voor de slaapkamer en de woonkamer. Naar wat ik online kan vinden is dat redelijk marktconform maar ook niet heel scherp geprijsd. Wat vinden de kenners hier er van?

• Tommie12
  • Nu online
Afas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:29:
Ik kom ook even binnenvallen in dit topic. Ik heb een offerte liggen voor het plaatsen van 2 single split airco's voor een bedrag van € 4.250 euro. Gaat om wandmodel Mitsubishi SRK units van 2,5 kW en 3,5 kW voor de slaapkamer en de woonkamer. Naar wat ik online kan vinden is dat redelijk marktconform maar ook niet heel scherp geprijsd. Wat vinden de kenners hier er van?
Die prijs is heel redelijk. Als de reputatie van die plaatser goed is, snel tekenen!

Als iemand dat voor 1000€ minder doet, dan wordt het verdacht.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:20
[...]

Hier tijdens de gittegolf iemand laten komen. Kon eind juli installeren. Soms heb je geluk met een eerlijke installateur die gewoon nog een gaatje heeft.

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:00
[...]

Ik weet niet of het september wordt, maar ga ik enigszins vanuit als ze half augustus komen kijken. Woon ook in oosten van Nederland trouwens bij Twente. Ging mij er meer om of in september plaatsen duurder is dan in bv november. Maar dat is dus over het algemeen niet zo.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Om nog eens op mijn schets terug te komen, volgens een installateur heeft het geen zin in de midden ruimte een airco te zetten, de hal beneden zou heel koud worden, maar de slaapkamers helemaal niet (zelfs niet met de deuren open). De airco zou uiteindelijk af slagen.

De airco boven een traphal zetten kan, maar niet met zo'n groot trap gat en grote overloop (other op de schets).

Het is uiteraard altijd beter een airco in de slaapkamers te hebben, maar de installatie is bijzonder complex en dan zit ik met vloer units + pompje.

Ik zoek nog een 2de opinie, maar vertrouwde deze gast wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxNubhJCToBU6SKBVUOKD7CbhRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHdhmkLqytsg55EnvG9FQOAN.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
  • Nu online
poing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:36:
Om nog eens op mijn schets terug te komen, volgens een installateur heeft het geen zin in de midden ruimte een airco te zetten, de hal beneden zou heel koud worden, maar de slaapkamers helemaal niet (zelfs niet met de deuren open). De airco zou uiteindelijk af slagen.

De airco boven een traphal zetten kan, maar niet met zo'n groot trap gat en grote overloop (other op de schets).

Het is uiteraard altijd beter een airco in de slaapkamers te hebben, maar de installatie is bijzonder complex en dan zit ik met vloer units + pompje.

Ik zoek nog een 2de opinie, maar vertrouwde deze gast wel.

[Afbeelding]
Die man heeft gelijk.

Je kan hem uitdagen door een oplossing te zoeken om het toch zonder pompjes te doen.

Wat zit er onder deze ruimtes?

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

Die man heeft gelijk.

Je kan hem uitdagen door een oplossing te zoeken om het toch zonder pompjes te doen.

Wat zit er onder deze ruimtes?
Ik moet de ijskast eens uit de keukenkast halen, misschien dat ik genoeg ruimte heb om de condens afvoer zo tot in de kruipkelder te krijgen. Dat zal helaas enkel lukken voor de condens afvoer.

• Tommie12
  • Nu online
poing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Ik moet de ijskast eens uit de keukenkast halen, misschien dat ik genoeg ruimte heb om de condens afvoer zo tot in de kruipkelder te krijgen. Dat zal helaas enkel lukken voor de condens afvoer.
Altijd pompjes vermijden! Vroeg of laat gaan ze eens defect en heb je een natte muur.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:18
als je het goed aansluit gaat je binnenunit uit als je pompje kapot is, daarvoor zit in elk pompje een contact.

Of dat in de praktijk wordt aangesloten is een tweede.

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ik had een tijdje een Sauermann Si-20 omdat ik m’n Daikin binnenunit een paar centimeter lager moest hangen. Ik had hem aangesloten dat hij de stroom naar de binnenunit zou afkappen, heeft ie net na installatie netjes gedaan maar ineens deed ie dat niet meer, dus het was een tikkende tijdbom.

Ik heb het geluk dat de MHI die de Daikin heeft vervangen, iets minder hoog is en de lekbak daardoor hoger aan de muur zit en ik het nu wel met natuurlijke afvoer kan doen. Ik ben echt blij dat ik van dat rotding af ben, want ik kreeg hem ook nooit echt stil ondanks vele verwoede pogingen.
Pagina: 1 ... 175 176 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic