Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste
Acties:

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-08 13:14
Wij laten waarschijnlijk binnenkort airco plaatsen op bovenverdieping. Nou heb ik aangegeven bij de 2 bedrijven die ik maand terug vroeg om een offerte dat er geen haast bij is. Als het goedkoper is om in najaar te doen heeft dat mijn voorkeur. Nu komt er al wel 1 bedrijf volgende week. Is het aantoonbaar goedkoper om dit in laagseizoen te doen?

Want vind het wel zonde om onnodig extra daarvoor te betalen. Daarbij zal het wel september worden als we daarvoor kiezen en de airco geplaatst wordt. Dan is het mssn ook al wel stuk rustiger ook gezien intrede herfst.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Kluifjes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:31:
Wij laten waarschijnlijk binnenkort airco plaatsen op bovenverdieping. Nou heb ik aangegeven bij de 2 bedrijven die ik maand terug vroeg om een offerte dat er geen haast bij is. Als het goedkoper is om in najaar te doen heeft dat mijn voorkeur. Nu komt er al wel 1 bedrijf volgende week. Is het aantoonbaar goedkoper om dit in laagseizoen te doen?

Want vind het wel zonde om onnodig extra daarvoor te betalen. Daarbij zal het wel september worden als we daarvoor kiezen en de airco geplaatst wordt. Dan is het mssn ook al wel stuk rustiger ook gezien intrede herfst.
Nee, maar ik vind het bizar dat jouw 'bedrijf' al in September kan plaatsen. Hier vind je niemand meer die dit jaar nog kan plaatsen. Alles is volgeboekt... Sommigen tot April.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Nee, maar ik vind het bizar dat jouw 'bedrijf' al in September kan plaatsen. Hier vind je niemand meer die dit jaar nog kan plaatsen. Alles is volgeboekt... Sommigen tot April.
Hier in Twente begin juni bestelt 1/2 juli geplaatst. :)
(en niet door een beun )
En waar is "hier" :?

• Tommie12
  • Nu online
TvanW schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Hier in Twente begin juni bestelt 1/2 juli geplaatst. :)
(en niet door een beun )
En waar is "hier" :?
België.

Begin Juni was voor de eerste hittegolf. Direct er na zijn het aantal prijsvragen ontploft. We hadden natuurlijk wel een paar graden meer dan in NL, en zeker meer dan in het 'hoge noorden'.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

België.

Begin Juni was voor de eerste hittegolf. Direct er na zijn het aantal prijsvragen ontploft. We hadden natuurlijk wel een paar graden meer dan in NL, en zeker meer dan in het 'hoge noorden'.
Waar in Belgie ? België is wel niet zo groot als NL :+ maar het maakt nogal wat uit of je langs de kust woont of in de Ardennen. Btw Twente ligt in het oosten van NL..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

België.

Aan de huizen te zien in Belgie kunnen jullie het betalen 8)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tommie12
  • Nu online
TvanW schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Waar in Belgie ? België is wel niet zo groot als NL :+ maar het maakt nogal wat uit of je langs de kust woont of in de Ardennen. Btw Twente ligt in het oosten van NL..
Midden van België, tussen Antwerpen en Brussel.

Wij kregen eind Juni een paar dagen met 35 graden en toen koelde het 's nachts niet onder de 25 graden. Er is toen een oversterfte van 2000 personen geregistreerd..

Maar veel mensen hebben toen offertes gevraagd en besteld. Dat is nog versterkt met de tweede hittegolf midden Juli... En deze week hebben we weer 2-3 dagen boven de 30 graden.

Dus ja, de aircoinstallateurs hebben overvolle orderboekjes.

• Tommie12
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Aan de huizen te zien in Belgie Vlaanderen kunnen jullie het betalen 8)
FTFY

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik kom ook even binnenvallen in dit topic. Ik heb een offerte liggen voor het plaatsen van 2 single split airco's voor een bedrag van € 4.250 euro. Gaat om wandmodel Mitsubishi SRK units van 2,5 kW en 3,5 kW voor de slaapkamer en de woonkamer. Naar wat ik online kan vinden is dat redelijk marktconform maar ook niet heel scherp geprijsd. Wat vinden de kenners hier er van?

• Tommie12
  • Nu online
Afas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:29:
Ik kom ook even binnenvallen in dit topic. Ik heb een offerte liggen voor het plaatsen van 2 single split airco's voor een bedrag van € 4.250 euro. Gaat om wandmodel Mitsubishi SRK units van 2,5 kW en 3,5 kW voor de slaapkamer en de woonkamer. Naar wat ik online kan vinden is dat redelijk marktconform maar ook niet heel scherp geprijsd. Wat vinden de kenners hier er van?
Die prijs is heel redelijk. Als de reputatie van die plaatser goed is, snel tekenen!

Als iemand dat voor 1000€ minder doet, dan wordt het verdacht.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
[...]

Hier tijdens de gittegolf iemand laten komen. Kon eind juli installeren. Soms heb je geluk met een eerlijke installateur die gewoon nog een gaatje heeft.

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-08 13:14
[...]

Ik weet niet of het september wordt, maar ga ik enigszins vanuit als ze half augustus komen kijken. Woon ook in oosten van Nederland trouwens bij Twente. Ging mij er meer om of in september plaatsen duurder is dan in bv november. Maar dat is dus over het algemeen niet zo.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Om nog eens op mijn schets terug te komen, volgens een installateur heeft het geen zin in de midden ruimte een airco te zetten, de hal beneden zou heel koud worden, maar de slaapkamers helemaal niet (zelfs niet met de deuren open). De airco zou uiteindelijk af slagen.

De airco boven een traphal zetten kan, maar niet met zo'n groot trap gat en grote overloop (other op de schets).

Het is uiteraard altijd beter een airco in de slaapkamers te hebben, maar de installatie is bijzonder complex en dan zit ik met vloer units + pompje.

Ik zoek nog een 2de opinie, maar vertrouwde deze gast wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxNubhJCToBU6SKBVUOKD7CbhRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHdhmkLqytsg55EnvG9FQOAN.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
  • Nu online
poing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:36:
Om nog eens op mijn schets terug te komen, volgens een installateur heeft het geen zin in de midden ruimte een airco te zetten, de hal beneden zou heel koud worden, maar de slaapkamers helemaal niet (zelfs niet met de deuren open). De airco zou uiteindelijk af slagen.

De airco boven een traphal zetten kan, maar niet met zo'n groot trap gat en grote overloop (other op de schets).

Het is uiteraard altijd beter een airco in de slaapkamers te hebben, maar de installatie is bijzonder complex en dan zit ik met vloer units + pompje.

Ik zoek nog een 2de opinie, maar vertrouwde deze gast wel.

[Afbeelding]
Die man heeft gelijk.

Je kan hem uitdagen door een oplossing te zoeken om het toch zonder pompjes te doen.

Wat zit er onder deze ruimtes?

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

Die man heeft gelijk.

Je kan hem uitdagen door een oplossing te zoeken om het toch zonder pompjes te doen.

Wat zit er onder deze ruimtes?
Ik moet de ijskast eens uit de keukenkast halen, misschien dat ik genoeg ruimte heb om de condens afvoer zo tot in de kruipkelder te krijgen. Dat zal helaas enkel lukken voor de condens afvoer.

• Tommie12
  • Nu online
poing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Ik moet de ijskast eens uit de keukenkast halen, misschien dat ik genoeg ruimte heb om de condens afvoer zo tot in de kruipkelder te krijgen. Dat zal helaas enkel lukken voor de condens afvoer.
Altijd pompjes vermijden! Vroeg of laat gaan ze eens defect en heb je een natte muur.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
als je het goed aansluit gaat je binnenunit uit als je pompje kapot is, daarvoor zit in elk pompje een contact.

Of dat in de praktijk wordt aangesloten is een tweede.

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-09 19:09
Ik had een tijdje een Sauermann Si-20 omdat ik m’n Daikin binnenunit een paar centimeter lager moest hangen. Ik had hem aangesloten dat hij de stroom naar de binnenunit zou afkappen, heeft ie net na installatie netjes gedaan maar ineens deed ie dat niet meer, dus het was een tikkende tijdbom.

Ik heb het geluk dat de MHI die de Daikin heeft vervangen, iets minder hoog is en de lekbak daardoor hoger aan de muur zit en ik het nu wel met natuurlijke afvoer kan doen. Ik ben echt blij dat ik van dat rotding af ben, want ik kreeg hem ook nooit echt stil ondanks vele verwoede pogingen.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:31
Kluifjes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:31:

Goedkoper is het vaak niet, het is eerder dat de bedrijven in het najaar en voorjaar het rustiger hebben waardoor de installatie sneller kan plaatsvinden.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 19:58
hvwees schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:18:
[...]

Goedkoper is het vaak niet, het is eerder dat de bedrijven in het najaar en voorjaar het rustiger hebben waardoor de installatie sneller kan plaatsvinden.
Er is ook geen tekort aan airco’s wereldwijd. Hoogstens dat ze in een bepaalde periode in een land of regio tijdelijk wat moeilijker verkrijgbaar zijn. Prijzen zijn het hele jaar ook vrij constant, tijdens een hittegolf een fractie duurder soms door de piek vraag. De bottle neck ligt echt bij de beschikbaarheid van gecertificeerde stek monteurs voor plaatsing en inregelen.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:16
superbehulpzaam, maar dit mag niet en mag dus ook niet besproken worden.

[ Voor 103% gewijzigd door teacher op 20-08-2026 10:34 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
Vraagje voor een kennis:

Zij hebben recent een huis gekocht met een Mitsubishi Electric airco op de slaapkamer. De buitenunit staat op het dak van de garage, met daarbij - je raadt het al - een condenspompje. Nu klagen ze dat het pompje uren nadat de binnenunit is uitgeschakeld nog loopt af te pompen. En zelfs midden in de nacht.

Is hier iets aan in te stellen of te doen? (Uiteraard heb ik geadviseerd om te kijken of er tzt niet een condensafvoer naar buiten geboord kan worden, maar ik zoek voor nu even een tijdelijke quick-win). Naar mijn weten hoort een condenspompje hooguit enkele minuten na het uitschakelen te draaien, maar ik heb verder geen ervaring met deze (volgens velen) ondingen.

[ Voor 13% gewijzigd door KoningPaulus op 13-08-2026 10:08 ]

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Tommie12
  • Nu online
KoningPaulus schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:04:
Vraagje voor een kennis:

Zij hebben recent een huis gekocht met een Mitsubishi Electric airco op de slaapkamer. De buitenunit staat op het dak van de garage, met daarbij - je raadt het al - een condenspompje. Nu klagen ze dat het pompje uren nadat de binnenunit is uitgeschakeld nog loopt af te pompen. En zelfs midden in de nacht.

Is hier iets aan in te stellen of te doen? (Uiteraard heb ik geadviseerd om te kijken of er tzt niet een condensafvoer naar buiten geboord kan worden, maar ik zoek voor nu even een tijdelijke quick-win). Naar mijn weten hoort een condenspompje hooguit enkele minuten na het uitschakelen te draaien, maar ik heb verder geen ervaring met deze (volgens velen) ondingen.
Dan zal er een vlottertje vast hangen vermoed ik, of de schakelaar werkt niet meer.

Altijd problemen met die ondingen.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:10:
[...]

Dan zal er een vlottertje vast hangen vermoed ik, of de schakelaar werkt niet meer.

Altijd problemen met die ondingen.
Bijna altijd dan 8) De airco's in mijn vorige woning hadden zo'n condenspompje en nooit problemen mee gehad ;)

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:32
@Aziona Ik heb die buigsnoeren van Alie was rond de 20 euro. Eigenlijk heb je alleen de 3/8 nodig een 1/4 leiding knik je niet zo maar. De verwerking van de koelleidingen hangt ook af welk merk/type koelleiding je koopt. De goedkopere hebben dunnere wanddikte 0,8mm en de betere zijn 1 mm wanddikte.

Ik doe alleen maar een heel klein drupje vet in de kraak van de moer en niet op contact of schroefdraad. Daarna op juiste moment aandraaien. Ik draai de moet ook eerst een heel stuk met de hand dit moet gewoon soepel lopen.

Flare maken is even een handigheidje wat je het beste op een afvalstuk kunt oefenen.

[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 13-08-2026 10:35 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 19:58
@Aziona Ik heb onlangs twee Panasonic airco’s gehangen en heb deze gesoldeerd dat geeft toch de meest betrouwbare aansluiting boven flares.

Wat betreft je punt #10 kun je dit niet veralgemeniseren voor alle Panasonic airco’s. Mijn ervaring is dat een vloermodel Panasonic vanuit de buitenunit gevoedt wordt en een wandmodel vanuit de binnenunit. Afhankelijk van het vermogen wordt er met minimaal 1.5 of 2.5mm2 draad gewerkt maar dat is terug te vinden in de manual.

• Tommie12
  • Nu online
jimh307 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Bijna altijd dan 8) De airco's in mijn vorige woning hadden zo'n condenspompje en nooit problemen mee gehad ;)
Het is geen kwestie van of, het is een kwestie van tijd. Jij hebt je woning blijkbaar op tijd verkocht.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:18
@KoningPaulus Condensafvoer hoeft niet moeilijk te zijn, ik heb gewoon een elektrabuisje (zijn er ook in wit!) door de gevel: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" Met een lange 19mm SDS-boor even een gaatje geprikt.

Als noodoplossing: kap onderaan airco losmaken en een stuk tuinslang aan de condensafvoer freubelen en die in een emmer/jerrycan laten druppen? Wel op tijd leeggooien want kan met benauwd weer snel gaan met condens.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2026 11:18 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
ThinkPad schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:16:
@KoningPaulus Condensafvoer hoeft niet moeilijk te zijn, ik heb gewoon een elektrabuisje (zijn er ook in wit!) door de gevel: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" Met een lange 19mm SDS-boor even een gaatje geprikt.

Als noodoplossing: kap onderaan airco losmaken en een stuk tuinslang aan de condensafvoer freubelen en die in een emmer/jerrycan laten druppen? Wel op tijd leeggooien want kan met benauwd weer snel gaan met condens.
Thanks!

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09 12:47
Zijn er hier ook mensen die in elke slaapkamer een binnenunit hebben geplaatst? Dat overwegen wij momenteel, maar met vier slaapkamers plus woonkamer en werkkamer zouden we dan op 6 binnenunits uitkomen. Meer dan drie zullen er tegelijkertijd niet zo snel aangaan denk ik.

Is dit realistisch of overkill? Ben ook wel benieuwd of ik dan bijvoorbeeld ook twee buitenunits nodig zou hebben, en of het dan niet gigantisch duur wordt.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:59
DesiredPeanut schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:07:
Zijn er hier ook mensen die in elke slaapkamer een binnenunit hebben geplaatst? Dat overwegen wij momenteel, maar met vier slaapkamers plus woonkamer en werkkamer zouden we dan op 6 binnenunits uitkomen. Meer dan drie zullen er tegelijkertijd niet zo snel aangaan denk ik.

Is dit realistisch of overkill? Ben ook wel benieuwd of ik dan bijvoorbeeld ook twee buitenunits nodig zou hebben, en of het dan niet gigantisch duur wordt.
Ik heb 6 binnenunits verdeeld over drie buitenunits, waar mee wordt gekoeld en verwarmd. Ik zou er wel voor kiezen om deze te verdelen over meerdere buitenunits, zeker als ze niet allemaal tegelijk aanstaan.

9040 Wp | Zendure 20 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09 12:47
GermanPivo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 06:49:
[...]

Ik heb 6 binnenunits verdeeld over drie buitenunits, waar mee wordt gekoeld en verwarmd. Ik zou er wel voor kiezen om deze te verdelen over meerdere buitenunits, zeker als ze niet allemaal tegelijk aanstaan.
Super, dat klinkt goed. Meerdere buitenunits lijkt me inderdaad een must ivm pendelen. Weet je nog (ongeveer) wat de totale kosten waren of is dat al te lang geleden/niet meer relevant?

• Tommie12
  • Nu online
DesiredPeanut schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:53:
[...]

Super, dat klinkt goed. Meerdere buitenunits lijkt me inderdaad een must ivm pendelen. Weet je nog (ongeveer) wat de totale kosten waren of is dat al te lang geleden/niet meer relevant?
Grof kan je rekenen rond de 2000€ per binnenunit als je bij de A merken blijft.

Hier 4 binnenunits op 1 buitenunit. Draait prima.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Goede buitenunits kunnen prima terug moduleren dus 4:1 is geen enkel probleem.

Het meeste comfort bereik je met een unit in iedere kamer. Dan kunnen de deuren dicht, is het mogelijk eigen temperatuur te kiezen en hoef je niet altijd alles mee te nemen. Daarnaast zijn kleinere units stiller.

Prijs is heel afhankelijk van merk, type maar vooral ook complexiteit van de aanleg. Soms leggen wij een 4 multi aan voor 7.500, soms voor 11.000.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• hvwees
DesiredPeanut schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:07:

Ik niet, maar een vriend van mij wel.

Die heeft in elke ruimte van zijn huis een single split laten plaatsen.

3 slaapkamers en woonkamer, aan de zijgevel hangen de buiten units. Zolder heeft ook nog een single split maar die buiten unit staat op het dak van de verdieping eronder.

Qua prijs verschilde het niet heel veel van een multisplit vertelde hij mij destijds.

Multisplit heeft ook nadelen, zoals bleeding.

Mijn visie hierop is, als je de ruimte ervoor heb kies voor single splits voor elke ruimte.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:40
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:26:
[...]
Multisplit heeft ook nadelen, zoals bleeding.

Mijn visie hierop is, als je de ruimte ervoor heb kies voor single splits voor elke ruimte.
Eens. Multisplit buitenunit heeft ook een hoger minimum vermogen. Maar per binnenunit kun je lager uitkomen als je meerdere units aan hebt staan.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:59
DesiredPeanut schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:53:
[...]

De boel draait alweer ruim 5 jaar naar volledige tevredenheid, dus al even geleden, maar was toen zo'n €7500.
Martin7182 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:59:
[...]

Eens. Multisplit buitenunit heeft ook een hoger minimum vermogen. Maar per binnenunit kun je lager uitkomen als je meerdere units aan hebt staan.
6 buitenunits werd qua ruimte wel iets te gortig, maar we hebben alles zo gecombineerd dat we het minimumvermogen altijd wel kwijt kunnen. Goed dimensioneren helpt hierbij ook een stuk natuurlijk.

9040 Wp | Zendure 20 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Caelorum
  • Nu online
Martin7182 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:59:
[...]
Wij hadden plek voor 1 buitenunit of hij moest op een 12m hoog dak komen te staan. Dus een SCM71ZS-W genomen met daarop 3x 20 en 1x 35.
Aangezien alle kamers op het zuiden liggen, grote raampartijen hebben en er minstens 3 tegelijkertijd aanstaan heb ik niet zo'n last van de 1.8kW ondergrens voor koelen. Voor verwarmen verwacht ik met 1.1kW ook niet echt een probleem.

Als ik de ruimte had gehad, had ik wel gewoon single-splits gedaan, maar dat is in deze rijtjeswoning niet echt handig. Strict gezien is dit al niet mogelijk zonder een suskast voor de airco. Mochten de buren er ooit een probleem van maken koop ik die dan wel, Kost alleen al snel zo'n 3k.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2026 13:54 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:51:
Aangezien alle kamers op het zuiden liggen, grote raampartijen hebben en er minstens 3 tegelijkertijd aanstaan heb ik niet zo'n last van de 1.8kW ondergrens voor koelen. Voor verwarmen verwacht ik met 1.1kW ook niet echt een probleem.
In het kader van duurzaamheid en zo: Al eens aan zonwering gedacht? Eerst de zon ongehinderd naar binnen laten schijnen en dan daarna weer al die warmte naar buiten pompen is niet bijzonder efficiënt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martin7182
Andrehj schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

In het kader van duurzaamheid en zo: Al eens aan zonwering gedacht? Eerst de zon ongehinderd naar binnen laten schijnen en dan daarna weer al die warmte naar buiten pompen is niet bijzonder efficiënt...
Hangt er maar net vanaf. I.p.v. zonneopwek terugregelen kun je het ook in airco's steken. Ben het wel eens dat zonwering doorgaans effectiever is. HR++ of zonwerend glas helpt ook al veel.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Grof kan je rekenen rond de 2000€ per binnenunit als je bij de A merken blijft.

Hier 4 binnenunits op 1 buitenunit. Draait prima.
Hier een binnenunit die heel het appartement bestrijkt. Hier weinig deuren en een paar mooie togen tussen de ruimtes zodat het heel ruim oogt. De koele lucht bestrijkt ook de keuken en de slaapruimte en in de winter heeft de badkamer een extra sierradiator die samen met de airco het hier aangenaam houden. Het is zeer goed geïsoleerd hier en merk je weinig tot niets van de hitte buiten. Ik heb wel vaak de zon binnen en dat is heerlijk. 2000 euro kan kloppen. Ik hou wel van warmte en als de zon binnen op mij staat en ik voel een koele bries uit de airco komen dan is dit een 10 waard :)

• Caelorum
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Ja, leuk, maar de buren doen het niet. 800W aan warmte die via de muren maar binnen komen. Moet ik alsnog gaan lopen koelen.
Komt nog bij dat de zonwering ook de helft is qua aanschafkosten en ik beperkt ben in budget.
En dan als extra nog dat zonnepanelen dit jaar ook op het dak gaan en dit dus niet direct beter of slechter is dan met screens.

Screens komen er uiteindelijk ook wel hoor, maar wilde toch van het gas af en zorgen dat het sowieso leefbaar is voordat ik naar energiebesparende oplossingen ga kijken.

En die 7.1kW is de kleinste buitenunit met 4 poorten. Ik wilde eigenlijk een 6.0kW, maar dat kon dus niet van MHI. Dus screens hadden de oplossing niet anders gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2026 15:41 ]

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 19:41
Kan je een buitenunit ook op een schuin pannendak laten plaatsen ?
Ik denk niet dat het hier toegelaten is om die op de voorgevel langs de straat te zetten.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:06
mbbs1024 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:08:
Ik denk niet dat het hier toegelaten is om die op de voorgevel langs de straat te zetten.
Monoblock een optie?

• habbekrats
Daar zijn ook beugels voor, maar veel airco monteurs zullen er niet blij mee zijn of helemaal niet aan beginnen.

dak

• hvwees
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:39:
[...]

Ja, leuk, maar de buren doen het niet. 800W aan warmte die via de muren maar binnen komen. Moet ik alsnog gaan lopen koelen.
Komt nog bij dat de zonwering ook de helft is qua aanschafkosten en ik beperkt ben in budget.
En dan als extra nog dat zonnepanelen dit jaar ook op het dak gaan en dit dus niet direct beter of slechter is dan met screens.

Screens komen er uiteindelijk ook wel hoor, maar wilde toch van het gas af en zorgen dat het sowieso leefbaar is voordat ik naar energiebesparende oplossingen ga kijken.
Er zijn meer soorten zonwering dan screens.

Je zou ook (tijdelijk) voor zoiets als sun eclipse kunnen gaan. Is niet extreem duur en kan je prima de in de zomer maanden erop doen en na de zomer er weer af halen.

• Caelorum
  • Nu online
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

Je zou ook (tijdelijk) voor zoiets als sun eclipse kunnen gaan. Is niet extreem duur en kan je prima de in de zomer maanden erop doen en na de zomer er weer af halen.
Zou kunnen, maar dan moet ik een ladder op. Daar doe ik niet aan. Één en zeker twee hoog is niet te doen voor mij.

We hebben naar alles gekeken hoor. Ik geef ook niet voor mijn lol 8k uit ;) maar in de uiteindelijke situatie heb ik dit toch nodig en het brengt nu het meeste comfort. Hierna is dus zonnepanelen en daarna screens.

• Martin7182
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

YouTube: Solar zonwering ☀️⚡️
Maar goed, dan moet je wel even een ladder op :)

• hvwees
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Zou kunnen, maar dan moet ik een ladder op. Daar doe ik niet aan. Één en zeker twee hoog is niet te doen voor mij.

We hebben naar alles gekeken hoor. Ik geef ook niet voor mijn lol 8k uit ;) maar in de uiteindelijke situatie heb ik dit toch nodig en het brengt nu het meeste comfort. Hierna is dus zonnepanelen en daarna screens.
Sun eclipse kan je ook aan de binnenkant monteren hè, dat is weliswaar minder effectief, maar het kan. Een (al dan niet verduisterende) plissé van Veneta kost ook de wereld niet.

Ik gebruikte eerst sun eclipse voor mijn keuken ramen, maar sinds ruim een half jaar hangt er een verduisterde plissé van Veneta en eigenlijk heb ik dit jaar de moeite niet genomen om de sun eclipse aan te brengen. En ik heb airco, die het prima aankan.

Maar ik snap je keuze hoor, ik geef ook niet elke dag dat soort bedragen uit. Ik heb dit jaar rolluiken laten plaatsen bij de ramen van de slaapkamers (5 stuks) dat was ook een goede 7k. Stapje voor stapje investeren 😊

Affin ik raak een beetje off-topic.

Succes met je keuze voor een airconditioning lucht/lucht warmtepomp.

• Caelorum
  • Nu online
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Sun eclipse kan je ook aan de binnenkant monteren hè, dat is weliswaar minder effectief, maar het kan. Een (al dan niet verduisterende) plissé van Veneta kost ook de wereld niet. [...]
Wij hebben rolgordijnen met aluminium coating. Hitte werend.

Ik heb overigens een 7.1kW multisplit met 3x 2.0kw en 1x 3.5 kw.

• Rth
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-08 21:51

Rth

Net voor de hitte een Daikin Sensira 3,5 kw met standaard wifi in de slaapkamer geplaatst (ben zelf koelmonteur) ik ben zeer verbaasd hoe goed deze werkt .. slaapkamer snel op temp. 20 graden , luchtstroom is 20 db is niet storend .. en het energieverbruik is best wel laag … huis is wel goed geïsoleerd. Totale kosten installatie €680,- 👍

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-09 14:25
Jazeker, daar bestaat een aanpassing voor genaamd "dakopstand"

Afbeeldingslocatie: https://www.coxgeelen.com/media/b12f237b44b530184ac2497829214d66/econext-modus-700x400-2.png?t=1770989124

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:05
Rth schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:28:
Net voor de hitte een Daikin Sensira 3,5 kw met standaard wifi in de slaapkamer geplaatst (ben zelf koelmonteur) ik ben zeer verbaasd hoe goed deze werkt .. slaapkamer snel op temp. 20 graden , luchtstroom is 20 db is niet storend .. en het energieverbruik is best wel laag … huis is wel goed geïsoleerd. Totale kosten installatie €680,- 👍
Daar heb ik er ook twee van (althans, één duosplit). Ook blij verrast door niet alleen het koelvermogen, maar ook het verwarmen in de koudere maanden. Kan geen elektrisch kacheltje tegenop, zowel qua comfort als verbruik ;)

• ThinkPad
Dat kan met een zgn. 'dakconsole' beugel.

Maar, ik zou eerst even uitzoeken of je een vergunning nodig hebt: Vergunning plaatsen airco unit of dak - tips gevraagd

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05:42
heeft iemand toevallig ervaring met Daikin kanaalunit (FBA of FDXM) + Multizone kit (4 zones in mijn geval) + centrale ventilatie (VAM-J8). Volgens Daikin dat mag maar ik wil graag weten of deze constructie verstandig is, wat zijn de nadelen. Hoe combineer je ventilatie capaciteit met aanzuig capaciteit van kanaalunit?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Yellos schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:31:
Jazeker, daar bestaat een aanpassing voor genaamd "dakopstand"

[Afbeelding]
Wel netjes om @mbbs1024 ook even op de hoogte te brengen van de enorme nadelen van die kasten:
- Hoe kom jij erbij voor onderhoud (schoonmaken)?
- Hoe vind je een installateur die daar onderhoud aan wil doen?
- Hoe vind je een installateur die een unit daar gaat installeren?
- Hoe vind je iemand die daar bij een storing (in de winter, sneeuw op het dak) iets gaat doen?
- Deze schoorstenen geven vaak problemen met luchtkortsluiting, zodat de unit zijn eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigt, waardoor je rendement keldert.
- Het dak heeft normaliter weinig massa, zodat je de trillingen fijn in je hele huis hebt (meestal vlak boven je bed...).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Caelorum
  • Nu online
Andrehj schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

Wel netjes om @mbbs1024 ook even op de hoogte te brengen van de enorme nadelen van die kasten:
- Hoe kom jij erbij voor onderhoud (schoonmaken)?
- Hoe vind je een installateur die daar onderhoud aan wil doen?
- Hoe vind je een installateur die een unit daar gaat installeren?
- Hoe vind je iemand die daar bij een storing (in de winter, sneeuw op het dak) iets gaat doen?
- Deze schoorstenen geven vaak problemen met luchtkortsluiting, zodat de unit zijn eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigt, waardoor je rendement keldert.
- Het dak heet normaliter weinig massa, zodat je de trillingen fijn in je hele huis hebt (meestal vlak boven je bed...).
Op de afbeelding is een luik te zien. Van daaruit kan je dus onderhoud plegen.
Kortsluiting is iets dat eigen is aan gewoon een kast er omheen douwen en niets doen tegen aanzuigen van lucht binnenin. Niet perse specifiek aan dit ding toch?
Vaak is er een zolder die niet als slaapkamer gebruikt wordt. Of de trillingen een probleem zijn is dus afhankelijk van de installatielocatie net zoals bij een plat dak of overigens een HSB buitenmuur en ook niet inherent aan deze oplossing.

• habbekrats
Caelorum schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:10:
[...]

Kortsluiting is iets dat eigen is aan gewoon een kast er omheen douwen en niets doen tegen aanzuigen van lucht binnenin. Niet perse specifiek aan dit ding toch?
Vaak is er een zolder die niet als slaapkamer gebruikt wordt. Of de trillingen een probleem zijn is dus afhankelijk van de installatielocatie net zoals bij een plat dak of overigens een HSB buitenmuur en ook niet inherent aan deze oplossing.
Zoek maar een bedrijf die dat wil doen, een beetje hoogte en een valbeveiliging is verplicht. Hoe kom je er. Als het maar enigzins mogelijk is gewoon niet aan beginnen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-09 16:09
Caelorum schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:10:
[...]

En hoe komt die monteur bij dat luik? Niet met een keukentrapje, dat is al snel een hoogwerker.

• Caelorum
  • Nu online
habbekrats schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Zoek maar een bedrijf die dat wil doen, een beetje hoogte en een valbeveiliging is verplicht. Hoe kom je er. Als het maar enigzins mogelijk is gewoon niet aan beginnen.
Klopt, maar aan de andere kant. Zolang ik ze hier met een tweedelige ladder een 11m hoog dak op zie gaanm, meerdere keren per jaar, en dus het laatste stukje zichzelf omhoog trekken...
Of via zo'n ladderlift.
Ze staan ook allemaal op die daken zondef valbescherming of hekken. Heb welgeteld 1 bedrijf (van de pakweg 20 in de afgelopen 3 jaar) gezien die het aanbracht.
Oilman schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:24:
[...]
En hoe komt die monteur bij dat luik? Niet met een keukentrapje, dat is al snel een hoogwerker.
Binnenuit een hoogwerker? Genoeg schuine daken die bij de vloer beginnen. Ja, het plaatsen is een ding, maar het onderhoud daarna echt niet meer.

Overigens plaatsen is ook de vraag. Je ziet ze gewoon zo'n buitenunit op de schouders nemen en een ladder opklimmen. Dan is dit echt niet veel lastiger te installeren.

• Aziona
Caelorum schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:37:[...]
Overigens plaatsen is ook de vraag. Je ziet ze gewoon zo'n buitenunit op de schouders nemen en een ladder opklimmen. Dan is dit echt niet veel lastiger te installeren.
Ik heb vrijdag twee buitenunits op zo'n dakconsole laten plaatsen. De ene was 40kg, de andere 70kg. Die van 70kg neem je niet zomaar op je schouder. Bij mij staan ze naast een dakkapel. Dat is allemaal wel erg krap manouvreren. Die dakconsoles zouden 140kg kunnen dragen volgens Rodigas (Italiaanse producent, Fyra... :'( ). De beugel wordt omhoog gehouden door een m6 boutje. Ik hoop dat dit het 20 jaar volhoudt. Ben voornemens toch wat extra versteviging aan te brengen. En het ziet er (zonder ombouw) wel een beetje lelijk uit.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb eigenlijk prima ervaringen met Rodigas beugels. Beugels die er al 10 jaar hangen hebben geen enkele vorm van roestvorming..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Aziona
Glashelder schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:41:Ik heb eigenlijk prima ervaringen met Rodigas beugels. Beugels die er al 10 jaar hangen hebben geen enkele vorm van roestvorming..
Heb je, naast de muurbeugels, ook ervaring met de dakconsoles van Rodigas? Mag ik vragen hoe die normaal gesproken worden vastgezet op een pannendak?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Aziona schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:43:
[...]
Heb je, naast de muurbeugels, ook ervaring met de dakconsoles van Rodigas? Mag ik vragen hoe die normaal gesproken worden vastgezet op een pannendak?
Nee helaas.. alleen muurbeugels.

• habbekrats
Aziona schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:43:
[...]
zo te zien moet je gaatje boren in het hog gedeelte van je dakpan. Zorg dus voor voldoende stevig hout onder de dakpan. Goede lengte en voldoende houtdraadschroeven m8 gebruiken daarna goed waterdicht afdichten met bv Shell Tixophalte kit. Daarnaast heb je nog een doorvoerpan nodig voor je koelleidingen indien je van onder het dak komt.

beugel max 45 https://groupe-mb.scene7.com/is/content/groupemb/ft_CAST22_MT630

doorvoer https://dakbouwmarkt.nl/products/klober-dubbele-kabeldoorvoer-antraciet-kabels-airco-zonnepanelen-boilers

Je ziet dit systeem in NL heel erg weinig heb ik het idee.

• Martin7182
habbekrats schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:29:
[...]

zo te zien moet je gaatje boren in het hog gedeelte van je dakpan. Zorg dus voor voldoende stevig hout onder de dakpan. Goede lengte en voldoende houtdraadschroeven m8 gebruiken daarna goed waterdicht afdichten met bv [b]Shell Tixophalte kit.
Dat zal toch niet? Waarom geen bevestiging onder de pannen door, zoals bij zonnepanelen?

• habbekrats
Martin7182 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:45:
[...]

Dat zal toch niet? Waarom geen bevestiging onder de pannen door, zoals bij zonnepanelen?
daar moet je dan waarschijnlijk zelf wat voor bedenken ook canalit is vergelijkbaar https://www.wildkamp.nl/product/canalit-verstelbare-dakbeugel-dakhelling-15-30-staal-elektrolytisch-verzinkt-140-kg-wit/15521564?channable=00a5c1696400313535323135363410&srsltid=AfmBOorXF6GSJkYG6XDwkyr3dFRgeCvByEGptoUsUO8C1_R-IFbaFkmSmCM

Verder eens kijken naar je dakconstructie airco gewicht + windlast.

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:56
We hebben sinds april 2026 vijf nieuwe Mitsubishi Electric aircos hangen (1e etage en zolder), zonder pompje.

Helaas snel na gebruik, wanneer de eerste hittegolf toesloeg, merkte we een penetrante 'mechanische' geur. Vreemde is dat dit bij zeker drie units het geval is zelfs als we enkel ventileren aanzetten.

De installateur gaf aan dat dit normaal is, maar komt nog volgende week terug. Hij had niks raars gezien toen hij naar de lamellen keek of naar de afwatering.

We doen niks bijzonders, gewoon aanzetten op 23 - 25 graden en in de ochtend gaat hij uit (vaak zonder nadraaien). Uiteraard pendelt de buiten units gedurende de nacht, maar blijft hij binnen continue (8-10 uur draaien).

Ik kon niks opmaken uit eerdere berichten, maar weet ook niet of dit defect is of het echt normaal is? Wat kan ik doen?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Waarschijnlijk bacteriegroei. Kan zijn dat er een laagje water blijft staan in de condensbak omdat het water niet perfect afgevoerd wordt. Daar groeien bacterien en de bekende geur.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 18-08-2026 19:55 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36
J_star schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:44:
We hebben sinds april 2026 vijf nieuwe Mitsubishi Electric aircos hangen (1e etage en zolder), zonder pompje.

Helaas snel na gebruik, wanneer de eerste hittegolf toesloeg, merkte we een penetrante 'mechanische' geur. Vreemde is dat dit bij zeker drie units het geval is zelfs als we enkel ventileren aanzetten.

De installateur gaf aan dat dit normaal is, maar komt nog volgende week terug. Hij had niks raars gezien toen hij naar de lamellen keek of naar de afwatering.

We doen niks bijzonders, gewoon aanzetten op 23 - 25 graden en in de ochtend gaat hij uit (vaak zonder nadraaien). Uiteraard pendelt de buiten units gedurende de nacht, maar blijft hij binnen continue (8-10 uur draaien).

Ik kon niks opmaken uit eerdere berichten, maar weet ook niet of dit defect is of het echt normaal is? Wat kan ik doen?
Ik heb hier ook Mitsubishi Electric (Diamond serie) en ze staan 24/7 te draaien. Op de slaapkamers 18 graden ingesteld met standje blazen op 2. Staan ongeveer 6 maanden per jaar aan en hier nog geen geuren. Installatie begin 2025.

Heb welgeteld 1 keer de filters schoongemaakt. Wat ik ermee wil aangeven, normaal is het zeker niet wat je ervaart.

Denk dat @LED-Maniak een goede suggestie doet.

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:56
LED-Maniak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:54:
Waarschijnlijk bacteriegroei. Kan zijn dat er een laagje water blijft staan in de condensbak omdat het water niet perfect afgevoerd wordt. Daar groeien bacterien en de bekende geur.
De monteur gaf al aan dat het normaal is dat er water in de lekbak blijft staan. Begrijp ik het goed dat eigenlijk er geen water moet blijven staan in de airco? Dan moet ik even kijken hoe ik dat kan testen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Er kan wel wat blijven staan, maar je wil dat dit zo snel mogelijk verdampt zodat bacteriën niet kunnen groeien. Vandaar dat ze adviseren de airco na het koelen in fan modus te zetten en een aantal uur te laten draaien.

Je zou eventueel een gebitsreiniging tablet in de lekbak kunnen doen.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• ThinkPad
J_star schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:44:
[...]
en in de ochtend gaat hij uit (vaak zonder nadraaien)
[...]
Dit is je probleem. De verdamper is vochtig omdat hij koud wordt en er condens op neerslaat. Vervolgens zet je hem uit, warmt op naar kamertemperatuur en dat condens + alle stofdeeltjes/huidschilfers/schimmelsporen whatever gaat dan stinken.

Daarom na gebruik nog een poos laten blazen zodat hij kan drogen. Puur op zwaartekracht zal dat niet gebeuren, omdat door het capillaire effect water blijft plakken tussen de smalle openingen van de verdamperlamellen.

Ik ken ME niet, maar MHI heeft er een optie voor 'self clean' waarbij hij na koelen nog 1-2u op lage snelheid de fan laat draaien. Anders zelf iets voor scripten als je de units in Home Assistant hebt gekoppeld.

Staat m.i. los van de lekbak, die zou leeg moeten stromen in principe.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2026 13:35 ]

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:24
Ik zit in het proces om een keuze te maken in airco. Ik heb al een offerte van 1 partij en de komende maand komen nog 2 a 3 partijen kijken en adviseren.

Ik ben echter ook zelf aan het kijken naar een geschikte combinatie, maar vroeg me eigenlijk af wat nu de belangrijkste waardes zijn om rekening mee te houden.

Ik weet dat maximum prestaties minder van belang zijn, mits je de airco niet ad-hoc inzet. Het minimale vermogen is dan eigenlijk belangrijker, omdat dat bepaald hoe rustig een airco nog zijn werk kan doen. Als ik het goed heb moet dat wel enigszins matchen met de buitenunit, want je hebt volgens mij niets aan een binnenunit die terug kan schakelen naar 0.3kw wanneer de buitenunit niet lager dan 1.6 kan.

Hoe moet ik eigenlijk naar SEER en SCOP kijken? Die lijken los te staan van het vermogensbereik.

Of zeggen SEER en SCOP iets over de zuinigheid van het systeem, terwijl minimum en maximum vermogen meer wat zeggen over comfort?

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:48:
Ik zit in het proces om een keuze te maken in airco. Ik heb al een offerte van 1 partij en de komende maand komen nog 2 a 3 partijen kijken en adviseren.

Ik ben echter ook zelf aan het kijken naar een geschikte combinatie, maar vroeg me eigenlijk af wat nu de belangrijkste waardes zijn om rekening mee te houden.

Ik weet dat maximum prestaties minder van belang zijn, mits je de airco niet ad-hoc inzet. Het minimale vermogen is dan eigenlijk belangrijker, omdat dat bepaald hoe rustig een airco nog zijn werk kan doen. Als ik het goed heb moet dat wel enigszins matchen met de buitenunit, want je hebt volgens mij niets aan een binnenunit die terug kan schakelen naar 0.3kw wanneer de buitenunit niet lager dan 1.6 kan.

Hoe moet ik eigenlijk naar SEER en SCOP kijken? Die lijken los te staan van het vermogensbereik.

Of zeggen SEER en SCOP iets over de zuinigheid van het systeem, terwijl minimum en maximum vermogen meer wat zeggen over comfort?
Klopt. SEER en SCOP zeggen vooral iets over de efficiëntie. Voor comfort is vooral het minimale vermogen belangrijk: hoe verder het systeem kan terugmoduleren, hoe rustiger en constanter het kan draaien. Bij multisplit is daarbij vooral het minimale vermogen van de buitenunit bepalend.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:16
Als je het als enige verwarmingsbron wilt gebruiken, zoek dan een apparaat met een SCOOP-waarde van 5 of hoger.

Het minimale opgenomen vermogen verschilt voor koeling en verwarming. Bij koeling hangt het minimale opgenomen vermogen af van de buitentemperatuur en het merk. Over het algemeen gelden voor alle merken dezelfde minimumwaarden, maar hoe merk X en merk Y zich bij bepaalde buitentemperaturen gedragen, is nog niet goed onderzocht.

Bij verwarming zijn de minimumwaarden belangrijk voor een continue werking. Zodra de verwarming stopt, merk je heel snel dat het koud wordt.

Het is dus van het grootste belang om onderbrekingen in de verwarming tot een minimum te beperken. Ook oververhitting als gevolg van hoge minimumtemperaturen moet worden vermeden. Afhankelijk van de fabrikant kan men de binnenventilator continu laten draaien, waardoor koude lucht wordt gecirculeerd totdat de temperatuur daalt; dit is echter onaangenaam als de lucht rechtstreeks op je afwaait in de kamer.

• LA-384
Magiaconatus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:11:
Als je het als enige verwarmingsbron wilt gebruiken, zoek dan een apparaat met een SCOOP-waarde van 5 of hoger.

Het minimale opgenomen vermogen verschilt voor koeling en verwarming. Bij koeling hangt het minimale opgenomen vermogen af van de buitentemperatuur en het merk. Over het algemeen gelden voor alle merken dezelfde minimumwaarden, maar hoe merk X en merk Y zich bij bepaalde buitentemperaturen gedragen, is nog niet goed onderzocht.

Bij verwarming zijn de minimumwaarden belangrijk voor een continue werking. Zodra de verwarming stopt, merk je heel snel dat het koud wordt.

Het is dus van het grootste belang om onderbrekingen in de verwarming tot een minimum te beperken. Ook oververhitting als gevolg van hoge minimumtemperaturen moet worden vermeden. Afhankelijk van de fabrikant kan men de binnenventilator continu laten draaien, waardoor koude lucht wordt gecirculeerd totdat de temperatuur daalt; dit is echter onaangenaam als de lucht rechtstreeks op je afwaait in de kamer.
Qua minimum lijkt Mitsubishi Electric er wel echt uit te springen met hun hyper-heating modellen. Ik zag dat dat vloer model tot wel 0.2kw kan terugschakelen. Wat ik er echter niet van kan vinden zijn combinatie tabellen. (Wel gevonden voor de non-hyperheating buitenunits).

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:16
LA-384 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:23:
[...]

Qua minimum lijkt Mitsubishi Electric er wel echt uit te springen met hun hyper-heating modellen. Ik zag dat dat vloer model tot wel 0.2kw kan terugschakelen. Wat ik er echter niet van kan vinden zijn combinatie tabellen. (Wel gevonden voor de non-hyperheating buitenunits).
Technische specificaties zijn helaas geen betrouwbare bron als het gaat om het vergelijken van het minimale vermogen. Je kunt alleen vertrouwen op daadwerkelijke vermogensmetingen uit de praktijk, uitgevoerd door gebruikers die de airconditioner van jouw keuze al in gebruik hebben.

• LA-384
Magiaconatus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Technische specificaties zijn helaas geen betrouwbare bron als het gaat om het vergelijken van het minimale vermogen. Je kunt alleen vertrouwen op daadwerkelijke vermogensmetingen uit de praktijk, uitgevoerd door gebruikers die de airconditioner van jouw keuze al in gebruik hebben.
Je zal er toch wel iets uit kunnen afleiden? Hoe moet ik het anders beoordelen wat een goede unit/combinatie is?

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-09 21:07
LA-384 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

Je zal er toch wel iets uit kunnen afleiden? Hoe moet ik het anders beoordelen wat een goede unit/combinatie is?
Helaas is mijn ervaring dat je er echt niks aan hebt.

Zie ook o.a. deze eerdere post, die in inmiddels kan aanvullen met een Daikin Siësta Duo die ik op 78W elektrisch (extern gemeten) heb zien draaien.

Ik heb nog geen enkel merk, (MHI, Daikin, ME, LG,...) kunnen betrappen waar de Multi's zich gewoon netjes aan de eigen combinatietabellen houden.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• LA-384
M_AW schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:34:
[...]

Helaas is mijn ervaring dat je er echt niks aan hebt.

Zie ook o.a. deze eerdere post, die in inmiddels kan aanvullen met een Daikin Siësta Duo die ik op 78W elektrisch (extern gemeten) heb zien draaien.

Ik heb nog geen enkel merk, (MHI, Daikin, ME, LG,...) kunnen betrappen waar de Multi's zich gewoon netjes aan de eigen combinatietabellen houden.
Ja ok, maar het opgenomen vermogen interesseert me veel minder, dat is natuurlijk erg situatieafhankelijk (temperatuur en wellicht ook wind). Ik wil vooral vergelijken met het minimale te leveren vermogen, dus hoe zachtjes zo'n binnenunit nog z'n werk kan doen. Volgens mij staat dat voor een deel los van het opgenomen vermogen (dat lijkt me meer wat te zeggen over de efficiëntie op dat moment).

• VikeeVeekie
Blijkbaar kon mijn pap niet uitstaan dat ik een betere airco had dan hij. Dat is gelogen, de oude unit is R410A en kon tot lauter 1.7kW vermogen terugmoduleren en zelfs op lage fan speed is het een tornado. Aangezien de unit bij het voeteneind hangt en de klep niet ver genoeg naar beneden, klaagde mijn moeder vaak over de koudeval en hadden ze hem nooit aanstaan in de zomer op overdags na. Bijkomend voordeel is de mogelijkheid dat deze unit de mijne kan ondersteunen in de winter wat uiteindelijk ook aanzienlijk gaat schelen in het stroomverbruik.

Out with the old, in with the new! Pumpdown gedaan op de oude unit en alvast de buitenunit opgehangen. Morgen de binnenunit ophangen, voedingskabel vanaf zolder trekken en het boeltje in bedrijf stellen. Tevens ook een tweede ClimateControl erbij besteld.

En ja, dat hout is goed verrot en is door de eerste foto onder aandacht gebracht :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJbVvdU_gJhkFxQ0_7hQrcW_Og0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joJDxwG8If1a0tgJYCwCWLIT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIvcBBf8Ml8qddZnsx4jhFuU3EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cNKnbmAWSmcrpytmo7Z1S7q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-08-2026 20:23 ]

• hvwees
Mitsubishi Heavy Industries, een goede keuze.

Ik wist niet dat TriStar ook airco's had, ken dat alleen van de camping koelboxen, waterkokers etc.

• habbekrats
hvwees schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:15:
Mitsubishi Heavy Industries, een goede keuze.

Ik wist niet dat TriStar ook airco's had, ken dat alleen van de camping koelboxen, waterkokers etc.
Waarschijnlijk een privatelabel via Gree of Midea.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
habbekrats schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 02:20:
[...]

Waarschijnlijk een privatelabel via Gree of Midea.
Chigo.

Grappig, mijn eerste airco was ook zo'n Chigo :p

• VikeeVeekie
Glashelder schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:59:
[...]

Chigo.

Grappig, mijn eerste airco was ook zo'n Chigo :p
Die Chigo was ook mijn eerste airco! Gekocht in 2019 midden in de 44 graden hittegolf. Ik kreeg ineens een extra bonus van mijn stageplek destijds toen ik vakantie had en de compressor van mijn mobiele airco bleef maar trippen op internal overload. Was het gedoe toen helemaal zat, naar de Gamma gereden waar dit exemplaar de laatste was op de pallet. Stond er een echtpaar te malen om hem wel of niet te kopen maar ik had hem instant op m’n kar geladen en betaald.

Hoewel het een hele simpele unit was met vele nadelen, het was wel de beste investering die ik toen had gemaakt. Mn ouders zagen ook al snel de voordelen ervan en ieder jaar kwam er wel weer een airco bij. Nu hebben we hier twee MHIs, een LG en Tosot. Die laatste is om een schuur vol met cavia’s koel te houden dus geluid en extra features waren absoluut niet nodig. Die LG moet ik wel bekennen, ik vind het echt een onding vergeleken met de MHIs en Daikin die we hiervoor hadden. De compressor en ventilator zijn echt achterlijk luid zelfs vergeleken met de Tosot.

[ Voor 23% gewijzigd door VikeeVeekie op 20-08-2026 08:42 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-09 21:15
VikeeVeekie schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:35:
[...]Die laatste is om een schuur vol met cavia’s koel te houden dus geluid en extra features waren absoluut niet nodig.
Hm, misschien niet helemaal eerlijk... Cavia's hebben een veel beter gehoor dan wij mensen...
Verder snap ik het prima hoor :)

• ThinkPad
@VikeeVeekie Was een SCM30 met 2x1,5kW niet een leukere set geweest? Had je één buitenunit gescheeld.

• hvwees
ThinkPad schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:01:
@VikeeVeekie Was een SCM30 met 2x1,5kW niet een leukere set geweest? Had je één buitenunit gescheeld.
Als je de plek hebt, ga voor single splits.

Heb je ook geen last van bleeding.

• Servee
  • Niet online
hvwees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Bleeding kan in sommige gevallen juist gunstig uitpakken maar vaak niet.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tommie12
  • Nu online
[...]

En wat is 'bleeding'?

• hvwees
Het warme of koude koudemiddel komt aan bij alle binnenunits, ook die niet aan staan en zorgen daar dan voor (vaak) onbedoelde verwarming of koeling.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Dat is mij te stellig; het heeft gewoon voor en nadelen. Als je de hierboven genoemde drie gelijke binnenunits op een niet te ruim bemeten buitenunit zet dan geeft dat echt geen enkel probleem. Het wordt vooral lastig als je bijvoorbeeld een binnenunit van 4kW beneden gaat combineren met 2kW op een slaapkamer op een 6kW buitenunit.

Ik heb 4x2kW multisplit op alle slaapkamers en werkt echt zonder enig probleem. "bleeding" zie ik niet van in wat het probleem is want alle koeling binnen de thermische schil is prima.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 20-08-2026 13:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• VikeeVeekie
ThinkPad schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:01:
Ik had bewust gekozen om niet voor een multisplit te gaan omdat ik verwacht dat mijn ouders de airco niet vaak gaan gebruiken, hoewel dat in de zomer nu waarschijnlijk wel gaat veranderen met een betere unit die ze niet het bed uit blaast. Bijkomend voordeel is ook, dan weet ik tenminste dat we ook geen last van bleeding gaan krijgen. Daarnaast, met 2.5kW kom ik af an toe al krap uit omdat ik agressief koel op 19 graden en overdags wel eens regelmatig game. Op sommige van de warmere dagen moest de MHI echt als een gek stampen. En andere eerlijkheid is ook, ik had verwacht dat mijn ouders die Tristar lekker zouden laten hangen en toen ik mijn Daikin moest vervangen heb ik daarom ook geen rekening gehouden met een multisplit.

Maar goed, binnenunit hangt ook inmiddels. Ben nu nog even bezig met de stroomkabel termineren met een stekker en dan zometeen de boel vacumeren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTx9IKP7OFGwRpnGLXmSMPEw3o0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA6F3R2mKJcuJPj5Fceb4Svu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door VikeeVeekie op 20-08-2026 13:34 ]

• Servee
  • Niet online
Bleeding is bij Daikin software matig uitgeschakeld bij MHI niet

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:14:
[...]

Bleeding is bij Daikin software matig uitgeschakeld bij MHI niet
Sorry wat? Volgens mij kan dat helemaal niet omdat bleeding gewoon iets essentieels is bij elke multi. Als je 1 kW aan vermogen opwekt en een binnenuit heeft maar 0,5 kW nodig, dan moet je ergens dat restant kwijt.

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Sorry wat? Volgens mij kan dat helemaal niet omdat bleeding gewoon iets essentieels is bij elke multi. Als je 1 kW aan vermogen opwekt en een binnenuit heeft maar 0,5 kW nodig, dan moet je ergens dat restant kwijt.
Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Dat een multisplit een minimum modulatievermogen heeft, betekent niet automatisch dat het “restant” via een andere binnenunit moet worden afgevoerd.

De inverter regelt het compressorvermogen terug op basis van de warmtevraag van de actieve binnenunits. Daikin beschrijft in de regeling zelfs expliciet het verschil tussen thermostat ON en thermostat OFF en bepaalt het compressorcommando aan de hand van de actieve ruimtes.Kan de compressor niet verder terugmoduleren, dan kan het systeem uiteindelijk gaan pendelen (compressor uit/aan). Dat is iets anders dan stellen dat bleeding noodzakelijk is omdat het resterende vermogen “ergens heen moet”.

Dus ja: minimumvermogen is absoluut relevant bij een multisplit, maar het bewijst op zichzelf niet dat een niet, vragende binnenunit vermogen moet opnemen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-09 21:07
hvwees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:01:
[...]

Het warme of koude koudemiddel komt aan bij alle binnenunits, ook die niet aan staan en zorgen daar dan voor (vaak) onbedoelde verwarming of koeling.
Bleeding vindt alleen plaats bij verwarmen, niet bij koelen. Omdat alle binnenunit-circuits nu aan de hoge-druk zijde van de cycle zitten en de EEV's pas aan het einde van de circuits in de buitenunit zit. Het koudemiddel, gasvormig, condenseert ook gewoon in de binnenunits die niet aan staan. Uiteindelijk zouden deze helemaal vol komen te zitten met vloeibaar koudemiddel, waardoor er te weinig in de rest van het -actieve- circuit overblijft. Daarom moet de EEV van de niet-ingeschakelde circuits marginaal worden geopend om het koudemiddel weer in het actieve circuit te krijgen. Dát is bleeding.

Bij koelen heb je daar geen last van, de circuits met binnendelen zijn dan het lage-druk-gedeelte. De EEV's van de niet-actieve binnenunits kunnen helemaal dicht blijven.

Dit bleeding is inderdaad iets anders dan dat de software eventueel vermogen naar niet actieve binnenunits stuurt om het minimale vermogen van de buitenunit kwijt te kunnen. Dat is een sofwarmatige keuze. Bleeding zoals bovenstaand beschreven is het gevolg van een natuurkundig verschijnsel waar je in een multi-split systeem niet omheen kunt.

Verder ook geheel met @Servee eens.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
En of "bleeding" als bug of als feature gezien moet worden is ook situationeel. In mijn goed geisoleerd woning maakt het me tussen 4 slaapkamers echt helemaal niets uit als een andere kamer een beetje meelift op koeling/verwarming van één kamer. Sterker nog, als dat resulteert in een betere efficientie is dat wenselijk (een feature). Wanneer je één slaapkamer koelt/verwarmt liften de aangrenzende vertrekken hoe dan ook al mee (denk bijvoorbeeld aan 2W/m²K voor ongeisoleerde wanden/vloeren/plafonds).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ThinkPad
Bij MHI multisplits is het een truukje dat je een ongebruikte binnenunit op ventileren kan zetten, de buitenunit gaat dan zuiniger draaien! en je hebt 'gratis' warmte uit die ene unit 8)7 Het setpoint wordt verder niet op geregeld dus er kan stiekem nog best wat warmte uit komen wat onwenselijk kan zijn.
Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic