WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Vraag
Beste antwoord (via Aziona op 15-08-2026 11:09)
Check op de site van de gemeente of daar informatie te vinden is op welke wijze dit aangevraagd moet worden. Bij mijn gemeente was een buitenunit ophangen aan de gevel 'uitbreiding van een bestaand bouwwerk'.Aziona schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:57:
Hebben jullie nog tips voor deze aanvraag?
Daarnaast kan het zijn dat jouw gemeente beleidsregels heeft opgesteld over de gewenste plaatsing van de buitenunit. Bij mijn gemeente is een document te vinden over duurzame verbouwingen (zonnepanelen, warmtepompen, etc.) en daarin is aangegeven dat dit soort installaties bij voorkeur op het achtererf en uit het zicht geplaatst worden en plaatsing op het dak niet gewenst. Wellicht zijn er dergelijke eisen van de welstand in een welstandsnota te vinden. Daar dien je dan bij de plaatsing en vergunningaanvraag rekening mee te houden.
Wanneer je de vergunningaanvraag indient zul je naast de tekeningen (positionering), afwerking (kap) en type / merk buitenunit waarschijnlijk ook een geluidsberekening moeten overleggen. Hiermee toon je aan dat de unit niet teveel geluid produceert op het erf van je buren. Je kan altijd vooraf informeren bij het vergunningenloket van jouw gemeente wat er nodig is bij jouw vergunningaanvraag.
En de laatste tip is voor jou niet echt meer van toepassing want de buitenunit hangt al, maar je kunt bij een gemeente altijd in vooroverleg en daarin krijg je een indicatie of een aanvraag indienen zinvol is of je de plannen moet bijstellen. Een vooroverleg is minder kostbaar dan een vergunningaanvraag dus dan loop je iets minder risico. Bij mijn vergunningaanvraag werd gelijk al aangegeven dat de voorgenomen plaatsing niet acceptabel was vanuit de welstand, we zijn op een andere vergunningvrije oplossing gekomen.
Volgens mij is dat nog steeds vergunningplichtig? Zodra het aan de woning vast zit wordt dit volgens mij gezien als uitbreiding van het bouwwerk. Alleen los op de grond op bepaalde posities is vergunningvrij (maar nog niet regelvrij!).Aziona schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:05:
Ik heb ondermeer aangegeven dat ik ze op mijn garagedak zal moeten plaatsten als ik geen vergunning krijg.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Alle reacties
Of is de vraag: zal ik het aanvragen of niet?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 15-08-2026 10:21 ]
Sterker nog er worden tekeningen gevraagd voor de montage, na de montage , welk type airco etc ect.
Pas als je alles goed hebt aangeleverd dan pas wordt je aanvraag in behandeling genomen.
Ja ik heb hier een enorm gezeik gehad met een airco met buitenunit in de tuin.
Er was door buurvrouw een handhavingsverzoek ingediend.
3x ODRA hier geweest en met een geluidsmeting.
Ik kreeg een handhaving aan mijn broek met een dwangsom.
Maar ja gelukkig rechtsbijstandverzekering met eigen advocaat keuze, na opvraag gegevens was ineens alles wel in orde.
Muts had gezegd dat we een warmtepomp handen.
Dus om alle ellende voor te zijn heb ik dus nu voor situatie airco aan de gevel een vergunning aangevraagd.
En leuke is, al komt ding op je eigen dak, achterkant woning , zijkant van je woning er is in omgeving waar ik woon een vergunning nodig.
Doe maar wel, want bij een klacht mag jij dat ding weer verwijderen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:15:
Wat zegt het vergunningenloket over jouw situatie?
Of is de vraag: zal ik het aanvragen of niet?
Of je moet stoer zijn en het risico lopen dat er geen klacht komt
Dat snap ik, ik snap alleen de vraag van TS onvoldoende.ivo1969 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:27:
[...]
Doe maar wel, want bij een klacht mag jij dat ding weer verwijderen.
Of je moet stoer zijn en het risico lopen dat er geen klacht komt
Het feit dat TS erop gewezen is doet vermoeden dat er een ‘gezellige’ buur zal zijn die gaat klagen. Want overlast of niet, die mensen zijn er ook
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Inderdaad zou dat zeker relevant zijn voor mij. Als een vriend van me aangeeft dat het eigenlijk vergunningsplichtig is, is dat heel anders dan als de beroepsklager uit de straat aanbelt om dit aan te geven.. Dan weet je al hoe laat het isNiGeLaToR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:45:
[...]
Dat snap ik, ik snap alleen de vraag van TS onvoldoende.
Het feit dat TS erop gewezen is doet vermoeden dat er een ‘gezellige’ buur zal zijn die gaat klagen. Want overlast of niet, die mensen zijn er ook
Het zijn inderdaad de buren, de buurvrouw zit overigens in de gemeenteraad :-). Ik maak mij over de buren geen zorgen. Ik kreeeg een appje. Ik heb ondermeer aangegeven dat ik ze op mijn garagedak zal moeten plaatsten als ik geen vergunning krijg. Mijn garage grenst direct aan hun tuin/terras. Ik neem aan dat ze wel begrijpen dat de huidige plek de verst mogelijke lokatie is t.o.v. van hun huis/terras. Ieder alternatief (aan de muur en onder het boeideel, of op de garage) is een enorme verslechtering voor hen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:45:[...]Dat snap ik, ik snap alleen de vraag van TS onvoldoende.
Overigens hebben hun buren aan de andere ook een airco sinds 2003 maar dan op het garagedak, wat grenst aan hun voorkant van het huis aangezien die woning een kwart slag gedraaid is ten op zichte van ons huis.
[ Voor 11% gewijzigd door Aziona op 15-08-2026 11:08 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Check op de site van de gemeente of daar informatie te vinden is op welke wijze dit aangevraagd moet worden. Bij mijn gemeente was een buitenunit ophangen aan de gevel 'uitbreiding van een bestaand bouwwerk'.Aziona schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:57:
Hebben jullie nog tips voor deze aanvraag?
Daarnaast kan het zijn dat jouw gemeente beleidsregels heeft opgesteld over de gewenste plaatsing van de buitenunit. Bij mijn gemeente is een document te vinden over duurzame verbouwingen (zonnepanelen, warmtepompen, etc.) en daarin is aangegeven dat dit soort installaties bij voorkeur op het achtererf en uit het zicht geplaatst worden en plaatsing op het dak niet gewenst. Wellicht zijn er dergelijke eisen van de welstand in een welstandsnota te vinden. Daar dien je dan bij de plaatsing en vergunningaanvraag rekening mee te houden.
Wanneer je de vergunningaanvraag indient zul je naast de tekeningen (positionering), afwerking (kap) en type / merk buitenunit waarschijnlijk ook een geluidsberekening moeten overleggen. Hiermee toon je aan dat de unit niet teveel geluid produceert op het erf van je buren. Je kan altijd vooraf informeren bij het vergunningenloket van jouw gemeente wat er nodig is bij jouw vergunningaanvraag.
En de laatste tip is voor jou niet echt meer van toepassing want de buitenunit hangt al, maar je kunt bij een gemeente altijd in vooroverleg en daarin krijg je een indicatie of een aanvraag indienen zinvol is of je de plannen moet bijstellen. Een vooroverleg is minder kostbaar dan een vergunningaanvraag dus dan loop je iets minder risico. Bij mijn vergunningaanvraag werd gelijk al aangegeven dat de voorgenomen plaatsing niet acceptabel was vanuit de welstand, we zijn op een andere vergunningvrije oplossing gekomen.
Volgens mij is dat nog steeds vergunningplichtig? Zodra het aan de woning vast zit wordt dit volgens mij gezien als uitbreiding van het bouwwerk. Alleen los op de grond op bepaalde posities is vergunningvrij (maar nog niet regelvrij!).Aziona schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:05:
Ik heb ondermeer aangegeven dat ik ze op mijn garagedak zal moeten plaatsten als ik geen vergunning krijg.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Voor je je rijk rekent met dit soort redeneringen: met de gesuggereerde korte afstanden tot de erfgrens haal je nooit de wettelijke geluidsgrenzen. Een buur kan dan gewoon voor handhaving gaan en dan zit je domweg zonder airco.Aziona schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:05:
[...]
Het zijn inderdaad de buren, de buurvrouw zit overigens in de gemeenteraad :-). Ik maak mij over de buren geen zorgen. Ik kreeeg een appje. Ik heb ondermeer aangegeven dat ik ze op mijn garagedak zal moeten plaatsten als ik geen vergunning krijg. Mijn garage grenst direct aan hun tuin/terras. Ik neem aan dat ze wel begrijpen dat de huidige plek de verst mogelijke lokatie is t.o.v. van hun huis/terras. Ieder alternatief (aan de muur en onder het boeideel, of op de garage) is een enorme verslechtering voor hen.
Vul het rekenmodel maar eens (correct) in.
Je hebt al snel een meter of 4 of meer nodig qua afstand om aan de norm te voldoen.
Maar dat zal ook niet mogen want dan heb je ook een vergunning nodig en dan wordt er een berekening vereist met x dB bij de erfgrens. Als dat direct op de erfgrens ligt dan zal je daar waarschijnlijk geen vergunning voor krijgen. Meestal is de achterkant van de woning vergunningsvrij en laag bij de grond, dus bij je voordeur. Maar dat scheelt per gemeente.Aziona schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:05:
Ik heb ondermeer aangegeven dat ik ze op mijn garagedak zal moeten plaatsten als ik geen vergunning krijg. Mijn garage grenst direct aan hun tuin/terras.
Tevens valt mij op dat ik uitzonderlijk weinig vergunningsaanvragen kan vinden (moeten gepubliceerd worden). Maar met klagers heb je daar natuurlijk niets aan.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
MIjn probleem zat m vooral in het eventuele verplaatsen. Niet vanwege de kosten, dit kostte 100€ en hij was binnen een uur weer weg.
Ik had begrepen dat je speciale apparatuur nodig hebt om dat gas weer terug de buitenunit in te krijgen (als ik moet verplaatsen) maar dat blijkt kinderlijk eenvoudig te zijn. Bovendien kun je R32 blijkbaar overal kopen en heb je daar geen speciale apparatuur voor nodig (in geval van nood). Dus ik ga m gewoon aansluiten en merk het wel. Als ik m moet verplaatsen kan ik een deel van de leiding laten liggen. Het nieuwe gedeelte pers ik er wel aan (mijn neef werkt voor en Stek-installateur die heeft zo'n apparaat). Ik overweeg de koppelingen van de binnenunits er ook af te halen en de binnenunit aan de leiding te persen. Ik begreep van mijn neef dat zijn baas dat ook doet.
[ Voor 5% gewijzigd door Aziona op 16-08-2026 14:59 ]
Ik kan mij slecht een voorstelling van iets maken, ik moet het eerst zien. Ik moet zeggen dat ik mijn plaatsing lelijk vind maar boven op de dakkapel vind ik ook lelijk. Achteraf had ik m misschien onder het boeideel moeten hangen met een nette ombouw eromheen.sdk1985 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:32:
Kan mij wel voorstellen dat deze plaatsing klagers oplevert, het is geen traditionele plaatsing. Je had hem wellicht beter op de dakkapel kunnen plaatsen, dan valt hij iets minder op.[...]
Omdat ze in de vrije lucht staan zal het wel minder herrie opleveren (weerkaatst niet tegen de muur) en het zal efficienter zijn omdat ie makkelijker lucht kan aanzuigen, maar dat zal procentenwerk zijn, wellicht.
Dat klopt inderdaad, ik ben gaan rekenen met de 40/45dba limiet en ik heb inderdaad circa 4 meter nodig om met deze units daaronder te komen. Hij staat overigens nu meer dan zes meter van de erfgrens.Rukapul schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:14:
[...]Je hebt al snel een meter of 4 of meer nodig qua afstand om aan de norm te voldoen.
Heb net even een gesprekje gehad met de buren. Zij vulde die vragenlijst in waar ik bij stond. Zij hadden er ervaring mee in verband met hun recentelijke uitbouw van de woning.Volgens haar was de uitkomst dat ik hem niet hoefde aan te vragen voor de zijkant (hun kant dus) omdat de buitenunit minder dan 50 cm dik is. Dat was een van de vragen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:15:
Wat zegt het vergunningenloket over jouw situatie?
Maar zo’n buitenunit of een WP is toch geen meter hoog? Ik heb twee monoblocks maar die zijn geen meter hoog.ivo1969 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:26:
Er bestaat zeer zeker vergunningsplicht, in de omgeving waar ik woon met alles hoger dan één meter wat aan woning wordt gemonteerd geldt een vergunningsplicht.
In mijn gemeente was dat ook zo, bij 50cm. Geen technische vergunning nodig als de buitenunit (het buitendeel van de warmtepomp) lager dan 5 meter wordt geplaatst. Geen ruimtelijke vergunning nodig wanneer de buitenunit samen met alle onderdelen maximaal 50 centimeter uitsteekt. Een buitenunit op een balkon moet ook tegen de gevel staan en mag maximaal 50 centimeter uitsteken. Dan nog wat regels voor geluid en het plaatsen zodat het niet teveel opvalt.Aziona schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:14:
[...]
Heb net even een gesprekje gehad met de buren. Zij vulde die vragenlijst in waar ik bij stond. Zij hadden er ervaring mee in verband met hun recentelijke uitbouw van de woning.Volgens haar was de uitkomst dat ik hem niet hoefde aan te vragen voor de zijkant (hun kant dus) omdat de buitenunit minder dan 50 cm dik is. Dat was een van de vragen.
Check hoe het zit bij jouw gemeente. Waarschijnlijk hebben ze op de website van de gemeente een pagina gemaakt die dit soort vragen beantwoorden. Grote kans dat het gewoon kan, net als bij ons.
Hier hangt de buitenunit tot maximaal 1 meter hoogte aan onze zijmuur. Dit zit boven gemeentegrond, maar steekt niet meer dan 50cm uit. Het gebied is niet toegankelijk er zitten bosjes naast en een klein stukje gras met bomen. Geluid is daar niet echt een probleem en je hindert anderen ook niet (het hangt niet boven een stoep oid).
Gaat om de hoogte vanaf de grond.. niet alleen de hoogte van het apparaat.Aziona schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:19:
[...]
Maar zo’n buitenunit of een WP is toch geen meter hoog? Ik heb twee monoblocks maar die zijn geen meter hoog.
Sinds 1 april 2021 zijn de eisen omtrent buitenunits van warmtepompen en airco's aangepast.Aziona schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:05:
[...]Overigens hebben hun buren aan de andere ook een airco sinds 2003 maar dan op het garagedak, wat grenst aan hun voorkant van het huis aangezien die woning een kwart slag gedraaid is ten op zichte van ons huis.
Dus dat ding van de buren valt daar niet onder en je kunt er zelf ook geen jurisprudentie aan ontlenen. Het rekentooltje voor het geluid vind je hier
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
:strip_exif()/f/image/sSRfOxdyOiuSskPN9rxM9y5o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1BnQwMdbbhGwVdnrK3u52Fv1.jpg?f=fotoalbum_large)