Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste
Acties:

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:03:
Bij MHI multisplits is het een truukje dat je een ongebruikte binnenunit op ventileren kan zetten, de buitenunit gaat dan zuiniger draaien! en je hebt 'gratis' warmte uit die ene unit 8)7 Het setpoint wordt verder niet op geregeld dus er kan stiekem nog best wat warmte uit komen wat onwenselijk kan zijn.
Of wenselijk

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:11
Maak me maar wakker als multi-split-airco’s de koelmiddelleidingen naar de uitgeschakelde binnenunits volledig, vrijelijk en zonder beperkingen kunnen afsluiten.

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Magiaconatus schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:11:
Maak me maar wakker als multi-split-airco’s de koelmiddelleidingen naar de uitgeschakelde binnenunits volledig, vrijelijk en zonder beperkingen kunnen afsluiten.
Dat zal gebeuren zodra het universum de natuurkundige principes achter verdampen en condenseren aanpast. Maar be careful what you wish for, want dat zijn dé principes waar de werking van de airco's zoals we ze hier bespreken op gebaseerd is.

Dat gezegd hebbende, was ik voorheen ook 'bang' voor grote multi's, maar ik ga binnenkort juist over van 4 singels naar 1 MHI quattro.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:09
M_AW schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:31:
[...]
Dat zal gebeuren zodra het universum de natuurkundige principes achter verdampen en condenseren aanpast. Maar be careful what you wish for, want dat zijn dé principes waar de werking van de airco's zoals we ze hier bespreken op gebaseerd is.
[...]
Overdrijf je niet een beetje? Die dingen hebben een verdeler en in mijn geval 8 poorten (4 heen, 4 terug). Daar zou je prima een kogelkraan in kunnen zetten waardoor dat deel niet meer meedoet. Eventueel met extra reservoir om drukverschil op te vangen.

• JamesQ
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 18:43
Ik had graag advies over de plaatsing van een buitenunit.

Normaal gezien zou ik deze op bigfoots plaatsen op de grond (betonklinkers). Ik kan de unit niet ophangen aan de muur omdat het gaat om een constructie uit hout met sandwichpanelen. Hierop bevestigen met een muurbeugel wordt ten stelligste afgeraden omdat er heel wat resonantie zal ontstaan. Omdat ik mijn ruimte optimaal wil indelen dacht ik eraan om een soort stellingkast te bouwen en daarop de buitenunit te plaatsen. In de hoogte heb ik namelijk wél nog plaats.

Is dat een slim idee of gaat dit ook onvoldoende stabiliteit bieden? Een AI-voorbeeld ter illustratie...(denk de muurophanging van de bu even weg): https://i.postimg.cc/KcKpJ5Pq/image.png

[ Voor 3% gewijzigd door JamesQ op 20-08-2026 18:04 ]

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic