Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste
Acties:

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:03:
Bij MHI multisplits is het een truukje dat je een ongebruikte binnenunit op ventileren kan zetten, de buitenunit gaat dan zuiniger draaien! en je hebt 'gratis' warmte uit die ene unit 8)7 Het setpoint wordt verder niet op geregeld dus er kan stiekem nog best wat warmte uit komen wat onwenselijk kan zijn.
Of wenselijk

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:54
Maak me maar wakker als multi-split-airco’s de koelmiddelleidingen naar de uitgeschakelde binnenunits volledig, vrijelijk en zonder beperkingen kunnen afsluiten.

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:53
Magiaconatus schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:11:
Maak me maar wakker als multi-split-airco’s de koelmiddelleidingen naar de uitgeschakelde binnenunits volledig, vrijelijk en zonder beperkingen kunnen afsluiten.
Dat zal gebeuren zodra het universum de natuurkundige principes achter verdampen en condenseren aanpast. Maar be careful what you wish for, want dat zijn dé principes waar de werking van de airco's zoals we ze hier bespreken op gebaseerd is.

Dat gezegd hebbende, was ik voorheen ook 'bang' voor grote multi's, maar ik ga binnenkort juist over van 4 singels naar 1 MHI quattro.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:07
M_AW schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:31:
[...]
Dat zal gebeuren zodra het universum de natuurkundige principes achter verdampen en condenseren aanpast. Maar be careful what you wish for, want dat zijn dé principes waar de werking van de airco's zoals we ze hier bespreken op gebaseerd is.
[...]
Overdrijf je niet een beetje? Die dingen hebben een verdeler en in mijn geval 8 poorten (4 heen, 4 terug). Daar zou je prima een kogelkraan in kunnen zetten waardoor dat deel niet meer meedoet. Eventueel met extra reservoir om drukverschil op te vangen.

• JamesQ
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 27-08 13:19
Ik had graag advies over de plaatsing van een buitenunit.

Normaal gezien zou ik deze op bigfoots plaatsen op de grond (betonklinkers). Ik kan de unit niet ophangen aan de muur omdat het gaat om een constructie uit hout met sandwichpanelen. Hierop bevestigen met een muurbeugel wordt ten stelligste afgeraden omdat er heel wat resonantie zal ontstaan. Omdat ik mijn ruimte optimaal wil indelen dacht ik eraan om een soort stellingkast te bouwen en daarop de buitenunit te plaatsen. In de hoogte heb ik namelijk wél nog plaats.

Is dat een slim idee of gaat dit ook onvoldoende stabiliteit bieden? Een AI-voorbeeld ter illustratie...(denk de muurophanging van de bu even weg): https://i.postimg.cc/KcKpJ5Pq/image.png

[ Voor 3% gewijzigd door JamesQ op 20-08-2026 18:04 ]

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-09 12:33
Caelorum schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:55:
[...]

Overdrijf je niet een beetje? Die dingen hebben een verdeler en in mijn geval 8 poorten (4 heen, 4 terug). Daar zou je prima een kogelkraan in kunnen zetten waardoor dat deel niet meer meedoet. Eventueel met extra reservoir om drukverschil op te vangen.
Vraag ik me af of het bij een multi split gaat helpen als er een liquid receiver in zit die eventueel het overtollige koelmiddel kan opvangen, maar dan zou zo'n systeem flink overengineered zijn.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOuKj1uvSk-mKU66EXglLI82gsqXWSYVZqSRlEtsBgVJQj22tx7wNY7xcf&s=10

Je ziet het eigenlijk alleen bij HVACR installaties zoals koel- of vriescellen. Logischerwijs draaien die units ook in de winter, maar de load zal van de verdamperkant ontzettend laag zijn waardoor je discharge superheat ook niet heel hoog gaat worgen. Ergo, de condenserdruk zal te laag zijn en opent er een head pressure control valve om meer koelmiddel de condenser in te sturen zodat de druk kunstmatig wordt verhoogd en de verzadigingstemperatuur oploopt. In het geval van een multisplit zou het met de juiste engineering misschien handig zijn om juist de druk te verlagen als er maar een binnenunit een warmte oproep doet.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:56

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

JamesQ schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:02:

Normaal gezien zou ik deze op bigfoots plaatsen op de grond (betonklinkers). Ik kan de unit niet ophangen aan de muur omdat het gaat om een constructie uit hout met sandwichpanelen. Hierop bevestigen met een muurbeugel wordt ten stelligste afgeraden omdat er heel wat resonantie zal ontstaan. Omdat ik mijn ruimte optimaal wil indelen dacht ik eraan om een soort stellingkast te bouwen en daarop de buitenunit te plaatsen. In de hoogte heb ik namelijk wél nog plaats.

Is dat een slim idee of gaat dit ook onvoldoende stabiliteit bieden? Een AI-voorbeeld ter illustratie...(denk de muurophanging van de bu even weg): https://i.postimg.cc/KcKpJ5Pq/image.png
Hier 2 stalen profielen voor een groot monobloc, dus ja, met wat creativiteit kan het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V-IW6x6KJ943T384IW_hWFI_d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IX9LV96DjnZ1hqn0OmsMD4D.jpg?f=fotoalbum_large

Zorg er wel voor dat het goed tegen water kan, en let er op dat je met verwarmen in de winter ook condens en mogelijk defrost water krijgt.

@VikeeVeekie Die Samsung die op de voorgrond staat is volgens mij zo'n overengineered ding, VRF ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 20-08-2026 21:59 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Caelorum
@VikeeVeekie De SCM units van MHI hebben een elektronisch drukventiel per poort. Bij verwarmen gaan in principe de poorten van de units die uit staan dicht. Soms gaan ze weer even een klein beetje open om de olie die aan de koude kant zit weer even in beweging te zetten, maar AFAIK is dat meer uit voorzorg zodat het systeem langer meegaat dan dat het echt perse natuurkundig nodig is.

• VikeeVeekie
Caelorum schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:59:
@VikeeVeekie De SCM units van MHI hebben een elektronisch drukventiel per poort. Bij verwarmen gaan in principe de poorten van de units die uit staan dicht. Soms gaan ze weer even een klein beetje open om de olie die aan de koude kant zit weer even in beweging te zetten, maar AFAIK is dat meer uit voorzorg zodat het systeem langer meegaat dan dat het echt perse natuurkundig nodig is.
Ah toch wel dus, ik moet bekennen dat ik tijdens het schrijven van die post nog niet naar een diagram had gezocht van een multisplit. Waarschijnlijk wordt het drukventiel voor een ongebruikte unit opengezet tijdens zo'n cyclus om er voor te zorgen dat er weer wat olie terugkeert richting de compressor.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:38
Ik zie dat @ThinkPad de SCM41 heeft. Binnenkort gaan wij verhuizen en wil ik op 3 kamers airco plaatsen. Kamer op noord/oost is de grootste, 19.5m2 maar wel 3 schuin oplopend tot 3 meter hoog. De andere 2 kamers kleiner op west met 10m2. Ik neig naar deze unit omdat hij lekker laag kan met koelen en verwarmen, de verdeling zou ik denk ik zo willen: de grote kamer een 2.5 en de kleinere kamers een 2.0.

Dat het koelen lukt is wel zeker maar hoe is je ervaring met verwarmen? Ook dat zal lukken maar hoe gaat het met defrosts? Het is natuurlijk een vrij kleine unit voor 3 binnenunits. Als je in de winter 2 of 3 kamers gelijktijdig wilt opwarmen heb je op de slechtere dagen misschien meer aan een fysiek grotere buitenunit?

Over dimensioneren doe ik liever niet want pendelen is net zo vervelend.

Voor beneden twijfel ik nog. Een 3.5 ZSX of een 5.0 ZS. 50m2 met wat grote glazen deuren. Wel kunststof en HR++ maar tussen deze 2 units zit niet gek veel verschil. Ik denk dat de ZSX zuiniger is, ook bij wat hogere belasting.

Dit is dus niet perse een aankoop advies bericht maar meer een vraag naar ervaringen met specifiek de SCM41.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• M_AW
  • Laatst online: 18:53
Headshot_NL schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:21:
Ik zie dat @ThinkPad de SCM41 heeft. Binnenkort gaan wij verhuizen en wil ik op 3 kamers airco plaatsen. Kamer op noord/oost is de grootste, 19.5m2 maar wel 3 schuin oplopend tot 3 meter hoog. De andere 2 kamers kleiner op west met 10m2. Ik neig naar deze unit omdat hij lekker laag kan met koelen en verwarmen, de verdeling zou ik denk ik zo willen: de grote kamer een 2.5 en de kleinere kamers een 2.0.

Dat het koelen lukt is wel zeker maar hoe is je ervaring met verwarmen? Ook dat zal lukken maar hoe gaat het met defrosts? Het is natuurlijk een vrij kleine unit voor 3 binnenunits. Als je in de winter 2 of 3 kamers gelijktijdig wilt opwarmen heb je op de slechtere dagen misschien meer aan een fysiek grotere buitenunit?

Over dimensioneren doe ik liever niet want pendelen is net zo vervelend.

Voor beneden twijfel ik nog. Een 3.5 ZSX of een 5.0 ZS. 50m2 met wat grote glazen deuren. Wel kunststof en HR++ maar tussen deze 2 units zit niet gek veel verschil. Ik denk dat de ZSX zuiniger is, ook bij wat hogere belasting.

Dit is dus niet perse een aankoop advies bericht maar meer een vraag naar ervaringen met specifiek de SCM41.
Houd er ook rekening mee dat de SCM41 (triple split) en de SCM30 (duo split) singel rotary compressoren hebben een de SCM50/60 (triple) en de SCM40/45 (duo) twin rotary. Dat maakt dat ze in theorie minder trilling zouden moeten produceren.

Hoe dat in praktijk is daar heb ik geen ervaring mee m.b.t. de 30 en de 41.

Mbt minimale vermogen zijn 41 en de 50/60 gelijkwaardig aan elkaar, ik zou me niet teveel blindstaren op de datasheets.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Headshot_NL
M_AW schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:52:
[...]

Houd er ook rekening mee dat de SCM41 (triple split) en de SCM30 (duo split) singel rotary compressoren hebben een de SCM50/60 (triple) en de SCM40/45 (duo) twin rotary. Dat maakt dat ze in theorie minder trilling zouden moeten produceren.

Hoe dat in praktijk is daar heb ik geen ervaring mee m.b.t. de 30 en de 41.

Mbt minimale vermogen zijn 41 en de 50/60 gelijkwaardig aan elkaar, ik zou me niet teveel blindstaren op de datasheets.
Ik plaats ze op de grond naast het huis. Trillingen zullen dan wel meevallen.

Maar idd, de datasheets zeggen wel wat anders. Ik ben bang dat als 1 binnenunit van 1.5 of 2kW op koelen staat de buitenunit dan eerder last pendelen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Caelorum
Headshot_NL schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:12:
[...]

Ik plaats ze op de grond naast het huis. Trillingen zullen dan wel meevallen.

Maar idd, de datasheets zeggen wel wat anders. Ik ben bang dat als 1 binnenunit van 1.5 of 2kW op koelen staat de buitenunit dan eerder last pendelen.
Voor de 41 is dat toch ook al 1,3kW. Zeer waarschijnlijk meer dan die ene kleine unit nodig heeft. De 50/60 zit er wel iets boven, dus dan heb je er daar meer last van.

Ik heb een 71 en 2 ruimtes die best klein zijn met elk hun eigen 20zs binnenunits. In 1 ruimte gaat dat prima en schiet die niet onder de ingestelde temperatuur. Die ruimte heeft dan ook wat netwerk hardware en zo, dus een redelijke constante vraag nog. De andere kamer wil die nog wel eens ineens 1.5 graad voorbij de target schieten.
Overigens alleen als het de enige ruimte is die vraagt om koelte.

Meestal zijn het toch wel meer ruimtes omdat ik het vooralsnog alleen gebruik bij 25 graden buiten en zonnig weer. Anders gaan de ramen open.

Voor verwarmen liggen de minimum vermogens toch een stuk lager nog dus daar verwacht ik geen problemen. (Daarnaast is dan de vraag constant bij alle ruimtes er wel).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59
@Headshot_NL Ik ben over het algemeen erg tevreden over de SCM41, hij bedient bij mij drie slaapkamers. Twee op het noorden (1,5kW in 14m2 en 9m2) en eentje op het zuiden (3,5kW in 7,5m2). Die 3,5kW is eigenlijk te zwaar, kamertemperatuur zie ik veel meer schommelen dan op andere kamers omdat de unit dus wat overbemeten is. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor koelen, in de herfst/winter lichtjes bijverwarmen om kamers van 16 > 19 te brengen.

Grootste nadeel vind ik dat bij koelen de minimale compressorfrequentie omhoog gaat als de buitentemperatuur onder de 22 graden komt. Zelfs op een hete zomerdag in NL gebeurt dat vaak wel ‘s avonds. Resultaat is dat hij overdag de hele dag op 20Hz kan draaien (laagste volgens mij), maar 's avonds als we gaan slapen en de kamerdeuren dicht gaan, hij de hele nacht staat te pendelen omdat het te koelen oppervlak kleiner wordt en de buitentemperatuur is gedaald. Qua comfort vind ik dat ook minder, luchtvochtigheid loopt dan ook weer wat op t.o.v. continu koelen.

Defrosten niet als nadelig ervaren omdat ik dus vrij weinig warmte van hem vraag. Qua geluid: hij staat bij mij op een dakkapel met vrij dun dak, naast hem staat een SRC20 voor de zolder. Die unit is véél rumoeriger (brommen/trillen) en heb ik met massa en veren moeten werken om het acceptabel te krijgen. Die SCM41 staat gewoon op bigfoots op het dak en hoor ik ook wel wat, maar lang zo erg niet als die kleine. Op de grond ga je er geen last van hebben.

Verbruikscijfers even op Tweakers zoeken op 'SCM41' dan vind je wel berichten van mij hierover. Hij kan met zowel koelen als verwarmen ver terugmoduleren.

Een 3,5kW ZSX heb ik in de woonkamer, ben ik redelijk tevreden over. Verwarmen en koelen prima, maar ook deze heeft een irritante temperatuurrestrictie: als de buitentemperatuur boven de 12 graden komt als je aan het verwamen bent, dan gooit hij de minimale compressorfrequentie ook omhoog en gaat hij pendelen. Ik loop daar in voor- en najaar tegenaan. Zonde, want hij kan echt kei ver terug moduleren en de hele dag lekker laag pruttelen in de juiste omstandigheden. Heb wel gehad dat hij een hele dag op 150W ofzo de boel stond warm te houden en is dan ook erg stil.
En dus een extra klep die open gaat (meer lucht door de warmtewisselaar), maar die wel fragiel aanvoelt telkens als ik hem open moet hebben om de filters schoon te maken.
Heb er ook een ClimaControl in zitten zodat ik de kamertemperatuur elders in de woonkamer kan bepalen, dat dempt het pendelen nog enigszins en zorgt voor strakkere regeling (kamertemperatuur blijft dichter bij setpoint).

DM staat open mocht je meer willen weten over het één of ander.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2026 10:12 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:36
@Headshot_NL Ik heb sinds 5 week een 3,5 zsx hangen in huis 2002 ~ 50m2 ca 10m2 raam op zuiden-westen en uitermate tevreden. Doet het op zijn slofjes ook met 35 graden buiten was 20 graden geen probleem. Meestal hebben we met hoge buiten temperaturen echter tussen 22-24 graden staan anders is de overgang veel te groot.

Als we allemaal aan het werk zijn zette ik met 35 buiten de unit aan rond 15:00 en was het tegen 17:00 al goed gekoeld tot ingestelde waarde.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Headshot_NL
Thanks voor de info. Dus het is ook wel van belang dat ondanks de buitenunit, 41 of 50, de binnenunit ook niet te groot is. Die kleine kamers kunnen denk ik ook prima op een 1.5 maar een 2.0 is net zo duur. De grote kamer moet makkelijk gaan op een 2.5, een stap hoger zal misschien dat zelfde pendelen geven wat jij met die 3.5 hebt.

Ik ga de buitenunits nog eens goed vergelijken. Ook dat scheelt niet zoveel qua prijs.

• VikeeVeekie
Bij mijn MHI heb ik de self-cleaning mode aanstaan om te laten draaien na een koel- of droogcyclus, maar ik merk toch dat hij bij mijn unit niet echt voldoende is nu het de afgelopen 1.5 week een stuk vochtiger is. Nu twee keer gemerkt dat hij na 2 uur toch nog wat muf ruikt en dan laat ik hem nog een goede 2 uur op fan only nadraaien zodat de boel ook echt goed droogt. Is dat anderen ook opgevallen?

En ja, ik weet dat die self cleaning mode niks anders is dan de ventilator op de absoluut laagste snelheid laten draaien met de kleppen dicht.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:07
Ik laat mijn MHI eigenlijk 24/7 aanstaan.

Als er geen koel behoefte is, zal alleen de ventilator draaien en dan blaast die de verdamper ook wel droog.

• Magiaconatus
VikeeVeekie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:12:
Bij mijn MHI heb ik de self-cleaning mode aanstaan om te laten draaien na een koel- of droogcyclus, maar ik merk toch dat hij bij mijn unit niet echt voldoende is nu het de afgelopen 1.5 week een stuk vochtiger is. Nu twee keer gemerkt dat hij na 2 uur toch nog wat muf ruikt en dan laat ik hem nog een goede 2 uur op fan only nadraaien zodat de boel ook echt goed droogt. Is dat anderen ook opgevallen?

En ja, ik weet dat die self cleaning mode niks anders is dan de ventilator op de absoluut laagste snelheid laten draaien met de kleppen dicht.
Maak in plaats van de self-cleaning mode een schema aan om het apparaat minstens 1 uur op de hoogste ventilatorsnelheid in de ventilatiestand te laten draaien, zodat het goed kan drogen.

• VikeeVeekie
Magiaconatus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Maak in plaats van de self-cleaning mode een schema aan om het apparaat minstens 1 uur op de hoogste ventilatorsnelheid in de ventilatiestand te laten draaien, zodat het goed kan drogen.
Ik denk dat ik een keer een automation in elkaar ga proberen te draaien dat wanneer iemand de unit uitzet na koelen of drogen, dat hij in plaats van uit gaat eerst een uurlang op 'fan only' gaat. Ik stuur het ding toch via MQTT aan dus daar moet wel iets in mogelijk zijn.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 21:10
VikeeVeekie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat ik een keer een automation in elkaar ga proberen te draaien dat wanneer iemand de unit uitzet na koelen of drogen, dat hij in plaats van uit gaat eerst een uurlang op 'fan only' gaat. Ik stuur het ding toch via MQTT aan dus daar moet wel iets in mogelijk zijn.
Dit moet ik ook nog steeds doen in HA, met als 'eis' dat het zowel gebeurt indien de airco via de afstandsbediening wordt uitgezet als via de app.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Magiaconatus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Hoogste ventilatorsnelheid? 8)7 dan hoor je dat ding op een andere verdieping nog blazen.
VikeeVeekie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Ik heb exact dat ingesteld in HA. Indien airco van cool -> uit dan fan only voor 2 uur daarna uit.
Werkt ideaal, ook als de binnenunit met AB of met HA of met ClimaControl: Slimme besturing voor airco's GUI wordt uitgeschakeld wordt.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• VikeeVeekie
True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Hoogste ventilatorsnelheid? 8)7 dan hoor je dat ding op een andere verdieping nog blazen.

[...]

Ik heb exact dat ingesteld in HA. Indien airco van cool -> uit dan fan only voor 2 uur daarna uit.
Werkt ideaal, ook als de binnenunit met AB of met HA of met ClimaControl: Slimme besturing voor airco's GUI wordt uitgeschakeld wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-qp8GHv_hdcz741hS7up4ebshA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tHCZc0MJWiDvXadZZVUBfyLp.png?f=fotoalbum_large

Nog niet getest, maar done & done. Moet ik alleen nog op de afstandsbediening weer self-clean mode uitzetten omdat anders de automation nooit triggert als je hem op die manier uitzet. Voor 9 uur 's avonds laat ik hem op fan mode auto staan (das idioot genoeg een hardere fan speed dan daadwerkelijk op 4 zetten in fan mode), na 9 uur 's avonds op 1 om vervolgens na het verlopen van de delay weer op auto te springen. Voor 9 uur hanteer ik een runtime van 2 uur in plaats van 4.

• Technician-
  • Nu online
Afwerk niveautje hè?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEOiq5jT_pj-WqaXjIY6U6ub2To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4el2d2T0CzWTbOZSGXhLP5h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kzS9aTMn9TXuhadtI3n9zmX_-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGJSPpx5oZNsvVBbkBEgmIkn.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Alleen jammer van de witte buitenunit. :P ;)

Is dit tijdelijke huisvesting/kantoor oid?

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 24-08-2026 22:35 ]

ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk

• Technician-
  • Nu online
JamesQ schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:02:

Zoiets?

https://amzn.eu/d/0iq5HdnX

• Technician-
  • Nu online
LED-Maniak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:33:
Alleen jammer van de witte buitenunit. :P ;)

Is dit tijdelijke huisvesting/kantoor oid?
Ja.

Als het aan mij lag dan was de buitenunit in antraciet gespoten, maar het boeit niemand wat daar want is een tijdelijke beheerlocatie.

Al is soms niets zo permanent als iets tijdelijks.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Netjes. Maar ik had dan ook nog zwarte wartels (bestaan gewoon) en een zwarte of donkergrijze kabel gebruikt, om het echt af te maken. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:29
w00key schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:55:
[...]

Dat is een RXM-R. Kwam na de N, opgevolgd door de A. 840 x 552 => 923 x 610 mm, en de compressor is geüpgrade, de 20A tot met 42A gebruiken nu dezelfde met 0.95 kg vulling en hebben meer dan voldoende power. Vroeger waren de 20-35R underpowered en haalde maar Tbiv -7, bij -10 halen ze niet eens die 2.5 kW Pdesignh. Nu wel, makkelijk, alle units zijn basically de 42A met een ander power limit.
Ik kwam dit bericht tegen. Gezien ik hier twijfel tussen de Perfera 35a en 42a. Gaat om een woonkamer nageisoleerd. Hoofdverwarming is vloerverwarming. Echter wil ik op dagen die niet al te extreem zijn de unit als hoofdverwarming gebruiken. Gaat om 40m2, 100m3 ongeveer. Ga graag weer voor Daikin Perfera omdat we al een unit boven hebben hiervan en vanwege de smallere, mooiere binnenunit.

Kom ik weg met een 3.5 unit of slimmer om voor de 4.0 unit te gaan vanwege pdesign in de folder is namelijk nog 2.5 vs 4.0, voor de FTXM-a serie?

• Magiaconatus
Dat zal waarschijnlijk wel voldoende zijn. Je moet wel even berekenen hoeveel verwarming de kamer nodig heeft, maar aangezien het een geïsoleerde ruimte is en je van plan bent om deze alleen bij milder weer te gebruiken, zou het wel goed moeten komen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
EHA1337 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Ik kwam dit bericht tegen. Gezien ik hier twijfel tussen de Perfera 35a en 42a. Gaat om een woonkamer nageisoleerd. Hoofdverwarming is vloerverwarming. Echter wil ik op dagen die niet al te extreem zijn de unit als hoofdverwarming gebruiken. Gaat om 40m2, 100m3 ongeveer. Ga graag weer voor Daikin Perfera omdat we al een unit boven hebben hiervan en vanwege de smallere, mooiere binnenunit.

Kom ik weg met een 3.5 unit of slimmer om voor de 4.0 unit te gaan vanwege pdesign in de folder is namelijk nog 2.5 vs 4.0, voor de FTXM-a serie?
Vloerverwarming doet in algemeen 60 w/m2 dus bij 40m2 ben je 2400w nodig, ofwel de 3,5 unit kan het prima doen bij milde temperaturen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• adam76
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03
Bij een goed geisoleerd huis is gewoon de vuistregel. Oppervlakte van de kamer maal hoogte maal 35 watt per m3

Bij slechte huizen is dit 40 tot 50 watt.

Wat ook meespeelt is wil je ook in de december maanden verwarmen is het juist adviseerbaar om 40 watt aan de houden ook in een goed geisoleerd huis ivm invriezen van het buitendeel bij temperaturen rond het vriespunt, wat je dan weer merkt in het rap inleveren van vermogen en langere ontdooi sessies waardoor je gedurende deze sessie geen verwarming heb.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:13
adam76 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:35:
Bij een goed geisoleerd huis is gewoon de vuistregel. Oppervlakte van de kamer maal hoogte maal 35 watt per m3

Bij slechte huizen is dit 40 tot 50 watt.

Wat ook meespeelt is wil je ook in de december maanden verwarmen is het juist adviseerbaar om 40 watt aan de houden ook in een goed geisoleerd huis ivm invriezen van het buitendeel bij temperaturen rond het vriespunt, wat je dan weer merkt in het rap inleveren van vermogen en langere ontdooi sessies waardoor je gedurende deze sessie geen verwarming heb.
Als ik deze formule op mijn eigen woning toepas (met de 40 Watt), dan kom ik op een benodigd vermogen 18,6 kW uit, terwijl ik mijn huis makkelijk warm houd met een warmtepomp van 7 kW (bij -10ºC). Wel een lucht/water warmtepomp overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door CharmingDemon op 05-09-2026 14:38 ]

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• adam76
Dit gaat over lucht lucht voor een lucht water installatie heb je een ander reken model... Tevens is het in de afgelopen jaren niet constant -10 geweest als het twee weken-10 is dan merk je wel verschil..

• Rimco
  • Laatst online: 19:56

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@adam76 Ik denk dat het alsnog erg veel is. Heb hier zowel 12kW L/L en 12kW L/W. Met allebei kan ik het prima warm houden, al is de plaatsing van L/L vooral boven ivm koelen in de zomer. Met verwarmen kom ik beneden dan vermogen tekort, want dat is maar een 2.2kW binnenunit.

Als ik jouw formule aan zou houden (eigenlijk de inhoud van het huis in m3 x 35 W/m3) dan zou ik 30kW nodig hebben. Misschien is het voor een enkele ruimte dat je wat meer kunt gebruiken omdat de lucht naar andere ruimtes gaat, maar in totaal denk ik dat je een stuk minder zou moeten aanhouden.

Uiteindelijk is het denk ik met verwarmen alsnog goed om de koevlaas-formule te hanteren. Met koelen zal het niet veel schelen, al ligt het erg veel aan de zoninstraling.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• adam76
Rimco schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:41:
@adam76 Ik denk dat het alsnog erg veel is. Heb hier zowel 12kW L/L en 12kW L/W. Met allebei kan ik het prima warm houden, al is de plaatsing van L/L vooral boven ivm koelen in de zomer. Met verwarmen kom ik beneden dan vermogen tekort, want dat is maar een 2.2kW binnenunit.

Als ik jouw formule aan zou houden (eigenlijk de inhoud van het huis in m3 x 35 W/m3) dan zou ik 30kW nodig hebben. Misschien is het voor een enkele ruimte dat je wat meer kunt gebruiken omdat de lucht naar andere ruimtes gaat, maar in totaal denk ik dat je een stuk minder zou moeten aanhouden.

Uiteindelijk is het denk ik met verwarmen alsnog goed om de koevlaas-formule te hanteren. Met koelen zal het niet veel schelen, al ligt het erg veel aan de zoninstraling.
Je slaat de plank toch wel een beetje mis hier. Je verwarmt nooit je hele huis ( oa slaapkamers enz ) dus de complete oppervlakte pakken van je totale woning is zinloos en warmte stijgt ook op. dus als je het beneden met je warmtepomp op je vloerverwarming verwarmt heb je ook nog eens een vreselijk grote thermishe massa wat een lucht lucht warmtepomp niet heeft! . ( maar laten we na deze post het beetje on topic houden. lucht lucht warmtepomp en niet lucht water ! )

Tevens is het koelen van een woning een stuk minder zwaar dan het verwarmen met een lucht lucht warmtepomp. omdat de condensor ( binnendeel in dit geval ) veel kleiner is dan de gemiddelde convector op een water installatie. En de condensing termperatuur ook hoger is dan op water. Vaak is water 35 tot 40 graden ( alles boven deze termperatuur is COP verbranden ) en lucht lucht 50 tot 55 soms wel 60 graden. Daarom is een lucht water warmtepomp efficienter omdat het afgegeven warmte oppervlakte veel veel groter is. Vandaar ook dat je met afwijkende resultaten komt op je post !

Ja het ene huis is beter geisoleerd dan de andere en als je een WTW hebt dan telt dat ook zeker mee. De berekening die ik hier aandraag is de oudere beproefde methode voor standaard woningen waar je in de zomer maanden en windermaanden 1 ruimte koelt en verwarmt.

Maar goed. Als je zelf je eigen reken methode toepast en voor jouw applicatie dit goed is. dan is er toch niks mis. Ik zelf doe niet veel anders tegenwoordig dan bezig zijn met koeltechniek, Maar dan meer in de datacentra waar we standaard lucht water chillen. en in de wintermaanden met drycoolers water afkoelen op buitenlucht. Verwarmen met een lucht lucht warmtepomp doe ik al sinds 1998. Want weet gewoon ondanks dat ik cop verlies op de hogere temperaturen wanneer ik lagere buiten temperatuur heb nog steeds winst draai

[ Voor 18% gewijzigd door adam76 op 06-09-2026 01:02 ]

• assje
  • Laatst online: 19:05
adam76 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:37:
Je slaat de plank toch wel een beetje mis hier. Je verwarmt nooit je hele huis ( oa slaapkamers enz ) dus de complete oppervlakte pakken van je totale woning is zinloos en warmte stijgt ook op.
Daar sla jij de plank mis, je verwarmt en koelt namelijk per definite alles wat zich binnen de thermische schil bevindt; direct of indirect.

Daarom geloof ik echt niet in de versimpelde rekenregels.
adam76 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:37:
Ja het ene huis is beter geisoleerd dan de andere en als je een WTW hebt dan telt dat ook zeker mee. De berekening die ik hier aandraag is de oudere beproefde methode voor standaard woningen waar je in de zomer maanden en windermaanden 1 ruimte koelt en verwarmt.
Een zeer grote factor is ook de denkwijze hoe koeling (en verwarming) toegepast wordt. Bij een CV werd met een opwarmtoeslag gerekemd, bij een (L/W) warmtepomp veel minder relevant wanneer je continue i.p.v. ad-hoc gaat verwarmen.

Met een airco net zo; alle airco wijsheden zijn gebaseerd op ad-hoc koelen terwijl continue koelen veel logischer is in huidig/toekomstig energiesysteem (in moderne woningen).

Een airco hoeft de woning helemaal niet te kunnen koelen, hij hoeft alleen te kunnen voorkomen dat hij opwarmt.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 06-09-2026 14:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:30
assje schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:45:
[...]

Daar sla jij de plank mis, je verwarmd en koelt namelijk per definite alles wat zich binnen de thermische schil bevindt; direct of indirect.

Daarom geloof ik echt niet in de versimpelde rekenregels.
Aan de andere kant kun je ook redeneren dat verwarmen binnen de thermische schil juist een versimpeling is. Er zit namelijk tussen de verschillende vertrekken in huis ook een bepaalde thermische weerstand. Dat zorgt ervoor dat verwarmde ruimtes warmer zijn dan onverwarmde ruimtes. Best ook wel logisch toch? Zeker als je binnendeuren dicht houdt. Koudere ruimtes hebben minder warmteverlies, dus dat kost minder. Bij L/L heb je ook nog het effect dat muren minder snel opwarmen. Je krijgt minder snel de massa opgewarmd, dat kost dan ook minder.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 06-09-2026 11:40 ]

• Technician-
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:35:
[...]

Aan de andere kant kun je ook redeneren dat verwarmen binnen de thermische schil juist een versimpeling is. Er zit namelijk tussen de verschillende vertrekken in huis ook een bepaalde thermische weerstand. Dat zorgt ervoor dat verwarmde ruimtes warmer zijn dan onverwarmde ruimtes. Best ook wel logisch toch? Zeker als je binnendeuren dicht houdt. Koudere ruimtes hebben minder warmteverlies, dus dat kost minder. Bij L/L heb je ook nog het effect dat muren minder snel opwarmen. Je krijgt minder snel de massa opgewarmd, dat kost dan ook minder.
Dat is niet helemaal zo.

• Martin7182
"Niet helemaal" is gelukkig helemaal niet hetzelfde als "helemaal niet" :)

• Caelorum
Martin7182 schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:35:
[...]
Bij L/L heb je ook nog het effect dat muren minder snel opwarmen. Je krijgt minder snel de massa opgewarmd, dat kost dan ook minder.
Afgezien van zeer plaatselijk bij de radiator is dit verder toch exact hetzelfde?

• Martin7182
Caelorum schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:46:
[...]

Afgezien van zeer plaatselijk bij de radiator is dit verder toch exact hetzelfde?
Muren en vloeren. Als je alleen radiatoren hebt, dan is het zeer plaatselijk inderdaad, maar omdat radiatoren meestal erg warm zijn, is het warmteverlies daar relatief groot. Een warme muur is lekker behagelijk, maar lekt meer warmte dan een koude muur. Maar goed, niet iedereen is het ermee eens geloof ik. Ik kijk vooral naar de energierekening die hier erg laag is terwijl de airco's hun ding doen op 23 °C :)
Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic