Louwm schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:01:
ik gebruik altijd huchem airco reiniger nog geen 5 euro per bus
Rechtstreeks bestellen bij Huchem maar nog wel € 9,95 verzendkosten! Of in bepaalde fysieke winkels te koop?
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5, Daikin Perfera vloermodel - FVXM35 3,5kW
Hornbach heeft het tegenwoordig ook te koop, maar een busje kost net zoveel als online+verzending.
ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk
Heeft iemand nog tips om resonantie te verminderen bij een airco geplaatst op een dak(kapel)?
Ik heb een MHI src35zs-w2 op opstelbalken met daartussen Soleco trillingsdempers (juiste gewichtsklasse en juiste kant gemonteerd). De airco staat zover mogelijk richting de nok van het dak met de opstelbalken kruislings op de balken van het dak zelf. Dak zelf is gewoon gips | balken met steenwol | underlayment | 8CM PIR | bitumen.
Ik merk echter dat de compressor delen van het dakkapel laat meetrillen. Dat heb ik gemeten met de phyphox app die de acceleratormeter van mijn iPhone gebruikt. Dan zie ik een trilling ergens tussen de 40-45hz die het hoogste is in het midden van het plafond.
Het is niet superhinderlijk (ik slaap toch meestal met oordoppen), maar als er een relatief eenvoudige oplossing is om het te verminderen zou ik dat wel eens willen proberen.
Ik heb een MHI src35zs-w2 op opstelbalken met daartussen Soleco trillingsdempers (juiste gewichtsklasse en juiste kant gemonteerd). De airco staat zover mogelijk richting de nok van het dak met de opstelbalken kruislings op de balken van het dak zelf. Dak zelf is gewoon gips | balken met steenwol | underlayment | 8CM PIR | bitumen.
Ik merk echter dat de compressor delen van het dakkapel laat meetrillen. Dat heb ik gemeten met de phyphox app die de acceleratormeter van mijn iPhone gebruikt. Dan zie ik een trilling ergens tussen de 40-45hz die het hoogste is in het midden van het plafond.
Het is niet superhinderlijk (ik slaap toch meestal met oordoppen), maar als er een relatief eenvoudige oplossing is om het te verminderen zou ik dat wel eens willen proberen.
Massa aanbrengen onder de opstel balken, liefst betonnen tegels dat helpt het beste icm rubberen opstelbalken.MailMan schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:03:
Heeft iemand nog tips om resonantie te verminderen bij een airco geplaatst op een dak(kapel)?
Ik heb een MHI src35zs-w2 op opstelbalken met daartussen Soleco trillingsdempers (juist gewichtsklassen en juiste kant gemonteerd). De airco staat zover mogelijk richting de nok van het dak met de opstelbalken kruislings op de balken van het dak zelf. Dak zelf is gewoon gips | balken met steenwol | underlayment | 8CM PIR | bitumen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic