Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste
Acties:

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:00
Martin7182 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:39:
[...]

Hapje teruglijmen met CA. Anders het equivalent aan gewicht erop plakken, b.v. stukje tape of lijm zelf.
Het is letterlijk een driehoekje van 3mm bij 4mm. Zou de onbalans niet ontstaan zijn door het scheef (proberen eruit te) halen van de fanrol?
edit:
Klein stukje duct tape over het hapje dubbel getapet. Lagertje links met droog spray. Lijkt voor nu wel weer 95%. Thanks. Hopelijk blijft het zitten

[ Voor 19% gewijzigd door KoningPaulus op 21-07-2026 18:12 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:08
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb dit vandaag voor het eerst geprobeerd na 5 jaar draaien in de woonkamer. Geen schiimmel, enkel stof, maar dacht kan geen kwaad. Maar krijg die fanrol er met geen mogelijkheid vanaf, van het rechter asje wel te verstaan. 1 vinnetje is nu een klein hapje uit en het zweet staat me overal, dus ik kap er voor nu mee voordat ik meer sloop. Alles maar met de stofzuiger met zachte borstel erop schoongemaakt voor nu en de lekbak doorgeblazen en gespoeld.

Bijkomend nadeel; ik hoor de fanrol nu een "rollend" geluid maken. Zacht, maar voorheen was het helemaal stil..... |:( Lijkt minimaal onbalans in te zitten. Iemand tips?
Ik ga denk ik eens een kleine compressor kopen om de binnenkant stofvrij te blazen. Heb een leuk ding gezien bij de Lidl shop online. Zoiets: https://www.lidl.nl/p/parkside-mini-compressor/p100395333#searchTrackingMasterId=Product.100395333&searchTrackingTitle=Mini-compressor&searchTrackingPageSize=48&searchTrackingPage=1&searchTrackingEvent=click&searchTrackingId=Product.100395333&searchTrackingOrigPos=1&searchTrackingPos=5&searchTrackingOrigPageSize=48&searchTrackingChannel=NL&list=/h/elektrische-compressoren-persluchtgereedschap/h10004735

[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 21-07-2026 16:17 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47
Koop dan een Wolfbox MF100 of MF200 of iets dergelijks :+ werkt op accu, is handzaam en genoeg power. Tenzij je die compressor natuurlijk voor andere zaken gaat gebruiken.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:22
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb dit vandaag voor het eerst geprobeerd na 5 jaar draaien in de woonkamer. Geen schiimmel, enkel stof, maar dacht kan geen kwaad. Maar krijg die fanrol er met geen mogelijkheid vanaf, van het rechter asje wel te verstaan. 1 vinnetje is nu een klein hapje uit en het zweet staat me overal, dus ik kap er voor nu mee voordat ik meer sloop. Alles maar met de stofzuiger met zachte borstel erop schoongemaakt voor nu en de lekbak doorgeblazen en gespoeld.

Bijkomend nadeel; ik hoor de fanrol nu een "rollend" geluid maken. Zacht, maar voorheen was het helemaal stil..... |:( Lijkt minimaal onbalans in te zitten. Iemand tips?
Mij is het ook niet gelukt om de fanrol te verwijderen van een MHI.
Filmpje nog eens bekeken. Hij wrikt volgens met met een schroevendraaier in de spleet van de fanrol ( waar boutje door heen gaat ) Misschien kun je dan de fanrol verwijderen.
Hopelijk kun je deze ergens bestellen, dan zou ik de fanrol vern incl het lager
YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

[ Voor 6% gewijzigd door pjotter1965 op 21-07-2026 16:33 ]

• MotorBeast
Waah schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Koop dan een Wolfbox MF100 of MF200 of iets dergelijks :+ werkt op accu, is handzaam en genoeg power. Tenzij je die compressor natuurlijk voor andere zaken gaat gebruiken.
Banden auto en caravan. Ben geen fan van accu. Die dingen slijten me vaak te snel. Gewoon lekker 220V. Werkt altijd.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:55

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:29
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Delta t met 22 graden in de winter vind jij laag? Ahum.
Luchtverwarming geeft ander comfort, hier was het ook 22c toen ik nog met airco verwarmde.

Dat zit in één mini afgiftepunt of meerdere grote afgiftepunten (CV) vergelijken die meteen de kouval blokkeren waardoor de gevoelstemperatuur omhoog gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 21-07-2026 17:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:50
pjotter1965 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Mij is het ook niet gelukt om de fanrol te verwijderen van een MHI.
Filmpje nog eens bekeken. Hij wrikt volgens met met een schroevendraaier in de spleet van de fanrol ( waar boutje door heen gaat ) Misschien kun je dan de fanrol verwijderen.
Hopelijk kun je deze ergens bestellen, dan zou ik de fanrol vern incl het lager
YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service
filmpje net even gekeken, omdat ik het "wrikken" niet snapte. Maar ik zie dat hij eerst de schroef los draait in de fanrol via het spleetje , en daarna omdat het wat vast ziet, tussen de fanrol en de unit in (dus niet in de fanrol) een platte schroevedraaier zet om de fanrol een klein zetje te geven.

Dit komt vaker voor en zo krijg ik de fanrol altijd wel los, zonder schade. Daarna wel even een klein beetje olie/wd40 op het asje doen. Helpt met terug monteren.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:14:
[...]

Luchtverwarming geeft ander comfort, hier was het ook 22c toen ik nog met airco verwarmde.

Dat zit in één mini afgiftepunt of meerdere grote afgiftepunten (CV) vergelijken die meteen de kouval blokkeren waardoor de gevoelstemperatuur omhoog gaat.
Ga je mij dat nu vertellen dat het ander comfort heeft? :D Ging mij om het feit dat hij stelde dat hij zuinig draaide vanwege de "kleine" delta T met buiten.

• MotorBeast
insomniac schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:36:
[...]

filmpje net even gekeken, omdat ik het "wrikken" niet snapte. Maar ik zie dat hij eerst de schroef los draait in de fanrol via het spleetje , en daarna omdat het wat vast ziet, tussen de fanrol en de unit in (dus niet in de fanrol) een platte schroevedraaier zet om de fanrol een klein zetje te geven.

Dit komt vaker voor en zo krijg ik de fanrol altijd wel los, zonder schade. Daarna wel even een klein beetje olie/wd40 op het asje doen. Helpt met terug monteren.
WD40? Blijft vuil en stof aan plakken en koekt aan. Teflon spray pak ik tegenwoordig altijd als iets moet glijden/smeren.

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:50
MotorBeast schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:43:
[...]

WD40? Blijft vuil en stof aan plakken en koekt aan. Teflon spray pak ik tegenwoordig altijd als iets moet glijden/smeren.
het is een asje van nog geen 2cm die geheel in een buisje verdwijnt. denk dat het aankoeken nog wel meevalt. Maar ieder z'n keuze

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:55
Olie smeert, wd40 niet.

Silliconenvet als het licht is en er niets bij kan. Kogellagervet als het zwaar is en miets bij kan. En anders teflonspray.

Die laatste wordt ook op loopbanden gebruikt onder het loopvlak, niet in de droogspray variant, maar de vloeibare spray. Vloeibaar kan daar omdat de loopmat de stof wel wegveegt.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
brama schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Ah jammer, dan ga ik dat ook maar overslaan. Ik heb zo'n zak gekocht om eronder te hangen die al het vocht opvangt, en zo'n grote plantenspuit met handpomp. Daarmee 3% waterstofperoxide over de coils spuiten zou alle bacteriën en schimmel ook moeten uitmoorden.

Hiervoor heb ik bleek geprobeerd (hg schimmelreiniger foam versie) en die er vanuit de onderkant ingespoten met de plastic kap eraf. Werkte wel (schimmel is weg), maar een rotklus, en alles stinkt naar chloor. En bleek (of azijn) is niet zo goed voor metaal dus dat doen we ook maar niet meer.

Verder ook de condensafvoer beter geleid waardoor die nou wel overal afloopt.
Helaas was bij mij na de laatste keer de ventilatorrol toch niet schoon. Zodra de rol nat wordt, wordt hij mooi zwart maar zodra deze opdroogt wordt deze weer vies bruin van de troep die er nog aan vast gekoekt zit. Vandaag maar weer aan de gang geweest met een ragertje en allesreiniger, maar wederom werd de rol weer bruin na het drogen. Daarna opnieuw geprobeerd met een mix van 1:4 dasty/water. Na afspuiten met de OC4 kwam er echt heel veel vieze bruine zooi af :o Nu na drogen is de ventilatorrol nog steeds mooi zwart. Enige nadeel is dat de kamer nu naar Dasty meurt :+

Voor en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whE_RUgmfqOQD-rVRpMkMmBZc_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sbheaapp9REwmAjvJEJncFsn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RKxI0MMuFppSyevYxiFzpGxXyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6erauxHommBgE8g6B5k6Z8w.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic