Vraag

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
TL;DR
  • Jaren '60 woning, nageïsoleerd, met rolluiken op zuid/oost.
  • Recent een Mitsubishi Electric 2,5 kW airco op zolder geplaatst; bevalt goed.
  • Nu ook plannen voor koeling van:
    • Woonkamer + keuken: 62 m²/ 160 m³ (tot ~29°C tijdens hittegolven)
    • Slaapkamer 1/bovenverdieping: circa 12 m²/30 m³
  • Voor woonkamer/keuken lijkt op basis van een vuistregel (~40 W/m³) ongeveer 6,4 kW koelvermogen nodig.
  • Keuken heeft geen goede plek voor een eigen unit, dus voorkeur voor één grote unit in de woonkamer.
  • Ik twijfel tussen onder andere de MHI SRK63ZR-W, SRK71ZR-W, SRK60ZSX-W en vergelijkbare Mitsubishi Electric modellen.
  • Voor de slaapkamer twijfel ik tussen:
    • 2,5 kW of 3,5-4,2 kW MHI of ME in slaapkamer 1 en eventueel later uitbreiden.
Vragen:
  • Is één airco van circa 6 kW voldoende om woonkamer en keuken (62 m²/ 160 m³) naar zo’n 22°C terug te koelen tijdens warme zomerdagen?
  • Waar zouden jullie de binnenunit plaatsen?
  • Hoeveel kW voor de slaapkamer, 2,5 kW? Of wat meer met even hoog minimaal vermogen?
  • Welke van bovengenoemde modellen zouden jullie kiezen en waarom? Of zouden jullie andere modellen aanraden?
Plattegronden hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrNZoxIoY5-Jum5nea9QvsrDqAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSPJCOUcycTVnHa7oixShvdt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdGC6UVQOruKNu2Qs47hvpc0dLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szYjYZ84VsylosXjZiDebOMd.jpg?f=fotoalbum_large

Hele overweging:

Onlangs hebben we een ME 2,5 kW (WSH-HR25 VFK) airco laten installeren op zolder. Dit, in combinatie met de hoge temperaturen van de afgelopen tijd, heeft ervoor gezorgd dat we ook de woonkamer/keuken, die op zijn hoogst zo'n 29 graden werd, alsmede de eerste etage met drie slaapkamers willen koelen met meer airco's.

Beneden hebben we vloerverwarming en op de eerste etage radiatoren. Beneden zal verwarming hooguit als bijverwarming dienen, en boven wellicht in de toekomst wel vaker gebruikt worden. Tot op heden verwarmen we de bovenverdieping niet. Om de kosten te drukken ben ik voornemens de installatie zelf uit te voeren en het in bedrijf stellen uit te besteden.

Het huis is uit de jaren '60 en nageïsoleerd, met een redelijk nieuw dak.

Slaapkamers

Initieel willen we alleen in slaapkamer 1 een airco, de slaapkamers is zo’n 12 m²/ 30 m³. Met het idee om de andere slaapkamers wat te koelen. Op de overloop is namelijk niet echt plek. Het is echter niet uitgesloten dat op termijn in die andere slaapkamer ook een airco komt voor koelen en verwarmen. Is het wijs om gewoon voor een 2,5kW unit te gaan, of beter iets meer vermogen van 3,5 om alle kamer wat mee te kunnen koelen? Bij MHI ZS hebben ze beiden het minimale vermogen van 0,90 kW, ME HR heeft 0,50 en 0,90 kW. Heeft het nog nut om voor de nieuwe MHI SRK-ZT te gaan of gewoon de SRK-ZS?

Begane grond

De totale begane grond is zo'n 85 m² (220 m³). De woonkamer en keuken, waar het voornamelijk om gaat, zijn samen zo'n 62 m² (160 m³). Het is dus de bedoeling dat de woonkamer en keuken lekker koel zijn en de andere ruimtes goed te doen blijven. Als ik de m³ vermenigvuldig met factor 40 voor een redelijk geïsoleerd huis, waarbij we zowel beneden als boven op zuid en oost rolluiken hebben, kom ik uit op 6,4 kW voor de woonkamer plus keuken en 8,5 kW voor de hele benedenverdieping.

De hele benedenverdieping dat zal echter wat veel zijn voor één unit. Want dat is het volgende punt. In de keuken kunnen we niet echt een aparte unit kwijt, dus het idee is om een unit op de blauw of roze gemarkeerde plek in de woonkamer te plaatsen. De verbinding met de keuken en de woonkamer zijn namelijk twee schuifdeuren die vrijwel altijd open staan. Welke plek heeft jullie voorkeur, blauw, roze, of een andere plek?

MHI heeft de SRK-ZR-serie 'voor grote ruimtes', waarbij ze zelf aangeven dat de 63ZR-W geschikt is voor ruimtes tot 50 m² en de 71ZR-W voor ruimtes tot 70 m². Qua m² zou je dan zeggen de 71ZR. Echter, omdat de 63ZR echter een koelcapaciteit heeft van 6,3 (1,2-7,4) kW en de 71ZR 7,1 (2,3-7,8) kW, lijkt mij de 63ZR de betere optie vanwege de lagere minimale capaciteit, terwijl de maximale capaciteit weinig verschilt van de 71ZR. Je hebt eventueel ook nog de 60ZSX, die doet 6,1 (1,0-6,9) kW.

ME heeft bijvoorbeeld de MSZ-AP60VG met een koelcapaciteit van 6,1 (1,4-7,3) kW, wat in de buurt komt. Of de MSZ-LN60VG 6,1 (1,4 – 6,9).

Het doel is wel om de woonkamer/keuken bij warme dagen terug te kunnen koelen naar ongeveer 22 graden. Mijn vragen zijn daarom:
  • Is een enkele unit van circa 6 kW op de aangegeven locatie voldoende om de woonkamer/keuken van circa 62 m² (160 m³) naar 22 graden te koelen?
  • Waar zouden jullie de binnenunit van de begane grond plaatsen? Als er één komt in de woonkamer is er dan voldoende luchtverplaatsing om ook de keuken nog effectief te koelen?
  • Hoe zouden jullie de eerste verdieping aanpakken: direct drie binnenunits plaatsen, of eerst starten met één 2,5, 3,5-4.2 kW unit en later uitbreiden als dat nodig blijkt? De buitenunit kunnen we vrij makkelijk kwijt.
  • Welke van bovengenoemde modellen zouden jullie kiezen en waarom? Of zouden jullie andere modellen aanraden?

Alle reacties

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:35
Volgens mij heb je duidelijk nog niet gelezen in het L/L topic.

6kW is overkill om de woonkamer te koelen. Ik koel hier een woonkamer van 65m2 op max 400W = zo'n 2kW Die factor waar je mee werkt is complete onzin blijkt wel uit langjarige ervaringen in het topic. Zelfs voor verwarmen is 6kW overkill. Maak een warmteverliesberekening https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening en baseer daar je unit op. Kan je er ook mee verwarmen in de winter en koelen vraagt altijd minder vermogen.

Boven kan met 1 unit als je deuren openlaat en 24/7 koelt. Ik koel en verwarmde (nu L/W) boven met een 2,5 en 2 op zolder. Beide zo'n 40m2.

Unit beneden zo hangen dat je NIET in de luchtstroom zit. Uiterst onaangenaam. Als je gewoon 24/7 koelt bij warmte buiten wordt die keuken ook wel koel. Niet met adhoc koelen.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2026 12:33 ]

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:28:
Volgens mij heb je duidelijk nog niet gelezen in het L/L topic.

6kW is overkill om de woonkamer te koelen. Ik koel hier een woonkamer van 65m2 op max 400W = zo'n 2kW Die factor waar je mee werkt is complete onzin blijkt wel uit langjarige ervaringen in het topic. Zelfs voor verwarmen is 6kW overkill. Maak een warmteverliesberekening https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening en baseer daar je unit op. Kan je er ook mee verwarmen in de winter en koelen vraagt altijd minder vermogen.

Boven kan met 1 unit als je deuren openlaat en 24/7 koelt. Ik koel en verwarmde (nu L/W) boven met een 2,5 en 2 op zolder. Beide zo'n 40m2.

Unit beneden zo hangen dat je NIET in de luchtstroom zit. Uiterst onaangenaam. Als je gewoon 24/7 koelt bij warmte buiten wordt die keuken ook wel koel. Niet met adhoc koelen.
Dank voor je reactie.

Het L/L-topic heb ik juist vrij uitgebreid gelezen. Alleen kom ik daar wat betreft de benodigde capaciteit niet helemaal uit. Wat ik vooral zie, is dat de adviezen behoorlijk uiteenlopen: de één plaatst een 7 kW unit, terwijl jij aangeeft dat 2,5 kW al voldoende kan zijn.

De vuistregel van circa 40 W/m³ kom je op veel plekken tegen. Daarnaast kom ik, afhankelijk van de methode, ook op hogere cijfers uit. Mijn warmteverliesberekening komt uit op ongeveer 7 kW en met de Koevlaas-formule kom ik rond de 5,5 kW uit. De voorgestelde 6,3 kW zit daar dus precies tussen.

Dat zijn echter vooral rekenmethodes voor het bepalen van de verwarmingsbehoefte bij een L/W-warmtepomp. Mijn primaire doel is juist koelen, waardoor ik niet goed kan inschatten of deze berekeningen voor mijn situatie bruikbaarder zijn dan de vuistregel van 40 W/m³.

Ik kan best aannemen dat 6,3 kW in mijn situatie aan de ruime kant is. Maar dan blijven mijn vragen nog steeds staan:
  • Als 6,3 kW inderdaad overkill is, waar zou jij dan eerder aan denken? 5 kW of iets anders?
  • Denk je dat 2,5 kW voldoende is om de gehele eerste verdieping comfortabel te koelen? 3,5 Kw lijkt me met een gelijk minimaal vermogen ook geen kwaad te kunnen met een gelijk minimaal vermogen?
  • En los van het vermogen: zou jij de binnenunit op de roze positie hangen, of toch ergens anders?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:35
Koevlaas is voor verwarming van je hele woning inclusief SWW. Zoals ik reeds zei vraagt koelen veel minder vermogen. Warmteverliesberekening maken per verdieping en je bent er.

Hang op roze.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2026 16:10 ]