Vraag

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08
TL;DR
  • Jaren '60 woning, nageïsoleerd, met rolluiken op zuid/oost.
  • Recent een Mitsubishi Electric 2,5 kW airco op zolder geplaatst; bevalt goed.
  • Nu ook plannen voor koeling van:
    • Woonkamer + keuken: 62 m²/ 160 m³ (tot ~29°C tijdens hittegolven)
    • Slaapkamer 1/bovenverdieping: circa 12 m²/30 m³
  • Voor woonkamer/keuken lijkt op basis van een vuistregel (~40 W/m³) ongeveer 6,4 kW koelvermogen nodig.
  • Keuken heeft geen goede plek voor een eigen unit, dus voorkeur voor één grote unit in de woonkamer.
  • Ik twijfel tussen onder andere de MHI SRK63ZR-W, SRK71ZR-W, SRK60ZSX-W en vergelijkbare Mitsubishi Electric modellen.
  • Voor de slaapkamer twijfel ik tussen:
    • 2,5 kW of 3,5-4,2 kW MHI of ME in slaapkamer 1 en eventueel later uitbreiden.
Vragen:
  • Is één airco van circa 6 kW voldoende om woonkamer en keuken (62 m²/ 160 m³) naar zo’n 22°C terug te koelen tijdens warme zomerdagen?
  • Waar zouden jullie de binnenunit plaatsen?
  • Hoeveel kW voor de slaapkamer, 2,5 kW? Of wat meer met even hoog minimaal vermogen?
  • Welke van bovengenoemde modellen zouden jullie kiezen en waarom? Of zouden jullie andere modellen aanraden?
Plattegronden hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrNZoxIoY5-Jum5nea9QvsrDqAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSPJCOUcycTVnHa7oixShvdt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdGC6UVQOruKNu2Qs47hvpc0dLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szYjYZ84VsylosXjZiDebOMd.jpg?f=fotoalbum_large

Hele overweging:

Onlangs hebben we een ME 2,5 kW (WSH-HR25 VFK) airco laten installeren op zolder. Dit, in combinatie met de hoge temperaturen van de afgelopen tijd, heeft ervoor gezorgd dat we ook de woonkamer/keuken, die op zijn hoogst zo'n 29 graden werd, alsmede de eerste etage met drie slaapkamers willen koelen met meer airco's.

Beneden hebben we vloerverwarming en op de eerste etage radiatoren. Beneden zal verwarming hooguit als bijverwarming dienen, en boven wellicht in de toekomst wel vaker gebruikt worden. Tot op heden verwarmen we de bovenverdieping niet. Om de kosten te drukken ben ik voornemens de installatie zelf uit te voeren en het in bedrijf stellen uit te besteden.

Het huis is uit de jaren '60 en nageïsoleerd, met een redelijk nieuw dak.

Slaapkamers

Initieel willen we alleen in slaapkamer 1 een airco, de slaapkamers is zo’n 12 m²/ 30 m³. Met het idee om de andere slaapkamers wat te koelen. Op de overloop is namelijk niet echt plek. Het is echter niet uitgesloten dat op termijn in die andere slaapkamer ook een airco komt voor koelen en verwarmen. Is het wijs om gewoon voor een 2,5kW unit te gaan, of beter iets meer vermogen van 3,5 om alle kamer wat mee te kunnen koelen? Bij MHI ZS hebben ze beiden het minimale vermogen van 0,90 kW, ME HR heeft 0,50 en 0,90 kW. Heeft het nog nut om voor de nieuwe MHI SRK-ZT te gaan of gewoon de SRK-ZS?

Begane grond

De totale begane grond is zo'n 85 m² (220 m³). De woonkamer en keuken, waar het voornamelijk om gaat, zijn samen zo'n 62 m² (160 m³). Het is dus de bedoeling dat de woonkamer en keuken lekker koel zijn en de andere ruimtes goed te doen blijven. Als ik de m³ vermenigvuldig met factor 40 voor een redelijk geïsoleerd huis, waarbij we zowel beneden als boven op zuid en oost rolluiken hebben, kom ik uit op 6,4 kW voor de woonkamer plus keuken en 8,5 kW voor de hele benedenverdieping.

De hele benedenverdieping dat zal echter wat veel zijn voor één unit. Want dat is het volgende punt. In de keuken kunnen we niet echt een aparte unit kwijt, dus het idee is om een unit op de blauw of roze gemarkeerde plek in de woonkamer te plaatsen. De verbinding met de keuken en de woonkamer zijn namelijk twee schuifdeuren die vrijwel altijd open staan. Welke plek heeft jullie voorkeur, blauw, roze, of een andere plek?

MHI heeft de SRK-ZR-serie 'voor grote ruimtes', waarbij ze zelf aangeven dat de 63ZR-W geschikt is voor ruimtes tot 50 m² en de 71ZR-W voor ruimtes tot 70 m². Qua m² zou je dan zeggen de 71ZR. Echter, omdat de 63ZR echter een koelcapaciteit heeft van 6,3 (1,2-7,4) kW en de 71ZR 7,1 (2,3-7,8) kW, lijkt mij de 63ZR de betere optie vanwege de lagere minimale capaciteit, terwijl de maximale capaciteit weinig verschilt van de 71ZR. Je hebt eventueel ook nog de 60ZSX, die doet 6,1 (1,0-6,9) kW.

ME heeft bijvoorbeeld de MSZ-AP60VG met een koelcapaciteit van 6,1 (1,4-7,3) kW, wat in de buurt komt. Of de MSZ-LN60VG 6,1 (1,4 – 6,9).

Het doel is wel om de woonkamer/keuken bij warme dagen terug te kunnen koelen naar ongeveer 22 graden. Mijn vragen zijn daarom:
  • Is een enkele unit van circa 6 kW op de aangegeven locatie voldoende om de woonkamer/keuken van circa 62 m² (160 m³) naar 22 graden te koelen?
  • Waar zouden jullie de binnenunit van de begane grond plaatsen? Als er één komt in de woonkamer is er dan voldoende luchtverplaatsing om ook de keuken nog effectief te koelen?
  • Hoe zouden jullie de eerste verdieping aanpakken: direct drie binnenunits plaatsen, of eerst starten met één 2,5, 3,5-4.2 kW unit en later uitbreiden als dat nodig blijkt? De buitenunit kunnen we vrij makkelijk kwijt.
  • Welke van bovengenoemde modellen zouden jullie kiezen en waarom? Of zouden jullie andere modellen aanraden?

Alle reacties

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Volgens mij heb je duidelijk nog niet gelezen in het L/L topic.

6kW is overkill om de woonkamer te koelen. Ik koel hier een woonkamer van 65m2 op max 400W = zo'n 2kW Die factor waar je mee werkt is complete onzin blijkt wel uit langjarige ervaringen in het topic. Zelfs voor verwarmen is 6kW overkill. Maak een warmteverliesberekening https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening en baseer daar je unit op. Kan je er ook mee verwarmen in de winter en koelen vraagt altijd minder vermogen.

Boven kan met 1 unit als je deuren openlaat en 24/7 koelt. Ik koel en verwarmde (nu L/W) boven met een 2,5 en 2 op zolder. Beide zo'n 40m2.

Unit beneden zo hangen dat je NIET in de luchtstroom zit. Uiterst onaangenaam. Als je gewoon 24/7 koelt bij warmte buiten wordt die keuken ook wel koel. Niet met adhoc koelen.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2026 12:33 ]

• HaNS1443
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:28:
Volgens mij heb je duidelijk nog niet gelezen in het L/L topic.

6kW is overkill om de woonkamer te koelen. Ik koel hier een woonkamer van 65m2 op max 400W = zo'n 2kW Die factor waar je mee werkt is complete onzin blijkt wel uit langjarige ervaringen in het topic. Zelfs voor verwarmen is 6kW overkill. Maak een warmteverliesberekening https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening en baseer daar je unit op. Kan je er ook mee verwarmen in de winter en koelen vraagt altijd minder vermogen.

Boven kan met 1 unit als je deuren openlaat en 24/7 koelt. Ik koel en verwarmde (nu L/W) boven met een 2,5 en 2 op zolder. Beide zo'n 40m2.

Unit beneden zo hangen dat je NIET in de luchtstroom zit. Uiterst onaangenaam. Als je gewoon 24/7 koelt bij warmte buiten wordt die keuken ook wel koel. Niet met adhoc koelen.
Dank voor je reactie.

Het L/L-topic heb ik juist vrij uitgebreid gelezen. Alleen kom ik daar wat betreft de benodigde capaciteit niet helemaal uit. Wat ik vooral zie, is dat de adviezen behoorlijk uiteenlopen: de één plaatst een 7 kW unit, terwijl jij aangeeft dat 2,5 kW al voldoende kan zijn.

De vuistregel van circa 40 W/m³ kom je op veel plekken tegen. Daarnaast kom ik, afhankelijk van de methode, ook op hogere cijfers uit. Mijn warmteverliesberekening komt uit op ongeveer 7 kW en met de Koevlaas-formule kom ik rond de 5,5 kW uit. De voorgestelde 6,3 kW zit daar dus precies tussen.

Dat zijn echter vooral rekenmethodes voor het bepalen van de verwarmingsbehoefte bij een L/W-warmtepomp. Mijn primaire doel is juist koelen, waardoor ik niet goed kan inschatten of deze berekeningen voor mijn situatie bruikbaarder zijn dan de vuistregel van 40 W/m³.

Ik kan best aannemen dat 6,3 kW in mijn situatie aan de ruime kant is. Maar dan blijven mijn vragen nog steeds staan:
  • Als 6,3 kW inderdaad overkill is, waar zou jij dan eerder aan denken? 5 kW of iets anders?
  • Denk je dat 2,5 kW voldoende is om de gehele eerste verdieping comfortabel te koelen? 3,5 Kw lijkt me met een gelijk minimaal vermogen ook geen kwaad te kunnen met een gelijk minimaal vermogen?
  • En los van het vermogen: zou jij de binnenunit op de roze positie hangen, of toch ergens anders?

• MotorBeast
Koevlaas is voor verwarming van je hele woning inclusief SWW. Zoals ik reeds zei vraagt koelen veel minder vermogen. Warmteverliesberekening maken per verdieping en je bent er.

Hang op roze.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2026 16:10 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:56
@HaNS1443 wat ik niet kan opmaken uit de tekst: heb je ook gekeken of plaatsing van een vloerunit (ipv wandunit) in de keuken wel kan?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:23

de Peer

under peer review

Voor koelen van slaapkamer neem je een zo laag mogelijk vermogen. Wij koelde slaapkamer altijd met verbruik van 100 Watt of 200 Watt als het echt heet was.

• MotorBeast
@de Peer Delta T met buiten is ook veel lager dan met verwarmen dus logisch toch dat koelen peanuts is en veel lager vermogen vraagt. Hier draai ik met max 800W op 140m2 3 verdiepingen met koelen. SEER zal zo'n 4 zijn dus 3,2kW voor de hele woning.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 22-07-2026 10:58 ]

• HaNS1443
Franciesco schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:14:
@HaNS1443 wat ik niet kan opmaken uit de tekst: heb je ook gekeken of plaatsing van een vloerunit (ipv wandunit) in de keuken wel kan?
Zonder veel zichtbare goten gaat dat helaas ook niet echt, en dat willen we niet. Omdat het twee scheurdeuren zijn verwacht ik dat het met één unit ook wel moet lukken.

• MotorBeast
@HaNS1443 Heb je nu ondertussen een warmteverliesberekening gemaakt? Schat in dat je beneden op een 3 of 3,5 uit komt. Boven een 2 of 2,5. Dan zit je totaal met de zolder dus op ongeveer 7kW. Daar kan je makkelijk een woning met die omvang mee verwarmen en dus ook koelen. Eigenlijk al overkill. Ik verwarm hier tegenwoordig een nageisoleerde woning uit 1978 met 5kW L/W en maak er dan ook nog een 300 liter boiler mee warm. L/L is ook een WP.

[ Voor 55% gewijzigd door MotorBeast op 22-07-2026 10:55 ]

• HaNS1443
de Peer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:30:
Voor koelen van slaapkamer neem je een zo laag mogelijk vermogen. Wij koelde slaapkamer altijd met verbruik van 100 Watt of 200 Watt als het echt heet was.
MotorBeast schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:45:
@de Peer Delta T met buiten is ook veel lager dan met verwarmen dus logisch toch dat koelen peanuts is en veel lager vermogen vraagt. Hier draai ik met max 800W op 140m2 3 verdiepingen met koelen.
Geen idee of het helpt, maar de airco op zolder (WSH-HR25I) was afgelopen maand max 950w.

Ik snap dat je in principe een zo laag mogelijk, maar voldoende vermogen wil om pendelen tegen te gaan, echter hebben de 2,5 kW versie en de 3,5kW van MHI hetzelfde minimale vermogen, dus zou dat voor het pendelen niet uit moeten maken denk ik dan, maar klopt dat?
MotorBeast schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:52:
@HaNS1443 Heb je nu ondertussen een warmteverliesberekening gemaakt? Schat in dat je beneden op een 3 of 3,5 uit komt. Boven een 2 of 2,5. Dan zit je totaal met de zolder dus op ongeveer 7kW. Daar kan je makkelijk een woning met die omvang mee verwarmen en dus ook koelen. Eigenlijk al overkill. Ik verwarm hier tegenwoordig een nageisoleerde woning uit 1978 met 5kW L/W en maak er dan ook nog een 300 liter boiler mee warm. L/L is ook een WP.
Warmteverliesberekening uitkomst heb ik in een eerdere reactie benoemd (zie hieronder), dat was een netto energiebehoefte van ongeveer 7kW voor 60% verwarmen
HaNS1443 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Dank voor je reactie.

Het L/L-topic heb ik juist vrij uitgebreid gelezen. Alleen kom ik daar wat betreft de benodigde capaciteit niet helemaal uit. Wat ik vooral zie, is dat de adviezen behoorlijk uiteenlopen: de één plaatst een 7 kW unit, terwijl jij aangeeft dat 2,5 kW al voldoende kan zijn.

De vuistregel van circa 40 W/m³ kom je op veel plekken tegen. Daarnaast kom ik, afhankelijk van de methode, ook op hogere cijfers uit. Mijn warmteverliesberekening komt uit op ongeveer 7 kW en met de Koevlaas-formule kom ik rond de 5,5 kW uit. De voorgestelde 6,3 kW zit daar dus precies tussen.

Dat zijn echter vooral rekenmethodes voor het bepalen van de verwarmingsbehoefte bij een L/W-warmtepomp. Mijn primaire doel is juist koelen, waardoor ik niet goed kan inschatten of deze berekeningen voor mijn situatie bruikbaarder zijn dan de vuistregel van 40 W/m³.

Ik kan best aannemen dat 6,3 kW in mijn situatie aan de ruime kant is. Maar dan blijven mijn vragen nog steeds staan:
  • Als 6,3 kW inderdaad overkill is, waar zou jij dan eerder aan denken? 5 kW of iets anders?
  • Denk je dat 2,5 kW voldoende is om de gehele eerste verdieping comfortabel te koelen? 3,5 Kw lijkt me met een gelijk minimaal vermogen ook geen kwaad te kunnen met een gelijk minimaal vermogen?
  • En los van het vermogen: zou jij de binnenunit op de roze positie hangen, of toch ergens anders?
Toevoeging: Ik geloof dat het voor verwarmen wel net wat anders is dan voor mij doel, koelen. Vloerverwarming staat altijd aan, dus die heeft minder vermogen nodig dan een airco die ook wel eens van 27 naar 22 graden moet kunnen. Al weet ik ook dat ook daarvoor het beste is om de temperatuur zoveel mogelijk constant te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door HaNS1443 op 22-07-2026 11:07 ]

• MotorBeast
@HaNS1443 Die 7 is dus voor de hele woning neem ik aan? Bereken dat per verdieping.

Een zolder vraagt ook meestal het meeste vermogen met koelen. Fijne zwarte dakpannen en dan is de isolatie daar van oudere huizen ook vaak niet best/slecht. Verder stijgt warmte op in je huis. En ik blijf erbij.......met echte hitte gewoon 24/7 laten draaien. Vandaag is sinds weken dat ze hier uit staan en ik de ramen eens open heb gezet met 17 graden buiten. Gaan zo weer aan want de zon komt hier weer door.

Klopt als minimum gelijk is. Dan is pendelen gelijk of niet aan de orde. Liefst zo laag mogelijk minimum.

Je kan overigens van 27 naar 22 met een L/L niet vergelijken met een L/W. L/L heeft een veel snellere afgifte dan L/W. Lucht verplaatst zich een stuk sneller dan een watergedragen systeem zeker met VV. Voordeel is met 24/7 koelen dat alles koel wordt. Muren, meubels etc en dat voelt een stuk comfortabeler en je zit niet met keihard blazende units.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 22-07-2026 11:19 ]

• HaNS1443
MotorBeast schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:10:
@HaNS1443 Die 7 is dus voor de hele woning neem ik aan? Bereken dat per verdieping.

Een zolder vraagt ook meestal het meeste vermogen met koelen. Fijne zwarte dakpannen en dan is de isolatie daar van oudere huizen ook vaak niet best/slecht. Verder stijgt warmte op in je huis. En ik blijf erbij.......met echte hitte gewoon 24/7 laten draaien. Vandaag is sinds weken dat ze hier uit staan en ik de ramen eens open heb gezet met 17 graden buiten. Gaan zo weer aan want de zon komt hier weer door.

Klopt als minimum gelijk is. Dan is pendelen gelijk of niet aan de orde. Liefst zo laag mogelijk minimum.

Je kan overigens van 27 naar 22 met een L/L niet vergelijken met een L/W. L/L heeft een veel snellere afgifte dan L/W. Lucht verplaatst zich een stuk sneller dan een watergedragen systeem zeker met VV. Voordeel is met 24/7 koelen dat alles koel wordt. Muren, meubels etc en dat voelt een stuk comfortabeler en je zit niet met keihard blazende units.
Ik zal gaan proberen om dit per verdieping te doen.

Heeft een te hoog vermogen voor de airco verder nog meer nadelen dan dat het onnodig duur is?

• MotorBeast
HaNS1443 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:36:
[...]

Ik zal gaan proberen om dit per verdieping te doen.

Heeft een te hoog vermogen voor de airco verder nog meer nadelen dan dat het onnodig duur is?
Let op het minimum vermogen en ...... geluid. Vaak hebben zware units zowel buiten als binnen meer geluidsproductie.

• HaNS1443
MotorBeast schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Let op het minimum vermogen en ...... geluid. Vaak hebben zware units zowel buiten als binnen meer geluidsproductie.
Geluid is inderdaad ook een goede, ik wil ze ook zo stil mogelijk, vandaar ook MHI of ME. Teveel geluid vind ik totaal niet leuk.

Hebben jullie verder nog adviezen over MHI of ME? Zolder is ME omdat de meeste installateurs bij ons in de regio dat gebruiken, en geen MHI, maar nu heb ik de keuze. Dus zeggen jullie ME of MHI?

Op zolder gebruik ik de ClimaControl module en dat wil ik dan ook weer gaan gebruiken.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:04

kimjansen

Nu ff niks...

Ik heb hier mogelijk een vergelijkbare woning van 1968, spouwmuur nageïsoleerd met schuim, 10cm PIR op het dak.

In mijn geval was een 3,5kW bij lange na niet genoeg (keuken+woonkamer)... Ondanks de adviezen van koeltechnicus en allerlei berekeningen aan de hand van xW/m³ voor ruimtes gegeven de ouderdom en inschatting isolatie en zoninval. Uiteindelijk later een 3,5kW er bij gehangen... Het waren hier vooral het moment op de dag dat de temperatuur een aantal uren piekt: de airco trok het niet en stond lang extra na te koelen. Misschien had één 5kW gekund, maar dat zijn units die heel veel luchtverplaatsing en dus herrie geven en in een wat grotere ruimte lukt het desondanks niet om de temperatuur gelijkmatig te krijgen. Staat nu allemaal redelijk rustig te pruttelen en de ME's die ik heb hangen moduleren nogal ver terug dus verder prima (de zonnepanelen maken wel dat ik niet elke 10W uit hoef te knijpen)

Overwegingen die ik zou meenemen zijn:

- geluid en luchtverplaatsing; tot 3,5kW best ok, bij 5kW units loop je merkbaar tegen de beperkingen van een relatief kleinere verdamper aan en dus veel windgeruis. Een 5kW is vrijwel hetzelfde als de 2,5kW, het voornaamste verschil zit in de luchtverplaatsing bij de verschillende fanstanden. De AP is in formaat een flinke unit en compenseert daarmee enigzins, maar vergelijk voor wandmodellen het aantal dB op de 1-na hoogste fanstand en bij vloermodellen de hoogste fanstand (bij koelen op stand auto komt hij daar maximaal op terecht)

- uitbreiding met een tweede 'kleine' stille unit kan altijd, dat kan voor het gedrag en comfort zelfs een verbetering geven omdat je die dan aan de andere kant van een ruimte kunt hangen

- hou er rekening mee dat een airco niet direct volle bak aan de slag gaat als hij uit setpoint loopt, het strak op 22 graden houden gaat misschien alleen lukken bij een goed geïsoleerd huis met warmtewerend glas, maar dan heb je ook aan een kleine airco genoeg. Met bijvoorbeeld HA of Homey zou je wel wat progressiever het setpoint kunnen sturen om het economische regelgedrag van moderne airco's wat te matigen

PS De minimum afgifte van de binnenunit wordt vaak gegeven aan de hand van de bijbehorende buitenunit. Ik ken 3,5kW-er setjes die verder terug kunnen dan een 2,5kW in dezelfde serie, dus dan koop je een 'duurderde' met meer capaciteit en bijkomend voordeel iets verder terug kunnen moduleren (op de gegarandeerde werkingsparameters), vaak ook vanwege een grotere condensor in de buitenunit. Overweeg je een MXZ dan moet je weer in de combinatietabellen kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door kimjansen op 23-07-2026 19:22 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

HaNS1443 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Zonder veel zichtbare goten gaat dat helaas ook niet echt, en dat willen we niet. Omdat het twee scheurdeuren zijn verwacht ik dat het met één unit ook wel moet lukken.
Heb je een kruipruimte? Boor dan schuin omlaag vanuit de omkasting van een vloerunit en je ziet er helemaal niks van. Als je helemaal geen goten wil en ook niet voor de wandmodellen dan kun je waar je niet direct naar buiten kunt hetzelfde doen door het leidingwerk in te frezen, daarna wel de muur aan te smeren en te sausen uiteraard.

• HaNS1443
kimjansen schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:12:
Ik heb hier mogelijk een vergelijkbare woning van 1968, spouwmuur nageïsoleerd met schuim, 10cm PIR op het dak.

In mijn geval was een 3,5kW bij lange na niet genoeg (keuken+woonkamer)... Ondanks de adviezen van koeltechnicus en allerlei berekeningen aan de hand van xW/m³ voor ruimtes gegeven de ouderdom en inschatting isolatie en zoninval. Uiteindelijk later een 3,5kW er bij gehangen... Het waren hier vooral het moment op de dag dat de temperatuur een aantal uren piekt: de airco trok het niet en stond lang extra na te koelen. Misschien had één 5kW gekund, maar dat zijn units die heel veel luchtverplaatsing en dus herrie geven en in een wat grotere ruimte lukt het desondanks niet om de temperatuur gelijkmatig te krijgen. Staat nu allemaal redelijk rustig te pruttelen en de ME's die ik heb hangen moduleren nogal ver terug dus verder prima (de zonnepanelen maken wel dat ik niet elke 10W uit hoef te knijpen)

Overwegingen die ik zou meenemen zijn:

- geluid en luchtverplaatsing; tot 3,5kW best ok, bij 5kW units loop je merkbaar tegen de beperkingen van een relatief kleinere verdamper aan en dus veel windgeruis. Een 5kW is vrijwel hetzelfde als de 2,5kW, het voornaamste verschil zit in de luchtverplaatsing bij de verschillende fanstanden. De AP is in formaat een flinke unit en compenseert daarmee enigzins, maar vergelijk voor wandmodellen het aantal dB op de 1-na hoogste fanstand en bij vloermodellen de hoogste fanstand (bij koelen op stand auto komt hij daar maximaal op terecht)

- uitbreiding met een tweede 'kleine' stille unit kan altijd, dat kan voor het gedrag en comfort zelfs een verbetering geven omdat je die dan aan de andere kant van een ruimte kunt hangen

- hou er rekening mee dat een airco niet direct volle bak aan de slag gaat als hij uit setpoint loopt, het strak op 22 graden houden gaat misschien alleen lukken bij een goed geïsoleerd huis met warmtewerend glas, maar dan heb je ook aan een kleine airco genoeg. Met bijvoorbeeld HA of Homey zou je wel wat progressiever het setpoint kunnen sturen om het economische regelgedrag van moderne airco's wat te matigen

PS De minimum afgifte van de binnenunit wordt vaak gegeven aan de hand van de bijbehorende buitenunit. Ik ken 3,5kW-er setjes die verder terug kunnen dan een 2,5kW in dezelfde serie, dus dan koop je een 'duurderde' met meer capaciteit en bijkomend voordeel iets verder terug kunnen moduleren (op de gegarandeerde werkingsparameters), vaak ook vanwege een grotere condensor in de buitenunit. Overweeg je een MXZ dan moet je weer in de combinatietabellen kijken.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Wat zou jij in mijn situatie aanraden? Direct een grotere binnenunit met meer airflow en minder geluid, zoals een SRK63ZR of MSZ-AP60 VGK? Of zou je gewoon voor een SRK50ZSX gaan en eerst kijken hoe dat uitpakt? En mocht dat uiteindelijk toch te oncomfortabel zijn, dan kijken of we in de keuken toch nog ergens een tweede unit kwijt kunnen?
kimjansen schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:29:
[...]

Heb je een kruipruimte? Boor dan schuin omlaag vanuit de omkasting van een vloerunit en je ziet er helemaal niks van. Als je helemaal geen goten wil en ook niet voor de wandmodellen dan kun je waar je niet direct naar buiten kunt hetzelfde doen door het leidingwerk in te frezen, daarna wel de muur aan te smeren en te sausen uiteraard.
Geen kruipruimte helaas.Dus we zijn eigenlijk wel gebonden aan een muur waar je direct naar buiten kan.
Waar zou jij de unit in mijn woonkamer plaatsen?

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Ik vind het lastig om hier over te adviseren. Het hangt ten eerste af welk merk je wilt ophangen, dan kun je denk ik tussen de verschillende modellen goed vergelijken wat de te verwachten prestaties zijn die aansluiten bij jullie wensen. Persoonlijk ben ik fan van ME, en van de LN50 binnenunit zou ik zeggen: op de silent stand is die nog 'acceptabel' te noemen voor een leefruimte qua geluid (idem voor het KT35 vloermodel). Zoals ik al zei zijn de binnenunits binnen een serie grotendeels hetzelfde en is er als je de datasheet naast elkaar legt een vrijwel lineair verband tussen de verplaatste lucht en de afgifte, ergo: ze produceren ongeveer gelijk qua geluid voor vergelijkbare afgifte. Echter de krachtigere modellen kunnen vaak niet zo ver terug als de 'kleinere' (debiet), dus kunnen ook op de stilste stand best geluid maken, en om de maximale afgifte te halen zie je dat er veel luchtverplaatsing moet zijn en dus ook best wat geluid. De fanmotor vraagt relatief best wat meer vermogen als je naar de specificaties kijkt en dat voelt bij mij aan (en zo klinkt het eigenlijk ook): de luchtverplaatsing moet echt met een hoop geweld door de unit gedwongen worden als de hoogste standen aangesproken worden. Je zou dan dus eigenlijk een beetje de afweging moeten maken of jullie het tijdens continue op lage afgifte draaien het liefst zo stil mogelijk willen hebben, als geluid echter geen bezwaar is overweeg dan een model dat op zijn laagste stand 25-30dB max. doet (als je wel een zwaardere voor de maximale capaciteit denkt nodig te hebben). Als het goed is heeft elke airco (ookal is hij te klein om het op 22 te houden) de lucht ontvochtigd, dus het is dan naast de lagere temperatuur sowieso aangenamer ookal kruipt die kort iets omhoog.

De buren/erfgrens en wat jullie buiten als locaties overwegen of mogelijkheden hebben is belangrijk. Voor de plaatsing van de binnenunit kan het een persoonlijke voorkeur zijn wat qua comfort wenselijk is. Ikzelf heb ze niet gericht op de zit- of slaapposities vanwege de koude luchtstroming, maar anderen zullen dit juist willen (vermoedelijk minderheid). De ervaren afkoeling is natuurlijk een heel stuk meer aanwezig met een koude bries op je lijf! Een beetje centraal de ruimte inblazend en gecentreerd op een muur zal het beste zijn, maar afhankelijk van technische mogelijkheden en de persoonlijke comfortwensen. De keuken is denk ik meer bijvangst. Voor de slaapkamer lijkt me een 2,5kW meer dan voldoende en misschien wel om 18 graden te halen (gok, ik heb niks nagerekend). Jullie kunnen nog wel overwegen om wat leidingwerk door de hal te laten lopen als 1 van de binnenmuren jullie het fijnste lijkt. De ClimaControl gaat in ieder geval in positieve zin meehelpen.

PS Jullie kunnen natuurlijk met de datasheet er bij kijken wat de geluidsproductie van de unit is die al hangt en aan de hand daarvan een inschatting maken wat acceptabel is en vergelijken met de specificaties van grotere units. Weet dan dat de ME wandunits met een superhigh stand (5 fanstanden) die hoogste stand 5 met koelen niet hoeven te gebruiken om de capaciteit te halen zover ik weet.

PS2, post beter gelezen: roze. 3,5kW-er als echte ondergrens voor woonkamer of een stille 5..6kW-er lijkt mij dan aardige balans. Wat mij hier irriteerde is dat een (naar mijn mening) te kleine unit langer en op hogere stand bezig was om pieken weg te werken, mijn punt was daarmee misschien ook meer: als je ziet dat het in de woonkamer en keuken ineens snel kan opwarmen, hou daar rekening mee in je keuze (of accepteer langer geluid, nadat de zon al flink is afgenomen). Heb je het idee dat de 29 graden alleen voorkomt bij aanhoudende hitte -het was nu dus telkens geen redelijk korte en dagelijkse piek van 29 graden (bv door zoninstraling)- dan is een AP60 of AP71 die meer voor grote en diepe ruimtes xijn en flink capaciteit hebben waarschijnlijk niet nodig (kies dan een modern model bv AY/RZ/EF/LN of MHI equivalent max. 5..6kW die waarschijnlijk stiller is).

[ Voor 17% gewijzigd door kimjansen op 27-07-2026 15:53 ]

Pagina: 1