Ik snap overigens sowieso niet waarom ik in een topic over L/L nog moet verdedigen tegen L/W.
Maar dan nogmaals hier:
Ik heb een woning met een hitteprobleem. Enorm hitteprobleem. 50% van het oppervlakte op het zuiden is HR++ glas. Koeling is dus een absolute noodzaak.
De leidingen en de verwarmingen zijn geschikt voor een L/W om te verwarmen. Wil ik koelen moet ik fancoils installeren. Kost zomaar 4.5k om te doen.
De muren waar de verwarmingen voor zitten zijn Rd 2 op zijn best. Gezien hoe deze zijn gebouwd vermoed ik realistischer Rd 1.5. Om deze fatsoenlijk te isoleren heb ik eigenlijk de ruimte van de verwarmingen nodig. Deze weghalen en PIR plaatsen verhoogd het aanzienlijk.
Het geschikt maken van het leidingwerk voor een L/W betekend best wel wat ombouwen, vanwege hoe de layout van de verwarmingen nu is en de plaatsing van de HR ketel. Basically moet alles 2 verdiepingen naar beneden worden geleid.
L/L installeren is echter wel relatief eenvoudig via de buitenkant te realiseren. Bonus is dat de unit op een andere muur geplaatst kan worden en ik de volle ruimte heb om de buitenmuur te isoleren.
L/W is dan weer makkelijk met dat ik meteen warm tapwater kan hebben. Dat moet ik met L/L los regelen. Deze heb ik echter wel al een plek voor kunnen vinden en kan het trace van de super dikke gasleiding volgen, die komt meteen uit bij de keuken waar ik ook moet zijn (zit nu een kleine boiler) en de badkamer.
Dus wat mij betreft dit:
| Aspect | L/W + Fancoils | L/L Multisplit + muurisolatie + WP-boiler |
| Netto Kosten | -- | - |
| Ruimte voor isolatie muur | - | + |
| Koelvermogen | + | ++ |
| Aanleg Leidingen | -- | - |
| Comfort (Lucht/Geluid) | ++ | - |
| Warm Tapwater | ++ | ++ |
Dus tja.. geen eenvoudige beslissing, maar ook niet compleet ondoordacht.
Al moet ik zeggen dat ik duidelijk wat aannames over L/W verkeerd had, ondanks dat het in de eindsituatie niet veel uitmaakt. Leuk dat ik de radiatoren kan laten zitten, maar dat lost mijn hoofdprobleem niet op.
En dan kunnen we nu weer gewoon hebben over de L/L in plaats van mijn specifieke situatie. Als je dat wilt mag je alles samenvatten en een topic voor me openen
[
Voor 4% gewijzigd door
Caelorum op 16-07-2026 12:20
]