Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste
Acties:

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Dus je pompt met hoog debiet 45 graden water door al je radiatoren en het komt met 45 graden terug? Echt? Dan is de delta T =0, en dan heb je geen verwarming nodig. En als er toch een gasketel hangt, dan moet je gasverbruik gewoon 0 zijn….

Zoek een andere monteur die thermometers heeft die werken….
Dan zal het antwoord niet kloppen. Delta kan nooit '0' zijn.

Ik denk dat er nog veel te veel huishoudens zijn die nog op gas stoken. Probleem? De uitstort van R`monoxiden is een groot probleem. Een airco is niet eens zo slecht, het is hoe ermee omgegaan wordt. Verbrandingsproducten zijn nog veel te vanzelfsprekend. All-electric is gevoelig voor stroomuitval en dit gebeurt mij te vaak hier in Nederland. Een stekkerbatterij is een uitkomst, maar drijft niet je warmtepomp aan. Zo ja? Dan heb je een flinke accu nodig.

En je hebt ook te maken van de wetten van de Natuurkunde. Som=0 bestaat hier dus niet want dat is nix.

Hier wel een stekkeraccu voor de PC en randapparatuur want dit is belangrijk.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:46
Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Dus je pompt met hoog debiet 45 graden water door al je radiatoren en het komt met 45 graden terug? Echt? Dan is de delta T =0, en dan heb je geen verwarming nodig. En als er toch een gasketel hangt, dan moet je gasverbruik gewoon 0 zijn….

Zoek een andere monteur die thermometers heeft die werken….
Ik heb grote leidingen van 22mm en de radiator in de woonkamer die volop open staat (geen voetventiel) en is 3m×0.6m T21. De ketel is een bijna 20 jaar oude vaillant hrpro die zonder bypass is gemonteerd. Dat ding heeft een pomp die of 100% aanstaat of uit. Dat ding is ook constant aan het pendelen. Het was overigens erger toen die op 65 graden en vol vermogen stond ingesteld. Nu met minimale vermogen (8kW) en 45 graden aanvoer doet die het minder. Maar zelfs als het ding afrond en bijv een delta T van 0.8 graden heeft dan is dat met 1000L/uur nog steeds 900W aan warmte afgifte.

Op gevoel is aanvoer en retour overigens even heet al zijn we niet zo gevoelig bij die temperaturen.

Andere monteur ga ik niet doen. Dit ding gaat er toch uit. Je zou de tellers erop eens moeten zien voor aan/uit en dergelijke. Dit was ooit een studentenhuis...

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 15-07-2026 23:21 ]

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic