Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 ... 175 Laatste
Acties:

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:49
Waah schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:57:
Plus dat een warmtepomp (l/w) efficiënter is. Ook dat is nogal afhankelijk. Als ik een uurtje thuis ben met warm weer is het veel. Want vaak zijn we weg. Het is efficiënter om dan even een half uurtje de airco te laten blazen, dan om uren van tevoren de warmtepomp op koelen te moeten zetten omdat het anders niet koel is...
Beetje een definitiekwestie; "efficientie" zou ik lezen als de efficientie van het apparaat; de COP. Manier van gebruik zou ik eerder omschrijven als "effectiviteit".

Een minder efficiente warmtepomp kan alsnog effectiever zijn (=efficienter in gebruik).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:13
Glashelder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:04:
[...]

De warmtepompen die ik tot op heden gezien had hebben allemaal een warmtelint. Dat ME dat niet heeft, verbaasd mij dat weer. Suf, want mijn goedkope AUX heeft dat wel gewoon.

Maar goed, je zegt het zelf al: ze defrosten probleemloos. Dat is bij airco's gewoon lang niet altijd het geval en dat zien we elke vorstperiode weer in dit topic.
De ene airco is de andere niet. Er zijn merken/modellen gemaakt voor verwarmen en net zo efficient als L/W. Met als troefkaart: je kunt er ook adhoc mee verwarmen. Hoeft niet, maar het kan *O*

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:49:
[...]

De ene airco is de andere niet. Er zijn merken/modellen gemaakt voor verwarmen en net zo efficient als L/W. Met als troefkaart: je kunt er ook adhoc mee verwarmen. Hoeft niet, maar het kan *O*
I know, maar dat is niet de norm, en dat was het punt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
Glashelder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Is dat tegenwoordig nog zo ja? Ik snap dat als je een goedkoope unit koopt daar geen wonderen van mag verwachten, maar dat geldt voor een L/W unit ook.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Is dat tegenwoordig nog zo ja? Ik snap dat als je een goedkoope unit koopt daar geen wonderen van mag verwachten, maar dat geldt voor een L/W unit ook.
Ik vrees dat we daarvoor even moeten wachten tot de eerstvolgende winter waarbij we langdurig onder 0 gaan :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:47
[...]

De warmtepompen die ik tot op heden gezien had hebben allemaal een warmtelint. Dat ME dat niet heeft, verbaasd mij dat weer. Suf, want mijn goedkope AUX heeft dat wel gewoon.

Maar goed, je zegt het zelf al: ze defrosten probleemloos. Dat is bij airco's gewoon lang niet altijd het geval en dat zien we elke vorstperiode weer in dit topic.
Doelen jullie hier op het lint dat om de compressor zit of het condenslint/bodemplaatverwarming? Want het lint voor de compressor zit in een MHI iig niet, maar dat is omdat ze de motor van de compressor gebruiken om te zorgen dat deze niet vastloopt (klein beetje stroom er doorheen laten lopen om warmte te produceren).
MHI heeft in principe geen bodemplaatverwarming, maar van wat ik begrijp hebben ze de bodemplaat juist zo ontworpen dat ze hopen te voorkomen dat het water daar überhaupt kan ophopen en ijs kan vormen. De buitenunits van MHI hebben overigens schijnt het wel een uitgang voor bodemplaatverwarming en kunnen het ook aansturen. Ik ga het allemaal even aankijken de komende winter en dan zie ik wel of ik die er nog in zet of niet.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Caelorum bodemplaatverwarming.

Wat jij bedoeld is volgens mij bedoeld om te zorgen dat het koudemiddel niet te koud wordt? Dat wordt volgens mij de carterverwarming genoemd.

• Caelorum
Glashelder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:03:
@Caelorum bodemplaatverwarming.

Wat jij bedoeld is volgens mij bedoeld om te zorgen dat het koudemiddel niet te koud wordt? Dat wordt volgens mij de carterverwarming genoemd.
Dat inderdaad.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Ik kan met mijn L/W en radiatoren ook adhoc verwarmen. Geen probleem. Net als met L/L. Alleen met echte koude doe ik net als met L/L deed 24/7 @mr_evil08 doet dat zelfs met VV en WP.

• Caelorum
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:54:
[...]
Het zal denk ik vooral zijn wat je kiest. Kies je voor een L/L die ook als hoofdverwarming moet dienen en bij -15 kan werken dan heb je een heel ander ding dan een L/L die eigenlijk als koeling wordt aangeschaft en misschien bijverwarming en die rond vriespunt compleet inzakt qua efficiëntie.

Het eerste type is wat ze ook in Scandinavië en zo gebruiken, het tweede type wat ze voornamelijk in landen zullen gebruiken waar 10 graden aanvoelt als -20 voor de mensen die daar wonen :)

• MotorBeast
TvanW schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Ja en? anderen doen dat niet?
De meeste goede L/W WP's zijn ontworpen specifiek als L/W pomp met een veel zwaardere en grotere compressor. Zijn daardoor ook veel stiller buiten en hebben veel minder defrosts.

• Caelorum
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:09:
[...]

De meeste goede L/W WP's zijn ontworpen specifiek als L/W pomp met een veel zwaardere en grotere compressor. Zijn daardoor ook veel stiller buiten en hebben veel minder defrosts.
Vergelijk je dan wel netjes met een L/L met dezelfde verwarmingscapaciteit? Volgens mij als je een multisplit van 8kW met 5 poorten gaat vergelijken met een L/W van 8kW, die beiden een heel huis kunnen verwarmen, dan is het verschil echt aanzienlijk kleiner.

• MotorBeast
Caelorum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:14:
[...]

Vergelijk je dan wel netjes met een L/L met dezelfde verwarmingscapaciteit? Volgens mij als je een multisplit van 8kW met 5 poorten gaat vergelijken met een L/W, die beiden een heel huis kunnen verwarmen, dan is het verschil echt aanzienlijk kleiner.
Yep. Vergelijk is goed. Beneden hier een 4,2 L/L. Boven een 2 en 2,5. Heb nu een 5kW L/W die tussendoor ook nog een boiler met 300 liter moet opwarmen. Had dus met L/L zelfs meer vermogen. Mijn L/W unit weegt zo'n 110 kg. De single en duo til ik met gemak op. Is gewoon allemaal veel lichter uitgevoerd.

Moet je de voor de gein eens meelezen in Intergas Hybride. Niet normaal hoe vaak die dingen defrosten. Ook een L/L unit die ze eraan hangen.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 11:21 ]

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Yep. Vergelijk is goed. Beneden hier een 4,2 L/L. Boven een 2 en 2,5. Heb nu een 5kW L/W die tussendoor ook nog een boiler met 300 liter moet opwarmen. Had dus met L/L zelfs meer vermogen. Mijn L/W unit weegt zo'n 110 kg. De single en duo til ik met gemak op. Is gewoon allemaal veel lichter uitgevoerd.

Moet je de voor de gein eens meelezen in Intergas Hybride. Niet normaal hoe vaak die dingen defrosten. Ook een L/L unit die ze eraan hangen.
Als ik kijk dat mijn 5kW Daikin in totaal 63kg weegt (dus binnen en buitenunit - buitenunit is 49kg) en mijn BlackBird (WeHeat) van 12kW 78kg dan is dat netto identiek bij alleen vergelijking buitenunit. Met de binnenunit erbij is dat verschil in het voordeel van de Daikin. Ging uit van 8kW WeHeat unit, dus de Daikin is zelfs een stuk zwaarder aangezien de de BB 12kW is.

De BB80 van WeHeat heeft een speciaal ontworpen lichtgewicht behuizing.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-07-2026 11:33 ]

• Caelorum
Een MXZ-4F83 VFHZ (9kW verwarming) is ook 86 kg. Dat zijn buitenunits speciaal ontworpen voor verwarmen in bijv. Scandinavië en kunnen uiteraard ook koelen. Die verwarmen ook gewoon leuk door tot -25/-30.
Die zijn alleen compleet overkill in een land zoals Nederland.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 13-07-2026 11:39 ]

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Als ik kijk dat mijn 5kW Daikin in totaal 63kg weegt (dus binnen en buitenunit - buitenunit is 49kg) en mijn BlackBird (WeHeat) van 12kW 78kg dan is dat netto identiek bij alleen vergelijking buitenunit. Met de binnenunit erbij is dat verschil in het voordeel van de Daikin. Ging uit van 8kW WeHeat unit, dus de Daikin is zelfs een stuk zwaarder aangezien de de BB 12kW is.

De BB80 van WeHeat heeft een speciaal ontworpen lichtgewicht behuizing.
Je binnenunit? Wat doet die bij verwarmen bij een L/L? :?

De oppervlakte van de compressor van mijn Vaillant Arotherm Plus is bijna 2x keer zo groot dan mijn Daikins en zo ook de fan. Is daarom ook fluisterstil en daarom ook veel minder defrosts.

Kijk bij WeHeat maar eens naar die Flint. Ook zo'n onding als het om L/W gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 11:45 ]

• MotorBeast
Caelorum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:38:
Een MXZ-4F83 VFHZ (9kW verwarming) is ook 86 kg. Dat zijn buitenunits speciaal ontworpen voor verwarmen in bijv. Scandinavië en kunnen uiteraard ook koelen. Die verwarmen ook gewoon leuk door tot -25/-30.
Die zijn alleen compleet overkill in een land zoals Nederland.
Je hebt hier in Nederland dat nodig voor ons geweldige vochtige weer rond vriespunt zodat niet ieder 1/2 uur je unit staat te defrosten. Zeker met L/L als je dan gewoon minuten lang zonder verwarming zit is dat wel fijn. Juist met echte droge vorst gaat het meestal wel goed.

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Je binnenunit? Wat doet die bij verwarmen bij een L/L? :?

De oppervlakte van de compressor van mijn Vaillant Arotherm Plus is bijna 2x keer zo groot dan mijn Daikins en zo ook de fan. Is daarom ook fluisterstil en daarom ook veel minder defrosts.
Je had het over gewicht, daar reageer ik op. De buitenunit van mijn Daikin L/L is zwaarder dan de buitenunit van mijn L/W warmtepomp.

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:05:
[...]

Ik kan met mijn L/W en radiatoren ook adhoc verwarmen. Geen probleem. Net als met L/L. Alleen met echte koude doe ik net als met L/L deed 24/7 @mr_evil08 doet dat zelfs met VV en WP.
Tja, wat noem je adhoc? Hoe lang duurt het om de WP te starten en een koude ruimte op temperatuur te brengen?

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Je had het over gewicht, daar reageer ik op. De buitenunit van mijn Daikin L/L is zwaarder dan de buitenunit van mijn L/W warmtepomp.
En dat klopt dus dat de jouw L/W lichter is want als ik in de datasheet kijk doet jouw buitenunit ook max 60dB in geluid en de mijne 48dB. Maar hier offtopic. Laten we het hier maar weer over L/L hebben. Wel mooie stof ter overweging voor nieuwe gebruikers die voor verwarmen op een kruispunt staan.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Tja, wat noem je adhoc? Hoe lang duurt het om de WP te starten en een koude ruimte op temperatuur te brengen?
1/2 uur tot een uurtje. Van 19 graden naar 21 graden. Mijn L/W kan gewoon 40 graden aanmaken daarvoor. Kan zelfs tot 70 graden maar dat is af te raden en heb ik niet nodig. Geen verschil met een HR Ketel met een Monoblock.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 12:16 ]

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:14:
[...]

1/2 uur tot een uurtje. Van 19 graden naar 21 graden. Mijn L/W kan gewoon 40 graden aanmaken daarvoor. Kan zelfs tot 70 graden maar dat is af te raden en heb ik niet nodig. Geen verschil met een HR Ketel met een Monoblock.
Dat bedoel ik, het is "adhoc" van een heel andere orde.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Bij mij niet. Had ik met L/L ook nodig met een forse woonkamer. Identiek. Maar het is en blijft hier "Het L/L we praten het linksom of rechtsom de hemel in topic".

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Bij mij niet. Had ik met L/L ook nodig met een forse woonkamer. Identiek. Maar het is en blijft hier "Het L/L we praten het linksom of rechtsom de hemel in topic".
Ik ben ook wel bevoorrecht met een MHI-ZSX, tegenwoordig zelfs met twee. Had ik zo'n pauper unit gehad, dan piepte ik ook anders.
Laatst tijdens code rood toch maar eens getest of het ding ook goed koelt. Mijn hemel, wat een kou komt eruit :o 's nachts stond hij te pendelen met alle deuren open. En dan heb ik nog maar de 2.5 variant _O-

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 14:42
habbekrats schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:29:
Gisteren zag ik het RTL4 nieuws van 19:30 , de airco moet weer volledig de grond ingetrapt worden. https://www.rtl.nl/nieuws/uitzendingen/video/cf4ce42f-11dd-4244-8d72-3d931c5985c9/rtl-nieuws-1930-uur kijken vanaf 12:55
Omdat een airco wordt gezien als ruimteverwarming en geen centraal verwarming omdat niemand in elke ruimte een binnenunit hangt want wie hangt nou een airco in de badkamer of toiletruimte, gaat niet om "voor ons wordt het warm" het gaat om welk bouwbesluit actief is op je woning.

Omdat een wandunit iets minder efficient is dan een afgiftepunt laag aan de vloer, stuur je dezelfde aanvoertemperatuur door een wandunit krijg je tochtgevoel, bij luchtverwarming dient de luchttemperatuur minimaal x waarde met x luchtdebiet te zijn.

De media wil niet dat iedereen luchtverwarming neemt omdat in praktijk toch ad-hoc wordt gebruikt en netcongestie verergert bijvoorbeeld.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 13-07-2026 13:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:06:
[...]

Ik ben ook wel bevoorrecht met een MHI-ZSX, tegenwoordig zelfs met twee. Had ik zo'n pauper unit gehad, dan piepte ik ook anders.
Laatst tijdens code rood toch maar eens getest of het ding ook goed koelt. Mijn hemel, wat een kou komt eruit :o 's nachts stond hij te pendelen met alle deuren open. En dan heb ik nog maar de 2.5 variant _O-

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 14:05 ]

• MotorBeast
[...]

Ik piep niet, we hadden het over verwarmen en heb zoals jij denigrerend nu alle andere units noemt, geen pauper unit. Koelen....top. Gek toch met een delta T met buiten van maar 6 tot 10 graden. :O

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:01
[...]

Dus heeft ie teveel last van zijn eigen lucht aanzuigen?

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:05:
[...]

Ik piep niet, we hadden het over verwarmen en heb zoals jij denigrerend nu alle andere units noemt, geen pauper unit. Koelen....top. Gek toch met een delta T met buiten van maar 6 tot 10 graden. :O
Delta T van 10 graden haal je makkelijk met goede isolatie en rolluiken of andere goede zonwering. Dat is denk ook de reden dat onze unit stond te pendelen terwijl de mussen dood van het dak vielen.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:41:
[...]

En jij blijft de "L/W is per definitie beter" prediken in dit topic. Dat jij blijer bent met je L/W weten we wel. En dat mag. Betekend niet dat anderen blij kunnen zijn met L/L en dat daar voordelen aan zitten zoals echt ad-hoc verwarmen.
assje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Beetje een definitiekwestie; "efficientie" zou ik lezen als de efficientie van het apparaat; de COP. Manier van gebruik zou ik eerder omschrijven als "effectiviteit".

Een minder efficiente warmtepomp kan alsnog effectiever zijn (=efficienter in gebruik).
Effectiever is dus SCOP volgens je definitie. En efficiëntie is COP.
Glashelder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Als ik zie wat hier in het topic langs komt is dat toch vooral de efficiënte varianten. De MHI ZS of de zeer efficiënte ZSX lijn bijvoorbeeld. Daikin komt ook veel langs.

Ze hadden bij RTL ook kunnen laten zien dat er veel verschil zit tussen airco's. En dat je ook airco's hebt voor verwarmen maar dat daar nadelen aan zitten (zoals geen warm water voor de douche, defrosts etc). Maar dat doen ze niet.

Ze leunen op de "airco is inefficiënt" onzin. En onderschatten de kosten voor een L/W voor huizen. Want er zijn gewoon heel weinig huizen die met enkel een L/W warmtepomp aansluiten klaar zijn. Er zijn maar weinig huizen die op alle verdiepingen vloerverwarming hebben. Dat is vaak de begane vloer of helemaal niet. En dan moet je de installatie van radiatoren of vloerverwarming aanleggen ook mee gaan rekenen....

En andersom doen ze ook niet geweldig. Want ja, airco is er vanaf 2500 en l/w vanaf 9000. Maar voor 2500 euro verwarm je niet je hele huis. En tegen de tijd dat je het hele huis verwarmt ben je wel een heel stuk meer kwijt en kom je in de buurt van die 9000.

RTL kan daar wat aan doen, maar ook de aan het woord komende experts schieten wat te kort door de bocht.

• Waah
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:59:
[...]

Delta T van 10 graden haal je makkelijk met goede isolatie en rolluiken of andere goede zonwering. Dat is denk ook de reden dat onze unit stond te pendelen terwijl de mussen dood van het dak vielen.
Voor een dag? Zeker. 2 weken 30+ graden? Waarbij het 's nachts afkoelt naar 25? Dan houd je isolatie alleen maar de warmte goed vast. En dan werkt die isolatie je opeens tegen, want de warmte zit al "in de stenen".

Wij hebben buitenzonnewering (geautomatiseerd) en prima isolatie. Maar toch merk je na een dag of 6 dat de warmte in je huis zit. En dan koelen we de benedenverdieping ook nog.

En wat motobeast denk ik probeer te zeggen, is dat 10 graden verschil creëren voor een airco niet zo indrukwekkend is. Want in de winter is het verschil tussen binnen en buiten al snel 20+ graden en dat trekt die ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 13-07-2026 15:28 ]

• assje
Waah schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:22:
Effectiever is dus SCOP volgens je definitie. En efficiëntie is COP.
Nee, want ad-hoc verwarmen reduceert het gemiddelde temperatuurverchil met buiten en dus het energieverlies; dat heeft niets met de (s)COP te maken (comfort is ook verschillend dus het is sowieso geen eerlijke vergelijking).

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 13-07-2026 16:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Aangepast want na beter lezen beschreef je precies wat ik wilde zeggen :P Mijn airco met binnenunit op 4 slaapkamers kostte inderdaad ook bijna €9k.

[ Voor 220% gewijzigd door assje op 13-07-2026 16:01 ]

• assje
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:35:
Precies wat jij zegt, het is situationeel. Ik denk dat we voor een gemiddelde situatie L/L als hoofdverwarming objectief gewoon als inferieur kunnen zien aan L/W. Heb je een appartement of ruimte (zeg slaapkamer) die zonder verwarming ook al in de buurt van doeltemperatuur blijft dan is L/L top.

Voor slaapkamers die worden gebruikt als kantoor of spelende/studerende kinderen is de ad-hoc optie juist een plustpunt. Kamer snel op temperatuur wanneer het nodig zonder de hele massa op te warmen wat eigenlijk onwenselijk is om in te slapen.

• Martin7182
elektriekert schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:52:
[...]

Dus heeft ie teveel last van zijn eigen lucht aanzuigen?
Nee, dat was het niet. Standaard is het hier bij hitte binnen al minimaal zo'n 10 graden koeler dan buiten. Die laatste hittegolf van een week zorgde toch voor een binnentemperatuur net boven de 25 graden. Het leek me wel leuk om de airco eindelijk eens op koelen te zetten terwijl het buiten tegen de 40 graden liep. Maar 's nachts was het minimum vermogen van ~100 W elektrisch teveel om het op temperatuur te houden.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Inderdaad. Dat ontbrekende warmtelint is juist helemaal niet suf, maar heel slim, want het bespaart veel onnodig stroomverbruik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Caelorum
mr_evil08 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Omdat een airco wordt gezien als ruimteverwarming en geen centraal verwarming omdat niemand in elke ruimte een binnenunit hangt want wie hangt nou een airco in de badkamer of toiletruimte, gaat niet om "voor ons wordt het warm" het gaat om welk bouwbesluit actief is op je woning.[...]
Volgens het bouwbesluit is verwarming op de WC of badkamer gelukkig ook niet verplicht. Wel een gezond en comfortabel binnenklimaat. In mijn huis zitten bijv. de enige 2 "centrale" afzuigpunten in de WC en badkamer. Alle warme lucht gaat daar dus langs. Gevolg is dat ze zonder verwarmen altijd warm zijn en vochtige lucht altijd wordt afgevoerd. Dat zal met
[...]
Omdat een wandunit iets minder efficient is dan een afgiftepunt laag aan de vloer, stuur je dezelfde aanvoertemperatuur door een wandunit krijg je tochtgevoel, bij luchtverwarming dient de luchttemperatuur minimaal x waarde met x luchtdebiet te zijn.
Dat is een kwestie van inregeling/aansturingsmogelijkheden incl. plaatsing.
De media wil niet dat iedereen luchtverwarming neemt omdat in praktijk toch ad-hoc wordt gebruikt en netcongestie verergert bijvoorbeeld.
Dit ook. Ken er genoeg die de CV pas aangooien als ze thuis zijn. Dat is vooral een houding gedrag en niet inherent aan de techniek. Ook met een L/W zouden die personen dat doen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:18
mr_evil08 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Omdat een airco wordt gezien als ruimteverwarming en geen centraal verwarming omdat niemand in elke ruimte een binnenunit hangt want wie hangt nou een airco in de badkamer of toiletruimte, gaat niet om "voor ons wordt het warm" het gaat om welk bouwbesluit actief is op je woning.

Naar de moderne tijd met energie armoede, investering airco 2500 wp =8000 . De meeste mensen stoken alleen in de kamer waar ze verblijven, dat scheelt mooi in de overheadkosten door alleen warmte toe voeren waar je het nodig bent. Een beetje nette airco heeft een cop die niet ver van een wp afzit. In mijn ogen werkt een warmtepomp alleen perfect met vloerverwarming die lapmiddelen met radiatoren voorzien van ventilatoren vind ik helemaal niets.

Nu heb ik een vrijstaande woning en stook al nooit op de verdieping, verwarming gaat met pelletkachel en als we er niet zijn met Airco. Ik overweeg nog wel een Airco boven maar alleen om te koelen in de zomer.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• mr_evil08
Caelorum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Volgens het bouwbesluit is verwarming op de WC of badkamer gelukkig ook niet verplicht. Wel een gezond en comfortabel binnenklimaat. In mijn huis zitten bijv. de enige 2 "centrale" afzuigpunten in de WC en badkamer. Alle warme lucht gaat daar dus langs. Gevolg is dat ze zonder verwarmen altijd warm zijn en vochtige lucht altijd wordt afgevoerd. Dat zal met

[...]

[...]
Badkamer is wel degelijk verplicht(23 graden), dat jij het niet verwarmd heeft niks met Bouwbesluit te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 13-07-2026 20:26 ]

• Caelorum
mr_evil08 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Badkamer is wel degelijk verplicht(23 graden), dat jij het niet verwarmd heeft niks met Bouwbesluit te maken.
Laat maar zien. Een verwarming is niet verplicht. Het moet een fatsoenlijk klimaat hebben. Als ik mijn huis verwarm naar 23 graden dan is die badkamer ook 23 graden. Die is namelijk compleet ontsloten door de andere kamers én alle warme lucht gaat altijd via de badkamer.
Een verwarming is niet verplicht, maar meestal wel noodzakelijk om er aan te voldoen.

• Waah
habbekrats schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:50:
[...]
De meeste mensen stoken alleen in de kamer waar ze verblijven, dat scheelt mooi in de overheadkosten door alleen warmte toe voeren waar je het nodig bent.
Sterker: ik verwarm enkel de woonkamer. Slaapkamers verwarm ik niet. Zolder ook niet. We hebben 1 airco die de woonkamer verwarmt en dat is het.

In de winter wordt het niet onder de 17 graden op de slaapkamers. We blijven boven het dauwpunt dus. Voor ons slaapt dat prima. In de zomer wordt het niet boven de 25 graden en hebben we ventilatoren om ons af te koelen in de nacht. Een stuk goedkoper in aanschaf en draaien.

Daarmee voldoen we vast niet aan het bouwbesluit (al hebben we nog gewoon gas en radiatoren staan) maar voor ons werkt dat prima. En in nood is er dus gas. Maar dat zouden ook elektrische kacheltjes kunnen zijn....

De grote reden dat we geen L/W hebben is kosten. We zouden beide verdiepingen vloerverwarming moeten laten leggen (vrij hard beton), nieuwe vloeren er op en dan nog de l/w unit. Die kosten lopen al gauw op. Zeker als we nu voor 2500 euro klaar zijn voor de woonkamer en we de rest eigenlijk niet verwarmen.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Je hebt hier in Nederland dat nodig voor ons geweldige vochtige weer rond vriespunt zodat niet ieder 1/2 uur je unit staat te defrosten. Zeker met L/L als je dan gewoon minuten lang zonder verwarming zit is dat wel fijn. Juist met echte droge vorst gaat het meestal wel goed.
Automatische defrost mag geen probleem wezen. Je moet verder een goed geïsoleerd huis hebben om genoegen te nemen met alleen verwarmen met de airco. Ik neem A+ als minimum en als je huis slechter is geïsoleerd heb je bijverwarming nodig. Mijn L/L unit defrost in de winter hooguit 1 minuut en spuugt dan weer warme lucht uit. Het blijft in huis keurig rond de 19/22 graden binnen en dat is prima, maar laten we eerst van de zomer genieten :)

Ik hou van warme droge streken waar oude olievlekken uitlopen en drakenbloedbomen die elke ochtenddauwdruppel gretig opnemen. Het zou goed kunnen dat ik na mijn pensioen emigreer naar de benedenwindse eilanden, serieuze gedachte. Ik hou van warmte en ik ben zelfs nu graag buiten en ik fiets nog steeds trouw mijn ronde, ook als het heel warm is. Ik vind afkoelen na hitte fijner dan opwarmen in de winter. Zweten kan helemaal geen kwaad en het voert ook afvalstoffen af die we in de winter opsparen. Nee, van mij mag het voor altijd zomer blijven :)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

Termy

valt er nog wat te fragge?

Caelorum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:40:
[...]

Laat maar zien. Een verwarming is niet verplicht. Het moet een fatsoenlijk klimaat hebben. Als ik mijn huis verwarm naar 23 graden dan is die badkamer ook 23 graden. Die is namelijk compleet ontsloten door de andere kamers én alle warme lucht gaat altijd via de badkamer.
Een verwarming is niet verplicht, maar meestal wel noodzakelijk om er aan te voldoen.
Voor de bouwer die zich aan het bbl moet houden is het verplicht. Dat is waarom ik al 2 nieuwbouwhuizen vast zit aan een nutteloze radiator die ik er direct na oplevering uit haal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Caelorum
Termy schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:05:
[...]

Voor de bouwer die zich aan het bbl moet houden is het verplicht. Dat is waarom ik al 2 nieuwbouwhuizen vast zit aan een nutteloze radiator die ik er direct na oplevering uit haal.
Nogmaals, wijs het me aan. Want ik kan het niet vinden in de bbl. Een verwarmingsbron is niet nodig. Een opstelplaats ervoor in de badkamer wel. Aangezien dat 90% van het werk is zullen ze er ongetwijfeld een radiator ophangen. Kost ze waarschijnlijk ook meer om uit te rekenen of de badkamer nooit onder pakweg 16 graden kan komen.

Maar de bbl verplicht niets.

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-08 14:47
edit knip

[ Voor 108% gewijzigd door Ragnar9999 op 14-07-2026 08:43 ]

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-08 14:47
Heb hier een paar daikins, geinstalleerd afgelopen november
weinig gedraaid qua verwarmen afgelopen winter
Sinds het warm is koelen ze wel 24/7
Valt me op dat er een soort van mechanisch geluid in zit, moeilijk te horen
beetje op de achtergrond

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:56
Andrehj schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:13:
[...]

Inderdaad. Dat ontbrekende warmtelint is juist helemaal niet suf, maar heel slim, want het bespaart veel onnodig stroomverbruik.
Had de eerste generatie Quatt niet de 'logica' dat <4 °C het vorstlint in de bodempan aanspringt? Meen 150W, dat zijn heel wat kWh's die onnodig opgefakkeld worden.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Andrehj schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:13:
[...]

Bij een goede implementatie kost het nauwelijks stroom: mijn Vaillant L/W WP heeft een warmtelint en die gaat alleen tijdelijk aan tijdens defrosts. Dat is dan hooguit enkele tientallen Watts extra voor een paar minuten. Ik heb de cijfers niet exact paraat, maar het is ongeveer 30 Watt gedurende 3 minuten en dat 24x per dag (stel, elk uur een defrost), dan kost dat nog geen 40Wh per dag.

• mr_evil08
[...]

Lees het Besluit bouwwerken leefomgeving maar door, 23 graden ga je niet halen bij -10 zonder afgiftepunt.

Maar ik bepaal niet wat jij in huis doet, kan wel een issue worden bij verkoop van de woning.

Dit kan terug komen tijdens bouwkundig/taxatie rapport en de hypotheekverstrekker gaat eisen dat daar een oplossing voor komt omdat de woning niet meer voldoet aan de normering.

[ Voor 75% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2026 12:10 ]

• mr_evil08
[...]

In uitzonderlijke situaties kan dat voorkomen inderdaad, heb het zelf nog nooit meegemaakt met me Daikin en de Valliant warmtepomp ook niet, die 2e heeft een warmtelint maar niet aangesloten terwijl het al wel -12 is geweest in verleden.

Het helpt enorm dat hier de warmtepomp beschut staat, het enige wat ik heb tijdens de winter mag gaan uitspitten bij sneeuwval maar dat lost een warmtelint niet op.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

Termy

valt er nog wat te fragge?

Caelorum schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Nogmaals, wijs het me aan. Want ik kan het niet vinden in de bbl. Een verwarmingsbron is niet nodig. Een opstelplaats ervoor in de badkamer wel. Aangezien dat 90% van het werk is zullen ze er ongetwijfeld een radiator ophangen. Kost ze waarschijnlijk ook meer om uit te rekenen of de badkamer nooit onder pakweg 16 graden kan komen.

Maar de bbl verplicht niets.
Het probleem, zo heb ik me laten vertellen, is dat de vvw schijnbaar niet toereikend is om de hoge temperatuur die de badkamer moet kunnen halen ook echt te halen als de rest van het huis op hun gespecificeerde temperatuur is. Daarom altijd die radiator. Zonder vvw heb je natuurlijk sowieso een radiator nodig.

Maar goed, wat jij verder in je huis doet staat je natuurlijk vrij. Helemaal geen verwarming hebben in de badkamer lijkt me wel eeg onverstandig en is bij verkoop mogelijk ook een issue.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• assje
Een badkamer is in de meeste gevallen omsloten door slaapkamers die nooit op 23 gehouden worden, eerder op 18.

Ik zou het dus ook omdraaien; verwarming op de badkamer is essentieel, op de slaapkamers optioneel (die kunnen wellicht volstaan met indirecte verwarming van de badkamer en beneden).

• MotorBeast
[...]

Zoneregeling verplicht volgens Nederlands Bouwbesluit
Sinds 1 januari 2022 is het verplicht om per ruimte de temperatuur te regelen. Behalve in de nieuwbouw geldt deze verplichting ook als er in bestaande bouw een warmteopwekker wordt vervangen.

Mooi leesvoer: https://www.rvo.nl/files/file/2022-04/eisen-vanuit-de-epbd-iii-richtlijnen-voor-technische-bouwsystemen-in-bestaande-en-nieuwbouw-woningen-en-kleine-utiliteit.pdf

• mr_evil08
[...]

Verschilt sterk per woning, hier badkamer op Noord (buitengevel met raam)daaronder zit toiletruimte en gang die ga je nooit op 23 graden krijgen zonder afgiftesysteem in de badkamer.

Er grenst maar èèn slaapkamer naast.

Mijn inrichting is niet zeldzaam in NL.

Afhankelijk van leefgedrag in huis wil het wel degelijk afkoelen in de winter, isolatie helpt dan onvoldoende.

Koud water in een thermoskan wordt ook niet vanzelf warm.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2026 13:19 ]

• Caelorum
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Lees het Besluit bouwwerken leefomgeving maar door, 23 graden ga je niet halen bij -10 zonder afgiftepunt.[...]
23 graden bij -10 staat niet in de bbl. Dat si een eis voor installaties die er los van staat. De bbl verplicht alleen een warmtebron voor een woonfunctie.

• Caelorum
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Zoneregeling verplicht volgens Nederlands Bouwbesluit
Sinds 1 januari 2022 is het verplicht om per ruimte de temperatuur te regelen. Behalve in de nieuwbouw geldt deze verplichting ook als er in bestaande bouw een warmteopwekker wordt vervangen.

Mooi leesvoer: https://www.rvo.nl/files/file/2022-04/eisen-vanuit-de-epbd-iii-richtlijnen-voor-technische-bouwsystemen-in-bestaande-en-nieuwbouw-woningen-en-kleine-utiliteit.pdf
Uit het bestand:
[...]regelbaarheid dus niet vereist voor overige ruimten (zoals bergruimten, gangen en andere verkeersruimten) en
voor ‘natte’ ruimten zoals badkamer en toilet. In de praktijk zal hier in veel gevallen wel een vorm van regeling
aanwezig en wenselijk zijn, zoals een thermostatische radiatorkraan; dit is echter niet strikt vereist volgens het
Bouwbesluit[...]
Kan ook niet aant verwarming is alleen verplicht in verblijfsruimtes en dat is een badkamer niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 14-07-2026 16:44 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-08 14:34
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Lees het Besluit bouwwerken leefomgeving maar door, 23 graden ga je niet halen bij -10 zonder afgiftepunt.

Maar ik bepaal niet wat jij in huis doet, kan wel een issue worden bij verkoop van de woning.

Dit kan terug komen tijdens bouwkundig/taxatie rapport en de hypotheekverstrekker gaat eisen dat daar een oplossing voor komt omdat de woning niet meer voldoet aan de normering.
Volgens mij is het niet de BBL, maar Woningborg die dit bepaald. Je moet bij een woning onder Woningborg 22 gr in de badkamer garanderen. Bij appartementen zit er daarom in de badkamer een elektrische radiator, ook als ze vloerverwarming in de badkamer hebben en de woonkamer op vloerkoeling kan.
Overigens is volgens de BBL wel beschreven dat een ruimte zonder eigen temperatuur regeling niet aangemerkt mag worden als verblijfsruimte. Vandaar radiatoren met thermostaatkranen, airco's per ruimte of vloerverwarming/koeling per ruimte met eigen ruimtethermostaat. Je houdt anders erg weinig verkoopbaar oppervlak over. Met alleen 1 centrale airco reduceer je de rest van het huis tot het niveau van een garage. Deuren open of dicht is geen klimaatregeling.
Een toilet is geen verblijfsruimte (hoewel sommige er erg lang verblijven) en hoeft ook geen geregelde verwarming te hebben (thermostaatkraan/ ruimteopnemer is dus niet verplicht).

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Caelorum
Pietje555 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:51:
[...]
Een toilet is geen verblijfsruimte (hoewel sommige er erg lang verblijven) en hoeft ook geen geregelde verwarming te hebben (thermostaatkraan/ ruimteopnemer is dus niet verplicht).
Van wat ik begrijp telt dit voor alle badruimtes. Badruimtes worden doorgaans door de NVM makelaars wel meegerekend tot de woonoppervlakte dus bij verkopen zal je er geen probleem mee hebben.

In mijn woning bij de verbouwing sowieso voor gekozen de radiator weg te laten in de badkamer. Door de positie en hoe de afzuiging werkt is deze absoluut onnodig. Deze stond nooit aan en het is nooit koud in de badkamer geweest.
Sowieso door hoe dit huis werkt is verwarming op de slaapkamers amper nodig als je dd deur open laat. Alle warmte uit de gang en keuken vliegt naarboven naar de bovenste verdieping waar de badkamer en slaapkamers zijn. Die zijn ook in de winter makkelijk 20 graden zonder verwarming als je de keuken op 18 graden verwarmd.
Nu doen wij wel de deuren af en toe dicht en houd ik me graag aan de bbl, dus plaats ik wel een binnenunit in elke slaapkamer.

Maaf voor iedereen die zegt dat de badkamer verwarmd mkrt worden volgens de bbl: quote het stukje dan. Ik kan niet bewijzen wat er niet is.

[ Voor 45% gewijzigd door Caelorum op 14-07-2026 17:04 ]

• jimh307
  • Niet online
Pietje555 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:51:
[...]

Volgens mij is het niet de BBL, maar Woningborg die dit bepaald. Je moet bij een woning onder Woningborg 22 gr in de badkamer garanderen. Bij appartementen zit er daarom in de badkamer een elektrische radiator, ook als ze vloerverwarming in de badkamer hebben en de woonkamer op vloerkoeling kan.
Overigens is volgens de BBL wel beschreven dat een ruimte zonder eigen temperatuur regeling niet aangemerkt mag worden als verblijfsruimte. Vandaar radiatoren met thermostaatkranen, airco's per ruimte of vloerverwarming/koeling per ruimte met eigen ruimtethermostaat. Je houdt anders erg weinig verkoopbaar oppervlak over. Met alleen 1 centrale airco reduceer je de rest van het huis tot het niveau van een garage. Deuren open of dicht is geen klimaatregeling.
Een warmtepomp staat bekend om zijn zuinigheid, maar een nadeel is dat het niet opweegt tegen de ouderwetse CV-ketel. Hier all-electric en in de badkamer hier hangt idd een sierradiator op stroom. Deze kan de badkamer heel goed op 22 graden krijgen en zelfs nog hoger als ik dat wil, maar deze sierradiator in de badkamer grenst via een toog aan de woonkamer en zo kan het in de winter makkelijker warm blijven. Mijn appartement is A++ gelabeld en is 53m2 groot. Met alleen de airco als warmtepunt kan het soms net tekort komen als het -10 is buiten, maar deze sierradiator doet de rest. Hier ook een balansventilatie (WtW) die de warmte (of de koelte in de zomer) door het appartement verdeeld. In de woonkamer is de inlet en in de keuken en badkamer (WC is in badkamer) zijn de outlets. Warme lucht van de badkamer kan ook via die weg in de huiskamer en slaapkamer komen.

Als je modern bouwt moet hier wel rekening mee houden. Ons appartementencomplex heeft hier bewust rekening mee gehouden om zo zuiniger om te kunnen gaan met energie. Dan hebben we ook collectief zonnepanelen en de kosten voor energie zijn laag en dat voor zulk comfort. Ik ben benieuwd naar mijn eerste jaarafrekening hier (ik woon er pas sinds 1-9-'25).

• MotorBeast
@jimh307 EEN warmtepomp? Ik neem aan dat je een L/L bedoeld? Een L/W doet gewoon precies hetzelfde als een HR Ketel.

Toen ik nog verwarmde met L/L had ik een electrisch kacheltje 2000W wat aan stond als de badkamer werd gebruikt. Grote probleem was dat alleen gebruiken als ik er was ik nooit al het vocht uit de ruimte kreeg en zwarte schimmel kreeg. Zelfs met de deur van de badkamer open als hij niet gebruikt werd. Erg ongezond. Nu met de L/W draait weer gewoon de radiator mee, en na verwijderen schimmel en weer witte plafond blijft het net als vroeger weer schimmelvrij. Dus of het moet @Caelorum of niet. Ik wil er gewoon verwarming hebben (regelbaar op 22/23 graden en beneden 20/21 graden) als was het ook maar om de handdoeken te laten drogen.

• jimh307
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:36:
@jimh307 EEN warmtepomp? Ik neem aan dat je een L/L bedoeld? Een L/W doet gewoon precies hetzelfde als een HR Ketel.
Sorry voor de onduidelijkheid, maar het is een L/L installatie.

• Caelorum
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:36:

Toen ik nog verwarmde met L/L had ik een electrisch kacheltje 2000W wat aan stond als de badkamer werd gebruikt. Grote probleem was dat alleen gebruiken als ik er was ik nooit al het vocht uit de ruimte kreeg en zwarte schimmel kreeg. Zelfs met de deur van de badkamer open als hij niet gebruikt werd. Erg ongezond. Nu met de L/W draait weer gewoon de radiator mee, en na verwijderen schimmel en weer witte plafond blijft het net als vroeger weer schimmelvrij. Dus of het moet @Caelorum of niet. Ik wil er gewoon verwarming hebben (regelbaar op 22/23 graden en beneden 20/21 graden) als was het ook maar om de handdoeken te laten drogen.
Dat kan ik best begrijpen. Hier gaat dus de afzuiging via de badkamer. Dat is op die verdieping letterlijk de enige plek waar een afzuigpunt zit en ook de box zelf overigens. Vochtgestuurd, dus schimmel zal er nooit komen.
Een badruimte heeft ook een minimale eis qua afzuiging die veel hoger ligt dan die in leefruimtes, juist vanwege het vele vocht. Klinkt alsof dat bij jouw badkamer niet optimaal is en dan kan je het inderdaad oplossen door de RLV omlaag te brengen met verwarmen of door de ventilatie te verbeteren.

Mijn punt was vooral dat het niet verplicht is en niemand zich verplicht moet voelen om als ze L/L installeren ook nog een elektrische kachel of infrarood paneel op te hangen in de badkamer. De minimale afzuiging hanteren en zorgen dat ds luchtvochtigheid goed is, is belangrijk, maar kan je op meerdere manieren bereiken.

• MotorBeast
@Caelorum Afzuiging zit in de badkamer maar helaas alleen ventilatie A met wel een fan erop. Maar natte handdoeken zonder verwarming zal hem toch echt niet worden als je de rest van de bovenverdieping op 18/19 graden houdt.

Deze discussie is hier overigens reeds eerder geweest en toen meldde ik ook dat ik in mijn kring een makelaar heb en die raadt ten strengste af alleen L/L als verwarming in een huis te laten. Laat altijd gewoon het "normale" systeem hangen want veel mensen zijn niet gecharmeerd van alleen L/L. Dat vele het hier wel doen is hun keuze maar niet die van veel andere. Al is dat wellicht ook een kwestie van tijd.

[ Voor 98% gewijzigd door MotorBeast op 14-07-2026 20:03 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 16:45
Mocht iemand willen meedenken in dit topic, heel graag! _/-\o_
Voor een familielid informatie aan het verzamelen en jullie mening wordt gewaardeerd bij de inventarisatie.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Martin7182
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:26:
Deze discussie is hier overigens reeds eerder geweest en toen meldde ik ook dat ik in mijn kring een makelaar heb en die raadt ten strengste af alleen L/L als verwarming in een huis te laten. Laat altijd gewoon het "normale" systeem hangen want veel mensen zijn niet gecharmeerd van alleen L/L. Dat vele het hier wel doen is hun keuze maar niet die van veel andere. Al is dat wellicht ook een kwestie van tijd.
Laat die makelaar lekker kletsen. Het gaat om je eigen leefgenot, als je je huis ooit wil verkopen is het vroeg genoeg. Het kan natuurlijk geen kwaad om opties open te houden. Je kunt b.v. de radiator weghalen maar wel de leidingen laten zitten. Hebben we hier laatst gedaan in de keuken; eindstop erop knellen en netjes camoufleren. De volgende bewoner trekt zelf maar de airco van de muur, installeert een radiator en laat zich aansluiten op gas. Als het nog geen 2050 is tenminste _O-

• mr_evil08
Martin7182 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Laat die makelaar lekker kletsen. Het gaat om je eigen leefgenot, als je je huis ooit wil verkopen is het vroeg genoeg. Het kan natuurlijk geen kwaad om opties open te houden. Je kunt b.v. de radiator weghalen maar wel de leidingen laten zitten. Hebben we hier laatst gedaan in de keuken; eindstop erop knellen en netjes camoufleren. De volgende bewoner trekt zelf maar de airco van de muur, installeert een radiator en laat zich aansluiten op gas. Als het nog geen 2050 is tenminste _O-
idd infra aanwezig laten.

Ik als koper beschouw het huis wel als geen verwarming aanwezig als daar enkel wandunits aanwezig zijn maar geen vloerafgiftepunten en neem in de begroting een nieuw verwarmsysteem mee.

In deze tijd maakt het niet uit het huis verkoopt toch wel, mocht later de huizenaanbod veranderen dan kan het wel een issue worden.

Ik zou de wandunit's enkel voor koelen gebruiken, maar de kans is groter dat ik naar een ander huis ga kijken omdat de investering te hoog wordt, niet zit te wachten op weer een grote verbouwing, afhankelijk welke levensfase je zit heb je daar niet zoveel zin meer in.

Edit:
@Caelorum Een radiatorkraan vervangen voor een inregelbaar exemplaar is niet zo moeilijk, of een voetventiel.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2026 11:30 ]

• Caelorum
@Martin7182 Is ook een optie. Hier lopen alle leidingen door zichtbare koofjes of gewoon in plain sight over de muren. Die gaan dus wel gewoon allemaal weg. Als een volgende bewoner graag in de hitte wilt zitten (29 graden binnen bij 24 graden zon buiten) dan mag die lekker zelf vloerverwarming laten aanbrengen. Mogelijk toch al geen slecht idee, want de vloer moet eigenlijk weer even netjes recht gemaakt worden. Na 55 jaar loopt het beton wat af naar het midden zeg maar.
De radiatoren van 55 jaar moesten toch al wel vervangen worden, want niet waterzijdig in te richten, dus het water van 45 graden kwam ook weer met 45 graden terug bij de CV en dat wil je niet.
Een L/L is een oneindig betere oplossing in deze woning voor comfort en kosten dan andere oplossingen. L/W moet je hoe dan ook een grote verbouwing voor aangaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 15-07-2026 11:28 ]

• MotorBeast
@Caelorum Waarom denkt iedereen dat je voor L/W een grote verbouwing moet aangaan? Juist die oude radiatoren zijn vaak fors uitgevoerd en met een Monoblock kan je indien nodig zelfs tot 70 graden aanvoeren. Ook met een HR Ketel was het trouwens onzuinig boven 50 graden te verwarmen dus hou dat aan met L/W. Tot Cop2 ben je altijd goedkoper uit dan met gas. Hier draait gewoon een L/W op radiatoren uit 1978 FE. Geen enkel probleem. Zeker niet als je de woning ook nog wat na isoleert. Begin met je dak. Scheelde hier zo'n 25 a 30 % in verbruik 15 jaar geleden.

En een voetventiel plaatsen zijn de kosten niet.

Ben nog steeds blij met mijn L/L overigens.......voor koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 11:43 ]

• Caelorum
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:
@Caelorum Waarom denkt iedereen dat je voor L/W een grote verbouwing moet aangaan? Juist die oude radiatoren zijn vaak fors uitgevoerd en met een Monoblock kan je indien nodig zelfs tot 70 graden aanvoeren. [...]
Omdat 70 graden enorm inefficient is en waterzijdig inregelen een must is voor L/W. Dat betekend nieuwe radiatoren in de hele woning. De plaats van de CV is boven een trapgat aan een hout+gips muur. Omleggen van de leidingen om de warmtepomp een fatsoenlijke plek te geven betekend behoorlijk wat leidingen omleggen.
Dus nee, ik ga er niet vanuit dat het altijd een hele verbouwing moet zijn, maar in mijn huis helaas wel. Fatsoenlijk een L/L aanleggen is een stuk eenvoudiger te realiseren tegen een fractie van de kosten van een fatsoenlijk L/W systeem.
Ook met een HR Ketel was het trouwens onzuinig boven 50 graden te verwarmen dus hou dat aan met L/W. Tot Cop2 ben je altijd goedkoper uit dan met gas.
Daarom dat aanvoer hier dus ook 45 graden was. Retour overigens ook. Met de kanttekening dat met een HR ketel het inefficiënt is als de retour boven de 50 uitkomt vanwege condensatie.
Hier draait gewoon een L/W op radiatoren uit 1978 FE. Geen enkel probleem.
Blij dat het in jouw huis goed werkt.
Zeker niet als je de woning ook nog wat na isoleert. Begin met je dak. Scheelde hier zo'n 25 a 30 % in verbruik 15 jaar geleden.
Dak, glas, vloerisolatie allemaal al gedaan
En een voetventiel plaatsen zijn de kosten niet.
Afhankelijk van de radiatoren... 33mm dikwandige stalen buizen vastgeroest op oude radiatoren, die met 45 graden de minimale warmteafgifte geven die benodigd is. Kan er een voetventiel op plaatsen en nog steeds met een turd zitten. Ga je een hypermodern stukje techniek zetten op zooi die er 20 jaar geleden al vervangen had moeten worden (ga ik nog maar even niet zeggen hoe ze bevestigd zijn of hoe ze in de weg zitten om de muur te isoleren).
Ben nog steeds blij met mijn L/L overigens.......voor koelen.
Mooi! Zelf heb ik geen 25 tot 30k liggen voor een de verbouwing van dit huis voor L/W. Want dat is helaas wel wat er nodig was hier.
Voor 10k komt hier einde van de maand een fatsoenlijke L/L, bemeten op warm kunnen houden bij -15. Is het minder geschikt voor verwarmen dan een L/W? Vast, maar hitte is hier een veel groter probleem dan verwarmen. Zelfs op de koudste dagen en nachten heb ik nooit meer dan 4kW in een uur aan verwarming nodig gehad om het warm te houden.

Het valt mij op dat mensen met een L/W warmtepomp altijd maar doen of alle huizen er geschikt voor zijn. Alsof ze de investering die ze hebben gemaakt goed moeten praten. Soms is de technisch beste oplossing in de ideale situatie gewoon simpelweg niet realistisch in de praktijk.

Ik zie dat overigens in jouw verhaal ook terug want ergens heb je de afweging gemaakt de radiatoren te laten zitten in plaats van voor de gold standard van vvw te gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 15-07-2026 12:25 ]

• MotorBeast
@Caelorum Wel lezen. Ik schrijf max 50 graden. NB: ik heb massief houten vloer en de radiatoren stoken met gemak mijn jaren 70 woning warm. Dus geen behoefte aan VV.

[ Voor 55% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 12:34 ]

• Martin7182
Caelorum schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:26:
@Martin7182 Is ook een optie. Hier lopen alle leidingen door zichtbare koofjes of gewoon in plain sight over de muren. Die gaan dus wel gewoon allemaal weg. Als een volgende bewoner graag in de hitte wilt zitten (29 graden binnen bij 24 graden zon buiten) dan mag die lekker zelf vloerverwarming laten aanbrengen. Mogelijk toch al geen slecht idee, want de vloer moet eigenlijk weer even netjes recht gemaakt worden. Na 55 jaar loopt het beton wat af naar het midden zeg maar.
De radiatoren van 55 jaar moesten toch al wel vervangen worden, want niet waterzijdig in te richten, dus het water van 45 graden kwam ook weer met 45 graden terug bij de CV en dat wil je niet.
Een L/L is een oneindig betere oplossing in deze woning voor comfort en kosten dan andere oplossingen. L/W moet je hoe dan ook een grote verbouwing voor aangaan.
Dat zou ik ook doen. Als leidingen makkelijk weg kunnen, dan kunnen ze ook makkelijk weer geplaatst worden door de volgende bewoner. Hier lopen de leidingen door vloeren en muren en laten we die in ieder geval zitten.
Als een potentiële koper per se een huis met cv wil, dan legt hij het zelf aan of kijkt gewoon even verder :)

• Caelorum
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:33:
@Caelorum Wel lezen. Ik schrijf max 50 graden. NB: ik heb massief houten vloer en de radiatoren stoken met gemak mijn jaren 70 woning warm. Dus geen behoefte aan VV.
Ik heb een woning die makkelijk met L/L kan worden verwarmd, dus geen behoefte aan L/W. Zelfde redenering ;)

• mr_evil08
Caelorum schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Omdat 70 graden enorm inefficient is en waterzijdig inregelen een must is voor L/W. Dat betekend nieuwe radiatoren in de hele woning. De plaats van de CV is boven een trapgat aan een hout+gips muur. Omleggen van de leidingen om de warmtepomp een fatsoenlijke plek te geven betekend behoorlijk wat leidingen omleggen.
Dus nee, ik ga er niet vanuit dat het altijd een hele verbouwing moet zijn, maar in mijn huis helaas wel. Fatsoenlijk een L/L aanleggen is een stuk eenvoudiger te realiseren tegen een fractie van de kosten van een fatsoenlijk L/W systeem.

[...]

Daarom dat aanvoer hier dus ook 45 graden was. Retour overigens ook. Met de kanttekening dat met een HR ketel het inefficiënt is als de retour boven de 50 uitkomt vanwege condensatie.

[...]

Blij dat het in jouw huis goed werkt.

[...]

Dak, glas, vloerisolatie allemaal al gedaan

[...]

Afhankelijk van de radiatoren... 33mm dikwandige stalen buizen vastgeroest op oude radiatoren, die met 45 graden de minimale warmteafgifte geven die benodigd is. Kan er een voetventiel op plaatsen en nog steeds met een turd zitten. Ga je een hypermodern stukje techniek zetten op zooi die er 20 jaar geleden al vervangen had moeten worden (ga ik nog maar even niet zeggen hoe ze bevestigd zijn of hoe ze in de weg zitten om de muur te isoleren).

[...]

Mooi! Zelf heb ik geen 25 tot 30k liggen voor een de verbouwing van dit huis voor L/W. Want dat is helaas wel wat er nodig was hier.
Voor 10k komt hier einde van de maand een fatsoenlijke L/L, bemeten op warm kunnen houden bij -15. Is het minder geschikt voor verwarmen dan een L/W? Vast, maar hitte is hier een veel groter probleem dan verwarmen. Zelfs op de koudste dagen en nachten heb ik nooit meer dan 4kW in een uur aan verwarming nodig gehad om het warm te houden.

Het valt mij op dat mensen met een L/W warmtepomp altijd maar doen of alle huizen er geschikt voor zijn. Alsof ze de investering die ze hebben gemaakt goed moeten praten. Soms is de technisch beste oplossing in de ideale situatie gewoon simpelweg niet realistisch in de praktijk.

Ik zie dat overigens in jouw verhaal ook terug want ergens heb je de afweging gemaakt de radiatoren te laten zitten in plaats van voor de gold standard van vvw te gaan.
Dat is dan wel een behoorlijke vooroorlogse woning waar nooit iets aan gedaan is, bijna altijd kunnen bestaande radiatoren lager dan 50c.

Vvw is geen gold standard, het is populair vanwege cosmetische redenen in NL.

Zat andere opties maar je moet er wel voor open staan.

Zwart praten met desinformatie over L/W warmtepompen hoeft ook weer niet, L/L kan een oplossing zijn maar het verschil tussen L/W is niet zo groot in praktijk.

In dit topic is het vaak appels met peren vergelijken, èèn afgiftesysteem in de woonkamer en dat vervolgens "het hele huis" te noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2026 13:07 ]

• STIMPPYYY
Caelorum schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Ik heb een woning die makkelijk met L/L kan worden verwarmd, dus geen behoefte aan L/W. Zelfde redenering ;)
Tja, het is per persoon en per situatie veschillend. Ik heb hier een moderne woning met vvw, een warmtepomp, airco's en een houtkachel. Als ik eerste de airco's had geplaatst was de investering voor L/W niet gebeurt vermoed ik. Die kwam na het plaatsen van L/W. Niet dat ik er niet blij mee ben. Het werkt prima die L/W, maar de L/L werkt ook erg goed. Ik zou persoonlijk nooit de investering doen voor vvw ten koste van radiatoren mits je het zo prettig vind qua comfort. Qua isolatie idem, gewoon L/L erin.

• Caelorum
mr_evil08 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:59:
[...]

Dat is dan wel een behoorlijke vooroorlogse woning waar nooit iets aan gedaan is, vrijwel altijd kunnen bestaande radiatoren lager dan 50c, 70c is eerder uitzondering dan norm.

Vvw is geen gold standard, het is populair vanwege cosmetische redenen in NL.

Zat andere opties maar je moet er wel voor open staan.
Woning is uit 1970. lager dan 50 graden is wel mogelijk gezien de aanvoer van 45 graden. Alleen is de capaciteit dan theoretisch 800W in de woonkamer. Absoluut minimale. En in de praktijk gaat het water er ook met 45 graden vandaan, dus hoge flow van water ook. zviw is dat ook waarom waterzijdig inregelen een must is voor L/W vanwege de pomp zelf.

Ik heb in ieder geval voor deze woning serieus gekeken, maar het is gewoon de 2.5x hogere investering niet waard. Zeker niet omdat voor het comfort alsnog de L/L zal moeten komen. Deze week is het bijv alleen uit te houden door een mobiele AC 45kWh te laten verbranden per dag. En dan blijft 1 ruimte op 25 graden op een dag als vandaag. De andere ruimtes moeten dan nog.

• lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-08 12:29
Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijd mee en ben inmiddels op het punt gekomen dat ik een keuze moet maken voor een warmtepompsysteem. Ik hoop dat jullie met jullie praktijkervaring mee kunnen denken.

Woning

Ik ben momenteel een bestaande woning volledig aan het verbouwen.

Werkzaamheden:
  • Aanbouw gerealiseerd.
  • Nieuwe aluminium kozijnen met HR+++ glas.
  • Dakisolatie.
  • Spouwmuurisolatie.
  • Begane grond volledig opnieuw opgebouwd.
  • Ongeveer 80 m² vloerverwarming op de begane grond als hoofdverwarming.
Voor de verdieping twijfel ik nog tussen:
  • Mitsubishi Heavy Industries multisplit airco’s (2×2,5 kW + 1×3,5 kW), of
  • fan coils gekoppeld aan de warmtepomp.
Situatie vloer

Hier zit direct mijn grootste twijfel.

De kruipruimte is momenteel nog niet geïsoleerd.

Volgens meerdere installateurs is vloerisolatie eigenlijk noodzakelijk wanneer ik kies voor een Daikin Altherma 3 of 4 van 8 kW.

De installateur van Weheat geeft echter aan dat de Blackbird 11 kW voldoende reserve heeft waardoor ik de vloerisolatie eventueel een jaar of twee zou kunnen uitstellen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Is dat een logische redenering of is een 11 kW warmtepomp in mijn situatie juist te groot?

Optie 1 – Daikin Altherma 3
  • 8 kW
  • 230 liter geïntegreerde boiler
  • R32
  • Onecta-app
  • Actieve koeling mogelijk
  • Veel voorbereidend werk wil ik zelf uitvoeren
  • Hier moet ik nog een multisplit aircosysteem voor de verdieping bijkopen.
  • De totale prijs weet ik nog niet exact.
Optie 2 – Daikin Altherma 4
  • 8 kW
  • R290
  • Hogere COP
  • Toekomstbestendiger
  • Fan coils op de verdieping
  • Complete offerte circa €18.500 netto na ISDE-subsidie.
  • In deze prijs zitten de fan coils al inbegrepen.
Optie 3 – Weheat Blackbird
  • 11 kW
  • R290
  • 200 liter boiler
  • 50 liter buffervat
  • Complete offerte circa €11.500 netto na ISDE-subsidie.
  • Hier moet ik eveneens nog een multisplit aircosysteem voor de verdieping bijkopen.
Waarom ik twijfel

Ik merk dat de meningen behoorlijk uiteenlopen.

Sommigen zeggen:
  • Kies voor Daikin vanwege het wereldwijde servicenetwerk, de bewezen techniek en de beschikbaarheid van onderdelen.
Anderen zeggen:
  • Weheat ontwikkelt zich snel, heeft een groot netwerk van installateurs en biedt veel waar voor zijn geld.
Daarnaast twijfel ik of het prijsverschil tussen de Altherma 4 en de andere opties zich op de lange termijn terugverdient.

Mijn vragen
  1. Welke van deze drie systemen zouden jullie kiezen en waarom?
  2. Is een 11 kW Weheat Blackbird voor mijn situatie verstandig of juist overgedimensioneerd?
  3. Is het verstandig om de vloerisolatie uit te stellen wanneer ik voor de Weheat kies, of zouden jullie die investering altijd direct doen?
  4. Is de meerprijs van de Daikin Altherma 4 volgens jullie de moeite waard ten opzichte van de Altherma 3?
  5. Voor de verdieping: zouden jullie kiezen voor een Mitsubishi Heavy Industries multisplit-aircosysteem of voor fan coils gekoppeld aan de warmtepomp?
  6. Zijn er nog merken of systemen die ik volgens jullie absoluut zou moeten overwegen of juist moet vermijden?
Alle ervaringen en adviezen zijn welkom. Ik ben vooral benieuwd naar mensen die één van deze systemen al enkele jaren in gebruik hebben en iets kunnen zeggen over comfort, verbruik, betrouwbaarheid en service.

Alvast bedankt!

• Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 19:32
@lucas7582 graag even een nieuwe topic openen en dan je huidige post naar een linkje van dat topic wijzigen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:11
Caelorum schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:18:
[...]

[...]

Die laatste zin is toch wat in tegenspraak met de rest. Als je echt maar 4kw nodig hebt om te verwarmen, dan heb je echt geen 20k nodig voor een WP, en dan zou ik het raar vinden dat je huidige radiatoren die 4kW niet kunnen af geven bij temperaturen van max 40-50°C watertemp.

En met een warmtebehoefte van 4kW zal je ook geen probleem hebben om het warm te houden met 4-5 L/L wandunits.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:50
lucas7582 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:27:
Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijd mee en ben inmiddels op het punt gekomen dat ik een keuze moet maken voor een warmtepompsysteem. Ik hoop dat jullie met jullie praktijkervaring mee kunnen denken.

Woning

Ik ben momenteel een bestaande woning volledig aan het verbouwen.

Werkzaamheden:
  • Aanbouw gerealiseerd.
  • Nieuwe aluminium kozijnen met HR+++ glas.
  • Dakisolatie.
  • Spouwmuurisolatie.
  • Begane grond volledig opnieuw opgebouwd.
  • Ongeveer 80 m² vloerverwarming op de begane grond als hoofdverwarming.
Voor de verdieping twijfel ik nog tussen:
  • Mitsubishi Heavy Industries multisplit airco’s (2×2,5 kW + 1×3,5 kW), of
  • fan coils gekoppeld aan de warmtepomp.
Situatie vloer

Hier zit direct mijn grootste twijfel.

De kruipruimte is momenteel nog niet geïsoleerd.

Volgens meerdere installateurs is vloerisolatie eigenlijk noodzakelijk wanneer ik kies voor een Daikin Altherma 3 of 4 van 8 kW.
een vraag; hoe heb je je vloerverwarming opgebouwd, bv met isolatie en als je dat gedaan hebt met welk systeem en hoe dik ( dus met welke isolatiewaarde ) ?
De installateur van Weheat geeft echter aan dat de Blackbird 11 kW voldoende reserve heeft waardoor ik de vloerisolatie eventueel een jaar of twee zou kunnen uitstellen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Is dat een logische redenering of is een 11 kW warmtepomp in mijn situatie juist te groot?

Optie 1 – Daikin Altherma 3
  • 8 kW
  • 230 liter geïntegreerde boiler
  • R32
  • Onecta-app
  • Actieve koeling mogelijk
  • Veel voorbereidend werk wil ik zelf uitvoeren
  • Hier moet ik nog een multisplit aircosysteem voor de verdieping bijkopen.
  • De totale prijs weet ik nog niet exact.
Optie 2 – Daikin Altherma 4
  • 8 kW
  • R290
  • Hogere COP
  • Toekomstbestendiger
  • Fan coils op de verdieping
  • Complete offerte circa €18.500 netto na ISDE-subsidie.
  • In deze prijs zitten de fan coils al inbegrepen.
Optie 3 – Weheat Blackbird
  • 11 kW
  • R290
  • 200 liter boiler
  • 50 liter buffervat
  • Complete offerte circa €11.500 netto na ISDE-subsidie.
  • Hier moet ik eveneens nog een multisplit aircosysteem voor de verdieping bijkopen.
Waarom ik twijfel

Ik merk dat de meningen behoorlijk uiteenlopen.

Sommigen zeggen:
  • Kies voor Daikin vanwege het wereldwijde servicenetwerk, de bewezen techniek en de beschikbaarheid van onderdelen.
Anderen zeggen:
  • Weheat ontwikkelt zich snel, heeft een groot netwerk van installateurs en biedt veel waar voor zijn geld.
Daarnaast twijfel ik of het prijsverschil tussen de Altherma 4 en de andere opties zich op de lange termijn terugverdient.

Mijn vragen
  1. Welke van deze drie systemen zouden jullie kiezen en waarom?
  2. Is een 11 kW Weheat Blackbird voor mijn situatie verstandig of juist overgedimensioneerd?
  3. Is het verstandig om de vloerisolatie uit te stellen wanneer ik voor de Weheat kies, of zouden jullie die investering altijd direct doen?
  4. Is de meerprijs van de Daikin Altherma 4 volgens jullie de moeite waard ten opzichte van de Altherma 3?
  5. Voor de verdieping: zouden jullie kiezen voor een Mitsubishi Heavy Industries multisplit-aircosysteem of voor fan coils gekoppeld aan de warmtepomp?
  6. Zijn er nog merken of systemen die ik volgens jullie absoluut zou moeten overwegen of juist moet vermijden?
Alle ervaringen en adviezen zijn welkom. Ik ben vooral benieuwd naar mensen die één van deze systemen al enkele jaren in gebruik hebben en iets kunnen zeggen over comfort, verbruik, betrouwbaarheid en service.

Alvast bedankt!

• MotorBeast
@lucas7582 Eigen topic maken maar heb wel 1 opmerking alvast. Kijk even naar alle problemen die WeHeat en Daikin hebben met hun regelingen. Thermostaat, stooklijn aan/uit en weer op opentherm, legionellaruns die niet draaien of alleen met BUH, cloud ellende etc. Lees beide topics eens en lees dan eens Vaillant. Dat laatste topic is oersaai want daar zijn eigenlijk totaal geen klachten.

Bereken je warmteverlies en afgifte en je weet wat je nodig hebt aan vermogen. Geldt zowel voor L/L als L/W.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 15:00 ]

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
Ook fijn, was 3 weken op vakantie geweest in de US (heerlijk land waar het concept airco wel doorontwikkeld is godzijdank), ben nu bijna een week terug en merkte dat de coil van m'n Sensira aan het sissen is wanneer ie draait, ofwel een teken dat de coil te weinig koelmiddel krijgt. Begon argwaan te krijgen dat hij te weinig koelmiddel heeft omdat ik ook merkte dat de compressor hoger in zijn toeren loopt dan normaal en hij moeite had om mijn setpoints te behalen. Leak detector besteld en jawel hoor, ik krijg volop hits op de coils van de binnenunit.

Maar gelijk een MHI besteld, met een beetje geluk kan ik hem binnen een aantal dagen na ontvangst al up and running hebben met behulp van een vriend die installateur is. Een losse FTXF25C is moeilijk aan te komen en het is niet alsof de coil brazen makkelijk en uberhaupt zal lukken zonder stikstof.

[ Voor 3% gewijzigd door VikeeVeekie op 15-07-2026 15:48 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:56
Maar als die vriend airco installateur is, dan heeft hij gewoon een cilinder stikstof toch?
Die is ook nodig om je nieuwe MHI af te persen ;)

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
ThinkPad schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:52:
Maar als die vriend airco installateur is, dan heeft hij gewoon een cilinder stikstof toch?
Die is ook nodig om je nieuwe MHI af te persen ;)
Heeft ie wel, maar of ie het wil uitlenen is de grote vraag aangezien ik hem niet tot last ga zijn met een verzoek om een coil te gaan brazen :)

Desalniettemin ik voel er ook geen probleem mee om het ding te vervangen als ik eerlijk moet zijn. Vanaf dag 1 dat ie al hing, zorgde het condens op de coil ervoor dat hij niet voldoende lucht kan aanuigen. Vooral op vochtige dagen begint het ding letterlijk te hyperventileren en klinkt het alsof er een storm boven je hoofd gaande is terwijl je probeert te slapen. Daar van alles mee geprobeerd, onder andere zelfs 4 cm lager gehangen en dat uiteindelijk maar opgegeven en maar mee leren leven door 's nachts oordoppen in te doen. Nu die coil lekt toch maar de keuze genomen om er met de botte bijl doorheen te gaan en het hele ding maar te vervangen.

• Caelorum
Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Die laatste zin is toch wat in tegenspraak met de rest. Als je echt maar 4kw nodig hebt om te verwarmen, dan heb je echt geen 20k nodig voor een WP, [..]
De warmtepomp zelf niet, maar de radiatoren vervangen wel, omdat deze nu in praktijk een highflow systeem zijn waarbij de CV zo snel als het kan al het water rondpompt. Gevolg is dus op een traject van 2x 30m aan leidingen dat de retour even warm is als de aanvoer.
[...]
en dan zou ik het raar vinden dat je huidige radiatoren die 4kW niet kunnen af geven bij temperaturen van max 40-50°C watertemp. [...]
Dat kan dus ook. Of nouja, de totale set kan dat. Elk individueel doen een paar honderd watt.
[...]
En met een warmtebehoefte van 4kW zal je ook geen probleem hebben om het warm te houden met 4-5 L/L wandunits.
Klopt, vandaar dat er ook een 7.1kW systeem komt die ook bij -15 rekening houdend met defrosts nog zo'n 4.8kW aan warmte kan afgeven per uur. Dat zal net aan voldoende zijn om op zo'n moment het huis op temperatuur te houden, al denk ik dat we bij dat soort extreme temperaturen (nog niet voorgekomen hier in de afgelopen 5 jaar) wel gewoon in 1 kamer gaan liggen en ik vermoed ook dat het de komende 20 jaar niet meer voor gaat komen.

• MotorBeast
@Caelorum Laat je met een WP nu net juist een hoge flow nodig hebben met een kleine Delta T. Top jouw radiatoren.

• Tommie12
Caelorum schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:10:
[...]

De warmtepomp zelf niet, maar de radiatoren vervangen wel, omdat deze nu in praktijk een highflow systeem zijn waarbij de CV zo snel als het kan al het water rondpompt. Gevolg is dus op een traject van 2x 30m aan leidingen dat de retour even warm is als de aanvoer.

[...]

Dat kan dus ook. Of nouja, de totale set kan dat. Elk individueel doen een paar honderd watt.

[...]

Klopt, vandaar dat er ook een 7.1kW systeem komt die ook bij -15 rekening houdend met defrosts nog zo'n 4.8kW aan warmte kan afgeven per uur. Dat zal net aan voldoende zijn om op zo'n moment het huis op temperatuur te houden, al denk ik dat we bij dat soort extreme temperaturen (nog niet voorgekomen hier in de afgelopen 5 jaar) wel gewoon in 1 kamer gaan liggen en ik vermoed ook dat het de komende 20 jaar niet meer voor gaat komen.
Dus je verwarmingsleidingen zijn 60m lang, en die krijgen geen warmte af gegeven?

Hoe warm worden je radiatoren dan als je op gas stookt? Een WP moet gewoon dezelfde gemiddelde temperatuur halen, en dan heb jij hetzelfde vermogen in huis.

• Caelorum
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:11:
@Caelorum Laat je met een WP nu net juist een hoge flow nodig hebben met een kleine Delta T. Top jouw radiatoren.
Ah, ik dacht juist precies andersom.. Dan kan het inderdaad prima. Niet dat het veel uitmaakt. De L/L toch al nodig om het leefbaar te maken in de zomer, dus als die al kan verwarmen dan doe ik dat ook. Ik was sowieso al van plan de ketel er pas na de winter uit te halen om goed te checken of alles ok werkt. Wellicht als ik ooit geld teveel heb dat ik dan nog een L/W doe.
Al vermoed ik dat ik na de winter de radiatoren er allemaal uithaal zodat ik die wanden erachter fatsoenlijk kan isoleren. Daar zit keralit, een geventileerde spouw, 8cm steenwol en gips. Als de verwarmingen weg zijn kan ik het gips vervangen door 5-10cm PIR en fermacell en een vensterbank maken (zit er eigenlijk al, maar zwevend boven de verwarming :X ). Dat geeft meteen een stuk hogere isolatie.
Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:13:
[...]

Dus je verwarmingsleidingen zijn 60m lang, en die krijgen geen warmte af gegeven?

Hoe warm worden je radiatoren dan als je op gas stookt? Een WP moet gewoon dezelfde gemiddelde temperatuur halen, en dan heb jij hetzelfde vermogen in huis.
In totaal zoals ze langs alle radiatoren gaan wel ja. 2 circuits waarvan 1 langs de ene kant van het huis van boven alle verdiepingen af naar beneden en de andere langs de andere kant van het huis.
De radiatoren worden 45 graden op gas, de aanvoer is 45 graden, retour is ook 45 graden. Dus wat dat betreft is het allemaal prima en had een L/W ook gekund. Behalve dan dat ik die beneden zal moeten zetten en dan de leidingen moet aanpassen om omgekeerd te werken. Dat vereist best wat verbouwen.
Ik vraag me overigens al langer af hoeveel water je door die leidingen moet persen om wel warmte kwijt te raken, maar geen verschil in retour te krijgen. En ze gaan echt alle verwarmingen af, er zit geen kortsluiting dichterbij.

Hoe dan ook was het niet mijn bedoeling helemaal op mijn situatie in te gaan, maar wilde vooral aangeven dat een L/W niet altijd de beste oplossing is in alle situaties. Of nouja, met oneindig budget vast wel, maar dat heeft niet iedereen hier. Die L/L was er sowieso gekomen, dus een L/W is een mooie toevoeging, maar hoe dan ook wel extra kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 15-07-2026 16:35 ]

• Tommie12
Caelorum schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:33:
[...]

Ah, ik dacht juist precies andersom.. Dan kan het inderdaad prima. Niet dat het veel uitmaakt. De L/L toch al nodig om het leefbaar te maken in de zomer, dus als die al kan verwarmen dan doe ik dat ook. Ik was sowieso al van plan de ketel er pas na de winter uit te halen om goed te checken of alles ok werkt. Wellicht als ik ooit geld teveel heb dat ik dan nog een L/W doe.
Al vermoed ik dat ik na de winter de radiatoren er allemaal uithaal zodat ik die wanden erachter fatsoenlijk kan isoleren. Daar zit keralit, een geventileerde spouw, 8cm steenwol en gips. Als de verwarmingen weg zijn kan ik het gips vervangen door 5-10cm PIR en fermacell en een vensterbank maken (zit er eigenlijk al, maar zwevend boven de verwarming :X ). Dat geeft meteen een stuk hogere isolatie.

[...]

In totaal zoals ze langs alle radiatoren gaan wel ja. 2 circuits waarvan 1 langs de ene kant van het huis van boven alle verdiepingen af naar beneden en de andere langs de andere kant van het huis.
De radiatoren worden 45 graden op gas, de aanvoer is 45 graden, retour is ook 45 graden. Dus wat dat betreft is het allemaal prima en had een L/W ook gekund. Behalve dan dat ik die beneden zal moeten zetten en dan de leidingen moet aanpassen om omgekeerd te werken. Dat vereist best wat verbouwen.
Ik vraag me overigens al langer af hoeveel water je door die leidingen moet persen om wel warmte kwijt te raken, maar geen verschil in retour te krijgen. En ze gaan echt alle verwarmingen af, er zit geen kortsluiting dichterbij.

Hoe dan ook was het niet mijn bedoeling helemaal op mijn situatie in te gaan, maar wilde vooral aangeven dat een L/W niet altijd de beste oplossing is in alle situaties. Of nouja, met oneindig budget vast wel, maar dat heeft niet iedereen hier. Die L/L was er sowieso gekomen, dus een L/W is een mooie toevoeging, maar hoe dan ook wel extra kosten.
Je thermometer is defect...

In elk geval, als je huis mooi warm blijft met 45°C water, dan is een L/W WP een prima keuze. Dan hoef je aan het afgiftesysteem niks te veranderen. Ik snap ook niet waarom je WP beneden zou moeten staan, dat kan perfect op de zolder, en ook een buitenunit kan op een schuin dak....

• MotorBeast
@Caelorum @STIMPPYYY Als ik opnieuw had moeten beginnen had ik geen L/L genomen en had ik al mijn radiatoren vervangen voor fancoils. Met die laatste kan je ook koelen en je verwarmt op lage aanvoer. Maar ja, had al L/L hangen voor verwarmen en ben daar na 4 jaar van teruggekomen om diverse redenen (met mij overigens veel langjarige gebruikers van L/L) en dus nu verwarmen met bestaande radiatoren en koelen met L/L. Beetje zonde om dan de L/L units eruit te slopen en alsnog fancoils te plaatsen.

Is L/L goedkoper in een doorsnee huis? Wel als je maar 1 of 2 units plaatst. Wil je echt comfort vergelijkbaar met een HR Ketel zal je op alle kamers units moeten hangen, een goede oplossing nodig hebben voor de badkamer en eventueel toilet en hal (natte jassen heel de winter is ook niet echt fijn). En dan kom je al snel in de buurt wbt kosten met L/W.

Het is in ieder geval zeker een misvatting dat in oude huizen een L/W niet kan en dat het alleen kan met vloerverwarming.

• Caelorum
Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:45:
[...]
Je thermometer is defect... [...]
Volgens de onderhoudsmonteur niet.
[...]
In elk geval, als je huis mooi warm blijft met 45°C water, dan is een L/W WP een prima keuze. Dan hoef je aan het afgiftesysteem niks te veranderen. Ik snap ook niet waarom je WP beneden zou moeten staan, dat kan perfect op de zolder, en ook een buitenunit kan op een schuin dak....
Ik heb geen zolder. Wel een plat dak op 10.5m waar geen monteur op wil gaan.

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:04:
[...]

Die laatste zin is toch wat in tegenspraak met de rest. Als je echt maar 4kw nodig hebt om te verwarmen, dan heb je echt geen 20k nodig voor een WP, en dan zou ik het raar vinden dat je huidige radiatoren die 4kW niet kunnen af geven bij temperaturen van max 40-50°C watertemp.

Tommie, ik kom er even op terug. Een WP moet als bedrijfsvermogen het piekvermogen hebben want als het heel koud is in de winter of de zoveelste hittegolf in de zomer ben je afhankelijk van een correct vermogen. Het zal een WP ook verlichten als hij niet de hele tijd op vol vermogen zou staan.

Toevallig is mijn warmtebehoefte rond de 4kW (bij -10 en +30 graden). De airco kan dat leveren, maar eens per half uur is de verwarming 1 a 2 minuten uit de lucht omdat hij zijn werkrichting even omdraait om de buitenunit te ontdooien. De sierradiator in de badkamer vangt het even op zodat je geen schommelende temperatuur krijgt (die is 2kW). Daarbij het geluk dat ik ruime dakramen heb en dus een doorzonwoning is. Tijdens heldere open vorst buiten is de zon toch wel lekker en in de zomer heb ik een raam iets dichter want deze zonkracht is niet fijn (en je ziet altijd stof liggen als de zon er op schijnt :P ) en ja ik ben van een nette/schone woning en rommel zul je hier niet vinden.

Daarbij vind ik het wel logisch dat veel en veel meer mensen een airco aanschaffen al is dit minder voor de directe omgeving. We isoleren te goed en hitte kan er makkelijk in, maar moeilijk uit. Ik vertrouw nu ook op de balansventilatie want ik zet nu geen raam open (alleen bij het stofzuigen). Stofzuigen doe ik dan in de vroege ochtend als het buiten koel is.

• Caelorum
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:07:
[...]
Is L/L goedkoper in een doorsnee huis? Wel als je maar 1 of 2 units plaatst. Wil je echt comfort vergelijkbaar met een HR Ketel zal je op alle kamers units moeten hangen, een goede oplossing nodig hebben voor de badkamer en eventueel toilet en hal (natte jassen heel de winter is ook niet echt fijn). En dan kom je al snel in de buurt wbt kosten met L/W. [...]
Unit in elke kamer komt hier sowieso. Badkamer natuurlijk al uitvoerig besproken. Toilet is eenzelfde geval, wordt nu ook indirect verwarmd.
Hal is nooit verwarmd bij ons. Nooit nodig gehad ook. Komt ook omdat de jassen bij ons boven hangen.
Maar we gaan het zien. Wie weet kom ik over 4 jaar nog terug op een L/W, al betwijfel ik het. Zoveel ruimte voor buitenunits heb ik niet en koelen is absoluut een must in dit huis. Zit er al 5 jaar tegenaan en elk jaar zweer ik dat het de laatste zomer is of anders het huis verkoop.
Een full-electric zit hier ook al snel op 11 tot 15k na ISDE en dan moet ik hopen dat de huidige radiatoren inderdaad nog prima zijn. Én kan ik de wanden niet verbeteren qua isolatie.
En met fancoils kan ik er zo nog eens 4.5k bovenop tellen.

Nu zou ik best graag dat systeem willen hebben, maar 2x tot 3x de prijs... Tja.. We zijn in huizen geweest met L/L koeling en verwarming en wij hebben er geen last van gehad.

• jimh307
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:07:
@Caelorum @STIMPPYYY Als ik opnieuw had moeten beginnen had ik geen L/L genomen en had ik al mijn radiatoren vervangen voor fancoils.
Hier ben ik het wel mee eens. Mijn appartement heeft weinig deuren en 2 mooie togen. De L/L bestrijkt heel het appartement en de afgelopen winter heeft de L/L installatie het prima gedaan, maar als je meer ruimtes hebt kom je niet toe met één unit en ben je met een WP beter af. Daarbij hebben we een service abonnement met snelle pechhulp bij uitval. Echter is de airco wel van een goed merk (Mitsubishi Industrial) en hebben een hoog vermogen. Als een unit altijd op 100% moet werken om de vraag bij te kunnen houden zal deze snel slijten of storingen kunnen geven. Ik belast de unit zo min mogelijk. Goed voor milieu, geluid, kosten en toch comfort. Tot nu kan ik het af met eco-mode.

========mijn oudjes========

Verder wil ik een punt maken hoe de woningbouw omgaat met hun huurders. Bij mijn ouders mag er geen splitairco worden opgehangen en moeten ze het doen met een monoblok apparaat wat amper werkt en ook nog eens herrie maakt want die staat nu 24/7 aan. Het haalt de scherpe kantjes eraf, maar daar is het gewoon 26 graden binnen, iets wat ik een zeer slechte zaak vind. Mijn oudjes worden ook ouder en moeders is gewoon beroerd door de hitte en ligt overdag in bed en is in de nacht actief: iets wat de woningbouw niet kan deren. Zo'n monoblok zuipt ook stroom en het zijn mensen in de minima. Wat verwacht je van die mensen? Dat ze even geld hebben voor een split-systeem en helemaal dat de woningbouw ook omkijkt naar die mensen. Ik zou een 50/50 regeling geweldig voor ze vinden. Ik heb het hier heel moeilijk mee en ik ben er echt heel boos over. Het liefst bel ik naar de woningbouw, maar dat kan ik beter niet doen want ik weet niet of ik rustig zal blijven. Ik schrijf een brief. Iemand nog advies ;(

• MotorBeast
@jimh307 Toevallig net op RTLZ https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5628147/hitte-oversterfte-hittegolf-juni-klimaatverandering Als ze die verantwoordelijkheid willen dragen dat ze sterft lijkt me stug.

NB; Monoblock? Of bedoel je zo'n rampenapparaat met zo'n slurf door het raam. Een Monoblock die vast gemonteerd zit in een raamopening lijkt me gewoon zuinig. Die dingen zie je veel in VS.

• jimh307
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:50:
@jimh307 Toevallig net op RTLZ https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5628147/hitte-oversterfte-hittegolf-juni-klimaatverandering Als ze die verantwoordelijkheid willen dragen dat ze sterft lijkt me stug.

NB; Monoblock? Of bedoel je zo'n rampenapparaat met zo'n slurf door het raam. Een Monoblock die vast gemonteerd zit in een raamopening lijkt me gewoon zuinig. Die dingen zie je veel in VS.
Een rampenapparaat idd. Dank je voor de link. Die ga ik nu doornemen :)

• MotorBeast
jimh307 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:52:
[...]

Succes. Waardeloos dat gezeur altijd van woningstichtingen en VVE's. (Vereniging Voor Ellende 8) ).

• Martin7182
jimh307 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:52:
[...]

Kijk anders even naar een (Midea) Porta-split. Die kosten niet veel, kun je zelf "installeren" en kunnen ook verwarmen (als je het goede model neemt). Het werkt iets minder goed dan een normale split, maar zeker veel beter dan het rampenapparaat.

• jimh307
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:41:
[...]

Kijk anders even naar een (Midea) Porta-split. Die kosten niet veel, kun je zelf "installeren" en kunnen ook verwarmen (als je het goede model neemt). Het werkt iets minder goed dan een normale split, maar zeker veel beter dan het rampenapparaat.
Jij brengt me wel op een idee zeg, held :) Ga ik aankaarten.

• MotorBeast
jimh307 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Jij brengt me wel op een idee zeg, held :) Ga ik aankaarten.
Of 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer: https://www.obelink.nl/klimaatbeheersing/airco-s/split-airco-s/ Als de ruimtes niet te groot zijn natuurlijk.

• Tommie12
Caelorum schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:08:
[...]

Volgens de onderhoudsmonteur niet.

[...]

Ik heb geen zolder. Wel een plat dak op 10.5m waar geen monteur op wil gaan.
Dus je pompt met hoog debiet 45 graden water door al je radiatoren en het komt met 45 graden terug? Echt? Dan is de delta T =0, en dan heb je geen verwarming nodig. En als er toch een gasketel hangt, dan moet je gasverbruik gewoon 0 zijn….

Zoek een andere monteur die thermometers heeft die werken….

Pagina: 1 ... 173 ... 175 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic