Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 172 173 Laatste
Acties:

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:51
Waah schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:57:
Plus dat een warmtepomp (l/w) efficiënter is. Ook dat is nogal afhankelijk. Als ik een uurtje thuis ben met warm weer is het veel. Want vaak zijn we weg. Het is efficiënter om dan even een half uurtje de airco te laten blazen, dan om uren van tevoren de warmtepomp op koelen te moeten zetten omdat het anders niet koel is...
Beetje een definitiekwestie; "efficientie" zou ik lezen als de efficientie van het apparaat; de COP. Manier van gebruik zou ik eerder omschrijven als "effectiviteit".

Een minder efficiente warmtepomp kan alsnog effectiever zijn (=efficienter in gebruik).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:47
Glashelder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:04:
[...]

De warmtepompen die ik tot op heden gezien had hebben allemaal een warmtelint. Dat ME dat niet heeft, verbaasd mij dat weer. Suf, want mijn goedkope AUX heeft dat wel gewoon.

Maar goed, je zegt het zelf al: ze defrosten probleemloos. Dat is bij airco's gewoon lang niet altijd het geval en dat zien we elke vorstperiode weer in dit topic.
De ene airco is de andere niet. Er zijn merken/modellen gemaakt voor verwarmen en net zo efficient als L/W. Met als troefkaart: je kunt er ook adhoc mee verwarmen. Hoeft niet, maar het kan *O*

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:49:
[...]

De ene airco is de andere niet. Er zijn merken/modellen gemaakt voor verwarmen en net zo efficient als L/W. Met als troefkaart: je kunt er ook adhoc mee verwarmen. Hoeft niet, maar het kan *O*
I know, maar dat is niet de norm, en dat was het punt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46
Glashelder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Is dat tegenwoordig nog zo ja? Ik snap dat als je een goedkoope unit koopt daar geen wonderen van mag verwachten, maar dat geldt voor een L/W unit ook.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Is dat tegenwoordig nog zo ja? Ik snap dat als je een goedkoope unit koopt daar geen wonderen van mag verwachten, maar dat geldt voor een L/W unit ook.
Ik vrees dat we daarvoor even moeten wachten tot de eerstvolgende winter waarbij we langdurig onder 0 gaan :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:39
[...]

De warmtepompen die ik tot op heden gezien had hebben allemaal een warmtelint. Dat ME dat niet heeft, verbaasd mij dat weer. Suf, want mijn goedkope AUX heeft dat wel gewoon.

Maar goed, je zegt het zelf al: ze defrosten probleemloos. Dat is bij airco's gewoon lang niet altijd het geval en dat zien we elke vorstperiode weer in dit topic.
Doelen jullie hier op het lint dat om de compressor zit of het condenslint/bodemplaatverwarming? Want het lint voor de compressor zit in een MHI iig niet, maar dat is omdat ze de motor van de compressor gebruiken om te zorgen dat deze niet vastloopt (klein beetje stroom er doorheen laten lopen om warmte te produceren).
MHI heeft in principe geen bodemplaatverwarming, maar van wat ik begrijp hebben ze de bodemplaat juist zo ontworpen dat ze hopen te voorkomen dat het water daar überhaupt kan ophopen en ijs kan vormen. De buitenunits van MHI hebben overigens schijnt het wel een uitgang voor bodemplaatverwarming en kunnen het ook aansturen. Ik ga het allemaal even aankijken de komende winter en dan zie ik wel of ik die er nog in zet of niet.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Caelorum bodemplaatverwarming.

Wat jij bedoeld is volgens mij bedoeld om te zorgen dat het koudemiddel niet te koud wordt? Dat wordt volgens mij de carterverwarming genoemd.

• Caelorum
Glashelder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:03:
@Caelorum bodemplaatverwarming.

Wat jij bedoeld is volgens mij bedoeld om te zorgen dat het koudemiddel niet te koud wordt? Dat wordt volgens mij de carterverwarming genoemd.
Dat inderdaad.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:36
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Ik kan met mijn L/W en radiatoren ook adhoc verwarmen. Geen probleem. Net als met L/L. Alleen met echte koude doe ik net als met L/L deed 24/7 @mr_evil08 doet dat zelfs met VV en WP.

• Caelorum
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:54:
[...]
Het zal denk ik vooral zijn wat je kiest. Kies je voor een L/L die ook als hoofdverwarming moet dienen en bij -15 kan werken dan heb je een heel ander ding dan een L/L die eigenlijk als koeling wordt aangeschaft en misschien bijverwarming en die rond vriespunt compleet inzakt qua efficiëntie.

Het eerste type is wat ze ook in Scandinavië en zo gebruiken, het tweede type wat ze voornamelijk in landen zullen gebruiken waar 10 graden aanvoelt als -20 voor de mensen die daar wonen :)

• MotorBeast
TvanW schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Ja en? anderen doen dat niet?
De meeste goede L/W WP's zijn ontworpen specifiek als L/W pomp met een veel zwaardere en grotere compressor. Zijn daardoor ook veel stiller buiten en hebben veel minder defrosts.

• Caelorum
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:09:
[...]

De meeste goede L/W WP's zijn ontworpen specifiek als L/W pomp met een veel zwaardere en grotere compressor. Zijn daardoor ook veel stiller buiten en hebben veel minder defrosts.
Vergelijk je dan wel netjes met een L/L met dezelfde verwarmingscapaciteit? Volgens mij als je een multisplit van 8kW met 5 poorten gaat vergelijken met een L/W van 8kW, die beiden een heel huis kunnen verwarmen, dan is het verschil echt aanzienlijk kleiner.

• MotorBeast
Caelorum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:14:
[...]

Vergelijk je dan wel netjes met een L/L met dezelfde verwarmingscapaciteit? Volgens mij als je een multisplit van 8kW met 5 poorten gaat vergelijken met een L/W, die beiden een heel huis kunnen verwarmen, dan is het verschil echt aanzienlijk kleiner.
Yep. Vergelijk is goed. Beneden hier een 4,2 L/L. Boven een 2 en 2,5. Heb nu een 5kW L/W die tussendoor ook nog een boiler met 300 liter moet opwarmen. Had dus met L/L zelfs meer vermogen. Mijn L/W unit weegt zo'n 110 kg. De single en duo til ik met gemak op. Is gewoon allemaal veel lichter uitgevoerd.

Moet je de voor de gein eens meelezen in Intergas Hybride. Niet normaal hoe vaak die dingen defrosten. Ook een L/L unit die ze eraan hangen.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 11:21 ]

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Yep. Vergelijk is goed. Beneden hier een 4,2 L/L. Boven een 2 en 2,5. Heb nu een 5kW L/W die tussendoor ook nog een boiler met 300 liter moet opwarmen. Had dus met L/L zelfs meer vermogen. Mijn L/W unit weegt zo'n 110 kg. De single en duo til ik met gemak op. Is gewoon allemaal veel lichter uitgevoerd.

Moet je de voor de gein eens meelezen in Intergas Hybride. Niet normaal hoe vaak die dingen defrosten. Ook een L/L unit die ze eraan hangen.
Als ik kijk dat mijn 5kW Daikin in totaal 63kg weegt (dus binnen en buitenunit - buitenunit is 49kg) en mijn BlackBird (WeHeat) van 12kW 78kg dan is dat netto identiek bij alleen vergelijking buitenunit. Met de binnenunit erbij is dat verschil in het voordeel van de Daikin. Ging uit van 8kW WeHeat unit, dus de Daikin is zelfs een stuk zwaarder aangezien de de BB 12kW is.

De BB80 van WeHeat heeft een speciaal ontworpen lichtgewicht behuizing.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-07-2026 11:33 ]

• Caelorum
Een MXZ-4F83 VFHZ (9kW verwarming) is ook 86 kg. Dat zijn buitenunits speciaal ontworpen voor verwarmen in bijv. Scandinavië en kunnen uiteraard ook koelen. Die verwarmen ook gewoon leuk door tot -25/-30.
Die zijn alleen compleet overkill in een land zoals Nederland.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 13-07-2026 11:39 ]

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Als ik kijk dat mijn 5kW Daikin in totaal 63kg weegt (dus binnen en buitenunit - buitenunit is 49kg) en mijn BlackBird (WeHeat) van 12kW 78kg dan is dat netto identiek bij alleen vergelijking buitenunit. Met de binnenunit erbij is dat verschil in het voordeel van de Daikin. Ging uit van 8kW WeHeat unit, dus de Daikin is zelfs een stuk zwaarder aangezien de de BB 12kW is.

De BB80 van WeHeat heeft een speciaal ontworpen lichtgewicht behuizing.
Je binnenunit? Wat doet die bij verwarmen bij een L/L? :?

De oppervlakte van de compressor van mijn Vaillant Arotherm Plus is bijna 2x keer zo groot dan mijn Daikins en zo ook de fan. Is daarom ook fluisterstil en daarom ook veel minder defrosts.

Kijk bij WeHeat maar eens naar die Flint. Ook zo'n onding als het om L/W gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 11:45 ]

• MotorBeast
Caelorum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:38:
Een MXZ-4F83 VFHZ (9kW verwarming) is ook 86 kg. Dat zijn buitenunits speciaal ontworpen voor verwarmen in bijv. Scandinavië en kunnen uiteraard ook koelen. Die verwarmen ook gewoon leuk door tot -25/-30.
Die zijn alleen compleet overkill in een land zoals Nederland.
Je hebt hier in Nederland dat nodig voor ons geweldige vochtige weer rond vriespunt zodat niet ieder 1/2 uur je unit staat te defrosten. Zeker met L/L als je dan gewoon minuten lang zonder verwarming zit is dat wel fijn. Juist met echte droge vorst gaat het meestal wel goed.

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Je binnenunit? Wat doet die bij verwarmen bij een L/L? :?

De oppervlakte van de compressor van mijn Vaillant Arotherm Plus is bijna 2x keer zo groot dan mijn Daikins en zo ook de fan. Is daarom ook fluisterstil en daarom ook veel minder defrosts.
Je had het over gewicht, daar reageer ik op. De buitenunit van mijn Daikin L/L is zwaarder dan de buitenunit van mijn L/W warmtepomp.

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:05:
[...]

Ik kan met mijn L/W en radiatoren ook adhoc verwarmen. Geen probleem. Net als met L/L. Alleen met echte koude doe ik net als met L/L deed 24/7 @mr_evil08 doet dat zelfs met VV en WP.
Tja, wat noem je adhoc? Hoe lang duurt het om de WP te starten en een koude ruimte op temperatuur te brengen?

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Je had het over gewicht, daar reageer ik op. De buitenunit van mijn Daikin L/L is zwaarder dan de buitenunit van mijn L/W warmtepomp.
En dat klopt dus dat de jouw L/W lichter is want als ik in de datasheet kijk doet jouw buitenunit ook max 60dB in geluid en de mijne 48dB. Maar hier offtopic. Laten we het hier maar weer over L/L hebben. Wel mooie stof ter overweging voor nieuwe gebruikers die voor verwarmen op een kruispunt staan.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Tja, wat noem je adhoc? Hoe lang duurt het om de WP te starten en een koude ruimte op temperatuur te brengen?
1/2 uur tot een uurtje. Van 19 graden naar 21 graden. Mijn L/W kan gewoon 40 graden aanmaken daarvoor. Kan zelfs tot 70 graden maar dat is af te raden en heb ik niet nodig. Geen verschil met een HR Ketel met een Monoblock.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 12:16 ]

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:14:
[...]

1/2 uur tot een uurtje. Van 19 graden naar 21 graden. Mijn L/W kan gewoon 40 graden aanmaken daarvoor. Kan zelfs tot 70 graden maar dat is af te raden en heb ik niet nodig. Geen verschil met een HR Ketel met een Monoblock.
Dat bedoel ik, het is "adhoc" van een heel andere orde.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Bij mij niet. Had ik met L/L ook nodig met een forse woonkamer. Identiek. Maar het is en blijft hier "Het L/L we praten het linksom of rechtsom de hemel in topic".

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Bij mij niet. Had ik met L/L ook nodig met een forse woonkamer. Identiek. Maar het is en blijft hier "Het L/L we praten het linksom of rechtsom de hemel in topic".
Ik ben ook wel bevoorrecht met een MHI-ZSX, tegenwoordig zelfs met twee. Had ik zo'n pauper unit gehad, dan piepte ik ook anders.
Laatst tijdens code rood toch maar eens getest of het ding ook goed koelt. Mijn hemel, wat een kou komt eruit :o 's nachts stond hij te pendelen met alle deuren open. En dan heb ik nog maar de 2.5 variant _O-

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:26
habbekrats schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:29:
Gisteren zag ik het RTL4 nieuws van 19:30 , de airco moet weer volledig de grond ingetrapt worden. https://www.rtl.nl/nieuws/uitzendingen/video/cf4ce42f-11dd-4244-8d72-3d931c5985c9/rtl-nieuws-1930-uur kijken vanaf 12:55
Omdat een airco wordt gezien als ruimteverwarming en geen centraal verwarming omdat niemand in elke ruimte een binnenunit hangt want wie hangt nou een airco in de badkamer of toiletruimte, gaat niet om "voor ons wordt het warm" het gaat om welk bouwbesluit actief is op je woning.

Omdat een wandunit iets minder efficient is dan een afgiftepunt laag aan de vloer, stuur je dezelfde aanvoertemperatuur door een wandunit krijg je tochtgevoel, bij luchtverwarming dient de luchttemperatuur minimaal x waarde met x luchtdebiet te zijn.

De media wil niet dat iedereen luchtverwarming neemt omdat in praktijk toch ad-hoc wordt gebruikt en netcongestie verergert bijvoorbeeld.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 13-07-2026 13:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:06:
[...]

Ik ben ook wel bevoorrecht met een MHI-ZSX, tegenwoordig zelfs met twee. Had ik zo'n pauper unit gehad, dan piepte ik ook anders.
Laatst tijdens code rood toch maar eens getest of het ding ook goed koelt. Mijn hemel, wat een kou komt eruit :o 's nachts stond hij te pendelen met alle deuren open. En dan heb ik nog maar de 2.5 variant _O-

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 13-07-2026 14:05 ]

• MotorBeast
[...]

Ik piep niet, we hadden het over verwarmen en heb zoals jij denigrerend nu alle andere units noemt, geen pauper unit. Koelen....top. Gek toch met een delta T met buiten van maar 6 tot 10 graden. :O

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:56
[...]

Dus heeft ie teveel last van zijn eigen lucht aanzuigen?

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:05:
[...]

Ik piep niet, we hadden het over verwarmen en heb zoals jij denigrerend nu alle andere units noemt, geen pauper unit. Koelen....top. Gek toch met een delta T met buiten van maar 6 tot 10 graden. :O
Delta T van 10 graden haal je makkelijk met goede isolatie en rolluiken of andere goede zonwering. Dat is denk ook de reden dat onze unit stond te pendelen terwijl de mussen dood van het dak vielen.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:14
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:41:
[...]

En jij blijft de "L/W is per definitie beter" prediken in dit topic. Dat jij blijer bent met je L/W weten we wel. En dat mag. Betekend niet dat anderen blij kunnen zijn met L/L en dat daar voordelen aan zitten zoals echt ad-hoc verwarmen.
assje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Beetje een definitiekwestie; "efficientie" zou ik lezen als de efficientie van het apparaat; de COP. Manier van gebruik zou ik eerder omschrijven als "effectiviteit".

Een minder efficiente warmtepomp kan alsnog effectiever zijn (=efficienter in gebruik).
Effectiever is dus SCOP volgens je definitie. En efficiëntie is COP.
Glashelder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Als ik zie wat hier in het topic langs komt is dat toch vooral de efficiënte varianten. De MHI ZS of de zeer efficiënte ZSX lijn bijvoorbeeld. Daikin komt ook veel langs.

Ze hadden bij RTL ook kunnen laten zien dat er veel verschil zit tussen airco's. En dat je ook airco's hebt voor verwarmen maar dat daar nadelen aan zitten (zoals geen warm water voor de douche, defrosts etc). Maar dat doen ze niet.

Ze leunen op de "airco is inefficiënt" onzin. En onderschatten de kosten voor een L/W voor huizen. Want er zijn gewoon heel weinig huizen die met enkel een L/W warmtepomp aansluiten klaar zijn. Er zijn maar weinig huizen die op alle verdiepingen vloerverwarming hebben. Dat is vaak de begane vloer of helemaal niet. En dan moet je de installatie van radiatoren of vloerverwarming aanleggen ook mee gaan rekenen....

En andersom doen ze ook niet geweldig. Want ja, airco is er vanaf 2500 en l/w vanaf 9000. Maar voor 2500 euro verwarm je niet je hele huis. En tegen de tijd dat je het hele huis verwarmt ben je wel een heel stuk meer kwijt en kom je in de buurt van die 9000.

RTL kan daar wat aan doen, maar ook de aan het woord komende experts schieten wat te kort door de bocht.

• Waah
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:59:
[...]

Delta T van 10 graden haal je makkelijk met goede isolatie en rolluiken of andere goede zonwering. Dat is denk ook de reden dat onze unit stond te pendelen terwijl de mussen dood van het dak vielen.
Voor een dag? Zeker. 2 weken 30+ graden? Waarbij het 's nachts afkoelt naar 25? Dan houd je isolatie alleen maar de warmte goed vast. En dan werkt die isolatie je opeens tegen, want de warmte zit al "in de stenen".

Wij hebben buitenzonnewering (geautomatiseerd) en prima isolatie. Maar toch merk je na een dag of 6 dat de warmte in je huis zit. En dan koelen we de benedenverdieping ook nog.

En wat motobeast denk ik probeer te zeggen, is dat 10 graden verschil creëren voor een airco niet zo indrukwekkend is. Want in de winter is het verschil tussen binnen en buiten al snel 20+ graden en dat trekt die ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 13-07-2026 15:28 ]

• assje
Waah schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:22:
Effectiever is dus SCOP volgens je definitie. En efficiëntie is COP.
Nee, want ad-hoc verwarmen reduceert het gemiddelde temperatuurverchil met buiten en dus het energieverlies; dat heeft niets met de (s)COP te maken (comfort is ook verschillend dus het is sowieso geen eerlijke vergelijking).

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 13-07-2026 16:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Aangepast want na beter lezen beschreef je precies wat ik wilde zeggen :P Mijn airco met binnenunit op 4 slaapkamers kostte inderdaad ook bijna €9k.

[ Voor 220% gewijzigd door assje op 13-07-2026 16:01 ]

• assje
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:35:
Precies wat jij zegt, het is situationeel. Ik denk dat we voor een gemiddelde situatie L/L als hoofdverwarming objectief gewoon als inferieur kunnen zien aan L/W. Heb je een appartement of ruimte (zeg slaapkamer) die zonder verwarming ook al in de buurt van doeltemperatuur blijft dan is L/L top.

Voor slaapkamers die worden gebruikt als kantoor of spelende/studerende kinderen is de ad-hoc optie juist een plustpunt. Kamer snel op temperatuur wanneer het nodig zonder de hele massa op te warmen wat eigenlijk onwenselijk is om in te slapen.

• Martin7182
elektriekert schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:52:
[...]

Dus heeft ie teveel last van zijn eigen lucht aanzuigen?
Nee, dat was het niet. Standaard is het hier bij hitte binnen al minimaal zo'n 10 graden koeler dan buiten. Die laatste hittegolf van een week zorgde toch voor een binnentemperatuur net boven de 25 graden. Het leek me wel leuk om de airco eindelijk eens op koelen te zetten terwijl het buiten tegen de 40 graden liep. Maar 's nachts was het minimum vermogen van ~100 W elektrisch teveel om het op temperatuur te houden.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Inderdaad. Dat ontbrekende warmtelint is juist helemaal niet suf, maar heel slim, want het bespaart veel onnodig stroomverbruik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Caelorum
mr_evil08 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Omdat een airco wordt gezien als ruimteverwarming en geen centraal verwarming omdat niemand in elke ruimte een binnenunit hangt want wie hangt nou een airco in de badkamer of toiletruimte, gaat niet om "voor ons wordt het warm" het gaat om welk bouwbesluit actief is op je woning.[...]
Volgens het bouwbesluit is verwarming op de WC of badkamer gelukkig ook niet verplicht. Wel een gezond en comfortabel binnenklimaat. In mijn huis zitten bijv. de enige 2 "centrale" afzuigpunten in de WC en badkamer. Alle warme lucht gaat daar dus langs. Gevolg is dat ze zonder verwarmen altijd warm zijn en vochtige lucht altijd wordt afgevoerd. Dat zal met
[...]
Omdat een wandunit iets minder efficient is dan een afgiftepunt laag aan de vloer, stuur je dezelfde aanvoertemperatuur door een wandunit krijg je tochtgevoel, bij luchtverwarming dient de luchttemperatuur minimaal x waarde met x luchtdebiet te zijn.
Dat is een kwestie van inregeling/aansturingsmogelijkheden incl. plaatsing.
De media wil niet dat iedereen luchtverwarming neemt omdat in praktijk toch ad-hoc wordt gebruikt en netcongestie verergert bijvoorbeeld.
Dit ook. Ken er genoeg die de CV pas aangooien als ze thuis zijn. Dat is vooral een houding gedrag en niet inherent aan de techniek. Ook met een L/W zouden die personen dat doen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:50
mr_evil08 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Omdat een airco wordt gezien als ruimteverwarming en geen centraal verwarming omdat niemand in elke ruimte een binnenunit hangt want wie hangt nou een airco in de badkamer of toiletruimte, gaat niet om "voor ons wordt het warm" het gaat om welk bouwbesluit actief is op je woning.

Naar de moderne tijd met energie armoede, investering airco 2500 wp =8000 . De meeste mensen stoken alleen in de kamer waar ze verblijven, dat scheelt mooi in de overheadkosten door alleen warmte toe voeren waar je het nodig bent. Een beetje nette airco heeft een cop die niet ver van een wp afzit. In mijn ogen werkt een warmtepomp alleen perfect met vloerverwarming die lapmiddelen met radiatoren voorzien van ventilatoren vind ik helemaal niets.

Nu heb ik een vrijstaande woning en stook al nooit op de verdieping, verwarming gaat met pelletkachel en als we er niet zijn met Airco. Ik overweeg nog wel een Airco boven maar alleen om te koelen in de zomer.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:26
Caelorum schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Volgens het bouwbesluit is verwarming op de WC of badkamer gelukkig ook niet verplicht. Wel een gezond en comfortabel binnenklimaat. In mijn huis zitten bijv. de enige 2 "centrale" afzuigpunten in de WC en badkamer. Alle warme lucht gaat daar dus langs. Gevolg is dat ze zonder verwarmen altijd warm zijn en vochtige lucht altijd wordt afgevoerd. Dat zal met

[...]

[...]
Badkamer is wel degelijk verplicht(23 graden), dat jij het niet verwarmd heeft niks met Bouwbesluit te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 13-07-2026 20:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Caelorum
mr_evil08 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Badkamer is wel degelijk verplicht(23 graden), dat jij het niet verwarmd heeft niks met Bouwbesluit te maken.
Laat maar zien. Een verwarming is niet verplicht. Het moet een fatsoenlijk klimaat hebben. Als ik mijn huis verwarm naar 23 graden dan is die badkamer ook 23 graden. Die is namelijk compleet ontsloten door de andere kamers én alle warme lucht gaat altijd via de badkamer.
Een verwarming is niet verplicht, maar meestal wel noodzakelijk om er aan te voldoen.

• Waah
habbekrats schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:50:
[...]
De meeste mensen stoken alleen in de kamer waar ze verblijven, dat scheelt mooi in de overheadkosten door alleen warmte toe voeren waar je het nodig bent.
Sterker: ik verwarm enkel de woonkamer. Slaapkamers verwarm ik niet. Zolder ook niet. We hebben 1 airco die de woonkamer verwarmt en dat is het.

In de winter wordt het niet onder de 17 graden op de slaapkamers. We blijven boven het dauwpunt dus. Voor ons slaapt dat prima. In de zomer wordt het niet boven de 25 graden en hebben we ventilatoren om ons af te koelen in de nacht. Een stuk goedkoper in aanschaf en draaien.

Daarmee voldoen we vast niet aan het bouwbesluit (al hebben we nog gewoon gas en radiatoren staan) maar voor ons werkt dat prima. En in nood is er dus gas. Maar dat zouden ook elektrische kacheltjes kunnen zijn....

De grote reden dat we geen L/W hebben is kosten. We zouden beide verdiepingen vloerverwarming moeten laten leggen (vrij hard beton), nieuwe vloeren er op en dan nog de l/w unit. Die kosten lopen al gauw op. Zeker als we nu voor 2500 euro klaar zijn voor de woonkamer en we de rest eigenlijk niet verwarmen.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Je hebt hier in Nederland dat nodig voor ons geweldige vochtige weer rond vriespunt zodat niet ieder 1/2 uur je unit staat te defrosten. Zeker met L/L als je dan gewoon minuten lang zonder verwarming zit is dat wel fijn. Juist met echte droge vorst gaat het meestal wel goed.
Automatische defrost mag geen probleem wezen. Je moet verder een goed geïsoleerd huis hebben om genoegen te nemen met alleen verwarmen met de airco. Ik neem A+ als minimum en als je huis slechter is geïsoleerd heb je bijverwarming nodig. Mijn L/L unit defrost in de winter hooguit 1 minuut en spuugt dan weer warme lucht uit. Het blijft in huis keurig rond de 19/22 graden binnen en dat is prima, maar laten we eerst van de zomer genieten :)

Ik hou van warme droge streken waar oude olievlekken uitlopen en drakenbloedbomen die elke ochtenddauwdruppel gretig opnemen. Het zou goed kunnen dat ik na mijn pensioen emigreer naar de benedenwindse eilanden, serieuze gedachte. Ik hou van warmte en ik ben zelfs nu graag buiten en ik fiets nog steeds trouw mijn ronde, ook als het heel warm is. Ik vind afkoelen na hitte fijner dan opwarmen in de winter. Zweten kan helemaal geen kwaad en het voert ook afvalstoffen af die we in de winter opsparen. Nee, van mij mag het voor altijd zomer blijven :)
Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic