Advies gevraagd voor airco('s) om te verwarmen en koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07 12:32
Beste mede-tweakers,
Voor een familielid wil ik graag een beroep doen op jullie adviezen mbt de plaatsing van airco('s) in de woonkamer (en optioneel keuken).

Woningsituatie:
  • Vrijstaande woning uit 1960 +-
  • Woonkamer is een uitbouw en heeft een plat dak (alleen het grootste stuk van de woonkamer is plat dak,de rest zit "onder" de woning.
  • HR++ glas overal, kruipruimte en vloer geïsoleerd, spouwmuurisolatie, plat dak destijds vervangen en geisoleerd
Aandachtspunten/wensen:
  • De woonkamer heeft een grote raampartij gericht op het zuiden, waar geen ruimte is voor een wandunit.
  • Geen buitenunit op het terras
  • De woonkamer en keuken zijn gescheiden met een muur en een schuifdeur
  • Airco zal worden gebruikt als bij-verwarming naast CV en koelen
Mijn idee was om de airco op te hangen aan de rechterkant van de plattegrond, ter hoogte van het kantoor. Zodat de airco ongeveer in het midden van de ruimte hangt en zodoende naar links en rechts (gefixeerd) kan uitblazen. Daarmee heb je ook een schuine lijn te pakken richting de keuken om die mee te pakken. (Dat zal suboptimaal werken ben ik mij van bewust, maar het doet altijd iets.)

Mijn vragen:
  1. Welke grootte airco zouden jullie in dit geval adviseren? (Ik dacht zelf aan Daikin of MHI 4,2 of 5)
  2. Nog andere suggesties mbt de plaatsing van de unit in de woonkamer?
    a) Ik heb een vermoeden dat hun voorkeur uitgaat naar de hoek rechtsonderin de woonkamer (van het grootste vierkant), gezien de wandunit daar niet opvalt en je recht door de muur naar buiten kunt.
    b) Meningen over deze locatie?
  3. Vinden jullie een 2e airco in de keuken toegevoegde waarde voor deze situatie? Zo ja, waar zou je de unit plaatsen? In feite kan het of aan de voorkant van het huis (boven het aanrecht) of aan de scheidingswand tussen keuken en woonkamer, maar dan zit je met je leidingwerk te klooien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNnhi2_opgDmUWMVrS55aLiAGVc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PFY6K3qKO7YqNnIpXFDsSG1H.jpg?f=user_large

Mocht ik iets vergeten zijn of er aanvullende toelichting nodig is; let me know. Dank alvast voor het meedenken! _/-\o_

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Alle reacties

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-07 09:17
Klinkt eigenlijk alsof je er goed over hebt nagedacht!

Met een 3,5kw MHI of ME beginnen en kijken hoe dat uitpakt op je genoemde plek lijkt me the way to go. En gezien koelen primair het doel is een wandunit.

Strak tegen de muur zou ik dan weer niet doen. Ergens in het midden van de muur wel, dan komt de lucht makkelijker de hoek om. In mijn ervaring wil de airco eigenlijk gewoon vooruit blazen een ruimte in. Boven de raampartij zou dus ideaal zijn, maar dat kan dus niet. Dan zou ik ergens op de rechter lange muur doen, en de lamellen richten richting de keuken om die mee te pakken. En mocht dat niet voldoende zijn (verwacht het niet), kan daar altijd nog een kleine unit bij.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:27
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:16:
De woonkamer heeft een grote raampartij gericht op het zuiden, waar geen ruimte is voor een wandunit.
Misschien zou je moeten beginnen met goede zonwering. Alle warmte die je buiten houdt, hoef je niet af te voeren. In de zomer staat elke m² zoninval gelijk aan 1 kW. HR++ glas houdt daar maximaal 50% van tegen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:22
Ik zou ook eerst naar zonwering kijken en dat platte dak is 'destijds' vervangen. Wanneer was dat? Ik heb ook net mijn platte dak van een extra laag isolatie voorzien en dat maakt een wereld van verschil al.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07 12:32
Zonwering willen ze voorlopig niet, dat had ik uiteraard ook geadviseerd. Plat dak is ergens in de afgelopen vijf jaar gedaan.

Daarom blijft dus de vraag; welke airco(grootte) en waar?
Er is voldoende PV overschot dus de airco kan 'gratis' draaien vanaf 2027 zonder salderingsregeling.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ik zie eigenlijk 3 opties waarvan de eerste niet altijd mogelijk is:
  1. Cassetteairco's in het plafond (wel een systeemplafond nodig)
  2. Multisplit unit waarbij ik het werkkantoor ook mee zou nemen (productiviteit)
  3. In de keuken een plafondventilator (blijkt heel goed te werken)
De keuken is wel klein om er een grote unit neer te hangen. Dan kun je pendelgedrag krijgen wat niet fijn is. Optie 3 benoem ik omdat je geen uren per dag in de keuken aan het werkt bent (tenzij je kok bent). In het kantoor vind ik een airco minstens net zo belangrijk als de huiskamer want een goed klimaat verhoogt de productie aanzienlijk. Bij optie 1 kom je uit op 2 units in de woonkamer, een in het kantoor en op de slaapkamer(s).
  • Geen buitenunit op het terras
De units kun je ook aan de gevel bevestigen, maar kijk goed uit voor overlast bij de buren. Een unit voor hun raam zal niet echt worden gewaardeerd. Ik weet verder niet wat er precies de reden van is, maar je hebt ombouwkisten waardoor je de buitenunit niet meer ziet. Zet op die kisten wat mooi groen en iedereen blij :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:43
KoningPaulus schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:25:
Zonwering willen ze voorlopig niet, dat had ik uiteraard ook geadviseerd. Plat dak is ergens in de afgelopen vijf jaar gedaan.

Daarom blijft dus de vraag; welke airco(grootte) en waar?
Er is voldoende PV overschot dus de airco kan 'gratis' draaien vanaf 2027 zonder salderingsregeling.
Ik zou toch eens de vergelijking maken, wat kost het je in aanschaf en verbruik de komende 10 jaar zonder zonnewerking, en met. Het is zo zonde om airco te plaatsen om die tegen het 'open raam' in te laten koelen. Door een raampartij van 4x2,5m krijg je 10kW binnen bij rechtstreekse zon, das toch waanzin om tegenop te gaan koelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1