Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste
Acties:

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:56
poing schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:24:
[...]

Ja het is een moeilijk topic, ik heb ooit met een professionele HVAC kunnen spelen en herinner me 5kW voor boven nodig te hebben. Ik heb echter nooit rekening gehouden met het trapgat, nu als ook de woonkamer/keuken airco heeft zal de stijgende warmte heel goed mee vallen.

Op een HVAC Facebook groep voor professionelen, las ik veel oververhitte buiten units. Onder bemeten voor de hete weken die we hadden, ze moeten die met tuinslang koelen, anders vielen ze uit. Woonkamers met keuken van 70m² waarvan de airco niet zwaar genoeg was (5kW), hadden ze de woonkamer misschien op temperatuur gehouden, had die 5 volstaan, al waren de meningen verdeeld.

Het is wel zo, met al mijn beton moet ik het koel houden, niet verkoelen.

Verwarmen ga ik enkel in het tussen seizoen doen.
Probleem is dat veel mensen hun huis eerst laten opwarmen. Als je het eerst 28 graden laat worden en dan pas die dingen aanzet staan ze uren/wellicht zelfs dagen te rammen. Als je gewoon zorgt dat de temperatuur binnen constant blijft pruttelt het allemaal lekker laag. Ik heb ze zelfs nu gewoon aan staan. Ja dan gaan ze met dit weer af en toe aan en dan weer uit. Zit vandaag op 3kWh op 3 units vanaf 00.00 uur. Boeien. Zalige lage luchtvochtigheid en nu 22 beneden en boven 21 graden. Als volgende week de temperaturen weer oplopen pruttelt het nog steeds op laag vermogen. Totaal verbruik hier rond de 350kWh (al loopt dat nu wel op naar 400 met die hetere zomers) om te koelen per jaar. Zonnepanelen leveren er 6000 op. Je hebt om te verwarmen veel meer vermogen nodig. met 2 keer een 7 om te koelen kan je een vrieshuis ervan maken.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:30:
[...]

Nee, helaas. Ik heb uiteindelijk maar het roostertje en de flaps aan de voorzijde losgehaald zodat ik met de stoomreiniger met een borsteltje er aan de schoepen schoon kon maken. Rotklusje, maar dat is dan wel weer redelijk gelukt.
Ah jammer, dan ga ik dat ook maar overslaan. Ik heb zo'n zak gekocht om eronder te hangen die al het vocht opvangt, en zo'n grote plantenspuit met handpomp. Daarmee 3% waterstofperoxide over de coils spuiten zou alle bacteriën en schimmel ook moeten uitmoorden.

Hiervoor heb ik bleek geprobeerd (hg schimmelreiniger foam versie) en die er vanuit de onderkant ingespoten met de plastic kap eraf. Werkte wel (schimmel is weg), maar een rotklus, en alles stinkt naar chloor. En bleek (of azijn) is niet zo goed voor metaal dus dat doen we ook maar niet meer.

Verder ook de condensafvoer beter geleid waardoor die nou wel overal afloopt.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Voor mijn mitsubishi electric airco heb ik deze https://protoart.net/product/mitsubishi-electric-air-to-air-cn105-interface-wifi/ sensor aangeschaft en dacht deze even aan te sluiten maar mijn huidige wifi module zit vast met een kabel met 2 draadjes en verdwijnt is de unit. Voor de info van mijn binnen unit zie foto MSZ-AP25VGK. Moet ik mijn complete omkasting eraf halen om de CN105 aan te sluite, te unit hangt op zolder op een onhandige plaats en ik ben al even bezig geweest om de omkasting eraf te halen maar hij komt niet direct los. Daarom eerst maar checken of ik idd deze cn105 op deze manier moet gaan aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bygWtZfoxfYqCE5IcOgLEhPVwD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wj6zkZKOqDLqtG7pkkkwV9By.jpg?f=fotoalbum_large

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:00
brama schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:47:
[...] Ik heb zo'n zak gekocht om eronder te hangen die al het vocht opvangt
Heb je daar een link van?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
corsat schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:58:
Voor mijn mitsubishi electric airco heb ik deze https://protoart.net/product/mitsubishi-electric-air-to-air-cn105-interface-wifi/ sensor aangeschaft en dacht deze even aan te sluiten maar mijn huidige wifi module zit vast met een kabel met 2 draadjes en verdwijnt is de unit. Voor de info van mijn binnen unit zie foto MSZ-AP25VGK. Moet ik mijn complete omkasting eraf halen om de CN105 aan te sluite, te unit hangt op zolder op een onhandige plaats en ik ben al even bezig geweest om de omkasting eraf te halen maar hij komt niet direct los. Daarom eerst maar checken of ik idd deze cn105 op deze manier moet gaan aansluiten.
[Afbeelding]
Stukje omkasting eraf en dan aan de rechterkant de metalen kap. Dan zie je de CN105.

Er zitten onderaan(onder de vanes) van de binnenunit twee schroefjes achter dopjes verstopt. Aan de rechterkant zit er een schroefje op een afdek kapje. Als je dat losschroeft dan komt de hele behuizing naar voren. Daarna kan je er rechts bij om de metalen beschermkap te verwijderen en de module te installeren.

De module zelf verstop je ergens onderin de binnenunit.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

LED-Maniak schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:04:
[...]

Stukje omkasting eraf en dan aan de rechterkant de metalen kap. Dan zie je de CN105.

Er zitten onderaan(onder de vanes) van de binnenunit twee schroefjes achter dopjes verstopt. Aan de rechterkant zit er een schroefje op een afdek kapje. Als je dat losschroeft dan komt de hele behuizing naar voren. Daarna kan je er rechts bij om de metalen beschermkap te verwijderen en de module te installeren.

De module zelf verstop je ergens onderin de binnenunit.
Ik heb zelf een MHI met een mhi-ac-ctrl wifi module. Daar kreeg ik een CN105 verlengkabeltje bij. Om kabeltje te installeren moest inderdaad de kap er helemaal af. Maar als ik er nu fysiek bij moet hoef ik alleen de klep nog open te doen en 1 schroefje los te maken van een zwart kapje aan de voorkant van mijn unit. Daarachter heb ik de module verstopt. Gemak dient de mens.

[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 05-07-2026 13:18 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
vdr01 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:07:
[...]

Ik heb zelf een MHI met een mhi-ac-ctrl wifi module. Daar kreeg ik een verlengkabeltje bij. Om kabeltje te installeren moest inderdaad de kap er helemaal af. Maar als ik er nu fysiek bij moet hoef ik alleen de klep nog open te doen en 1 schroefje los te maken van een zwart kapje. Daarachter heb ik de module verstopt. Gemak dient de mens.
Dat is bij mitsubishi electric(en een aantal mitsubishi heavy industries modellen) niet mogelijk omdat er geen ruimte is. MHI heeft geen CN105 kabel maar een CNS kabel. Bij een ClimateControl zit bij mitsubishi electric een 30cm lange kabel, dus je hebt wat speling om een mooie plek te vinden. Sommige mensen plakken in dat geval de module aan de zijkant buiten de binnenunit of verstoppen hem onderaan achterin waar ook de koelleidingen lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 05-07-2026 13:18 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:04
poing schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:24:
[...]

Ja het is een moeilijk topic, ik heb ooit met een professionele HVAC kunnen spelen en herinner me 5kW voor boven nodig te hebben. Ik heb echter nooit rekening gehouden met het trapgat, nu als ook de woonkamer/keuken airco heeft zal de stijgende warmte heel goed mee vallen.

Op een HVAC Facebook groep voor professionelen, las ik veel oververhitte buiten units. Onder bemeten voor de hete weken die we hadden, ze moeten die met tuinslang koelen, anders vielen ze uit. Woonkamers (met keuken) van 70m² waarvan de airco niet zwaar genoeg was (5kW), hadden ze de woonkamer misschien op temperatuur gehouden, had die 5 volstaan, al waren de meningen verdeeld.

Het is wel zo, met al mijn beton moet ik het koel houden, niet verkoelen.

Verwarmen ga ik enkel in het tussen seizoen doen.
Voor elke eigenwijze @MotorBeast die nauwelijks koeling nodig heeft zijn er een handvol anderen die wel hun airco flink aan het werk zet. Als je het hem vraagt moet je gewoon warmtewerend glas hebben en screens en dan ben je klaar. Of het is PEBKAC, en moet je maar 24/7 koelen.

Mijn seizoen tot nu toe, het is maar begin juli, is 543 kWh. Ding draait 24/7 dus "eerst op laten warmen" is het probleem niet.

Success met je airco. Op zich kom je met 1x 5 kW boven een heel eind, warmte gaat toch naar boven en als je kan leven met 25°C is de koeling wat je vraagt niet absurd. Overdag is het wat warmer, als de zon weg is kan het zakken tot 21°C in voorbereiding voor volgende dag.

Hier zet ik de setpoint op 23-25°C, hoger tijdens een hittegolf zodat de unit niet "opstijgt". Mijn 5.7 kW multi kan 2500W trekken uit het stopcontact, ik beperk het tot ~1 kW voor geluid en verbruik. Dit is een crappy LG, met een goede 5 kW MHI koel je beter.

Maar ook die hebben een limiet, op de zaak staat er af en toe 1 op full power, 18°C setpoint als hint om maximaal te draaien, zaal wordt 25°C. Monumentaal enkel glas in lood rondom plus zon = VEEL koeling nodig, meer dan de MHI 5 kW plafondonderbouw unit kan bieden op 25 m2. Dat had ik niet verwacht, ding is best wel groot en imposant, goede worp van echt koud lucht, maar nee, hittegolf 1 - MHI 0, tenminste, had het iets kouder gewild en zonder die orkaan aan airflow, dat is erg in your face, dus later fan lager gezet en het is maar iets warmer dan binnen.

• brama
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:58:
[...]

Deze: https://www.amazon.nl/dp/B08WWT3KXM

Na reviews van verschillenden gelezen te hebben, leek deze het meest degelijk/makkelijk. Moet 'm wel nog uitproberen.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mitsubishi electric zou de beste minimale modulatie hebben? Een 7kW zou minstens op 1,3 a 1,45kW moeten kunnen draaien. Dat is niet veel meer dan een 5kW exemplaar (1,0 a 1,2kW).

Het is nu 23°C buiten, soms komt de zon er door. 26°C binnen, alle ramen staan al dagen/nachten open, schoorsteen effect (s’morgens is het binnen goed, tegen de middag is het warm).

Stel ik neem er 2, ééntje boven in de hal en ééntje in de woonkamer. Als die van de woonkamer uit staat, gaat die in de hal sowieso aan meer dan 1,4kW moeten moduleren. Als de zon er door komt, kan die van de woonkamer aan en heeft die ook meer dan 1,4kW nodig. Ja, misschien gebruik ik nooit 2x7kW…, maar ik zit wel safe en ik denk niet dat ze veel gaan pendelen).

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:21
Je kunt niet afgaan op specificatiebladen. Alleen metingen van het stroomverbruik in de praktijk laten zien hoe laag ze kunnen moduleren.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:56
brama schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:56:
[...]

Deze: https://www.amazon.nl/dp/B08WWT3KXM

Na reviews van verschillenden gelezen te hebben, leek deze het meest degelijk/makkelijk. Moet 'm wel nog uitproberen.
Zoek in dit topic eens op "dasty". Ga je heel veel tips vinden.

• brama
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:28:
[...]

Zoek in dit topic eens op "dasty". Ga je heel veel tips vinden.
Ik zie het! Bedankt voor de tip. Heb net 5 liter waterstofperoxide 3% in huis gehaald :D Maar die werkt ook schimmel- en bacteriedodend, de BENZALKONIUM CHLORIDE van dasty is zo te zien het werkende bestanddeel dat dit ook doet.

• brama
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:58:
[...]

Nu heb ik 'm ook daadwerkelijk gebruikt (met de kap er af) en het werkt goed. Even prutsen met de 2 spateltjes om hem vast te klemmen tussen airco en muur. Daarna goed de fanrol volgespoten met waterstofperoxide 3% en water en het liep allemaal keurig de zak in.

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic