Probleem is dat veel mensen hun huis eerst laten opwarmen. Als je het eerst 28 graden laat worden en dan pas die dingen aanzet staan ze uren/wellicht zelfs dagen te rammen. Als je gewoon zorgt dat de temperatuur binnen constant blijft pruttelt het allemaal lekker laag. Ik heb ze zelfs nu gewoon aan staan. Ja dan gaan ze met dit weer af en toe aan en dan weer uit. Zit vandaag op 3kWh op 3 units vanaf 00.00 uur. Boeien. Zalige lage luchtvochtigheid en nu 22 beneden en boven 21 graden. Als volgende week de temperaturen weer oplopen pruttelt het nog steeds op laag vermogen. Totaal verbruik hier rond de 350kWh (al loopt dat nu wel op naar 400 met die hetere zomers) om te koelen per jaar. Zonnepanelen leveren er 6000 op. Je hebt om te verwarmen veel meer vermogen nodig. met 2 keer een 7 om te koelen kan je een vrieshuis ervan maken.poing schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:24:
[...]
Ja het is een moeilijk topic, ik heb ooit met een professionele HVAC kunnen spelen en herinner me 5kW voor boven nodig te hebben. Ik heb echter nooit rekening gehouden met het trapgat, nu als ook de woonkamer/keuken airco heeft zal de stijgende warmte heel goed mee vallen.
Op een HVAC Facebook groep voor professionelen, las ik veel oververhitte buiten units. Onder bemeten voor de hete weken die we hadden, ze moeten die met tuinslang koelen, anders vielen ze uit. Woonkamers met keuken van 70m² waarvan de airco niet zwaar genoeg was (5kW), hadden ze de woonkamer misschien op temperatuur gehouden, had die 5 volstaan, al waren de meningen verdeeld.
Het is wel zo, met al mijn beton moet ik het koel houden, niet verkoelen.
Verwarmen ga ik enkel in het tussen seizoen doen.
Ah jammer, dan ga ik dat ook maar overslaan. Ik heb zo'n zak gekocht om eronder te hangen die al het vocht opvangt, en zo'n grote plantenspuit met handpomp. Daarmee 3% waterstofperoxide over de coils spuiten zou alle bacteriën en schimmel ook moeten uitmoorden.BastiaanN schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:30:
[...]
Nee, helaas. Ik heb uiteindelijk maar het roostertje en de flaps aan de voorzijde losgehaald zodat ik met de stoomreiniger met een borsteltje er aan de schoepen schoon kon maken. Rotklusje, maar dat is dan wel weer redelijk gelukt.
Hiervoor heb ik bleek geprobeerd (hg schimmelreiniger foam versie) en die er vanuit de onderkant ingespoten met de plastic kap eraf. Werkte wel (schimmel is weg), maar een rotklus, en alles stinkt naar chloor. En bleek (of azijn) is niet zo goed voor metaal dus dat doen we ook maar niet meer.
Verder ook de condensafvoer beter geleid waardoor die nou wel overal afloopt.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Voor mijn mitsubishi electric airco heb ik deze https://protoart.net/product/mitsubishi-electric-air-to-air-cn105-interface-wifi/ sensor aangeschaft en dacht deze even aan te sluiten maar mijn huidige wifi module zit vast met een kabel met 2 draadjes en verdwijnt is de unit. Voor de info van mijn binnen unit zie foto MSZ-AP25VGK. Moet ik mijn complete omkasting eraf halen om de CN105 aan te sluite, te unit hangt op zolder op een onhandige plaats en ik ben al even bezig geweest om de omkasting eraf te halen maar hij komt niet direct los. Daarom eerst maar checken of ik idd deze cn105 op deze manier moet gaan aansluiten.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
Heb je daar een link van?brama schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:47:
[...] Ik heb zo'n zak gekocht om eronder te hangen die al het vocht opvangt
Stukje omkasting eraf en dan aan de rechterkant de metalen kap. Dan zie je de CN105.corsat schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:58:
Voor mijn mitsubishi electric airco heb ik deze https://protoart.net/product/mitsubishi-electric-air-to-air-cn105-interface-wifi/ sensor aangeschaft en dacht deze even aan te sluiten maar mijn huidige wifi module zit vast met een kabel met 2 draadjes en verdwijnt is de unit. Voor de info van mijn binnen unit zie foto MSZ-AP25VGK. Moet ik mijn complete omkasting eraf halen om de CN105 aan te sluite, te unit hangt op zolder op een onhandige plaats en ik ben al even bezig geweest om de omkasting eraf te halen maar hij komt niet direct los. Daarom eerst maar checken of ik idd deze cn105 op deze manier moet gaan aansluiten.
[Afbeelding]
Er zitten onderaan(onder de vanes) van de binnenunit twee schroefjes achter dopjes verstopt. Aan de rechterkant zit er een schroefje op een afdek kapje. Als je dat losschroeft dan komt de hele behuizing naar voren. Daarna kan je er rechts bij om de metalen beschermkap te verwijderen en de module te installeren.
De module zelf verstop je ergens onderin de binnenunit.
Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.
Ik heb zelf een MHI met een mhi-ac-ctrl wifi module. Daar kreeg ik een CN105 verlengkabeltje bij. Om kabeltje te installeren moest inderdaad de kap er helemaal af. Maar als ik er nu fysiek bij moet hoef ik alleen de klep nog open te doen en 1 schroefje los te maken van een zwart kapje aan de voorkant van mijn unit. Daarachter heb ik de module verstopt. Gemak dient de mens.LED-Maniak schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:04:
[...]
Stukje omkasting eraf en dan aan de rechterkant de metalen kap. Dan zie je de CN105.
Er zitten onderaan(onder de vanes) van de binnenunit twee schroefjes achter dopjes verstopt. Aan de rechterkant zit er een schroefje op een afdek kapje. Als je dat losschroeft dan komt de hele behuizing naar voren. Daarna kan je er rechts bij om de metalen beschermkap te verwijderen en de module te installeren.
[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 05-07-2026 13:18 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Dat is bij mitsubishi electric(en een aantal mitsubishi heavy industries modellen) niet mogelijk omdat er geen ruimte is. MHI heeft geen CN105 kabel maar een CNS kabel. Bij een ClimateControl zit bij mitsubishi electric een 30cm lange kabel, dus je hebt wat speling om een mooie plek te vinden. Sommige mensen plakken in dat geval de module aan de zijkant buiten de binnenunit of verstoppen hem onderaan achterin waar ook de koelleidingen lopen.vdr01 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:07:
[...]
Ik heb zelf een MHI met een mhi-ac-ctrl wifi module. Daar kreeg ik een verlengkabeltje bij. Om kabeltje te installeren moest inderdaad de kap er helemaal af. Maar als ik er nu fysiek bij moet hoef ik alleen de klep nog open te doen en 1 schroefje los te maken van een zwart kapje. Daarachter heb ik de module verstopt. Gemak dient de mens.
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 05-07-2026 13:18 ]
Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.
Voor elke eigenwijze @MotorBeast die nauwelijks koeling nodig heeft zijn er een handvol anderen die wel hun airco flink aan het werk zet. Als je het hem vraagt moet je gewoon warmtewerend glas hebben en screens en dan ben je klaar. Of het is PEBKAC, en moet je maar 24/7 koelen.poing schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:24:
[...]
Ja het is een moeilijk topic, ik heb ooit met een professionele HVAC kunnen spelen en herinner me 5kW voor boven nodig te hebben. Ik heb echter nooit rekening gehouden met het trapgat, nu als ook de woonkamer/keuken airco heeft zal de stijgende warmte heel goed mee vallen.
Op een HVAC Facebook groep voor professionelen, las ik veel oververhitte buiten units. Onder bemeten voor de hete weken die we hadden, ze moeten die met tuinslang koelen, anders vielen ze uit. Woonkamers (met keuken) van 70m² waarvan de airco niet zwaar genoeg was (5kW), hadden ze de woonkamer misschien op temperatuur gehouden, had die 5 volstaan, al waren de meningen verdeeld.
Het is wel zo, met al mijn beton moet ik het koel houden, niet verkoelen.
Verwarmen ga ik enkel in het tussen seizoen doen.
Mijn seizoen tot nu toe, het is maar begin juli, is 543 kWh. Ding draait 24/7 dus "eerst op laten warmen" is het probleem niet.
Success met je airco. Op zich kom je met 1x 5 kW boven een heel eind, warmte gaat toch naar boven en als je kan leven met 25°C is de koeling wat je vraagt niet absurd. Overdag is het wat warmer, als de zon weg is kan het zakken tot 21°C in voorbereiding voor volgende dag.
Hier zet ik de setpoint op 23-25°C, hoger tijdens een hittegolf zodat de unit niet "opstijgt". Mijn 5.7 kW multi kan 2500W trekken uit het stopcontact, ik beperk het tot ~1 kW voor geluid en verbruik. Dit is een crappy LG, met een goede 5 kW MHI koel je beter.
Maar ook die hebben een limiet, op de zaak staat er af en toe 1 op full power, 18°C setpoint als hint om maximaal te draaien, zaal wordt 25°C. Monumentaal enkel glas in lood rondom plus zon = VEEL koeling nodig, meer dan de MHI 5 kW plafondonderbouw unit kan bieden op 25 m2. Dat had ik niet verwacht, ding is best wel groot en imposant, goede worp van echt koud lucht, maar nee, hittegolf 1 - MHI 0, tenminste, had het iets kouder gewild en zonder die orkaan aan airflow, dat is erg in your face, dus later fan lager gezet en het is maar iets warmer dan binnen.
Deze: https://www.amazon.nl/dp/B08WWT3KXM
Na reviews van verschillenden gelezen te hebben, leek deze het meest degelijk/makkelijk. Moet 'm wel nog uitproberen.
Mitsubishi electric zou de beste minimale modulatie hebben? Een 7kW zou minstens op 1,3 a 1,45kW moeten kunnen draaien. Dat is niet veel meer dan een 5kW exemplaar (1,0 a 1,2kW).
Het is nu 23°C buiten, soms komt de zon er door. 26°C binnen, alle ramen staan al dagen/nachten open, schoorsteen effect (s’morgens is het binnen goed, tegen de middag is het warm).
Stel ik neem er 2, ééntje boven in de hal en ééntje in de woonkamer. Als die van de woonkamer uit staat, gaat die in de hal sowieso aan meer dan 1,4kW moeten moduleren. Als de zon er door komt, kan die van de woonkamer aan en heeft die ook meer dan 1,4kW nodig. Ja, misschien gebruik ik nooit 2x7kW…, maar ik zit wel safe en ik denk niet dat ze veel gaan pendelen).
Het is nu 23°C buiten, soms komt de zon er door. 26°C binnen, alle ramen staan al dagen/nachten open, schoorsteen effect (s’morgens is het binnen goed, tegen de middag is het warm).
Stel ik neem er 2, ééntje boven in de hal en ééntje in de woonkamer. Als die van de woonkamer uit staat, gaat die in de hal sowieso aan meer dan 1,4kW moeten moduleren. Als de zon er door komt, kan die van de woonkamer aan en heeft die ook meer dan 1,4kW nodig. Ja, misschien gebruik ik nooit 2x7kW…, maar ik zit wel safe en ik denk niet dat ze veel gaan pendelen).
Je kunt niet afgaan op specificatiebladen. Alleen metingen van het stroomverbruik in de praktijk laten zien hoe laag ze kunnen moduleren.
Zoek in dit topic eens op "dasty". Ga je heel veel tips vinden.brama schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:56:
[...]
Deze: https://www.amazon.nl/dp/B08WWT3KXM
Na reviews van verschillenden gelezen te hebben, leek deze het meest degelijk/makkelijk. Moet 'm wel nog uitproberen.
Ik zie het! Bedankt voor de tip. Heb net 5 liter waterstofperoxide 3% in huis gehaaldMotorBeast schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:28:
[...]
Zoek in dit topic eens op "dasty". Ga je heel veel tips vinden.
Nu heb ik 'm ook daadwerkelijk gebruikt (met de kap er af) en het werkt goed. Even prutsen met de 2 spateltjes om hem vast te klemmen tussen airco en muur. Daarna goed de fanrol volgespoten met waterstofperoxide 3% en water en het liep allemaal keurig de zak in.
Onze 4.2 kW dual-split buitenunit gaat terug tot ca 200 W elektrisch. Hoeveel dat thermisch is kan ik niet meten.poing schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:11:
Mitsubishi electric zou de beste minimale modulatie hebben? Een 7kW zou minstens op 1,3 a 1,45kW moeten kunnen draaien. Dat is niet veel meer dan een 5kW exemplaar (1,0 a 1,2kW).
Je moet de ramen ook alleen open zetten zolang het buiten koeler is dan binnen. Daarna weer dicht. En als er veel zon je woning in straalt, kun je beter beginnen met dat te verhinderen (buitenzonwering plaatsen dus).Het is nu 23°C buiten, soms komt de zon er door. 26°C binnen, alle ramen staan al dagen/nachten open, schoorsteen effect (s’morgens is het binnen goed, tegen de middag is het warm).
Uit bovenstaande maak ik op dat je geen bovenverdieping hebt (en dus een appartement). Dan heb je echt geen 7 kW airco nodig. Denk eerder aan iets van 3 kW of zo.Stel ik neem er 2, ééntje boven in de hal en ééntje in de woonkamer. Als die van de woonkamer uit staat, gaat die in de hal sowieso aan meer dan 1,4kW moeten moduleren. Als de zon er door komt, kan die van de woonkamer aan en heeft die ook meer dan 1,4kW nodig. Ja, misschien gebruik ik nooit 2x7kW…, maar ik zit wel safe en ik denk niet dat ze veel gaan pendelen).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Gelukt, module zit erin, temp en rel vochtigheids sensor geconnect en w cn105 module zit op mijn wifi netwerk. Ik dacht dat het integreren in HA via MQTT zoals met mijn warmtepomp dan een easy to go was maar dat is toch anders want ik krijg hem niet geconnected,mis blijkbaar nog iets want ik krijg zoveel vragen in het MQTT toevoegen menu waar ik niet uitkom en dan ook vast loop.LED-Maniak schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:04:
[...]
Stukje omkasting eraf en dan aan de rechterkant de metalen kap. Dan zie je de CN105.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
Krijg net een mail dat er een update is voor de firmware van melcloud. Heeft iemand een idee wat daar veranderd? Heb weinig zin om alles weer opnieuw te moeten instellen, gekoppeld aan homey.
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026
Als je een mqtt broker hebt draaien dan moet het niet anders zijn. Gebruikersnaam, wachtwoord, poort en url invullen en klaar.corsat schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:36:
[...]
Gelukt, module zit erin, temp en rel vochtigheids sensor geconnect en w cn105 module zit op mijn wifi netwerk. Ik dacht dat het integreren in HA via MQTT zoals met mijn warmtepomp dan een easy to go was maar dat is toch anders want ik krijg hem niet geconnected,mis blijkbaar nog iets want ik krijg zoveel vragen in het MQTT toevoegen menu waar ik niet uitkom en dan ook vast loop.
Hier staat onder andere een MXZ-5F102VF en neemt regelmatig met 400W genoegen... Dacht ook wel 250-300W gezien te hebben, maar dat weet ik niet zeker. Dus ja: ME kan zeker ver terug, hoe het bij andere A-merken is weet ik niet.poing schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:11:
Hou er rekening mee dat een binnenunit met de hoogste afgifte klasse vrijwel hetzelfde is als die met de kleinste afgifte klasse. Een 'zwaardere' komt dus neer op een hogere ventilator snelheid en meer geluid. Een wat luxer model 2,5-3,5kW is in het algemeen behoorlijk stil, een 5kW-er die zijn maximale afgifte probeert te halen hoor je wel wat meer.
Als de buitenunit een flinke condensor (lees: grote afmeting van de airco) heeft en een vrij recent model compressor en aansturing dan is die vaak het meest efficiënt en ook wat stiller.
Pendelen hangt in mijn ervaring meer af van hoe ver de buitenunit 'terug' kan dan welke capaciteit binnenuit je neemt. Zou het gaan pendelen kun je altijd eerst proberen een deur extra open te zetten.
PS Ik heb het over opgenomen elektrisch vermogen, zoek eens naar de "combination table" van de MXZ, dan krijg je een goed idee van de verschillen en het minimum/maximum.
[ Voor 6% gewijzigd door kimjansen op 06-07-2026 14:29 ]
Speed kills, but beauty lives forever...
Ook @Andrehj wijst je op een veel te hoog vermogen. 2 x 7kW is volkomen overkill.NB: je moet je ramen ook niet overdag open zetten. Toen ik geen L/L had open om 23.00 uur en weer dicht om 07.00 uur. Pas als de buitentemperatuur onder de temperatuur binnen komt ramen open. Je haalt overdag alleen maar warme lucht naar binnen.poing schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:11:
Ik haal 100W met mijn Daikins.kimjansen schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Hier staat onder andere een MXZ-5F102VF en neemt regelmatig met 400W genoegen... Dacht ook wel 250-300W gezien te hebben, maar dat weet ik niet zeker. Dus ja: ME kan zeker ver terug, hoe het bij andere A-merken is weet ik niet.
Hou er rekening mee dat een binnenunit met de hoogste afgifte klasse vrijwel hetzelfde is als die met de kleinste afgifte klasse. Een 'zwaardere' komt dus neer op een hogere ventilator snelheid en meer geluid. Een wat luxer model 2,5-3,5kW is in het algemeen behoorlijk stil, een 5kW-er die zijn maximale afgifte probeert te halen hoor je wel wat meer.
Als de buitenunit een flinke condensor (lees: grote afmeting van de airco) heeft en een vrij recent model compressor en aansturing dan is die vaak het meest efficiënt en ook wat stiller.
Pendelen hangt in mijn ervaring meer af van hoe ver de buitenunit 'terug' kan dan welke capaciteit binnenuit je neemt. Zou het gaan pendelen kun je altijd eerst proberen een deur extra open te zetten.
PS Ik heb het over opgenomen elektrisch vermogen, zoek eens naar de "combination table" van de MXZ, dan krijg je een goed idee van de verschillen en het minimum/maximum.
Dat zegt ook niet zoveel; mijn seizoen zit ook al op 415kWh koelen. Hoogste dagverbruik wat ik ooit gezien heb is 27,9kWh op 24 juni 2026; gemiddeld over 24 uur komt dat op 1,16kW. Maximaal elektrisch vermogen van mijn Daikin 4MX68 is 3,12kW dus gemiddeld nog geen 40% load. Op de meeste meer gemiddelde dagen van de zomer staat hij op 200W-600W te pruttelen.w00key schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:05:
Voor elke eigenwijze @MotorBeast die nauwelijks koeling nodig heeft zijn er een handvol anderen die wel hun airco flink aan het werk zet. Als je het hem vraagt moet je gewoon warmtewerend glas hebben en screens en dan ben je klaar. Of het is PEBKAC, en moet je maar 24/7 koelen.
Mijn seizoen tot nu toe, het is maar begin juli, is 543 kWh. Ding draait 24/7 dus "eerst op laten warmen" is het probleem niet.
Dit is een vrijstaande woning van 200m2 met rondom glas inclusief schuifpui van 5 meter pal op zuid en zonder enige zonwering. Wel goed geisoleerd en ventilatie met WTW, ramen open zetten doe ik verder niets mee. Bovenverdieping de hele zomer op 20 graden en beneden wordt het dan zonder actieve koeling niet warmer dan 23 graden.
2x7kW voor een normale/gemiddelde woning is absurd. Heel veel ervaringen/vuistregels bij airco's zijn allemaal gebaseerd op ad-hoc koelen.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 06-07-2026 15:16 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Na het lezen van jouw reactie ook maar weer de airco's aangezet op 22C beneden en 21C boven. Nu merk ik dat de buitenunit soms ineens flink wat vibrerend lawaai maakt voor een seconde of 10. Er zitten wel anti vibratie dopjes op de beugel (hij is gemonteerd in de muur). Is dit normaal? Of is er wellicht toch iets verkeerd qua montage?MotorBeast schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:31:
[...]
Probleem is dat veel mensen hun huis eerst laten opwarmen. Als je het eerst 28 graden laat worden en dan pas die dingen aanzet staan ze uren/wellicht zelfs dagen te rammen. Als je gewoon zorgt dat de temperatuur binnen constant blijft pruttelt het allemaal lekker laag. Ik heb ze zelfs nu gewoon aan staan. Ja dan gaan ze met dit weer af en toe aan en dan weer uit. Zit vandaag op 3kWh op 3 units vanaf 00.00 uur. Boeien. Zalige lage luchtvochtigheid en nu 22 beneden en boven 21 graden. Als volgende week de temperaturen weer oplopen pruttelt het nog steeds op laag vermogen. Totaal verbruik hier rond de 350kWh (al loopt dat nu wel op naar 400 met die hetere zomers) om te koelen per jaar. Zonnepanelen leveren er 6000 op. Je hebt om te verwarmen veel meer vermogen nodig. met 2 keer een 7 om te koelen kan je een vrieshuis ervan maken.
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
MotorBeast schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:48:
[...]
Ook @Andrehj wijst je op een veel te hoog vermogen. 2 x 7kW is volkomen overkill.
Ok vergelijkbare woning, bedankt voor de info. Hier een vrijstaande woning van 2 verdiepingen. Oppervlakte 165m² beneden en 165m² boven, alleen dat de 2de verdieping volledig onder het dak zit. 6 meter schuifraam op het zuiden, WTW, 3v glas met screens of rolluiken, verder super goed geïsoleerd (26cm).assje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:13:
[...]
Dit is een vrijstaande woning van 200m2 met rondom glas inclusief schuifpui van 5 meter pal op zuid en zonder enige zonwering. Wel goed geisoleerd en ventilatie met WTW, ramen open zetten doe ik verder niets mee. Bovenverdieping de hele zomer op 20 graden en beneden wordt het dan zonder actieve koeling niet warmer dan 23 graden.
2x7kW voor een normale/gemiddelde woning is absurd. Heel veel ervaringen/vuistregels bij airco's zijn allemaal gebaseerd op ad-hoc koelen.
Ik weet niet welk type je precies hebt, dat is voor een beetje vergelijk wel handig om te noemen? Die hier is in ieder geval een multi-5 met 10,2kW koelcapaciteit, net even gekeken en tot 250W gaat hij in ieder geval terug.
Er hangen hier ook al jaren nog een single 3,5kW en een 5kW, maar daar ben ik nog niet aan toe kunnen komen om die op de kWh meters aan te sluiten dus kan ik niks over zeggen.
1 4,2kW single en een duosplit 5kW voor boven waar een 2 en 2,5 aan hangen.kimjansen schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:14:
[...]
Ik weet niet welk type je precies hebt, dat is voor een beetje vergelijk wel handig om te noemen? Die hier is in ieder geval een multi-5 met 10,2kW koelcapaciteit, net even gekeken en tot 250W gaat hij in ieder geval terug.
Er hangen hier ook al jaren nog een single 3,5kW en een 5kW, maar daar ben ik nog niet aan toe kunnen komen om die op de kWh meters aan te sluiten dus kan ik niks over zeggen.
Ik doe totaal 140m2 en op de zolder hangt een 2,5. Verdieping lager een 2 en dus beneden een 4,2 maar dat vermogen was voor verwarmen. Woning uit 1978. Wel nageisoleerd oa dak met 14 cm glaswol. Maar daarom heb ik ook L/L nodig. Krijg mijn woning echt niet meer koel met ramen open. Winter top isolatie, zomer warmte eenmaal binnen niet meer koel te krijgen. Maak anders eens een warmteverlies berekening. Heb echt nog nooit iemand gezien hier die meer vermogen nodig had voor koelen dan voor verwarmen. https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekeningpoing schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:43:
[...]
[...]
Ok vergelijkbare woning, bedankt voor de info. Hier een vrijstaande woning van 2 verdiepingen. Oppervlakte 165m² beneden en 165m² boven, alleen dat de 2de verdieping volledig onder het dak zit. 6 meter schuifraam op het zuiden, WTW, 3v glas met screens of rolluiken, verder super goed geïsoleerd (26cm).
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 06-07-2026 16:42 ]
Als het montage zou zijn zou je het volgens mij continue moeten horen. Hoe vaak komt dat voor dat geluid? Vreemd.Santee schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:40:
[...]
Na het lezen van jouw reactie ook maar weer de airco's aangezet op 22C beneden en 21C boven. Nu merk ik dat de buitenunit soms ineens flink wat vibrerend lawaai maakt voor een seconde of 10. Er zitten wel anti vibratie dopjes op de beugel (hij is gemonteerd in de muur). Is dit normaal? Of is er wellicht toch iets verkeerd qua montage?
Bouw-energie heb ik veel gebruikt. Ik kwam uit op 5kW, maar een huis verwarm je ook met computers, tv, koken, mensen, ... dat merk je onmiddellijk in het bureau, de keuken of woonkamer. Het mag vriezen, als er bezoek komt werkt de CV niet, het is zelfs te warm na het koken (we zijn al met 5, een totaal van 10 is niet uitzonderlijk).MotorBeast schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:36:
[...]
1 4,2kW single en een duosplit 5kW voor boven waar een 2 en 2,5 aan hangen.
https://heat-box.be/ was de tool die ik ooit gebruikte om de koel last te berekenen, geen idee waarom die vandaag (sinds jaren) nog eens een nieuwsbrief stuurden. Heb nog eens een proef abonnement genomen en kwam tot de volgende conclusie:
Geen computers, ovens, droogkast, ... geen mensen: 5kW voor heel het huis. (21° binnen, 30° buiten). Een paar computers, tv, koken, 8 mensen er bij... 10kW. Bij extreme temperaturen (paar uren 35°C): 11kW, maar laat ons dan niet koken en dan kom ik terug uit op 10kW.
Dus ja; 2x5kW is voldoende en als het te weinig is, moeten er maar een paar mensen op stap gaan. Uiteindelijk komt winter & zomer inderdaad op hetzelfde neer
Was volgens mij alkeen voor de wifi modules merk er niets van.Elac schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:54:
Krijg net een mail dat er een update is voor de firmware van melcloud. Heeft iemand een idee wat daar veranderd? Heb weinig zin om alles weer opnieuw te moeten instellen, gekoppeld aan homey.
Let er op dat het bij verwarmen heel anders uit kan pakken dan bij koelen. Als beginpunt zijn die uitkomsten wel aardig, maar probeer ook een inschatting te maken van de zoninval, tot nu toe heb ik er nog geen enkele gevonden die daar goed rekening mee kan houden. Als je goed warmtewerend glas hebt of niet zo veel raampartijen dan zit je er vast wel prima mee. Maar als je nu al zou merken dat in een ruimte voornamelijk door zoninval de temperatuur omhoog schiet en je hebt geen mogelijkheden of zin om dit in te perken dan zou ik daar zeker niet krap bemeten. Je krijgt het daarna wel weer koel, maar zo'n korte piek is lastig mee te dealen en het hangt daarnaast ook een beetje van je wensen en verwachtingen af.poing schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:11:
[...]
Bouw-energie heb ik veel gebruikt. Ik kwam uit op 5kW, maar een huis verwarm je ook met computers, tv, koken, mensen, ... dat merk je onmiddellijk in het bureau, de keuken of woonkamer. Het mag vriezen, als er bezoek komt werkt de CV niet, het is zelfs te warm na het koken (we zijn al met 5, een totaal van 10 is niet uitzonderlijk).
https://heat-box.be/ was de tool die ik ooit gebruikte om de koel last te berekenen, geen idee waarom die vandaag (sinds jaren) nog eens een nieuwsbrief stuurden. Heb nog eens een proef abonnement genomen en kwam tot de volgende conclusie:
Geen computers, ovens, droogkast, ... geen mensen: 5kW voor heel het huis. (21° binnen, 30° buiten). Een paar computers, tv, koken, 8 mensen er bij... 10kW. Bij extreme temperaturen (paar uren 35°C): 11kW, maar laat ons dan niet koken en dan kom ik terug uit op 10kW.
Dus ja; 2x5kW is voldoende en als het te weinig is, moeten er maar een paar mensen op stap gaan. Uiteindelijk komt winter & zomer inderdaad op hetzelfde neer, maar in de winter zijn de extra "verwarmers" mooi meegenomen en in de zomer moet er extra gekoeld worden.
Hier staat bijvoorbeeld 2x 5kW in de serre en nog is dat niet genoeg om het op temperatuur te houden, het is natuurlijk wel een heel stuk behaaglijker. Die serre staat een beetje op het zuidoosten/oosten, dus pas in de middag als het buiten al op het warmst is en de zon een heel stuk lager staat valt dat binnen op de vloer en wanden...
Dat dus. Zoveel mensen, zoveel wensen. De ene huis redt het met 200W, hier schiet het vaak naar 2 kW (geen demand control op LG) als je de 2e of 3e unit aanzet tot ze allemaal op of onder serpoint komen.
Dat 24/7 koelen kan makkelijk met een bescheiden unit - klopt meestal. Maar als OP roept dat het veel te warm is binnen moet je een klasse groter.
Pre-cooling is nu begonnen door een graad lager te zetten. Vanaf donderdag wordt het weer heet, hopelijk geen 24+ kWh dagen dit keer.
Dat 24/7 koelen kan makkelijk met een bescheiden unit - klopt meestal. Maar als OP roept dat het veel te warm is binnen moet je een klasse groter.
Pre-cooling is nu begonnen door een graad lager te zetten. Vanaf donderdag wordt het weer heet, hopelijk geen 24+ kWh dagen dit keer.
Goede isolatie lijkt dan toch wel uit te maken. Hier koel ik ook het hele huis op m'n sloffen met een 4 kW daikin buiten unit (zie sig) ondanks vele m2 aan glas op zuid en een hele westgevel blootgesteld aan de middag-/avondzon. Op z'n ergst afgelopen hittegolf onder de 20 kWh in de Daikin app aan verbruik gezien en iets boven de 1 kW elektrisch opgenomen vermogen op het heetst/hoogste zoninval van de dag.
Maar zoals @MotorBeast koel ik hier ook niet ad hoc. Valt me nog mee dat juni maar 145 kWh getrokken heeft. Het leek veel heter dan vorig jaar maar toen was het 140 in juli.
Maar zoals @MotorBeast koel ik hier ook niet ad hoc. Valt me nog mee dat juni maar 145 kWh getrokken heeft. Het leek veel heter dan vorig jaar maar toen was het 140 in juli.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Heb ik ook ontvangen maar bij mij ging het om de wifi modules van de airco’s en die zijn inmiddels geupdate.Elac schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:54:
Ik heb mosquito MQTT op mijn ha draaien maar dat moet toch zonder issues en zoals jij schrijft werken maar ik krijg zoveel vragen voor het connecten waar ik dus voorlopig niet uitkom. Vandaag nog maar eens gaan stoeien. En inmiddels gelukt en in ha werkend gekregen.LED-Maniak schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:02:
[...]
Als je een mqtt broker hebt draaien dan moet het niet anders zijn. Gebruikersnaam, wachtwoord, poort en url invullen en klaar.
[ Voor 5% gewijzigd door corsat op 07-07-2026 18:09 ]
Ik wil zelf een airco ophangen op de slaapkamer en daarna in bedrijf laten stellen, geen haast, en het trace qua leiding kan ik dan mooi wegwerken, over de vliering, achter een schuine wand, door de leidingkoof, en dan vlak naast de buitenunit boor ik hem naar buiten.
Dit was een beetje mijn gedachten;
Maar een kanaalunit zou ook erg mooi zijn, lekker onopvallend weg te werken op de vliering. Daar wil ik best wat bergruimte voor opofferen, maar ik zie 2 nadelen; fors groter/zwaarder, en eigenlijk ook een stuk duurder ten opzichte van een MHI SRK35ZS.
Wat dan wel weer een plus is, is dat ik dan nog een kleine aftakking kan maken naar de kamer er naast, mijn mancave
Dit was een beetje mijn gedachten;
Members only:
Meteen wat hoogteverschil ivm condensafvoer, en sowieso hangt hij daar aardig uit het zicht en lekker hoog, daar waar de warme lucht naartoe gaat.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Maar een kanaalunit zou ook erg mooi zijn, lekker onopvallend weg te werken op de vliering. Daar wil ik best wat bergruimte voor opofferen, maar ik zie 2 nadelen; fors groter/zwaarder, en eigenlijk ook een stuk duurder ten opzichte van een MHI SRK35ZS.
Wat dan wel weer een plus is, is dat ik dan nog een kleine aftakking kan maken naar de kamer er naast, mijn mancave
[ Voor 0% gewijzigd door _ferry_ op 08-07-2026 22:46 . Reden: typo srf-srk ]
@_ferry_ ik zou wel de minimale ruimte vrijlaten naast en boven de unit, zoals aangegeven in de handleiding. Anders weet ik niet of je de fanrol er ooit uit krijgt, mocht dat nodig zijn.
Ik neem aan dat het een schuin dak is? Kan je niet een gat naar rechts en dan onder de pannen de leidingen naar beneden? Scheelt wellicht slopen? Condens voer je af in de goot.
Een SRF zou ik daar niet ophangen. Dat is het vloermodel.
[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 08-07-2026 22:08 ]
Ik zou hem ook niet zo hoog ophangen. Afgezien van het esthetische heb je er eigenlijk niet zoveel aan. Het duurt alleen maar langer voor de tent afgekoeld is.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja, een schuin dak, het zou inderdaad wat sloopwerk kunnen schelen, maar dat staat toch nog op de planning voor die aanliggende ruimte. Dus makkelijker dan pannen en PV panelen opwippen.LED-Maniak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:07:
Ik neem aan dat het een schuin dak is? Kan je niet een gat naar rechts en dan onder de pannen de leidingen naar beneden? Scheelt wellicht slopen? Condens voer je af in de goot.
Typo inderdaad, had de SRK moeten zijn.
En inderdaad, wel de hoogte er boven vrij houden (15cm las ik). Helemaal in de nok hoeft niet, maar halverwege is denk ik ook niet mooi, dan misschien net boven die plint die er loopt, dat oogt ook wel goed/logisch.
Vloermodel geen optie? Hier hebben we de radiator weg gehaald en daar een airco voor teruggeplaatst.
Dit!! Zo'n fan van vloermodellen geworden. Ook een betere WAF tot nog toe.STIMPPYYY schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:27:
Vloermodel geen optie? Hier hebben we de radiator weg gehaald en daar een airco voor teruggeplaatst.
Hier ook vloermodel, en het koelen gaat eigenlijk ook heel goed.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Als iemand een vloermodel kan linken die de WAF/PAF haalt zie ik het graag tegemoet.
Ik zie alleen vloermodellen met een design uit de jaren 80/90.
Smaak is persoonlijk maar Daikin en Panasonic zien er redelijk uit. Heb zelf de Panasonic. De MIH verschrikkelijk jaren 80/90 en daarom niet gekozen.Kodess schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:01:
Als iemand een vloermodel kan linken die de WAF/PAF haalt zie ik het graag tegemoet.
Vind mijn Daikin vloermodel mooier dan een T22 raditor. De wandmodellen zijn trouwens ook niet mooier of lelijker dan een vloermodel. Bijzonder statement
[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 09-07-2026 16:10 ]
80/90 is retro heMad_Manic schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Smaak is persoonlijk maar Daikin en Panasonic zien er redelijk uit. Heb zelf de Panasonic. De MIH verschrikkelijk jaren 80/90 en daarom niet gekozen.
Mij konden ze ook niet echt bekoren qua looks, maar dat verschilt per merk en ook de lokatie waar hij komt.
Daarnaast heb ik eigenlijk maar 1 muur waar die zou kunnen. En dat is de muur naast het bed. Dus als hij in de avond/nacht aan staat is geluid/wind eerder een dingetje dan met een wandunit die op 2,5m hoogte hangt. En er hangt onder het kozijn al een flinke Jaga omdat we verwarmen met een L/W warmtepomp.
Daarnaast heb ik eigenlijk maar 1 muur waar die zou kunnen. En dat is de muur naast het bed. Dus als hij in de avond/nacht aan staat is geluid/wind eerder een dingetje dan met een wandunit die op 2,5m hoogte hangt. En er hangt onder het kozijn al een flinke Jaga omdat we verwarmen met een L/W warmtepomp.
[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 09-07-2026 20:14 ]
Vraagje. We zijn ons aan het verdiepen in airco's. Offerte liggen voor LG en Mitsubitsi. Nu gaf de verkoper aan dat de wifi (modules) van Mitsu niet erg lekker werken. Nu zitten we hier op tweakers. Is dit goed te omzeilen? Werkt dit bij jullie wel goed? Het liefst zie ik de boel in HA verschijnen en kan er daar ook lekker mee pielen. Mitsu schijnt het betere merk te zijn echter in veel geklooi met Wifi heb ik dan geen zin in.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
v&a aangeboden: Mitsubishi Electric - Smart airco wifi module met draadloze temperatuur sensorDevke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:55:
Vraagje. We zijn ons aan het verdiepen in airco's. Offerte liggen voor LG en Mitsubitsi. Nu gaf de verkoper aan dat de wifi (modules) van Mitsu niet erg lekker werken. Nu zitten we hier op tweakers. Is dit goed te omzeilen? Werkt dit bij jullie wel goed? Het liefst zie ik de boel in HA verschijnen en kan er daar ook lekker mee pielen. Mitsu schijnt het betere merk te zijn echter in veel geklooi met Wifi heb ik dan geen zin in.
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
De standaard app van mhi werkt dramatisch inderdaad. Maar de HA integratie via HACS werkt prima via de standaard wifi van de MHI. Ik bedien mijn aircos op deze manier. Zowel handmatig als geautomatiseerd.Devke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:55:
Dat is mooi. Ik begreep dat je makkelijk kunt aansturen met een afstandsbediening maar dat app en wifi niet optimaal zijn. Eerlijk verhaal denk ik. Als Wifi daar dus wel werkt icm de integratie im HACS dan zou ik al dik tevreden zijn qua aansturing. Kan er zelf wel het e.a omheen automatiseren. Electronisch gepiel is niet mijn sterkste kant.BigSurf schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:26:
[...]
De standaard app van mhi werkt dramatisch inderdaad. Maar de HA integratie via HACS werkt prima via de standaard wifi van de MHI. Ik bedien mijn aircos op deze manier. Zowel handmatig als geautomatiseerd.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Welke integratie in HACS is het? Wellicht zoek ik ff verkeerd.BigSurf schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:26:
[...]
De standaard app van mhi werkt dramatisch inderdaad. Maar de HA integratie via HACS werkt prima via de standaard wifi van de MHI. Ik bedien mijn aircos op deze manier. Zowel handmatig als geautomatiseerd.
Devke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:56:
[...]
Welke integratie in HACS is het? Wellicht zoek ik ff verkeerd.
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Ik heb de Mitsubishi Electric hangen sinds 2023 en nog nooit problemen met de wifi gehad. Ik stuur hem aan via homey en de melcloud app. Heb ook de remote sensor er aan van @LED-Maniak, wel een eerdere versie.Devke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:55:
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026
Er zijn mensen die wel eens problemen hebben met de MHI wifi module en integratie omdat de wifi module regelmatig herstart, waardoor dat ook niet perfect betrouwbaar is. Het is wel een leuke manier om kennis te maken met integratie met HA en bediening van de airco.Devke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:29:
[...]
Dat is mooi. Ik begreep dat je makkelijk kunt aansturen met een afstandsbediening maar dat app en wifi niet optimaal zijn. Eerlijk verhaal denk ik. Als Wifi daar dus wel werkt icm de integratie im HACS dan zou ik al dik tevreden zijn qua aansturing. Kan er zelf wel het e.a omheen automatiseren. Electronisch gepiel is niet mijn sterkste kant.
De door de anderen al aangehaalde climatecontrol kan direct door de installateur geinstalleerd worden. Mocht hij inkopen bij Stulz Group(grootste importeur in Nederland van MHI) dan kan hij die module daar voor jou aanschaffen. Artikelnummer 116809. Dan hoef je zelf niets electronisch te doen en is goedkoper dan de WF-RAC van mitsubishi. Krijg je direct meer functionaliteit voor terug.
De wifi module bij mij herstart alleen bij een software update. Voor de rest gern probleem mee. Altijd verbinding super stabiel. Kan mij voorstellen als die te ver van de router staat dat je problemen krijgt. Draait hier nu meer dan 2 jaren.LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 01:51:
[...]
Er zijn mensen die wel eens problemen hebben met de MHI wifi module en integratie omdat de wifi module regelmatig herstart, waardoor dat ook niet perfect betrouwbaar is. Het is wel een leuke manier om kennis te maken met integratie met HA en bediening van de airco.
De door de anderen al aangehaalde climatecontrol kan direct door de installateur geinstalleerd worden. Mocht hij inkopen bij Stulz Group(grootste importeur in Nederland van MHI) dan kan hij die module daar voor jou aanschaffen. Artikelnummer 116809. Dan hoef je zelf niets electronisch te doen en is goedkoper dan de WF-RAC van mitsubishi. Krijg je direct meer functionaliteit voor terug.
Vervolg vraag is dan eigenlijk hoe de ervaring is met LG? Er zit niet super veel verschil in de offertes qua functionaliteit maar het prijsverschil is wel groot vind ik. Waardoor ik toch sneller naar LG neig.
De LG buitenunits zijn berucht dat ze meer herrie maken.Devke schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:52:
Vervolg vraag is dan eigenlijk hoe de ervaring is met LG? Er zit niet super veel verschil in de offertes qua functionaliteit maar het prijsverschil is wel groot vind ik. Waardoor ik toch sneller naar LG neig.
Ik heb zelf gekozen voor een MHI hyper inverter (ZSX), ding is echt heel stil.
De COP blijft hoger bij lagere temperaturen. Dit is natuurlijk vooral relevant als je er (primair) mee gaat verwarmen.
Wat ik zie is dat de wifi module elk uur een keer opnieuw verbinding maakt met wifi.
Ik heb daar verder geen last van, maar ik heb dan ook (nog) geen integraties met HA. De app is wat simpel maar doet wat het moet doen.
Ik heb er ook een Climate Control ingezet met externe temperatuur sensor. Als ik de unit in HA zou willen zetten, ga ik dat met deze module doen.
Ik heb zelf wat gezocht op geluid en dan zitten ze beide heel strak naast elkaar. Scheelt 1 hooguit 2 dB. Dat verbaasde me. Vandaar ook die serieuze afweging. Zelfs wat in het voordeel van LG.hvwees schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:27:
[...]
De LG buitenunits zijn berucht dat ze meer herrie maken.
Ik heb zelf gekozen voor een MHI hyper inverter (ZSX), ding is echt heel stil.
De COP blijft hoger bij lagere temperaturen. Dit is natuurlijk vooral relevant als je er (primair) mee gaat verwarmen.
Wat ik zie is dat de wifi module elk uur een keer opnieuw verbinding maakt met wifi.
Ik heb daar verder geen last van, maar ik heb dan ook (nog) geen integraties met HA. De app is wat simpel maar doet wat het moet doen.
Ik heb er ook een Climate Control ingezet met externe temperatuur sensor. Als ik de unit in HA zou willen zetten, ga ik dat met deze module doen.
Mitsubishi Electric of Mitsubishi Heavy Industries? Dat zijn namelijk twee verschillende merken.Devke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:55:
Vraagje. We zijn ons aan het verdiepen in airco's. Offerte liggen voor LG en Mitsubitsi.
Maar zoals inmiddels ook al aangehaald een Climate Control erin zetten is een fluitje van een cent. En dat kan in beide Mitsubishi merken, maar ook LG bijvoorbeeld.
Daikin WiFi werkt prima. App is ook goed. Wellicht is dat ook interssant?
2dB is behoorlijk hoor. 3dB is voor het gehoor 2x zo luid. (Want logaritmische schaal) zie reactie hieronderDevke schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:30:
[...]
Ik heb zelf wat gezocht op geluid en dan zitten ze beide heel strak naast elkaar. Scheelt 1 hooguit 2 dB. Dat verbaasde me. Vandaar ook die serieuze afweging. Zelfs wat in het voordeel van LG.
[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 10-07-2026 14:00 ]
FTFYelektriekert schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:22:
[...]
2dB is behoorlijk hoor. 3dB is voor het gehoor 2x zo luid. (Want logaritmische schaal)
3dB is meetbaar 2x zo luid. Voor je gehoor (wat je waarneemt) heb je (heel grof geschat) 10dB nodig om 2x zo luid te klinken.
Hoe luid het daarwerkelijk klinkt, is ook erg afhankelijk van de toonhoogte en dergelijke.
[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 10-07-2026 10:48 ]
LG buitenunits zijn wat kleiner/lichter waardoor de fan harder moet werken. Dat heeft effect op de geluidsproductie. Of dit een probleem is ligt er aan waar je hem gaat installeren.
.hvwees schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:35:
[...]
Mitsubishi Electric of Mitsubishi Heavy Industries? Dat zijn namelijk twee verschillende merken.
Maar zoals inmiddels ook al aangehaald een Climate Control erin zetten is een fluitje van een cent. En dat kan in beide Mitsubishi merken, maar ook LG bijvoorbeeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 10-07-2026 11:32 ]
Het is juist de LG die minder geluid maakt tov MIB.elektriekert schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:22:
[...]
2dB is behoorlijk hoor. 3dB is voor het gehoor 2x zo luid. (Want logaritmische schaal)
Welke twee units vergelijk je? Ben wel benieuwdDevke schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:33:
[...]
Het is juist de LG die minder geluid maakt tov MIB.
Duo Mitsubishi heavy industrie srk35 12/12/17 met binnendeel Mitsubishi SRK 35LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Welke twee units vergelijk je? Ben wel benieuwd
DUO LG 12/12/17 met binnendeel LG PZ 12 NYN
Het zal niet veel schelen, maar van die twee zou de MHI toch wel net iets stiller moeten zijn?
En zeker bij verwarmen als het vriest.
En zeker bij verwarmen als het vriest.
[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 10-07-2026 13:44 ]
Even een sanity check voor mijzelf.
Willen de mensen met een Daikin airco installatie eens naar het volgende filmpje luisteren. Ik heb zojuist de installateur over de vloer gehad, en met veel moeite schiet hij een ticket in bij daikin. Want hij herkend dit als normaal. Ik zeker niet. In een slaapkamer mega irritant
- het is hard opgenomen, maar is natuurlijk niet zo heel hard
- unit is op STIL stand - je hoort de fan.
Alle andere bijgeluiden vind ik niet normaal, en die komen na een uur of 3 opzetten, in de stilte van de nacht. Hij zegt dat is het gas, wat naar vloeistof gaat door de koeling. Zet ik de unit beneden erbij aan, dan gaat hij een stapje harder de unit - maar is het geluid weg.
https://streamable.com/v5rs7c
https://streamable.com/g7cqr3
Het is een daikin perfera 2kw, beneden heb ik een stylish. Als ik ze samen aan heb is het geluidje dus weg. Maar goed dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Er zijn behoorlijke problemen geweest met gas lekkage in het begin. De units hebben zelfs vrij lang zonder gas in het systeem gedraaid.
Willen de mensen met een Daikin airco installatie eens naar het volgende filmpje luisteren. Ik heb zojuist de installateur over de vloer gehad, en met veel moeite schiet hij een ticket in bij daikin. Want hij herkend dit als normaal. Ik zeker niet. In een slaapkamer mega irritant
Alle andere bijgeluiden vind ik niet normaal, en die komen na een uur of 3 opzetten, in de stilte van de nacht. Hij zegt dat is het gas, wat naar vloeistof gaat door de koeling. Zet ik de unit beneden erbij aan, dan gaat hij een stapje harder de unit - maar is het geluid weg.
Het is een daikin perfera 2kw, beneden heb ik een stylish. Als ik ze samen aan heb is het geluidje dus weg. Maar goed dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Er zijn behoorlijke problemen geweest met gas lekkage in het begin. De units hebben zelfs vrij lang zonder gas in het systeem gedraaid.
Heb een aantal keren het filmpje beluisterd, ik weet niet precies waar ik naar moet luisteren, maar krijg wel een idee erbij (dat vreemde gegalm en een soort klop).ppeterr schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:59:
Hoe dan ook, ik herkin dit niet bij mijn multi split opstelling. 1 daarvan is een Perfera wandmodel en de ander een vloermodel (beide 2.5kW). En zeker het vloermodel is niet te horen. Sowieso geen gekke bijgeluiden.
Ik heb wel alles op automatisch gezet onlangs.
Het klinkt als een krakende en zuchtende koelkast van 15 jaar oud.STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:23:
[...]
Heb een aantal keren het filmpje beluisterd, ik weet niet precies waar ik naar moet luisteren, maar krijg wel een idee erbij (dat vreemde gegalm en een soort klop).
Hoe dan ook, ik herkin dit niet bij mijn multi split opstelling. 1 daarvan is een Perfera wandmodel en de ander een vloermodel (beide 2.5kW). En zeker het vloermodel is niet te horen. Sowieso geen gekke bijgeluiden.
Nee herken het niet, neem aan dat Daikin service team hetzelfde zal zeggen.ppeterr schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:24:
[...]
Het klinkt als een krakende en zuchtende koelkast van 15 jaar oud.
Heb je toevallig een erg korte leidinglengte tussen binnen- en buitenunit? Heb wel eens gehoord dat een airco binnenunit dan meer sissende geluiden gaat maken.STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:32:
[...]
Nee herken het niet, neem aan dat Daikin service team hetzelfde zal zeggen.
Het is natuurlijk een beetje gechargeerd als ik het vergelijk met een oude koelkast, want het is wel redelijk zachtjes. Maar in een slaapkamer, midden in de nacht klinkt het alsof er iemand in de kamer geluidjes staat te maken. Maar jij schrijft "bijgeluidjes" en dat is eigenlijk wel een juiste omschrijving.STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:32:
[...]
Nee herken het niet, neem aan dat Daikin service team hetzelfde zal zeggen.
De installateur riep al vrij snel "ja dat is normaal". Ik had nog iets achter de hand, en dat was het inschakelen van de unit beneden, en dan is het geluid weg. Beetje vage verklaring kreeg ik daarna...
Maar goed, eens zien hoe Daikin dit op pakt.
Mijn vloermodel heeft rond de 2-3 meter (vermoed 2,5 meter) leidingwerk en de unit beneden rond de 3 meter leidingwerk.Mad_Manic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Heb je toevallig een erg korte leidinglengte tussen binnen- en buitenunit? Heb wel eens gehoord dat een airco binnenunit dan meer sissende geluiden gaat maken.
Ik heb wel twee lekkages gehad waardoor de multi niet meer of nauwelijks werkte. De eerste keer is er bijgevuld, daarna twee weken later weer problemen. Tweede keer bijgevuld (probleem was binnenunit beneden), daarna merkte ik dat de airco niet zo koud werd als voorheen, ondanks dat bij testen bleek dat vulmiddel correct was. Monteur is direct teruggekomen en nogmaals vulmiddel gechecket en na controle bleek er teveel inzitten. Sindsdien is het probleemloos en komt er goede koude lucht uit.
Ik was inderdaad ook bang voor schade aan omdat er een poos zonder of onvoldoende vulmiddel is gedraaid, maar kan hier eigenlijk sinsdien niets van vernemen.
Echt vreemde geluiden heb ik destijds ook niet waargenomen overigens.
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-07-2026 14:49 ]
Bijgeluiden of geluiden die anders zijn dan FAN (of wellicht wat stromingsgeluid geen idee of je dat kan horen) herken ik niet. Dus lijkt mij niet normaal.ppeterr schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Het is natuurlijk een beetje gechargeerd als ik het vergelijk met een oude koelkast, want het is wel redelijk zachtjes. Maar in een slaapkamer, midden in de nacht klinkt het alsof er iemand in de kamer geluidjes staat te maken. Maar jij schrijft "bijgeluidjes" en dat is eigenlijk wel een juiste omschrijving.
De installateur riep al vrij snel "ja dat is normaal". Ik had nog iets achter de hand, en dat was het inschakelen van de unit beneden, en dan is het geluid weg. Beetje vage verklaring kreeg ik daarna...
Maar goed, eens zien hoe Daikin dit op pakt.
Zodra je beneden bijschakelt veranderd het bedrijf van de buitenunit.
Wellicht ook eens sparren met GPT. Ik weet dat het niet altijd als waarheid beschouwt kan worden, maar het geeft je soms interessante inzichten. Zeker die je eventueel kan beoordelen of kan besspreken met je monteur (upload ook een filmpje bv).
60ft is echt geen 60 cm en de buis moet toch echt behoorlijk lang zijn wil het effect hebben.Ruud888 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:54:
Zeer goedkoop koelen en verwarmen.
Lucht-Lucht
Vanaf al 60cm diepte.
Buisdoorsnede minimaal 20cm en 20m lang.
In een korte tuin kan je gewoon de buis in enkele banen 50cm uit elkaar plaatsen. Wel iets laten aflopen invb vocht en water. Op het diepste punt enkele gaatjes op de bodem en een grindbed om het vocht af te voeren.
YouTube: Earth Air Tunnel System: Sustainable Cooling & Heating Solution
Ik denk dat er een zwijn om je ventilator rol heen zit gedraaidppeterr schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:59:
Begrijp niet helemaal wat je bedoelt.elektriekert schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat er een zwijn om je ventilator rol heen zit gedraaid
Voor mij klonk het alsof ik een zwijn in de verte kon horen
Dat hoort ook zo. Mijn binnenunit hoor je alleen heel zacht als het geheel stil in de ruimte is.STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:23:
[...]
Heb een aantal keren het filmpje beluisterd, ik weet niet precies waar ik naar moet luisteren, maar krijg wel een idee erbij (dat vreemde gegalm en een soort klop).
Punt wat ik wil maken is eigenlijk hoe er omgegaan wordt met de airco. Staat deze altijd op vol vermogen of laat je hem pruttelen? Ook met de afgelopen code rood temperaturen op die vrijdag heb ik mijn airco op de laagste stand gezet (eco mode) en dan loopt de kamertemperatuur heel langzaam op naar zo'n 26 graden en houd hem daar ook op (verschil van 12 graden). Dit is de meest zuinige in verbruik en je doet dan ook veel langer met de airco. Toen het 26 graden binnen werd had ik een fan aangezet naast de airco. Ons appartementencomplex is all-electric en wij gebruiken de airco als hoofdverwarming en koeling
Gisteren zag ik het RTL4 nieuws van 19:30 , de airco moet weer volledig de grond ingetrapt worden. https://www.rtl.nl/nieuws/uitzendingen/video/cf4ce42f-11dd-4244-8d72-3d931c5985c9/rtl-nieuws-1930-uur kijken vanaf 12:55
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ieder z'n ding maar 26c binnen vindt ik niet comfortabel, ook al is het buiten 38c. Met zulke extreme temperaturen zet ik ik 'm binnen op 24c, wat effectief 23.5c wordt.jimh307 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:01:
[...]
Dat hoort ook zo. Mijn binnenunit hoor je alleen heel zacht als het geheel stil in de ruimte is.
Punt wat ik wil maken is eigenlijk hoe er omgegaan wordt met de airco. Staat deze altijd op vol vermogen of laat je hem pruttelen? Ook met de afgelopen code rood temperaturen op die vrijdag heb ik mijn airco op de laagste stand gezet (eco mode) en dan loopt de kamertemperatuur heel langzaam op naar zo'n 26 graden en houd hem daar ook op (verschil van 12 graden). Dit is de meest zuinige in verbruik en je doet dan ook veel langer met de airco. Toen het 26 graden binnen werd had ik een fan aangezet naast de airco. Ons appartementencomplex is all-electric en wij gebruiken de airco als hoofdverwarming en koeling
Valt toch wel mee? Ik vind het nog best een goed stuk. Een L/W warmtepomp ís een alternatief voor airco en de nadelen van L/W worden netjes benoemd. Andersom is airco doorgaans wat minder efficiënt bij vorst dan een L/W machine. Die laatste is doorgaans ontworpen voor verwarming. Primaire doel van de airco is verwarming.habbekrats schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:29:
Gisteren zag ik het RTL4 nieuws van 19:30 , de airco moet weer volledig de grond ingetrapt worden. https://www.rtl.nl/nieuws/uitzendingen/video/cf4ce42f-11dd-4244-8d72-3d931c5985c9/rtl-nieuws-1930-uur kijken vanaf 12:55
Bij strenge vorst begint hier bijv. standaard de discussie over ijsvorming in de buitenunit. Bij L/W machines zit er altijd standaard een warmtelint in de lekbak.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik zet de airco in de woonkamer gewoon op auto en 25,5 graden. Dan wordt het effectief 23,5. Bij opstart ‘s morgens hoor je die even blazen, maar wat later draait die op de laagste stand.jimh307 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:01:
[...]
Dat hoort ook zo. Mijn binnenunit hoor je alleen heel zacht als het geheel stil in de ruimte is.
Als ik die op eco of indoor quiet zet, dan gebeurt eigenlijk hetzelfde, de unit draait dan onhoorbaar, maar op die heel hete dagen wel de hele dag, en de lucht die er dan uitkomt is echt heel koud.
Ook op die heetste dag kreeg mijn airco het zonder veel lawaai op de juiste temp. En 23-24 graden voelt dan echt goed aan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Let wel op dat de luchtvochtigheid door een airco naar beneden gaat wat het aangenaam maakt. Ik ben een echt buitenmens en anders is het verschil te groot. Dan kan ik kiezen om het apparaat voluit te laten gaan om nog lager te komen of ik laat hem zuinig werken en neem de 26 graden (is de piek) met een goede luchtvochtigheid voor lief.DutchOwnage schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:51:
[...]
Ieder z'n ding maar 26c binnen vindt ik niet comfortabel, ook al is het buiten 38c. Met zulke extreme temperaturen zet ik ik 'm binnen op 24c, wat effectief 23.5c wordt.
Ik hou juist van wat warmte en dit is echt mijn tijd. Ook ben ik bewust om het apparaat lager te belasten om zo stroom te besparen en bespaar ik ook de units. In de winter daarentegen vraag ik veel en veel meer van mijn airco.
Vorige winter was het -10 geweest hier en ik had het binnen niet koud. Het verschil tussen -10 of 38 graden is delta 48 graden wat heel veel vraagt van een airco. In de winter is het rond de 22 graden binnen (A++ woning). Alleen heb ik het wel te doen met mensen in een sociale huurwoning zonder airco.
Deze zomer (de grote zomer van 2016) blijft felle hitte niet meer als uitzondering. Gaat iedereen er met beleid mee om dan besparen we met z'n alle flink aan energie en stoten we minder hitte de buitenlucht in. De airco is het probleem niet, de mensen zijn het.
Over die energie mak ik mij niet druk. De airco verbruikt minder dan 10% van mijn actuele opwek. Vandaag zo’n 550W terwijl de panelen 6200W opwekte.jimh307 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:18:
[...]
Let wel op dat de luchtvochtigheid door een airco naar beneden gaat wat het aangenaam maakt. Ik ben een echt buitenmens en anders is het verschil te groot. Dan kan ik kiezen om het apparaat voluit te laten gaan om nog lager te komen of ik laat hem zuinig werken en neem de 26 graden (is de piek) met een goede luchtvochtigheid voor lief.
Ik hou juist van wat warmte en dit is echt mijn tijd. Ook ben ik bewust om het apparaat lager te belasten om zo stroom te besparen en bespaar ik ook de units. In de winter daarentegen vraag ik veel en veel meer van mijn airco.
Vorige winter was het -10 geweest hier en ik had het binnen niet koud. Het verschil tussen -10 of 38 graden is delta 48 graden wat heel veel vraagt van een airco. In de winter is het rond de 22 graden binnen (A++ woning). Alleen heb ik het wel te doen met mensen in een sociale huurwoning zonder airco.
Deze zomer (de grote zomer van 2016) blijft felle hitte niet meer als uitzondering. Gaat iedereen er met beleid mee om dan besparen we met z'n alle flink aan energie en stoten we minder hitte de buitenlucht in. De airco is het probleem niet, de mensen zijn het.
De hitte die in onze woning kwam is uiteindelijk wel van buiten gekomen, we hebben zonwering maar dat is bij lange na niet genoeg om de warmte buiten te houden, zuid gevel met groot oppervlak vol in de zon en de spouwmuurisolatie houdt het ee n paar dagen buiten, daarna zit de warmte binnen.
Nu staat de airco 24/7 aan en wordt het verbruik in de avond/nacht gecompenseerd door de thuisaccu.
Zeker nu met de lage nacht temperaturen gebruik ik de aircons zoals aanbevolen door de netbeheerders, lekker de zonnepanelen wegstrepen overdag om de hitte uit de stenen te houden en na zon's ondergang de ramen met horren open.
Iedereen blij.
Iedereen blij.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het viel inderdaad best mee, maar toch wel schrijnend dat sommige experts toch wel de feiten niet helemaal lijken te kennen. Zaten genoeg gaten in waarvan ik dacht: huh? Dat klopt helemaal niet?Glashelder schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:04:
[...]
Valt toch wel mee? Ik vind het nog best een goed stuk. Een L/W warmtepomp ís een alternatief voor airco en de nadelen van L/W worden netjes benoemd. Andersom is airco doorgaans wat minder efficiënt bij vorst dan een L/W machine. Die laatste is doorgaans ontworpen voor verwarming. Primaire doel van de airco is verwarming.
Bij strenge vorst begint hier bijv. standaard de discussie over ijsvorming in de buitenunit. Bij L/W machines zit er altijd standaard een warmtelint in de lekbak.
Sowieso zeggen dat een airco gemaakt is om te koelen, en een warmtepomp om te verwarmen is een bijzondere statement. Want een airco en warmtepomp zijn in principe gewoon hetzelfde. Verschil is waar je de energie aan afstaat: water of lucht.
Plus dat een warmtepomp (l/w) efficiënter is. Ook dat is nogal afhankelijk. Als ik een uurtje thuis ben met warm weer is het veel. Want vaak zijn we weg. Het is efficiënter om dan even een half uurtje de airco te laten blazen, dan om uren van tevoren de warmtepomp op koelen te moeten zetten omdat het anders niet koel is...
Nog los van het feit dat een l/w warmtepomp dezelfde techniek voor de buitenunit hanteert als een airco. Waardoor efficiëntie dus vaak helemaal niet zoveel scheelt in de winter. Het voordeel is dat het een trager systeem is... waardoor je minder last hebt van een defrost. Maar daarvoor moet je dus wel lange tijd de unit laten draaien. En guess what? Als je de airco heel lang laat verwarmen heb je ook minder issues met defrosts! Het is een van de redenen waarom we met vorst hier gewoon 24/7 verwarmen naar 21 graden.
En de beste man die koelde met L/W gaf zelf ook al aan: als je niet de voeten op de vloer hebt, ben je het effect kwijt. Weet je wat nog goedkoper is? Emmer kraanwater en daar je voeten in doen. Werkt als een malle!
L/W heeft zeker voordelen, voornamelijk comfort. Maar vereist een hogere investering. En dat gaven ze ook aan. Maar bij de kostenraming namen ze enkel de prijs van de unit. Niet dat je ook vloerverwarming moet nemen of LTW radiatoren. En er zijn maar heel weinig huizen waar alle vloeren op alle verdiepingen van vloerverwarming zijn voorzien
[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 13-07-2026 00:02 ]
De meeste airco's zijn ontworpen met als hoofddoel verkoeling. Dat wil niet zeggen dat verwarming helemaal geen rol speelde.Waah schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:57:
[...]
Sowieso zeggen dat een airco gemaakt is om te koelen, en een warmtepomp om te verwarmen is een bijzondere statement. Want een airco en warmtepomp zijn in principe gewoon hetzelfde. Verschil is waar je de energie aan afstaat: water of lucht.
[..]
Nog los van het feit dat een l/w warmtepomp dezelfde techniek voor de buitenunit hanteert als een airco.
Full electric warmtepompen zijn doorgaans fors groter dan de gemiddelde airco unit. Dat is niet omdat fabrikanten dat graag zo willen, maar omdat de grotere warmtewisselaar een hogere efficiency oplevert bij koude temperaturen. In de zomer is voor dat beetje koelen en veel kleinere warmtewisselaar al voldoende. En zoals ik eerder al zei is er een andere aanwijzing die verraad dat de overgrote meerderheid van de airco's niet primair is gemaakt voor verwarmen: ze hebben geen warmtelint in de lekbak.
Hoe je het went of keert: dit statement is gewoon waar.
Verder was ik het ook niet eens met alles in de filmpje, maar dat de airco de grond werd ingeboord leek mij een wat overdreven statement
Dacht het nietGlashelder schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:04:
[...]
Welke hebben dat niet dan?
Buitenunit is een ingekochte airco unit. Daar gaan we dus al
Bij mijn AUX in de garage zit een heat belt.
Mijn MHI dacht ik niet, nu hangt de buitenunit onder een overkapping en vriezen doet het daar zelden. Maar we vaan het de komende winter wel zien.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ja en? anderen doen dat niet?Glashelder schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:39:
[...]
Buitenunit is een ingekochte airco unit. Daar gaan we dus al
Geen idee hoe je daar bij komt, maar bij Mitsubishi Electric (toch bepaald geen kleintje in de WP-wereld) zit dat er in ieder geval niet in.Glashelder schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:04:
En hetzelfde geldt voor de Remeha Elga Ace.
Beiden defrosten overigens probleemloos.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De warmtepompen die ik tot op heden gezien had hebben allemaal een warmtelint. Dat ME dat niet heeft, verbaasd mij dat weer. Suf, want mijn goedkope AUX heeft dat wel gewoon.Andrehj schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:00:
[...]
Geen idee hoe je daar bij komt, maar bij Mitsubishi Electric (toch bepaald geen kleintje in de WP-wereld) zit dat er in ieder geval niet in.
En hetzelfde geldt voor de Remeha Elga Ace.
Beiden defrosten overigens probleemloos.
Maar goed, je zegt het zelf al: ze defrosten probleemloos. Dat is bij airco's gewoon lang niet altijd het geval en dat zien we elke vorstperiode weer in dit topic.
[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 13-07-2026 10:09 ]
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic