MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:16:
[...]
Nee. Ik ben begonnen 5 jaar geleden met verwarmen met L/L. Boven stonden ze zelden aan voor verwarmen alleen met vorst maar wel voor koelen. Beneden wel veel verwarmt met L/L maar ik vind het comfort met verwarmen met L/L bij echte koude gewoon niet comfortabel zelfs niet met 24/7 stoken. Geluid wat altijd aanwezig is door de fan die met echte koude niet geknepen kan worden, altijd luchtstroming (met koelen is dat juist lekker dat briesje met verwarmen niet), en ruimtes waar geen unit hangt worden niet verwarmd waaronder toilet, hal en badkamer. Ik koel nu nog wel met mijn L/L units. 1 per verdieping en dat gaat goed met alle deuren open. Maar ik heb dan ook geen opgroeiende kinderen thuis en kan dus gewoon alle deuren open houden. Ik verwarm nu sinds 2 jaar met L/W en heel het huis is nu zalig egaal warm, zonder herrie aan mijn hoofd en zonder luchtstromen net als destijds met de HR Ketel. Als ik het dus opnieuw zou doen zou ik gelijk voor L/W zijn gegaan en fancoils hebben geplaatst. Is mij nu met een reeds hangend L/L systeem te kostbaar. Ik verwarm overigens FE gewoon met old school radiatoren ook boven. Koelen met die dingen gaat hem niet worden.
Thanks!
Helaas ben ik bang dat ik het niet red met de huidige radiatoren op de 1e, afgelopen winter geprobeerd, maar met 50 graden haalde ze het net om het warm te houden en dat was echt kantje boord. 55 ging een stuk beter al. Het is een oud jaren 30 huis met houten kozijnen dus aardig wat "verlies" en de verwarmingen hier zijn oude T21's dus boosten wil ook niet helemaal lekker.
Maar ik ga ook eens onderzoeken om fancoils te doen, dan zou ik op zolder muur elementen kunnen doen en op de 1e van die hangende "airco achtige" units.
Potentieel zou dan ook de overgebleven verwarming beneden dan vervangen worden met een fancoil voor koeling beneden ipv via Vloerverkoeling.
nouja, je zaadje is geplant, nog meer opties om over na te denken