Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste
Acties:

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:35
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Tuurlijk wel. Je L/W stuurt gewoon koud water door heel je systeem. Voordeel van fancoils is dan dat deze condenserend werken. Dat is juist het manco van VV. Die condenseert dan weer niet. Koude lucht zakt dus je hebt kans als je boven koelt met fancoils dat daarmee ook de LV daalt beneden.
Maar je kan toch geen 8 graden water door je vloer gooien wat wel naar de fancoils gaat?

Maar misschien is dit meer een vraag voor het L/W of fancoil topic.

Voor een complete afweging ben ik ook nog benieuwd naar de ervaringen met L/L.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:48
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Maar je kan toch geen 8 graden water door je vloer gooien wat wel naar de fancoils gaat?

Ik heb jaren verwarmd met L/L en ben blij dat ik nu L/W heb. Koelen is wel top met die dingen. Maar dat is persoonlijk. Er zijn er genoeg die wel blij zijn met verwarmen. Lees je goed in en neem dan een beslissing.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 29-06-2026 10:02 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Gescheiden systeem? Maar condens moet worden afvoerd lijkt mij, dus alleen met fancoils klinkt dat lastig?

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Gescheiden systeem? Maar condens moet worden afvoerd lijkt mij, dus alleen met fancoils klinkt dat lastig?
Die vangen of water op en moet je dan zelf afvoeren of net als L/L met afvoer.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:22
Voor de mensen met een koelende warmtepomp zag ik dit voorbij komen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• fjux
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Ik heb jaren verwarmd met L/L en ben blij dat ik nu L/W heb. Koelen is wel top met die dingen. Maar dat is persoonlijk. Er zijn er genoeg die wel blij zijn met verwarmen. Lees je goed in en neem dan een beslissing.
Kijk en ik ben dus precies opzoek naar de reden waarom L/W fijner is in jouw geval dan L/L.

Heb je nu ook fancoils? die koelen dus minder dan airco's, of is dat meer omdat ze kleiner zijn?

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:22
Kartmans1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:43:
[...]

A++++ hier met fantastisch grote ramen in de slaapkamer met Frans balkon, pal op het zuidwesten. Als ik de airco uitzet stijgt het kwik makkelijk richting de 27 graden, al dan niet nog veel hoger. Dus eens dat energielabel weinig zegt over warmte buitenhouden zo lang je geen zonwering hebt.

zorgt er tevens voor dat we na een zonnige winterdag de airco ook nog wel eens willen laten koelen in de winter. Slaapt lekkerder dan met het raam openen en hebben WTW voor frisse lucht :P . Voordeel is dan wel dat de airco nog geen 0,1 kWh per uur verbruikt.
Heb je dan geen goede zonwering of screens? De airco aan moeten zetten in de winter lijkt mij nogal vreemd. Andere optie is om je WTW bij te sturen zodat de lucht die terug komt wat koeler is? Kan dat of is dat een passieve uitwisseling?

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• MotorBeast
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Kijk en ik ben dus precies opzoek naar de reden waarom L/W fijner is in jouw geval dan L/L.

Heb je nu ook fancoils? die koelen dus minder dan airco's, of is dat meer omdat ze kleiner zijn?
Nee. Ik ben begonnen 5 jaar geleden met verwarmen met L/L. Boven stonden ze zelden aan voor verwarmen alleen met vorst maar wel voor koelen. Beneden wel veel verwarmt met L/L maar ik vind het comfort met verwarmen met L/L bij echte koude gewoon niet comfortabel zelfs niet met 24/7 stoken. Geluid wat altijd aanwezig is door de fan die met echte koude niet geknepen kan worden, altijd luchtstroming (met koelen is dat juist lekker dat briesje met verwarmen niet), en ruimtes waar geen unit hangt worden niet verwarmd waaronder toilet, hal en badkamer. Ik koel nu nog wel met mijn L/L units. 1 per verdieping en dat gaat goed met alle deuren open. Maar ik heb dan ook geen opgroeiende kinderen thuis en kan dus gewoon alle deuren open houden. Ik verwarm nu sinds 2 jaar met L/W en heel het huis is nu zalig egaal warm, zonder herrie aan mijn hoofd en zonder luchtstromen net als destijds met de HR Ketel. Als ik het dus opnieuw zou doen zou ik gelijk voor L/W zijn gegaan en fancoils hebben geplaatst. Is mij nu met een reeds hangend L/L systeem te kostbaar. Ik verwarm overigens FE gewoon met old school radiatoren ook boven. Koelen met die dingen gaat hem niet worden. Vraag anders @Carboy54 om advies. Die verkoopt die fancoils.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik lees dat topic mee. Dit is alleen voor de Quatt op dit moment. Zou mooi zijn als ze dit ook gaan aanbieden voor andere warmtepompen. Overigens geniet een split opstelling wel de voorkeur als ik het zo lees. Volgens mij moduleert dit apparaat ook niet. En die lekbak moet je wel regelmatig legen.

• fjux
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Nee. Ik ben begonnen 5 jaar geleden met verwarmen met L/L. Boven stonden ze zelden aan voor verwarmen alleen met vorst maar wel voor koelen. Beneden wel veel verwarmt met L/L maar ik vind het comfort met verwarmen met L/L bij echte koude gewoon niet comfortabel zelfs niet met 24/7 stoken. Geluid wat altijd aanwezig is door de fan die met echte koude niet geknepen kan worden, altijd luchtstroming (met koelen is dat juist lekker dat briesje met verwarmen niet), en ruimtes waar geen unit hangt worden niet verwarmd waaronder toilet, hal en badkamer. Ik koel nu nog wel met mijn L/L units. 1 per verdieping en dat gaat goed met alle deuren open. Maar ik heb dan ook geen opgroeiende kinderen thuis en kan dus gewoon alle deuren open houden. Ik verwarm nu sinds 2 jaar met L/W en heel het huis is nu zalig egaal warm, zonder herrie aan mijn hoofd en zonder luchtstromen net als destijds met de HR Ketel. Als ik het dus opnieuw zou doen zou ik gelijk voor L/W zijn gegaan en fancoils hebben geplaatst. Is mij nu met een reeds hangend L/L systeem te kostbaar. Ik verwarm overigens FE gewoon met old school radiatoren ook boven. Koelen met die dingen gaat hem niet worden.
Thanks!

Helaas ben ik bang dat ik het niet red met de huidige radiatoren op de 1e, afgelopen winter geprobeerd, maar met 50 graden haalde ze het net om het warm te houden en dat was echt kantje boord. 55 ging een stuk beter al. Het is een oud jaren 30 huis met houten kozijnen dus aardig wat "verlies" en de verwarmingen hier zijn oude T21's dus boosten wil ook niet helemaal lekker.

Maar ik ga ook eens onderzoeken om fancoils te doen, dan zou ik op zolder muur elementen kunnen doen en op de 1e van die hangende "airco achtige" units.

Potentieel zou dan ook de overgebleven verwarming beneden dan vervangen worden met een fancoil voor koeling beneden ipv via Vloerverkoeling.

nouja, je zaadje is geplant, nog meer opties om over na te denken :o

• MotorBeast
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Thanks!

Helaas ben ik bang dat ik het niet red met de huidige radiatoren op de 1e, afgelopen winter geprobeerd, maar met 50 graden haalde ze het net om het warm te houden en dat was echt kantje boord. 55 ging een stuk beter al. Het is een oud jaren 30 huis met houten kozijnen dus aardig wat "verlies" en de verwarmingen hier zijn oude T21's dus boosten wil ook niet helemaal lekker.

Maar ik ga ook eens onderzoeken om fancoils te doen, dan zou ik op zolder muur elementen kunnen doen en op de 1e van die hangende "airco achtige" units.

Potentieel zou dan ook de overgebleven verwarming beneden dan vervangen worden met een fancoil voor koeling beneden ipv via Vloerverkoeling.

nouja, je zaadje is geplant, nog meer opties om over na te denken :o
Om te testen voor L/W moet je wel 24/7 stoken en niet verlagen. Een WP zet je niet uit.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:08
Zelf ben ik ook een L/L WP aan het overwegen om met name de bovenverdieping te kunnen koelen en sporadisch te kunnen verwarmen (m.n. de werkkamer daar).

Daarbij heb ik ook naar fancoils i.p.v. de huidige radiatoren gekeken (icm met mijn WP). Maar ook ik zie dat niet als een handig alternatief: om daar goed condenserend mee te kunnen koelen betekent dat zoals hierboven al aangegeven dat je een lage watertemp van b.v. 7 graden (iets meer kan ook wel) moet hebben. En dat is veel te laag icm de vloerverwarming beneden. Dat zou in theorie op te lossen zijn door een tweede apart (en geisoleerd) circuit aan te leggen voor boven. Maar dat is behoorlijk complex en ik houd het L/W WP systeem liefst zo eenvoudig mogelijk.

Ook werken die fancoils met verwarming pas vanaf een minimale Ta van 28 graden. Dat heb ik beneden hoogst zelden nodig. Dus voor verwarming is dat ook niet echt een verbetering t.o.v. de T22 radiatoren nu die bij de voor mij meestal gehanteerde Ta van rond de 25 graden ook niet veel doen.
Met een L/L WP heb je dat probleem niet. En kan er indien nodig ook veel sneller bijverwarmd worden.

Overigens ga ik, mocht ik tot aanschaf over gaan, i.v.m. schuine wanden dan voor vloerunits in de kamers. Die schijnen voor verwarming ook prettiger te zijn dan wandunits omdat ze laag over de vloer kunnen blazen.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:08
Aanvullend: de bestaande radiatoren ga ik waarschijnlijk weghalen als ik boven binnenunits ga plaatsen.

• Santee
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Nee. Ik ben begonnen 5 jaar geleden met verwarmen met L/L. Boven stonden ze zelden aan voor verwarmen alleen met vorst maar wel voor koelen. Beneden wel veel verwarmt met L/L maar ik vind het comfort met verwarmen met L/L bij echte koude gewoon niet comfortabel zelfs niet met 24/7 stoken. Geluid wat altijd aanwezig is door de fan die met echte koude niet geknepen kan worden, altijd luchtstroming (met koelen is dat juist lekker dat briesje met verwarmen niet), en ruimtes waar geen unit hangt worden niet verwarmd waaronder toilet, hal en badkamer. Ik koel nu nog wel met mijn L/L units. 1 per verdieping en dat gaat goed met alle deuren open. Maar ik heb dan ook geen opgroeiende kinderen thuis en kan dus gewoon alle deuren open houden. Ik verwarm nu sinds 2 jaar met L/W en heel het huis is nu zalig egaal warm, zonder herrie aan mijn hoofd en zonder luchtstromen net als destijds met de HR Ketel. Als ik het dus opnieuw zou doen zou ik gelijk voor L/W zijn gegaan en fancoils hebben geplaatst. Is mij nu met een reeds hangend L/L systeem te kostbaar. Ik verwarm overigens FE gewoon met old school radiatoren ook boven. Koelen met die dingen gaat hem niet worden. Vraag anders @Carboy54 om advies. Die verkoopt die fancoils.
Het kostenaspect is wel groot hierin lijkt mij. Ik kreeg een offerte voor een 7kW warmtepomp met 300L boiler, vervangen van een verdeelunit vloerverwarming en een 7 tal nieuwe radiatoren, en instellen hele systeem: €23K voor subsidie, dus netto zo'n 20K. Ik denk wel dat er een heleboel te besparen valt als ik zelf de T22/T33 radiatoren zou bestellen en een beunhaas die zou laten installeren, maar dan zou de rest nog uitkomen op ~€18k voor subsidie. Als je voor fancoils gaat wordt dat bedrag nog vele malen hoger. Ik kies er nu zelf voor om met een airco systeem bij te stoken om in ieder geval een hoop gas te besparen komende winter. Maar als je het geld hebt is het wel een mooie oplossing.

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• MotorBeast
Santee schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:35:
[...]

Het kostenaspect is wel groot hierin lijkt mij. Ik kreeg een offerte voor een 7kW warmtepomp met 300L boiler, vervangen van een verdeelunit vloerverwarming en een 7 tal nieuwe radiatoren, en instellen hele systeem: €23K voor subsidie, dus netto zo'n 20K. Ik denk wel dat er een heleboel te besparen valt als ik zelf de T22/T33 radiatoren zou bestellen en een beunhaas die zou laten installeren, maar dan zou de rest nog uitkomen op ~€18k voor subsidie. Als je voor fancoils gaat wordt dat bedrag nog vele malen hoger. Ik kies er nu zelf voor om met een airco systeem bij te stoken om in ieder geval een hoop gas te besparen komende winter. Maar als je het geld hebt is het wel een mooie oplossing.
Ik zit toch duizenden euro's lager met mijn Vaillant Arotherm Plus en 300 liter boiler. Verder zoeken zou ik zeggen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:54
Glashelder schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:57:
Dat kan inderdaad niet, dan wordt je vloer te koud en krijg je overal condens..

Ik heb hier om dezelfde reden afgezien van fancoils. Overigens zijn fancoils ook behoorlijk aan de prijs. Eigenlijk niet echt goedkoper dan volwaardige L/L airco's. Voordeel is wel dat je het zelf kan aanleggen omdat het toch maar waterleidingen zijn.

Wij hebben hier op de eerste en tweede etage airco en beneden vloerverwarming gekoppeld aan een L/W warmtepomp. Boven hebben we ook LTV radiatoren, maar als het heel koud is laat ik de airco's wat bijverwarmen. Boven verwarmen met airco is prima zolang je maar units hebt in ruimtes die je wilt verwarmen.

[...]

Als jij water van <10 graden door je vloer gaat sturen dan is dat ten eerste heel oncomfortabel, want ijskoud in de zomer, en ten tweede gaat die vloer zeiknat worden.
Beide kunnen gelijktijdig functioneren zowel vloerkoeling als fancoils, gaat met een menggroep denk ik?

Promofilmpje van Valliant laten ze dat zien.
Koelen met een warmtepomp

L/L en L/W losstaand houden kan uiteraard ook, zo functioneert het hier beide zitten elkaar niet in de weg tijdens koelbedrijf, de airco vult vloerkoeling aan waardoor dat systeem harder gaat koelen vanwege daling van dauwpunt.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2026 11:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Om te testen voor L/W moet je wel 24/7 stoken en niet verlagen. Een WP zet je niet uit.
WP uitzetten of een verlaging kan in bepaalde situaties best veel energie en geld besparen, zeker als je een huis hebt met redelijk wat warmte verlies. Ik heb een matig geisoleerd huis met radiatoren en een dynamisch contract, en ik laat om 23:00 een nachtverlaging in gaan en om 12:00 gaat de boel weer rustig opstarten. Werkt prima. Rond de middag vaak lagere energie prijzen, meer kans op zon, een hogere buiten temperatuur.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• Santee
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Ik zit toch duizenden euro's lager met mijn Vaillant Arotherm Plus en 300 liter boiler. Verder zoeken zou ik zeggen.
Ik heb de offerte uit april inderdaad niet getekend. Wellicht dat ik binnenkort nog wat offertes opvraag. Dankjewel voor je ervaring. Dit was trouwens wel de nieuwe 2026 aroTherm plus.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:52
Santee schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Heb je dan geen goede zonwering of screens? De airco aan moeten zetten in de winter lijkt mij nogal vreemd. Andere optie is om je WTW bij te sturen zodat de lucht die terug komt wat koeler is? Kan dat of is dat een passieve uitwisseling?
Nee geen zonwering of screens. Voor dat geld kan ik jaren lang de airco aan hebben bij ons formaat ramen. En dan zitten we de hele dag in een donker huis om het koel te houden. Worden we ook niet blij van.

Wtw is met zoneregeling. Dus dan geldt dat direct voor het hele huis in de winter. In de winter komt het ook deels omdat alle andere ruimtes in huis op 21 graden worden verwarmd behalve de zolder. Thermostaat in de slaapkamer staat op 15, maar de kamer warmt uiteraard wel op als alle ruimtes eromheen op temperatuur zijn. Dus vandaar lokaal aan het koelen in de winter. Stroom kost het dan toch niet, hooguit slijtage.
Pagina: 1 ... 170 171 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic