Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 175 Laatste
Acties:

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:00

Winkiller

De Mopperpot

STIMPPYYY schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:34:
Laten jullie de airco nu 24/7 koelen? Ik heb ‘m ingesteld op 08:00-23:00 en daarna nog 2 uur ventileren.
Ja maar in de nacht iets minder hard koelen, overdag 23 en in de nacht 25, ventileren nee.
Ventileren ga ik wel weer doen als de nacht temperatuur geen koeling nodig heeft.
Veel codensafvoer vandaag, 5kW unit druppelt goed normaalgesproken, maar vandaag ging het wel heel hard :)
Yup, vinden de plantjes ook prettig met dit warme weer. :)

• outlandos
  • Laatst online: 08-08 20:30
Winkiller schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Ja maar in de nacht iets minder hard koelen, overdag 23 en in de nacht 25, ventileren nee.
Ventileren ga ik wel weer doen als de nacht temperatuur geen koeling nodig heeft.

[...]

Yup, vinden de plantjes ook prettig met dit warme weer. :)
25?? In wat voor woning woon jij dan? Want als ik hem instel op 25 dan ventileert hij gewoon de hele nacht, want zo warm wordt het niet vaak. Lijken me ook geen fijne temperaturen om in te slapen, 25 graden?

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

outlandos schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:45:
[...]

25?? In wat voor woning woon jij dan? Want als ik hem instel op 25 dan ventileert hij gewoon de hele nacht, want zo warm wordt het niet vaak. Lijken me ook geen fijne temperaturen om in te slapen, 25 graden?
Woning uit 1976 met weinig isolatie, we slapen boven met een andere airco bij 21/22 graden.
Onze woning loopt zonder de Airco met deze temperaturen op tot gemiddeld 27/28 graden.

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-08 11:42
Ik ben op zoek naar een nieuwe airco installatie. Uit dit topic heb ik al veel informatie gehaald, maar ik heb ook een eigen topic gemaakt:

Twijfel tussen 2 (3) offertes voor airco multi split

Als iemand nog ervaringen kan geven, met in het bijzonder voor Daikin, dan hoor ik het graag :)

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-07 09:00
Ook ik ben opzoek naar een airco installatie met deze enorme hitte.. zou eigenlijk graag zelf de units plaatsen ivm de kosten. Ik heb in een eigen topic de situatie beschreven:

Airco beneden verdieping ~80m2 1 of 2 units?

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb gisteren de Daikin binnenunit opgehangen. Flare koppelingen op de leidingen van de binnenunit aangedraaid met 18Nm en 42Nm volgens de specificaties van het boekje (met deze momentsleutel, aanrader!). Vond dat ik voor 42Nm toch echt wel flink kracht moest zetten voor de klik kwam. Niet iets wat je op gevoel zomaar even goed doet lijkt me. Goeie aanschaf dus, die momentsleutel.

Nu moet ik de leiding aan gaan sluiten op de buitenunit. De leidingen zijn te lang dus ik moet ze inkorten en gaan flaren. Heeft iemand toevallig een flaresetje te leen voor me? (Omgeving Nijmegen)

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:33

Oekol

waka waka hey hey

Ligt de onecta daikin app er uit? Krijg bad gateway 504

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:34
Oekol schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:46:
Yes. Ook in duitsland, dus zal wel EU wijd zijn.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

3raser

⚜️ Premium member

Ik wil mijn airco uitzetten, lukt het niet. Nu moet ik de afstandsbediening gaan zoeken... ;(
Als ze die lokale API nu eens fixen dan was ik iets minder teleurgesteld geweest.

Hun statuspagina geeft aan dat alles werkt, dus die is ook lekker betrouwbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door 3raser op 22-06-2026 22:59 ]

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Lang leve alexa. Die bestuurt hem nog wel via: 'turn on airconditioning'. Scheelt weer uit bed moeten. :D

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11

orf

Onze airco is stuk. Lekker moment ervoor. De binnenunit gaat aan, blaast lucht, maar volgens mij veel minder koud dan normaal. Na 10 minuten knippert een rood ledje op de binnenunit 5x, pauze en dan opnieuw.

Even het dak op geklommen en de buitenunit gecheckt. Geen vervuiling o.i.d. Wat volgens mij wel gek is, is dat de dunne leiding op de buitenunit ijskoud wordt, met ook ijsvorming erop. De eerste 5cm heeft nog geen isolatie. De dikke leiding blijft op ongeveer de buitentemperatuur.

Gaat om een Mitsubishi Heavy SRK/SRC50ZS-W (5,0 kW single split).

Geplaatst in 2022 en gelukkig 5 jaar garantie. Ben benieuwd wat er mis is.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:03
Grote kans dat hij lek is. Koudemiddel gebrek.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-08 21:28
Was bij mij ook gisteren, gewoon 3x geprobeerd toen lukte het wel.

Normaal koel ik met CV (niet condenserend) maar dat is dit jaar drama door al die onweersbuien wat voor hoge luchtvochtigheid zorgt.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2026 10:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-08 17:29

Wokschotel

Op 6 wielen

Voor een multi-zone systeem heb ik de keus tussen Daikin FBA50 + RXM50A resp MHI FDUM50VH en SRC50ZSX-W3. Prijzen voor de complete set zijn 3895 voor de Mitsubishi 4449 euro, koel- en verwarmingscapaciteit van de Daikin is ongeveer 5-10% hoger. Zo te lezen overal kwalitatief vergelijkbaar, de Daikin iets stiller maar zijn er andere redenen waarom ik de één of de ander zou moeten nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Wokschotel op 23-06-2026 10:24 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Service van Daikin is niet zo best als je installateur omdondert. Zou daarom altijd voor Mitsubishi gaan (ME of MHI).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Had ik gisteren ook, nu schijnt het te werken hier.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-08 08:03
Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:22:
Service van Daikin is niet zo best als je installateur omdondert. Zou daarom altijd voor Mitsubishi gaan (ME of MHI).
andere installateur benaderen?
Er zijn er genoeg

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ragnar9999 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:38:
[...]

andere installateur benaderen?
Er zijn er genoeg
Ja en die hebben er geen zin in :p
Zoek dit topic maar na.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 12:16
Ik had het ook, niet dat ik daarom het topic weer opzocht.Ik moest mijn afstandsbedieningen weer opzoeken.

in de nacht staat ie op OnlyFans. mijn huis is dan koel genoeg. Overdag lekker wat zonne energie snoepen :) de flat bij mij om de hoek snoept anders mijn stroom op, maar Greenchoice wilt mij natuurlijk 10ct/kWh terugleverkosten laten betalen :-(

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-08 16:34

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

barta123 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Ik had het ook, niet dat ik daarom het topic weer opzocht.Ik moest mijn afstandsbedieningen weer opzoeken.

in de nacht staat ie op OnlyFans. mijn huis is dan koel genoeg. Overdag lekker wat zonne energie snoepen :) de flat bij mij om de hoek snoept anders mijn stroom op, maar Greenchoice wilt mij natuurlijk 10ct/kWh terugleverkosten laten betalen :-(
"in de nacht staat ie op OnlyFans" :henk

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 12:16
Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:22:
Wellicht qua garantie? Ik zie dat dat toch maar 2 jaar hebt. Genoeg aircoboeren die ik sprak vonden het geen probleem eraan te werken iig... Maar ja ik heb ze ook niet nieuw gekocht, dus ik moest wel creatief zijn.

Ik ben erg blij met mijn units iig, dat indoor quiet en de 'Dry mode' zijn voor mij wel erg waardevol. vooral met koelen.

Op mijn werk hangt bij mij nu een Samsung, die minimum ventilatorsnelheid vind ik nog te hoog (gehorig) en heeft geen stille mode. Ook vind ik de Onecta app wel fijner werken dan de Smartthings van Samsung, maar dat kan ook zijn omdat ik met de Samsung nog niet zoveel uitgeprobeerd heb.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-07 22:21
Ik ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar iets waarvan ik niet weet of het bestaat. Op zolder hebben we veel plaats we kunnen vanaf de zolder het plafond van elke slaapkamer bereiken. Alles zit onder schuin dak. Ook is de zolder de plaats waar de systeem D balansventilatie staat.

Ik zou eigenlijk heel graag een split airco plaatsen in de twee slaapkamers maar buiten is er echt geen mogelijkheid om een buitenunit op te hangen, hij zou bijna altijd voor een raam hangen. Daarom is mijn idee om de aanzuig en uitblaas van de compressor en condensor unit via 1 of meerdere dakdoorvoeren (net zoals de balansventilatie) en afhankelijk van het nodige debiet te laten werken.

Ik vind enkel monoblok systemen waarbij er dan twee openingen in de muur naar buiten worden gemaakt maar dan hangt de compressor dus in de slaapkamer te draaien. Ik heb dan liever de compressor op zolder in een geisoleerde ruimte te plaatsen zodanig dat er een akoustische afscheiding is.

Heeft iemand van julie dit al getest? Bestaat er dergelijk systeem in de markt?

Liefhebber van embedded hardware en software

• Tommie12
  • Nu online
laserfreak schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:26:
Ik ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar iets waarvan ik niet weet of het bestaat. Op zolder hebben we veel plaats we kunnen vanaf de zolder het plafond van elke slaapkamer bereiken. Alles zit onder schuin dak. Ook is de zolder de plaats waar de systeem D balansventilatie staat.

Ik zou eigenlijk heel graag een split airco plaatsen in de twee slaapkamers maar buiten is er echt geen mogelijkheid om een buitenunit op te hangen, hij zou bijna altijd voor een raam hangen. Daarom is mijn idee om de aanzuig en uitblaas van de compressor en condensor unit via 1 of meerdere dakdoorvoeren (net zoals de balansventilatie) en afhankelijk van het nodige debiet te laten werken.

Ik vind enkel monoblok systemen waarbij er dan twee openingen in de muur naar buiten worden gemaakt maar dan hangt de compressor dus in de slaapkamer te draaien. Ik heb dan liever de compressor op zolder in een geisoleerde ruimte te plaatsen zodanig dat er een akoustische afscheiding is.

Heeft iemand van julie dit al getest? Bestaat er dergelijk systeem in de markt?
Buitenuinit kan toch op een schuin dak. Wat jij wil werkt niet, de debieten zijn te groot die je nodig hebt.

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-07 22:21
Is dit, qua debiet, niet gewoon een questie van meer of minder dakdoorvoeren plaatsen. Neem nu deze van Renson: https://www.ventilatieshop.be/media/ventilatieshop/downloads/n/l/nl_techn_fiche_dakdoorvoeren.pdf

Stel de 66014152, die heeft bij een aanzuig van 10Pa een debiet van 334m3/h en bij 30Pa (als ik een hulpventilator plaats) ene debiet van 568m3/h. Stel dat ik 4 van die doorvoeren per zijde zet dan heb ik worst case 1336m3/h debiet en met hulpventilator 2272m3/h.

In de uitvoer komen de debieten hoger uit, kom ik daar niet mee toe voor twee kamers die elk 2.5kW aan koeling nodig hebben?

Liefhebber van embedded hardware en software

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-08 19:48
De hele dag de airco (multi) op zolder en slaapkamer aan. 35.5 graden buiten en ingesteld op 23 binnen.
De MHI SCM45 moet er nog best wel aan trekken zo te zien.

Dit is voor het eerst sinds 3 jaar dat de airco's er hangen, dat ik hem de hele dag door laat draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wlT_xM1Esl9vE79yz7gNBRafF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Di15msAlDKg3yRZILYZ2wva8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Rsport40 op 24-06-2026 19:02 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:08
Hier is het standaard van 9h tot 17h. Maar met de huidige dagen verleng ik manueel tot de zonnepanelen er mee ophouden 's avonds.

Deze maand al 42kWh nodig gehad voor koeling volgens de daikin app maar dat is dus 99% zonnestroom.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-08 21:37
Vraagje, laten jullie nu de airco's in de woonkamer en/of slaapkamers 24/7 draaien en zetten jullie hem dan op drogen of koelen?

Ik vraag dit omdat ik een dynamisch energiecontract heb en ik bijvoorbeeld zie dat de prijzen in de avonduren niet mals zijn. Is het dan beter om hem 24/7 te draaien met ramen dicht of maakt het voor het verbruik weinig uit bij jullie?

Ik zie ook weer dat de airco er totaal geen moeite mee heeft om de slaapkamers van 10 tot 15 m2 te koelen met de 2.5 kW units die er hangen. Dus vraag ik me af hoeveel nut het dan heeft om ze van tevoren aan te zetten...

Wat betreft drogen of koelen zie ik dat de temperatuur hetzelfde wordt maar dat hij met drogen een lagere lucthvochtigheid verkrijgt maar ook meer stroom verbruikt omdat hij langer draait en het minder snel op de ingestelde temperatuur krijgt door de lage fan speed.

• mr_evil08
Hier ook ik koel van 11h tot 19h dan komt de stroom volledig uit de zonnepanelen, tot heden bevalt prima.

Prima comfort tot heden, massa niet laten opwarmen.

Deuren staan open waardoor groot gedeelte van huis wordt gekoeld overdag met een single split die boven hangt.

Het hoeft geen koelcel te worden voor mij.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2026 19:23 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12
Ligt de daikin app er nu weer uit.

Werkt weer

[ Voor 17% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-06-2026 19:43 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Wozmro schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:23:
Hier is het standaard van 9h tot 17h. Maar met de huidige dagen verleng ik manueel tot de zonnepanelen er mee ophouden 's avonds.

Deze maand al 42kWh nodig gehad voor koeling volgens de daikin app maar dat is dus 99% zonnestroom.
42 kWh, those are rookie numbers. Wij zitten hier al op 158 kWh :+ Ding draait al de hele maand 24 uur per dag.

Maar de zonnepanelen bijna 900 kWh dus boeiend.. Slaapkamer 24/7 op 17. Werkkamer wisselt tussen 21 als ik er niet ben (dan koelt ie de woonkamer wat mee) en 23/24 als ik daar wel zit.

Maar hier moet ie er ook flink aan trekken. 1.4 kW momenteel. Voor koelen is dat wel écht flink.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:04:
[...]

42 kWh, those are rookie numbers. Wij zitten hier al op 158 kWh :+ Ding draait al de hele maand 24 uur per dag.

Maar de zonnepanelen bijna 900 kWh dus boeiend.. Slaapkamer 24/7 op 17. Werkkamer wisselt tussen 21 als ik er niet ben (dan koelt ie de woonkamer wat mee) en 23/24 als ik daar wel zit.

Maar hier moet ie er ook flink aan trekken. 1.4 kW momenteel. Voor koelen is dat wel écht flink.
17 graden? Serieus? Wow haha. In de slaapkamer pruttelt ie ‘‘s nachts op 22 en dat vind ik al behoorlijk fris. Overdag gewoon uit. Zonde van de stroom. Er is toch niemand. In een half uurtje trekt ie het koel voor het slapen gaan.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tsja, 22 graden op de slaapkamer vind ik veel te warm en ik heb panelen op oost, west en zuid dus er is hier ruim voldoende opwek vanaf een uur of 7 ‘s ochtends tot een uur of 9 in de avond.

Die stroom is toch nauwelijks wat waard dus dan maar het huis koel houden.

En ad hoc koelen vind ik net als ad hoc verwarmen niet goed werken. Het bed, meubels.. alles in de slaapkamer straalt warmte uit als ie een half uurtje voor je naar bed gaat pas aan gaat :X

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 24-06-2026 20:29 ]

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:27:
Tsja, 22 graden op de slaapkamer vind ik veel te warm en ik heb panelen op oost, west en zuid dus er is hier ruim voldoende opwek vanaf een uur of 7 ‘s ochtends tot een uur of 9 in de avond.

Die stroom is toch nauwelijks wat waard dus dan maar het huis koel houden.

En ad hoc koelen vind ik net als ad hoc verwarmen niet goed werken. Het bed, meubels.. alles in de slaapkamer straalt warmte uit als ie een half uurtje voor je naar bed gaat pas aan gaat :Xbij
Ach, zolang de airco draait is het gewoon keurig 22 graden. Niks aan het handje en lekker slapen. In de ochtend is het gewoon fris als je wakker wordt. Nog een voordeel van warme massa is dat je minder kans hebt op pendelen van de airco. Genoeg warmte om rustig af te voeren. Ik stop kWh’s van de zon liever in de airco op m’n werkplek en in m’n auto dan heel de dag een kamer op 17 graden houden waar niemand is. Maar goed, ieder z’n ding.

[ Voor 6% gewijzigd door Naafkap op 24-06-2026 20:36 ]

• Xbeater
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-08 18:31
Vrees dat ik hier vanavond middenacht boven de 30kWh uit ga komen... das alleen voor vandaag, 24/7, op 22c. Voor een appartementje waar alleen de woon en slaapkamer word gekoeld is dat natuurlijk echt belachelijk.

Heb de installateur maanden geleden al geinformeerd dat het niet in orde was met verwarmen, maar die vond mij 'overstuur' terwijl er al een buitenunit vervangen is ongeveer een jaar geleden...

Maar heh, als je niet verder kijkt dan de buitenunit... die was het probleem niet, maar een symptoom

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12
Xbeater schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:24:
Vrees dat ik hier vanavond middenacht boven de 30kWh uit ga komen... das alleen voor vandaag, 24/7, op 22c. Voor een appartementje waar alleen de woon en slaapkamer word gekoeld is dat natuurlijk echt belachelijk.

Heb de installateur maanden geleden al geinformeerd dat het niet in orde was met verwarmen, maar die vond mij 'overstuur' terwijl er al een buitenunit vervangen is ongeveer een jaar geleden...

Maar heh, als je niet verder kijkt dan de buitenunit... die was het probleem niet, maar een symptoom
Ligt wel een beetje aan het type airco en hoe groot en goed geisoleerd dat appartement is.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 07:57
14,7 verdeeld over 3 units hier. Die beneden pendelt nog flink en staat op 24 graden, slaapverdieping (1 unit voor hele verdieping) staat op 21 en pendelt snachts, nu savonds even wat “meer” werk. Zolder nu op 20,5 (open trapgat) en als ik er werk op 24..

helemaal prima zo!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-08 10:48
Woonkamer 60m2, MHI 3,5ZS-W weinig ramen op zuiden, goed geisoleerd, 3-4kWh voor een hele dag op stand 'drogen', effectieve temperatuur 21-22 graden

2e verdieping , MHI 3,5ZS-W, 2x 15m2 + stuk hal, 12-14kWh voor een hele dag. Deze moet er behoorlijk aan trekken. Draait vanaf 14:00h maximaal, 1150W. Plat dak en hele middag zon op 1 kamer.
Effectieve temperatuur in de kamer er recht tegenover 20-21 graden, de kamer met de middag zon, 23-24 graden.

Woonkamer draait van 0800-2200h, 2e verdieping 24/7, waarbij ik hem snachts terugzet naar 'drogen'. Al kan ie met de komende nachten mogelijk wel op koelen blijven staan.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het spul draait hier afgelopen dagen ook 24/7 een enkele split unit, de binnenunit hangt op de overloop alle slaapkamer deuren staan open en de jeugd slaapt nog lekker onder een dekbed. Boven is het 18 graden en beneden is het max 22 vandaag rlv is nu 51%. Er staat een ventilator in het trapgat naar beneden te blazen. Voor een vrijstaand jaren 30 woning niks te klagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eET8EGg9XAqbhZXtDN9AwSkt63U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfW0puqH8e7hnnAC3XBJ94ih.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Oops

[ Voor 102% gewijzigd door vdr01 op 25-06-2026 04:03 ]

• Tommie12
  • Nu online
Bij normale zomertemperaturen draait de airco in de woonkamer en keuken tussen de 10 en 23h, maar deze nacht heb ik die toch laten door draaien omdat het zo extreem wordt.

In de slaapkamer draait de airco tussen 18h en 8h.

Nu zitten we rond de 9kWh per dag, maar deze ochtend om 8h was er al 3 kwh door getrokken. Op de hete momenten verbruiken alle units samen zowat 500W (1 buitenunit, 4 binnenunits), en de temperatuur is 23,5 graden in de woonkamer. Dat voelt heel comfortabel aan.

Onze badkamer heeft geen airco, ligt op het noorden (krijgt dus nooit echt zon), en is vandaag boven de 27,5 graden gegaan.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:32
Ik laat ze met deze hitte 24 uur per dag draaien op 22 graden. Ik heb drie MHI binnenunits voor 80m2. Gisteravond heeft die nog gependeld (koelde af tot 17 graden) maar hij heeft vannacht doorgekacheld op zo'n ~300W.

Hoewel de buitenunit op het noorden staat, vangt deze tegen 17u toch nog de volle bak zonlicht voor anderhalf uur deze tijd van het jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qkCe5wds1Ds0p-oyiwl-ClVQ0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NKk0putEFKYy5fFH21gTNHlr.png?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
Gisteren
Van 11 tot 19h
Airco 3,8kwh
CV warmtepomp(koelbedrijf) 1,4kwh

En nog warmtepompboiler op zolder die overdag een 110l vat opwarmt met binnenlucht, een mini airco, verbruik 0,6kwh, gaat wel heel snel met deze temperaturen.

Tussenwoning als je die niet laat opwarmen valt het wel mee, buitenzonwering aanwezig.

Heel huis rond de 21-22c.

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 25-06-2026 08:59 ]

• KoningPaulus
japie06 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:36:
Ik laat ze met deze hitte 24 uur per dag draaien op 22 graden. Ik heb drie MHI binnenunits voor 80m2. Gisteravond heeft die nog gependeld (koelde af tot 17 graden) maar hij heeft vannacht doorgekacheld op zo'n ~300W.

Hoewel de buitenunit op het noorden staat, vangt deze tegen 17u toch nog de volle bak zonlicht voor anderhalf uur deze tijd van het jaar.
[Afbeelding]
Even voor mijn lering; maakt het uit dat een buitenunit in de volle zon staat? Zo ja, waarom?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
KoningPaulus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:07:
Even voor mijn lering; maakt het uit dat een buitenunit in de volle zon staat? Zo ja, waarom?
Ja. Dat maakt zeker uit. Het rendement van een warmtepomp is afhankelijk van het verschil tussen doel- en brontemperatuur. Jouw brontemperatuur (de buitenlucht) is in de volle zon substantieel warmer, waardoor het rendement zal dalen.
Je kunt de buitenunit beter tegen een noordgevel plaatsen.

Andersom: Als je de warmtepomp hoofdzakelijk gebruikt voor verwarmen (zoals bij de meeste lucht/water warmtepompen het geval is), dan kun je de buitenunit beter op een zo warm mogelijk plek opstellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:31

MiBe

Communitymanager
Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:27:
En ad hoc koelen vind ik net als ad hoc verwarmen niet goed werken. Het bed, meubels.. alles in de slaapkamer straalt warmte uit als ie een half uurtje voor je naar bed gaat pas aan gaat :X
Goede zonwering doet hierin wonderen in mijn ervaring. Met dit soort extreme hitte koelen wij wel 24/7, maar het grootste deel van de zomer is ad hoc voor mij net zo comfortabel (en dan zet ik hem niet eens een half uur op voorhand aan, pas bij het tandenpoetsen).

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Andrehj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Ja. Dat maakt zeker uit. Het rendement van een warmtepomp is afhankelijk van het verschil tussen doel- en brontemperatuur. Jouw brontemperatuur (de buitenlucht) is in de volle zon substantieel warmer, waardoor het rendement zal dalen.

Andersom: Als je de warmtepomp hoofdzakelijk gebruikt voor verwarmen (zoals bij de meeste lucht/water warmtepompen het geval is), dan kun je de buitenunit beter op een zo warm mogelijk plek opstellen.
Staan hier volle bak in de zon en meten buiten 40 graden. Unit beneden draait op compfreq 14 en de duo multi van boven op 32. Lager dan 14 kan de mono niet eens. Zal denk ik wel meevallen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:15
Onderzoek gevonden:
"Effectiveness of Shading Air-Cooled Condensers of Air-Conditioning Systems" - Kuwait Institute for Scientific Research (pdf)
"Thus, the maximum theoretical improvement in efficiency resulting from shading these A/C systems is less than 2%"
Mogelijk dat het wel defrosts scheelt bij verwarmen als hij met z'n rug (condensor) in de zon staat op een mooie winterdag, de condensor koelt dan minder hard af?

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2026 16:06 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MiBe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Goede zonwering doet hierin wonderen in mijn ervaring. Met dit soort extreme hitte koelen wij wel 24/7, maar het grootste deel van de zomer is ad hoc voor mij net zo comfortabel (en dan zet ik hem niet eens een half uur op voorhand aan, pas bij het tandenpoetsen).
Wij slapen op zolder en hebben een groot schuin dak waar de zon vol op staat te bakken. Valt weinig zon te weren daar helaas. Rolluiken zijn allemaal al dicht.

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Glashelder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Wij slapen op zolder en hebben een groot schuin dak waar de zon vol op staat te bakken. Valt weinig zon te weren daar helaas. Rolluiken zijn allemaal al dicht.
Hier hetzelfde maar alles in 1 ruimte. Beneden nu 25 en in de nok 33,6 graden. Was gisteren de hitte in de nok waar ik slaap zo zat, wetende dat er nog wat hete dagen aan zitten te komen, dat ik mijn matras beneden op de grond heb gelegd. Heerlijk geslapen dat wel.

• miicker
  • Niet online
outlandos schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:45:
[...]

Als je denkt dat 25 graden voor een slaapkamer heet is sta je redelijk ver van de werkelijkheid af. Veruit de meeste huizen zijn niet A++++ of wat dan ook. Wij hebben een B label huis, alleen airco op zolder tot nu toe. De koelste kamer in huis is momenteel 29,7 graden. Op alle andere kamers (ook slaapkamers) momenteel 30+.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Tot nu toe was 19 juni de dag waarop ik het meest heb gekoeld, waarbij het verbruik wegvalt tegen de opbrengst van de zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIFVEPs-qOLsDU1eXzvQHNGW0sI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CzGx7V90QCi3PY37nPyW9EzE.png?f=user_large

Single split voor de benedenverdieping. Met een oude woonhuisventilator en flexibele slang probeer ik nog wat koude lucht van beneden in de slaapkamer te blazen. Deze hele maand slechts 17 kWh gebruikt voor koeling. Ik probeer de zon wel buiten te houden, maar het scheelt ook dat het in de provincie Groningen een stuk minder warm is.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• KoningPaulus
Andrehj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Nooit bij stilgestaan. Thanks. Buitenunit voor boven staat op het zuiden, woonkamer op Zuid-west. Gunstig voor verwarmen (wat ik het meeste doe.

Deze extreme omstandigheden dan maar wat minder efficiënt. De boel gaan afschermen gaat me ook te ver.

Het onderzoek wat Thinkpad deelde noemt echter maar een verwaarloosbaar verschil qua efficiëntie. Tsja.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningPaulus op 25-06-2026 16:46 ]

• MotorBeast
miicker schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:34:
[...]

Als je denkt dat 25 graden voor een slaapkamer heet is sta je redelijk ver van de werkelijkheid af. Veruit de meeste huizen zijn niet A++++ of wat dan ook. Wij hebben een B label huis, alleen airco op zolder tot nu toe. De koelste kamer in huis is momenteel 29,7 graden. Op alle andere kamers (ook slaapkamers) momenteel 30+.
Hier nageisoleerde 1978 woning. Dak 14 cm isolatie, gevel pir achter Keralit en op zuid HR++ warmtewerend glas. Op iedere verdieping 1 unit en heel het huis met gemak 23 graden nu. Als ik zou willen kan ik zelfs makkelijk naar 20 maar dat is me te koud. Grootste warmtebron is de omvormer van de zonnepanelen die nu 59,70 graden is. :X Maar ja die levert op zijn piek dan weer 4400W om de units te laten snorren. Tot nu toe 7,9kWh verbruikt vanaf 00.00 uur. Zalig. Ben gisteren de camping afgevlucht alleen voor de koeling thuis. oOo Ik zet die dingen dan ook nooit uit zodat alles koud is en blijft. Staan al weken aan en toen het wat koeler was gaan ze dan gewoon aan en af en toe uit. Lang leven pendelen. O-) Volgende week met 25 graden zullen ze dus ook gewoon zo draaien. Verstook om te koelen zo'n 350 tot 400kWh per jaar. Zelfs zonder panelen een no brainer vind ik.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 25-06-2026 17:12 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
vdr01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Hier hetzelfde maar alles in 1 ruimte. Beneden nu 25 en in de nok 33,6 graden. Was gisteren de hitte in de nok waar ik slaap zo zat, wetende dat er nog wat hete dagen aan zitten te komen, dat ik mijn matras beneden op de grond heb gelegd. Heerlijk geslapen dat wel.
Wees dus gewaarschuwd dat als je daar airco ophangt dat het uitstekend werkt maar wel flink wat kilowattuurtjes opslokt :p Gisteren 20. Vandaag 14 en hard op weg om weer de 20 te halen.

Maar de zonnepanelen hebben al 45 kWh opgewekt dus streept mooi weg 8)

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-08 16:17
Hier op zolder en beneden eerste jaar koelen. Veel eerder moeten doen. Zolder was nu niet te harden geweest zonder airco. Nu stabiele 23 graden. Moet wel volle bak koelen want is slecht geïsoleerd. Voor hele dag nu zo'n 12/13 kWh aan stroom.

Beneden is beter geïsoleerd en temperatuur is max 22,3 graden geweest deze week. En dan voor minder dan 5 kWh per dag. Staat ook dag en nacht aan nu.

Slaapkamers hebben we geen airco, maar van de zolder koelt tussenverdieping ook nog aardig. Nu zo'n 24,5 graden. Straks nog iets koeler als buiten iets afkoelt. Ik vind het prima _/-\o_

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:31

MiBe

Communitymanager
Glashelder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Fair enough, daar valt inderdaad lastiger tegenop te boxen.

• outlandos
  • Laatst online: 08-08 20:30
miicker schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:34:
[...]

Het is nu wel extreem weer. Daar was vorige week toen ik dit schreef toch geen sprake van?

Ik vind 30 graden voor de koelste kamer in het huis bij een B label woning overigens wel aan de hoge kant, maar dat terzijde.

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 10:27
outlandos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:07:
[...]
Ik vind 30 graden voor de koelste kamer in het huis bij een B label woning overigens wel aan de hoge kant, maar dat terzijde.
Hoezo? Volgens mij is het hoe hoger het energie label, hoe beter het de warmte in het huis houdt.

Althans ik heb daar idem last van met een A label, gelukkig airco, maar uiteindelijk zullen er toch echt screens moeten komen om die warmte buiten de deur te houden.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:50
Theetjuh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Hoezo? Volgens mij is het hoe hoger het energie label, hoe beter het de warmte in het huis houdt.

Althans ik heb daar idem last van met een A label, gelukkig airco, maar uiteindelijk zullen er toch echt screens moeten komen om die warmte buiten de deur te houden.
A++++ hier met fantastisch grote ramen in de slaapkamer met Frans balkon, pal op het zuidwesten. Als ik de airco uitzet stijgt het kwik makkelijk richting de 27 graden, al dan niet nog veel hoger. Dus eens dat energielabel weinig zegt over warmte buitenhouden zo lang je geen zonwering hebt.

zorgt er tevens voor dat we na een zonnige winterdag de airco ook nog wel eens willen laten koelen in de winter. Slaapt lekkerder dan met het raam openen en hebben WTW voor frisse lucht :P . Voordeel is dan wel dat de airco nog geen 0,1 kWh per uur verbruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Kartmans1 op 25-06-2026 23:45 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:00
Theetjuh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Kan screens van harte aanbevelen. Werken hier top, en als een echte tweaker natuurlijk volledig geautomatiseerd op basis van binnentemperatuur, verwachte buitentemperatuur en zoninval.

Als het 2 weken warm is, heeft het weinig nut. Maar vooor een korte tijd zorgt het echt goed voor het buiten houden van de warmte.

• miicker
  • Niet online
outlandos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Het is nu wel extreem weer. Daar was vorige week toen ik dit schreef toch geen sprake van?

Ik zie nu pas dat dit een oude post is :P Dat verklaard een hoop.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Met verwarmen staat op op standje 2 of 3. Nu met koelen op automatisch. Hoe doen jullie dit? Krijg ik (veel) minder verbruik als ik alle drie binnenunits niet op automatisch zet?

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-08 22:30
Nemen jullie nog maatregelen voor de airco met de bijna 40 graden, minder koud zetten om minder te laten werken bijvoorbeeld? Van mij staat per ongeluk al meer dan 24 uur te draaien maar van wat ik zo las hierboven is dat niet zo erg.

Normaal heb ik automatisering dat die om 1:00 uit gaat als ik m zelf niet uit zet. Was vanochtend wel extra fris beneden want had s'avonds even extra koud gezet met idee dat morgenvroeg meer kou in woning zat en minder hard hoef te werken overdag. Nu wel beeld van unit verbruik gekregen :+ . Sinds 00:00 vannacht 3,36 kwh (totaal verbruik huis, heb geen meters per unit). 1 unit op 20 graden op begane grond (ca 45m2) en slaapkamer op 23 graden. Gaat om jaren 30 hoek woning volledig na geïsoleerd en staat hele dag in zon. S'ochtends vroeg op tuin en s'avonds laat op de voorkant. Panelen dus ook op oost en zuidwest. Dus draai bijna hele dag gratis hier.

• LED-Maniak
Staat hier 24 uur per dag aan om te voorkomen dat de warmte in de muren trekt.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• Waah
  • Laatst online: 08:00
Sjenker schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:54:
Nemen jullie nog maatregelen voor de airco met de bijna 40 graden, minder koud zetten om minder te laten werken bijvoorbeeld? Van mij staat per ongeluk al meer dan 24 uur te draaien maar van wat ik zo las hierboven is dat niet zo erg.

Normaal heb ik automatisering dat die om 1:00 uit gaat als ik m zelf niet uit zet. Was vanochtend wel extra fris beneden want had s'avonds even extra koud gezet met idee dat morgenvroeg meer kou in woning zat en minder hard hoef te werken overdag. Nu wel beeld van unit verbruik gekregen :+ . Sinds 00:00 vannacht 3,36 kwh (totaal verbruik huis, heb geen meters per unit). 1 unit op 20 graden op begane grond (ca 45m2) en slaapkamer op 23 graden. Gaat om jaren 30 hoek woning volledig na geïsoleerd en staat hele dag in zon. S'ochtends vroeg op tuin en s'avonds laat op de voorkant. Panelen dus ook op oost en zuidwest. Dus draai bijna hele dag gratis hier.
Hier geen 40 graden. Maar het temperatuurverschil tussen binnen en buiten is dan nog steeds slechts 16-20 graden.

In de winter is het temperatuurverschil groter. Zodra het vriest zal het meer dan 20 graden zijn en zit je met defrosts. Daar heb je nu geen last van.

Dus nee, een airco doet dit op zijn sloffen. Tijdens de winter moeten ze harder werken.

• MotorBeast
Kartmans1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:43:
[...]

A++++ hier met fantastisch grote ramen in de slaapkamer met Frans balkon, pal op het zuidwesten. Als ik de airco uitzet stijgt het kwik makkelijk richting de 27 graden, al dan niet nog veel hoger. Dus eens dat energielabel weinig zegt over warmte buitenhouden zo lang je geen zonwering hebt.

zorgt er tevens voor dat we na een zonnige winterdag de airco ook nog wel eens willen laten koelen in de winter. Slaapt lekkerder dan met het raam openen en hebben WTW voor frisse lucht :P . Voordeel is dan wel dat de airco nog geen 0,1 kWh per uur verbruikt.
Sterker nog. Hoe hoger je label, hoe groter de behoefte aan koeling met L/L. Sinds isoleren hier doet ramen open zetten met koele nachten helemaal niets meer aan koeling van het huis. Warmte blijft gewoon binnen. Overigens kan ik iedereen warmtewerend glas aanraden. Werkt bijna net zo goed als zonwering.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Sterker nog. Hoe hoger je label, hoe groter de behoefte aan koeling met L/L. Sinds isoleren hier doet ramen open zetten met koele nachten helemaal niets meer aan koeling van het huis. Warmte blijft gewoon binnen. Overigens kan ik iedereen warmtewerend glas aanraden. Werkt bijna net zo goed als zonwering.
En in de winter?

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-08 22:30
Waah schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Hier geen 40 graden. Maar het temperatuurverschil tussen binnen en buiten is dan nog steeds slechts 16-20 graden.

In de winter is het temperatuurverschil groter. Zodra het vriest zal het meer dan 20 graden zijn en zit je met defrosts. Daar heb je nu geen last van.

Dus nee, een airco doet dit op zijn sloffen. Tijdens de winter moeten ze harder werken.
Ja mijn grootste zorg is/was of niet oververhit zou raken of slecht voor levensduur van airco als het in dit soort temperaturen moet werken. Heb idee dat techniek in algemeen beter kan omgaan met koude temperaturen dan met hitte. Andere kant hardware als een PC werkt ook prima op 60+ graden.

• DutchOwnage
  • Laatst online: 04:50
M'n single split MHI heeft er gisteren ook 15/16 KwH doorheen gejaagd in 24 uur. Voor het eerst dat ik 'm 24 uur heb laten draaien. Heb alleen airco in de woonkamer, op de bovenverdieping ( eigenlijk zolder, want woon in een maisonnette) is het niet te doen om te slapen dus ook m'n matras naar beneden gehaald en daar geslapen. Helemaal prima.

Ik heb geen panelen, dus in deze extreem hete periode kost het gebruik van de airco mij dus zo'n 3.5/4 euro extra per dag. Maar lig er geen seconde (letterlijk) wakker van. Comfort en gezondheid boven alles. Bovendien verdien ik het in de winter ruimschoots terug door veeel minder gas te verbruiken.

• MotorBeast
Ik neem aan dat je bedoelt de minder warmteopbrengst van zoninstraling in het stookseizoen? Die is toch al minimaal gezien ook de minimale opbrengst van mijn zonnepanelen en normaal HR++ of HR+++ laat ook al minder warmte door zowel van buiten als naar binnen en zorgt voor veel minder temperatuurschommelingen binnen tijdens stookseizoen. Mijn oude dubbel glas warmde de kamer met zon in de winter wel iets op maar dropte ook als een gek naar beneden als de zon er dan vanaf was. Heb beneden ongeveer 18m2 glas op zuid. En weer on topic.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-06-2026 12:30 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Wat ben ik blij dat ik vorig jaar de knoop heb doorgehakt betreffende een lucht/lucht warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7cG-jXYKl512tcxSn-DoT2xZ-c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MLVkrwV3TT6bPGVAw561YN6v.jpg?f=user_large

44 graden buiten (uit de zon momenteel) en binnen slechts 23 graden _/-\o_

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

franssie

Save the albatross

Net toch ook even naar de rossters van mijn binnenunits gekeken, zat toch al weer aardig wat stof in na een aantal maanden (ik moet dus vaker stofzuigen blijkbaar).
Rendement is wel beter (lagere uitblaastemperatuur die ik meet met een BBQ vlees sensor) en hoger energie verbruik gek genoeg.
In de woonkamer heb ik een ondergedemensioneerde airco, vloermodel, omdat die eigenlijk alleen voor verwarmen is aangeschaft maar nu superblij mee.
Samen met die in de slaapkamer (wel gekocht om te koelen destijds vanwege oude hond die minder tegen de hitte kon) verbruik ik nu zo tegen de 4 euro per dag. Ik ben veel meer kwijt aan frisdrank en bier dan dat :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:08
Hier doe ik het ook met 1 vloermodel op de gelijkvloers.

Je merkt wel heel erg goed de stratificatie met de open bovenverdieping. Ik ga morgen eens experimenteren met de warme lucht wegblazen naar buiten via de zolder. Ik heb hier nog een oude losse dampkap motor.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Winkiller schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:18:
Wat ben ik blij dat ik vorig jaar de knoop heb doorgehakt betreffende een lucht/lucht warmtepomp.

[Afbeelding]

44 graden buiten (uit de zon momenteel) en binnen slechts 23 graden _/-\o_
Die 44 is in de zon geweest of wordt opgewarmd omdat je je buitenunit meet, niet helemaal eerlijk natuurlijk ;)
Maar ik ken je gevoel, wij hebben onze units ook net 5 weken hangen. Heerlijk dit *O*

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:03
Sinds een paar dagen heb ik de airco ook ook aan om te koelen. Ik heb de horizontale uitblaas naar beneden staan en nu gaat deze elke keer na een uur weer naar boven. Dat is heel vervelend want hij hangt tegenover de bank en dan zit je dus in de koude luchtstroom wat niet fijn is. Heeft iemand een idee waar dit door komt en hoe dit op te lossen is? In de app en in homey laat hij nog gewoon zien dat hij naar beneden blaast.
Airco ME 35LN.

[ Voor 9% gewijzigd door Elac op 27-06-2026 12:47 ]

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• MotorBeast
Elac schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:46:
Sinds een paar dagen heb ik de airco ook ook aan om te koelen. Ik heb de horizontale uitblaas naar beneden staan en nu gaat deze elke keer na een uur weer naar boven. Dat is heel vervelend want hij hangt tegenover de bank en dan zit je dus in de koude luchtstroom wat niet fijn is. Heeft iemand een idee waar dit door komt en hoe dit op te lossen is? In de app en in homey laat hij nog gewoon zien dat hij naar beneden blaast.
Airco ME 35LN.
Bij koelen moet hij ook naar boven blazen want koele lucht zakt. Kan je niet de luchtstroom naar links of rechts afbuigen zodat je niet in de luchtstroom zit? Je hebt zelfs kans dat hij afslaat als hij naar beneden blaast omdat hij dan teveel koude lucht meet doordat hij dan in zijn eigen luchtbubbel komt. Ook met verwarmen overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 27-06-2026 13:29 ]

• DutchOwnage
  • Laatst online: 04:50
Nvm

[ Voor 97% gewijzigd door DutchOwnage op 27-06-2026 13:25 ]

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:03
@MotorBeast @DutchOwnage Dat klopt maar dan zit ik dus in de koude luchtstroom. Iets met WAF :*) . Ik heb de remote temperatuur meter van @LED-Maniak dus die bubbel is geen probleem. Die ligt momenteel op de tafel zodat het gewoon aangenaam 24 graden is. Bij verwarmen hangt hij aan de muur aan de overkant van de airco op 5,5m afstand. Dat werkt redelijk.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• LED-Maniak
Als hij omhoog gaat, is hij dan niet op temperatuur? Voor koelen wordt er in de handleiding gewaarschuwd om de lamellen niet helemaal naar beneden te laten wijzen ivm condens dat kan vallen.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had een tijdje geleden gepost dat ik last had van een stinkende airco (1 van de 4) al sinds het begin. Ik denk dat ik het euvel gevonden heb..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjBpIqIUbZsxvUjPMNE5KKdnFjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F1C3CMUnyXqPsHJUPhedv5DE.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien is het eigenlijk het beste om het hele ding te demonteren, de fanrol eruit te halen, en deze flink te reinigen. Maar ik ga eerst maar eens proberen wat van die foam spray te gebruiken een paar keer, en dan kijken of het weg blijft.

Wat mij heel erg verbaast is dat dit model (Daikin Perfera) GEEN self-cleaning of anti-mold functie heeft. De meeste airco's hebben dit wel. Self cleaning is meestal simpelweg gewoon na koelen de fan een tijdje te laten draaien om het ding uit te drogen. Anti-mold denk ik ook? Wel heeft dit ding een 'flash streamer' welke ook bacteriën zou moeten slopen (en misschien ook schimmel), maar die moet je zo te zien handmatig zelf af en toe aanzetten. Wat onhandig!

Erger nog is dat 'keep dry' standaard aanstaat. Dan stopt de fan met draaien als de temperatuur bereikt is, om te voorkomen dat het vocht de kamer ingeblazen wordt. Op zich fijn, maar ook dit zorgt er dus weer voor dat schimmel meer kans heeft om te groeien.

Ik dacht in eerste instantie dat deze ene unit gewoon verkeerd aangesloten was (condens niet goed aflopend), maar daar kan ik eigenlijk niets van zien. Wel loopt de condensafvoer over naar een kleiner pijpje, was de isolatie gepinched in de bevestiging van de unit, en liep die een beetje omhoog. Die laatste twee heb ik zelf gefixed door de afvoer een beetje te verplaatsen

VOOR:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs-MvNVU-OlRkmSyuhaa0giX4GU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h68g1lKRzsoYbO43ctPLYIw5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDeUWTyquyYjhbuQdGSFL_AvwNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlwQkjsQUYwOv9VoGQ2mA7Yq.png?f=fotoalbum_large

NA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMC_TuJO0A3PtrHywmqQvHNhXTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBV4etlOwphzdKfzPwdrciPY.png?f=fotoalbum_large

Nu nog een desinfectiespray zien te vinden..

[ Voor 8% gewijzigd door brama op 27-06-2026 14:48 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• LED-Maniak
Heb je al geprobeerd een tandreinigingstablet op te lossen in water en dit met een plantenspuit op de verdamper te spuiten? Dat werkt hier prima. Daarna nogmaals met normaal water inspuiten.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:59
brama schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:46:
Ik had een tijdje geleden gepost dat ik last had van een stinkende airco (1 van de 4) al sinds het begin. Ik denk dat ik het euvel gevonden heb..

[Afbeelding]

Zo te zien is het eigenlijk het beste om het hele ding te demonteren, de fanrol eruit te halen, en deze flink te reinigen. Maar ik ga eerst maar eens proberen wat van die foam spray te gebruiken een paar keer, en dan kijken of het weg blijft.

Wat mij heel erg verbaast is dat dit model (Daikin Perfera) GEEN self-cleaning of anti-mold functie heeft. De meeste airco's hebben dit wel. Self cleaning is meestal simpelweg gewoon na koelen de fan een tijdje te laten draaien om het ding uit te drogen. Anti-mold denk ik ook? Wel heeft dit ding een 'flash streamer' welke ook bacteriën zou moeten slopen (en misschien ook schimmel), maar die moet je zo te zien handmatig zelf af en toe aanzetten. Wat onhandig!

Erger nog is dat 'keep dry' standaard aanstaat. Dan stopt de fan met draaien als de temperatuur bereikt is, om te voorkomen dat het vocht de kamer ingeblazen wordt. Op zich fijn, maar ook dit zorgt er dus weer voor dat schimmel meer kans heeft om te groeien.

Ik dacht in eerste instantie dat deze ene unit gewoon verkeerd aangesloten was (condens niet goed aflopend), maar daar kan ik eigenlijk niets van zien. Wel loopt de condensafvoer over naar een kleiner pijpje, was de isolatie gepinched in de bevestiging van de unit, en liep die een beetje omhoog. Die laatste twee heb ik zelf gefixed door de afvoer een beetje te verplaatsen

VOOR:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

NA:

[Afbeelding]

Alleen de vloermodellen van de FVXM-binnenunits beschikken over die functie. Maar het is eigenlijk een beetje nutteloos, omdat je de unit dan altijd met de afstandsbediening zou moeten uitschakelen. De functie wordt niet geactiveerd als je de geplande uitschakeling of de normale uitschakeling via de Onecta-app gebruikt.

Ik heb mijn Daikins zo ingesteld dat ze elke dag vanaf 22:00 uur een uur lang op ventilatorsnelheid 5/5 draaien. Daarna schakelen ze uit. Klaar. Makkelijker kan het niet.

Ik raad ook aan om de ontvochtigingsmodus te gebruiken in plaats van de koelmodus. Zo kan ik de looptijd in ieder geval aanzienlijk verlengen zonder aan-uitcycli.

• MotorBeast

[Afbeelding]

VOOR:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

NA:

[Afbeelding]

Ik was nu toch benieuwd hoe mijn 3 units er na 5 jaar gebruik uitzien en heb net gekeken. Alleen wat stof op de fanrol. Mijn vermoeden is dat dit verschil toch ontstaat omdat ik in koelseizoen nooit mijn units uitzet. Vocht krijgt dan nooit kans in een unit immers is bij continue verbruik de luchtvochtigheid nooit hoog in huis en de lucht circuleert continue door de unit en de rol wordt niet vochtig. Enige onderhoud hier is filters reinigen en lekbakken ontsmetten met kunstgebit tabletten. Buitenunit vorig jaar eens open gemaakt en was brandschoon.

• brama
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:50:
[...]

Ik was nu toch benieuwd hoe mijn 3 units er na 5 jaar gebruik uitzien en heb net gekeken. Alleen wat stof op de fanrol. Mijn vermoeden is dat dit verschil toch ontstaat omdat ik in koelseizoen nooit mijn units uitzet. Vocht krijgt dan nooit kans in een unit immers is bij continue verbruik de luchtvochtigheid nooit hoog in huis en de lucht circuleert continue door de unit en de rol wordt niet vochtig. Enige onderhoud hier is filters reinigen en lekbakken ontsmetten met kunstgebit tabletten. Buitenunit vorig jaar eens open gemaakt en was brandschoon.
Ik heb 2 identieke units die ook brandschoon zijn (en 1 emura en ook die is schoon). Die stonden allemaal identiek ingesteld.. en ook stond bij allen ingesteld dat 'ie moet stoppen met de fan draaien als de temperatuur bereikt is. Ik gok dat deze unit wel vaker moest pendelen zelfs op de laagste stand omdat het maar een klein kantoortje is waar ik vaak zit. Die mode (keep dry) heb ik maar uitgezet, dat zal hopelijk ook helpen. Die stond overigens automatisch aan, niet zelf zo gekozen initieel.
Magiaconatus schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:28:
[...]

Ik heb mijn Daikins zo ingesteld dat ze elke dag vanaf 22:00 uur een uur lang op ventilatorsnelheid 5/5 draaien. Daarna schakelen ze uit. Klaar. Makkelijker kan het niet.
Dat is wel een goeie. Ik laat ze eigenlijk altijd op de koelstand staan met een hogere temperatuur, ik gok nu ik de 'keep dry' uitgezet heb dat het daarmee ook wel goed is. Maar dat moet zich dus nog uitwijzen.

[ Voor 34% gewijzigd door brama op 27-06-2026 16:21 ]

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:59
In de droogstand draait de ventilator op nog lagere snelheden dan in de stille binnenstand, dus dat is ook een pluspunt.

[ Voor 80% gewijzigd door Magiaconatus op 27-06-2026 16:49 ]

• brama
  • Niet online
Magiaconatus schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:20:
In de droogstand draait de ventilator op nog lagere snelheden dan in de stille binnenstand, dus dat is ook een pluspunt.
Kan ik ook nog eens proberen, ben benieuwd wat dat met de temperatuur doet. Bij vorige (ook modulerende) airco's werd het vaak te koud.

Ik heb er nu maar hg anti-schimmelfoam ingespoten, telkens op een stuk en dan fan handmatig verder draaien. Is op bleekbasis dus ik ben maar even een uitgebrijde bbq begonnen buiten terwijl ik af en toe een volgend deel inspuit. Als het wat verkleurt dan boeit dat me niet, zie je toch niet. Lijkt wel goed te werken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:15
Zoek een video op hoe je de fanrol eruit moet halen. Dan kun je die met tuinslang en krachtige straal (niet hogedrukreiniger!) goed schoon spuiten.

• MotorBeast
ThinkPad schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:39:
Zoek een video op hoe je de fanrol eruit moet halen. Dan kun je die met tuinslang en krachtige straal (niet hogedrukreiniger!) goed schoon spuiten.
Dan hoef je niet ver te zoeken. Zie TS video van @Notna ;)

• brama
  • Niet online
ThinkPad schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:39:
Yup hele bus leeggespoten op het kreng, met veel water nagespoeld, maar volgens mij was het minder moeite geweest om het ding te demonteren. En of het 100% schoon is.. her-evalueer over een weekje en dan waarschijnlijk dat doen ja.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:05

Termy

valt er nog wat te fragge?

[Afbeelding]

VOOR:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

NA:

[Afbeelding]

Ja, zelfde probleem hier. Ik dacht in 1e instantie dat 'keep dry' juist betekende dat het de boel intern droog houdt maar niet dus. Dat was nogal een probleem want we koelen hier niet naar standje vrieskist dus het zal aardig pendelen, vooral in de woonkamer waar we naar slechts ongeveer 24 graden gingen. Ik probeer deze zomer om naar lagere temps te koelen zodat het meer condens maakt en constanter doordraait, met op de koelere (en dure, want dynamisch) momenten fan only om het goed droog te krijgen. Er komt op dat moment helaas nog steeds wel een beetje muffige lucht uit dus brandschoon is het zeker niet, maar het is ook geen schimmelbende meer. Het probleem is dat het goed schoonmaken van de warmtewisselaar zelf gewoon erg lastig lijkt. Die gebitsreiniger oplossen in water en erin spuiten is nog wel een interessant idee. Ik heb nu coil cleaner geprobeerd (2 bussen leeggespoten in 3 units..) maar dat was dus niet 100% genoeg.

Ik ben ondertussen aardig goed geworden in het demonteren van de binnenunits ;). Ik gebruik overigens wel de hogedrukspuit om de rol schoon te spuiten maar uiteraard op enige afstand, niet direct erop @ThinkPad . Halve meter of zo en het is een vrij goedkoop model Kärger dus super intens is het zo niet, maar wel beter dan alleen de tuinslang. Ik denk niet dat de tuinslang in staat is om de aanslag eraf te krijgen.

@MotorBeast had jij vanaf het begin ook keep dry uit? Ik heb hier meerdere zomers constant gekoeld en dat was zeker geen oplossing. Nu weet ik natuurlijk niet of ik het probleem nooit had gehad als ik in 1e instantie keep dry al uit had gezet en/of ver genoeg had gekoeld om altijd koud te blijven.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:35

[Afbeelding]

VOOR:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

NA:

[Afbeelding]

de condens afvoer loopt niet over in een kleiner pijpje er zit alleen geen isolatie om heen .er zit toch links (bij mijn airco wel )ook een aansluiting voor condens aan de lekbak , zoja gebruik deze, dan is dat horizontale stuk weg , en ontstaat er meer ruimte voor de andere leidingen

• brama
  • Niet online
Louwm schreef op zondag 28 juni 2026 @ 07:41:
[...]

de condens afvoer loopt niet over in een kleiner pijpje er zit alleen geen isolatie om heen .er zit toch links (bij mijn airco wel )ook een aansluiting voor condens aan de lekbak , zoja gebruik deze, dan is dat horizontale stuk weg , en ontstaat er meer ruimte voor de andere leidingen
Dat zal wel afhankelijk zijn van de oriëntatie van je unit en waar het gat in de buitenmuur zit. In dit specifieke geval kon het gat niet rechts zitten waardoor alle leidingen over de breedte naar buiten moeten.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:37

[Afbeelding]

VOOR:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

NA:

[Afbeelding]

Fan rol eruit trekken, als je dat een keer gedaan hebt is het 5 minuten werk.
Ben niet bekend met TS filmpje maar die zal wel kloppen.
Waarschijnlijk zijn je roostertjes voor de rol ook goor. En aan de binnenkant kan ook smutz zitten. (Achterkant rol, tussen je verdamper en de rol in als het ware.

Die roostertjes kan je eruit klikken, in een sopje gooien en dan schoonborstelen. Fanrol maak ik ook zo schoon. Als die bende eruit is kan je met een vochtige doek de rest van de binnenunit schoonmaken.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:37
@Beer070 De reden dat ik geen R290 heb is wat @martijn v o ook zegt bijvullen kan/mag niet. Een voorgevulde met r32 en gevacumeerde leidingen met quickconnect zijn er ook. Volgens de diverse websites zelf te installeren en in bedrijf te nemen. Mag niet maar airco politie hebben we ook niet.

Waar je wel tegen aan loopt is bij een garantieclaim is een inbedrijfstellings rapport van een gecertificeerde monteur/bedrijf wel handig. Ik heb al meerdere units opgehangen welke later in bedrijf gesteld zijn.
De laatste units heb ik ook gevacumeerd en 2-3 uur laten staan voor lektest.

De monteur die later komt doet vaan een druktest met stikstof en daarna weer vacumeren. Dan kunnen de kraantjes open. Ik heb wel laatst een ClimaBoost A+++ bij mensen op een Duits eiland gehangen. Daar wilde geen bedrijf komen of minimaal 5k neerleggen zonder unit.

Veplaatst van het thuisaccu topic naar hier

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:35
brama schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Dat zal wel afhankelijk zijn van de oriëntatie van je unit en waar het gat in de buitenmuur zit. In dit specifieke geval kon het gat niet rechts zitten waardoor alle leidingen over de breedte naar buiten moeten.
ja dat klopt , maar aan de linkerkant van de lekbak zit ook een aansluiting voor de afvoer van condens water dus de slang kan hier zo naar buiten waar ook je andere leidingen naar buiten gaan zonder horizontaal te lopen onder je airco , betere afvoer van water en minder kans op verstoppen

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:10
Beste Tweakers,

ik ben druk bezig met plannen maken voor onze 2e verdieping te renoveren.
Dit is hard nodig, en wordt volledig gestript en opgebouwd.
Voor de beeldvorming: overal zit nog zachtboard, vloer bedekking, plaat radiatoren (type 10), en een ongelijke vloer.

Veel te doen dus, maar ook qua verwarming/koelen is wat er nu zit niet toereikend, 3 type 10 radiatoren kan natuurlijk tegenwoordig niet meer, die dingen hebben minimaal 70 graden nodig om iets te doen.

Nu zat ik eerst te kijken naar LTV radiatoren of vloerverwarming, maar dat laatste is toch wat overdreven voor een 2e verdieping lijkt me, en erg prijzig, echter zijn nieuwe radiatoren ook niet goedkoop.
Nu hebben we het al langer over airco, en zeker voor de 2e aangezien het daar soms echt bloedverziekend heet kan worden (ook los van die extreme hitte van vorige week)

dus toen kwam eigenlijk het idee op, waarom niet alleen met Lucht/lucht koelen en verwarmen en de radiatoren afkoppelen, dit maakt de overstap naar een warmtepomp ook makkelijke later ivm vloerverwarming beneden.

Echter merk ik dat ik het toch spannend vind, omdat het misschien niet echt standaard is.
vroeger hoorde je veel verhalen dat het niet comfortabel is om alleen met airco te verwarmen, Maar als ik zoek gaat dat vooral over de luchtvochtigheid en het feit dat de unit blaast. dat laatste zou opgelost kunnen worden met goede plaatsing natuurlijk, maar zie ik iets over het hoofd?

Hoe zijn de algemene ervaringen hier om de Lucht/Lucht systeem als hoofd verwarming te gebruiken voor een verdieping?

• MotorBeast
@fjux Als je beneden naar een L/W warmtepomp gaat en je bent toch aan het renoveren hang dan boven fancoils. Ben je gelijk gesteld met 1 buitenunit. Als budget een probleem wordt kijk dan eens naar Warmtefonds. Hele bovenverdieping volhangen met L/L is ook niet goedkoop. Met 1 unit kan ook maar dan staan permanent alle deuren open.

Wbt ervaringen staat hele topic hierover vol.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 29-06-2026 09:50 ]

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:10
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:49:
@fjux Als je beneden naar een L/W warmtepomp gaat en je bent toch aan het renoveren hang dan boven fancoils. Ben je gelijk gesteld met 1 buitenunit. Als budget een probleem wordt kijk dan eens naar Warmtefonds.

Wbt ervaringen staat hele topic hierover vol.
Heb ik ook naar gekeken, alleen kreeg ik daar het gevoel bij dat het nog minder standaard is in NL, en ik was huiverig voor de leidingen die extreem goed geïsoleerd moeten worden.

Plus, hoopte ik ooit met een L/W ook beneden de vloer een beetje te kunnen koelen. Volgens mij kan dat niet als je ook fancoils wilt ivm apart koel circuit?

• MotorBeast
fjux schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, alleen kreeg ik daar het gevoel bij dat het nog minder standaard is in NL, en ik was huiverig voor de leidingen die extreem goed geïsoleerd moeten worden.

Plus, hoopte ik ooit met een L/W ook beneden de vloer een beetje te kunnen koelen. Volgens mij kan dat niet als je ook fancoils wilt ivm apart koel circuit?
Tuurlijk wel. Je L/W stuurt gewoon koud water door heel je systeem. Voordeel van fancoils is dan dat deze condenserend werken. Dat is juist het manco van VV. Die condenseert dan weer niet. Koude lucht zakt dus je hebt kans als je boven koelt met fancoils dat daarmee ook de LV daalt beneden. Als je L/L neemt en je wil per kamer moet je denk ik al snel aan zo'n €1500,- per kamer denken schat ik met een A merk.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 29-06-2026 09:58 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat kan inderdaad niet, dan wordt je vloer te koud en krijg je overal condens..

Ik heb hier om dezelfde reden afgezien van fancoils. Overigens zijn fancoils ook behoorlijk aan de prijs. Eigenlijk niet echt goedkoper dan volwaardige L/L airco's. Voordeel is wel dat je het zelf kan aanleggen omdat het toch maar waterleidingen zijn.

Wij hebben hier op de eerste en tweede etage airco en beneden vloerverwarming gekoppeld aan een L/W warmtepomp. Boven hebben we ook LTV radiatoren, maar als het heel koud is laat ik de airco's wat bijverwarmen. Boven verwarmen met airco is prima zolang je maar units hebt in ruimtes die je wilt verwarmen.
MotorBeast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Tuurlijk wel. Je L/W stuurt gewoon koud water door heel je systeem. Voordeel van fancoils is dan dat deze condenserend werken. Dat is juist het manco van VV. Die condenseert dan weer niet. Koude lucht zakt dus je hebt kans als je boven koelt met fancoils dat daarmee ook de LV daalt beneden.
Als jij water van <10 graden door je vloer gaat sturen dan is dat ten eerste heel oncomfortabel, want ijskoud in de zomer, en ten tweede gaat die vloer zeiknat worden.

Pagina: 1 ... 170 ... 175 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic