Ik had een tijdje geleden gepost dat ik last had van een stinkende airco (1 van de 4) al sinds het begin. Ik denk dat ik het euvel gevonden heb..
Zo te zien is het eigenlijk het beste om het hele ding te demonteren, de fanrol eruit te halen, en deze flink te reinigen. Maar ik ga eerst maar eens proberen wat van die foam spray te gebruiken een paar keer, en dan kijken of het weg blijft.
Wat mij heel erg verbaast is dat dit model (Daikin Perfera) GEEN self-cleaning of anti-mold functie heeft. De meeste airco's hebben dit wel. Self cleaning is meestal simpelweg gewoon na koelen de fan een tijdje te laten draaien om het ding uit te drogen. Anti-mold denk ik ook? Wel heeft dit ding een 'flash streamer' welke ook bacteriën zou moeten slopen (en misschien ook schimmel), maar die moet je zo te zien handmatig zelf af en toe aanzetten. Wat onhandig!
Erger nog is dat 'keep dry' standaard aanstaat. Dan stopt de fan met draaien als de temperatuur bereikt is, om te voorkomen dat het vocht de kamer ingeblazen wordt. Op zich fijn, maar ook dit zorgt er dus weer voor dat schimmel meer kans heeft om te groeien.
Ik dacht in eerste instantie dat deze ene unit gewoon verkeerd aangesloten was (condens niet goed aflopend), maar daar kan ik eigenlijk niets van zien. Wel loopt de condensafvoer over naar een kleiner pijpje, was de isolatie gepinched in de bevestiging van de unit, en liep die een beetje omhoog. Die laatste twee heb ik zelf gefixed door de afvoer een beetje te verplaatsen
VOOR:
NA:
Nu nog een desinfectiespray zien te vinden..
[
Voor 8% gewijzigd door
brama op 27-06-2026 14:48
]
I mentioned it once, but I think I got away with it.