SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
@Pietje555 het gebouw is nog geen 20 jaar oud en de gemeente is eigenaar. Die gaat er dus weinig aan doen. Daarnaast is als het zo lees temperatuurbeheersing onderdeel van die norm. Alle overige punten geloof ik wel dat ze aan voldoen. Het gebouw is qua ventilatie eigenlijk best goed gebouwd.
Eigenlijk is het hele gebouw best goed gebouwd naar de eisen van de wijk: gasloos, energiezuinig en groen. Alleen hadden ze duidelijk onderschat hoeveel het klimaat in de zomer zou veranderen.
Maar ook de eis dat zonnepanelen werden neergelegd als er AC zou komen is dus om het in de wijk in te passen.
Subsidie was hier overigens niet het doel. Door de temperatuur kwamen de scores van groep 8 onder druk te staan. Dat staat niet zo goed als school. Echter lag dus in eerste instantie de gemeente dwars.
Eigenlijk is het hele gebouw best goed gebouwd naar de eisen van de wijk: gasloos, energiezuinig en groen. Alleen hadden ze duidelijk onderschat hoeveel het klimaat in de zomer zou veranderen.
Maar ook de eis dat zonnepanelen werden neergelegd als er AC zou komen is dus om het in de wijk in te passen.
Subsidie was hier overigens niet het doel. Door de temperatuur kwamen de scores van groep 8 onder druk te staan. Dat staat niet zo goed als school. Echter lag dus in eerste instantie de gemeente dwars.
[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 31-05-2026 20:48 ]
Wat is een degelijke duurzame oplossing dan?Pietje555 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:39:
[...]
Airco's op een school is ook geen slimme investering. Het is alleen symptoom bestrijding. Je krijgt er ook geen subsidie voor. School opwaarderen naar huidige klimaat eisen (Frisse Scholen norm) moet t.z.t toch gebeuren dus het is alleen uitstel van een degelijke duurzame oplossing.
Ik zie sowieso niet in wat er tegen de combinatie zonnepanelen + airco op kan qua duurzaamheid. Het hele idee dat airco niet duurzaam is is enorm achterhaald.
[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 31-05-2026 23:11 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Klimaatsysteem gebasseerd op CO2 controle per ruimte met ingebouwde koeling geniet de voorkeur op scholen.Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Wat is een degelijke duurzame oplossing dan?
Ik zie sowieso niet in wat er tegen de combinatie zonnepanelen + airco op kan qua duurzaamheid. Het hele idee dat airco niet duurzaam is is enorm achterhaald.
Zonnewering aan de buitenkant van de ramen houdt veel warmte buiten, hierdoor heb ik mijn airco nog niet moeten gebruiken dit jaar.Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Wat is een degelijke duurzame oplossing dan?
Ook heb ik op mijn epdm dak een witte reflecterende coating gezet, wat ook weer wat scheelt.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic