Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 169 170 Laatste
Acties:

  • mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-06 22:51
Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:10:
[...]

Wat is een degelijke duurzame oplossing dan?

Ik zie sowieso niet in wat er tegen de combinatie zonnepanelen + airco op kan qua duurzaamheid. Het hele idee dat airco niet duurzaam is is enorm achterhaald.
Zonnewering aan de buitenkant van de ramen houdt veel warmte buiten, hierdoor heb ik mijn airco nog niet moeten gebruiken dit jaar.
Ook heb ik op mijn epdm dak een witte reflecterende coating gezet, wat ook weer wat scheelt.

  • w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:22
Technician- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:29:
[...]

Klimaatsysteem gebasseerd op CO2 controle per ruimte met ingebouwde koeling geniet de voorkeur op scholen.
Wtf, dat is gewoon een airco hoor. Koeling komt niet zomaar uit de lucht vallen, de direct expansie unit voor koeling en verwarmen is een dikke airco op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwxxQxkj7vBd70JUS2vlYKYkX3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecs17wkuFDYabOixfo9GpQoS.jpg?f=fotoalbum_large


Of je hebt absoluut waardeloze niet airco oplossingen die niet koelen. Een kantoor met "topkoeling" doet geen ruk in de huidge zomers en zon. Als je flink wat kW's nodig hebt is een compressor niet optioneel.

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:46
w00key schreef op maandag 1 juni 2026 @ 04:41:
[...]

Wtf, dat is gewoon een airco hoor. Koeling komt niet zomaar uit de lucht vallen, de direct expansie unit voor koeling en verwarmen is een dikke airco op het dak.

[Afbeelding]


Of je hebt absoluut waardeloze niet airco oplossingen die niet koelen. Een kantoor met "topkoeling" doet geen ruk in de huidge zomers en zon. Als je flink wat kW's nodig hebt is een compressor niet optioneel.
We hebben het over hetzelfde, rustig maar. Op je plaatje staat een luchtbehandelingskast met wtw en DX koeling. Airco is geen Nederlands woord dus daar kun je van alles mee bedoelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 01-06-2026 06:45 ]


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
mbbs1024 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:58:
Zonnewering aan de buitenkant van de ramen houdt veel warmte buiten, hierdoor heb ik mijn airco nog niet moeten gebruiken dit jaar.
Ook heb ik op mijn epdm dak een witte reflecterende coating gezet, wat ook weer wat scheelt.
En ik doe helemaal niks aan zonwering en laat gewoon de airco's (die er toch al hangen voor verwarming) draaien op PV opwek.

Ik zou inmiddels airco+PV prioritizeren boven zonwering. Dat witte dak kost je ook een klein beetje opwarming in de winter/voorjaar/najaar; dat is zonde.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-06 21:34
mbbs1024 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:58:
[...]

Zonnewering aan de buitenkant van de ramen houdt veel warmte buiten, hierdoor heb ik mijn airco nog niet moeten gebruiken dit jaar.
Ook heb ik op mijn epdm dak een witte reflecterende coating gezet, wat ook weer wat scheelt.
In dit geval van de school hadden ze die zonwering al en ik moet het eerste epdm materiaal nog vinden die je op zo'n schuin dak mag leggen. (Het is een pannendak).
Nee, hoop aannames hier. Mijn punt was vooral de trend te onderstrepen met een gemeente die ook jarenlang dwars lag, maar nu overstag is.

  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:57
Pietje555 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Airco's op een school is ook geen slimme investering. Het is alleen symptoom bestrijding. Je krijgt er ook geen subsidie voor. School opwaarderen naar huidige klimaat eisen (Frisse Scholen norm) moet t.z.t toch gebeuren dus het is alleen uitstel van een degelijke duurzame oplossing.
Een hok met veel mensen wordt hoe dan ook warm zonder actieve koeling, isolatie/bomen/buitenzonwering kan het enkel tijdelijk uitstellen, je zit namelijk ook met luchtvochtigheid dat snel stijgt bij veel mensen aanwezig(WTW helpt maar beperkt).

Alles dichtlaten zodat de warmte niet binnenkomt helpt enkel in ruimtes met zeer weinig mensen en dan moet het ook savonds/snachts werkelijk afkoelen wat steeds vaker niet gebeurt.

(Mijn woning blijft lang koel maar enkel als er niemand aanwezig is).

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2026 11:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-06 20:54

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Strider schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:37:
[...]

Gisteren advies ingewonnen bij een installatiebedrijf. Zij stelden het volgende voor:
  • 1x Daikin 5,0 kW-unit op de overloop (in de onderstaande tekening rood gearceerd);
  • 1x Daikin 3,5 kW-unit op zolder (ook rood gearceerd, dit wordt mijn werkkamer);
  • 1x Daikin-buitenunit op de berging.
Volgens het installatiebedrijf is één airco op de overloop voldoende om de volledige eerste verdieping te koelen, en daarnaast ook een deel van de begane grond.

Mijn eerste idee was om in iedere slaapkamer een aparte unit te plaatsen, maar daar was hij geen voorstander van vanwege het extra onderhoud, de hogere kosten en mogelijke tocht/trek. Daarnaast heb ik geen idee hoe ik een airco in slaapkamer 3 zou kunnen installeren zonder dat er over het hele huis leidingen zichtbaar worden.

Wat denken jullie? Tips of ervaringen? :)

[Afbeelding]
Wij koelen en verwarmen met de airco, en hebben ervoor gekozen de 1ste verdieping passief te koelen, De unit op zolder draait met deze dagen 24/7 op Zolder is het 19-20c, de verdieping daaronder is hiermee passief 2 tot 2.5 graden koeler dan de zolder. Wat voor ons acceptabel is.

De unit op de bgg zetten wij alleen in de loop van de dag tot de avond aan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:54
Vraag n.a.v. de schimmel discussie onlangs

Situatie hier is dat ik een slaapkamer heb voor iemand die 24/7 op bed ligt die vanwege haar ziekte gebaad is bij een koele omgeving. Warm weer/hitte wordt ze slechter van
Gevolg is dat ze de airco dag en nacht aan heeft op 18 graden
Geen idee hoe het met andere merken zit, maar de Daikin gaat niet lager
Heb de beschikking over een andere slaapkamer met dezelfde airco

Praktisch gezien; hoe moet ik omgaan met zo'n situatie in de zin dat ik schimmel/geurtjes e.d. wil voorkomen
Ik weet dat er een fan stand op zit die zou kunnen helpen
Hoe vaak en hoe lang moet die dan aan staan in dit geval?

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:25
MotorBeast schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Zoek even hier op "overloop". 5 en 3,5 zijn in ieder geval veel te zwaar. Op beide plekken een 2 en je bent er. Beide kunnen nooit zoveel vermogen kwijt in zo'n kleine ruimte.
Idd hier een op de overloop installateur wilde niet kleiner dan 3,5. Praktijkervaring: 2 had makkelijk gekund.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:30
Ragnar9999 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:32:
Vraag n.a.v. de schimmel discussie onlangs

Situatie hier is dat ik een slaapkamer heb voor iemand die 24/7 op bed ligt die vanwege haar ziekte gebaad is bij een koele omgeving. Warm weer/hitte wordt ze slechter van
Gevolg is dat ze de airco dag en nacht aan heeft op 18 graden
Geen idee hoe het met andere merken zit, maar de Daikin gaat niet lager
Heb de beschikking over een andere slaapkamer met dezelfde airco

Praktisch gezien; hoe moet ik omgaan met zo'n situatie in de zin dat ik schimmel/geurtjes e.d. wil voorkomen
Ik weet dat er een fan stand op zit die zou kunnen helpen
Hoe vaak en hoe lang moet die dan aan staan in dit geval?
Schimmel en geurtjes krijg je als iets nat en broeierig blijft. Niet als iets lekker doorstroomd en koud blijft. Geen zorgen dus! Bij het uitzetten dus 2 uur nablazen/droogblazen. Als je 'm gewoon aanhoudt hoeft dat niet.

  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
w00key schreef op maandag 1 juni 2026 @ 04:41:
[...]

Wtf, dat is gewoon een airco hoor. Koeling komt niet zomaar uit de lucht vallen, de direct expansie unit voor koeling en verwarmen is een dikke airco op het dak.

[Afbeelding]


Of je hebt absoluut waardeloze niet airco oplossingen die niet koelen. Een kantoor met "topkoeling" doet geen ruk in de huidge zomers en zon. Als je flink wat kW's nodig hebt is een compressor niet optioneel.
Nee, dat is geen airco.
Handboek Frisse scholen stelt strengen eisen aan luchtkwaliteit en klimaat. Dat los je niet op met een airco.
Luchtdebieten worden gestuurd op bezetting door meting van het CO2 percentage. Dit mag niet boven de 800 ppm komen. Hierdoor heb je per lokaal een ventilatiesysteem dat regelt. De benodigde verwarming/koeling varieert per lokaal. Tevens moet de temperatuur per lokaal bedienbaar zijn (+/- 3 gr)

Als laatste is de temperatuur van het lokaal een glijdend setpoint. De streeftemperatuur is een gemiddelde met weging van de voorgaande dagen. De temperatuur loopt dus in de zomer op in het lokaal. Maximaal heb je een aantal overschreidings uren.

Doel van de regeling is dus zo min mogelijk buitenluchtkoelen/verwarmen, het niet te warm/koud laten worden en vooral met buitenlucht te koelen.

Meestal gebruiken we warmtepompen in cascade op een 4 pijps systeem zodat de lokalen apart op koelen of verwarmen kunnen staan.
Per lokaal een ventilatiesysteem van Klimaat Groep Holland. Ventilatie is dan decentraal.
Een warmtepomp die kan verwarmen en koelen (lucht/water) van > 70 kW kun je subsidie op aanvragen. Een airco (lucht/lucht) niet.
Vandaar dat mijn opmerking is dat plaatsen van airco's niet slim is.
Uiteindelijk moet de school ook aan de Norm Frisse Scholen gaan voldoen en moet de hele HAVC installatie er weer uit. Airco's plaatsen is uitstel van wat toch moet gebeuren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:10:
[...]

Wat is een degelijke duurzame oplossing dan?

Ik zie sowieso niet in wat er tegen de combinatie zonnepanelen + airco op kan qua duurzaamheid. Het hele idee dat airco niet duurzaam is is enorm achterhaald.
Scholen mogen meestal niet terug leveren. Heb je de koeling niet nodig dan heb je niets aan je PV panelen en moeten ze uitgeschakeld worden. Plaats je een warmtepomp dan kun je er 's winters mee verwarmen en kun je alles wat je opwekt nog gebruiken. Airco's zijn meestal geen inverters en kunnen alleen koelen, zeker als de school al gasloos is. De verwarming is dan meestal lucht en vloerverwarming.
Zet je in op CO2 gestuurde ventilatie (met een ingebouwde wtw en koel/verwarmer batterij) dan kun je ook met de lucht voldoende koelen. Veel zuiniger omdat je nu altijd de zelfde bak buitenlucht staat te verwarmen/koelen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-06 21:34
@Pietje555 ben wel benieuwd hoe je L/W warmtepomp gaat installeren in een gebouw dat op een lokaal warmtenet is aangesloten. Het zal vast kunnen, maar ook niet een triviaal systeem denk ik.

Zoals gezegd is er met het klimaat niets mis binnenin. Ze hebben ook gewoon de CO2 lampjes hangen. Temperatuur kan met de L/L juist ook individueel geregeld worden. Zeker omdat het allemaal L/L singlesplit warmtepompen zijn. Is ook nodig omdat in bepaalde weken van het jaar sommige lokalen juist te koud zijn en anderen te warm.

Overigens hebben ze duidelijk de instructie zoveel mogelijk passief te verwarmen/koelen.

Overigens, aangezien het gebouw van de gemeente is zal er vast iets minder naar subsidies gekeken zijn.

  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
@Caelorum We plaatsen dan een w/w koelmachine zodat we een 4 pijps systeem hebben of een change-over. Hoofd eis is het uitgesloten moet zijn dat je verwarmt en koelt op de dezelfde ruimte (instructie is niet voldoende). Met een losse aicos kun je dat niet garanderen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Heerlijk hoe we iets heel simpels weer onvoorstelbaar ingewikkeld kunnen maken in dit land.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
Ragnar9999 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:32:
Vraag n.a.v. de schimmel discussie onlangs

Situatie hier is dat ik een slaapkamer heb voor iemand die 24/7 op bed ligt die vanwege haar ziekte gebaad is bij een koele omgeving. Warm weer/hitte wordt ze slechter van
Gevolg is dat ze de airco dag en nacht aan heeft op 18 graden
Geen idee hoe het met andere merken zit, maar de Daikin gaat niet lager
Heb de beschikking over een andere slaapkamer met dezelfde airco

Praktisch gezien; hoe moet ik omgaan met zo'n situatie in de zin dat ik schimmel/geurtjes e.d. wil voorkomen
Ik weet dat er een fan stand op zit die zou kunnen helpen
Hoe vaak en hoe lang moet die dan aan staan in dit geval?
Als je hem perse wil schoonmaken zie TS. Ik draai hier al voor 5 jaar nu koeling en geen enkel probleem met continue koelen. Zorg wel dat je tabletten in de lekbak gooit zodat daar geen groene troep in komt en je afvoer vrij blijft. Kunstgebit tabletten zijn daar top voor. Je vriend is de Kruidvat. Ja, echt waar.

  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:57
Pietje555 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Scholen mogen meestal niet terug leveren. Heb je de koeling niet nodig dan heb je niets aan je PV panelen en moeten ze uitgeschakeld worden. Plaats je een warmtepomp dan kun je er 's winters mee verwarmen en kun je alles wat je opwekt nog gebruiken. Airco's zijn meestal geen inverters en kunnen alleen koelen, zeker als de school al gasloos is. De verwarming is dan meestal lucht en vloerverwarming.
Zet je in op CO2 gestuurde ventilatie (met een ingebouwde wtw en koel/verwarmer batterij) dan kun je ook met de lucht voldoende koelen. Veel zuiniger omdat je nu altijd de zelfde bak buitenlucht staat te verwarmen/koelen.
Terugleveren mogen ze wel, meerdere scholen in mijn omgeving hebben zonnepanelen op het dak en airco's.
Zowel basisscholen, middelbaar als het hoger onderwijs.

Koeling verschilt per pand in mijn omgeving.
Het pand waar ik me nu bevindt heeft vloerkoeling + niet condenserend koeling via de WTW doormiddel van een grondwarmtepomp en moet zeggen dat werkt best goed(bij een grondwarmtepomp is koelen verplicht dat mag niet uitgeschakeld worden anders wordt de bron uitgeput).

Soms wordt koeling bewust uitgezet in opdracht van de directie, dat klopt, de technische installatie kan het echter wel.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2026 12:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:22
Caelorum schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:24:
@Pietje555 ben wel benieuwd hoe je L/W warmtepomp gaat installeren in een gebouw dat op een lokaal warmtenet is aangesloten. Het zal vast kunnen, maar ook niet een triviaal systeem denk ik.

Zoals gezegd is er met het klimaat niets mis binnenin. Ze hebben ook gewoon de CO2 lampjes hangen. Temperatuur kan met de L/L juist ook individueel geregeld worden. Zeker omdat het allemaal L/L singlesplit warmtepompen zijn. Is ook nodig omdat in bepaalde weken van het jaar sommige lokalen juist te koud zijn en anderen te warm.

Overigens hebben ze duidelijk de instructie zoveel mogelijk passief te verwarmen/koelen.

Overigens, aangezien het gebouw van de gemeente is zal er vast iets minder naar subsidies gekeken zijn.
Haha echt he. Dat je *een* school heb met decentrale ventilatie betekent niet dat het de beste oplossing is voor alle gebouwen.


Er zijn genoeg die centrale luchtbehandeling hebben, ja met WTW en L/L (dx) warmtepomp als addon zodat je 12°C lucht kan toevoeren. Met 40 m3/uur/persoon en 24°C binnen (dT=12) kom je dan op 161W koeling, 4 kW in een lokaal met 25 mensen. Hiermee haal je dan ook makkelijk je CO2 waardes.

Of zonder koeling of verwarming, dan scheid je de taken - ventileren is voor CO2, airco (single split of VRV) voor temperatuur.


Wat wel beter is een L/W systeem op brine. Diep in de grond is het 10°C, met de vloerverwarming verdeel je het, wel knijpen/bijmengen zodat je niet onder de dauwpunt duikt, anders ligt er water op de vloer, en heb je non stop koeling zonder tocht. En met een simpele wisselaar kan je het aansluiten op de luchtbehandelingkast om dat ook zo goed als gratis te koelen. Ik was laatst tijdens de hittegolf nog bij zo 1 op bezoek geweest, heerlijk koel maar niet te, geen "airco" nodig.


CO2 gestuurd alles is echt dikke bullshit. Ja dan haal je 1 deel van de QoL maar niet temperatuurbeheersing of beheersing van andere VoC en geuren. Laat lekker ventileren op een tijdsprogramma, CO2 hoeft niet precies naar de 800, hier meet ik 400 - 550 afhankelijk van aantal mensen op de slaapkamer (0 tot 3). Luchten naar buiten ambient ppm level is de target, niet gelijk knijpen als het goed genoeg is.

Thuis als je niet anders kan door lawaai of te kleine buisjes, okay. Maar zelfs met 80 mm buisjes (ingestort in beton, nieuwbouw uit 2004) naar de ventielen en 150 mm hoofdkanaal op een Zehnder Q300 lukt het prima op 150 m2 oppervlakte. Met setpoint 180 m3/uur zitten we op 45 m3/uur/persoon.

  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-06 21:34
w00key schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Haha echt he. Dat je *een* school heb met decentrale ventilatie betekent niet dat het de beste oplossing is voor alle gebouwen.
[...]
Man, echt... Ik geef een voorbeeld ter onderbouwing voor het feit dat bij deze school een L/L warmtepomp wel de bete oplossing is. Vervolgens springt iedereen erop met dat het echt niet kan en niet volgens de geldende normen gaat zijn enz., en dan een pagina of twee verder kom jij langs met dat het een probleem is dat ik *een* school als voorbeeld geef alsof het een voorbeeld tegen L/L en decentrale ventilatie is 8)7
Je wilt hier overigens niet de grond in boren, nog los van dat er geen plek is om dat uberhaupt te doen. Nadeel van achteraf schoolgebouwen moeten gaan lopen fixen.

  • japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20
Ik heb een vraagje over de condenswater afvoer van mijn airco, ik heb namelijk last van een kleine lekkage.
Zoals te zien op de foto zit de flexibele buis over de harde buis geschoven, er zat nog een klein beetje tape op, maar dat was meer voor de vorm.
Het overgrote deel van het condenswater wordt netjes afgevoerd, maar het ontbreekt op het eerste stukje van het tracé ietwat aan natuurlijk afschot, er blijft dus een klein beetje water in de leiding staan, en dat zorgt voor net wat druppels op het punt waar de flexibele buis begint.
Ik wil dit oplossen zodat het helemaal droog blijft, maar wil ook niets verder kapot maken.
Is een klemmetje hier een goede oplossing, en zo ja wat voor een klem?
Eigenlijk is de vraag, hebben jullie tips om dit goed af te dichten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFcyoz70eeiZXTn2XagbJAx1B0E=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Gz1QqktFB6YzXb4KdOWC22U0.gif?f=fotoalbum_large

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:38
Normaal gesproken zou die genoeg erin drukken lekdicht moeten zijn. Maar het kan zomaar zijn dat de buis wat vervormd is doordat de aansluiting precies in een scherpe bocht loopt.

Je zou een slangenklem kunnen proberen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20
LED-Maniak schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:49:
Normaal gesproken zou die genoeg erin drukken lekdicht moeten zijn. Maar het kan zomaar zijn dat de buis wat vervormd is doordat de aansluiting precies in een scherpe bocht loopt.

Je zou een slangenklem kunnen proberen.
De afvoer slang is natuurlijk niet helemaal glad, dat is wat me tegenhoudt qua slangenklem, misschien eerst iets er omheen doen qua bescherming, stukje tape of rubber of...

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
japie101 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:27:
[...]

De afvoer slang is natuurlijk niet helemaal glad, dat is wat me tegenhoudt qua slangenklem, misschien eerst iets er omheen doen qua bescherming, stukje tape of rubber of...
Kan je hem niet loshalen en dan met geschikte lijm verlijmen aan elkaar?

  • japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20
MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Kan je hem niet loshalen en dan met geschikte lijm verlijmen aan elkaar?
Dank voor de "andere" invalshoek, is mogelijk een optie, maar wel enorm definitief natuurlijk...
Ik dacht zelf nog aan insmeren met vaseline, dat is normaal ook enorm afdichtend, maar of het materiaal er tegen kan is weer een vraag, dat is met lijm ook de vraag natuurlijk.

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
japie101 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Dank voor de "andere" invalshoek, is mogelijk een optie, maar wel enorm definitief natuurlijk...
Ik dacht zelf nog aan insmeren met vaseline, dat is normaal ook enorm afdichtend, maar of het materiaal er tegen kan is weer een vraag, dat is met lijm ook de vraag natuurlijk.
Vaseline zou ik maar niet aan beginnen. Werkt het niet krijg je het nooit meer verlijmt omdat het dan vet is. Wat is het probleem met definitief? Je leiding ligt als het goed is daar 15/20 jaar of wellicht nog langer afhankelijk van gebruik. Komt er ooit een nieuwe unit los je dat ook wel weer op. PVC leidingen worden ook verlijmt.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:38
Zijn lastig te verlijmen materialen. In elkaar drukken zou genoeg moeten zijn. Eventueel slangenklem, aftapen en anders prutsen met wat kit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
LED-Maniak schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:17:
Zijn lastig te verlijmen materialen. In elkaar drukken zou genoeg moeten zijn. Eventueel slangenklem, aftapen en anders prutsen met wat kit.
We zeggen in Brabant.....agge ut nie wit pakte maor kit! :+

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:28:
[...]

We zeggen in Brabant.....agge ut nie wit pakte maor kit! :+
Ik wist altijd al dat koel gas niet goed is voor de gezondheid, maar nu hebben we bewijs :henk

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:28:
[...]

We zeggen in Brabant.....agge ut nie wit pakte maor kit! :+
Had mijn broer ook gedaan bij mijn ouders. Resultaat: nog meer lekkage omdat hij zoveel kit had gebruikt dat de hele afvoer dichtgekit zat

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-06 21:34
Pietje555 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:30:
[...]

Had mijn broer ook gedaan bij mijn ouders. Resultaat: nog meer lekkage omdat hij zoveel kit had gebruikt dat de hele afvoer dichtgekit zat
Joo.. je moet het er ook niet in doen, maar omheen ^^

Ik zweer overigens bij rubber seal. Wij hebben oude gresbuis rioleringen waar het teer+paardehaar op is. Twee laagjes rubber seal en alle stank is weg en gegarandeerd waterdicht.

Hetzelfde ook met een PVC riolering van de WC moeten doen op een plek waar die de vloer in gaat en ik aan mijn voeten omhoog gehouden moet worden om erbij te kunnen. Gewoon pot erin gegoten. Iemand gaat over 20 jaar vloeken als ze die muur afbreken, maar het werkt wel...

  • Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
japie101 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:46:
Ik heb een vraagje over de condenswater afvoer van mijn airco, ik heb namelijk last van een kleine lekkage.
Zoals te zien op de foto zit de flexibele buis over de harde buis geschoven, er zat nog een klein beetje tape op, maar dat was meer voor de vorm.
Het overgrote deel van het condenswater wordt netjes afgevoerd, maar het ontbreekt op het eerste stukje van het tracé ietwat aan natuurlijk afschot, er blijft dus een klein beetje water in de leiding staan, en dat zorgt voor net wat druppels op het punt waar de flexibele buis begint.
Ik wil dit oplossen zodat het helemaal droog blijft, maar wil ook niets verder kapot maken.
Is een klemmetje hier een goede oplossing, en zo ja wat voor een klem?
Eigenlijk is de vraag, hebben jullie tips om dit goed af te dichten?

[Afbeelding]
ijzerdraadje er om heen dan met vlechttang de twee uiteinde in elkaar draaien , anders een srukje kitlint er omheen en goed aandrukken

  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
Mijn leiding goten aan de gevel zijn van antraciet kunststof. Ik zie nu dat ze uit elkaar geschoven zijn. Ik vermoed door uitzetten als ze in de zon staan.

Hoe zou ik deze goten kunnen borgen zodat ze niet meer uit elkaar kunnen schuiven?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:46
Pietje555 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:08:
Mijn leiding goten aan de gevel zijn van antraciet kunststof. Ik zie nu dat ze uit elkaar geschoven zijn. Ik vermoed door uitzetten als ze in de zon staan.

Hoe zou ik deze goten kunnen borgen zodat ze niet meer uit elkaar kunnen schuiven?
Pvc lijm een klein beetje

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:46
MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Kan je hem niet loshalen en dan met geschikte lijm verlijmen aan elkaar?
Is PP dat verlijmd niet

Met een Aspen siliconen slang wil het wel

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 06-06-2026 08:35 ]


  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:01
Pietje555 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:08:
Mijn leiding goten aan de gevel zijn van antraciet kunststof. Ik zie nu dat ze uit elkaar geschoven zijn. Ik vermoed door uitzetten als ze in de zon staan.

Hoe zou ik deze goten kunnen borgen zodat ze niet meer uit elkaar kunnen schuiven?
Hier hetzelfde. Op de aansluiting tussen de verschillende stukken zit hier zo'n afdek randje. Die heb ik vastgelijmd met pvc lijm, nooit meer losgekomen. Let wel; snel werken met dat spul. Zit in seconden muurvast

Zoiets dus

[ Voor 24% gewijzigd door KoningPaulus op 06-06-2026 14:26 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
KoningPaulus schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Hier hetzelfde. Op de aansluiting tussen de verschillende stukken zit hier zo'n afdek randje. Die heb ik vastgelijmd met pvc lijm, nooit meer losgekomen. Let wel; snel werken met dat spul. Zit in seconden muurvast
Ik zal eens kijken of het PVC of PE is. Ik heb nog wel een potje PVC Lijm staan

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Pietje555 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Ik zal eens kijken of het PVC of PE is. Ik heb nog wel een potje PVC Lijm staan
kunststof zet uit en krimpt door temp verschil , zo afdek kapje lijm je het beste aan 1 kant vast zodat het er onder nog wel kan krimpen en uitzetten anders loop je kans dat je deksel er af springt

  • Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-06 20:05
Je eigen topic is genoeg, een linkje mag wel, dus bij deze:

Airco plaatsing tips tussenwoning

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 08-06-2026 20:15 ]


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:33
@Bohaak @Chatslet

Mijn zoon wil een woning kopen waar nu alleen infraroodverwarming in zit (dus label F).

Weten jullie met welke efficientie er gerekend wordt voor LL warmtepompen (in je energielabel)?

bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 10-06-2026 00:20 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:39
BarryH schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:19:
@Bohaak @Chatslet

Mijn zoon wil een woning kopen waar nu alleen infraroodverwarming in zit (dus label F).

Weten jullie met welke efficientie er gerekend wordt voor LL warmtepompen (in je energielabel)?

bedankt
Wat is het doel van je vraag? Energielabel verbeteren zodat het gunstiger is qua hypotheek?
Als het goed is staat in het uitgebreide energierapport ook verbeterpunten, wellicht dat je met een paar HR++ ruiten bijv. grotere stappen kunt maken en voordeliger uit bent?

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:39
BarryH schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:19:
@Bohaak @Chatslet

Mijn zoon wil een woning kopen waar nu alleen infraroodverwarming in zit (dus label F).

Weten jullie met welke efficientie er gerekend wordt voor LL warmtepompen (in je energielabel)?

bedankt
Naar mijn weten is de standaard airco SCOP in de energielabel reken tools minimaal 3.
Als de fabrikant voor je type een verklaring bij BCRG heeft wordt die SCOP gebruikt, hier kan je zoeken of de warmtepomp erin staat: https://bcrg.nl/nl/databanken/energieprestaties/databank

  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-06 21:34
@Kodess Alleen als de L/L als hoofdverwarming functioneerd toch?

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:39
Caelorum schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:21:
@Kodess Alleen als de L/L als hoofdverwarming functioneerd toch?
Klopt, de L/L moet dan de hoofdverwarming zijn in, minimaal, de keuken en woonkamer.

  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:33
ThinkPad schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Wat is het doel van je vraag? Energielabel verbeteren zodat het gunstiger is qua hypotheek?
Als het goed is staat in het uitgebreide energierapport ook verbeterpunten, wellicht dat je met een paar HR++ ruiten bijv. grotere stappen kunt maken en voordeliger uit bent?
offtopic:

Nu is het vertrekpunt label F door infraroodpanelen als verwarmer icm een gasgeiser. dus de grootste klap is er een scop in krijgen. Warmteverlies is redelijk onder controle (hoekwoning 185kWh/m2), nog wel paar enkelglas raampjes. en wellicht betere dakisolatie.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53
Keuze vraagje over plaats en capaciteit airco
Oppervlak 40m2, Inhoud 110m3

Ramen zijn nieuw kunststof tripleglas
Muur vloer isolatie aanwezig ( Huis bouwjaar 2002)

Vul ik dit online in bij een paar sites dan zit ik rond
Koelen 3,3 kW verwarmen 4kw
Nu is verwarmen incidenteel, normaal met pelletkachel maar als we niet thuis zijn moet de airco het in ieder geval ~15 graden houden.
Plaats van de airco is advies boven de bak zodat koude lucht over je heen gaat en dan pas terug komt.
Ik weifel tussen een 3,5 of 5 kW en dan nog de keuze SRK50ZS-WF of SRK50ZSX-WF
Ik vind voor bij de 5 kw versie verschil tussen zonder en met X niet veel verschillen

Voor verwarmen gebruikt deze zelfs meer ? Of lees ik wat verkeerd

ZS Energieverbruik per jaar koelen/verwarmen kWh C 250 / H 1.158 (koelen ca 10 euro meer zonder PV)
ZSX Energieverbruik per jaar koelen/verwarmen kWh C211 / H 1.341

https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/wp-content/uploads/SRK-ZS-WF-7.pdf
https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/wp-content/uploads/SRK-ZSX-WF-8.pdf

Zou de 3,5 kw teveel op de teentjes moeten lopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYiDH1zeV4Ljv2rMRnSZg0WewNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzZt4XEziBCkOBWpVhYe58kp.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
habbekrats schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:58:
Keuze vraagje over plaats en capaciteit airco
Oppervlak 40m2, Inhoud 110m3

Ramen zijn nieuw kunststof tripleglas
Muur vloer isolatie aanwezig ( Huis bouwjaar 2002)

Vul ik dit online in bij een paar sites dan zit ik rond
Koelen 3,3 kW verwarmen 4kw
Nu is verwarmen incidenteel, normaal met pelletkachel maar als we niet thuis zijn moet de airco het in ieder geval ~15 graden houden.
Plaats van de airco is advies boven de bak zodat koude lucht over je heen gaat en dan pas terug komt.
Ik weifel tussen een 3,5 of 5 kW en dan nog de keuze SRK50ZS-WF of SRK50ZSX-WF
Ik vind voor bij de 5 kw versie verschil tussen zonder en met X niet veel verschillen

Voor verwarmen gebruikt deze zelfs meer ? Of lees ik wat verkeerd

ZS Energieverbruik per jaar koelen/verwarmen kWh C 250 / H 1.158 (koelen ca 10 euro meer zonder PV)
ZSX Energieverbruik per jaar koelen/verwarmen kWh C211 / H 1.341

https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/wp-content/uploads/SRK-ZS-WF-7.pdf
https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/wp-content/uploads/SRK-ZSX-WF-8.pdf

Zou de 3,5 kw teveel op de teentjes moeten lopen?

[Afbeelding]
Hier ook woonkamer van +/-40m² + deuropening naar keuken, en een 5kW opgehangen in de woonkamer. Zelf ook nog een 2.5 kW in de slaapkamer.

De 5kW doet het op zijn sloffen.
Ergens heb ik spijt om niet voor de 3.5kW te hebben gekozen vanwege het geluid. De 5kW maakt van zichzelf gewoon meer geluid dan de 2.5kW, en dan heb ik het niet over het lucht verplaatsings geluid.

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:09
Apparaten van 5 kW zijn niet geschikt voor woonruimtes. Ze maken over het algemeen te veel lawaai. Kies een apparaat van 3,5 kW dat speciaal voor verwarming is ontworpen, oftewel buitenunits van meer dan 30 kg, met ongeveer 1 kg koelmiddel.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:38
Ik doe dit ook met een 3.5kW unit op 42m2. In de winter op verwarmen tijdens koud weer wil hij het in zijn eentje niet zo makkelijk naar 22 graden trekken. Rest van het jaar doet hij met twee vingers in de neus.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:35

ManiacsHouse

Scheisse!

LED-Maniak schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:38:
Ik doe dit ook met een 3.5kW unit op 42m2. In de winter op verwarmen tijdens koud weer wil hij het in zijn eentje niet zo makkelijk naar 22 graden trekken. Rest van het jaar doet hij met twee vingers in de neus.
Wat 22 graden?! 8)7 Da's bejaardenhuistemperatuur :+ Wellicht eens 20 proberen?... Kan zomaar zijn dat ding dat wel prima trekt.

  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:07
@habbekrats ik zou dan voor de 3,5 ZSX gaan, deze heeft een wat grotere en betere verwarmings capaciteit ten opzichte van de ZS. Bij kouder weer heeft de ZSX uitvoering juist wat meer verwarmings capaciteit ten opzichte van de ZS versies. Als ik de buitenunits vergelijk, meerdere buren hebben de ZS versies laten plaatsen, is de ZSX unit ook een stuk groter, en zal in de winter vermoedelijk ook minder defrost onderbrekingen hebben dan de keinere buitenunits.

Persoonlijk heb ik, in verband L vormig appartement, slaapkamer bij de woonkamer aangetrokken, 2 single units van 2,5 ZSX laten plaatsen. Gelijk met ieders een Climate Control erbij ingeplaatst.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:38
ManiacsHouse schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:58:
[...]

Wat 22 graden?! 8)7 Da's bejaardenhuistemperatuur :+ Wellicht eens 20 proberen?... Kan zomaar zijn dat ding dat wel prima trekt.
Ik heb het niet altijd voor het zeggen :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:39
3,5kW is prima voor 40m2 met bouwjaar 2002.

Ik heb een 3,5kW ZSX op 42m3 met bouwjaar 1998 en kon het bij -10°C afgelopen januari prima warm houden (20-21 graden)

Overweeg wel goed of je de ZSX of ZS wil. De ZSX is iets efficiënter (hogere COP) en heeft een stillere buitenunit (dat is waarom ik hem heb gekozen, rijtjeswoning), maar de binnenunit heeft een extra klep (vind ik minder mooi) en ik vind die klep ook vrij fragiel aanvoelen als ik hem openklik om stoffilter schoon te maken.

Daarnaast heeft hij de "12 graden bug" bij verwarmen: als de buitentemperatuur >=12 graden is, dan gaat z'n minimum vermogen omhoog (van <150W naar >=400W ofzo). Kans is groot dat hij dan gaat pendelen (paar minuten warmte blazen, dan stoppen, klepje gaat dicht wat je beetje hoort zoemen, paar minuten later weer verwarmen en dat de heeeeele dag door) omdat hij die extra gemaakte warmte in huis niet meer kwijt kan. Dat vind ik echt bloedirritant aan mijn ZSX, in de lente of begin herfst speelt dat :|

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2026 07:49 ]


  • metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:17
habbekrats schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:58:
Keuze vraagje over plaats en capaciteit airco
Oppervlak 40m2, Inhoud 110m3

Ramen zijn nieuw kunststof tripleglas
Muur vloer isolatie aanwezig ( Huis bouwjaar 2002)

Vul ik dit online in bij een paar sites dan zit ik rond
Koelen 3,3 kW verwarmen 4kw
Nu is verwarmen incidenteel, normaal met pelletkachel maar als we niet thuis zijn moet de airco het in ieder geval ~15 graden houden.
Plaats van de airco is advies boven de bak zodat koude lucht over je heen gaat en dan pas terug komt.
Ik weifel tussen een 3,5 of 5 kW en dan nog de keuze SRK50ZS-WF of SRK50ZSX-WF
Ik vind voor bij de 5 kw versie verschil tussen zonder en met X niet veel verschillen

Voor verwarmen gebruikt deze zelfs meer ? Of lees ik wat verkeerd

ZS Energieverbruik per jaar koelen/verwarmen kWh C 250 / H 1.158 (koelen ca 10 euro meer zonder PV)
ZSX Energieverbruik per jaar koelen/verwarmen kWh C211 / H 1.341

https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/wp-content/uploads/SRK-ZS-WF-7.pdf
https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/wp-content/uploads/SRK-ZSX-WF-8.pdf

Zou de 3,5 kw teveel op de teentjes moeten lopen?

[Afbeelding]
Wij hebben gekozen voor een 5 kW vloermodel van Mitsubishi Heavy Industries. Woonkamer/keuken in U vorm. Airco is geplaatst in het woonkamer deel gericht in de lengte richting keuken (waar de TV staat, dus geen last met waaien in het zitgedeelte). Werkt prima. Is voor ons hoofdverwarming. Lawaai van een 5 kW model herken ik niet, ja je hoort hem met name als hij net aangezet is. Aangezien je in het zitgedeelte langer verblijft dan in de keuken zou ik daarop focussen. In jouw geval zou ik mogelijk kiezen voor de muur bij de eettafel richting zitgedeelte als locatie.

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18
Ik herken bij onze Daikin 5kW ook geen herrie, cassette aan muur. We hebben ook een split (4kW) met 2,5kW binnenunits, waaravan 1 cassette aan muur en een vloermodel. Beide ook geen herrie.

Vloermodel staat in onze slaapkamer, maar die is op z'n laagste stand bijna stil.

  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:57
ManiacsHouse schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:58:
[...]

Wat 22 graden?! 8)7 Da's bejaardenhuistemperatuur :+ Wellicht eens 20 proberen?... Kan zomaar zijn dat ding dat wel prima trekt.
De gevoelstemperatuur bij een wandunit in verwarmbedrijf is lager dan CV.

Dat komt door de luchtstroming, luchtverdeling, indirect meer ventilatie waardoor droger lucht kan ontstaan en je verwarmd op hogere luchttemperaturen waardoor ook werkelijk de relatieve luchtvochtigheid daalt.

Bij een wandunit heb je ook meer te maken met koude oppervlaktes in huis dat voel je terwijl CV de warmte beter verdeelt omdat daar meer afgiftepunten aanwezig zijn die laag hangen i.p.v aan het plafond.

Wat bij CV aanvoelt als 20 graden moet je dat bij een wandunit op 22 graden gaan verwarmen, nu zijn er nog wat variabelen maar in grote lijnen is dit zo.

Ja ik weet ook dat er mensen zijn die 16-18 graden in huis al prima vinden maar we zijn niet allemaal gelijk.

Net als de één overgewicht heeft en de ander slank is bijvoorbeeld...

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2026 10:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:27
Ik vind de regeling van Daikin toch niet optimaal.

Wij zetten de airco normaal aan bij de eerste hittegolf, en dan direct via de klok.

Ik vraag 25°C tussen 10h en 22h in de woonkamer. Dat was prima toen het buiten 30 was. Rustig fris luchtje en binnen wordt het dan op de thermometer iets tussen de 23,5 en 24 graden.

Maar nu de laatste week was het buiten amper 18 graden, binnen 20-22°C en toch blijft die koude lucht blazen af en toe... waarom?

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:42
mr_evil08 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:09:
[...]

De gevoelstemperatuur bij een wandunit in verwarmbedrijf is lager dan CV.

Dat komt door de luchtstroming, luchtverdeling, indirect meer ventilatie waardoor droger lucht kan ontstaan en je verwarmd op hogere luchttemperaturen waardoor ook werkelijk de relatieve luchtvochtigheid daalt.

Bij een wandunit heb je ook meer te maken met koude oppervlaktes in huis dat voel je terwijl CV de warmte beter verdeelt omdat daar meer afgiftepunten aanwezig zijn die laag hangen i.p.v aan het plafond.

Wat bij CV aanvoelt als 20 graden moet je dat bij een wandunit op 22 graden gaan verwarmen, nu zijn er nog wat variabelen maar in grote lijnen is dit zo.

Ja ik weet ook dat er mensen zijn die 16-18 graden in huis al prima vinden maar we zijn niet allemaal gelijk.

Net als de één overgewicht heeft en de ander slank is bijvoorbeeld...
Plus dat veel airco's en offset van 2 graden hebben. Hier staat de verwarming gewoon op 20 bij airco. Maar die krijgt zijn temp dan ook extern aangeleverd :+

"het is hier 22" is vaak volgens de thermostaat. Of dat de werkelijke temperatuur is is altijd afwachten. Een aparte thermometer helpt vaak om te bepalen of het echt 22 is of niet O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 11-06-2026 10:31 ]


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:57
Waah schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Plus dat veel airco's en offset van 2 graden hebben. Hier staat de verwarming gewoon op 20 bij airco. Maar die krijgt zijn temp dan ook extern aangeleverd :+

"het is hier 22" is vaak volgens de thermostaat. Of dat de werkelijke temperatuur is is altijd afwachten. Een aparte thermometer helpt vaak om te bepalen of het echt 22 is of niet O-)
Ik had hem vroeger altijd op 24 dan was het werkelijk 21.5c.

En doordat de wandunit dichtbij de buitenwand hing ging dat alle kanten op, niet accuraat.

In koelbedrijf ging wel prima.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2026 10:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18
Tommie12 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:15:
Ik vind de regeling van Daikin toch niet optimaal.

Wij zetten de airco normaal aan bij de eerste hittegolf, en dan direct via de klok.

Ik vraag 25°C tussen 10h en 22h in de woonkamer. Dat was prima toen het buiten 30 was. Rustig fris luchtje en binnen wordt het dan op de thermometer iets tussen de 23,5 en 24 graden.

Maar nu de laatste week was het buiten amper 18 graden, binnen 20-22°C en toch blijft die koude lucht blazen af en toe... waarom?
Ondanks verwarmen stand? Ik gebruik het hier nauwelijks, maar bij mij voel ik geen koude lucht wanneer ik 22gr vraag met verwarmen.

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:38
Tommie12 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:15:
Ik vind de regeling van Daikin toch niet optimaal.

Wij zetten de airco normaal aan bij de eerste hittegolf, en dan direct via de klok.

Ik vraag 25°C tussen 10h en 22h in de woonkamer. Dat was prima toen het buiten 30 was. Rustig fris luchtje en binnen wordt het dan op de thermometer iets tussen de 23,5 en 24 graden.

Maar nu de laatste week was het buiten amper 18 graden, binnen 20-22°C en toch blijft die koude lucht blazen af en toe... waarom?
Warme lucht stijgt en koude lucht daalt. De binnenunit zal nog steeds denken dat het bij je plafond warm is. Dat kan wel >5 graden schelen met de vloer. Alle koude lucht valt direct naar de grond en die airco heeft totaal niet door dat hij aan het koelen is.
Waah schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Plus dat veel airco's en offset van 2 graden hebben. Hier staat de verwarming gewoon op 20 bij airco. Maar die krijgt zijn temp dan ook extern aangeleverd :+

"het is hier 22" is vaak volgens de thermostaat. Of dat de werkelijke temperatuur is is altijd afwachten. Een aparte thermometer helpt vaak om te bepalen of het echt 22 is of niet O-)
22 graden is in dit geval ook echt 22 graden door het gebruik van de ClimateControl met externe sensor. Maar inderdaad, het voelt iets anders dan een radiator. Je hebt nog steeds de 'koude' straling van de muur of vloer die een ander gevoel geeft.
mr_evil08 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Ik had hem vroeger altijd op 24 dan was het werkelijk 21.5c.

En doordat de wandunit dichtbij de buitenwand hing ging dat alle kanten op, niet accuraat.

In koelbedrijf ging wel prima.
Trekt hij geen koude lucht aan uit het gat voor de leidingen?

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 11-06-2026 10:56 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:27
STIMPPYYY schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Ondanks verwarmen stand? Ik gebruik het hier nauwelijks, maar bij mij voel ik geen koude lucht wanneer ik 22gr vraag met verwarmen.
Nee, hij staat niet op verwarmen maar op koelen.

En de temperaturen die de unit ziet zijn ook altijd onder de 25 graden. (zo staat het in de app)

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53
@metam De plek naast de keuken eettafel is non-negotiable mevrouw wenst de keuken wat langer te maken. Op het werk zit ik ook onder een wandairco, daar heb bijna geen last van. Mijn collega die 5 meter weg zit ervaart meer tocht.

Ik neem wel de ZSX variant daar zit ~1,2 Kg R32 in.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:57
LED-Maniak schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:53:

[...]

Trekt hij geen koude lucht aan uit het gat voor de leidingen?
Zat goed dicht.

Mede omdat de wandunit in een hoek hing en door zoninstraling op de wand op zuid ging het alle kanten op.

De positie van de wandunit was niet ideaal.

De voeler zit hier op een klein printplaat die aan de moederprintplaat zat, de kleine printplaat eruit gehaald en een stuk kabel tussen gesoldeerd en elders gehangen, zag er niet uit maar functioneerde wel.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2026 14:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:35

ManiacsHouse

Scheisse!

Even een zijspoor mbt airco in een huurwoning. Mijn verhuurder ziet geen problemen als je zelf een airco plaats. Wel onder bepaalde voorwaarden (beetje standaard zoals veranderingen, schade etc zelf verantwoordelijk voor) waaronder het te produceren geluid. Zo wat ik lees de standaard geldende normen. Dit staat er op hun site:
De airco mag niet meer dan 40 decibel (dB) geluid produceren tot aan de erfgrens.   En max. 40 dB geluidsdruk gemeten op het open raam of deur van de eigen woning of die van uw buren in hetzelfde woongebouw. De eisen zijn verscherpt sinds 1 april 2021
Echter staat er als laatste voorwaarde:
De airco mag alleen tussen 7.00 en 23.00 uur in bedrijf zijn. Dit in verband met eventuele geluidsoverlast voor omwonenden. 
Kunnen of mogen ze nog verdere eisen (beperkingen) opleggen aan het daadwerkelijke gebruik van de airco als deze voldoet aan de algemeen gestelde geluidseisen eisen?
Mmm blijkbaar mogen ze wel bepaalde voorwaarden zoals tijdstip van gebruik opnemen. Wel bijzonder als je alleen een airco mag installeren die aan de wettelijke geluidseisen voldoet. En waarschijnlijk dekken ze zich in om gezeik te voorkomen. Maar voelt wel vreemd dat een woningbouw gaat meebepalen wanneer jij je koeling/verwarming aanzet. Daar gaan ze nog een leuke aan krijgen als ze de mensen van gas af willen halen. Brommende warmtepompen etc...

[ Voor 19% gewijzigd door ManiacsHouse op 11-06-2026 15:55 ]


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:57
ManiacsHouse schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:45:
Even een zijspoor mbt airco in een huurwoning. Mijn verhuurder ziet geen problemen als je zelf een airco plaats. Wel onder bepaalde voorwaarden (beetje standaard zoals veranderingen, schade etc zelf verantwoordelijk voor) waaronder het te produceren geluid. Zo wat ik lees de standaard geldende normen. Dit staat er op hun site:
[...]


Echter staat er als laatste voorwaarde:

[...]

Kunnen of mogen ze nog verdere eisen (beperkingen) opleggen aan het daadwerkelijke gebruik van de airco als deze voldoet aan de algemeen gestelde geluidseisen eisen?
Mmm blijkbaar mogen ze wel bepaalde voorwaarden zoals tijdstip van gebruik opnemen. Wel bijzonder als je alleen een airco mag installeren die aan de wettelijke geluidseisen voldoet. En waarschijnlijk dekken ze zich in om gezeik te voorkomen. Maar voelt wel vreemd dat een woningbouw gaat meebepalen wanneer jij je koeling/verwarming aanzet. Daar gaan ze nog een leuke aan krijgen als ze de mensen van gas af willen halen. Brommende warmtepompen etc...
Wees blij dat je uberhaupt een airco mag plaatsen.

Ja ze kunnen aanvullende geluidseisen stellen maar kans is aannemelijk dat in praktijk geen handhaving is, mensen moeten eerst gaan klagen.

Bij koopwoningen heb je ook restricties als er een VVE oprust, dat is dan dichtgetimmert in de splitsingsakte, zoals gevelaanzicht, geluid blah blah blah.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-06-2026 20:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:34

Ersus

Zuid-Limburg

habbekrats schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:04:
@metam De plek naast de keuken eettafel is non-negotiable mevrouw wenst de keuken wat langer te maken. Op het werk zit ik ook onder een wandairco, daar heb bijna geen last van. Mijn collega die 5 meter weg zit ervaart meer tocht.

Ik neem wel de ZSX variant daar zit ~1,2 Kg R32 in.
Wat ik persoonlijk ontzettend prettig vind aan de Daikin is de vraagbesturing.

Voor het hele huis 3x de 5MWXM68A besteld een daarvan reeds in gebruik met twee binnendelen met vraagbesturing op 40%. Zodra de andere ruimtes aan de beurt zijn kunnen de leidingen en binneneenheden gekoppeld worden.

Er kan ook nog een Daikin boiler voor warm tapwater aangesloten worden, maar dat is geen must. Minimaal twee binneneenheden is wel nodig voor de inbedrijfstelling.

[ Voor 28% gewijzigd door Ersus op 12-06-2026 09:41 ]

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:58
*knip*

[ Voor 91% gewijzigd door twain4me op 12-06-2026 22:15 . Reden: spam ]


  • Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:03
Weer overloop vraagje. Ik heb uiteraard het topic doorzocht en lees veelal dat een 3.5 voor een overloop al ruim voldoende is qua vermogen.

Nu wordt mij een 5KW binnenunit aangeraden in een multisplit opstelling. Betreft ééntje van LG omdat de buitenunit daarvan vrij ver terug kan moduleren, dus niet hoeft te pendelen. NB. naast de overloop komt er op 1 erg ruime slaapkamer (achter de wand waar de overloop unit komt) nog een separate 2.5KW unit. En op begane grond in de werkkamer voor koeling en bijverwarming in de winter.

Nu gaf bij mij de installateur aan dat een 5KW unit op de overloop verstandig is omdat deze een grotere fan heeft en daardoor voor dezelfde luchtverplaatsing minder hard hoeft te draaien en dus stiller is (5KW unit op laagste stand terwijl 3.5 op medium moet draaien).

Onze situatie is dat de overloopunit boven de vide hangt en richting 2 deuren van slaapkamers blaast. De overloop is vrij groot, met open trap en daarnaast een open vide. Installateur geeft aan dat de unit voldoende "worp" moet hebben om de kamers voldoende te koelen, omdat anders alle lucht naar beneden zakt. En dat de 5KW unit daar meer geschikt voor is omdat de 3.5 units op hogere standen dus meer lawaai maken bij dezelfde luchtverplaatsing.

Zin of onzin?

  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:09
Raadpleeg de technische specificaties van de fabrikant voor het geluidsniveau van elke binnenunit.

  • Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:03
Magiaconatus schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:21:
Raadpleeg de technische specificaties van de fabrikant voor het geluidsniveau van elke binnenunit.
Dat is niet exact wat ik met mij vraag bedoelde.

De 5KW is op soft inderdaad een zachter dan de 3.5 op één van de middelste standen. Maar gaat dat in praktijk ook zo: moet die 3.5 's nachts ook echt hoger draaien voor voldoende luchtverplaatsing, of is dat verkooppraat van de installateur? Of zal ook die 5KW op een hardere stand moeten draaien. Even er vanuit gaande dat het benodigde koelvermogen voor beide situaties gelijk is. Wellicht is er praktijkervaring hiermee?

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:14
Magiaconatus schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:21:
Raadpleeg de technische specificaties van de fabrikant voor het geluidsniveau van elke binnenunit.
In dit geval zeker ook even kijken naar de fysieke afmetingen. Een 5 kW unit met dezelfde afmetingen als een 3.5 of 2.5 draait bij een bepaalde warmtevraag net zo hard. Het verschil zit vaak alleen in de software. Bij buitenunits is 5 kW unit fysiek meestal groter, bij binnenunits niet.

  • jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:14
Kan iemand aangeven welke van de onderstaande twee airco opties beter is? qua prijs maakt het niet veel uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kin9bCQUQBv7S1gJ53098-Cystw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hhc3b3KZtc5xu9UXCX4H1xeC.png?f=user_large

Gaat om airco voor de woonkamer en slaapkamer. Belangrijk is dat de buitenunit zo stil mogelijk is.

Zelf zouden we de keuze baseren op het uiterlijk van de binnenunit en dan vinden we de LG de mooiste. Maar ik wil geen spijt krijgen als de Mitsubishi technisch stuk beter blijkt te zijn.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sowieso MHI. Staat toch wel wat wat tredes hoger op de ladder dan LG.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:38
jackaubrey schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:32:
Kan iemand aangeven welke van de onderstaande twee airco opties beter is? qua prijs maakt het niet veel uit

[Afbeelding]

Gaat om airco voor de woonkamer en slaapkamer. Belangrijk is dat de buitenunit zo stil mogelijk is.

Zelf zouden we de keuze baseren op het uiterlijk van de binnenunit en dan vinden we de LG de mooiste. Maar ik wil geen spijt krijgen als de Mitsubishi technisch stuk beter blijkt te zijn.
Mitsubishi Heavy Industries. Buitenunits zijn in het algemeen groter dan LG en daardoor stiller en efficienter. De LG ziet er inderdaad een stuk mooier uit, maar de regeling van de temperatuur bij MHI is véél beter.

In plaats van scm45 kan je voor een scm50 gaan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:38
LED-Maniak schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Mitsubishi Heavy Industries. Buitenunits zijn in het algemeen groter dan LG en daardoor stiller en efficienter. De LG ziet er inderdaad een stuk mooier uit, maar de regeling van de temperatuur bij MHI is véél beter.

In plaats van scm45 kan je voor een scm50 gaan.
Waarom een buitenunit voor 3 binnenunits terwijl er 2 worden aangesloten? Heeft dat nog een specifiek voordeel?

  • LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:38
Sjamo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:56:
[...]


Waarom een buitenunit voor 3 binnenunits terwijl er 2 worden aangesloten? Heeft dat nog een specifiek voordeel?
De SCM50 kan in de praktijk net zo laag terugschakelen in vermogen, zijn EER/COP is iets hoger, hij is stiller. Je mag 2 binnenunits aansluiten, dan kan je in de toekomst altijd nog uitbreiden met een derde binnenunit. Er was nog iets met kwaliteit/regelgedrag maar de details daarvan zijn mij ontschoten, wellicht weet iemand anders die beide installeert daar meer van. Mij werd in ieder geval door een groot installateur aangeraden voor de SCM50 te gaan en niet SCM45.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 17-06-2026 14:16 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.


  • Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:38
LED-Maniak schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:15:
[...]

De SCM50 kan in de praktijk net zo laag terugschakelen in vermogen, zijn EER/COP is iets hoger, hij is stiller. Je mag 2 binnenunits aansluiten, dan kan je in de toekomst altijd nog uitbreiden met een derde binnenunit. Er was nog iets met kwaliteit/regelgedrag maar de details daarvan zijn mij ontschoten, wellicht weet iemand anders die beide installeert daar meer van. Mij werd in ieder geval door een groot installateur aangeraden voor de SCM50 te gaan en niet SCM45.
Dat was ook mijn idee. We zijn zelf voor de scm60 gegaan voor 3 binnenunits (verwarming en koeling).
Ik lees hier tegenwoordig geregeld iets van @ThinkPad die, dacht ik, een tripple split heeft, de scm41. Ik kende die niet eens. Maar die heeft geloof ik een stuk lager minimaal opgenomen vermogen dan de hogere scm's. Ik dacht, misschien is die nog geschikt?

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:39
SCM41 is de kleinste triple die MHI heeft. Ik heb er 2x1,5 en een 3,5kW aan hangen.
Zoek even in dit topic op 'scm41', ik heb wel verbruikscijfers gepost.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2026 14:59 ]


  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53
Even een vraagje nog, ik wil in de garage een airco meest om te verwarmen en dat het boven de 10 graden blijft. Nu zitten de binnen en buiten unit dan binnen 1,5/2 meter. Is het raadzaam de leiding horizontaal op te rollen? Ik lees overal minimum lengte 3 meter.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:14
@habbekrats dat hangt van merk en type af. B.v. bij MHI-ZSX is er geen minimum lengte. Je installateur zou het moeten weten. Staat altijd wel in de installatiehandleiding.

  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53
Martin7182 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:32:
@habbekrats dat hangt van merk en type af. B.v. bij MHI-ZSX is er geen minimum lengte. Je installateur zou het moeten weten. Staat altijd wel in de installatiehandleiding.
Ik vraag het hier natuurlijk zomaar. De monteur die het hier in bedrijf stelt gaat dat niet uitzoeken natuurlijk. Daarvoor vroeg ik het hier.

Het gaat om een AUX C-Smart Premium 12CAA — 3.5 kW A+++ Zelh hang ik MHI op.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
habbekrats schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Ik vraag het hier natuurlijk zomaar. De monteur die het hier in bedrijf stelt gaat dat niet uitzoeken natuurlijk. Daarvoor vroeg ik het hier.

Het gaat om een AUX C-Smart Premium 12CAA — 3.5 kW A+++ Zelh hang ik MHI op.
Aux heeft geen minimum lengte. Wel zit er dan teveel R32 in en moet je 20 g/meter verwijderen voor iedere meter <3 meter.

De Aux C-Smart heeft een vorstvrij instelling waarbij de ruimte op 8 gr wordt gehouden

[ Voor 8% gewijzigd door Pietje555 op 18-06-2026 21:21 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18
Ik hoor bij een van mijn multi split binnenunits een soort druppelend geluid. Ook op de ventilatorstand (wel na hele dag koelen). Bij mijn single split binnenunit en vloermodel (gekoppeld aan unit die ik beschrijf) hoor ik dit niet. Ook niet na lang in bedrijf te zijn geweest. Klinkt bekend of morgen monteur bellen?

Geen druppels uit binnenuit, wel bij afvoer buiten.

Video van het geluid: https://streamable.com/dck19l


/edit heb de airco laten ventileren een aantal uur en het is weg. Vermoed lekbak.

[ Voor 26% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-06-2026 07:22 ]


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:14
Pietje555 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Aux heeft geen minimum lengte. Wel zit er dan teveel R32 in en moet je 20 g/meter verwijderen voor iedere meter <3 meter.

De Aux C-Smart heeft een vorstvrij instelling waarbij de ruimte op 8 gr wordt gehouden
Dan heeft hij dus wel een minimumlengte; 3m :)
Sinds wanneer lezen monteurs geen installatiehandleidingen?
Ik hoop maar dat die monteur precies genoeg R32 kan aftappen en het ook niet zomaar laat ontsnappen.

  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53
Martin7182 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Dan heeft hij dus wel een minimumlengte; 3m :)
Sinds wanneer lezen monteurs geen installatiehandleidingen?
Ik hoop maar dat die monteur precies genoeg R32 kan aftappen en het ook niet zomaar laat ontsnappen.
Ik heb inmiddels een oplossing, een horizontale lus onder de muurbeugel leggen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 14:51
Ik heb de MHI 25ZX unit en als de rol draait hoor ik het volgende geluid. Het lijkt precies uit het midden te komen. Heeft iemand dit ook gehad / weet iemand hoe je dit kan oplossen?

https://imgur.com/a/8oVLeKu

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:39
Rsport40 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:55:
Ik heb de MHI 25ZX unit en als de rol draait hoor ik het volgende geluid. Het lijkt precies uit het midden te komen. Heeft iemand dit ook gehad / weet iemand hoe je dit kan oplossen?

https://imgur.com/a/8oVLeKu
Lijkt wel aan te lopen. Kan ook iets met het lager of de fanrol zijn.

Ik heb bij één van mijn units vorig jaar het lager vervangen omdat hij een tikkend geluid (zachter dan bij jou) maakte. Dit is wel een handig instructiefilmpje om de boel te demonteren (ook handig als je de fanrol grondig wil schoonmaken mocht er stof/schimmel in zitten): YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

Je zou voor nu even kunnen kijken om airco uit te zetten, klepje voorzichtig handmatig open doen en dan met schroevendraaier de fanrol voorzichtig ronddraaien en kijken of hij op een gegeven moment ook 'tikt'. Wellicht loopt hij aan ergens.

Anders verder demonteren conform video en proberen te pinpointen of het lager/fanrol is. De fanrol zit met een schroefje op de as van de motor geborgd. Als je de fanrol langzaam ronddraait en met een zaklamp erin schijnt, dan zou je aan de rechterkant op een gegeven moment een opening moeten zien in de rol met binnenin het schroefje. Met een lange schroevendraaier kun je die een beetje losmaken (hoeft niet eruit). Misschien is het al voldoende om hem even los te draaien, fanrol 1-2mm naar links of rechts te schuiven, en dan weer vast te draaien.

Ik heb hier evt. onderdeelnummers staan: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic" (volgens mij zijn de lagers/fanrol/motor t/m 3,5kW allemaal identiek, pas vanaf 5kW grotere fanrol geloof ik).

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2026 13:05 ]


  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
Martin7182 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Dan heeft hij dus wel een minimumlengte; 3m :)
Sinds wanneer lezen monteurs geen installatiehandleidingen?
Ik hoop maar dat die monteur precies genoeg R32 kan aftappen en het ook niet zomaar laat ontsnappen.
Nee, er zit voldoende koelmiddel in voor een leiding tussen 3 en 5 mtr. Wil je korter dan moet je koelmiddel afvoeren, wil je langer dan moet je toevoegen. Voor een monteur is minderen niet lastig, gewoon alles afpompen en juiste hoeveelheid weer terug pompen. Wat hij over heeft is winst.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
habbekrats schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Ik heb inmiddels een oplossing, een horizontale lus onder de muurbeugel leggen.
Is wel zo makkelijk want dan kun je een complete aansluitset gebruiken.

Als je ook een stel teflon buig pezen koopt bij Ali dan is het buigen ook heel makkelijk zonder kans op knikken

[ Voor 17% gewijzigd door Pietje555 op 19-06-2026 19:11 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
habbekrats schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Ik heb inmiddels een oplossing, een horizontale lus onder de muurbeugel leggen.
Buiten dat het er niet echt professioneel uitziet, zou ik hem niet onder de unit oprollen. Als je er mee gaat verwarmen komt er continu ijswater op je leidingwerk. Enige voordeel is dat je een soort Carter verwarming hebt, maar je bent je leidingwerk giga aan het afkoelen dan. Kost je rendement en misschien haal je je vermogen niet. Rol hem er dan achter op. Liever niet en gewoon inkorten of verder weg ophangen indien mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door plaspvd op 19-06-2026 19:26 ]


  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:09
Waarom rol je de slang niet gewoon op tot een lus achter de buitenunit?

Het idee om het koelmiddel af te tappen is belachelijk, sorry, laten we het daar maar niet over hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0mXp7Fa7GV1f0K1Fi_lDJeoPkQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g6GMNQXaS4EuinkeJa4gvE9j.png?f=user_large

  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53
Magiaconatus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:39:
Waarom rol je de slang niet gewoon op tot een lus achter de buitenunit?

Het idee om het koelmiddel af te tappen is belachelijk, sorry, laten we het daar maar niet over hebben.

[Afbeelding]
Van een specialist gehoord dat het beter is de rol horizontaal te leggen i.v.m. olie opbouw.
Daarnaast benadeeld achter de buitenunit de luchttoevoer naar de condensor.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:09
Dat zijn allemaal geen problemen.

  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18
Laten jullie de airco nu 24/7 koelen? Ik heb ‘m ingesteld op 08:00-23:00 en daarna nog 2 uur ventileren.

Veel codensafvoer vandaag, 5kW unit druppelt goed normaalgesproken, maar vandaag ging het wel heel hard :)

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:14
Pietje555 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Nee, er zit voldoende koelmiddel in voor een leiding tussen 3 en 5 mtr. Wil je korter dan moet je koelmiddel afvoeren, wil je langer dan moet je toevoegen. Voor een monteur is minderen niet lastig, gewoon alles afpompen en juiste hoeveelheid weer terug pompen. Wat hij over heeft is winst.
De vraag was:
habbekrats schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:21:
Even een vraagje nog, ik wil in de garage een airco meest om te verwarmen en dat het boven de 10 graden blijft. Nu zitten de binnen en buiten unit dan binnen 1,5/2 meter. Is het raadzaam de leiding horizontaal op te rollen? Ik lees overal minimum lengte 3 meter.
Dat gaf mij de indruk dat habbekrats bedoelde "zonder aanpassingen". Je leest inderdaad vaak dat 3 meter de ondergrens is omdat er anders teveel koelmiddel in het systeem zit. Vandaar mijn reactie dat er dus wel een minimum lengte is. Voor de betreffende unit tenminste.

  • Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
@Martin7182 het is geen harde grens als de maximale lengte. Je kan niet langer dan 25 meter. Maar <3 en >5 m moet je aanpassingen doen in het koelmiddelvolume door te verwijderen of bij te voegen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie


  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:07
STIMPPYYY schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:34:
Laten jullie de airco nu 24/7 koelen? Ik heb ‘m ingesteld op 08:00-23:00 en daarna nog 2 uur ventileren.

Veel codensafvoer vandaag, 5kW unit druppelt goed normaalgesproken, maar vandaag ging het wel heel hard :)
Hier draait de airco nu gewoon 24 hrs door, wel wat minder lagere temperatuur in de nachtelijke uren, zo blijft het complete appartement mooi rond een 22 graden.

Uit is niet zo handig denk ik, er zit altijd hoop restwarmte in je muren en dergelijke. Mooi laten draaien is dan denk ik ook stuk energie zuiniger in het algemeen?

  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:57
@STIMPPYYY
Enkel bij benauwd plakkerig weer in de nachten, binnen is nog maar 22 graden en voelt niet drukkend(buiten wel uiteraard), overdag even aan gehad.
Deze periode staat de zon hoog dan valt het hier wel mee, richting juli/augustus wordt dat anders.

Heb ook een warmtepompboiler binnenopstelling dat is een mini airco, hangt op zolder, dit speelt mee natuurlijk.

[ Voor 104% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2026 22:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18
dinandus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Hier draait de airco nu gewoon 24 hrs door, wel wat minder lagere temperatuur in de nachtelijke uren, zo blijft het complete appartement mooi rond een 22 graden.

Uit is niet zo handig denk ik, er zit altijd hoop restwarmte in je muren en dergelijke. Mooi laten draaien is dan denk ik ook stuk energie zuiniger in het algemeen?
Draait hier inderdaad in de nacht minimaal. Slaapkamer staat deze de hele nacht aan. In de ochtend gaan beneden de airco’s weer aan en die draaien dan minimaal. In de middag, na 2 uur, begint met name de 5kW unit flink te werken met vandaag een piek van 1.5kWh. Gister 1.2kW. Staat de zon ook vol op de achtergevel met veel glas. Zonwering houdt een hoop tegen gelukkig.

Met deze dagen ben ik wel zeer content met de airco’s. Wat mij betreft iedere euro waard.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-06-2026 22:17 ]


  • outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:37
ME Diamonds hier.

Aircos staan 24/7 aan. Kan eigenlijk beter die op de slaapkamers uitzetten in de ochtend maar vergeet dat meestal...

In de nacht sowieso altijd aan van mei tot en met oktober. Slaapt zoveel lekkerder.
Pagina: 1 ... 169 170 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic