Eens een wat andere post in het L/L topic

.
Dit jaar probeer ik voor het eerst om via de vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping de airco in te zetten als vloerkoeling in de kamers waar geen airco is. Dit huis (hoekhuis uit 2020) heeft overal vloerverwarming (stadsverwarming) behalve de uitbouw op zolder. Dat is jammer, want dat is 1 van de kamers met airco, maar gelukkig heeft de kamer met airco op de 1e verdieping wel vloerverwarming. De verdeler van de vvw heeft een pomp die altijd aan staat dus er is constant circulatie zelfs zonder warmtevraag. Voor verwarmen met de airco in de winter heb ik alle groepen op de verdeler voor 1e/2e verdieping dicht behalve de badkamer, maar nu heb ik de badkamer juist dicht en de kinderkamers (1 met airco) op de 1e verdieping en de computerkamer en kantoor op de 2e verdieping juist helemaal open.
De airco's draaien 24/7 met blokken van 11 uur koelen (20 graden) en 1 uur fan stand om de boel tussentijds te drogen zodat het geen natte bende is/blijft. Airco 2e verdieping precies hetzelfde. Die uitbouw is onze slaapkamer en omdat de buren aan de oostkant geen uitbouw hebben vangt die kamer zo'n beetje de hele dag zon met 6 m2 raam op zuid. Overdag staan alle deuren open behalve die van de badkamer maar de deuren van alle 4 de genoemde kamers gaan 's avonds dicht wanneer ik in de computerkamer zit of er geslapen wordt in de slaapkamers.
De afgelopen week was het behoorlijk warm en toch voelt de vloer overal op de 1e/2e relatief koel en de kamers zelf niet zo warm. Vooral de kinderkamer zonder airco was in vorige zomers echt niet te harden en onmogelijk te koelen zelfs met een staande ventilator die koude lucht erin blies. Het helpt natuurlijk niet dat dit een hoekhuis zonder buren op west is dus die kamer (noordkant) heeft een nogal warme muur. Wat wel helpt is dat de kinderkamer zonder airco een plafondventilator heeft (het was ooit onze slaapkamer pre-koters en pre-airco). Die staat nu constant op z'n laagste stand warme lucht naar de vloer te blazen. Het had vast nog beter gewerkt als we geen zwevende vloerbedekking (laminaat..) maar iets als verlijmde PVC. In het nieuwe huis gaan we die fout niet nog een keer maken en nu hebben we gelukkig ook het budget.
Het viel zelfs m'n vrouw op dat die kinderkamer niet zo warm meer is. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt verder de zomer in, maar vooralsnog erg blij met de resultaten

.