Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 168 169 Laatste
Acties:

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 23:16

icecreamfarmer

en het is

MotorBeast schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Nee hoor. Service is ook slecht van Daikin. Hier nooit meer Daikin. Installateur failliet, een ander begint er niet aan en Daikin zegt zoek het maar uit. Tikkend lammel bij swing na 3 jaar nog niet opgelost. Dus geen swingfunctie meer. Mijn L/W is daarom Vaillant geworden, die hebben een eigen servicedienst die ik als particulier gewoon kan inschakelen mocht installateur er niet meer zijn. Staan me ook gewoon te woord. Had ik de units van MHI binnen mooi gevonden was het destijds ook MHI geworden.
Kijk hier kan ik iets mee. Mijn ouders hebben Daikin end acht altijd dat dat het merk zou zijn maar na gedoe met de app en deze verhalen twijfel ik wel.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Inderdaad heavy of electric doen. Daikin teveel slechte verhalen over service gehoord bij problemen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:02
icecreamfarmer schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:31:
Heb ook een nieuwbouwhuis met vloerkoeling maar merkte in april dat het op zolder al 24 graden werd.
Niet om offtopic te gaan maar het lijkt erop dat vloerkoeling niet werkt(verkeerde parameters ingesteld) of waterzijdig niet goed ingeregeld, wellicht even bij W/W topic kijken.
het is buiten nog niet dusdanig warm geweest waardoor vloerkoeling het niet bij kan houden.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2026 11:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:58

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:04:
Inderdaad heavy of electric doen. Daikin teveel slechte verhalen over service gehoord bij problemen.
MMmm garantie van een Daikin-systeem wordt in eerste instantie altijd geregeld en afgehandeld door de erkende installateur of dealer die het toestel heeft geplaatst, ik maak me dan ook geen zorgen ;)

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:21

MiBe

Communitymanager
Winkiller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:25:
[...]

MMmm garantie van een Daikin-systeem wordt in eerste instantie altijd geregeld en afgehandeld door de erkende installateur of dealer die het toestel heeft geplaatst, ik maak me dan ook geen zorgen ;)
Ik denk echter niet dat er ook een tweede instantie is. Met andere woorden; als die partij omvalt heb je Daikin als fabrikant niet om vervolgens op terug te vallen voor wat betreft garantie.

Edit (kleine aanvulling): Ik dacht voorheen ook dat het anders was, maar ben hier ooit (terecht) op gecorrigeerd: fopjurist in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 17% gewijzigd door MiBe op 21-05-2026 11:37 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:02
@Winkiller En wat schreef ik.....installateur failliet enz. Overigens toen hij nog niet failliet was kreeg hij van Daikin ook totaal geen medewerking om probleem te achterhalen. Helpen je ook niet om een andere installateur te vinden. Hun service is as cold as ice. Vandaar de sponsering voor het schaatsen waarschijnlijk. :+

• LED-Maniak
  • Nu online
Winkiller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Ja precies, totdat de installateur omvalt of jou als klant ghost. Dan is er niemand meer die je wilt helpen, ook daikin niet.
Ik krijg van installateurs de feedback dat Daikin zelf ook onwijs traag is met service aanvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 21-05-2026 11:52 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-06 17:44
Lucht/Lucht Warmtepomp. Mitsubishi Heavy of Fujitsi-General

Ik heb een topic aangemaakt over een keuze tussen MHI of Fujisti-General.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Ja precies, totdat de installateur omvalt of jou als klant ghost. Dan is er niemand meer die je wilt helpen, ook daikin niet.
Ik kan het mij niet voorstellen op enkele incidenten na, ik hoop in elk geval het niet mee te maken. Als de installateur weigert te onderhouden of te repareren kan je bij Daikin terecht, dit was vorig jaar voor mij een reden een Daikin te kopen. Ik stel me dan voor dat er een andere installateur uit de regio langs komt voor onderhoud of reparatie die je dan misschien zelf moet betalen.

@MotorBeast ik had het inderdaad gelezen, ik hoop het niet mee te maken.

@MiBe Onze Daikin Sensira komt uit Turkije en is niet grijs.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007

MiBe

Communitymanager
Winkiller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:10:
[...]
@MiBe Onze Daikin Sensira komt uit Turkije en is niet grijs.
Die voorwaarden zijn algemeen, gaat niet over grijze import (dat was weer een andere vraag waarop antwoord werd gegeven in de desbetreffende post, maar staat hier verder los van).

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:52
Maar hoofdvoorwaarde is dat er minimaal iedere 2 jaar door een servicepartner onderhoud wordt gedaan. Wie laat dat doen voor zijn airco? Meeste laten hem plaatsen en reinigen hoogstens een binnen filter, maar meer wordt er niet aan gedaan.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• mr_evil08
MotorBeast schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:42:
@Winkiller En wat schreef ik.....installateur failliet enz. Overigens toen hij nog niet failliet was kreeg hij van Daikin ook totaal geen medewerking om probleem te achterhalen. Helpen je ook niet om een andere installateur te vinden. Hun service is as cold as ice. Vandaar de sponsering voor het schaatsen waarschijnlijk. :+
Staat gewoon op de website, ik krijg een hele rits installateurs te zien in mijn omgeving.
Vind een installateur | Daikin

Het klopt dat niet elke installateur aan "rommel van een ander" wil werken of ze hebben simpelweg geen tijd en helpen jou daarom niet.

Pietje555 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:09:
Maar hoofdvoorwaarde is dat er minimaal iedere 2 jaar door een servicepartner onderhoud wordt gedaan. Wie laat dat doen voor zijn airco? Meeste laten hem plaatsen en reinigen hoogstens een binnen filter, maar meer wordt er niet aan gedaan.

Nope ook niet gedaan, is voor mij een acceptabel risico want de onderhoudskosten zijn zo hoog dat het waard is om een onderdeel zo uit eigen zak te betalen.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2026 13:55 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

MiBe schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:16:
[...]

Die voorwaarden zijn algemeen, gaat niet over grijze import (dat was weer een andere vraag waarop antwoord werd gegeven in de desbetreffende post, maar staat hier verder los van).
Als de servicepartner failliet is, heb je hier dus niks aan. Het is geen fabrieksgarantie zoals de meeste fabrikanten die leveren.
Ik maakte mij zorgen en heb gebeld met Daikin Nederland, die zeggen dat het niet klopt, door een andere installateur te nemen via hun website blijft de garantie op onderdelen bestaan. :)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

mr_evil08 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Staat gewoon op de website, ik krijg een hele rits installateurs te zien in mijn omgeving.
Ja klopt, ik heb ze gebeld :)

[ Voor 16% gewijzigd door Winkiller op 21-05-2026 13:54 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

mr_evil08 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Niet om offtopic te gaan maar het lijkt erop dat vloerkoeling niet werkt(verkeerde parameters ingesteld) of waterzijdig niet goed ingeregeld, wellicht even bij W/W topic kijken.
het is buiten nog niet dusdanig warm geweest waardoor vloerkoeling het niet bij kan houden.
De vloerkoeling werkt op de thermometer op de BG en de buitentemperatuur. En die zijn prima.

De zolder wordt door 4m2 aan glas echter heel snel warm. Zelfs met verduisterende rolgordijnen. Heb nu screens gekocht maar ik ben bang dat het daar warm blijft.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Pietje555 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:09:
Probeer daar maar eens mensen voor te vinden. Voor mijn broertje proberen we nu al weken om een onderhoudspartij te laten komen maar die willen je allemaal een abbo aansmeren.

• MotorBeast
Winkiller schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Ja klopt, ik heb ze gebeld :)
Ja mooi dat het op de site staat en dat je ze gebeld hebt. Ga nu maar een installateur vinden die daadwerkelijk komt. Succes. Ik was er wel klaar mee na 2 jaar. Dan maar geen swing op de L/L. Wordt toch wel koel binnen. Verkopen doen ze allemaal. Ellende opknappen niet.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Plotseling is het toch zo gek nog niet om gewoon een airco uit het buitenland te halen en het verschil als reserve te houden mocht er gezeik zijn :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Ja mooi dat het op de site staat en dat je ze gebeld hebt. Ga nu maar een installateur vinden die daadwerkelijk komt. Succes. Ik was er wel klaar mee na 2 jaar. Dan maar geen swing op de L/L. Wordt toch wel koel binnen. Verkopen doen ze allemaal. Ellende opknappen niet.
Ja vervelend, ik zou aandringen en Daikin blijven bellen dat niemand iets wil ondernemen.
Ik heb nog een Lan module + AB liggen met swing functie, is dat handig ? nu heb ik geen swing...

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mr_evil08 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:50:
[...]

[...]
Ja leuk, toen ik dit jaar in de markt was voor een L/L wilde ik ook een offerte voor Daikin, maar de drie aangeschreven bedrijven die Daikin installateur zijn én airco's doen volgens hun eigen website hebben simpelweg niet gereageerd. Ook niet nadat ik ze gebeld heb.
Of ze doen het liever niet of ze zitten vol geboekt tot ergens in '27. NB eind feb begin mrt was dit niet nu terwijl iedereen een airco wilt hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• LED-Maniak
  • Nu online
Glashelder schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:54:
Plotseling is het toch zo gek nog niet om gewoon een airco uit het buitenland te halen en het verschil als reserve te houden mocht er gezeik zijn :+
Als je een heavy industries wil dan is daar weinig reden toe.
Ik vond ze in het buitenland nauwelijks goedkoper en in nederland krijg je gewoon 5 jaar garantie via de importeur.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

True schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Ja leuk, toen ik dit jaar in de markt was voor een L/L wilde ik ook een offerte voor Daikin, maar de drie aangeschreven bedrijven die Daikin installateur zijn én airco's doen volgens hun eigen website hebben simpelweg niet gereageerd. Ook niet nadat ik ze gebeld heb.
Of ze doen het liever niet of ze zitten vol geboekt tot ergens in '27. NB eind feb begin mrt was dit niet nu terwijl iedereen een airco wilt hebben.
Die installateurs doen meer dan Airco's plaatsen :+
Best vreemd, ik vroeg om offertes in april en 2 maanden later hing de Daikin.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Wie kan mij helpen aan een betrouwbare leverancier/installateur voor een lucht/lucht warmtepomp omgeving Tubbergen. Reacties kunnen per DM.

Als dit niet in het topic hoort hoor ik dat wel.

• mr_evil08
True schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Precies wat je zegt ze zijn volgeboekt dat kreeg ik 2 jaar geleden al te horen bij een airco wijziging dat de installateur een klantstop had en enkel bestaande klanten nog deed, gewoon jaarrond vol en niet wat mensen denken in de winter niks te doen hebben.

Mijn installateur zag ook dat verwarmen met een airco explosief toenam.

De L/W kamp is het niet veel beter, ook veel volgeboekt.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2026 17:40 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier ook na 2,5 jaar al tikkende fans in de Daikin binnenunit, en zelfs roestvorming aan het koelblok van de binnenunit. Daikin geeft niet thuis, zal binnen wel te vochtig zijn (wtf?).

Komen alleen langs voor minimaal 300 euro voorrijkosten+eerste uur om enkel te kijken…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT3lk2mNFi2KifCXdFQ4jZnRF-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PqWMAMedDL46yEp1Bs2SPf1.jpg?f=fotoalbum_large

1 van de 8 binnenunits vertoond dit maar nee het is volgens Daikin mijn schuld….

[ Voor 45% gewijzigd door Navi op 21-05-2026 21:20 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:19
Navi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:17:
Hier ook na 2,5 jaar al tikkende fans in de Daikin binnenunit, en zelfs roestvorming aan het koelblok van de binnenunit. Daikin geeft niet thuis, zal binnen wel te vochtig zijn (wtf?).

Komen alleen langs voor minimaal 300 euro voorrijkosten+eerste uur om enkel te kijken…

[Afbeelding]
Van waar je hem gekocht hebt of diakin self ?

• Navi
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:19:
[...]

Van waar je hem gekocht hebt of diakin self ?
Gewoon in NL bij erkend installateur maar die doet verder weinig behalve het doorzetten naar daikin.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:34
In mei en zeker juni zit de aircoleverancier al vol tot zeker aan de winter.

Heeft die toch tijd is dat best vreemd of geluk omdat er een klus uitviel.

• mr_evil08
Navi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:17:

[Afbeelding]

1 van de 8 binnenunits vertoond dit maar nee het is volgens Daikin mijn schuld….
m.b.t de foto lijkt op gevalletje problemen met condensafvoer.
Doe eens water in de condensbak, stroomt direct weg of niet?, als water te lang blijft staan in de condensbak krijg je dit, kan bij elk merk gebeuren.

Dit is een oxidelaag en krijg je als water lang blijft staan in de condensbak, roest zie je bij ijzer.

Ik heb deze gevallen vaak genoeg gezien, verstoppingen, afschot onjuist, binnenunit scheef opgehangen etc, condensafvoerslang afgeknelt, water moet direct kunnen wegstromen.

[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2026 10:31 ]

• mr_evil08
icecreamfarmer schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Probeer daar maar eens mensen voor te vinden. Voor mijn broertje proberen we nu al weken om een onderhoudspartij te laten komen maar die willen je allemaal een abbo aansmeren.
Kijk eens bij de kleine partijen die willen vaak wel zonder abbo werken, ZZP,ers bijvoorbeeld.

• Strider
  • Laatst online: 06-06 21:42
In mijn nieuwbouwwoning overweeg ik sterk om een airco te plaatsen, ik woon er momenteel nog niet.

Ik heb 2x 8.5m² slaapkamers op het zuiden en 1x 15m² slaapkamer op het noorden.

Verder ga ik de zolder opdelen, en ga ik sowieso door het ontbreken van vloerverwarming op zolder 1 airco plaatsen.

Nu twijfel ik voor de eerste verdieping tussen 3 airco units binnen, of 1 grotere airco unit op de overloop. Verder heb ik op de begane grond en eerste verdieping vloerkoeling.

3x airco units is wellicht het mooiste, maar ook veruit het duurste en complexer om mooi weg te werken.

Gaat 1 grote airco unit op de overloop voldoende zijn voor de gehele eerste verdieping? Inclusief wellicht de vloerkoeling?

BlaBlaBla

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:44
Strider schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:42:
In mijn nieuwbouwwoning overweeg ik sterk om een airco te plaatsen, ik woon er momenteel nog niet.

Verder ga ik de zolder opdelen, en ga ik sowieso door het ontbreken van vloerverwarming op zolder 1 airco plaatsen.

Nu twijfel ik voor de eerste verdieping tussen 3 airco units binnen, of 1 grotere airco unit op de overloop. Verder heb ik op de begane grond en eerste verdieping vloerkoeling.

3x airco units is wellicht het mooiste, maar ook veruit het duurste en complexer om mooi weg te werken.

Gaat 1 grote airco unit op de overloop voldoende zijn voor de gehele eerste verdieping? Inclusief wellicht de vloerkoeling?
Hangt ervan af wat je doel is.

Onze vorige woning ('nieuwbouw' 2017) hadden we 1 airco (3.5kW) op de overloop op zolder. Rolluiken op de slaapkamers op zuid. Daarmee hielden we het ~24 graden als het buiten 32 graden was. Ook op de slaapkamers op de 1e verdieping.

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:54
Strider schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:42:

Ik zou voor de 3 units gaan beter 1x goed doen. Koude lucht zakt toch altijd het trappen gat in en naar mijn ervaring wordt het dan op de andere kamers niet echt zo comfortabel als ik zou willen. Heb er zelf 1 in de slaapkamer boven het bed hangen zo ingesteld dat je uit de luchtstroming ligt.

• MotorBeast
jupinator schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 06:22:
[...]

Ik zou voor de 3 units gaan beter 1x goed doen. Koude lucht zakt toch altijd het trappen gat in en naar mijn ervaring wordt het dan op de andere kamers niet echt zo comfortabel als ik zou willen. Heb er zelf 1 in de slaapkamer boven het bed hangen zo ingesteld dat je uit de luchtstroming ligt.
Hier 3 units. 1 op iedere verdieping. Alle ruimtes 21 graden. Geen probleem.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:34
1 unit per verdieping heeft natuurlijk wel zijn beperkingen. Je moet bijvoorbeeld wel deuren open zetten/laten om het goed op temperatuur te houden. Een warme muur waar in de zomer de zon (meerdere) dagen op heeft gestaan geeft uiteindelijk ook flink zijn warmte door. Sluit je dan de kamerdeur dan kan de temperatuur weer meerdere graden per uur stijgen. Nog los van zon op de ramen etc.

Mooiste oplossing is toch elke kamer een eigen unit. En dat kan binnen best het kleinste model zijn zoals een 2kW.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• MotorBeast
@Headshot_NL Dat ligt er maar aan hoe je ze plaatst en gebruikt. Hier een unit 1e verdieping op de kamer zuid (warmste kant) en dus blok je daarmee dat de warmte je huis in gaat. Dan 1 op de zolderkamer. Koude lucht zakt dus deze pakt ook weer de 1e verdieping mee. Ik zet ze aan voordat het warm is in huis en met dit weer 24/7 doordraaien. Alle deuren open ja. Op dit moment is de woonkamer nog 22,8 graden omdat de koude lucht ook daarnaar toe zakt. Wordt het 23 graden of hoger gaat daar ook de unit meedraaien. Pruttelen gewoon op de laagste stand en zelfs laagste compressor modus.

Omdat ik dat 24/7 doe blijven alle muren ook koud en dus als er in de avond geslapen wordt en deuren dicht gaan blijft gewoon alles op temperatuur. Tuurlijk is in in iedere kamer nog beter, luxer en kan je adhoc koelen maar dan ben je ook duizenden euro's verder. Kan je veel stroom voor kopen al heb ik dan weer panelen en die knalde er gisteren 40kWh uit dus laat hier de L/L maar 24/7 draaien. Verbrassen die stroom, zeker in 2027.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37
Heb hier 2 airco's begane grond en eerste verdieping. Hebben geen zolder. Vorige week witte dakbedekking ( met pir isolatie ) laten leggen. Tot nu zijn de airco's niet aangeweest. In huis is het nu zo rond de 20⁰C. Wat een verschil met vorig jaar.

• Headshot_NL
MotorBeast schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:54:
@Headshot_NL Dat ligt er maar aan hoe je ze plaatst en gebruikt. Hier een unit 1e verdieping op de kamer zuid (warmste kant) en dus blok je daarmee dat de warmte je huis in gaat. Dan 1 op de zolderkamer. Koude lucht zakt dus deze pakt ook weer de 1e verdieping mee. Ik zet ze aan voordat het warm is in huis en met dit weer 24/7 doordraaien. Alle deuren open ja. Op dit moment is de woonkamer nog 22,8 graden omdat de koude lucht ook daarnaar toe zakt. Wordt het 23 graden of hoger gaat daar ook de unit meedraaien. Pruttelen gewoon op de laagste stand en zelfs laagste compressor modus.

Omdat ik dat 24/7 doe blijven alle muren ook koud en dus als er in de avond geslapen wordt en deuren dicht gaan blijft gewoon alles op temperatuur. Tuurlijk is in in iedere kamer nog beter, luxer en kan je adhoc koelen maar dan ben je ook duizenden euro's verder. Kan je veel stroom voor kopen al heb ik dan weer panelen en die knalde er gisteren 40kWh uit dus laat hier de L/L maar 24/7 draaien. Verbrassen die stroom, zeker in 2027.
Eens. Maar de buitenmuren koel je natuurlijk maar heel beperkt mee. Als de zon er lang op staat (zoals hier op west) dan merk je dat echt heel snel. Ondanks spouwmuurisolatie, kunststof kozijnen en triple glas. Op het westen hakt dat er echt in voor bedtijd, die muur krijgt vooral in de zomermaanden nog flink warmte mee. Airco laat ik hier ook gewoon aan boven op de slaapkamer. Maar toch, zodra hij uitgaat loopt het redelijk snel op. Dus ik laat hem mooi gaan, zit op amper 100 watt om boven (met deur open) koel te houden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• mr_evil08
Met koelen kom je in algemeen mee weg om maar èèn zware binnenunit boven neerhangen omdat koeling ook zorgt voor daling luchtvochtigheid waardoor het snel aangenaam voelt.

Hier hangt èèn in de grote slaapkamer en strategisch gericht naar de gang zonder de lamellen scheef moeten, werkt best goed.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 23-05-2026 19:08 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:14
Iemand ervaring met klant en klaar Airco"s

ClimaBoost A+++ Split Klimaanlage Quick Connect 18.000 BTU (5,1 kW) Komplettset

oa hier https://ganz24.com/products/climaboost-a-split-klimaanlage-quick-connect-18-000-btu-5-1-kw-komplettset#product-reviews

Deze kan ik dan in 1 dag aansluiten wanneer ik op bezoek ga.

Is dat een beetje betrouwbaar?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Heb jij een tussenwoning? Hier een hoekhuis (2020) op west en als ik de airco uit zet dan is het alsnog niet te harden in de avond/nacht. Voor 150W totaal van de unit kon hij prima doordraaien op de 1e en 2e, daar ga ik niet voor zweten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Headshot_NL
Termy schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Heb jij een tussenwoning? Hier een hoekhuis (2020) op west en als ik de airco uit zet dan is het alsnog niet te harden in de avond/nacht. Voor 150W totaal van de unit kon hij prima doordraaien op de 1e en 2e, daar ga ik niet voor zweten.
Dat heb ik dus ook. Ondanks de isolatie etc. Geen zonnewering voor de ramen maar de muren worden bloedheet. Hier ook een hoekwoning. En inderdaad, nu staat hij boven op de slaapkamer heel rustig te draaien, afgelopen nacht ook met maar 100 watt. Dat is te verwaarlozen en helpt enorm. Zet ik hem uit dan schiet de temperatuur omhoog door de kamer op het westen.

Nadeel is alleen dat hij met dit hele lage vermogen ook amper kan condenseren, dus geen of hele beperkte ontvochtiging. Als hij overdag wat kouder staat en hij 300-500 watt trekt komt er wel water uit.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:03:
Iemand ervaring met klant en klaar Airco"s

ClimaBoost A+++ Split Klimaanlage Quick Connect 18.000 BTU (5,1 kW) Komplettset

oa hier https://ganz24.com/products/climaboost-a-split-klimaanlage-quick-connect-18-000-btu-5-1-kw-komplettset#product-reviews

Deze kan ik dan in 1 dag aansluiten wanneer ik op bezoek ga.

Is dat een beetje betrouwbaar?
De schoonfamilie uit Duitsland heeft zo'n ding. Inderdaad zelf aangelegd en geplaatst. De koppelingen vast gedraaid. En dat was het.

Draait al 3 jaar goed.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mijn 3 Daikin Perfera's ruiken weer naar natte zweetsokken als ik ze pas aanzet. Zodra de lucht uit de airco echt koud wordt is de geur weg, maar zodra ik hem op ventilatiestand zet dan komt het weer terug. Ik heb al van alles geprobeerd; stoomreiniger, allesreiniger, probiotica, lekbak tabletten, heet water in de lekbak, etc. maar dat lost het altijd maar tijdelijk op. De afvoer van de lekbak loopt bij alle units prima door.

Vaak is na 2 of 3 dagen de vieze geur alweer terug. We zetten de airco nooit direct uit, maar laten deze altijd een half uurtje nablazen op de ventilatie stand. Ik zie wel in alle units dat de ventilatorrol best vol met schimmel zit. Wel eens geprobeerd om dat met een tandenborsteltje te verwijderen, maar kan er niet echt lekker bij. Weet iemand of de ventilatierol ook vanaf de rechterzijde van de pretera is te verwijderen? Aan de linkerkant heb ik helaas niet genoeg ruimte... ;(

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
BastiaanN schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:04:
Weet iemand of de ventilatierol ook vanaf de rechterzijde van de pretera is te verwijderen? Aan de linkerkant heb ik helaas niet genoeg ruimte... ;(
Ik gebruik een hogedrukstoomreiniger en waterstofperoxide.

• miicker
  • Niet online
Een tijd terug had ik hier al wat gevraagd over een offerte die ik had ontvangen. Mijn post werk terecht snel verwijderd door een mod aangezien ik de warning weer een keer niet gelezen had :P

Nu een eigen topic gemaakt, hopelijk zijn er wat mensen die me kunnen voorzien van advies:

Airco's om te koelen, advies gevraagd

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:12
Mijn 3 Daikin Perfera's ruiken weer naar natte zweetsokken als ik ze pas aanzet. Zodra de lucht uit de airco echt koud wordt is de geur weg, maar zodra ik hem op ventilatiestand zet dan komt het weer terug. Ik heb al van alles geprobeerd; stoomreiniger, allesreiniger, probiotica, lekbak tabletten, heet water in de lekbak, etc. maar dat lost het altijd maar tijdelijk op. De afvoer van de lekbak loopt bij alle units prima door.

Vaak is na 2 of 3 dagen de vieze geur alweer terug. We zetten de airco nooit direct uit, maar laten deze altijd een half uurtje nablazen op de ventilatie stand. Ik zie wel in alle units dat de ventilatorrol best vol met schimmel zit. Wel eens geprobeerd om dat met een tandenborsteltje te verwijderen, maar kan er niet echt lekker bij. Weet iemand of de ventilatierol ook vanaf de rechterzijde van de pretera is te verwijderen? Aan de linkerkant heb ik helaas niet genoeg ruimte... ;(
Ik heb vorig jaar mijn beide units laten proper spuiten met verlaagde druk. De ventilatierollen waren hier allebei redelijk vuil. Na 5 jaar was het blijkbaar eens nodig om dit te laten doen.

• Termy
  • Nu online

Termy

Exact hetzelfde hier met onze perfera's. Ik kan er wel bij en heb al meerdere keren de hele unit schoongemaakt, inclusief de roller eruit halen en afspuiten met de hogedruk spuit (op enige afstand, niet volle bak erop uiteraard). Desondanks nu in dit koelseizoen al na een paar dagen natte hond uit de unit in de woonkamer wanneer die op droogblazen staat na koelen. Ik krijg er ondertussen ook echt een punthoofd van.

Ik heb hem niet schoongemaakt na het verwarmingsseizoen maar Gemini suggereerde dat er ook in dat seizoen meuk verzamelt op de wisselaar en/of rol en dat zodra er dan water bij komt het vlot een probleem wordt. Daar zit op zich wel wat in dus hier is het plan om maar weer eens een schoonmaakrondje te doen en dat voortaan zowel na als voor het koelseizoen te doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:40
@BastiaanN Een half uurtje nablazen is waarschijnlijk veel te kort. De verdamper in de binnenunit kan met benauwd weer kletsnat zijn na flink koelen, die heb je met een halfuurtje blazen nog niet droog verwacht ik. Mijn MHI’s hebben een setting voor het automatisch drogen van de binnenunit na koelen, daar blijft de fan maar liefst nog 2h(!) draaien met dichte klep.

De geur zit in de verdamper, schimmels die zich daar verzamelen. Je moet iets hebben wat de schimmels doodt, maar door regelgeving zijn dat soort middelen moeilijk nog verkrijgbaar. Wellicht stoomreiniger of plantenspuit met isopropylalcohol o.i.d.?

De unit zuigt schimmelsporen in de lucht door zich heen, gecombineerd met een vochtige en donkere omgeving is dat een goede voedingsbodem.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2026 06:29 ]

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 06:26:
@BastiaanN Een half uurtje nablazen is waarschijnlijk veel te kort. De verdamper in de binnenunit kan met benauwd weer kletsnat zijn na flink koelen, die heb je met een halfuurtje blazen nog niet droog verwacht ik. Mijn MHI’s hebben een setting voor het automatisch drogen van de binnenunit na koelen, daar blijft de fan maar liefst nog 2h(!) draaien met dichte klep.

De geur zit in de verdamper, schimmels die zich daar verzamelen. Je moet iets hebben wat de schimmels doodt, maar door regelgeving zijn dat soort middelen moeilijk nog verkrijgbaar. Wellicht stoomreiniger of plantenspuit met isopropylalcohol o.i.d.?

De unit zuigt schimmelsporen in de lucht door zich heen, gecombineerd met een vochtige en donkere omgeving is dat een goede voedingsbodem.
Na gebruik van de stoomreiniger is het meestal wel voor langere tijd weg. Maar het komt altijd weer terug. Wellicht wel omdat ik hem te kort laat nadraaien. Ik zal eens aankijken hoe lang het goed gaat met een langere nadraaitijd. Eens kijken of ik dat via Home Assistant kan regelen, aangezien ze toch via Faikin's (tegenwoordig Faikout) zijn aangesloten :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:31
BastiaanN schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:21:
[...]

Eens kijken of ik dat via Home Assistant kan regelen, aangezien ze toch via Faikin's (tegenwoordig Faikout) zijn aangesloten :)
Voor twee van mijn airco's gebruik ik hier een schema voor via de scheduler-card.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY_N31eAi9tWvnoOvtdNoEkEa7w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j9dRvDaEdB6bMm8aE8MRqXCH.png?f=user_large

Voor de andere airco overweeg ik nog om er een automation voor te maken:
  • Als state van cool naar off
  • Dan action: 2 uur fan only

• Tazzios
  • Laatst online: 13:17

Tazzios

..

In de slaapkamer ook wat problemen gehad met stank/natte airco.
Wat ik nu doe:
- Kap open voor meer lucht toevoer (hij hangt in de hoek)
- Continue koelen ipv adhoc.
- Bij uitzetten gaat hij 5 minuten verwarmen en dan een uur ventileren nadraaien.

Voor schoonmaken een stoomreiniger.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:55
Goed dat ik hier mee lees. Wij hebben sinds vorigjaar 3 Daikins, maar ik heb dit nog niet eerder gedaan na het koelen. Tot nu toe merk ik geen vieze lucht, maar ga er nu rekening mee houden.

Toch bijzonder dat dit niet standaard in de app zit. Sterker nog, ik was in de veronderstelling dat de functie 'droog houden' dit zou tegengaan, maar als ik de beschrijving lees dan is het effect tegenovergesteld =]

[ Voor 36% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-05-2026 09:47 ]

• w00key
  • Laatst online: 19:51
Naja, net als in autos is het een kwestie van tijd (draaiuren, niet jaren). Wij koelen vrij agressief hier en moeten jaarlijks stomen; de truukjes helpen zeker, want nat en warm, wat gebeurt als je hem uit zet zonder drogen, zorgt voor groei van beestjes, wat het ook mag zijn. Maar nat en koud(-ish) is ook niet perfect, je groenten beschimmelen ook in koelkast als je het te lang laat staan.

Als je hem niet continu draai maar incidenteel, en steeds op minimum / 18 graden, low - mid fan, dan wordt dat blok met vinnen veel kouder dan 23 en compressor gaat rustig pruttelen - en kouder is minder groei van beestjes. Dit ontvochtigt ook beter door grote ∆T, maar het kost dus iets meer stroom.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:59
Hier maken we de binnen-units altijd schoon na het verwarmingsseizoen. We spoelen de losse filters af en blazen de units van binnen zacht en met beleid schoon met een compressor. Daar komt vaak veel stof uit.

Onze reden daarvoor is dat ik denk dat dat stof het vocht van koelen extra vast zal houden en er dus meer kans op schimmels zal zijn anders. De buitenunit blazen we ook door, eerst droog en daarna nat (zacht). Daarnaast gebruiken we de automatische droging of anders laten we de unit na koelen nog 2 uur lang op stand 2 op de fan staan.

Hier bevalt het goed. Nooit vreemde luchten en geen zichtbare schimmels en andere narigheid. Na het koelseizoen worden de units hier vanuit een abonnement met een cleaner schoongemaakt door de installateur. Niet omdat we denken dat we dat zelf niet kunnen, maar omdat dit abonnement ons voorrang geett bij problemen, en dat is ons veel waard. Voor onze cv hadden we ook een abonnement en hiermee dus ook.

• MotorBeast
Tazzios schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:32:
Wat ik nu doe:
- Bij uitzetten gaat hij 5 minuten verwarmen en dan een uur ventileren nadraaien.

Zal denk ik toch dan in het continue koelen zitten. Doe ik hier ook en na 5 jaar nog geen problemen met stank. Enige reiniging: filter binnenunit, tablet in lekbak en buitenunit buitenkant reinigen.

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 07:48
Ik ga komende maand 2 airco's installeren en door een bedrijf in gebruik laten stellen. Ik twijfel alleen nog over de plaatsing van de buitenunit van de airco die op zolder komt. Die kan of op de dakkapel of aan de gevel

De binnenunit komt aan de wand van de dakkapel te hangen, dus op de dakkapel is daar direct boven. Nadeel is dat er ook een zonnepaneel op de dakkapel ligt die dan mogelijk wat minder opwekt want deels in de schaduw en dat de buitenunit zelf de hele dag in de zon staat. Daarnaast is op het dak komen wat lastiger dan bij de gevel (ik heb een eigen steiger). De gevel heeft echter als nadeel dat er een langere leiding nodig is die ik over/onder de dakpannen weg moet werken. Buitenunit komt in dat geval op het noordoosten aan de gevel, dus koeler in de schaduw. De buitenunit van de andere airco komt sowieso aan de gevel te hangen, dus als ik ze aan de gevel hang kunnen ze naast elkaar.

De airco's gaan overigens gebruikt worden voor zowel koelen als verwarmen.

Wat zijn de ervaringen en adviezen hier?

• STIMPPYYY
Jacco91 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:14:
Ik ga komende maand 2 airco's installeren en door een bedrijf in gebruik laten stellen. Ik twijfel alleen nog over de plaatsing van de buitenunit van de airco die op zolder komt. Die kan of op de dakkapel of aan de gevel

De binnenunit komt aan de wand van de dakkapel te hangen, dus op de dakkapel is daar direct boven. Nadeel is dat er ook een zonnepaneel op de dakkapel ligt die dan mogelijk wat minder opwekt want deels in de schaduw en dat de buitenunit zelf de hele dag in de zon staat. Daarnaast is op het dak komen wat lastiger dan bij de gevel (ik heb een eigen steiger). De gevel heeft echter als nadeel dat er een langere leiding nodig is die ik over/onder de dakpannen weg moet werken. Buitenunit komt in dat geval op het noordoosten aan de gevel, dus koeler in de schaduw. De buitenunit van de andere airco komt sowieso aan de gevel te hangen, dus als ik ze aan de gevel hang kunnen ze naast elkaar.

De airco's gaan overigens gebruikt worden voor zowel koelen als verwarmen.

Wat zijn de ervaringen en adviezen hier?
Bij mij werd door de installateur afgeraden om de buitenunit boven de binnenunit te plaaten omdat je dan moet werken met een afvoerpomp. Ik heb er weinig over gelezen, maar wel zo nu en dan berichten gezien dat deze lawaai maken. Uitteindelijk een extra element wat ook weer stuk kan gaan.

Overigens zou ik persoonlijk altijd estetische element verkiezen boven praktisch nut. Zo'n unit aan de buitenmuur vind ik echt geen gezicht.

• w00key
  • Laatst online: 19:51
@Jacco91 een buitenunit trilt altijd, en zelfs op een stenen of betonnen muurtje of dak hoor je soms klachten. Op een houten dakkapel zou ik nooit dat plaatsen, dat is vragen om problemen, dat wordt 1 grote klankkast ondanks ontkoppelen met rubberen stukjes. Dat laatste doe je ook op steen, maar dat heeft een veel hogere massa.

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Bij mij werd door de installateur afgeraden om de buitenunit boven de binnenunit te plaaten omdat je dan moet werken met een afvoerpomp. Ik heb er weinig over gelezen, maar wel zo nu en dan berichten gezien dat deze lawaai maken. Uitteindelijk een extra element wat ook weer stuk kan gaan.

Overigens zou ik persoonlijk altijd estetische element verkiezen boven praktisch nut. Zo'n unit aan de buitenmuur vind ik echt geen gezicht.
Je binnenunit heeft gewoon een afvoerkanaal en dat kan je naar buiten brengen waar het kan zonder afvoerpomp. Heeft niets met de buitenunit te maken. Mijn buitenunit staan op de grond (ook die van de zolder) en de afvoer van condenswater loopt totaal anders.

@Jacco91 Ik zou hem echt nooit in ieder geval op een dun houten dakje plaatsen van een dakkappel. Dat wordt weg resoneren met in ieder geval verwarmen. Beste is die buitenunits op de grond plaatsen.

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 11:13
Tazzios schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:32:
Wat ik nu doe:

Als ik hem uitschakel laat ik hem altijd 20 min op onlyfans staan, dan kan ie de verdamper mooi droogblazen. Nooit een stinkende airco.

De Samsung op mijn werk heeft die functie wel, vanuit smartthings kan je inschakelen dat hij de verdamper droogblaast als je de airco uitschakelt. Toevallig net gedaan - hij telt dan met een percentage op totdat hij uit gaat. Best mooi gedaan. Jammer inderdaad dat niet meer merken dat doen.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 11:13

Werkt voor mij ook goed hoor, 1 unit op de bovenverdieping.

Zelfs als ik hem in de nacht uit zet, dan doe ik gewoon een raam op een kiertje en heb ik een heerlijk fris huis. Als het niet eens een plaknacht is dan gewoon zelfs het raam dicht.
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:06:
Met koelen kom je in algemeen mee weg om maar èèn zware binnenunit boven neerhangen omdat koeling ook zorgt voor daling luchtvochtigheid waardoor het snel aangenaam voelt.

Hier hangt èèn in de grote slaapkamer en strategisch gericht naar de gang zonder de lamellen scheef moeten, werkt best goed.
Precies dit ja. Ik denk dat ik het zelfs fijner vind. Op mijn werk hangt in een kleine ruimte (beetje grootte van een slaapkamer) ook 1 kleine unit maar ik vind als je dan gaat koelen dat het meteen veel te koud wordt. Met een unit op de overloop daalt de temperatuur (als je hem bv als ik op PV laat koelen) een paar graden en de luchtvochtigheid enorm. dus het is heel aangenaam in huis.

Als je het mega ver afkoelt, krijg je als je naar buiten gaat echt een klap in je gezicht en moet je binnen haast een trui aan. Dus ja; of je overal een kleintje wilt hangen of gewoon 1 grotere op de overloop, is ook maar wat je voorkeur heeft.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• assje
barta123 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:41:
Precies dit ja. Ik denk dat ik het zelfs fijner vind. Op mijn werk hangt in een kleine ruimte (beetje grootte van een slaapkamer) ook 1 kleine unit maar ik vind als je dan gaat koelen dat het meteen veel te koud wordt. Met een unit op de overloop daalt de temperatuur (als je hem bv als ik op PV laat koelen) een paar graden en de luchtvochtigheid enorm. dus het is heel aangenaam in huis.
Mijn ervaring is juist andersom. In mijn oude woning 1 unit op de overloop die ik tot 18 graden liet gaan om de gehele woning comfortabel te houden.

In mijn nieuwe woning op iedere kamer een unit die dan allemaal heel zachtjes draaien tot exact de doeltemperatuur.

Mijn bovenverdieping hou ik overigens wel gewoon op 20 graden, de benedenverdieping blijft dan zonder koeling een paar graden warmer dan dat dus prima i.v.m. overgang naar buiten.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 27-05-2026 11:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
barta123 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Als ik hem uitschakel laat ik hem altijd 20 min op onlyfans staan, dan kan ie de verdamper mooi droogblazen.
Daar krijgt ie het wel warm van.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Je binnenunit heeft gewoon een afvoerkanaal en dat kan je naar buiten brengen waar het kan zonder afvoerpomp. Heeft niets met de buitenunit te maken. Mijn buitenunit staan op de grond (ook die van de zolder) en de afvoer van condenswater loopt totaal anders.

@Jacco91 Ik zou hem echt nooit in ieder geval op een dun houten dakje plaatsen van een dakkappel. Dat wordt weg resoneren met in ieder geval verwarmen. Beste is die buitenunits op de grond plaatsen.
Je hebt gelijk ja. Geen idee hoe ik daar precies bij kwam (staat zelfs bij mij er ook boven 8)7) - hoe dan ook herinner ik mij wel dat een afvoerpomp niet iets is wat je wilt.

• mr_evil08
barta123 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:41:

Als je het mega ver afkoelt, krijg je als je naar buiten gaat echt een klap in je gezicht en moet je binnen haast een trui aan. Dus ja; of je overal een kleintje wilt hangen of gewoon 1 grotere op de overloop, is ook maar wat je voorkeur heeft.
Gevoelstemperatuur wordt hier wel eens onderschat, ook bij installateurs ze verklaren je voor gek, elk situatie is anders, bijv mijn woning voelt 22 graden fris terwijl mijn ouders met vrijstaand huis ondanks zelfde isolatie al 20 graden een zweethok is in de zomer(de kamerthermostaat klopt wel).

Zon op alle gevels i.p.v één gevel heeft al veel invloed op gevoelstemperatuur.

Daarom krijg je wisselende ervaringen, geleidingswarmte wordt nogal onderschat net als in de winter 20 graden in huis A niet hetzelfde is als in huis B ook al zou de thermostaat exact kloppen en juist hangen.

Inmiddels hangt hier ook een warmtepompboiler op zolder, buizen afkoppelen dan is het letterlijk een gratis mini airco, hierdoor daalt de noodzaak om de airco aan te zetten nog verder.

(Het huis heeft buitenzonwering).

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 27-05-2026 12:29 ]

• Jacco91
  • Laatst online: 06-06 07:48
MotorBeast schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Op de grond is lastig. Op die plek naast het huis gaat binnen nu en 1-2 jaar nog een fietsenschuurtje komen. Dan wordt het aan de gevel op een hoogte die daar net boven komt.

• Termy
  • Nu online

Termy

MotorBeast schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:16:
[...]

Zal denk ik toch dan in het continue koelen zitten. Doe ik hier ook en na 5 jaar nog geen problemen met stank. Enige reiniging: filter binnenunit, tablet in lekbak en buitenunit buitenkant reinigen.
Of je ruikt het gewoon niet ;). Mijn vrouw ruikt ook nooit wat en ik ruik van alles. Ik ben benieuwd wat je ziet als je een lamp vol de roller in laat schijnen als ie niet draait. Na 5 jaar niks doen zou het me echt erg verbazen als er niks op zit. Hoe open is de keuken naar de woonkamer met de airco? Of heb je wellicht supersterke afzuiging?
Constant nathouden is iig een recept voor ellende. Misschien is het wel gewoon vrij droog in jouw huis waardoor het niet erg nat wordt?

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik heb 3 perfera units, en maar 1 heeft hier last van. Ook als die alleen op 'altijd koelen' staat en ik de temperatuur gewoon omhoog schroef als ik niet in de ruimte ben. De fan stand helpt inderdaad om het weer weg te krijgen tijdelijk. Misschien ook maar eens in home assistant gaan inprogrammeren..

Toevallig is het ook de enige binnenunit waarvan de afvoer niet 100% altijd naar beneden afloopt, maar bij het gat in de muur een heel klein beetje omhoog gaat (miniem, installateur zei dat het daar niet aan kon liggen). Dus ik vind dat toch een beetje verdacht.. de andere airco's staan ook niet altijd aan, en die stinken echt nooit.
Termy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:54:
[...]

Of je ruikt het gewoon niet ;). Mijn vrouw ruikt ook nooit wat en ik ruik van alles. Ik ben benieuwd wat je ziet als je een lamp vol de roller in laat schijnen als ie niet draait. Na 5 jaar niks doen zou het me echt erg verbazen als er niks op zit. Hoe open is de keuken naar de woonkamer met de airco? Of heb je wellicht supersterke afzuiging?
Constant nathouden is iig een recept voor ellende. Misschien is het wel gewoon vrij droog in jouw huis waardoor het niet erg nat wordt?
Ik heb hetzelfde - mijn neus is bovengemiddeld gevoelig voor die typische schimmellucht. Ik ruik het ook meteen in badkamers zelfs als het maar net komt opzetten, terwijl mijn vrouw helemaal niets ruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door brama op 28-05-2026 19:23 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• MotorBeast
brama schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:21:
[...]

Ik heb 3 perfera units, en maar 1 heeft hier last van. Ook als die alleen op 'altijd koelen' staat en ik de temperatuur gewoon omhoog schroef als ik niet in de ruimte ben. De fan stand helpt inderdaad om het weer weg te krijgen tijdelijk. Misschien ook maar eens in home assistant gaan inprogrammeren..

Toevallig is het ook de enige binnenunit waarvan de afvoer niet 100% altijd naar beneden afloopt, maar bij het gat in de muur een heel klein beetje omhoog gaat (miniem, installateur zei dat het daar niet aan kon liggen). Dus ik vind dat toch een beetje verdacht.. de andere airco's staan ook niet altijd aan, en die stinken echt nooit.

[...]

Ik heb hetzelfde - mijn neus is bovengemiddeld gevoelig voor die typische schimmellucht. Ik ruik het ook meteen in badkamers zelfs als het maar net komt opzetten, terwijl mijn vrouw helemaal niets ruikt.
Waarschijnlijk heb je dan zo'n lekkere groene slijmlaag in je bak en leidingen liggen. Gooi er maar eens kunstgebitreiniger tabletten in. Werkt als een tierelier tegen die rommel.

NB: mijn neus is niets mis mee. 8)

• merlin1201
  • Laatst online: 19:26
Ik worstel inmiddels al langer met mijn Daikin's sensira (3x) deze geven alle 3 een onregelmatig woesh geluid in alle standen best irritant als je op bed lig want het lijkt wel als of er buiten een flink windje blaast. je voelt ook een onregelmatige luchtstroom.
Koelen zelf is prima en geen sluipgeluiden, ook verwarmen is prima maar word op de slaapkamer nooit gedaan.
Inmiddels van een de leiding vervangen mocht er een knik oid in zitten maar ook dat heeft geen effect.
Gek genoeg komt mijn broer met hetzelfde verhaal met eenzelfde airco.
Is dit een normaal iets of ben ik gewoon een pietleut of behoor de luchtstroom altijd gelijk te blijven, overigens is de airco op een goede plaats opgehangen zonder obstructie en genoeg ruimte vanaf het plafond, ook door een ervaren installateur.
Misschien hebben jullie nog ideeën voordat we de gehele unit gaan vervangen of printplaten want wij weten het inmiddels niet meer.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• MotorBeast
@merlin1201 Ik neem aan een multisplit? Ik zou koelvloeistof eens laten checken. Wellicht net iets te weinig en toert hij daarom op en af. Is een gokje van me. Nee is niet normaal. Hier draaien 3 units bij continue verbruik op laagste constant niveau.

• merlin1201
  • Laatst online: 19:26
MotorBeast schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:09:
@merlin1201 Ik neem aan een multisplit? Ik zou koelvloeistof eens laten checken. Wellicht net iets te weinig en toert hij daarom op en af. Is een gokje van me. Nee is niet normaal. Hier draaien 3 units bij continue verbruik op laagste constant niveau.
Nee alle 3 zijn solo, moet zeggen dat mijn slaapkamer wel de meeste woei maakt, de andere 2 zijn wel wat rustiger maar daar slaap ik ook niet bij dus misch valt het dan minder op. Ik zal eens polsen of vervangen koelvloeistof een optie is.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Pietje555
Ik heb op mijn airco's een zelfreinigende functie (iClean), kun je op de app of afstandbediening activeren.
Volgens de omschrijving bevriest hij eerst de condensor, waarna door deze weer snel te verwarmen het vuil met het condens wegspoelt. Daarna wordt de warmtewisselaar naar 75 gr gebracht om bacterien ed te doden. Als laatste draait hij nog een tijdje na op lage ventilatie stand om alles te drogen.
Moet je deze functie af en toe preventie gebruiken of pas wanneer je vind dat de unit muf gaat ruiken?
Hoe effectief is deze zelfreiniging?
Mijn airco's hebben nog niet veel draaiuren, dus als ik de functie gebruik merk ik eigenlijk nog geen resultaat, alleen dat hij even best wel veel stroom gebruikt tijdens de procedure. Dat laaste is geen probleem met 10 kWp aan PV.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:58
Pietje555 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
Ik heb op mijn airco's een zelfreinigende functie (iClean), kun je op de app of afstandbediening activeren.
Volgens de omschrijving bevriest hij eerst de condensor, waarna door deze weer snel te verwarmen het vuil met het condens wegspoelt. Daarna wordt de warmtewisselaar naar 75 gr gebracht om bacterien ed te doden. Als laatste draait hij nog een tijdje na op lage ventilatie stand om alles te drogen.
Moet je deze functie af en toe preventie gebruiken of pas wanneer je vind dat de unit muf gaat ruiken?
Mijn airco's hebben nog niet veel draaiuren, dus als ik de functie gebruik merk ik eigenlijk nog geen resultaat, alleen dat hij even best wel veel stroom gebruikt tijdens de procedure. Dat laaste is geen probleem met 10 kWp aan PV.
Wat een gave functie. Welke airco's heb je?

Dit zou ik 2x per jaar gebruiken preventief. Vaker als je geurtjes oid hebt. Maar mijns inziens is het het belangrijkst om na het koelen te drogen. Dus 2 uur op de fan-stand nadraaien na het koelen. Ik heb na een paar jaar nog geen geurtjes zonder schoonmaken.

• Headshot_NL
Hier geen last (meer) van stank. LG heeft ook een optie waarbij hij blijft na blazen na het uitzetten. Sinds ik die optie heb gevonden en gebruik geen geur meer.

Maar wat ook helpt is het lage vermogen. Als hij staat te koelen met 100-120 watt is de condensor binnen niet koud genoeg om te condenseren. Dan komt er dus ook geen druppel water uit. Maar laat je hem met hoge luchtvochtigheid met 500 watt koelen dan uiteraard wel vocht.

• MotorBeast
@Headshot_NL Geen druppel water heeft niets met laag vermogen te maken. Het is nu en toevallig de afgelopen 2 zomers gortdroog weer. Wedden als het vanavond gaat onweren en morgen en je laat je unit draaien dat er dan gewoon water uit gaat komen ook op laag vermogen. Met een LV buiten hier van 47% nu is het niet vreemd dat er geen water uitkomt. Binnen 52%. Draait hier altijd door 24/7 op laag vermogen 100W per unit en met vochtig weer gewoon straaltjes water. Gelukkig wel.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2026 12:14 ]

• mr_evil08
Pietje555 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
Leuke functie als de wisselaar werkelijk 75 graden kan worden, dat is zeldzaam bij consumer producten.

Gaat werkelijk met de warmtepomp of toch een elementje ?

• Pietje555
TereZz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Wat een gave functie. Welke airco's heb je?
AUX C-smart 2,5kW. Alle opties van Daikin en MHI zitten er standaard op, specs gelijk, maar ja, het is volgens sommige een B of C klasse. Prijs is alleen wat anders ((€ 475,- voor een zwarte binnen unit)
Volgens de specs zit er ook een UV lamp filter in tijdens gebruik
Bij gebruik van de app kun je zelfs kiezen voor een Europese of een Chinese server.

• Pietje555
mr_evil08 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Leuke functie als de wisselaar werkelijk 75 graden kan worden, dat is zeldzaam bij consumer producten.

Gaat werkelijk met de warmtepomp of toch een elementje ?
Ik heb geen idee. Bij die temperatuur is je COP ook bijna 1 dus ik kan het niet aan het verbruik zien. Er zit in de buitenunit wel een elektrische heatbelt, dus misschien in de binnen unit ook.
Ik heb nog weinig documentatie of schema's kunnen vinden.

• Headshot_NL
MotorBeast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:13:
@Headshot_NL Geen druppel water heeft niets met laag vermogen te maken. Het is nu en toevallig de afgelopen 2 zomers gortdroog weer. Wedden als het vanavond gaat onweren en morgen en je laat je unit draaien dat er dan gewoon water uit gaat komen ook op laag vermogen. Met een LV buiten hier van 47% nu is het niet vreemd dat er geen water uitkomt. Binnen 52%. Draait hier altijd door 24/7 op laag vermogen 100W per unit en met vochtig weer gewoon straaltjes water. Gelukkig wel.
Ja heeft er toch wel mee te maken. Deels natuurlijk met de vochtigheid binnen maar niet alleen. Weinig vermogen is weinig kou, blijft je boven het dauwpunt. Dus ja, hoe je het bekijkt. Heb weken de airco aan gehad vorig jaar zonder druppel vocht. Die beneden gebruikte ik ad-hoc en daar kwam dan na een kwartier wel condens uit.

Bij 20 graden en 42% vochtigheid (wat het hier nu is) ligt het dauwpunt bij net geen 7 graden. Blijkbaar is de condensor dus warmer dan dat.

[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 29-05-2026 14:23 ]

• KoningPaulus
  • Laatst online: 19:46
Sjamo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:11:
Hier maken we de binnen-units altijd schoon na het verwarmingsseizoen. We spoelen de losse filters af en blazen de units van binnen zacht en met beleid schoon met een compressor. Daar komt vaak veel stof uit.

Onze reden daarvoor is dat ik denk dat dat stof het vocht van koelen extra vast zal houden en er dus meer kans op schimmels zal zijn anders. De buitenunit blazen we ook door, eerst droog en daarna nat (zacht).
Ik krijg binnenkort een compressor in huis, redelijk ding volgens mij, max 8 bar. Tips hoe ik dat het beste kan toepassen op binnen en buiten unit? Waar op beste blazen, afstand, aantal bar etc.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• STIMPPYYY
Kent iemand de clean mode op de Daikin Perfera en werkt dat een beetje?

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 20:52
Deze week zijn onze airco's (2x Mitsubishi Electric 5kW single split) geplaatst. Natuurlijk ben ik nu erg enthousiast naar wat mijn ervaringen gaan zijn in elk seizoen.

Situatie: Nieuwbouw 2019 (BEN-woning), tot nu toe uitsluitend verwarmd met vloerverwarming gascondensatieketel. De ramen op het zuiden hebben screens en/of overkapping, en er ligt een 4,5 kWp zonnepanelen installatie op het dak. De reden van het bijplaatsen van de airco's is hoofdzakelijk door het hele jaar bijkomend comfort om te verwarmen en in mindere mate koelen en hierbij minder gas en meer (zonne) elektriciteit te verbruiken.

Na veel lezen in dit topic en elders is ben ik voorlopig van plan de airco 24/07 zijn ding te laten doen en zo ook wat verbuiksinzicht te verkrijgen.

De eerste vraag waar ik tegenaan loop is welke algemene stand ik best gebruik i.c.m. een stabiele set temperatuur 24/07 (in dit geval is dit 22°C). Op AUTO heb ik de indruk dat hij veel sneller stopt met koele lucht te blazen maar hij blijft wel actief (ik veronderstel dat hij dan de lucht circuleert of lichtjes opwarmt tegen de ochtend). Op COOL blijft er koele lucht uit komen, misschien minimaal maar het voelt wel iets minder comfortabel 's avonds en 's ochtends. Ik las al op andere fora dat AUTO eigenlijk de meest zuinige stand zou moeten zijn. Maar ook tegenstrijdige commentaren zoals dat hij eerst gaat koelen, en iets later verwarmen wat een beetje tegendraads kan zijn. Wat is jullie ervaring?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• eatmydust
  • Registratie: Juni 2024
Er is 1 kamer met airco

Wat zou het meeste effect hebben om de omliggende ruimtes wat koeling te bieden?

-Een ventilator iets voor de deuropening plaatsen op de grond en zo de gekoelde lucht wegblazen.

-Een ventilator hoger plaatsen maar dan buiten de deuropening zodat de warme lucht de kamer inblaast?

-Een combinatie van beiden?

-Of nog iets anders...

(Extra binnenunit plaatsen in de andere ruimtes is uiteraard beste optie, maar een beetje overkill.)

• MotorBeast
Darks schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:16:
Deze week zijn onze airco's (2x Mitsubishi Electric 5kW single split) geplaatst. Natuurlijk ben ik nu erg enthousiast naar wat mijn ervaringen gaan zijn in elk seizoen.

Situatie: Nieuwbouw 2019 (BEN-woning), tot nu toe uitsluitend verwarmd met vloerverwarming gascondensatieketel. De ramen op het zuiden hebben screens en/of overkapping, en er ligt een 4,5 kWp zonnepanelen installatie op het dak. De reden van het bijplaatsen van de airco's is hoofdzakelijk door het hele jaar bijkomend comfort om te verwarmen en in mindere mate koelen en hierbij minder gas en meer (zonne) elektriciteit te verbruiken.

Na veel lezen in dit topic en elders is ben ik voorlopig van plan de airco 24/07 zijn ding te laten doen en zo ook wat verbuiksinzicht te verkrijgen.

De eerste vraag waar ik tegenaan loop is welke algemene stand ik best gebruik i.c.m. een stabiele set temperatuur 24/07 (in dit geval is dit 22°C). Op AUTO heb ik de indruk dat hij veel sneller stopt met koele lucht te blazen maar hij blijft wel actief (ik veronderstel dat hij dan de lucht circuleert of lichtjes opwarmt tegen de ochtend). Op COOL blijft er koele lucht uit komen, misschien minimaal maar het voelt wel iets minder comfortabel 's avonds en 's ochtends. Ik las al op andere fora dat AUTO eigenlijk de meest zuinige stand zou moeten zijn. Maar ook tegenstrijdige commentaren zoals dat hij eerst gaat koelen, en iets later verwarmen wat een beetje tegendraads kan zijn. Wat is jullie ervaring?
Functie op de stand die wensenlijk is dus of verwarmen of koelen. Fanstand kan wel op auto.

• Pietje555
@Darks Met een BENG woning zal je niet veel energie nodig hebben om hem warm te houden. Zet je de airco in voor verwarmen dan zal je het comfort van de vloerverwarming missen.
Je zult de airco het meest nodig hebben om te koelen, want oververhitting is vaak een groter probleem bij deze woningen.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:35
STIMPPYYY schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:08:
Kent iemand de clean mode op de Daikin Perfera en werkt dat een beetje?
Deze functie is alleen beschikbaar op de staande modellen FVXM-A/B.

De functie werkt volgens de instellingen van Daikin en wordt geactiveerd zodra het programma bepaalt dat het tijd is om de binnenunit te drogen nadat deze is uitgeschakeld.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:40
Een jaar of twee geleden was ik aan het kijken voor airco units voor mijn woning. Ik kwam toen (volgens mij via dit forum) op een website met een doorzoekbaar overzicht van veel modellen van de bekende merken. Ik weet dat het een buitenlandse website was, wel Engelstalig, maar volgens mij Spaans of Duits "gehost". Ik weet dat je kon zoeken naar single split en multi split (beiden een apart overzicht) en kon filteren op specificaties als scop en seer en volgens mij ook geluidsniveau.

Ik ben vooral benieuwd naar dat laatste en hoop zo al een shortlist te maken van modellen buitenunits die ik kan plaatsen. Mijn woning heeft maar weinig plekken waar überhaupt ruimte is.

Ik heb dit en het vorige topic doorgezocht met zoektermen, maar krijg het niet gevonden.

Edit:
Gevonden met behulp van chatgpt:
https://www.eurovent-cert...en/advancedsearch/counter

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 30-05-2026 21:50 ]

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 20:52
Pietje555 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:55:
@Darks Met een BENG woning zal je niet veel energie nodig hebben om hem warm te houden. Zet je de airco in voor verwarmen dan zal je het comfort van de vloerverwarming missen.
Je zult de airco het meest nodig hebben om te koelen, want oververhitting is vaak een groter probleem bij deze woningen.
Dat klopt ergens wel, het is niet dat ik me arm betaal aan het gas. Maar toch ben ik tevreden dat ik nu de flexibiliteit heb om ook met lucht/lucht te warmen.

Er zijn ook periodes in het jaar waarbij we ‘s ochtends en ‘s avonds een relatief kil gevoel in huis hadden, omdat het net niet koud genoeg is voor de vloerverwarming om redelijk constant te draaien. Daar ga ik nu toch lekker een graadje bijstoken. Onnodig misschien, maar wel comfortabel.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Termy
  • Nu online

Termy

Eens een wat andere post in het L/L topic :).

Dit jaar probeer ik voor het eerst om via de vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping de airco in te zetten als vloerkoeling in de kamers waar geen airco is. Dit huis (hoekhuis uit 2020) heeft overal vloerverwarming (stadsverwarming) behalve de uitbouw op zolder. Dat is jammer, want dat is 1 van de kamers met airco, maar gelukkig heeft de kamer met airco op de 1e verdieping wel vloerverwarming. De verdeler van de vvw heeft een pomp die altijd aan staat dus er is constant circulatie zelfs zonder warmtevraag. Voor verwarmen met de airco in de winter heb ik alle groepen op de verdeler voor 1e/2e verdieping dicht behalve de badkamer, maar nu heb ik de badkamer juist dicht en de kinderkamers (1 met airco) op de 1e verdieping en de computerkamer en kantoor op de 2e verdieping juist helemaal open.

De airco's draaien 24/7 met blokken van 11 uur koelen (20 graden) en 1 uur fan stand om de boel tussentijds te drogen zodat het geen natte bende is/blijft. Airco 2e verdieping precies hetzelfde. Die uitbouw is onze slaapkamer en omdat de buren aan de oostkant geen uitbouw hebben vangt die kamer zo'n beetje de hele dag zon met 6 m2 raam op zuid. Overdag staan alle deuren open behalve die van de badkamer maar de deuren van alle 4 de genoemde kamers gaan 's avonds dicht wanneer ik in de computerkamer zit of er geslapen wordt in de slaapkamers.

De afgelopen week was het behoorlijk warm en toch voelt de vloer overal op de 1e/2e relatief koel en de kamers zelf niet zo warm. Vooral de kinderkamer zonder airco was in vorige zomers echt niet te harden en onmogelijk te koelen zelfs met een staande ventilator die koude lucht erin blies. Het helpt natuurlijk niet dat dit een hoekhuis zonder buren op west is dus die kamer (noordkant) heeft een nogal warme muur. Wat wel helpt is dat de kinderkamer zonder airco een plafondventilator heeft (het was ooit onze slaapkamer pre-koters en pre-airco). Die staat nu constant op z'n laagste stand warme lucht naar de vloer te blazen. Het had vast nog beter gewerkt als we geen zwevende vloerbedekking (laminaat..) maar iets als verlijmde PVC. In het nieuwe huis gaan we die fout niet nog een keer maken en nu hebben we gelukkig ook het budget.

Het viel zelfs m'n vrouw op dat die kinderkamer niet zo warm meer is. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt verder de zomer in, maar vooralsnog erg blij met de resultaten :D.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:59
KoningPaulus schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Ik krijg binnenkort een compressor in huis, redelijk ding volgens mij, max 8 bar. Tips hoe ik dat het beste kan toepassen op binnen en buiten unit? Waar op beste blazen, afstand, aantal bar etc.
Wij gebruiken de compressor op max 4 bar, ongeveer 20cm afstand. En alleen op de gedeelten waar de lucht doorheen geblazen wordt.

• outlandos
  • Laatst online: 18:03
Darks schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Dat klopt ergens wel, het is niet dat ik me arm betaal aan het gas. Maar toch ben ik tevreden dat ik nu de flexibiliteit heb om ook met lucht/lucht te warmen.

Er zijn ook periodes in het jaar waarbij we ‘s ochtends en ‘s avonds een relatief kil gevoel in huis hadden, omdat het net niet koud genoeg is voor de vloerverwarming om redelijk constant te draaien. Daar ga ik nu toch lekker een graadje bijstoken. Onnodig misschien, maar wel comfortabel.
Kan je ook een trui aan doen. Vind ik persoonlijk comfortabeler dan warmte met lucht/lucht. Hoewel vloerunits nog wel oke zijn wat dat betreft.

Maar er gaat natuurlijk niets op tegen een goede vloerverwarming, in elk geval wat comfort betreft.

• mr_evil08
MotorBeast schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Zoek even hier op "overloop". 5 en 3,5 zijn in ieder geval veel te zwaar. Op beide plekken een 2 en je bent er. Beide kunnen nooit zoveel vermogen kwijt in zo'n kleine ruimte.
Een 3,5 wil nog wel mits strategies ophangen, bovendien 2 2,5 en 3,5 zijn vaak hetzelfde buitenunit de kleinere hebben enkel een software begrenzing.

Veelal vormt een luchtbubbel, bij Daikin in verborgen service menu kun je hem nog 2c kouder zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2026 13:15 ]

• MotorBeast
Nou we mogen eindelijk koelen als we dat met zonnepanelen doen. Poeh poeh. 8) Maar ja dat weten wij al jaren. O-) Al ben ik nog niet kwetsbaar......

Volgens de Gezondheidsraad en de Wetenschappelijke Klimaatraad verdienen kwetsbare wijken en onderwijs- en zorginstellingen prioriteit bij de aanpak van hittestress. Zeker daar kan het met die Europese aversie tegen airco's volgens mij wel wat minder. Gebouwen die zijn ontworpen voor een koel zeeklimaat krijgen nu immers met veel warmer weer te maken.

Daarbij hebben airco's één belangrijk voordeel: je gebruikt ze vooral als de zon fel schijnt. En laten dat nou net de momenten zijn dat we in heel Europa een groeiend overschot aan duurzame energie hebben.

Langzaam lijkt het tij daarom te keren: in de Britse krant The Guardian klonk deze week ook uit de 'groene' hoek de boodschap dat airco's nodig zijn in gebouwen met kwetsbare mensen. Al is een flinke rij bomen voor de ramen natuurlijk nóg fijner.

https://www.nu.nl/klimaat/6397512/aircohatend-europa-weet-zich-slecht-te-beschermen-tegen-hitte.html

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33
Basisschool van onze dochter mocht ze ook niet installeren. Na jaren is het de beheerder gelukt om toestemming te krijgen. Eerst voor de lokalen bovenin van de bovenbouw en daarna alle ruimtes. Ook zonnepanelen moesten toen aangelegd worden.

Grappig genoeg mogen de extra bomen op het schoolplein niet. Terwijl dat het hitteeiland effect zou verminderen en letterlijk alle lokalen daaraan grenzen..

Ach ja.. Ooit zullen ze daar ook wel wakker worden.

• Pietje555
Caelorum schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:47:
Basisschool van onze dochter mocht ze ook niet installeren. Na jaren is het de beheerder gelukt om toestemming te krijgen. Eerst voor de lokalen bovenin van de bovenbouw en daarna alle ruimtes. Ook zonnepanelen moesten toen aangelegd worden.

Grappig genoeg mogen de extra bomen op het schoolplein niet. Terwijl dat het hitteeiland effect zou verminderen en letterlijk alle lokalen daaraan grenzen..

Ach ja.. Ooit zullen ze daar ook wel wakker worden.
Airco's op een school is ook geen slimme investering. Het is alleen symptoom bestrijding. Je krijgt er ook geen subsidie voor. School opwaarderen naar huidige klimaat eisen (Frisse Scholen norm) moet t.z.t toch gebeuren dus het is alleen uitstel van een degelijke duurzame oplossing.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33
@Pietje555 het gebouw is nog geen 20 jaar oud en de gemeente is eigenaar. Die gaat er dus weinig aan doen. Daarnaast is als het zo lees temperatuurbeheersing onderdeel van die norm. Alle overige punten geloof ik wel dat ze aan voldoen. Het gebouw is qua ventilatie eigenlijk best goed gebouwd.
Eigenlijk is het hele gebouw best goed gebouwd naar de eisen van de wijk: gasloos, energiezuinig en groen. Alleen hadden ze duidelijk onderschat hoeveel het klimaat in de zomer zou veranderen.
Maar ook de eis dat zonnepanelen werden neergelegd als er AC zou komen is dus om het in de wijk in te passen.

Subsidie was hier overigens niet het doel. Door de temperatuur kwamen de scores van groep 8 onder druk te staan. Dat staat niet zo goed als school. Echter lag dus in eerste instantie de gemeente dwars.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 31-05-2026 20:48 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Pietje555 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Airco's op een school is ook geen slimme investering. Het is alleen symptoom bestrijding. Je krijgt er ook geen subsidie voor. School opwaarderen naar huidige klimaat eisen (Frisse Scholen norm) moet t.z.t toch gebeuren dus het is alleen uitstel van een degelijke duurzame oplossing.
Wat is een degelijke duurzame oplossing dan?

Ik zie sowieso niet in wat er tegen de combinatie zonnepanelen + airco op kan qua duurzaamheid. Het hele idee dat airco niet duurzaam is is enorm achterhaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 31-05-2026 23:11 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:34
Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:10:
[...]

Wat is een degelijke duurzame oplossing dan?

Ik zie sowieso niet in wat er tegen de combinatie zonnepanelen + airco op kan qua duurzaamheid. Het hele idee dat airco niet duurzaam is is enorm achterhaald.
Klimaatsysteem gebasseerd op CO2 controle per ruimte met ingebouwde koeling geniet de voorkeur op scholen.
Pagina: 1 ... 168 169 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic