Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste
Acties:

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Zonwering is er. Plafondventilatie in alle ruimtes overigens ook (die gooien we ook aan natuurlijk). @RonJ Multisplit gaat t m sowieso niet worden. De vraag is slechts: gaat 5kW genoeg zijn voor 100m2 of beter het zekere voor het onzekere nemen en voor de 7 gaan?
Het punt is dat een 5 en al helemaal een 7kW het vermogen niet kwijt kan buiten de ruimte waar ie hangt. Maar je wil het niet horen geloof ik, dus veel succes met je penny-wise-pound-foolish verhaal dan.

Edit: Als je de kosten moet drukken, kijk dan naar een Haier of Gree ipv een LG, dat kost de helft en is misschien nog wel beter ook. Of kijk of je zelf alvast wat kunt klussen qua goten, leidingwerk e.d.

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 19-03-2026 15:44 ]

All-electric.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Het punt is dat een 5 en al helemaal een 7kW het vermogen niet kwijt kan buiten de ruimte waar ie hangt. Maar je wil het niet horen geloof ik, dus veel succes met je penny-wise-pound-foolish verhaal dan.
Er zijn zat mensen waarbij dat wel werkt, maar dat wil je niet horen geloof ik.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-03 18:38
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Koelen lukt altijd beter omdat de koude lucht zich over de grond gaat verspreiden en niet tegen een plafond gaat hangen. De vraag is hoe veel warmte dan van de trap af gaat naar beneden, en hoe koud het beneden moet worden om de kamers boven op redelijke temp te houden.

Koelen en ramen zonder zonnewering vind ik idd een heel slecht idee, dat geeft altijd veel lawaai, onaangename trek etc. Zelfs al krijg je het koel, het voelt slecht.
Bij koelen(airco) is het vooral het ontvochtigen wat het snel behaaglijk maakt, als hier de airco aan staat is het beneden prima voelbaar, met de deuren open uiteraard.

Zeg ik wel bij de airco hangt strategisch zodat die recht de gang in blaast als de slaapkamerdeur open is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Zolang het minimaal vermogen hetzelfde is maakt het niet uit, vaak is de 5 en 7 hetzelfde, de 5 is een softwarematig geknepen versie.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2026 15:48 ]

• RonJ
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:43:
[...]

Een 2,5kW in een trapgat hangen en daarmee 2-3 slaapkamertjes van 2x3 koelen, ja dat werkt. 100m2 en 5 kamers een beetje comfortabel koelen vanuit 1 unit op de gang? Nee. Ik zie je post met "mijn nieuwe enorme 7kW bakbeest blaast eerst 10min op 80dB en slaat daarna af" wel tegemoet de komende tijd. :)

All-electric.

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Een 2,5kW in een trapgat hangen en daarmee 2-3 slaapkamertjes van 2x3 koelen, ja dat werkt. 100m2 en 5 kamers een beetje comfortabel koelen vanuit 1 unit op de gang? Nee. Ik zie je post met "mijn nieuwe enorme 7kW bakbeest blaast eerst 10min op 80dB en slaat daarna af" wel tegemoet de komende tijd. :)
De 2,5 en 3,5 zijn vaak hetzelfde, om die reden hangt hier een overkill 3,5 boven.
En met Daikin kun je wel knijpen via vraagbesturing.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2026 15:50 ]

• Brent
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Zolang het minimaal vermogen hetzelfde is maakt het niet uit.
Het minimaal vermogen van de 7 kW is zelfs net wat lager (900W). En hij kan op de beste plek komen, de gang in, van de trap weg, tegen een muur die dan automatisch 3/4 kamers in stroomt. Die vierde wordt dan een twijfelaar, maarja, dat weten we. Splits in elke kamer is beter, maar dat kunnen we niet betalen, en er iets afschaven is ook al mooi.

• Brent
  • Nu online
[...]

Als hij afslaat, dan werkt het toch? Zeg je dan dat ik beter een 5 kW kan hangen? Want dat is de vraag namelijk.

• RonJ
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:49:
[...]

De 2,5 en 3,5 zijn vaak hetzelfde, om die reden hangt hier een overkill 3,5 boven.
Ja dat weet ik (vaak is ook het expansieventiel iets groter/kleiner, maar soit). 1-4 is meestal dezelfde range. Daikin Stylish is al een uitzondering met 5kW in een kleine unit. Dan 5-8 oid voor een groter model. Daar houdt het op voor wandmodellen, casettes gaan tot 12 (maar die blazen dan ook 4 kanten op in een grote open (winkel/kantoor)ruimte.

Maar dat is het punt niet, al hang je er een 12kW monster op, je krijgt gewoon geen goede luchtverdeling met zoveel obstakels vanuit 1 unit. Dan kan ie het vermogen dus niet kwijt, komt zelfs met de fan op maximaal heel snel op setpoint+marge en slaat dan af.

All-electric.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:09
Brent schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:43:
[...]

Leuke reactie als mensen hier behulpzaam willen zijn.

• MotorBeast
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Ja dat weet ik (vaak is ook het expansieventiel iets groter/kleiner, maar soit). 1,5-4 is meestal dezelfde range. Daikin Stylish is al een uitzondering met 5kW in een kleine unit. Dan 5-8 oid voor een groter model. Daar houdt het op voor wandmodellen, casettes gaan tot 12 (maar die blazen dan ook 4 kanten op in een grote open (winkel/kantoor)ruimte.

Maar dat is het punt niet, al hang je er een 12kW monster op, je krijgt gewoon geen goede luchtverdeling met zoveel obstakels vanuit 1 unit. Dan kan ie het vermogen dus niet kwijt, komt zelfs met de fan op maximaal heel snel op setpoint+marge en slaat dan af.
Deze discussie is hier al tig keer gevoerd. 5kW op ook kleine halletjes. En dan later.....mijn unit gaat iedere keer uit en de andere ruimtes worden niet koel of warm. Het is al behelpen met 1 unit op een hele verdieping.

• RonJ
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:52:
[...]

Als hij afslaat, dan werkt het toch? Zeg je dan dat ik beter een 5 kW kan hangen? Want dat is de vraag namelijk.
Nee, hij slaat meteen af omdat de gang meteen afkoelt. Maar dan koelt ie dus niet meer de ruimte die je via die gang wil bereiken. Echt, een 2x 2,5kW multisplit is nauwelijks duurder dan een 5-7kW single en gaat al veel beter werken. Niet zoals 5 units, maar wel al een heel stuk beter. Je hebt dan 2 sets koelleidingen nodig, maar vergeet niet dat die 5-7kW de dikkere variant nodig heeft die ook al 50% duurder is. Als je het hebt over een kantoorruimte waar je gewoon in een rechttoe-rechtaan gootje kan of via een systeemplafond oid dan is het echt geneuzel in de marge qua geld en het gaat veel beter werken dan één single. En sowieso liever een chinees die goed werkt dan een japans of koreaans bekend merk dat door de verkeerde opstelling niet werkt.

Om je vraag te beantwoorden, een 7kW gaat niets toevoegen tov een 5 iig. En dan laat ik het hier verder bij. Kijk maar wat je er mee doet.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 19-03-2026 16:07 ]

All-electric.

• MotorBeast
[...]

Dat dus.

• Brent
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Leuke reactie als mensen hier behulpzaam willen zijn.
Het is niet behulpzaam om iets aan te raden en daarop door te hameren dan al duidelijk is afgeschreven (ik heb de offerte voor multisplits liggen, geld hebben we niet). Of het wel en wee van 1 unit voor een verdieping met meerdere ruimtes is genoeg geschreven, en ik geef duidelijk aan dat ik mijn keuze bewust maak. Hoelang moet het er nog over gaan?
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Nee, hij slaat meteen af omdat de gang meteen afkoelt. Maar dan koelt ie dus niet meer de ruimte die je via die gang wil bereiken. Echt, een 2x 2,5kW multisplit is nauwelijks duurder dan een 5-7kW single. Je hebt 2 sets koelleidingen nodig, maar vergeet niet dat die 5-7kW de dikkere variant nodig heeft die ook al 50% duurder is.
Koelleiding is het issue niet: er is 5cm buitenmuur vanuit de gang, boven een schuin dak, wat al eigenlijk te weinig verval heeft voor de vochtafvoer. Toevalig zit die ene plek achter een douche, dus kan de afvoer daarheen. Bij een tweede unit aan de andere kan van de ruimte lijkt me dan, is die optie er niet. Niet realiseerbaar helaas. En het is geen kantoor, maar thuis.
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:02:
Om je vraag te beantwoorden, een 7kW gaat niets toevoegen tov een 5 iig. En dan laat ik het hier verder bij. Kijk maar wat je er mee doet.
Helder.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:41

Ersus

Zuid-Limburg

@Brent Een 4.2kW Daikin zou zeker voldoende zijn. Belangrijk bij koelen vanuit centraal punt is dat je begint met koelen voordat de warmte binnen is. Maw je setpoint al laag genoeg hebben staan en de fan stand niet te hoog.
Dan blijft die wel pruttelen voor een aangenaam massage klimaat met happy end.

Het is nog maar erg kort en toch is het inmiddels 7 jaar dat ik kleine en grote installaties mocht maken, geen enkele klacht met zowel koelen als verwarmen. Belangrijk is de indeling eigenlijk wel te zien voordat ik zo’n grote mond heb; )

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• RonJ
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Het is niet behulpzaam om iets aan te raden en daarop door te hameren dan al duidelijk is afgeschreven (ik heb de offerte voor multisplits liggen, geld hebben we niet). Of het wel en wee van 1 unit voor een verdieping met meerdere ruimtes is genoeg geschreven, en ik geef duidelijk aan dat ik mijn keuze bewust maak. Hoelang moet het er nog over gaan?
Omdat je iets wil wat niet goed gaat werken, waardoor je uiteindelijk alleen maar meer geld kwijt bent en/of nog steeds geen koel huis hebt. Ik adviseer daarom ook een tussenvorm met een 2-split (dus niet met 4-5 units in elke kamer waar je geloof ik een offerte voor hebt?), evt. icm een goedkoper bang-voor-buck merk zodat je wél een redelijk goed werkende oplossing hebt voor hetzelfde geld. Je gaat sowieso meer dan 2K uitgeven, dan moet 100 euro meer of minder ook niet uitmaken voor dit soort luxe.
[...]

Koelleiding is het issue niet: er is 5cm buitenmuur vanuit de gang, boven een schuin dak, wat al eigenlijk te weinig verval heeft voor de vochtafvoer. Toevalig zit die ene plek achter een douche, dus kan de afvoer daarheen. Bij een tweede unit aan de andere kan van de ruimte lijkt me dan, is die optie er niet. Niet realiseerbaar helaas. En het is geen kantoor, maar thuis.
Daar zijn condenspompen voor uitgevonden. Deze zijn niet de allergoedkoopste, maar zijn itt de concurrentie en de reputatie van die dingen wél stil en blijven wél heel. Hoe wil je dat bij een douche gaan doen trouwens? Want je moet dan wel een droogsifon plaatsen dan anders krijg je in de wintermaanden stankoverlast.

All-electric.

• mr_evil08
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Ja dat weet ik (vaak is ook het expansieventiel iets groter/kleiner, maar soit). 1-4 is meestal dezelfde range. Daikin Stylish is al een uitzondering met 5kW in een kleine unit. Dan 5-8 oid voor een groter model. Daar houdt het op voor wandmodellen, casettes gaan tot 12 (maar die blazen dan ook 4 kanten op in een grote open (winkel/kantoor)ruimte.

Klopt, in een 4 bij 4 slaapkamer wil een 3,5kw prima in iedergeval, de airco gaat niet pendelen en kan zijn volle vermogen kwijt, maar hier komt het hij hangt strategisch waardoor die recht de gang in kan blazen waar de kou gelijk kan dalen.

Hang je de unit op aan een andere wand of moet te schuin naar de gang blazen kun je uiteraard wel problemen verwachten.

Je gaat natuurlijk nooit dezelfde temperatuur krijgen(luchtverdeling) maar in koelbedrijf is dat veel minder erg dan verwarmen omdat luchtontvochtigen voor een groot deel meespeelt in de gevoelstemperatuur.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2026 16:32 ]

• Brent
  • Nu online
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Ik adviseer daarom ook een tussenvorm met een 2-split (dus niet met 4-5 units in elke kamer waar je geloof ik een offerte voor hebt?),
Fijn dat je meedenkt :)
Daar zijn condenspompen voor uitgevonden.
Nope ivm geluid (mag ik WAF zeggen). Vandaar dus geen split.

• RonJ
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Klopt, in een 4 bij 4 slaapkamer wil een 3,5kw prima in iedergeval, de airco gaat niet pendelen en kan zijn volle vermogen kwijt, maar hier komt het hij hangt strategisch waardoor die recht de gang in kan blazen waar de kou gelijk kan dalen.

Hang je de unit op aan een andere wand of moet te schuin naar de gang blazen kun je uiteraard wel problemen verwachten.

Je gaat natuurlijk nooit dezelfde temperatuur krijgen(luchtverdeling) maar in koelbedrijf is dat veel minder erg dan verwarmen omdat luchtontvochtigen voor een groot deel meespeelt in de gevoelstemperatuur.
Ja eens, maar dan heb je dus ook een geschikte situatie, waarbij de lucht niet hoeft af te buigen en/of 15 meter verder kamertje 4 nog in moet en dan dus liever retour gaat. Een airco uit het hoogste prijssegment ;) die enorm ver terug kan regelen zonder te pendelen helpt ook om weg te komen met een 3,5 die eigenlijk al oversized is.

All-electric.

• RonJ
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:36:

Nope ivm geluid (mag ik WAF zeggen). Vandaar dus geen split.
De hierboven gelinkte Microblue pomp hoor je echt niet. Hangt hier zo ongeveer naast het bed en is écht stil (en kan ook tegen droogstaan). Hiervoor hadden we een Aspen "silent" :') pompje en die maakte idd een heel irritant geluid. Vandaar ook mijn verwijzing naar de terechte reputatie van die dingen.

All-electric.

• MotorBeast
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Ja eens, maar dan heb je dus ook een geschikte situatie, waarbij de lucht niet hoeft af te buigen en/of 15 meter verder kamertje 4 nog in moet en dan dus liever retour gaat. Een airco uit het hoogste prijssegment ;) die enorm ver terug kan regelen zonder te pendelen helpt ook om weg te komen met een 3,5 die eigenlijk al oversized is.
Daarom raad ik ook altijd aan als je met 1 unit een hele verdieping wil koelen deze in de warmste ruimte op Zuid te hangen. Noordkant blijft vaak uit zichzelf al koeler en als je dan zorgt dat je de warmte min of meer blokkeert tegen sowieso het huis binnenkomen lukt het vaak best om ook die andere ruimtes acceptabel te houden, lees 22 a 23 graden. Een dieprvrieskist gaat niet lukken.

En als je op zolder er ook 1 hangt zakt die koele lucht weer naar de 1e verdieping.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 19-03-2026 16:47 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:11
[...]

Niet met koelen. Als ik een "3.5" met een 5.2 kW multi buitenunit aan zet op "Jet" dan trekt die gewoon 1500W+. Op 4 EER is dat 6 kW en dat houdt hij lang vol.

De grap is dat de unit hoog hangt, lekker alle warme lucht op zuigt en naar beneden koud uitblaast.

Met 100 m2 en op een verdieping zodat de kou goed kan ontsnappen kan je makkelijk hetzelfde bereiken. Tot de gang 18 graden is op plafondhoogte en kamers op 21-22, dan mag die lekker afslaan.

Voor al die mensen die roepen dat koelen geen ruk kost, dit draaide 24/7 vorige jaar en pieken zijn serieus hoog. Dit is 5 min smoothed, als ik een kamer snel wil opwarmen of afkoelen is het 2 kW+ voor eventjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YTrf7GqOcqpDHg6YWLADkMsXuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvA2lYSl3unOq1vXOyeHhhV0.png?f=fotoalbum_large

Een 7 kW unit gaat iets hoger, tot 2 kW vermogen. In een erg warm huis is dat prima.

[ Voor 26% gewijzigd door w00key op 19-03-2026 17:06 ]

• RonJ
  • Nu online
w00key schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Niet met koelen. Als ik een "3.5" met een 5.2 kW multi buitenunit aan zet op "Jet" dan trekt die gewoon 1500W+.
Precies zoals de bedoeling is dus?
Met 100 m2 en op een verdieping zodat de kou goed kan ontsnappen kan je makkelijk hetzelfde bereiken. Tot de gang 18 graden is op plafondhoogte en kamers op 21-22, dan mag die lekker afslaan.
Het gaat om de verdeling van die 100m2. En 21-22 is mij veel te warm voor slaapkamers, maar ieder zn ding.
Voor al die mensen die roepen dat koelen geen ruk kost, dit draaide 24/7 vorige jaar en pieken zijn serieus hoog. Dit is 5 min smoothed, als ik een kamer snel wil opwarmen of afkoelen is het 2 kW+ voor eventjes.

[Afbeelding]

Een 7 kW unit gaat iets hoger, tot 2 kW vermogen. In een erg warm huis is dat prima.
Nogmaals, als jij 'm op turbo/jet/powerful zet is het toch ook de bedoeling dat ie z'n volledige vermogen gaat inzetten? En verder zegt dit vooral iets over je isolatie/zoninstraling.

Mijn koel-/ontvochtigen verbruik voor de zomer is zo'n 470kWh per jaar, voor het hele huis (168m2). En dan hou ik de slaapkamers 24/7 op 18, de rest op 21. Zou 108 euro kosten zonder PV. Dus ja, koelen kost geen ruk.

Ook 15-8-2025 en ook het hele huis (2x2,5 en 1x 3,5 op een 3MXM52):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFxT2nJz_PWP4oVWPeKnDDeIp8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etJTbDtYQHNW9NSKxOsC0mYA.jpg?f=fotoalbum_large

En ook hier kan verder niemand echt iets mee, want ieder huis en installatie is anders.

All-electric.

• Brent
  • Nu online
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:19:
[...]

Het gaat om de verdeling van die 100m2. En 21-22 is mij veel te warm voor slaapkamers, maar ieder zn ding.

[...]

24/7 op 18, de rest op 21. Zou 108 euro kosten zonder PV. Dus ja, koelen kost geen ruk.
Kijk, daar is de aap uit de mouw: 18 moeten wij niet aan denken ;) 21-22 is precies wat we zoeken.

• mr_evil08
w00key schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Niet met koelen. Als ik een "3.5" met een 5.2 kW multi buitenunit aan zet op "Jet" dan trekt die gewoon 1500W+. Op 4 EER is dat 6 kW en dat houdt hij lang vol.

De grap is dat de unit hoog hangt, lekker alle warme lucht op zuigt en naar beneden koud uitblaast.

[Afbeelding]

Wat mee telt of de buitenunit op Noord of in de volle zon op Zuid staat.

Hier staat de warmtepomp op Zuid en airco buitenunit op Noord mooi uit de zon.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:28:
[...]

Kijk, daar is de aap uit de mouw: 18 moeten wij niet aan denken ;) 21-22 is precies wat we zoeken.
Maar waarom denk je dan 7 kW nodig te hebben? Stel je verbruik is 470 kWh in de zomer, dat is 5 kWh per dag oftewel zo'n 200 W continue. De lichtste unit kan dat gewoon. Met 21-22 graden overbrug je ook maar 5-10 graden t.o.v. buiten.

• w00key
Martin7182 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Maar waarom denk je dan 7 kW nodig te hebben? Stel je verbruik is 470 kWh in de zomer, dat is 5 kWh per dag oftewel zo'n 200 W continue. De lichtste unit kan dat gewoon. Met 21-22 graden overbrug je ook maar 5-10 graden t.o.v. buiten.
Stel je {insert niet onderbouwd getal}... Daar gaat het al mis.

Ik heb net een screenshot geplaatst van de airco stroommeter met 23 kWh als score voor 1 dag. Waarom denk je dat 5 kWh voldoende is voor 100 m2 zonder te weten wat voor huis het is?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:15
Martin7182 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Je vergeet de COP factor.
Als je 5 kWh per daag aan stroomverbruik hebt, dan pomp je ca 30-35 kWh aan warmte naar buiten. Blijft minder dan 2 kW continu.
Het zal met die opstelling zaak zijn om die lang en continu te laten draaien, en ja, mogelijk is 2 of 3 kW genoeg vermogen, maar die gaat dan zowat continu vrij hard kunnen blazen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• w00key
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:41:
[...]

[Citation required]

Hier is de mijne. Measured Impacts of Air Conditioner Condenser Shading. D.S. Parker, S.F. Barkaszi, Jr., and J.K. Sonne. Florida Solar Energy Center (FSEC)
We conclude that any savings produced by localized AC condenser shading are quite modest (<3%) and that the risk of interrupting air flow to the condenser may outweigh shading considerations. The preferred strategy may be a long-term one: locating AC condensers in an unobstructed location on the shaded north side of buildings and depending on extensive site and neighborhood-level landscaping to lower localized air temperatures.
Zon of niet, het maakt maar weinig uit. Per graad dT heb je een ~1.8% verschil in EER, dus pas als ene kant van je huis 30 graden is en andere 40 zie je echt een beetje verschil. Maar let op: lucht temperatuur. Je trekt duizenden kuub lucht door dat ding heen, dat is waarom al die experimenten bewijzen dat het maar weinig uit maakt.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Je vergeet de COP factor.
Als je 5 kWh per daag aan stroomverbruik hebt, dan pomp je ca 30-35 kWh aan warmte naar buiten. Blijft minder dan 2 kW continu.
Het zal met die opstelling zaak zijn om die lang en continu te laten draaien, en ja, mogelijk is 2 of 3 kW genoeg vermogen, maar die gaat dan zowat continu vrij hard kunnen blazen.
Nee, die vergat ik niet. 200 W continue verbruik kan met de lichtste unit, zowel single- als multisplit. Met een 7 kW kan het ook en die blaast niet zachter, integendeel. In de zomer hoef je maar 5-10 graden te overbruggen, waar hebben we het over? Grof geschut heb je alleen in de winter nodig als je 20 graden moet overbruggen en de unit elk uur dichtvriest.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:41:
[...]

In hoeverre telt dat nog mee?
Wij willen de buitenunit op zuid plaatsen, maar in theorie zal op oost ook kunnen, die is dan vanaf een uur of 14.00 wel uit de zon.

@w00key helder, dank :)
edit:
Met het oog op de hele discussie die volgde op die 7 kW opstelling
spoiler:
die eigenlijk in een apart topic had gemoeten toch .. :9
Vraag ik mij af of ik in mijn situatie voor de BG: Airco om te koelen: 3 stuks en nu vermogen en de offertes ook niet gewoon een 2,5 kW moet hebben als het enkel koelen betreft.

[ Voor 31% gewijzigd door True op 19-03-2026 21:39 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• MotorBeast
w00key schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Stel je {insert niet onderbouwd getal}... Daar gaat het al mis.

Ik heb net een screenshot geplaatst van de airco stroommeter met 23 kWh als score voor 1 dag. Waarom denk je dat 5 kWh voldoende is voor 100 m2 zonder te weten wat voor huis het is?
Maar dat is jouw huis. Is toch niet relevant? De mijne ook niet volgens jou. 8)

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Nee, die vergat ik niet. 200 W continue verbruik kan met de lichtste unit, zowel single- als multisplit. Met een 7 kW kan het ook en die blaast niet zachter, integendeel. In de zomer hoef je maar 5-10 graden te overbruggen, waar hebben we het over? Grof geschut heb je alleen in de winter nodig als je 20 graden moet overbruggen en de unit elk uur dichtvriest.
Precies.

• MotorBeast
True schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:33:
[...]

In hoeverre telt dat nog mee?
Wij willen de buitenunit op zuid plaatsen, maar in theorie zal op oost ook kunnen, die is dan vanaf een uur of 14.00 wel uit de zon.

@w00key helder, dank :)
edit:
Met het oog op de hele discussie die volgde op die 7 kW opstelling
spoiler:
die eigenlijk in een apart topic had gemoeten toch .. :9
Vraag ik mij af of ik in mijn situatie voor de BG: Airco om te koelen: 3 stuks en nu vermogen en de offertes ook niet gewoon een 2,5 kW moet hebben als het enkel koelen betreft.
Hier volle bak in de zon. Geen enkel probleem.
Pagina: 1 ... 166 167 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic