Ik zoek advies over de aanleg van airco’s in onze woning. Ik heb al een lucht/water warmtepomp dus het gaat primair om koelen. De woonkamer heeft een open keuken en een oppervlakte van 48m2 / 130m3. Onze eigen slaapkamer (1 in de plattegrond) is 13m2 / 32m3.
Plattegrond:
/f/image/SMa6CXSM9XWMLINGXdFnCAK7.png?f=fotoalbum_large)
Ik verwacht niet dat onze slaapkamer en de woonkamer vaak tegelijkertijd gekoeld zullen worden, dus een multisplit lijkt me hier niet handig in verband met het grote verschil tussen de inhoud.
Ik overweeg alle slaap / werk-kamers meteen van airco’s te voorzien, maar een multisplit met 4 binnenunits zoals de MHI SCM71 gaat snel richting de 7kW en lijkt me ook gevoelig voor pendelen als niet alles tegelijkertijd aan staat.
5 buitenunits zie ik niet echt zitten, maar bijvoorbeeld 3 zou nog wel passen, dan kom ik op de volgende samenstelling:
MHI SCM40 + 2x SRK20 (slaapkamer 1 + 2)
MHI SCM45 + SRK20 (slaap / werkkamer 3) + SRK35 (slaapkamer 4 / zolder)
MHI SRK50 voor de woonkamer
Is dit qua vermogens een logische verdeling? Zie ik dingen over het hoofd?
Plattegrond:
/f/image/SMa6CXSM9XWMLINGXdFnCAK7.png?f=fotoalbum_large)
Ik verwacht niet dat onze slaapkamer en de woonkamer vaak tegelijkertijd gekoeld zullen worden, dus een multisplit lijkt me hier niet handig in verband met het grote verschil tussen de inhoud.
Ik overweeg alle slaap / werk-kamers meteen van airco’s te voorzien, maar een multisplit met 4 binnenunits zoals de MHI SCM71 gaat snel richting de 7kW en lijkt me ook gevoelig voor pendelen als niet alles tegelijkertijd aan staat.
5 buitenunits zie ik niet echt zitten, maar bijvoorbeeld 3 zou nog wel passen, dan kom ik op de volgende samenstelling:
MHI SCM40 + 2x SRK20 (slaapkamer 1 + 2)
MHI SCM45 + SRK20 (slaap / werkkamer 3) + SRK35 (slaapkamer 4 / zolder)
MHI SRK50 voor de woonkamer
Is dit qua vermogens een logische verdeling? Zie ik dingen over het hoofd?