Vraag

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:47
Ik zoek advies over de aanleg van airco’s in onze woning. Ik heb al een lucht/water warmtepomp dus het gaat primair om koelen. De woonkamer heeft een open keuken en een oppervlakte van 48m2 / 130m3. Onze eigen slaapkamer (1 in de plattegrond) is 13m2 / 32m3.
Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj5EN8rzu-Y1xgEI6uM3iA-m-h4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SMa6CXSM9XWMLINGXdFnCAK7.png?f=fotoalbum_large

Ik verwacht niet dat onze slaapkamer en de woonkamer vaak tegelijkertijd gekoeld zullen worden, dus een multisplit lijkt me hier niet handig in verband met het grote verschil tussen de inhoud.
Ik overweeg alle slaap / werk-kamers meteen van airco’s te voorzien, maar een multisplit met 4 binnenunits zoals de MHI SCM71 gaat snel richting de 7kW en lijkt me ook gevoelig voor pendelen als niet alles tegelijkertijd aan staat.

5 buitenunits zie ik niet echt zitten, maar bijvoorbeeld 3 zou nog wel passen, dan kom ik op de volgende samenstelling:

MHI SCM40 + 2x SRK20 (slaapkamer 1 + 2)
MHI SCM45 + SRK20 (slaap / werkkamer 3) + SRK35 (slaapkamer 4 / zolder)
MHI SRK50 voor de woonkamer

Is dit qua vermogens een logische verdeling? Zie ik dingen over het hoofd?

Alle reacties

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39
Je lijkt al aardig in de buurt te zitten, maar volgens mij hebben we het hier over een redelijk gemiddelde maar ruime/uitgebouwde rijtjeswoning, dan zou ik al snel naar een 25 voor de zolder en in ieder geval voor 1x35 of 2x25 voor de woonkamer gaan, met name dat laatste eigenlijk. Een 50 is helemaal niet nodig en ook niet fijn voor thuisgebruik omdat ie fors groter en lawaaiiger is (muv de Daikin Stylish)

Maar ik mis dus eigenlijk nogal wat informatie, belangrijkste vraag, hoe goed is de isolatie? En, waar is het zuiden? Wat voor glas/zonwering heb je (denk ik met name ook even aan het dakraam). Dat maakt allemaal nogal wat uit qua koelbehoefte. En ik zou graag begrijpen hoe de kamers gebruikt worden. Is de zolder bijvoorbeeld het thuiskantoor?

Qua buitenunits, waar komen die? Is het gunstiger qua looks om 2 wat hogere units te hebben of 3 wat lagere?

All-electric.