Airco om te koelen: 3 stuks en nu vermogen en de offertes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Na mijn uiterst succesvolle vorige topic ben ik gekomen tot de volgende inzichten.
Voor onze 2-onder-1-kap woning moet een (multi-split) airco komen voor de slaapkamer en werkkamer op de eerste verdieping. De buitenunit moet geschikt zijn om eventueel ook een binnenunit op de begane grond aan te kunnen.

Ik ben vooral nog opzoek naar waar ik goed aan doe. Ik overweeg MHI omdat die ook goed (optioneel) te koppelen zijn met HomeAssistant en het een A-merk is. Alternatieven zoals Daikin zou ook prima kunnen.

Er zijn twee installateurs langs geweest en die hebben mij op wat tekortkomingen van mijn eigen plan gewezen, dat is natuurlijk prima. Ze hebben beiden andere ideeën over de inrichting van de binnenunit beneden. Qua vermogen wil er ééntje geen 3,5 kW plaatsen en wil de buiten unit dan gelijk upgraden naar 8 kW. Als ik naar de afmetingen kijk vraag ik mij af wat voor koelvermogen er nu echt nodig is online vind ik verschillende perspectieven hierop - een online calculator komt voor mij bijv. op 2x 2kW + 3,5kW. Gezien we een warmtepomp hebben verwacht ik er weinig tot niet mee te verwarmen. Daarbij hoeven wij niet met 30°C buitentemperatuur het binnen op 18°C te hebben, het gaat ons er vooral om dat we comfortabel kunnen slapen en we ook goed thuis kunnen werken. 30°C buiten en boven 22°C is echt prima. De BG hoeft ook absoluut geen 18°C te worden en hier is iets van 22 - 25°C ook echt al een prima concessie t.o.v. geen verkoeling.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De buitenunit moet aan de muur komen zodat eventueel werkzaamheden aan het platte dak van de aanbouw (bijkeuken/garage) zonder dat echte problemen kunnen plaatsvinden.

In het kader van één offerte is géén offerte heb ik natuurlijk meerdere offertes opgevraagd en ik verwacht er nog wat binnen te krijgen.
Ik heb hierin een aantal aannames gedaan en gebruikgemaakt van de prijzen die klimaatshop.nl hanteert. Daarbij heb ik nog eens 15% marge bij op gedrukt, ga ik uit van 5m + 10m + 10m aan leidinglengte en kies voor 10m voedingskabel i.c.m. een wandbeugel én daarbij ook nog eens €200/unit aan montagekosten reken (€600 voor BU + 2 binnen en €800 voor een volledige dag ongeveer €80 ex. btw.) aangenomen dat ik dit niet verkeerd inschat en dit een klus is voor één persoon voor één dag.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan heb ik als laatste de volgende vragen:
  1. aan wat voor vermogen moet ik denken bij MHI voor mijn ruimtes? daarbij als laatste nog in het achterhoofd dat ik het in de hoogzomer niet 18°C hoef te hebben, maar 22°C echt prima vind als het overdag 30°C is en dat ik op zuid (badkamer+werkkamer) screens heb en op de BG een knikarmscherm heb en we ze ook alle drie actief gebruiken en dat ook willen blijven doen. En ik verwacht geen tot zeer weinig gebruik te maken van verwarmingsvermogen.
  2. in navolging op bovenstaande vraag aan wat voor buitenunit vermogen moet ik dan denken?
  3. is een BU + 2 of 3 binnenunits inderdaad zoals ik denk 1 werkdag werk voor 1 persoon?
  4. en als laatste wat vinden jullie van de offertes tot nu toe?
Wat mij betreft wil leverancier #1 gebaseerd op de prijs vooral niet komen voor 3 units en met 4 units neemt die echt een bijster hoge marge. Daarentegen zit leverancier #2 telkens behoorlijk in de buurt van mijn verwachting. Aan de andere kant verwacht ik dat klimaatshop.nl ook al een gezonde marge pakt op levering, maar die zal veel meer producten verzetten en met wat minder marge kunnen dan een installateur.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

Alle reacties

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:04
Even een opmerking, hoewel deze niet voorkomt in je vraagstelling.

Waarom een multisplit ?
3 losse single splits is eigenlijk de betere keuze, qua prijs maakt dat niet heel veel uit. Mits je natuurlijk de ruimte ervoor hebt, als ik je tekening bekijk, lijkt dat er ook prima te zijn.

Voor de BG zou je die gewoon buiten op de grond kunnen zetten, op rubberen poten.

Qua vermogen hangt af van de inhoud van de ruimtes. Hoeveel m3 zijn de ruimtes?

MHI, Daikin allemaal prima A merken. ME zou ook nog kunnen.

Ik ben heel tevreden met mijn MHI.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:16
True schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:52:
Ze hebben beiden andere ideeën over de inrichting van de binnenunit beneden. Qua vermogen wil er ééntje geen 3,5 kW plaatsen en wil de buiten unit dan gelijk upgraden naar 8 kW.
Haha.
Nee.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hvwees schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:19:
Even een opmerking, hoewel deze niet voorkomt in je vraagstelling.

Waarom een multisplit ?
Omdat je anders met 2 of met 3 buiten units zit.
3 losse single splits is eigenlijk de betere keuze, qua prijs maakt dat niet heel veel uit. Mits je natuurlijk de ruimte ervoor hebt, als ik je tekening bekijk, lijkt dat er ook prima te zijn.
Waarom is het beter?
Want ik vind het eigenlijk slechter (zeer subjectief), meer units, ziet er m.i. niet uit, waarom doen als het ook op één buitenunit kan?
Voor de BG zou je die gewoon buiten op de grond kunnen zetten, op rubberen poten.
Ik heb aan die kant de achtertuin, dan staat die op mijn terras, dat wordt niet wat en dan heb ik mijn vrouw nog niet eens gesproken.
Qua vermogen hangt af van de inhoud van de ruimtes. Hoeveel m3 zijn de ruimtes?
Dat staat gewoon in de tekening ;) 32, 64 en 115 m3.
MHI, Daikin allemaal prima A merken. ME zou ook nog kunnen.

Ik ben heel tevreden met mijn MHI.
ME = Mitsubishi Electric toch?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Bedoel je dat 3,5 kW prima kan voor de begane grond en dat 8 kW onnodig zwaar is als buitenunit? Of bedoel je iets anders?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
1. 5.0 met 2.5 2.5 3.5 is op zich prima. Op zich kan de woonkamer soms meer gebruiken maar je hebt zonwering en wil toch niet een 5kW lawaaikanon. Dan beter langer doorkoelen.

Ik heb 3 units op een 5.0 MHI buitenunit. Helaas kon daar later de 4e niet bij op.

2. 5.0 is prima.

3. Units zijn zwaar en meestal komen ze dus met 2 waarvan 1 als til- en montagehulp. Voor de rekensom zou ik daarom met 2 mandagen rekenen al is dat hier ruim gerekend.

4. Niet gek toch. Behalve die van 8kW.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2026 22:16 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:45
@True
Je ideeën zijn wel goed hoor.
Voor koeling zal 3,5KW voldoende zijn voor de woonkamer en 2-2,5kW voor de ruimtes boven is ook prima.
Alleen met flink wat goot en leidingen schat je de montage te laag in.
Dit zal met een ploeg (2 personen) een tot anderhalve dag kosten of 3 dagen voor 1 persoon.
Verder heeft Mitsubishi Electric bij mij een sterke voorkeur wegens zeer goede kwaliteit/prijsverhouding.

De materiaal + montagekosten komen op zo’n €2500,- - €2800 voor de 3 units en buitenunit.
Exclusief de airco’s zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 08-03-2026 22:20 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Rukapul schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:14:
1. 5.0 met 2.5 2.5 3.5 is op zich prima. Op zich kan de woonkamer soms meer gebruiken maar je hebt zonwering en wil toch niet een 5kW lawaaikanon. Dan beter langer doorkoelen.

Ik heb 3 units op een 5.0 MHI buitenunit. Helaas kon daar later de 4e niet bij op.

2. 5.0 is prima.

3. Units zijn zwaar en meestal komen ze dus met 2 waarvan 1 als til- en montagehulp. Voor de rekensom zou ik daarom met 2 mandagen rekenen al is dat hier ruim gerekend.

4. Niet gek toch. Behalve die van 8kW.
Ik zou kunnen overwegen om een 7.1 kW buitenunit te nemen omdat die tot 4 binnenunits kan, maar ik vind dit wel zwaar overkill enkel voor het idee dat ik ooit kán uitbreiden voor de zolder óf als ik de slaapkamer zou opdelen in twee slaapkamers. Maar ik ben het wel met je eens. Een 4 kW of 4,5 kW buitenunit wordt hem voor ons niet als we nu de BG niet zouden doen, puur om de mogelijkheid te houden de BG er op een later moment bij aan te kunnen koppelen.

Voor jou is het wellicht gesneden koek en ik kan het wel een beetje proeven, maar jij zegt eigenlijk ook hier; die 8 kW buitenunit is qua dimensionering zwaar overkill óf doel je op de prijs die hiervoor gevraagd wordt?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Technician- schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:17:
@True
Je ideeën zijn wel goed hoor.
Voor koeling zal 3,5KW voldoende zijn voor de woonkamer en 2-2,5kW voor de ruimtes boven is ook prima.
Alleen met flink wat goot en leidingen schat je de montage te laag in.
Dit zal met een ploeg (2 personen) een tot anderhalve dag kosten of 3 dagen voor 1 persoon.
Verder heeft Mitsubishi Electric bij mij een sterke voorkeur wegens zeer goede kwaliteit/prijsverhouding.

De materiaal + montagekosten komen op zo’n €2500,- - €2800 voor de 3 units en buitenunit.
Exclusief de airco’s zelf.
Check, nog duidelijk iemand team 3,5 kW voor de BG.
Denk je dat ik nog verschil ga ervaren in comfort als ik er twee keer een 2 kW boven zou plaatsen i.p.v. een 2,5 kW?

Ik schrik persoonlijk wel van 3 mandagen aan arbeid aan de andere kant zet dat wel de deur open. Ik ben zelf best handig met installatiewerk en zeker bij een één pitter (beide offertes tot nu toe) zou ik dan wel een dagje verlof kunnen opnemen om het hen iets makkelijker kunnen maken zodat het in één dag minder past en dat ook wat met de kosten kan doen.
Maar met drie mandagen werk en even iets van 50 ex. btw minimaal bieden ze de units eigenlijk aan voor een prijs ver onder klimaatshop.nl kan dat kloppen of zit ik mis? -> oké als ik +5% marge (t.o.v. klimaatshop.nl) pak en 24 manuur à 50€ incl. btw reken komen D & E wel overeen met L & M qua prijs. Hoe kijk jij hier tegenaan?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:45
@True
Ik snap je lijstje niet.
Heb je al offertes aangevraagd (en zoveel??)
En die staan op die excel ofzo?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Een 8kW buitenunit is voor een normale woning absurd. Die moet je officieel ook afzekeren op 20A.

Wel is het zo dat er grenzen zijn wat je aan een buitenunit kan koppelen. Nagekeken en op mijn 5kW buitenunit hangt 2.0 2.5 en 2.5. Een installateur volgt als het goed is de fabrikant hierin.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2026 23:02 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Technician- schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:53:
@True
Ik snap je lijstje niet.
Heb je al offertes aangevraagd (en zoveel??)
En die staan op die excel ofzo?
Om iets van grip hierop te hebben heb ik bij klimaatshop diverse units bij elkaar gezocht. Dat zijn optie A t/m G. Ik heb twee installateurs over de vloer gehad. Omdat we zeker weten twee units in de slaap- en werkkamer willen en optioneel er één op de BG willen hebben we van beide twee offertes gekregen.

De tweede installateur gaf aan dat het voor hem geen moeite was om wat verschillende opties uit te werken vandaar dat ik van die er vier heb gekregen.

• hvwees
True schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Omdat je anders met 2 of met 3 buiten units zit.
Als je de ruimte voor heb en die lijk je te hebben, waarom niet.
[...]

Waarom is het beter?
Want ik vind het eigenlijk slechter (zeer subjectief), meer units, ziet er m.i. niet uit, waarom doen als het ook op één buitenunit kan?
Omdat je met een multisplit eigenlijk altijd met overboeking zit. De optelsom van de vermogen van de binnenunits is hoger dat het vermogen van de buitenunit doorgaans.
Daarnaast kan je dus niet in ruimte 1 koelen en in ruimte 2 verwarmen, het hele systeem staat of te koelen of te verwarmen. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar weet dat dit speelt.
En dan m.i. het grootste nadeel, als je 1 unit op koelen zet, dan is het maar de vraag of de buiten unit voldoende kan terugschalen voor de koelvraag, daarnaast komt de koude (of warmte bij verwarmen) ook aan bij de binnen unit die uitstaan, aangezien de ventilator niet draait zal het niet veel zijn. Maar dit kan zeker merkbaar zijn en het is ook gewoon verlies wat je denk ik niet moet willen.
En ja die dingen zijn lelijk, zowel de binnen units als de buiten units, kies vooral de minst lelijke zou ik zeggen.
[...]

Ik heb aan die kant de achtertuin, dan staat die op mijn terras, dat wordt niet wat en dan heb ik mijn vrouw nog niet eens gesproken.
Of je zet hem iets verder weg van je terras.
[...]

Dat staat gewoon in de tekening ;) 32, 64 en 115 m3.
Oeps, daar heb ik helemaal over heen gelezen. 8)7
Als de woning een beetje fatsoenlijk is geisoleerd,zou 3,5 kW voor de BG denk ik wel voldoende zijn.
Voor de slaapkamer zou 2.0 kW voldoende moeten zijn en voor de kleine kamer dan ook 2.0 kW omdat dat voor MHI (heb niet bij Daikin gekeken, maar zal niet veel verschillen)het minimale vermogen is.
[...]

ME = Mitsubishi Electric toch?
Dat is wel wat ik er mee bedoelde ja ;-)

• hvwees
Ik heb je tekening nog eens wat beter bekeken, beneden zou ik de binnenunit wat meer in het midden van die lange muur hangen, nu koel je voornamelijk de keuken.

Ik weet niet of in de slaapkamer de ingetekende plaats de meest optimale is, tussen de 2 raampartijen is misschien een beter plek. Resulteert wel een langere leidingen, weet ook niet of dat eenvoudig door de inbouw kast kan lopen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hvwees schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Als je de ruimte voor heb en die lijk je te hebben, waarom niet.
Daar had ik al wel zo'n beetje antwoord op gegeven. Voornamelijk omdat het ontzettend lelijk is.
[...]

Omdat je met een multisplit eigenlijk altijd met overboeking zit. De optelsom van de vermogen van de binnenunits is hoger dat het vermogen van de buitenunit doorgaans.
Daarnaast kan je dus niet in ruimte 1 koelen en in ruimte 2 verwarmen, het hele systeem staat of te koelen of te verwarmen. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar weet dat dit speelt.
En dan m.i. het grootste nadeel, als je 1 unit op koelen zet, dan is het maar de vraag of de buiten unit voldoende kan terugschalen voor de koelvraag, daarnaast komt de koude (of warmte bij verwarmen) ook aan bij de binnen unit die uitstaan, aangezien de ventilator niet draait zal het niet veel zijn. Maar dit kan zeker merkbaar zijn en het is ook gewoon verlies wat je denk ik niet moet willen.
En ja die dingen zijn lelijk, zowel de binnen units als de buiten units, kies vooral de minst lelijke zou ik zeggen.
Ik kan het accepteren dat ik niet alle units op vol vermogen kan draaien, dat is niet per se een probleem.
Ik zal nooit hoeven te koelen en verwarmen tegelijkertijd.
Mijn ervaring met warmtepompen (en zoals ook in de TS van het L/L WP topic uitgelegd) zal die dan gaan pendelen, ja dat is misschien wat minder prettig maar niet per se een probleem. En bleeding is jammer en inefficient ja, maar het is volgens mij ook geen ramp.
Ik kies niet de minst lelijke, ik kies de functioneel en bang/buck beste. Maar wel maximaal één en dat die lelijk is accepteren we daarom hangen we die ook aan de muur boven de bijkeuken, zien we die zelf in ieder geval niet als we in de zomer buiten zitten en de buren ook alleen maar vanaf de eerste verdieping.
[...]

Of je zet hem iets verder weg van je terras.

[...]

Oeps, daar heb ik helemaal over heen gelezen. 8)7
Als de woning een beetje fatsoenlijk is geisoleerd,zou 3,5 kW voor de BG denk ik wel voldoende zijn.
Voor de slaapkamer zou 2.0 kW voldoende moeten zijn en voor de kleine kamer dan ook 2.0 kW omdat dat voor MHI (heb niet bij Daikin gekeken, maar zal niet veel verschillen)het minimale vermogen is.
Daar ben ik het niet met je mee eens. Bij betere isolatie heb je minder warmte reflectie naar buiten door HR-glas (of beter) en houdt je dus meer warmte binnen, iets wat voor mijn doeleinde; het koelen, dus niet gunstig is. In mijn geval heb ik dan wel screens en een knikarmscherm wat ontzettend veel helpt, maar betere isolatie is niet direct beter voor het koelen van je woning.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
hvwees schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:20:
Ik heb je tekening nog eens wat beter bekeken, beneden zou ik de binnenunit wat meer in het midden van die lange muur hangen, nu koel je voornamelijk de keuken.
Ik ben het met je eens dat het vanuit een technisch werkend oogpunt beter zal zijn om de BG binnenunit halverwege de wand te plaatsen. Wat dan helaas wel gebeurd is dat je vol tegen die unit aan kijkt als je de woonkamer binnen komt. Daarbij is het dan ook niet meer mogelijk hoge kasten te plaatsen tegen dat deel van de wand. Het deel waar die nu is ingetekend is precies het deel waar we ook de eettafel hebben staan daar is meer ruimte en is het minder storend. De zon straalt ook in vanuit die kant dus daar koelen zal ook nuttiger zijn dan de unit aan de noord kant dat zit dan wel mee. Op dit moment moeten we voor deze unit al uitgaan van een leidingwerk van zo'n 7 meter, de unit verplaatsen maakt dat het leidingwerk incl. goot op de muur langer wordt en duidelijk merkbaarder. M.i. beiden onwenselijk.
Ik weet niet of in de slaapkamer de ingetekende plaats de meest optimale is, tussen de 2 raampartijen is misschien een beter plek. Resulteert wel een langere leidingen, weet ook niet of dat eenvoudig door de inbouw kast kan lopen.
Hoe zou jij het leidingwerk in een goot 30 cm van het plafond af wegwerken vóór een raam langs?
En heb jij geen gordijnen in je slaapkamer? ;)
Door de inbouwkast (in dit geval met schuifdeuren) kan het ook niet lopen en een goot voor de woning langs op de buitenmuur en dan langs de volledige zijgevel van 10m lang, nee dat heeft niet echt onze voorkeur.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 08-03-2026 23:43 ]

• hvwees
Ja ik heb wel gordijnen in de slaapkamer, maar ook rolluiken aan de buitenkant, heb de gordijnen niet per se nodig. Maar ik snap je punt. ;)

Voor de overige punten heb je blijkbaar al over nagedacht en accepteer je de nadelen.

Oh die 8kW is vet overkill, 5kW zou voldoende als je niet alle ruimte’s tegelijk maximaal wil koelen anders een 6kW SCM van MHI kan ook 3 binnenunits en dan heb je wel wat meer koelvermogen om te verdelen.

Succes met je keuze, ben benieuwd waar je op uitgaat komen.
Pagina: 1