Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik hoop met dit topic antwoord te krijgen op de volgende vragen:
  • Hoeveel binnenunits zijn aan te raden
  • Plaatsing buitenunits
  • Vermogen binnen/buitenunits
  • Prijsindicatie/kosten besparen op offerte
Situatie:
Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuTxD-GiUUrxsAKFMWQw8XImcZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YcyOAKoOoEJAmBhS9vTyLi42.png?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHPhsYESvsr7WUY_FkkREtedvqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETNFJQ3MCUUKD2QqcJXboqXH.jpg?f=fotoalbum_large

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGCaYLe1621M7tULQPzjIjurjAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jGgJhrv6ldKx39hnqRbgL6r.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige temperaturen:
Begane grond:
Onze keuken is echt de warmtebron van de beganegrond. Dit is een uitbouw en hier zit ook nog een lichtstraat/koepel in van +- 2 bij 2 meter. De hele achterwand is glas en daar zit geen zonwering. Vanaf +- 15:00 uur staat hier tot zonsondergang zo'n beetje de zon op de achterwand. Koken is met temperaturen van 25+ dus echt geen pretje op het moment. Zonwering is wel een ander project waar we naar kijken (waarschijnlijk een luifel), maar waarschijnlijk gaan we bij de lichtstraat geen zonwering plaatsen. Airco in de keuken is wat mij betreft een must.

De woonkamer is minder warm. Mij oorspronkelijke idee was om daar geen airco te plaatsen (liever niet zelfs, want we hebben niet echt een handige plek om deze te plaatsen), echter is er iemand langs geweest voor een offerte en die zei dat hij het wel echt zou aanraden omdat anders de airco in de keuken te hard zou moeten werken.

Daarnaast zou ik op kantoor op de begane grond ook graag een airco willen, maar dit is ook niet echt een must.

Eerste verdieping:
Slaapkamer 1 en slaapkamer 2 zijn vrij warm, al liggen ze wel aan de voorzijde. Ze hebben tot een uurtje of 13:00 zon. Slaapkamer 2 ligt op een hoek en heeft 2 ramen en wordt meestal warmer dan slaapkamer 1. Ik zou beide kamers graag willen koelen.

Slaapkamer 3 is de warmste kamer, deze heeft een glazen deur naar het balkon en een raam aan de achterkant die vanaf +- 15:00 volop zon heeft. Daarnaast heeft deze kamer een plat dak en ik verwacht dat die niet de meest moderne isolatie heeft. Dit wordt een kinderkamer, hier is airco eigenlijk een must. Echter vinden we het wel belangrijk dat de baby straks niet in de tocht van de airco ligt.

Zolder:
Op zolder is al airco. In de tekeningen hieronder is de zolder eigenlijk al de huidige situatie.

Ontvangen offerte + mogelijke toekomstige situatie:
Leganda:
Rood = binnenunit
Groen = aircoleidingwerk
Groen = buitenunit

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7o0Jeb9aC8xhlPZ69sLVyb-i68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YILbTDGFRN3nvXnx8nK66KbI.png?f=fotoalbum_large

Toelichting:
Het voorstel van degene waarvan we de offerte hebben was om 1 airco te plaatsen in de keuken, 1 in de kantoorruimte en 1 in de woonkamer. Hij zou op de begane grond (buiten) 2 buitenunits plaatsen. Een aan de voorkant van het huis (deze zou gedeeltelijk voor het raam komen staan, wat ik heel lelijk zou vinden) en een aan de zijkant van het huis. Dit zou ik onpraktisch vinden omdat dit nu de plek is waar we de afvalbakken hebben staan. De buitenunit aan de voorzijde zou ook gebruikt worden voor de units in slaapkamer 1 en slaapkamer 2. Dus die leidingen lopen dan ook aan de voorkant van het huis naar beneden. De buitenunit aan de zijkant van het huis zou hij ook gebruiken voor de binnenunit in slaapkamer 3.

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v__WtpX_P1pFOPCMqtpDvVt95i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNG6GoZx6KJZVw2P6kaOqT71.jpg?f=fotoalbum_large

Toelichting:
Zoals gezegd, slaapkamer 1 en slaapkamer 2 zou hij willen aansluiten op de buitenunit in de voortuin onder slaapkamer 2. De binnenunit bij slaapkamer 3 zou hij willen aansluiten op de buitenunit aan de zijkant van de woning.

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKCelc5N-kSl3zk3oOyGq4WEm28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E8RZS8cC2tTxUw6kholyFtYs.png?f=fotoalbum_large

Toelichting:
Dit is de huidige situatie. Er staat een buitenunit op het plat dak boven slaapkamer 3. Deze wordt nu gebruikt voor de airco op zolder. Op zolder zou niets veranderen.

Over de woning/situatie:
Het gaat om een 2-onder-1-kap woning. De airco's zijn primair bedoeld om mee te koelen, maar wellicht dat we deze ook af en toe in zetten om eens een slaapkamer te verwarmen (daar hangen radiatoren). Op de begane grond hebben we vloerverwarming. Ons huis is gas gestookt en we hebben een Remeha Tzerra Ace-Matic CW5 (deze is dit jaar geplaatst).

Vierkante meters:
De afmetingen op de plattegronden kloppen niet helemaal. Dit zijn werkelijke vierkante meters:
Woonkamer, eetgedeelte en keuken: 64m2
Kantoor: 8m2
Slaapkamer 1: 12m2
Slaapkamer 2: 9m2
Slaapkamer 3: 8m2

In de woonkamer zijn de plafonds ongeveer 2,6 meter hoog. Op de eerste verdieping is dit ongeveer 2,2 meter.

Offerte units en bedragen (incl. btw):
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik vind het behoorlijk wat geld, al denk ik dat met name de prijzen voor de units wel scherp is. Daarnaast vraag ik me wel sterk af of we dit allemaal nodig hebben.

Ik ben vooral benieuwd of dit geen overkill is en of er misschien goedkopere alternatieven zijn die wellicht net zo goed (of zelfs beter) zijn. Dit is overigens de eerste keer dat ik echt ben aan het kijken naar airco's, dus in principe is al het advies welkom.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Aanname: keuken staat op zuid-west?
Je 2-onder-1-kap buren zitten links op de tekening?

Wat ik niet gelezen heb:
  • vergunning voor plaatsen buitenunits - dit is niet altijd vergunningsvrij, ligt aan je gemeente
  • WPAC/geluidsberekeningen - theorie is niet de praktijk, maar als je in de theorie een goede marge hebt kom je in de praktijk wel weg, kom je in de theorie niet weg, kun je het in de praktijk wel vergeten. Dat je dit nooit leest in de L/L topics betekent niet dat het niet belangrijk is, maar velen weten het niet, negeren het of hebben net iets te veel lak aan hun buren.
Ik heb gelimiteerde ervaring met mijn airco's (dit jaar geplaatst), maar wat ik lees in het L/L topic is dat ik blij mag zijn met mijn MHI, over Daikin is qua service e.d. veel over te vinden (even zoeken in het L/L topic en de laatste paar pagina's lezen).
De hoofdlijnen: multisplit = duurder, iets minder efficient, maar minder buiten units nodig. 2x 5kW in de open ruimte van je BG lijkt mij echt overkill. Als je er per se twee wilt/nodig zou hebben (voor comfort) kun je m.i. prima met 2x een 2,5kW of 2x een 3,5kW af. Daarbij als je op de zonzijde een 2,5kW plaatst en die gewoon laat draaien het moment dat het warmer wordt kan die wellicht al voorkomen dat de rest v.d. BG zo erg opwarmt dat het een probleem gaat worden.

Qua plaatsing vind ik het wat lastig om zo advies te geven, je zit altijd met condenswaterafvoer en condenspompjes zijn uit den boze qua onderhoud en geluid. Je moet dus gebruik maken van de zwaartekracht.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:11
Oef, geld uitgeven geen bezwaar? 13k aan aircos voor een overzichtelijk huis qua m2 is wel erg erg veel. Ook t vermogen is HOOG met 13,6 kW aan koelvermogen voor een simpel.huis. daarmee trek je t zo naar standje Ijsbeer ;) Ik zou het een stuk versimpelen. Te beginnen:

Pak wat van je budget en zorg voor zonwerend doek over de lichtstraat. Desnoods een simpel schaduwdoek.

Zorg voor minder zon door die achtergevel, bijv door van die zuignappen met screendoek van Suncircle oid

Plaats 1 binnenunit van 5kW beneden op de miir tegenover je kantoordeur.

Op de verdieping doe je een kanaalunit en leg je 4delig plenum en een luchtslang van bij 90mm naar elke kamer (dit is werk maar scheelt heel veel euros).inblaas per kamer door een wandrooster dat je beetje meer open/dicht kunt zetten. Aanname is dat je als t warm is op elke kamer wel wat verkoeling wilt.

Zolder gewoon 1 standaard binnenunit van 2,5kW

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 26-05-2026 03:16 ]

• Tierall
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:25
Wij hebben een heel vergelijkbare woning (vrijstaand geschakeld).
Enige grote verschil is dat we een lessenaar dak hebben over de volle lengte van het huis.
Wat ook helpt is dat we een WTW hebben, die lucht wegtrekt op de WC's, badkamer en keuken en naar binnen brengt in de slaapkamers en en woonkamer.

Om te koelen doen we het al 4 jaar met 2 airco's:
- 1 op de zolder. Daar wordt het echt heel warm en heb ik mijn kantoorruimte (3.5kW)
- 1 op de overloop slaapkamers (3.5kW)

Volgende maand komt er een unit bij op de begane grond (5kW), maar deze is primair om te verwarmen. Als wij de airo op de overloop aanzetten krijgen we het ook koel op de begane grond, maar dan moet wel de tussendeur open staan).

Als ik jou situatie zie zou ik voor het volgende gaan:
1) Zolder sowieso. Koude lucht zakt en hier zul je iets moeten doen om het behagelijk te houden maar zou een relatief kleine kunnen zijn
2) overloop slaapkamers. Laat de deuren open staan en je koelt alle kamers met 1 unit (3.5kW)
3) Onderverdieping, maar zo geplaatst zodat hij door de ruimte heen kan blazen. Kan je hem kwijt aan de rechtermuur, zodat je hem naar links kan laten uitblazen richting de woonkwamer?
Enige wat een beetje blijft is het kantoor, maar om daar nu een apparte unit te plaatsen vind ik een lastige.

Verder zou ik ook kijken naar opties om ervoor te zorgen dat warmte nooit het huis in komt.
- overkapping? Houd ook je terras beter schoon (tuinset?), en helpt ook als je niet thuis bent.
- rolluiken
- Zolderraam: - ik klem in de zomer zo'n zilverfolie zonnescherm (voor de auto) over de buitenkant van het zolderraam, wat echt enorm helpt in de hoeveelheid warmte wat daardoor naar binnen komt.

Overigens verwacht ik dat je hiermee ook goed kan gaan verwarmen. Al onze units zijn trouwens Mitsubishi Heavy Industries.

(edit: info toegevoegd)

[ Voor 9% gewijzigd door Tierall op 26-05-2026 08:27 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Eens met hierboven.

Stap 1 is zon weren. Zonwerende folie op je lichtstraat of inderdaad gewoon een schaduwdoek er overheen leggen, dat gaat véél warmteopbouw schelen in je huis. Ik heb ook ooit een supersimpele test gedaan met kalk op het platte dak (gewoon de 4 seizoenenkalk van de welkoop) dat scheelde aanzienlijk. Meetresultaten waren niet echt wetenschappelijk, maar vóór het strooien van kalk kon je niet in korte broek lange tijd op het dak verblijven, ná het strooien van kalk wel. Het bleef ook langer dan verwacht 'wit'.

Stap 2 is koelen, maar dat is altijd i.c.m. gedrag mijns inziens. Ik heb zelf op zolder en in de woonkamer een airco, en het grootste deel koel ik alleen met de zolder airco (3,5kW) en daarmee houd ik eigenlijk het hele huis comfortabel. Alleen als het buiten echt boven de 30 graden is zet ik de woonkamer airco op koelen, en dan is de 1e stand echt ruim voldoende (5kW), ook al is de keuken een aparte ruimte die eigenlijk 'achter' de uitblaas van deze airco zit. Het gedrag wat hier bij hoort?
  1. De airco staat óf de hele dag aan, óf niet. Even snel een uurtje koelen op standje 3/4? Niet doen, dat werkt niet.
  2. Zo veel mogelijk zon weren (zonwering naar beneden, gordijnen dicht), de ramen blijven dicht, de binnendeuren juist open.
Dat gezegd hebbende zou ik max. één airco bij plaatsen. Beneden, ongeveer tegenover de deur naar het kantoor is de ideale plek, maar dat krijg je denk ik niet netjes weggewerkt. Op het muurtje naast de deur richting kantoor zou ook wel kunnen, meestal kan je de uitblaas wel sturen, dus de helft naar links en de helft naar rechts. Je kantoor zelf zit op de noordzijde en heeft geen actieve koeling nodig, zeker niet als de rest van de begane grond niet zo veel meer opwarmt. Verder mee eens dat de (zuid) westkant over het algemeen de warmste kant is, dus als hij niet op het muurtje naast het kantoor kan/mag (WAF?) dan zou ik hem in de keuken plaatsen. Het zal geen 18 graden worden in de woonkamer, maar dat moet je ook niet willen. Met een 3,5kW krijg je de begane grond wel aangenaam (zie regel 1: gewoon de airco de hele dag & nacht lekker laten pruttelen). Wil je ook verwarmen dan zou je voor 5kW kunnen gaan.

Airco in de babykamer zou ik echt niet doen. Een baby slaapt prima als het warm is. Onze kleine is tijdens de hittegolf van 2018 geboren en heeft echt geen hinder gehad van een beetje warmte. De airco is pas jaren later gekomen.

Bam. 10k bespaard!

PS: hier ook Mitsubishi Heavy (ZSX)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Kan onderschrijven wat al genoemd is. Je hebt zeer waarschijnlijk veel minder vermogen en minder units nodig.

Zeker beneden moet het prima te doen zijn om je woning koel te krijgen met screens, schaduwdoeken etc etc. Ik zou ook zeker daarin investeren.

Op de eerste verdieping zou ik overwegen om de kamers gericht op het zuiden van airco te voorzien. De zolder is het meest logisch, maar daar heb je dan ook al airco.
Dergelijke kamers kan je met een 1.5 tot 2.5 kW unit echt prima koelen. Zoals genoemd wil je dat toch de hele dag aan laten staan en dan houd je zo'n kamer prima koel.

Verdere overweging, heb je al een warmtepomp? Tegenwoordig kunnen dat soort systemen namelijk ook koelen ;) toegegeven, dat helpt zeker niet zo goed als een flinke airco unit, maar het kan het wel net 1-2 graadjes aangenamer maken, met name als je vloerverwarming hebt. Voor dit geld koop je een all-electric unit en kan je ook serieus geld besparen in de winter met verwarmen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ondanks dat wij ook vorig jaar de CV ketel hebben vervangen; zijn we enorm veel gaan stoken met de airco's. De besparing in gas is echt enorm. Onderschat dat zeer zeker niet. Alleen bij 0 graden haalde de airco zijn COP niet; en moest hij te vaak ontdooien.

Ik zou daar zeker rekening meehouden. Ik denk dat wij van 1200m3 naar max 800m3 zijn gegaan. Praktisch alleen nog maar voor warmwater.

Ik ben het eens met het verhaal dat airco's lange draaien uren maken. Ze kunnen hierdoor overdag met een zeer lage belasting blijven draaien. 's nachts valt die van ons uit; want dan heeft hij niets te doen.

Wij hebben voor de huiskamer een 7kW op een centrale plek. Werkt prima. En in de slaapkamer de kleinste 2,5kW. We vinden het onzin om de achterkant en de gangen te koelen; dus daar laten we het lekker mee gaan met de temperatuur. De grootste hitte boven kwam bij ons binnen de raampartij; hier hebben we nu een screen voor. Dit scheelt echt 10 graden aan opwarming. Waanzinnig!

Je hebt nu een offerte voor de gangbare wand modellen. Echter een plafond model is ook een optie met 4 uitblaasrichtingen. Heb je daar al naar gekeken?

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Met 2 multisplit 5kw buitenunits met elk 2 airco's (en de bestaande zolder unit) zou je het hele huis gekoeld moeten krijgen. Totaal van 10kw en de airco op zolder moet ruim voldoende zijn.

1 multisplit met airco in de keuken en 1 in slaapkamer 3.
1 multisplit met airco in de woonkamer en 1 in slaapkamer 2.
Als je de deuren overdag openhoud dan krijg je alles gekoeld.
Een luifel of rolluik om direct zonlicht buiten te houden doet ook al veel.

Voordeel van de multisplits is dat je die gewoon op de grond kunt zetten met leidingen over de buitenmuur(zijkant) naar boven dan heeft niemand er last van. Ook de binnenunits van een multisplit kun je afzonderlijk regelen.

Ik zou ook een offerte van Mitsubishi airco's opvragen, zeker zo goed maar goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door vogelmans op 26-05-2026 15:26 ]

• Peterkjeld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 13:10
Op de begane grond zou ik niet kiezen voor één unit in de keuken. Niet omdat die te hard moet werken, maar omdat een binnenunit in de keuken de woonkamer waarschijnlijk niet goed koel krijgt. Een airco werkt namelijk niet simpelweg door koude lucht een ruimte in te blazen; hij onttrekt warmte uit de ruimte. Daarom werkt een aparte binnenunit per ruimte meestal het beste voor een gelijkmatige en efficiënte koeling.

Over de plaatsing kan ik zonder de situatie ter plekke te zien niet veel zeggen. Houd er wel rekening mee dat een installateur het meestal zo eenvoudig mogelijk probeert te houden: een binnenunit plaatsen met een zo kort mogelijke route direct naar de buitenunit. Dus liefst geen afvoerpomp, geen dakdoorvoeren en geen lange leidingtrajecten.

Persoonlijk zou ik echter niet alle leidingen over de voorgevel van mijn huis laten lopen, dat ziet er vaak niet mooi uit. Als ik de tekeningen goed interpreteer, zouden de leidingen van de slaapkamers via de gevel naar het dak van slaapkamer 3 kunnen lopen, waar de buitenunit(s) geplaatst kunnen worden.

De leidingen van de keuken en woonkamer zouden in principe ook via de zijgevel naar het platte dak boven slaapkamer 3 kunnen worden geleid.

De prijzen voor de units zelf zijn inderdaad scherp. De installatieprijs vind ik daarentegen aan de hoge kant.

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:29
Ook hier lang nagedacht over airco's in onze woning. Eigenlijk vinden wij de vaste buiten units met bijbehorende leidingen geen fraai gezicht en afgelopen jaren aangemodderd met lawaai makende mobiele matig werkende airco's. Klopt dat deze gewoon alleen koude lucht blazen en vervolgens door de onderdruk weer warme lucht van buiten aanzuigen, maar het verkoeld tijdelijk.

Echter is er nu een nieuw product een verplaatsbare split airco. Voordeel: op meerdere locaties te gebruiken, fluisterstil, goedkoop ca €800 per unit, werkt als een vaste airco en geen muur aanpassingen nodig. Nadeel: raam/deur moet op een kier om de stugge 4x6 cm slang door te voeren.

Wij hebben voor een aantal ramen een houten paneel gemaakt waar de slang precies door past. Plaatsen van buitenunit is in minuutje gedaan.

We hebben 2 van deze units gekocht een beneden en 1 op de slaapkamer. Laten deuren op begane grond en eerste verdieping open en hier is het gewoon 22 graden. Koeler vinden we zelf onprettig. Airco staat alleen aan als we thuis zijn, gelukkig koelen ze snel.

Hier een goede review.

[ Voor 3% gewijzigd door Fresno op 26-05-2026 14:11 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:40
Je schrijft niet helemaal hoe groot je huis exact is qua m3 of m2.. Maar 8 airco's voor een 2 onder 1 kap. Serieus? Dit klinkt behoorlijk overdreven.. Waarom niet klein beginnen en gericht uitbreiden als je het nodig acht?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
De uitvraag is denk ik geweest, volledige koeling op elke kamer afzonderlijk regelbaar.

Het ontwerp/denkwijze van de installateur is goed, die geeft je nu gratis een ontwerp gemaakt.

voordeel van deze opstelling, elke ruimte is idd goed gecirculeerd en individueel regelbaar.

Ook is er voldoende capaciteit en reach om met airco’s te verwarmen tot het onaangenaam wordt en de vv aangaat. Maar genoeg mensen die op deze manier de CV ketel hebben weggehaald.

Qua prijs, het is vooral veel werk met veel klein materialen, goten, leiding e.d. dus is wel marktconform. Daarbij is Daikin Perfera relatief hoog geprijsd

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
Als je het voor de helft van de prijs wil doen, op iedere verdieping 1 unit. Ik koel hier 140m2 met 3 units. Geen enkel probleem. 22 graden binnen nu met 30 graden plus buiten. Boven een 2,5 op Zuid kamer en op zolder een 2. Beneden een 4,2 maar dat vermogen was in verleden voor verwarmen. Zou beneden ook makkelijk voor koelen met een 2 of 2,5 toekunnen. 2 eisen. Deuren open en 24/7 koelen. Toen de kinderen nog thuis waren gingen wel in de avond de deuren dicht en dat was geen enkel probleem.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:54
Hier niet helemaal een gelijke opstelling (beneden is maar 49m2) maar ik koel hier de benedenverdieping met een 4,5kW unit en dat gaat echt heel goed. Zelf vind ik het fijn om een unit iets zwaarder te hebben zodat hij maar zacht hoeft te blazen. Bij mij op de bovenverdieping heb ik 1 unit van 2,5 op de werkkamer. Ik heb roosters gemaakt in de muren naar de slaapkamer en als ik de gangdeur open houdt dan koelt hij (als ik wil) de gehele bovenverdieping (49m2).

Bedenk ook dat een unit ook niet altijd hoeft aan te staan. Hier in Nederland hebben we niet heel erg veel (echt) hete dagen. Dan heb je straks 6 units die niks aan het doen zijn. Dan kan je beter 2 (of max 3) units strategisch neerhangen en deuren open zetten

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-06 21:16
Die begane grond, 3 airco's, serieus? Met 1 5Kw airco in het midden links tegen de muur kan je echt alles coolen. Deurtje van het kantoor open en dat is ook zo cool. Wij hebben dat ook zo, excl. Kantoor maar dat lukt makkelijk om te coolen atm.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

2x 5kW voor woonkamer en keuken is echt veel te veel. Ik doe dezelfde oppervlakte met 1x 5kW met 2 vingers in z'n neus, veel glas op zuiden en een lichtstraat. Ook Daikin spul overigens. Jouw indeling vraagt lijkt mij wel om 2 units, dus ik zou dan voor 2x 2,5 kW kiezen. (Of 1x 5kW op een goed gekozen centrale plek)

Voor de slaapkamers zal 2kW wellicht ook volstaan.

Net als anderen hier verwarm ik ook met de airco's. Dan is een goede spreiding van de binnenunits wel wat belangrijker.
Ook wil je dan niet dat ze te groot zijn, want dan krijg je grote kans op pendelen. Bij verwarmen is dat heel irritant. Bij koelen wat minder.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 26-05-2026 19:19 ]

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bij mutlisplit loop je soms ook sneller tegen maximale leidinglengtes aan. (Ik dacht meestal iets van 25 meter, totale leidinglengte van alle binnenunits bij elkaar opgeteld). Mede om die reden (en lagere prijs) heb ik destijds gekozen voor 4 single splits. 3 van mijn buitenunits staan nu (volgens mijn wens) op het dak van de schuur (met leidingen ondergronds naar de woning) en eentje op de dakkapel.
Een multi split op het dak van de schuur had by far niet gekund vanwege de max leidinglengte.

Alles kan stuk.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
remco_k schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:25:
Bij mutlisplit loop je soms ook sneller tegen maximale leidinglengtes aan. (Ik dacht meestal iets van 25 meter, totale leidinglengte van alle binnenunits bij elkaar opgeteld). Mede om die reden (en lagere prijs) heb ik destijds gekozen voor 4 single splits. 3 van mijn buitenunits staan nu (volgens mijn wens) op het dak van de schuur (met leidingen ondergronds naar de woning) en eentje op de dakkapel.
Een multi split op het dak van de schuur had by far niet gekund vanwege de max leidinglengte.
ME 3F54 Max leidinglengte 50 meter

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 19:29
True schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 00:28:

Qua plaatsing vind ik het wat lastig om zo advies te geven, je zit altijd met condenswaterafvoer en condenspompjes zijn uit den boze qua onderhoud en geluid. Je moet dus gebruik maken van de zwaartekracht.
Toevallig is hier deze week de condenspomp defect geraakt na 5 jaar. Die paar dagen tot er een nieuwe is los ik op met een stukje slang en een emmer. Die 3L water per dag gooi ik wel met de hand weg.

Wat betreft het geluid, niet koud op een muur oid monteren, dat maakt de wereld van verschil. Geen condens pompje is het best maar met is echt geen ramp. Mijn down time zal een uur zijn in 5 jaar en 175 eur aan materiaal. Een kleine schade tov het op een optimale plek kunnen ophangen van de binnen en buiten unit.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:12
Als je het geen probleem vindt om deuren open te laten staan heb je niet zoveel binnenunits nodig. Ik heb 1 5kW unit op zolder en die koelt het hele huis (wel in combinatie met zonwering). De slaapkamers op de 1e verdieping worden prima koel. Beneden wordt het iets warmer maar nog steeds acceptabel. Elk huis is anders dus geen garanties, maar het is nogal een contrast met de 6 binnenunits in jouw offerte.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 23:41
Je slaapkamers zijn niet groot (precies als bij mij) en daar heb je voor koelen echt meer dan genoeg aan 1,5 kW per kamer.

Vergeet ook niet dat als je een multisplit hebt, en niet alle units staan tegelijk aan, dan krijg je ook echt met gemak die maximale 1,5 kW, zonder dat de buitenunit heel hard moet werken. Zulke ruimtes hebben waarschijnlijk (bij isolatie vanaf jaren '90/doorsnee Vinex) al genoeg aan een 600-700W continue koeling. Met 1,5 kW kun je dus alsnog naar standje vrieskist als je even geduld hebt.

Voor de woonkamer klinkt 5 kW in totaal niet gek, misschien nog 3,5 + 2, maar alles daarboven is grote overkill.

Vraag eens een offerte op gebaseerd op MHI. Is meestal net iets voordeliger dan Daikin en niet slechter. Integendeel, bij MHI kun je met een lokale API werken, Daikin heeft dat er uitgesloopt. Voor mij was dat puur op zichzelf al een reden om voor MHI te kiezen.

Voor wat het waard is, 6 binnenunits en 2 buitenunits ophangen ben je wel even mee zoet, zeker als er nog betonboringen aan te pas komen voor de koelleidingen (6 cm). Ik schat 2,5 tot 3 werkdagen met 2 mensen. Dat is aan uurtjes a €75 inc BTW een €3k. Aan allerlei losse materialen zal er ook toch wel een paar honderd euro ingaan. De prijzen van geoffreerde units kun je natuurlijk zelf even nagaan bij random webshops.

Ik denk dus dat voor wat geoffreerd is de prijs voor arbeid en installatie niet belachelijk is. Maar zou ik dit zo uitvoeren, nee.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 23:22
Wij hebben voor een iets andere oplossing gekozen. Niet zozeer advies, wel een denkrichting.

Nieuwbouwhuis, 2 onder 1 kap, ongeveer 185m2, 5 slaapkamers en een vergelijkbare indeling als jullie.

We hebben een LG Therma V R290 7kw monoblock, die doet alles. Verwarmen, warm water, en koelen. Voor verwarmen hebben we vloerverwarming, dit zou voor koelen ook gebruikt kunnen worden, maar doen we bewust niet.

We hebben in elke slaapkamer een Innova fancoil hangen, en één aan de halmuur (dus in de woonkamer, tussen keuken en wk in). Die fancoils doen in ideale situatie 1kw koelen. Op een dag als vandaag koelen we vanaf 8:00 tot ongeveer 21:30 met alle units actief. Met 23 graden ingesteld draait alles op ongeveer 30% van het max vermogen, met rond de warmste uren van de dag rond de 50%. En die 50% is alleen omdat ie daarvoor een uurtje warm water aan het maken was en dus even moet omschakelen van 55 graden verwarmen naar 5 graden koelen.

Dus met 3,5kw max, koelen we nu alleen overdag, 185m2 in het zuiden (we tikten 32 graden aan vandaag).

Mocht je overwegen van gas af te gaan, zou dit direct je verwarmen en koelen opvangen.

Voordeel is dat je alleen met water werkt, en je dit dus ook zelf zonder STEK installateur kunt doen.

We hebben grote ramen (2,4m hoog, hele breedte achterkant en voorkant ook bijna hele breedte). We hebben geen zonwering. Een zonnepaneel was/is flink goedkoper dan zonwering, dus laat de airco maar lekker op eigen zonnestroom draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door barbarbar op 27-05-2026 00:00 ]

• centen
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:51
denk dat wij ongeveer dezelfde situatie hebben, wij wonen in een nieuwe woning van 2025 die we zelf gebouwd hebben.

Er zijn op verschillende plekken Airco geïnstalleerd en met deze warme dagen heerlijk.

Misschien is onderstaande situatie ook wel geschikt voor jullie situatie

We hebben 1 buitenunit Lg MU5R30 met 1x5kw Vloermodel airco in het midden van de woning. 3X een 3x 2,5kw voor de slaapkamers.

Dit kan alles goed fris en op temp houden.

Onze woning in een Zelfbouw 2/1 kap van 2025 met 191m2 vloer opp, alle beide verdieping vloerverwarming/Koeling al val de koeling in het niet met een airco natuurlijk.

Wij waren voor de complete Airco, Incl Installeren €7555, kwijt.

Het hele leiding trace pakket hebben we laten frezen in de wanden en de leidingen hebben we in Mantelbuis onder de afwerkvloer laten plaatsen en rechtstreeks naar buiten naar de buitenunit.

Het gaat om de LG 3.5kW DUALCOOL AI Air Deluxe Single Split + LG Vloermodel UQ18F 5kw

En de buitenunit Wit LG MU5R30 Multi-Split Airco 8.8kW - buitenunit

De units zijn fluisterstil en ik vindt ze mooi vormgegeven, dit is persoonlijke smaak natuurlijk

[ Voor 60% gewijzigd door centen op 27-05-2026 19:47 ]

• miicker
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de inzichten en reacties. Even een paar vragen die gesteld zijn beantwoorden:
  • Ligging tuin: Volledig op het westen
  • Welke kant van het huis ligt tegen de buren? De linkerkant ligt tegen de buren, rechts is vrij
  • Vergunning nodig? Als het goed is niet
  • Warmtepomp overwogen? Ja, paar maanden terug een nieuwe cv ketel laten plaatsen, toen een (hybride) warmtepomp overwogen, maar voornamelijk door een gebrek aan ruimte gekozen om dit niet te doen, mijn standpunt is daarin onveranderd
  • Plafondmodel met 4 uitblaasrichtingingen overwogen? Nee, maar even gekeken, het moet nog enigszins mooi zijn (voor zover dat mogelijk is met een airco)
  • Waarom niet klein beginnen en later uitbreiden? Ik start juist dit topic om te kijken of dit geen overkill is, wat wel het geval lijkt te zijn gezien de reacties. Echter later uitbreiden is vaak lastig met leidingwerk etc. Ik wil het wel in één keer goed doen.
  • Hoe groot is de woning? Dit staat en stond al in de TS, incl. hoogte van de plafonds.
  • Wat is de uitvraag geweest voor de offerte? De offerte is opgesteld door degene die ook onze cv ketel heeft vervangen, hij doet airco's en cv ketels. De vraag was simpel of hij kon meedenken over het plaatsen van airco's. Ik heb vooral gevraagd naar de ideale situatie, zonder verder een budget te noemen o.i.d.
  • Wat is het bouwjaar van de woning? Jaren '50 (betonnen vloer 1e verdieping, houten vloer op zolder).
Na alles gelezen te hebben heeft het mijn voorkeur om 2x 5kw te laten plaatsen. Alleen de plaatsing vind ik lastig. Dit is wat ik nu heb bedacht:
Benedenverdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5t_xYNKfjy5-qMBlnkBO8wYzEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/foCe7gYcwaV8KQnmgelUo7d5.png?f=fotoalbum_large

Toelichting: de airco zou dan naast de deur naar de kelder komen te hangen. Hij zij dan naar links en rechts moeten blazen. De leiding zou dan boven de kelderdeur naar de kelder lopen en dan vanuit de kelder naar de oprit. Op de oprit zou dan de buitenunit komen te staan.

Eerste optie eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1sgEI6_HLRqGGtglGhA8YEInpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PO6mWaFFo2aV9w8QloWm18VR.jpg?f=fotoalbum_large

Toelichting: de muur bij het grijs getekende blok was een betere optie, maar daar staat een grote kast waardoor de airco daar niet kan hangen. Dit is natuurlijk niet echt een ideale plaatsing verwacht ik. Zeker voor slaapkamer 1 en 2. De buitenunit zou op het dak van de uitbouw kunnen, of op het dak van slaapkamer 3.

Tweede optie eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhwFx1tAXpRMmTK4A0GZENLBNkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjRpQ8b0CUg2AYZimcZrVJal.jpg?f=fotoalbum_large

Toelichting: plaatsing is wellicht beter, maar de plafonds zijn hier echt vrij laag waardoor ik denk dat ik met m'n hoofd tegen de airco ga knallen op die plek. Daarnaast zou de leiding dan via het plafond moeten. Er zit wel een verlaagd plafond, maar dat betekend wel dat die opengebroken moet worden. De eerste optie is dus een stuk eenvoudiger te realiseren. De buitenunit zou ook hier op het dak van de uitbouw kunnen, of op het dak van slaapkamer 3.

Wat denken jullie hiervan? Of hebben jullie nog goede ideeën voor de positionering van de binnenunits?
edit:
Bouwjaar woning toegevoegd

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:06
miicker schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:45:
Bedankt allemaal voor de inzichten en reacties. Even een paar vragen die gesteld zijn beantwoorden:
Vergunning nodig? Als het goed is niet
Op de oprit zou dan de buitenunit komen te staan.
De buitenunit zou op het dak van de uitbouw kunnen, of op het dak van slaapkamer 3.
De buitenunit zou ook hier op het dak van de uitbouw kunnen, of op het dak van slaapkamer 3.
Wat denken jullie hiervan? Of hebben jullie nog goede ideeën voor de positionering van de binnenunits?
En wat doe je als de berekening uitwijst dat het niet goed is?
Laat het a.u.b. door een specialist uitrekenen voordat je gaat plaatsen. Wanneer je toch gaat plaatsen en je zit qua geluid boven de limiet dan hoeven de buren maar een klacht bij de gemeente in te dienen en je kunt het hele zaakje verwijderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@miicker ik denk dat plaatsing op de overloop sowieso matig wordt, je kunt niet goed richting de deuren blazen en SLP3 wordt door de zon op de zuidmuur en daarna de westmuur gewoon veel te warm.

Je kunt een multisplit plaatsen voor:
  • BG (huidige plek) + SLP3 + zolder; denk niet een super optie gezien de dimensionering van de BG t.o.v. de zolder & SLP3.
  • SLP2 + SLP3; plaatsing op balkon aan straatkant/voorkant woning, als dat een beetje onzichtbaar kan zul dat wel een mooie oplossing zijn.
  • SLP1 + zolder.
Ik ben persoonlijk wel voorstander van minder buitenunits en dus meer multisplits, die dingen zijn echt spuug lelijk helaas ..

Let op dat je leidingwerk niet gaat werken op de 1ste verdieping i.v.m. die deur naar het balkon, die goot wil je denk ik bovenlangs de deur hebben en dan heb je geen zwaartekracht afwatering van je condenswater, dan moet je een condenspomp hebben.

Edit: ik zou je leidingwerk op de BG door je kantoor doen en niet door de trapkast + door je toilet.
Edit2: ik bedacht mij nog qua condens kan het wel, mits condensafvoer kan vóór de deur.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 29-05-2026 00:12 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• miicker
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:52:
[...]

En wat doe je als de berekening uitwijst dat het niet goed is?
Laat het a.u.b. door een specialist uitrekenen voordat je gaat plaatsen. Wanneer je toch gaat plaatsen en je zit qua geluid boven de limiet dan hoeven de buren maar een klacht bij de gemeente in te dienen en je kunt het hele zaakje verwijderen.
De eisen voor een vergunning (of juist vergunningsvrij) in mijn gemeente zijn vrij duidelijk en daar kan ik makkelijk aan voldoen. Daarbij hebben we nu ook al een airco unit en er is nog nooit iemand geweest die er over klaagt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:06
miicker schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:56:
[...]De eisen voor een vergunning (of juist vergunningsvrij) in mijn gemeente zijn vrij duidelijk en daar kan ik makkelijk aan voldoen. Daarbij hebben we nu ook al een airco unit en er is nog nooit iemand geweest die er over klaagt.
Hou er wel rekening mee dat de regels omtrent sinds 1 april 2021 zijn gewijzigd.
Kijk even bij het Informatiepunt Leefomgeving.
Dat er tot nu toe niemand heeft geklaagd zegt natuurlijk helemaal niks over de toekomst.
Er kunnen nieuwe mensen komen te wonen die wel klagen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• KevinH78
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-06 13:28
Het is al vaker aangegeven en ik kan het volledig onderschrijven: eerst zonwering, dan koelen (als het zelfs nog nodig is). Je geeft zelf al aan dat er veel instraling is. Dan zou ik eerst investeren in zonwering aan de buitenzijde. Ook de lichtstraat. En niet aangebracht doek ofzo, maar uitvalschermen, etc. Voor een kleine meerprijs kun je alles electrisch bediend laten uitvoeren.

Als er dan echt nog gekoeld moet worden, dan volstaat 1 multisplit met 3 binnenunits. 1 op elke verdieping. Dat heb ik met een systeem van Samsung gedaan met plafondcasettes ingebouwd tussen de balken van het plafond. 3500 euro. Voldoet prima, zelfs in mijn 170m2 jaren 30 woning.

Als je namelijk de warmte redelijk buiten kunt houden, dan heb je veel minder vermogen nodig. Isoleren is dan wel een factor. Dus behalve zonwering ook de spouwmuren en glas. We hebben sinds kort vacuümglas op de hele begane grond en dat scheelt echt een slok op een borrel vergeleken met hr glas.

Het is maar net waar je je geld aan uit wil geven. Aan de aircoboer, zonder het probleem op te lossen. Of bij de kern beginnen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
@KevinH78 Niet helemaal mee eens, al is zonwering wel goed maaaaaaar.......Ik heb ondertussen een goed geisoleerd huis (wel met zonwering en zonwerend glas zelfs op zuid). Ondanks dat zit vroeg of laat de warmte in je huis en ellende bij goede isolatie, met ramen open gaat het er echt niet meer uit in de nacht. Dan heb ik ook nog zonnepanelen die met deze dagen 40kWh opbrengen. In 2027 kan je niet meer salderen en we moeten het net ontlasten dus staan hier de 3 units 24/7 aan. Gisteren 7kWh voor heel het huis op 21/22 graden.

Met de huidige trend aan voorjaar en zomers ben je volgens mij gewoon veroordeeld aan koeling wil je goed kunnen slapen. Isolatie en zonwering vertragen de opwarming binnen maar koel houdt je het op een gegeven moment niet. NB: zonwering kost overigens ook bakken met geld en daar kan je heel veel stroom voor kopen. Of dat milieubewust is? Nee. Ik ben dus voorstander van beide.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:04
Hier een nieuwbouw uit 2019, 12x7 bruto oppervlakte per verdiep, zeer goed geïsoleerd dus en heb het tot vorige week zonder airco gedaan. Wel alleen omdat we de kamers aan de zuidkant screens geplaatst hadden en aan de achtergevel een overdekt buitenterras is dat de zon van onze schuifraam op het zuiden blokkeert.

Maar dan nog, gemerkt dat een bandraam op het oosten (1e verdieping trappenhal) en op het westen (woonkamer) toch best veel zon vangen. Maar ook daar screens was toen gewoon te duur. De afgelopen jaren hebben we het bij warm weer nog wel vrij goed koel kunnen houden, zeker als de nachten nog wat koel zijn en je dan wat extra kan ventileren. Maar na een week is een huis toch altijd wel opgewarmd en durf je al helemaal geen oven of zo meer aanzetten.

In ieder geval, wij hebben na advies gekozen voor 2x een 5kW single split Mitsubishi Electric. Eentje centraal in de leefruimte/keuken en eentje boven op de overloop waar alle slaapkamers op uitkomen. Het is nog maar de eerste ervaring maar het systeem doet het koelen naar 21-22 graden met twee vingers in de neus en is bijna geruisloos. Al heb ik ze eigenlijk nog meer geplaatst om te verwarmen en zo minder gas te moeten verstoken doorheen het jaar.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Pagina: 1