Vraag

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:20
Goedenavond,

ik heb al heel wat zitten lezen in forum, maar kom er niet helemaal uit.

We hebben een tussenwoning met boven 3 slaapkamers, 1 aan voorzijde en 2 aan achterzijde. Aan de achterzijde ook een uitbouw. En boven nog een zolder met 2 kamers met aan de achterkant een dakkapel,

Nu is de vraag, hoe kan ik de bovenverdieping efficiënt koelen en waar plaats ik de buitenunit? bijv op de uitbouw, en dan per slaapkamer een airco. Nadeel, hoe krijg ik dan de buizen van achter naar voren voor de aansluiting.

Of op zolder in het trapgat een airco waarmee ik de hele bovenverdieping kan koelen? Echter open trapgat, dus gaat veel koele lucht naar beneden.

Hopelijk hebben jullie hier slimme tips/ ideeen. Gaat met name om de 3 slaapkamers op de eerste verdieping.

Alle reacties

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52
probeer eens een schets toe te voegen.
slaapt men alleen of zit men de hele dag op de kamer?
in had 1 (noord) en 2 kamers (zuiden) die beide Koel genoeg bleven, (voor mij)
maar zeker niet onder de 20 graden. wel aangenaam niet koud (op de 2 zuid kamers)

een airco leiding kan nogal lang zijn, maar ja je zit met buizen en afvoer van condens. Condens bij voorkeur omlaag, en zonder pompjes. mocht je niet anders kunnen kun je middels een pompje ook het water omhoog pompen. (maar is weer een apparaat dat stuk kan gaan)

• Luuk9
Gaat om achterzijde (west) en voorzijde (oost). Zijn slaapkamers, dus om te slapen.

een graad of 21 zou al prima zijn.

Totale huis is 10 meter lang en 5 meter breed.

[ Voor 12% gewijzigd door Luuk9 op 08-06-2026 19:32 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Laat 2 of 3 installateurs langskomen en meedenken. Zij doen dit vaker.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Luuk9 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:17:
Goedenavond,

ik heb al heel wat zitten lezen in forum, maar kom er niet helemaal uit.

We hebben een tussenwoning met boven 3 slaapkamers, 1 aan voorzijde en 2 aan achterzijde. Aan de achterzijde ook een uitbouw. En boven nog een zolder met 2 kamers met aan de achterkant een dakkapel,

Nu is de vraag, hoe kan ik de bovenverdieping efficiënt koelen en waar plaats ik de buitenunit? bijv op de uitbouw, en dan per slaapkamer een airco. Nadeel, hoe krijg ik dan de buizen van achter naar voren voor de aansluiting.

Of op zolder in het trapgat een airco waarmee ik de hele bovenverdieping kan koelen? Echter open trapgat, dus gaat veel koele lucht naar beneden.

Hopelijk hebben jullie hier slimme tips/ ideeen. Gaat met name om de 3 slaapkamers op de eerste verdieping.
Wat je ook kiest, doe eerst een goede geluidsbelasting berekening.
Hier vind je wat meer info.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Luuk9
Ik denk toch maar geen airco’s wat een gedoe. Jammer!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 11:58
Niet dat ik je wil aanmoedigen om airco's te nemen. Maar wat geef je makkelijk op zeg. Gaat de rest wel vanzelf?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Luuk9 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:49:
Ik denk toch maar geen airco’s wat een gedoe. Jammer!
denk de volgende keer eerst even 32 min na voordat je een topic opend.
Want blijkbaar is 32 min genoeg tijd om je idee te laten vallen.

En je geeft ook 0 nuttige info over hoe is huis is opgebouwd.
Of er een verlaagd plafond is, of het hout of beton is. etc etc.

Hier heb ik gebruik gemaakt van het verlaagde plaffond om de koelleidingen naar achter te krijgen.
De waterafvoer van elke unit kon ik gelukkig zonder pompjes op andere manieren buiten krijgen.
1 grote daikin op 4 binnen units.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Luuk9
Met alle respect maar heb al 10-30 uur onderzoek gedaan. Kwam misschien over of ik snel opgaf, excuus daarvoor.

Het betreft een tussenwoning van 5 jaar oud. Betonnen plafonds en wanden. Tussenwanden gips. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmf4vWD86-vN5TtzDLxytyffaM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2AfttFnLQ1AhnVFGLJoC73E.jpg?f=fotoalbum_large

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat is een klassiek probleem van een tussenwoning met slaapkamers aan de voorzijde en achterzijde, én ook nog eens een verdieping (zolder) erboven.

Een binnenunit op de slaapkamer aan de voorzijde wordt daardoor erg lastig. Een buitenunit in de voortuin is niet erg fraai, evenals leidingwerk over de voorgevel. Op het dak kan ook niet echt door de verdieping erboven. Enige optie is leidingwerk binnendoor naar de achterzijde, maar dan moet er echt even een installateur langskomen voor een schouw.

Aan de achterzijde is het meestal praktischer. Beide slaapkamers een binnenunit, leidingwerk door de muur naar beneden met de buitenunit op je uitbouw. Goede kwaleit (MHI), geluidswerende kast eromheen en zo laag mogelijk laten pruttelen voor minimale overlast.

Dat heb ik in ieder geval zo gedaan. De slaapkamer aan de voorzijde heb ik maar laten varen, dat werd me inderdaad teveel gedoe of esthetisch enorm lelijk. Heb hier wel de 'mazzel' dat er al een stuk of 12 warmetpompen op de daken staan.. de geluidsnormen worden hier vanuit de bouw al ruimschoots door iedereen overschreden :+

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Luuk9
stin00 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:13:
Dat is een klassiek probleem van een tussenwoning met slaapkamers aan de voorzijde en achterzijde, én ook nog eens een verdieping (zolder) erboven.

Een binnenunit op de slaapkamer aan de voorzijde wordt daardoor erg lastig. Een buitenunit in de voortuin is niet erg fraai, evenals leidingwerk over de voorgevel. Op het dak kan ook niet echt door de verdieping erboven. Enige optie is leidingwerk binnendoor naar de achterzijde, maar dan moet er echt even een installateur langskomen voor een schouw.

Aan de achterzijde is het meestal praktischer. Beide slaapkamers een binnenunit, leidingwerk door de muur naar beneden met de buitenunit op je uitbouw. Goede kwaleit (MHI), geluidswerende kast eromheen en zo laag mogelijk laten pruttelen voor minimale overlast.

Dat heb ik in ieder geval zo gedaan. De slaapkamer aan de voorzijde heb ik maar laten varen, dat werd me inderdaad teveel gedoe of esthetisch enorm lelijk. Heb hier wel de 'mazzel' dat er al een stuk of 12 warmetpompen op de daken staan.. de geluidsnormen worden hier vanuit de bouw al ruimschoots door iedereen overschreden :+
Dat is mooie info! Wel jammer van de slaapkamer voor. Hoor jij de airco in de tuin als ie aanstaat? En in de slaapkamers die aan je uitbouw zitten boven?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:09
Ten eerste, reken gemiddeld €1800 tot €2200 per binnenunit, als indicatie voor het hele werk.

Wil je dat kwijt, kijk dan verder, wil je maar €2000 kwijt, begin eens met 1 of 2 units op de slaapkamers tegen de uitbouw.

Wil je wel alles, nodig dan een installateur uit voor een schouw

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 08-06-2026 20:22 ]

• stin00
  • Niet online
Luuk9 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:15:
[...]
Dat is mooie info! Wel jammer van de slaapkamer voor. Hoor jij de airco in de tuin als ie aanstaat? En in de slaapkamers die aan je uitbouw zitten boven?
In de tuin hoor ik hem eigenlijk nauwelijks, tenzij het echt volledig stil is. Dan hoor je misschien een heeele lichte zoem (op 1,5 meter afstand). Binnen hoor ik niks. Hij staat vrijwel altijd op de laagste silent modus te pruttelen, een slaapkamer is echt binnen 15 minuten al koel.. de buitenunit is wel gemonteerd op speciale veren en er ligt nog een rubberen tegel + zware baksteen op tegen vibraties. Dat wordt afgeraden geloof ik maar het helpt hier wel. Ik moet wel zeggen dat ik ze alleen voor koelen gebruik, dat geeft niet zoveel herrie bij goede kwaliteit machines. Bij verwarmen schijnen ze een stuk beter te horen te zijn, maar daar gebruik ik ze niet voor.

Wel beide buren ingelicht en het besproken. Ze hebben de airco nu 1 jaar later nog nooit gehoord. Al zijn het wel goed geisoleerde huizen, dus dat scheelt ook veel. En reken zoals hierboven staat wel op een aardige investering.. je zit voor 2 single splits zo op €4500 bij een relatief normale installatie. Maar dat hangt af van je locatie/moeilijkheid/installateur etc.

Officieel gezien zal mijn airco illegaal zijn, want ik heb geen geluidsberekening laten maken en ik zal op de erfgrens wellicht soms de 40dB overschrijden. Maar door alle warmtepompen hier kraait er geen haan naar. Het is bij een standaard tussenwoning gewoon bijna onmogelijk om hier goed aan te voldoen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Technician- schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:21:
Ten eerste, reken gemiddeld €1800 tot €2200 per binnenunit, als indicatie voor het hele werk.

Wil je dat kwijt, kijk dan verder, wil je maar €2000 kwijt, begin eens met 1 of 2 units op de slaapkamers tegen de uitbouw.

Wil je wel alles, nodig dan een installateur uit voor een schouw
Dat is wel echt aan de prijs, ik had MHI, multisplit met 3 binnen units door de multisplit juist wel iets duurder en kwam uit onder de 5k. Dat was misschien wel een scherpe offerte, maar het is geen appel en een ei.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:54
Mijn ervaring is dat je niet persé in elke kamer een binnenunit hoeft te hebben zolang de binnenunit maar richting de gang kan blazen. In combinatie met zonnepanelen/dynamisch contract kan de airco tussen 10-17 uur goedkoop richting de gang blazen en zo de hele thermische massa koel houden.

Ik heb 2 multisplits maar zo gebruik er eigenlijk maar één. 's nachts hoeft er dan niets aan te staan want het gebouw is nog koel.

[ Voor 18% gewijzigd door Kanoet op 08-06-2026 20:46 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stin00 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Officieel gezien zal mijn airco illegaal zijn, want ik heb geen geluidsberekening laten maken en ik zal op de erfgrens wellicht soms de 40dB overschrijden. Maar door alle warmtepompen hier kraait er geen haan naar. Het is bij een standaard tussenwoning gewoon bijna onmogelijk om hier goed aan te voldoen.
Treurig, maar waar. Het is een beetje geven en nemen, helaas wel met het risico dat als er ooit een buur komt woning die wel op zijn strepen gaat staan je het mogelijk mag laten verwijderen. Tot die tijd, een brutaal mens heeft de halve wereld.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Luuk9 zoiets zou eventueel kunnen met maar één buitenunit, als je de deur van de slaapkamer overdag open kunt houden. Buiten unit op de grond achter stukje bamboehek of zo iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KW4z3tXGrGpZhuB7pNAQa08cstc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xBRfP0IXzx0IClyRs75hQlYY.png?f=user_large

Misschien handig als je ook de plaatsing van de ramen kunt schetsen en hoe de trap zit. Heb je bovenlichten boven de deuren of kun je daar goten plaatsen?
Foto's kunnen helpen als je online advies wilt.

• Luuk9
True schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:49:
@Luuk9 zoiets zou eventueel kunnen met maar één buitenunit, als je de deur van de slaapkamer overdag open kunt houden. Buiten unit op de grond achter stukje bamboehek of zo iets.

[Afbeelding]

Misschien handig als je ook de plaatsing van de ramen kunt schetsen en hoe de trap zit. Heb je bovenlichten boven de deuren of kun je daar goten plaatsen?
Je hebt gelijk! Hierbij een foto van de achterzijde. Boven de slaapkamer deuren zitten inderdaad bovenlichten.

De trap zit zoals getekend, dus trap naar beneden en naar zolder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tm1tDUWrBb5qcWYzoJhR7LGJfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rK6QijsJ0y0d3NLkIzwzEZDE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk9 op 08-06-2026 20:57 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Luuk9 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Je hebt gelijk! Hierbij een foto van de achterzijde. Boven de slaapkamer deuren zitten inderdaad bovenlichten.

De trap zit zoals getekend, dus trap naar beneden en naar zolder. [Afbeelding]
Als je naast je 10-30u onderzoek nog 30m de tijd neemt om even in 10 minuten wat maten op te nemen en dan in 20 minuten een schets op schaal kunt maken waar ook de ramen op ingetekend zijn t.o.v. de kamerafmetingen kan er wellicht nog net iets meer praktisch advies gegeven worden ;)
Gezien je stenen denk ik dat heen relatief nieuwe woning is, mijn aanname is dat je dan ook een relatief hoog plafond hebt. Wat ik dan niet weet is of je ramen rijken tot het plafond óf dat je mogen nog veel ruimte boven de ramen hebt.

Zoals ik er nu naar kijk zou je die schets van mijn kunnen nemen als startpunt als dat zou passen. Plaats je op het dak of tegen de gevel. Met een 6m beukmaat (aanname?) kom je qua WPAC/geluid wel weg, met een 5,5m wordt dat iets lastiger.
Dan zet je dus een split aan de achterkant v.d. woning en eventueel een single aan de voorkant v.d. woning.

Wat ook nog niet duidelijk is, is aan welke kant de zon staat (wat is zuid op je schets).

• Luuk9
Boven ramen nog ruimte voor binnenunit. Beukmaat 5,5 meter. Achterzijde is west. Geluid lijkt me dus niet haalbaar, vandaar dat ik toch overweeg om airco maar te laten zitten. Geen zin in geluid bij buren daardoor dus ja..

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
koofje door slapkamer links onder naar links boven

of 2 units.

1 voor de achterkant en zolder.
1 voor de voorkant puur 1 kamer

Hier was ik 9k kwijt aan een daikin buiten unit en 4 binnen units.
ik denk dat het een 11kw unit met 5 aansluitingen is. waarvan we er 4 gebruiken.

installatie zelf gedaan, en een monteur heeft de ingebruiksname geregeld.
de unit zelf staat 10 meter van het huis in een open schuur geparkeerd.
Niemand die er last van heeft., stil genoeg in de schuur

[ Voor 61% gewijzigd door jack zomer op 08-06-2026 21:25 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• stin00
  • Niet online
Het is lastig inschatten omdat ik geen maten heb. Even een hele lompe schets:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dus in beide acherzijde slaapkamers een eigen binnenunit (zoals @True tekende) + 1 buitenunit (multi-split) op de uitbouw. Kan alleen niet inschatten hoeveel ruimte er buiten is tussen de ramen, of wat de hoogte is tussen uitbouw dak + onderkant kozijn/raam? En wellicht nog een extra kast om de airco heen plus links en rechts nog een plant ofzo. De buitenunit zou dan wel mooi in het midden staan, ongeveer op evenveel afstand van beide erfgrenzen. Airco leidinggoten in het wit of antraciet. De installateur kan hopelijk wel meedenken hoe beide het mooist worden samengevoegd buiten. Door ontbrekende maten weet ik niet hoeveel je vanuit de tuin gaat zien van de buitenunit die op de uitbouw staat?

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 08-06-2026 21:30 ]

• Technician-
True schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Dat is wel echt aan de prijs, ik had MHI, multisplit met 3 binnen units door de multisplit juist wel iets duurder en kwam uit onder de 5k. Dat was misschien wel een scherpe offerte, maar het is geen appel en een ei.
Met €1670 per stuk zit je wel dicht aan de €1800 pst, en dat is scherp Idd, en er zitten geen hele lange leidingen en pompjes aan.

Misschien moet je zeggen, 1600-2000 per unit, ga je naar de meest luxe versies nog wel hoger.

• Technician-
jack zomer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:20:
koofje door slapkamer links onder naar links boven

of 2 units.

1 voor de achterkant en zolder.
1 voor de voorkant puur 1 kamer

Hier was ik 9k kwijt aan een daikin buiten unit en 4 binnen units.
ik denk dat het een 11kw unit met 5 aansluitingen is. waarvan we er 4 gebruiken.

installatie zelf gedaan, en een monteur heeft de ingebruiksname geregeld.
€2250 per unit voor zelfmontage is dan wel weer fors.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Luuk9 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:11:
Boven ramen nog ruimte voor binnenunit. Beukmaat 5,5 meter. Achterzijde is west. Geluid lijkt me dus niet haalbaar, vandaar dat ik toch overweeg om airco maar te laten zitten. Geen zin in geluid bij buren daardoor dus ja..
Heb je toevallig nog een dakkapel? Kun je daarop plaatsen met geen impact qua geluid voor de buren en je condenswater laat je gewoon met een pijpje naar beneden stromen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
stin00 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:39:
[...]Officieel gezien zal mijn airco illegaal zijn, want ik heb geen geluidsberekening laten maken en ik zal op de erfgrens wellicht soms de 40dB overschrijden. Maar door alle warmtepompen hier kraait er geen haan naar. Het is bij een standaard tussenwoning gewoon bijna onmogelijk om hier goed aan te voldoen.
Misschien dat die andere warmtepompen voor 1 april 2021 geplaatst zijn. Toen golden er nog andere regels.
Overigens zijn er best wel mogelijkheden om goed aan de geluidseisen te voldoen, alleen worden de kosten (voor bijvoorbeeld geluidsisolerende omkastingen) iets hoger.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Luuk9
True schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:30:
[...]

Heb je toevallig nog een dakkapel? Kun je daarop plaatsen met geen impact qua geluid voor de buren en je condenswater laat je gewoon met een pijpje naar beneden stromen.
Ja we hebben een dakkapel op zolder, had ik erin gezet :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31
Luuk9 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:12:
Met alle respect maar heb al 10-30 uur onderzoek gedaan. Kwam misschien over of ik snel opgaf, excuus daarvoor.

Het betreft een tussenwoning van 5 jaar oud. Betonnen plafonds en wanden. Tussenwanden gips. [Afbeelding]
een tussenwoning van 5 jaar oud. dan is je dak dus goed geïsoleerd. welke maatregelen heb je al genomen om de zon buiten te houden? als die warmte er niet in komt hoeft je ook niet te koelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Luuk9 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:58:
[...]

Ja we hebben een dakkapel op zolder, had ik erin gezet :)
Jens je de multisplit buiten unit op je dakkapel aan de achterkant. Dan plaatsing van je binnen units in de kamers in de buurt van de voor- en achtergevel.
Voor de voorkant ga je buitenom omhoog, condens voer je af met een pijpje zodat je hier zo min mogelijk van ziet. Via je zolder weer naar binnen aan de achtergevel weer naar buiten en verder omhoog je dakkapel op.
Voor de achterkant naar de achtergevel naar buiten dan naar je dakkapel.

Op de dakkapel krijg je de buiten unit in 9 v.d. 10x volgens de geluidseisen geplaatst, soms heb je nog gemeentelijke vergunningen. Bovenstaande (al dan niet met wat installatienuances) is een mogelijkheid om 3 binnen units en 1 buitenunit te plaatsen zonder dat je er last van hebt.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:48
True schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:49:

[Afbeelding]

Zoiets plaatsing tegen de achtergevel is een prima startpunt. Uitbouw is een uitstekende plek voor de unit. Blaast de tuin in, met een goed merk ga je daar weinig van merken.

3e slaapkamer kun je de unit op de linker gevel doen, leidingen op hoogte of bij de plint naar achteren brengen en daar naar buiten. Onder de ramen naar de buitenunit. Hiervoor is een condenspomp nodig.

Zolder wordt een ander verhaal. Je zult toch een verdieping moeten afzakken met je leidingen. Ik heb wel eens eerder voor het knieschot, via het plafond in de slaapkamer, door de buitenmuur het opgelost.

Al met al een flinke klus, zeker met 5 units.

3 stuks misschien 7000. 5 gaat richting 10k.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gieliovd520 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:38:
[...]

Zoiets plaatsing tegen de achtergevel is een prima startpunt. Uitbouw is een uitstekende plek voor de unit. Blaast de tuin in, met een goed merk ga je daar weinig van merken.

3e slaapkamer kun je de unit op de linker gevel doen, leidingen op hoogte of bij de plint naar achteren brengen en daar naar buiten. Onder de ramen naar de buitenunit. Hiervoor is een condenspomp nodig.

Zolder wordt een ander verhaal. Je zult toch een verdieping moeten afzakken met je leidingen. Ik heb wel eens eerder voor het knieschot, via het plafond in de slaapkamer, door de buitenmuur het opgelost.

Al met al een flinke klus, zeker met 5 units.

3 stuks misschien 7000. 5 gaat richting 10k.
10k wat een onzin dan heb je gouden koelleidingen.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:48
Dat kun je vinden. Enig idee wat een 5 split van MHI inkoop kost? €2760 ex btw. Dan nog de binnenunits. Leidingen. Alle andere delen. Meestal condenspompen nodig. Voeding aparte groep.

Dan nog meerdere dagen arbeid met 2 man. Het telt hard op hoor.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gieliovd520 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:27:
Dat kun je vinden. Enig idee wat een 5 split van MHI inkoop kost? €2760 ex btw. Dan nog de binnenunits. Leidingen. Alle andere delen. Meestal condenspompen nodig. Voeding aparte groep.

Ik had er overheen gelezen dat het om een 5-split ging, wat ook wel een raar advies is gezien TS vraagt om 3 binnenunits.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zonder te weten wat voor een tussenwoning het is én hoe of wat de constructie berekening van de oorspronkelijke bouw ooit was: Bedenk jezelf dat veel huizen oorspronkelijk voorzien zijn van een dakconstructie waarbij de gordingen (horizontale draagbalken) berekend zijn op het dragen van zuiver en alleen het oorspronkelijke dak. Als daar later extra isolatie en een dakkapel aan toegevoegd is dan klopt er van die oorspronkelijke berekening als uitgangspunt al niet veel meer, laat staan als je nú op die achteraf geplaatste dakkapel dan ook nog eens een Airco Unit (of zonnepanelen i.e.) gaat plaatsen.

Niet om 'lastig' te willen doen maar: Een gewaarschuwd mens telt voor....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:39
Als ie huis vijf jaar oud is vermoed ik dat je vloerverwarming hebt op de begane grond en verdieping. Zo ja, dan kun je daar ook mee gaan koelen, dan ben je van veel leidingwerk af. Dan kom je op een hybride of volledig warmtepompsysteem uit en kun je direct van gas af.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:57

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Je grootste probleem is dat het een tussenwoning is. De rest is op te lossen met wat geld.

Mijn 2 centen, wat je ook doet plaats je unit op de grond en investeer in wat extra leiding en vulling. Let goed op hoeveel gas in de buitenunit past en wat de pomp aankan. De buitenunit op je aanbouw of aan de muur gaat resoneren. Dat ga je horen. En met wat pech je buren ook, en dan heb je de poppen aan het dansen.

Resonantie is vrij moeilijk op te lossen, omdat het op de meest vreemde plekken tevoorschijn kan komen. 1 meter naar rechts en het is weg en 2 meter verderop hoor je het weer. En ja je er zijn wat dingetjes die je kan doen om het te verminderen als je het ophangt aan zo’n beugeltje van pisbakken staal maar dit werkt vaker niet dan wel.

Hoe ik dit weet? Helaas een ervaringsdeskundige uit de praktijk. Ik had helaas ook zo’n buurman die airco’s ophing aan de muur. Meneer had het voor elkaar, en wij het gebrom van een stationair draaiende vrachtauto in de woonkamer. Die relatie ging vrij snel bergafwaarts kan ik je vertellen. Dit had uiteraard ook met zijn onwil te maken om het probleem op te lossen. Want hij had er geen last beweerde die.

En let wel, ik heb zelf ook een multisplit. Wel een hoekwoning en de buitenuit staat op de grond op een betonnen sokkel en bigfoots. Geen centje pijn, en niets resoneert. Dus het kan wel.

[ Voor 28% gewijzigd door TTommie op 10-06-2026 23:56 ]

Mr. T.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Gieliovd520 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:27:

Inkoop kan nog wel iets lager(uitgaande dat je een SCM100 bedoelt), maar inderdaad de arbeid telt aardig op als je zoveel units naar een buitenunit moet leiden.

Ik vraag mij eerder af of dit allemaal goed gaat komen volgens de geluidseisen met een tussenwoning en een apparaat dat in de winter 72dB(A) kan produceren of in de zomer met 67dB(A) als hij aan het stampen is. Die kan je niet even op een balkon zetten maar moet ergens in de tuin verstopt worden achter/in een demper.

[ Voor 110% gewijzigd door LED-Maniak op 11-06-2026 00:27 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1