Hoi allen,
Sinds een maand of 2 ben ik in het bezit van een Daikin multisplit 2MXM50A9 waaraan 2 Daikin Stylish binnenunits van 4,2 kW en 2,0 kW zijn gekoppeld. De installatie gebruik ik hoofdzakelijk voor verwarming. Omdat ik in een relatief klein appartement woon, heb ik de buitenunit noodgedwongen in een balkonkast moeten plaatsen. De deur is voorzien van een fors ventilatierooster met grote lamellen, zodat de unit voldoende 'ademruimte' heeft.
Tot dusver ben ik erg blij met de airco. Verwarmen gaat supersnel, geen last van tocht en het geluidsniveau van de binnenunits valt me reuze mee, vooral in de fluisterstand. De buitenunit maakt iets meer lawaai door de besloten plaatsing. Daarvoor ben ik nog aan het experimenteren met geluidsdempende panelen tegen de binnenwanden van de balkonkast.
Afgelopen dagen heb ik ook enkele defrosts meegemaakt. De airco gaat er goed mee om: de binnenunits stoppen met blazen, de kleppen blijven open, je hoort wat gekraak van de warmtewisselaar en na een minuut of 5 begint ie weer warme lucht te blazen. Helemaal prima.
Echter, wat mij wel is opgevallen, is dat de tijd vóór het defrosten er, logischerwijs, een dun laagje ijs op de lamellen van condensor in de buitenunit zit. De unit maakt dan ook meer lawaai (brommen), vermoedelijk door de airflow die door de ijsvorming wordt geblokkeerd. Dit brommen houdt nog best lang aan en ervaar ik als irritant, omdat het ook binnen hoorbaar is.
Nu zat ik te denken: wellicht is het een idee om een simpel infraroodpaneel tegen de achterwand van mijn balkonkast te plaatsen, pal achter de buitenunit (er zit ca. 20 cm ruimte tussen), om vanaf een bepaalde luchttemperatuur de condensor te verwarmen c.q. niet onder het vriespunt te brengen. Of in ieder geval: ijsvorming te beperken. Ik stel mij zo voor dat de afstraling direct gericht is op de condensor, de warmte mede ten goede komt aan de werking van de airco, waardoor de COP verhoudingsgewijs ook toeneemt. Ofwel: minimaal energieverlies.
Ik heb nog geen idee hoeveel energie ervoor nodig is en of het sowieso een haalbaar iets is. Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Maar wellicht heeft iemand anders in dit topic vergelijkbare ervaringen? Ik ben benieuwd