Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 156 ... 163 Laatste
Acties:

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-01 20:13
Hoi,

Wij willen een warmtepomp gaan plaatsen en hebben al diverse bedrijven gesproken maar krijg v.w.b. het vermogen verschillende antwoorden.
We hebben 50 m2 vloerverwarming en 1 radiator welke op de warmtepomp worden aangesloten.
Huis is uit 1974 maar hebben alles wel geïsoleerd.
Welk vermogen zouden we nodig hebben?
Het vermogen wat de bedrijven aangeven is tussen de 4kw en 8 kw

hoor het graag

IS VERPLAATST NAAR JUISTE TOPIC

[ Voor 4% gewijzigd door GM65 op 19-11-2025 10:33 . Reden: Verkeerde topic ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-01 19:46
GM65 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:14:
Hoi,

Wij willen een warmtepomp gaan plaatsen en hebben al diverse bedrijven gesproken maar krijg v.w.b. het vermogen verschillende antwoorden.
We hebben 50 m2 vloerverwarming en 1 radiator welke op de warmtepomp worden aangesloten.

hoor het graag
Ik vermoed dat je dat niet gaat doen met een lucht/lucht warmtepomp (aka een airco) als je vloerverwarming hebt.
Maar, alvast een tipje: gebruik de koevlaas formule. Huidige gas verbruik * 8 / 1650. Dat is dan het vermogen in kW wat je warmtepomp bij -10 graden moet kunnen.
En nu hop, naar het goede warmtepomp draadje :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:10
GM65 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:14:
Hoi,

hoor het graag
Dit is het lucht/lucht warmtepomp topic , zoals in de volksmond ook wel airco genoemd. Wat jij zoekt is het lucht/water topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Pijnacker Oost/West

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 16:22

Trebbors

Failure is no option!

Van mijn MHI 4 kW buitenunit draait de ventilator vaak zeer rustig. De Daikin Ururu Sarara 3 kW buitenunit staat daarintegen vaak flink te blazen, ondanks de niet zo hoge warmtevraag. (Compressor frequentie 16 of lager). Zit de verklaring hiervoor in een ander technisch design? Ze functioneren beide prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 19-11-2025 17:42 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:29
Vandaag zojuist 1e ontdooien.
Bij zn 2 a 2.5 graden buiten
Deed er wel bijna 20 min over is dat niet wat lang?

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Maxwp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:21:
Vandaag zojuist 1e ontdooien.
Bij zn 2 a 2.5 graden buiten
Deed er wel bijna 20 min over is dat niet wat lang?
Was het de defrost die 20 minuten duurde?

Hier duurt de defrost 1 tot enkele minuten waarna er een periode van rond de 15 minuten start waarin de ruimte snel terug verwarmd wordt los van ingestelde temperatuur.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Trebbors schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:41:
Van mijn MHI 4 kW buitenunit draait de ventilator vaak zeer rustig. De Daikin Ururu Sarara 3 kW buitenunit staat daarintegen vaak flink te blazen, ondanks de niet zo hoge warmtevraag. (Compressor frequentie 16 of lager). Zit de verklaring hiervoor in een ander technisch design? Ze functioneren beide prima.
De MHI heeft meer vermogen dus zal een grotere warmtewisselaar hebben. Vergelijk het gewicht van de buitenunits eens? Fan buitenunit van ene unit kan ook nog groter zijn dan andere waardoor er bij lager toerental al gelijke/meer luchtverplaatsing is.

En daarnaast regelstrategie, wellicht gooit MHI eerder de fanspeed binnenunit hoger en doet Daikin liever eerst de fan buitenunit optoeren.

@Maxwp Vannacht een aantal defrosts gehad op m'n MHI 3,5kW ZSX. Ik zie in Home Assistant dat ze 7-9 min. duurden.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2025 10:55 ]

• Maxwp
Sjamo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:20:
[...]

Was het de defrost die 20 minuten duurde?

Hier duurt de defrost 1 tot enkele minuten waarna er een periode van rond de 15 minuten start waarin de ruimte snel terug verwarmd wordt los van ingestelde temperatuur.
Ik kijk naar moment dat de warmte pomp stopt en de koelvloeistof zakt naar - heel erg lage temp. Totdat deze weer stopt met zakken en weer omhoog gaatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWyLiA3VFEtkjDF_jsitaoKmfpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9gJdFGiq0ElHAHyCfpVSzIr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Maxwp op 20-11-2025 13:13 ]

• Maxwp
ThinkPad schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:54:
[...]

De MHI heeft meer vermogen dus zal een grotere warmtewisselaar hebben. Vergelijk het gewicht van de buitenunits eens? Fan buitenunit van ene unit kan ook nog groter zijn dan andere waardoor er bij lager toerental al gelijke/meer luchtverplaatsing is.

En daarnaast regelstrategie, wellicht gooit MHI eerder de fanspeed binnenunit hoger en doet Daikin liever eerst de fan buitenunit optoeren.

@Maxwp Vannacht een aantal defrosts gehad op m'n MHI 3,5kW ZSX. Ik zie in Home Assistant dat ze 7-9 min. duurden.
Ok zie nu ~10 min tot hij weer begint met opwarmen.
Zie afbeelding boven

Daiking trouwens.

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-01 20:41
Ongeveer een half jaartje geleden service aan de Toshiba airco gehad, systeem stond destijds leeg. Bijgevuld en wat koppelingen vervangen en werkte weer prima. Nu we de unit voor verwarmen willen inzetten werkt deze weer erg matig, gebeurd niks met de ruimte temperatuur. De buitenunit bevriest ook “maar” voor 5 centimeter vanaf onder, betekent dit weer een koelmiddel lek?

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:32
We hebben in de woonkamer een AUX 5 kw airco en die kraakt en maakt een wat zoemend geluid als hij de kamer op temperatuur heeft gebracht en afslaat, dan gaat hij in een soort van standby stand en dan maakt hij die irritante geluiden. Nu zitten we over een extra airco na te denken voor aan de achterkant van de woning en twijfelen we om weer een AUX te nemen hierom? Hebben andere airco merken dit ook?

Iemand eventueel nog een advies voor een 3.5 kw airco die een goed prijs kwaliteit verhouding heeft? Lees veel over Daikin en Mitsubishi maar zijn er nog andere minder bekende pareltjes?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jasper2603 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:52:
We hebben in de woonkamer een AUX 5 kw airco en die kraakt en maakt een wat zoemend geluid als hij de kamer op temperatuur heeft gebracht en afslaat, dan gaat hij in een soort van standby stand en dan maakt hij die irritante geluiden. Nu zitten we over een extra airco na te denken voor aan de achterkant van de woning en twijfelen we om weer een AUX te nemen hierom? Hebben andere airco merken dit ook?

Iemand eventueel nog een advies voor een 3.5 kw airco die een goed prijs kwaliteit verhouding heeft? Lees veel over Daikin en Mitsubishi maar zijn er nog andere minder bekende pareltjes?
Waarom zou je voor een B-Merk AUX gaan als je daar nu al slechtere ervaring mee hebt en waarvan algemeen bekend is dat deze voor verwarmen gewoon een stuk minder goed werken als een MHI of Daikin?

Die paar honderd euro op een langere gebruiksperiode is dat toch niet waard?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Een krakende behuizing is vaak het gevolg van schroeven die veel te vast zijn aangedraaid. Zou de schroefjes even losdraaien en wat minder vast aandraaien :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:38
revolution-nl schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:02:
[...]

Waarom zou je voor een B-Merk AUX gaan als je daar nu al slechtere ervaring mee hebt en waarvan algemeen bekend is dat deze voor verwarmen gewoon een stuk minder goed werken als een MHI of Daikin?

Die paar honderd euro op een langere gebruiksperiode is dat toch niet waard?
Voor verwarmingsdoeleinden (en dus véél meer draaiuren) altijd een beter model japanner nemen is mijn advies. Dat is het geld dan gewoon meer dan waard. Moet het toch echt persé voor een paar honderd minder neem dan een beter model Haier ipv een C-merk zoals AUX.

All-electric.

• jasper2603
Glashelder schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:07:
[...]

Een krakende behuizing is vaak het gevolg van schroeven die veel te vast zijn aangedraaid. Zou de schroefjes even losdraaien en wat minder vast aandraaien :)
Welke schroeven bedoel je? Die waar de binnenunit mee aan de muur bevestigd is of meer de schroeven in de binnenunit zelf? Het klinkt als een brommend geluid zeker weten dat dit door schroeven komt die te strak zijn aangedraaid..

• jasper2603
RonJ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:00:
[...]

Voor verwarmingsdoeleinden (en dus véél meer draaiuren) altijd een beter model japanner nemen is mijn advies. Dat is het geld dan gewoon meer dan waard. Moet het toch echt persé voor een paar honderd minder neem dan een beter model Haier ipv een C-merk zoals AUX.
Bedankt voor de adviezen, ik ga toch maar voor een japanner als die echt beter zijn. Kom flink wat aanbiedingen tegen voor mitsubishi, en de prijzen vallen me mee. Maar dat zijn wel de instap budget versies o.a. de 35 zsp van mhi en de HR35VF van mitsubishi electric. Zijn deze modellen aan te bevelen of is dit echt budget werk en beter een modeltype hoger nemen voor flink wat meer geld? Of is dat alleen maar meerprijs voor een wat leuker uiterlijk of wifi etc wat je toch niet gebruikt? Ga er alleen maar mee verwarmen niet koelen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
jasper2603 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:39:
[...]

Welke schroeven bedoel je? Die waar de binnenunit mee aan de muur bevestigd is of meer de schroeven in de binnenunit zelf? Het klinkt als een brommend geluid zeker weten dat dit door schroeven komt die te strak zijn aangedraaid..
Ik bedoel de schroeven van de plastic behuizing van de binnenunit. Die kunnen dat gekraak veroorzaken. Als jij zegt dat je gekraak hoort als de kamer op temperatuur is (en de unit dus afgeslagen is) dan komt het vaak doordat delen van de behuizing niet goed kunnen krimpen door te strak aangedraaide schroeven en dat kan gekraak veroorzaken.

Een brom lijkt me weer iets anders.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jasper2603
Glashelder schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:32:
[...]

Ik bedoel de schroeven van de plastic behuizing van de binnenunit. Die kunnen dat gekraak veroorzaken. Als jij zegt dat je gekraak hoort als de kamer op temperatuur is (en de unit dus afgeslagen is) dan komt het vaak doordat delen van de behuizing niet goed kunnen krimpen door te strak aangedraaide schroeven en dat kan gekraak veroorzaken.

Een brom lijkt me weer iets anders.
Ik loop alle schroeven vanavond nog eens langs, kan het proberen wie weet. Bedankt voor de tip!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:38
jasper2603 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:46:
[...]

Bedankt voor de adviezen, ik ga toch maar voor een japanner als die echt beter zijn. Kom flink wat aanbiedingen tegen voor mitsubishi, en de prijzen vallen me mee. Maar dat zijn wel de instap budget versies o.a. de 35 zsp van mhi en de HR35VF van mitsubishi electric. Zijn deze modellen aan te bevelen of is dit echt budget werk en beter een modeltype hoger nemen voor flink wat meer geld? Of is dat alleen maar meerprijs voor een wat leuker uiterlijk of wifi etc wat je toch niet gebruikt? Ga er alleen maar mee verwarmen niet koelen.
Kijk dan vooral naar de opgegeven SCOP en geluid van de binnenunit(s). Dan kom je vanzelf een stukje boven de instapmodellen uit. Hoeft in de aanbieding trouwens niet eens zo heel veel te schelen.

All-electric.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
jasper2603 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:46:
[...]

Ik zou wat meer geld uitgeven. Ik heb zelf een mutli hangen met tweemaal een HR25VF eraan hangen en vergeleken met de Fujitsu's hiervoor zuipen deze stroom.

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 13:08
Even wat opmerkelijks posten. Vandaag een week geleden (vr 14 nov) was het buiten rond de 6 graden. Ik had de vraagbesturing van mijn Daikin 4MXM68A en 5kW Stylish binnenunit op AUTO staan. Normaal gesproken zit het opgenomen vermogen dan rond de 600-800 watt. Maar tot mijn verbazing zag ik het verbruik zakken tot ongeveer 430 watt continue, en het bleef lekker 20-21 graden in de kamer.

Kan iemand dit verklaren? Schakelt hij over op een hogere COP ofzo? Helaas heb ik dit na de tijd nooit weer kunnen reproduceren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/299fNSMvZDa09QdsM4OwBW8srPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nl5nTgcmMqweCV2TJ2LyXHHY.png?f=fotoalbum_large

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-01 08:26

Ik zou lekker weer voor de AUX gaan. Er zijn zoveel modellen, van instap tot luxe zoals de C-pro.
Maar ja, hier is het wat de boer niet kent vreet hij niet.
Ik geloof niets van A, B of C merken, alleen teveel betalen voor een apparaat dat gewoon zijn werk moet doen.
Kijk eens bij de Aircoweb winkel https://www.airco-webwinkel.nl/aux/
Ze hebben ook een showroom waar AUX, Mitsubishi, LG en Daikin hangen en kunnen je ook goed meer informatie vertellen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Pietje555
f1r3b4ll schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:05:
Kan iemand dit verklaren? Schakelt hij over op een hogere COP ofzo?
Kan het niet verklaren, maar overschakelen op een betere COP is nog nooit iemand gelukt. COP is gewoon een rendement tussen wat je erin stop aan energie en wat eruit komt. Dit is dynamisch en verandert continue afhankelijk van buiten- en binnen- en inblaasluchttemperatuur.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Keynes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:30
Technician- schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

Klacht 1 is het pompje, heet niks met Mitsubishi te maken.
Klacht 2 is de wind icm plaatsingopstelling.
Ook niks met Mitsubishi te maken. Schijnbaar produceert de wind het geluid als het er langs waait
Zoals beloofd heb ik geluid opgenomen van de MSZ-AY42VGK. Zie de link. Komt soms meerdere keren in korte tijd (halfuur) terug, maar kan ook langere tijd (meer dan een uur) wegblijven. Hoort erbij of toch iets aan de hand?

https://we.tl/t-ZrU1m5q4uU

SMA SB3.6-1 AV-41 | 15x DMG300-M6-60BB glas-glas 300Wp | Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF + 2x MSZ-AY42VGK

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:08
Pietje555 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:15:
[...]

Ik zou lekker weer voor de AUX gaan. Er zijn zoveel modellen, van instap tot luxe zoals de C-pro.
Maar ja, hier is het wat de boer niet kent vreet hij niet.
Niets mis met AUX naar mijn mening, vaak een derde van de prijs van de andere merken, en mocht je meer controle willen hebben over de AUX, met een ESP8266 kun je hem compleet aansturen in HA, voor slechts een paar euro, compleet lokaal. (b.v. eigen temperatuur regeling)

Prijs / prestatie / kwaliteit verhouding is denk ik prima in orde.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:25
Keynes schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:05:
[...]

Zoals beloofd heb ik geluid opgenomen van de MSZ-AY42VGK. Zie de link. Komt soms meerdere keren in korte tijd (halfuur) terug, maar kan ook langere tijd (meer dan een uur) wegblijven. Hoort erbij of toch iets aan de hand?

https://we.tl/t-ZrU1m5q4uU
Das een defrost. :*)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
Pietje555 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:21:
[...]

Kan het niet verklaren, maar overschakelen op een betere COP is nog nooit iemand gelukt. COP is gewoon een rendement tussen wat je erin stop aan energie en wat eruit komt. Dit is dynamisch en verandert continue afhankelijk van buiten- en binnen- en inblaasluchttemperatuur.
24/7 stoken stijgt je Cop omdat je minder hoge aanvoer vraagt door constantere temperatuur in huis. Of je verbruik dan daalt is weer een andere vraag. Maar je Cop wordt beter. Zeker weten.

• por200
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-01 12:51
lennartkocken schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:32:
Ik heb deze zomer een Daikin Perfera laten plaatsen, om precies te zijn een FTXM25A5V1B op zolder en een FTXM35A5V1B in de bijkeuken, met een 2MXM50A2V1B9 buitenunit. In de Onecta app zie ik dat ik vandaag 4,3 kWh energie verbruikt heb om te verwarmen, met een thermische output van 6,8 kWh. Over de hele maand oktober 107,1 kWh verbruik met 250,8 kWh thermische output. Dat is een COP van nog geen 2,5 (of zelfs 1,6 vandaag). Dat lijkt me erg weinig voor de periode van het jaar. Zijn de sensoren zo onbetrouwbaar, of is er iets aan de hand? Weet iemand iets wat ik zelf kan controleren? De installateur reageert helaas niet op mijn vragen...
sinds afgelopen donderdag heb ik precies dezelfde binnen- en buitenunits. Op zolder de 2.5 en in de hal op de 1e de 3.5. Op dit moment de enige warmtebron omdat wij aan het verbouwen zijn. De 3.5 moet nu heel veel werk verzetten en stond de eerste dag rust 1500w/h te verbrassen. Na gelezen te hebben dat ik de vraagbesturing op 40% moet doen is het een stuk beter met verbruik (krijg het terug tot 500watt, maar 40% is te laag. Ik doe minimaal 55%) onder 500w nog niet gelukt dus hoog verbruik (beetje spijt van keuze voor Daikin ipv MHI 2.5 en dan dus 2x single split ipv multi).

Terug naar jouw vraag hierboven. Bij mij is de thermische output ook te zien in de app en geeft hij wel een cop van 3,9 tot 4,14 aan.
Ik heb helaas geen referenties met gasverbruik omdat de gehele 1e verdieping en zolder een nieuwe prefab opbouw is (totaal 400m3). Directe ruimtes zijn goed behaaglijk met 0-2 graden buitentemp en verder weggelegen gedeeltes zijn acceptabel, dus sowieso onder de indruk van airco (nu draait alleen 3.5kw unit). Daarbij opgemerkt: bovenverdieping is (bijna) zeer goed geïsoleerd (er missen nog een tweetal schuifpuien, dus daar zit alleen osb-hout en dampopen folie, verder gevels overal 7.2 rd-waarde en dak 6.0).

Ik wacht nog even op home wizard om in de p1 poort te stoppen en verbruik in app te kunnen staven. Keep you posted.

• MotorBeast
@por200 Eerste dag, dus een steenkoud huis inclusief muren. Dan is een hoog verbruik volkomen normaal. Zolang de binnentemperatuur nog niet stabiel is en je muren dus koud zijn zal je een hoog verbruik hebben. Als dat eenmaal stabiliseert zal je verbruik vanzelf dalen en je machine vanzelf terug moduleren. Ik heb hier 4 jaar met een single en een duo multi Daikin gestookt en geen verschil gezien in vermogen begrenzen of niet gemeten met Domotica in verbruik. Na analyse gewoon altijd op auto laten staan.

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:37
Hier heeft de MHI 5kw multi split afgelopen 2 dagen (24x7 stoken) zo’n 600w gemiddeld nodig om de woonkamer op temperatuur te houden. 1 unit aan dus.
In de avond is het verbruik uiteraard hoger en in de middag met het zonnetje erop ook wel eens het minimum verbruik.
Die vraagbesturing van Daikin dat lijkt me toch alleen relevant als je overmatig gependel hebt? Het knijpen van vermogen betekent ook dat je langer moet wachten tot het warm is of dat het nooit warm wordt lijkt me.

[ Voor 28% gewijzigd door Nachtapotheker op 22-11-2025 12:44 ]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:29:
[...]

24/7 stoken stijgt je Cop omdat je minder hoge aanvoer vraagt door constantere temperatuur in huis. Of je verbruik dan daalt is weer een andere vraag. Maar je Cop wordt beter. Zeker weten.
Onzin. Op hogere buitentemperaturen , hogere cop.

Dus oa nachtverlaging is het beste voor een hoge cop.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:08
Hoi allen,
Sinds een maand of 2 ben ik in het bezit van een Daikin multisplit 2MXM50A9 waaraan 2 Daikin Stylish binnenunits van 4,2 kW en 2,0 kW zijn gekoppeld. De installatie gebruik ik hoofdzakelijk voor verwarming. Omdat ik in een relatief klein appartement woon, heb ik de buitenunit noodgedwongen in een balkonkast moeten plaatsen. De deur is voorzien van een fors ventilatierooster met grote lamellen, zodat de unit voldoende 'ademruimte' heeft.

Tot dusver ben ik erg blij met de airco. Verwarmen gaat supersnel, geen last van tocht en het geluidsniveau van de binnenunits valt me reuze mee, vooral in de fluisterstand. De buitenunit maakt iets meer lawaai door de besloten plaatsing. Daarvoor ben ik nog aan het experimenteren met geluidsdempende panelen tegen de binnenwanden van de balkonkast.

Afgelopen dagen heb ik ook enkele defrosts meegemaakt. De airco gaat er goed mee om: de binnenunits stoppen met blazen, de kleppen blijven open, je hoort wat gekraak van de warmtewisselaar en na een minuut of 5 begint ie weer warme lucht te blazen. Helemaal prima.

Echter, wat mij wel is opgevallen, is dat de tijd vóór het defrosten er, logischerwijs, een dun laagje ijs op de lamellen van condensor in de buitenunit zit. De unit maakt dan ook meer lawaai (brommen), vermoedelijk door de airflow die door de ijsvorming wordt geblokkeerd. Dit brommen houdt nog best lang aan en ervaar ik als irritant, omdat het ook binnen hoorbaar is.

Nu zat ik te denken: wellicht is het een idee om een simpel infraroodpaneel tegen de achterwand van mijn balkonkast te plaatsen, pal achter de buitenunit (er zit ca. 20 cm ruimte tussen), om vanaf een bepaalde luchttemperatuur de condensor te verwarmen c.q. niet onder het vriespunt te brengen. Of in ieder geval: ijsvorming te beperken. Ik stel mij zo voor dat de afstraling direct gericht is op de condensor, de warmte mede ten goede komt aan de werking van de airco, waardoor de COP verhoudingsgewijs ook toeneemt. Ofwel: minimaal energieverlies.

Ik heb nog geen idee hoeveel energie ervoor nodig is en of het sowieso een haalbaar iets is. Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Maar wellicht heeft iemand anders in dit topic vergelijkbare ervaringen? Ik ben benieuwd :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat gaat enorm veel stroom kosten, je kan dan beter de airco uitzetten en zelf binnen voor dat stralingspaneel gaan zitten :+

Defrosts ga je toch niet voorkomen gezien de vele honderden m3's lucht die de airco door z'n warmtewisselaar heen zuigt.
Als je last hebt van het geluid moet je daar iets aan doen. Idd met iets als akoestische panelen om de geluidsreflecties te dempen. Of wellicht komen de trillingen via de vloer/wand naar binnen? Dan kun je met veerdempers aan de slag: Trillingen warmtepomp dempen

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:26

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:29:
[...]
Hier heb ik een vraag over, onze Daikin Sensira staat uit tijdens de nacht. Als ik hem in de ochtend aanzet gaat de temperatuur heel snel naar 22+. Als ik in de app kijk blijft de vermelde temperatuur 6/7 graden achter. Daardoor wordt het veel te warm in huis en moet ik de daikin terugzetten naar 11 graden om het rond de 20 graden te houden. Dit kan toch niet de bedoeling zijn ? De dan gemeten binnen temperatuur gaat niet hoger dan 13 graden terwijl de buitentemperatuur wel juist is. Wat gaat hier fout ? de thermostaat van de binnenunit ?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:47
Winkiller schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:34:
[...]

Hier heb ik een vraag over, onze Daikin Sensira staat uit tijdens de nacht. Als ik hem in de ochtend aanzet gaat de temperatuur heel snel naar 22+. Als ik in de app kijk blijft de vermelde temperatuur 6/7 graden achter. Daardoor wordt het veel te warm in huis en moet ik de daikin terugzetten naar 11 graden om het rond de 20 graden te houden. Dit kan toch niet de bedoeling zijn ? De dan gemeten binnen temperatuur gaat niet hoger dan 13 graden terwijl de buitentemperatuur wel juist is. Wat gaat hier fout ? de thermostaat van de binnenunit ?
Het kan zijn dat er koude lucht langs de voeler stroomt. Wanneer het apparaat aan een buitenmuur hangt of zich dicht bij een ventilatierooster bevindt, kan er teveel koude lucht binnendringen, of de muurdoorvoer is niet volledig luchtdicht.

Houd er bovendien rekening mee dat de muur nog koud is wanneer je de binnenunit inschakelt. Het kost enige tijd voordat die muur opwarmt, heeft invloed op de temperatuurvoeler in de binnenunit.

Verwarmen met wandunits is van nature minder nauwkeurig vanwege de positie van de temperatuurvoeler. Afwijkingen van ongeveer 2 graden zijn daarbij heel normaal.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2025 13:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
digifun schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:51:
[...]

En omgekeerd ook. Op lagere aanvoer een nog hogere Cop bij dezelfde hogere buitentemperatuur. Beide klopt.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

mr_evil08 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:41:
[...]

Het kan zijn dat er koude lucht langs de voeler stroomt. Wanneer het apparaat aan een buitenmuur hangt of zich dicht bij een ventilatierooster bevindt, kan er teveel koude lucht binnendringen, of de muurdoorvoer is niet volledig luchtdicht.

Houd er bovendien rekening mee dat de muur nog koud is wanneer je de binnenunit inschakelt. Het kost enige tijd voordat die muur opwarmt, heeft invloed op de temperatuurvoeler in de binnenunit.

Verwarmen met wandunits is van nature minder nauwkeurig vanwege de positie van de temperatuurvoeler. Afwijkingen van ongeveer 2 graden zijn daarbij heel normaal.
Ja die gedachte had ik ook en de muur is inderdaad kouder dan een normale binnenmuur maar ik zet de daikin pas aan als de CV het huis al verwarmd heeft tot 20 graden i.v.m. de boven verdieping, alleen beneden warm houden met stroom gedurende de dag. Achter de bewuste muur is een onverwarmde berging, de temperatuur daar is +4. Het is wel juist te benoemen dat de temperatuurvoeler iets mee loopt naarmate het warmer word in huis maar geen 2 graden verschil, meer richting de 6. Gisteren de berging warm gestookt met een elektrisch kacheltje maar dat haalde weinig uit op de temperatuurvoeler, maximaal 17/18 en dan is het in huis 23/25 graden en dat is toch echt te warm. Zou een externe sensor dan een optie zijn ?

• mr_evil08
Winkiller schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:30:
[...]
Ja die gedachte had ik ook en de muur is inderdaad kouder dan een normale binnenmuur maar ik zet de daikin pas aan als de CV het huis al verwarmd heeft tot 20 graden i.v.m. de boven verdieping, alleen beneden warm houden met stroom gedurende de dag. Achter de bewuste muur is een onverwarmde berging, de temperatuur daar is +4. Het is wel juist te benoemen dat de temperatuurvoeler iets mee loopt naarmate het warmer word in huis maar geen 2 graden verschil, meer richting de 6. Gisteren de berging warm gestookt met een elektrisch kacheltje maar dat haalde weinig uit op de temperatuurvoeler, maximaal 17/18 en dan is het in huis 23/25 graden en dat is toch echt te warm. Zou een externe voeler dan een optie zijn ?
Check voor de zekerheid of de doorvoer wel goed luchtdicht is, is nu uitstekend weer voor om te voelen.
Afzuiging in huis hoog met ventilatieroosters/ramen dicht en dan voelen of je een koude luchtstroming voelt aan de buitenkant van je hand..

Neem aan dat de lamellen wel recht staan.
In een hoek geplaatst is ook niet handig voor de regeling(negatief invloed).

En Massa warmstoken duurt wel langer dan wat de CV thermostaat aangeeft, die muur kan nog gewoon koud zijn.
Ik heb geen idee of daar een externe voeler op kan met mijn perfera heb ik vroeger zelf iets gemaakt door een kabel eraan solderen en de gehele printplaat elders plaatsen, dat gaf wel positief invloed.

Blijft aanmodderen, zal nooit perfect worden.

• mr_evil08
@digifun @MotorBeast Oh die evenoude discussie over COP weer.
Is voor elk huis anders en we hebben niet allemaal zelfde leefomstandigheden.

Er is geen standaard, best wel tenenkrommend als men zegt dat 24/7 efficient is, ja wellicht passief huis en altijd thuis zijn echter heel Nederland heeft niet die standaard.

Er is altijd een compromis, bij ons is doorstoken nooit goedkoper, ik betaal mijn energieleveracier in kwh en niet COP, tot hoever nachtverlaging mogelijk verschilt ook weer.

Ik vindt prima als sochtends doordeweeks 18 graden voor die 45 minuten als we naar het werk gaan, de zaak gaat hier met tijdschema aan want dat scheelt een bak energie, we stoken doorgaans 21 tot 22 graden.
(wel getest een maand lang op temperatuur houden, comfortverbetering was niet noemswaardig).

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2025 14:51 ]

• Pietje555
[...]

Geen COP maar SPF. COP is een actuele waarde, SPF is een gemiddelde over een bepaalde tijd.
Mits je niet de hele nacht over de afkoeling doet en je dit 's morgens weer wilt inhalen. De WP moet dan ineens volvermogen, lagere COP. En meer kans op defrosts wat ook weer tot een lagere COP leidt.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

mr_evil08 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:39:
[...]
Check voor de zekerheid of de doorvoer wel goed luchtdicht is, is nu uitstekend weer voor om te voelen.
De buitenmuur is dicht gekit, binnenmuur (achter de binnenunit) was open, daar heb ik nu iets ingepropt.
Even aankijken of dat voldoende resultaat geeft, anders ga ik die doorvoer ook dichtkitten / purren.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:44:
@digifun @MotorBeast Oh die evenoude discussie over COP weer.
Is voor elk huis anders en we hebben niet allemaal zelfde leefomstandigheden.

Er is geen standaard, best wel tenenkrommend als men zegt dat 24/7 efficient is, ja wellicht passief huis en altijd thuis zijn echter heel Nederland heeft niet die standaard.

Er is altijd een compromis, bij ons is doorstoken nooit goedkoper, ik betaal mijn energieleveracier in kwh en niet COP, tot hoever nachtverlaging mogelijk verschilt ook weer.

Ik vindt prima als sochtends doordeweeks 18 graden voor die 45 minuten als we naar het werk gaan, de zaak gaat hier met tijdschema aan want dat scheelt een bak energie, we stoken doorgaans 21 tot 22 graden.
(wel getest een maand lang op temperatuur houden, comfortverbetering was niet noemswaardig).
We hadden het over het niet kunnen verlagen of verhogen van Cop dat dat niet zou kunnen. Dat kan dus wel. Niet over verbruik totaal of comfort. 2 verschillende zaken. NB: die discussie moeten hier maar niet meer voeren.

• MotorBeast
Pietje555 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:52:
[...]

Geen COP maar SPF. COP is een actuele waarde, SPF is een gemiddelde over een bepaalde tijd.
Mits je niet de hele nacht over de afkoeling doet en je dit 's morgens weer wilt inhalen. De WP moet dan ineens volvermogen, lagere COP. En meer kans op defrosts wat ook weer tot een lagere COP leidt.
Dit dus.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:42
[...]

Dat niet alleen, stoken op een heel laag pitje is killing voor de efficiency. Daar heeft iemand hier eens een pdf over gepost.

• Martin7182
[...]

Een beetje WP kun je begrenzen in vermogen. Tot nu toe draaien we hier uitsluitend in stille modus; +/- 33% van maximaal en in optimaal werkgebied. Ontdooien slechts enkele keren per dag.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Martin7182 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:18:
[...]

Dat niet alleen, stoken op een heel laag pitje is killing voor de efficiency. Daar heeft iemand hier eens een pdf over gepost.
Weet je toevallig wie? Ben benieuwd. Wij stoken hier 24/7 zonder nachtverlaging en met een hele maand in de winter laten we zeggen december of januari verbruiken 344 kWh en 492 kWh (warmen 65m2 op). Gas alleen voor douchen en koken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Martin7182
Oekol schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:33:
[...]

Weet je toevallig wie? Ben benieuwd. Wij stoken hier 24/7 zonder nachtverlaging en met een hele maand in de winter laten we zeggen december of januari verbruiken 344 kWh en 492 kWh (warmen 65m2 op). Gas alleen voor douchen en koken.
redbullwaning in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

https://www.nrel.gov/docs/fy23osti/85081.pdf

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Is er in wezen ook een groot verschil tussen je unit op 2/5 laten blazen constant of demand control lager zetten zoals ik veel lees? Kan me niet mega veel boeien want ik vermoed dat we het niet over 100 kWh verschil hebben maar ben wel getriggerd.

Heb volgens mij settings van iemand anders overgenomen ooit hier op 't forum. Sterker nog, standaard 2/5 maar in de nacht om 1 of andere reden zelfs naar 3/5. Denk omdat die dan meer moeite heeft met dezelfde lucht warm krijgen. Maar wij slapen dan natuurlijk... Als ik dan lees dat de 1 zegt dat naxhtverlaging boeiend is en de andere weer 't andere weet je 't al snel niet meer. Vandaar comfort en altijd aan. Ben zelf een koukleum 1e klas.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Martin7182
@Oekol blaassnelheid en compressorsnelheid zijn twee verschillende dingen. Door harder te blazen verlaag je bij gelijk thermisch vermogen de uitgeblazen luchttemperatuur wat ten goede komt aan de efficiency. Er is wel een bovengrens, maar die bereik je waarschijnlijk zelfs met maximale blaassnelheid niet. Het is wel logisch om de unit harder te laten blazen als je zelf niet in de ruimte bent.
Het berperken van de compressorsnelheid (demand control i.g.v. Daikin) komt meestal ook de efficiency ten goede. Behalve wanneer je de unit teveel beperkt omdat dan bepaalde verliezen een relatief groot aandeel krijgen. Vergelijk het met autorijden; een lagere snelheid (minder luchtweerstand) rijdt in principe zuiniger, behalve wanneer je stapvoets gaat rijden.

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Martin7182 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:14:
@Oekol blaassnelheid en compressorsnelheid zijn twee verschillende dingen. Door harder te blazen verlaag je bij gelijk thermisch vermogen de uitgeblazen luchttemperatuur wat ten goede komt aan de efficiency. Er is wel een bovengrens, maar die bereik je waarschijnlijk zelfs met maximale blaassnelheid niet. Het is wel logisch om de unit harder te laten blazen als je zelf niet in de ruimte bent.
Het berperken van de compressorsnelheid (demand control i.g.v. Daikin) komt meestal ook de efficiency ten goede. Behalve wanneer je de unit teveel beperkt omdat dan bepaalde verliezen een relatief groot aandeel krijgen. Vergelijk het met autorijden; een lagere snelheid (minder luchtweerstand) rijdt in principe zuiniger, behalve wanneer je stapvoets gaat rijden.
Helder. Dus dat laatste kan wel degelijk interressant zijn. Dit topic maar eens doorzoeken op een goeie one size fits all setting qua daikin perfera dan. Die natuurlijk niet te vinden is :)

• Jammie
  • Laatst online: 06-12-2025

Jammie

Da's pas lekker!

Sinds 2 jaar heb ik een Daikin Perfera (vloermodel) 5 kW FVXM50A + buitenunit RXM50R waar ik heel tevreden over ben. Maar zoals alle L/L warmtepompen, heeft ook mijn airco moeite bij vriestemperaturen. Ik heb standaard mijn buitenunit op 'Buitenunit Geruisloos' staan. Maar omdat ik deze dagen de temperatuur in mijn woonkamer maar heel moeizaam tot de 20 graden kan krijgen, zelfs met hogere ventilatorsnelheden, denk ik dat het misschien beter is om de setting 'Buitenunit Geruisloos' uit te schakelen. In de help-toelichting in de Onecta-app staat dat de geluidsarme stand (dus de setting 'Buitenunit Geruisloos') van de buitenunit de draaisnelheid van de compressor beperkt. Maar wat betekent dit precies, en hoe heeft dit invloed op de kamertemperatuur die mijn airco bij vriestemperaturen kan leveren?

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:13
Jammie schreef op zondag 23 november 2025 @ 01:55:
Sinds 2 jaar heb ik een Daikin Perfera (vloermodel) 5 kW FVXM50A + buitenunit RXM50R waar ik heel tevreden over ben. Maar zoals alle L/L warmtepompen, heeft ook mijn airco moeite bij vriestemperaturen. Ik heb standaard mijn buitenunit op 'Buitenunit Geruisloos' staan. Maar omdat ik deze dagen de temperatuur in mijn woonkamer maar heel moeizaam tot de 20 graden kan krijgen, zelfs met hogere ventilatorsnelheden, denk ik dat het misschien beter is om de setting 'Buitenunit Geruisloos' uit te schakelen. In de help-toelichting in de Onecta-app staat dat de geluidsarme stand (dus de setting 'Buitenunit Geruisloos') van de buitenunit de draaisnelheid van de compressor beperkt. Maar wat betekent dit precies, en hoe heeft dit invloed op de kamertemperatuur die mijn airco bij vriestemperaturen kan leveren?
L/L (en L/W) warmtepompen hebben geen moeite met een buitentemperatuur onder de 0. Maar onder de +4 graden komen er defrosts voor waarbij er energie uit de woning wordt onttrokken. En de tijd dat hij bezig is met defrost is hij niet je huis aan het verwarmen. Zowel de onttrokken energie als de verloren tijd moeten weer “ingehaald” worden waarbij hij dus harder aan de bak moet.

En bij jou moet hij dat met de handrem erop doen aangezien je hem hebt beperkt met de “stille buitenunit” functie. Compressor beperkt = vermogen beperkt. Dus zou dit uitzetten.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:21
Jammie schreef op zondag 23 november 2025 @ 01:55:
Hoe groot is uw woonkamer en hoe is de isolatie?
Ik heb dezelfde unit die de woonkamer zonder probleem op fluisterstand op temperatuur krijgt (22/23 graden)
Zelfs met vriestemperaturen, enkel als het rond 0 graden is met veel mist. Dan heb ik de indruk dat er meer defrosts zijn.
Ons huis is een jaren 70 huis,half open bebouwing. Het enige waar ik na een paar jaar niet aan uit geraak is of ik vraagbesturing moet zetten. Aan/uit/automatisch.

[ Voor 4% gewijzigd door toxictooms op 23-11-2025 08:08 ]

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:31
[...]

Hier in NL noemen we dat gewoon SCOP. SPF heb ik nog nooit op een datasheet gezien. Waar haal je dat vandaan?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
Ik merk dat mijn LW WP behoorlijk hard moet werken (tot 100% waarna het afzakt en draait op 70% en vervolgens defrost. Stooklijn). Deze staat 24/7 aan.

Vanochtend heb ik beide airco’s aangezet op binnenunit stil omdat ik vind dat het binnenklimaat fijner is met zowel LW als LL aan. We hebben veel glas. Ook vermoed ik dat dit zuiniger is. Ik heb de LW WP begrenst op 70%. Beide airco's draaien op minimaal vermogen.
Zijn er hier eerder toevallig praktijkvoorbeelden of andere die dit op deze manier doen?

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:31
Doesnotcompute schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:24:
[...]

Hier in NL noemen we dat gewoon SCOP. SPF heb ik nog nooit op een datasheet gezien. Waar haal je dat vandaan?
SPF = SeizoensPrestatieFactor of SPF (Seasonal Performance Factor)

[ Voor 6% gewijzigd door khorions op 23-11-2025 11:08 ]

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:05:
Ik merk dat mijn LW WP behoorlijk hard moet werken (tot 100% waarna het afzakt en draait op 70% en vervolgens defrost. Stooklijn). Deze staat 24/7 aan.

Vanochtend heb ik beide airco’s aangezet op binnenunit stil omdat ik vind dat het binnenklimaat fijner is met zowel LW als LL aan. We hebben veel glas. Ook vermoed ik dat dit zuiniger is. Ik heb de LW WP begrenst op 70%. Beide airco's draaien op minimaal vermogen.
Zijn er hier eerder toevallig praktijkvoorbeelden of andere die dit op deze manier doen?
@koevlaas2 Doet dit. Ik zelf heb er geen ervaring mee maar ga het ook niet doen. Ben juist als een kind zo blij dat ik van die luchtstromen en geluid van L/L af ben. Lijkt me voor de regeling wel lastig of moet volledig alleen op WAR gaan draaien (en je stooklijn klopt dan volgens mij ook niet meer) en de thermostaat van je L/W niet meer in laten grijpen. Schat in dat het dan wel snel heel warm wordt in je woonkamer. En L/L strak regelen zal ook niet makkelijk zijn. Dat is al vrij wispelturig zonder L/W.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

nMad schreef op zondag 23 november 2025 @ 06:35:
[...]

L/L (en L/W) warmtepompen hebben geen moeite met een buitentemperatuur onder de 0. Maar onder de +4 graden komen er defrosts voor waarbij er energie uit de woning wordt onttrokken. En de tijd dat hij bezig is met defrost is hij niet je huis aan het verwarmen. Zowel de onttrokken energie als de verloren tijd moeten weer “ingehaald” worden waarbij hij dus harder aan de bak moet.

En bij jou moet hij dat met de handrem erop doen aangezien je hem hebt beperkt met de “stille buitenunit” functie. Compressor beperkt = vermogen beperkt. Dus zou dit uitzetten.
Thanks. Ik ga dit vandaag eens proberen.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

toxictooms schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:07:
[...]

Hoe groot is uw woonkamer en hoe is de isolatie?
Ik heb dezelfde unit die de woonkamer zonder probleem op fluisterstand op temperatuur krijgt (22/23 graden)
Zelfs met vriestemperaturen, enkel als het rond 0 graden is met veel mist. Dan heb ik de indruk dat er meer defrosts zijn.
Ons huis is een jaren 70 huis,half open bebouwing. Het enige waar ik na een paar jaar niet aan uit geraak is of ik vraagbesturing moet zetten. Aan/uit/automatisch.
Ik woon in een jaren 50 huis, dat niet erg goed is geïsoleerd. Ramen zijn simpel dubbel glas, buitengevel (spouw) is niet of nauwelijks geïsoleerd (ik zie in elk geval geen isolatie in de spouw, woon er slechts een paar jaar). Bij temperaturen boven de 10 graden verwarm ik mijn woonkamer ook eenvoudig tot 21 graden op fluisterstand (binnenunit) en quiet mode (buitenunit). Bij vriestemperaturen zoals de afgelopen dagen koelt mijn woonkamer overdag af tot 14 à 15 graden. Ik heb de airco overdag namelijk niet aan. Ik zet hem 's avonds aan vanaf 17.30 tot 22.30 uur. Bij vriestemparaturen wordt de temperatuur in mijn woonkamer in de loop van de avond geleidelijk na plm 2 uur 20 graden, maar niet hoger. Ik heb de buitenunit altijd op quiet mode staan en zet die stand vandaag maar eens uit, zoals @nMad hierboven suggereert. Ik heb verder geen beperkingen aan de airco in de settings.

Mijn situatie: Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/QdMuAFc

Plaatje is om een of andere reden niet zichtbaar, dus nu maar per gewone link: https://imgur.com/QdMuAFc

[ Voor 3% gewijzigd door Jammie op 23-11-2025 14:07 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-01 23:49

Ersus

Zuid-Limburg

Geeft geen beeld, en openen van link via copy alleen een error. Nu wel...... dus opgelost

[ Voor 6% gewijzigd door Ersus op 23-11-2025 14:01 ]

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 13:51
Had trouwens 2 feestjes achter elkaar en dus het hele weekend meerdere logees.

Omdat ik geen oncomfortabele venue wil presenteren nu wel 24/7 op 20°C gestookt. Dan zie je het verschil, dan gebruik ik bijna 35kWh/dag aan stroom met de airco.

Energielabel was ook 244kWh/m2/jr. Alleen plat dak en vloer zijn beter geïsoleerd, de muren enz nog niet. Dan zie je wat dat doet.

Met Ad hoc stoken en iets koudere vloer etc stook ik nog niet de helft weg :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• workzone
STIMPPYYY schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:05:

Ik heb dit geautomatiseerd. Wanneer mijn LW WP gedurende langere tijd op 85% vermogen draait en de buitentemperatuur onder de 5''C zakt, wordt automatisch een minisplit ingeschakeld. Zodra het vermogen van de LW WP vervolgens langere tijd onder de 75% komt, schakelt de minisplit weer uit.

Op deze manier warmt de woonkamer na de nachtverlaging sneller op en heb ik bovendien aanzienlijk minder defrost-cycli. Daarnaast lijkt het ook efficiënter te werken door de extra verwarmde luchtstroom die de ventilator van de minisplit creëert.

De minisplit hoeft met deze methode niet vaak te helpen, waardoor het comfort ook nog hoog blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door workzone op 23-11-2025 14:16 ]

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• por200
Martin7182 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:14:
Thx, mijn eerste indrukken onderschrijven dit wel. Maar ik moet mijn app verbruik wel nog controleren met een P1 meter FYI.

• por200
workzone schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:12:
[...]

Ik heb dit geautomatiseerd. Wanneer mijn LW WP gedurende langere tijd op 85% vermogen draait en de buitentemperatuur onder de 5''C zakt, wordt automatisch een minisplit ingeschakeld. Zodra het vermogen van de LW WP vervolgens langere tijd onder de 75% komt, schakelt de minisplit weer uit.

Op deze manier warmt de woonkamer na de nachtverlaging sneller op en heb ik bovendien aanzienlijk minder defrost-cycli. Daarnaast lijkt het ook efficiënter te werken door de extra verwarmde luchtstroom die de ventilator van de minisplit creëert.

De minisplit hoeft met deze methode niet vaak te helpen, waardoor het comfort ook nog hoog blijft.
Mag ik vragen hoe je dit hebt ingesteld? En voor welke set-up?

• workzone
por200 schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:08:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit hebt ingesteld? En voor welke set-up?
Ik stuur alles zelf aan via een Homeassistant automation, de LW WP stuur ik aan op vermogen met een cascading pid controller. (room temp + watertemp + baseline buiten temp)

Het aanzetten van de LL WP gaat op buiten temperatuur en benodigd vermogen van de LW WP. (>85% >15mi->On | <75% >15min->off)

Kan zijn dat ik hier nog meer voorwaarden aan ga koppelen, bv luchtvochtigheid, om zoveel mogelijk defrosts te vermijden.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

@barta123 35kWh is wel fors maar zoals je al aangeeft zeker afhankelijk van de bouwschil isolatie.

Als je van binnenuit je huis gaat isoleren hou dan wel met zoiets als waterdampdiffusie rekening.
Misschien kun je AI dat als hint meegeven in je vragen en krijg je er wat uitleg over.

In het bos ruikt het soms muf in de seizoensovergangen, het risico dat het dan na jaren ook zo ruikt in je huis is aanzienlijk. Natuurlijk niet erg als je toch niet veel bezoek krijgt en zelf niet veel thuis bent. Thermisch is het in ieder geval een strak plan voor de gezondheid wellicht niet, maar ook daar weet AI wel raad mee.

Zou ik hier op het stroomtellertje kijken dan lust de 'inruil' Fujitsu 14KBTA buitenunit ook het nodige aan kWh's. Omdat ik regelmatig Daikin Multisplit units plaats en deze, vergeleken met andere merken, zo rustig loopt, heb ik de Fujitsu Multi vervangen voor een Daikin Multi+ die ook een warm tapwater tank kan verdragen.

** De vraagbesturing op 40% ingesteld, leverde met twee 42er Perfera's, een vermogensvraag van rond de 490-510W elektrisch, wat resulteert in een verbruik van 12kWh per dag. Al stel je 30c in als wens temperatuur, de vraagbesturing is bepalend, dan blijft het vermogen hetzelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door Ersus op 23-11-2025 16:00 . Reden: ** aanvulling ]

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:34:
[...]
En L/L strak regelen zal ook niet makkelijk zijn. Dat is al vrij wispelturig zonder L/W.
Jawel hoor, met vraagbesturing is 'strak' wel een optie.

• MotorBeast
Ersus schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:27:
[...]

Jawel hoor, met vraagbesturing is 'strak' wel een optie.
Ik had het over binnentemperatuur regeling. Niet over compressorregeling. Voeler blijft nu eenmaal boven in de binnenunit zitten tegen het plafond en meten. Compressor liep hier altijd gewoon strak. Ook op auto. Geen centje pijn.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 23-11-2025 16:44 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:42:
[...]

Ik had het over binnentemperatuur regeling. Niet over compressorregeling. Voeler blijft nu eenmaal boven in de binnenunit zitten tegen het plafond en meten. Compressor liep hier altijd gewoon strak. Ook op auto. Geen centje pijn.
Ook bij anderen in huis kan het met vraagbesturing strak.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

@toxictooms @nMad Wow, een wereld van verschil! Het was inderdaad de quiet mode voor de buitenunit die het vermogen afkneep, zoals ik al voorzichtig vermoedde. Maar ik wist niet dat het verschil bij vriestemperaturen zó groot zou zijn. Vanavond heb ik de quiet mode uitgeschakeld onder bijna dezelfde weersomstandigheden als de afgelopen 2 dagen. En ineens haalde mijn Daikin Perfera (vloermodel) 5 kW FVXM50A + buitenunit RXM50R fluitend de 21 graden binnentemperatuur, en zelfs nog warmer. En inderdaad @toxictooms , zelfs op fluisterstand (binnenunit) zoals jij zei. Het is natuurlijk dom dat ik er niet eerder aan dacht om die functie uit te schakelen, maar goed. In elk geval is het een hele geruststelling, omdat ik vreesde dat ik bij nog lagere buitentemperaturen in de kou zou zitten. Gelukkig is dit apparaat écht zo goed als ik dacht toen ik hem kocht. Echt genieten nu!

[edit] Wat me ook opviel is dat de uitblaastemperatuur van de binnenunit nu aanzienlijk warmer is dan bij de quiet mode. Logisch misschien, omdat de compressor door de quiet mode wordt afgeknepen. Maar toch verbaasde het me hoe groot dat verschil is. Duidelijk voelbaar, en dus ook een reden waarom het in mijn woonkamer zo moeizaam warm werd.

[ Voor 16% gewijzigd door Jammie op 24-11-2025 01:21 ]

• toxictooms
Jammie schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:27:
@toxictooms @nMad Wow, een wereld van verschil! Het was inderdaad de quiet mode voor de buitenunit die het vermogen afkneep, zoals ik al voorzichtig vermoedde. Maar ik wist niet dat het verschil bij vriestemperaturen zó groot zou zijn. Vanavond heb ik de quiet mode uitgeschakeld onder bijna dezelfde weersomstandigheden als de afgelopen 2 dagen. En ineens haalde mijn Daikin Perfera (vloermodel) 5 kW FVXM50A + buitenunit RXM50R fluitend de 21 graden binnentemperatuur, en zelfs nog warmer. En inderdaad @toxictooms , zelfs op fluisterstand (binnenunit) zoals jij zei. Het is natuurlijk dom dat ik er niet eerder aan dacht om die functie uit te schakelen, maar goed. In elk geval is het een hele geruststelling, omdat ik vreesde dat ik bij nog lagere buitentemperaturen in de kou zou zitten. Gelukkig is dit apparaat écht zo goed als ik dacht toen ik hem kocht. Echt genieten nu!
Bij temperaturen rond of lager dan 2 graden laten we hier de unit 24/7 draaien .'s nachts verlagen we de temperatuur wel. Werkt hier al een paar jaar perfect op die manier. Vraagbesturing staat op automatisch maar ik weet nog altijd niet wat het juist doet en welke invloed het heeft op de werking van mijn toestel.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

toxictooms schreef op zondag 23 november 2025 @ 23:07:
[...]
Bij temperaturen rond of lager dan 2 graden laten we hier de unit 24/7 draaien .'s nachts verlagen we de temperatuur wel. Werkt hier al een paar jaar perfect op die manier. Vraagbesturing staat op automatisch maar ik weet nog altijd niet wat het juist doet en welke invloed het heeft op de werking van mijn toestel.
Ga ik ook nog een keer mee experimenteren. Bedankt in elk geval voor je reactie dat jij dezelfde unit hebt. Dat gaf mij het idee dat ik misschien iets niet goed deed. En dat klopt. ;)

• barta123
Ersus schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:56:
@barta123 35kWh is wel fors maar zoals je al aangeeft zeker afhankelijk van de bouwschil isolatie.

Als je van binnenuit je huis gaat isoleren hou dan wel met zoiets als waterdampdiffusie rekening.
Misschien kun je AI dat als hint meegeven in je vragen en krijg je er wat uitleg over.

In het bos ruikt het soms muf in de seizoensovergangen, het risico dat het dan na jaren ook zo ruikt in je huis is aanzienlijk. Natuurlijk niet erg als je toch niet veel bezoek krijgt en zelf niet veel thuis bent. Thermisch is het in ieder geval een strak plan voor de gezondheid wellicht niet, maar ook daar weet AI wel raad mee.

Zou ik hier op het stroomtellertje kijken dan lust de 'inruil' Fujitsu 14KBTA buitenunit ook het nodige aan kWh's. Omdat ik regelmatig Daikin Multisplit units plaats en deze, vergeleken met andere merken, zo rustig loopt, heb ik de Fujitsu Multi vervangen voor een Daikin Multi+ die ook een warm tapwater tank kan verdragen.

** De vraagbesturing op 40% ingesteld, leverde met twee 42er Perfera's, een vermogensvraag van rond de 490-510W elektrisch, wat resulteert in een verbruik van 12kWh per dag. Al stel je 30c in als wens temperatuur, de vraagbesturing is bepalend, dan blijft het vermogen hetzelfde.
In die 2 dagen stoken heb ik uiteindelijk demand control op 90% gezet en 24/7 op 20°C gedraaid, heerlijk. Maar wel 60kWh verbruikt.

Niet heel gek, want 60*3,5=210kWh. Op zulke dagen zou ik met 14/7 op 15°C stoken ook al 10m3 gas verbruiken. Dus in 2 dagen 20m3 = 200kWh warmte.

Bijzonder tevreden over mijn opstelling met de 3MXM68, ik gaf er eerder al lof over, maar ik denk dat zoals ik hem heb (met 2 units die gewoon flink warmte kunnen en mogen afgeven) heb je helemaal geen last van pendelgedrag.

En ik liet de ventilator gewoon op stand 1 draaien in een woonkamer van ca. 55m2, ca. 120m3. En de warmte was mooi verdeeld (ik heb wel voor en achter rolluiken, dat scheelt ook. En die waren niet veel uren open, want de dagen zijn maar kort :o

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• mr_evil08
@Jammie Quiet mode moet je niet gebruiken dat kost ook rendement.
Als je wil knijpen met Daikin gebruik dan vraagbesturing en zet die op 70%(demand control in Engels).

• Tommie12
  • Laatst online: 11:04
Sinds een paar dagen komt er enkel een lauw luchtje uit onze binnenunits.
Ik meet even met een IR thermometer in de uitblaasopening en krijg niet meer dan 24-26 graden...

In de zomer was er al eens een lek en hebben ze moeten bij vullen, en nu lijkt al weer hetzelfde aan de hand...

Zal maar eens bellen naar de installateur...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• toxictooms
mr_evil08 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:44:
@Jammie Quiet mode moet je niet gebruiken dat kost ook rendement.
Als je wil knijpen met Daikin gebruik dan vraagbesturing en zet die op 70%(demand control in Engels).
Hier staat de unit bijna altijd op quiet stand te draaien. Ik kan het hier zonder probleem opwarmen naar 22/23 of hoger als ik wil. Nog geen enkel probleem geweest.

• Martin7182
Wat is bij Daikin eigenlijk het verschil tussen stille modus en vraagbesturing? MHI kent alleen stille modus en dat lijkt heel efficiënt. Amper dichtvriezen ook, onze unit heeft de afgelopen dagen maar een paar keer hoeven ontdooien.

• mr_evil08
Martin7182 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:28:
Wat is bij Daikin eigenlijk het verschil tussen stille modus en vraagbesturing? MHI kent alleen stille modus en dat lijkt heel efficiënt. Amper dichtvriezen ook, onze unit heeft de afgelopen dagen maar een paar keer hoeven ontdooien.
Stille modus knijp je ook de buitenunit ventilator, vraagbesturing alleen de compressor ofwel maximaal vermogen, knijpen van de ventilator kost COP.

Bij Daikin heb je buitenunit stil en binnenunit stil, binnenunit stil begrijp ik waarom mensen dat gebruiken, buitenunit stil doe je enkel bij werkelijk overlast van de buitenunit.

• barta123
Martin7182 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:28:
Demand control (vraag besturing) kan je op elk percentage instellen.

80% is dus 80% van het max vermogen, 40% idem, met 40% komt ie niet boven 1000W ofzo uit bij mij. Stille modus laat de buitenunit zachter draaien maar niet zo specifiek.

Voor grote multi splits is een harde limiet beter, dan kan je hem gewoon heel de dag op hetzelfde vermogen laten draaien. Het zou fijn zijn als de regelsofrware daar zelf beter in was, maar dat zit er nog niet per se in bij deze generatie. Verder werkt het wel als een trein.

FYI: Mijn unit in de bovenverdieping hoeft niet heel veel te stoken, als het daar 17 graden is is het prima (je wilt niet in een warme slaapkamer slapen in de winter. En zelfs met de deuren dicht in de nacht koelt het nauwelijks af.

Maar zonder vraagbesturing (je hebt ook de optie 'automatisch') gaat de buitenunit steeds gruwelijk optoeren als de unit boven aan gaat (die gaat wel vaak aan-uit). Die beneden stookt wel door. Met vraagbesturing aan, doet de inverter niet veel meer dan 100-200W erbij, beneden wordt de lucht dan iets minder warm, maar dat maakt niet uit. Uiteindelijk merk je daar niks van. In het tussenseizoen wel als je buitenunit denkt dat hij op 2000W moet gaan draaien, terwijl je dan ineens 10kW warmte weg moet, dan gaat hij pendelen. Daar is het dus heel handig voor.

Waarom je dat met een single split zou doen? Geen idee, lijkt me niet nodig. Daar is dat regelgedrag vaak wel wat beter. Ik zou er voor geen geld meerdere moeten hebben overigens, die multi split werkt als een trein. Die kan als het echt koud is volgens mij ook meer warmte in 1 unit stuwen dan een single split kan, zonder buiten dicht te vriezen. (je hebt immers meer verdamper oppervlak) :)

[ Voor 40% gewijzigd door barta123 op 24-11-2025 10:46 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
mr_evil08 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:33:
[...]

Stille modus knijp je ook de buitenunit ventilator, vraagbesturing alleen de compressor ofwel maximaal vermogen, knijpen van de ventilator kost COP.

Bij Daikin heb je buitenunit stil en binnenunit stil, binnenunit stil begrijp ik waarom mensen dat gebruiken, buitenunit stil doe je enkel bij werkelijk overlast van de buitenunit.
Kost binnenunit stil dan ook COP. Had eigenlijk verwacht dat binnenunit stil het vermogen minimaliseert. Kan ik bij de Daikin ergens niet instellen draai op minimaal modulerend vermogen in de app?

• barta123
Tommie12 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:52:
Sinds een paar dagen komt er enkel een lauw luchtje uit onze binnenunits.
Ik meet even met een IR thermometer in de uitblaasopening en krijg niet meer dan 24-26 graden...

In de zomer was er al eens een lek en hebben ze moeten bij vullen, en nu lijkt al weer hetzelfde aan de hand...

Zal maar eens bellen naar de installateur...
Maar een lekkage, is die ook gerepareerd? Want als hij dat zo doet als garages dat bij auto's doen is het gewoon een milieudelict. Bij een lekkage moet je niet vullen en weer wegrijden. Want uiteraard ben je het dan weer kwijt binnen no time :+

• Tommie12
  • Laatst online: 11:04
barta123 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:39:
[...]

Maar een lekkage, is die ook gerepareerd? Want als hij dat zo doet als garages dat bij auto's doen is het gewoon een milieudelict. Bij een lekkage moet je niet vullen en weer wegrijden. Want uiteraard ben je het dan weer kwijt binnen no time :+
Ja, ze beweerden dat ze het lek gevonden hadden en hersteld hadden.
Maar dat betwijfel ik nu wel een beetje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• mr_evil08
STIMPPYYY schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:53:
[...]

Kost binnenunit stil dan ook COP. Had eigenlijk verwacht dat binnenunit stil het vermogen minimaliseert. Kan ik bij de Daikin ergens niet instellen draai op minimaal modulerend vermogen in de app?
Kost ook COP want de temperatuur van de wisselaar gaat omhoog, nu zal dat in praktijk minder waarneembaar zijn want je gaat indirect meer lokaal verwarmen en krijgt groter temperatuurverschillen in de kamer.

• por200
Mijn bevindingen aangaande vraagbesturing en ventilatorstand (binnenunit) en verbruik/thermische output.

Wij hebben recent een perfera 2MXM50A buitenunit met FTXM35R (hal 1e verdieping) + FTXM25R (centraal op zolder) binnenunits laten plaatsen.
Condities:
1. Buitenunit op plat dak op 9 mtr hoogte. Plat dak vangt veel wind en heeft 12mm water op dak staan. Onderkant unit 180mm hierboven. Buitenkabel (geen armaflex wel extra ingetapt) ongeveer 1,5mtr en binnenkabels ongeveer 7 en 11 meter.
2. Door verbouwing veel nog open en nog geen sprake van compartimenten dus 3.5kw unit kan vrij uit zijn warmte kwijt. zolder unit nog niet nodig gehad. Wij leven nu op 1e verdieping. Koken nog wel op BG.
Vandaag 5-6 graden buitentemp bij buitenunit. Geen warmte van BG naar 1e of zolder, aldaar zeer koud (10 graden).

Instelling:
24 graden voor 3.5 unit en temp binnen is dan ongeveer 23 (app temp, werkelijkheid lager). Vraagbesturing 50%.
1. Bij ventilatorstand automatisch draait binnenunit op ongeveer standje 3. Het uurverbruik was 0,6kWh bij een thermische output van ongeveer 2,8kWh.
2. Ventilatorstand op binnenunit stil: uurverbruik opnieuw 0,6 kWh, maar thermische output slechts 2,3 kWh.

Tussenconclusie Vraagbesturing laag en ventilator binnenunit op automatisch geeft beste COP en ook gevoelsmatig beste efficientie voor genoeg warmte binnen.

Bij lagere temperaturen (2 graden of lager) daalt COP aanzienlijk naar ongeveer 3,6 en produceert buitenunit te weinig warmte (vergelijkbaar met lage ventilatorstand). Bij 2 graden en lichte sneeuw gisteren de vraagbesturing op 65-70% gaf ruim voldoende warmte. COP stijgt aanzienlijk als buitentemperatuur naar 4 of hoger gaat (vrijwel meteen naar 4,6 tot 5,1). Let op: of dit daadwerkelijke COP prestaties zijn weet ik niet en doet er ook niet direct toe omdat het vooral om de vergelijking gaat. Van 2 graden buiten met cop 3,6 naar 5 graden buiten en cop 5,1 is vooral opmerkelijk en bevestigd vooral dat hier ( >2gr.) Daikin sterk is, waar MHI bij lagere temp sterker is. Wij wonen op 5km van de kust in Noord-Holland --> Daikin waarschijnlijk meest logische keus.

Verder nog even leuk te vermelden dat de 1e verdieping en de zolder tezamen ongeveer 500m3 groot zijn, die nu dus hoofdzakelijk aangenaam worden gehouden door 1 binnenunit van 3.5kw. Ter vergelijking, de weken hiervoor hadden wij afwisselend een 4kw petroleumkachel (zibro lc-140 FYI) en een 2kw elektrisch kacheltje met blaasventilator. Deze konden echt veel minder warmte produceren in vergelijking met de 3.5kw. En dit gedeelte is weliswaar nieuw en goed geisoleerd, maar heeft echt nog wel een paar luchtlekken.
Algemeen dus zeer onder de indruk van de airco.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-01 19:15
Een interesse vraag. Ik lees ook geregeld dat mensen met MHI silent mode veel gebruiken. Ook met dit weer. Maar waarom? Omdat jullie overcapaciteit hebben en pendelen tegen gaan?
Ik heb nog nooit silent mode gebruikt, vandaar de vraag

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• barta123
barta123 schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:09:
Had trouwens 2 feestjes achter elkaar en dus het hele weekend meerdere logees.

Omdat ik geen oncomfortabele venue wil presenteren nu wel 24/7 op 20°C gestookt. Dan zie je het verschil, dan gebruik ik bijna 35kWh/dag aan stroom met de airco.

Energielabel was ook 244kWh/m2/jr. Alleen plat dak en vloer zijn beter geïsoleerd, de muren enz nog niet. Dan zie je wat dat doet.

Met Ad hoc stoken en iets koudere vloer etc stook ik nog niet de helft weg :)
En dit was dus eigenlijk bij het meest lastige weer voor mogelijk, tussen de 0 en -2°C met regen en sneeuw. Dus toch goed!

• Martin7182
KoningPaulus schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:40:
Een interesse vraag. Ik lees ook geregeld dat mensen met MHI silent mode veel gebruiken. Ook met dit weer. Maar waarom? Omdat jullie overcapaciteit hebben en pendelen tegen gaan?
Dat doen we hier met name om rustig op te warmen i.v.m. adhoc stoken. Anders zou de unit bij het aanzetten 's ochtends gelijk volle bak gaan draaien wat niet heel efficiënt is. In normale modus zou ik een lagere temperatuur moeten instellen en telkens een halve graad verhogen (daar ben ik te lui voor). Daarnaast vriest de buitenunit nauwelijks dicht in stille modus. Pas als het echt koud wordt gaat hier de stille modus eraf. Dan is dichtvriezen ook minder aan de orde omdat droge vrieslucht nog amper water bevat.
Eigenlijk wil ik de airco helemaal niet sturen op doeltemperatuur, maar op vermogen. Met stille modus is het vermogen maximaal ongeveer 25 %. Het liefst had ik een 10-standen draaiknop. Hij staat nu dus op standje 2,5 (met 25 °C ingesteld) :)

[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 24-11-2025 14:15 ]

• barta123
Martin7182 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:05:
[...]

Dat doen we hier met name om rustig op te warmen i.v.m. adhoc stoken. Anders zou de unit bij het aanzetten 's ochtends gelijk volle bak gaan draaien wat niet heel efficiënt is. In normale modus zou ik een lagere temperatuur moeten instellen en telkens een halve graad verhogen (daar ben ik te lui voor). Daarnaast vriest de buitenunit nauwelijks dicht in stille modus. Pas als het echt koud wordt gaat hier de stille modus eraf. Dan is dichtvriezen ook minder aan de orde omdat droge vrieslucht nog amper water bevat.
Eigenlijk wil ik de airco helemaal niet sturen op doeltemperatuur, maar op vermogen. Met stille modus is het vermogen maximaal ongeveer 25 %. Het liefst had ik een 10-standen draaiknop. Hij staat nu dus op standje 2,5 (met 25 °C ingesteld) :)
Same, zo doe ik dat ook, het vermogen knijpen. Hij hoeft niet 2,5kW(*COP) te leveren en snel op temperatuur te zijn. Ik zet hem op afstand ergens op het warmst v.d dag aan, en later in de avond gaat hij uit. Dan is het perfect aangenaam in huis tot de volgende ochtend als ik weer weg ga :)

• mr_evil08
KoningPaulus schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:40:
Is de regeling hoe warmtepompen werken, CV warmtepomp heeft daar ook een kwaaltje van om te moeten racen naar de vraag watertemperatuur.

Om die reden wordt hier ook altijd gestart met fluisterbedrijf de eerste 20 minuten daarna is het hele CV systeem goed warm en wordt fluisterbedrijf opgeheven waardoor die niet meer naar vollast gaat(gaat via planner hoef er niks aan te doen).

Bij L/L Wp van de Daikin was dat ook zo daar kon ik het oplossen met vraagbesturing.

Die siltent mode/fluisterbedrijf zo min mogelijk gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 24-11-2025 16:49 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-01 19:15
Thanks voor de reacties. Ik gebruik de mhi app alleen icm schemas. Daardoor ook geen silent mode onder de knoppen

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:37
Ik vermoed dat er ergens iets fout gaat in mijn FBA60 met RZAG60B.
Zie de grafiek.
Even voor 1600 is een defrost.
Maar als je kijkt naar de golf patroon in vermogen en de uitblaas temperatuur (bruin). Dan lijkt er iets fout te gaan met de regeling. Het vermogen neemt toe maar de temperatuur neemt af. En dit herhaalt zich iedere 50 minuten. Omdat de flow constant is 750m3/uur kan ik de min en max cop berekenen.
dT 2.2 graden Cop 1.78
dT 4.2 graden Cop 3.39
Waarom blijft de warmtepomp niet gewoon op max cop draaien.
Ik heb geen idee maar Chatgpt Denkt dit:
Conclusie
De 50-minuten cyclus wijst op een interne routine van de unit
De oorzaak ligt waarschijnlijk in:

Koelmiddelhoeveelheid niet optimaal → routine duurt langer en veroorzaakt merkbare schommelingen.
Leidinglengte buiten specificatie → dynamiek klopt niet met fabrieksinstellingen.
Sensorfeedback niet representatief → regelaar denkt dat superheat niet klopt.
Zou dat kunnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2m6GyqWwe5_e03t7lgIK9U-5j0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LPuTCdmbJJeSn1NoMKoSwtSP.png?f=fotoalbum_large

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-01 13:02
Nu hebben wij al een aantal jaren een airco hangen waarmee we in de winter maanden ook verwarmen wat opzich best goed gaat
Alleen hebben we het probleem dat de warmte zich tegen het plafond verzameld waardoor de binnenunit denkt dat de temperatuur bereikt is en minder vermogen af gaat geven
De temperatuur aan de grond is dan echter net onder het aangename niveau
Het beste zou een plafond ventilator zijn om wat meer circulatie te krijgen, maar wij vinden dat niet mooi
Hebben jullie misschien een idee over hoe ik de ruimte wat meer egaal warm kan krijgen?

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:03
creon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:21:
Nu hebben wij al een aantal jaren een airco hangen waarmee we in de winter maanden ook verwarmen wat opzich best goed gaat
Alleen hebben we het probleem dat de warmte zich tegen het plafond verzameld waardoor de binnenunit denkt dat de temperatuur bereikt is en minder vermogen af gaat geven
Het beste zou een plafond ventilator zijn om wat meer circulatie te krijgen, maar wij vinden dat niet mooi
Hebben jullie misschien een idee over hoe ik de ruimte wat meer egaal warm kan krijgen?
Volgens mij heeft @w00key goede ervaringen met een vloerventilator.

• Martin7182
Met een hogere ventilatorstand en de lamellen schuin naar beneden (niet te schuin). Maar waarom wil je dat het egaal warm wordt? Zonder plafondventilator wordt bovenin altijd warmer, onafhankelijk van de soort verwarming. Je kunt ook gewoon de temperatuur een graadje hoger instellen of een externe sensor gebruiken.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:12
Ik gebruik een vloerventilator maar zet hem ook gewoon hoger. Als het bij het plafond 2 graden warmer moet zijn om bij de vloer ook lekker warm te maken, so be it. Het raakt niet kwijt, is een mooie betonnen warmtebuffer.

Hij staat hier op 23°C, ventilator zachtjes, compleet omhoog gericht. Nul tocht, geen geluid, wel lekker warm en goed egaal verdeeld.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:03
w00key schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:46:
[...]

Ik gebruik een vloerventilator maar zet hem ook gewoon hoger. Als het bij het plafond 2 graden warmer moet zijn om bij de vloer ook lekker warm te maken, so be it. Het raakt niet kwijt, is een mooie betonnen warmtebuffer.

Hij staat hier op 23°C, ventilator zachtjes, compleet omhoog gericht. Nul tocht, geen geluid, wel lekker warm en goed egaal verdeeld.
Ventilator omhoog gericht ? En airco ook ?
Staat de ventilator bij jou vlak bij de airco ?

Ik heb net deze besteld ( aanbieding ) : uitvoering: Iris Ohyama HM23 WOOZOO - Zwart

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:12
pjotter1965 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:42:
[...]

Ventilator omhoog gericht ? En airco ook ?
Staat de ventilator bij jou vlak bij de airco ?

Ik heb net deze besteld ( aanbieding ) : uitvoering: Iris Ohyama HM23 WOOZOO - Zwart
Klopt, die voert dan lucht van de vloer naar boven. Maar kijk even of je die nodig hebt en hoe vaak, je kan hem slim maken met een €10 Ikea stopcontact.

Ik laat het vooral draaien als we allemaal weg zijn.

• mr_evil08
Een plafondventilator is stiller en heeft een winterstand dan een klein ventilatortje ergens neerzetten.

[ Voor 127% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2025 12:29 ]

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:01
Ik ben zelf ook aan het kijken om mijn woning volledig te verwarmen met airco. Heb de Daikin perfera op het oog momenteel alleen weet ik niet zo zeker of ik moet gaan werken met 2 buitenunits wil het liefst gewoon een multisplit systeem met 1 buitenunit en 2 binnenunits. Het is ook een kleine woning (48m² vloeroppervlak).
Alleen dan wordt de leiding naar de unit in slaapkamer erg lang.
Met rood aangegeven waar de binnenunits moeten komen en met blauw waar de buitenunit gaat staan.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Wil het liefst niet over het dak gaan werken...

Of ik zou de binnenunit in de slaapkamer kunnen laten varen en met een zwaardere (5kw) in de woonkamer de hele woning verwarmen? Ben alleen bang dat dat niet heel efficiënt gaat werken of dat de warmte blijft hangen. Woning is wel goed geïsoleerd (nieuwbouw) met wtw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UMWjg8s4jyVgCYXV4zD6m_okDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcqzXRQ2Ur3hfAkZNhUPkqNR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door masterrobo op 26-11-2025 15:44 ]

• por200
masterrobo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:37:
Ik ben zelf ook aan het kijken om mijn woning volledig te verwarmen met airco. Heb de Daikin perfera op het oog momenteel alleen weet ik niet zo zeker of ik moet gaan werken met 2 buitenunits wil het liefst gewoon een multisplit systeem met 1 buitenunit en 2 binnenunits. Het is ook een kleine woning (48m² vloeroppervlak).
Alleen dan wordt de leiding naar de unit in slaapkamer erg lang.
Met rood aangegeven waar de binnenunits moeten komen en met blauw waar de buitenunit gaat staan.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Wil het liefst niet over het dak gaan werken...

Of ik zou de binnenunit in de slaapkamer kunnen laten varen en met een zwaardere (5kw) in de woonkamer de hele woning verwarmen? Ben alleen bang dat dat niet heel efficiënt gaat werken of dat de warmte blijft hangen. Woning is wel goed geïsoleerd (nieuwbouw) met wtw.

[Afbeelding]
Ik denk dat 5kw veel te veel is. Als ik zie wat mijn 3.5kw perfera allemaal produceert.
Verder lastig adviseren omdat je slaapkamerdeur bij keuken zit. Ga je met één unit stoken, krijg je keukenlucht in je slaapkamer maar 2 lijkt mij overkill. Ik vind het met onze enkele best knap hoeveel warmte er nog in andere kamers komt, dus als je keuken nauwelijks gebruikt, danwel met koken slaapkamerdeur altijd dicht houd, zou ik het met 1 x 2.5kw proberen.

En bij je werkplek een infraroodpaneeltje ? Dat vind ik zelf nog altijd fijn bij thuiswerken
Pagina: 1 ... 156 ... 163 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic