Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 154 155 Laatste
Acties:

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:08:
Ik zie dat het 'standby' verbruik van mijn Daikin Perfera multi split (2 binnen units) 100W per unit per dag is.
Mijn single-split zie ik 0 verbruik in de app. ChatGPT al gevraagd, maar twijfel over het antwoord. Is dit normaal gedrag van multi-split?
100w continu? Dus 2.4kWh per dag? Dan gaat er iets niet helemaal goed.

Als je 0,1kWh per dag bedoelt, dit is een normaal stand-by verbruik

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:17
luckremers schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:26:
[...]

100w continu? Dus 2.4kWh per dag? Dan gaat er iets niet helemaal goed.

Als je 0,1kWh per dag bedoelt, dit is een normaal stand-by verbruik
Inderdaad 0.1kWh per dag. Maar weet je ook de reden waarom mijn single split dit niet doet?

GPT zegt:
Type Sluipverbruik (typisch) Oorzaak
Single split 1–10 W Minimale standby-elektronica
Multisplit 50–150 W Crankcase heater + communicatie-elektronica

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:43
Voor andere merken weet ik het niet maar onze mhi multisplit heeft een stand by verbruik van 8 tot 9W.

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_iddE44lsozTXF0nyH8kMQCnFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh2xx6AYlQdNzuAiLdXvSCg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlL_UATI5xSU3cTLS72mO5A7xaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLHj5E9LBwxS709cSpWLn75J.jpg?f=fotoalbum_large

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:22
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:09:
[...]

Volgens chatgpt zijn het ook andere zaken. Het is raar want mijn single split heeft ook wifi. Daar is toch echt het gerapporteerde verbuik 0
Dat is te wijten aan een onnauwkeurige meting en/of afronding. Een apparaat dat continue luistert, heeft altijd een verbruik groter dan 0.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:37:
[...]

Inderdaad 0.1kWh per dag. Maar weet je ook de reden waarom mijn single split dit niet doet?

GPT zegt:
Type Sluipverbruik (typisch) Oorzaak
Single split 1–10 W Minimale standby-elektronica
Multisplit 50–150 W Crankcase heater + communicatie-elektronica
Maar, hoe meet je? kWh-meter, slimme stekker...? Die kunnen natuurlijk defect zijn he. Zijn ze van hetzelfde merk? Als het stekkers zijn, wat gebeurt er als je ze omwisselt?

• STIMPPYYY
Gramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:03:
[...]

Maar, hoe meet je? kWh-meter, slimme stekker...? Die kunnen natuurlijk defect zijn he. Zijn ze van hetzelfde merk? Als het stekkers zijn, wat gebeurt er als je ze omwisselt?
Wat de app laat zien, dat het is het enige :). Dan vind ik wel iets van die onnauwkeurigheid in de app eigenlijk. Maar er kan inderdaad best een soort threshold opzitten waardoor dit wegvalt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:03
Is normaal, dat is met name het verbruik van wifi-module. Bij een singlesplit zie ik 2-3W en bij een triplesplit zo'n 8W zoals @Sjamo

Gemeten met een externe HomeWizard kWh-meter (MID-gecertificeerd).

• STIMPPYYY
ThinkPad schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:45:
Is normaal, dat is met name het verbruik van wifi-module. Bij een singlesplit zie ik 2-3W en bij een triplesplit zo'n 8W zoals @Sjamo

Thanks, bij mij is het dus per unit 100w per dag. Dus 2 units op 1 multisplit = 200w standby verbruik.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:43
ThinkPad schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:45:

Voor wat het waard is, met het plaatsen van wifi-modules in 2 van onze units is het stand-by verbruik van de unit zo'n 2W omhoog gegaan. Daarvoor was het verbruik ongeveer 6 à 7W.
Hier lijkt het wifi-gebeuren dus betrekkelijk weinig impact op het verbruik te hebben.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:22
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:50:
[...]

Thanks, bij mij is het dus per unit 100w per dag. Dus 2 units op 1 multisplit = 200w standby verbruik.
"100w per dag" is een onjuiste uitdrukking. Vermogen druk je uit in W, energie(verbruik) in Wh of kWh.
Ik vermoed dat je bedoelt 100 Wh verbruik per dag, oftewel 100 Wh / 24 h = 4.17 W opgenomen vermogen. En 200 Wh verbruik per dag, oftewel 200 Wh / 24 h = 8.33 W opgenomen vermogen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:09:
[...]

Volgens chatgpt zijn het ook andere zaken. Het is raar want mijn single split heeft ook wifi. Daar is toch echt het gerapporteerde verbuik 0
Mijn oude Daikin Perfera single split registreerd ook gewoon (sluip)verbruik, iets van 0,1kwh per dag, is logisch natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2025 15:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:31
Ik heb een vraag over het bleed gedrag bij een multisplit airco.

Ik heb voor bg en 1e een multisplit. Het zijn toshiba haori binnendelen met een 5,2 kw buitendeel. 1e heeft een 16 BTU versie en de woonkamer 13. Ofwel 4,6 en 3,5 kw koelen. Leidingwerk beb ik afgestemd op deze binnendelen. Achteraf gezien had ik ivm verwarmen de krachtigere beter beneden kunnen hebben, maar dat is een les. De insteek was koelen, en dat gaat goed.

Ik merk dat bleeding eigenlijk continue plaatsvind. Als ik beneden aanzet en boven niet, zie ik aan de interne temperatuurmeter in de appdat warmte ook altijd daar naartoe stroomt.

Als ik de schema’s bekijk van de installatiehandleiding zie ik dat een interne klep moet zorgen voor het sturen van het koudemiddel, dit betekent dus niet dat de leiding compleet afgesloten kan worden door de klep? Hoe werkt dit precies?

Ook zit ik dan met de bewustwording dat multisplit met overbemeten delen niet helemaal werkt zoals je zou wensen. Ik dacht namelijk dat ik met alleen de bg inschakelen de volledige 4,2 kw tot mijn beschikking zou hebben om te verwarmen. Maar de buitenunit verdeelt het koudemiddel naar rato. Of kan dit wel?

Dank alvast.

[ Voor 21% gewijzigd door Nollekeuh op 11-11-2025 18:11 ]

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
Bleeding heb je altijd en is geen probleem. Het is ook noodzakelijk ivm verspreiding en recovery van olie. In principe moet een enkel binnendeel gewoon op zijn volle vermogen kunnen draaien als andere delen uitstaan. Bij veel fabrikanten mag er om die reden ook sprake zijn van overboeking. Let wel, gezien de COP staat opgenomen vermogen in stroom niet gelijk aan afgestaan vermogen in warmte. Gemiddeld staat 2 kWh stroom bij een airco gelijk aan 1 m3 gas met de cv ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door Chatslet op 11-11-2025 18:18 ]

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
Mijn multi split gebruikt 10W als hij helemaal uit staat. 13W in de verwarmings stand als hij "niks doet"

Niks ergs aan. Is gewoon de carterverwarming. Volgens mij 7kWh/mnd, zonder hem te gebruiken. Zo spannend is dat niet.

Ik gebruik 2200kWh/jr om te verwarmen, tov 1500m3 gas eerst.

En uitschakelen moet je al helemaal niet doen, ik geloof dat die carterverwarming is om je compressor te beschermen, dat er geen vloeistof in je compressor komt (dan is het boem en is de compressor kapot)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
Martin7182 schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:02:
[...]

"100w per dag" is een onjuiste uitdrukking. Vermogen druk je uit in W, energie(verbruik) in Wh of kWh.
Ik vermoed dat je bedoelt 100 Wh verbruik per dag, oftewel 100 Wh / 24 h = 4.17 W opgenomen vermogen. En 200 Wh verbruik per dag, oftewel 200 Wh / 24 h = 8.33 W opgenomen vermogen.
Exact, sommige mensen zouden hier wel een basis introductie natuurkunde mogen krijgen :+

En dat bedoel ik niet negatief. Het voorkomt gewoon veel verwarring. Ik zie het ook met elektrische autos

Mensen adverteren bijvoorbeeld met "75kW auto". 75kW is ca. 100pk, maar men kan daarmee dus ook duiden op een accu van 75kWh.

1kWh is 1000W gedurende 1h, dus 3600s. Totaal 3.600.000J, 1kW is dus 1000J/s.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:25
Denk niet dat 14W carter verwarming is, maar gewoon vermogen voor de elektronica. Als je gaat meten schrik je hoeveel apparaten rond de 10W gebruiken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
@barta123 Zoals @Pietje555 zegt zal 15 watt geen carterverwarming zijn. Ten eerste is dat simpelweg niet genoeg en ten tweede is de hele carterpan niet aanwezig. In koelinstallaties zoals airco’s koelkasten en warmtepompen wordt doorgaans gebruik gemaakt van een spiraalcompressor waarbij de olie simpelweg met het koelmiddel door de leidingen loopt. Als daar werkelijk zuigercompressors met carter en krukas etc… in zouden zitten dan zou de buitenunit van je muur schudden en je koelkast door je keuken hobbelen.
Pagina: 1 ... 154 155 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic