Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
Inderdaad 0.1kWh per dag. Maar weet je ook de reden waarom mijn single split dit niet doet?luckremers schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:26:
[...]
100w continu? Dus 2.4kWh per dag? Dan gaat er iets niet helemaal goed.
Als je 0,1kWh per dag bedoelt, dit is een normaal stand-by verbruik
GPT zegt:
Type Sluipverbruik (typisch) Oorzaak
Single split 1–10 W Minimale standby-elektronica
Multisplit 50–150 W Crankcase heater + communicatie-elektronica
Dat is te wijten aan een onnauwkeurige meting en/of afronding. Een apparaat dat continue luistert, heeft altijd een verbruik groter dan 0.STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:09:
[...]
Volgens chatgpt zijn het ook andere zaken. Het is raar want mijn single split heeft ook wifi. Daar is toch echt het gerapporteerde verbuik 0
Maar, hoe meet je? kWh-meter, slimme stekker...? Die kunnen natuurlijk defect zijn he. Zijn ze van hetzelfde merk? Als het stekkers zijn, wat gebeurt er als je ze omwisselt?STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:37:
[...]
Inderdaad 0.1kWh per dag. Maar weet je ook de reden waarom mijn single split dit niet doet?
GPT zegt:
Type Sluipverbruik (typisch) Oorzaak
Single split 1–10 W Minimale standby-elektronica
Multisplit 50–150 W Crankcase heater + communicatie-elektronica
Wat de app laat zien, dat het is het enigeGramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:03:
[...]
Maar, hoe meet je? kWh-meter, slimme stekker...? Die kunnen natuurlijk defect zijn he. Zijn ze van hetzelfde merk? Als het stekkers zijn, wat gebeurt er als je ze omwisselt?
Gemeten met een externe HomeWizard kWh-meter (MID-gecertificeerd).
Thanks, bij mij is het dus per unit 100w per dag. Dus 2 units op 1 multisplit = 200w standby verbruik.ThinkPad schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:45:
Is normaal, dat is met name het verbruik van wifi-module. Bij een singlesplit zie ik 2-3W en bij een triplesplit zo'n 8W zoals @Sjamo
Voor wat het waard is, met het plaatsen van wifi-modules in 2 van onze units is het stand-by verbruik van de unit zo'n 2W omhoog gegaan. Daarvoor was het verbruik ongeveer 6 à 7W.ThinkPad schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:45:
Is normaal, dat is met name het verbruik van wifi-module. Bij een singlesplit zie ik 2-3W en bij een triplesplit zo'n 8W zoals @Sjamo
Hier lijkt het wifi-gebeuren dus betrekkelijk weinig impact op het verbruik te hebben.
"100w per dag" is een onjuiste uitdrukking. Vermogen druk je uit in W, energie(verbruik) in Wh of kWh.STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:50:
[...]
Thanks, bij mij is het dus per unit 100w per dag. Dus 2 units op 1 multisplit = 200w standby verbruik.
Ik vermoed dat je bedoelt 100 Wh verbruik per dag, oftewel 100 Wh / 24 h = 4.17 W opgenomen vermogen. En 200 Wh verbruik per dag, oftewel 200 Wh / 24 h = 8.33 W opgenomen vermogen.
Mijn oude Daikin Perfera single split registreerd ook gewoon (sluip)verbruik, iets van 0,1kwh per dag, is logisch natuurlijk.STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:09:
[...]
Volgens chatgpt zijn het ook andere zaken. Het is raar want mijn single split heeft ook wifi. Daar is toch echt het gerapporteerde verbuik 0
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2025 15:14 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik heb voor bg en 1e een multisplit. Het zijn toshiba haori binnendelen met een 5,2 kw buitendeel. 1e heeft een 16 BTU versie en de woonkamer 13. Ofwel 4,6 en 3,5 kw koelen. Leidingwerk beb ik afgestemd op deze binnendelen. Achteraf gezien had ik ivm verwarmen de krachtigere beter beneden kunnen hebben, maar dat is een les. De insteek was koelen, en dat gaat goed.
Ik merk dat bleeding eigenlijk continue plaatsvind. Als ik beneden aanzet en boven niet, zie ik aan de interne temperatuurmeter in de appdat warmte ook altijd daar naartoe stroomt.
Als ik de schema’s bekijk van de installatiehandleiding zie ik dat een interne klep moet zorgen voor het sturen van het koudemiddel, dit betekent dus niet dat de leiding compleet afgesloten kan worden door de klep? Hoe werkt dit precies?
Ook zit ik dan met de bewustwording dat multisplit met overbemeten delen niet helemaal werkt zoals je zou wensen. Ik dacht namelijk dat ik met alleen de bg inschakelen de volledige 4,2 kw tot mijn beschikking zou hebben om te verwarmen. Maar de buitenunit verdeelt het koudemiddel naar rato. Of kan dit wel?
Dank alvast.
[ Voor 21% gewijzigd door Nollekeuh op 11-11-2025 18:11 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Chatslet op 11-11-2025 18:18 ]
Niks ergs aan. Is gewoon de carterverwarming. Volgens mij 7kWh/mnd, zonder hem te gebruiken. Zo spannend is dat niet.
Ik gebruik 2200kWh/jr om te verwarmen, tov 1500m3 gas eerst.
En uitschakelen moet je al helemaal niet doen, ik geloof dat die carterverwarming is om je compressor te beschermen, dat er geen vloeistof in je compressor komt (dan is het boem en is de compressor kapot)
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Exact, sommige mensen zouden hier wel een basis introductie natuurkunde mogen krijgenMartin7182 schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:02:
[...]
"100w per dag" is een onjuiste uitdrukking. Vermogen druk je uit in W, energie(verbruik) in Wh of kWh.
Ik vermoed dat je bedoelt 100 Wh verbruik per dag, oftewel 100 Wh / 24 h = 4.17 W opgenomen vermogen. En 200 Wh verbruik per dag, oftewel 200 Wh / 24 h = 8.33 W opgenomen vermogen.
En dat bedoel ik niet negatief. Het voorkomt gewoon veel verwarring. Ik zie het ook met elektrische autos
Mensen adverteren bijvoorbeeld met "75kW auto". 75kW is ca. 100pk, maar men kan daarmee dus ook duiden op een accu van 75kWh.
1kWh is 1000W gedurende 1h, dus 3600s. Totaal 3.600.000J, 1kW is dus 1000J/s.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
:strip_exif()/f/image/Qh2xx6AYlQdNzuAiLdXvSCg1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QLHj5E9LBwxS709cSpWLn75J.jpg?f=fotoalbum_large)