Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 154 ... 163 Laatste
Acties:

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 21:38
Termy schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

Ik heb al vaker gepost over raar gedrag van Daikin ivm Demand Control dat er niet echt af is ondanks dat je het niet meer ingesteld hebt staan (zoek maar op mijn username :P). Ben er niet helemaal zeker van dat dit het is maar het zou kunnen. Hoe dan ook zou powerful gewoon iets moeten doen met 1 unit aan. Ik gebruik powerful ook juist om te checken of demand control etc er correct af is want als dat niet het geval is dan gaat powerful vrijwel direct weer uit ipv pas na 15 mins.

@LED-Maniak Wat bedoel je precies met dat ClimaControl? Ik ben ook wel geïnteresseerd in een externe temperatuursensor om m'n Daikin te kunnen sturen.
Moet zoiets geweest zijn. (Non-)persistente setting bij dezelfde of de andere binnenunit. Ben nog niet volledig mee hoe de demand-control instelling van een inactieve unit meetelt.

Met manuele demand control kan ik wel mijn ding doen, geen idee wat auto demand control doet in vergelijking met DC uit vs. econo (= DC 70%?)... met de documentatie kom je jammer genoeg niet verder dan de marketing praatjes.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:49
Martin7182 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Ik weet niet wat je probeert te bewijzen, maar de situatie is hier 's winters zoals je eerder schetste: beneden 21 °C, boven met betonnen vloer ertussen 18 °C en een airco die 3 kW levert waarvan ongeveer 1 kW naar boven weg vloeit. Zonder betonnen vloer zou er meer warmte 'verloren' gaan, hoeveel precies doet er niet toe.
Juist 21 °C op de kamerthermostaat, niet bij het plafond daar is het warmer waardoor de warmteverlies door de verdiepingsvloer ook groter is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:59
mr_evil08 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:20:
[...]

Juist 21 °C op de kamerthermostaat, niet bij het plafond daar is het warmer waardoor de warmteverlies door de verdiepingsvloer ook groter is.
Nee, het plafond wordt hier 20 a 21 °C als de airco op 23 °C staat (met uitgeschakelde 2 graden offset). Lucht verwarmt de massa niet zo makkelijk. Maar eigenlijk vind ik dat prima zo; beneden is de lucht heel snel op temperatuur en dankzij de dikke betonlaag houdt het huis na verloop van tijd toch veel warmte vast. Het lijkt wel een speksteenkachel oOo

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:33
mister_muller schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Ok, gewoon pur dus. Was bang dat het de leidingen/isolatie zou kunnen aantasten.

Zal wel niet dan, dan ga ik daar zelf nog wel even voor zorgen. Vind het zonde dat de warmte daar zo verloren gaat.
Specifiek, closed cell pur (bijv. Illbruck FM-350). De goedkopere variant (open-cell) kan/gaat vocht opzuigen.

All-electric.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-01 08:26
mister_muller schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:15:
Vorige week airco geplaatst gekregen en wpb aangesloten. Nu zijn hier 2 gaten door buitenmuur voor geboord. Het lukt niet goed om door het gat te kijken, maar ik zie nergens iets van isolatie om het gat thermisch wat af te dichten. Is dit wel gebruikelijk, zo ja hoe?

Pur? Ander isolatiemateriaal?

[Afbeelding]
De sparing zou ook een mantelbuis in moeten zitten. Als ze met 65 boren, kan er een 60 mm PVC buis in.
Hierdoor beschadigd je isolatie niet tijdens het invoeren van de leidingen en je hebt geen last van luchtlekkage.
Ze hebben nu waarschijnlijk alleen de buitenkant afgepurd, maar je spouw is geventileerd en koud. Je krijgt dan koude lucht via de sparing in de binnenmuur achter je binnen unit. Gevolg is dat de temperatuur sensor (in de binnen unit) een te lage temperatuur meet.
Met de mantelbuis hoef je alleen een dot steenwol in de buis te proppen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23
Pietje555 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

De sparing zou ook een mantelbuis in moeten zitten. Als ze met 65 boren, kan er een 60 mm PVC buis in.
Hierdoor beschadigd je isolatie niet tijdens het invoeren van de leidingen en je hebt geen last van luchtlekkage.
Ze hebben nu waarschijnlijk alleen de buitenkant afgepurd, maar je spouw is geventileerd en koud. Je krijgt dan koude lucht via de sparing in de binnenmuur achter je binnen unit. Gevolg is dat de temperatuur sensor (in de binnen unit) een te lage temperatuur meet.
Met de mantelbuis hoef je alleen een dot steenwol in de buis te proppen.
Wat is het verschil met een mantelbuis of alleen het spul door het gat voeren? Als in, wat doet die mantelbuis dan precies meer dan wanneer je er los wat pur (en evt isolatie) induwt?

• Pietje555
STIMPPYYY schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:44:
[...]

Wat is het verschil met een mantelbuis of alleen het spul door het gat voeren? Als in, wat doet die mantelbuis dan precies meer dan wanneer je er los wat pur (en evt isolatie) induwt?
Je moet je leidingen met isolatie, waterafvoer en voedingskabel door 2 muren met een ruimte en eventueel steenwol er tussen doorvoeren.
Dit zijn allemaal scherpe randen waardoor het moeilijk gaat en scheurtjes in je isolatie kunnen komen.
Met een mantelbuis gaat dit veel makkelijker en omdat hij glad van binnen is zonder schade.
Zonder mantelbuis moet je de binnen en buiten muur af purren omdat het tocht in je spouw met kans op lekkere PUR klodders langs je muren.
Het is niet verplicht, maar wel een stuk betere (en nettere) uitvoering van je werk zonder dat het veel extra kost.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• STIMPPYYY
[quote]Pietje555 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Je moet je leidingen met isolatie, waterafvoer en voedingskabel door 2 muren met een ruimte en eventueel steenwol er tussen doorvoeren.
Dit zijn allemaal scherpe randen waardoor het moeilijk gaat en scheurtjes in je isolatie kunnen komen.
Met een mantelbuis gaat dit veel makkelijker en omdat hij glad van binnen is zonder schade.
Zonder mantelbuis moet je de binnen en buiten muur af purren omdat het tocht in je spouw met kans op lekkere PUR klodders langs je muren.
Het is niet verplicht, maar wel een stuk betere (en nettere) uitvoering van je werk zonder dat het veel extra kost.
[/quote
Helder, bedankt voor de uitleg.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-01 21:38

noucmen

Kiesgierig

w00key schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:31:
[...]

Kijk zelf hier?

Maar geef je ~800 euro uit aan een nieuwe met fan, https://www.jaga.nl/media...chure_stradahybrid_nl.pdf, of je installeert een aftermarket fan kit en hopen dat het goed genoeg werkt.
Aftermarket fan kit is 20 euro max, en met een timer kan ik heel zuinig zijn

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-01 21:38

noucmen

Kiesgierig

revolution-nl schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Interessant, de SCOP van l/w is niet heel veel beter dan een goede airco maar de aanschaf en installatie wel een stuk hoger, hoe kom je tot dit resultaat?
Omdat met een L/W hoef je niet een extra boiler kopen, plus de verwarmde water (in de buffer) van de dag kan je brengen naar de nacht.

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:13
Martin7182 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:57:
Ik weet niet wat je probeert te bewijzen, maar de situatie is hier 's winters zoals je eerder schetste: beneden 21 °C, boven met betonnen vloer ertussen 18 °C en een airco die 3 kW levert waarvan ongeveer 1 kW naar boven weg vloeit. Zonder betonnen vloer zou er meer warmte 'verloren' gaan, hoeveel precies doet er niet toe.
Ik weet niet wat jij probeert te bewijzen maar het punt blijft dat energietransfer binnen je thermische schil primair geen verlies is. Als jouw bovenverdieping 18°C blijft zonder daar actief te verwarmen dan betekent het dus gewoon dat je de bovenverdieping vrijwel volledig verwarmt (via de benedenverdieping).

Stel we gaan uit van een gemiddelde buitentempertuur van 5°C tijdens het stookseizoen:
  • Huidig: ΔT = 18°C-5°C = 13°C
  • Bovenverdieping verwarmd: ΔT = 20°C-5°C = 15°C
Zou je de bovenverdieping verwarmen tot 20°C dan wordt het transport van beneden vandaan 0 en neemt het verlies toe met ongeveer 15%

Lang verhaal kort; warmte naar boven gaat niet verloren tenzij je daar de airco aan zet (of raam open) omdat je het te warm vindt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Martin7182
assje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

Ik weet niet wat jij probeert te bewijzen maar het punt blijft dat energietransfer binnen je thermische schil primair geen verlies is. Als jouw bovenverdieping 18°C blijft zonder daar actief te verwarmen dan betekent het dus gewoon dat je de bovenverdieping vrijwel volledig verwarmt (via de benedenverdieping).

Stel we gaan uit van een gemiddelde buitentempertuur van 5°C tijdens het stookseizoen:
  • Huidig: ΔT = 18°C-5°C = 13°C
  • Bovenverdieping verwarmd: ΔT = 20°C-5°C = 15°C
Zou je de bovenverdieping verwarmen tot 20°C dan wordt het transport van beneden vandaan 0 en neemt het verlies toe met ongeveer 15%

Lang verhaal kort; warmte naar boven gaat niet verloren tenzij je daar de airco aan zet (of raam open) omdat je het te warm vindt.
Mee eens, ik zette 'verloren' dan ook niet voor niets tussen quotes :) Maar vanwege de betonnen vloer e.d. die ertussen zit hoef ik beneden minder hard te stoken.
De warmte van beneden wordt 2× hergebruikt; op de eerste verdieping en daarna op zolder m.b.v. de warmtepompboiler. Die laatste laat ik af en toe ook warmte weer terug naar beneden pompen via spiraal en vloerverwarming. Hoge COP, lage efficiency, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

• mr_evil08
noucmen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Aftermarket fan kit is 20 euro max, en met een timer kan ik heel zuinig zijn
Ach ja appels en peren vergelijken. ;)
De Jaga's hebben een module erbij zodat de fans alleen draaien indien nodig zowel in koelbedrijf als verwarmen net als je een 3 standen schakelaar erbij hebt die je helemaal naar wens kan instellen.

Maar eens je kan zo heel goedkoop zijn net als aftermarket koppelingen gebruiken i.p.v Jaga zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2025 14:48 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb wel weer een mooi use-case, mijn schoonouders hebben een nieuwbouw appartement betrokken met een verschrikkelijke inventum "warmtepomp" die veelal op COP1 staat te verwarmen, back-up heater uitgeschakeld echter stort onder een buitentemp van 7c de verwarmingscapaciteit in. Hopeloos! Echt een crimineel apparaat |:(. Vorig winter heb ik een 2kW smart kacheltje neergezet om het verbruik in toom te houden. Was gelukkig goed te doen door de hoge isolatie maar ideaal is anders.

Anyways, afgelopen zomer hebben ze een mooie mulit laten ophangen. Ondanks dat ik ze al heb gezegd dat ze het ding gewoon aan moeten laten staan kunnen ze het niet laten, om de temperatuur in huis volledig weg te laten zakken en hem vervolgens voor een uurtje aan te zetten en hem dan weer uit te zetten. Resultaat massa koelt af, en als het dan afgekoeld is staat het apparaat te loeien om de boel weer op te warmen, als hij net rustig wilt gaan terug moduleren zetten ze hem uit en begint het feest van vooraf aan 8)7 .

Al uitgelegd dat dit niet goed is voor het comfort en het verbruik (zeker als het echt koud wordt), maar kennelijk triggered het toch een airco aan de muur met het klepje open en een lampje aan... je zit toch ook niet de hele dag aan de thermostaat van je CV te draaien ?

Ik zie dat in de zomer ook vaak genoeg op kantoor dat men altijd loopt te frommelen aan die afstandsbediening , temperatuur insteld op 16c etc. etc. 8)7

Bijzonder reflex van mensen.. hoe moeilijk kan het zijn. Het apparaat staat in mijn home-assistant dus ik heb er maar wat automations op losgelaten :+ :D >:)

Wel grappig dat mijn ouders (die ik ook besmet heb) dan weer 0 instructie nodig hebben en de MHI lekker laten pruttelen.

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 27-10-2025 21:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Pietje555
@revolution-nl Hier ook zo'n geval. Mijn moeder heeft een 5 kW airco aan de muur hangen.
Ze zet de thermostaat van de CV ketel op 16 graden en als ze thuis komt weer op 21 gr.
Airco wordt niet gebruikt terwijl ze PV panelen heeft een terugdraaiende elektrameter.
Ik heb al 3x uitgelegd dat ze de CV op 16 gr moet zetten en de airco niet uitzetten, maar liefst op 18 gr moet laten draaien. Vind ze het te koud dan de airco hoger zetten. En toch maar aan de thermostaat van de CV blijven draaien.
Ik snap het wel een beetje, want bij de zithoek staan de radiatoren en als die 45 gr zijn dan voelt de straling natuurlijk wel anders dan een airco die aan de andere kant van de woonkamer hangt.
Straling voelt anders dan convectie.

• mr_evil08
revolution-nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:34:
Ik heb wel weer een mooi use-case, mijn schoonouders hebben een nieuwbouw appartement betrokken met een verschrikkelijke inventum "warmtepomp" die veelal op COP1 staat te verwarmen, back-up heater uitgeschakeld echter stort onder een buitentemp van 7c de verwarmingscapaciteit in. Hopeloos! Echt een crimineel apparaat |:(. Vorig winter heb ik een 2kW smart kacheltje neergezet om het verbruik in toom te houden. Was gelukkig goed te doen door de hoge isolatie maar ideaal is anders.

Anyways, afgelopen zomer hebben ze een mooie mulit laten ophangen. Ondanks dat ik ze al heb gezegd dat ze het ding gewoon aan moeten laten staan kunnen ze het niet laten, om de temperatuur in huis volledig weg te laten zakken en hem vervolgens voor een uurtje aan te zetten en hem dan weer uit te zetten. Resultaat massa koelt af, en als het dan afgekoeld is staat het apparaat te loeien om de boel weer op te warmen, als hij net rustig wilt gaan terug moduleren zetten ze hem uit en begint het feest van vooraf aan 8)7 .

Al uitgelegd dat dit niet goed is voor het comfort en het verbruik (zeker als het echt koud wordt), maar kennelijk triggered het toch een airco aan de muur met het klepje open en een lampje aan... je zit toch ook niet de hele dag aan de thermostaat van je CV te draaien ?

Ik zie dat in de zomer ook vaak genoeg op kantoor dat men altijd loopt te frommelen aan die afstandsbediening , temperatuur insteld op 16c etc. etc. 8)7

Bijzonder reflex van mensen.. hoe moeilijk kan het zijn. Het apparaat staat in mijn home-assistant dus ik heb er maar wat automations op losgelaten :+ :D >:)

Wel grappig dat mijn ouders (die ik ook besmet heb) dan weer 0 instructie nodig hebben en de MHI lekker laten pruttelen.
Er is één ding dat keer op keer installateurs vergeten...
De thermostaat heeft geen boodschap aan gevoelstemperatuur.

Bij een L/L wandunit is de thermostaat hysteresis sowieso breed ofwel nattevingerwerk kan me voorstellen dat mensen daar nog meer aanzitten dan een CV thermostaat.

De CV thermostaat zitten mensen ook vaker aan, savonds gaat de verwarming omhoog, is geen geheim maar normaal gedrag, we gaan stil zitten etc, toch beetje warmer.
Overdag staat die hier ook lager dan savonds vanwege de zon en bezig zijn.

Een ventilatiewarmtepomp waar jij naar revereert trekt dat amper idd vanwege zijn laag maximaal vermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 28-10-2025 10:32 ]

• Pietje555
@mr_evil08 Denk dat de hysterese van de thermostaat in een L/L wel prima is. Zoals je zegt reageert deze op ruimtetemperatuur.
Het probleem is om de ruimtetemperatuur te handhaven is er een verandering van inblaasluchttemperatuur en/of snelheid nodig en deze hysterese is een mens erg gevoelig voor. Wij werken met gevoelstemperatuur (temperatuur, luchtsnelheid en vochtigheid en straling).
Het apparaat kan er dus weinig aan doen, het ligt aan ons, maar geven het apparaat de schuld dat het minder comfortabel voelt.

• Martin7182
Pietje555 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:41:
@mr_evil08 Denk dat de hysterese van de thermostaat in een L/L wel prima is. Zoals je zegt reageert deze op ruimtetemperatuur.
Het probleem is om de ruimtetemperatuur te handhaven is er een verandering van inblaasluchttemperatuur en/of snelheid nodig en deze hysterese is een mens erg gevoelig voor. Wij werken met gevoelstemperatuur (temperatuur, luchtsnelheid en vochtigheid en straling).
Het apparaat kan er dus weinig aan doen, het ligt aan ons, maar geven het apparaat de schuld dat het minder comfortabel voelt.
De hysterese is meer dan prima, al heb ik alleen ervaring met MHI. Ik stimuleer zelfs een grotere hysterese d.m.v. uitschakelen van de ventilator als de unit uitschakelt (F2 setting). En/of ik verhoog met 1 graad direct na inschakelen en verlaag 1 graad direct na uitschakelen. Als je dit allemaal niet doet dan blijft de unit rustig doorblazen en meet hij goed de ruimtetemperatuur i.p.v. de warme bel die ik vaak gebruik.

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 13:08
Ik lees dat sommige enthousiastelingen hier die met L/L verwarmen hun verdiepingsvloeren isoleren met dunne XPS vloerplaten. Hoeveel effect heeft dit met een betonnen verdiepingsvloer als de benedenverdieping wel wordt verwarmd en boven niet?

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

Winkiller

De Mopperpot

f1r3b4ll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:01:
Hoeveel effect heeft dit met een betonnen verdiepingsvloer als de benedenverdieping wel wordt verwarmd en boven niet?
Volgens mij krijg je met een LLWP airco beneden de boven verdieping niet warm, ik niet althans. Ik gebruik 's avonds de CV gecombineerd met onze Daikin Sensira, zet de Daikin dan iets lager zodat Toon2 de CV aan zet voor warmte boven. Overdag als we thuis zijn doet uitsluitend de Daikin zijn werk als verwarming.

• Martin7182
f1r3b4ll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:01:
Ik lees dat sommige enthousiastelingen hier die met L/L verwarmen hun verdiepingsvloeren isoleren met dunne XPS vloerplaten. Hoeveel effect heeft dit met een betonnen verdiepingsvloer als de benedenverdieping wel wordt verwarmd en boven niet?
Daar hadden we laatst een kleine discussie over:
mr_evil08 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Naar schatting ongeveer 33 tot 50 % van de warmte ontsnapt bij ons naar boven tijdens de winter, zonder isolatie van de tussenvloer. Het blijft boven kouder dan beneden. Maar als je beneden hard stookt, dan kan het boven ook wel aangenaam worden. Hier stoken we de benedenverdieping op tot ~21 °C waarbij het boven dan tussen de 15 en 18 °C wordt. Maar het eea hangt ook sterk af van de isolatie van de woning (is hier redelijk goed). Met isolatie zal er een stuk minder warmte naar boven ontsnappen.

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 28-10-2025 15:52 ]

• Pietje555
Isoleren van de tussenvloer heeft totaal geen zin. Het duurt weken voor de warmte door de vloer is.
Betonkern activering werkt niet met warme lucht. Zit gewoon onvoldoende vermogen in.
Warmte boven komt vooral door luchtlekkage. Hoe groter het temperatuur verschil tussen boven en beneden des te groter de stijgkracht van de lucht.
Warmte boven hergebruiken kan ook niet, wat naar boven gaat raak je beneden kwijt en moet met de beneden weer extra aanvullen. Je kunt warmte alleen verplaatsen.
De enige isolatie van belang is van je buitenschil. Is die goed dan verlies je minder warmte naar buiten.
Boven koelt minder af en dit hoeft door beneden dan minder gecompenseerd te worden. Zou je ideale isolatie hebben (en volledig luchtdicht zijn) dan wordt uiteindelijk is het hele huis dezelfde temperatuur. Afgezien van de thermische gelaagdheid.
Meeste energieverlies van de woning komt meestal ook niet door weinig isolatie in de muren, maar door een slechte kierdichting. Veel huizen zijn doorwaai woningen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pietje555 op 28-10-2025 16:09 ]

• mr_evil08
Pietje555 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:07:
Isoleren van de tussenvloer heeft totaal geen zin. Het duurt weken voor de warmte door de vloer is.
Betonkern activering werkt niet met warme lucht. Zit gewoon onvoldoende vermogen in.
Warmte boven komt vooral door luchtlekkage. Hoe groter het temperatuur verschil tussen boven en beneden des te groter de stijgkracht van de lucht.
Warmte boven hergebruiken kan ook niet, wat naar boven gaat raak je beneden kwijt en moet met de beneden weer extra aanvullen. Je kunt warmte alleen verplaatsen.
De enige isolatie van belang is van je buitenschil. Is die goed dan verlies je minder warmte naar buiten.
Boven koelt minder af en dit hoeft door beneden dan minder gecompenseerd te worden. Zou je ideale isolatie hebben (en volledig luchtdicht zijn) dan wordt uiteindelijk is het hele huis dezelfde temperatuur. Afgezien van de thermische gelaagdheid.
Meeste energieverlies van de woning komt meestal ook niet door weinig isolatie in de muren, maar door een slechte kierdichting. Veel huizen zijn doorwaai woningen.
Met die redenatie hoef je dak alleen maar luchtdicht te maken zonder isolatie, dat werkt niet natuurlijk.

Verdiepingsvloer isoleren heeft te maken met allerlei factoren, koudebruggen worden ook niet ineens meer...
De warmte waar het wegvloeit blijft hetzelfde.

Begrijp me niet verkeerd ja er ontsnapt warmte via het trapgat maar niet alles gezien er deuren tussen zitten.
Tot beperkte mate heeft het zin om te isoleren(winst is klein maar investering ook), wanneer je toch de vloer moet vervangen is het iets om rekening mee te houden met de ondervloer.

Ken ook iemand die dit grapje toegepast heeft door het plafond vol met steenwol te drukken(in verleden was het wel luchtdicht) en sindsdien is de slaapkamer daarboven aanmerkelijk kouder geworden.

Hier precies hetzelfde met beton, bewust een stuk open gelaten en de IR meter kon exact vertellen waar dat is, Was letterlijk een "koudebrug" geworden.

Moet je bewust alles gaan opentrekken? NEE maar als het open ligt is het handig om mee te nemen.
29 euro per 10m2 loop je niet op leeg als de u waarde van 9 naar +/- 3.5 gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 28-10-2025 16:49 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:06
Pietje555 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:07:
Hard disagree.

IR thermometer op mijn plafond geeft 23 graden aan. Boven is het 18°C.

Beton is 1.8 W/m K

Vul het in Fourier's Law of Conduction, 5K verschil, 30cm dikte, en je komt op 30W/m2. 50 m2 voor een gemiddelde rijtjeshuis en je zit op 1500W. Dat is zeker niet niks.

Als je er een plaat PIR of isolerende ondervloer heb onder je laminaat is het weer anders.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Winkiller schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Volgens mij krijg je met een LLWP airco beneden de boven verdieping niet warm, ik niet althans. Ik gebruik 's avonds de CV gecombineerd met onze Daikin Sensira, zet de Daikin dan iets lager zodat Toon2 de CV aan zet voor warmte boven. Overdag als we thuis zijn doet uitsluitend de Daikin zijn werk als verwarming.
Ik wel bij vrieskoude speel ik een beetje vals door in de nacht de tussendeur open te houden

Het is nu 21,6c in de woonkamer en op de eerste verdieping 18,7 - 19c, de zolder is 18,2

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• STIMPPYYY
Winkiller schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Dat ligt natuurlijk aan het type huis, de opbouw en isolatiewaarde en hoe sterk je airco is. Hier lukt dat prima. Maar dat is geen doorzonwoning.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

Winkiller

De Mopperpot

revolution-nl schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:28:
[...]
Ik wel bij vrieskoude speel ik een beetje vals door in de nacht de tussendeur open te houden
Ik stook niet in de nacht, airco gaat uit en de cv naar 17 graden, gisterochtend was het 17.5 boven.
Bij ons is 's avonds nog regelmatig iemand boven op haar kamer, 18 graden is dan niet comfortabel.
:)

@STIMPPYYY
18 graden is soms gewoon te weinig comfort, daarom 's avonds bijstoken met CV.

[ Voor 10% gewijzigd door Winkiller op 28-10-2025 20:20 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Winkiller schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:13:
[...]

Ik stook niet in de nacht, airco gaat uit en de cv naar 17 graden, gisterochtend was het 17.5 boven.
Bij ons is 's avonds nog regelmatig iemand boven op haar kamer, 18 graden is dan niet comfortabel.
:)

@STIMPPYYY
18 graden is soms gewoon te weinig comfort, daarom 's avonds bijstoken met CV.
Snap ik wel, ik verwacht ook wel dat op de eerst verdieping op de kamer van de kids een multi-setup komt op termijn, of misschien wel domotica gestuurde smart COP1 kacheltjes

• Pietje555
revolution-nl schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:25:
[...]

Snap ik wel, ik verwacht ook wel dat op de eerst verdieping op de kamer van de kids een multi-setup komt op termijn, of misschien wel domotica gestuurde smart COP1 kacheltjes
Als ze boven studeren zijn ze zelf smart genoeg om zelf het kacheltje aan en uit te zetten. Daar is geen demotica of smart kacheltje voor nodig. Domotica kan niet vooruit denken.
Bij mij gebruiken ze ook kacheltjes (of een zware game laptop) om de kamer snel op temperatuur te krijgen. Gaat op zich goed, maar wil nu toch splitjes op gaan hangen. Verwarmen is dan in ieder geval met een COP> 1 en van de zomer heb ik voldoende PV om ook te koelen.
Ik neem losse splits omdat deze goedkoper zijn dan een multi-splits en ik niet het risico wil lopen van geborrel in de koelleidingen.
Ik wil de splits zelf monteren vanwege de kosten, maar de plannen liggen nu alleen een tijdje op de plank wegens een gebroken hand. :(

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:37
Pietje555 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Ik neem losse splits omdat deze goedkoper zijn dan een multi-splits en ik niet het risico wil lopen van geborrel in de koelleidingen.
Correct geinstalleerd zonder lucht in de koelleidingen zou je toch geen last van geborrel moeten hebben?

• hvwees
  • Laatst online: 22-01 22:24
Pietje555 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Gaat op zich goed, maar wil nu toch splitjes op gaan hangen. Verwarmen is dan in ieder geval met een COP> 1 en van de zomer heb ik voldoende PV om ook te koelen.
Ik wil de splits zelf monteren vanwege de kosten, maar de plannen liggen nu alleen een tijdje op de plank wegens een gebroken hand. :(
First of all, beterschap met je hand. Ik wens je een spoedig herstel toe.

Als je de ruimte hebt, inderdaad voor single splits gaan. Multi split alleen als je de ruimte niet hebt.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:43
Hier ben ik aan het testen naar de beste instellingen om te verwarmen. Dit is eerste jaar dat we met airco verwarmen.

Wat ik veel lees is, zet airco hele dag aan dat is meeste comfort en zuinigste. Nu ben ik dit aan het testen en misschien komt het omdat de schil nog niet warm is, maar verbruik is veel hoger dan ad hoc verwarmen op tijden dat we beneden zijn.

Gisteren heb ik 13,4 kWh verbruikt over 24 uur. Best veel vind ik. Ben gisterochtend begonnen dus in de eerste uren was het verbruik zo'n 0,8 kW per uur. Nu is dat ongeveer 0,35 kW per uur. Maar als ik dat per dag uitreken is dat toch 8,4 kWh, waar ik met ad hoc op ongeveer 3,5/4 kWh zit.

Comfort is wel duidelijk beter, maar met ad hoc is niet vervelend. Temperatuur bij ad hoc schommelt wel heel erg tussen 17-20 graden. Maar dat is nu nog niet vervelend.

Is het nog gewoon te warm buiten? En daardoor zuiniger om nu nog ad hoc te verwarmen? Kan mij voorstellen dat je bij echt koude temperaturen hele dag wil verwarmen omdat anders schil teveel afkoelt.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-01 15:37
Highfive95 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:19:
Hier ben ik aan het testen naar de beste instellingen om te verwarmen. Dit is eerste jaar dat we met airco verwarmen.

Wat ik veel lees is, zet airco hele dag aan dat is meeste comfort en zuinigste. Nu ben ik dit aan het testen en misschien komt het omdat de schil nog niet warm is, maar verbruik is veel hoger dan ad hoc verwarmen op tijden dat we beneden zijn.

Gisteren heb ik 13,4 kWh verbruikt over 24 uur. Best veel vind ik. Ben gisterochtend begonnen dus in de eerste uren was het verbruik zo'n 0,8 kW per uur. Nu is dat ongeveer 0,35 kW per uur. Maar als ik dat per dag uitreken is dat toch 8,4 kWh, waar ik met ad hoc op ongeveer 3,5/4 kWh zit.

Comfort is wel duidelijk beter, maar met ad hoc is niet vervelend. Temperatuur bij ad hoc schommelt wel heel erg tussen 17-20 graden. Maar dat is nu nog niet vervelend.

Is het nog gewoon te warm buiten? En daardoor zuiniger om nu nog ad hoc te verwarmen? Kan mij voorstellen dat je bij echt koude temperaturen hele dag wil verwarmen omdat anders schil teveel afkoelt.
Gaan we weer.. zoek even in dit topic op “24/7”, veel leesplezier!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ad-hoc stoken is altijd voordeliger.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:24

Ik heb met de daikin nu een programma ingesteld en laat het snachts wel 2 graden koeler worden. Ook als we overdag naar werk zijn laat ik het wat afkoelen in huis. Maar hij gaat niet meer volledig uit omdat hij dan echt een tijd staat te loeien om de kou uit de meubels te krijgen.

Ik heb nu twee winters 24/7 constant verwarmt en ben nu aan het proberen met 2 graden verschil. We kijken wel wat het brengt.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Highfive95
nMad schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

Gaan we weer.. zoek even in dit topic op “24/7”, veel leesplezier!
Ook goedemorgen ;w

• mr_evil08

Als jij het comfort acceptabel vindt bij ad-hoc stoken dan dit blijven doen want het is altijd goedkoper bij een L/L WP, je kan ook kiezen door 2h van tevoren aanzetten met de tijdplanner.

Bedenk wel dat afgelopen dagen erg koud was met veel wind en regen dat speelt mee.

Een duidelijk antwoord ga je hier niet krijgen, het is uitproberen, hier was het ook ad-hoc met x uur vantevoren aanzetten en tijdens vorst aanlaten.

In alle gevallen was hier 24/7 stoken ook duurder(verleden getest).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 29-10-2025 10:12 ]

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:16
Ad-hoc stoken is inderdaad altijd goedkoper. Pas onder de 5 °C ga ik over op 24/7 stoken, aangezien hij er anders ’s morgens te lang over doet om het huis weer op te warmen.

Sinds enkele weken heb ik het oude glas uit de jaren 90 laten vervangen door triple glas, dus ik ben benieuwd hoe de airco hier in de winter op reageert.

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-01 18:47
Om de boel hier 's nachts op temperatuur te houden bij deze temperaturen draait de airco net onder de 200W. Daarvoor ga ik het niet laten, dat is mij het extra comfort wel waard.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

• Highfive95
Omerta schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:05:
Om de boel hier 's nachts op temperatuur te houden bij deze temperaturen draait de airco net onder de 200W. Daarvoor ga ik het niet laten, dat is mij het extra comfort wel waard.
Mijn LG gaat helaas niet zo laag. Die pruttelt op 350W.

Ik ga even testen of het in de koude periode nog werkt. Maar merk dat als ik nu airco uurtje voor opstaan aanzet het gewoon warm is in huis als ik beneden kom. Daarna ben ik uurtje thuis en ga naar het werk. Met ad hoc gaat hij dan weer uit, met uurtje voor thuiskom weer aan. Daarna aan tot naar bed. Dat scheelt toch uurtje of 14 verwarmen en nu 8-9 kWh per dag.

Kan dus beter nu ad hoc doen en dadelijk met echt koude dagen gewoon aan laten staan. Blijft even testen wat het beste werkt denk ik.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat kan je pas testen over een langere periode, bij 24/7 verwarmen zal de massa de setpoint gaan aanhouden en wordt er warmte gebufferd, de gemiddelde etmaal temperatuur zal bij een adhoc temperatuur schema dalen wat betekend dat de opgeslagen thermische energie in massa ook langzaam zal zakken en in het begin afgegeven worden aan de ruimte.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:48
ThinkPad schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:15:
[...]

@Baapje327 Moet zelf even wat beter zoeken, dit soort vragen zijn al uitvoerig besproken hier op het forum.
Maar om antwoord te geven: met de remote van MHI is de minimale temperatuur 18°C. Met de app ('Smart M-Air') heb je ook de 'leegstaand pand modus' en kun je tussen 10-17°C verwarmen.
thanks!
ben serieus naar de mitsubishi's aan het kijken.
geldt voor alle modellen dat je met de smart M-Air app de leegstaand pand modus hebt?
ik ben geloof ik slecht in zoeken, maar kan er weinig van vinden...
dit model lijkt voor mij interessant, maar kan niet vinden of die de juiste leegstandmodus heeft: Mitsubishi Electric WSH-EF25VGK

alvast bedankt!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:16
Baapje327 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

thanks!
ben serieus naar de mitsubishi's aan het kijken.
geldt voor alle modellen dat je met de smart M-Air app de leegstaand pand modus hebt?
ik ben geloof ik slecht in zoeken, maar kan er weinig van vinden...
dit model lijkt voor mij interessant, maar kan niet vinden of die de juiste leegstandmodus heeft: Mitsubishi Electric WSH-EF25VGK

alvast bedankt!
Smart M-Air app en de leegstaand pand modus gaan over het merk Mitsubishi Heavy Industries.
Mitsubishi Electric is een ander merk.

• lennartkocken
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Ik heb deze zomer een Daikin Perfera laten plaatsen, om precies te zijn een FTXM25A5V1B op zolder en een FTXM35A5V1B in de bijkeuken, met een 2MXM50A2V1B9 buitenunit. In de Onecta app zie ik dat ik vandaag 4,3 kWh energie verbruikt heb om te verwarmen, met een thermische output van 6,8 kWh. Over de hele maand oktober 107,1 kWh verbruik met 250,8 kWh thermische output. Dat is een COP van nog geen 2,5 (of zelfs 1,6 vandaag). Dat lijkt me erg weinig voor de periode van het jaar. Zijn de sensoren zo onbetrouwbaar, of is er iets aan de hand? Weet iemand iets wat ik zelf kan controleren? De installateur reageert helaas niet op mijn vragen...

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-01 18:37
revolution-nl schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:25:
[...]

Mocht je deze zoeken: Nobo / Dimplex. (Nobo/Dimplex kacheltjes met een NCU-2R en de Nobo hub voor de aansturing.
In Home Assistant is er dan de Nobo My Eco Hub. Werkt perfect. (Maar er zullen er vast meer zijn)

@lennartkocken Bij mij lopen de verbruikscijfers vanuit de app redelijk in lijn met het verbruik wat de shelly meet. Qua thermische output durf ik het niet te zeggen.
Wat mij wel opvalt is dat de COP van mijn 2mxm40 lager is (4.1) dan de COP van mijn 3mxm68 (4.7) over het gehele jaar gezien, terwijl ik dit juist andersom had verwacht.

[ Voor 24% gewijzigd door mkroes op 30-10-2025 20:26 ]

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01 22:00
lennartkocken schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:32:
Ik heb deze zomer een Daikin Perfera laten plaatsen, om precies te zijn een FTXM25A5V1B op zolder en een FTXM35A5V1B in de bijkeuken, met een 2MXM50A2V1B9 buitenunit. In de Onecta app zie ik dat ik vandaag 4,3 kWh energie verbruikt heb om te verwarmen, met een thermische output van 6,8 kWh. Over de hele maand oktober 107,1 kWh verbruik met 250,8 kWh thermische output. Dat is een COP van nog geen 2,5 (of zelfs 1,6 vandaag). Dat lijkt me erg weinig voor de periode van het jaar. Zijn de sensoren zo onbetrouwbaar, of is er iets aan de hand? Weet iemand iets wat ik zelf kan controleren? De installateur reageert helaas niet op mijn vragen...
Ik zal waarschijnlijk iets over het hoofd zien, maar in mijn Onecta app zie ik alleen het daadwerkelijke verbruik maar niet de thermische output. Mijn installatie: Daikin Perfera FVXM35A vloermodel en de buitenunit RXM35A.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• STIMPPYYY
lennartkocken schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:32:
Heb vergelijkbare setup, alleen dan 2x2,5kW binnenunit prefera op 4kW buitenunit. Heb daarmee 65kWh output en 19kWh gecombineerd verbruik.

• RonJ
  • Laatst online: 12:33
Meubelmaker schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:41:
[...]

Ik zal waarschijnlijk iets over het hoofd zien, maar in mijn Onecta app zie ik alleen het daadwerkelijke verbruik maar niet de thermische output. Mijn installatie: Daikin Perfera FVXM35A vloermodel en de buitenunit RXM35A.
Alleen de nieuwste bouwjaren (en/of firmwares) buitenunits beiden de mogelijkheid een schatting (net als bij het verbruik trouwens) van de output te zien. Mijn 2022 units laten ook niks zien op dit vlak.

All-electric.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:01
STIMPPYYY schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:15:
[...]

Heb vergelijkbare setup, alleen dan 2x2,5kW binnenunit perfera op 4kW buitenunit. Heb daarmee 65kWh output en 19kWh gecombineerd verbruik.
FTFY

• barta123
  • Laatst online: 21-01 13:51
noucmen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 04:44:
[...]
Voordelen van L-L airco ipv L-W warmtepomp
- goedkoper (korter terug-verdiend-tijd, maar hoeveel ? )
- veel simpler te installeren: geen vloer verwarming nodig
- kan ook koelen (maar misschien max 4 dagen per jaar ?)
Nadelen van airco als verwarming ipv l/w warmtepomp
- Koude voeten terwijl de hoofd (te) warm voelt
- lagere SCOP, meestal omdat de (zonne gebracht) warmte van de dag kunnen wij niet naar de nacht brengen. Dit is heel anders dan de verwarmd water die als een warmte batterij werkt.

Iemand mee eens / niet eens ?
Max 4 dagen per jaar koelen? Weet niet in welke provincie jij woont, maar je zou bijna zeggen 4 weken, en eigenlijk wel meer dan dat. Het drogen (en dus geen belachelijk benauwd huis hebben) vind ik echt een geniale functie.

Heb een plat dak, wel met witte dakbedekking en goede isolatie + zonnepanelen erop, maar alsnog wordt het warm boven. Dus daar is het fijn om op eigen zonnestroom te koelen en gewoon fris te kunnen slapen op warme dagen :)

Met L/W en vloerverwarming kan je ook koelen maar heb je nog steeds een belachelijk hoge luchtvochtigheid. En die maakt juist het verschil. Mijn benedenverdieping koel ik eigenlijk nooit, alleen de "dry" functie van mijn Daikin, omdat het anders te koud wordt tov buiten.

Ik verstook 2100kWh met verwarmen per jaar en 140kWh voor koelen. Koelen is alles direct van PV en verwarmen ongeveer de helft.

Maar ja de airco is echt een gruwelijke energievreter volgens milieu centraal. Terwijl anders had ik nog 1500m3 gas per jaar verstookt :+ (en dus bijna 3000kg CO2 uitgestoot tov de 400kg nu)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:33
barta123 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:56:
[...]

Max 4 dagen per jaar koelen? Weet niet in welke provincie jij woont, maar je zou bijna zeggen 4 weken, en eigenlijk wel meer dan dat. Het drogen (en dus geen belachelijk benauwd huis hebben) vind ik echt een geniale functie.

Heb een plat dak, wel met witte dakbedekking en goede isolatie + zonnepanelen erop, maar alsnog wordt het warm boven. Dus daar is het fijn om op eigen zonnestroom te koelen en gewoon fris te kunnen slapen op warme dagen :)

Met L/W en vloerverwarming kan je ook koelen maar heb je nog steeds een belachelijk hoge luchtvochtigheid. En die maakt juist het verschil. Mijn benedenverdieping koel ik eigenlijk nooit, alleen de "dry" functie van mijn Daikin, omdat het anders te koud wordt tov buiten.

Ik verstook 2100kWh met verwarmen per jaar en 140kWh voor koelen. Koelen is alles direct van PV en verwarmen ongeveer de helft.

Maar ja de airco is echt een gruwelijke energievreter volgens milieu centraal. Terwijl anders had ik nog 1500m3 gas per jaar verstookt :+ (en dus bijna 3000kg CO2 uitgestoot tov de 400kg nu)
Ik heb hier nog even nagekeken. En heb volgens mijn 10 dagen gekoeld, met ongeveer 60kWh aan verbruik.

Locatie, isolatie, ligging en ramen en deuren spelen mee, met het wel of niet gaan koelen.
Hier staan vaak de ramen voor het slapen gaan open, en mijn slaapkamers zijn houtskeletbouw dus houden weinig warmte vast. En koelen snel af als de zon onder is.

Daarnaast past je lichaam zich ook aan, aan de temperatuur waar je bent. Dus werk je veel in een omgeving met een airco in de zomer, dan nodigt het ook uit om thuis de airco aan te zetten. Omdat je gewend is aan die temperatuur.

Ook als je 4 weken op vakantie gaat hoef je natuurlijk in die weken weinig te koelen, behalve de dag dat je terugkomt.

Pijnacker Oost/West

• MvdD
  • Nu online
Binnenkort komt onze airco installateur 6 splitunits monteren, waarvan 2 units het condenswater zullen afvoeren op het riool. Om stankoverlast te voorkomen, wil ik hier een droogsifon voor gebruiken. Het plan was om de afvoerslangen worden mooi in de muur weg te werken, maar ik twijfel even of dat met zo'n droogsifon wel zo handig is.

Ik had de McAlpine MacValve waterslotloos sifon bijvoorbeeld op het oog.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:04
MvdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:43:
Binnenkort komt onze airco installateur 6 splitunits monteren, waarvan 2 units het condenswater zullen afvoeren op het riool. Om stankoverlast te voorkomen, wil ik hier een droogsifon voor gebruiken. Het plan was om de afvoerslangen worden mooi in de muur weg te werken, maar ik twijfel even of dat met zo'n droogsifon wel zo handig is.

Ik had de McAlpine MacValve waterslotloos sifon bijvoorbeeld op het oog.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Precies zo een heb ik ook bij de condens afvoer zitten, tot nog toe werkt het prima, zit er nu ongeveer drie jaar.

• MvdD
  • Nu online
hfolkers schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:48:
[...]

Precies zo een heb ik ook bij de condens afvoer zitten, tot nog toe werkt het prima, zit er nu ongeveer drie jaar.
En heb jij hem toegankelijk of weggewerkt in de muur?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:04
Bereikbaar, ik ben nog niet overtuigd dat het membraam het 10 jaar vol houdt.
Is volgens mij ook niet bedoeld om in de muur te verwerken.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:28
MvdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:43:
Een droogsifon moet altijd bereikbaar zijn voor onderhoud, dat staat ook in de handleidingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MvdD
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:14:
[...]

Een droogsifon moet altijd bereikbaar zijn voor onderhoud, dat staat ook in de handleidingen.
Ja daar was ik al bang voor. Maar ik vraag me dan wel af of er een andere oplossing is om de condenswaterafvoer van een airco dus in de muur te verwerken zonder kans op stankoverlast. Weet jij daar toevallig iets van?

• Andrehj
MvdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:26:
Ja daar was ik al bang voor. Maar ik vraag me dan wel af of er een andere oplossing is om de condenswaterafvoer van een airco dus in de muur te verwerken zonder kans op stankoverlast. Weet jij daar toevallig iets van?
Losneembaar paneeltje in de muur maken met de sifon er achter?
Sifon ergens verderop in de leiding plaatsen? Hij hoeft niet direct onder de binnenunit. Bij mij zit er ook eentje na ca 10 meter buis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
[...]

Pijpje door de gevel naar buiten? ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

En een ouderwetse sifon maken? Gewoon met druk PVC in de muur, lijmen, met een aantal bochtjes, zodat je dus een sifon krijgt waar water in blijft staan.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Andrehj
Tanuki schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:22:
En een ouderwetse sifon maken? Gewoon met druk PVC in de muur, lijmen, met een aantal bochtjes, zodat je dus een sifon krijgt waar water in blijft staan.
Dat gaat niet, die droogt in de winter op met stankoverlast tot gevolg.
Bij een condenswaterafvoer van een airco of balansventilatiesysteem moet je altijd een droogsifon toepassen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Toch zie ik best vaak bij professionele installaties gewoon normale sifonnetjes toegepast worden.. Denk dan aan die grote plafondunits.

Kijk maar eens naar boven in winkels. Bijna altijd zie je daar gewoon normale sifonnetjes.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:36:
[...]

Dat gaat niet, die droogt in de winter op met stankoverlast tot gevolg.
Bij een condenswaterafvoer van een airco of balansventilatiesysteem moet je altijd een droogsifon toepassen.
Bij mijn zusje is het in ieder geval zo geinstalleerd en dat gaat al jarenlang zonder stankoverlast. :) Bij mijn volgende projectjes hier ga ik het precies zo doen. Werkt mooi.

En hoezo zou het water opdrogen in de winter? En dan is dat nog steeds geen probleem qua stankoverlast, door de sifonwerking.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• hvwees
Tanuki schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:24:
[...]
En hoezo zou het water opdrogen in de winter? En dan is dat nog steeds geen probleem qua stankoverlast, door de sifonwerking.
Omdat het water langzaam verdampt zeker als er ook verwarmt wordt in de betreffende ruimte.
Het water wordt ook niet meer "aangevuld" omdat er niet meer gekoeld wordt.

Zodra het water uit het sifon is, is er geen sifonwerking meer.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-01 22:44
Het begint weer kouder te worden en weer lekker veel te lezen wat mensen gebruiken heerlijk ;)

Persoonlijk verwarm ik 24/7 een ongeveer 60 m3 woonkamer, slecht geïsoleerd, oude dubbel ramen
Met een 3.5kw LG unit.
Ik heb in oktober een gemiddelde van 2,5 a 3 kwh gemeten per dag, en hij staat op 18/20c.
Dus dat is per dag nog geen 90 cent verwarmen.
Als ik via de cv moest doen, dan verbruikte ik dik 2 a 3 kub gas per dag.
Dus in mijn ervaring loon 24/7 aan laten staan zo wie zo in mijn ogen.
Ook kwa vochtigheid.
Maar dit is natuurlijk wat veel andere hier zeggen, ieder huis en ruimte een ander situatie!

Maar goed heerlijk is de lucht/lucht verwarming niet?l :)
Ooh en een tip voor mensen met een LG unit.
Ga niet uit van wat de app zegt kwa verbruik, een losse stekker/rail die meet is veel acuarater!

[ Voor 9% gewijzigd door coolbvrobin op 06-11-2025 13:04 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:01
coolbvrobin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:46:
Het begint weer kouder te worden en weer lekker veel te lezen wat mensen gebruiken heerlijk ;)

Persoonlijk verwarm ik 24/7 een 6 bij 4 m3 woonkamer, slecht geïsoleerd, oude dubbel ramen
Met een 3.5kw LG unit.
Ik heb in oktober een gemiddelde van 2,5 a 3 kw gemeten per dag, en hij staat op 18/20c.
Ook kwa vochtigheid.
Maar dit is natuurlijk wat veel andere hier zeggen, ieder huis en ruimte een ander situatie!

Ga niet uit van wat de app zegt kwa verbruik, een losse stekker/rail die meet is veel acuarater!
Ik hoop niet dat dat ding gemiddeld 2,5 tot 3kW trekt hoor :P

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
coolbvrobin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:46:

Persoonlijk verwarm ik 24/7 een 6 bij 4 m3 woonkamer, slecht geïsoleerd, oude dubbel ramen
Met een 3.5kw LG unit.
Ik heb in oktober een gemiddelde van 2,5 a 3 kw gemeten per dag, en hij staat op 18/20c.
Ook kwa vochtigheid.

Je bedoelt waarschijnlijkheid 6 bij 4 = 24 m2 en dat is 60 m3 als de ruimte 2,5 meter hoog is.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-01 22:44
elektriekert schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:50:
[...]

Ik hoop niet dat dat ding gemiddeld 2,5 tot 3kW trekt hoor :P
Excuse kwh per dag _/-\o_
TvanW schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:50:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijkheid 6 bij 4 = 24 m2 en dat is 60 m3 als de ruimte 2,5 meter hoog is.
Gaat goed met me vandaag,, ja klopt ongeveer 60m3 (zal wat minder zijn wegens het dak) :)

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 20:07
Onze MHI 3,5 ZS-W buitenunit hebben we ruim een jaar geleden laten verplaatsen. Nieuwe R32 erin, aircoleiding laten solderen. Helemaal fantastisch!

Sinds het verplaatsen is het wel opvallend dat het systeem geregeld op onverwachte momenten aan een korte defrost begint, ondanks dat het nog veel te warm daarvoor is (tussen 10-15 graden). Er zit geen vaste regelmaat in. Soms zit er meer dan 12 uur tussen defrosts, soms enkele uren.

Ondanks deze gekkigheid hebben we vorige winter zonder problemen de woning kunnen verwarmen met deze unit. In de winter komen de defrosts op het juiste moment en duren ze ook langer. Nu, nieuw verwarmingsseizoen, zien we hetzelfde gedrag weer ontstaan.

De unit staat nu wat prominenter in de achtertuin. Een volledige omkasting wilde ik niet vanwege de belemmering qua efficiëntie, maar ik wilde wel iets van bescherming en iets om de unit wat minder optisch aanwezig te laten zijn. Daarom heb ik deze 'omkasting' gemaakt met het idee dat dit voldoende ruimte laat voor aanzuigen en wegblazen van de lucht zonder dat er koude blijft hangen.

Zouden de bijzondere defrosts die ik nu tegenkom misschien toch door deze omkasting kunnen komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl5LMuIjsE1_kqYWYYMWscQUWFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5uAKrH7L9xA3ZQXNuoP2vjn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aobcvRoSJ4Qfl2BDTMQR2ZCuUac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6rwdPRVEl6lhLjedWKt4xKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afstand van de achterkant van de unit tot de muur is 18cm.

SRK35ZS-W

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:36
Defrosts met dit weer klinkt eerder als te weinig koudemiddel.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Scooper schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:07:
Onze MHI 3,5 ZS-W buitenunit hebben we ruim een jaar geleden laten verplaatsen. Nieuwe R32 erin, aircoleiding laten solderen. Helemaal fantastisch!

Sinds het verplaatsen is het wel opvallend dat het systeem geregeld op onverwachte momenten aan een korte defrost begint, ondanks dat het nog veel te warm daarvoor is (tussen 10-15 graden). Er zit geen vaste regelmaat in. Soms zit er meer dan 12 uur tussen defrosts, soms enkele uren.

Ondanks deze gekkigheid hebben we vorige winter zonder problemen de woning kunnen verwarmen met deze unit. In de winter komen de defrosts op het juiste moment en duren ze ook langer. Nu, nieuw verwarmingsseizoen, zien we hetzelfde gedrag weer ontstaan.

De unit staat nu wat prominenter in de achtertuin. Een volledige omkasting wilde ik niet vanwege de belemmering qua efficiëntie, maar ik wilde wel iets van bescherming en iets om de unit wat minder optisch aanwezig te laten zijn. Daarom heb ik deze 'omkasting' gemaakt met het idee dat dit voldoende ruimte laat voor aanzuigen en wegblazen van de lucht zonder dat er koude blijft hangen.

Zouden de bijzondere defrosts die ik nu tegenkom misschien toch door deze omkasting kunnen komen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gaaf gedaan!
Weet je zeker dat het een defrost is? Gaat het groene lampje op de binnenunit ook knipperen?

• Scooper
LED-Maniak schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:13:
Dan wordt het dus contact opnemen met de installateur. Ik vermoed eigenlijk geen lekken aangezien het vorige jaar ook al speelde en het gewoon netjes gesoldeerd is.
revolution-nl schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:38:
[...]

Gaaf gedaan!
Weet je zeker dat het een defrost is? Gaat het groene lampje op de binnenunit ook knipperen?
Bedankt

Ja, het is wel echt een defrost. Groen knipperend lampje op de binnenunit en ook via MQTT wordt de defrost-parameter geactiveerd.

SRK35ZS-W

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:45
Scooper schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:46:
[...]

Dan wordt het dus contact opnemen met de installateur. Ik vermoed eigenlijk geen lekken aangezien het vorige jaar ook al speelde en het gewoon netjes gesoldeerd is.

[...]

Bedankt

Ja, het is wel echt een defrost. Groen knipperend lampje op de binnenunit en ook via MQTT wordt de defrost-parameter geactiveerd.
Ik weet niet hoe het bij Mitsubish is maar bij Daikin kun je in de app de buitentemperatuur zien zoals die is gemeten door de buitenunit. Als doe significant lager is dan de echte buitentemperatuur duidt dat op recirculatie van lucht.

In deze omkasting lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk overigens.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:51

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Scooper schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:46:
[...]
[...]
Hoeft niet te lekken als ze tijdens het verplaatsen niet genoeg vulling er in hebben gelaten/gestopt. Dan blijft het gedrag constant sindsdien. En sowieso is er altijd nog een flare bij de buitenunit.

Maar ook wat andere zeggen: Kijk of je wat temperatuur parameters kunt plotten, buitentemperatuur en liefst ook wat sensoren van de koelleidingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rimco op 06-11-2025 17:59 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Andrehj
Tanuki schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:24:
En hoezo zou het water opdrogen in de winter?
Omdat het water uit de sifon dan verdampt? Wat nog versneld wordt door de lage binnenluchtvochtigheid in de winter? Precies hetzelfde natuurkundige principe als wat ervoor zorgt dat je was droogt...
En dan is dat nog steeds geen probleem qua stankoverlast, door de sifonwerking.
Een sifon waaruit het water is verdampt heeft natuurlijk bij gebrek aan water geen enkele afsluitende werking meer, en laat stank uit het riool ongeremd de woning binnen.... |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-11-2025 19:30 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Andrehj schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:27:
[...]

Omdat het water uit de sifon dan verdampt? Wat nog versneld wordt door de lage binnenluchtvochtigheid in de winter? Precies hetzelfde natuurkundige principe als wat ervoor zorgt dat je was droogt...
Gewoon water in de lekbak gieten dan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Andrehj
Termy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:32:
Dat is een oplossing, maar dat wordt in de praktijk vaak vergeten. Meestal hangt zo'n binnenunit ook vrij hoog, dus lastig bereikbaar en dan wordt zo'n klusje uitgesteld.
Met een droogsifon heb je dat gepruts niet en hoef je er niet meer over na te denken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
En je moet het subtiel doen want anders komt het er bij de ventilator weer uit :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• hvwees
Termy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:32:
[...]

Kraanwater bevat kalk, dat wil je eigenlijk niet in je lekbak hebben.

• Scooper
Flatisa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:53:
[...]

Ik weet niet hoe het bij Mitsubish is maar bij Daikin kun je in de app de buitentemperatuur zien zoals die is gemeten door de buitenunit. Als doe significant lager is dan de echte buitentemperatuur duidt dat op recirculatie van lucht.

In deze omkasting lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk overigens.
De outdoor temperature die de MHI meet komt overeen met de daadwerkelijke temperatuur buiten. Die klopt dus.
Rimco schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:58:
[...]

Hoeft niet te lekken als ze tijdens het verplaatsen niet genoeg vulling er in hebben gelaten/gestopt. Dan blijft het gedrag constant sindsdien. En sowieso is er altijd nog een flare bij de buitenunit.

Maar ook wat andere zeggen: Kijk of je wat temperatuur parameters kunt plotten, buitentemperatuur en liefst ook wat sensoren van de koelleidingen.
Dat is precies mijn gedachte inderdaad. De symptomen blijven gelijk, dus vermoedelijk dan initieel te weinig gas in het systeem gevoegd. Al kan in theorie ook bij de koppelingen naar de buitenunit toch een klein lek zitten.

Wat is de te verwachten range bij de aan- en afvoerleiding? Ik kan dat zelf eens meten, al moet ik net in de buurt zijn als ik zie dat hij aan een defrost begint (eigenlijk moet ik er net vóór zijn). Ik weet niet precies naar welke sensor ik vanuit MHI-AC-Ctrl zou moeten kijken hiervoor.

SRK35ZS-W

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-01 14:04

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leiding ondergronds? Niet waterdicht afgewerkt, pijp/isolatie vol met water? Werkt dat ding voor geen meter meer.

• Scooper
EPICOSAURUS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:30:
[...]

Leiding ondergronds? Niet waterdicht afgewerkt, pijp/isolatie vol met water? Werkt dat ding voor geen meter meer.
Hij loopt naar beneden door de kiezels een 60cm naar beneden en gaat dan door de muur via de kruipruimte.

SRK35ZS-W

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
hvwees schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:44:
[...]

Kraanwater bevat kalk, dat wil je eigenlijk niet in je lekbak hebben.
Wat zou dat kleine beetje kalk voor kwaad kunnen? Volgens mij lost dat wel weer op de eerste weken dat er weer gekoeld wordt :)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Andrehj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:18:
[...]

Dat is een oplossing, maar dat wordt in de praktijk vaak vergeten. Meestal hangt zo'n binnenunit ook vrij hoog, dus lastig bereikbaar en dan wordt zo'n klusje uitgesteld.
Met een droogsifon heb je dat gepruts niet en hoef je er niet meer over na te denken.
Als het stinkt denk je er wel aan ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• barta123
LED-Maniak schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:13:
Ja dat is wel vreemd, het was hier overdag rond de 15°C, heb nog geen een ontdooimoment meegemaakt met mijn 3MXM68 dit jaar...

Net wel ff 1.5kW laten trekken, dan komt er een hoop warmte uit, had 2 dagen de verwarming niet aan omdat ik 2 dagen niet thuis was.

Enige ad hoc nadeel is dan wel de koude vloer, maar goed mijn tegels gaan wel plaats maken voor mooi laminaat. Vloerisolatie ligt het niet aan want die is vorig jaar met een dikke laag HFO schuim geïsoleerd

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• mr_evil08
Ja onderkant kast niet blokkeren zoals op de foto is gedaan, "kou" hoopt op, de wisselaar wordt kouder vanwege hoger werklast etc.

En bij mistig weer zoals afgelopen dagen ondanks nog niet onder 4 graden kan dat toch een de-frost triggeren.
Om het te testen haal het zaakje tijdelijk weg.

• mr_evil08
barta123 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:38:
[...]
Enige ad hoc nadeel is dan wel de koude vloer, maar goed mijn tegels gaan wel plaats maken voor mooi laminaat. Vloerisolatie ligt het niet aan want die is vorig jaar met een dikke laag HFO schuim geïsoleerd
Laminaat is een beetje warmer, maar nog steeds koud vanwege de kunststof bovenlaag, isolatie daaronder maakt het minimaal beter.

Dan moet je naar kurk of tappijt kijken, PVC voelt ook koud als er niet direct een geisolleerde ondervloer onder zit.

En tegels/plavuizen zijn nooit warm zelfs niet bij 24/7 verwarmen met een wandairco, dat komt omdat het steen/beton is, zonder vloerverwarming blijft dat koud aanvoelen.

Of iemand de kou acceptabel vindt laat ik even in het midden. O-)

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2025 12:26 ]

• w00key
Stenen vloer in een moderne woning voelt altijd koud aan, hoe koud iets voelt hangt af van temperatuurverschil met je lichaam (<38 is koel) en geleiding, slechte geleider voelt aan als 38 graden, staal voelt aan als "echt" zijn temperatuur zoals een bak water op x graden.

Je stookt je vloer nooit op tot 40+ tegenwoordig dus lekker warme vloer is verleden tijd. Ik meet hier met een IR thermometer de oppervlakte temperatuur van dingen, betonnnen draagmuur (gedeeld met buren) is 22°C, houten vloer 22, stenen in keuken werkblad 23, alle 3 voelen ongeveer hetzelfde aan. Plafond is 23.5, waar lokaal warmt het extra op + is soort van vloerverwarming voor boven.

• mr_evil08
@w00key Vloer opstoken tot 40c heeft nog nooit gekund, 28c was altijd wel de maximale, rond 25c oppervlaktetemperatuur voelt het als aangenaam.

• w00key
mr_evil08 schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:17:
@w00key Vloer opstoken tot 40c heeft nog nooit gekund, 28c was altijd wel de maximale, rond 25c oppervlaktetemperatuur voelt het als aangenaam.
Dan is het dus altijd fris of frisser. Die 3 graden meer of minder boeit echt niet, als bovenstaande klopt.

Maar nee hoor, ik had ook een setje met circulatiepomp en thermometers bij in/uit en de thermostaat staat gewoon op ingesteld op 40 graden toevoer door heter water bij te mengen. 30-40 is gangbaar, tegen de 40 aan bij meer glas / oudere huizen.

Nu met warmtepompen willen ze weleens meer lussen leggen met dikkere buizen, dan kan je naar 30, zonder extra circulatiepomp. Maar dat was vroeger niet standaard.

[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 09-11-2025 14:14 ]

• barta123
mr_evil08 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:20:
[...]

Laminaat is een beetje warmer, maar nog steeds koud vanwege de kunststof bovenlaag, isolatie daaronder maakt het minimaal beter.

Dan moet je naar kurk of tappijt kijken, PVC voelt ook koud als er niet direct een geisolleerde ondervloer onder zit.

Toch zijn mijn tegels wel wat warmer doordeweeks in de avonden, als ik elke dag verwarmd heb.. ik laat hem ook over de vloer blazen
En tegels/plavuizen zijn nooit warm zelfs niet bij 24/7 verwarmen met een wandairco, dat komt omdat het steen/beton is, zonder vloerverwarming blijft dat koud aanvoelen.

Of iemand de kou acceptabel vindt laat ik even in het midden. O-)

• Pietje555
w00key schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:10:
[...]

Dan is het dus altijd fris of frisser. Die 3 graden meer of minder boeit echt niet, als bovenstaande klopt.

Maar nee hoor, ik had ook een setje met circulatiepomp en thermometers bij in/uit en de thermostaat staat gewoon op ingesteld op 40 graden toevoer door heter water bij te mengen. 30-40 is gangbaar, tegen de 40 aan bij meer glas / oudere huizen.

Nu met warmtepompen willen ze weleens meer lussen leggen met dikkere buizen, dan kan je naar 30, zonder extra circulatiepomp. Maar dat was vroeger niet standaard.
Ik stook max 28 gr, hoger haalt mijn EA6 in zijn eentje niet. Altijd 21 gr in huis. Met HT mengverdeler uit 2000, alleen ingesteld dat hij niet mengt.
In het voor/najaar is voor mijn huis een aanvoertemperatuur van 25 gr voldoende. Mijn stooklijn ligt ook bijna vlak (0,2 helling)

• mr_evil08
w00key schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:10:
[...]

40 graden water betekent +/- 29 graden oppervlakte temperatuur(afhankelijk van je vloer wat erop ligt ik ga uit van het gemiddelde zoals PVC of laminaat), oppervlaktetemperatuur is wat je voelt aan je voeten.
2 graden oppervlaktetemperatuur verbetering is al enorm.

25c oppervlakte voelt warm voor de mens, dat zeg ik zelf als koukleum.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2025 18:44 ]

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-01 12:36
Voor wie de airco als hoofdverwarming gebruikt: in mijn jaren ’30-woning (matig geïsoleerd) is de airco de enige warmtebron in de woonkamer.
Laten jullie hem ’s nachts zachtjes aan om de temperatuur op peil te houden, of is het juist efficiënter om hem ’s nachts uit te zetten en pas een uur voor het opstaan weer te laten inschakelen?

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

0re0 schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:20:
Voor wie de airco als hoofdverwarming gebruikt: in mijn jaren ’30-woning (matig geïsoleerd) is de airco de enige warmtebron in de woonkamer.
Laten jullie hem ’s nachts zachtjes aan om de temperatuur op peil te houden, of is het juist efficiënter om hem ’s nachts uit te zetten en pas een uur voor het opstaan weer te laten inschakelen?
Bij warmere temperaturen buiten gaat de airco 's nachts uit. Op dit moment koelt het 2 graad af en dat weegt niet op tegen de kosten om de hele nacht te draaien. Als het buiten +- 5 graden of lager wordt blijft de airco wel 24/7 draaien.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Detmer schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:30:
[...]

Bij warmere temperaturen buiten gaat de airco 's nachts uit. Op dit moment koelt het 2 graad af en dat weegt niet op tegen de kosten om de hele nacht te draaien. Als het buiten +- 5 graden of lager wordt blijft de airco wel 24/7 draaien.
Dit dus. Vanaf een graad of vijf is de kans op defrost veel groter dus kan het dan hoe dan ook uit om het systeem zachtjes te laten draaien.

Voor de nacht zet ik het meestal op de laagste stand (18 graden) en dan de plafond fan uit en de interne fan langzaam. Dan blijft er een warmte bubbel om het apparaat die ik in de ochtend vlot kan verspreiden zonder dat het ding heel krachtig moet gaan verwarmen.

Een defrost tijden het opwarmen van het huis is funest, dan ga ik liever in bed tv kijken.

• STIMPPYYY
Ik zie dat het 'standby' verbruik van mijn Daikin Perfera multi split (2 binnen units) 100W per unit per dag is.
Mijn single-split zie ik 0 verbruik in de app. ChatGPT al gevraagd, maar twijfel over het antwoord. Is dit normaal gedrag van multi-split?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

w00key schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:33:
Stenen vloer in een moderne woning voelt altijd koud aan, hoe koud iets voelt hangt af van temperatuurverschil met je lichaam (<38 is koel) en geleiding, slechte geleider voelt aan als 38 graden, staal voelt aan als "echt" zijn temperatuur zoals een bak water op x graden.

Je stookt je vloer nooit op tot 40+ tegenwoordig dus lekker warme vloer is verleden tijd. Ik meet hier met een IR thermometer de oppervlakte temperatuur van dingen, betonnnen draagmuur (gedeeld met buren) is 22°C, houten vloer 22, stenen in keuken werkblad 23, alle 3 voelen ongeveer hetzelfde aan. Plafond is 23.5, waar lokaal warmt het extra op + is soort van vloerverwarming voor boven.
Daarom hebben wij de vloerverwarming (stadsverwarming) ook laten afsluiten, die 25c haalden wij niet omdat de warmtevraag er gewoon niet was door de hoge isolatie, hierdoor voelde het altijd kill in huis.

Met lucht/lucht verleden tijd :)
Koude vloer , koude zones of koude val zijn allemaal niet van toepassing door hoge isolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 10-11-2025 12:18 ]

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:08:
Ik zie dat het 'standby' verbruik van mijn Daikin Perfera multi split (2 binnen units) 100W per unit per dag is.
Mijn single-split zie ik 0 verbruik in de app. ChatGPT al gevraagd, maar twijfel over het antwoord. Is dit normaal gedrag van multi-split?
Ja dat heb ik ook. Dat is door de wifi module volgens mij.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• STIMPPYYY
ArthurMorgan schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:56:
[...]

Ja dat heb ik ook. Dat is door de wifi module volgens mij.
Volgens chatgpt zijn het ook andere zaken. Het is raar want mijn single split heeft ook wifi. Daar is toch echt het gerapporteerde verbuik 0
Pagina: 1 ... 154 ... 163 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic