Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 153 154 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-10 18:38
Termy schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

Ik heb al vaker gepost over raar gedrag van Daikin ivm Demand Control dat er niet echt af is ondanks dat je het niet meer ingesteld hebt staan (zoek maar op mijn username :P). Ben er niet helemaal zeker van dat dit het is maar het zou kunnen. Hoe dan ook zou powerful gewoon iets moeten doen met 1 unit aan. Ik gebruik powerful ook juist om te checken of demand control etc er correct af is want als dat niet het geval is dan gaat powerful vrijwel direct weer uit ipv pas na 15 mins.

@LED-Maniak Wat bedoel je precies met dat ClimaControl? Ik ben ook wel geïnteresseerd in een externe temperatuursensor om m'n Daikin te kunnen sturen.
Moet zoiets geweest zijn. (Non-)persistente setting bij dezelfde of de andere binnenunit. Ben nog niet volledig mee hoe de demand-control instelling van een inactieve unit meetelt.

Met manuele demand control kan ik wel mijn ding doen, geen idee wat auto demand control doet in vergelijking met DC uit vs. econo (= DC 70%?)... met de documentatie kom je jammer genoeg niet verder dan de marketing praatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Ik weet niet wat je probeert te bewijzen, maar de situatie is hier 's winters zoals je eerder schetste: beneden 21 °C, boven met betonnen vloer ertussen 18 °C en een airco die 3 kW levert waarvan ongeveer 1 kW naar boven weg vloeit. Zonder betonnen vloer zou er meer warmte 'verloren' gaan, hoeveel precies doet er niet toe.
Juist 21 °C op de kamerthermostaat, niet bij het plafond daar is het warmer waardoor de warmteverlies door de verdiepingsvloer ook groter is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:20:
[...]

Juist 21 °C op de kamerthermostaat, niet bij het plafond daar is het warmer waardoor de warmteverlies door de verdiepingsvloer ook groter is.
Nee, het plafond wordt hier 20 a 21 °C als de airco op 23 °C staat (met uitgeschakelde 2 graden offset). Lucht verwarmt de massa niet zo makkelijk. Maar eigenlijk vind ik dat prima zo; beneden is de lucht heel snel op temperatuur en dankzij de dikke betonlaag houdt het huis na verloop van tijd toch veel warmte vast. Het lijkt wel een speksteenkachel oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:32
mister_muller schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Ok, gewoon pur dus. Was bang dat het de leidingen/isolatie zou kunnen aantasten.

Zal wel niet dan, dan ga ik daar zelf nog wel even voor zorgen. Vind het zonde dat de warmte daar zo verloren gaat.
Specifiek, closed cell pur (bijv. Illbruck FM-350). De goedkopere variant (open-cell) kan/gaat vocht opzuigen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
mister_muller schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:15:
Vorige week airco geplaatst gekregen en wpb aangesloten. Nu zijn hier 2 gaten door buitenmuur voor geboord. Het lukt niet goed om door het gat te kijken, maar ik zie nergens iets van isolatie om het gat thermisch wat af te dichten. Is dit wel gebruikelijk, zo ja hoe?

Pur? Ander isolatiemateriaal?

[Afbeelding]
De sparing zou ook een mantelbuis in moeten zitten. Als ze met 65 boren, kan er een 60 mm PVC buis in.
Hierdoor beschadigd je isolatie niet tijdens het invoeren van de leidingen en je hebt geen last van luchtlekkage.
Ze hebben nu waarschijnlijk alleen de buitenkant afgepurd, maar je spouw is geventileerd en koud. Je krijgt dan koude lucht via de sparing in de binnenmuur achter je binnen unit. Gevolg is dat de temperatuur sensor (in de binnen unit) een te lage temperatuur meet.
Met de mantelbuis hoef je alleen een dot steenwol in de buis te proppen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Pietje555 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

De sparing zou ook een mantelbuis in moeten zitten. Als ze met 65 boren, kan er een 60 mm PVC buis in.
Hierdoor beschadigd je isolatie niet tijdens het invoeren van de leidingen en je hebt geen last van luchtlekkage.
Ze hebben nu waarschijnlijk alleen de buitenkant afgepurd, maar je spouw is geventileerd en koud. Je krijgt dan koude lucht via de sparing in de binnenmuur achter je binnen unit. Gevolg is dat de temperatuur sensor (in de binnen unit) een te lage temperatuur meet.
Met de mantelbuis hoef je alleen een dot steenwol in de buis te proppen.
Wat is het verschil met een mantelbuis of alleen het spul door het gat voeren? Als in, wat doet die mantelbuis dan precies meer dan wanneer je er los wat pur (en evt isolatie) induwt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:44:
[...]

Wat is het verschil met een mantelbuis of alleen het spul door het gat voeren? Als in, wat doet die mantelbuis dan precies meer dan wanneer je er los wat pur (en evt isolatie) induwt?
Je moet je leidingen met isolatie, waterafvoer en voedingskabel door 2 muren met een ruimte en eventueel steenwol er tussen doorvoeren.
Dit zijn allemaal scherpe randen waardoor het moeilijk gaat en scheurtjes in je isolatie kunnen komen.
Met een mantelbuis gaat dit veel makkelijker en omdat hij glad van binnen is zonder schade.
Zonder mantelbuis moet je de binnen en buiten muur af purren omdat het tocht in je spouw met kans op lekkere PUR klodders langs je muren.
Het is niet verplicht, maar wel een stuk betere (en nettere) uitvoering van je werk zonder dat het veel extra kost.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
[quote]Pietje555 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Je moet je leidingen met isolatie, waterafvoer en voedingskabel door 2 muren met een ruimte en eventueel steenwol er tussen doorvoeren.
Dit zijn allemaal scherpe randen waardoor het moeilijk gaat en scheurtjes in je isolatie kunnen komen.
Met een mantelbuis gaat dit veel makkelijker en omdat hij glad van binnen is zonder schade.
Zonder mantelbuis moet je de binnen en buiten muur af purren omdat het tocht in je spouw met kans op lekkere PUR klodders langs je muren.
Het is niet verplicht, maar wel een stuk betere (en nettere) uitvoering van je werk zonder dat het veel extra kost.
[/quote
Helder, bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 23:03

noucmen

Kiesgierig

w00key schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:31:
[...]

Kijk zelf hier?

Maar geef je ~800 euro uit aan een nieuwe met fan, https://www.jaga.nl/media...chure_stradahybrid_nl.pdf, of je installeert een aftermarket fan kit en hopen dat het goed genoeg werkt.
Aftermarket fan kit is 20 euro max, en met een timer kan ik heel zuinig zijn

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-10 23:03

noucmen

Kiesgierig

revolution-nl schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Interessant, de SCOP van l/w is niet heel veel beter dan een goede airco maar de aanschaf en installatie wel een stuk hoger, hoe kom je tot dit resultaat?
Omdat met een L/W hoef je niet een extra boiler kopen, plus de verwarmde water (in de buffer) van de dag kan je brengen naar de nacht.

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:04
Martin7182 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:57:
Ik weet niet wat je probeert te bewijzen, maar de situatie is hier 's winters zoals je eerder schetste: beneden 21 °C, boven met betonnen vloer ertussen 18 °C en een airco die 3 kW levert waarvan ongeveer 1 kW naar boven weg vloeit. Zonder betonnen vloer zou er meer warmte 'verloren' gaan, hoeveel precies doet er niet toe.
Ik weet niet wat jij probeert te bewijzen maar het punt blijft dat energietransfer binnen je thermische schil primair geen verlies is. Als jouw bovenverdieping 18°C blijft zonder daar actief te verwarmen dan betekent het dus gewoon dat je de bovenverdieping vrijwel volledig verwarmt (via de benedenverdieping).

Stel we gaan uit van een gemiddelde buitentempertuur van 5°C tijdens het stookseizoen:
  • Huidig: ΔT = 18°C-5°C = 13°C
  • Bovenverdieping verwarmd: ΔT = 20°C-5°C = 15°C
Zou je de bovenverdieping verwarmen tot 20°C dan wordt het transport van beneden vandaan 0 en neemt het verlies toe met ongeveer 15%

Lang verhaal kort; warmte naar boven gaat niet verloren tenzij je daar de airco aan zet (of raam open) omdat je het te warm vindt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
assje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

Ik weet niet wat jij probeert te bewijzen maar het punt blijft dat energietransfer binnen je thermische schil primair geen verlies is. Als jouw bovenverdieping 18°C blijft zonder daar actief te verwarmen dan betekent het dus gewoon dat je de bovenverdieping vrijwel volledig verwarmt (via de benedenverdieping).

Stel we gaan uit van een gemiddelde buitentempertuur van 5°C tijdens het stookseizoen:
  • Huidig: ΔT = 18°C-5°C = 13°C
  • Bovenverdieping verwarmd: ΔT = 20°C-5°C = 15°C
Zou je de bovenverdieping verwarmen tot 20°C dan wordt het transport van beneden vandaan 0 en neemt het verlies toe met ongeveer 15%

Lang verhaal kort; warmte naar boven gaat niet verloren tenzij je daar de airco aan zet (of raam open) omdat je het te warm vindt.
Mee eens, ik zette 'verloren' dan ook niet voor niets tussen quotes :) Maar vanwege de betonnen vloer e.d. die ertussen zit hoef ik beneden minder hard te stoken.
De warmte van beneden wordt 2× hergebruikt; op de eerste verdieping en daarna op zolder m.b.v. de warmtepompboiler. Die laatste laat ik af en toe ook warmte weer terug naar beneden pompen via spiraal en vloerverwarming. Hoge COP, lage efficiency, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
noucmen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Aftermarket fan kit is 20 euro max, en met een timer kan ik heel zuinig zijn
Ach ja appels en peren vergelijken. ;)
De Jaga's hebben een module erbij zodat de fans alleen draaien indien nodig zowel in koelbedrijf als verwarmen net als je een 3 standen schakelaar erbij hebt die je helemaal naar wens kan instellen.

Maar eens je kan zo heel goedkoop zijn net als aftermarket koppelingen gebruiken i.p.v Jaga zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb wel weer een mooi use-case, mijn schoonouders hebben een nieuwbouw appartement betrokken met een verschrikkelijke inventum "warmtepomp" die veelal op COP1 staat te verwarmen, back-up heater uitgeschakeld echter stort onder een buitentemp van 7c de verwarmingscapaciteit in. Hopeloos! Echt een crimineel apparaat |:(. Vorig winter heb ik een 2kW smart kacheltje neergezet om het verbruik in toom te houden. Was gelukkig goed te doen door de hoge isolatie maar ideaal is anders.

Anyways, afgelopen zomer hebben ze een mooie mulit laten ophangen. Ondanks dat ik ze al heb gezegd dat ze het ding gewoon aan moeten laten staan kunnen ze het niet laten, om de temperatuur in huis volledig weg te laten zakken en hem vervolgens voor een uurtje aan te zetten en hem dan weer uit te zetten. Resultaat massa koelt af, en als het dan afgekoeld is staat het apparaat te loeien om de boel weer op te warmen, als hij net rustig wilt gaan terug moduleren zetten ze hem uit en begint het feest van vooraf aan 8)7 .

Al uitgelegd dat dit niet goed is voor het comfort en het verbruik (zeker als het echt koud wordt), maar kennelijk triggered het toch een airco aan de muur met het klepje open en een lampje aan... je zit toch ook niet de hele dag aan de thermostaat van je CV te draaien ?

Ik zie dat in de zomer ook vaak genoeg op kantoor dat men altijd loopt te frommelen aan die afstandsbediening , temperatuur insteld op 16c etc. etc. 8)7

Bijzonder reflex van mensen.. hoe moeilijk kan het zijn. Het apparaat staat in mijn home-assistant dus ik heb er maar wat automations op losgelaten :+ :D >:)

Wel grappig dat mijn ouders (die ik ook besmet heb) dan weer 0 instructie nodig hebben en de MHI lekker laten pruttelen.

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 27-10-2025 21:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Nu online
@revolution-nl Hier ook zo'n geval. Mijn moeder heeft een 5 kW airco aan de muur hangen.
Ze zet de thermostaat van de CV ketel op 16 graden en als ze thuis komt weer op 21 gr.
Airco wordt niet gebruikt terwijl ze PV panelen heeft een terugdraaiende elektrameter.
Ik heb al 3x uitgelegd dat ze de CV op 16 gr moet zetten en de airco niet uitzetten, maar liefst op 18 gr moet laten draaien. Vind ze het te koud dan de airco hoger zetten. En toch maar aan de thermostaat van de CV blijven draaien.
Ik snap het wel een beetje, want bij de zithoek staan de radiatoren en als die 45 gr zijn dan voelt de straling natuurlijk wel anders dan een airco die aan de andere kant van de woonkamer hangt.
Straling voelt anders dan convectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:34:
Ik heb wel weer een mooi use-case, mijn schoonouders hebben een nieuwbouw appartement betrokken met een verschrikkelijke inventum "warmtepomp" die veelal op COP1 staat te verwarmen, back-up heater uitgeschakeld echter stort onder een buitentemp van 7c de verwarmingscapaciteit in. Hopeloos! Echt een crimineel apparaat |:(. Vorig winter heb ik een 2kW smart kacheltje neergezet om het verbruik in toom te houden. Was gelukkig goed te doen door de hoge isolatie maar ideaal is anders.

Anyways, afgelopen zomer hebben ze een mooie mulit laten ophangen. Ondanks dat ik ze al heb gezegd dat ze het ding gewoon aan moeten laten staan kunnen ze het niet laten, om de temperatuur in huis volledig weg te laten zakken en hem vervolgens voor een uurtje aan te zetten en hem dan weer uit te zetten. Resultaat massa koelt af, en als het dan afgekoeld is staat het apparaat te loeien om de boel weer op te warmen, als hij net rustig wilt gaan terug moduleren zetten ze hem uit en begint het feest van vooraf aan 8)7 .

Al uitgelegd dat dit niet goed is voor het comfort en het verbruik (zeker als het echt koud wordt), maar kennelijk triggered het toch een airco aan de muur met het klepje open en een lampje aan... je zit toch ook niet de hele dag aan de thermostaat van je CV te draaien ?

Ik zie dat in de zomer ook vaak genoeg op kantoor dat men altijd loopt te frommelen aan die afstandsbediening , temperatuur insteld op 16c etc. etc. 8)7

Bijzonder reflex van mensen.. hoe moeilijk kan het zijn. Het apparaat staat in mijn home-assistant dus ik heb er maar wat automations op losgelaten :+ :D >:)

Wel grappig dat mijn ouders (die ik ook besmet heb) dan weer 0 instructie nodig hebben en de MHI lekker laten pruttelen.
Er is één ding dat keer op keer installateurs vergeten...
De thermostaat heeft geen boodschap aan gevoelstemperatuur.

Bij een L/L wandunit is de thermostaat hysteresis sowieso breed ofwel nattevingerwerk kan me voorstellen dat mensen daar nog meer aanzitten dan een CV thermostaat.

De CV thermostaat zitten mensen ook vaker aan, savonds gaat de verwarming omhoog, is geen geheim maar normaal gedrag, we gaan stil zitten etc, toch beetje warmer.
Overdag staat die hier ook lager dan savonds vanwege de zon en bezig zijn.

Een ventilatiewarmtepomp waar jij naar revereert trekt dat amper idd vanwege zijn laag maximaal vermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 28-10-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Nu online
@mr_evil08 Denk dat de hysterese van de thermostaat in een L/L wel prima is. Zoals je zegt reageert deze op ruimtetemperatuur.
Het probleem is om de ruimtetemperatuur te handhaven is er een verandering van inblaasluchttemperatuur en/of snelheid nodig en deze hysterese is een mens erg gevoelig voor. Wij werken met gevoelstemperatuur (temperatuur, luchtsnelheid en vochtigheid en straling).
Het apparaat kan er dus weinig aan doen, het ligt aan ons, maar geven het apparaat de schuld dat het minder comfortabel voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Pietje555 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:41:
@mr_evil08 Denk dat de hysterese van de thermostaat in een L/L wel prima is. Zoals je zegt reageert deze op ruimtetemperatuur.
Het probleem is om de ruimtetemperatuur te handhaven is er een verandering van inblaasluchttemperatuur en/of snelheid nodig en deze hysterese is een mens erg gevoelig voor. Wij werken met gevoelstemperatuur (temperatuur, luchtsnelheid en vochtigheid en straling).
Het apparaat kan er dus weinig aan doen, het ligt aan ons, maar geven het apparaat de schuld dat het minder comfortabel voelt.
De hysterese is meer dan prima, al heb ik alleen ervaring met MHI. Ik stimuleer zelfs een grotere hysterese d.m.v. uitschakelen van de ventilator als de unit uitschakelt (F2 setting). En/of ik verhoog met 1 graad direct na inschakelen en verlaag 1 graad direct na uitschakelen. Als je dit allemaal niet doet dan blijft de unit rustig doorblazen en meet hij goed de ruimtetemperatuur i.p.v. de warme bel die ik vaak gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01
Ik lees dat sommige enthousiastelingen hier die met L/L verwarmen hun verdiepingsvloeren isoleren met dunne XPS vloerplaten. Hoeveel effect heeft dit met een betonnen verdiepingsvloer als de benedenverdieping wel wordt verwarmd en boven niet?

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

f1r3b4ll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:01:
Hoeveel effect heeft dit met een betonnen verdiepingsvloer als de benedenverdieping wel wordt verwarmd en boven niet?
Volgens mij krijg je met een LLWP airco beneden de boven verdieping niet warm, ik niet althans. Ik gebruik 's avonds de CV gecombineerd met onze Daikin Sensira, zet de Daikin dan iets lager zodat Toon2 de CV aan zet voor warmte boven. Overdag als we thuis zijn doet uitsluitend de Daikin zijn werk als verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
f1r3b4ll schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:01:
Ik lees dat sommige enthousiastelingen hier die met L/L verwarmen hun verdiepingsvloeren isoleren met dunne XPS vloerplaten. Hoeveel effect heeft dit met een betonnen verdiepingsvloer als de benedenverdieping wel wordt verwarmd en boven niet?
Daar hadden we laatst een kleine discussie over:
mr_evil08 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Naar schatting ongeveer 33 tot 50 % van de warmte ontsnapt bij ons naar boven tijdens de winter, zonder isolatie van de tussenvloer. Het blijft boven kouder dan beneden. Maar als je beneden hard stookt, dan kan het boven ook wel aangenaam worden. Hier stoken we de benedenverdieping op tot ~21 °C waarbij het boven dan tussen de 15 en 18 °C wordt. Maar het eea hangt ook sterk af van de isolatie van de woning (is hier redelijk goed). Met isolatie zal er een stuk minder warmte naar boven ontsnappen.

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 28-10-2025 15:52 ]

Pagina: 1 ... 153 154 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic