Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 152 153 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:10
STIMPPYYY schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:20:
[...]
Ik heb recent airco's laten installeren en marge op aankoop is nihil (nagenoeg NUL) begreep ik. Een installateur krijgt wel nog wat extra korting. Kortom, spul laten aankopen en installaren door een installateur. Ben je wss nog goedkoper uit dan los van elkaar
Niet eens,
- Een installateurs vraagt mij rond 9500 Eu voor 1 duo-split + 1 trio-split + installaties voor Kaisai, een Pools merk die 99.99% Chinese onderdelen is.
- Een vergelijkbare Hisense systeem (een van de top 5 merken uit China) koste mij veel minder dan 6000 (2700 aircos, 1300 onderdelen, max 2000 arbeid of juist veel minder als ik veel zelf doe)

Plus: als ik zelf wil doen en wil leren, kan ik later ook veel zelf doen, die zeker beter zou zijn voor mijn portemonee,
Voorbeeld: ik heb net samen met ingehuurd installateurs puur voor de arbeid een zonnepaneel systeem geinstalleerd op mijn woning: kosten rondom 4000 Euro voor 7500 Wp, deze 7500 Wp is rond 10'000 in een offerte van Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjtdtjdjykd
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:43
Ik heb een contract tot en met 1 juli 2027 dus mag nog een heel jaar 2026 salderen. Maar ik ben inderdaad alvast bezig om mijn voor te bereiden voor als dat niet meer mag. En ik zal er uiteraard voor zorgen dat ik niet terug lever. Maar mijn vraag ging even over de twee airco's en hoe die het beste in te zetten. Ik heb 37 zonnepanelen, nog voordat alle spelregels werden veranderd, waarvoor dank nog politiek/populisten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:36
Glashelder schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Haal je dit nou uit ChatGPT ...?
De berekening van ηs naar SCOP wel ja. Dat kunnen ze.

Je moet wel zelf de energie prestatie pdf uploaden zodat die de exacte getallen weet voor de Bosch.

Ook houden fabrikanten er niet van ηs vrij te geven ofzo? Zit altijd dik verstopt, ze willen pronken met A++ en COP A7/35, en niet de matige SCOP van meestal nog geen 5. Of 3ish bij midden temperatuur en nog lager bij retrofit / hoge temperatuur.

Ik vind die obfuscated % maar idioot, zeg gewoon w/w de multiplier zodat je kan vergelijken. Nu is het 125...190% maar wat precies, sja.

[ Voor 21% gewijzigd door w00key op 22-10-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:14
RemmyB83 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:50:
[...]

Klopt je gegevens wel?
M.a.w. komen je gegevens uit de app, overeen met het verbruik van je energieleverancier?
Want als ik naar je verbruik kijk valt mijn op dat je tot in juni nog aan het verwarmen bent, en je ook begint met koelen.
Ik zou verwachten dat er vanaf begin mei niet echt meer verwarmt zou hoeven worden. En dat je verbruik dan ook veel lager zou zijn.

Stoken en koelen in de zelfde maand, geeft mijn te denken of je niet te veel op comfort stuurt en te weinig op verbruik.

Edit: geen openhaard aanwezig die als schoorsteen al je warmte afvoert?
Gegevens kloppen. Nagekeken in Homewizard want heb een slimme stekker op mijn buitenunit zitten. In de maand januari heeft de airco 576kWh verbruikt. Onecta zegt 577,5kWh. Thermisch vermogen volgens Onecta in die maand was 2426,6kWh dus kom ik op een COP van 4.2 uit. Prima toch?

Jouw opmerking over de open haard en een telefoontje met een klimaatadviseur hebben mij wel aan het denken gezet. Ik heb dan wel geen open haard, maar bij nadere inspectie kom ik erachter dat ik toch wel veel - hetzij kleine - kieren en naden heb rondom mijn kozijnen. Ook de tussendeur naar de hal is zo krom als een hoepel en heb ik provisorisch met tochtband geprobeerd te dichten. De voordeur is oud, bevat grote enkelglas ramen en sluit niet meer goed. Gelukkig wordt die binnenkort vervangen door kunststof deur en kozijn (deur zonder brievenbus). Zelf ga ik eerst eens met de acrylaatkit spuit door het huis en dan maar weer eens kijken zodra het kouder wordt. De airco installatie lijkt in ieder geval niks te mankeren.

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
tdjtdtjdjykd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:49:
Ik heb een vraag. Ik heb twee aircos in twee verschillende ruimtes. De grote woonkamer (55 m2) wordt verwarmd door een 3,5 split unit airco. De kleine aansluitende kamer (12) m2 wordt verwarmd met een 2,5 split unit airco. Nu is de 3,5 waarschijnlijk net te klein om zuinig te drie koudste wintermaanden, december, januari en februari te verwarmen. Ik ga deze echter niet vervangen omdat ik over paar jaar verhuis.

Ik merk dat deze drie maanden mijn stroom rekening echt bizar hoog is en ik zo heel veel geld moet betalen. Is het zuiniger om de deur open te laten en de aircos samen te laten werken, of is het zuiniger om de deur dicht te laten en de woonkamer airco op bijvoorbeeld 19 te zetten (koud maar voor slechts 3 maanden) en de kleine kamer op zeg 18?

En mijn huis is verder volledig goed geïsoleerd met overal isolatie en hr++.

Ja de afschaffing van salderen noopt mij tot deze vraag.[Afbeelding]
Dat is uit proberen, schrik wel van het verbruik.
Hier jaren 80 isolatie behalve glas vervangen naar HR++ en na-isolatie voor vloer vanwege vloerverwarming.
Maand Januari 241 kwh verbruikt met een L/W warmtepomp, hele huis verwarmd wel pas ik nachtverlaging toe en daar zit het hem in dat het verbruik meevalt.

Woonkamer is hier 21.5c

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:17
tdjtdtjdjykd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:49:
Ik heb een vraag. Ik heb twee aircos in twee verschillende ruimtes. De grote woonkamer (55 m2) wordt verwarmd door een 3,5 split unit airco. De kleine aansluitende kamer (12) m2 wordt verwarmd met een 2,5 split unit airco. Nu is de 3,5 waarschijnlijk net te klein om zuinig te drie koudste wintermaanden, december, januari en februari te verwarmen. Ik ga deze echter niet vervangen omdat ik over paar jaar verhuis.

Ik merk dat deze drie maanden mijn stroom rekening echt bizar hoog is en ik zo heel veel geld moet betalen. Is het zuiniger om de deur open te laten en de aircos samen te laten werken, of is het zuiniger om de deur dicht te laten en de woonkamer airco op bijvoorbeeld 19 te zetten (koud maar voor slechts 3 maanden) en de kleine kamer op zeg 18?

En mijn huis is verder volledig goed geïsoleerd met overal isolatie en hr++.

Ja de afschaffing van salderen noopt mij tot deze vraag.[Afbeelding]
Amai, wat ga jij met al die stroom.doen als je niet meer kan salderen?
Hier in BE krijgen we amper 3 cent per kWk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
noucmen schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:03:
[...]

Niet eens,
- Een installateurs vraagt mij rond 9500 Eu voor 1 duo-split + 1 trio-split + installaties voor Kaisai, een Pools merk die 99.99% Chinese onderdelen is.
- Een vergelijkbare Hisense systeem (een van de top 5 merken uit China) koste mij veel minder dan 6000 (2700 aircos, 1300 onderdelen, max 2000 arbeid of juist veel minder als ik veel zelf doe)

Plus: als ik zelf wil doen en wil leren, kan ik later ook veel zelf doen, die zeker beter zou zijn voor mijn portemonee,
Voorbeeld: ik heb net samen met ingehuurd installateurs puur voor de arbeid een zonnepaneel systeem geinstalleerd op mijn woning: kosten rondom 4000 Euro voor 7500 Wp, deze 7500 Wp is rond 10'000 in een offerte van Zonneplan.
Zeker, zelf doen is echt velenmalen goedkoper. Heb 7400 euro betaald voor 1x 5kW single daikin + wand en multi Daikin 4,5kW waarvan 1 wand en 1 vloer, beide 2.5kW.
Dat was wel inclsuief elektra (2 trajecten op 2 groepen van 30m)

Maar ik ben niet moedig genoeg :+

Zonnepanelen heb ik dan gezien jouw prijs relatief weinig voor betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 22-10-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:47
f1r3b4ll schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Gegevens kloppen. Nagekeken in Homewizard want heb een slimme stekker op mijn buitenunit zitten. In de maand januari heeft de airco 576kWh verbruikt. Onecta zegt 577,5kWh. Thermisch vermogen volgens Onecta in die maand was 2426,6kWh dus kom ik op een COP van 4.2 uit. Prima toch?

Jouw opmerking over de open haard en een telefoontje met een klimaatadviseur hebben mij wel aan het denken gezet. Ik heb dan wel geen open haard, maar bij nadere inspectie kom ik erachter dat ik toch wel veel - hetzij kleine - kieren en naden heb rondom mijn kozijnen. Ook de tussendeur naar de hal is zo krom als een hoepel en heb ik provisorisch met tochtband geprobeerd te dichten. De voordeur is oud, bevat grote enkelglas ramen en sluit niet meer goed. Gelukkig wordt die binnenkort vervangen door kunststof deur en kozijn (deur zonder brievenbus). Zelf ga ik eerst eens met de acrylaatkit spuit door het huis en dan maar weer eens kijken zodra het kouder wordt. De airco installatie lijkt in ieder geval niks te mankeren.
Idd, 4.2 is zeer netjes voor die periode van het jaar.

Veel kleine kiertjes kunnen idd een groot probleem zijn. Hier vorig jaar October een schuifpui vervangen, en toen 1 nachtje met een paar kiertjes gezeten. En toen merkte ik ook dat het niet snel warm werd.

Je kromme deuren doen mijn vermoeden dat je grote verschillen in temperatuur en luchtvochtigheid hebt in huis. Deuren trekken namelijk niet zomaar krom, dus kijk daar ook eens naar. Bij een hoge luchtvochtigheid voelt het ook kouder aan, en met verwarmen kost het ook meer energie om zijn temperatuur te halen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:38
mr_evil08 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Dat is uit proberen, schrik wel van het verbruik.
Hier jaren 80 isolatie behalve glas vervangen naar HR++ en na-isolatie voor vloer vanwege vloerverwarming.
Maand Januari 241 kwh verbruikt met een L/W warmtepomp, hele huis verwarmd wel pas ik nachtverlaging toe en daar zit het hem in dat het verbruik meevalt.

Woonkamer is hier 21.5c
Januari had ik 380kWh met een lucht/lucht 3.5kW unit in de woonkamer, relatief slechte isolatie in een jaren vijftig huis...

Belangrijk is niet alleen de isolatie, maar ook hoe is de ventilatie, hoe vaak staan de deuren open, hoe verwarm je (on demand of continu). Enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjtdtjdjykd
Ja ik verwarm 27/7 omdat de airco anders heel hard moet werken in de ochtend. Dus er gaat iets mis bij mij lijkt het? En ik had eerst iets van 19 zonnepanelen, en heb er toen in een 2e ronde 18 bij laten leggen. Letterlijk een paar weken later begon het hele afschaf verhaal en iets daarna TLV. Had ik dat geweten, had ik het niet gedaan. Uiteindelijk alles laten leggen voor rond de ik dacht €12.000 dacht ik, dus dat viel dan weer mee.

Ik denk dat het komt omdat de airco te klein is achteraf, 3,5 kwh.

Dit is van de afgelopen dagen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRr8hMrUQNTredfCo-E5KLB7oxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Awn584C12KZTXzFH38wx5ASK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 120% gewijzigd door tdjtdtjdjykd op 22-10-2025 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:47
tdjtdtjdjykd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:44:
Ja ik verwarm 27/7 omdat de airco anders heel hard moet werken in de ochtend. Dus er gaat iets mis bij mij lijkt het? En ik had eerst iets van 19 zonnepanelen, en heb er toen in een 2e ronde 18 bij laten leggen. Letterlijk een paar weken later begon het hele afschaf verhaal en iets daarna TLV. Had ik dat geweten, had ik het niet gedaan. Uiteindelijk alles laten leggen voor rond de ik dacht €12.000 dacht ik, dus dat viel dan weer mee.

[Afbeelding]
Bedoel het niet verkeerd.
Maar dit is je totaal overzicht van alle verbruik.
Dit zegt niks over airco verbruik.
Dat kun je hier niet uit opmaken.
Je zult echt per unit moeten bekijken wat die verbruiken ipv alle verbruik op een hoop en daar uit opmaken wat je airco verbruikt.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:07
f1r3b4ll schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

Verbruik afgelopen jaar (gemeten vanaf sept 2024 tot nu)
[Afbeelding]

Thermische output 1 jaar (gemeten vanaf sept 2024 tot nu)
[Afbeelding]

Misschien maken deze screenshots van de Onecta app het duidelijker. Eerste afbeelding is verbruik van afgelopen jaar, tweede van thermisch vermogen. In totaal heb ik over 1 jaar voor verwarmen van de woning 2304 + 1215,5 = 3519,5 kWh verbruikt! Het thermisch vermogen van afgelopen jaar was 9100,3 + 4661,8 = 13762,1 kWh. Dan kom ik op een COP van 3,91 uit. Bijna dit gehele verbruik ging op aan de woonkamer. Behalve mijn kantoortje, heb ik alleen de woonkamer verwarmd en meestal pas vanaf een uur of 16.00 omdat ik overdag of op kantoor ben of boven in mijn eigen kantoor zit. Dus dan heb je het over een oppervlakte van ongeveer 42m2 die verwarmd wordt. En nee ik heb geen ruit open staan ;-)

Dat is toch wel fiks te noemen of niet soms. En dat is niet met 24/7 maar ad-hoc verwarmen. Gedurende het stookseizoen waren er meerdere maanden met 700kWh per maand of meer. Dus dat tikt hard aan.... Vandaag heb ik een erkend bedrijf de spouw en vloerisolatie laten beoordelen en dat was volgens hen prima. Ik heb meegekeken toen de endoscoop in de muur ging. Vertel mij maar waar al die warmte dan heen gaat ;-)
700kWh/mnd uit het stopcontact of thermische warmte? Mijn onecta app geeft dat niet weer namelijk.

Ik zou het wel erg vreemd vinden dat je met een kleinere ruimte die beter geïsoleerd is meer zou verbruiken dan mijn jaren 70 huis, ik verwarm er beneden 120m3 mee (praktisch 50m2) benedenverdieping is niet nageisoleerd behalve vloerisolatie

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
tdjtdtjdjykd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:44:

[Afbeelding]
Omdat ik dus ook geen EV heb gekeken wat ik terug moet betalen.

Ik heb dus -2800kWh staan, 360 euro aan teruglever kosten :/

Met salderen zie ik dat ik dus feitelijk 17ct/kWh krijg die ik in de winter verbruik. Dat is natuurlijk niet slecht. Maar zodra het salderen over is, staat er bij mij thuis in de zon een elektrische auto met minimaal 75kWh accu te laden :+

En in het tussenseizoen en in de winter in de zonnige uren stoken :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:19
Ik heb sinds begin dit jaar een MXZ-3F54VF4 buitenunit met 3 indoor units maar ik ben niet altijd tevreden helaas, wellicht is de unit oversized of gaat er toch iets niet goed.
Ik heb de MSZ-AY binnenunits en deze zijn voorzien van een ingebouwde wifi module.

In de handleiding zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqL1WJBdtdk0PfDe-E7_ZIL_KyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xVP9ATdUMiaKXyhOcNn0CMld.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Cj8y-maBA2hm25Tn1ONqfLERUI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9WPiAMooSfyp6aUPHw7AlgHt.png?f=user_large

Is dit relevant voor mijn situatie of alleen als er geen units zijn aangesloten?
En zijn mijn units wel compatible aangezien ik deze nergens vermeld zie in de installatiehandleiding en de MSZ-AY Brochure.

Zag net in de MELCloud app een default heating temperaturer & default cooling temperature deze heb ik even wat aangepast want de ingestelde waardes waren te dicht bij elkaar.
Ik weet nou niet of ik "Add to Multi-split system" moet doen, staat weinig over vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQh5XgDziqVVOgnv944uy1c9gg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GXREJD4uzT2dWFAK31vO3UY9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door xeoMe op 22-10-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjtdtjdjykd
@Siewert ik snap het maar het enorme verbruik komt echt alleen van de airco want verder is alles in mijn huis hetzelfde. Geen gas, geen ev, behalve een plugin, maar geen rare andere grote verbruikers, dus het verschil in stroomverbruik komt alleen door de airco en de buitentemperatuur. Ik ben nu bezig met Home Assistent oid en moet nog een P! meter hebben. Weet alleen niet welke. Wil geen abonnementen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:51
xeoMe schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:59:
Ik heb sinds begin dit jaar een MXZ-3F54VF4 buitenunit met 3 indoor units maar ik ben niet altijd tevreden helaas, wellicht is de unit oversized of gaat er toch iets niet goed.
Ik heb de MSZ-AY binnenunits en deze zijn voorzien van een ingebouwde wifi module.

In de handleiding zie ik het volgende:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Is dit relevant voor mijn situatie of alleen als er geen units zijn aangesloten?
En zijn mijn units wel compatible aangezien ik deze nergens vermeld zie in de installatiehandleiding en de MSZ-AY Brochure.
Jouw genoemde buiten- en binnenunits zijn zeker wel compatibel en zouden zelfs een hele mooie installatie moeten zijn! Mits correct geïnstalleerd. Het is uit je post niet duidelijk waarom je ontevreden bent, wat werkt er niet goed?

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:47
tdjtdtjdjykd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:00:
@Siewert ik snap het maar het enorme verbruik komt echt alleen van de airco want verder is alles in mijn huis hetzelfde. Geen gas, geen ev, behalve een plugin, maar geen rare andere grote verbruikers, dus het verschil in stroomverbruik komt alleen door de airco en de buitentemperatuur. Ik ben nu bezig met Home Assistent oid en moet nog een P! meter hebben. Weet alleen niet welke. Wil geen abonnementen etc.
Ik snap jouw gedachten gang wel maar toch is het niet duidelijk hoeveel je airco verbruik.
Dat jij 10kWh van het net trek zegt niks.
Waar komt jouw waarom sanitair water vandaan?

Stel...
Jouw sluipverbruik in de nacht is 2kWh.
Je zou je water met een boiler verwarmen en voor het werk aan ga je douchen.
Die boiler trek een vermogen 2500w en staat 1 uur te stoken wat normaal is na een douche beurt heb je 4,5kwh te pakken.
Gezien je teruglevering verbruik jij veel voor of na zonsondergang of meer dan jij op dat moment opwekt.
Stel je zou een vergelijkbare airco als mij hebben 5kw dan stookt die nooit op 100 procent.
Heb nog nooit gezien dat hij meer dan 1000w pakt.
Als dat in de nacht bij jou het geval zou zijn dan zou hij je verbruik in de nacht over de 20kwh moeten trekken.
Dus extreme hoog verbruik heb je niet.
Denk dat er wat anders loos is met name doeleinde op andere apperatuur of op verkeerde momenten groot verbruikers aanzetten zoals wasmachine, droger, vaatwasser.

Maar dat is pas in te zien als je het echt verbruik van de airco weet.
Neem alstublieft mijn advies aan.
Plaats een kwh uur meter op de airco.
En bekijk/meet wat dat dong verbruikt over een dag en meerdere dagen.
Dan pas kunne zeggen of hij te klein /groot of groot genoeg is.

[ Voor 6% gewijzigd door Siewert op 22-10-2025 21:19 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
barta123 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:53:
[...]

700kWh/mnd uit het stopcontact of thermische warmte? Mijn onecta app geeft dat niet weer namelijk.

Ik zou het wel erg vreemd vinden dat je met een kleinere ruimte die beter geïsoleerd is meer zou verbruiken dan mijn jaren 70 huis, ik verwarm er beneden 120m3 mee (praktisch 50m2) benedenverdieping is niet nageisoleerd behalve vloerisolatie
Februari dit jaar 656kWh opgenomen vermogen door de airco volgens Homewizard. Daarvan ging ongeveer 555kWh naar verwarmen van woonkamer alleen. Helaas, het is waar. 2700kWh thermische output volgens Onecta app dus COP van 4,12. Overige 100kWh ging naar verwarmen vertrekken boven. (toont alleen thermische output bij nieuwere airco's).

Conclusie: airco werkt prima, heb ergens gigantisch warmtelek. Geen idee wat het anders zou moeten zijn.

Edit is een uitblaastemperatuur van 30 graden (bij maximaal knijpen via demand control, buitenunit stil etc) en 40 graden als hij voluit gaat normaal?

[ Voor 13% gewijzigd door f1r3b4ll op 22-10-2025 22:08 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:55
Hoihoi,

Hopelijk heeft er hier iemand verstand van warmtepompboiler-installaties. Die van mij is namelijk anders geinstalleerd dan die van de buren, dus ik weet niet of het wel juist is nu.

Mijn installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7H_IJeZSzNOOeKFG4fw8BtHsWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSFnFd1T9ZiMWxLPgAoWCdCh.jpg?f=fotoalbum_large

Die van de buren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5RDYT-GMhmQRFp7pdQzM-2o4i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzha5sB9lImsJZvLloYCBdbF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5GNHEAoO4JavXzaonmjh_7ZHw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTEAQOWvfhAV5v7a6FX3mv5b.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij zijn links in de ventilatieunit beide buizen voor invoer en rechts de uitvoer. Zoals je ziet is de warmtepompboiler anders verbonden dan bij mij.

Iemand een idee welke nou de juiste is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
M_AW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:13:
[...]

Jouw genoemde buiten- en binnenunits zijn zeker wel compatibel en zouden zelfs een hele mooie installatie moeten zijn! Mits correct geïnstalleerd. Het is uit je post niet duidelijk waarom je ontevreden bent, wat werkt er niet goed?
Heb een tijdje met de MitsubishiCN105ESPHome gewerkt en dat werkte volgens mij wel goed alleen sinds wat updates van ESPHome ging het helemaal in mis dus alles moeten rebuilden en ik denk dat het daar helemaal is misgegaan.
Heb ook het idee dat er meerdere oude data nog aanwezig is die verstopt in binnen HAOS.

Heb nu alles eruit gehaald en de MELCloud adapters weer gebruikt ook omdat ik het volgende las.
https://taoofmac.com/space/blog/2022/07/16/1800

Ook met de "originele" setup erg veel last van borrelende geluiden bij de slaapkamer unit waarbij dit niet is bij de unit in het kantoor. (mocht iemand willen luisteren)
https://limewire.com/d/sVwYO#3xA5WGsZeL

Heb de default heating en default cooling temperature nu aangepast en daarbij lijkt het wel weg (voor nu) te zijn en knippert er een lampje die aangeeft dat de unit in een stand-bystand staat volgens mij.

Installateur gaf aan dat er geen master unit was maar volgens mij is dit systeem niet met een variable refrigerant flow

[ Voor 4% gewijzigd door xeoMe op 22-10-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
xeoMe schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:35:
[...]

Heb een tijdje met de MitsubishiCN105ESPHome gewerkt en dat werkte volgens mij wel goed alleen sinds wat updates van ESPHome ging het helemaal in mis dus alles moeten rebuilden en ik denk dat het daar helemaal is misgegaan.
Heb ook het idee dat er meerdere oude data nog aanwezig is die verstopt in binnen HAOS.

Heb nu alles eruit gehaald en de MELCloud adapters weer gebruikt ook omdat ik het volgende las.
https://taoofmac.com/space/blog/2022/07/16/1800

Ook met de "originele" setup erg veel last van borrelende geluiden bij de slaapkamer unit waarbij dit niet is bij de unit in het kantoor. (mocht iemand willen luisteren)
https://limewire.com/d/sVwYO#3xA5WGsZeL

Heb de default heating en default cooling temperature nu aangepast en daarbij lijkt het wel weg (voor nu) te zijn en knippert er een lampje die aangeeft dat de unit in een stand-bystand staat volgens mij.

Installateur gaf aan dat er geen master unit was maar volgens mij is dit systeem niet met een variable refrigerant flow
Het is mij nog niet duidelijk waar je tegenaan loopt. Probleem 1 is dat je esphome modules niet meer werken, probleem twee dat je borrelen hebt en probleem 3 dat hij nu in standby knippert?

1) Je binnenunit heeft twee connectoren: CN110 en CN105. Over beiden loopt dezelfde communicatiebus. Je had in januari -als ik mij goed herinner- ook een ClimaControl besteld en die werkte wel gewoon toch? Sinds januari zijn er een hoop meer updates en uitleesmogelijkheden bij gekomen.

2) Borrelen heb ik hier ook gehad. Dit kwam door de afvoerbuis waar dichtbij de binnenunit een kleine knik in de buis zat en er water bleef hangen. Door wind van buiten en/of als er condens water af te voeren was begon deze te borrelen. Op je audioclips hoor ik zo niets geks in ieder geval.

3) Als de ene unit op heating staat en een andere op cooling(of in auto mode een gaat heaten en andere koelen) dan stopt hij en gaat een van de twee in standby, totdat de modus weer hetzelfde is. bij een dual en triple split moet de modus altijd hetzelfde zijn, anders doet hij niets en wacht hij dus in standby.
Als je alleen de AY's op de buitenunit heb zitten kan je dus laag stroomverbruik modus inschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 22-10-2025 21:57 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:38
tdjtdtjdjykd schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:00:
Als je hem op de hoogste temperatuur zet en volle bak blazen, hoe warm is de uitstromende lucht dan? Want ergens klinkt dit als te weinig koudemiddel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
LED-Maniak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Het is mij nog niet duidelijk waar je tegenaan loopt. Probleem 1 is dat je esphome modules niet meer werken, probleem twee dat je borrelen hebt en probleem 3 dat hij nu in standby knippert?

1) Je binnenunit heeft twee connectoren: CN110 en CN105. Over beiden loopt dezelfde communicatiebus. Je had in januari -als ik mij goed herinner- ook een ClimaControl besteld en die werkte wel gewoon toch? Sinds januari zijn er een hoop meer updates en uitleesmogelijkheden bij gekomen.

2) Borrelen heb ik hier ook gehad. Dit kwam door de afvoerbuis waar dichtbij de binnenunit een kleine knik in de buis zat en er water bleef hangen. Door wind van buiten en/of als er condens water af te voeren was begon deze te borrelen. Op je audioclips hoor ik zo niets geks in ieder geval.

3) Als de ene unit op heating staat en een andere op cooling(of in auto mode een gaat heaten en andere koelen) dan stopt hij en gaat een van de twee in standby, totdat de modus weer hetzelfde is. bij een dual en triple split moet de modus altijd hetzelfde zijn, anders doet hij niets en wacht hij dus in standby.

[...]

Als je alleen de AY's op de buitenunit heb zitten kan je dus laag stroomverbruik modus inschakelen.
Klopt inderdaad, had de climacontrol toen net geinstalleerd rond eind januari en dat werkte wel goed alleen leek het mij wel leuk zoiets zelf te builden, en dat ging volgens mih goed maar in de zomer merk je daar toch minder van. Door wat esphome updates en uart connecties die daardoor niet meer werkte wat problemen gehad en alles moeten resetten. Denk dat esphome ook wat files achterliet of koppelde aan verkeerde units na het rebuilden met reserve esp32 devices.

Dat alle units op dezelfde mode moeten staan wist ik niet en lijkt inderdaad beter te werken, units stonden nooit in standby modus en wellicht ook daarom de issues met geluid want die lijken nu weg te zijn in de slaapkamer.
Soms als er weinig warmtevraag was ging mijn outdoor unit ook naar 2000+ watt zonder logische reden.

Ik ga even volledig opnieuw beginnen met alles en kijken of ik alle oude configuraties op alle plekken volledig kan verwijderen.
Had ook api keys hergebruikt en weet niet of dat ook het eea heeft verstoord.

Ga ook even wat dingen rustig doorlezen en kijken of ik alles wel goed snap, want daar lijkt het nu niet op namelijk :+

De atom s3 lite’s zijn direct compatible toch of hebben deze nog speciale flashing instructies nodig dat iemand weet?

Edit:
Mijn MSZ-AY kantoor unit had trouwens een CN105 port die wit is ipv rood zoals de overige units wel hebben en ik overal online zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
f1r3b4ll schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Februari dit jaar 656kWh opgenomen vermogen door de airco volgens Homewizard. Daarvan ging ongeveer 555kWh naar verwarmen van woonkamer alleen. Helaas, het is waar. 2700kWh thermische output volgens Onecta app dus COP van 4,12. Overige 100kWh ging naar verwarmen vertrekken boven. (toont alleen thermische output bij nieuwere airco's).

Conclusie: airco werkt prima, heb ergens gigantisch warmtelek. Geen idee wat het anders zou moeten zijn.

Edit is een uitblaastemperatuur van 30 graden (bij maximaal knijpen via demand control, buitenunit stil etc) en 40 graden als hij voluit gaat normaal?
Feb was koud. 655kWh pm is niet heel extreem bij 24/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
f1r3b4ll schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Afzuigkap continu aan? :+

Nee misschien mechanische ventilatie, of heb ik daar overheen gelezen? Wat is de leeftijd vh huis en hoe staat de isolatie ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
STIMPPYYY schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Feb was koud. 655kWh pm is niet heel extreem bij 24/7?
Geen 24/7, maar ad-hoc. Alleen einde middag en avond en in de weekenden verwarm ik de woonkamer.
barta123 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:51:
[...]

Afzuigkap continu aan? :+

Nee misschien mechanische ventilatie, of heb ik daar overheen gelezen? Wat is de leeftijd vh huis en hoe staat de isolatie ervoor?
Hoe check ik of er zo'n terugslagklep in mijn afzuigkap zit die dicht gaat als hij uit staat? Hoekwoning bouwjaar 1970, energielabel C. Alleen ventilatieroosters. Spouwmuurisolatie aanwezig, deels tempex, deels glaswol. Kruipruimte volgestort met EPS parels. Gehele achterkant woning HR++ glas. Voorkant woonkamer is nog oud dubbelglas, boven voor heb ik enkelglas. Voordeur is oud met veel enkelglas, maar die deur wordt binnenkort incl kozijn vervangen door kunststof. Zit ook te kijken naar nieuwe binnendeur tussen wk en hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
f1r3b4ll schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:00:
[...]

Geen 24/7, maar ad-hoc. Alleen einde middag en avond en in de weekenden verwarm ik de woonkamer.

[...]

Hoe check ik of er zo'n terugslagklep in mijn afzuigkap zit die dicht gaat als hij uit staat? Hoekwoning bouwjaar 1970, energielabel C. Alleen ventilatieroosters. Spouwmuurisolatie aanwezig, deels tempex, deels glaswol. Kruipruimte volgestort met EPS parels. Gehele achterkant woning HR++ glas. Voorkant woonkamer is nog oud dubbelglas, boven voor heb ik enkelglas. Voordeur is oud met veel enkelglas, maar die deur wordt binnenkort incl kozijn vervangen door kunststof. Zit ook te kijken naar nieuwe binnendeur tussen wk en hal.
En wellicht een open deur dat de warmte naar boven fietst, of een open trapgat? Warme lucht fietst meteen weg bij openingen. Volgens mij erger dan met andere verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Zie nu net ook dat er een Melcloud Home app is.
Deze is nu specifiek bedoeld voor de airconditioners (voor nu) en heb net de unit reset en heb een unit reset en opnieuw verbonden met deze app.
Wellicht werkte de combinatie in de MELCloud app niet lekker of icm met de melcloud integratie van Home Assistant. Had namelijk sinds vanavond beide actief en kreeg het idee dat ze soms elkaar gingen tegenwerken.

Kan via deze ook de exacte modellen toevoegen dus hoop dat dit straks beter werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
xeoMe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:06:
Zie nu net ook dat er een Melcloud Home app is.
Deze is nu specifiek bedoeld voor de airconditioners (voor nu) en heb net de unit reset en heb een unit reset en opnieuw verbonden met deze app.
Wellicht werkte de combinatie in de MELCloud app niet lekker of icm met de melcloud integratie van Home Assistant. Had namelijk sinds vanavond beide actief en kreeg het idee dat ze soms elkaar gingen tegenwerken.

Kan via deze ook de exacte modellen toevoegen dus hoop dat dit straks beter werkt
Melcloud integratie is om de haverklap kapot(van wat ik lees). De nieuwe app schijnt er ook (nog) niet mee te werken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Krijg het idee dat de remote (afstandsbediening) een temperature sensor heeft en deze wordt naar de indoor unit gestuurd welke het weer naar de main (outdoor) unit verstuurd.
Morgen even alles doorlezen, resetten en testen.

Misschien is dit ook tegen hoe een atom s3 lite zou kunnen werken die heeft dacht ik een IR sensor B) ben het hopelijk nu wat aan het begrijpen allemaal 8)7

En wellicht ook de oorzaak voor het borrelen en rare geluid van de slaapkamer unit als niet alle valves van refridgerent fluid open staan

[ Voor 15% gewijzigd door xeoMe op 23-10-2025 01:17 ]

Pagina: 1 ... 152 153 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic