Dat zul je voor een gebruikelijker binnentemperatuur en met een wat strengere winter zo op 1000 à 1200 m³ zitten.m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:24:
Vorig jaar 900m3 verbruikt( foutje 755m3 moet het zijn). Toen het huis op 18,5 graden verwarmt.
Ik schat dus dat je huis bij strenge vorst zo'n 5 à 6 kW aan warmte verliest. Dat ga je er met die 3.5 kW airco niet in krijgen. Let dan vooral ook op wat er bij strenge vorst nog van die 3.5 kW over is.
Maar voor hybride gebruik zal je er veel gas mee kunnen besparen.
Waarschijnlijk zal deze 3.5 kW airco tot een etmaalgemiddelde van een graad of 5 de woning wel op temperatuur kunnen houden, maar dan moet ie wel 24/7 aan staan.
Die zou ik maar snel installeren. Dat biedt je veel inzicht, en aangezien die airco waarschijnlijk je grootste stroomverbruiker wordt, lijkt me dat nogal belangrijk.Ik heb geen kwh meter achter de airco.
Watt per uur slaat nergens op. Vermogen druk je uit in Watt, en energie (is immers vermogen maal tijd) in Wh, kWh of Joule.Maar mijn totale stroomverbruik met airco ligt tussen de 300-800watt per uur. (Als er geen tv etc aanstaan)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.