Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 152 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:24:
Vorig jaar 900m3 verbruikt( foutje 755m3 moet het zijn). Toen het huis op 18,5 graden verwarmt.
Dat zul je voor een gebruikelijker binnentemperatuur en met een wat strengere winter zo op 1000 à 1200 m³ zitten.
Ik schat dus dat je huis bij strenge vorst zo'n 5 à 6 kW aan warmte verliest. Dat ga je er met die 3.5 kW airco niet in krijgen. Let dan vooral ook op wat er bij strenge vorst nog van die 3.5 kW over is.
Maar voor hybride gebruik zal je er veel gas mee kunnen besparen.
Waarschijnlijk zal deze 3.5 kW airco tot een etmaalgemiddelde van een graad of 5 de woning wel op temperatuur kunnen houden, maar dan moet ie wel 24/7 aan staan.
Ik heb geen kwh meter achter de airco.
Die zou ik maar snel installeren. Dat biedt je veel inzicht, en aangezien die airco waarschijnlijk je grootste stroomverbruiker wordt, lijkt me dat nogal belangrijk.
Maar mijn totale stroomverbruik met airco ligt tussen de 300-800watt per uur. (Als er geen tv etc aanstaan)
Watt per uur slaat nergens op. Vermogen druk je uit in Watt, en energie (is immers vermogen maal tijd) in Wh, kWh of Joule.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-10 22:31
Andrehj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Dat zul je voor een gebruikelijker binnentemperatuur en met een wat strengere winter zo op 1000 à 1200 m³ zitten.
Ik schat dus dat je huis bij strenge vorst zo'n 5 à 6 kW aan warmte verliest. Dat ga je er met die 3.5 kW airco niet in krijgen. Let dan vooral ook op wat er bij strenge vorst nog van die 3.5 kW over is.
Maar voor hybride gebruik zal je er veel gas mee kunnen besparen.
Waarschijnlijk zal deze 3.5 kW airco tot een etmaalgemiddelde van een graad of 5 de woning wel op temperatuur kunnen houden, maar dan moet ie wel 24/7 aan staan.

[...]

Die zou ik maar snel installeren. Dat biedt je veel inzicht, en aangezien die airco waarschijnlijk je grootste stroomverbruiker wordt, lijkt me dat nogal belangrijk.

[...]

Watt per uur slaat nergens op. Vermogen druk je uit in Watt, en energie (is immers vermogen maal tijd) in Wh, kWh of Joule.
De hoop was dat de airco de hele winter kon verwarmen. Maar dat lijkt dus helaas niet haalbaar. Maar het bespaart sowieso veel gas en is het hoofddoel. En door het salderen hoopte ik dit jaar gratis te kunnen verwarmen.
We gaan dus focussen op isoleren.
Bedankt voor de informatie.
Wat versta jij onder strenge vorst?

We hebben al hr++ glas en vloerisolatie. We hebben weinig gevels dus die isoleren heeft niet heel veel zin en nu geen prioriteit. Het dak is geisoleerd met piepschuim platen van 3cm. We hebben een vaste trap maar wel een luik op zolder. Volgend jaar wil ik het dak gaan naisoleren. Ik hoop dat de warmte vraag meer afneemt. En de airco wel voldoende gaat zijn. Ook ga ik opzoek naar kieren in het huis.
Het huis is kouder dan we gehoopt hadden. Dus er is winst te behalen.

Hopen op een niet al te koude winter ;)

Helaas kan ik zelf geen kwh meter monteren. Althans dat lijkt mij nogal lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door m4bnl op 19-10-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:31:
De hoop was dat de airco de hele winter kon verwarmen. Maar dat lijkt dus helaas niet haalbaar.
Jawel hoor. De airco kan wel de hele winter verwarmen, maar kan niet de hele winter in zijn eentje je keet warm houden. De CV-ketel zal dus moeten helpen.
Had je hier überhaupt aan gerekend trouwens? Of gewoon gegokt dat de 3.5 kW airco dat in zijn eentje af kan? :?
Maar het bespaart sowieso veel gas en is het hoofddoel. We gaan dus focussen op isoleren.
Bedankt voor de informatie

We hebben al hr++ glas. We hebben weinig gevels.Het dak is geissoleerd met piepschuim platen van 3cm.
Dat is een Rc-waarde van minder dan 1. Daar is dus nog een heleboel te winnen. Probeer als je gaat upgraden overal op het niveau van nieuwbouw te komen. Dus als je nu nog glas vervangt, ga dan voor drievoudig. En als je je dak isoleert, ga voor Rc 6. Etc.
We hebben een vaste trap maar wel een luik op zolder. Volgend jaar wil ik het dak gaan isoleren. Ik hoop dat de warmte vraag dan nog meer afneemt. En de airco wel voldoende gaat zijn.
Het huis is kouder dan we gehoopt hadden. Dus er is winst te behalen.

Hopen op een niet al te koude winter ;)

Helaas kan ik zelf geen kwh meter monteren. Althans dat lijkt mij nogal lastig.
Er is in je woonplaats vast wel iemand die dat kan. Het systeem van HomeWizard is erg gebruiksvriendelijk en levert via de app ook mooie grafieken op. Alleen even een account maken en aanmelden op de wifi. Verder geen lokale domotica server oid nodig.
Deze heb je nodig: https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/
Voor meer info is er een eigen topic: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 19-10-2025 14:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:13
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Vorig jaar 900m3 verbruikt( foutje 755m3 moet het zijn). Toen het huis op 18,5 graden verwarmt.

Ik heb geen kwh meter achter de airco. Maar mijn totale stroomverbruik met airco ligt tussen de 300-800watt per uur. (Als er geen tv etc aanstaan)
We wekken nu 540 watt op met de zonnepanelen en totale stroomverbruik is 175watt. Dus 715watt voor airco, koelkast, vriezer, lampen.

Dus ik vermoed dat ik de airco niet lager moet zetten dan 18° in de nacht?
[Afbeelding]
De SRK35ZS-W heeft een verwarmingscapaciteit tot 5.0kK en bij -10 degC geeft hij nog steeds 3kW. Dat is niet niks! Ik ken je woning natuurlijk niet, maar je hebt de suggesties / vragen bovenstaand nog steeds niet beantwoord.
Zet de airco eens op 30 graden als het weer koud is buiten. Wordt de woning dan wel warm? Dan moet je gewoon je setpoint veranderen. (en haal hem van ECO af, voegt niks toe). Wordt je woning dan niet warm? Dan doet de installatie het niet goed, of je hebt gewoon meer vermogen nodig.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-10 22:31
M_AW schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

De SRK35ZS-W heeft een verwarmingscapaciteit tot 5.0kK en bij -10 degC geeft hij nog steeds 3kW. Dat is niet niks! Ik ken je woning natuurlijk niet, maar je hebt de suggesties / vragen bovenstaand nog steeds niet beantwoord.
Zet de airco eens op 30 graden als het weer koud is buiten. Wordt de woning dan wel warm? Dan moet je gewoon je setpoint veranderen. (en haal hem van ECO af, voegt niks toe). Wordt je woning dan niet warm? Dan doet de installatie het niet goed, of je hebt gewoon meer vermogen nodig.
Ik zal via deze weg even antwoorden op alle vragen.
Het waren meer reacties dan ik had verwacht ;)

Dat de eco modus dus betekent dat hij lager verwarmt dan serpoint is fijn om te horen. Ik was bang dat hij te weinig vermogen zou hebben en daarom het afkoelde in huis.
Wij hebben de warmtevraag van huis niet berekend en dus de 3,5kwh op advies gekocht. In de veronderstelling dat het genoeg moet zijn.

De tempratuur meten en zien wij op de c.v ketel thermostaat.

Toen ik de airco op vol vermogen blazen zetten en op 23° werd het warm in huis en haalde hij de 20/21°. Na een half uurtje wandelen kwamen we terug in een zeer warm huis.

Dus als het kouder is moet ik de airco gewoon warmer zetten en harder laten blazen.
Binnenkort hoop ik ook de climatcontrol aan te laten sluiten met een externe thermostaat. Dan meet de airco tenminste wel de juiste tempratuur.

Het gaan isoleren van de zolder zal, hopelijk, een hoop kouval schelen. Ondanks wij een luik hebben komt er veel kou van boven.
Het keukendak (5m2) heeft 3cm glaswol. Dus dat is ook waardeloos maar die gaan we voorlopig nog niet isoleren. Het dakleer is daarvoor nog te goed. Dus de warmtevraag blijft helaas wat grorer

Wij gaan de airco vannacht aanlaten staan op 19° kijken hoe het dan morgen gaat.

Een kwh meter wordt ook op het wensen lijstje gezet.

De airco staat nu op 20° en het is 20,5° binnen

Bedankt voor alle reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door m4bnl op 19-10-2025 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
Dark Master schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:17:
Hier ook sinds 2 weken een multisplit van MHE.
Vrij tevreden over valt me ook niks tegen dat een 2.5kw unit boven op de slaapkamer zo goed als de hele bovenverdieping warm krijgt.

In de woonkamer gekozen voor een 3.5kw die de woonkamer/keuken en bijkeuken makkelijk op temperatuur krijgt en snel ook.

Wat me wel een beetje tegenvalt is de “auto” stand bij het verwarmen (De fan stand is dan auto.😉). Ik kreeg al snel door dat het wel aangenaam word in de woonkamer. Echter hij haalt nooit zijn setpoint betreft temperatuur. De binnenunit gaat simpelweg lager draaien en staat/blijft dan op 20 graden terwijl het setpoint 21 is? Temperatuur blijft wel aangenaam

Oplossing op stand 3 zetten en de unit haalt snel zijn setpoint en blijft dan tussen 20 en 21 zitten.

Alle voorbereidende werkzaamheden zelf gedaan, elektra, goten en de gaten geboord. Installatie is in bedrijf gesteld door een collega van mijn schoonvader. Unit in de woonkamer zit wel strak tegen de muur waar ik wel achteraf meer ruimte tussen had willen hebben. Vooral gezien je nu niet makkelijk die mooie module erin kan zetten van Climacontrol.

Unit is erg stil 90% van de tijd. Verbruik is met 1 unit tussen de 500 en 800 watt en met 2 units aan rond de 1 tot 1.2kw niet superzuinig in vergelijking met een singlesplit maar ook niet schrikbarend en zeker goedkoper dan gas! Bedoeling is koelen in de zomer natuurlijk maar zeker als bijverwarming gebruiken in de winter i.c.m. Een lagere setpoint van de vloerverwarming.

En pro tip, steek nooit een kaars met een houten lont aan tijdens bedrijf van de airco. Ik mocht flink aan de poets afgelopen week.🙃

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nooit de binnenunit strak in een hoek plaatsen dat heeft invloed op de temperatuurvoeler en de binnenunit kan niet meer aanzuigen aan één kant.

Is het idiale recept om een warmtebubbel te creeëren.
Verder netjes hoor.

Het is nog niet koud, elke airco unit is nu nog stil. :+

@m4bnl Tussenvloer isoleren met totaal 1cm XPS ondervloerplaten doet ook al aardig(leg je onder laminaat op de 2e verdieping), meer heeft geen zin want dan zit je met de koudebruggen.
Ik weet het energie-experts willen niet dat je binnen de schil gaat isoleren.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 19-10-2025 20:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-10 22:44
Rob roelofs 1 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:44:
Deze week besloten mijn Daikin Ururu Sarara 3,5Kw bj.2015 te vervangen voor de Daikin Perfera 4,2Kw. Dit nav vele storingen in de ochtend met de Ururu H0-storing wat duidt op printplaat storing. Airco bedoeld als hoofdverwarming. Eerlijk gezegd vind ik na 10 jaar een dergelijke storing waarbij alleen de printplaat al bijna €800,00 kost echt fors. Ik hoop dat de 4,2Kw mij weer veel plezier gaat geven en warmte en hopelijk langer dan 10 jaar. Bewust gekozen voor de Perfera 4,2 omdat deze qua verwarmingsvermogen beter in de buurt komt bij de Ururu van 3,5Kw. Maar niet meer alle poespas heeft van de Ururu. Meer mensen die problemen als H0 storingen hebben ervaren met de Ururu. En welke levensduur mag ik eigenlijk verwachten van een airco als deze…
Vraagje: konden de bestaande leidingen weer gebruikt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:52
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:43:
[...]

Toen ik de airco op vol vermogen blazen zetten en op 23° werd het warm in huis en haalde hij de 20/21°. Na een half uurtje wandelen kwamen we terug in een zeer warm huis.

Dus als het kouder is moet ik de airco gewoon warmer zetten en harder laten blazen.
Binnenkort hoop ik ook de climatcontrol aan te laten sluiten met een externe thermostaat. Dan meet de airco tenminste wel de juiste tempratuur.
Precies, gewoon een of twee graden hoger zetten. Zo'n 3.5 kW MHI haalt bij dit weer makkelijk 5 kW. Hij draait hier op z'n minimum bij 23 °C. Gisteren gewoon op 25 gezet om pendelen te voorkomen.
Laat je niet bang maken voor horrorwinters, die komen nauwelijks voor. Bij kwakkelweer rond het vriespunt kom je misschien wat tekort i.v.m. ijsvorming/ontdooien. Ok, dan wordt het niet overal even warm, maar dat overleeft eens mens ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:25
@m4bnl Als je wilt weten wat de airco echt kan, zet hem op verwarmen en druk de HI knop in. Dan merk je snel hoeveel hitte uit de unit kan komen bij optimale omstandigheden.

Als het vriest is het minder maar ook dan kan je dit experiment herhalen.

Je moet vooral niet zoveel aantrekken van de °C instelling. Vind je het fris, zet het dan hoger. In de eerste weken met verwarming aan staat het hier op 23 graden, lekker warm, kost toch niks, 4 kWh x 0.20. Vroeger was het snel een m3 gas a 1.20.

Overigens zet ik hem aan als het fris is en uit na 3 uur (multisplit x LG issue), nu ~2x per dag, later vaker of op vaste programma. Is efficiënter dan hele dag pruttelen en nul geluid / tocht als het uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:36

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

@Bohaak jazeker

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:52
Dark Master schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:17:
Hier ook sinds 2 weken een multisplit van MHE.
Vrij tevreden over valt me ook niks tegen dat een 2.5kw unit boven op de slaapkamer zo goed als de hele bovenverdieping warm krijgt.

In de woonkamer gekozen voor een 3.5kw die de woonkamer/keuken en bijkeuken makkelijk op temperatuur krijgt en snel ook.

Wat me wel een beetje tegenvalt is de “auto” stand bij het verwarmen (De fan stand is dan auto.😉). Ik kreeg al snel door dat het wel aangenaam word in de woonkamer. Echter hij haalt nooit zijn setpoint betreft temperatuur. De binnenunit gaat simpelweg lager draaien en staat/blijft dan op 20 graden terwijl het setpoint 21 is? Temperatuur blijft wel aangenaam

Oplossing op stand 3 zetten en de unit haalt snel zijn setpoint en blijft dan tussen 20 en 21 zitten.

Alle voorbereidende werkzaamheden zelf gedaan, elektra, goten en de gaten geboord. Installatie is in bedrijf gesteld door een collega van mijn schoonvader. Unit in de woonkamer zit wel strak tegen de muur waar ik wel achteraf meer ruimte tussen had willen hebben. Vooral gezien je nu niet makkelijk die mooie module erin kan zetten van Climacontrol.

Unit is erg stil 90% van de tijd. Verbruik is met 1 unit tussen de 500 en 800 watt en met 2 units aan rond de 1 tot 1.2kw niet superzuinig in vergelijking met een singlesplit maar ook niet schrikbarend en zeker goedkoper dan gas! Bedoeling is koelen in de zomer natuurlijk maar zeker als bijverwarming gebruiken in de winter i.c.m. Een lagere setpoint van de vloerverwarming.

En pro tip, steek nooit een kaars met een houten lont aan tijdens bedrijf van de airco. Ik mocht flink aan de poets afgelopen week.🙃

[Afbeelding]
Die isolatie moet je nog even afwerken met UV-bestendige PVC-tape zoals deze (is er ook wel in wit meen ik), want die isolatie is niet UV-bestendig en zal in de loop der jaren gaan verkruimelen en kan ook door vogels aangevreten gaan worden.

Kaarsen gewoon weggooien, slecht voor je luchtwegen door het fijnstof. En CO2-niveau in de kamer ging ook pijlsnel omhoog met kaarsen aan zag ik, logisch want je hebt gewoon een open verbranding.

500-800W met huidige buitentemperaturen vind ik fors, dat gebruik ik met -2°C buiten bij een 3,5kW split. Unit (MHI 3,5kW ZSX) heeft hier hele avond (buiten 10°C) op allerlaagste vermogen gedraaid, 145W om de 45m2 woonkamer op 21°C te houden. Heb er afgelopen week een ClimaControl in gezet, zou in jouw geval ook kijken dat je die erin zet. Binnenunit hoeft minder hard te blazen, buitenunit toert verder terug waardoor stroomverbruik lager is en de woonkamer wordt egaler warm.

Plaatsing zo dicht in de hoek en bij het plafond is wel dramatisch. Kijk de installatiehandleiding er even op na wat de eisen zijn, want zo dicht op het plafond kan ook zorgen dat hij te weinig lucht kan aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:58
Een vraag over mijn hoekwoning op het noordoosten met bouwjaar 1970 en energielabel C. De woonkamer wordt verwarmd door een 5kW Stylish wandmodel airco gekoppeld aan een 4MXM68 buitenunit. Boven hangen 3 Perfera modellen maar die laten we nu even buiten beschouwing. Wat is al aan de woning gedaan: deels HR++ glas (alleen noordoosten. Rest dubbel of enkel glas). Vloerisolatie dmv eps parels in kruipruimte, spouwmuurisolatie, dakisolatie (in afronding). Komt nog kunststof voordeur incl kozijn omdat ik daar veel tocht van heb momenteel.

De temperatuur in de woonkamer daalt heel snel nadat de airco afslaat. 1 graad daling per kwartier ongeveer. Om het half uur ongeveer springt de binnenenunit weer aan en pompt hij er 2 graden aan warmte bij. De afgelopen 3 dagen ben ik begonnen met 24/7 verwarmen. Ik heb de massa van de woning gemeten en die is overal rond de 20c. Energieverbruik airco blijft echter constant i.p.v. de daling die ik had verwacht.

Is dit warmteverlies normaal? Volgens energielabel is warmtebehoefte van mijn woning 137kWh per meter vloeroppervlak. Wat kan ik nog verbeteren? Anders dan het vervangen van het dubbelglas beneden en enkel glas boven door HR++ zou ik het zo 123 niet weten??? Afgelopen winter kostte het verwarmen van de woonkamer alleen al zo’n 700kWh en dat was nog geen eens 24/7. Wel heb ik een CO2 meter besteld. Als de PPM laag genoeg is kan ik misschien minder gaan ventileren.

[ Voor 17% gewijzigd door f1r3b4ll op 20-10-2025 12:58 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:52
@f1r3b4ll wat je ervaart is dat de lucht snel afkoelt en opwarmt zodra de airco weer gaat verwarmen. De temperatuur van de massa van je huis verandert veel langzamer. Als je het stroomverbruik van de airco bepaalt (b.v. gedurende 24 uur), dan kun je inschatten hoeveel warmte je huis verliest. Bij dit weer zou je makkelijk COP 5 of 6 moeten halen.
Omdat je aangeeft 24/7 te verwarmen waarbij de airco regelmatig afslaat, denk ik dat je warmteverlies maar heel beperkt is. De airco draait dus rond zijn minimum. Stel dat dat 250 W is, de helft van de tijd. Dat heb je dus 250 W × 0.5 × COP 6 = 750 W warmteverlies. Per etmaal is dat 18 kWh thermisch, 3 kWh elektrisch.

[ Voor 31% gewijzigd door Martin7182 op 20-10-2025 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:35
Nu al 24/7 verwarmen? Het is in de nacht nog zo'n 11-13 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
Rsport40 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:22:
Idd, is al vroeg vind ik ook.
Wij verwarmen 24/7 als de temperatuur rond 3 graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:08
Rsport40 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:22:
Hier bij ons niet, al enkele dagen rond de 5 graden.
En zoals wij leven is er altijd iemand beneden op 3 á 4 uur na.
Ik werk van 16 tot 2 en slaap tot 9:30
Vrouw werkt van 7 tot 17 en gaat slapen om 22:30
Dochter lief kun je niet opbouwen, die werkt van 7 tot 17 of 12 tot 18 en slaapt meestal rond 0:00.
Dua comfort is ons heilig en voor die 4 uurtjes ga ik geen nachtverlaging instellen 😉

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:35
toxictooms schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Idd, is al vroeg vind ik ook.
Wij verwarmen 24/7 als de temperatuur rond 3 graden is.
Bedoel je 3 graden ’s nachts, of dat het overdag ook maar 3 graden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
@f1r3b4ll Is normaal bij airco verwarming, was ook hier het geval van snel dalende temperatuur en 24/7 doorverwarmen verbetert het minimaal.

Wordt versterkt als je boven niet verwarmd, de verdiepingsvloer is dan een groot "koudebrug".
Sinds de overstap naar vloerverwarming speelt het probleem niet meer(droogbouw dus ook weinig massa).
Energieverbruik niet gestegen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 20-10-2025 15:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:07
mr_evil08 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:19:
@f1r3b4ll

Wordt versterkt als je boven niet verwarmd, de verdiepingsvloer is dan een groot "koudebrug".
Sinds de overstap naar vloerverwarming speelt het probleem niet meer(droogbouw dus ook weinig massa).
Energieverbruik niet gestegen.
de vloer kan verwarmd worden door airconditioners op de verdieping eronder (en er is geen noodzaak om vloerverwarming te kopen)
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic