Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:55
LED-Maniak schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:44:
[...]

Lager dan 18 graden kan wel via de Smart-M air app. "Leegstaand pand" heet dit.

De afwijking in ingestelde en gemeten temperatuur is normaal. Dit is omdat de sensor van de airco niet op de juiste locatie zit voor een optimale meting. Wil je dit oplossen dan kan een ClimateControl een oplossing zijn. Deze heeft een draadloze sensor die je plaats op de locatie waar je de temperatuur het meest nauwkeurig wil.

Betreft pendelen: juist met mild weer gebeurt dit omdat de airco zijn vermogen niet kwijt kan. Dan gaat hij steeds uit, aan, uit, aan. Dit is te verminderen met zo'n externe sensor.
Nog nooit "Leegstand pand" geprobeerd.
Na jouw tip eens even geprobeerd en warempel idd dit is wat ik zocht.
Ik wist dat de ingestelde temperaturen en weergegeven daadwerkelijke temperaturen niet over een komen.
En opzich kan ik mij daar niet aan storen, als ingesteld 17gr 20gr in de woonkamer is dan is dat prima.
Toch wel knap dat ingesteld 18gr in de app resulteert in 24gr en de kamer thermostaat 21,5 is.
Dat terzijde is dat ik er mee leven kan alleen die vast minimale instelbare waarde van 18gr stoorde mij.

Die modules zijn wel interessant alleen helaas uitverkocht zie ik.
Documentatie nog niet doorgenomen, maar neem aan dat deze plug en play in de huidige vloermodellen geplugd kunnen worden, er zitten al wifi modules in.
Heb geen idee hoeveel poorten die dingen hebben.

Wat betreft het pendelen.
Dat merkte ik wel op de Split unit beneden vanmorgen.
Deze sprong aan en na 10min uit.
Om vervolgens (gokje) om de 5min even aan te gaan en na 5min weer uit.
Opzich stoort het mij niet en voelde ook geen koude golf.
Units boven kabbelen rustig door om voor mij gevoel.

edit:

Van de site af getrokken.
Als je binnenunit al een Wi-Fi-module op de communicatiepoort heeft aangesloten, dien je deze module in de “EXT”-poort van de ClimateControl-module te steken. Op deze manier kun je de functionaliteiten van beide modules gebruiken en tegelijkertijd toegang houden tot Smart-M-Air.

Het is aan te raden om de kabel naar de voorkant van de binnenunit te leiden, zodat u de module netjes kunt wegwerken in het compartiment waar de stroomtoevoer binnenkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door Siewert op 13-10-2025 00:01 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:53
Siewert schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:57:
[...]

Ik wist dat de ingestelde temperaturen en weergegeven daadwerkelijke temperaturen niet over een komen.
En opzich kan ik mij daar niet aan storen, als ingesteld 17gr 20gr in de woonkamer is dan is dat prima.
Toch wel knap dat ingesteld 18gr in de app resulteert in 24gr en de kamer thermostaat 21,5 is.
Dat terzijde is dat ik er mee leven kan alleen die vast minimale instelbare waarde van 18gr stoorde mij.
Alles hangt af van de locatie van de binnenunit, of er lucht langs kan blazen, toevallig op de thermostaat blaast, etc. Het is gewoon onnauwkeurig. :)
Documentatie nog niet doorgenomen, maar neem aan dat deze plug en play in de huidige vloermodellen geplugd kunnen worden, er zitten al wifi modules in.
Over een week zijn ze weer beschikbaar. Er zitten twee porten op waardoor je de Smart-M air app kan blijven gebruiken. Inderdaad eenvoudige plug & play installatie.
Afhankelijk van de isolatie van je woning en het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur kan je het gaan merken. Bij luchtverwarming wil je(dat vind ik persoonlijk) het liefst dat hij constant een beetje warme lucht blaast en niet steeds aan en uit gaan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
LED-Maniak schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:08:
[...]

Alles hangt af van de locatie van de binnenunit, of er lucht langs kan blazen, etc.
Het is gewoon onnauwkeurig. :)

[...]

Over een week zijn ze weer beschikbaar. Er zitten twee porten op waardoor je de Smart-M air app kan blijven gebruiken. Inderdaad eenvoudige plug & play installatie.

[...]

Afhankelijk van de isolatie van je woning en het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur kan je het gaan merken. Bij luchtverwarming wil je(dat vind ik persoonlijk) het liefst dat hij constant een beetje warme lucht blaast en niet steeds aan en uit gaan.
Ga ze morgen even een mail versturen, zie mijn modellen er niet tussen staan.

Locatie van de binnen-unit is vrij van obstakels en 20cm van het planfond zie foto.
Vloermodelen geven trouwens een betere temperatuur meting.
Die zitten er 1 graad naast tegen 4gr van de plafond-unit beneden.

Isolatie is voor de huidige maatstaven onvoldoende.
Het is een twee onder 1 kap houtskelet uit 1993.
En van boven naar beneden geisoleert volgens de toen geldende normen.
Kleine vergelijking: als het buiten 0 graden is dan koelt het met 0.5 graad p/uur af.
Want heb dit ooit eens gemeten in de winter toen wij geen airco's hadden om te kijken of het goedkoper was om aan nachtverlaging te doen of 24/7 te stoken
Ik heb ik de kachel om 0:00uur op 15gr gezet en om 9:00 was het ongeveer 15,5 / 16 graden in huis.
Lang verhaal kort: 24/7 stoken met de hetelucht verwarming was goedkoper dan aan nachtverlaging te doen.
Ons gasverbruik lag voor het verwarmen tussen de 600 en 675m3 p/j.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZMSoizEbY1YdIGaI4_lxB1rJHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUjzeOiWOCQqCkBFmxz0pEIT.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
f1r3b4ll schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Ik ga toch maar weer die vraagbesturing aanzetten, helaas geen goede ervaringen mee (schakelt niet meer op naar hoger vermogen als het ineens kouder wordt, reset is dan nodig).

Meer mensen met een daikin multisplit hier? Ik zou graag weten wat jullie huidige COP is, zodat ik weet of er iets mis is met mijn installatie.
Automatisch vind ik ook niks.

Hier staat hij tot het rond de 3 graden wordt nu op 40%, en dan elke 4 graden kouder 10% erbij. Het is een beetje buienradar in de gaten houden in december tot februari. Maar hier werkt dat wel goed.

COP heb ik geen idee van.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:15
Siewert schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:25:
[...]

Ga ze morgen even een mail versturen, zie mijn modellen er niet tussen staan.

Locatie van de binnen-unit is vrij van obstakels en 20cm van het planfond zie foto.
Vloermodelen geven trouwens een betere temperatuur meting.
Die zitten er 1 graad naast tegen 4gr van de plafond-unit beneden.

Isolatie is voor de huidige maatstaven onvoldoende.
Het is een twee onder 1 kap houtskelet uit 1993.
En van boven naar beneden geisoleert volgens de toen geldende normen.
Kleine vergelijking: als het buiten 0 graden is dan koelt het met 0.5 graad p/uur af.
Want heb dit ooit eens gemeten in de winter toen wij geen airco's hadden om te kijken of het goedkoper was om aan nachtverlaging te doen of 24/7 te stoken
Ik heb ik de kachel om 0:00uur op 15gr gezet en om 9:00 was het ongeveer 15,5 / 16 graden in huis.
Lang verhaal kort: 24/7 stoken met de hetelucht verwarming was goedkoper dan aan nachtverlaging te doen.
Ons gasverbruik lag voor het verwarmen tussen de 600 en 675m3 p/j.

[Afbeelding]
Wat was je start temperatuur in de kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:31
LED-Maniak schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:44:
[...]

Lager dan 18 graden kan wel via de Smart-M air app. "Leegstaand pand" heet dit.

De afwijking in ingestelde en gemeten temperatuur is normaal. Dit is omdat de sensor van de airco niet op de juiste locatie zit voor een optimale meting. Wil je dit oplossen dan kan een ClimateControl een oplossing zijn. Deze heeft een draadloze sensor die je plaatst op de locatie waar je de temperatuur het meest nauwkeurig wil hebben.

Betreft pendelen: juist met mild weer gebeurt dit omdat de airco zijn vermogen niet kwijt kan. Dan gaat hij steeds uit, aan, uit, aan. Dit is te verminderen met zo'n externe sensor.
Is ie er nu ook voor Panasonic? Dat is mij ontgaan. Een in verdiepen of dit beter werkt dan tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:06
Siewert schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:57:
[...]

edit:

Van de site af getrokken.

[...]
Heb je de “offset” ook al uitgezet? Bij verwarmen gaat de unit standaard 2 graden hoger dan de ingestelde temperatuur. (Omdat dit in de meeste woningen het beste resultaat geeft)
Dan hoef je wellicht geen leegstaand pand te gebruiken bij een setpoint van 18 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@Maxwp
Start temperatuur was 20,5 graden.

@Nachtapotheker
Voor zover ik weet kan ik met mijn MHI units geen offset instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flatisa schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:57:
De Daikin app heeft dat voor de nieuwere modellen ingebouwd. Ik zie dat ik voor het gehele jaar op 3,8 zou zitten. Ik weet niet wat ik er van moet denken want dat vind ik wel erg mager. Laatst zag ik dat er tijdens verwarmen een uur aan data ontbrak dus of het echt betrouwbaar is. Het lijkt me ook niet zo eenvoudig nauwkeurig te meten.
Inderdaad. Hoe weet die app hoeveel debiet de ventilator produceert? Mijn WTW meet dat door het drukverschil over de ventilator te meten, maar dat lukt bij een airco binnenunit niet. Dus ik zou aan de cijfers van die app niet te veel waarde hechten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic