Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 ... 163 Laatste
Acties:

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:18
LED-Maniak schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:44:
[...]

Lager dan 18 graden kan wel via de Smart-M air app. "Leegstaand pand" heet dit.

De afwijking in ingestelde en gemeten temperatuur is normaal. Dit is omdat de sensor van de airco niet op de juiste locatie zit voor een optimale meting. Wil je dit oplossen dan kan een ClimateControl een oplossing zijn. Deze heeft een draadloze sensor die je plaats op de locatie waar je de temperatuur het meest nauwkeurig wil.

Betreft pendelen: juist met mild weer gebeurt dit omdat de airco zijn vermogen niet kwijt kan. Dan gaat hij steeds uit, aan, uit, aan. Dit is te verminderen met zo'n externe sensor.
Nog nooit "Leegstand pand" geprobeerd.
Na jouw tip eens even geprobeerd en warempel idd dit is wat ik zocht.
Ik wist dat de ingestelde temperaturen en weergegeven daadwerkelijke temperaturen niet over een komen.
En opzich kan ik mij daar niet aan storen, als ingesteld 17gr 20gr in de woonkamer is dan is dat prima.
Toch wel knap dat ingesteld 18gr in de app resulteert in 24gr en de kamer thermostaat 21,5 is.
Dat terzijde is dat ik er mee leven kan alleen die vast minimale instelbare waarde van 18gr stoorde mij.

Die modules zijn wel interessant alleen helaas uitverkocht zie ik.
Documentatie nog niet doorgenomen, maar neem aan dat deze plug en play in de huidige vloermodellen geplugd kunnen worden, er zitten al wifi modules in.
Heb geen idee hoeveel poorten die dingen hebben.

Wat betreft het pendelen.
Dat merkte ik wel op de Split unit beneden vanmorgen.
Deze sprong aan en na 10min uit.
Om vervolgens (gokje) om de 5min even aan te gaan en na 5min weer uit.
Opzich stoort het mij niet en voelde ook geen koude golf.
Units boven kabbelen rustig door om voor mij gevoel.

edit:

Van de site af getrokken.
Als je binnenunit al een Wi-Fi-module op de communicatiepoort heeft aangesloten, dien je deze module in de “EXT”-poort van de ClimateControl-module te steken. Op deze manier kun je de functionaliteiten van beide modules gebruiken en tegelijkertijd toegang houden tot Smart-M-Air.

Het is aan te raden om de kabel naar de voorkant van de binnenunit te leiden, zodat u de module netjes kunt wegwerken in het compartiment waar de stroomtoevoer binnenkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door Siewert op 13-10-2025 00:01 ]

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Siewert schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:57:
[...]

Ik wist dat de ingestelde temperaturen en weergegeven daadwerkelijke temperaturen niet over een komen.
En opzich kan ik mij daar niet aan storen, als ingesteld 17gr 20gr in de woonkamer is dan is dat prima.
Toch wel knap dat ingesteld 18gr in de app resulteert in 24gr en de kamer thermostaat 21,5 is.
Dat terzijde is dat ik er mee leven kan alleen die vast minimale instelbare waarde van 18gr stoorde mij.
Alles hangt af van de locatie van de binnenunit, of er lucht langs kan blazen, toevallig op de thermostaat blaast, etc. Het is gewoon onnauwkeurig. :)
Documentatie nog niet doorgenomen, maar neem aan dat deze plug en play in de huidige vloermodellen geplugd kunnen worden, er zitten al wifi modules in.
Over een week zijn ze weer beschikbaar. Er zitten twee porten op waardoor je de Smart-M air app kan blijven gebruiken. Inderdaad eenvoudige plug & play installatie.
Afhankelijk van de isolatie van je woning en het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur kan je het gaan merken. Bij luchtverwarming wil je(dat vind ik persoonlijk) het liefst dat hij constant een beetje warme lucht blaast en niet steeds aan en uit gaan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Siewert
LED-Maniak schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:08:
[...]

Alles hangt af van de locatie van de binnenunit, of er lucht langs kan blazen, etc.
Het is gewoon onnauwkeurig. :)

[...]

Over een week zijn ze weer beschikbaar. Er zitten twee porten op waardoor je de Smart-M air app kan blijven gebruiken. Inderdaad eenvoudige plug & play installatie.

[...]

Afhankelijk van de isolatie van je woning en het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur kan je het gaan merken. Bij luchtverwarming wil je(dat vind ik persoonlijk) het liefst dat hij constant een beetje warme lucht blaast en niet steeds aan en uit gaan.
Ga ze morgen even een mail versturen, zie mijn modellen er niet tussen staan.

Locatie van de binnen-unit is vrij van obstakels en 20cm van het planfond zie foto.
Vloermodelen geven trouwens een betere temperatuur meting.
Die zitten er 1 graad naast tegen 4gr van de plafond-unit beneden.

Isolatie is voor de huidige maatstaven onvoldoende.
Het is een twee onder 1 kap houtskelet uit 1993.
En van boven naar beneden geisoleert volgens de toen geldende normen.
Kleine vergelijking: als het buiten 0 graden is dan koelt het met 0.5 graad p/uur af.
Want heb dit ooit eens gemeten in de winter toen wij geen airco's hadden om te kijken of het goedkoper was om aan nachtverlaging te doen of 24/7 te stoken
Ik heb ik de kachel om 0:00uur op 15gr gezet en om 9:00 was het ongeveer 15,5 / 16 graden in huis.
Lang verhaal kort: 24/7 stoken met de hetelucht verwarming was goedkoper dan aan nachtverlaging te doen.
Ons gasverbruik lag voor het verwarmen tussen de 600 en 675m3 p/j.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZMSoizEbY1YdIGaI4_lxB1rJHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUjzeOiWOCQqCkBFmxz0pEIT.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
f1r3b4ll schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Ik ga toch maar weer die vraagbesturing aanzetten, helaas geen goede ervaringen mee (schakelt niet meer op naar hoger vermogen als het ineens kouder wordt, reset is dan nodig).

Meer mensen met een daikin multisplit hier? Ik zou graag weten wat jullie huidige COP is, zodat ik weet of er iets mis is met mijn installatie.
Automatisch vind ik ook niks.

Hier staat hij tot het rond de 3 graden wordt nu op 40%, en dan elke 4 graden kouder 10% erbij. Het is een beetje buienradar in de gaten houden in december tot februari. Maar hier werkt dat wel goed.

COP heb ik geen idee van.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-01 23:36
Siewert schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:25:
[...]

Ga ze morgen even een mail versturen, zie mijn modellen er niet tussen staan.

Locatie van de binnen-unit is vrij van obstakels en 20cm van het planfond zie foto.
Vloermodelen geven trouwens een betere temperatuur meting.
Die zitten er 1 graad naast tegen 4gr van de plafond-unit beneden.

Isolatie is voor de huidige maatstaven onvoldoende.
Het is een twee onder 1 kap houtskelet uit 1993.
En van boven naar beneden geisoleert volgens de toen geldende normen.
Kleine vergelijking: als het buiten 0 graden is dan koelt het met 0.5 graad p/uur af.
Want heb dit ooit eens gemeten in de winter toen wij geen airco's hadden om te kijken of het goedkoper was om aan nachtverlaging te doen of 24/7 te stoken
Ik heb ik de kachel om 0:00uur op 15gr gezet en om 9:00 was het ongeveer 15,5 / 16 graden in huis.
Lang verhaal kort: 24/7 stoken met de hetelucht verwarming was goedkoper dan aan nachtverlaging te doen.
Ons gasverbruik lag voor het verwarmen tussen de 600 en 675m3 p/j.

[Afbeelding]
Wat was je start temperatuur in de kamer

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-01 22:31
LED-Maniak schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:44:
[...]

Lager dan 18 graden kan wel via de Smart-M air app. "Leegstaand pand" heet dit.

De afwijking in ingestelde en gemeten temperatuur is normaal. Dit is omdat de sensor van de airco niet op de juiste locatie zit voor een optimale meting. Wil je dit oplossen dan kan een ClimateControl een oplossing zijn. Deze heeft een draadloze sensor die je plaatst op de locatie waar je de temperatuur het meest nauwkeurig wil hebben.

Betreft pendelen: juist met mild weer gebeurt dit omdat de airco zijn vermogen niet kwijt kan. Dan gaat hij steeds uit, aan, uit, aan. Dit is te verminderen met zo'n externe sensor.
Is ie er nu ook voor Panasonic? Dat is mij ontgaan. Een in verdiepen of dit beter werkt dan tado.

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:14
Siewert schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:57:
[...]

edit:

Van de site af getrokken.

[...]
Heb je de “offset” ook al uitgezet? Bij verwarmen gaat de unit standaard 2 graden hoger dan de ingestelde temperatuur. (Omdat dit in de meeste woningen het beste resultaat geeft)
Dan hoef je wellicht geen leegstaand pand te gebruiken bij een setpoint van 18 :)

• Siewert
@Maxwp
Start temperatuur was 20,5 graden.

@Nachtapotheker
Voor zover ik weet kan ik met mijn MHI units geen offset instellen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:17
Flatisa schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:57:
De Daikin app heeft dat voor de nieuwere modellen ingebouwd. Ik zie dat ik voor het gehele jaar op 3,8 zou zitten. Ik weet niet wat ik er van moet denken want dat vind ik wel erg mager. Laatst zag ik dat er tijdens verwarmen een uur aan data ontbrak dus of het echt betrouwbaar is. Het lijkt me ook niet zo eenvoudig nauwkeurig te meten.
Inderdaad. Hoe weet die app hoeveel debiet de ventilator produceert? Mijn WTW meet dat door het drukverschil over de ventilator te meten, maar dat lukt bij een airco binnenunit niet. Dus ik zou aan de cijfers van die app niet te veel waarde hechten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:44
Siewert schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:38:
@Maxwp
Start temperatuur was 20,5 graden.

@Nachtapotheker
Voor zover ik weet kan ik met mijn MHI units geen offset instellen.
welke MHI is dat dan? de meeste MHI's hebben wel een offset namelijk. Niet een instelbare, maar die wisselt tussen +0 of +2 graden. Standaard staat die op +2 dacht ik....

• Siewert
Waah schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:12:
[...]

welke MHI is dat dan? de meeste MHI's hebben wel een offset namelijk. Niet een instelbare, maar die wisselt tussen +0 of +2 graden. Standaard staat die op +2 dacht ik....
1x Mitsubishi heavy SRK50ZS-WF split unit wit 5kw (woonkamer)
1x Mitsubishi heavy SCM50ZS-W 5kw multisplit (slaapkamers) met SRF25ZS-W 2,5kw vloermodel

• Waah
Siewert schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

1x Mitsubishi heavy SCM50ZS-W 5kw multisplit (slaapkamers) met SRF25ZS-W 2,5kw vloermodel
Werkt dit niet?|
JBtL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

aan/uitknop op de binnenunit inhouden, dan zou je na ~30 seconden een aantal piepjes moeten horen.... afhankelijk van het aantal piepjes kun je horen of de offset aan of uit staat.

• Siewert
Waah schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Werkt dit niet?|
JBtL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

aan/uitknop op de binnenunit inhouden, dan zou je na ~30 seconden een aantal piepjes moeten horen.... afhankelijk van het aantal piepjes kun je horen of de offset aan of uit staat.
Weken zitten zoek op offset adjustment maar nooit gevonden.
Heb het geprobeerd en houd het even in de gaten.
Op de binnenunit na inschakelen power knop ingedrukt en vast gehouden.
Na 20sec was het heel snel 2x piep.
Doe ik het vervolgens nog een keer is het na 30 sec 3x piep en zijn de instellingen gereset.
Dus het doet wel wat.

Vervolgens nog een keer geprobeerd en weer 2x piep.
Laat de unit nu even met rust en kijk even aan wat er gebeurt.

• LED-Maniak
  • Nu online
BGFG schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:31:
[...]

Is ie er nu ook voor Panasonic? Dat is mij ontgaan. Een in verdiepen of dit beter werkt dan tado.
Over een paar weken. :)
Tado doet geen temperatuur meting en aansturing op basis daarvan dus als het je om een stabielere temperatuur in de ruimte gaat dan is tado niet de oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 13-10-2025 11:41 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Siewert
@Waah
Lijkt zijn vruchten af te werpen.
Nogmaals Thx.
Op de screenshot zie je interne temperatuur van de binnenunit in de woonkamer.
Die is voor zover idd 2 graden gezakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kd95BiqHcFouG7BdFfbDAYP9BwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4eyYI4j3aKjvj8sfHLgtxxm.jpg?f=fotoalbum_large

En deze komt nu op 0.2gr overeen met de kamer thermostaat van onze hetelucht gas gestookt unit.

[ Voor 8% gewijzigd door Siewert op 13-10-2025 11:58 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00
Siewert schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:38:
Ik heb iets bemerkt wat mij eigenlijk niet zint.
Als airco virgin totaal geen clue.
Hoe is het volgende bij jullie?

Ik heb hier dus hangen.
1x Mitsubishi heavy SCM50ZS-W 5kw multisplit (slaapkamers)
2x Mitsubishi heavy SRF25ZS-W 2,5kw vloermodel

Na een paar koudere nachten en ochtenden was de temperatuur dusdanig gezakt in huis dat wij zijn verwarmen.
Maar nu het volgende, wij weten allemaal dat deze MHI's niet lager dan 18gr ingesteld kunnen worden.
Op dit moment staan alle units op 18gr ingesteld.
Dat er een offset is snap ik, maar met de ingestelde 18gr word het tussen de 21 en 22gr in alle kamer.
Dit is gemeten met verschillende thermometers.
Dat is ons veelste warm, zou het graag een graadje kouder hebben.
Is hier wat aan te doen?

Lees hier op het forum ook wel eens wat over pendelen.
Maar wat voor frequentie moet ik dan aan denken?
Zal nu nog wel buiten te warm zijn om pendelen te constateren.
Dat kan je wijzigen door 2c naar beneden in te stellen.
Elk wandmodel airco heeft een instelling daarvoor want de fabrikant weet niet hoe hoog jij de wandunit gaat hangen, Is een installateursinstelling, staat niet in reguliere handleidingen.

Zo kon ik hem bij mijn Daikin wijzigen via SU7 + 0
Is ontzettend lastig te vinden want het staat niet in de reguliere handleidingen.

Vaak weet de installateur het ook niet en doet geen moeite om de informatie op te vragen bij de fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2025 12:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:30
Sinds een aantal maanden heb ik een drietal Daikin arico's (1x 4,5kW multi-split boven en beneden + 1x 5kW single woonkamer).

Sinds een aantal weken vewarm ik zo nu en dan 's ochtends enkel met de airco's beneden. Toch wel enigzins verbaasd over het comfort hiervan (en snelheid).

Bijna een jaar geleden heb ik een L/W warmtepomp laten plaatsen. Echter merk ik dat met huidige weeromstandigheden onze airco's velen malen efficienter en sneller verwarmen. In de ochtend 19.5 en binnen 30 min naar 20.6. Daar komt bij dat met zonnige omstandigheden het huis ook nog opwarmt. Op dit moment betekent het voor mij dat de airco's na 45min tot een uur weer uitgaan (vebruik is 1.6kWh vandaag bv). Daarmee blijft de temperatuur in huis boven de 20 graden de hele dag.

Ik ben opdrecht benieuwd tot hoever de temperatuur moet zakken zodat mijn l/w warmtepomp echt interessant begint te worden. Even snel bijverwarmen is er niet bij omdat mijn woning grotendeels uit vvw bestaat (best een aardig oppervlak). Dus efficientie bij mij bestaat vooral uit lange runs zonder het volledige vermogen te vragen. En nu is het wel zo dat de meeste maanden toch veel weg hebben van de huidige weersomstandigheden...daar komt bij dat we overdag gedurende de gehele week meer op het werk zijn dan thuis. Nu is een warme vloer best fijn, maar ik begin mij wel sterk af te vragen of het hele idee van een L/W niet wat overdreven is. Fijn dat ze efficienter zijn, maar als ik aan het einde van de dag meer kWh verbruik dan zegt dat ook niet zoveel.

Wellicht dat iemand anders dit herkent...

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-10-2025 15:33 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
Andrehj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Inderdaad. Hoe weet die app hoeveel debiet de ventilator produceert? Mijn WTW meet dat door het drukverschil over de ventilator te meten, maar dat lukt bij een airco binnenunit niet. Dus ik zou aan de cijfers van die app niet te veel waarde hechten.
Aan de hand van een aantal data is de thermische energie sprong te berekenen.
Zie hLogP diagram. Dus thermische energie opgewekt. Dit kan best wel nauwkeurig zijn mits de meting nauwkeurig is.
Vul maar in R32, versampingstemp (drukmeting bijhorende druk R32) condensortemp (drukmeting) onderkoeling (temp meting t.o.v. condensatie temp) oververhitting (temp meting T.o.v. verdampingstemp)
https://tlk-energy.de/en/phase-diagrams/pressure-enthalpy

Dat een airco een relatief lagere COP laat zien bij juist temp van 16C buiten is opzich logisch.
De thermische energie is laag, compressor op lage modulatie. En de ventilatoren hebben een relatief groot aandeel van de verbruikte energie.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 13-10-2025 15:42 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:28:
Sinds een aantal maanden heb ik een drietal Daikin arico's (1x 4,5kW multi-split boven en beneden + 1x 5kW single woonkamer).

Sinds een aantal weken vewarm ik zo nu en dan 's ochtends enkel met de airco's beneden. Toch wel enigzins verbaasd over het comfort hiervan (en snelheid).

Bijna een jaar geleden heb ik een L/W warmtepomp laten plaatsen. Echter merk ik dat met huidige weeromstandigheden onze airco's velen malen efficienter en sneller verwarmen. In de ochtend 19.5 en binnen 30 min naar 20.6. Daar komt bij dat met zonnige omstandigheden het huis ook nog opwarmt. Op dit moment betekent het voor mij dat de airco's na 45min tot een uur weer uitgaan (vebruik is 1.6kWh vandaag bv). Daarmee blijft de temperatuur in huis boven de 20 graden de hele dag.

Ik ben opdrecht benieuwd tot hoever de temperatuur moet zakken zodat mijn l/w warmtepomp echt interessant begint te worden. Even snel bijverwarmen is er niet bij omdat mijn woning grotendeels uit vvw bestaat (best een aardig oppervlak). Dus efficientie bij mij bestaat vooral uit lange runs zonder het volledige vermogen te vragen. En nu is het wel zo dat de meeste maanden toch veel weg hebben van de huidige weersomstandigheden...daar komt bij dat we overdag gedurende de gehele week meer op het werk zijn dan thuis. Nu is een warme vloer best fijn, maar ik begin mij wel sterk af te vragen of het hele idee van een L/W niet wat overdreven is. Fijn dat ze efficienter zijn, maar als ik aan het einde van de dag meer kWh verbruik dan zegt dat ook niet zoveel.

Komt wel ongeveer overeen met mijn ervaring. Mijn werkkamer verwarm ik ook altijd met de airco, veel sneller dan de L/W aan te slingeren. Maar als het echt koud wordt buiten dan merk je de temperatuurverschillen als je dichtbij de buitenschil van je woning komt (muren en ramen). De vloer wordt natuurlijk ook steeds kouder..

By far het ergste met L/L zijn de defrosts en die zijn het ergste rond het 0 punt en met mistige omstandigheden. Omstandigheden die we echt wel een aantal keer per jaar hebben. Met L/L stopt dan telkens de toevoer van warmte en ik merkte dat ook wel. Voor het ontdooien gebruikt de buitenunit de warmte van binnen, en als ik in de buurt van de binnenunit was dan voelde ik dat echt wel (de binnenkant werd echt ijskoud :p de kou valt dan als het ware uit de binnenunit want de fan draait niet).

Met L/W en vloerverwarming haalt de buitenunit ook de energie uit de vloer, maar daar zit zoveel energie in dat je het niet merkt.. :) Met radiatoren en L/W merkte ik het daarentegen wel degelijk..! Maar daar zou een buffervat weer kunnen helpen (had ik niet).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• STIMPPYYY
Glashelder schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

Komt wel ongeveer overeen met mijn ervaring. Mijn werkkamer verwarm ik ook altijd met de airco, veel sneller dan de L/W aan te slingeren. Maar als het echt koud wordt buiten dan merk je de temperatuurverschillen als je dichtbij de buitenschil van je woning komt (muren en ramen). De vloer wordt natuurlijk ook steeds kouder..

By far het ergste met L/L zijn de defrosts en die zijn het ergste rond het 0 punt en met mistige omstandigheden. Omstandigheden die we echt wel een aantal keer per jaar hebben. Met L/L stopt dan telkens de toevoer van warmte en ik merkte dat ook wel. Voor het ontdooien gebruikt de buitenunit de warmte van binnen, en als ik in de buurt van de binnenunit was dan voelde ik dat echt wel (de binnenkant werd echt ijskoud :p de kou valt dan als het ware uit de binnenunit want de fan draait niet).

Met L/W en vloerverwarming haalt de buitenunit ook de energie uit de vloer, maar daar zit zoveel energie in dat je het niet merkt.. :) Met radiatoren en L/W merkte ik het daarentegen wel degelijk..! Maar daar zou een buffervat weer kunnen helpen (had ik niet).
Goede punten inderdaad. Voordeel van de airco's in mijn geval is wel dat er afgewisseld kan worden mbt defrost.

Overigens werd mijn L/W warmtepomp vorig jaar januari geplaatst. Ding stond om de 3 kwartier in defrost (met alle ellende van dien in die periode). Op 75% last was dit nog steeds om de 50 minuten.

Ik ga het dit jaar meemaken, maar ik vind de use-case voor de L/W tot nu toe lastig... zeker financieel gezien.

• mr_evil08
STIMPPYYY schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:28:

Ach ja appels en peren vergelijken.
Een lokaal systeem of een volledig systeem die het hele huis bediend...

Ja een motor is sneller in optrekken dan een vrachtwagen, kijk je naar inhoud dan wint de vrachtwagen het overduidelijk.

L/W kan hetzelfde, is keuze afgiftesysteem, Jaga's met DBE of Fancoils krijg je hetzelfde resultaat.
(Hier is het afgiftesysteem sneller en het maakt niks uit tegenover de airco).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2025 16:32 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Goede punten inderdaad. Voordeel van de airco's in mijn geval is wel dat er afgewisseld kan worden mbt defrost.

Overigens werd mijn L/W warmtepomp vorig jaar januari geplaatst. Ding stond om de 3 kwartier in defrost (met alle ellende van dien in die periode). Op 75% last was dit nog steeds om de 50 minuten.
Doet ie hier ook met mist en vorst, maar met de vloerverwarming merken we er niets van :).
Ik ga het dit jaar meemaken, maar ik vind de use-case voor de L/W tot nu toe lastig... zeker financieel gezien.
Ben ik met je eens hoor. Ik vind L/W, zeker als je het afneemt via een officieel installatiebedrijf, véél te duur. Daarom heb ik een simpel goedkoop Chinees ding gekocht :D Maakt wel herrie dus komt alleen uit de silent modus als het echt niet anders kan.. verder is mijn verbruik de afgelopen jaren in ieder geval niet hoger geworden ten opzichte van toen ik alleen met airco's verwarmde. Daar staat dan wel tegenover dat ik nu meer ruimtes verwarm (twee slaapkamers waarvan er in eentje nu een dreumes slaapt, dus helemaal niet meer verwarmen was geen optie meer en de badkamer). De L/W lijkt dus wel wat efficienter te zijn dan L/L. Ik denk dat dat te verklaren is door de lagere temperaturen. De L/W komt eigenlijk zelden boven de 30 graden uit. De L/L blaasde wel hetere lucht dan dat :)

Een L/W van 10k+ komt er hier overigens nooit in. Verdien je nooit terug.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mr_evil08
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2025 16:44 ]

• STIMPPYYY
mr_evil08 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Ach ja appels en peren vergelijken.
Een lokaal systeem of een volledig systeem die het hele huis bediend...

Ja een motor is sneller in optrekken dan een vrachtwagen, kijk je naar inhoud dan wint de vrachtwagen het overduidelijk.

L/W kan hetzelfde, is keuze afgiftesysteem, Jaga's met DBE of Fancoils krijg je hetzelfde resultaat.
(Hier is het afgiftesysteem sneller en het maakt niks uit tegenover de airco).
Hier is een lokaal systeem vrijwel direct het hele huis. Terrecht punt overigens. Vrijwel alles open hier (zelfs naar boven met vide). Overigens zou je daar wel natuurlijk flexibel mee om kunnen gaan (airco op de gang bv). Zou alsnog (stuk) goedkoper zijn dan een gerenomeerde l/w installatie.

• STIMPPYYY
Glashelder schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Doet ie hier ook met mist en vorst, maar met de vloerverwarming merken we er niets van :).

[...]

Ben ik met je eens hoor. Ik vind L/W, zeker als je het afneemt via een officieel installatiebedrijf, véél te duur. Daarom heb ik een simpel goedkoop Chinees ding gekocht :D Maakt wel herrie dus komt alleen uit de silent modus als het echt niet anders kan.. verder is mijn verbruik de afgelopen jaren in ieder geval niet hoger geworden ten opzichte van toen ik alleen met airco's verwarmde. Daar staat dan wel tegenover dat ik nu meer ruimtes verwarm (twee slaapkamers waarvan er in eentje nu een dreumes slaapt, dus helemaal niet meer verwarmen was geen optie meer en de badkamer). De L/W lijkt dus wel wat efficienter te zijn dan L/L. Ik denk dat dat te verklaren is door de lagere temperaturen. De L/W komt eigenlijk zelden boven de 30 graden uit. De L/L blaasde wel hetere lucht dan dat :)

Een L/W van 10k+ komt er hier overigens nooit in. Verdien je nooit terug.
Hier zit deze er al in. Wilde direct van het gas af na verhuizing. Vrouw wilde later ook nog airco. Met de ervaring nu en was de airco eerder dan de l/w geplaatst had ik deze zeer waarschijnlijk niet laten plaatsen. Had overigens nul ervaring met verduurzamen (kwamen van oude woning met gas)

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:34
STIMPPYYY schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:45:
[...]

Hier zit deze er al in. Wilde direct van het gas af na verhuizing. Vrouw wilde later ook nog airco. Met de ervaring nu en was de airco eerder dan de l/w geplaatst had ik deze zeer waarschijnlijk niet laten plaatsen. Had overigens nul ervaring met verduurzamen (kwamen van oude woning met gas)
Ik zou het comfort van een L-W met vloerverwarming niet willen missen. Met alleen airco ben je er natuurlijk niet want je moet dan ook een tapwateroplossing aanschaffen.
Grootste probleem van de l-w is inderdaad de investering. Met subsidie is het te doen, maar na 15 jaar ben je weer aan de beurt. De afschrijving wordt haast door niemand meegenomen in zijn berekeningen.
Overigens ben ik aan het kijken voor airco's boven, maar op de site van de webwinkel staat bij garantie: Bij aanleg niet door een erkend installatie bedrijf wordt garantie uitgesloten (ook de fabrieksgarantie). Alleen als je de aanleg door een door hun erkende installateur laat doen geven ze 1 jaar fabrieksgarantie. Ik vraag me af hoe ze dit stand willen laten houden voor een rechtbank want verkoop aan particulieren houdt direct in dat het consumentenrecht geldt. Maar je heb er wel een hoop ellende van als het niet werkt en je in de kou zit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• STIMPPYYY
Pietje555 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

Ik zou het comfort van een L-W met vloerverwarming niet willen missen. Met alleen airco ben je er natuurlijk niet want je moet dan ook een tapwateroplossing aanschaffen.
Grootste probleem van de l-w is inderdaad de investering. Met subsidie is het te doen, maar na 15 jaar ben je weer aan de beurt. De afschrijving wordt haast door niemand meegenomen in zijn berekeningen.
Overigens ben ik aan het kijken voor airco's boven, maar op de site van de webwinkel staat bij garantie: Bij aanleg niet door een erkend installatie bedrijf wordt garantie uitgesloten (ook de fabrieksgarantie). Alleen als je de aanleg door een door hun erkende installateur laat doen geven ze 1 jaar fabrieksgarantie. Ik vraag me af hoe ze dit stand willen laten houden voor een rechtbank want verkoop aan particulieren houdt direct in dat het consumentenrecht geldt. Maar je heb er wel een hoop ellende van als het niet werkt en je in de kou zit.
Eens hoor. Comfort is fijn.
Echter had ik dan achteraf gezien mogelijk liever gas aangehouden en niet 10k geinvesteerd :). Zeker voor die korte periode. SWW had ik via zonneboiler (eruit laten halen tijdens installatie l/w en op die plek liggen 2-4 zonnepanelen nu) en kan ook via cop1 ding evt.

Overigens heb ik gewoon 5 jaar garantie op airco’s (Daikin) en tevens via de installateur.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-10-2025 18:30 ]

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12:51
[...]

Betreft tapwater.
Een L/W warmtepomp + warmtepompboiler vaak goedkoper dan een L/W warmtepomp + vat voor SWW. Ook mede dankzij dubbele subsidie. Met als uitzondering de merken die een binnenunit met geïntegreerde boiler leveren (Vaillant's Unitower, Daikin), maar die hebben vaak een beperkte capaciteit*.
Dus de tapwateroplossing "voordeel" lijkt mij een wassen neus.
Tevens is er de Daikin Mutli+ die een een multisplit airco combineert met een geïntegreerde boiler. (70, 180 en 230 liter als ik het mij goed herinner)

Ik vraag mij af hoeveel van een vloerverwarming niet valt te emuleren met een goed isolerende vloer.

*170-230 liter. Liggende aan het merk. Daikin heeft de grootste met 230 liter.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-01 22:31
LED-Maniak schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Over een paar weken. :)
Tado doet geen temperatuur meting en aansturing op basis daarvan dus als het je om een stabielere temperatuur in de ruimte gaat dan is tado niet de oplossing.
Maar ik zie dat ie gewoon direct leverbaar is op de website? Ik begrijp dat de meting accurater gebeurt met een externe sensor. Maar dan gebruik ik dus de schema’s die je instelt in de Panasonic app? En ik zie bij ME een verlengkabel, maar niet voor de pana. Hoe lang is de kabel die erbij zit, en wat raadt jij aan als afstand?

• mr_evil08
[...]

Een redelijk deel van de investering doe je niet opnieuw na 15 jaar.
Bij gasketel vervanging leg je ook niet opnieuw riool, stroom, water, CV en gas leidingen opnieuw aan, net als opnieuw gaten boren...

En heb je voor een monoblock gekozen dan zijn de vervangingskosten al helemaal minimaal.
STIMPPYYY schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:43:
[...]
Hier is een lokaal systeem vrijwel direct het hele huis. Terrecht punt overigens. Vrijwel alles open hier (zelfs naar boven met vide). Overigens zou je daar wel natuurlijk flexibel mee om kunnen gaan (airco op de gang bv). Zou alsnog (stuk) goedkoper zijn dan een gerenomeerde l/w installatie.
kosten vallen mee, als je zelf handig bent kun je een hoop besparen in aanleg van L/W.
Als je overal airco binnenunit's neerhangt doe je hetzelfde als fancoils op CV.

@Glashelder Een Valliant Arotherm Plus ben je rond 6k klaar, de dure extra zaken hoeft niet.
Voor tapwater erbij rekenen ze ineens 4k extra. 8)7

Ik heb allebij meegemaakt L/L als L/W, het meerverbruik van L/W is niet noemswaardig.
Maar hey we zijn Tweakers dus rekenen graag 3 cijfers achter de komma en de COP cijfers zijn hetzelfde als de wekelijkse voetbalscores. :+

Dat L/W langzamer is betekend niet direct meer verbruik, nachtverlaging kan ook prima mits goed aangelegd.

[ Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2025 20:19 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:57:
@Glashelder Een Valliant Arotherm Plus ben je rond 6k klaar, de dure extra zaken hoeft niet.
Voor tapwater erbij rekenen ze ineens 4k extra. 8)7
offtopic:
Wellicht, maar ik weet toevallig van Valliant dat een buffervat verplicht is en je anders geen garantie krijgt. Ik wil geen buffervat en heb er ook geen plaats voor :+ Maar wel bedankt voor de tip.. :)

• mr_evil08
Glashelder schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:19:
[...]
offtopic:
Wellicht, maar ik weet toevallig van Valliant dat een buffervat verplicht is en je anders geen garantie krijgt. Ik wil geen buffervat en heb er ook geen plaats voor :+ Maar wel bedankt voor de tip.. :)
offtopic:
Dat maken een aantal installateurs je wijs, niet verplicht volgens Valliant zolang je kan voldoen aan de minimaal flow en CV inhoud, staat netjes in de installatie-instructies gedocumenteerd.

Aantal Installateurs willen het niet omdat ze bang zijn dat de eindgebruiker afgiftepunten dichtdraait waardoor niet meer voldaan wordt aan het minimaal CV inhoud.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2025 20:28 ]

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:09
Na bijna 10 jaar trouwe dienst vertoonde onze Daikin US wat vreemd gedrag “ kleppen open, start, stop, kleppen dicht “ knipperend groen lampje.
Op de AB storing U4 o.a. communicatie fout tussen binnen en buiten unit.

Deze fout, veroorzaakt door een slecht gestripte kabel waarbij de aders bloot kwamen te liggen en onder invloed van vocht oxidatie is ontstaan, is inmiddels opgelost door een nieuwe kabel te trekken.

De volgende fout betreft de buiten temperatuur meting, als ik de Onecta app open zie ik mijn 2 aircos bij de airco boven zie ik de binnen en de buiten temperatuur bij de airco beneden de Daikin Us alleen de binnen temperatuur.

Mijn vraag voor Daikin gebruikers en speciaal die de US gebruiken, is dit normaal of staat er bij jullie altijd 2 temperaturen.

Ik heb een vermoede dat de sensor stuk is maar als de US start verschijnt er wel een temperatuur waarde maar die komt niet overeen met de buiten temperatuur.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 18:49
wizzopa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:20:
Na bijna 10 jaar trouwe dienst vertoonde onze Daikin US wat vreemd gedrag “ kleppen open, start, stop, kleppen dicht “ knipperend groen lampje.

Deze fout, veroorzaakt door een slecht gestripte kabel waarbij de aders bloot kwamen te liggen en onder invloed van vocht oxidatie is ontstaan, is inmiddels opgelost door een nieuwe kabel te trekken.

De volgende fout betreft de buiten temperatuur meting, als ik de Onecta app open zie ik mijn 2 aircos bij de airco boven zie ik de binnen en de buiten temperatuur bij de airco beneden de Daikin Us alleen de binnen temperatuur.

Mijn vraag voor Daikin gebruikers en speciaal die de US gebruiken, is dit normaal of staat er bij jullie altijd 2 temperaturen.

Ik heb een vermoede dat de sensor stuk is maar als de US start verschijnt er wel een temperatuur waarde maar die komt niet overeen met de buiten temperatuur.
Hier op de US in de Onecta app ook enkel de binnentemperatuur, en op de andere types zowel binnen- als buitentemperatuur. Als je zeker wil zijn of de sensor werkt, kan je - wanneer de unit aan het verwarmen of koelen is - via de info knop op de afstandsbediening ook de buitentemperatuur opvragen.

• wizzopa
GORby schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Hier op de US in de Onecta app ook enkel de binnentemperatuur, en op de andere types zowel binnen- als buitentemperatuur. Als je zeker wil zijn of de sensor werkt, kan je - wanneer de unit aan het verwarmen of koelen is - via de info knop op de afstandsbediening ook de buitentemperatuur opvragen.
Dank voor de info, ik had de sensor al in warm water gehad maar dan zie ik geen verhoging van temperatuur.

Vanmiddag nogmaals met bijna kokend water, maar de meting blijft 16 graden aangeven.

2x een voeler/sensor bij Ali besteld.

[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 14-10-2025 16:39 ]

• Pietje555
Mijn slaapkamer is 55 m³ en zeer goed geisoleerd.
De inverter die ik op het oog heb is niet kleiner dan 3,5 kW. (SEER/COP 8,6/ 5,1).
Het opgegeven verwarmingsvermogen is 0,4 - 4,2 kW, koelen 0,8 - 4,1 kW
Ik ben bang dat hij gaat pendelen of zal dat wel meevallen?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 18:49
wizzopa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Dank voor de info, ik had de sensor al in warm water gehad maar dan zie ik geen verhoging van temperatuur.

Vanmiddag nogmaals met bijna kokend water, maar de meting blijft 16 graden aangeven.

2x een voeler/sensor bij Ali besteld.
Tenzij de buitenunit meer dan 1 voeler heeft en je de verkeerde in warm water gestoken hebt... Geen idee of dat het geval is, maar misschien wel iets om na te kijken. Blijft de meting altijd 16 graden aangeven, of was dat gewoon bij de water-test zo en was het misschien 16 graden, want da's een aannemelijke temperatuur momenteel.

• wizzopa
GORby schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:47:
[...]

Tenzij de buitenunit meer dan 1 voeler heeft en je de verkeerde in warm water gestoken hebt... Geen idee of dat het geval is, maar misschien wel iets om na te kijken. Blijft de meting altijd 16 graden aangeven, of was dat gewoon bij de water-test zo en was het misschien 16 graden, want da's een aannemelijke temperatuur momenteel.
Gister tijdens de test, sensor in bijna kokend water, Daikin via Onecta starten op de ventilatie stand, temperatuur 16 graden.
In verwarming stand 16 graden na enkele minuten een stap naar 26 graden.

Actuele buiten temperatuur met ik met een Tuya en met een Fijnstof meter die op ca 30 cm van de US hangen.

De sensor zit met een stekker op het PCB aan deze stekker zitten nog 2 sensoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_yC_zc6_UBGbBPMi4uvyoYnt_8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JKwfhCThm3Cyv2EurwRxW95X.jpg?f=user_large
Ogenschijnlijk werkt de US normaal

Over een dag of 10 zal de Ali sensor wel binnen zijn en kijk ik verder.

• LED-Maniak
  • Nu online
wizzopa schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Gister tijdens de test, sensor in bijna kokend water, Daikin via Onecta starten op de ventilatie stand, temperatuur 16 graden.
In verwarming stand 16 graden na enkele minuten een stap naar 26 graden.

Actuele buiten temperatuur met ik met een Tuya en met een Fijnstof meter die op ca 30 cm van de US hangen.

De sensor zit met een stekker op het PCB aan deze stekker zitten nog 2 sensoren.
[Afbeelding]
Ogenschijnlijk werkt de US normaal

Over een dag of 10 zal de Ali sensor wel binnen zijn en kijk ik verder.
Hou er rekening mee dat als je een NTC van ali koopt dat deze een net andere curve kan hebben dan gespecificeerd door Daikin. Dat kan afwijkingen geven.

Het beste meet je een NTC met een weerstandsmeter/multimeter als je er zeker van wil zijn of hij nog werkt.

• wizzopa
LED-Maniak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Hou er rekening mee dat als je een NTC van ali koopt dat deze een net andere curve kan hebben dan gespecificeerd door Daikin. Dat kan afwijkingen geven.

Het beste meet je een NTC met een weerstandsmeter/multimeter als je er zeker van wil zijn of hij nog werkt.
Dat ben ik direct met je eens, maar onderdelen van Daikin zijn stevige aan de prijs, als ik eerst ga meten en deze meting is niet goed, dan kan ik de US weerdicht maken nieuwe bestellen, dan weer open.
Het gaat om een 20k -B 3950 K NTCAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kso9BrFVmMcMv5dbZLY0fVGMC0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiONXqiVmKv9Zq0InIQ1GEuT.jpg?f=fotoalbum_large

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

wizzopa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:20:
Heb je in die tien jaar nog geen nieuwe mainboard hoeven vervangen?
antonboonstra in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• wizzopa
Dank voor de foto’s dat komt goed van pas.
Geen pcb vervangen, wel onder garantie 2 servomotoren van de flaps, en voor garantie alvast een condensor ventilator motor.
Zoals eerder gezegd werkt hij nog zonder problemen of de buiten temperatuur na.

• Flatisa
  • Laatst online: 09:00
Flatisa schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:57:
[...]

De Daikin app heeft dat voor de nieuwere modellen ingebouwd. Ik zie dat ik voor het gehele jaar op 3,8 zou zitten. Ik weet niet wat ik er van moet denken want dat vind ik wel erg mager. Laatst zag ik dat er tijdens verwarmen een uur aan data ontbrak dus of het echt betrouwbaar is. Het lijkt me ook niet zo eenvoudig nauwkeurig te meten.
Nog even terugkomend hierop. Ik besefte mij dat ik bij het verbruik naar koeling+verwarmen keek. De thermische output wordt alleen bij verwarmen bijgehouden.

Voor het gehele jaar 2025 tot nu toe kom ik op 1748: 359= COP 4.8.

Onder het verbruik voor de verwarming zit ook 0,3 kwh per dag stand-by verbruik. Dit valt onder verwarming voor de maanden dat het ding op standje verwarmen staat (aan of uit maakt niet uit). In mijn geval is dat ongeveer 45kwh. Dan zou de daadwerkelijke COP uitkomen op 1748 :314= 5,5.

Als de cijfers kloppen heeft standby dus op jaarbasis behoorlijk veel invloed op de COP, maar is de COP van een airco wel erg goed.

• Disaster-Master
  • Laatst online: 08-01 22:25

Disaster-Master

ùit De Haag

Zo. Project airco-uitbreiding is afgerond, dank voor de input van degene die dat hebben gedaan d:)b

Week terug steiger gehuurd. Buiten unit naar boven getild. Neergezet op tegels, dempers, veren, en rubber dempers. Dit alles om zoveel mogelijk trilling tegen te houden. Goten op de gevel aangebracht. Koelleidingen erin. Het buigen van de 1/2 inch is gelukt met die buigtang. Maar mán wat een stugge janus is dat ding zeg. Andere bochten gebogen met de kunststof buigveren. Werkte prima. Maar goed plooien en in de goot krijgen is een geduw en gewrik met die 1/2 inch. Vervolgens elektra aangebracht en afvoer op natuurlijk afschot.

Daarna alle aircoleidingen voorzien van mantelbuizen. Hier in 070 stikt het van de meeuwen en kraaien due de boel eraf snaaien om nesten mee te bouwen. Dat is nou voorbij. Ook om de oude unit aangebracht, na de aangevreten isolatie te hebben vervangen.

Heb voordat de steiger vandaag weg ging ook nog mn panelen schoon gemaakt.
Alles bij mekaar was ik net iets over de 5 ruggen kwijt voor de 2MXM50, een FTXMA20 en de megadure Emura FTXJ50AW. Maarja. Het oog wil ook wat.

Dus: bedankt _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccoPKu7EHpzHNffZe14zzaaiajs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lulF7KLivtDGxA58sly5aII.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1FIOoWm7SaVQcpBISDV3eKhrhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e3IBOww3kdAxcYGcvCoJA1j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le4xcZflnFg9dZt3rwcqVYN9YX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dahGltHmtZ0oFBmGtM7rdTc.jpg?f=fotoalbum_large

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:04
Flatisa schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:30:
[...]

Nog even terugkomend hierop. Ik besefte mij dat ik bij het verbruik naar koeling+verwarmen keek. De thermische output wordt alleen bij verwarmen bijgehouden.

Voor het gehele jaar 2025 tot nu toe kom ik op 1748: 359= COP 4.8.

Onder het verbruik voor de verwarming zit ook 0,3 kwh per dag stand-by verbruik. Dit valt onder verwarming voor de maanden dat het ding op standje verwarmen staat (aan of uit maakt niet uit). In mijn geval is dat ongeveer 45kwh. Dan zou de daadwerkelijke COP uitkomen op 1748 :314= 5,5.

Als de cijfers kloppen heeft standby dus op jaarbasis behoorlijk veel invloed op de COP, maar is de COP van een airco wel erg goed.
Daarom moet je niet alleen naar (S)COP kijken. Het gaat om het complete plaatje, breder nog dan de totale warmteopbrengst gedeeld door de kosten. Met L/L kun je ook lokaal en adhoc verwarmen. Bij dezelfde warmteopbrengst zit je er met L/L in bepaalde situaties veel warmer bij dan met b.v. L/W. (moet je wel op de juiste plek(ken) in huis zitten). En comfortverschillen tellen uiteraard ook mee, zowel positief als negatief.
Hier op Tweakers is het vaak een wedstrijdje ver plassen, maar daar trekt de rest v.d. samenleving zich niets van aan :+

• Pietje555
Martin7182 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:34:
[...]

Daarom moet je niet alleen naar (S)COP kijken. Het gaat om het complete plaatje, breder nog dan de totale warmteopbrengst gedeeld door de kosten. Met L/L kun je ook lokaal en adhoc verwarmen. Bij dezelfde warmteopbrengst zit je er met L/L in bepaalde situaties veel warmer bij dan met b.v. L/W. (moet je wel op de juiste plek(ken) in huis zitten). En comfortverschillen tellen uiteraard ook mee, zowel positief als negatief.
Hier op Tweakers is het vaak een wedstrijdje ver plassen, maar daar trekt de rest v.d. samenleving zich niets van aan :+
Helemaal met je eens.
De COP van een L/L en een L/W warmtepomp zijn nagenoeg gelijk.
Je transmissieverlies van je woning veranderd niet door het plaatsen van een andere warmtebron.
De energiebesparing zit alleen in het beperken van het comfort door alleen plaatselijk te verwarmen en nacht(afwezigheid) verlaging met L/L.
De echte besparing zit in isoleren en kierdichten.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Pietje555 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:36:
[...]

Helemaal met je eens.
Je transmissieverlies van je woning veranderd niet door het plaatsen van een andere warmtebron.
De energiebesparing zit alleen in het beperken van het comfort door alleen plaatselijk te verwarmen en nacht(afwezigheid) verlaging met L/L.
Dat ligt echt aan de afgifte. Met vloerverwarming kan L/W wel degelijk zuiniger zijn omdat de temperaturen doorgaans lager blijven. Met 30 graden lucht ga je een huis doorgaans niet warm houden bij vorst.

• Waah
Glashelder schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Dat ligt echt aan de afgifte. Met vloerverwarming kan L/W wel degelijk zuiniger zijn omdat de temperaturen doorgaans lager blijven. Met 30 graden lucht ga je een huis doorgaans niet warm houden bij vorst.
kan ja, kan ook niet zo zijn. That's the point.

Het ligt aan je stookgedrag, je idee van comfort etc.

Vroegah was een airco voor ons perfect. Want onregelmatig thuis (onregelmatige baan) en vaak kort. Dus met een airco was het snel warm, en verwarmden enkel wanneer nodig. Met L/W hadden we dan een warm huis gehad wanneer we er niet waren, of je vergeet hem aan te zetten en dan mag je lang wachten voor het op temperatuur is.

nu? beide een vast ritme en vaste tijden. Dus nu zou L/W misschien wel zuiniger zijn. Want nu kun je makkelijker sturen en zijn we langere tijd thuis. Maar dat zou betekenen voor 2 verdiepingen vloerverwarming aanleggen + L/W. Waarbij de kosten zo ontzettend veel hoger zijn dan voor onze L/L... Dat moet je ook meerekenen.

De conclusie is nog altijd: het ligt er aan wat beter is. Juist omdat de (s)COP praktisch gelijk is (omdat het praktisch dezelfde techniek is) zit het verschil voornamelijk in andere aspecten zoals comfort, ritme etc.
en nog altijd: Isoleren > verwarmen. Altijd eerst isoleren... Dan isoleren, vervolgens isoleren en dan pas naar je verwarmingssysteem kijken O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 16-10-2025 14:13 ]

• mr_evil08
@Pietje555 COP van L/W is veel hoger, L/L moet het doen met een mini afgiftepunt.
Voor een goede meting moet je de winter pakken dus vanaf december want op moment hoeft een buitenunit niks te doen.

Ik kom van L/L en overgestapt op L/W
Bedenk ook de tussenverdieping is niet geisolleerd bij de meeste en gaat een "koudebrug" vormen, indirect verwarm je die toch een beetje mee.

Mijn ervaring is dat L/W toch zuiniger is.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2025 14:40 ]

• Martin7182
Pietje555 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:36:
[...]

Helemaal met je eens.
Het transmissieverlies is wel degelijk lager als je niet alles en/of niet continue verwarmt. "Comfort" vind ik persoonlijk beter als b.v. de slaapkamer en hal koeler blijven. Ik kan de verschillen hier ook mooi testen; 3 kW L/L in de keuken vs. 3 kW L/W in de vloer van keuken+hal.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:19
Waah schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

: Isoleren > verwarmen. Altijd eerst isoleren... Dan isoleren, vervolgens isoleren en dan pas naar je verwarmingssysteem kijken O-)
Isoleren is wel het beste, maar mocht dat op de een of andere manier niet kunnen (financieel/technisch), is het vaak toch prima mogelijk om met een minisplit airco of warmtepomp grote te besparingen te maken ten opzichte van gas.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• mr_evil08
@workzone
Gaan we weer isolatie blah blah blah ;)
Zolang ik 1000kwh per jaar gebruik voor verwarmen zijn verdere isolatie investeringen niet rendabel, daarvoor kan ik het dak of gevel niet opentrekken want isolatie zit aan binnenzijde (Houtskeletbouw), alles opnieuw stuccen etc.

Glas is wel vervangen naar HR++ in bestaande houten kozijnen en kierdichtheid van de woning nagekeken.
De 5kw warmtepomp trekt het prima hier, veel kleiner zijn er niet.

Krijg je de marketinglui ook niet aan verstand want wordt nog steeds dood gegooit met folders.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2025 16:58 ]

• Waah
workzone schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Isoleren is wel het beste, maar mocht dat op de een of andere manier niet kunnen (financieel/technisch), is het vaak toch prima mogelijk om met een minisplit airco of warmtepomp grote te besparingen te maken ten opzichte van gas.
Oh het is zeker een besparing. Je wilt eerst isoleren voor zovel dat kan en logisch is, maar daarna is een warmtepomp/minisplit airo eigenlijk altijd een besparing tov gas. Ik wilde ook niet zeggen dat je geen L/L of L/W warmtepomp moet nemen als je niet kan isoleren. Enkel dat je eerst moet kijken naar wat je kunt isoleren, want dat verdien je vaak veel sneller terug en verhoogt je comfort een stuk meer.

Hier wel spouwmuurisolatie maar dat is niet heel veel. Ja, technisch kan ik het huis aan de buitenkant inpakken maar dat is economisch zeker niet rendabel (hoekhuis). Dus gewoon airco genomen. Maar niet voordat het dak/vloer/gevel was geisoleerd en er HR++ glas was.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Zijn er hier mensen die een lekbak onder hun hangende buitenunit hebben zonder tracing of warmtelint?

Het lekken van de buitenunit tijdens het verwarmen is momenteel niet optimaal. Dus er komt een lekbak onder en een afvoer daarvan.
Ik zie geen praktische mogelijkheid om tracing of een warmtelint toe te passen. De buitenunit hangt op bijna 5 meter van de grond. Is dit iets wat problematisch gaat worden zodra het gaat vriezen of zie ik beren op de weg die er waarschijnlijk niet zijn?

/edit:
Ik zou antivries/zout in de bak kunnen gieten vanuit een raam als er een laagje ijs in zit.... geen idee hoe realistisch zoiets is en of dat zou werken :D

[ Voor 15% gewijzigd door ArthurMorgan op 17-10-2025 11:34 ]

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-01 19:04
ArthurMorgan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:30:
Zijn er hier mensen die een lekbak onder hun hangende buitenunit hebben zonder tracing of warmtelint?

Het lekken van de buitenunit tijdens het verwarmen is momenteel niet optimaal. Dus er komt een lekbak onder en een afvoer daarvan.
Ik zie geen praktische mogelijkheid om tracing of een warmtelint toe te passen. De buitenunit hangt op bijna 5 meter van de grond. Is dit iets wat problematisch gaat worden zodra het gaat vriezen of zie ik beren op de weg die er waarschijnlijk niet zijn?

/edit:
Ik zou antivries/zout in de bak kunnen gieten vanuit een raam als er een laagje ijs in zit.... geen idee hoe realistisch zoiets is en of dat zou werken :D
Hier al een paar jaar een buitenunit die op hoogte hangt.
Ik heb geen warmtelint of tracing,nog geen problemen ondervonden.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:01
ArthurMorgan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:30:

/edit:
Ja dat wordt wel problematisch. Als het vriest bouwt het ijs zich op, loopt de afvoer niet door met alle gevolgen van dien.

• Siewert
Oops,
Dat is dus iets waar je als nieuw bakken airco gebruiker ook niet aan denkt.
Snap en weet dat bij koelen er vocht van binnen wordt onttrokken en naar buiten wordt afgevoerd.
Maar hoe zit het dan met verwarmen, speelt dit dan ook?
Zo ja is het dan verstandig om in de winter bij temperaturen onder 0 toch de al oude gas gestookte verwarming aan te slingeren?
Heb geen zin dat straks het water bij de binnen muren naar beneden sijpelt omdat de lekbak zijn water niet kwijt kan.

• mr_evil08
Siewert schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:14:
Oops,
Dat is dus iets waar je als nieuw bakken airco gebruiker ook niet aan denkt.
Snap en weet dat bij koelen er vocht van binnen wordt onttrokken en naar buiten wordt afgevoerd.
Maar hoe zit het dan met verwarmen, speelt dit dan ook?
Zo ja is het dan verstandig om in de winter bij temperaturen onder 0 toch de al oude gas gestookte verwarming aan te slingeren?
Heb geen zin dat straks het water bij de binnen muren naar beneden sijpelt omdat de lekbak zijn water niet kwijt kan.
Bij koelen is je binnenunit nat en bij verwarmen je buitenunit.
Daikin bijvoorbeeld heeft al een lekbak dat is voldoende.

Antwoord op je vraag: Gewoon uitproberen je merkt het vanzelf, de zaak stort niet naar beneden.
Hoe moet dat gebeuren dan? je hebt nu toch ook regen op buiten of lekt dat ook naar binnen bij jouw?

De hoeveelheid condenswater van de buitenunit valt wel mee, het is geen waterval, was bij de L/L WP zo en nu ook met de L/W WP is mijn ervaring.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2025 12:20 ]

• Siewert
mr_evil08 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:18:
[...]

Bij koelen is je binnenunit nat en bij verwarmen je buitenunit.
Daikin bijvoorbeeld heeft al een lekbak dat is voldoende.

[...]

Hoe moet dat gebeuren dan? je hebt nu toch ook regen op buiten of lekt dat ook naar binnen bij jouw?
Gelukkig lekt het niet ;-)
Maar ik bedoel dat de afvoer van de binnenunit aan de buitenzijde van de woning kan bevriezen bij buiten temperaturen onder 0.
Waardoor de binnenunit zijn condenswater niet kwijt kan.
Of speelt condens water bij verwarmen niet?

• mr_evil08
Siewert schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Maar ik bedoel dat de afvoer van de binnenunit aan de buitenzijde van de woning kan bevriezen bij buiten temperaturen onder 0.
Die vriest dicht bij strengere vorst vooral als het een klein lullig slangetje is, daarna klotst het er wel overheen.
Tijdens verwarmbedrijf krijg je alleen condens op de buitenunit, in de zomer omgekeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2025 12:24 ]

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:36
Siewert schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Bij koelen komt het condenswater uit de binnenunit.

Bij verwarmen komt het condens water uit de buiten unit.

Als het al een probleem zou worden tijdens het verwarmen, speelt dat zich buiten af en niet binnen.

• Siewert
hvwees schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Bij koelen komt het condenswater uit de binnenunit.

Bij verwarmen komt het condens water uit de buiten unit.

Als het al een probleem zou worden tijdens het verwarmen, speelt dat zich buiten af en niet binnen.
Duidelijk en hoe gaan jullie hier mee om dan?
Heb nog gasgestookte hetelucht verwarming, zou het dan verstandig zijn bij buiten temperaturen onder 0 deze maar aan te slingeren om problemen te voorkomen?

• hvwees
Gewoon laten gaan.

Nu moet ik zeggen dat mijn unit pas sinds afgelopen april er hangt en deze maand met verwarmen ermee ben begonnen.

Mijn buiten unit staat op het balkon en lekt gewoon op de betonvloer.

Het zal door het afschot onder de tuinset richting de goot en dan de hwa inlopen.

Bij vorst kan er dus een ijsplaat ontstaan, aangezien ik met vorst hoogst waarschijnlijk niet op het balkon kom, verwacht ik niet dat dit een probleem zal vormen.

Overigens is het witte buisje links van de unit de condenswater afvoer van de binnen unit, deze dump zijn condenswater de sloot in. (hwa komt overigens in diezelfde sloot uit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQmRRYbY8N6QxwVwKRbsc7FVl1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mzy7L3nvod0DIuDiqhp4Z2Vc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXqGjwriv5EthFWtniNP-275044=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkENQExRAwOVBvkcDJBW9BML.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDbPfQCUKCK48r7A4ddmklxsKUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ98UonwJ9ckhSsurhfoAYlW.jpg?f=fotoalbum_large

@Siewert
In jou geval zal ik er gewoon lekker mee gaan verwarmen en zolang het condens water goed kan weglopen is er eigenlijk niets aan de hand.
Zodra het wel een ijsmassa wordt kan het problematisch worden.
Maar om nu bij vorst gelijk de hetelucht verwarming op gas te gaan stoken lijkt me wat overbodig.

[ Voor 4% gewijzigd door hvwees op 17-10-2025 12:38 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:01
@hvwees Je zit er vast warmpjes bij op je balkon in de zomer :+

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
Martin7182 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:34:
Daarom voor gemiddelde woning/gebruik zie ik als optimum:
  • Beneden+badkamer L/W voor de continue basisverwarming van de gehele woning
  • Boven/slaapkamers L/L primair voor koelen en voor incidenteel verwarmen (snel opwarmen voor thuiswerk/huiswerk)
Boven geen gedoe om vloerverwarming aan te leggen of dure fancoils, beneden geen gedoe om aircoleidingen weg te werken.

Ik ben op dit moment met project overkapping bezig ongeveer 50m2. Inmiddels besloten dat ik daar voor verwarming een pelletkachel + airco wil gaan plaatsen. Extra decadent om in de zomer onder je overkapping een airco aan te zetten met overtollige PV stroom :9

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 17-10-2025 12:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Siewert
hvwees schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:36:
Gewoon laten gaan.

Nu moet ik zeggen dat mijn unit pas sinds afgelopen april er hangt en deze maand met verwarmen ermee ben begonnen.

Mijn buiten unit staat op het balkon en lekt gewoon op de betonvloer.

Het zal door het afschot onder de tuinset richting de goot en dan de hwa inlopen.

Bij vorst kan er dus een ijsplaat ontstaan, aangezien ik met vorst hoogst waarschijnlijk niet op het balkon kom, verwacht ik niet dat dit een probleem zal vormen.

Overigens is het witte buisje links van de unit de condenswater afvoer van de binnen unit, deze dump zijn condenswater de sloot in. (hwa komt overigens in diezelfde sloot uit).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In jou geval zal ik er gewoon lekker mee gaan verwarmen en zolang het condens water goed kan weglopen is er eigenlijk niets aan de hand.
Zodra het wel een ijsmassa wordt kan het problematisch worden.
Maar om nu bij vorst gelijk de hetelucht verwarming op gas te gaan stoken lijkt me wat overbodig.
Hier het zelfde alleen zijn ze hier in Augustus geïnstalleerd.
Woonkamer & keuken worden gekoeld/verwarmd door MHI split met de buitenunit aan de voorzijde van de woning.
Voor heb ik een grasveldje met langs de voorgevel met 60cm klinkers. loop dus nooit iemand.
Slaapkamers worden gekoeld en verwarmd met MHI Multi Split en de buitenunit staat op de garage.
Dus ook geen probleem ;-)
Dan stoken we lekker door ;-)

Hier sinds de laatste week van september tot afgelopen week dat ze in de avonden/nachten even aan het verwarmen waren.
Afgelopen 2 weken staan ze eigenlijk continue op 1 en de zelfde temperatuur te stoken.
Moet eerlijk zeggen (winter moet nog komen) dat het mij prima bevalt.
Gas verbruik is nog 0m3 terwijl vergelijkbaar Oktober voor de hele maand vorig jaar 31m3 gas was verbruikt.
Heb er helaas nog geen kWh meter tussen dus kan niet zeggen hoeveel stroom er extra doorgegaan is.
Kan wel zeggen dat ik nog steeds minder heb verbruik dan vorig jaar.
Komt ook dat van iets meer pv-opwek en de inde avonden en nachten draait alles op mijn zelfbouw thuisbatterij.
Zal volgende maand wel anders verlopen, geen volle accus meer, minder opwek overdag.
Maar goed, vooralsnog 0m3 gas op de meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c4TeM_rqBTOz6YfiXx_Ldnl_oA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTFKIcB82kwSfihgmqS3pOqe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-HQ4qXba-IAMSkPWpANxhzaXus=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSToG0bDGletUMsdL2IIFD03.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door Siewert op 17-10-2025 12:53 ]

• hvwees
TereZz schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:47:
@hvwees Je zit er vast warmpjes bij op je balkon in de zomer :+
🤣

Als ik al op het balkon zit, ga ik natuurlijk niet tegenover de buiten unit zitten.

De keren dat ik wel op het balkon zit, staat de airco uit.

• Pietje555
Als condens in de lekbak buiten bevriest kan de afvoer dichtvriezen. Er komt dan steeds meer ijs in de lekbak waardoor de ventilator het ijs kan raken.
Zolang het overdag dooit is er niet zoveel risico, maar het is mogelijk.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Pietje555 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:34:
Als condens in de lekbak buiten bevriest kan de afvoer dichtvriezen. Er komt dan steeds meer ijs in de lekbak waardoor de ventilator het ijs kan raken.
En dat wil je niet meemaken!
Ik heb een warmtelint aan de onderkant van de lekbak geplakt en met isolatietape afgeplakt, werkt prima.

• Wes1987
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-01 12:28
Hoi Airco experts!
Ik heb een vraagje over het gedrag van mijn Daikin Perfera airco.
Ik gebruik hem voornamelijk voor verwarmen. Als ik hem aan zet gaat hij ongeveer 1 minuut warme lucht blazen.
Daarna stopt hij zo'n 1,5-2 minuten en daarna gaat hij weer verder. Dit gebeurt altijd. Het is geen ramp, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom hij dit doet. Naar mijn idee gebeurde dit niet toen ik de airco net had. Hij is inmiddels 3 jaar oud. Dus ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft! Vast bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door Wes1987 op 18-10-2025 08:31 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:14
In [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek staan wel horror plaatjes van dikke plakkaten ijs onder buitenunits en zo :P

• mr_evil08
Dat is bij sneeuw, anders is de lekbak fout ontworpen want het zou er overheen moeten stromen dan de ventilator raken.

Tenminste dat is hier wel het geval bij Daikin aircounit.

@ThinkPad Ja slecht ontworpen warmtepomp, een beetje kwaliteitswarmtepomp met een omkasting zoals dat heeft een warmtelint ingebouwd.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2025 09:50 ]

• Pietje555
@mr_evil08 nee hoor, ijs bouwt gewoon omhoog net als een stalagmiet.
Warmtelint in lekbak voorkomt bevriezen, maar kost wel behoorlijk veel stroom

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik denk dat als het gaat vriezen ik steeds wat strooizout in de lekbak doe. In een hoek, dat het niet al wegvloeit voor er ijs is. Kijken of dat een beetje helpt.

• Pietje555
ArthurMorgan schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:17:
Ik denk dat als het gaat vriezen ik steeds wat strooizout in de lekbak doe. In een hoek, dat het niet al wegvloeit voor er ijs is. Kijken of dat een beetje helpt.
Zoutwater in een metalen bak lijkt me geen goed idee.
Een warmtelint van 2 meter is <€ 50,- en schakelt automatisch bij 5 gr in en 7 gr uit. Gebruikt 10W per meter
Na je werkschakelaar (zit toch al bij je buitenunit) een waterdichte contactdoos monteren en het lint erin stoppen.
https://leidingshop.nl/we...gslint/?variant=l-2-meter

• mr_evil08
Zout maakt alles kapot, niet doen.
Verkort je de levensduur van de buitenunit mee.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2025 12:50 ]

• mr_evil08
Pietje555 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:25:
@mr_evil08 nee hoor, ijs bouwt gewoon omhoog net als een stalagmiet.
Warmtelint in lekbak voorkomt bevriezen, maar kost wel behoorlijk veel stroom
Ik heb het hier nog nooit gezien tijdens de -12 winter in NL van 2 nachten ofzo.
Wel met sneeuw dat het oppassen is.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2025 12:53 ]

• wizzopa
En dit dan als eind resultaat😉.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aE0YsynADgaZriCGlLZqkiUznBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SqhiLOSktAapOV8ETXp8nlmo.png?f=fotoalbum_large

• ArthurMorgan
  • Niet online
De kunststof lekbak komt zo'n 10 tot 15 cm onder de buitenunit, daar zou het zout in komen. (en het is ook nog wel te voorkomen dat het omhoog kan waaien. Dus daar zal ik wel rekening mee gaan houden.)
Dus ik zie niet in hoe dat de buitenunit zelf zou kunnen beschadigen.

/edit: nog even verder gekeken. Dooikorrels en dan met name de ureum variant lijken een goed alternatief.

[ Voor 16% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-10-2025 14:53 ]

• Martin7182
Pietje555 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Zoutwater in een metalen bak lijkt me geen goed idee.
Een warmtelint van 2 meter is <€ 50,- en schakelt automatisch bij 5 gr in en 7 gr uit. Gebruikt 10W per meter
Na je werkschakelaar (zit toch al bij je buitenunit) een waterdichte contactdoos monteren en het lint erin stoppen.
https://leidingshop.nl/we...gslint/?variant=l-2-meter
Dat kost in de winter bijna 0.5 kWh per dag. Ik zou zoiets pas doen als het echt nodig is. Onze unit heeft drie winters gedraaid zonder enig probleem; al het water liep er netjes uit. Er ontstond wel een ijsplaat op het terras. Maar goed, dat krijg je met een warmtelint ook.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-01 20:08

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Deze week besloten mijn Daikin Ururu Sarara 3,5Kw bj.2015 te vervangen voor de Daikin Perfera 4,2Kw. Dit nav vele storingen in de ochtend met de Ururu H0-storing wat duidt op printplaat storing. Airco bedoeld als hoofdverwarming. Eerlijk gezegd vind ik na 10 jaar een dergelijke storing waarbij alleen de printplaat al bijna €800,00 kost echt fors. Ik hoop dat de 4,2Kw mij weer veel plezier gaat geven en warmte en hopelijk langer dan 10 jaar. Bewust gekozen voor de Perfera 4,2 omdat deze qua verwarmingsvermogen beter in de buurt komt bij de Ururu van 3,5Kw. Maar niet meer alle poespas heeft van de Ururu. Meer mensen die problemen als H0 storingen hebben ervaren met de Ururu. En welke levensduur mag ik eigenlijk verwachten van een airco als deze…

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-01 18:13
Wij hebben een mhi 3,5kw sinds maart 2025

Tot nu toe ging het verwarmen prima met de airco
Gisteravond stond hij op 20° en op eco. Waar het voorheen 20° in het huis werd,.zakte gister avond de tempratuur naar 19°. De airco kon het dus niet aan. Wellicht omdat hij op eco stond. Overdag ging hij vaker pendelen vandaar dat hij op eco is gezet.

Vanmorgen was het 17° in huis. De airco is nu 2 uur aan het verwarmen. Airco ingesteld op 21° . Het huis is nu 19°. Ben ik nu al op het punt gekomen om snachts de airco aan te zetten? Het was vannacht 7°.

In de toekomst willen we het dak gaan isoleren en daarna nog meer.

Hoe is dat bij andere mensen nu met airco?
Is het normaal dat het zo lang duurt? Of is ons huis echt zo slecht geissoleerd?
Vanaf welke buiten tempratuur doen jullie de airco in de nacht aan?

Huis uit 1968.
Energielabel B
40M2 woonkamer
Open keuken uitbouw met platdak uit 1981 met slechte dak isolatie (15m2)
Mhi srk35ZSW

Wellicht is de plaatsing van de airco niet het meest efficient. Maar waa geen andere optie.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:07:

Gisteravond stond hij op 20° en op eco. Waar het voorheen 20° in het huis werd,.zakte gister avond de tempratuur naar 19°. De airco kon het dus niet aan. Wellicht omdat hij op eco stond. Overdag ging hij vaker pendelen vandaar dat hij op eco is gezet.

Vanmorgen was het 17° in huis. De airco is nu 2 uur aan het verwarmen. Airco ingesteld op 21° . Het huis is nu 19°. Ben ik nu al op het punt gekomen om snachts de airco aan te zetten? Het was vannacht 7°.

Is het normaal dat het zo lang duurt? Of is ons huis echt zo slecht geissoleerd?

Huis uit 1968.
Energielabel B
40M2 woonkamer
Mhi srk35ZSW

Wellicht is de plaatsing van de airco niet het meest efficient. Maar waa geen andere optie.
Waar meet je de temperatuur? Als het op een thermostaat is een meter lager kan dat meestal wel kloppen.
Met verwarmen is het vrij normaal om een airco hoger te zetten dan de gewenste temperatuur. Afhankelijk van de plaatsing kan er en lucht bubbel ontstaan. Maar de meest voorkomende oorzaak.
Warme lucht stijgt op en de airco denkt het is 21 graden het is wel goed zo.

Dat je airco het gisteren niet aan kon. Geen idee. Maar je eco stand werkt dan niet mee omdat geloof ik het vermogen verlaagd wordt correct me if i am wrong.
Mijn ervaring. Zet lekker op auto...

Overigens zou isoleren wel verstandig zijn als je met airco de boel gaat verwarmen. Scheelt je zeker is kosten.

• M_AW
  • Laatst online: 12:37

Huis uit 1968.
Energielabel B
40M2 woonkamer
Mhi srk35ZSW

Je bent bekend met wat de ECO functie exact inhoudt neem ik aan?

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:34
HugoStiglitz schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:27:
[...]

Waar meet je de temperatuur? Als het op een thermostaat is een meter lager kan dat meestal wel kloppen.
Met verwarmen is het vrij normaal om een airco hoger te zetten dan de gewenste temperatuur. Afhankelijk van de plaatsing kan er en lucht bubbel ontstaan. Maar de meest voorkomende oorzaak.
Warme lucht stijgt op en de airco denkt het is 21 graden het is wel goed zo.

Dat je airco het gisteren niet aan kon. Geen idee. Maar je eco stand werkt dan niet mee omdat geloof ik het vermogen verlaagd wordt correct me if i am wrong.
Mijn ervaring. Zet lekker op auto...

Overigens zou isoleren wel verstandig zijn als je met airco de boel gaat verwarmen. Scheelt je zeker is kosten.
Eco verlaagt alleen maar het setpoint. Dus 19c =17c. Dan koelt het wel af ja.

Ik heb de aircos al 3 weken 24/7 aan staan. Als er wat verlies is, dan stoken ze dat bij. Is het 15c buiten, doen ze niets. Label c, vrijstaande boerderij uit 1915. Werkt prima. 4 stuks 2.5kW

Gewoon alles op auto, lamellen omlaag richten, swing aan, temp kiezen, afblijven en niet snachts uitzetten. Graadje omlaag kun je overwegen, maar hij moet dan wel weer harder werken in de ochtend. Ik wil comfort, dus het blijft gewoon aan.

• Technician-
Rob roelofs 1 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:44:
Deze week besloten mijn Daikin Ururu Sarara 3,5Kw bj.2015 te vervangen voor de Daikin Perfera 4,2Kw. Dit nav vele storingen in de ochtend met de Ururu H0-storing wat duidt op printplaat storing. Airco bedoeld als hoofdverwarming. Eerlijk gezegd vind ik na 10 jaar een dergelijke storing waarbij alleen de printplaat al bijna €800,00 kost echt fors. Ik hoop dat de 4,2Kw mij weer veel plezier gaat geven en warmte en hopelijk langer dan 10 jaar. Bewust gekozen voor de Perfera 4,2 omdat deze qua verwarmingsvermogen beter in de buurt komt bij de Ururu van 3,5Kw. Maar niet meer alle poespas heeft van de Ururu. Meer mensen die problemen als H0 storingen hebben ervaren met de Ururu. En welke levensduur mag ik eigenlijk verwachten van een airco als deze…
Vind Daikin niet echt top notch degelijk. Heb wel diverse airco’s probleemloos draaien >15jr allemaal Mitsubishi Electric.
Voor iets mooier en goede verwarmingsprestaties bv de MSZ-EF35VGK-W

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 19-10-2025 10:48 ]

• Andrehj

Huis uit 1968.
Energielabel B
40M2 woonkamer
Mhi srk35ZSW

Wat was je jaarlijkse gasverbruik?
Want als je nu met nachtverlaging (en dus 14 verwarmingsuren per dag?) je huis met een 3.5 kW airco wilt verwarmen, dan mag dus een warmteverlies van slechts 3.5*14/24 = 2 kW hebben.
Bij een buitentemperatuur van gemiddeld ca 10 graden en binnen 21 zou dat neerkomen op 4 kW bij -1 of 5 kW bij -7.
Als je huis meer warmteverlies heeft dan dat, dan zul je dus meer uren je verwarming aan moeten zetten.

Aangezien je huis nu al niet meer temperatuur komt, verwacht ik dat het warmteverlies van je huis hoger is.
Wat zegt de kWh-meter die je aan je airco hebt gehangen? En wat staat er in de datasheet van je airco? Draait ie daadwerkelijk op maximaal vermogen?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 19-10-2025 10:47 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• M_AW
Andrehj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Aangezien je huis nu al niet meer temperatuur komt, verwacht ik dat het warmteverlies van je huis hoger is.
Ik denk eerder dat het aan de instellingen ligt en dat de 3,5kW MHI nog lang niet op vol vermogen draait, maar lekker op setpoint aan het pruttelen is

De ECO mode doet niets met minimale of maximale vermogen van de airco maar doet niets anders dan het setpoint achter de schermen met 2,5 graden verlagen. Staat beschreven in de handleiding.
Ook wel de jezelf-voor-de-gek-houd-modus genoemd.

[ Voor 24% gewijzigd door M_AW op 19-10-2025 11:02 ]

• Technician-
Een leverancier wil wel heel heel graag Sinclair aanbieden, met veel ondersteuning voor verkoop.
Ik kan er eens een laten aanrukken om de kwaliteit te beoordelen.
Maar niemand die hier ervaring mee heeft? Je leest er bijna niks over

De geluidsvermogens buiten staan mij niet aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 19-10-2025 11:05 ]

• M_AW
Technician- schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:04:
Een leverancier wil wel heel heel graag Sinclair aanbieden, met veel ondersteuning voor verkoop.
Ik kan er eens een laten aanrukken om de kwaliteit te beoordelen.
Maar niemand die hier ervaring mee heeft? Je leest er bijna niks over

De geluidsvermogens buiten staan mij niet aan.
Sinclair is rebranded Gree.

Sinclair Marvin is Gree Clivia,
Sinclair Terrell is Green Fairy
Etc.

Verder geen ervaring mee. Sinclair wordt o.a. verkocht door Coolmark (importeur MHI), daar heb ik dan wel weer positieve ervaringen mee. Kundige partij.
Dit soort units, AUX, Midea, GREE, zijn qua geluid van buitenunit inderdaad ondergeschikt aan MHI en ME

[ Voor 12% gewijzigd door M_AW op 19-10-2025 11:12 ]

• Dark Master
  • Laatst online: 09:22
Hier ook sinds 2 weken een multisplit van MHE.
Vrij tevreden over valt me ook niks tegen dat een 2.5kw unit boven op de slaapkamer zo goed als de hele bovenverdieping warm krijgt.

In de woonkamer gekozen voor een 3.5kw die de woonkamer/keuken en bijkeuken makkelijk op temperatuur krijgt en snel ook.

Wat me wel een beetje tegenvalt is de “auto” stand bij het verwarmen (De fan stand is dan auto.😉). Ik kreeg al snel door dat het wel aangenaam word in de woonkamer. Echter hij haalt nooit zijn setpoint betreft temperatuur. De binnenunit gaat simpelweg lager draaien en staat/blijft dan op 20 graden terwijl het setpoint 21 is? Temperatuur blijft wel aangenaam

Oplossing op stand 3 zetten en de unit haalt snel zijn setpoint en blijft dan tussen 20 en 21 zitten.

Alle voorbereidende werkzaamheden zelf gedaan, elektra, goten en de gaten geboord. Installatie is in bedrijf gesteld door een collega van mijn schoonvader. Unit in de woonkamer zit wel strak tegen de muur waar ik wel achteraf meer ruimte tussen had willen hebben. Vooral gezien je nu niet makkelijk die mooie module erin kan zetten van Climacontrol.

Unit is erg stil 90% van de tijd. Verbruik is met 1 unit tussen de 500 en 800 watt en met 2 units aan rond de 1 tot 1.2kw niet superzuinig in vergelijking met een singlesplit maar ook niet schrikbarend en zeker goedkoper dan gas! Bedoeling is koelen in de zomer natuurlijk maar zeker als bijverwarming gebruiken in de winter i.c.m. Een lagere setpoint van de vloerverwarming.

En pro tip, steek nooit een kaars met een houten lont aan tijdens bedrijf van de airco. Ik mocht flink aan de poets afgelopen week.🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlC-L2yNMTCl9ORq5VXLbp3uaNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fygzzIMQxTQYNOVBvuiRYUKW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0Um_lpzICE87Tp8KEnnoXZqgFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZLA2akMcXQUAdi9j3DjkWtq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEzr6FtTkJFP-HwDbtF_cnCm2s4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frR2wn08wR4wMHFATFLfhfNl.jpg?f=fotoalbum_large

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• m4bnl
M_AW schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Je bent bekend met wat de ECO functie exact inhoudt neem ik aan?
Ik vermoed dat eco betekent dat hij met minder vermogen gaat verwarmen/koelen.

• M_AW
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Ik vermoed dat eco betekent dat hij met minder vermogen gaat verwarmen/koelen.
Onjuist aanname.
Die handleiding en/of posts hierboven

• m4bnl
Andrehj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Wat was je jaarlijkse gasverbruik?
Want als je nu met nachtverlaging (en dus 14 verwarmingsuren per dag?) je huis met een 3.5 kW airco wilt verwarmen, dan mag dus een warmteverlies van slechts 3.5*14/24 = 2 kW hebben.
Bij een buitentemperatuur van gemiddeld ca 10 graden en binnen 21 zou dat neerkomen op 4 kW bij -1 of 5 kW bij -7.
Als je huis meer warmteverlies heeft dan dat, dan zul je dus meer uren je verwarming aan moeten zetten.

Wat zegt de kWh-meter die je aan je airco hebt gehangen? En wat staat er in de datasheet van je airco? Draait ie daadwerkelijk op maximaal vermogen?
Vorig jaar 900m3 verbruikt( foutje 755m3 moet het zijn). Toen het huis op 18,5 graden verwarmt.

Ik heb geen kwh meter achter de airco. Maar mijn totale stroomverbruik met airco ligt tussen de 300-800watt per uur. (Als er geen tv etc aanstaan)
We wekken nu 540 watt op met de zonnepanelen en totale stroomverbruik is 175watt. Dus 715watt voor airco, koelkast, vriezer, lampen.

Dus ik vermoed dat ik de airco niet lager moet zetten dan 18° in de nacht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_McV1WGDELjDvq2utgTpxyX-EA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMvGvPDZnCIqq1UmOyehCt3B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door m4bnl op 19-10-2025 11:29 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Vorig jaar 900m3 verbruikt. Toen het huis op 18,5 graden verwarmt.

Ik heb geen kwh meter achter de airco. Maar mijn totale stroomverbruik met airco ligt tussen de 300-800watt per uur. (Als er geen tv etc aanstaan)

Dus ik vermoed dat ik de airco niet lager moet zetten dan 18° in de nacht?
[Afbeelding]
Wat jij instelt en wat jouw airco doet zit een groot verschil tussen.
Als jij hem instelt op 18 graden, dan zal het bij jouw plafond wel 18 graden worden, maar de rest van de huiskamer(zeker als je huis niet super is geisoleerd) zal het eerder 15-16 graden worden. Je hem dus altijd hoger moeten instellen dan de gewenste kamertemperatuur.
Dark Master schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:17:
Alle voorbereidende werkzaamheden zelf gedaan, elektra, goten en de gaten geboord. Installatie is in bedrijf gesteld door een collega van mijn schoonvader. Unit in de woonkamer zit wel strak tegen de muur waar ik wel achteraf meer ruimte tussen had willen hebben. Vooral gezien je nu niet makkelijk die mooie module erin kan zetten van Climacontrol.
Voor verwarmen heb je deze airco op de meest ongunstige positie geplaatst en zal hij dan nooit echt fijn kunnen presteren. Ook nog eens behoorlijk dicht bij het plafond. Een halve meter verschuiven had een groot verschil gemaakt.

De sensor zit rechtsboven, precies waar de lucht stilstaat. Doordat hij zo strak tegen de muur zit zal je de complete unit uit elkaar moeten halen wil er ooit onderhoud nodig zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 19-10-2025 11:33 ]

• Dark Master
LED-Maniak schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:28:
[...]

Voor verwarmen heb je deze airco op de meest ongunstige positie geplaatst en zal hij dan nooit echt fijn kunnen presteren. Ook nog eens behoorlijk dicht bij het plafond. Een halve meter verschuiven had een groot verschil gemaakt.

De sensor zit rechtsboven, precies waar de lucht stilstaat. Doordat hij zo strak tegen de muur zit zal je de complete unit uit elkaar moeten halen wil er ooit onderhoud nodig zijn.
Ja daar was ik al wel bang voor. We zijn uitgegaan van de airco monteur. Die is geen fan van gootjes in de woonkamer en gaf aan dat dit prima zo kon. Ik had er al een beetje mijn twijfels over. Misschien moeten we dit toch maar een stukje verplaatsen. Unit heeft trouwens geen enkel probleem om alles op temperatuur te krijgen.

Ik denk dat het plafond echt een vertekend beeld geeft op de foto. Daar zit nog flink wat ruimte boven de unit. Kun je makkelijk met een vuist tussen en je hebt nog ruimte over.

• LED-Maniak
  • Nu online
Dark Master schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Ik denk dat het plafond echt een vertekend beeld geeft op de foto. Daar zit nog flink wat ruimte boven de unit. Kun je makkelijk met een vuist tussen en je hebt nog ruimte over.
Het is een combinatie van de twee. De lucht moet ergens vandaan gezogen worden. Dit kan alleen links van de unit of voor de unit. Voor de unit gaat hij vooral zijn eigen lucht aanzuigen. Dus als je de fanstand nu laag zet is hij puur en alleen zijn eigen bubbel aan het conditioneren, omdat hij zijn lucht nergens vandaan kan halen.

Voor koelen zal dit wel werken, maar voor warmen is dit een drama. Zolang het werkt, werkt het. Maar verre van optimaal.

Ik heb toch liever een goed werkende machine met een goot van een halve meter dan dat dat ding er hangt voor het mooi zijn. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 19-10-2025 11:49 ]

• Dark Master
LED-Maniak schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Het is een combinatie van de twee. De lucht moet ergens vandaan gezogen worden. Dit kan alleen links van de unit of voor de unit. Voor de unit gaat hij vooral zijn eigen lucht aanzuigen. Dus als je de fanstand nu laag zet is hij puur en alleen zijn eigen bubbel aan het conditioneren, omdat hij zijn lucht nergens vandaan kan halen.

Voor koelen zal dit wel werken, maar voor warmen is dit een drama. Zolang het werkt, werkt het. Maar verre van optimaal.

Ik heb toch liever een goed werkende machine met een goot van een halve meter dan dat dat ding er hangt voor het mooi zijn. ;)
Zeker waar! Dank ook voor het advies altijd gewaardeerd als er meegedacht word.

De monteur spreek ik binnenkort weer en ga het hem eens voorleggen ik had ook al wat twijfels over de plaatsing. Het werkt zo te zien wel maar als er inderdaad ooit eens onderhoud gedaan moet worden behalve het regulier. De elektronica kant kom je in ieder geval niet bij zonder hem eraf te halen.

Verder wel erg tevreden hoor. Vind het comfort fijn en de installatie ziet er afgezien van deze binnenunit echt wel top uit. 😊

• Flatisa
  • Laatst online: 09:00
Misschien deels off-topic, maar ik ga toch schuifdeuren plaatsen op de overloop de eerste verdieping. Dit omdat de 1e verdieping niet egaal warm wordt omdat de warmte naar boven stijgt.

Ik vraag me alleen af of het, puur voor de verwarming, zin heeft om ook een schuifdeur te laten plaatsen naar beneden toe (begane grond). Ik weet dat warme lucht stijgt, maar is alleen een schuifdeur naar zolder voldoende om er echt een 'afgesloten' ruimte van te maken? Of komt er toch trek van beneden omdat het een open verbinding is?

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24

Winkiller

De Mopperpot

Wij hebben sinds dit jaar een Daikin Sensira 5KW, in de ochtend is het binnen 15 minuten +/- 21 graden.
Vreemde is wel dat de Daikin via de App op 16 graden ingesteld staat, zo blijft het +/- 21 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Winkiller op 19-10-2025 12:45 ]

Pagina: 1 ... 151 ... 163 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic