Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 163 Laatste
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
LED-Maniak schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:16:
[...]

Dat maakt weinig verschil.
Er zijn duitsers die modden hun buitensensor zodat de buitenunit altijd denkt dat het een bepaalde temperatuur is. Het werkt, maar die beveiliging zal er niet voor niets in zitten dus geen idee wat voor een effect dit heeft op de lange termijn.
Heb je daar een link van? Ga het zelf niet doen, die regeling zal er met een reden in zitten idd. Ben wel benieuwd naar hun resultaten.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PolderPloer! schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:46:
Ik had een U0 storing op mijn Daikin URURU SARARA van een jaar of 8 oud. Kwam de installateur maar moeilijk achter, pure onkunde, 1 google hit gaf het waarschijnlijkste resultaat, namelijk onvoldoende koudemiddel. Dit wijst natuurlijk op een lek. Na 2 dagen en 2 verschillende monteurs hadden ze het eindelijk gevonden, 1 klein ringetje waaruit lekte. Dus de boel vervangen.

Rekening 7,5 uur werk en 1090 euro incl. btw. Echt absurd, das 1/3 van de nieuwwaarde. Kan ik me ergens nog melden met een klacht of zo? Vooral die eerste monteur was een prutser, die had niet eens de juiste spullen mee. Uiteraard heb ik de leverancier al aangeschreven.
Ja arbeid is duur, als mijn 5,5 jaar oude MHI een storing geeft denk ik dat gewoon maar meteen een nieuwe bestel 8)7 , verwacht dat een vervangen niet eens heel duur is qua installatie kosten gezien de leidingen al liggen en de gaten al gebeurd zijn. Klusje van niets.

Gister de buitenunits weer voorzien van de jaarlijkse schoonmaak beurt, moet zeggen dat de het spul zich prima houdt, het spul ziet er nog als nieuw uit.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 29-09-2025 12:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:59
ThinkPad schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:38:
Het is een 3,5kW MHI ZSX, die kan onwijs ver terugmoduleren. Urenlang kan hij op 180-200W draaien, buiten warmt het iets op tot het 13° is en *floep* het minimale vermogen gaat gelijk naar 350W ofzo. Dat kan hij binnen dan niet meer kwijt en het pendelfestijn begint.
Ja dat gebeurt hier nu dus ook maar dan min of meer omgekeerd. van 15c naar 14c en de compressor gaat harder werken met als gevolg dat de unit die warmte niet kwijt kan tov set point en dus gaat pendelen.
Bij buitentemperaturen onder een bepaald punt kan hij wel weer gewoon verder terug moduleren. Het zal wel bewust zo zijn ter bescherming van de unit maar het lijkt dus wel heel rudimentair op basis van de buitentemperatuur te gaan.

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-01 18:56
Andrehj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:47:
[...]

Ik vind die binnenunit vrij dicht bij het plafond hangen. Hoe zuigt die zijn lucht aan? Ik heb zelf Mitsubishi Electric, en die hebben een bepaalde vrije ruimte boven de unit nodig om de lucht aan te kunnen zuigen. Hoe is dat bij Daikin?
Ook dicht op de muur links.

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:59
LED-Maniak schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:16:
[...]

Dat maakt weinig verschil.
Er zijn duitsers die modden hun buitensensor zodat de buitenunit altijd denkt dat het een bepaalde temperatuur is. Het werkt, maar die beveiliging zal er niet voor niets in zitten dus geen idee wat voor een effect dit heeft op de lange termijn.
Ja daar heb ik ook over na zitten denken... ook om de onnodige defrost cycles te stoppen:
Een Arduino projectje dat de buitentemperatuur en luchtvochtigheid meet en middels een digipot een waarde >5C doorgeeft aan de buitensensor input. Dit enkel bij 0-4 graden en lage luchtvochtigheid. Die 4c buitentemperatuur is overduidelijk de trigger om elke 50 minuten te defrosten terwijl dat in 9-10 gevallen niet nodig is omdat er geen enkele ijsvorming zichtbaar is. Eventueel ter zekerheid elke 2-3 uur toch even een temperatuur beneden die 5C doorgeven om toch een defrost op te starten.
Voor nu kan ik eromheen werken door de unit heel even uit te zetten binnen die 50 minuten (zou evt ook geautomatiseerd kunnen met een schedule gestuurd op buitentemperatuur <5c). Het leiding circuit blijft dan warm, de defrost schakelt na opnieuw uitzetten niet in en voorkomt dus een paar minuten geen warme lucht en een koudere luchtstroom bij weer opstarten na defrost.

Dit zelfde zou ook kunnen voor die 15 --> 14C drop. Ik ga komende tijd eens in de gaten houden bij welke lagere temperatuur het lagere vermogen wel weer beschikbaar is. Er zit ergens een range van bijv 7c tot 14c ofzo waarbij die compressor harder gaat draaien.. Vrij zeker dat in de winter bij lagere buitentemperaturen de unit wel weer lager dan die 600w draaide.
Ik zal via een kennis met veel kennis van koelsystemen een sproberen te achterhalen waarom die units zo geprogrammeerd zijn en wat de negatieve impact op het systeem is als je binnen die ranges de compressor lager laat draaien..

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-01 09:42
Ik heb mischien een domme vraag maar ik hecht meer waarde aan de antwoorden van de tweaker dan degene die ik van AI zou krijgen.

momenteel stook ik mijn woning met 35 graden water warm, dit gaat tot op heden prima met een verbruik van Jan tm sept van 609 kuub gas.

stel als voorbeeld we komen aan het eind van het jaar op 1200 kuub uit, zou ik circa op een machine van 6 kw uit komen.

nu heb ik bijvoorbeeld in de gang een type 20 radiator welke ik op termijn voor een 33 wil vervangen om in de gang wat meer warmte te krijgen. Hetzelfde geldt voor de slaapkamers, hier hangen hele lelijke type 10 radiatoren welke ik op termijn ook voor mooiere 22 wil vervangen.
Resulteert het vervangen van deze radiatoren in een hoger gas verbruik / zwaardere machine benodigd of niet?

Nu is het ook zo dat onze woning erg veel instraling van de zon heeft, waardoor in het voorjaar het gas verbruik al erg snel daalt, dit terwijl op een koude / vochtige dag zoals afgelopen januari er een piek tussen zat van 12 kuub per dag.
kan een 6 kw machine op zo een dag een output leveren welke gelijk staat aan 12 kuub gas?
of is het dan belangrijk dat je bijvoorbeeld een machine zoekt met een hoger max vermogen maar welke ook ver genoeg terug kan pendelen voor de zonnigere dagen?

ik ben benieuwd naar jullie meningen en alvast bedankt!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:17
mr_evil08 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:22:
[...]

Elk installateur heeft zijn assortiment waar ze mee werken en daar in verdiepen.
Het is niet dat ze het een slecht merk vinden, ze hebben gewoon gekozen in verleden voor andere merken.

In de CV warmtepomp wereld is dat ook zo, welke installateur werkt het liefst met de merk waar ze toen voor gekozen hebben.
Wat hun redenen ook zijn, ieder heeft zijn voorkeur.
Mijn installateur wil enkel nog maar MHI installeren.
Redenen: Te veel van zijn klanten met andere merken airco's die willen koelen en verwarmen klagen dat het verwarmen in de winter niet werkt of slecht verloopt terwijl zijn MHI klanten nooit klagen.
Zelf geen idee van hoe andere merken verwarmen bij lagere temperaturen.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:57
Mr. A schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:45:
Ik heb mischien een domme vraag maar ik hecht meer waarde aan de antwoorden van de tweaker dan degene die ik van AI zou krijgen.

momenteel stook ik mijn woning met 35 graden water warm, dit gaat tot op heden prima met een verbruik van Jan tm sept van 609 kuub gas.

stel als voorbeeld we komen aan het eind van het jaar op 1200 kuub uit, zou ik circa op een machine van 6 kw uit komen.

nu heb ik bijvoorbeeld in de gang een type 20 radiator welke ik op termijn voor een 33 wil vervangen om in de gang wat meer warmte te krijgen. Hetzelfde geldt voor de slaapkamers, hier hangen hele lelijke type 10 radiatoren welke ik op termijn ook voor mooiere 22 wil vervangen.
Resulteert het vervangen van deze radiatoren in een hoger gas verbruik / zwaardere machine benodigd of niet?

Nu is het ook zo dat onze woning erg veel instraling van de zon heeft, waardoor in het voorjaar het gas verbruik al erg snel daalt, dit terwijl op een koude / vochtige dag zoals afgelopen januari er een piek tussen zat van 12 kuub per dag.
kan een 6 kw machine op zo een dag een output leveren welke gelijk staat aan 12 kuub gas?
of is het dan belangrijk dat je bijvoorbeeld een machine zoekt met een hoger max vermogen maar welke ook ver genoeg terug kan pendelen voor de zonnigere dagen?

ik ben benieuwd naar jullie meningen en alvast bedankt!
Ik begrijp je vraag niet helemaal in de contextvan dit topic, maar ik heb het idee dat je je ketel wilt vervangen voor een warmtepomp. En dan kun je beter in het volgende topic je vraag stellen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Dit is namelijk het lucht/lucht topic en niet het lucht/water topic😀

Edit:
12m³=120kWh
120kWh÷24uur=5kW

[ Voor 3% gewijzigd door RemmyB83 op 29-09-2025 15:09 ]

Pijnacker Oost/West

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-01 09:42
RemmyB83 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:00:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal in de contextvan dit topic, maar ik heb het idee dat je je ketel wilt vervangen voor een warmtepomp. En dan kun je beter in het volgende topic je vraag stellen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Dit is namelijk het lucht/lucht topic en niet het lucht/water topic😀

Edit:
12m³=120kWh
120kWh÷24uur=5kW
:O te dom en bedankt!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
dunklefaser schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:51:
[...]

Na ja - met 200 W elektrisch vermogen en een COP van rond de 7
wat verwacht je dan aan thermisch vermogen? Ik zou dan met iets van 1,4 kW rekenen.
Als je 1,4 kW kan kwijt raken in een normale woonruimte bij 12 °C buitentemperatuur
zonder dat de binnentemperatuur binnen no-time ver boven de 20 - 21 °C stijgt ...
heb je een zeer groot warmteverlies nodig.

P.S.: En als je dan de andere warmtebronnen in de woonkamer nog meeneemt
zit je misschien al rond de 2 kW (televisie, PC, aantal mensen x 120 W)
Uit nieuwsgierigheid maar hoe kom je aan die COP van 7 ? Heb altijd begrepen dat het rendement niet best is rond het minimale vermogen. COP 7 bij 200 watt lijkt me wat sterk?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:20
Glashelder schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:36:
[...]

Uit nieuwsgierigheid maar hoe kom je aan die COP van 7 ? Heb altijd begrepen dat het rendement niet best is rond het minimale vermogen. COP 7 bij 200 watt lijkt me wat sterk?
Helemaal niet sterk - ik heb de COP van mijn L/W-wp genomen en verondersteld dat een L/L grosso modo in dezelfde liga speelt. Gisteren bijvoorbeeld was de dCOP 10,2 kWh/1,41 kWh = 7,24
En de momentane COP 2,20 kW/0,27 kW = 8,15 (buitenunit 250 W + 20 W circ.pomp)

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2025 18:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35
Siewert schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:53:
Zelf geen idee van hoe andere merken verwarmen bij lagere temperaturen.
Hier hangen twee 2.5 kW Mitsubishi Electric binnenunits (op een 4.2 kW buitenunit) en die verwarmen echt prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:31
ThinkPad schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:47:
[...]

Heb je daar een link van? Ga het zelf niet doen, die regeling zal er met een reden in zitten idd. Ben wel benieuwd naar hun resultaten.
https://akkudoktor.net/t/...ma-sammelthread/8574/1054
Een potmeter met een relais zodat hij zelf de fake temperatuur aan en uit kan zetten.

(Discussie loopt wat langer en eerder)

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 29-09-2025 22:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:09
Baats schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:06:
[...]

Zit zo'n 5cm van het plafond; lijkt in lijn met de installatievoorschriften.
Houd het in de gaten tijdens het koelen en je hebt veel luchtvochtigheid. Mijn unit hing ook op zo'n 5 cm afstand van het plafond met vrije ruimte links, rechts en aan de voorkant. Zelfs dan had de unit moeite met lucht aan te zuigen. Moeilijk te omschrijven, maar je hoorde hem om lucht happen als de verdamper kletsnat was en een laagje stof op de filters was al funest voor de airflow. Deze zomer was ik er helemaal klaar mee, had een pumpdown gedaan, unit 5 centimeter lager gehangen en de boel opnieuw in bedrijf gesteld. Moge je hetzelfde merken, gewoon de installateur terugfluiten :)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:31
VikeeVeekie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:29:
[...]

Houd het in de gaten tijdens het koelen en je hebt veel luchtvochtigheid. Mijn unit hing ook op zo'n 5 cm afstand van het plafond met vrije ruimte links, rechts en aan de voorkant. Zelfs dan had de unit moeite met lucht aan te zuigen. Moeilijk te omschrijven, maar je hoorde hem om lucht happen als de verdamper kletsnat was en een laagje stof op de filters was al funest voor de airflow. Deze zomer was ik er helemaal klaar mee, had een pumpdown gedaan, unit 5 centimeter lager gehangen en de boel opnieuw in bedrijf gesteld. Moge je hetzelfde merken, gewoon de installateur terugfluiten :)
Het is vaak ook de lamellen die je 45 graden gaat richten i.p.v recht naar voren als de unit in de hoek hangt dat is ook funest voor de flow, perfect recept dat de binnenunit direct weer zijn lucht opzuigt.

Is niet voor niks dat fabrikanten in de handleiding hebben staan dat beide zijkanten x cm vrij moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2025 12:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:09
mr_evil08 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:28:
[...]

Het is vaak ook de lamellen die je 45 graden gaat richten i.p.v recht naar voren als de unit in de hoek hangt dat is ook funest voor de flow, perfect recept dat de binnenunit direct weer zijn lucht opzuigt.

Is niet voor niks dat fabrikanten in de handleiding hebben staan dat beide zijkanten x cm vrij moeten zijn.
Bij mij was het niet zo zeer het probleem dat de unit zijn eigen lucht weer aanzoog, maar eerder dat hij uberhaupt niet voldoende lucht kon aanzuigen omdat er ergens te hoge statische druk was. Tijdens koelen klonk het dan steeds alsof er de wind op sloeg en je regelmatig windgesuis hoorde, daarbij was de uitblaasstroom ook gruwelijk onregelmatig. De verdamper kreeg ook te weinig airflow en je merkte dat hij weinig warmte absorbeerde. Voor die verandering zat ik op zo'n 8 bar aan zuigdruk en ging de compressor niet hoog in zijn toeren ondanks een hoge warmtelast in de kamer (lees 5 graden warmer dan setpoint). Nadat ik hem lager hing, was de zuigdruk opgelopen naar zo'n 9 bar en had ik een hogere delta T tussen de expansie en gasleiding.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:32
Mijn MHI hangt nu vier jaar boven de buitendeur, op de plek van het oude bovenlichtje. Ook ongeveer 5cm van het plafond en aan weerszijden is voor de achterste helft ook maar een cm of vijf ruimte tot de deurpost/muur. Ik had het toen graag een paar cm lager willen hebben maar dan moest het gat naar buiten door het kozijn en dat is dan weer een aanslag op de stevigheid. Achteraf had het wel lager gekund denk ik en alleen een afvoerslangetje door het kozijn laten gaan.

Geen enkel probleem met verwarmen of koelen. Wel heb ik er een plafondventilator voor hangen om de warmte beter door de kamer te verspreiden zonder herrie van de interne fan.

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 14:02
Ik gebruik een multi split MXZ-3F54 en 3 binnen units MSZ-AY42, 25 en 20.

Ik gebruik mitsubishi2esphome met draadloze temperatuur sensors en dat werkt goed.
Als alleen de msz-ay42 aanstaat is het 600w bij opstarten en bij stabiel draaien 300-350w met 20-21 graden.

Toen ik de msz-ay20 ook erbij aan deed op 19 graden terwijl het 19.5 graden was ging mijn verbruik naar 2400W en daarna up en down tot vervolgens weer 350W stabiel met de AY20 en AY42 beide aan op heating.

Is het logisch dat er ineens zo’n stroompiek is na het inschakelen van de unit terwijl de kamer al bijna op temperatuur is of moet ik ergens anders aan denken.

Heb ook soms last van water klotsend geluid uit de airco als die op Idle staat en het waait hard.
Filters en condensafvoer is schoon.

Wil sowieso een afspraak maken met de installateur maar als ik kan beredeneren waarom zou fijn zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx3gER8Q55DUqsMVFb7uf-BORCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9nqd8krIQjdHgi64duV20Vg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9cPuiKtjAihEtqTJ8T0rqGadwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aZRvKGql6jdVrD6cTClH32o.jpg?f=fotoalbum_large

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik heb meerdere MHI wandmodellen hangen. Ik gebruik deze als hoofdverwarming en vrijwel nooit om te koelen.
Voor een andere ruimte (gastenwoning) overweeg ik nu een MHI vloermodel. Ik heb namelijk gemerkt dat de warmte bij wandmodellen toch hoog in de kamer blijft hangen (groot verschil tussen warmte bij het plafond en op zithoogte). Een vloermodel is door zijn lage plaatsing van nature wellicht geschikter als je alleen verwarmt.

De ruimte die het vloermodel moet gaan verwarmen is iets groter dan 8x5m.
Ik twijfel nu tussen wand- en vloermodel.
De binnenunit wordt aan het einde van de kamer, bij de tuindeuren, geplaatst.

Kan een vloermodel de warmte net zo goed over de ruimte verdelen als een wandmodel? Mijn gevoel zegt mij dat een hooggeplaatst wandmodel de warmte gemakkelijker de lange kamer in kan blazen dan een vloermodel.
Maar ik heb geen eigen ervaring met een vloermodel. Wie wel?

• LED-Maniak
Gasoline1234 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:34:
Ik heb meerdere MHI wandmodellen hangen. Ik gebruik deze als hoofdverwarming en vrijwel nooit om te koelen.
Voor een andere ruimte (gastenwoning) overweeg ik nu een MHI vloermodel. Ik heb namelijk gemerkt dat de warmte bij wandmodellen toch hoog in de kamer blijft hangen (groot verschil tussen warmte bij het plafond en op zithoogte). Een vloermodel is door zijn lage plaatsing van nature wellicht geschikter als je alleen verwarmt.

Kan een vloermodel de warmte net zo goed over de ruimte verdelen als een wandmodel? Mijn gevoel zegt mij dat een hooggeplaatst wandmodel de warmte gemakkelijker de lange kamer in kan blazen dan een vloermodel.
Het probleem dat warmte stijgt los je er niet mee op, maar het voordeel van een vloerunit is wel dat deze de koudste lucht van de vloer aanzuigt en dit verwarmt. Daardoor werken ze beter bij verwarmen en zitten ze niet hun eigen warmtebubbel te verwarmen en te meten.

Ze zijn wel iets minder efficient(zo uit mijn hoofd) dan wandmodellen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:52
Gasoline1234 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:34:

Een vloermodel krijgt de warmte veel beter de ruimte in! Zorg wel voor een goede plaatsing, zodat de unit niet gelijk tegen een bank aan blaast oid.

• danny121
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-10-2025
Een vraagje betreffende de keuze tussen twee multisplit systemen of een vrf-systeem als hoofdverwarming en koeling.
Het betreft een huisartsenpraktijk, totaal 7 binnenunits: 3 vloermodellen, 3 wandunits en 1 kanaalunit voor in het plafond. Deze kanaalunit is bedoeld voor 3 kleinere ruimtes, elk 4-5m2.
Drie installateurs nu langs geweest, nog geen offertes ontvangen.
De door hun voorgestelde merken zijn MHI, Panasonic en HiSense.
MHI is wel bekend, Panasonic en HiSense hoor ik weinig over.
Iemand bekend met de laatste twee merken?
En wie kan wat zeggen over de keuze tussen multsplit en vrf?

• Xbeater
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:49
danny121 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:40:
Een vraagje betreffende de keuze tussen twee multisplit systemen of een vrf-systeem als hoofdverwarming en koeling.
Het betreft een huisartsenpraktijk, totaal 7 binnenunits: 3 vloermodellen, 3 wandunits en 1 kanaalunit voor in het plafond. Deze kanaalunit is bedoeld voor 3 kleinere ruimtes, elk 4-5m2.
Drie installateurs nu langs geweest, nog geen offertes ontvangen.
De door hun voorgestelde merken zijn MHI, Panasonic en HiSense.
MHI is wel bekend, Panasonic en HiSense hoor ik weinig over.
Iemand bekend met de laatste twee merken?
En wie kan wat zeggen over de keuze tussen multsplit en vrf?
VRF is nuttig wanneer je tegelijk wilt koelen en verwarmen. Dus, stel de ene ruimte pakt veel zon en moet gekoeld worden, en andere kant heeft een kamer die vrij koud is, dan transporteert het systeem warmte van de warme kamer naar de koude. En vult de totaallast aan van of naar buiten toe.

Een Multisplit kan alleen verwarmen of alleen koelen, dus alle 7 units moeten in dezelfde stand of uit staan.

Voordeel is dat multisplit veel goedkoper zal zijn in aanschaf, het is namelijk een simpeler systeem dat alleen warmte van of naar buiten kan vervoeren, en niet van kamer naar kamer, zoals een VRF kan.

Mijn onderbuik gevoel zegt dat je met een deftige Multisplit hartstikke blij zal zijn, maar ik ken de praktijk niet, dat zul je zelf moeten besluiten.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik ben geen fan van Panasonic. Veel storingen mee gehad en onderdelen die al na korte tijd niet meer leverbaar waren. Bij een vorige werkgever hing er eentje in de serverruimte en 3 jaar na installatie hebben we die moeten laten vervangen omdat het lager voor de rol niet meer te krijgen was.. en die was overduidelijk stuk want de unit trilde zowat van de muur af :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Klopt het als ik een stille unit wil zowel binnen als buiten dat ik dan bij mitsubishi electric en heavy en Daikin uit kom? (of heb ook een offerte van LG ontvangen maar na het lezen van de ervaringen hier spreekt mij dit niet aan, die schijnt wel veel lawaai te maken. Een quote van het forum: LG heeft oil return cycle wat niet prettig is, maakt aardig wat geluid voor je omgeving en bij echt lage temperaturen kan hij het lastig hebben.)
Ik woon in het midden van een rijtjes woning 5 meter breed. Omdat ik tussen 2 buren woon en wij op termijn ook wel een (hybride of full electric) warmtepomp willen, wil ik niet meerdere airco units voor de gevel hebben.

Ik wil graag 1 buitenunit en 3 binnen units.
Ik wil alleen de 1e verdieping 3 slaapkamers verwarmen en koelen.
Als ik heb aan de achtergevel zet zitten 2 slaapkamers aan die kant van de woning en 1 slaapkamer aan de achterkant van de woning. Als je dit zou doen moet er door de slaapkamer linksboven een leiding komen naar de slaapkamer linksonder. Hoe kan je dit een beetje op een fatsoenlijke manier doen?
Of is het echt beter om 2 buitenunits aan beide kanten te hebben?

Ik heb meerdere offertes aangevraagd waarvan 1 zegt dat kan niet, die geeft aan dat de leidingen van alle binnen units eigenlijk gelijke lengte moeten hebben omdat het systeem anders niet goed werkt.

Ik heb ook in gesprek met een kennis en aircospecialist geweest en die geeft aan dat dit niks uit maakt.

Dus nu weet ik niet meer wat een goed idee is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ga2CtOhwgMRTaLPzL0GX0uP4nYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/72VJZdGj7FvThi87o4NGQhZP.png?f=fotoalbum_large
(maar dan zonder inbouw kasten)

[ Voor 6% gewijzigd door kaasaanfiets op 06-10-2025 08:55 ]

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-01 14:55
kaasaanfiets schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:53:
Klopt het als ik een stille unit wil zowel binnen als buiten dat ik dan bij mitsubishi electric en heavy en Daikin uit kom? (of heb ook een offerte van LG ontvangen maar na het lezen van de ervaringen hier spreekt mij dit niet aan, die schijnt wel veel lawaai te maken. Een quote van het forum: LG heeft oil return cycle wat niet prettig is, maakt aardig wat geluid voor je omgeving en bij echt lage temperaturen kan hij het lastig hebben.)
Ik woon in het midden van een rijtjes woning 5 meter breed. Omdat ik tussen 2 buren woon en wij op termijn ook wel een (hybride of full electric) warmtepomp willen, wil ik niet meerdere airco units voor de gevel hebben.

Ik wil graag 1 buitenunit en 3 binnen units.
Ik wil alleen de 1e verdieping 3 slaapkamers verwarmen en koelen.
Als ik heb aan de achtergevel zet zitten 2 slaapkamers aan die kant van de woning en 1 slaapkamer aan de achterkant van de woning. Als je dit zou doen moet er door de slaapkamer linksboven een leiding komen naar de slaapkamer linksonder. Hoe kan je dit een beetje op een fatsoenlijke manier doen?
Of is het echt beter om 2 buitenunits aan beide kanten te hebben?

Ik heb meerdere offertes aangevraagd waarvan 1 zegt dat kan niet, die geeft aan dat de leidingen van alle binnen units eigenlijk gelijke lengte moeten hebben omdat het systeem anders niet goed werkt.

Ik heb ook in gesprek met een kennis en aircospecialist geweest en die geeft aan dat dit niks uit maakt.

Dus nu weet ik niet meer wat een goed idee is.

[Afbeelding]
(maar dan zonder inbouw kasten)
meerdere offertes gehad hier voor 2x een multisplit met verschillende lengtes, geen enkele opmerking over deze verschillen
Ook ik kom vanwege het geluid uit op Daikin

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Ragnar9999 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

meerdere offertes gehad hier voor 2x een multisplit met verschillende lengtes, geen enkele opmerking over deze verschillen
Ook ik kom vanwege het geluid uit op Daikin
Mag ik vragen wat jij ongeveer kwijt bent? Ik heb meerdere offertes ontvangen en die zitten rond de 5000 euro.
Dit leek mij vrij veel voor 1 buiten en 3 binnen units.
Het zijn ook allemaal kleine slaapkamers 12m2, 8m2 en nog 1 van 12m2 Dus zoveel vermogen hoeft het ook niet te zijn.
Daarnaast hoeft het van mij ook niet in 30 seconden ijskoud of bloedheet te zijn...

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 14:50
kaasaanfiets schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Mag ik vragen wat jij ongeveer kwijt bent? Ik heb meerdere offertes ontvangen en die zitten rond de 5000 euro.
Het zijn ook allemaal kleine slaapkamers 12m2, 8m2 en nog 1 van 12m2 Dus zoveel vermogen hoeft het ook niet te zijn.
Daarnaast hoeft het van mij ook niet in 30 seconden ijskoud of bloedheet te zijn...
Is die 5000 euro voor MHI/ME/Daikin of LG? Voor 1 buitenunit met 3 binnenunits is dat voor A-merk geen gekke prijs hoor.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:45
Alleen aan materiaal zit je al boven de €3000 voor de kleinste Daikin units. Installatie en inbedrijfsstelling is ook snel €2000. Ik zou vooral met een solide partij in zee gaan die goed voelt i.p.v. de laatste euro's proberen te besparen.

• Ragnar9999
[...]

Bang dat het appels en peren vergelijken zijn, maar hier een beetje mijn offertes
Dacht trouwens dat er stond dat je er eentje had van 5000

online, dus zal zeker meerwerk kosten bij zitten (meterkast/meters etc)
2x 2 units MHI 7000
2x 2 units LG 6500
2 x units Mitsubishi 6000

De enige die ik thuis heb gehad, was ook meteen een stuk duurder, maar zal geen meerwerk bij zitten
Let op, totaal 5 binnenunits, 1 unit er af zal een 1500 schelen
Panasonic 10900
Meerprijs voor de Etherea uitvoering +1000
Daikin ipv panasonic +2900

• Siewert
[...]

100 offertes 100 verschillende prijzen.

Maar dit was de mijne van Juli 2025.
  • 1x Mitsubishi heavy SRK50ZS-WF split unit wit 5kw met wifi (woonkamer)
  • 1x Mitsubishi heavy SCM50ZS-W 5kw multisplit (slaapkamers)
  • 2x Mitsubishi heavy SRF25ZS-W 2,5kw vloermodel wit zonder wifi (slaapkamers
  • 2x Mitsubishi wifi module
  • Inoac leidinggoot ivoorwit
  • Inoac afdekkap ivoorwit
  • 1x Aircobase opstelbalk rubber
  • 25mtr Ymvk 3x2,5
  • 3mtr Aircoleiding 1/4 x 1/2 a
  • 15mtr Aircoleiding 1/4 x 3/8
  • 2x Eaton aardlek automaat 1-polig 20A B-kar
  • 1x Rodigas wandbeugel
  • Totaal €5.457,22
  • 16x Werkuren á €1056 (3 personen)
  • Totaal: €7.880,99 incl btw

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:36
Siewert schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:30:
[...]

100 offertes 100 verschillende prijzen.

Maar dit was de mijne van Juli 2025.
  • 1x Mitsubishi heavy SRK50ZS-WF split unit wit 5kw met wifi (woonkamer)
  • 1x Mitsubishi heavy SCM50ZS-W 5kw multisplit (slaapkamers)
  • 2x Mitsubishi heavy SRF25ZS-W 2,5kw vloermodel wit zonder wifi (slaapkamers
  • 2x Mitsubishi wifi module
  • Inoac leidinggoot ivoorwit
  • Inoac afdekkap ivoorwit
  • 1x Aircobase opstelbalk rubber
  • 25mtr Ymvk 3x2,5
  • 3mtr Aircoleiding 1/4 x 1/2 a
  • 15mtr Aircoleiding 1/4 x 3/8
  • 2x Eaton aardlek automaat 1-polig 20A B-kar
  • 1x Rodigas wandbeugel
  • Totaal €5.457,22
  • 16x Werkuren á €1056 (3 personen)
  • Totaal: €7.880,99 incl btw
De prijs op zich is niet buitensporig, uiteraard ken ik de situatie niet.
Wat me opvalt is dat ze een laag uurtarief hanteren. Wellicht om een positieve indruk te maken op de klant, maar vervolgens forse marge op materiaal lijken te rekenen (dat ziet de klant niet).
Dus, totaalprijs niet gek, maar het komt beetje over als een spelletje.

PS: Waarom niet de SCM40 voor 2x 2,5kW binnenunit. Kleiner, goedkoper, lager minimaal vermogen. Lijkt me sterk dat beide binnenunits vaak gelijktijdig Pmax nodig hebben.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• LED-Maniak
M_AW schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:19:
[...]
PS: Waarom niet de SCM40 voor 2x 2,5kW binnenunit. Kleiner, goedkoper, lager minimaal vermogen. Lijkt me sterk dat beide binnenunits vaak gelijktijdig Pmax nodig hebben.
Zal een voorkeur van de installateur zijn. Toen ik een SCM40 opperde werd mij geadviseerd voor de SCM50 te gaan. Prijsverschil was klein, maar SCM40 zou zijn eigen "quirks" hebben en in de praktijk wijken ze weinig van elkaar af op minimum vermogen.

Uurprijs is inderdaad echt wel heel laag. Ik zie op r/offertes geregeld dat ze >1000 euro vragen voor een dag werk.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 06-10-2025 14:29 ]

• Siewert
M_AW schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

De prijs op zich is niet buitensporig, uiteraard ken ik de situatie niet.
Wat me opvalt is dat ze een laag uurtarief hanteren. Wellicht om een positieve indruk te maken op de klant, maar vervolgens forse marge op materiaal lijken te rekenen (dat ziet de klant niet).
Dus, totaalprijs niet gek, maar het komt beetje over als een spelletje.

Offertes blijven een spelletje.
Maar uur tarieven in buiten gebieden en lokale partijen zullen vast ook een redenen zijn.
Hier in het Noorden zijn de lokale partijen sowieso goedkoper.
Maar heb geen vergelijking materiaal, helaas.

Waarom niet de SCM40?
Geen idee, geen verstand van ;-)
Deze combi in beide slaapkamers heeft in de zomer 4 maanden continue op koelen gestaan.
Totaal verbruik p/d schommelde tussen de 1 en 2 kWh op 23gr koelen.
Vind het wel mee vallen.
Maar nooit in verdiept in welke set in moest hebben, misschien natief maar ben op het woord van de installateurs afgegaan.

• Ragnar9999
Nieuwe offerte voor
2 x buitenunit met een totaal 4x binnenunit

3 Daikin Perfera Binnenunit 2,0 kWp
1 Daikin Perfera Binnenunit 2,5 kWp
2 Daikin multi-split buitenunit 2MXM40A9
36m koelleiding, enz lijkt compleet
10.000 euro

Laatste offerte met Daikin kwam neer op 12300.-

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:08
Ragnar9999 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:42:
Nieuwe offerte voor

10.000 euro

wow, die prijzen zijn echt gestegen.

3 jaar geleden : 4 binnenunits (5+3.5+2.5+2.5) en 1 9kW buitenunit voor 8k.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 10:22
Ik heb destijds 4 bedrijven over de vloer gehad voor een offerte.
Een aantal stuurde een standaard offerte met veel op na calculatie (ja laat maar, dat ga ik niet doen).

Kreeg verschillende prijzen en verschillende modellen geoffreerd, maar uiteindelijk alle 4 de bedrijven dezelfde unit laten offreren, namelijk de Mitsubishi Heavy SRK50ZSX-WF. (na research wilde ik specifiek deze unit).

Van hoog naar laag waren dit de prijzen:
€ 3.601,02
€ 3.435,00
€ 3.242,80
€ 3.092,00

Alle prijzen incl. BTW, montage etc.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ragnar9999 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:42:
Nieuwe offerte voor

10.000 euro

Voor dat geld kan je veel beter zelf de spullen kopen (of importeren) en aanleggen waarbij je de ingebruikstelling door een monteur laat doen.

Als het dan stuk gaat dan kan je dit proces nogmaals doen en nog steeds geld overhouden 8)7

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:08
Glashelder schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Voor dat geld kan je veel beter zelf de spullen kopen (of importeren) en aanleggen waarbij je de ingebruikstelling door een monteur laat doen.

Als het dan stuk gaat dan kan je dit proces nogmaals doen en nog steeds geld overhouden 8)7
Dat is ook nogal kort door de bocht.
Bij mij waren 3 monteurs met goed gereedschap een hele dag bezig (paar van die muur en plafondboringen van 50 of 60mm) en die waren 's avonds echt wel goed moe. Als ik dat zelf had moeten doen was het slechter afgewerkt, had ik voor honderden euro aan materiaal moeten huren en was ik waarschijnlijk 4 weekends bezig geweest.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tommie12 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Dat is ook nogal kort door de bocht.
Dat valt wel mee. Ik heb inmiddels als niet-monteur al best wat installaties gedaan. Ja, je moet wel handig zijn. Ben je dat niet, dan laat je het lekker doen.
Bij mij waren 3 monteurs met goed gereedschap een hele dag bezig (paar van die muur en plafondboringen van 50 of 60mm) en die waren 's avonds echt wel goed moe. Als ik dat zelf had moeten doen was het slechter afgewerkt, had ik voor honderden euro aan materiaal moeten huren en was ik waarschijnlijk 4 weekends bezig geweest.
Ik heb niet gezed dat het weinig werk is of dat het makkelijk is. Ik vind alleen 10 tot 12k gewoon absurd. Mocht @Ragnar9999 een beetje handig zijn.. dan wilde ik wel graag de tip geven om op zijn minst te kijken wat de inkoop kost van het materiaal. Hij zou wel eens kunnen schrikken. En als ie wel handig is.. :)

Die twee buitenunits koop je voor 1.170,68 per stuk = 2341,36 euro.
Binnendelen kosten rond de 500 per stuk = 2000 euro.
Leiding ongeveer 10 euro per meter = 350 euro.
Kleinmateriaal, laat het 250 euro zijn (schroeven, goten, etc).
Materiaal: € 4941,36

Monteur: 250 euro per binnenunit = 1000 euro.

Afhankelijk van of je dus offerte 1 of 2 zou accepteren hou je dan 5k tot 6k over.

Hoe je het went of keert, dat vind ik veel geld voor een wat betere afwerking. Zelfs voor een betere garantie is heel nog veel geld, omdat je die betere garantie (zeker bij Daikin) alleen maar krijgt als je ook service afneemt en onderhoud laat uitvoeren a €€€.

En dan nog te bedenken dat dit de prijzen zijn van een Nederlandse webshop. Als je in Italie of Spanje gaat winkelen dan wordt het waarschijnlijk nog goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 08-10-2025 13:40 ]

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:03
Glashelder schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Dat valt wel mee. Ik heb inmiddels als niet-monteur al best wat installaties gedaan. Ja, je moet wel handig zijn. Ben je dat niet, dan laat je het lekker doen.

[...]

Ik heb niet gezed dat het weinig werk is of dat het makkelijk is. Ik vind alleen 10 tot 12k gewoon absurd. Mocht @Ragnar9999 een beetje handig zijn.. dan wilde ik wel graag de tip geven om op zijn minst te kijken wat de inkoop kost van het materiaal. Hij zou wel eens kunnen schrikken. En als ie wel handig is.. :)

Die twee buitenunits koop je voor 1.170,68 per stuk = 2341,36 euro.
Binnendelen kosten rond de 500 per stuk = 2000 euro.
Leiding ongeveer 10 euro per meter = 350 euro.
Kleinmateriaal, laat het 250 euro zijn (schroeven, goten, etc).
Materiaal: € 4941,36

Monteur: 250 euro per binnenunit = 1000 euro.

Afhankelijk van of je dus offerte 1 of 2 zou accepteren hou je dan 5k tot 6k over.

Hoe je het went of keert, dat vind ik veel geld voor een wat betere afwerking. Zelfs voor een betere garantie is heel nog veel geld, omdat je die betere garantie (zeker bij Daikin) alleen maar krijgt als je ook service afneemt en onderhoud laat uitvoeren a €€€.

En dan nog te bedenken dat dit de prijzen zijn van een Nederlandse webshop. Als je in Italie of Spanje gaat winkelen dan wordt het waarschijnlijk nog goedkoper.
Alleen reken je niet de uren. Kosten voor je certificeringen, kosten voor personeel op kantoor, want die willen ook met een loonstrook naar huis. pandje, bussen..

Ja, zelf doen is goedkoper.. is dat raar?

• Ragnar9999
Glashelder schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

[...]

Helaas, Ragnar9999 heeft andere kwaliteiten, airco's plaatsen zit daar niet bij

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Doesnotcompute schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:45:
[...]

Alleen reken je niet de uren. Kosten voor je certificeringen, kosten voor personeel op kantoor, want die willen ook met een loonstrook naar huis. pandje, bussen..

Ja, zelf doen is goedkoper.. is dat raar?
Natuurlijk reken ik niet de uren. Daar zit de grootste post om te besparen.

Nogmaals, ik gun die mensen gewoon hun business maar als iemand 5 tot 6k kan besparen door zelf aan de bak te gaan, is het dan raar diegene daar op te wijzen? Ik vind het nogal wat geld.

Dat ie het uiteindelijk niet doet is natuurlijk ook prima :p

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:39
hvwees schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:32:
Een aantal stuurde een standaard offerte met veel op na calculatie (ja laat maar, dat ga ik niet doen).

Kreeg verschillende prijzen en verschillende modellen geoffreerd, maar uiteindelijk alle 4 de bedrijven dezelfde unit laten offreren, namelijk de Mitsubishi Heavy SRK50ZSX-WF. (na research wilde ik specifiek deze unit).

€ 3.601,02
€ 3.435,00
€ 3.242,80
€ 3.092,00

Prijzig zeg als ik eerlijk ben. Ik heb exact deze unit voor de woonkamer laten plaatsen voor iets meer dan 2.600 euro incl. btw etc.

• hvwees
supercrazy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:58:
[...]

Prijzig zeg als ik eerlijk ben. Ik heb exact deze unit voor de woonkamer laten plaatsen voor iets meer dan 2.600 euro incl. btw etc.
Sure dat het ook de ZSX is en niet de ZS ? Want die is wel goedkoper. En ook een 5kW uitvoering?

Hangt misschien ook van de regio af.
Afin, er zat al best wat verschil tussen de goedkoopste en de duurste.

Ik ben blij met mijn investering, ik vind het nu al de investering van het decennium. 😊

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:39
hvwees schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

Sure dat het ook de ZSX is en niet de ZS ? Want die is wel goedkoper. En ook een 5kW uitvoering?

Hangt misschien ook van de regio af.
Afin, er zat al best wat verschil tussen de goedkoopste en de duurste.

Ik ben blij met mijn investering, ik vind het nu al de investering van het decennium. 😊
100% zeker, de buitenunit met Hyper erop en de binnenunit die uitvouwt etc. Ik heb een bedrijf uit België laten komen, dan scheelde enorm veel met de Nederlandse bedrijven uit de buurt. Service is naar mijn mening ook beter.

• hvwees
supercrazy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:48:
[...]

100% zeker, de buitenunit met Hyper erop en de binnenunit die uitvouwt etc. Ik heb een bedrijf uit België laten komen, dan scheelde enorm veel met de Nederlandse bedrijven uit de buurt. Service is naar mijn mening ook beter.
Aha, ja dat is wel een beetje appels met peren vergelijken. Blijkbaar liggen de (arbeids)kosten lager in België.

Ik denk niet dat een bedrijf uit België hier heen had willen rijden om een airconditioning te installeren.

Ik hoop dat jij net zo tevreden bent met de unit als ik, hoewel het eerste echte stookseizoen nog moet komen.

Maar ik ben wel van plan om dat alleen maar met de airco te doen en de CV ketel alleen voor SWW gebruiken.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:03
hvwees schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:03:
[...]

Aha, ja dat is wel een beetje appels met peren vergelijken. Blijkbaar liggen de (arbeids)kosten lager in België.

Ik denk niet dat een bedrijf uit België hier heen had willen rijden om een airconditioning te installeren.

Ik hoop dat jij net zo tevreden bent met de unit als ik, hoewel het eerste echte stookseizoen nog moet komen.

Maar ik ben wel van plan om dat alleen maar met de airco te doen en de CV ketel alleen voor SWW gebruiken.
Lekker 24/7 laten draaien in dat geval. Werkt hier echt heel goed hoor. Zelfs de betonvloer die op zand ligt, zonder isolatie warmt op door de constante aanvoer van warmte.

• mr_evil08
hvwees schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:03:
[...]

Heel ander comfort, massa koelt af / warmt nauwelijks op ondanks 24/7 verwarmen.
De luchttemperatuur is prima alleen zo voelt het niet, doorgaans stook je 2c hoger met een wandairco dan met CV.
Door de verhoogte luchtcirculatie wat wandunit's creeeren voelt het kouder aan, zie het maar als de zomer je zet een ventilator aan dat voelt ook frisser ondanks de temperatuur gelijk blijft.

Vervolgens zet je de unit warmer om te compenseren en ontstaat het droge luchtgevoel.

Sommige zijn daar tevreden mee die hebben andere comfortstandaarden, de meeste zien we terug na een paar jaar in het warmtepomp lucht/water topic.

De vloermodelunit's daarintegen zijn wel redelijk in verwarmen, een wandunit is goed in koelen maar verwarmen een stuk minder als om comfort gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2025 09:09 ]

• hvwees
mr_evil08 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Heel ander comfort, massa koelt af / warmt nauwelijks op ondanks 24/7 verwarmen.
De luchttemperatuur is prima alleen zo voelt het niet, doorgaans stook je 2c hoger met een wandairco dan met CV.

Sommige zijn daar tevreden mee die hebben andere comfortstandaarden, de meeste zien we terug na een paar jaar in het warmtepomp lucht/water topic.

De vloermodelunit's daarintegen zijn wel redelijk met verwarmen.
Lucht/water warmtepomp zou ik wel willen, maar dat is toch een hele andere uitdaging als je in een appartement woont.

Ik heb overigens ook 2 IR panelen, 1 onder mijn bureau voor als ik thuiswerk (best vaak). En 1 bij de bank. Die had ik al pre Airco tijd.

Ik ga het wel merken wat ik er van vind komend stookseizoen.

Nu verwarm ik heel af en toe en ben daar vooralsnog tevreden over.

• mr_evil08
hvwees schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Lucht/water warmtepomp zou ik wel willen, maar dat is toch een hele andere uitdaging als je in een appartement woont.

Ik heb overigens ook 2 IR panelen, 1 onder mijn bureau voor als ik thuiswerk (best vaak). En 1 bij de bank. Die had ik al pre Airco tijd.

Ik ga het wel merken wat ik er van vind komend stookseizoen.

Nu verwarm ik heel af en toe en ben daar vooralsnog tevreden over.
Als een airco mogelijk is ondanks geluidseisen kan het ook met een CV warmtepomp(mits afgifte op orde)
Probleem is dat de meeste installateurs het niet willen en direct afschuiven als "kan niet"

In dat geval zou ik kijken voor een vloermodel unit als verwarmen de hoofdreden is, ja ze zijn duurder.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2025 09:18 ]

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:02
hvwees schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:32:

€ 3.601,02
€ 3.435,00
€ 3.242,80
€ 3.092,00

Ter info: Voor net geen 3200 euro heb ik de SRK60ZSX-WF door een Nederlandse installateur (met 5 jaar fabrieks en 7 jaar installatiegarantie) laten plaatsen.

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Moet een vloermodel letterlijk op de vloer staan, of is het de bedoeling dat ie aan de wand wordt bevestigd, iets boven de vloer, zoals een radiator?
Ik heb een mooie tegelplint onder aan de wand zitten, dus ik zou denken dat het vloermodel boven die plint moet worden opgehangen.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:14
Bij onze vloerunit op de eerste verdieping zit hij boven de sierplint.
Op zolder staat hij op de vloer.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-01 19:04
Gasoline1234 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:01:
Moet een vloermodel letterlijk op de vloer staan, of is het de bedoeling dat ie aan de wand wordt bevestigd, iets boven de vloer, zoals een radiator?
Ik heb een mooie tegelplint onder aan de wand zitten, dus ik zou denken dat het vloermodel boven die plint moet worden opgehangen.
Bij ons hangt hij boven de plint. Geen enkel probleem.

• mr_evil08
Gasoline1234 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:01:
Gewoon zelfde als een radiator.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Ik heb nu de volgende offerte ontvangen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik ben alleen totaal niet bekend met airco's en wat wel of geen goede modellen zijn. Dat Mitsubishi Heavy wel goed is dat heb ik gelezen maar deze specifieke modellen? Kent iemand ze?

de split unit wordt gebruikt voor een slaapkamer van ca 13m2 en 8m2
de andere unit voor (onze master bedroom) slaapkamer van ook ca 13m2

Kan je trouwens ook van een single split later een multi maken? of is dat niet mogelijk.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:17
kaasaanfiets schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:07:

- 1 x Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS-WF (2,0kW binnen- en buitenunit single split)
- 2 x Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS-WF (2,0kW binnenunit)
- 1 x Mitsubishi Heavy Industries SCM40ZS-W (4,0kW buitenunit mutli-split)
- 2 x Opstelblokken 40mm
- 2 x Werkschakelaar
- 1 x div. lengte koelleiding 1⁄4 x 3/8
- 1 x div. lengte goot & kappen zwart / wit
- 1 x div. lengte condensleiding
- 1 x div. lengte yvmk (stroomkabel)
- 1 x klein materiaal
- 1 x montage en inbedrijfstelling

Totaalbedrag exclusief BTW 4039,00 euro
21% BTW 848,19 euro
Totaalbedrag inclusief 21 % BTW 4887,19 euro

Ik ben alleen totaal niet bekend met airco's en wat wel of geen goede modellen zijn. Dat Mitsubishi Heavy wel goed is dat heb ik gelezen maar deze specifieke modellen? Kent iemand ze?

Kan je trouwens ook van een single split later een multi maken? of is dat niet mogelijk.
Dit lijkt me een voor de buitenunit een beetje overkill. Tenzij beide binnenunits altijd tegelijk aan staan. Dan nog denk ik dat je een pendel feest gaat krijgen gezien de oppervlakten van de ruimten. Kunnen de 3 units niet op 1 buiten unit vraag ik me dan af.

Nee:
dan zul je een multispilt buitenunit moeten nemen en met 1 airco aangesloten.

Wat is goed aan een airco? Helemaal afhankelijk van de eisen. Je hebt een goed merk te pakken, dat merk je vooral terug in geluid zowel binnen als buiten. Waar deze binnen units naar 19DB gaan heb je met de onderkant van de markt een stuk meer geluid. Op je slaapkamer wil je denk ik zo min mogelijk geluid.
De LG zitten wat wisselende ervaringen, met multisplit zijn de buitenunits nog wel eens luidruchtig bij defrost geloof ik.
Wet niet hoe je er in zit maar je kan ook nog 1 zwaardere airco overwegen voor de hele verdieping. Bijvoorbeel trapgat of overloop/hal. Nadeel is dat je niet per ruimte kan regelen en deuren open. Airco groot deel van de dag aan.
Voordeel is minder kosten

Heb je meerdere airco aanbieders laten komen? Er zijn ook merken met een 1.6KW unit voor de kleinere ruimten die zouden mogelijk meer geschikt kunnen zijn als je toch per ruimte wil.

• LED-Maniak

- 1 x Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS-WF (2,0kW binnen- en buitenunit single split)
- 2 x Opstelblokken 40mm
- 2 x Werkschakelaar
- 1 x div. lengte koelleiding 1⁄4 x 3/8
- 1 x div. lengte goot & kappen zwart / wit
- 1 x div. lengte condensleiding
- 1 x div. lengte yvmk (stroomkabel)
- 1 x klein materiaal
- 1 x montage en inbedrijfstelling

Totaalbedrag exclusief BTW 4039,00 euro
21% BTW 848,19 euro
Totaalbedrag inclusief 21 % BTW 4887,19 euro

Dit zijn prima units en veel users hier op het forum hebben hem.

Je kan net zo goed voor 2x SRK25 gaan. Die kunnen net zo laag regelen als de SRK20(zowel in vermogen als airflow) alleen ze hebben wat meer ruimte aan de bovenkant van het vermogen, mocht dat ooit nodig zijn. Maar je ruimtes zijn erg klein, dus waarschijnlijk is die SRK20 al redelijk overkill. Maar goed, alles hangt ook van de locatie en isolatie af.

Je zou ook voor een SCM50 kunnen gaan(uitgaande dat alle buitenunits bij elkaar worden geplaatst). Dit is een triple split, dan heb je een buitenunit minder en een SCM50 kan zeer laag terug moduleren. 250-300Watt verbruik is hier niet ongewoon. Lager dan wat in de specificaties staat.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 10-10-2025 11:28 ]

• hvwees

Prima modellen en wat mij betreft een prima prijs.

Of je van een single een multi kan maken ?
Als je kijkt naar je offerte zie je dat je 3x dezelfde binnen unit hebt. Dus ja, als je de buiten unit vervangt voor een multi zou dat kunnen.

Als je de plek ervoor hebt, neem allemaal single split units.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

HugoStiglitz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Dit lijkt me een voor de buitenunit een beetje overkill. Tenzij beide binnenunits altijd tegelijk aan staan. Dan nog denk ik dat je een pendel feest gaat krijgen gezien de oppervlakten van de ruimten. Kunnen de 3 units niet op 1 buiten unit vraag ik me dan af.

Nee:
dan zul je een multispilt buitenunit moeten nemen en met 1 airco aangesloten.

Wat is goed aan een airco? Helemaal afhankelijk van de eisen. Je hebt een goed merk te pakken, dat merk je vooral terug in geluid zowel binnen als buiten. Waar deze binnen units naar 19DB gaan heb je met de onderkant van de markt een stuk meer geluid. Op je slaapkamer wil je denk ik zo min mogelijk geluid.
De LG zitten wat wisselende ervaringen, met multisplit zijn de buitenunits nog wel eens luidruchtig bij defrost geloof ik.
Wet niet hoe je er in zit maar je kan ook nog 1 zwaardere airco overwegen voor de hele verdieping. Bijvoorbeel trapgat of overloop/hal. Nadeel is dat je niet per ruimte kan regelen en deuren open. Airco groot deel van de dag aan.
Voordeel is minder kosten

Heb je meerdere airco aanbieders laten komen? Er zijn ook merken met een 1.6KW unit voor de kleinere ruimten die zouden mogelijk meer geschikt kunnen zijn als je toch per ruimte wil.
Ik begrijp als je unit te hoog is aan KW dat hij dan juist extra lawaai gaat maken omdat hij gaat pendelen?
LED-Maniak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Dit zijn prima units en veel users hier op het forum hebben hem.

Je kan net zo goed voor 2x SRK25 gaan. Die kunnen net zo laag regelen als de SRK20(zowel in vermogen als airflow) alleen ze hebben wat meer ruimte aan de bovenkant van het vermogen, mocht dat ooit nodig zijn. Maar je ruimtes zijn erg klein, dus waarschijnlijk is die SRK20 al redelijk overkill. Maar goed, alles hangt ook van de locatie en isolatie af.

Je zou ook voor een SCM50 kunnen gaan(uitgaande dat alle buitenunits bij elkaar worden geplaatst). Dit is een triple split, dan heb je een buitenunit minder en een SCM50 kan zeer laag terug moduleren. 250-300Watt verbruik is hier niet ongewoon. Lager dan wat in de specificaties staat.
Alles wordt na-geïsoleerd. Behalve dubbelglas dat komt op termijn naar HR++
Er zit 1 slaapkamer aan de voorkant van de woning en 2 aan de achterkant.
Zoals ik had voorgesteld in de offerte wou ik graag 1 buitenunit met 3 binnenunits alleen de offerte komt met 2 buitenunits.
Dit heeft niet mijn voorkeur inderdaad. Ik heb 2 jonge kinderen en die gooien overal met zand en steentjes enz dus ik zie al weer helemaal voor me dat ze allemaal zand in de airco unit hebben gestrooid....

Maar bedankt voor de tip, ik had nog nooit van een SCM 50 gehoord dus ik zal eens vragen of dit ook mogelijk is.
Is het dan geen probleem dat er 2 slaapkamers dichterbij zitten en 1 slaapkamer aan de andere kant van de woning? (er moet dan wel een leiding door 1 complete slaapkamer maarja dat moeten we dan maar even met een koofje wegwerken ofzo.
hvwees schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Prima modellen en wat mij betreft een prima prijs.

Of je van een single een multi kan maken ?
Als je kijkt naar je offerte zie je dat je 3x dezelfde binnen unit hebt. Dus ja, als je de buiten unit vervangt voor een multi zou dat kunnen.

Als je de plek ervoor hebt, neem allemaal single split units.
Ik woon in een rijtjes woning en heb het liefst maar 1 buiten unit. Alleen moet er dan een vrij lange koelleiding voor 1 slaapkamer naar de andere slaapkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEAQ3KQhDVPaIPcAgRZON6_hFC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5fgwd4TAF7EXUoRcocyWsvCH.png?f=fotoalbum_large
Bovenaan is de achtergevel Daar zou de unit dan ergens moeten komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJuIV0bh1IaRS0kAorbBxcJgvSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbcNT8VyNvStrQIILq1B6E4K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door kaasaanfiets op 10-10-2025 12:33 ]

• ThinkPad
HugoStiglitz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:24:
[...]
Heeft MHI ook hoor, de SRK15ZS-W(F). Alleen niet zo gangbaar op de één of andere manier. Heb hier twee kamers zo'n ding hangen. Gekoppeld aan een SCM41ZS-W buitenunit, dat is de lichtste triplesplit die MHI heeft. Draait als een zonnetje, heel rustig en kan nóg verder terugmoduleren dan SCM50 @LED-Maniak, bij licht verwarmen 185W voor langere tijd is geen uitzondering

Je zou het ook kunnen combineren: twee slaapkamers een 1,5kW unit en in de woonkamer een 3,5kW nog eraan (overdimensioneren mag namelijk en op slaapkamers wil je het toch geen 21°C waarschijnlijk). Ik heb op de derde slaapkamer een 3,5kW hangen, maar is overkill eigenlijk voor die ruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2025 13:17 ]

• LED-Maniak
Oeh, nice! :)

• LED-Maniak
kaasaanfiets schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Ik begrijp als je unit te hoog is aan KW dat hij dan juist extra lawaai gaat maken omdat hij gaat pendelen?

[...]

Alles wordt na-geïsoleerd. Behalve dubbelglas dat komt op termijn naar HR++
Er zit 1 slaapkamer aan de voorkant van de woning en 2 aan de achterkant.
Zoals ik had voorgesteld in de offerte wou ik graag 1 buitenunit met 3 binnenunits alleen de offerte komt met 2 buitenunits.
Dit heeft niet mijn voorkeur inderdaad. Ik heb 2 jonge kinderen en die gooien overal met zand en steentjes enz dus ik zie al weer helemaal voor me dat ze allemaal zand in de airco unit hebben gestrooid....

Maar bedankt voor de tip, ik had nog nooit van een SCM 50 gehoord dus ik zal eens vragen of dit ook mogelijk is.
Is het dan geen probleem dat er 2 slaapkamers dichterbij zitten en 1 slaapkamer aan de andere kant van de woning? (er moet dan wel een leiding door 1 complete slaapkamer maarja dat moeten we dan maar even met een koofje wegwerken ofzo.

[...]

Ik woon in een rijtjes woning en heb het liefst maar 1 buiten unit. Alleen moet er dan een vrij lange koelleiding voor 1 slaapkamer naar de andere slaapkamer.
[Afbeelding]
Bovenaan is de achtergevel Daar zou de unit dan ergens moeten komen.
[Afbeelding]
Ik zou in ieder geval proberen hem op blokjes op de grond te zetten. Je zal niet de eerste zijn die last krijgt van resonanties/gebrom omdat hij aan de muur hangt. Ook ivm. geluid naar de buren toe. Voldoen aan de geluidseisen terwijl hij daar wellicht boven de schutting hangt, lijkt mij uitermate lastig.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:17
LED-Maniak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

Ik zou in ieder geval proberen hem op blokjes op de grond te zetten. Je zal niet de eerste zijn die last krijgt van resonanties/gebrom omdat hij aan de muur hangt. Ook ivm. geluid naar de buren toe. Voldoen aan de geluidseisen terwijl hij daar wellicht boven de schutting hangt, lijkt mij uitermate lastig.
Dat zou ik ook doen op blokken op de grond plaatsen. Als de buren er geen moeite mee hebben kan je het overwegen. Toch zou ik gezien de raamposities t.o.v. de buren en mogelijk resonatie kiezen voor grondplaatsing. Op de grond heb je ook dat het geluid wat minder ver naar de buren zou kunnen omdat er een schutting tussen zit.
De buitendelen zijn wel heeeeel stil hoor. Alleen met opstarten blazen ze wat harder. Qua resonantie heb ik beperkt ervaring. Je hoort het bij mij zeker wel. Mogelijk dat de buren het dan ook horen.
Qua unit. Tja.. Als je kan leven met een koof of leiding goot over de muur naar de andere slaapkamer... Zou je tripple split kunnen doen.

• mr_evil08
@kaasaanfiets Als je redelijk aan de geluidseisen wil voldoen zou ik hem midden op de gevel ophangen, anders op de grond.

Resonatie is een risico als het aan de gevel hangt.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2025 16:33 ]

• Martin7182
Je kunt ook beide proberen. Er is hier onlangs een nieuwe unit geplaatst aan de buitengevel net boven de grond. Zo kun je eronder makkelijk bij, altijd handig bij vuiligheid of wijzigingen aan de tuin. Mocht er toch resonantieoverlast komen, dan tillen we de unit een paar mm op en schuiven er opstelblokken onder. Bij de eerste test hoorde je binnen overigens helemaal niets :)

• Jens01
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:13
Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met panasonic multi-splits? Sinds deze week draait hier een CU-2Z35TBE met twee vloermodellen. De buitenunit heeft een vervelende fluittoon van ~7kHz als de compressor aanslaat. Afhankelijk van hoe hard de buitenunit moet werken wordt dit erger, tot aan vervelend aan toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtZORMAWi163n2VkuDtVQs551EY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hl2YCl203HUAC5kJOPpKrzB2.png?f=user_large

(plaatje via telefoonmicrofoon)

iemand ervaring met of dit normaal is voor deze airco's?

• Flatisa
  • Laatst online: 00:42
Martin7182 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:14:
Je kunt ook beide proberen. Er is hier onlangs een nieuwe unit geplaatst aan de buitengevel net boven de grond. Zo kun je eronder makkelijk bij, altijd handig bij vuiligheid of wijzigingen aan de tuin. Mocht er toch resonantieoverlast komen, dan tillen we de unit een paar mm op en schuiven er opstelblokken onder. Bij de eerste test hoorde je binnen overigens helemaal niets :)
Kwestie van tijd, vooral in de winter. Ik zie dit dus ook steeds vaker in het straatbeeld en vind het onbegrijpelijk. Relatief eenvoudig kun je het in zulke situaties volledig uitsluiten.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:56
Mijn zoon studeert, maar de huurkosten van zijn kamer werden te hoog en hij is weer bij ons komen wonen.
Zijn (slaap) kamer is altijd tussen de 17 en 25 graden. We hebben een heel goed geisoleerd huis met balansventilatie (WTW).
We willen een airco op zijn kamer plaatsen als bijverwarming tijdens het studeren en lichte koeling (het hoeft veel te zijn). Een 2,5 kW is meer dan voldoende.
Merk maakt me niet veel uit, maar omdat het maar voor een paar jaar is geeft ik er liever niet teveel aan uit.
Maar een belangrijke eis is wel dat er een heel goed filtersysteem in zit. Hij is verschrikkelijk allergisch voor stof en pollen. We willen niet dat alles constant rondgeblazen wordt.
Tweede belangrijke eis is dat er een klokprogramma in zit omdat hij niet alle dagen en overdag thuis is.
De informatie over filtersystemen en klokprogramma's (of apps) is heel summier.
Enige welke ik heb uitgepuzzeld zijn MHI en de Daikin Prefera, maar ja, de prijs is er ook naar.
Zijn er ook nog andere merken waar ik naar kan kijken met een goed klokprogramma en filterset?
LG was voorheen de app erg summier, maar is dat inmiddels verbetert met een klokprogramma?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:54
Pietje555 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:37:
Maar een belangrijke eis is wel dat er een heel goed filtersysteem in zit. Hij is verschrikkelijk allergisch voor stof en pollen. We willen niet dat alles constant rondgeblazen wordt.
Tweede belangrijke eis is dat er een klokprogramma in zit omdat hij niet alle dagen en overdag thuis is.
Enige welke ik heb uitgepuzzeld zijn MHI en de Daikin Prefera, maar ja, de prijs is er ook naar.
Zijn er ook nog andere merken waar ik naar kan kijken met een goed klokprogramma en filterset?
LG was voorheen de app erg summier, maar is dat inmiddels verbetert met een klokprogramma?
Filter: stof in de lucht door de airco komt door het meenemen van stof door luchtstroom. Daar ontkom je er niet aan, de luchtreiniger hier gaat naar code rood (indicatie kwaliteit + automatisch naar stand MAX) als de airco begint met verwarmen, maar na een paar minuten blazen bereik je een steady state waar de luchtreiniger tevreden is met een groen lampje. Met een LG, filter is alleen een nylon voorfilter.

Progammering: NIET LG nemen. Nog steeds alleen aan / uit op tijd, als iemand de instellingen heeft gewijzigt start ie vrolijk op de laatste stand. Raak de Jet knop aan voor even snel turbo en dan uit? Dan gaat ie daarop verder, dus koelen naar 18° of verwarmen naar 30°.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59

Winkiller

De Mopperpot

Mijn zoon studeert, maar de huurkosten van zijn kamer werden te hoog en hij is weer bij ons komen wonen.
Zijn (slaap) kamer is altijd tussen de 17 en 25 graden. We hebben een heel goed geisoleerd huis met balansventilatie (WTW).
We willen een airco op zijn kamer plaatsen als bijverwarming tijdens het studeren en lichte koeling (het hoeft veel te zijn). Een 2,5 kW is meer dan voldoende.
Merk maakt me niet veel uit, maar omdat het maar voor een paar jaar is geeft ik er liever niet teveel aan uit.
Misschien is dit iets;

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34
Met een Tado Airco remote kun je via een app praktisch elke airco draadloos bedienen en schema's maken. Dan kun je in principe de goedkoopste airco al via zowel een app bedienen, als automatisch op schema.

Filtersysteem zou ik niet in een airco zoeken: elke airco heeft een simpel filter, die af en toe schoonmaken.
Absoluut, maar dat voldoet weer niet aan de eerste eis: simpel en goedkoop. Daarom zou ik los van de airco een luchtfilter neerzetten, of misschien is het simpele filter in een standaard airco al voldoende en die elke maand even afnemen.

[ Voor 13% gewijzigd door thaan op 11-10-2025 13:34 ]

• Andrehj
De Mitsubishi Electric MSZ-LN25VG binnenunits die wij hier hebben hangen kunnen dit ook.

Niet de goedkoopste, wel goed. Hier in diverse uitvoeringen te koop:
https://www.shopclima.it/...&product_list_order=price

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 11-10-2025 13:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LED-Maniak
Ik zou voor de goedkoopste Daikin/MHI gaan met een los luchtfilter/reiniger.
Vaak alleen de premium modellen hebben die filters en dan betaal je flink extra.

• mr_evil08
@Pietje555 En de optie om naar het CV systeem te kijken?
Zijn ook legio opties mogelijk zoals zoneregeling.

Indien we spreken over een doorsnee slaapkamer van 4 bij 4 bijvoorbeeld dan voegt een tijdklok weinig toe ad-hoc gebruiken zorgt dat het direct warm/koel is.

[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 11-10-2025 13:45 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

thaan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:33:
[...]
Absoluut, maar dat voldoet weer niet aan de eerste eis: simpel en goedkoop. Daarom zou ik los van de airco een luchtfilter neerzetten, of misschien is het simpele filter in een standaard airco al voldoende en die elke maand even afnemen.
Een losse goede luchtreiniger kost ook een paar knaken, rond de 500 euro. Laat een paar offertes maken van de Daikin Perfera 2.5 kw, ben je misschien goedkoper uit. Het filter in de airco is hoofdzakelijk voor stof maar ook voor kleinere deeltjes, geen idee of pollen daar deel van uitmaken.

[ Voor 10% gewijzigd door Winkiller op 11-10-2025 13:42 ]

• thaan
Winkiller schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Een losse goede luchtreiniger kost ook een paar knaken, rond de 500 euro. Laat een paar offertes maken van de Daikin Perfera 2.5 kw, ben je misschien goedkoper uit. Het filter in de airco is hoofdzakelijk voor stof maar ook voor kleinere deeltjes, geen idee of pollen daar deel van uitmaken.
Als het over goedkope airco oplossingen gaat, dan denk ik natuurlijk niet aan een dure high-end luchtfilter, maar aan een simpele luchtreiniger zoals dit.

Dat doet al vele malen meer voor allergie dan praktisch elk filter in elke airco, laat staan het simpele stoffilter in goedkope airco's. Dan kun je dus voor een simpele goedkope airco gaan & een een simpele luchtreiniger. Zelfde resultaat, zonder de hoge kosten. Zoals hij zocht.

Een Haier 2.7KW airco kost aan materiaal ~€600,- als je hem zelf ophangt en dan nog een installateur vinden die hem in werking stelt. Dan kan hij vrij goedkoop zowel verwarmen, koelen en dat was wat er gezocht werd volgens mij.

[ Voor 11% gewijzigd door thaan op 11-10-2025 13:54 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

thaan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:51:
[...]

Als het over goedkope airco oplossingen gaat, dan denk ik natuurlijk niet aan een dure high-end luchtfilter, maar aan een simpele luchtreiniger zoals dit.

Dat doet al vele malen meer voor allergie dan praktisch elk filter in elke airco, laat staan het simpele stoffilter in goedkope airco's. Dan kun je dus voor een simpele goedkope airco gaan & een een simpele luchtreiniger. Zelfde resultaat, zonder de hoge kosten. Zoals hij zocht.

Een Haier 2.7KW airco kost aan materiaal ~€600,- als je hem zelf ophangt en dan nog een installateur vinden die hem in werking stelt. Dan kan hij vrij goedkoop zowel verwarmen, koelen en dat was wat er gezocht werd volgens mij.
Houd je ook rekening met het geluidsniveau van de binnen en buitenunit ?
Er zit hier in het topic zeer veel kennis, er komt vast een juiste keuze, succes :)

• Pietje555
thaan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

Met een Tado Airco remote kun je via een app praktisch elke airco draadloos bedienen en schema's maken. Dan kun je in principe de goedkoopste airco al via zowel een app bedienen, als automatisch op schema.

Filtersysteem zou ik niet in een airco zoeken: elke airco heeft een simpel filter, die af en toe schoonmaken.

[...]

De Tado airco lijkt inderdaad de oplossing voor de bediening. Moet je voor iedere airco een eigen Tado plaatsen?
Als ik zo op de sites van de fabrikanten lees zijn de filters wel degelijk meer dan een stukje gaas.
Mitsubishi SRK/SRC 25 ZSX-WF Geurfilter, Allergeen Clearfilter met zelfreiniging € 1599,-
Daikin Perfera FTXM25A + RXM25A Geurfilter, Zilverfiter tegen allergenen € 1425,-
LG Artcool AI air Mirror 2,5 Alergiefilter, Plasmaster ionizer € 1199,-

De LG met Tado komt er dus voordeliger uit. Ook omdat ik nu al weet dat als het goed bevalt, mij n vrouw in de andere 3 slaapkamers ook zo'n apparaat wil.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• thaan
Pietje555 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

De Tado airco lijkt inderdaad de oplossing voor de bediening. Moet je voor iedere airco een eigen Tado plaatsen?
Als ik zo op de sites van de fabrikanten lees zijn de filters wel degelijk meer dan een stukje gaas.
Mitsubishi SRK/SRC 25 ZSX-WF Geurfilter, Allergeen Clearfilter met zelfreiniging € 1599,-
Daikin Perfera FTXM25A + RXM25A Geurfilter, Zilverfiter tegen allergenen € 1425,-

De LG met Tado komt er dus voordeliger uit. Ook omdat ik nu al weet dat als het goed bevalt, mij n vrouw in de andere 3 slaapkamers ook zo'n apparaat wil.
Ja: de tado airco unit is eigenlijk gewoon een infrarood afstandsbediening die met wifi verbonden is. Hij zend dus gewoon signalen alsof het de afstandsbediening is. Hij moet dan ook op een plek worden neergelegd/opgehangen, waar het infrarood signaal de voorkant van de airco bereikt.
Je moet bij de installatie even de afstandsbediening op de Tado richten, op aan/uit drukken en dan herkent hij welk merk je hebt en download hij de juiste infrarood commando's om hem te bedienen.

Je hebt dus inderdaad per airco zo'n unit nodig: hij moet namelijk op een plek hangen/staan/liggen waar de airco het infrarood signaal kan oppikken.
Ik heb 3 airco's in huis & alle 3 met een tado, want dan kunnen ze allemaal vanuit de Tado app bediend worden & schema's aangemaakt worden (wat in mijn ogen vele malen beter werkt dat de app van de fabrikant, áls die er überhaupt al is).

• Pietje555
mr_evil08 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:38:
@Pietje555 En de optie om naar het CV systeem te kijken?
Zijn ook legio opties mogelijk zoals zoneregeling.

Indien we spreken over een doorsnee slaapkamer van 4 bij 4 bijvoorbeeld dan voegt een tijdklok weinig toe ad-hoc gebruiken zorgt dat het direct warm/koel is.
Mijn CV systeem heeft geen rek meer. Gebruik een Elga Ace 6kW hybride warmte pomp als all-electric. Ik kom niet boven de 28 gr watertemperatuur. Is erg traag en heb boven radiatoren. Kamertemperatuur wordt voornamelijk bepaalt door de inblaastemperatuur van de WTW.
Op zich is adhoc inschakelen niet het probleem. Het is voornamelijk het uitschakelen. Nu gebruikt hij een elektrische kachel en het gebeurt regelmatig dat hij weg is en ik hem uit moet zetten als het 25 gr op zijn kamer is.
Daarnaast lijkt het me wel handig dat de koeling al gestart wordt voor je naar bed gaat. Twee uurtjes voorkoelen en dan uit.
Voor de verlichting ben ik blij dat ik een domoticasysteem heb met een sweep functie. Eén schakelaar bij de voordeur en alle lampen uit in huis. Ideaal met pubers.
Ik ga me eens in de Tado airco verdiepen.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:48
w00key schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Progammering: NIET LG nemen. Nog steeds alleen aan / uit op tijd, als iemand de instellingen heeft gewijzigt start ie vrolijk op de laatste stand. Raak de Jet knop aan voor even snel turbo en dan uit? Dan gaat ie daarop verder, dus koelen naar 18° of verwarmen naar 30°.
Hier is wel omheen te werken.

Als je op de Amerikaanse website account aanmaakt. Dan kun je wel routines met tijd, temp, fan etc aanmaken. Doe je dat met Europese account kan dat inderdaad niet. Dan kun je alleen aan/uit. Blijft raar, maar goed.

Enige nadeel is dat in Engels is, maar dat is hier geen probleem. Verder is app hetzelfde, maar dan met routines die je naar keuze kunt instellen.

• LED-Maniak
Pietje555 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Voor de verlichting ben ik blij dat ik een domoticasysteem heb met een sweep functie.
Welk systeem heb je? Wellicht zijn er betere opties dan tado.

• Pietje555
LED-Maniak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Welk systeem heb je? Wellicht zijn er betere opties dan tado.
Nikobus. Is helaas al 25 jaar oud en zijn geen energiemodules voor deze versie.
Dit is de voorganger van Niko Homecontrol.
Maar op zich de Tado zie ik wel wat in, omdat ik dit ook later kan toevoegen als het zonder klokfunctie niet prettig werkt.
Ik kan nu naar de technische specs van een merk kijken en hoef geen rekening te houden met de klokfunctie. Er moet alleen een uitgebreide afstandbediening bij zitten.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:10
[...]

Als ik zou moeten kiezen tussen de Daikin of de LG (met Tado) gaat mijn voorkeur toch uit naar de Daikin.
Een Tado met bridge kost ook al snel 140-150 euro, dan is het prijsverschil nog maar klein.

Tip: Een airco op de slaapkamer zal (denk ik) altijd wel goed uitvallen. Als je nu al weet dat er waarschijnlijk meer units moeten komen, zou ik wel gelijk kijken of een multisplit niet direct een betere optie is. Straks heb je de hele gevel vol hangen.

PS: Als je van knutselen houdt is bijvoorbeeld Home Assistant ook een leuk alternatief voor een Tado. Hier kun je ook overal een schema op maken, voor (bijna) elk merk is er wel een integratie.

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-01 10:31
Hoi hoi, een vraag over mijn Daikin multisplit systeem. Het valt mij op dat het verbruik van mijn Stylish 5kW binnenunit vrij hoog is. Als buitenunit heb ik een 4MXM68A2V1B9. Hij lijkt niet verder terug te moduleren dan ongeveer 950 watt continu opgenomen verbruik. Boven in mijn kantoor heb ik een 2kW Perfera hangen. Als ik alleen die gebruik moduleert de buitenunit wel terug naar ongeveer 400-500w. Ik gebruik wel Econo, geen vraagbesturing, geen buitenunit stil.

Bepaalt de binnenunit hoever de buitenunit terug moduleert? Als ik het thermische vermogen in oktober tot nu toe afzet tegen het verbruik kom ik op een COP van 221kWh / 61kWh =3,623. Is dat niet aan de lage kant voor de tijd van het jaar?

Context: Gaat om een redelijk geïsoleerde hoekwoning uit 1970 met energielabel en een warmtebehoefte van ongeveer 135kWh per m2 vloeroppervlakte.

Ik zoek dus eigenlijk redenen waarom mijn COP (te) laag is. Wat kan ik zelf doen? Of is het verstandig de installateur te bellen?

Bedankt voor de adviezen!

[ Voor 3% gewijzigd door f1r3b4ll op 12-10-2025 15:25 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• Martin7182
@f1r3b4ll je verhaal klinkt best wel logisch. Ik ken de unit niet, maar ook b.v. bij MHI zie je een hoger minimum bij hogere buitentemperaturen (tot +/- 33% van max). Helemaal voor een 6.8 kW unit (bij -10 °C). Hoe heb je de COP bepaald? 3.6 is wel erg laag voor deze buitentemperaturen.

• f1r3b4ll
Martin7182 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:38:
@f1r3b4ll je verhaal klinkt best wel logisch. Ik ken de unit niet, maar ook b.v. bij MHI zie je een hoger minimum bij hogere buitentemperaturen (tot +/- 33% van max). Helemaal voor een 6.8 kW unit (bij -10 °C). Hoe heb je de COP bepaald? 3.6 is wel erg laag voor deze buitentemperaturen.
Thermische vermogen gedeeld door opgenomen vermogen. Maar opgenomen vermogen zit ook dingen als regeling, ventilator verbruik etc bij dus werkelijke COP zal iets hoger uitpakken maar nog steeds laag voor deze weersomstandigheden. Trouwens de buiten unit nu op stil gezet en dit scheelt wel in het opgenomen vermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door f1r3b4ll op 12-10-2025 20:50 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• mkroes
@f1r3b4ll De mxm68 units zijn helaas niet de meeste zuinige units maar ik vind de COP inderdaad wat aan de lage kant. Ik heb hier een 3mxm68 hangen en heb momenteel een COP van 5.1. Dit ook met een 5kw stylish. Laagste vermogen is hier 320-330w, maar meestal draait ie rond de 500w.
Ik heb dan wel de vraagsturing op 40%, buitenunit geruisloos en de fan vast op stand 1.

• ThinkPad
[...]
[…]
Ik heb van deze MHI de 3,5kW variant en op het gebruikelijke nylon aircofilter (wat absoluut geen fijnstof zal tegenhouden) zitten nog twee dingetjes geklikt, maar beter dan twee reepjes karton kan ik het niet omschrijven. Formaat is van die ‘filters’ misschien ook maar 10% van het totale filteroppervlak.

Naar mijn idee puur marketing. Oordeel zelf: https://www.aircovoorinhu...industries-filterset-srk/

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2025 21:07 ]

• mkroes
ThinkPad schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:05:
[...]

Ik heb van deze MHI de 3,5kW variant en op het gebruikelijke nylon aircofilter (wat absoluut geen fijnstof zal tegenhouden) zitten nog twee dingetjes geklikt, maar beter dan twee reepjes karton kan ik het niet omschrijven. Formaat is van die ‘filters’ misschien ook maar 10% van het totale filteroppervlak.

Naar mijn idee puur marketing. Oordeel zelf: https://www.aircovoorinhu...industries-filterset-srk/
De Daikin heeft dan wel weer de Flash streamer als extra, dit zou ook wat moeten helpen bij allergenen en pollen.

• Pietje555
mkroes schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:15:
[...]

De Daikin heeft dan wel weer de Flash streamer als extra, dit zou ook wat moeten helpen bij allergenen en pollen.
Ik heb er ook niet veel vertrouwen in alle claims. Op aanraden van een installateur ben ik naar een Aux C-serie inverter aan het kijken. €449 en dan is hij ook nog voorzien van UV ontsmetting en automatische reiniging. Komt ook nog met ingebouwde warmtelint in de buiten unit.
Morgen eens bellen of ik hem in de showroom kan bekijken.

• Siewert
Ik heb iets bemerkt wat mij eigenlijk niet zint.
Als airco virgin totaal geen clue.
Hoe is het volgende bij jullie?

Ik heb hier dus hangen.
1x Mitsubishi heavy SRK50ZS-WF split unit wit 5kw (woonkamer)
1x Mitsubishi heavy SCM50ZS-W 5kw multisplit (slaapkamers)
2x Mitsubishi heavy SRF25ZS-W 2,5kw vloermodel

Na een paar koudere nachten en ochtenden was de temperatuur dusdanig gezakt in huis dat wij zijn verwarmen.
Maar nu het volgende, wij weten allemaal dat deze MHI's niet lager dan 18gr ingesteld kunnen worden.
Op dit moment staan alle units op 18gr ingesteld.
Dat er een offset is snap ik, maar met de ingestelde 18gr word het tussen de 21 en 22gr in alle kamer.
Dit is gemeten met verschillende thermometers.
Dat is ons veelste warm, zou het graag een graadje kouder hebben.
Is hier wat aan te doen?

Lees hier op het forum ook wel eens wat over pendelen.
Maar wat voor frequentie moet ik dan aan denken?
Zal nu nog wel buiten te warm zijn om pendelen te constateren.

• f1r3b4ll
mkroes schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:04:
@f1r3b4ll De mxm68 units zijn helaas niet de meeste zuinige units maar ik vind de COP inderdaad wat aan de lage kant. Ik heb hier een 3mxm68 hangen en heb momenteel een COP van 5.1. Dit ook met een 5kw stylish. Laagste vermogen is hier 320-330w, maar meestal draait ie rond de 500w.
Ik heb dan wel de vraagsturing op 40%, buitenunit geruisloos en de fan vast op stand 1.
Ik ga toch maar weer die vraagbesturing aanzetten, helaas geen goede ervaringen mee (schakelt niet meer op naar hoger vermogen als het ineens kouder wordt, reset is dan nodig).

Meer mensen met een daikin multisplit hier? Ik zou graag weten wat jullie huidige COP is, zodat ik weet of er iets mis is met mijn installatie.

• mr_evil08
Hier is de COP 5,72 o wacht dat is CV warmtepomp.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2025 22:16 ]

• Flatisa
f1r3b4ll schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Ik ga toch maar weer die vraagbesturing aanzetten, helaas geen goede ervaringen mee (schakelt niet meer op naar hoger vermogen als het ineens kouder wordt, reset is dan nodig).

Meer mensen met een daikin multisplit hier? Ik zou graag weten wat jullie huidige COP is, zodat ik weet of er iets mis is met mijn installatie.
Ik heb een 3mxm40m. Ik gebruik alleen de woonkamer-unit tot nu toe. 76,1 thermisch, en 20,8 verbruik. COP is dus 3,6.

Ik vind dat eigenlijk moeilijk te geloven bij temperaturen van 16 graden ofzo.

• Andrehj
Flatisa schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:31:
Ik heb een 3mxm40m. Ik gebruik alleen de woonkamer-unit tot nu toe. 76,1 thermisch, en 20,8 verbruik. COP is dus 3,6.
Hoe meet je dat? Ik heb in het leidingwerk ban de L/W wp een nauwkeurige Kamstrup energiemeter geïnstalleerd, maar voor L/L bestaat zoiets (vziw) niet.

• LED-Maniak
Siewert schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:38:
Ik heb iets bemerkt wat mij eigenlijk niet zint.
Als airco virgin totaal geen clue.
Hoe is het volgende bij jullie?

Ik heb hier dus hangen.
1x Mitsubishi heavy SRK50ZS-WF split unit wit 5kw (woonkamer)
1x Mitsubishi heavy SCM50ZS-W 5kw multisplit (slaapkamers)
2x Mitsubishi heavy SRF25ZS-W 2,5kw vloermodel

Na een paar koudere nachten en ochtenden was de temperatuur dusdanig gezakt in huis dat wij zijn verwarmen.
Maar nu het volgende, wij weten allemaal dat deze MHI's niet lager dan 18gr ingesteld kunnen worden.
Op dit moment staan alle units op 18gr ingesteld.
Dat er een offset is snap ik, maar met de ingestelde 18gr word het tussen de 21 en 22gr in alle kamer.
Dit is gemeten met verschillende thermometers.
Dat is ons veelste warm, zou het graag een graadje kouder hebben.
Is hier wat aan te doen?

Lees hier op het forum ook wel eens wat over pendelen.
Maar wat voor frequentie moet ik dan aan denken?
Zal nu nog wel buiten te warm zijn om pendelen te constateren.
Lager dan 18 graden kan wel via de Smart-M air app. "Leegstaand pand" heet dit.

De afwijking in ingestelde en gemeten temperatuur is normaal. Dit is omdat de sensor van de airco niet op de juiste locatie zit voor een optimale meting. Wil je dit oplossen dan kan een ClimateControl een oplossing zijn. Deze heeft een draadloze sensor die je plaatst op de locatie waar je de temperatuur het meest nauwkeurig wil hebben.

Betreft pendelen: juist met mild weer gebeurt dit omdat de airco zijn vermogen niet kwijt kan. Dan gaat hij steeds uit, aan, uit, aan. Dit is te verminderen met zo'n externe sensor.

• Flatisa
Andrehj schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:42:
[...]

Hoe meet je dat? Ik heb in het leidingwerk ban de L/W wp een nauwkeurige Kamstrup energiemeter geïnstalleerd, maar voor L/L bestaat zoiets (vziw) niet.
De Daikin app heeft dat voor de nieuwere modellen ingebouwd. Ik zie dat ik voor het gehele jaar op 3,8 zou zitten. Ik weet niet wat ik er van moet denken want dat vind ik wel erg mager. Laatst zag ik dat er tijdens verwarmen een uur aan data ontbrak dus of het echt betrouwbaar is. Het lijkt me ook niet zo eenvoudig nauwkeurig te meten.
Pagina: 1 ... 150 ... 163 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic