Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 149 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
LED-Maniak schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:16:
[...]

Dat maakt weinig verschil.
Er zijn duitsers die modden hun buitensensor zodat de buitenunit altijd denkt dat het een bepaalde temperatuur is. Het werkt, maar die beveiliging zal er niet voor niets in zitten dus geen idee wat voor een effect dit heeft op de lange termijn.
Heb je daar een link van? Ga het zelf niet doen, die regeling zal er met een reden in zitten idd. Ben wel benieuwd naar hun resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PolderPloer! schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:46:
Ik had een U0 storing op mijn Daikin URURU SARARA van een jaar of 8 oud. Kwam de installateur maar moeilijk achter, pure onkunde, 1 google hit gaf het waarschijnlijkste resultaat, namelijk onvoldoende koudemiddel. Dit wijst natuurlijk op een lek. Na 2 dagen en 2 verschillende monteurs hadden ze het eindelijk gevonden, 1 klein ringetje waaruit lekte. Dus de boel vervangen.

Rekening 7,5 uur werk en 1090 euro incl. btw. Echt absurd, das 1/3 van de nieuwwaarde. Kan ik me ergens nog melden met een klacht of zo? Vooral die eerste monteur was een prutser, die had niet eens de juiste spullen mee. Uiteraard heb ik de leverancier al aangeschreven.
Ja arbeid is duur, als mijn 5,5 jaar oude MHI een storing geeft denk ik dat gewoon maar meteen een nieuwe bestel 8)7 , verwacht dat een vervangen niet eens heel duur is qua installatie kosten gezien de leidingen al liggen en de gaten al gebeurd zijn. Klusje van niets.

Gister de buitenunits weer voorzien van de jaarlijkse schoonmaak beurt, moet zeggen dat de het spul zich prima houdt, het spul ziet er nog als nieuw uit.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 29-09-2025 12:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-10 09:34
ThinkPad schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:38:
Het is een 3,5kW MHI ZSX, die kan onwijs ver terugmoduleren. Urenlang kan hij op 180-200W draaien, buiten warmt het iets op tot het 13° is en *floep* het minimale vermogen gaat gelijk naar 350W ofzo. Dat kan hij binnen dan niet meer kwijt en het pendelfestijn begint.
Ja dat gebeurt hier nu dus ook maar dan min of meer omgekeerd. van 15c naar 14c en de compressor gaat harder werken met als gevolg dat de unit die warmte niet kwijt kan tov set point en dus gaat pendelen.
Bij buitentemperaturen onder een bepaald punt kan hij wel weer gewoon verder terug moduleren. Het zal wel bewust zo zijn ter bescherming van de unit maar het lijkt dus wel heel rudimentair op basis van de buitentemperatuur te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 11:50
Andrehj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:47:
[...]

Ik vind die binnenunit vrij dicht bij het plafond hangen. Hoe zuigt die zijn lucht aan? Ik heb zelf Mitsubishi Electric, en die hebben een bepaalde vrije ruimte boven de unit nodig om de lucht aan te kunnen zuigen. Hoe is dat bij Daikin?
Ook dicht op de muur links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-10 09:34
LED-Maniak schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:16:
[...]

Dat maakt weinig verschil.
Er zijn duitsers die modden hun buitensensor zodat de buitenunit altijd denkt dat het een bepaalde temperatuur is. Het werkt, maar die beveiliging zal er niet voor niets in zitten dus geen idee wat voor een effect dit heeft op de lange termijn.
Ja daar heb ik ook over na zitten denken... ook om de onnodige defrost cycles te stoppen:
Een Arduino projectje dat de buitentemperatuur en luchtvochtigheid meet en middels een digipot een waarde >5C doorgeeft aan de buitensensor input. Dit enkel bij 0-4 graden en lage luchtvochtigheid. Die 4c buitentemperatuur is overduidelijk de trigger om elke 50 minuten te defrosten terwijl dat in 9-10 gevallen niet nodig is omdat er geen enkele ijsvorming zichtbaar is. Eventueel ter zekerheid elke 2-3 uur toch even een temperatuur beneden die 5C doorgeven om toch een defrost op te starten.
Voor nu kan ik eromheen werken door de unit heel even uit te zetten binnen die 50 minuten (zou evt ook geautomatiseerd kunnen met een schedule gestuurd op buitentemperatuur <5c). Het leiding circuit blijft dan warm, de defrost schakelt na opnieuw uitzetten niet in en voorkomt dus een paar minuten geen warme lucht en een koudere luchtstroom bij weer opstarten na defrost.

Dit zelfde zou ook kunnen voor die 15 --> 14C drop. Ik ga komende tijd eens in de gaten houden bij welke lagere temperatuur het lagere vermogen wel weer beschikbaar is. Er zit ergens een range van bijv 7c tot 14c ofzo waarbij die compressor harder gaat draaien.. Vrij zeker dat in de winter bij lagere buitentemperaturen de unit wel weer lager dan die 600w draaide.
Ik zal via een kennis met veel kennis van koelsystemen een sproberen te achterhalen waarom die units zo geprogrammeerd zijn en wat de negatieve impact op het systeem is als je binnen die ranges de compressor lager laat draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-10 16:54
Ik heb mischien een domme vraag maar ik hecht meer waarde aan de antwoorden van de tweaker dan degene die ik van AI zou krijgen.

momenteel stook ik mijn woning met 35 graden water warm, dit gaat tot op heden prima met een verbruik van Jan tm sept van 609 kuub gas.

stel als voorbeeld we komen aan het eind van het jaar op 1200 kuub uit, zou ik circa op een machine van 6 kw uit komen.

nu heb ik bijvoorbeeld in de gang een type 20 radiator welke ik op termijn voor een 33 wil vervangen om in de gang wat meer warmte te krijgen. Hetzelfde geldt voor de slaapkamers, hier hangen hele lelijke type 10 radiatoren welke ik op termijn ook voor mooiere 22 wil vervangen.
Resulteert het vervangen van deze radiatoren in een hoger gas verbruik / zwaardere machine benodigd of niet?

Nu is het ook zo dat onze woning erg veel instraling van de zon heeft, waardoor in het voorjaar het gas verbruik al erg snel daalt, dit terwijl op een koude / vochtige dag zoals afgelopen januari er een piek tussen zat van 12 kuub per dag.
kan een 6 kw machine op zo een dag een output leveren welke gelijk staat aan 12 kuub gas?
of is het dan belangrijk dat je bijvoorbeeld een machine zoekt met een hoger max vermogen maar welke ook ver genoeg terug kan pendelen voor de zonnigere dagen?

ik ben benieuwd naar jullie meningen en alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:43
mr_evil08 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:22:
[...]

Elk installateur heeft zijn assortiment waar ze mee werken en daar in verdiepen.
Het is niet dat ze het een slecht merk vinden, ze hebben gewoon gekozen in verleden voor andere merken.

In de CV warmtepomp wereld is dat ook zo, welke installateur werkt het liefst met de merk waar ze toen voor gekozen hebben.
Wat hun redenen ook zijn, ieder heeft zijn voorkeur.
Mijn installateur wil enkel nog maar MHI installeren.
Redenen: Te veel van zijn klanten met andere merken airco's die willen koelen en verwarmen klagen dat het verwarmen in de winter niet werkt of slecht verloopt terwijl zijn MHI klanten nooit klagen.
Zelf geen idee van hoe andere merken verwarmen bij lagere temperaturen.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:49
Mr. A schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:45:
Ik heb mischien een domme vraag maar ik hecht meer waarde aan de antwoorden van de tweaker dan degene die ik van AI zou krijgen.

momenteel stook ik mijn woning met 35 graden water warm, dit gaat tot op heden prima met een verbruik van Jan tm sept van 609 kuub gas.

stel als voorbeeld we komen aan het eind van het jaar op 1200 kuub uit, zou ik circa op een machine van 6 kw uit komen.

nu heb ik bijvoorbeeld in de gang een type 20 radiator welke ik op termijn voor een 33 wil vervangen om in de gang wat meer warmte te krijgen. Hetzelfde geldt voor de slaapkamers, hier hangen hele lelijke type 10 radiatoren welke ik op termijn ook voor mooiere 22 wil vervangen.
Resulteert het vervangen van deze radiatoren in een hoger gas verbruik / zwaardere machine benodigd of niet?

Nu is het ook zo dat onze woning erg veel instraling van de zon heeft, waardoor in het voorjaar het gas verbruik al erg snel daalt, dit terwijl op een koude / vochtige dag zoals afgelopen januari er een piek tussen zat van 12 kuub per dag.
kan een 6 kw machine op zo een dag een output leveren welke gelijk staat aan 12 kuub gas?
of is het dan belangrijk dat je bijvoorbeeld een machine zoekt met een hoger max vermogen maar welke ook ver genoeg terug kan pendelen voor de zonnigere dagen?

ik ben benieuwd naar jullie meningen en alvast bedankt!
Ik begrijp je vraag niet helemaal in de contextvan dit topic, maar ik heb het idee dat je je ketel wilt vervangen voor een warmtepomp. En dan kun je beter in het volgende topic je vraag stellen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Dit is namelijk het lucht/lucht topic en niet het lucht/water topic😀

Edit:
12m³=120kWh
120kWh÷24uur=5kW

[ Voor 3% gewijzigd door RemmyB83 op 29-09-2025 15:09 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-10 16:54
RemmyB83 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:00:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal in de contextvan dit topic, maar ik heb het idee dat je je ketel wilt vervangen voor een warmtepomp. En dan kun je beter in het volgende topic je vraag stellen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Dit is namelijk het lucht/lucht topic en niet het lucht/water topic😀

Edit:
12m³=120kWh
120kWh÷24uur=5kW
:O te dom en bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
dunklefaser schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:51:
[...]

Na ja - met 200 W elektrisch vermogen en een COP van rond de 7
wat verwacht je dan aan thermisch vermogen? Ik zou dan met iets van 1,4 kW rekenen.
Als je 1,4 kW kan kwijt raken in een normale woonruimte bij 12 °C buitentemperatuur
zonder dat de binnentemperatuur binnen no-time ver boven de 20 - 21 °C stijgt ...
heb je een zeer groot warmteverlies nodig.

P.S.: En als je dan de andere warmtebronnen in de woonkamer nog meeneemt
zit je misschien al rond de 2 kW (televisie, PC, aantal mensen x 120 W)
Uit nieuwsgierigheid maar hoe kom je aan die COP van 7 ? Heb altijd begrepen dat het rendement niet best is rond het minimale vermogen. COP 7 bij 200 watt lijkt me wat sterk?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
Glashelder schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:36:
[...]

Uit nieuwsgierigheid maar hoe kom je aan die COP van 7 ? Heb altijd begrepen dat het rendement niet best is rond het minimale vermogen. COP 7 bij 200 watt lijkt me wat sterk?
Helemaal niet sterk - ik heb de COP van mijn L/W-wp genomen en verondersteld dat een L/L grosso modo in dezelfde liga speelt. Gisteren bijvoorbeeld was de dCOP 10,2 kWh/1,41 kWh = 7,24
En de momentane COP 2,20 kW/0,27 kW = 8,15 (buitenunit 250 W + 20 W circ.pomp)

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2025 18:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46
Siewert schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:53:
Zelf geen idee van hoe andere merken verwarmen bij lagere temperaturen.
Hier hangen twee 2.5 kW Mitsubishi Electric binnenunits (op een 4.2 kW buitenunit) en die verwarmen echt prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
ThinkPad schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:47:
[...]

Heb je daar een link van? Ga het zelf niet doen, die regeling zal er met een reden in zitten idd. Ben wel benieuwd naar hun resultaten.
https://akkudoktor.net/t/...ma-sammelthread/8574/1054
Een potmeter met een relais zodat hij zelf de fake temperatuur aan en uit kan zetten.

(Discussie loopt wat langer en eerder)

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 29-09-2025 22:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-10 10:27
Baats schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:06:
[...]

Zit zo'n 5cm van het plafond; lijkt in lijn met de installatievoorschriften.
Houd het in de gaten tijdens het koelen en je hebt veel luchtvochtigheid. Mijn unit hing ook op zo'n 5 cm afstand van het plafond met vrije ruimte links, rechts en aan de voorkant. Zelfs dan had de unit moeite met lucht aan te zuigen. Moeilijk te omschrijven, maar je hoorde hem om lucht happen als de verdamper kletsnat was en een laagje stof op de filters was al funest voor de airflow. Deze zomer was ik er helemaal klaar mee, had een pumpdown gedaan, unit 5 centimeter lager gehangen en de boel opnieuw in bedrijf gesteld. Moge je hetzelfde merken, gewoon de installateur terugfluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
VikeeVeekie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:29:
[...]

Houd het in de gaten tijdens het koelen en je hebt veel luchtvochtigheid. Mijn unit hing ook op zo'n 5 cm afstand van het plafond met vrije ruimte links, rechts en aan de voorkant. Zelfs dan had de unit moeite met lucht aan te zuigen. Moeilijk te omschrijven, maar je hoorde hem om lucht happen als de verdamper kletsnat was en een laagje stof op de filters was al funest voor de airflow. Deze zomer was ik er helemaal klaar mee, had een pumpdown gedaan, unit 5 centimeter lager gehangen en de boel opnieuw in bedrijf gesteld. Moge je hetzelfde merken, gewoon de installateur terugfluiten :)
Het is vaak ook de lamellen die je 45 graden gaat richten i.p.v recht naar voren als de unit in de hoek hangt dat is ook funest voor de flow, perfect recept dat de binnenunit direct weer zijn lucht opzuigt.

Is niet voor niks dat fabrikanten in de handleiding hebben staan dat beide zijkanten x cm vrij moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2025 12:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-10 10:27
mr_evil08 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:28:
[...]

Het is vaak ook de lamellen die je 45 graden gaat richten i.p.v recht naar voren als de unit in de hoek hangt dat is ook funest voor de flow, perfect recept dat de binnenunit direct weer zijn lucht opzuigt.

Is niet voor niks dat fabrikanten in de handleiding hebben staan dat beide zijkanten x cm vrij moeten zijn.
Bij mij was het niet zo zeer het probleem dat de unit zijn eigen lucht weer aanzoog, maar eerder dat hij uberhaupt niet voldoende lucht kon aanzuigen omdat er ergens te hoge statische druk was. Tijdens koelen klonk het dan steeds alsof er de wind op sloeg en je regelmatig windgesuis hoorde, daarbij was de uitblaasstroom ook gruwelijk onregelmatig. De verdamper kreeg ook te weinig airflow en je merkte dat hij weinig warmte absorbeerde. Voor die verandering zat ik op zo'n 8 bar aan zuigdruk en ging de compressor niet hoog in zijn toeren ondanks een hoge warmtelast in de kamer (lees 5 graden warmer dan setpoint). Nadat ik hem lager hing, was de zuigdruk opgelopen naar zo'n 9 bar en had ik een hogere delta T tussen de expansie en gasleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:17
Mijn MHI hangt nu vier jaar boven de buitendeur, op de plek van het oude bovenlichtje. Ook ongeveer 5cm van het plafond en aan weerszijden is voor de achterste helft ook maar een cm of vijf ruimte tot de deurpost/muur. Ik had het toen graag een paar cm lager willen hebben maar dan moest het gat naar buiten door het kozijn en dat is dan weer een aanslag op de stevigheid. Achteraf had het wel lager gekund denk ik en alleen een afvoerslangetje door het kozijn laten gaan.

Geen enkel probleem met verwarmen of koelen. Wel heb ik er een plafondventilator voor hangen om de warmte beter door de kamer te verspreiden zonder herrie van de interne fan.
Pagina: 1 ... 149 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic