Dat is niet hoe het werktHyperBart schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Kan het zijn dat er toch nog iets van vocht in de leidingen is blijven zitten ondanks vacumeren? Bv in een bocht of onderin in een leiding als het ware ofzo?
[...]
Door te vacumeren verlaag je het kookpunt van vocht. Hierdoor zal het bij kamertemperatuur al gaan koken, waardoor het verdampt (je kunt dit ook wel zien als vacuumpomp bezig is, stoomwolkjes eruit). Dit doe je net zolang tot je op vacuümmeter ziet dat je streefwaarde (ik weet zo de exacte waardes niet, maar iemand die z'n F-gas papieren heeft behaald weet dat uiteraard wel) is gehaald. Daarna kijken of vacuum blijft staan met de pomp uit en als dat goed is: kraantjes open zodat koelgas in het systeem komt.
Correct me if i'm wrong, dit is hoe ik het mijn monteur heb zien doen en hoe het volgens mij volgens de procedures zou moeten
Ik zou in jouw geval nieuwe unit laten komen en door een andere, gecertificeerde koelinstallateur laten vervangen. Staat bij mij dat je al eerder gedoe hebt gehad met je airco die door deze installateur was geplaatst. Zou geen vertrouwen meer in hem hebben.
[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2025 13:54 ]