Disaster-Master schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:58:
Ik ben bezig mijn huidige Daikin 3MXM52 te vervangen voor een 5MXM90.
Dit omdat ik 2 extra kamers wil voorzien van airco. Geen plek voor een tweede buitendeel.
Beiden binnen units komen aan de achterkant van de woning, begane grond en eerste etage.
De buitenunit zelf staat op de tweede etage aan de voorkant. Dus er komen koelleidingen over het dak en dan buiten op de gevel omlaag. Bij elkaar zo’n 15-18 meter lengte. Dat is lelijk, maar dat is dan maar niet anders.
So far so good.
....
Oke, inmiddels wat verder in de tijd en ook wat concreter.
Het plan is nu dat er een tweede dak unit komt: namelijk een 2MXM50. Dat scheelt aanzienlijk. Het prijs verschil (grijze import) tussen beide is zo'n 1700 euro. Dat is de moeite.
In de slaapkamer komt een 2kW unit. En in de woonkamer gaan we voor een 5kW unit.
Ze zullen beide nooit op hun max vermogen draaien, dus daar komen we met die 2MXM50 wel mee weg.
Ik zit een beetje met een vraag over het gootwerk.
Er moet een 1/4+3/8ste in en een 1/4+1/2 in. Die zijn resp. in diameter 52cm en 55cm breed inclusief isolatie.
Ik wil goten van canalit gebruiken, en die zijn er in de maten 65x50, 90x65 en 125x75. Die laatste denk ik niet nodig te hebben..
ik heb een tekeningetje gemaakt;
Bruin/rood is aircoleiding die rechstreeks in dezelfde goot de muur in gaat.
Groen/geel gaat voor een groot deel in dezelfde goot, en moet dan rechtsaf en vervolgens naar binnen.
Het condenswater is blauw, en die koppel ik middels een T-stuk samen.
Uiteraard nog 2x een stuurstroomkabel, maar die heb ik niet ingetekend.
Ik denk van boven naar beneden tot aan het T-stuk een 90x65 moet worden.
Ze passen immers niet op elkaar in een 50 goot gezien ze samen 55cm dik zijn.
Dan vanaf het T-stuk naar rechtsaf een 65x50 middels met verloop?
En dan vanaf het T-stuk omlaag ook 65x50 met een verloop er tussen?
Misschien ziet dat er raar uit en kan ik beter de 90x65 doortrekken naar beneden?
[
Voor 3% gewijzigd door
Disaster-Master op 18-08-2025 22:43
]