Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:24
Jan-man schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:06:
Zucht, ik kan niet beslissen ....

Nieuw huis dus ook airco weer regelen. We hebben nu Daikin in ons 'oude' huis en die werken prima. Maar met de verbouwing van is nieuwe huis gaat het geld er snel doorheen xD. Nu bij een partij geweest en die installeert voornamelijk LG maar kan ook de Daikin doen maar is dan 1200 euro extra (duo split 2.5 en 3.5 en singelsplit 2.5). En 1200 euro is een hoop geld uiteindelijk ;).

Waar ik echter bang voor ben bij de LG is dat ze meer geluid maken 'DUALCOOL AI AIR Special'. Iemand ervaring hier mee ? De verkoper geeft aan dat de nieuwe modellen van LG vele malen stiller zijn maar ik wil geen gezeik hebben en weet dat de Daikins nagenoeg onhoorbaar zijn buiten.
My 2 cents.. LG ga je spijt van krijgen. Er komt een moment dat je gaat denken had ik maar die 1200 uit gegeven. Achteraf even wisselen is een prijzige onderneming.
Even sparen dan maar voor het comfort van Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wij hebben 6x LG binnen-unit (met 2 buiten-units) en enige nadeel tot op heden vind ik dat je de bedienings geluidjes niet op een normale manier uit kunt zetten (je moet dan de speaker van het PCB gaan slopen). Met nieuwere units schijnt dit wel te kunnen met de remote.

Het geluid van de buiten-units valt mij reuze mee, alleen omdat ze op een plat (garage-)dak staan, hoor je ze in de garage wel. In de rest van de woning niet te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02

Nieuw huis dus ook airco weer regelen. We hebben nu Daikin in ons 'oude' huis en die werken prima. Maar met de verbouwing van is nieuwe huis gaat het geld er snel doorheen xD. Nu bij een partij geweest en die installeert voornamelijk LG maar kan ook de Daikin doen maar is dan 1200 euro extra (duo split 2.5 en 3.5 en singelsplit 2.5). En 1200 euro is een hoop geld uiteindelijk ;).

Waar ik echter bang voor ben bij de LG is dat ze meer geluid maken 'DUALCOOL AI AIR Special'. Iemand ervaring hier mee ? De verkoper geeft aan dat de nieuwe modellen van LG vele malen stiller zijn maar ik wil geen gezeik hebben en weet dat de Daikins nagenoeg onhoorbaar zijn buiten.
Op reddit mijn airco offerte geplaatst, vergelijk tussen MHI en LG
reacties op de LG waren een paar die zeiden dat die meer lawaai maakten en dat ze vaak lekken

Zelf dus geen ervaring mee
Kijkende naar de specs lijkt het inderdaad dat de buitenunit van LG meer lawaai maakt dan die van de MHI

edit:typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18

Ik zou bij Daikin blijven.
Vraag nog een offerte elders, en laat installeren volgend jaar in Mei of zo, dan heb je tijd om te sparen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:15

Alleen koelen of ook verwarmen?

Koelen gaat hier prima en stil met LG.
Voor verwarmen zou ik idd even doorsparen voor MHI of Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:34
Hoe vaak maken jullie de filters schoon? Ik heb nieuwe airco's (high-end ME), sinds maart in gebruik. Ze staan sinds begin van de zomer 24/7 aan (wat geen probleem is toch?)

En halen jullie de filters er uit of doen jullie gewoon kap omhoog en stofzuiger(tje) tegen de filters aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
Twee keer per jaar trek ik de roosters uit de airco en maak ik ze even met de stofzuiger schoon.
Als het stinkt dan gaat er een tabletje in de binnenunit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:16
LED-Maniak schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:20:
Twee keer per jaar trek ik de roosters uit de airco en maak ik ze even met de stofzuiger schoon.
Als het stinkt dan gaat er een tabletje in de binnenunit.
Doe je elke keer ventileren als je ze uit zet? Of na het koelen meteen uit? Of zet je nooit uit, dan kan natuurlijk ook.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nee, ventileren doe ik nooit na koelen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Terwijl dat (‘self clean’) bij MHI een setting is die je zo kan aanzetten op de remote :)

Heb het hier wel aan staan, maar werkt alleen als je de airco met de afstandsbediening bestuurt. Ik heb in Home Assistant een automatisering gemaakt om de airco’s uit te zetten en dan nog 2u op de laagste stand te ventileren, zodat de verdamper kan drogen en we zo hopelijk stank voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
ThinkPad schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:45:
Terwijl dat (‘self clean’) bij MHI een setting is die je zo kan aanzetten op de remote :)

Heb het hier wel aan staan, maar werkt alleen als je de airco met de afstandsbediening bestuurt. Ik heb in Home Assistant een automatisering gemaakt om de airco’s uit te zetten en dan nog 2u op de laagste stand te ventileren, zodat de verdamper kan drogen en we zo hopelijk stank voorkomen :)
Hoezo op de laagste stand (nachtstand?)? Ventileren is ventileren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:42
outlandos schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Hoezo op de laagste stand (nachtstand?)? Ventileren is ventileren toch?
Anders maakt die onnodig herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
LED-Maniak schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:39:
Nee, ventileren doe ik nooit na koelen.
Kan je beter wel doen, dan blaast de boel droog van binnen en voorkom je dat die gaaf stinken.

MHI heeft een autoclean functie, die na dry of cool nog 2 uur na ventileert met de kleppen gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
hvwees schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Kan je beter wel doen, dan blaast de boel droog van binnen en voorkom je dat die gaaf stinken.

MHI heeft een autoclean functie, die na dry of cool nog 2 uur na ventileert met de kleppen gesloten.
Sluit jij de kleppen dan ook?

@hvwees Als in, heeft het ook een reinigende werking als hij op ventileren staat met de kleppen gewoon open?

[ Voor 13% gewijzigd door outlandos op 09-08-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:45:

Alleen de ME heeft dat niet(ik heb beide merken).

Na 1.5 jaar nog nergens last van en eenmaal schoon moeten maken omdat ik een zoete lucht rook. Zie ook nergens schimmel. Vind het wel prima. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
outlandos schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:15:
[...]

Sluit jij de kleppen dan ook?

@hvwees Als in, heeft het ook een reinigende werking als hij op ventileren staat met de kleppen gewoon open?
De autoclean doet de kleppen sluiten, maar dat maakt niet uit.

Als ik mijn MHI alleen met de app bedien, werkt die autoclean niet en dan zet ik hem zelf eerst op Fan.

Als je zelf de airco op fan zet dat ze verdamper ook droog blazen uiteindelijk en zal er geen schimmel/muffe geur ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38

Mijn ouders hebben een LG en een Daikin
De LG binnenunit maakt idd een bak herrie in vergelijking met Daikin of MHI.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
Inmiddels is de knoop doorgehakt en toch Daikin genomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Technician- schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Nu 2 jaar later, hoe bevallen de Samsung units?
In de L/L opstelling werkt het heerlijk. Sinds @koevlaas2 het geheel een maand of 2 geleden heeft gevuld met het nodige extra koelmiddel zitten we er lekker gekoeld bij. Heeft al met al wel even geduurd voordat alle andere klussen ver genoeg waren gevorderd dat de binnenunits ook aangesloten konden worden. Ook de WTW unit met DX coil moest eerst een plekje krijgen op de vliering, met daar bovenlangs de "snelweg" van koelleidingen :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De eco buitenunit is ook echt 10x stiller dan de grote, hij klinkt op het laagste toerental (14Hz) meer als een stille centrifugerende wasmachine dan een compressor. Voor het koelen draaien de 2 ventilatoren ook maar heel rustig om de warme lucht er uit te blazen, onhoorbaar.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
outlandos schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:29:
Hoe vaak maken jullie de filters schoon? Ik heb nieuwe airco's (high-end ME), sinds maart in gebruik. Ze staan sinds begin van de zomer 24/7 aan (wat geen probleem is toch?)

En halen jullie de filters er uit of doen jullie gewoon kap omhoog en stofzuiger(tje) tegen de filters aan?
Ik maak ong 4x per jaar de filters schoon met een stofzuiger. ( filters er uit ), Ik verwarm en koel ad hoc.

Na een gehele dag koelen, ventileer ik een 1/2 uur na.
Ik besef mij dat ik daar in mijn auto nooit en te nimmer over nadenk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
Rimco schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:11:
[...]

In de L/L opstelling werkt het heerlijk. Sinds @koevlaas2 het geheel een maand of 2 geleden heeft gevuld met het nodige extra koelmiddel zitten we er lekker gekoeld bij. Heeft al met al wel even geduurd voordat alle andere klussen ver genoeg waren gevorderd dat de binnenunits ook aangesloten konden worden. Ook de WTW unit met DX coil moest eerst een plekje krijgen op de vliering, met daar bovenlangs de "snelweg" van koelleidingen :+
Een wattes? WTW met DX koeling/verwarming, bestaat dat? Welke heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Rimco schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:11:
[...]

***members only***

De eco buitenunit is ook echt 10x stiller dan de grote, hij klinkt op het laagste toerental (14Hz) meer als een stille centrifugerende wasmachine dan een compressor. Voor het koelen draaien de 2 ventilatoren ook maar heel rustig om de warme lucht er uit te blazen, onhoorbaar.
Ziet er leuk uit, kost een vermogen maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

w00key schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Een wattes? WTW met DX koeling/verwarming, bestaat dat? Welke heb je?
Een dattes (klik voor meer info):

Afbeeldingslocatie: https://images.samsung.com/is/image/samsung/africa_en-feature-ac-dvm-am050fnkdeh-am050fnkdeh-eu-53593223?$FB_TYPE_F_PNG$

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46
Ragnar9999 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

Op reddit mijn airco offerte geplaatst, vergelijk tussen MHI en LG
reacties op de LG waren een paar die zeiden dat die meer lawaai maakten en dat ze vaak lekken

Zelf dus geen ervaring mee
Kijkende naar de specs lijkt het inderdaad dat de buitenunit van LG meer lawaai maakt dan die van de MHI

edit:typo
MHI is verreweg superieur aan LG. Ik zou eventjes doorsparen en de MHI nemen, daar ga je veel en lang plezier van hebben. Een hogere aanschaf maar daarna lagere gebruikskosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 16-09 09:06
Airco is ook zo geweldig.. ben even 5 daagjes in Berlijn geweest. Op de hotelkamer 24/7 de airco op 21°C gezet, buiten was het 30..

Zo kan je na een nacht in de club lekker tot 13:00 slapen zonder dat de zon je uit de kamer brandt (mooie donkere gordijnen)

Eenmaal thuis ook de Daikin multi split aangegooid, hier hetzelfde. In de ochtend brandt de zon volle bak op mn slaapkamers aan de achterkant van het huis (oosten)

Velux rolgordijn helemaal dicht maar die warmen ook nog enorm op. Nu was het huis aardig opgewarmd (beneden 24.5°C en boven 26°C) dus lekker de airco op 350W continu vermogen laten pruttelen vannacht!

Beat gespendeerde 4000 euro van 2023 voor mij! Door het verwarmen (CV hangt er nog voor SWW) heb ik hem icm 2jr salderen al volledig terugverdiend 🙏

Kies dus wijs en ga gewoon voor een unit die goed kan verwarmen, al is het maar als heel goed ondersteunende bijverwarming :*)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De airco laten pruttelen op een laag vermogen... dat kan je met LG ook niet instellen vermoed ik? Alleen een bepaalde gewenste temperatuur en als dat toevallig de huidige temperatuur is, zal hij inderdaad zachtjes gaan pruttelen. Maar rechtstreeks op vermogen sturen heb ik nog niet ontdekt in elk geval. Is dat bij andere merken wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
woekele schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:02:
De airco laten pruttelen op een laag vermogen... dat kan je met LG ook niet instellen vermoed ik? Alleen een bepaalde gewenste temperatuur en als dat toevallig de huidige temperatuur is, zal hij inderdaad zachtjes gaan pruttelen. Maar rechtstreeks op vermogen sturen heb ik nog niet ontdekt in elk geval. Is dat bij andere merken wel?
Je kan vaak alleen maximaal vermogen knijpen, maar echt sturen daarop niet. Tenzij je iets met automatisering doet en kunstmatig de temperatuur langzaam laat oplopen zodat de airco steeds denkt dat hij er bijna is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:49
Met dit weer draaien de airco's s'nachts en dan valt het geluid toch op. De binnen-units van Daikin blijven al jarenlang steken op 19 decibel voor koelen en ongeveer 21 voor verwarmen.

De Haier Expert zou maar 16 decibel maken, dat is wel een serieus verschil. Ik heb een Daikin perfera uit 2018 en eentje van 2025. De ontwikkelingen en verbeteringen vind ik maar erg mager. Geluid is precies hetzelfde als 7 jaar geleden, kom op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:43
Flatisa schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:18:
Met dit weer draaien de airco's s'nachts en dan valt het geluid toch op. De binnen-units van Daikin blijven al jarenlang steken op 19 decibel voor koelen en ongeveer 21 voor verwarmen.

De Haier Expert zou maar 16 decibel maken, dat is wel een serieus verschil. Ik heb een Daikin perfera uit 2018 en eentje van 2025. De ontwikkelingen en verbeteringen vind ik maar erg mager. Geluid is precies hetzelfde als 7 jaar geleden, kom op.
Ik geloof niet dat de Haier Expert echt zo stil is.

Ik zie Mitsubishi, LG, Panasonic ook niet adverteren met units onder de 19db, maar een B-merk krijgt het wel 2x zo stil?
Lucht bewegen maakt nou eenmaal geluid, je kan het wel stiller krijgen maar er zit een limiet aan. Tenzij je de luchtverplaatsing verminderd maar dan werkt de airco niet zo goed meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:40

gevalletje beste stuurlui lijkt me? wat wil je beter hebben dan? 19 dB is erg zachtjes. Er zitten miljoenen aan ontwikkelingen in airco's want het is een miljarenmarkt wereldwijd. En jouw conclusie is "opschieten jongens maak eens wat beters"? Zou het niet ook kunnen dat we gewoon heel erg op een punt zitten waar er weinig extra's meer te halen is?

of als jij info hebt dat het anders zit hoor ik het graag maar het klinkt onlogisch. de grote airco-boeren zijn in een concurrentie-strijd verwikkeld, die doen echt alles wat ze kunnen om de ander voorbij te steken. Het is niet zoals die hoogspringer uit Zweden die elke maand 1 cm hoger gaat, nieuwe recordje vestigt en dan weer wat geld ontvangt ;) ze houden echt niks achter in hun labs omdat dat beter uitkomt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ventilatorontwerp is al lang uitontwikkeld. Iedereen heeft een rol met een motor aan 1 kant en lager de andere kant, iedereen gebruikt een DC inverter drive motor.

Haier heeft niet eens specs online van luchtverplaasting bij stil, laag, gemiddeld of hoge volume, m3/uur en dB(A) geluid, dus dat is appels met peren vergelijken. Zelfs LG deelt deze gegevens en dat is een B-ish merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

En dat gaat weer ten koste van de (S)EER, als je dat opzoekt en beide producten gaat vergelijken.
Daikin heeft er voor gekozen om niet lager dan 19 db(a) te gaan.

Iets met appels en peren vergelijken.
19 db(a) is al erg laag.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 13-08-2025 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

En dat gaat weer ten koste van de (S)EER, als je dat opzoekt en beide producten gaat vergelijken.
Daikin heeft er voor gekozen om niet lager dan 19 db(a) te gaan.

Iets met appels en peren vergelijken.
19 db(a) is al erg laag.
Ja joh, op een gegeven moment krijg je meer geluid vd leidingen die je hoort, of de compressor die je hoort doordat de leidingen bij mij tegen de buitenmuur zitten en je zo enige resonantie krijgt.

Mijn unit in de woonkamer zet ik eigenlijk helemaal niet op koelen, alleen op lucht drogen (dat is eigenlijk gewoon indoor quiet met heel zachtjes koelen). Die hoor je amper, maar ik hoor meer wat zoemends, dat is volgens mij puur de compressor die ik van buiten uit hoor.

Met drogen wordt mijn woonkamer niet warmer dan 24°C met weer zoals nu (36°C buiten) en boven koelen op 22°C. (rolluiken voor en achter half dicht zodat de zon niet in de ochtend en avond op de woonkamer staat te bakken)

Puur op PV gekoeld vandaag, 8.5kWh weggekoeld op 20.3kWh opbrengst.

volgens app.electricitymaps.com zitten we nu aan 490gCO2/kWh dus bij zulke dagen gaat 'ie bij mij uit zodra de PV vermogen <700W komt. Tijd voor een V2X auto :9 (nu is het windstil, nog >25°C buiten hier, dus peperdure stroom, elke gek wilt koelen met zn airco, denk dat er nu ook veel mobiele units staan te loeien :+ )

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• mr_evil08
barta123 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:31:
[...]

Ja joh, op een gegeven moment krijg je meer geluid vd leidingen die je hoort, of de compressor die je hoort doordat de leidingen bij mij tegen de buitenmuur zitten en je zo enige resonantie krijgt.

Mijn unit in de woonkamer zet ik eigenlijk helemaal niet op koelen, alleen op lucht drogen (dat is eigenlijk gewoon indoor quiet met heel zachtjes koelen). Die hoor je amper, maar ik hoor meer wat zoemends, dat is volgens mij puur de compressor die ik van buiten uit hoor.

Met drogen wordt mijn woonkamer niet warmer dan 24°C met weer zoals nu (36°C buiten) en boven koelen op 22°C. (rolluiken voor en achter half dicht zodat de zon niet in de ochtend en avond op de woonkamer staat te bakken)

Puur op PV gekoeld vandaag, 8.5kWh weggekoeld op 20.3kWh opbrengst.

volgens app.electricitymaps.com zitten we nu aan 490gCO2/kWh dus bij zulke dagen gaat 'ie bij mij uit zodra de PV vermogen <700W komt. Tijd voor een V2X auto :9 (nu is het windstil, nog >25°C buiten hier, dus peperdure stroom, elke gek wilt koelen met zn airco, denk dat er nu ook veel mobiele units staan te loeien :+ )
Wat is eigenlijk het idee van ontvochtigen behalve de compressor een kortere levensduur te geven vanwege de hogere werkdrukken?

• ThinkPad
Verdamper steenkoud maken zodat er meer vocht op condenseert dan bij koelmodus.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
En bij pendelen de fan tussendoor uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
mr_evil08 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Wat is eigenlijk het idee van ontvochtigen behalve de compressor een kortere levensduur te geven vanwege de hogere werkdrukken?
Waar baseer je dat op dat bij ontvochtigen er hogere werkdrukken zijn?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Waarom zou de compressor hogere drukken geven? Als je je debiet (dus luchtflow) verlaagt, wordt de verdamper automatisch kouder. (Hij kan dit doen zelfs met maar 350W, dan hoeft die compressor echt niet hard te werken hoor

En het is een multi split. Dus de compressor draait überhaupt al om de unit boven in mijn woning te laten koelen

Is dit nog een fabeltje in dit forum wat zo duivels zou zijn voor mijn aircosysteem? :+

Ik maak me er in elk geval geen zorgen om. Het zaakje loopt heerlijk rustig en het huis is comfortabel. Waarom zou ik hem laten koelen als het al 24°C is binnen terwijl het buiten 36°C is? Als ik hem laat koelen wordt mijn huis net een koelkast. Dan moet je een trui aan doen en krijg je een klap tegen je gezicht als je naar buiten loopt.

Misschien is mn zonwering dusdanig goed dat veel woningen daar wat van kunnen leren? ;)

We zullen het zien. De compressor is nu al 6 jaar oud. Houdt die het nog 10j zo uit, dan vind ik het helemaal prima :)

Tegen die tijd zullen er vast systemen zijn met een nog hogere SCOP en SEER

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7rkUD7t_6yaJ69ohhiPrhMCSu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3XFzBQDV0uVPZwZYwjE7o0rB.png?f=fotoalbum_large

Ook voor NL klimaat, het is steeds vaker plakweer (zeeklimaat icm warmere zomers)

[ Voor 44% gewijzigd door barta123 op 14-08-2025 13:09 ]

• mr_evil08
Speedfightserv schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Waar baseer je dat op dat bij ontvochtigen er hogere werkdrukken zijn?
Verdamper binnenin wordt veel kouder ofwel een veel grotere deltaT?
Compressor slaat continue uit en weer aan?

Ik basseer het op een singlesplit opstelling.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Verdamper binnenin wordt veel kouder ofwel een veel grotere deltaT?
Compressor slaat continue uit en weer aan?

Ik basseer het op een singlesplit opstelling.
Compressor slaat steeds uit en weer aan? Juist bij "dry" heb ik weinig pendelen, hij triggert niet zomaar op bepaalde temperatuur. Maar goed, wel multi en LG.

Ik denk dat het niet te generaliseren is. Lagere luchtvochtigheid geeft als extra voordeel een effectief lagere gevoelstemperatuur, je hoeft minder te koelen tov alleen koelmodus, dat zichzelf "droog" blazen bij elke stop / setpoint bereikt is echt idioot.

Koelen: stel zo'n lage setpoint in dat die continu draait, laat hem nooit stoppen, anders schiet RV maar 70%+.
Dry: maakt niet uit, ventilator stopt vanzelf.

Laatste werkt beter hier in een hittegolf.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

w00key schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Compressor slaat steeds uit en weer aan? Juist bij "dry" heb ik weinig pendelen, hij triggert niet zomaar op bepaalde temperatuur. Maar goed, wel multi en LG.

Ik denk dat het niet te generaliseren is. Lagere luchtvochtigheid geeft als extra voordeel een effectief lagere gevoelstemperatuur, je hoeft minder te koelen tov alleen koelmodus, dat zichzelf "droog" blazen bij elke stop / setpoint bereikt is echt idioot.

Koelen: stel zo'n lage setpoint in dat die continu draait, laat hem nooit stoppen, anders schiet RV maar 70%+.
Dry: maakt niet uit, ventilator stopt vanzelf.

Laatste werkt beter hier in een hittegolf.
Maar daarmee blijft de boel van binnen dus kletsnat. Als daar geen berg schimmel op komt ben ik heel benieuwd wat je doet om dat te voorkomen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
bij mijn LG (is 2x een single split) gebruik ik alsnog wel de optie om te koelen. Gewoon de laagste fanstand en het is praktisch onhoorbaar. Eventueel kan je nog een slaaptimer instellen, dan is hij nog stiller.
Gisteren de bovenunit de hele dag aangehad op 20 graden, heeft toen praktisch de hele dag op 250 watt gestaan en het druppelde flink uit de condens slang. Eind van de dag bijna 10 liter water kwijt.

Maar wel op beide units aangezet dat ze nog even nablazen (ik denk 20-30 minuten) om de binnenunit goed droog te maken. Sinds ik dat heb gedaan heeft hij geen rare geurtjes meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Headshot_NL op 14-08-2025 15:15 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• barta123
Headshot_NL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:14:
bij mijn LG (is 2x een single split) gebruik ik alsnog wel de optie om te koelen. Gewoon de laagste fanstand en het is praktisch onhoorbaar. Eventueel kan je nog een slaaptimer instellen, dan is hij nog stiller.
Gisteren de bovenunit de hele dag aangehad op 20 graden, heeft toen praktisch de hele dag op 250 watt gestaan en het druppelde flink uit de condens slang. Eind van de dag bijna 10 liter water kwijt.

Maar wel op beide units aangezet dat ze nog even nablazen (ik denk 20-30 minuten) om de binnenunit goed droog te maken. Sinds ik dat heb gedaan heeft hij geen rare geurtjes meer.
Dat doe ik ook idd, half uurtje droog blazen. Doet verder niks geks. Eigenlijk ging ik ook altijd al zo met de airco in de auto om (tenzij het echt heel heet is zoals nu dan parkeer ik vaak gewoon meteen, tenzij na lange rit). Heb nooit een stinkende airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Termy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Maar daarmee blijft de boel van binnen dus kletsnat. Als daar geen berg schimmel op komt ben ik heel benieuwd wat je doet om dat te voorkomen.
Tijdens draaien blijft het bij koelen ook buiten druppelen, enige verschil is bij tijdelijke pendelen, dus het is nat of misschien heel klein beetje minder nat.

Bij LG kan je instellen dat je bij uitschakelen het automatisch wordt drooggeblazen, dan blijft hij een half uur nalopen met de fan.

• w00key
(dubbel gereageerd)

[ Voor 96% gewijzigd door w00key op 14-08-2025 18:36 ]

• Termy

Termy

w00key schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Tijdens draaien blijft het bij koelen ook buiten druppelen, enige verschil is bij tijdelijke pendelen, dus het is nat of misschien heel klein beetje minder nat.

Bij LG kan je instellen dat je bij uitschakelen het automatisch wordt drooggeblazen, dan blijft hij een half uur nalopen met de fan.
Iets dat constant nat is zal zeker schimmel aantrekken. Ik snap ook niet zo goed waarom hier de roller schijnbaar vrij nat wordt ook al heb ik hem zo ingesteld dat hij altijd doordraait (keep dry op Daikin UIT). Als dat niet zou gebeuren zou het ok zijn maar blijkbaar vallen er of druppels op van de warmtewisselaar of het wordt koud genoeg om ook op te condenseren.

Ik moet ondertussen de boel zo'n beetje 2-3 keer schoonmaken per koelseizoen :/. Ik ben wel goed geworden in het hele ding volledig uit elkaar halen :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Termy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:35:
[...]

Iets dat constant nat is zal zeker schimmel aantrekken. Ik snap ook niet zo goed waarom hier de roller schijnbaar vrij nat wordt ook al heb ik hem zo ingesteld dat hij altijd doordraait (keep dry op Daikin UIT). Als dat niet zou gebeuren zou het ok zijn maar blijkbaar vallen er of druppels op van de warmtewisselaar of het wordt koud genoeg om ook op te condenseren.

Ik moet ondertussen de boel zo'n beetje 2-3 keer schoonmaken per koelseizoen :/. Ik ben wel goed geworden in het hele ding volledig uit elkaar halen :P.
Bij auto airco's merk ik dat het ook temperatuur is - airco zachtjes met minimale koelvermogen is vragen om problemen, airco op 18 graden of zelfs "Lo" en bevriest bijna blijft veel beter schoon.

Het groeit minder snel bij echt lage temperatuur en ik heb het gevoel dat het meer condens/vocht uit de lucht trekt om zichzelf schoon te spoelen.

Na gebruik helemaal droog blazen is een must - hij gaat dan van koelkast + nat naar warm maar droog, warm en nat levert meeste gezeik op, maar dat is maar heel tijdelijk in mijn geval.

Maar koelen + pendelen? Dan heb je constant dat het warm en nat is. Ook bij lage wattage koelen heb je dat, dan blaas je lauw lucht uit ipv echt koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

w00key schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:16:
[...]
Heb je hier meer info over waar ik dat kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

w00key schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 01:18:
[...]

Bij auto airco's merk ik dat het ook temperatuur is - airco zachtjes met minimale koelvermogen is vragen om problemen, airco op 18 graden of zelfs "Lo" en bevriest bijna blijft veel beter schoon.

Het groeit minder snel bij echt lage temperatuur en ik heb het gevoel dat het meer condens/vocht uit de lucht trekt om zichzelf schoon te spoelen.

Na gebruik helemaal droog blazen is een must - hij gaat dan van koelkast + nat naar warm maar droog, warm en nat levert meeste gezeik op, maar dat is maar heel tijdelijk in mijn geval.

Maar koelen + pendelen? Dan heb je constant dat het warm en nat is. Ook bij lage wattage koelen heb je dat, dan blaas je lauw lucht uit ipv echt koud.
Ja, logisch. Misschien is hier het probleem dat hij zelden heel hard moet werken. De unit met het grootste probleem is degene die het meest draait, in onze slaapkamer op zolder, maar het gaat maar naar laag in de 20. Ik heb ze nu wat lager ingesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:22
@ woekele: op mijn LG AB zit daar de knop voor links naast de blauwe set clear knop, is een rechthoek met 3 golfstreepjes door de rechterzijkant van de desbetreffende toets.
Werkt prima, normaliter hoef ik deze functie maar eenmalig in te stellen, de volgende keren dat ik de airco dan weer laat koelen, en tegen de nacht uit zet, gaat hij automatisch weer half uurtje droog blazen.
Lees veel negatiefs over LG airco`s, wel de mijne draait sinds 2009 nog steeds naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:13
Ik heb in mijn airco stand template sensor in Home Assistant het volgende toegevoegd, namelijk de cold_outside variabele.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
{% set daytime = now().hour >= 5 and now().hour < 21 %}
{% set someone_home = states('zone.home') | int > 0 %}
{% set current_temp = states('sensor.woonkamer_temperatuur_temperature') | float %}
{% set cold_outside = state_attr('weather.forecast_thuis', 'temperature') < 5 %}

{% if cold_outside %}
  heat 20.5
{% elif daytime and someone_home %}
  {% if current_temp < 20 %}
    heat 20.5
  {% elif current_temp > 23 %}
    cool 22.5
  {% elif current_temp > 21 and current_temp < 22 %}
    off 18
  {% else %}
    {{ this.state }}
  {% endif %}
{% else %}
  {{ this.state }}
{% endif %}

Nou zal die nu niet voorkomen, maar over een paar maanden wel.
Is het een goed idee om de airco altijd aan te zetten als het buiten koud is?
Dus 24/7 draaien bij bijvoorbeeld een buitentemperatuur van 5 graden of lager?
Volgens veel posts in dit topic is het een goed idee. Maar is dit de juiste manier om dit te implementeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Hier Daikin Emura’s. Ik doe eerlijk gezegd niets met drogen. Heb gelezen dat Daikin in het design al rekening heeft gehouden tegen schimmels. Verder wtw hier dus in de kamers veel ventilatie. Verder geen gekke luchtjes terwijl we alleen koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Waarom zou de compressor hogere drukken geven? Als je je debiet (dus luchtflow) verlaagt, wordt de verdamper automatisch kouder. (Hij kan dit doen zelfs met maar 350W, dan hoeft die compressor echt niet hard te werken hoor

En het is een multi split. Dus de compressor draait überhaupt al om de unit boven in mijn woning te laten koelen

Is dit nog een fabeltje in dit forum wat zo duivels zou zijn voor mijn aircosysteem? :+

Ik maak me er in elk geval geen zorgen om. Het zaakje loopt heerlijk rustig en het huis is comfortabel. Waarom zou ik hem laten koelen als het al 24°C is binnen terwijl het buiten 36°C is? Als ik hem laat koelen wordt mijn huis net een koelkast. Dan moet je een trui aan doen en krijg je een klap tegen je gezicht als je naar buiten loopt.

Misschien is mn zonwering dusdanig goed dat veel woningen daar wat van kunnen leren? ;)

We zullen het zien. De compressor is nu al 6 jaar oud. Houdt die het nog 10j zo uit, dan vind ik het helemaal prima :)

Tegen die tijd zullen er vast systemen zijn met een nog hogere SCOP en SEER

[Afbeelding]

Ook voor NL klimaat, het is steeds vaker plakweer (zeeklimaat icm warmere zomers)
Beneden 24c houden lukt zelfs met niet condenserend koelen met vloerkoeling(hier tenminste).

Boven hangt alleen èèn airco en rest van huis is niet condenserend koelen.

Hier laat ik de airco lekker zijn werk doen, te koud dan thermostaat omhoog, fan auto stand, verbruik rond 200W.

Luchtvochtigheid beneden 50% hier, dik in orde.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 15-08-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Laatst online: 17:33

Disaster-Master

ùit De Haag

Disaster-Master schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:58:
Ik ben bezig mijn huidige Daikin 3MXM52 te vervangen voor een 5MXM90.
Dit omdat ik 2 extra kamers wil voorzien van airco. Geen plek voor een tweede buitendeel.

Beiden binnen units komen aan de achterkant van de woning, begane grond en eerste etage.
De buitenunit zelf staat op de tweede etage aan de voorkant. Dus er komen koelleidingen over het dak en dan buiten op de gevel omlaag. Bij elkaar zo’n 15-18 meter lengte. Dat is lelijk, maar dat is dan maar niet anders.

So far so good.
....
Oke, inmiddels wat verder in de tijd en ook wat concreter.
Het plan is nu dat er een tweede dak unit komt: namelijk een 2MXM50. Dat scheelt aanzienlijk. Het prijs verschil (grijze import) tussen beide is zo'n 1700 euro. Dat is de moeite.
In de slaapkamer komt een 2kW unit. En in de woonkamer gaan we voor een 5kW unit.
Ze zullen beide nooit op hun max vermogen draaien, dus daar komen we met die 2MXM50 wel mee weg.

Ik zit een beetje met een vraag over het gootwerk.
Er moet een 1/4+3/8ste in en een 1/4+1/2 in. Die zijn resp. in diameter 52cm en 55cm breed inclusief isolatie.
Ik wil goten van canalit gebruiken, en die zijn er in de maten 65x50, 90x65 en 125x75. Die laatste denk ik niet nodig te hebben..

ik heb een tekeningetje gemaakt;
Bruin/rood is aircoleiding die rechstreeks in dezelfde goot de muur in gaat.
Groen/geel gaat voor een groot deel in dezelfde goot, en moet dan rechtsaf en vervolgens naar binnen.
Het condenswater is blauw, en die koppel ik middels een T-stuk samen.
Uiteraard nog 2x een stuurstroomkabel, maar die heb ik niet ingetekend.

Ik denk van boven naar beneden tot aan het T-stuk een 90x65 moet worden.
Ze passen immers niet op elkaar in een 50 goot gezien ze samen 55cm dik zijn.
Dan vanaf het T-stuk naar rechtsaf een 65x50 middels met verloop?
En dan vanaf het T-stuk omlaag ook 65x50 met een verloop er tussen?
Misschien ziet dat er raar uit en kan ik beter de 90x65 doortrekken naar beneden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM38Gll6IMa60z_ajE4IX5ne1qA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u2Nzl83SwVpgnllUwD7OzZ9W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Disaster-Master op 18-08-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dit filmpje wil ik toch graag even met jullie delen.

Helaas werkt de functie op mijn airco niet, maar het filmpje vond ik fantastisch.

YouTube: LG Dual Inverter AC Mute Function | How to mute AC beep sound?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

dinandus schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:08:
@ woekele: op mijn LG AB zit daar de knop voor links naast de blauwe set clear knop, is een rechthoek met 3 golfstreepjes door de rechterzijkant van de desbetreffende toets.
Werkt prima, normaliter hoef ik deze functie maar eenmalig in te stellen, de volgende keren dat ik de airco dan weer laat koelen, en tegen de nacht uit zet, gaat hij automatisch weer half uurtje droog blazen.
Ter info: op mijn recente LG airco gaat het iets anders. Je moet een paar keer op de FUNC-toets drukken, tot er een soort raampje met wisser verschijnt. Dan druk je op Set/Cancel om het te activeren/deactiveren. Als je de binnen-unit uitschakelt, komt er CO op het display te staan, gaat hij bijna, maar niet helemaal dicht en nog zachtjes nablazen, ongeveer een half uur. Lijkt me prima feature om standaard ingeschakeld te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Mitsubishi Electric heeft dit jaar nog propaan airco’s tot 5kW met de MSZ-RZ lijn.

https://alklima.nl/blog/d...omstbestendig-met-propaan

• ThinkPad
Mag je die dan ook zelf monteren? Of wordt propaan ook gezien als een F-gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
ThinkPad schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:36:
Mag je die dan ook zelf monteren? Of wordt propaan ook gezien als een F-gas?
Lastig verhaal. In de nieuwe F gassen verordening zijn ook natuurlijke brandbare koudemiddelen opgenomen. Niet alleen moet je daarvoor je F gassen certificaat hebben maar ook een extra certificaat B3 brandbare koudemiddelen. En over een tijdje vervalt (het eerder oneindige) certificaat en moet de hele markt opnieuw examen en opleidingen doen (heel duur!) en dan elke 5 jaar opnieuw.
Dus ik vermoed dat koeltechnisch werk nog veel duurder gaat worden.

Je hele gereedschapspakket moet vervangen worden (of bijgekocht) voor propaan. Metersets, vacuümpomp, afpompunit, enz. En deze moeten dan ook weer jaarlijks gekalibreerd worden (a 200-300 euro per stuk)

Dus ja dat moet officieel via een erkende installateur, dan niet voor milieu maar onder het kader veiligheid.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:27
Technician- schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Lastig verhaal. In de nieuwe F gassen verordening zijn ook natuurlijke brandbare koudemiddelen opgenomen. Niet alleen moet je daarvoor je F gassen certificaat hebben maar ook een extra certificaat B3 brandbare koudemiddelen. En over een tijdje vervalt (het eerder oneindige) certificaat en moet de hele markt opnieuw examen en opleidingen doen (heel duur!) en dan elke 5 jaar opnieuw.
Dus ik vermoed dat koeltechnisch werk nog veel duurder gaat worden.

Je hele gereedschapspakket moet vervangen worden (of bijgekocht) voor propaan. Metersets, vacuümpomp, afpompunit, enz. En deze moeten dan ook weer jaarlijks gekalibreerd worden (a 200-300 euro per stuk)

Dus ja dat moet officieel via een erkende installateur, dan niet voor milieu maar onder het kader veiligheid.
Heb uit de branche al hele wilde verhalen gehoord over ATEX zonering en ATEX werkschakelaars etc. Zoek maar eens op wat ze kosten, springen je de tranen in die ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Doesnotcompute schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

Heb uit de branche al hele wilde verhalen gehoord over ATEX zonering en ATEX werkschakelaars etc. Zoek maar eens op wat ze kosten, springen je de tranen in die ogen.
Dat is niet wild, dat zijn gewoon eisen aan een brandbaar koudemiddel in een elektrisch apparaat wat enkele voorzorgsmaatregelen kent.
De Atex werkschakelaar is onzin, deze moet buiten de kleine zone blijven.
Dede airco’s hebben maar 370gram propaan en zijn gegeurd, dus ruik je lekkages

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
"Wereldwijde populariteit van airco’s gaat gepaard met vragen over piekverbruik, ongelijkheid en efficiëntie"
stelt de IEA. Milieucentraal geeft het advies eerst andere maatregelen te nemen voordat airco's worden opgehangen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
dunklefaser schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:42:
"Wereldwijde populariteit van airco’s gaat gepaard met vragen over piekverbruik, ongelijkheid en efficiëntie"
stelt de IEA. Milieucentraal geeft het advies eerst andere maatregelen te nemen voordat airco's worden opgehangen.
Niks mis met dat advies.
Als je woonkamer 10m2 glas heeft op het zuiden waar de zon vol op zit, dan kan je dat met een paar airco’s misschien compenseren, maar het zal nooit aangenaam worden in de kamer.

Mijn airco’s worden nagenoeg volledig gevoed door PV als het gaat over koeling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Doesnotcompute
dunklefaser schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:42:
Sorry maar wat een kul argumenten voor Nederland. We kampen met enorme overschotten van zonneenergie, salderen gaat er van, je betaalt net niet om te mogen terugleveren, en een airco staat alleen te koelen wanneer de zon schijnt toch? Of ik nou de omvormers uit zet of terug laat regelen, of ik gebruik mijn eigen overschotten om mijn huis koel en laag qua luchtvochtigheid te houden.

Tuurlijk, isolatie is het beste om mee te beginnen, zou je zeggen. Echter haal je met een airco gelijk al 50% besparing op je energiebehoefte, omdat een airco gewoon veel efficienter kan verwarmen dan een gasketel. Ga maar eens isoleren voor een 50% besparing. Want verwarmen, daar koopt Nederland een airco voor, omdat het gewoon een goedkope L/L WP is. Die 2 weken per jaar dat je koeling wilt, is handig dat het er in zit.

En over het stroomverbruik gesproken.. Really?

/rant :P

https://nos.nl/nieuwsuur/...dwijde-stroom-datacenters

Ga daar maar achteraan als milieuclub zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tommie12 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Niks mis met dat advies.
Als je woonkamer 10m2 glas heeft op het zuiden waar de zon vol op zit, dan kan je dat met een paar airco’s misschien compenseren, maar het zal nooit aangenaam worden in de kamer.

Mijn airco’s worden nagenoeg volledig gevoed door PV als het gaat over koeling.
Daar past ook buitenzonwering voor(als dat niet het geval is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Sorry maar wat een kul argumenten voor Nederland. We kampen met enorme overschotten van zonneenergie, salderen gaat er van, je betaalt net niet om te mogen terugleveren, en een airco staat alleen te koelen wanneer de zon schijnt toch? Of ik nou de omvormers uit zet of terug laat regelen, of ik gebruik mijn eigen overschotten om mijn huis koel en laag qua luchtvochtigheid te houden.

Tuurlijk, isolatie is het beste om mee te beginnen, zou je zeggen. Echter haal je met een airco gelijk al 50% besparing op je energiebehoefte, omdat een airco gewoon veel efficienter kan verwarmen dan een gasketel. Ga maar eens isoleren voor een 50% besparing. Want verwarmen, daar koopt Nederland een airco voor, omdat het gewoon een goedkope L/L WP is. Die 2 weken per jaar dat je koeling wilt, is handig dat het er in zit.

En over het stroomverbruik gesproken.. Really?

/rant :P

https://nos.nl/nieuwsuur/...dwijde-stroom-datacenters

Ga daar maar achteraan als milieuclub zou ik zeggen.
Gaat om net congestie.
"Iedereen" knalt dat ding aan bij thuiskomst rond 5 uur en laat hem doordraaien in.de nacht.

Slechts weinigen laten hem werkelijk draaien overdag op zonnepanelen.

Dat is de reden waarom het een probleem vormt.
Het net is geen accu daarom wordt saldering aangepast gezien steeds meer mensen zelfs met COP 1 kachels in de winter hun verbruik gingen opmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2025 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Iedere airco heeft toch een timerfunctie? Inschakelen tussen 9 en 17h of zo?

Heb je geen AI voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Wozmro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:27:

Als er niemand is, is dat weer behoorlijk zonde. Iedereen heeft andere wensen, zuinig / netcongestie vs comfort. Je vermogen limiteren, alvast voorkoelen als je eraan komt met zonnestroom, en in de winter heb je hele andere truukjes voor optimale comfort en kosten (zeker met dynamische contract).

Geen AI nodig, maar het zou wel handig zijn. Gemini of whatever LLM weet het wel in te stellen itt de meeste mensen die hem alleen aan en uit zetten en oh te warm, ding op 18°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
w00key schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:50:
[...]

Als er niemand is, is dat weer behoorlijk zonde. Iedereen heeft andere wensen, zuinig / netcongestie vs comfort. Je vermogen limiteren, alvast voorkoelen als je eraan komt met zonnestroom, en in de winter heb je hele andere truukjes voor optimale comfort en kosten (zeker met dynamische contract).

Geen AI nodig, maar het zou wel handig zijn. Gemini of whatever LLM weet het wel in te stellen itt de meeste mensen die hem alleen aan en uit zetten en oh te warm, ding op 18°.
Mijn airco gaat aan op de eerste dag dat ik vind dat het te warm is, en dan staat die op timer: aan vanaf 10h tot 22h en op ca 23,5-24 graden binnen. In de slaapkamer gewoon elke dag van 18h tot 7h.
Meeste verbruik zit dan op momenten dat de PV stroom levert.
En ergens begin September gaat die op uit om ergens in Oktober op verwarmen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:22:
[...]

Gaat om net congestie.
"Iedereen" knalt dat ding aan bij thuiskomst rond 5 uur en laat hem doordraaien in.de nacht.

Slechts weinigen laten hem werkelijk draaien overdag op zonnepanelen.

Dat is de reden waarom het een probleem vormt.
Het net is geen accu daarom wordt saldering aangepast gezien steeds meer mensen zelfs met COP 1 kachels in de winter hun verbruik gingen opmaken.
Echt iedereen die ik ken met aircos gooit ze aan zolang de zon schijnt, want het bespaart je teruglever boetes. En die paar honderd watt die een airco vraagt is een druppel op een gloeiende plaat. EV's en kookplaten, dat zijn de pieken na 5 uur die je ziet.

(En dat het net geen accu is vind ik echt de grootste misvatting die er is. Zal wel een complot gekkie zijn, maar dat is gewoon een energiebranche lulverhaal imho. De fossiele brandstof centrales, hebben juist het voordeel dat het een vaste brandstof(of gasvormig) is met hoge energiedichtheid, in tegenstelling tot accu's. Wat let ze om de overschotten gewoon op te sparen? Gas reserves aanleggen zijn ze erg goed in, in mijn omgeving. Had een aantal zonneparken op hoge poten gezet en je had miljoenen tonnen kolen e.d. droog kunnen opslaan, die je in de zomer niet nodig had, omdat we heel veel PV energie hebben. Dan werkt het net toch als een soort accu? Brandstof in de zomer zoveel mogelijk vervangen door PV en wind energie, en in de winter die reserves aanspreken, zoals we dat met gas al doen. De gascarvernes van UGS Norg e.d. doe dat al jaren.)

Maargoed, offtopic, zal ophouden met ranten.

Het voelt hier inmiddels alweer als herfst en heb iets te fanatiek lopen koelen de afgelopen week. Heb zojuist maar even mijn laatste PV energie van de dag opgestookt met de MHI aircos. :) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Echt iedereen die ik ken met aircos gooit ze aan zolang de zon schijnt, want het bespaart je teruglever boetes. En die paar honderd watt die een airco vraagt is een druppel op een gloeiende plaat. EV's en kookplaten, dat zijn de pieken na 5 uur die je ziet.

(En dat het net geen accu is vind ik echt de grootste misvatting die er is. Zal wel een complot gekkie zijn, maar dat is gewoon een energiebranche lulverhaal imho. De fossiele brandstof centrales, hebben juist het voordeel dat het een vaste brandstof(of gasvormig) is met hoge energiedichtheid, in tegenstelling tot accu's. Wat let ze om de overschotten gewoon op te sparen? Gas reserves aanleggen zijn ze erg goed in, in mijn omgeving. Had een aantal zonneparken op hoge poten gezet en je had miljoenen tonnen kolen e.d. droog kunnen opslaan, die je in de zomer niet nodig had, omdat we heel veel PV energie hebben. Dan werkt het net toch als een soort accu? Brandstof in de zomer zoveel mogelijk vervangen door PV en wind energie, en in de winter die reserves aanspreken, zoals we dat met gas al doen. De gascarvernes van UGS Norg e.d. doe dat al jaren.)

Maargoed, offtopic, zal ophouden met ranten.

Het voelt hier inmiddels alweer als herfst en heb iets te fanatiek lopen koelen de afgelopen week. Heb zojuist maar even mijn laatste PV energie van de dag opgestookt met de MHI aircos. :) :P
Ook jij begrijpt niet wat netcongestie is, problemen zitten voornamelijk in transport, staat los van de energiecentrale,s.

Ja ook EV,s helpen mee aan het probleem en daar zijn ze ook al mee bezig, de mensen die hem tijdens spits laten opladen, inductie niet want mensen koken niet exact gelijktijdig.

Wij Tweakers stellen niks voor, het gros van de consumenten zet dat ding pas aan bij thuiskomst/vlak voor slapen gaan als het "spits" is.

Mensen met airco zonder zonnepanelen bestaan ook hoor. ;)
Beetje jammer dat het ikke ikke mentaliteit zo erg heerst.

Nee het net is geen accu, snacht's zullen er toch echt gascentrale's bij moeten springen, met name in de zomer meer.

En die zonneparken staan steeds vaker uit op bepaalde tijden van de dag gezien ze anders moeten betalen voor terugleveren.

Het zonnepanelen verhaal is een kul verhaal waar mensen in geloven mbt terugleverboetes, je kan ook zero export inschakelen, airco draait ook super goedkoop als ik het stroom zou moeten inkopen op dat moment.

Ik heb ook een airco, ja ook zonnepanelen, ik doe het niet om financieel redenen want de verschillen zijn heel klein tijdens de zomer, gaat alleen aan als er behoefte is.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wozmro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:27:

De betere airco's hebben gewoon een bewegingssensor, hadden ze al voordat AI uberhaupt bestond.

De functie als je vlak bij huis bent en de airco aangaat bestond ook al voor AI uberhaupt een ding was.
En idd de tijdklok zit er ook al jaren in.

Zelfs datacenters worden nu AI fabrieken genoemd.
Marketing maakt nu overal AI van want verkoopt beter.

Zelfs je oude gasketel van 20 jaar geleden heeft al een slimme functie voor tapcomfort dat die "zelflerend" is en op tijden de wisselaar warm houdt, benieuwd wanneer ze dat AI gaan noemen.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Ook jij begrijpt niet wat netcongestie is, problemen zitten voornamelijk in transport, staat los van de energiecentrale,s.

Ja ook EV,s helpen mee aan het probleem en daar zijn ze ook al mee bezig, de mensen die hem tijdens spits laten opladen, inductie niet want mensen koken niet exact gelijktijdig.

Wij Tweakers stellen niks voor, het gros van de consumenten zet dat ding pas aan bij thuiskomst/vlak voor slapen gaan als het "spits" is.

Mensen met airco zonder zonnepanelen bestaan ook hoor. ;)
Beetje jammer dat het ikke ikke mentaliteit zo erg heerst.

Nee het net is geen accu, snacht's zullen er toch echt gascentrale's bij moeten springen, met name in de zomer meer.

En die zonneparken staan steeds vaker uit op bepaalde tijden van de dag gezien ze anders moeten betalen voor terugleveren.

Het zonnepanelen verhaal is een kul verhaal waar mensen in geloven mbt terugleverboetes, je kan ook zero export inschakelen, airco draait ook super goedkoop als ik het stroom zou moeten inkopen op dat moment.

Ik heb ook een airco, ja ook zonnepanelen, ik doe het niet om financieel redenen want de verschillen zijn heel klein tijdens de zomer, gaat alleen aan als er behoefte is.
Wat netcongestie e.d. is hoef je mij niet uit te leggen, elektricien enzo. Dat is inderdaad transportproblematiek. Maar die heb je niet binnen je eigen woning. Het bedrijf waar ik voor werk installeert ook gigantisch veel airco's en L/W warmtepompen. Geloof mij nou maar dat die dingen de hele dagen doordraaien, vooral wanneer de zon schijnt. " Als ik er niets voor krijg, brand ik het liever op" en "daar is dat ding toch voor?" is het motto. Zero export inschakelen kan niet zomaar. 99% van alle systemen is hier nooit op voorbereid is mist cruciale componenten zoals bekabeling voor energiemeters. De kosten voor even een kabeltje bijleggen en je verdeler verbouwen voor een energie meter gaan echt niet veel mensen doen. (nog meer investeren?!) Ook een koppeling ontbreekt om te kunnen loadschedden naar je airco bijvoorbeeld. Dus gewoon aanzetten overdag is voor 90% de oplossing. Gigantisch veel huishoudens hebben wel een bewoner die een of meerdere dagen thuis werkt, dan staan ze ook vaak al aan. Particulieren zijn echt wel bewust bezig met het opmaken van hun eigen energie. En zo niet, dan krijgen ze niet de juiste "opvoeding" van de installateur. Kijk alleen al eens in de standaard homewizard groepjes hoe de gewone Henk en Ingrid met slimme stekkers en close-in boilers bezig zijn om hun eigen energie op te branden. Dat zijn echt geen Tweakers.

Ja snachts draaien er meer fossiele bronnen. Wat is je punt? Wind gaat dag en nacht door, vooral op zee. Uurprijzen zijn snachts ook vaak laag, zelfs in het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:24:
[...]

Wat netcongestie e.d. is hoef je mij niet uit te leggen, elektricien enzo. Dat is inderdaad transportproblematiek. Maar die heb je niet binnen je eigen woning. Het bedrijf waar ik voor werk installeert ook gigantisch veel airco's en L/W warmtepompen. Geloof mij nou maar dat die dingen de hele dagen doordraaien, vooral wanneer de zon schijnt. " Als ik er niets voor krijg, brand ik het liever op" en "daar is dat ding toch voor?" is het motto. Zero export inschakelen kan niet zomaar. 99% van alle systemen is hier nooit op voorbereid is mist cruciale componenten zoals bekabeling voor energiemeters. De kosten voor even een kabeltje bijleggen en je verdeler verbouwen voor een energie meter gaan echt niet veel mensen doen. (nog meer investeren?!) Ook een koppeling ontbreekt om te kunnen loadschedden naar je airco bijvoorbeeld. Dus gewoon aanzetten overdag is voor 90% de oplossing. Gigantisch veel huishoudens hebben wel een bewoner die een of meerdere dagen thuis werkt, dan staan ze ook vaak al aan. Particulieren zijn echt wel bewust bezig met het opmaken van hun eigen energie. En zo niet, dan krijgen ze niet de juiste "opvoeding" van de installateur. Kijk alleen al eens in de standaard homewizard groepjes hoe de gewone Henk en Ingrid met slimme stekkers en close-in boilers bezig zijn om hun eigen energie op te branden. Dat zijn echt geen Tweakers.

Ja snachts draaien er meer fossiele bronnen. Wat is je punt? Wind gaat dag en nacht door, vooral op zee. Uurprijzen zijn snachts ook vaak laag, zelfs in het stookseizoen.
Slechts weinig mensen zijn thuis overdag.
De airco,s op slaapkamer(s) gaan pas rond de avond aan bij de meeste mensen thuis, helaas maar waar, gedragsverandering bij bewoners duurt nog wel even omdat de financiele prikkel nog teveel ontbreekt.

En Henk en Ingrid zijn daar al helemaal niet mee bezig met slimme stekkers etc om te sturen voor whatever apparaat, wellicht in 2027 als saldering definitief weg is, de terugleverboete's vallen wel mee als het systeem op de bewoners is aangepast ipv een flink overcapaciteit bedoelt als verdienmodel.

Het gaat nog wel even duren voordat L/L WP,s ook als warmtepomp worden herkent door de mainstream, begint wel een beetje te komen dat wel.

mbt zero export functie heel veel (oudere)omvormers hadden de mogelijkheid al maar omdat wij in dit land steeds achter de feiten aanlopen hoor je daar weinig van, zelfs mijn omvormer van 7 jaar terug zat het er al op terwijl het een goedkoop ding is, ding heeft ook een datum/tijdklok die je kan instellen om op x uren van de dag een percentage te dimmen of helemaal uit.

Veel omvormers hebben meer dan je denkt alleen het is minder toegankelijk voor de gebruiker.
Tot heden is het nog steeds interessanter om terug te leveren dan zogenaamd "opmaken" tijdens teruglevering maar dat begrijpt de gemiddelde Facebook gebruiker niet, die schaffen idd specifiek daarvoor aan...

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2025 09:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Doesnotcompute
mr_evil08 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Slechts weinig mensen zijn thuis overdag.
De airco,s op slaapkamer(s) gaan pas rond de avond aan bij de meeste mensen thuis, helaas maar waar, gedragsverandering bij bewoners duurt nog wel even omdat de financiele prikkel nog teveel ontbreekt.

En Henk en Ingrid zijn daar al helemaal niet mee bezig met slimme stekkers etc om te sturen voor whatever apparaat, wellicht in 2027 als saldering definitief weg is, de terugleverboete's vallen wel mee als het systeem op de bewoners is aangepast ipv een flink overcapaciteit bedoelt als verdienmodel.

Het gaat nog wel even duren voordat L/L WP,s ook als warmtepomp worden herkent door de mainstream, begint wel een beetje te komen dat wel.

mbt zero export functie heel veel (oudere)omvormers hadden de mogelijkheid al maar omdat wij in dit land steeds achter de feiten aanlopen hoor je daar weinig van, zelfs mijn omvormer van 7 jaar terug zat het er al op terwijl het een goedkoop ding is, ding heeft ook een datum/tijdklok die je kan instellen om op x uren van de dag een percentage te dimmen of helemaal uit.

Veel omvormers hebben meer dan je denkt alleen het is minder toegankelijk voor de gebruiker.
Tot heden is het nog steeds interessanter om terug te leveren dan zogenaamd "opmaken" tijdens teruglevering maar dat begrijpt de gemiddelde Facebook gebruiker niet, die schaffen idd specifiek daarvoor aan...
Nee dat mensen veel thuis zijn tegenwoordig zuig ik natuurlijk uit mijn duim. https://www.cbs.nl/nl-nl/...nders-werkt-weleens-thuis

Lees, aantal thuiswerkers nergens hoger in Europa.

Lees je uberhaupt wat ik zeg? Ik vertel je net dat wel enorme bergen aircos verkopen en plaatsen voor verwarming, maar dat duurt nog wel even zeg je. :? Normaal plaatsen wel circa 50 hyrbide systemen per jaar. Dit jaar nog maar 3. Aircos zijn van circa 50-60 installaties naar over de 200 gegaan, en we hebben zelfs extra personeel moeten aantrekken om de vraag te beantwoorden. Zelfs de conculegas schuiven werk naar elkaar door omdat het qua planning niet past. All electric WP plaatsen we alleen nog maar in nieuwbouw, want men ziet er gewoon geen heil meer in. De airco's daarintegen weer wel.

https://solarmagazine.nl/...het-eerst-in-12-jaar-tijd

Aircos stijgen enorm...

En over het hele export limitiatie verhaal, wederom, lees je uberhaupt wel? Ik heb het niet over de omvormer. Elke omvormer van de afglopen 10 jaar kan sturen qua vermogen. Maar dan moeten er wel data/buskabels voor geplaatst zijn. Dat nog even doen, kost je klauwen met geld. Beetje installateur kost je tegenwoordig al 80ex per uur. Nergens heb ik het over de omvormer.

En die ene cent per kwh die men nog krijgt interesseert ze echt niet hoor. Dan gebruiken ze het liever zelf. Helemaal omdat op het 5 uur journaal gezegd werd dat mensen zelf hun stroom moesten gebruiken. "Dan zijn wij iig goed bezig".

Maargoed, discussie over niets, succes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Nee dat mensen veel thuis zijn tegenwoordig zuig ik natuurlijk uit mijn duim. https://www.cbs.nl/nl-nl/...nders-werkt-weleens-thuis

Lees, aantal thuiswerkers nergens hoger in Europa.

Lees je uberhaupt wat ik zeg? Ik vertel je net dat wel enorme bergen aircos verkopen en plaatsen voor verwarming, maar dat duurt nog wel even zeg je. :? Normaal plaatsen wel circa 50 hyrbide systemen per jaar. Dit jaar nog maar 3. Aircos zijn van circa 50-60 installaties naar over de 200 gegaan, en we hebben zelfs extra personeel moeten aantrekken om de vraag te beantwoorden. Zelfs de conculegas schuiven werk naar elkaar door omdat het qua planning niet past. All electric WP plaatsen we alleen nog maar in nieuwbouw, want men ziet er gewoon geen heil meer in. De airco's daarintegen weer wel.

https://solarmagazine.nl/...het-eerst-in-12-jaar-tijd

Aircos stijgen enorm...

En over het hele export limitiatie verhaal, wederom, lees je uberhaupt wel? Ik heb het niet over de omvormer. Elke omvormer van de afglopen 10 jaar kan sturen qua vermogen. Maar dan moeten er wel data/buskabels voor geplaatst zijn. Dat nog even doen, kost je klauwen met geld. Beetje installateur kost je tegenwoordig al 80ex per uur. Nergens heb ik het over de omvormer.

En die ene cent per kwh die men nog krijgt interesseert ze echt niet hoor. Dan gebruiken ze het liever zelf. Helemaal omdat op het 5 uur journaal gezegd werd dat mensen zelf hun stroom moesten gebruiken. "Dan zijn wij iig goed bezig".

Maargoed, discussie over niets, succes :-)
Ja ik ken de materie wel.
Feit blijft dat we de airco voorlopig nog zien als alleen koeling helaas op de ongunstige tijden.

Pak de cijfers van het energienet er maar bij en vergelijk ze om tot een conclusie te komen dan zie je ook mooi het airco gebruik.

(Ja split airco,s en mobiele airco,s worden over één kam geschoren).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
En een warmtepomp alleen om te verwarmen want 'warmte'pomp en niet koudepomp. :)

Maar uiteindelijk zal het euro'tje wel vallen: hé dat ding werkt in twee richtingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Nu online
Heb een separaat topic aangemaakt voor advies over L/L warmtepomp setup ik het beste kan nemen: Plaatsing 2 airco's (MHI), welk vermogen, single of multi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik moet straks bij montage de aircoleidingen buigen, waaronder een aantal 90 graden bochten. Zowel 3/8ste als 1/2e. En die bochten zitten ergens tussen lange lengtes in. Dus een interne buigveer zal niet gaan, extern in theorie wel, maar dan moet je alle isolatie eraf schuiven. Dat is natuurlijk onhandig. Dus derde optie: een buigtang.

Zag op deze webshop er 1 die fatsoenlijk leek, kan 3 maten leiding buigen. Dus dat is handig...
Prijs is 45 euro en dat is te doen, maar hij is uitverkocht. Toen dacht ik: zal even zoeken met google afbeeldingen of dat ding elders te koop is.

Kom ik verdomme gewoon (met dezelfde afbeeldingen!) op TEMU uit.. voor 2 tientjes.. en gratis aan huis.. 8)7 - ga nog ff verder snuffelen. Amazon staat er ook vol mee. En of er nou zoveel verschil in zit? Ik moet een aantal bochten maken en daarna heb ik m niet meer nodig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEC4-UVap4OYzNXs_K3tlruY7kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JozKTAvI33uS1mhSs1uABcLX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Disaster-Master op 24-08-2025 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:15:
Ik moet straks bij montage de aircoleidingen buigen, waaronder een aantal 90 graden bochten. Zowel 3/8ste als 1/2e. En die bochten zitten ergens tussen lange lengtes in. Dus een interne buigveer zal niet gaan, extern in theorie wel, maar dan moet je alle isolatie eraf schuiven. Dat is natuurlijk onhandig. Dus derde optie: een buigtang.

Zag op deze webshop er 1 die fatsoenlijk leek, kan 3 maten leiding buigen. Dus dat is handig...
Prijs is 45 euro en dat is te doen, maar hij is uitverkocht. Toen dacht ik: zal even zoeken met google afbeeldingen of dat ding elders te koop is.

Kom ik verdomme gewoon (met dezelfde afbeeldingen!) op TEMU uit.. voor 2 tientjes.. en gratis aan huis.. 8)7 - ga nog ff verder snuffelen. Amazon staat er ook vol mee. En of er nou zoveel verschil in zit? Ik moet een aantal bochten maken en daarna heb ik m niet meer nodig..

[Afbeelding]
Als jij dat nou even probeert weten wij het ook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:15:

[Afbeelding]
Als je die 1/2 niet nodig had dan kon het nog de helft goedkoper. :P

Ik heb deze gebruikt (ik heb 2x3.5kW dus kon uit met kleinere diameter buis):
LED-Maniak in "Airco bestellen in het buitenland"
https://nl.aliexpress.com...Djqn&gatewayAdapt=glo2nld

Klein stukje isolatie wegsnijden, buigen en isolatie weer terugplaatsen. Werkt perfect! Prachtig strakke bochten geworden. Wel even goed uitmeten waar de bocht begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ja ik moet straks (nouja.. straks.. dat is relatief: alles moet nog besteld worden) een 5 kW binnenunit ophangen en die heeft idd 1/4 + 1/2.

Ben benieuwd. Lees verschillende reacties dat het troep is, en dat zal het wellicht wel wezen. Een echte goede tang gaat richting de 100+ euro. Maar dat heb ik er niet voor over voor die paar bochten.. Maar ik lees ook her en der dat mensen er dus koperen waterleiding mee willen buigen, ja, dat zal niet gaan nee. Maar die hvac leiding is natuurlijk slechts 0,8mm dik en zacht koper ipv starre leiding. Dus het zal wel goed komen, hoop ik ;)

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:59:
Ja ik moet straks (nouja.. straks.. dat is relatief: alles moet nog besteld worden) een 5 kW binnenunit ophangen en die heeft idd 1/4 + 1/2.

Ben benieuwd. Lees verschillende reacties dat het troep is, en dat zal het wellicht wel wezen. Een echte goede tang gaat richting de 100+ euro. Maar dat heb ik er niet voor over voor die paar bochten.. Maar ik lees ook her en der dat mensen er dus koperen waterleiding mee willen buigen, ja, dat zal niet gaan nee. Maar die hvac leiding is natuurlijk slechts 0,8mm dik en zacht koper ipv starre leiding. Dus het zal wel goed komen, hoop ik ;)

Wordt vervolgd :)
Mocht je de ingeving krijgen om een buigtang voor een koperen leiding te gebruiken. Niet doen!
Vriend van mij heeft dat gedaan maar door de mismatch in diameters(1/2" != 10mm) krijg je geen goede bocht. Uiteindelijk heeft hij er een radius van 1/2" in geslepen. Beetje zonde. :)

Mijn ervaring is iig. prima en de installateur was onder de indruk tijdens inbedrijfstelling dus komt vast goed.

Je kan hem altijd kopen op aliexpress en een bocht proberen, lukt het niet, dan kan je heb gratis retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
LED-Maniak schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:09:
[...]

Je kan hem altijd kopen op aliexpress en een bocht proberen, lukt het niet, dan kan je heb gratis retour sturen.
Dus je gaat hem na (verkeerd?) gebruik terug sturen? Ga je hem ook na de klus terugsturen als het wel gelukt is? }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik heb m zojuist op temu besteld. Amazon was duurder. Die goedkope dingen zijn volgens mij allemaal het zelfde. Ze zijn gemaakt van een soort giet aluminium/staal legering. Relatief zwak spul dus.

Maar idd; koperen waterleiding zal niet gaan nee. Maar dat ben ik ook niet van plan. Overigens is 1/2 inch geen 10 maar 12,7mm. Deze buigtang heeft een slot voor 6, 10 en 12mm. Zal wel wat tolerantie op zitten.. dus ik ga het merken of de koelleiding er in past.

Gezien dit ding ook door een aircoboer verkocht wordt zal ie voor aircoleidingen wel voldoen gok ik..

[ Voor 10% gewijzigd door Disaster-Master op 24-08-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Martin7182 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:44:
[...]

Dus je gaat hem na (verkeerd?) gebruik terug sturen? Ga je hem ook na de klus terugsturen als het wel gelukt is? }:|
Ehh nee, na het testen van één bocht. Dat koper is zo zacht, daar blijven geen sporen of beschadiging van achter. Dit mag ook gewoon hoor. (iets met koop op afstand). Nieuwe schoenen pas ik ook en loop ik twee meter mee. Boefje. :O

Als ik bij de warmteservice een buigtang koop en hij knikt de boel na een test, dan gaat hij terug en nemen ze hem ook terug. Doet dan niet wat het doen moet.

De goed werkende buigtang ligt hier nog in de gereedschapskist. Top ding, komt vast weer van pas.

[edit]
Ik dacht zelfs dat er een knopje is als je retourneert dat je kan opgeven dat het product niet voldoet.
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:48:
Ik heb m zojuist op temu besteld. Amazon was duurder. Die goedkope dingen zijn volgens mij allemaal het zelfde. Ze zijn gemaakt van een soort giet aluminium/staal legering. Relatief zwak spul dus.

Maar idd; koperen waterleiding zal niet gaan nee. Maar dat ben ik ook niet van plan. Overigens is 1/2 inch geen 10 maar 12,7mm. Deze buigtang heeft een slot voor 6, 10 en 12mm. Zal wel wat tolerantie op zitten.. dus ik ga het merken of de koelleiding er in past.

Gezien dit ding ook door een aircoboer verkocht wordt zal ie voor aircoleidingen wel voldoen gok ik..
Komt vast goed, is niet zo spannend zolang je maar niet de metrische versie bestelt maar degene met een inch markering.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 24-08-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Disaster-Master Die inwendige buigveren verkoopt AliExpress ook voordelig: ThinkPad in "Airco bestellen in het buitenland"

En als je de airco hebt draaien dan verkoop je het spul weer, ik was die buigveren ook zo weer kwijt met minimaal verlies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ja maar die zijn voor mij dus niet lang genoeg. Ik heb zo’n 11 meter aan de ene kant van de bocht en aan de andere kant zo’n 7 meter. Die veren zijn meer voor de korte bochtjes vlak bij het einde.. wellicht handig wel voor de laatste stukjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:02:
Ja maar die zijn voor mij dus niet lang genoeg. Ik heb zo’n 11 meter aan de ene kant van de bocht en aan de andere kant zo’n 7 meter. Die veren zijn meer voor de korte bochtjes vlak bij het einde.. wellicht handig wel voor de laatste stukjes..
Je hebt ook de nylon inwendinge "veren": https://www.warmteservice...or-koelleiding/p/90150350 66 euro bij Warmteservice.
Ook bij Temu te vinden voor ~ 16 euro :p https://www.temu.com/nl-e...al-g-601101194546318.html

Mijn ervaring is overigens wel (toen ik een 5/8" moest buigen zonder risico op knikken) dat je hem er wel 4 meter in kan doen, ook best wat kan buigen enz. Maar als je op den duur een flinke bocht buigt, dat het dan toch wel heel lastig wordt om ze er uit te krijgen. De dunnere nylon veer viel trouwens wel mee. Maar soms moet je gewoon heel ver in de leiding buigen en dan wordt het toch wel lastig.

Zie trouwens nu dat het bij jou ook niet van toepassing is dit; 7 & 11 meter is beide te lang.

[ Voor 23% gewijzigd door Tanuki op 24-08-2025 20:24 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Een externe buigveer kan ook nog.

Ja dan moet er een hoop isolatie af maar je gooit deze zo zonder nadenken de bocht om.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ja en al die isolatie eraf en er weer opschuiven gaan we dus niet doen… denk dat het met mijn bamitang prima zal lukken ;)

Ben al een heel end met uitwerken van alle materialen..
Kom op zo’n 1400 euro inclusief steigerhuur voor een week (wil meteen andere zaken aanpakken op het dak) en de aircounits zijn bij NLX zo’n 2700 euro (2MXM50A + FTXM20A en 50A) Komt alleen de kosten van in bedrijfstellen (leidingen solderen en systeem vacumeren) nog bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Kan nog goedkoper hoor; 13,25 voor een 4 delige set die ook nog eens langer is: 4 meter. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ben benieuwd hoe je er straks achteraf naar kijkt. 1/2 is klote te buigen. Ik doe dingen graag zelf maar bij mijn 8 kW warmtepomp was ik blij dat de installateur het buigen gedaan heeft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tanuki schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Je hebt ook de nylon inwendinge "veren": https://www.warmteservice...or-koelleiding/p/90150350 66 euro bij Warmteservice.
Ook bij Temu te vinden voor ~ 16 euro :p https://www.temu.com/nl-e...al-g-601101194546318.html

Mijn ervaring is overigens wel (toen ik een 5/8" moest buigen zonder risico op knikken) dat je hem er wel 4 meter in kan doen, ook best wat kan buigen enz. Maar als je op den duur een flinke bocht buigt, dat het dan toch wel heel lastig wordt om ze er uit te krijgen. De dunnere nylon veer viel trouwens wel mee. Maar soms moet je gewoon heel ver in de leiding buigen en dan wordt het toch wel lastig.

Zie trouwens nu dat het bij jou ook niet van toepassing is dit; 7 & 11 meter is beide te lang.
ik doe altijd wat compressorolie in de leiding gieten voor ik de nylon erin duw. ;)
ik gebruik BSE170L voo dit soot dingen want dat heb ik achterin liggen, maar dat raad ik de doorsnee hobbyist niet aan, die rommel kost bijna 100 euroknallers de liter.... :X
Glashelder schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:07:
Ben benieuwd hoe je er straks achteraf naar kijkt. 1/2 is klote te buigen. Ik doe dingen graag zelf maar bij mijn 8 kW warmtepomp was ik blij dat de installateur het buigen gedaan heeft.
als het een vaste installatie is en het is zichtwerk dan pak ik gewoon hard koper en soldeer ik wat bochten eraan. ziet er peppie uit en altijd snaarstrak. brander en doos bochten pakken is sneller en minder gekut dan proberen een 2+ meter lange buis in model te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 24-08-2025 23:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Glashelder schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:07:
Ik ga het mee maken.. het zal wellicht wat stugger zijn..?
Ik vrees dat mijn installateur die destijds de 3MXM (bestaande unit dus) heeft aangesloten helemaal nergens een buigijzer/veer heeft gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Disaster-Master schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:13:
[...]

Ik ga het mee maken.. het zal wellicht wat stugger zijn..?
Ik vrees dat mijn installateur die destijds de 3MXM (bestaande unit dus) heeft aangesloten helemaal nergens een buigijzer/veer heeft gebruikt..
1/2 is echt vele malen stugger dan 1/4 of 3/8 (wat is aangesloten op je 3MXM). Dat buig je heel makkelijk met je vingers, een buigijzer is daar niet nodig. 1/2 daarentegen .. op basis van wat ik zag had ik niet het idee dat 1/2 heel veel zachter was dan normaal koper :X

Flippy hierboven is ook installateur en hij begint er ook niet aan blijkbaar :p

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 25-08-2025 05:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Glashelder schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 04:57:
[...]
Flippy hierboven is ook installateur en hij begint er ook niet aan blijkbaar :p
Voor mij zijn het 2 factoren: ziet iemmand het en hoe lui ben ik die dag. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Een ruime bocht 1/2 kan wel met de handen hoor.
Maar strak de hoek om gebruik ik de Blackmax
Alleen de naam is al mooi. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik heb er geen ervaring mee, aldoende leert men.
Ik heb echter geen 2 linker handen en ben best technisch kundig om het zo maar te zeggen.

Heb een videotje gezien waar iemand met de hand en zo'n PE-buigveer gewoon 1/2e in bochten plooit. Het leek mij niet zo heel erg stug. Maar misschien had ie popey armen onder zn shirt. wie weet... haha.. Ik heb overigens die PE buigveren er toch maar bij besteld voor die 13,25.. Ik bedacht me dat voor de laatste stukjes bij de airco unit dat wel praktischer zal werken dan die buigtang, gezien daar ook dan de isolatie voor open moet.. En inderdaad het zijn niet mega kosten en achteraf na montage gaat dat spul denk ik gewoon op MP..

Even andere vraag:
Heeft iemand een richtprijs in den haag en omgeving voor het aansluiten van de units? Dus puur alleen de leidingen solderen (geen knel koppelingen) aan de binnen/buiten-unit en vacumeren? Dan weet ik een beetje of de prijs (die ik nog moet ontvangen) oke is of niet.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:25
Korte vraag: wij hebben een Daikin buitenunit die als defect buiten garantie gemarkeerd is omdat er vocht in de unit terecht is gekomen (in het koelgedeelte dus, niet op de printplaat/elektronica ofzo). Installateur heeft de units gezet (andere partij dan verkoper van de units/hardware).

De (buitenlandse) verkoper stelt nu voor om de unit te laten vervangen aan 50% van de kostprijs.

De leidingen zijn/waren gevacumeerd, lang (uren) en meermaals.
Kan het zijn dat er toch nog iets van vocht in de leidingen is blijven zitten ondanks vacumeren? Bv in een bocht of onderin in een leiding als het ware ofzo?
Ik blijf wat twijfelen of de verkopers correct handelen en of dit echt een issue is wat veroorzaakt wordt door de leidingen/daar vocht in te hebben gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 28-08-2025 12:52 ]

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic