Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:23:
[...]

De lucht kan nooit 60°C worden, dat plaatje wellicht, de lucht zal iets opwarmen maar geen 60 graden zijn.
de uitblaas kan makkelijk 50+ worden afhankelijk van hoe de boel draait. de mitsubishi hyper heats kunnen zeker wel naar de 60 als je die niet goed dimensioneert.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
flippy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:49:
[...]

de uitblaas kan makkelijk 50+ worden afhankelijk van hoe de boel draait. de mitsubishi hyper heats kunnen zeker wel naar de 60 als je die niet goed dimensioneert.
het ging volgens mij over de inlaatlucht bij een mechanisch ventilatiesysteem? Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar mitsubishi hyper heat klinkt als een airco model?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Technician- schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:48:
[...]
Goh ik zie nooit meldingen van lekkages en er is er wel een geweest, die had gemeld moeten worden.
[...]
Lekkende koudemiddel netjes opgevangen in een emmer toch? ;)

/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
@barta123 Sinds vorig jaar heb ik hier een geelverbleekte airco (single) vervangen door een MHI multisplit met een extra unit in de woonkamer. Juist ook extra op de SCOP cijfers gelet (alles minder dan 4,0 volgens de folder kwam er niet in), vanwege het bijstoken met de airco.

Over iets minder dan 6 weken verwacht ik de eindafrekening en zit nu al op zo'n ~12,5 % minder gas verbruik.
Dat in combi met zo'n 3600Wp, waardoor de boel tussen 12 en 18 (zomer) voor "niets" draait

Hoezo slecht?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
barta123 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:49:
[...]

Ik vind het zo'n dwaas gelul dat de airco door mensen massaal wordt verketterd als energievreter.
Dat komt volgens mij door het grotendeels kritiekloos opvolgen van de media door de massa en een groot vertrouwen in deskundigen of instituten.

[ Voor 34% gewijzigd door Durant op 25-07-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:42
Durant schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Dat komt volgens mij door het grotendeels kritiekloos opvolgen van de media door de massa en een groot vertrouwen in deskundigen of instituten.
Of mensen die in het verleden blijven hangen, toen airco's nog wel veel energie verbuikten. En een boel herrie maakte, vooral de "klappen" van een startende compressor.
Maar alle airco's zijn vandaag de dag wel met een inverter uitgerust.

Ik wil eigenlijk nog een homewizard kWh meter tussen mijn airco zetten, maar ik geloof dat als de boel op temperatuur is een paar honderd watt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Wozmro schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:41:
[...]

En de wetgeving voor hoe omgaan met koelmiddel bij vaste installaties is kneiterstreng.

Maar als het over auto's gaat mag iedere automonteur 'een beetje bijvullen'.
Dat is niet waar, niet elke automonteur mag het zomaar bijvullen.
Ook die heeft certificeringen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Je hebt gelijk, ik heb mijn bericht aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:57
Ik hoop dat iemand kan helpen met de volgende situatie die ik contstaeer bij mijn L/L warmtepomp.

Het betreft een Fujitsu AOYG18KMTA / ASYG18KMTB

Nadat hij een tijdlang netjes aan het koelen is, begint zijn opgenomen vermogen te stijgen zonder aanwijsbare reden. De omstandigheden zijn niet gewijzigd (zoninval, buitentemp). Als ik hem uitzet en daarna weer aan dan zie ik weer een normaal vermogensgebruik.

Op onderstaande plaatje zie je hij eerst wat pendelt (unit is wat groot voor de ruimte). Als de koelvraag groter wordt draait hij 1,5 uur constant met een opgenomen vermogen van 130 a 140W.
Daarna begint het te stijgen richting de 500W.

Vragen: Hoe komt dit en hoe kom ik eraf ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyVmOdbXL9u401j_xCbh9jZ-mQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0w7rM8KsyO93x2zBNIV0gPXB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
hvwees schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:25:
[...]

Of mensen die in het verleden blijven hangen, toen airco's nog wel veel energie verbuikten. En een boel herrie maakte, vooral de "klappen" van een startende compressor.
Maar alle airco's zijn vandaag de dag wel met een inverter uitgerust.

Ik wil eigenlijk nog een homewizard kWh meter tussen mijn airco zetten, maar ik geloof dat als de boel op temperatuur is een paar honderd watt is.
Ja zo'n energiemeter is echt top, en inderdaad vroeger zonder inverter. Mijn unit kan op 350W draaien met koelen met 2 units aan, maar ook bijna 2kW continu vermogen trekken in de winter als het stevig vriest en ik heb flink warmte nodig O+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stillekracht schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:47:
Ik hoop dat iemand kan helpen met de volgende situatie die ik contstaeer bij mijn L/L warmtepomp.

Het betreft een Fujitsu AOYG18KMTA / ASYG18KMTB

Nadat hij een tijdlang netjes aan het koelen is, begint zijn opgenomen vermogen te stijgen zonder aanwijsbare reden. De omstandigheden zijn niet gewijzigd (zoninval, buitentemp). Als ik hem uitzet en daarna weer aan dan zie ik weer een normaal vermogensgebruik.

Op onderstaande plaatje zie je hij eerst wat pendelt (unit is wat groot voor de ruimte). Als de koelvraag groter wordt draait hij 1,5 uur constant met een opgenomen vermogen van 130 a 140W.
Daarna begint het te stijgen richting de 500W.

Vragen: Hoe komt dit en hoe kom ik eraf ;)

[Afbeelding]
zet je ventilatorsnelheid vast en zet de lamellen op de hoogste stand.

let op: sommige units doen "huishoudelijke taken" soms zoals om de zoveel tijd een olierun als interne waardes ertoe leiden. dan gaan ze optoeren om de olie die in het binnendeel is verzameld terugblazen naar de compressor. vooral multisplits doen dit.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 26-07-2025 14:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Iemand ervaring met de Midea PortaSplit? Schijnt erg populair te zijn in o.a. Duitsland. Zo erg zelfs dat je stock alerts kunt krijgen via Discord.

[ Voor 25% gewijzigd door MaZo op 27-07-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik probeer wifi uit te schakelen op de LG PC18ST maar kan nergens vinden of/hoe dat kan. Handleiding is zeer matig. Gebruik het niet en de unit zend altijd een wifi signaal uit en wil dat uit hebben. Installateur zegt dat dat "misschien" via de app kan maar dan moet ik weer een account aanmaken en daar heb ik geen zin in.

Wifi is ingebouwd geloof ik dus is er een andere manier om wifi uit te schakelen? Op de unit zelf kan ik geen control panel vinden o.i.d. Op afstandsbediening ook niet.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:57
flippy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:20:
[...]

zet je ventilatorsnelheid vast en zet de lamellen op de hoogste stand.

let op: sommige units doen "huishoudelijke taken" soms zoals om de zoveel tijd een olierun als interne waardes ertoe leiden. dan gaan ze optoeren om de olie die in het binnendeel is verzameld terugblazen naar de compressor. vooral multisplits doen dit.
Dank @flippy voor de input.

Lamellen staan al goed. Ventilatorstand zal ik binnenkort uitproberen.

Die huishoudelijke taken......waar moet ik aan denken hoe lang dat ongeveer duurt en met wat voor frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stillekracht schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:52:
[...]
Dank @flippy voor de input.

Lamellen staan al goed. Ventilatorstand zal ik binnenkort uitproberen.

Die huishoudelijke taken......waar moet ik aan denken hoe lang dat ongeveer duurt en met wat voor frequentie?
dat ligt eraan, maar fujitsu is behoorlijk "agressief" ten opzichte van andere merken. meestal is het een minuutje of 6 maar dat kan varieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:19
Ik ben bezig met voorbereidingen te treffen om een splitje te plaatsen bij m'n oma (Tosot Pular 3.2kW). Leidingen heb ik al getrokken, maar met mijn lijnset van 5 meter haal ik het net niet om de unit te plaatsen dat hij zijn lucht uitblaast door de railing, van het balkon af. Enige wat ik haal is het tegenovergestelde, de unit 180 graden omdraaien dat hij met de condenser tegen de railing aanstaat en dus verse lucht van 'buiten' het balkon afzuigt en deze vervolgens daar uitblaast.

Niet ideaal, maar mijn bedenking erover is dat het wel qua airflow redelijk goed moet komen gezien het balkon van twee kanten open is en er daarbij wel voldoende luchtverplaatsing is. Lijkt deze gedachtegang te kloppen, of ben ik compleet bezopen om het zo in mijn hoofd te halen? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPuydFRmQMXr-k5EvkSBzYl03jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLJqI2da6UlGswwpYPsBChKC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0yTQRI33hoQ-noQ39LfavdeNhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOUyRyFk9JepqMsIZlfnorSH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@VikeeVeekie laat je de ingebruikstelling door een gediplomeerd monteur doen? Dan gewoon een metertje eraan laten solderen. Hebben ze zo voor elkaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Glashelder schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:39:
@VikeeVeekie laat je de ingebruikstelling door een gediplomeerd monteur doen? Dan gewoon een metertje eraan laten solderen. Hebben ze zo voor elkaar.
Bedoel je dan een drukmeter aan de zuigleiding? Daarmee zou je alleen een indicatie kunnen krijgen hoe de superheat waardes zijn terwijl het systeem staat te koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door VikeeVeekie op 27-07-2025 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
VikeeVeekie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Bedoel je dan een drukmeter aan de zuigleiding? Daarmee zou je alleen een indicatie kunnen krijgen hoe de superheat waardes zijn terwijl het systeem staat te koelen. Maar nee, ik ga de unit zelf in bedrijf stellen zodra ik hem binnen heb.
Metertje == 1 meter lengte

Je opm over zelf in bedrijfstellen zou ik verwijderen. Zijn ze hier niet happig op. Tenzij het zo’n voorgevulde unit is natuurlijk :+

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 27-07-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Bedoel je dan een drukmeter aan de zuigleiding? Daarmee zou je alleen een indicatie kunnen krijgen hoe de superheat waardes zijn terwijl het systeem staat te koelen.
Wat Sjors zegt inderdaad. Letterlijk een meter extra leiding eraan laten solderen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:14
[...]

Zie topicstart

"Graag wil ik benadrukken dat we in dit topic GEEN support leveren op het zelf doen van handelingen die normaliter alleen door gecertificeerde monteurs gedaan mogen worden."

Dus laten we daar niet nu ineens een uitzondering op gaan maken.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:27
M_AW schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:59:
[...]

Zie topicstart

"Graag wil ik benadrukken dat we in dit topic GEEN support leveren op het zelf doen van handelingen die normaliter alleen door gecertificeerde monteurs gedaan mogen worden."

Dus laten we daar niet nu ineens een uitzondering op gaan maken.
Dus dan zegt men gewoon dat ze het "laten doen" en vervolgens doen ze het gewoon zelf. Beter is men gewoon eerlijk zodat het iig wel goed gebeurd en geven alleen STEK monteurs antwoord. Ook zijn er echt wel monteurs in opleiding die meelezen die misschien vragen hebben of naar ideeën zoeken.

En dan zal ik maar wel gewoon antwoord geven. Trek er aub gewoon een volle lengte in. Minder koppelingen is minder kans op lekkage, zo simpel is het nou eenmaal. Plaats het ding gewoon waar het moet komen en ga niet lopen "beunen" omdat er dan een paar meter leiding gekocht moet worden. Krijg je toch spijt van, en dan moet je alles terugpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:25
Binnenkort krijgen wij een kleine bedrijfsunit opgeleverd van totaal 76m2: 38m2 (4,3x8,5m) begane grond, 4.7m plafondhoogte en 38m2 1e verdieping, 3m plafondhoogte. We willen deze graag met een lucht/lucht warmtepomp koelen en verwarmen (geen vloerverwarming, aangezien we er max 2-3 dagen per week alleen overdag aanwezig zijn). Het pand is momenteel in aanbouw en is goed geisoleerd.
Wat ik me afvraag is met een plafondhoogte van 4.7m, hoe hoog zou de binnenunit het beste hangen? En waar ik het beste de binnenunit kan plaatsen, op de korte wand (betere spreiding?), of juist op de lange wand?
Het is een werkplaats beneden, dus hoeft geen 20 graden te zijn (liever niet zelfs), eerder een graad of 17-18. Boven is kantoor, ook daar hoeft het niet heel warm te zijn (18-19 graden). Verwacht dat er zomers wel wat koeling nodig is op de 1e verdieping (plat dak). Welk vermogen zouden jullie adviseren (ik heb geen historisch verbuik...)?

Ik heb al best veel in dit topic gelezen, maar gaat vooral over woningen met lagere plafondhoogtes. Ik hoop dat jullie je licht over deze vragen willen laten schijnen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
kvandt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:16:
Binnenkort krijgen wij een kleine bedrijfsunit opgeleverd van totaal 76m2: 38m2 (4,3x8,5m) begane grond, 4.7m plafondhoogte en 38m2 1e verdieping, 3m plafondhoogte. We willen deze graag met een lucht/lucht warmtepomp koelen en verwarmen (geen vloerverwarming, aangezien we er max 2-3 dagen per week alleen overdag aanwezig zijn). Het pand is momenteel in aanbouw en is goed geisoleerd.
Wat ik me afvraag is met een plafondhoogte van 4.7m, hoe hoog zou de binnenunit het beste hangen? En waar ik het beste de binnenunit kan plaatsen, op de korte wand (betere spreiding?), of juist op de lange wand?
Het is een werkplaats beneden, dus hoeft geen 20 graden te zijn (liever niet zelfs), eerder een graad of 17-18. Boven is kantoor, ook daar hoeft het niet heel warm te zijn (18-19 graden). Verwacht dat er zomers wel wat koeling nodig is op de 1e verdieping (plat dak). Welk vermogen zouden jullie adviseren (ik heb geen historisch verbuik...)?

Ik heb al best veel in dit topic gelezen, maar gaat vooral over woningen met lagere plafondhoogtes. Ik hoop dat jullie je licht over deze vragen willen laten schijnen! _/-\o_
Heb je de hoogte nodig vanuit praktisch oogpunt of is dat er "omdat het gebouw zo was"?
Warmte stijgt, dus dat gaat snel op 5 meter op je plafond hangen, hoe hoog je die binnenunits ook hangt. Luchtverplaatsing zal wel de boel grotendeels verwarmen uiteraard, al verwacht ik niet veel warmte bij de vloer.

Zou een framewerk met bijvoorbeeld cassettes niet kunnen?

Anders zou ik twee niet te kleine units ophangen aan twee kanten. Ergens op 'standaard' hoogte zodat hij toch ook dicht bij de muur helemaal naar beneden kan blazen.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 29-07-2025 22:51 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
LED-Maniak schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:48:
[...]

Heb je de hoogte nodig vanuit praktisch oogpunt of is dat er "omdat het gebouw zo was"?
Warmte stijgt, dus dat gaat snel op 5 meter op je plafond hangen, hoe hoog je die binnenunits ook hangt. Luchtverplaatsing zal wel de boel grotendeels verwarmen uiteraard, al verwacht ik niet veel warmte bij de vloer.

Anders zou ik twee niet te kleine units ophangen aan twee kanten. Ergens op 'standaard' hoogte zodat hij toch ook dicht bij de muur helemaal naar beneden kan blazen.
Gewoon standaard hoogte aanhouden en een drukker in de "nok" hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1100XX
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-09 17:08
Binnenkort word er bij ons een multi split Daikin Perfera 2,5 + 3.5 airco geplaatst.

De plaatsing van de buitenunit is gepland op de zuidzijde, als de zon schijnt, dan staat die er ook gelijk vol op.
Leidingen zijn dan +/- 8 en 10 meter lengte.

Andere mogelijkheid is de buitenunit om de hoek op de westzijde te plaatsen, altijd 100% schaduw van bomen.

De leidingen zullen dan wel +/- 6 meter langer worden + 1 x 90graden bocht.

Wat is wijsheid, zuidzijde of westzijde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
LED-Maniak schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:48:
[...]

De hoogte is juist gewenst ivm plaatsen van een brug 8) Ik begrijp dat warme lucht opstijgt, misschien dat een plafondventilator wat extra circulatie van warme lucht naar beneden kan brengen (ik neem aan dat @Doesnotcompute dat bedoeld?). Weet niet hoever een binnenunit de warmte naar beneden krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
kvandt schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:35:
[...]

De hoogte is juist gewenst ivm plaatsen van een brug 8) Ik begrijp dat warme lucht opstijgt, misschien dat een plafondventilator wat extra circulatie van warme lucht naar beneden kan brengen (ik neem aan dat @Doesnotcompute dat bedoeld?). Weet niet hoever een binnenunit de warmte naar beneden krijgt?
Dat heet in de volksmond een drukker inderdaad, en dan doelt men op dit ding.

https://www.warmteservice...R_pjMGUx9fXgaAgMFEALw_wcB

Huis tuin en keukenplafond ventilator werkt ook wel natuurlijk.

Je hebt het over een autobrug, hou wel rekening met eventuele dampen e.d. Heb al menig unit moeten vervangen omdat de binnenkant helemaal verrot was met een koelmiddel lek. 0.a. server ruimten ook regelmatig. Gok dat er toch een damp vrijkomt van de UPS systemen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvandt
Doesnotcompute schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Dat heet in de volksmond een drukker inderdaad, en dan doelt men op dit ding.

https://www.warmteservice...R_pjMGUx9fXgaAgMFEALw_wcB

Huis tuin en keukenplafond ventilator werkt ook wel natuurlijk.

Je hebt het over een autobrug, hou wel rekening met eventuele dampen e.d. Heb al menig unit moeten vervangen omdat de binnenkant helemaal verrot was met een koelmiddel lek. 0.a. server ruimten ook regelmatig. Gok dat er toch een damp vrijkomt van de UPS systemen oid.
Dat is nog wel een dingetje. Sleutelen aan auto's geeft wel wat rommel af en toe (uitlaatgassen, slijpen, lassen...) Dank voor je info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Heeft iemand zijn unit wel eens weggewerkt in een kast?
Ik ben dat van plan in mijn slaapkamer en was eerst van plan een kanaalunit te kopen maar zag nu ook oplossingen zoals dit.

https://www.pinterest.com/pin/94716398398746033/

Nadeel zal meer geluidsdruk zijn gok ik?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Doet mij denken aan die user die een AUX airco in z'n TV-meubel (ja op kniehoogte ofzo dus) had geknutseld, daar bevroor hij vanwege te weinig airflow meen ik. Ff kijken of ik linkje nog kan vinden...

Blok ijs onderin buitenunit airco bij verwarmen

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2025 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Je ziet dat in hotelkamers veel, maar ik gok dat dit kanaalunits zijn.
ThinkPad schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:35:
Doet mij denken aan die user die een AUX airco in z'n TV-meubel (ja op kniehoogte ofzo dus) had geknutseld, daar bevroor hij vanwege te weinig airflow meen ik. Ff kijken of ik linkje nog kan vinden...

Blok ijs onderin buitenunit airco bij verwarmen
hahah dank. Weer even gelachen :D . Hij had de fan ook ingekort toch, want die tikten tegen het ijs? _O-

[ Voor 78% gewijzigd door LED-Maniak op 31-07-2025 11:43 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
LED-Maniak schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:38:
Je ziet dat in hotelkamers veel, maar ik gok dat dit kanaalunits zijn.
Volgens mij zijn dat vaak fancoils aan een chiller, komt niet zo'n puist koude lucht uit als bij een echte airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ThinkPad schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Volgens mij zijn dat vaak fancoils aan een chiller, komt niet zo'n puist koude lucht uit als bij een echte airco.
Dat denk ik ook maar ik wil zo'n unit netjes wegwerken. Ze zuigen lucht van onder/achter af en blazen dat door de voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 20:08
icecreamfarmer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Dat denk ik ook maar ik wil zo'n unit netjes wegwerken. Ze zuigen lucht van onder/achter af en blazen dat door de voorkant.
Je krijgt bij zo'n opstelling al heel snel kortsluiting in de luchtstroom en problemen met de temperatuursensor, zeker bij verwarmen. De meeste units zuigen van boven aan namelijk.

Neem voor een inbouwopstelling gewoon een kanaalunit en zorg dat je aan- en afvoer van de lucht gescheiden houdt. Je zou ook nog naar een plafondcasette voor woningen kunnen kijken als goedkopere en makkelijkere oplossing. Voordeel daarvan is namelijk dat je ze makkelijker onderhoud en nog steeds de uitgaande luchtstroom een beetje kan richten, wat een kanaaloplossing niet (zomaar) kan.

Ik heb zelf kanaalunits in het hele huis, maar stiekem is het mooi wegwerken van die dingen al snel best wel een prijzige aangelegenheid, de benodigde plenums, mooie roosters op kleur, toegangsluik aan de onderkant zodat je ze kan onderhouden, etc. zijn alles bij elkaar best wel een investering bovenop de unit zelf.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
1100XX schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:15:
Binnenkort word er bij ons een multi split Daikin Perfera 2,5 + 3.5 airco geplaatst.

De plaatsing van de buitenunit is gepland op de zuidzijde, als de zon schijnt, dan staat die er ook gelijk vol op.
Leidingen zijn dan +/- 8 en 10 meter lengte.

Andere mogelijkheid is de buitenunit om de hoek op de westzijde te plaatsen, altijd 100% schaduw van bomen.

De leidingen zullen dan wel +/- 6 meter langer worden + 1 x 90graden bocht.

Wat is wijsheid, zuidzijde of westzijde ?
De hogere temperaturen aan de zuidzijde kunnen ook een voordeel zijn bij het gebruik als verwarming. Wil je dat er (ook) mee doen of ga je alleen koelen?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RonJ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Je krijgt bij zo'n opstelling al heel snel kortsluiting in de luchtstroom en problemen met de temperatuursensor, zeker bij verwarmen. De meeste units zuigen van boven aan namelijk.

Neem voor een inbouwopstelling gewoon een kanaalunit en zorg dat je aan- en afvoer van de lucht gescheiden houdt. Je zou ook nog naar een plafondcasette voor woningen kunnen kijken als goedkopere en makkelijkere oplossing. Voordeel daarvan is namelijk dat je ze makkelijker onderhoud en nog steeds de uitgaande luchtstroom een beetje kan richten, wat een kanaaloplossing niet (zomaar) kan.

Ik heb zelf kanaalunits in het hele huis, maar stiekem is het mooi wegwerken van die dingen al snel best wel een prijzige aangelegenheid, de benodigde plenums, mooie roosters op kleur, toegangsluik aan de onderkant zodat je ze kan onderhouden, etc. zijn alles bij elkaar best wel een investering bovenop de unit zelf.
Heb je daar voorbeeld foto's van? Desnoods via PM.
Vader is timmerman dus qua hout is er veel mogelijk.

Cassette gaat niet werken want betonnen plafond.

Dit ziet er wel netjes uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lxPIeTwQQkw3_vuQI4MPRh-cQE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TeadZDkkNGC3Dx7sqCdnCBkX.png?f=fotoalbum_medium

Ai kwam hier mee aanzetten. Kan dan aanzuigen via de nis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4q6XNR3tpFhQq1AzClB8c8A43o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GHxlc0K2HA4iGktSiJO8b7Ky.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOtLGn2YHmz5utFETGAY0MSoXTQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2IX4y0Eg63ObAdSPklAWRLsR.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door icecreamfarmer op 31-07-2025 13:58 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• maximoei
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-09 17:25
RonJ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:26:
[...]
Hier ook een kanaalunit, verwerkt in de lege ruimte boven de ensuite deuren van ons huis.
Werkt perfect, voor verwarmen en koelen. Wel inderdaad behoorlijk wat extra kosten voor (geisoleerde) plenum, buizen, roosters-op-maat, etc; maar het feit dat alles uit het zicht is, is heel wat waard!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tejgG3eBEWyQPg16ty8W-dDZR04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxdnzHLfUYV4Tmm1sZUxiPjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKUDIEkFZ05-xabnyxv2C8nQi7A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVRgCXXX33yphxFK8fSQuU60.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvY87rmh9tlrHoriGCT2VXFyZd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sz1XEhsvjvPNgSfzPwlAxgMi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJJlf-S8k-fg7U5DcDQf1B23bmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYNektIqy1yGa4GxJgLHW6Ob.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0SSOA_2x73HGRUUzgY6AIvoSUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/us6rIdSsSe8o8q7AjWrgLXt0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 15% gewijzigd door maximoei op 31-07-2025 14:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
icecreamfarmer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:55:
[...]

Heb je daar voorbeeld foto's van? Desnoods via PM.
Vader is timmerman dus qua hout is er veel mogelijk.

Cassette gaat niet werken want betonnen plafond.

Dit ziet er wel netjes uit:
[Afbeelding]

Ai kwam hier mee aanzetten. Kan dan aanzuigen via de nis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zou best kunnen idd, waarbij je dan achter de bovenkastjes langs een ±5cm kan vrijhouden om lucht aan te zuigen. Je komt er dan alleen wel heel lastig bij, dan moeten die bovenkastjes eraf. Bij de bovenste variant zou je kunnen scharnieren, maar dan ben je weer 1-200 euro voor scharnieren verder. En kanaalunits zijn alleen van onderaf te servicen, daar zijn ze voor gemaakt. Daar zou ik dan wel even iets handigs op bedenken.

Ook ga je een kanaalunit dan best wel horen. De mijne hoor je totaal niet, maar dat komt er dat er zowel in het aan- als uitblaastraject geluidsdempers gebruikt zijn. Heb je die niet, dan wordt het al snel best wel luid. Edit: Misschien kan je er dan 10cm ruimte van maken boven de nis, achter die bovenkastjes langs en dan deze ruimte bekleden met noppenfoam tegen het geluid.

Qua diepte kom je ook ruimte tekort voor een automatisch reinigend stoffilter, wat ik bij zover inbouwen wel zou aanraden. Icm een zelfreinigend filter is het er lastig bijkunnen minder een issue, ik heb er ook 1 (onderste foto hieronder) waarbij elke cm hoogte telde en er dus geen luik is geplaatst. Dat betekend dus elke 1-2 jaar het plafond (van multiplex) eraf schroeven om erbij te kunnen voor onderhoud.

Wat foto's, van kanaalunits met resp. 5-zone en 3-zone multizone en zelfreinigende filterunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLg20HAMVKzgryT11kiR_OcE_vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4oz7h0gU46vD3TtQ2QrxVbN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxwmjMVV3PdLyBstXcTXSDismxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2CUqCXDTGAyT8obxCReIG1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RCiGoRWakwsSz6vYZN2UtOaBx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXHOzGXDnuSWDMwaxmh6YZpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcFXPKpnCEQ1EWGvh_PxAEkDQ8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsGloJncffv4qR0i7BHQgRN5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 31-07-2025 14:39 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
maximoei schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Hier ook een kanaalunit, verwerkt in de lege ruimte boven de ensuite deuren van ons huis.
Werkt perfect, voor verwarmen en koelen. Wel inderdaad behoorlijk wat extra kosten voor (geisoleerde) plenum, buizen, roosters-op-maat, etc; maar het feit dat alles uit het zicht is, is heel wat waard!

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit, slimme oplossing op deze manier.

Waar wordt bij jou de lucht aangezogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
RonJ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:30:
[...]

Dat zou best kunnen idd, waarbij je dan achter de bovenkastjes langs een ±5cm kan vrijhouden om lucht aan te zuigen. Je komt er dan alleen wel heel lastig bij, dan moeten die bovenkastjes eraf. Bij de bovenste variant zou je kunnen scharnieren, maar dan ben je weer 1-200 euro voor scharnieren verder. En kanaalunits zijn alleen van onderaf te servicen, daar zijn ze voor gemaakt. Daar zou ik dan wel even iets handigs op bedenken.

Ook ga je een kanaalunit dan best wel horen. De mijne hoor je totaal niet, maar dat komt er dat er zowel in het aan- als uitblaastraject geluidsdempers gebruikt zijn. Heb je die niet, dan wordt het al snel best wel luid. Edit: Misschien kan je er dan 10cm ruimte van maken boven de nis, achter die bovenkastjes langs en dan deze ruimte bekleden met noppenfoam tegen het geluid.

Qua diepte kom je ook ruimte tekort voor een automatisch reinigend stoffilter, wat ik bij zover inbouwen wel zou aanraden. Icm een zelfreinigend filter is het er lastig bijkunnen minder een issue, ik heb er ook 1 (onderste foto hieronder) waarbij elke cm hoogte telde en er dus geen luik is geplaatst. Dat betekend dus elke 1-2 jaar het plafond (van multiplex) eraf schroeven om erbij te kunnen voor onderhoud.

Wat foto's, van kanaalunits met resp. 5-zone en 3-zone multizone en zelfreinigende filterunit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe werkt zo'n zelfreinigende filterunit ? Spoelt dat met water ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

maximoei schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Hij zuigt aan via dat rooster in de zijkant en wordt dan verdeelt over 4 roosters naar beneden?
Welk merk en type heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RonJ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Flinke bak. Heb je merk en type voor mij? Tevens zou de Daikin een ingebouwde zelfreinigende filter moeten hebben.
Mijn idee is om het rooster en eventueel plenum van hout te maken en het liefst de inblaas en uitblaas liefst zo kort mogelijk er op zonder pijpen.

Bovenkant nis dan luik maken middels magneten. En het zelfde te doen bij de bovenkasten dat wordt dan een paneel.

Maar dat ze luid staan sta ik van te kijken uit de specs komt dat niet naar voren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:04
Ik voer stoomreiniging en schimmelreiniging van de airconditioner uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPNt1JIV3Qhl2p3lLLOxPO-Z5rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snkFoDNlwqI6jDTWND7k4ZnN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXz00U8u2PmjblrK71QATqHPUNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIqM38q17UyuqAbeiBZR41A6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BUzAbBFr33eYfBu4OjtOCize3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thglVw0Mc7i9hH2m8yHgLpGi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDG1Dd4Gq-tIOzH450_NNRaWSps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8709SdHl3Zi0Zbx8eigwk2EI.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo5po5FCiYhHjaKQbk8BkhSOMMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YV0pXo7QhTFTByjSL75WhHAQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jesaul schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:57:
Ik voer stoomreiniging en schimmelreiniging van de airconditioner uit.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik moet dat hier ook nog eens doen, de unit in de woonkamer is al 5 jaar oud, ik ben best wel secuur met het schoonmaken van de behuizing, filters etc. het echt goed reinigen van de warmtewisselaar heb ik nog niet gedaan. Ik hik daar op de een of andere manier toch steeds een beetje tegenaan.

Ik moet zeggen dat alles er op het oog ook goed uit ziet, daarnaast komen er ook geen rare luchtjes uit, maar als ik de foto's dan weer zie dan moet het er hier ook echt maar van gaan komen.

Is het een beetje te doen met een stoomreiniger of moet je echt uitkijken dat je muur niet onder het (vieze) water komt te zitten? Lijkt mij dat dit veel effectiever is als de FOAM schoon maakmiddelen die je nog wel eens voorbij ziet komen

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 31-07-2025 22:23 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
revolution-nl schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:22:
[...]

Ik moet dat hier ook nog eens doen, de unit in de woonkamer is al 5 jaar oud, ik ben best wel secuur met het schoonmaken van de behuizing, filters etc. het echt goed reinigen van de warmtewisselaar heb ik nog niet gedaan. Ik hik daar op de een of andere manier toch steeds een beetje tegenaan.

Ik moet zeggen dat alles er op het oog ook goed uit ziet, daarnaast komen er ook geen rare luchtjes uit, maar als ik de foto's dan weer zie dan moet het er hier ook echt maar van gaan komen.

Is het een beetje te doen met een stoomreiniger of moet je echt uitkijken dat je muur niet onder het (vieze) water komt te zitten? Lijkt mij dat dit veel effectiever is als de FOAM schoon maakmiddelen die je nog wel eens voorbij ziet komen
Een stoomreiniger met droge stoom laat geen vlekken achter op de muur. Maar je moet wel een masker en een bril dragen. Anders adem je schimmelsporen in. Daar zitten er veel van.(5 jaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
revolution-nl schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:22:
[...]

Lijkt mij dat dit veel effectiever is als de FOAM schoon maakmiddelen die je nog wel eens voorbij ziet komen
Schuimende producten verwijderen geen schimmelgroei van binnenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jesaul schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Een stoomreiniger met droge stoom laat geen vlekken achter op de muur. Maar je moet wel een masker en een bril dragen. Anders adem je schimmelsporen in. Daar zitten er veel van.(5 jaar...)
Droge stoom, Weer wat geleerd :)

De airco in de woonkamer gebruiken we eigenlijk alleen maar voor verwarmen, dus ik denk dat de schimmelvorming daar wel mee valt?

Klusje voor na de vakantie , eens kijken of ik 9 ding ergens kan huren.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 31-07-2025 23:01 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maximoei
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-09 17:25
icecreamfarmer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Ziet er netjes uit. Hij zuigt aan via dat rooster in de zijkant en wordt dan verdeelt over 4 roosters naar beneden?
Welk merk en type heb je?
Ja inderdaad, inlaat bovenste rooster rechts. Uitblaas vier keer naar beneden. Het is een Haier 5kw single split, voor 75m2 (slechte isolatie) AD50S2SS1FA(H) / 1U50S2SJ2FA-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
icecreamfarmer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:27:
[...]

Flinke bak. Heb je merk en type voor mij?
Kanaalunit zelf is een Daikin FDXMxx-F9. Het "kleine" model is de 2,5 en 3,5 kW uitvoering. De grote is een 5/6kW versie.

Eea voorzien van het BEA20A62 (A102 voor de 5/6kW) zelfreinigend filter aan de aanzuigkant, madoka thermostaat (vrij nutteloos maar zonder doet ie het niet) en aan de uitblaaskant voorzien van de optionele Airzone multizone plenums (AZEZ6DAISL01S3 of -5) met daarbij weer Airzone thermostaten per zone. Dat systeem zou ik overigens niet perse nog eens doen of aanraden, het regelt nogal inferieur tov de daikin thermostaat en de support is 0,0, maar hier was het wél een goede oplossing om het totale vermogen laag genoeg te houden. E.g. de 2,5 zijn hier al zwaar overkill voor de bovenverdiepingen.
Tevens zou de Daikin een ingebouwde zelfreinigende filter moeten hebben.
Dat heeft alleen een Ururu Sarara wandmodel. Bij kanaalunits is het een optionele accesoire die je aan de aanzuigkant erop schroeft. Zie hier meer info. @hvwees Het werkt door een roterende borstel dagelijks langs het filter te halen. Het verzemelde stof haal je vervolgens af en toe weg door de afzuigklep ergens weg te werken waar je je stofzuigermond af en toe even 10s in steekt om het stof te verwijderen. Werkt erg goed, recent nog de units van binnen schoongemaakt hier en er zat niet (leefruimtes) tot nauwelijks (slaapkamers) enig stof aan de binnenkant na 3,5 jaar gebruik.

Daarover: Omdat ik hier ook wat plafondplaten/kastjes moet weghalen om erbij te komen is het schoonmaken best even wat werk. Ik heb dus allebei maar gedaan om zeker te weten dat het goed was, eerst gereinigd met stoom en daarna nog een foamspuitbus gebruikt.
Mijn idee is om het rooster en eventueel plenum van hout te maken en het liefst de inblaas en uitblaas liefst zo kort mogelijk er op zonder pijpen.
Vergeet dat maar, aan de uitblaaskant moet alles volledig geïsoleerd en waterbestendig zijn. Een houten plenum/rooster wordt zeiknat en zal binnen no-time gaan schimmelen en rotten. Een rooster zou nog kunnen als je de achterkant bekleed met dun isolatiefoam.
Bovenkant nis dan luik maken middels magneten. En het zelfde te doen bij de bovenkasten dat wordt dan een paneel.

Maar dat ze luid staan sta ik van te kijken uit de specs komt dat niet naar voren.
Ze zijn een flink stuk luider dan een wandunit. Dat compenseer ik door geluidsdempers te gebruiken, zodat ie alsnog onhoorbaar is. Zonder maatregelen vind ik ze toch wel behoorlijk aanwezig.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 01-08-2025 07:49 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RonJ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:45:
[...]

Kanaalunit zelf is een Daikin FDXMxx-F9. Het "kleine" model is de 2,5 en 3,5 kW uitvoering. De grote is een 5/6kW versie.

Eea voorzien van het BEA20A62 (A102 voor de 5/6kW) zelfreinigend filter aan de aanzuigkant, madoka thermostaat (vrij nutteloos maar zonder doet ie het niet) en aan de uitblaaskant voorzien van de optionele Airzone multizone plenums (AZEZ6DAISL01S3 of -5) met daarbij weer Airzone thermostaten per zone. Dat systeem zou ik overigens niet perse nog eens doen of aanraden, het regelt nogal inferieur tov de daikin thermostaat en de support is 0,0, maar hier was het wél een goede oplossing om het totale vermogen laag genoeg te houden. E.g. de 2,5 zijn hier al zwaar overkill voor de bovenverdiepingen.
Ja ik had nu met 3,5kW rekening gehouden per verdieping maar volgens mij moet 2,5kW ook voldoen. Heb tenslotte ook vloerkoeling. Die behoorlijk wat massa wegkoelt.

Bij mij staat hij trouwens alleen aan voor het slapen gaan dus geluid is minder een issue.
Tijdens het slapen zet ik ze op mijn hotelkamers ook altijd uit.
[...]

Dat heeft alleen een Ururu Sarara wandmodel. Bij kanaalunits is het een optionele accesoire die je aan de aanzuigkant erop schroeft. Zie hier meer info. @hvwees Het werkt door een roterende borstel dagelijks langs het filter te halen. Het verzemelde stof haal je vervolgens af en toe weg door de afzuigklep ergens weg te werken waar je je stofzuigermond af en toe even 10s in steekt om het stof te verwijderen. Werkt erg goed, recent nog de units van binnen schoongemaakt hier en er zat niet (leefruimtes) tot nauwelijks (slaapkamers) enig stof aan de binnenkant na 3,5 jaar gebruik.

Daarover: Omdat ik hier ook wat plafondplaten/kastjes moet weghalen om erbij te komen is het schoonmaken best even wat werk. Ik heb dus allebei maar gedaan om zeker te weten dat het goed was, eerst gereinigd met stoom en daarna nog een foamspuitbus gebruikt.
Dank je maar dat is een dure accessoire.
Volgens https://www.123klimaatsho...kw-exclusief-buiten-unit/
zou hier ook een zelfreinigend filter op moeten zitten.
[...]

Vergeet dat maar, aan de uitblaaskant moet alles volledig geïsoleerd en waterbestendig zijn. Een houten plenum/rooster wordt zeiknat en zal binnen no-time gaan schimmelen en rotten. Een rooster zou nog kunnen als je de achterkant bekleed met dun isolatiefoam.
Goed punt. Zal gaan condenseren op het hout. Maar toch zie ik links en rechts houten roosters. Hoe doen ze dat dan? In hotels is het soms weggestuct. Overigens kan ik ook een geisoleerd kanaal kopen. Zal hooguit 10cm nodig hebben.
[...]

Ze zijn een flink stuk luider dan een wandunit. Dat compenseer ik door geluidsdempers te gebruiken, zodat ie alsnog onhoorbaar is. Zonder maatregelen vind ik ze toch wel behoorlijk aanwezig.
Daar heb ik geen ruimte voor. Gebruiken jullie nog iets van horrengaas/pollenfilter om te voorkomen dat beesten en stof in de unit en plenums komen of houdt dat de lucht teveel tegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1100XX
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-09 17:08
RonJ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:33:
[...]

De hogere temperaturen aan de zuidzijde kunnen ook een voordeel zijn bij het gebruik als verwarming. Wil je dat er (ook) mee doen of ga je alleen koelen?
Ze zullen idd ook wel voor (snelle bij)verwarming gebruikt gaan worden, naast de CV.

Dat omgekeerde effect had ik idd helemaal nog niet aan gedacht.
De buitenunit komt dus idd maar gewoon op de zuidzijde.

Dank voor je antwoord en inzicht !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
icecreamfarmer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Ja ik had nu met 3,5kW rekening gehouden per verdieping maar volgens mij moet 2,5kW ook voldoen. Heb tenslotte ook vloerkoeling. Die behoorlijk wat massa wegkoelt.
Icm vloerkoeling kan je 'm dan het beste op de stand ontvochtigen zetten, dan vullen ze elkaar heel goed aan.
[...]

Dank je maar dat is een dure accessoire.
Volgens https://www.123klimaatsho...kw-exclusief-buiten-unit/
zou hier ook een zelfreinigend filter op moeten zitten.
Die zit er standaard niet op, ze hebben gewoon uit het marketing materiaal geknipt en geplakt. Ik heb exact dit model en het stoffilter is echt een optionele accessoire.
[...]

Goed punt. Zal gaan condenseren op het hout. Maar toch zie ik links en rechts houten roosters. Hoe doen ze dat dan? In hotels is het soms weggestuct. Overigens kan ik ook een geisoleerd kanaal kopen. Zal hooguit 10cm nodig hebben.
Dat zal aan de achterkant gecoat zijn, of men heeft kunststof panelen met houtlook gebruikt. Hier staan regelmatig druppels op de metalen roosters iig.

De goedkoopste optie is een plaatje aluminium vermaken tot plenum met gebruik van L-profielen en vervolgens wat armaflex plakisolatie gebruiken. Alles achter de unit moet echt volledig geisoleerd zijn, anders wordt het zeiknat.
[...]

Daar heb ik geen ruimte voor. Gebruiken jullie nog iets van horrengaas/pollenfilter om te voorkomen dat beesten en stof in de unit en plenums komen of houdt dat de lucht teveel tegen?
Nee, alleen het zelfreinigende filter. Aanzuigen gebeurt hier door wandroosters, gevolgd door een stuk flexibele geluiddemper die omhoog loopt, dat scheelt al aardig wat stof e.d. Ik was eerst van plan om filterdoek achter die roosters te plaatsen maar in de praktijk is het niet nodig.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:47
Omdat hier behoorlijk wat L/L warmtepomp kennis zit zou ik graag mijn aangemaakte topic even linken.

Ik ben benieuwd of ik in onze woonkamer mogelijk met 1unit zou kunnen verwarmen. Alle input is welkom!

eerste stapjes gasloos L/L warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26
Jullie advies over het verwarmen van een slecht geïsoleerde stacaravan is van harte welkom. Zie onderstaande topic link.

Stacaravan verwarmen met een airco

[ Voor 8% gewijzigd door Wollie91 op 05-08-2025 10:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 22:04
Hierbij even een update met wat foto's.
De MHI vloermodel airco is inmiddels geïnstalleerd. We zijn er erg blij mee en hebben uiteindelijk voor de 3.5kwh variant gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FkjqEGxT5ldnk5IgQyTKWQN41Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8j4YHyC9ABCLR0KNMrh1D2m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPCe6Gdu5XpG4u_EKoEdtgjnSrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky2ApX1GtMqj4xR93WtCH4Q0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NFzfRofc7CcNQz1SXF7DYWuw0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSp8F6tTOKktEqL7AOKl55ly.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePbB1jYL393lVhdCDOqwDI9t3c4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3PdhmHhYjOo27YtRLGNqi4c.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog tips voor een goede wifi-module die ik nog kan integreren bij een Home-assistent servertje (die moet ik nog optuigen maar heb al een Dell Intel NUCje staan voor mijn muziek Roon server).
Is zoiets te combineren met een thermostaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
Een mhi-ac-ctrl printje inbouwen, die kan via mqtt verbonden worden met home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
MrGab schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:18:

Iemand nog tips voor een goede wifi-module die ik nog kan integreren bij een Home-assistent servertje (die moet ik nog optuigen maar heb al een Dell Intel NUCje staan voor mijn muziek Roon server).
Wat hierboven wordt gezegd - kan direct gekoppeld worden via ESPHome - of ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 06-08-2025 09:23 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
De MHI vloermodel airco is inmiddels geïnstalleerd. We zijn er erg blij mee en hebben uiteindelijk voor de 3.5kwh variant gekozen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

De aansluiting door je gevel kan nog wel mooier/beter toch? Rozet oid erop zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hvwees
Draakje5 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

De aansluiting door je gevel kan nog wel mooier/beter toch? Rozet oid erop zetten.
Dat was mijn idee ook.

Zo is de gevel doorvoer bij mijn airco gedaan, ziet er m.i. een stuk beter uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TDCwuZdgkD_V1oVaCkb1l-8fD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwByeYKTauRydgQucEVInRaX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Misschien mooie oplossing voor de slaapkamer van mijn ouders. Heb je bij zo'n unit veel minder last van "tocht"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:30

Esumontere

Floep, banaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

ClimaControl van @LED-Maniak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
Ik had de rekening niet betaald als ze de "geveldoorvoer" zo hadden achtergelaten. Dat plakband blijft nooit zitten zo en gaat je op termijn gegarandeerd vochtproblemen geven daar. En zelfs het plakbandknutselwerkje ziet er niet uit.

[ Voor 36% gewijzigd door RonJ op 06-08-2025 11:19 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RonJ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Icm vloerkoeling kan je 'm dan het beste op de stand ontvochtigen zetten, dan vullen ze elkaar heel goed aan.

[...]

Die zit er standaard niet op, ze hebben gewoon uit het marketing materiaal geknipt en geplakt. Ik heb exact dit model en het stoffilter is echt een optionele accessoire.

[...]

Dat zal aan de achterkant gecoat zijn, of men heeft kunststof panelen met houtlook gebruikt. Hier staan regelmatig druppels op de metalen roosters iig.

De goedkoopste optie is een plaatje aluminium vermaken tot plenum met gebruik van L-profielen en vervolgens wat armaflex plakisolatie gebruiken. Alles achter de unit moet echt volledig geisoleerd zijn, anders wordt het zeiknat.

[...]

Nee, alleen het zelfreinigende filter. Aanzuigen gebeurt hier door wandroosters, gevolgd door een stuk flexibele geluiddemper die omhoog loopt, dat scheelt al aardig wat stof e.d. Ik was eerst van plan om filterdoek achter die roosters te plaatsen maar in de praktijk is het niet nodig.
je hebt helemaal gelijk maar ik weet zeker dat optional er niet bijstand de laatste keer.
Automatische reinigingsfunctie (optional)

De filter wordt eenmaal per dag automatisch gereinigd. Dit zorgt voor een optimale energiezuinigheid en een maximum aan comfort zonder dure of tijdrovende onderhoudswerken.
Qua condens heb je wel echt een goed punt nog eens over nadenken. Wilde het in laten stucen of mooi in het hout verwerken maar krijg amper voorbeelden gevonden en dat zal een reden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
icecreamfarmer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Misschien mooie oplossing voor de slaapkamer van mijn ouders. Heb je bij zo'n unit veel minder last van "tocht"?
Geen idee, nog weinig met de airco gekoeld, het is niet warm...

Wanneer het warm is geweest zal ik onze ervaringen hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
[...]

Klopt, we gaan nog kitten / pur gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGab
RonJ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Ik had de rekening niet betaald als ze de "geveldoorvoer" zo hadden achtergelaten. Dat plakband blijft nooit zitten zo en gaat je op termijn gegarandeerd vochtproblemen geven daar. En zelfs het plakbandknutselwerkje ziet er niet uit.
Even vergeten erbij te vermelden dat er idd nog wat afwerking plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
hvwees schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Dat was mijn idee ook.

Zo is de gevel doorvoer bij mijn airco gedaan, ziet er m.i. een stuk beter uit.

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, enig idee waar ik dergelijke rozets kan vinden? Een bekende van ons komt het nog afmaken verder namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
MrGab schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor de tip, enig idee waar ik dergelijke rozets kan vinden? Een bekende van ons komt het nog afmaken verder namelijk.
Ik moet je teleurstellen, ik heb geen idee mijn installateur heeft deze geleverd en geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

https://www.google.com/search?q=tecnosystemi+muur+afdekkap
https://www.google.com/search?q=inoac+muur+afdekkap

En zo zijn er nog velen. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
[...]

Warmteservice heeft ze op de plank liggen, daar kan je het zo afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 21:14
MrGab schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Even vergeten erbij te vermelden dat er idd nog wat afwerking plaatsvindt.
Weet je zeker dat de inbedrijfstelling door een BRL100 gecertificeerde onderneming is uitgevoerd? Of hebben we hier te maken met een particulier die het zelf heeft gedaan? Indien het 2e, persoonlijk niks op tegen, ga je gang, maar zie topicstart m.b.t. hulpvragen.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
[...]

Even een airex oid..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9rGiRbfOxCcK7-dybrdTWi-2F0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gCDpCk3h4BpwBowBgs5E7QYF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 23:38
Wat een mooie oplossing. Die had ik nog nooit gezien.

Is dit in nederland te koop?

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 06-08-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Geen kritiek op jou hoor.
Maar wat maakt Mitsubishi Heavy toch lelijke binnendelen
, vind ik. Deze ziet er mijn inziens echt niet uit in een modern interieur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Technician- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Dat is gewoon persoonlijk. Ik moet kotsen van de Daikin modellen.

Als je mooiere modellen wilt, kun je beter naar Mitsubishi Electric kijken. Dat is meer consumenten spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Doesnotcompute schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Dat is gewoon persoonlijk. Ik moet kotsen van de Daikin modellen.

Als je mooiere modellen wilt, kun je beter naar Mitsubishi Electric kijken. Dat is meer consumenten spul.
ME en Daikin hebben allebei een fraai vloermodel.
Vloermodel van de Perfera vind ik ook gewoon slank en mat wit doet het vaak goed in het standaard Nederlandse VI wonen interieur

Perfera
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o95HjBOVijQ7ti4Bngkn6jgaxO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peTrZJVj9BjbR2jHMHRdL6E7.jpg?f=fotoalbum_large

ME

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMOVlWOxN8Zikpb4SQtmcqlXa4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j0scXKntJ8whABii0DLkPFgr.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Technician- op 06-08-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Ik wilde het niet zeggen, maar inderdaad wat een vreselijk oudbollige binnenunit (naar mijn mening!).

De vloer unit van Mitsubishi Electric is inderdaad een stuk strakker/moderner. Die heb ik hier zelf hangen. Mijn wandunits zijn ook van ME. Het grappige was dat de gasten die het kwamen installeren veel meer hielden van Mitsubishi Heavy Industries qua uiterlijk, enkel de vloerunit van ME vonden ze wel een stuk mooier dan die van MHI.

Nu vind ik mijn LN en AY units echt heel strak en mooi (relatief gezien natuurlijk), dus ik was het niet helemaal eens met de installateurs. Zoveel mensen zoveel smaken. Gelukkig maar.

[ Voor 32% gewijzigd door outlandos op 06-08-2025 23:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Er zijn vast al houten ombouwen te koop voor deze gedrochten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onesy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 23:37
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens om een single split unit aan te schaffen voor het verkoelen en verwarmen van de woonkamer. Ik woon in een jaren 60 appartement op de vierde en tevens bovenste verdieping met een plat dak. Isolatie is matig en het huis heeft energielabel C.
Dubbel glas, maar geen HR+.

Het doel is om de woonkamer in de winter te verwarmen in plaats van de stadsverwarming op blokverwarming te gebruiken. Vrij duur en helaas ook geen mogelijkheid om een eigen leverancier te kiezen. En in de zomer uiteraard koelen. In de zomer wil ik ook de slaapkamer en werkkamer enigszins kunnen verkoelen. Ik heb al gelezen dat dit niet efficiënt is, maar het is best veel gedoe om voor een multi unit te gaan.

De woonkamer is 87 m3
De slaapkamer is 30 m3
Werkkamer is 28 m3

Ik denk persoonlijk aan een Mitsubishi Heavy Industries of een LG maar twijfel over het aantal KW.

Ik ben benieuwd of er leden zijn die een soortgelijke appartement hebben en dezelfde oplossing hebben gekozen.

Onderstaande plattegrond laat zien waar ik de airco wil plaatsen. Zo kan die bij de deuren naar de slaapkamer en werkkamer wanneer ze open zijn ook naar binnen blazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdXwWkKpsu79INKVxKSIBwKQh4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lq9AB8mldi7TgOE7PnH7zP4G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrGab
LED-Maniak schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:22:
Wij kijken ook naar een houten ombouw, iemand tips?

En voor wat betreft de rozet, bedankt ik ga eens kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwpJIrT-pHzxYqcIMM2NpKIPYPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJdr4jijpNkZr3Ja96urko44.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBYlwfECa26lNCAuPscgjsp52h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LV7gvbdmOBTL47RZtdwVZlmB.jpg?f=fotoalbum_large

En hij draait. Das nou de tweede Tosot die ik van dichtbij heb gezien en ik moet eerlijk bekennen ik ben nog best positief over de bouwkwaliteit van deze units. Binnen- en buitenunits zijn dan misschien niet de stilste, maar de afwerking kan ik zeker niet over klagen. En ja, er moet nog het een en ander worden afgewerkt. Om de een of andere reden waren m'n trillingsdempers niet binnengekomen dus dat wordt nog opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40

kimjansen

Nu ff niks...

icecreamfarmer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:56:
[...]
Heb je bij zo'n unit veel minder last van "tocht"?
Die van ME heeft een 'vooruitworp' als tweede uitblaas, dat is bij verwarmen comfortabeler. Van de MFZ-KT is wel wat op YouTube te vinden wat je je daar bij voor moet stellen. Het is ook een erg stille en mooie unit, in de manual staan nog wat mogelijkheden om hem in een muur of koof te bouwen.

Tocht of de perceptie van tocht zul je ook zonder warmtepomp zelf moeten proberen te verhelpen als je er last van hebt. Ruimtes afsluiten, proberen het gehele huis gelijke temperatuur te krijgen en natuurlijk met de ventilatie/luchtdichting spelen.
Met een L/L WP heb je een paar extra opties en kun je het best eens spelen met verschillende fanspeeds en vanesettings wat jij het meest comfortabel vindt. Sommigen vinden bij koelen een briesje fijn (hoge snelheid en gericht), terwijl iemand anders juist echt koele lucht wil voelen (lagere snelheid). Iets soortgelijks heb je met verwarmen, de één vindt een warme nek heerlijk, een ander vindt het verschrikkelijk.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
VikeeVeekie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En hij draait. Das nou de tweede Tosot die ik van dichtbij heb gezien en ik moet eerlijk bekennen ik ben nog best positief over de bouwkwaliteit van deze units. Binnen- en buitenunits zijn dan misschien niet de stilste, maar de afwerking kan ik zeker niet over klagen. En ja, er moet nog het een en ander worden afgewerkt. Om de een of andere reden waren m'n trillingsdempers niet binnengekomen dus dat wordt nog opgelost.
Tip: de opstellingsbalken zijn er ook in 40cm ;) Hoeft oma haar nek niet te breken over deze.
Of je zet hier even de ijzerzaag in en zaagt aan de achterkant er wat af (zodat de nette kant voor zit). Slijptol zou ik niet doen, dat gaat vreselijk roken/stinken in dat rubber ;)

Qua trillingen wellicht beter om hem rechtstreeks op het beton van balkon te zetten i.p.v. op dat kunstgras. Om trillingen te dempen heb je massa nodig. Setje veren en een stoeptegel bovenop de unit (voor extra massa, die unit zelf zal niet zo zwaar zijn) kan al veel schelen. Zie ook Trillingen warmtepomp dempen

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
@VikeeVeekie Had je de buitenunit niet beter andersom kunnen zetten? Snap wel dat het mooier is om tegen deze kant aan te kijken.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
GermanPivo schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:57:
@VikeeVeekie Had je de buitenunit niet beter andersom kunnen zetten? Snap wel dat het mooier is om tegen deze kant aan te kijken.
Had ik wel willen doen, maar daar was m'n leidingset te kort voor en het ding is maar tot max 5 meter voorgevuld, precies de lengte die ik nu heb. Het is niet ideaal, maar de omstandigheden van het balkon lenen ervoor dat de buitenunit alsnog voldoende airflow krijgt op deze manier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
LED-Maniak schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:22:
Je kan ze prima inbouwen in een tv kast. Hoorde ik in de wandelgangen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Technician- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

ME en Daikin hebben allebei een fraai vloermodel.
Vloermodel van de Perfera vind ik ook gewoon slank en mat wit doet het vaak goed in het standaard Nederlandse VI wonen interieur

Perfera
[Afbeelding]

ME

[Afbeelding]
En een MHI model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IX9-V5kneCp4RQaoOhgb4RV4JiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3KCU4QdYM6rjzM1iyXwALicc.webp?f=fotoalbum_large

Zal idd persoonlijk zijn dan. Vind de ME en MHI toch echt strakker met minder poespas qua roosters.

Gelukkig hebben we keuze :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
VikeeVeekie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu blaast hij toch juist de hoek van de woning in? Was beter geweest hem om te draaien denk ik? Hoe ga je condens afvangen in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35
Hoi,

ik ben al een tijdje op zoek naar een goede oplossing en misschien hebben jullie nog betere advies.

De meeste isolatie is weggevreten door vogels en ik wil de leidingen opnieuw isoleren. Dit keer wel duurzaam en vogelproof.

De bouwwinkels hebben alleen isolatie voor binnen, dus mijn vraag is waar kopen jullie isolatie voor buiten?
Als ik de isolatie goed tape dan beschermt dat ook tegen vogels?

Ik was van plan binnen isolatie aan te schaffen en een mantelbuis over de isolatie te plaatsen. Alleen mantelbuizen groter dan 30mm voor buiten zijn lastig te vinden. Iemand nog tips?

Huidige situatie:
2 leidingen van ongeveer 6 meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3uFTMVkTHc45IlvLy9PQL1rX_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pi1GUFXRlCEdxceOZ7t85ZRr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
joepiesaus schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:07:
Hoi,

ik ben al een tijdje op zoek naar een goede oplossing en misschien hebben jullie nog betere advies.

De meeste isolatie is weggevreten door vogels en ik wil de leidingen opnieuw isoleren. Dit keer wel duurzaam en vogelproof.

De bouwwinkels hebben alleen isolatie voor binnen, dus mijn vraag is waar kopen jullie isolatie voor buiten?
Als ik de isolatie goed tape dan beschermt dat ook tegen vogels?

Ik was van plan binnen isolatie aan te schaffen en een mantelbuis over de isolatie te plaatsen. Alleen mantelbuizen groter dan 30mm voor buiten zijn lastig te vinden. Iemand nog tips?

Huidige situatie:
2 leidingen van ongeveer 6 meter
[Afbeelding]
Even de diameters opmeten. Vaak is het kwarts en 3/8e bijvoorbeeld. Zou dan kiezen voor armacell high temp met een plakrand. Vervolgens Airex Flexguard er om. Geen vogel die er nog naar omkijkt.

https://www.climadirect.c...-750e-b-22-8-m-roll-black
Technician- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Wat een mooie oplossing. Die had ik nog nooit gezien.

Is dit in nederland te koop?
https://www.climadirect.com/category/131/airex-afwerking

Heb je iig de nummers. :) Ken deze webshop niet. De zaak (tech groothandel)waar ik het haalde heeft het niet meer zo te zien. Na de bouwvak eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Armaflex idd. Gewoon bij de lokale warmtejuwelierservice te verkrijgen. Zijn vast goedkopere webshops te vinden maar vaak is verzenden voor grote/lange producten weer duur.

[ Voor 18% gewijzigd door RonJ op 07-08-2025 15:53 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Doesnotcompute schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Even de diameters opmeten. Vaak is het kwarts en 3/8e bijvoorbeeld. Zou dan kiezen voor armacell high temp met een plakrand. Vervolgens Airex Flexguard er om. Geen vogel die er nog naar omkijkt.

https://www.climadirect.c...-750e-b-22-8-m-roll-black

[...]

https://www.climadirect.com/category/131/airex-afwerking

Heb je iig de nummers. :) Ken deze webshop niet. De zaak (tech groothandel)waar ik het haalde heeft het niet meer zo te zien. Na de bouwvak eens bellen.
Ik heb accounts bij alle grote koeltechnische groothandelaren.
Welke was dit?
Geen zin aan weer een nieuwe accountmanager aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Onesy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:05:
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens om een single split unit aan te schaffen voor het verkoelen en verwarmen van de woonkamer. Ik woon in een jaren 60 appartement op de vierde en tevens bovenste verdieping met een plat dak. Isolatie is matig en het huis heeft energielabel C.
Dubbel glas, maar geen HR+.

Het doel is om de woonkamer in de winter te verwarmen in plaats van de stadsverwarming op blokverwarming te gebruiken. Vrij duur en helaas ook geen mogelijkheid om een eigen leverancier te kiezen. En in de zomer uiteraard koelen. In de zomer wil ik ook de slaapkamer en werkkamer enigszins kunnen verkoelen. Ik heb al gelezen dat dit niet efficiënt is, maar het is best veel gedoe om voor een multi unit te gaan.

De woonkamer is 87 m3
De slaapkamer is 30 m3
Werkkamer is 28 m3

Ik denk persoonlijk aan een Mitsubishi Heavy Industries of een LG maar twijfel over het aantal KW.

Ik ben benieuwd of er leden zijn die een soortgelijke appartement hebben en dezelfde oplossing hebben gekozen.

Onderstaande plattegrond laat zien waar ik de airco wil plaatsen. Zo kan die bij de deuren naar de slaapkamer en werkkamer wanneer ze open zijn ook naar binnen blazen.
[Afbeelding]
Waar ga je de buiten unit plaatsen ? Ik gok op het balkon.

Hou er rekening mee dat je toestemming nodig hebt van de verhuurder of de VvE.

Het "gedoe" van een multi split is het leidingwerk, dat loopt dat door je appartement en dat is mogelijk niet heel fraai. Mijn ouders hebben een multi split en de leiding goten lopen door de gang en een stukje door een slaapkamer. Ik vind het daar wel meevallen, maar als ik naar jou plattegrond kijk moet het een flink stuk van balkon door de woonkamer naar de slaapkamers.

Ik woon in een appartement, woonkamer en open keuken is 125 m3, bouwjaar 2009 goed geïsoleerd.
Daar zou 3,5 kW voldoende zijn volgens de installateurs, ik heb echter voor 5 kW gekozen zodat ik ook de woonkamer deur open kan doen en de rest van het appartement ook wat koeler of warmer wordt.

Mijn unit hangt tegenover de woonkamer deur en de eerste Kamer na de woonkamer is mijn slaapkamer.
Het is te doen, voordat ik ga slapen zet hem vaak even op Hi, dan gaat die 15 minuten op vol vermogen koelen.

Ik heb hem pas sinds afgelopen april, ik heb er nog niet echt mee verwarmt. Hoewel ik graag in een koele slaapkamer slaap.
Ik ben voornemens om komend stookseizoen alleen te gaan verwarmen met mijn MHI, ik heb ook bewust gekozen voor een hyper inverter (ZSX) die blijft langer efficient bij (vries)kou.

In jouw geval weet ik niet of er voldoende koude of warmte in de slaapkamers komt vanaf de plek waar je nu de unit hebt ingetekend.

Het beste zou wel een multi split zijn in jouw geval denk ik, maar je moet het maar willen met die leidingen door je appartement.

Als ik zou moeten kiezen tussen LG en MHI, zou ik voor MHI gaan. Die zijn stiller en efficiënter.

[ Voor 4% gewijzigd door hvwees op 07-08-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Technician- schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Ik heb accounts bij alle grote koeltechnische groothandelaren.
Welke was dit?
Geen zin aan weer een nieuwe accountmanager aan de deur.
Meende Wasco. Heb het voor het eerst gezien op de installatievakdagen. Stond een standje, maar durf ook niet meer zeker te zeggen of het nou Airex was of een rebrand. Paar keer gebruikt maar nu al een tijd niet meer. Werkte wel mooi iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onesy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 23:37
hvwees schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

Waar ga je de buiten unit plaatsen ? Ik gok op het balkon.

Hou er rekening mee dat je toestemming nodig hebt van de verhuurder of de VvE.

Het "gedoe" van een multi split is het leidingwerk, dat loopt dat door je appartement en dat is mogelijk niet heel fraai. Mijn ouders hebben een multi split en de leiding goten lopen door de gang en een stukje door een slaapkamer. Ik vind het daar wel meevallen, maar als ik naar jou plattegrond kijk moet het een flink stuk van balkon door de woonkamer naar de slaapkamers.

Ik woon in een appartement, woonkamer en open keuken is 125 m3, bouwjaar 2009 goed geïsoleerd.
Daar zou 3,5 kW voldoende zijn volgens de installateurs, ik heb echter voor 5 kW gekozen zodat ik ook de woonkamer deur open kan doen en de rest van het appartement ook wat koeler of warmer wordt.

Mijn unit hangt tegenover de woonkamer deur en de eerste Kamer na de woonkamer is mijn slaapkamer.
Het is te doen, voordat ik ga slapen zet hem vaak even op Hi, dan gaat die 15 minuten op vol vermogen koelen.

Ik heb hem pas sinds afgelopen april, ik heb er nog niet echt mee verwarmt. Hoewel ik graag in een koele slaapkamer slaap.
Ik ben voornemens om komend stookseizoen alleen te gaan verwarmen met mijn MHI, ik heb ook bewust gekozen voor een hyper inverter (ZSX) die blijft langer efficient bij (vries)kou.

In jouw geval weet ik niet of er voldoende koude of warmte in de slaapkamers komt vanaf de plek waar je nu de unit hebt ingetekend.

Het beste zou wel een multi split zijn in jouw geval denk ik, maar je moet het maar willen met die leidingen door je appartement.

Als ik zou moeten kiezen tussen LG en MHI, zou ik voor MHI gaan. Die zijn stiller en efficiënter.
Als ik het goed lees heb je 1 unit binnen staan die zowel je woonkamer als slaapkamer koelt? Doe je dan 15 minuten de airco aan? En is daarmee je slaapkamer afgekoeld voor de hele nacht? Of laat je de airco op een laag pitje de hele nacht draaien?

Dat ben ik dus ook van plan. Ik wilde in eerste instantie twee binnen units, maar dat vraagt teveel leidingwerk door het huis. Daarom denk ik aan een single unit van 5Kw en dan de leidingen van de woonkamer naar de balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Onesy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:18:
[...]

Als ik het goed lees heb je 1 unit binnen staan die zowel je woonkamer als slaapkamer koelt? Doe je dan 15 minuten de airco aan? En is daarmee je slaapkamer afgekoeld voor de hele nacht? Of laat je de airco op een laag pitje de hele nacht draaien?

Dat ben ik dus ook van plan. Ik wilde in eerste instantie twee binnen units, maar dat vraagt teveel leidingwerk door het huis. Daarom denk ik aan een single unit van 5Kw en dan de leidingen van de woonkamer naar de balkon.
Als het warm is staat de airco aan.
Op een gegeven moment zet ik de deur naar de gang open dan koelt het ook daar een beetje af.
En voordat ik naar bed ga zet ik hem op Hi dan gaat de airco voor 15 minuten op vol vermogen draaien. De ventilator gaat dan ook op maximaal met het nodige geluid.
Dan koelt het wat harder af.

Slaapkamerdeur ook open en dan koelt de slaapkamer af tot een acceptabele temperatuur. Ik laat de airco vervolgens de hele nacht gewoon doordraaien. Soms zet ik hem 1 a 2 graden lager waardoor het wat koeler wordt in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
Zucht, ik kan niet beslissen ....

Nieuw huis dus ook airco weer regelen. We hebben nu Daikin in ons 'oude' huis en die werken prima. Maar met de verbouwing van is nieuwe huis gaat het geld er snel doorheen xD. Nu bij een partij geweest en die installeert voornamelijk LG maar kan ook de Daikin doen maar is dan 1200 euro extra (duo split 2.5 en 3.5 en singelsplit 2.5). En 1200 euro is een hoop geld uiteindelijk ;).

Waar ik echter bang voor ben bij de LG is dat ze meer geluid maken 'DUALCOOL AI AIR Special'. Iemand ervaring hier mee ? De verkoper geeft aan dat de nieuwe modellen van LG vele malen stiller zijn maar ik wil geen gezeik hebben en weet dat de Daikins nagenoeg onhoorbaar zijn buiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hvwees
Jan-man schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:06:
Zucht, ik kan niet beslissen ....

Nieuw huis dus ook airco weer regelen. We hebben nu Daikin in ons 'oude' huis en die werken prima. Maar met de verbouwing van is nieuwe huis gaat het geld er snel doorheen xD. Nu bij een partij geweest en die installeert voornamelijk LG maar kan ook de Daikin doen maar is dan 1200 euro extra (duo split 2.5 en 3.5 en singelsplit 2.5). En 1200 euro is een hoop geld uiteindelijk ;).

Waar ik echter bang voor ben bij de LG is dat ze meer geluid maken 'DUALCOOL AI AIR Special'. Iemand ervaring hier mee ? De verkoper geeft aan dat de nieuwe modellen van LG vele malen stiller zijn maar ik wil geen gezeik hebben en weet dat de Daikins nagenoeg onhoorbaar zijn buiten.
LG staan bekend om meer geluid te maken van bijvoorbeeld Daikin of MHI.

Als je geen gezeik wil, neem een krantenwijk om die € 1200 te sparen :)
Pagina: 1 ... 147 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic