Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:47
Hallo allen,

Omdat wij in de toekomst (uiterlijk 10jaar) van het gas af moeten/willen ben ik aan het oriënteren naar de mogelijkheden.

Momenteel stoken wij met CV op 60gr ingesteld voornamelijk in de woonkamer (1 convectorput en 1 kleine radiator in keuken) en in de badkamer(vloerverwarming). Gaat om een tussenwoning bj2006 met ongeveer 900m3 totaal verbruik.

Partner wil graag koeling in de 3 slaapkamers en aangezien er dan toch L/L warmtepompen komen dacht ik: waarom niet direct 1 in de woonkamer bijplaatsen die voor verwarmen gebruikt kan worden. Direct minder gas verbruik zonder gelijk de hele vloer overhoop te hoeven halen. (Dat zien we voorlopig nog niet zitten namelijk)

We hebben een vrij lange benedenverdieping door de uitbouw van 3.5m aan de tuinkant. Aan deze kant is meer warmteverlies door het platte dak en veel glas. Verwachten jullie dat met 1unit deze ruimte warm gehouden kan worden? En waar zou deze het best geplaatst kunnen worden? De keuken mag best iets frisser zijn, prioriteit ligt in zit/eet deel.

Alvast dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTkZ8tf5Yb5ubUspNyquXx-qzQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3EXbY22ygyULmZJkZdsgzxE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
renevd88 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:54:
We hebben een vrij lange benedenverdieping door de uitbouw van 3.5m aan de tuinkant. Aan deze kant is meer warmteverlies door het platte dak en veel glas. Verwachten jullie dat met 1unit deze ruimte warm gehouden kan worden?
Ja (want je zegt niets over het warmteverlies c.q. benodigde vermogen). De vraag is meer, bij welke luchtsnelheid en geluidsdruk lukt het om de lucht goed te verdelen en hoe aangenaam is dit nog?
En waar zou deze het best geplaatst kunnen worden? De keuken mag best iets frisser zijn, prioriteit ligt in zit/eet deel.
In het geval van 1 unit zou ik 'm dan tegenover de haard ophangen.

Ik zou echter toch serieus overwegen twee kleinere binnenunits te plaatsen. Je zal namelijk zien dat je de CV nauwelijks nog aan gaat zetten als je dit eenmaal doet en twee binnenunits houden de ruimte veel makkelijker gelijkmatig warm op een hele lage ventilatorstand, wat veel comfortabeler is.

Je zou dan een 3-split voor de slaapkamers en een 2-split voor de woonkamer kunnen nemen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

renevd88 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:54:
Hallo allen,

Omdat wij in de toekomst (uiterlijk 10jaar) van het gas af moeten/willen ben ik aan het oriënteren naar de mogelijkheden.

Momenteel stoken wij met CV op 60gr ingesteld voornamelijk in de woonkamer (1 convectorput en 1 kleine radiator in keuken) en in de badkamer(vloerverwarming). Gaat om een tussenwoning bj2006 met ongeveer 900m3 totaal verbruik.

Partner wil graag koeling in de 3 slaapkamers en aangezien er dan toch L/L warmtepompen komen dacht ik: waarom niet direct 1 in de woonkamer bijplaatsen die voor verwarmen gebruikt kan worden. Direct minder gas verbruik zonder gelijk de hele vloer overhoop te hoeven halen. (Dat zien we voorlopig nog niet zitten namelijk)

We hebben een vrij lange benedenverdieping door de uitbouw van 3.5m aan de tuinkant. Aan deze kant is meer warmteverlies door het platte dak en veel glas. Verwachten jullie dat met 1unit deze ruimte warm gehouden kan worden? En waar zou deze het best geplaatst kunnen worden? De keuken mag best iets frisser zijn, prioriteit ligt in zit/eet deel.

Alvast dank voor het meedenken.

[Afbeelding]
Wij hebben een soortgelijke situatie qua oppervlakte en indeling. De 3.5kW MHI hangt boven de eettafel. Redelijk centraal dus waardoor de hele woonkamer comfortabel warm is.

Deze houdt met 24/7 stoken bij vrieskoude het hele huis op temperatuur (sterker nog, wij hebben geen andere verwarming). 24/7 stoken onder de 3c-4c buitentemperatuur is overigens wel essentieel voor comfort.

Als wij naar bed gaan doen wij de tussendoor naar boven open zodat de warmte ook naar boven kan trekken.
Betreft een hoekwoning uit 2019.

Op de zolder hebben wij ook een MHI hangen en die koelt in de zomer indirect de eerste verdieping mee.
Werkt allemaal prima.

Verbruik voor koelen en verwarmen is rond de 1200kWh /jaar, in de winter verwarmen wij op een ruimte temperatuur van 20c

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:45
RonJ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Ja (want je zegt niets over het warmteverlies c.q. benodigde vermogen). De vraag is meer, bij welke luchtsnelheid en geluidsdruk lukt het om de lucht goed te verdelen en hoe aangenaam is dit nog?

[...]

In het geval van 1 unit zou ik 'm dan tegenover de haard ophangen.

Ik zou echter toch serieus overwegen twee kleinere binnenunits te plaatsen. Je zal namelijk zien dat je de CV nauwelijks nog aan gaat zetten als je dit eenmaal doet en twee binnenunits houden de ruimte veel makkelijker gelijkmatig warm op een hele lage ventilatorstand, wat veel comfortabeler is.

Je zou dan een 3-split voor de slaapkamers en een 2-split voor de woonkamer kunnen nemen.
Ik zou ook voor deze opstelling gaan. Eentje in elke hoek lijkt me dan aangewezen. Als je dan "lichte" verwarming nodig hebt (m.a.w. weinig tot geen warmtevraag en amper vermogen nodig, maar toch nog voldoende om het aangenaam te maken), dan kan je er steeds eentje van de twee aanzetten. Je zal deze units dan wat minder zwaar maken zoals een 2kW of een 2.5kW, waar je anders deze ruimte zou verwarmen op een 3.5kW-unit. Sommige installateurs zullen hier zelfs een 5kW voor durven pushen.

Zo kan je trouwens ook koude van de grote raampartij een beetje counteren als het toch al wat frisser zou zijn, maar nog niet voldoende om op 100% te stoken. Vaak is dit gebied wat kouder, tenzij je net daar een unit zou hangen.

Uiteindelijk hangt veel ook af van hoe goed je huis geïsoleerd is, hoe recent je ramen zijn, hoe goed de profielen hiervan geïsoleerd zijn, etc. En het meest belangrijke aspect ook niet te vergeten, hoe je zelf warmte aanvoelt. Wat voor de ene warm is, is voor de andere simpelweg te fris. Sommigen lopen graag naakt thuis rond, anderen vinden het juist fijn om zich te wikkelen in truien en dekens. Afhankelijk hiervan kies je dan voor de zwaardere of lichtere unit.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Persoonlijk zou ik vanwege esthetische eisen een kanaalmodel wegwerken in de trapkast.
Dan kun je via de lepe hoek ook mooi omhoog met je leidingwerk. Je hebt trouwens wel een condensafvoer nodig.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Ik heb een vergelijkbaar oppervlak met eenmaal een 3.5kW MHI wandunit.

Het grootste gedeelte van het jaar trekt hij het prima met verwarmen (koelen is twee vingers in de neus).
In de winter kan het op koude dagen niet toereikend zijn. Vooral ook omdat hij verwarmt op één punt(middenin de kamer). Aan de randen kan het dan 'fris' aanvoelen omdat de warmte daar lastiger komt. Tenzij je de airco flink hard laat blazen. In de echte wintermaanden gaat de vloerverwarming dan ook aan ter ondersteuning(warme voetjes :) ).

Als het vooral om verwarmen gaat dan zou ik eerder twee vloermodellen overwegen dan een wandunit.
Of in ieder geval twee wandunits. Eventueel met externe sensor voor stabieler verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 04-08-2025 17:05 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Een vloerunit die in de lengterichting kan blazen krijgt de hele ruimte wel warm, en ook koud in de zomer. Maar kan dat wel in jouw woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:27
Ter info, ik stook een woonkamer van 35m2 warm met een enkele mhi 2.5. Is een boerderij uit 1915. Ben nu het plafond en een grote koof over de hele lengte aan het isoleren. Erboven zit een constructie van eiken balken met een laag beton, verder niets. zit in de schuur, dus 6 meter lucht en dan folie met pannen. De koude lucht van de schuur valt via grote spleten letterlijk zo naarbinnen.

Staat gewoon 24/7 op 22 en dan word het 21 ongeveer. Met isolatie en luchtdicht afwerken zal het dus zat kunnen.

Als je een 3,5 of 5kw'er ophangt die bij voorkeur niet boven je hoofd hangt, gaat dat best lukken. Je hebt immers nog steeds je gasketel als backup, mocht het echt weer een winter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Laatst online: 17-09 08:42
LED-Maniak schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:04:
Als het vooral om verwarmen gaat dan zou ik eerder twee vloermodellen overwegen dan een wandunit.
Of in ieder geval twee wandunits. Eventueel met externe sensor voor stabieler verwarmen.
Dit lijkt me ook de betere keuze in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Laatst online: 17-09 08:42
Mijn keuze/overwegingen zijn als volgt.

Ik woon in een appartement uit 2009, goed geïsoleerd.
Woonkamer met open keuken.
Vloer oppervlakte is +/- 48 m2 inhoud +/- 125 m3.

Ik heb meerdere installateurs over de vloer gehad, 3,5 kW zou voldoende zijn, maar ik heb bewust voor 5 kW gekozen.

De unit hangt tegenover de woonkamerdeur, zodat ik die ook af en toe open kan doen waardoor de rest van het appartement ook wat warmer (of koeler wordt). (Eigen units in de slaapkamer is niet haalbaar ivm leiding trace.) Buitenunit staat op het balkon.

Ik ben uiteindelijk voor een Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZSX gegaan. Dit betreft een hyper inverter model. Deze blijft langer efficiënter bij lage (vries) temperaturen.

Hij hangt er slechts vanaf april j.l. echt ermee verwarmt heb ik nog niet, wel een paar keer toen het wat frisjes was en dan is het binnen no time lekker warm in de woonkamer.

Koelen heeft die al vaker gedaan en doet die nu ook zo af en toe, heerlijk.
Even standje Hi (dan gaat die 15 minuten op vol vermogen aan de slag) en dat is de warmte er zo uit. Daarna doe ik de woonkamerdeur open en koelt de rest van het appartement ook enigszins af, goed genoeg om een fatsoenlijke nachtrust te hebben. Wel moet ik opmerken dat de eerste kamer na de woonkamer mijn slaapkamer is, die is dus lekker dichtbij. Als het echt warm is, zet ik hem ook nog even op Hi voordat ik mijn bed in stap. Dat scheelt toch. Op Hi gaat de ventilator op op standje max, dus dan hoor je hem wel.

Ik werk veel thuis en mijn werkplek is in een hoek van de woonkamer, ik hoor de airco zachtjes op de achtergrond, ik stoor me er niet aan.

Qua verwarmen kan ik je nog geen ervaringen meegeven, ik ben voornemens om komende stookseizoen het alleen met deze MHI airco te gaat doen. Kijken hoe ik dat ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:47
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Helaas zojuist vernomen dat partner het idee niet ziet zitten: komt toch niet zo'n lelijk ding in de woonkamer (haar woorden)....

Dan blijft eventueel alleen een weggewerkte kanaal unit over of direct all-electric met een L-W warmtepomp.

Ik zou komende winter eens kunnen testen met de CV 40-45 (nu op 60) graden en het huidige afgifte systeem. Of is een andere temperatuur beter? De convectorput is al geboost met fans dus misschien kan het?
Pagina: 1