Blok ijs onderin buitenunit airco bij verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijenkan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo,
Ik heb nieuw hier maar heb een vraag waar jullie vast een goed antwoord op hebben.
Heb een AUX 3,5kw split unit gemonteerd, enkel voor verwarmen met de binnen-unit in een lage kast boven de grond. Alles werkt boven verwachting en erg snel warme lucht.
Echter de buitenunit gaat heel regelmatig in de ontdooicyclus met koud weer(2-4grad) en alles lekt dan naar beneden, waar het op de bodem langs een reeds aanwezig blok ijs lekt en aangroeit. na een dag gaat de fan aanlopen met veel herrie.
Ik heb de fanbladen al 2 cm ingekort, maar het gebeurt nog.
Zit nu te denken aan het volledig wegslijpen van de bodem, zodat het ijs geen houvast heeft en op de grond valt.
Of is er toch iets mis met de gasvulling????
Ik las ook iets over de sensor verplaatsen.
Alvast dank voor elke hulp,…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Die ontdooicyclus is inherent aan het systeem, ik zou daar niet te veel mee rommelen. Betere oplossing (als het haalbaar is), is om het smeltwater meteen af te voeren: zorg dat het onder uit weg kan door wat gaten te boren, en maak onder de unit een grindbak waar het water in kan weglopen. Een paar stoeptegels is waarschijnlijk al voldoende, een gat spitten van 60-80cm diep, en daar grof grind in kiepen (wel ff gat bekleden met worteldoek om dichtslibben te voorkomen).

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Je onttrekt warmte van buiten naar binnen, dus de temperatuur rondom je warmtepomp zijn buitenunit wordt lager. Daardoor krijg je condens, wat vanwege de warmtepomp bevriest. Je warmtepomp draait een ontdooicyclus (door óf kort warmte van binnen/buiten te trekken, óf door een backup heater te gebruiken), en veranderd het condens-ijs weer in condens-water. Veel installateurs laten dat mooi via de regenpijp of een eigen afvoer weglopen, maar dat heb je dus niet?

Om aan een warmtepomp (denk aan het feit dat de gassen laten ontsnappen gelijk kan staan aan een milieudelict, heb een F-gassen certificaat bij de hand) te gaan sleutelen op die manier door er in te gaan boren zal ik niet snel aanraden, je hebt als het goed is garantie, en ook op de installatie garantie. Ik weet niet wat voor L/L warmtepomp je geplaatst hebt, maar van een mitsubishi weet ik bijvoorbeeld dat de condenswater afvoer een "tuit" is van €12,95 die gewoon makkelijk aan te sluiten is.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
Nijenkan schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:21:
Hallo,
[...]
[..]
Je hebt wat?!? :X

Dat zal je efficientie niet ten goede komen ben ik bang.
Waarom zorg je niet gewoon voor een goede afvoer van het condens water? Zoals @Umbrah ook aangeeft, daar zijn vaak gewoon oplossingen voor want je bent niet de enige met deze uitdaging.
Laatste wat ik ooit zou doen is fanbladen inkorten..

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hallo,
Doei rendement :w

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ventilator in ieder geval vervangen voor een nieuwe, 2 cm inkorten van de bladen is not done!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Fanbladen ingekort.. dat is funest voor je rendement en de balans van de ventilator :N Ik begrijp niet hoe je dát als oplossing zag. Die mag je direct vervangen voor een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat is geen half werk :X 8)7
Als ijs in de unit een probleem is, kan je misschien beter een suptielere oplossing overwegen zoals een warmtelint.

Als je de onderkant weg gaat slijpen en fans gaat inkorten dan help je de complete werking van het apparaat omzeep

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
De meest gangbare oplossingen, waarover genoeg terug te vinden moet zijn in de verschillende topics hier:

- Grindbak maken onder de buitenunit
- indien niet afdoende, een meter of twee verwarmingslint dat aanslaat onder de 3 graden o.i.d. in de bak leggen.

Dat laatste vermindert uiteraard ook het rendement.

Wat je nu hebt gedaan is effectief het oppervlak van je condensor verkleinen, waardoor dat deel nog sneller zal bevriezen en de efficiëntie van de hele unit verlaagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

stin00 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:16:
Fanbladen ingekort.. dat is funest voor je rendement en de balans van de ventilator :N Ik begrijp niet hoe je dát als oplossing zag. Die mag je direct vervangen voor een nieuwe.
Inderdaad die ventilator gaat enorm trillen doordat de balans ongetwijfeld niet meer klopt. Meer herrie en minder luchtverplaatsing (dus harder of langer draaien).

Zoals je al merkt zou ik dat niet meer doen, leermomentje :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Hallo,
Ik heb nieuw hier maar heb een vraag waar jullie vast een goed antwoord op hebben.
Heb een AUX 3,5kw split unit gemonteerd, enkel voor verwarmen met de binnen-unit in een lage kast boven de grond. Alles werkt boven verwachting en erg snel warme lucht.
Echter de buitenunit gaat heel regelmatig in de ontdooicyclus met koud weer(2-4grad) en alles lekt dan naar beneden, waar het op de bodem langs een reeds aanwezig blok ijs lekt en aangroeit. na een dag gaat de fan aanlopen met veel herrie.
Zit nu te denken aan het volledig wegslijpen van de bodem, zodat het ijs geen houvast heeft en op de grond valt.
naja, er is al gereageerd op het inkorten van de fanbladen :X
Maar als je de bodem verwijdert, waar denk je dan dat een groot deel van de lucht door de buitenunit gaat?

Je sloopt je airco volledig op deze wijze.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
In een lage kast boven de grond? Dus opgesloten? Arme unit. Die dingen hebben enorme hoeveelheden lucht nodig. Zo niet, dan zal de compressor steeds kouder moeten worden om nog wat vermogen eruit te halen. Gevolg is bevriezing etc. Ik zou vooral kijken hoe je hem beter kunt laten ademen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat gaat om de binnenunit hè.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hallo,
Ik wil je niet teleurstellen maar die buitenunit kan je zo goed als zeker weten afschrijven. Hoe kom je erbij om je fanbladen in te korten? :X 8)7 Die bladen zijn er voor om een bepaald debiet te halen aan lucht om fatsoenlijk warmte uit de buitenlucht te onttrekken.

Doordat je nu die fanbladen hebt ingekort zijn die fanbladen niet alleen on onbalans, wat ook herrie veroorzaakt, maar ook gewoon onbruikbaar voor je airconditioning.

De reden dat je een enorm blok ijs aangroei krijgt die niet weg trekt kan meerdere redenen hebben. De buitenunit moet exact waterpas hangen, er moeten voldoende afwateringsgaten open zijn. En de buitenunit moet correct op de binnenunit worden aangesloten door een STEK gecertificeerd persoon.

Je systeem moet namelijk eerst worden gevacumeerd om al het vocht er uit te krijgen, daarna op druk worden gebracht, om systeem te testen op lekken ,en daarna in gebruik worden genomen. En bij ingebruikname hoort ook het kijken naar de hoeveelheid persgas in het systeem ten opzichte van de leidinglengte.

Teveel, maar zeker te weinig persgas, kan er ook voor zorgen dat je buitenunit excessief vaak gaat ontdooien en de ontdooicyclus niet correct kan voltooien omdat de buitenunit domweg niet warm genoeg wordt.

I

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
Orion84 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:58:
[...]

Dat gaat om de binnenunit hè.
Ok, niks gezegd… 8)

Natuurlijk is die fan klaar en moet er een nieuwe op, maar hard invriezen en niet meer voldoende ontdooien is naast te weinig aanvoer van warmte van binnen, toch ook regelmatig een te koude verdamper door vervuiling of te weinig lucht aanvoer en/of afvoer. En natuurlijk heb je soms de pech met vaak koud en vochtig weer, een airco is niet speciaal gemaakt om te verwarmen bij lagere temperaturen, daarvoor is de verdamper gewoon te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:47
Niet dat ik het inkorten wil goed praten, maar als ik het bericht goed lees is het inkorten pas aan de orde geweest nadat de fan tegen het ijs aansloeg.

Kortom, de oorzaak ligt bij het ontstaan van teveel ijs onder de buitenunit. De trillingen waar in de OP over gesproken wordt, zijn, zo lees ik het tenminste, zijn eveneens een gevolg van het aanlopen van de fan tegen het ijs.

De oplossing daarvoor is meermaals aangeduid in de berichten hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijenkan
Tjonge, wat een heftige reacties. Schrik.....
Ik zal even verder toelichten. Er ontstaat dus ijs (rijp)op de warmtewisselaar wat tijdens de ontdooicyclus keurig smelt en naar beneden lekt. Echter voor dat het uit de gaten in de bodem kan stromen is hier een laag hard ijs gevormd waar het langsstromende water op vastvriest.
Het lijkt of deze ijslaag steeds dikker wordt, totdat de fan er tegen loopt met veel lawaai natuurlijk.

De fan loopt ontzettend dicht langs de warmtewisselaar en een beetje hard ijs hier is al funest.
Ik heb tevens een Alps en een Olympia-Splendid monoblock en hier is minstens 20 cm ruimte tussen ww en fan. Maar dit zijn beide ontwikkelde warmtepompen en geen airco. De AUX is erg rank gebouwd met waarschijnlijk de nadruk op koelen en niet op verwarmen.
Natuurlijk is het modificeren niet optimaal, maar ik zit zelf in de aerodynamica en ventilatoren-business, en weet heel goed wat ik doe. Van onbalans is geen sprake.
Ik begrijp dat de gehele bodem verwijderen een enorm luchtlek vormt, dus geen optie.
Ik kan eventueel een verwarmingslint in de bak leggen om het ijs te smelten, maar dit is een stroomverbruiker natuurlijk.
Overigens heeft mijn Opympia Splendid warmtepomp dit standaard.

Ik heb een leidinglengte van ongeveer een meter tussen de units, kan dit schelen?
Verder lektest gedaan, gevacumeerd, en vervolgens de kranen open gedraaid. Werking is goed, zie plaatjes. Hier zie je waar zich het harde ijs vormt.
Verdamper vriest niet helemaal tot boven dicht......Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mivvexkh-dsuRkLCu5p9XayFs4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TN70MYf1YAfK4uMlh5xR5wTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xtPwsfR4ogkES4qyWyqN_9NJFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qp4MUulEtHGg3mQjXYIMYRpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jigyd-iEY1M-LsHC1QcD9g8tLlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beoNno03BCoMCg215e71Q7rM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0uqiRz_gpXZ_oQBSx72xkb1n_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STQhDfJkZlvFIRhTlgKavSaq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Nijenkan op 13-12-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:36
Wat zo op de foto's te zien is lijkt je buiten unit ook wel heel erg dicht op de muur te hangen. Daar mag wel wat ruimte tussen.
Wat me op valt aan de binnenunit.. een creatieve oplossing! Maar of het echt lekker werkt? De unit is gemaakt voor hoog hangen maar he als het werkt... Wat niet goed zichtbaar is hoeveel ruimte er boven zit.

Een leiding van 1 meter zou best wel eens een oorzaak zijn. Geen idee ben geen STEK monteur maar de meeste leidingen zie je vanaf 3 meter. En vaak zit er in de units ook middel hiervoor. Overigens zeg je werking in goed. Maar dit is niet zo want je hebt teveel ijsvorming 😉.

Mijn advies... Kijk even goed in de documentatie van je airco unit of alles met goede afstanden zit als je de units wil houden. Daarna een airco monteur bellen om het koude middel te laten controleren.
Maar eerlijk, ik zou of de bladen vervangen voor nieuwe omdat je airco unit nu niet efficiënt werkt en het wachten is op meer problemen. Als je die niet kan krijgen een nieuwe buitenunit zien te krijgen ergens. En anders toch een nieuwe set kopen, en als ik je dan een tip mag geven... Koop een iets duurdere zodat onderdelen wel beschikbaar zijn.
Enuh... Niet de gassen er uit laten lopen is zeer slecht voor het milieu. En belangrijker nog er staat hoge druk op en als je niet weet wat je doet.. komen er ongelukken van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:27
Hier nog een tweaker met hetzelfde probleem.
Kan bijna geen toeval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:32
Niet vaak eerder zo’n prutswerk gezien. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Even ter toelichting, die binnenunit circuleert de uitgangslucht, daardoor mislukt de defrost en krijg je ijsvorming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 20:21
Help, mijn wandmodel airco identificeert zich als een vloermodel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 10:02
Zelf geen ervaring, maar wellicht wel een idee. Is de stroom richting van je koudemiddel wel correct? Zou denken dat bovenin koud moet binnen komen en warm onderin om dit te voorkomen. (Puur ook basis van geen technische kennis)
Ik zou ook gewoon 2 kleine drain gaatjes boren in de onderkant. Millimeter of 4 zal echt geen effect hebben op je flow.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 00:20

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Wauw, hoe verzin je het.

Ding kan niet ademen en zit met alle respect in elkaar gebeund.
Je hebt je nergens aan voorwaarden gehouden zo te zien.

Een ding scheelt het is AUX, dus het heeft je in aanschaf niet veel gekost.

Ding afschrijven, uithuilen en opnieuw beginnen.
Zou nu wel voor een A merk gaan, maar goed die keuze is aan jezelf.

[ Voor 87% gewijzigd door TTommie op 14-12-2024 00:32 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijenkan
Dank jullie allen voor de bruikbare reacties. Maar ook wel veel "kort door de bocht" en botte opmerkingen.
De installatie is als test gebouwd om een bijverwarming te creëren die je niet ziet. ik ga er niet mee koelen, en wil niet een kast boven aan de muur. De binnen-unit kan ruim aanzuigen want de gehele zijkant van de kast is eruit, boven heeft hij 150mm ruimte. Dit oppervlak is 5 x de uitblaasoppervlakte van de unit zelf.
Uiteraard is ook de bodem uit de houten kast gezaagd. En met de swing blaast hij mooi over de gehele vloer van de kleine kamer van 25m2. De verwarming is snel en doeltreffend.
De buitenunit kan ik inderdaad wel wat verder van de muur plaatsen, deze is nu 100mm.
Maar ik zie weinig reacties op mijn leidinglengte, waar ik zelf aan twijfel. AUX geeft enkel aan dat de vulling gebaseerd is op maximaal 5 mtr.
Let ook op het feit dat de bovenste twee leidingen van de verdamper niet bevriezen. Ik zie foto's van vergelijkbare units die geheel bevriezen. Duidt dit misschien op te weinig of te veel gas?
Van lekkage wasnooit sprake, ik heb afgeperst , gevacumeerd, en vervolgens de kranen geopend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSJQCQFj0y4FUoWoLt9E-X6TxT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DS4vhdWJNLnDEP2yU5tSsuxL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9_jgXOBFiLwEtxUmRVKm62kZrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OuLUh7Gp6cyRzWkEiNbW4hm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Ik vertrouw erop dat je het goed gedaan hebt, heb je ook een f gas certificaat? Misschien toch even halen als je dit wilt blijven doen. Anders kan je behoorlijke boete krijgen :( .

Mbt kast binnen: ik zou eerder bang zijn voor stof ophoping en relatief lage ventilatiewaarde (normaal moet je 1 tot 2 meter vrije blaas ruimte hebben). Maar kan zijn dat dit apparaat gewoon een vaste blaasstand heeft, en dus niet met een feedbackloop werkt.

Mbt bovenste 2 bevriezen niet zie ik 2 opties;
1) ijs begint altijd vanuit onder te vormen. Voordat het tot boven is aangegroeid ben jij er al bij.
2) de bovenste buizen "werken niet". Het kan zijn dat er te weinig gas in dit, waardoor deze leeg blijven. Echter zou je verwachten dat de radiator erg goed geleidt, dus ik schat optie 1 als meest voor de hand liggende optie.

Ps, hoeveel ruimte is er onder deze unit? Want het lijkt erop dat je enkel een grindbak recht eronder hebt. Dus daar waar hij blaast heb je enkel stenen, waardoor je veel vochtigere lucht aanzuigt. =Meer condens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nijenkan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:02:
Dank jullie allen voor de bruikbare reacties. Maar ook wel veel "kort door de bocht" en botte opmerkingen.
De installatie is als test gebouwd om een bijverwarming te creëren die je niet ziet. ik ga er niet mee koelen, en wil niet een kast boven aan de muur. De binnen-unit kan ruim aanzuigen want de gehele zijkant van de kast is eruit, boven heeft hij 150mm ruimte. Dit oppervlak is 5 x de uitblaasoppervlakte van de unit zelf.
Uiteraard is ook de bodem uit de houten kast gezaagd. En met de swing blaast hij mooi over de gehele vloer van de kleine kamer van 25m2. De verwarming is snel en doeltreffend.
De buitenunit kan ik inderdaad wel wat verder van de muur plaatsen, deze is nu 100mm.
Maar ik zie weinig reacties op mijn leidinglengte, waar ik zelf aan twijfel. AUX geeft enkel aan dat de vulling gebaseerd is op maximaal 5 mtr.
Let ook op het feit dat de bovenste twee leidingen van de verdamper niet bevriezen. Ik zie foto's van vergelijkbare units die geheel bevriezen. Duidt dit misschien op te weinig of te veel gas?
Van lekkage wasnooit sprake, ik heb afgeperst , gevacumeerd, en vervolgens de kranen geopend.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oké zeg dat dan gelijk, je stelt een vraag alsof het een standaard installatie is.

Maar gas tekort zou kunnen, komt altijd door lekkage. Even terughalen in een lege cilinder en wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Van lekkage wasnooit sprake, ik heb afgeperst , gevacumeerd, en vervolgens de kranen geopend.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oké zeg dat dan gelijk, je stelt een vraag alsof het een standaard installatie is.

Maar gas tekort zou kunnen, komt altijd door lekkage. Even terughalen in een lege cilinder en wegen.

Maar in die kast staat dat ding toch te recirculeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:36

[Afbeelding]
Ik neem aan dat de bijverwarming is als financiële overweging. Ik zie namelijk ook een radiator hangen die op c.v. werkt? Gas dus.
Je hebt met je actie van het verkleinen van de bladen de effectiviteit van je unit flink naar beneden gehaald. Dus kan je afvragen wat nu goedkoper is geworden.
Nog even buiten dat het niet de meest optimale installatie is. Hier doe je dan niet moeilijk over een warmte lint wel.

Waarom haal je er niet een monteur bij die weet hoe hij met de gassen om moet gaan. Weet je gelijk of er genoeg in zit, wellicht heeft hij ook wel een oplossing voor je ijs probleem.

Je zegt botte reacties. Ik mis jou zelf reflectie en het aannemen van advies van anderen. Je hebt je hoofd gezet op deze oplossing en dat moet het dan ook zijn. Je hebt iets gemaakt wat niet goed werkt, je hebt de buitenunit met de acties eigenlijk onbruikbaar gemaakt. Je zal prima verstand hebben van aerodynamica en ventilatie. Van airco's en de gassen niet.
Ik snap het balen. Oplossen...verlies nemen en door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mwah, twee centimeter van de leading edge af zal weinig doen. Als de diameter maar gelijk blijft aan de duct.
Als een deel van de verdamper niet meedoet is er wellicht toch vuil in gekomen.
Dat voorkomen tijdens installatie is deel van... een cursus.
Kan ook een fabricagefout zijn, maarja, garantie heb je niet meer.
Mijn tips:
(0. F-gassen certificaat halen zodat je er inderdaad aan mag werken)
1. Installatiehandleiding lezen met aandacht voor minimale leidinglengte en vrije ruimte naar achter en opzij.
2. Check of er geen dopjes in de bodemplaat zitten
3. Check of er een aansluiting voor vorstlint is

Maar de goedkope airco's doen verwarmen er een beetje bij, ze zijn er niet voor geoptimaliseerd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
De installatie is als test gebouwd om een bijverwarming te creëren die je niet ziet.
Waarom heb je het gat in de onderkant zo groot gemaakt?
Je kan beter het gat in de bodem even groot maken als de unit zelf, zo kan de warme lucht niet meer terug naarbinnen. Voor nu kun je dit misschien met wat latjes oplossen.

Dit blok ijs is al meerdere malen voorbij gekomen, ook bij WPen L/W. Probeer met wat gaatjes voor een goede waterafvoer te zorgen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:37
plaspvd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:15:
Ventilator in ieder geval vervangen voor een nieuwe, 2 cm inkorten van de bladen is not done!
Ik zou 'm vervangen door een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijenkan
Dank voor de reacties.
Het ligt niet aan afwateren van de bodemplaat. De laag ijs sluit deze gaatjes af en groeit steeds verder aan. Ik vermoed dat in dit geval het een samenloop van omstandigheden is, maar het verwarmen gaat prima.
Ik denk dat een thermostatisch geregeld verwarmingslint van twee meter de aangroei van teveel ijs kan verminderen. Dit ga ik proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Nijenkan schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:26:
Dank voor de reacties.
Het ligt niet aan afwateren van de bodemplaat. De laag ijs sluit deze gaatjes af en groeit steeds verder aan. Ik vermoed dat in dit geval het een samenloop van omstandigheden is, maar het verwarmen gaat prima.
Ik denk dat een thermostatisch geregeld verwarmingslint van twee meter de aangroei van teveel ijs kan verminderen. Dit ga ik proberen.
Die gaatjes zitten daar met de reden dat het water kan weglopen. Kan het niet zo zijn dat door de manier waarop je het geplaatst heb, op een bloembak, aan een hoek, met een uitstekende vensterbank erboven het daar lokaal zo koud wordt dat het bevriest? Dat er op een plek waar kou beter weg kan dus geen probleem zou zijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Nijenkan schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:26:
Dank voor de reacties.
Het ligt niet aan afwateren van de bodemplaat. De laag ijs sluit deze gaatjes af
Het ligt dus wel aan de afwatering. Dit is overigens een bekend probleem. Heb ik ook wel eens gehad toen de omstandigheden wat extremer waren, met stuifsneeuw.
Als die gaatjes eenmaal dicht zitten is er weinig meer aan te doen behalve ontdooien.

Je kunt die situatie dus verbeteren. Meer of grotere gaten maken. En eventueel ook goed in de gaten houden en op tijd ingrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 21:27

DIY

mkleinman schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:05:
[...]

Je systeem moet namelijk eerst worden gevacumeerd om al het vocht er uit te krijgen, daarna op druk worden gebracht, om systeem te testen op lekken ,en daarna in gebruik worden genomen. En bij ingebruikname hoort ook het kijken naar de hoeveelheid persgas in het systeem ten opzichte van de leidinglengte.
Bijna: Eerst afpersen met stikstof (1,1x maximale werkdruk) en daarna inderdaad vacumeren om vocht en niet condenserende gassen te verwijderen.

In dit geval lijkt de leidinglengte inderdaad veel te kort en loop je daardoor het risico dat de compressor vloeistof aanzuigt (en dat drukt niet samen, dus einde compressor). Er moet dus gekeken worden of de voorvulling correct was (zoals al aangegeven afpompen en wegen). Het zou me niets verbazen als het te weinig was en de airco daardoor de te korte leiding overleeft heeft. Dat zou de extreme hoeveelheid ijs ook verklaren.

Vraagje: heb je een ombouw om je buitenunit? Zo ja zorg dan dat er je schotten plaatst zodat de lucht niet gaat recirculeren in die ombouw. Dat is ook aan te raden bij je binnenunit om dezelfde reden.

Men is op Tweakers nogal van de Amerken, maar ik ken genoeg mensen die met een AUX die prima tevreden zijn. Wel ben je een beetje overboord gegaan met de installatie voorschriften niet volgen, dus kijk daar bij de volgende iets beter naar.

Ik vind het trouwens leuk dat je eens wat anders probeert door de binnenunit laag te hangen voor het verwarmen. Ik heb ook een klant die dat wilde en het bevalt hem prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 00:20

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

DIY schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:51:
[...]
Men is op Tweakers nogal van de Amerken, maar ik ken genoeg mensen die met een AUX die prima tevreden zijn. Wel ben je een beetje overboord gegaan met de installatie voorschriften niet volgen, dus kijk daar bij de volgende iets beter naar.
Mwaaah, maar daar zijn natuurlij́k ook wel redenen voor.

Allereerst zijn deze budget airco’s leuk om te koelen , maar verwarmen gaat vaak niet erg efficiënt.
Ze produceren vaak meer lawaai dan de A merken.
De support is niet bestaand.
Onderdelen zijn vaak niet tot zeer moeilijk verkrijgbaar.

En ik geloof je meteen dat er mensen zijn die er wel tevreden mee zijn. Maar die vallen waarschijnlijk meer voor de financiële kant en nemen de rest dan maar voor lief. Maar nu vul ik wellicht iets teveel in.

Laat ik het anders stellen, omwille van mijn buren zou ik geen AUX aanschaffen. Zeker niet als je hem wil gebruiken om te verwarmen.

Mr. T.

Pagina: 1