Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mede-auteur:
  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:12

tcw82

Work in progress....

Omdat het topic toch echt wel serieus veel informatie, tips, tricks, do's en dont's begon te bevatten heb ik toestemming gevraagd en gekregen van de TS (@KifArU ) om in de openingspost wat van die grote brei aan informatie te structureren.
Het structureren moet mensen die opzoek zijn naar mogelijk oplossingen in de openingspost al een boel info kunnen verschaffen en niet 40+ pagina's hoeven doorspitten.
Onderaan deze verzamelpost altijd nog het originele bericht waar dit topic ooit mee begon.

Waar te beginnen

Het is ook belangrijk om te realiseren dat er niet "one size fits all" lijkt te zijn. Ervaringen van gebruikers laten zien dat een setje veren bij de ene een totaal oplossing brengt, bij een ander juist problemen verergert. Daarom is het goed om eerst uit te vogelen wat je precies ervaart, hoe je constructie is opgebouwd waar de WP op staat en daarmee goed beslagen ten ijs te komen. Ook kan het zijn dat een ervaren probleem niet door de warmtepomp veroorzaakt wordt.

Apps

Een van de tools die veel gebruikt worden zijn:
Spectroid app voor Android. Voor Apple zijn er ook een paar, maar dan kosten die altijd gelijk een paar euro om te gebruiken. De spectroid app heeft een enorm groot voordeel (vind ik persoonlijk) en dat is de "geschiedenis" die in de onderste helft van de app bijgehouden wordt. Met deze ap kun je heel snel een idee krijgen of een geluid te relateren is aan de warmtepomp.
Een andere goed te gebruiken app is een vorm van vermogens meten van de warmtepomp. Ook dit is een persoonlijke voorkeur, handige tweakers lezen mogelijk direct de compressor en ventilator frequentie uit met een home assistent of andere Dominica, maar dat moet ook kunnen met de beschikbare WP. Mijn atag kan dat bijvoorbeeld niet zomaar. Dus, ik meet het opgenomen wattage van de buitenunit met een Home Wizard meter. Door in andriod een split screen te maken (volgens mij kan dit in alle androids, voor apple weet ik niet of het kan) kun je het vermogen zien veranderen en direct in de spectroid ap zien of het geluid dat wordt waargenomen veranderd met het vermogen van de warmtepomp. Dat is dan natuurlijk al gelijk een dikke hint dat je op het goede spoor bent. Ook geeft het een richting met betrekking tot de frequentie. Hieronder een plaatje van een splitscreen zoals ik dat gebruik bij het analyseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AobiPmqgCx8qb_uEjABn0dFLYrc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjC9DvVnFSc2g3GP04pFqkdZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Trillen, brommen, suizen, piepen... waar gaat het over

(Storende) Trillingen van een warmtepomp (buiten)unit kunnen zich op verschillende manieren manifesteren, hieronder staan 3 soorten, daar zit weinig wetenschap achter, als iemand betere uiteenzetting heeft, laat het met weten, maken we het beter.
  1. Via de lucht, dit is geluid dat je kunt vergelijken met het uitspreken van woorden. De lucht komt in trilling en dat komt bij je oor. Bij een warmtepomp kan je dan denken aan een ventilator die ruis maakt, een lager dat piept, dat soort dingen.
  2. Via een constructie, hierbij komt een (met de WP verbonden) object (bijvoorbeeld een dakplaat of een doorvoer koker) in trilling doordat de warmtepomp trilt, hierbij kun je dan denken aan een leidingen pakket dat trillend tegen de rand van de doorvoerkoker aanligt en die koker in beweging brengt.
  3. via (indirect) Resonantie, dit is eigenlijk erg vergelijkbaar met punt 2. Echter in de tussenliggende lucht is de trilling niet of nauwelijks hoorbaar of waarneembaar, een object "verderop" gaat "meetrillen" door de golven in de lucht. Hierbij kun je dan denken aan objecten in de woning die een zogenaamde eigenfrequentie hebben die precies in het versterkingsgebied van die frequentie vallen.
Elk van deze mechanisme heeft andere oplossingen. Het helpt dus enorm om te achterhalen welke variant je last van hebt.
Het is meestal niet Probleem 1
Voor "probleem" 1 is het eigenlijk simpel weg zaak de bron te vinden en op te lossen. Een lager dat niet meer lekker is -> vervangen. Een waaier die (te veel) ruist -> vervangen.
Problemen 2 en 3
Voor de problemen 2 en 3 is de oplossing vaak een zaak van proefondervindelijk proberen te komen tot een oplosing. Het topic bevat inmiddels een hele boel informatie in deze openingspost wordt een poging gedaan de "basis" regels voor het verminderen van problemen rondom herrie in de woning op te lossen.

Resonantie komt meestal uit de buiten unit. De onderdelen hierin bewegen (compressor, ventilator, pomp). Deze onderdelen brengen de unit of onderdelen van de unit in trilling. Denk bijvoorbeeld aan je condensor (die grote lamellen unit) of de behuizing (dun plaatmateriaal). Deze trillingen kunnen zich voortbewegen en andere objecten laten meetrillen (resoneren). Massa en veren spelen een grote rol in het verleggen van die resonantiefrequenties.

Massa en veren

Zoals @X21r meerdere keren uiteenzet in dit topic gaat het met name om "veer en tegen massa" ( X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"). Deze massa van de warmtepomp zelf speelt hier ook een rol. Sommige wegen ruim boven de 100KG in andere gevallen is de WP niet heel zwaar en kun je de warmtepomp massa geven door deze vast op een paar flinke stopranden o.i.d. vast te bouten. Dit speelt dan weer een rol in het laten trillen van de buitendelen van de WP zelf.

Deze massa (WP) moet vervolgens op veren geplaatst worden. Deze veren moeten passen bij de gecreëerde massa. De veren zijn ervoor om de trillingen op te vangen en niet door te geven aan de volgende massa. Namelijk een stevige massa waarop de wp dan staat. Een voorbeeld van zo een opstelling is hier te zien op de foto van @Thiazzz onderaan dit bericht. Op de foto is duidelijk te zien dat het hier om een flinke monoblock WP van ATAG gaat. Daar zit al behoorlijk gewicht in. Dit MB is geplaatst op een metalen frame (H vormig) en dit frame is op de hoekpunten via de veren verbonden met de massa.

Veren zijn er in allerlei soorten en maten. een product dat positieve resultaten heeft opgeleverd zijn de veren van Soleco.

Uitleg hier: https://www.solecosrl.com...-vibration-Mount-Kits.pdf

Hoofdpagina hier: https://www.solecosrl.com/en/

Verkrijgbaar via diverse aanbieders.

Deze veren hebben een rubberen "mantel" en dat kan tot geluidsoverdracht leiden. Alternatieve veren zijn onder andere deze:

https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-30-75kg-m8.html Deze hebben niet zo een rubberen "rokje" en daar kan dus ook geen water tussen komen dat dan weer bevriest, tevens is er geen rubber om hard te worden bij lage temperaturen.

aansluit opties

Dit stukje gaat met name over monoblock systemen, waarbij "iedereen" aan de aan en afvoerleidingen kan werken. Dit zijn water gevulde leidingen.
Bij split units zijn de leidingen gasgevuld en is er een f-gassen certificaat en veelal speciale gereedschappen noodzakelijk.

Als de buiten unit op een veren pakket komt te staan ontstaat er ook meer beweging in de leidingen. Of, zoals in mijn geval, werd de buitenunit wel op schuimblokken gezet, maar de leidingen nauwelijks aangepast naar de nieuwe bewegingsvrijheid. Gelukkig hebben wij @Theovelders in ons midden en Theo vond het bedrijfje "asotech" in Duitsland. Daar even doorklikken en hij vond de leidingen in de link hieronder. Wanneer je een 22mm systeem hebt is het aan te raden de dn25 pijp te kiezen en dan bij Toolstation de 1" naar 22 mm verloop te kopen.

https://edelstahlwellrohr...-Flex-Schlauch-ausziehbar
Als ze dan op de eetkamer tafel liggen ziet dat we zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyTBymuyQqWQj68qbk1KJE3koHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5meyhQ5NFGf4evKECe9Ayi2O.jpg?f=fotoalbum_large

De onderdelen bij toolstation:
https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p67096

Work in progress....

De originele post hieronder:

Een hulpvraag omdat ik vermoed dat hier de (ervaringen)deskundigen meelezen:

Dit heb ik bewust in een eigen topic gezet en niet in 1 van de verzameltopics omdat het volgens mij voor alle typen warmtepompen geldt.

Sinds 2,5 jaar hebben wij een Panasonic split warmtepomp met buitenunit model WH-UD09FE8. Dit is een model met 2 ventilatoren boven elkaar, dus een flinke jongen en weegt ongeveer 100kg.

Deze staat op een plat (houten) dak met 16cm PIR-isolatie, maar geeft helaas zoveel trillingen door dat de buren geluidsoverlast ervaren. (Soort zoemtoon op zolder)

Niet enorm hard, maar hard genoeg om je uit de slaap te houden in een stil huis.

Dit was met de oorspronkelijke opstelling van 2 recyclet kunststof balken met rubber dempers.

Daarom zijn de balken vervangen door betonblokken met rubber plaatjes (type tegeldrager, vermoedelijk verkeerde materiaal) en die blokken ook weer op tegeldragers. Dit was ook niet voldoende.

Nu is het advies om veerdempers (http://www.mijnklimaatsho...-veervoet-20-50kg-m8.html) te gebruiken op de originele kunststof balken en die weer op dempingsblokjes (http://www.mijnklimaatsho...et-extra-foamlaag-10.html) te leggen.

Dit is bij elkaar ook de maximale hoogte (16-17cm) die mogelijk is voor de opstelling in verband met de lengte en hoogte van de aansluitleidingen.

Nu twijfel ik toch nog een beetje. Aan de ene kant is dit natuurlijk het advies van iemand die er professioneel mee bezig is. Maar in de verschillende topics hier lees ik altijd over massa toevoegen om trillingen tegen te gaan en dat gebeurt met deze oplossing niet.

Zelf dacht ik daarom wellicht nog aan zware rubbergranulaat balken (https://www.koel-service....sdempend-rubber-sumo-600/) met daarop van die veerdempers. Maar ik heb geen idee of dat granulaat ook dempend werkt en zo ja, of dat beter is dan die dempingsblokjes.

Heeft er hier iemand ervaring met dit probleem of een theoretisch goed onderbouwd advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6rIcpyYwj6AndEk8P0Hj_Wef-A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pa86JgPjJjjyJ4cd6ETzwT6E.jpg?f=user_large

[ Voor 106% gewijzigd door tcw82 op 08-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Veerdempers werken erg goed, zelf ben ik hier aan het ervaren wat het verschil is tussen medium en soft dempers met een airco. Bij de medium heb ik een mooie brom binnen en met soft niet.
een veerdemper dempt nog beter.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-04 15:39

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ik heb onder mijn kleine airco op een houten uitbouw ook die rubbergranulaat balken liggen.

Ik weet niet of die nog groter zijn want ik betwijfel of ze die grote jongen de trillingen tegenhouden

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@KifArU Om trillingen te dempen heb je contragewicht nodig.
Zo'n zware unit op een houten dak is eigenlijk hopeloos, verwacht ook niet dat je het ooit echt geluidsloos kunt krijgen.
Mijn advies is om zware betonbalken op het dak te leggen, ongeveer het gewicht van de unit.
En daar bovenop de unit monteren met dempers.

Al die rubber en kunststof balkjes zijn voor kleine splitjes. Grote (hoge) units zet je altijd op een gewicht vast. Die recycle kunststof balkjes knikken gewoon dubbel als het flink gaat waaien. Met de storm van pasgeleden lagen de units met bosjes omver geblazen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-04 07:48
Het is belangrijk eerst goed te analyseren wat de hinderlijke bromtoon is en waar die door veroozaakt wordt. Het kan namelijk de warmtepomp zelf zijn (de ventilator of de compressor) maar mogelijk dat juist de dakconstructie resoneert wat de hinderlijke brom produceert. De compressor is afhankelijk van het merk soms nog wel wat beter te isoleren omdat de standaard isolatie redelijk mager is, maar de ventilatoren kun je weinig aan doen. Als die het probleem veroorzaken is volledig in een omkasting (bijvoorbeeld Merford of Climeleon) plaatsen mogelijk een oplossing, maar dat is redelijk aan de prijs. Als de dakconstructie gaat resoneren zou ik toch juist eerder voorstellen om te zorgen dat de trillingen niet worden overgedragen aan het dak dmv trillingsdempers of veerdempers. In alle andere gevallen is eigenlijk massa toevoegen de juiste maatregel om lage tonen te dempen.

Ik heb zelf een omkasting om mijn Mitsubishi gemaakt die lijkt op de omkastingen van Merford. Werkt al aardig goed (hoewel hij nog niet helemaal af is). Wat je nu eigenlijk alleen nog hoort is de luchtstromingen maar ook die kunnen als hinderlijk worden ervaren door sommige mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@godfriedd het geluid wat een houten constructie of dak doorgeeft is niet het geluid wat de compressor of ventilator produceert, maar de trillingen.
Vaak hoor je buiten vrijwel niets, of in ieder geval niet hinderlijk.
De compressor verder inpakken of omkasting helpt niet tegen geluid binnen.

Op het werk plaatsen wij absoluut geen units meer op houten dakconstructie, zeker niet van een gedeeld dak.
Je krijgt ze (haast) niet gedempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oxellaar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 06:43:
@KifArU Om trillingen te dempen heb je contragewicht nodig.
Zo'n zware unit op een houten dak is eigenlijk hopeloos, verwacht ook niet dat je het ooit echt geluidsloos kunt krijgen.
Mijn advies is om zware betonbalken op het dak te leggen, ongeveer het gewicht van de unit.
En daar bovenop de unit monteren met dempers.

Al die rubber en kunststof balkjes zijn voor kleine splitjes. Grote (hoge) units zet je altijd op een gewicht vast. Die recycle kunststof balkjes knikken gewoon dubbel als het flink gaat waaien. Met de storm van pasgeleden lagen de units met bosjes omver geblazen.
Heb je een idee waar je als particulier zulke betonbalken kan kopen? Of bedoel je een trottoirband waar een draadeind in wordt geschroefd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-04 07:48
Oxellaar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:43:
@godfriedd het geluid wat een houten constructie of dak doorgeeft is niet het geluid wat de compressor of ventilator produceert, maar de trillingen.
Vaak hoor je buiten vrijwel niets, of in ieder geval niet hinderlijk.
De compressor verder inpakken of omkasting helpt niet tegen geluid binnen.

Op het werk plaatsen wij absoluut geen units meer op houten dakconstructie, zeker niet van een gedeeld dak.
Je krijgt ze (haast) niet gedempt.
We hebben het over precies hetzelfde. Geluid = trilling. Wanneer het dak gaat meetrillen (resoneren) houdt dat in dat een geluids/trillingsbron aanwezig is die een trilling produceert op de resonantiefrequentie van (delen van) de onderconstructie. Het is heel erg situatieafhankelijk. Het dak kan bijvoorbeeld gaan meetrillen en de ruimte eronder kan als klankkast gaan fungeren waardoor het geluid ook nog eens versterkt wordt.

Ik ben met je eens dat het sowieso niet verstandig is om een grote zware trillingsbron op een houten dakconstructie te plaatsen maar als hij er toch staat en je zoekt naar de beste oplossing dan zou ik het in 2 richtingen zoeken:

- Indien de toon komt uit de meetrillende onderconstructie: De geluidsbron/trillingsbron 'isoleren' van die constructie dmv dempers of veren.

- Indien de brom direct uit de warmtepomp zelf komt en niet zo zeer uit de dakconstructie: Eerst proberen meer massa toe te voegen dmv betonblokken/trottoirbanden etc. en eventueel een omkasting om het geheel. Dat werkt dus alleen als de warmtepomp zelf de veroorzaker is van de hinderlijke toon en niet het meetrillende geheel onder de pomp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem een beetje. Sinds vorige week woensdag staat er een 2.5kW Panasonic op mijn platte houten dak.
Climasense had 'm op plastic opstelbalken geïnstalleerd, toen resoneerde het enorm op vooral lage toerentallen. Ze hebben er toen grijze dempers onder gezet, dat heeft wel geholpen maar geluid is nog niet helemaal weg.
Heb er zelf zaterdag rubber tegels met daarop een beton tegel onder gelegd, ook weer beter maar nog niet helemaal weg.
Het is echt puur contact geluid (resonantie), buiten hoor je de unit amper.
Nu heb ik dempers met een veer besteld, die hebben ook erg goed geholpen bij de unit die ik aan de muur heb hangen (deze https://www.asvairco.nl/a...unen/vibratiekit-1-groen/).
Die gaan de opstellingsbalken vervangen, dan heb ik straks: rubber tegel, beton tegel, veer demper, rubber demper.
Mocht dat nog niet genoeg zijn, ga ik net zolang rubber/beton tegels toevoegen tot ik niets meer hoor, of het dak doorzakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjaakBF
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03-2020
Ik heb mijn unit op betonnen bielzen gezet, verkrijgbaar in div. lengtes.
mijn unit staat in de tuin, maar voor stabiele en windbestendige plaatsing hiervoor gekozen.
als ik mijn unit op het dak zou plaatsen zou ik ook voor betonnen bielzen gaan met trillingsdempers tussen
biels en buitenunit, de hardheid van de dempers afhankelijk van gewicht en resonantiefrequentie van de unit.
de unit brengt de massa van de bielzen niet meer in trilling en deze geeft ze niet meer door aan je constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48
Wolly schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:52:
[...]

Heb je een idee waar je als particulier zulke betonbalken kan kopen? Of bedoel je een trottoirband waar een draadeind in wordt geschroefd?
https://efkobeton.nl/infra/betonpalen/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-04 11:34

psy

Is het niet een optie om 's nachts een ander, lager maximaal geluidsniveau in te stellen? Ik kan dat met mijn Daikin dus ik vermoed dat het bij een Panasonic ook kan?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
als de dakconstructie resoneert, dan heeft het instellen van het maximale geluidsniveau niet zoveel zin.
Vaak hoor je het bij lagere frequenties toch al meer dan bij hoge frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-04 11:34

psy

DanTm schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:00:
als de dakconstructie resoneert, dan heeft het instellen van het maximale geluidsniveau niet zoveel zin.
Vaak hoor je het bij lagere frequenties toch al meer dan bij hoge frequenties.
Bij mij is het geluidsniveau verschil tussen pakweg 11 en 16kW toch behoorlijk hoor, ik weet dat het bij mij wel verschil zou uitmaken. De compressor maakt bij hoge capaciteit een stuk meer zoemend geluid. Natuurlijk is resoneren gewoon vervelend, maar TS heeft het ook over een zoemtoon....ik denk dan meteen voornamelijk aan de compressor.

Sowieso, een beperking op vermogen betekent altijd een beperking qua geluid, hoe dan ook.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
als het een zoemtoon is, dan is het idd lawaai van de compressor, en zullen trillingsdempers waarschijnlijk weinig uitmaken. Dan zul je geluidsisolatie moeten aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:52:
[...]

Ja, gewoon betonnen trottoirband.

@godfriedd Ik ben het (proefondervindelijk) niet met je eens. Altijd eerst gewicht aanbrengen en daar unit op monteren met dempers. Wat je binnen hoort zijn trillingen die doorgegeven worden aan het dak en niet of nauwelijks het echte geluid van de compressor of ventilator.

Unit zonder extra gewicht eronder, geeft altijd ellende, welke dempers je ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:29

Exigence

dnkroz

Kan de unit niet gewoon aan de muur gehangen worden?

Heb nu zelf een 11 kW monobloc op het dak staan (heeft nog niet gedraaid) en ben ook benieuwd naar het lawaai. Mocht het toch te veel resoneren dan was ik van plan hem met een aantal beugels aan de muur te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Exigence schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:31:

Heb nu zelf een 11 kW monobloc op het dak staan (heeft nog niet gedraaid) en ben ook benieuwd naar het lawaai. Mocht het toch te veel resoneren dan was ik van plan hem met een aantal beugels aan de muur te hangen.
Stevige beugels heb je dan. Een 11kW monobloc is denk ik >150kg. En dan moet je ook nog 15cm van de muur.
Houdt je muur dat? Met welke bevestiging? En wat als het nog erger resoneert?

(hoe hebben jullie die monoblocs op het dak gekregen eigenljik?)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:29

Exigence

dnkroz

kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:31:
[...]

Stevige beugels heb je dan. Een 11kW monobloc is denk ik >150kg. En dan moet je ook nog 15cm van de muur.
Houdt je muur dat? Met welke bevestiging? En wat als het nog erger resoneert?

(hoe hebben jullie die monoblocs op het dak gekregen eigenljik?)
50 kg per beugel valt wel mee :? Een beetje console, nou daar durf ik met mijn 80 kg wel aan te hangen als deze met wat ankers in de muur zit. Maar liever heb ik hem gewoon op het dak :P

De mijne is zo boven gekomen (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aU7S3lf9vcB7PxK25floLI9l/medium.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier op het platte houten dak een 3,5 kW Mitsubishi unit. Tijdens een defrost toch wel hoorbaar binnen in de Woonkamer.

Zoals @Oxellaar al zegt, trillingen naar het dak moet je wegdempen met (veel) massa. Hier 4 stoeptegels welke weer op rubber tegeldragers liggen. Tussen de granulaatbalk (ook zwaar!) en de unit 4 zachte trillingdempers. Nu is de unit onhoorbaar. Hoe zwaarder de unit hoe meer massa eronder moet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gbSnEjGl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QWcu6m6l.jpg

Voor de unit in de slaapkamer heb ik tussen de muurbeugel en de muur rubber blokken gemonteerd, omdat ook daar lichte trillingen werden doorgegeven naar de muur.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zcaQo3wl.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 06-02-2018 21:29 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Dubbelpost

[ Voor 99% gewijzigd door KifArU op 06-02-2018 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
godfriedd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:12:
[...]

We hebben het over precies hetzelfde. Geluid = trilling. Wanneer het dak gaat meetrillen (resoneren) houdt dat in dat een geluids/trillingsbron aanwezig is die een trilling produceert op de resonantiefrequentie van (delen van) de onderconstructie. Het is heel erg situatieafhankelijk. Het dak kan bijvoorbeeld gaan meetrillen en de ruimte eronder kan als klankkast gaan fungeren waardoor het geluid ook nog eens versterkt wordt.

Ik ben met je eens dat het sowieso niet verstandig is om een grote zware trillingsbron op een houten dakconstructie te plaatsen maar als hij er toch staat en je zoekt naar de beste oplossing dan zou ik het in 2 richtingen zoeken:

- Indien de toon komt uit de meetrillende onderconstructie: De geluidsbron/trillingsbron 'isoleren' van die constructie dmv dempers of veren.

- Indien de brom direct uit de warmtepomp zelf komt en niet zo zeer uit de dakconstructie: Eerst proberen meer massa toe te voegen dmv betonblokken/trottoirbanden etc. en eventueel een omkasting om het geheel. Dat werkt dus alleen als de warmtepomp zelf de veroorzaker is van de hinderlijke toon en niet het meetrillende geheel onder de pomp...
@godfriedd godfriedd en @Oxellaar Oxellaar: Dit lijkt de kern van het probleem te zijn.
Buiten is vrijwel niets te horen (wel wat geruis van de ventilatoren, maar geen gebrom)

Als ik mijn hand op de betonbalk houd of op het dak zelf, meen ik wel een lichte trilling te voelen. (maar zo licht dat ik eerst twijfel of dat echt de oorzaak kon zijn)
Dus ik denk dat de trilling die wordt doorgegeven aan het dak het probleem is.

En ik heb begrepen dat mijn installateur inmiddels ook geen units meer op houten daken plaatst, maar hij staat er al ;(

Dus ga ik de dempers proberen. Als eerste met de kunststof balken die ik nog heb.
Mocht dat niet voldoende helpen, kan ik nog proberen om de dempers op betonnen opsluitbanden te monteren.

Goed plan of mis ik dan nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Helaas niet, geen muur beschikbaar op deze plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onestone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:45

Onestone

Saabje, 550Nm 400paardjes

Onze unit staat op de bijkeuken. Houten dak en in het begin dus resonanties sterk afhankelijk van de pompsnelheid.

1 60x40 betontegel met 4 trilingsdempers dempte redelijk maar niet 100%.
Rubbertegels op het dak, 2 betontegels van 60x40cm en daarop de eerste tegel met de unit op dempers.

Nu alleen nog bij 100% (opname 1700w) zeer lichte resonantie.

Wat Oxellaar al zei: gewicht!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Het is belangrijk om je te realiseren dat dempers niet universeel zijn. Die moet je afstemmen op het gewicht van de unit, of eigenlijk op de belasting van de demper.

In deze PDF staat het uitgelegd met rekenvoorbeelden en tabellen waarmee je een geschikte demper kunt selecteren:
http://www.gmt-benelux.nl/userfiles/files/GMT_Catalogus.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

[...]
Vergis je ook niet in de hoeveelheid lawaai die via de beugels en spouwankers aan je binnenmuur doorgegeven word.
Ik kan hier in m'n slaapkamer bij wijze van spreken horen hoeveel vogels er op de dakgootrand zitten omdat deze met beugels aan de muur hangt. Idem met regen via de beugels waarmee de regenpijp aan de muur hangt.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 17:12
Het komt idd precies.
Ik heb de Mitsubishi van Gasschuif maar dan in de 4.2 kW-versie. Op het platte dak. Dat is een betonnen dak, met daarbovenop 4cm glaswol, met daarbovenop dakleer. Op dat platte dak ligt nu ook nog 12 cm PIR, afgedekt met 50x50x2 keramiektegels.

De WP stond op twee rubber granulaattegels op elkaar 40x60, en daarbovenop een grindtegel 40x60x5. Deze tegel was met bouten vastgezet aan de warmtepomp. Zonder rubbers.

Dat gaf op sommige plekken binnen, alleen als het erg koud was, een vervaarlijke brom. Het dak resoneerde. Maar buiten hoorde je niks. Dat moest anders.

Nu staat de WP gewoon op twee rubbergranulaat balken van 60 cm met daarop vier zachtrubber dempers. Rechtstreeks op de keramiektegels. Klaar. Geen zware tegel meer vast aan de WP.

Draait nu dag en nacht en je hoort 'm niet meer. Ben nu wel bang dat de WP omwaait bij een geduchte storm!

[ Voor 6% gewijzigd door shthpnz op 08-02-2018 22:21 ]

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-10-2024
Sorry KifArU, heb misschien slecht nieuws voor je. Ik had een nog iets flinkere jongen op mijn houten dak staan. De WH-UD12HE8

Werd knettergek van het geluid, heel laagfrequent geluid door het hele huis. Vanalles geprobeerd, 18 stoeptegels van 8kg elk eronder hielp wel. Dempers gehaald, etc.

...

Ding staat nu in de voortuin :)

(ps. je woont in Utrecht zie ik. Heb nog wat gratis Merford ontkoppelstrips voor je. Speciaal voor zware toepassingen, samen met heel extra massa hielp het wel)

[ Voor 19% gewijzigd door drdnl op 09-02-2018 16:42 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Het eindresultaat: Geen geluidsoverlast meer binnen in de woningen!
En op de onderdelen ook geen enkele trilling meer te voelen.

De weg daar naartoe:

Het heeft even geduurd voordat het weer goed genoeg was om weer het dak op te gaan, maar vandaag alles in orde gemaakt. Conform plan met de veerdempers (http://www.mijnklimaatsho...-veervoet-20-50kg-m8.html) op de originele kunststof balken en die weer op dempingsblokjes (http://www.mijnklimaatsho...et-extra-foamlaag-10.html).

De veerdempers had ik direct onder de warmtepomp geschroefd, maar daarbij kon de buitenunit veel te veel bewegen omdat de veerdempers een behoorlijke hoogte aankunnen. Dus bij harde wind kon de ene kant 3cm inveren en de andere kant een paar cm uitveren. De buitenunit stond dan bovenaan zo 20cm heen en weer te zwaaien. En dat was naar mijn mening teveel voor de aansluitleidingen.
Dus nog een frame gemaakt om de dempers verder van de unit af te hebben en zo de beweging van de leidingen te minimaliseren.

Hieronder een paar foto's om het verhaal te verduidelijken.
En wat uitleg:
De sprong in het frame is omdat ik te weinig ruimte in de leidingen had om de unit hoger te zetten.
De betonblokken met draadeinden zijn van de eerdere (mislukte) poging tot dempen.
De buitenunit staat ook iets scheef, omdat de ene kant zwaarder is en daardoor de veren wat verder inveren.

Overzicht:
WP overzicht

Detail 1:
WP zijaanzicht

Detail 2:
WP vooraanzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

KifArU schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:20:

De weg daar naartoe:

Het heeft even geduurd voordat het weer goed genoeg was om weer het dak op te gaan, maar vandaag alles in orde gemaakt. Conform plan met de veerdempers (http://www.mijnklimaatsho...-veervoet-20-50kg-m8.html) op de originele kunststof balken en die weer op dempingsblokjes (http://www.mijnklimaatsho...et-extra-foamlaag-10.html).

De veerdempers had ik direct onder de warmtepomp geschroefd, maar daarbij kon de buitenunit veel te veel bewegen omdat de veerdempers een behoorlijke hoogte aankunnen. Dus bij harde wind kon de ene kant 3cm inveren en de andere kant een paar cm uitveren. De buitenunit stond dan bovenaan zo 20cm heen en weer te zwaaien. En dat was naar mijn mening teveel voor de aansluitleidingen.
Dus nog een frame gemaakt om de dempers verder van de unit af te hebben en zo de beweging van de leidingen te minimaliseren.

En wat uitleg:
De sprong in het frame is omdat ik te weinig ruimte in de leidingen had om de unit hoger te zetten.
De betonblokken met draadeinden zijn van de eerdere (mislukte) poging tot dempen.
De buitenunit staat ook iets scheef, omdat de ene kant zwaarder is en daardoor de veren wat verder inveren.

Overzicht:
[afbeelding]

Detail 1:
[afbeelding]

Detail 2:
[afbeelding]
Super! Misschien aan de rechterkant nog 2 zwaardere dempers zodat het recht staat? Verder super, nog wel even kijken hoe het gaat met wind.
Waar zijn die pennen op de wp voor? Vogels of katten?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

De weg daar naartoe:

Overzicht:
[afbeelding]

Detail 1:
[afbeelding]

Detail 2:
[afbeelding]
Ik vind het een bijzondere constructie. Heel goed dat het zijn doel heeft gehaald. Kan je echter niet nog een paar poten bij maken? Ik heb me bij elke storm al zorgen gemaakt met gewone airco-voeten. Met zo'n constructie zal ik niet rustig slapen denk ik...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:41:
[...]

Super! Misschien aan de rechterkant nog 2 zwaardere dempers zodat het recht staat? Verder super, nog wel even kijken hoe het gaat met wind.
Waar zijn die pennen op de wp voor? Vogels of katten?
De dempers zijn voor 25-50kg per stuk en de hele unit rond de 100 kilo.
Dus ik schat aan de "zware kant" zo'n 30-35kg belasting per stuk, dus perfect in het werkbereik.
Hoogstens zou ik de andere kant kunnen vervangen door een lichtere veer.
Maar de geluiddemping is nu goed en ik vrees dat die vervanging alleen maar meer beweging van de unit oplevert.
Dus dit laat ik gewoon zo en accepteer dat het ding 1 of 2cm scheef staat.

Die pinnen zijn tegen de duiven. Zitten hier veel en ik heb geen zin in de schoonmaakklus van al die kleine lamellen als ze vol zitten met duivenpoep ;)
kmf schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:27:
[...]

Ik vind het een bijzondere constructie. Heel goed dat het zijn doel heeft gehaald. Kan je echter niet nog een paar poten bij maken? Ik heb me bij elke storm al zorgen gemaakt met gewone airco-voeten. Met zo'n constructie zal ik niet rustig slapen denk ik...
Deze constructie is een stuk groter (langer en breder) dan de originele poten.
Een grotere constructie kan ik alleen plaatsen als ik op het dak ga lassen spuiten of als ik alles met bouten maak. beide niet aantrekkelijk en er is ook niet veel meer ruimte beschikbaar.

Maar als ik vanuit nieuwbouw zou beginnen, werd het frame groter (ca. 120x120cm) uit dikkere buis (40x40x3) en in RVS uitgevoerd door een professionele metaalbewerker.
Dan de hoeken bevestigd aan meer massa (50x50x5 betontegel of vergelijkbaar)
En zou de unit iets uit het midden staan, zodat de druk gelijk is verdeeld over de 4 hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@KifArU Mooi om te zien dat het je gelukt is! Zelf wil ik op mijn houten dakkapel een WP zetten (wel veel kleiner en lichter; Pana 7 kW buitenunit split model) en jouw ervaring bevestigt mijn vermoeden dat het mogelijk moet zijn om zo veel mogelijk trillingen op te vangen met dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Sinds een paar maanden staat er bij ons ook een warmtepomp met buitendeel op ons houten dak, helaas ook met vibratieproblemen. Het gaat om een 11 kW Daikin model. Het gewicht van de buitenunit is 114 kilo.

Buitenunit 114 kilo

Er liggen nu 30x30 tegels onder. Daar bovenop trilmatjes:
Trilmatjes

Dan kunstof balken (2 balken op elkaar aan iedere kant) met direct daar bovenop de buitenunit. Als de buitenunit hard moet werken trilt het dak mee, heel specifiek op een paar frequenties: meestal rond de 50 Hertz, soms rond de 60 Hertz.

In eerste instantie wilde ik gewoon veervoeten onder de buitenunit plaatsen, maar ik ben benauwd voor de stabiliteit. De bevestigings punten onder de buitenunit zitten maar 35 cm uit elkaar dus ik denk dat de veervoeten flink gaan doorveren bij sterke wind.

Nu heb ik een constructie bedacht om dit probleem op te lossen, mede dankzij de inspiratie in dit topic.

Ik heb 2 roestvrij stalen kokers liggen (50x25, 2 mm dik).
Roestvrij stalen kokers
Ik wil de buitenunit met 4 voetrubbers op deze kokers bevestigen:
Voetrubber
Aan de condensor kant worden het 2 rubbers die 45 kg aankunnen, aan de andere kant 2 x 35 kg. varianten.

Onder de kokers komen dan 4 veervoeten:
Veervoeten
Aan de condensor kant worden het voeten die maximaal 50 kg. per stuk aankunnen, aan de andere kant 25 kg per stuk.De veervoeten komen ruim 1 meter uit elkaar te liggen om te ver doorveren te voorkomen.

De veervoeten schroef ik dan in de kunstof balken. Deze balken komen op 6 stuks 60x40 grindtegels te liggen met tussen de balken en tegels trilmatjes.

Wat is jullie mening hierover? 3 lagen demping (voetrubbers, veervoeten, trilmatjes), helpt dat of is het onzin? Kan het een stabiliteitsprobleem opleveren door 3 verschillende vormen van demping toe te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
-Pieter-471 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:14:
Sinds een paar maanden staat er bij ons ook een warmtepomp met buitendeel op ons houten dak, helaas ook met vibratieproblemen. Het gaat om een 11 kW Daikin model. Het gewicht van de buitenunit is 114 kilo.

[Afbeelding: Buitenunit 114 kilo]

Er liggen nu 30x30 tegels onder. Daar bovenop trilmatjes:
[Afbeelding: Trilmatjes]

Dan kunstof balken (2 balken op elkaar aan iedere kant) met direct daar bovenop de buitenunit. Als de buitenunit hard moet werken trilt het dak mee, heel specifiek op een paar frequenties: meestal rond de 50 Hertz, soms rond de 60 Hertz.

In eerste instantie wilde ik gewoon veervoeten onder de buitenunit plaatsen, maar ik ben benauwd voor de stabiliteit. De bevestigings punten onder de buitenunit zitten maar 35 cm uit elkaar dus ik denk dat de veervoeten flink gaan doorveren bij sterke wind.

Nu heb ik een constructie bedacht om dit probleem op te lossen, mede dankzij de inspiratie in dit topic.

Ik heb 2 roestvrij stalen kokers liggen (50x25, 2 mm dik).
[Afbeelding: Roestvrij stalen kokers]
Ik wil de buitenunit met 4 voetrubbers op deze kokers bevestigen:
[Afbeelding: Voetrubber]
Aan de condensor kant worden het 2 rubbers die 45 kg aankunnen, aan de andere kant 2 x 35 kg. varianten.

Onder de kokers komen dan 4 veervoeten:
[Afbeelding: Veervoeten]
Aan de condensor kant worden het voeten die maximaal 50 kg. per stuk aankunnen, aan de andere kant 25 kg per stuk.De veervoeten komen ruim 1 meter uit elkaar te liggen om te ver doorveren te voorkomen.

De veervoeten schroef ik dan in de kunstof balken. Deze balken komen op 6 stuks 60x40 grindtegels te liggen met tussen de balken en tegels trilmatjes.

Wat is jullie mening hierover? 3 lagen demping (voetrubbers, veervoeten, trilmatjes), helpt dat of is het onzin? Kan het een stabiliteitsprobleem opleveren door 3 verschillende vormen van demping toe te passen?
Mijn tip:
1. Langere en dikkere RVS kokers halen (40x40x3mm of groter en 1m lang)
2. RVS kokers aan de buitenunit schroeven, zoals de kunststof balken nu liggen.
3. Veerdempers tussen de RVS kokers en de kunststof balken
4. Veerdempers op de uiteinden en aan de zware kant ook eentje in het midden
5. kunststof balken op de veermatjes op de tegels

Dus eigenlijk de opbouw hetzelfde als ik hier heb, maar dan de balken iets stabieler gelegd.
Jouw voorstel is volgens mij overkill en werd mij tijdens mijn zoektoch door een expert ontraden omdat de "tussenlaag" dan kan gaan trillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1227110

Hoi,

Hier een enkele LG airco buitenunit op een (aanbouw) plat dak. Deze veroorzaakte ook een lage zoemtoon. Die behoorlijk irritant was.

In eerste instantie geprobeerd met zware beton blokken.
Dit hielp al wel een beetje maart het gezoem was nog niet helemaal weg.

Door dit forum-onderwerp ook maar de unit op veerdempers gezet en dit is een super oplossing!
Het gezoem / brom is helemaal weg.
Bedankt voor de tips dus!! :-)

Mvg Koert

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q5zod33mghj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/30t6s04skeg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xxs4ujt03vzy.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 1227110 op 30-06-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teeuwj
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:35
Anoniem: 1227110 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:08:
Hoi,

Hier een enkele LG airco buitenunit op een (aanbouw) plat dak. Deze veroorzaakte ook een lage zoemtoon. Die behoorlijk irritant was.

In eerste instantie geprobeerd met zware beton blokken.
Dit hielp al wel een beetje maart het gezoem was nog niet helemaal weg.

Door dit forum-onderwerp ook maar de unit op veerdempers gezet en dit is een super oplossing!
Het gezoem / brom is helemaal weg.
Bedankt voor de tips dus!! :-)

Mvg Koert

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi Koebos,

Mag ik vragen waar je de betonblokken en veerdempers vandaan hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
teeuwj schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:44:
[...]

Hoi Koebos,

Mag ik vragen waar je de betonblokken en veerdempers vandaan hebt ?
Veerdempers lijken dezelfde te zijn die ik heb gebruikt. Link staat in mijn post van 4 maart hierboven.
Beton bij de bouwmarkt (opsluitband)

[ Voor 8% gewijzigd door KifArU op 26-10-2019 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1038107

Beste mensen,

Ik heb op mijn slaapkamer een binnenunit hangen, die is verbonden met een buitenunit die met beugels aan de muur van de slaapkamer is vastgemaakt. Deze zweeft als het ware boven het dak van de aanbouw van mijn woning, maar als ik in de aanbouw van de woonkamer zit heb ik toch vrij veel last van contactgeluiden (de bekende lage bromtoon) via de muur van de slaapkamer richting het dak van de aanbouw.

Nu wil ik de buitenunit dus ook op veervoeten gaan plaatsen, zodat er veren tussen de buitenunit en de beugels zitten. Mijn vragen zijn: kan ik deze klus in m'n eentje doen? Is het zo simpel als het klinkt? Dus gewoon de buitenunit losmaken van de beugels, veervoeten aan de beugels monteren en de buitenunit daarop plaatsen? Moet de buitenunit nog op een bepaalde manier aan de veervoeten worden gemonteerd?

Bedankt en vriendelijke groeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:04

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hier is inmiddels ook alles rustig en stil.

Een paar betonnen zuilen op een betonnen plaat en wat rubber voeten doen wonderen :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vtaSx1l.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-04 21:39
Ik lees al enige tijd mee met dit forum, vanwege het feit dat ik sinds deze zomer mijn Vaillant CV installatie heb uitgebreid met een Arotherm 5kw warmtepomp (monoblock) welke samen met de ketel in Hybride opstelling draait.
Mijn woning is een vrijstaande woning van ca. 240m2, met op de begane grond vloerverwarming, en boven radiatoren. Bouwjaar van de woning is 2008.

De warmtepomp was in eerste instantie gemonteerd op een muurbeugel welke aan de gevel van de woning is gemonteerd. De aansluitleidingen zijn de standaard flexibele Arotherm aansluitleidingen.
Het probleem was echter dat wanneer de warmtepomp voluit draaide, er een resonantie in de gehele woning hoorbaar was, en tevens in mijn garage (waar hij boven hing).

Ik heb daarop besloten om de warmtepomp een kwartslag te draaien en te monteren op betonbandjes, voorzien van veerdempers zoals in dit topic gesuggereerd. Dit alles op de houten balklaag van het dak van mijn garage. De resonantie werd wel iets minder, maar is nog steeds erg duidelijk hoorbaar, vooral bij volle belasting.
De watervoerende leidingen zijn stalen 22mm leidingen die in beugels gemonteerd zijn met rubber inlage. Ik heb er ook nog een extra flexibele aansluitslang tussen gezet.

Heeft iemand tips/trucs die ik nog zou kunnen toepassen? Ik krijg ergens het idee dat de resonantie via de leidingen mijn woning binnenkomt, maar ik hoor het ook duidelijk in de garage.

Zo staat het er bij:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NdcrArI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SEEhqt9.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door SNap890 op 01-12-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-04 17:51
SNap890 schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:06:
Ik lees al enige tijd mee met dit forum, vanwege het feit dat ik sinds deze zomer mijn Vaillant CV installatie heb uitgebreid met een Arotherm 5kw warmtepomp (monoblock) welke samen met de ketel in Hybride opstelling draait.
Mijn woning is een vrijstaande woning van ca. 240m2, met op de begane grond vloerverwarming, en boven radiatoren. Bouwjaar van de woning is 2008.

De warmtepomp was in eerste instantie gemonteerd op een muurbeugel welke aan de gevel van de woning is gemonteerd. De aansluitleidingen zijn de standaard flexibele Arotherm aansluitleidingen.
Het probleem was echter dat wanneer de warmtepomp voluit draaide, er een resonantie in de gehele woning hoorbaar was, en tevens in mijn garage (waar hij boven hing).

Ik heb daarop besloten om de warmtepomp een kwartslag te draaien en te monteren op betonbandjes, voorzien van veerdempers zoals in dit topic gesuggereerd. Dit alles op de houten balklaag van het dak van mijn garage. De resonantie werd wel iets minder, maar is nog steeds erg duidelijk hoorbaar, vooral bij volle belasting.
De watervoerende leidingen zijn stalen 22mm leidingen die in beugels gemonteerd zijn met rubber inlage. Ik heb er ook nog een extra flexibele aansluitslang tussen gezet.

Heeft iemand tips/trucs die ik nog zou kunnen toepassen? Ik krijg ergens het idee dat de resonantie via de leidingen mijn woning binnenkomt, maar ik hoor het ook duidelijk in de garage.

Zo staat het er bij:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even out of the box denkend. Maak een constructie en hang de WP er in een kooi in. Constructie op rubberen tegels. De voeten van de constructie op veerdempers. En de WP in veren laten hangen. Om bij harde wind het bewegen te voorkomen fixeer je met kabels de hoeken van het frame. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen resonantie meer, er vanuitgaande dat het geen geluidstriliingen zijn. Je hebt de ruimte op het dak. Een soort schommel constructie, maar dan veel kleiner https://www.buitenspeelgoed.nl/schommels.html

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:36
Muurbeugel monteren met veerdempers (horizontaal&verticaal) op hoekprofielen welke op de muur zitten? (originele gaten).
Dan de monoblock met de huidige veerdempers op de muurbeugel? Dempers/rubbers in de monoblock zelf nakijken? Je hebt nu gewoon niet de massa met die 2 kleine bielzen dus alles gaat meetrillen incl je dak. Wat je op dit moment snel nog kan proberen als je denkt dat het via de leidingen komt is alle beugels losmaken buiten.

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 01-12-2019 13:09 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-04 21:39
Dank voor de tips. Zijn dit oplossingen die vaker gebruikt worden?

En is er een stelregel voor de hoeveelheid gewicht om trillingen te voorkomen? Ik zou ook kunnen overwegen een zwaarder betonblok op dak te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-04 17:51
SNap890 schreef op zondag 1 december 2019 @ 14:11:

En is er een stelregel voor de hoeveelheid gewicht om trillingen te voorkomen? Ik zou ook kunnen overwegen een zwaarder betonblok op dak te plaatsen.
Ik vermoed dat een zwaarder betonblok wel verminderd maar uiteindelijk niet gaat helpen. De ondergrond waar die opkomt is namelijk geen massieve massa. De WP in veren in een constructie laten hangen bedacht ik na het lezen van je vraag. Geen idee of dit idee eerder is toegepast. Maar gelet op de klachten en de ondergrond waar die op staat lijkt het mij een logische oplossing. Een uitlaat hangt ook met reden in rubbers. Max. een dagje klussen en je problemen zijn voorbij. Soms moet je onconventionele maatregelen nemen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Inmiddels heb ik onder andere door advies uit dit topic mijn nieuwe warmtepomp (Pana 5H) op vier veerdempers staan. Nu staat mijn wp boven op het dak en nu vind ik dat de warmtepomp continue een beetje aan het "dansen" is. Dit gebeurd vooral als er veel wind staat. Zijn er meerdere met deze ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
-SimJoc- schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 18:53:
Zijn er meerdere met deze ervaringen?
Hoor je meer. De Pana is vrij smal, dus de veerdempers zitten wat dicht op elkaar en hij gaat dus wat snel hellen of dansen.
Paar opties:
Met iets van een spanband de unit onder een hoek vasttrekken. Hierdoor kan de bovenkant minder heen en weer. Hier kun je ook veren tussen plaatsen. Maar spanbanden kunnen ook weer gaan zingen.
De basis verbreden en de veren daarmee verder naar buiten plaatsen. Heeft ook als voordeel dat trillingen minder direct doorwerken. Je kunt de unit dan mogelijk nog wat laten zakken, wat de wind minder vrij spel geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:04

BlueTooth76

Let the sun shine!

-SimJoc- schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 18:53:
Inmiddels heb ik onder andere door advies uit dit topic mijn nieuwe warmtepomp (Pana 5H) op vier veerdempers staan. Nu staat mijn wp boven op het dak en nu vind ik dat de warmtepomp continue een beetje aan het "dansen" is. Dit gebeurd vooral als er veel wind staat. Zijn er meerdere met deze ervaringen?
Ik had ook 4 van die veren onder m'n Zubadan maar de uitslag aan de bovenkant was bijna 20 centimeter iedere kant op. Met een storm zou hij dan zelfs de muur kunnen raken...

En de invloed van die beweging op de leidingen leek me ook niet echt fantastisch.

Daarom de veren gedumpt en rubber blokken gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vtaSx1l.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-12-2019 19:24 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Bedankt voor jullie snelle reactie. 20 centimeter is het gelukkig niet, maar misschien een paar centimeter. Een echte storm hebben we natuurlijk nog niet gehad, maar daar ben ik nu een klein beetje bang voor. De uitbouw is volledig van hout en daarom ben ik voor de optie met veren gegaan. Zelfs op de turbo stand hoor je de pomp eigenlijk niet binnen en daar ben ik wel weer blij mee.

Zo ziet het er nu uit, de leidingen moeten nog mooi worden weg gewerkt en de utp nog worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rUDsDaX4YiDXd8fgMtULtPhu/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 14:11
@-SimJoc- je durft wel :)
Wanneer je pech hebt, heb je hem een verdieping lager liggen. Het is een best hoge unit. Icm veren kan hij ook nog eens een zetje krijgen(ipv stug) en daardoor kantelen. Hoop voor je dat dit goed gaat. Heb er helaas al meerdere plat zien liggen 2 jaar terug.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
@Appie Heijn

Bedankt voor je bericht. Ga toch de rubberen dempers zoals die van @BlueTooth76 aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 14:11
@-SimJoc-
Dat zal al wat helpen maar ik denk dat je er goed aan doet om het geheel nog wat zwaarder te maken wanneer je geen balken in de "overdwars" richting kwijt kan.

Kwam toevallig op dit topic terecht nadat ik een enorme resonantie hoorde in de garage, heb ook wat matjes en dempers besteld. Iets te tricky nu, beetje schuiven en het is weg maar is ook zo weer terug.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Die houten bilzen zijn verschrikkelijk zwaar en die gaan geen kant op. Hebben veel wrijving op de rubberen matten en dat geheel is erg stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34

timovd

Voorsprong door techniek

Bij de mist (veel defrosts en harder werken) afgelopen weken heb ik ook resonantie (staande golf) in huis ervaren. Mijn 7kW Panasonic split buitenunit weegt zo'n 66kg volgens opgave. De Rodigas MS220 is gemaakt voor 140kg en de unit stond op de bijgeleverde (harde) rubbers. Ik die nu vervangen voor vier soft rubbers (15-35kg belasting per stuk). De unit staat daardoor iets hoger, maar dit gaf geen probleem voor het leidingwerk. De unit is op de zelfde frequentie nu helemaal vrij van trillingen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Mijn pana 7Kw stond ook op mijn betondak met van de rubber balken, dat ging prima totdat het defrost water begon te bevriezen op het platdak. Gevolg een complete ijsmassa wat resulteerde in veel resonantie.
Snel van het dak gehaald. 😎

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Chip2710, waarom heb je er geen veervoetjes onder gezet?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
timovd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:41:
@Chip2710, waarom heb je er geen veervoetjes onder gezet?
Ik was eigenlijk die geweldige ijsplaat om en onder de unit helemaal zat.
Op een gegeven moment was de laagdikte ongeveer 7cm.
Leek mij niet ideaal om iets trillingvrij neer te zetten 😎

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Hoe los je dit eigenlijk op. De WP moet zijn condenswater kwijt, maar hoe voer je dat tijdens (extreem) koude dagen netjes af? Kan je een geïsoleerde afvoerbuis gebruiken of isoleer je hem samen met de warmwater leiding zodat de afvoerbuis verwarmt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Je moet altijd zorgen voor goede afwatering.
Mijn WP hangt anderhalve meter boven de grond en daaronder liggen losse stenen en daar ontstaan nooit plassen. Zet je 'm op de grond moet je iets van een grindbak maken waar water gemakkelijk weg kan lopen. De afvoerbuis verwarmen lijkt mij onnodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hoeveel water komt er op een mistige dag rond het vriespunt (worst-case scenario qua defrosts?) uit een warmtepomp?

Ofwel: hoe groot/diep moet de grindbak ongeveer zijn onder je warmtepomp?

(ik heb nog geen warmtepomp en kan niet echt een beeld vormen hoeveel water er nou bij een defrost afgevoerd moet worden.... Gaat dat om aan halve liter, of tientallen liters per dag?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
ik heb sinds vorige week een airco aangeschaft en nu staat mijn buitenunit op het dak van de schuur. Je raad het al qua geluid, zwaar brommend en erg irritant.

Nu heb ik onderstaande dempers gekocht maar volgens mij zijn dat niet dempers die je kan gebruiken op een plat dak maar die voor een beugel kan gebruiken.

https://www.klimate.nl/tr...t-rubber-set-2-stuks.html

Kan iemand dat bevestigen?

Zal volgende week op paar stoeptegels halen want blijkbaar werkt dat al een stuk beter.
Heb nu alleen onderstaand eronder

https://www.klimate.nl/aircobase-balk-recycled-0-9m.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Deze had ik gebruikt en bevielen erg goed:
https://www.klimate.nl/tr...en-veervoet-per-stuk.html

Vanwege de wind ben ik terug naar een rubberen balk gegaan, werkt ook goed maar de veren werken toch echt beter.

Edit: ik heb het oude setje nog liggen

[ Voor 8% gewijzigd door -SimJoc- op 01-03-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Laatst online: 06-04 21:00
Maar heb jij zo'n grote unit op het dak of een kleine zoals ik. Mijn unit weegt 35 kg en die veren kunnen 50 kg per stuk aan of berekenen ze dat per 4 veren.

Is mij nog niet duidelijk of die trillingdempers geschikt zijn voor een plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

duimp schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:22:
ik heb sinds vorige week een airco aangeschaft en nu staat mijn buitenunit op het dak van de schuur. Je raad het al qua geluid, zwaar brommend en erg irritant.

Nu heb ik onderstaande dempers gekocht maar volgens mij zijn dat niet dempers die je kan gebruiken op een plat dak maar die voor een beugel kan gebruiken.

https://www.klimate.nl/tr...t-rubber-set-2-stuks.html

Kan iemand dat bevestigen?

Zal volgende week op paar stoeptegels halen want blijkbaar werkt dat al een stuk beter.
Heb nu alleen onderstaand eronder

https://www.klimate.nl/aircobase-balk-recycled-0-9m.html
Die pvc er onderuit en 2 60-40 tegels met deze voeten nemen.
https://www.maxicool.nl/i...ct/product&product_id=342

Stoort het nog te erg dan kan je veren nemen maar die veren zijn een aanslag op je leiding.
https://www.maxicool.nl/i...uct/category&path=210_242

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 02-03-2020 09:04 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Ben ook maar eens verder gegaan om het geluid te reduceren.
De Unit staat op een dakkapel en de standaard geïnstalleerde ondersteuning gaf te veel trillingen door.
Vorig jaar een stel Bigfoots geïnstalleerd, dit was beter, maar nog steeds niet goed genoeg.

Dan maar zelf iets maken. Na wat informatie te hebben verzameld, onder andere op dit forum.
Een constructie gemaakt met trilling dempers, Recycled opstellingsbalken en Polyurethane.
Het resultaat mag er zijn. Het geluid is gereduceerd naar het niveau van een standaard CV pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKFbeyyr5uiYS-yL1Bk00247Evg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbEcQig814ezogpM4vqKQCL4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Anoniem: 1004743 schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:53:
Dan maar zelf iets maken. Na wat informatie te hebben verzameld, onder andere op dit forum.
Een constructie gemaakt met trilling dempers, Recycled opstellingsbalken en Polyurethane.
Het resultaat mag er zijn. Het geluid is gereduceerd naar het niveau van een standaard CV pomp.
Ziet er heel nice uit! Klopt het dat je alleen PU-blokjes onder de uiteindes van de opstellingsbalk hebt? Is dit een Panasonic Monobloc en zo ja, welke trillingsdempers heb je eronder zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Het is een Toshiba buiten unit. Trilling dempers: 4 x AM-15 M veervoet 15kg M8.
Daar de Unit zelf maar 33 kg weegt zijn de polyurethaan blokjes op het einde geplaatst. De lengte van de balken zijn 90 cm. Als test ben ik er zelf maar even op gaan staan. (geen probleem)
De afstand tussen de demper en de voet is minder dan 30cm.
Als je een zwaardere unit hebt, zal je de afstand moeten aanpassen en zwaardere dempers moeten installeren.
Alles staat nu stabiel, De unit slingert niet, daar was ik eerst een beetje bang voor.
Dat is de reden dat ik voor polyurethaan blokken heb gekozen, zijn anders dan de rubber blokken.
Als je de reviews bekijk van de producten die hier gebruikt zijn, is deze opstelling zeer succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51
Gisteren daikin airco geïnstalleerd. Op koelen hoor je hem bijna niet maar even getest op verwarmen en je wordt beneden helemaal gek van de resonantie (als ik de deur opendoen naast de airco hoor je bijna niks is dus echt trillingsgeluid). Staat op granulaat blokken.

Maar voor de duo split is pas echt erg en deze hangt aan de muur.

Nu is mijn plan de campagne.

Dit weekend gewicht aanbrengen dmv tegels op het platdak en kijken of het dan minder wordt. Gelukkig lengte genoeg van de buizen dus de airco kan makkelijk omhoog 5/10 cm.

Na die test veren bestellen voor voorkant huis en achter indien nodig.

Is er voor voor nog meer wat ik kan doen ? Deze zit namelijk via een beugel aan de muur met 4 dikke bouten. En aan onderkant frame zitten paar rubber blokjes. Zouden hier veren afdoende zijn om de trilling goed te verminderen ? Want nu gaf me zoon al aan helemaal gek te worden.

Op het plat dak plaatsen is geen optie omdat deze binnen x jaar vervangen gaat worden en de buizen wss niet lang genoeg zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAJkOoDBO38aTU6GlWmW7jr3ppc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMCFllzZfGcUr9uiPV7048hM.jpg?f=fotoalbum_small

*Edit: Plan is toch anders geworden. Heb eerst de installateur maar eens ingelicht en gevraagd met een oplossing te komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan-man op 03-05-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction
  • Laatst online: 04-04 09:46

Xtinction

el cheapo gamer

Mijn installateur is me momenteel een beetje bang aan het maken met het verhaal dat als ik zelf dingen ga proberen met dempers, veren of matten. de koelleidingen wel eens stuk kunnen gaan, en ik dan veel verder van huis ben. Zit hier een kern van waarheid in of wil hij gewoon geld vangen (voor iets wat wat mij betreft bij de installatie hoort). Heb nu de hele tijd het gevoel dat een een helicopter boven mijn huis vliegt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Xtinction schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:42:
Mijn installateur is me momenteel een beetje bang aan het maken met het verhaal dat als ik zelf dingen ga proberen met dempers, veren of matten. de koelleidingen wel eens stuk kunnen gaan, en ik dan veel verder van huis ben. Zit hier een kern van waarheid in of wil hij gewoon geld vangen (voor iets wat wat mij betreft bij de installatie hoort). Heb nu de hele tijd het gevoel dat een een helicopter boven mijn huis vliegt :D
Die koeleidingen zitten toch wel met flexibele slangen aan de wp vast? dán kun jij rustig met dempers experimenteren zolang die koeleidingen maar niet zo strak als een snaar aan de wp komt te zitten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:45
Xtinction schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:42:
Dempers horen gewoon bij een juiste installatie (in geval van plat dak o.i.d). Zaten er bij mij eerst ook niet onder. Informatie over dempers die ik in dit topic gevonden heb, heb ik naar de installateur gestuurd met het verzoek om die er onder te monteren. Dat is gebeurd, maar er volgde wel een rekening. Daar heb ik even telefonisch contact over gehad en de rekening is vervolgens verscheurd.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction
  • Laatst online: 04-04 09:46

Xtinction

el cheapo gamer

frisianstar schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:17:
[...]

Die koeleidingen zitten toch wel met flexibele slangen aan de wp vast? dán kun jij rustig met dempers experimenteren zolang die koeleidingen maar niet zo strak als een snaar aan de wp komt te zitten.
Die slangen lijken maar weinig flexibel. Het lijken eerder op metalen leidingen dan iets van kunststof. Zit ook een isolatiesok omheen, maar het komt erop neer dat de unit zich maar lastig op laat tillen. Ik heb denk ik 6-7CM om mee te spelen onder de bigfootbalken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiswum
  • Laatst online: 10:00

Kiswum

Gadget reviewer

Het is goed dat ik dit topic lees, want als je zonder deze info een willekeurige installateur benaderd voor een WP op het dak, dan kom je er pas na een burenruzie achter dat de installateur dempers/vering had moeten gebruiken bij de installatie :) Bedankt voor alle tips zover!

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:34
Met koelen hoor ik de airco hier enkel als hij "hard" moet werken, nu met verwarmen hoor ik hem iedere keer aanslaan beneden. Het is een hele zwakke brom, net alsof er heel ver weg een zware motor stationair staat te draaien. Hij staat hier op een plat dak met van die standaard jaren 90 betonplaten eronder.

Het lijkt hier niet heel mooi geïnstalleerd te zijn, simpelweg twee betonbandjes eronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYD0LlmYb5BK90mMiKbhdPUfOIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixVCqCVe30mLDlBPqCzYrgeK.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zit nu ook geschroefd in plaats van met bouten en moeren.

De buitenunit (Fujitsu AOYG12KPCA) heeft 45cm tussen de schroefgaten zitten horizontaal, ik zat te denken om een 60mm trillingsdempende montagebalk te kopen en die horizontaal bovenop de bestaande betonbandjes te zetten.

Heeft zo'n montagebalk al redelijk wat demping of kan ik beter meteen ook nog dempers tussen de airco en de montagebalk bevestigen?

In verband met twee linkerhanden, geen beschikking over een eigen ladder, geen beschikking over fatsoenlijk gereedschap en het waarschijnlijk moeten inschakelen van hulptroepen vanwege het gewicht/weinig ruimte los ik het liefst zo makkelijk mogelijk en in één keer op O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
Is het ook een idee om een stuk beton op het dak te storten?

Als je een plak maakt van ca 110x50 (voetformaat unit) van 15 cm dik zit je al snel over de 150 kg, zonder dat je veel extra ruimte inneemt die je hebt met die lange betonpoeren.

Kan dat op bitumen zonder problemen op lekkages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Nu online
Beton storten lijkt me geen goed idee. Langdurige belasting van je dakconstructie bvb. Zou ik eerst laten doorrekenen door een constructeur en daarbij kan het nadelig zijn voor je dakbedekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:04
nooberke schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:42:
Met koelen hoor ik de airco hier enkel als hij "hard" moet werken, nu met verwarmen hoor ik hem iedere keer aanslaan beneden. Het is een hele zwakke brom, net alsof er heel ver weg een zware motor stationair staat te draaien. Hij staat hier op een plat dak met van die standaard jaren 90 betonplaten eronder.

Het lijkt hier niet heel mooi geïnstalleerd te zijn, simpelweg twee betonbandjes eronder:
[Afbeelding]

Hij zit nu ook geschroefd in plaats van met bouten en moeren.

De buitenunit (Fujitsu AOYG12KPCA) heeft 45cm tussen de schroefgaten zitten horizontaal, ik zat te denken om een 60mm trillingsdempende montagebalk te kopen en die horizontaal bovenop de bestaande betonbandjes te zetten.

Heeft zo'n montagebalk al redelijk wat demping of kan ik beter meteen ook nog dempers tussen de airco en de montagebalk bevestigen?

In verband met twee linkerhanden, geen beschikking over een eigen ladder, geen beschikking over fatsoenlijk gereedschap en het waarschijnlijk moeten inschakelen van hulptroepen vanwege het gewicht/weinig ruimte los ik het liefst zo makkelijk mogelijk en in één keer op O-)
Liggen de betonbandjes direct op de kiezels? Daar lijkt het op de foto wel op en is wellicht wat onstabiel. Je kunt er dan beter voor kiezen om de kiezels onder de bandjes weg te halen. Dan tussen de dakbekleding en de betonbandjes dempende matjes zoiets als dit: Wagner Foammatje. Tussen je betonbandje en de warmtepomp zelf een rubberdemper of een veerdemper. Zou al heel wat moeten schelen!

Behalve een ladder om op het dak te komen (wellicht een handige buur?), wat spierballen en wat standaard huis tuin keuken gereedschap kom je een heel eind.

[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 02-02-2022 10:39 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-04 23:21
Ik had hier ook al gereplied:
wbdj in "Vibratiekit voor buitenunit airco"

"Hier zelfde probleem: brom buitenunit op plat dak door resonantie. Geluid buiten niet of nauwelijks, binnen wel. Zitten al rubberen 'bigfoots' onder. Twee zware tegels (28kg) onder unit geschoven hielp iets. Zwarte dempers installateur vervangen door zachtere grijze conische. Hielp iets. Toen de hiervoor genoemde kit gemonteerd (zitten veren in). Hielp weer iets. Toen extra tegel onder de zware kant buitenunit gelegd, daar ligt nu 56 kg onder en dat helpt weer stukken meer. Brom nog niet helemaal weg, zelfde toon maar stukken minder luid. Ik schat 80% reductie."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27
wbdj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:13:
Ik had hier ook al gereplied:
wbdj in "Vibratiekit voor buitenunit airco"

"Hier zelfde probleem: brom buitenunit op plat dak door resonantie. Geluid buiten niet of nauwelijks, binnen wel. Zitten al rubberen 'bigfoots' onder. Twee zware tegels (28kg) onder unit geschoven hielp iets. Zwarte dempers installateur vervangen door zachtere grijze conische. Hielp iets. Toen de hiervoor genoemde kit gemonteerd (zitten veren in). Hielp weer iets. Toen extra tegel onder de zware kant buitenunit gelegd, daar ligt nu 56 kg onder en dat helpt weer stukken meer. Brom nog niet helemaal weg, zelfde toon maar stukken minder luid. Ik schat 80% reductie."
thnx en waar is het dak van gemaakt? Beton of iets anders? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Kees_frl schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:15:
[...]

thnx en waar is het dak van gemaakt? Beton of iets anders? :)
Houten balken met houten platen erop. Stevig maar resoneerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:34
Bo0bz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Liggen de betonbandjes direct op de kiezels? Daar lijkt het op de foto wel op en is wellicht wat onstabiel. Je kunt er dan beter voor kiezen om de kiezels onder de bandjes weg te halen. Dan tussen de dakbekleding en de betonbandjes dempende matjes zoiets als dit: Wagner Foammatje. Tussen je betonbandje en de warmtepomp zelf een rubberdemper of een veerdemper. Zou al heel wat moeten schelen!

Behalve een ladder om op het dak te komen (wellicht een handige buur?), wat spierballen en wat standaard huis tuin keuken gereedschap kom je een heel eind.
Inmiddels de betonbandjes (die geen betonbandjes waren maar soort van rubberen/kunstof balken??) vervangen, heeft een positief effect gehad maar helaas in sommige gevallen (vooral bij starten, of aan/uit bij lage belasting) nog steeds trillingen hoorbaar. Bij het aanslaan 's morgens leek het eerst een zware diesel vrachtwagen in de straat, nu staat hij een paar straatjes verderop :P

Hij staat inderdaad bovenop de kiezels, hebben die niet ook juist een dempende werking? Ik zal een setje rubbers bestellen en binnenkort is kijken of ik de kiezels eronder uit krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28edRmYkO7dIONji539zR1NwlvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nC5ryvdcX6kOoYL7mlikChmu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbdj
nooberke schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Inmiddels de betonbandjes (die geen betonbandjes waren maar soort van rubberen/kunstof balken??) vervangen, heeft een positief effect gehad maar helaas in sommige gevallen (vooral bij starten, of aan/uit bij lage belasting) nog steeds trillingen hoorbaar. Bij het aanslaan 's morgens leek het eerst een zware diesel vrachtwagen in de straat, nu staat hij een paar straatjes verderop :P

Hij staat inderdaad bovenop de kiezels, hebben die niet ook juist een dempende werking? Ik zal een setje rubbers bestellen en binnenkort is kijken of ik de kiezels eronder uit krijg.

[Afbeelding]
Dag Nooberke, ter info, ik heb deze eronder tussen airco en bigfoots gemonteerd. https://www.asvairco.nl/a...ekit-1-groen/#description .Redelijk plug&play montage. Dingen zijn er in paar varianten. Succes

[ Voor 4% gewijzigd door wbdj op 21-02-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04 19:29
Tijdens deze storm(en) is mijn unit iets meer gaan bewegen dan normaliter en is een poot uit de AG45 gevallen en ook van de big foot gevallen. Tevens bijna 45 graden gedraait maar door het dikke pak aan leidingwerk niet verder van het dak gevallen... Bij volledige optoeren had ik ook nog steeds last van wat resonantie ondanks de meter bigfoots (in de breedte) en de AG45... Wellicht komt dat ook wel door de mechanische ventilatie die er direct naast zit maar dat weet ik niet. Het is dan natuurlijk een open verbinding.

Het dak loopt 3 graden af en helemaal bij de schoorsteen iets meer. Gezien het PVC is, beweegt het waarschijnlijk iets makkelijker allemaal door de wind. Ik heb nog de betonconstructie van de panelen die ik kan gaan gebruiken voor verankering tegen toekomstige stormen. Nu twijfel ik hoe ik het nu beter storm bestendig kan maken en nog minder resonantie. Ik heb hierboven ook alweer een aantal nieuwe zaken gezien maar geen idee wat voor mijn dak nu de nieuwe oplossing gaat zijn. Ik kan een mal maken en beton gieten bij de schoorsteen om daar een vlakkere ondergrond te krijgen die nog meer waterpas is maar dan. Toch maar betontegels en de bigfoot op verlijmen? De veerdempers gebruiken op de bigfoot op zo'n rvs balk? De bigfoot bevestigen, als stormlijn, aan de PV constructie? Dat voorkomt wegwaaien/verschijven in elk geval.

Afbeeldingslocatie: https://saul.nu/images/dak.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
kmf schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:27:
[...]

Deze week een mooie test gehad en bij storm Eunice (hier in de buurt op een kerktoren windkracht 11 gemeten) ben ik eens buiten gaan kijken. De constructie staat er nog steeds zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXGNoS9IvoneutiMw2Eykv_XMpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZlM7AVcYScZAOLdAOKNzhMn.jpg?f=fotoalbum_large

En de bovenkant van de unit ging maar een paar cm heen en weer in die harde windvlagen.
Dus ik kan nu ook proefondervindelijk zeggen dat deze constructie goed voldoet, zelfs bij zware stormen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal Saul
KifArU schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Deze week een mooie test gehad en bij storm Eunice (hier in de buurt op een kerktoren windkracht 11 gemeten) ben ik eens buiten gaan kijken. De constructie staat er nog steeds zo bij:

[Afbeelding]

En de bovenkant van de unit ging maar een paar cm heen en weer in die harde windvlagen.
Dus ik kan nu ook proefondervindelijk zeggen dat deze constructie goed voldoet, zelfs bij zware stormen.
Kreeg deze de wind van voren of van de zijkant? Dat is wel een enorm verschil natuurlijk. In mijn geval "vol" van voren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Pascal Saul schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:03:
[...]
Kreeg deze de wind van voren of van de zijkant? Dat is wel een enorm verschil natuurlijk. In mijn geval "vol" van voren...
Onder ongeveer 30*, dus voor het grootste deel op de brede kant.

Dit was overigens een reactie op de post van kmf.
Geen vergelijking met jouw situatie, ook al staat het bericht er meteen onder.

Het is vooral bedoeld om lezers in de toekomst zoveel mogelijk informatie te geven over deze opstelling als mensen vergelijkbare problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
KifArU schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Onder ongeveer 30*, dus voor het grootste deel op de brede kant.

Dit was overigens een reactie op de post van kmf.
Geen vergelijking met jouw situatie, ook al staat het bericht er meteen onder.

Het is vooral bedoeld om lezers in de toekomst zoveel mogelijk informatie te geven over deze opstelling als mensen vergelijkbare problemen hebben.
Ik ben nu zelf ook op zoek naar een alternatief en dan is het handig om te weten in welke opstelling een unit staat mocht ik besluiten dat dit een goede optie zou kunnen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 15:15

HaTe

haat niet

De weg daar naartoe:

En wat uitleg:

Overzicht:
[Afbeelding: WP overzicht]

Detail 1:
[Afbeelding: WP zijaanzicht]

Detail 2:
[Afbeelding: WP vooraanzicht]
Je zegt dat je kunststof balken gebruikt ipv die van beton. Waarom? Je moet toch een tegengewicht hebben om zo de trillingen niet door te geven? Heb je beide geprobeerd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian3
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:48
Inmiddels ook mijn eerste unit staan ( LG 3.5kW ). En ook aandachtig dit forum aan het doorlezen omdat ik ook een lichte bromtoon ervaar uit de muur waaraan de buitenunit hangt. Nu zaten er al wel redelijk zachte dempers bij de ophangbeugel, maar deze zijn niet echt hoog.
Wat zou voor mij de beste optie zijn? Eerst de grijze conische dempers bestellen? Of meteen voor de veel duurdere set gaan (met veren)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qNV_h_fDmzDHMHPCxCII33pLa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pS9KLsjM9AgqdDAlghu07qaZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-23I3onpuIyKvHytoZkEDtXz17A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOzJTLs1wcvXPP1nADSXkElp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:19
Globaal dit topic bekeken voor mogelijkheden warmtepomp op dakkapel cq aanleggen nieuwe dakkapel, some thoughts.

Is de eigenfrequentie van de warmtepomp bekend en kan de installateur daar dan de overige constructiedelen (dakkapel, plat dak) op aanpassen middels een berekening? Want als andere delen rond diezelfde eigenfrequentie zitten, wordt de trilling versterkt. Daarbuiten zou het minder invloed moeten hebben.

Is er al eens gedacht over het aanbrengen van trillingsdelgers? Dit zijn geen trillingsdempers, maar "delgers" waarbij de trilling omgekeerd terug aan de constructie gegeven wordt. Zeg maar een soort anti-geluid, noise cancelling. Weet niet of dit in de woningbouw gebruikt wordt? (vliegtuigbouw, invloed propellertrillingen ter plaatse neutraliseren op constructie) Dan zou je de delgers misschien aan de binnenzijde van de dakconstructie kunnen bevestigen, naast het isolatiemateriaal.

Ik zie in de OP een dubbele unit, draaien deze units tegengesteld? Maakt het verschil als je van 1 de draairichting omdraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
mv_ak schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:19:

Is de eigenfrequentie van de warmtepomp bekend en kan de installateur daar dan de overige constructiedelen (dakkapel, plat dak) op aanpassen middels een berekening? Want als andere delen rond diezelfde eigenfrequentie zitten, wordt de trilling versterkt. Daarbuiten zou het minder invloed moeten hebben.
Het compressortoerental is variabel, dus daar kun je niet zoveel mee. Afhankelijk van de eigenfrequentie(s) van de constructie gaat die resoneren bij bepaalde toerentallen.

Ik heb dacht ik ooit wel eens gezien dat je in een installateursmenu specifieke toerentallen kunt blacklisten, dan gaat je pomp dus altijd net erboven of eronder zitten, maar geen idee meer waar ik dat tegenkwam. Het is geen gebruikelijke methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
SNap890 schreef op zondag 1 december 2019 @ 14:11:

Heb je dit trouwens nog kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
ASW1 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Het compressortoerental is variabel, dus daar kun je niet zoveel mee. Afhankelijk van de eigenfrequentie(s) van de constructie gaat die resoneren bij bepaalde toerentallen.

Ik heb dacht ik ooit wel eens gezien dat je in een installateursmenu specifieke toerentallen kunt blacklisten, dan gaat je pomp dus altijd net erboven of eronder zitten, maar geen idee meer waar ik dat tegenkwam. Het is geen gebruikelijke methode.
Ja dat "blacklisten: doe ik ook in de auto, bij bepaalde snelheid gaat er iets mee resoneren > dus maar wat harder dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Laatst online: 14-04 20:37
Heb dit topic aandachtig gevolgd daar we eenzelfde soort probleem hebben met een Nefit split odu 6 buitenunit op het dakkapel.

Begonnen met bigfoots, daarna trottoirband toegevoegd en daarna trildempers (2x AM-50 https://www.wasco.nl/artikel/99MI1402 en 2x AM-75 https://www.wasco.nl/artikel/99MI1404)

Toch nog steeds een brom te horen.

Zijn de gebruikte veren wel de juiste daar de buitenunit 60kg is? Moeten de veren intotaal 60kg zijn (dus bijv 2x 10kg + 2x 20kg ondersteuning)
Dan zou ik dus de 'lichtere' veren moeten nemen. Bijv 2x AM-25 en 2x AM-50

En de bigfoots buigen een beetje door, zie foto. Verstandig om hier nog een antitrilplaatje onder te leggen?

Als het goed is, is de dakconstructie gemaakt voor 125 kg/m2. Dus zou ik nog 60 kg aan gewicht kunnen toevoegen ong.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-e2C9KvMbhEGHmfcYOYntoLduo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mpu4ue3gn9qeloEWTjInFByQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k2GgomS6qK94jwUmDiNXEkP6qE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bm5PEqSaBfDRr90ZUxCvPLs8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:26
O_Tiby schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:52:
Als het goed is, is de dakconstructie gemaakt voor 125 kg/m2. Dus zou ik nog 60 kg aan gewicht kunnen toevoegen ong.
Houd je dan ook rekening met eventuele sneeuwlast ed?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Waarom 2 soorten veren?
En de bigfoots sluiten niet aan op de balk, kunnen daardoor doorbuigen. Lijkt me dat die 1 op 1 contact moeten maken om effectief te zijn.
Meer vering lijkt me een risico voor de levensduur van de ventilatorlagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@O_Tiby
Proton_ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:42:
@O_Tiby je warmtepomp is 60 kg, je moet dus 4 veren hebben die passen bij 15 kg ( ~10-20 kg, compressorzijde is zwaarder).
Je hebt nu veren voor 20-50 kg en 30-75 kg.
De koelmiddelleidingen staan ook wat strak.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 20-04-2022 16:56 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Laatst online: 08:42
O_Tiby schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:52:
Heb dit topic aandachtig gevolgd daar we eenzelfde soort probleem hebben met een Nefit split odu 6 buitenunit op het dakkapel.

Begonnen met bigfoots, daarna trottoirband toegevoegd en daarna trildempers (2x AM-50 https://www.wasco.nl/artikel/99MI1402 en 2x AM-75 https://www.wasco.nl/artikel/99MI1404)

Toch nog steeds een brom te horen.

Zijn de gebruikte veren wel de juiste daar de buitenunit 60kg is? Moeten de veren intotaal 60kg zijn (dus bijv 2x 10kg + 2x 20kg ondersteuning)
Dan zou ik dus de 'lichtere' veren moeten nemen. Bijv 2x AM-25 en 2x AM-50

En de bigfoots buigen een beetje door, zie foto. Verstandig om hier nog een antitrilplaatje onder te leggen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Die bigfoots zijn hier nutteloos.
De opstelling betonrand en die veren zijn voldoende om mechanische trillingen te dempen.
Wat bijna iedereen vergeet bij een dak konstructie dat er erg veel energie in het geluid zit .. dus lucht moleculen die trillen.

Dempen doe je door een veer met daar aan massa gekoppeld.
Nu de buiten unit gaat goed, het dak is heeeel wat anders.

De bovenste laag is EPDM daaronder pir/pur ,dan multiplexplaat dan de draag balk.
Helaas alle bovenstaande dingen geven het geluid goed door ( zeker pir/pur).( goed wel gefilterd zodat de lage tonen over blijven).

Dus het geluid in de lucht is de boosdoener.
Het dak kan je massa geven door kiezelstenen er op te leggen.
Of rubber tuin tegels op hun kop.
Waar door je bij beide veer en massa gaat toepassen.

Nog een vraag ,waar is het geluid het hardst... het kan ook simpel onder de achter liggende dak pannen binnen treden.

Ps kg per m2 is leuk maar kijk naar cm2 ,dan heb je best wel veel gewicht liggen en gaat je isolatie inzakken...( zoek op statische en dynamische belasting van pir/pur).

Meer leesvoer en info
X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
mv_ak schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:43:
Waarom 2 soorten veren?
En de bigfoots sluiten niet aan op de balk, kunnen daardoor doorbuigen. Lijkt me dat die 1 op 1 contact moeten maken om effectief te zijn.
Meer vering lijkt me een risico voor de levensduur van de ventilatorlagers.
Een kant van de buiten unit is zwaarder ,dus daar de zware veren onder zodat de machine " waterpas " staat zoals de instructies van de fabrikant voorschrijft.

[ Voor 8% gewijzigd door X21r op 21-04-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Laatst online: 14-04 20:37
Dank voor de reacties.

2 verschillende sterktes van veren is inderdaad omdat aan een kant de compressor zit welke zwaarder is.

Het geluid dat we voornamelijk horen ga ik beter onderzoeken. Nu is het een lage zoemtoon die je ook hoort op de 1e verdieping (unit staat op tweede verdieping/zolder).

De uitleg van veren en massa snap ik. Ooit iets van mechanica gehad maar moet het nog even aan de installateur overbrengen.

Dan zou mijn idee nu zijn om de bigfoots en antitrilmatjes onder de vigfoots te verwijderen. Veren direct bevestigen op trottoirband. Maar wat ik mij hierbij afvraag is, wat kan dan de huidige opstelling kwaad? De bigfoots en antitrilmatjes zorgen toch niet voor meer trilling? Ze zijn misschien niet direct nodig maar zorgen niet voor meer trillingen.

Oftewel ik zou denken dat het dan zit in:
- de strakke leidingen (minder strak maken)
- gat in het dak (beter afdichten)
- trillende luchtmoleculen (rubberen stoeptegels onder unit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
O_Tiby schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 05:11:
De bigfoots en antitrilmatjes zorgen toch niet voor meer trilling? Ze zijn misschien niet direct nodig maar zorgen niet voor meer trillingen.
De trillingen komen alleen vanuit de warmtepomp, maar het gaat om de eigenfrequenties van de onderliggende materialen of deze meetrillen of niet.

De WP produceert een veelvoud van trillingsfrequenties. Elke laag die je ertussen stopt kan 2 dingen doen: trillingen absorberen, of meetrillen. Dat laatste gebeurt als de eigenfrequenties hetzelfde zijn. Effectief loop je met elke extra laag het risico om een eigenfrequentie toe te voegen die hetzelfde is van de WP.

Massa is altijd goed om trillingen te absorberen. Massa vergroot je door die troittoirbanden (lekker zwaar), maar ook door het contactoppervlak te vergroten met het dak. Zoals je je bigfoots nu hebt opgesteld op 2 van die plakjes, verklein je het contactoppervlak juist. Een andere optie zou ook kunnen zijn om een hardrubberen band onder het troittoirband te leggen, om het contactoppervlak met het dak te vergroten. Maar je kunt ook pech hebben, en dan juist weer een eigenfrequentie toevoegen.

Behalve een paar vuistregels (less is more, en massa is beter) is het dus vooral uitproberen, omdat de eigenfrequenties van constructies lastig te modelleren zijn.

De Erasmus brug in Rotterdam hebben ze ook eerst gebouwd en toen geanalyseerd hoe deze meetrilde op de winden en regen. Achteraf hebben ze een speciale coating aangebracht hiertegen. geen coating, maar juiste trillingsdempers, zie paar posts verder.

M'n wasmachine staat op zolder op een oude houten balkvloer. Heb ik ook een stuk of 10 verschillende ondergronden geprobeerd om tot een resultaat te komen waarin niet heel het huis meeresoneert. Beste optie was zo stijf mogelijke ondergrond - gipskartonplaatgipsvezelplaat vastgeschoefd over een grotere oppervlakte. Slechtste optie was rubber anti-trilmat (die dingen die ze speciaal tegen trillingen wasmachine verkopen) + anti-acoestische laminaat ondervloer (ook anti-geluid dus). Toen ging hij helemaal stuiteren >:)

Ofwel: proberen, proberen, proberen :)

Bij mij komt de WP op een schuurtje. Mijn eerste idee is: WP -> veren -> troittoirband recht over de constructie balken -> rubberband voor volledig contactoppervlak -> dak. Die band twijfel ik nog over.

In jouw situatie zou je de WP nog 90 graden kunnen draaien (of in ieder geval de troittoirbanden) zodat ze dwars over de constructiebalken liggen.

Edit 1: Erasmusbrug ging over dempers, niet over coating
Edit 2: gipskarton -> gipsvezel

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 06-12-2023 11:38 ]

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste