Resonantie geluid verhelpen.
Ons huis heeft een plat dak welke afkomstig is uit jaren 70.
Het gaat om een houtconstructie.
Inmiddels heeft de dakdekker het dakvoorzien van extra pir isoloatie 10 cm en nieuwe dakfolie PVC.
De Daikin hybride warmtepomp ( 59 kg, breedte 83cm diepte 31cm hoogte 74 cm) staat hierop geplaatst.
Situatie was: eerst 2 betonbanden, 2 rubbenbalken, 4 trillingsdemper voet rubber (
https://www.mijnklimaatsh...voet-rubber-ag-35-m8.html) daarop de warmtepomp, daarop weer 2 betonbanden
Dit gaf enorme resonantie, idee dat er een dieselmotor stationair staat te draaien wanneer de compressor zijn werk aan het doen is bij verwarmen van het huis.
Situatie hebben we aangepast, de 4 trillingsdempers verwijderd voor een vibratiekit trillingsveren, twee kleuren zoals deze (
https://www.koel-service....30-t-m-55-kg/#description)
Tijdens het monteren viel direct op dat de zwaarste kant van de warmtepomp de veer nagenoeg helemaal indrukt en wellicht bijna in de eindstand zit.
Het veranderen van trillingsdemper naar vibratiekit heeft nul effect gehad, ergens lijkt het nog wel erger te zijn, ook de nieuwe situatie met extra pir isolatie lijkt meer resonantie te geven.
Helaas hebben we geen geluidopname voor de pir isolatie en dakbedekking, anders konden we vergelijken.
Op dit forum lees ik veel over massa verzwaren, dit heb ik voorgesteld aan onze dakdekker, hij adviseert ons dit niet te doen. Met name omdat de constructie van het dak te zwaar belast zal worden een kleine plaats. Het is niet mogelijk om van binnenuit of buitenaf de dakconstructie te bekijken, dus ik weet niet waar de balken geplaatst zijn.
In het ergste geval moet de warmtepomp naar beneden, maar liever proberen we de situatie op het dak aan te passen. Voor het verplaatsen van de warmtepomp worden flinke kosten gerekend > 1500 euro.
Onze warmtepomp is ook aangesloten op 3 airco units.
Ik ben benieuwd naar tips en adviezen.
foto 1 is de oude situatie met oude dakbedekking
foto 2 nieuwe situatie, nieuwe dakbedekking
de unit is op dezelfde plaats blijven staan.