Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
O_Tiby schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 05:11:

Oftewel ik zou denken dat het dan zit in:
- de strakke leidingen (minder strak maken)
- gat in het dak (beter afdichten)
Als de leidingen strak staan en tegen de dakdoorvoer aan komen, kunnen deze de trillingen ook prima doorgeven.
Dus zorg er inderdaad voor dat de leidingen wat speling hebben en in de dakdoorvoer ook geïsoleerd zijn van de zijkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:07
Zwartoog schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:41:
[...]

De Erasmus brug in Rotterdam hebben ze ook eerst gebouwd en toen geanalyseerd hoe deze meetrilde op de winden. Achteraf hebben ze een speciale coating aangebracht hiertegen.
Coating op het wegdek? Want bij harde wind ging die fungeren als vleugelprofiel. De stalen kabels waar het wegdek aan hing waren niet gedempt. Schokdempers aanbrengen was de oplossing. En ja het was een domme keuze om bij het modelleren van de brug niet de kabels in het model mee te nemen. Scheelde maar liefst 80k guldens op de bouwkosten toentertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Lengte breedte dak vast niet hetzelfde, stel het komt door de dakconstructie (slapheid) zou je ook kunnen testen door kwartslag te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
mv_ak schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:36:
[...]

Coating op het wegdek? Want bij harde wind ging die fungeren als vleugelprofiel. De stalen kabels waar het wegdek aan hing waren niet gedempt. Schokdempers aanbrengen was de oplossing. En ja het was een domme keuze om bij het modelleren van de brug niet de kabels in het model mee te nemen. Scheelde maar liefst 80k guldens op de bouwkosten toentertijd.
I stand corrected :) Ik dacht dat ze een coating op de kabels hadden aangebracht die iets met de regendruppels/turbulentie deden, maar het zijn inderdaad de trillingsdempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 19:46
Hoe krijgen jullie deze veerdempers onder de unit als deze al aangesloten is. Bij een hangende unit kun je moeilijk alle bouten verwijderen voor plaatsing veerdemper, want dan is het risico dat de unit naar beneden dondert. Alle bouten losser draaien zodat je speling hebt? Dan bout voor bout verwijderen en veerdemper plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
traders schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:56:
Hoe krijgen jullie deze veerdempers onder de unit als deze al aangesloten is. Bij een hangende unit kun je moeilijk alle bouten verwijderen voor plaatsing veerdemper, want dan is het risico dat de unit naar beneden dondert. Alle bouten losser draaien zodat je speling hebt? Dan bout voor bout verwijderen en veerdemper plaatsen?
Veren komen toch onder de unit? Dan is het toch een kwestie van eerst links en dan rechts? (Aannemende dat alle kabels en leidingen lang genoeg zijn.)
Lijkt me niet zo lastig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveran
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05-2024
Ha,

Wij hebben sinds 1 jaar een Daikin Aitherma buitenunit op onze uitbouw staan. De uitbouw is van hout maar wel verzwaard ter plaatse van de buitenunit, we wisten namelijk dat die ging komen. De unit is 58,5kg. Hij stond eerst op rubberen poten, soort van big foot maar dit gaf een bromtoon binnen, zoveel dat je bepaalde plekken in het huis niet kon zitten, gek werd je ervan. Eerst ben ik aan de gang gegaan met het aanbrengen van extra gewicht door middel van betontegels met rubbere tegels eronder. Dit deed al erg veel, maar nog niet compleet en dus heb ik onder de poten extra demping aangebracht met een speciaal foam van Merford. Dit bracht nog een beetje verschil maar niet voldoende en daarom heb ik, mede door de ervaringen in dit forum, de buitenunit van z'n poten afgehaald en op opsluitbanden (8cm dik) met AM-75 veren geplaatst. Deze veren zijn voor 30 tot 75 kg. Na het plaatsen merkte ik alleen direct veel meer geluid, de bromtoon was in ene weer intenser. De gehaalde winst met het toevoegen van gewicht en foam demping was weg. Inmiddels heb ik tussen de banden en de tegels weer de Merford foam aangebracht en hiermee is de toon weer iets milder.
Dit leidt mij tot de vraag, hebben jullie nog tips? Heb ik wellicht de foute veren gebruikt? De unit is namelijk 58,5kg, maar dit gewicht zit vooral aan een kant, waar de compressor zit. Ik gok dat een kant hooguit 5 a 10kg is en de andere kant de rest zit. Moet ik misschien lichtere veren gebruiken? Want hoe stugger de veer hoe groter denk ik de kans is dat hij mee gaat trillen en dus niet dempt.
Dus wellicht aan 1 kant 10kg veren gebruiken en andere kant 20 tot 50kg veren gebruiken ofzo?

Ik hoop dat jullie tips hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Die rubberen anti-trilmatten zijn ook niet goedkoop zeg...

Is het een idee om een wasmachine anti-trilmat te gebruiken? Die zijn een fractie van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Daveran schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:21:
Ha,

Wij hebben sinds 1 jaar een Daikin Aitherma buitenunit op onze uitbouw staan. De uitbouw is van hout maar wel verzwaard ter plaatse van de buitenunit, we wisten namelijk dat die ging komen. De unit is 58,5kg. Hij stond eerst op rubberen poten, soort van big foot maar dit gaf een bromtoon binnen, zoveel dat je bepaalde plekken in het huis niet kon zitten, gek werd je ervan. Eerst ben ik aan de gang gegaan met het aanbrengen van extra gewicht door middel van betontegels met rubbere tegels eronder. Dit deed al erg veel, maar nog niet compleet en dus heb ik onder de poten extra demping aangebracht met een speciaal foam van Merford. Dit bracht nog een beetje verschil maar niet voldoende en daarom heb ik, mede door de ervaringen in dit forum, de buitenunit van z'n poten afgehaald en op opsluitbanden (8cm dik) met AM-75 veren geplaatst. Deze veren zijn voor 30 tot 75 kg. Na het plaatsen merkte ik alleen direct veel meer geluid, de bromtoon was in ene weer intenser. De gehaalde winst met het toevoegen van gewicht en foam demping was weg. Inmiddels heb ik tussen de banden en de tegels weer de Merford foam aangebracht en hiermee is de toon weer iets milder.
Dit leidt mij tot de vraag, hebben jullie nog tips? Heb ik wellicht de foute veren gebruikt? De unit is namelijk 58,5kg, maar dit gewicht zit vooral aan een kant, waar de compressor zit. Ik gok dat een kant hooguit 5 a 10kg is en de andere kant de rest zit. Moet ik misschien lichtere veren gebruiken? Want hoe stugger de veer hoe groter denk ik de kans is dat hij mee gaat trillen en dus niet dempt.
Dus wellicht aan 1 kant 10kg veren gebruiken en andere kant 20 tot 50kg veren gebruiken ofzo?

Ik hoop dat jullie tips hebben!
toon volledige bericht
Is het dak van de uitbouw van hout of beton? Heb je al eens geprobeerd de unit een stukje te verplaatsen, zodat hij anders op de balken staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Daveran inderdaad, de veren kies je op het gewicht dat 1 veer moet gaan dragen. Dus dat de compressorzijde zwaardere veren moet dan de andere kant, is niet raar.
Je hebt nu te stugge veren (60-150 kg, waar 40-50 kg gedempt moet worden), niet gek dat er trillingen doorkomen :)

Sommige warmtepompen (Pana monoblocks) hebben zes pootjes en dus ook 6 veren nodig, waarvan 4 onder de compressor en dan verdeel je het gewicht ook per veer. Vaak staat de gewichtsverdeling ook in de specs.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, trillingsdempers zijn binnen!

Alleen zit er nogal een verschil in hoogte tussen de AM25 en AM50. Komt dat vanzelf goed, of is het echt een kwestie van WP erop en ophogen tot hij waterpas staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1qvA8YP99ED0j1miYeD7rr546U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoYAr7Xv6landrArqKLPnvsP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25
Een vraag aan jullie hier: ik wil iets grotere voeten onder mijn WP zetten om te voorkomen dat ie ooit gaat omwaaien (als het weer eens gaat stormen). De 1000mm rubberen voeten zijn vrij kostbaar (gauw richting de 100) terwijl de recycled plastic balken weg gaan voor een 10tje. Echter, ik ben bang dat die geen enkele trilling absorberen.. Zit hier veel verschil in? Ja, je kan ook veren erop monteren maar wilde de balken zelf met elkaar vergelijken (even dus zonder extra poespas) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Zwartoog de hoogte is één van de specs, dus ik denk dat je gewoon kunt opvullen tot hij weer recht staat :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:23:
@Zwartoog de hoogte is één van de specs, dus ik denk dat je gewoon kunt opvullen tot hij weer recht staat :)
Mechanisch is het toch niet zo eenvoudig. De uitdaging is (net als bij de vering van een auto) om op elke veer de juiste belasting te krijgen. Stel je maar voor: Om de WP in zijn geheel omhoog te krijgen, kun je linksvoor en rechtsachter ondervullen. Dan zal de WP wel omhoog gaan, maar zullen rechtsvoor en linksachter een lagere belasting hebben. Dan krijg je over de twee diagonalen verschillende trillingsgedrag.... Kun je lang over filosoferen.

Praktisch gezien zal het wel goed gaan als je alleen links of alleen rechts ondervult. En dan daarna nog iets bijsturen om voor- of achteroverstand te compenseren.

Bij het materiaal heb ik overigens wel mijn vraagtekens. Deze veren lijken elektrolytisch verzinkt. Die behandeling is onvoldoende bij gebruik in de buitenlucht. Ze zullen dus gaan roesten.
Voor buitengebruik neem je normaliter RVS, of thermisch verzinkt staal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Andrehj dat is toch eenvoudig en traploos te stellen met een draadeind/lange bout en twee moeren? Het montagegat van de warmtepomp heeft geen draad, de veer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Andrehj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Mechanisch is het toch niet zo eenvoudig. De uitdaging is (net als bij de vering van een auto) om op elke veer de juiste belasting te krijgen. Stel je maar voor: Om de WP in zijn geheel omhoog te krijgen, kun je linksvoor en rechtsachter ondervullen. Dan zal de WP wel omhoog gaan, maar zullen rechtsvoor en linksachter een lagere belasting hebben. Dan krijg je over de twee diagonalen verschillende trillingsgedrag.... Kun je lang over filosoferen.

Praktisch gezien zal het wel goed gaan als je alleen links of alleen rechts ondervult. En dan daarna nog iets bijsturen om voor- of achteroverstand te compenseren.

Bij het materiaal heb ik overigens wel mijn vraagtekens. Deze veren lijken elektrolytisch verzinkt. Die behandeling is onvoldoende bij gebruik in de buitenlucht. Ze zullen dus gaan roesten.
Oef, ze waren duur genoeg, en lijken op degeen die overal worden aangeboden :'( Maar ik vond dat roest ook al verdacht. Zal het idd even bij de webshop navragen.
Proton_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:30:
@Andrehj dat is toch eenvoudig en traploos te stellen met een draadeind/lange bout en twee moeren? Het montagegat van de warmtepomp heeft geen draad, de veer wel.
Ok, eerst neerzetten en dan uitvullen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Andrehj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:54:
[...]
Heb contact gehad met de winkel. De aanslag is ijzervijlsel van iets (de opslag is wat rommelig begreep ik), is er makkelijk af te poetsen met een borsteltje. Veren zijn geen RVS maar zeker geschikt voor buitengebruik. Als ze na een jaar aanzienlijk aangedaan zijn, mag ik ze nog terugsturen.

Zijn overigens dezelfde die Wasco en hele rits andere shops leveren, dus het is deze of iets heel anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Bv3Ef0dm_QxIQast2NoVfACWMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8Fwtcn2ZRWpwgOq7FHYPbsY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZicShy_MiijOv1Y5K-jxR2J_XkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3uO1wZB5bGiya4ruvRjCg8q.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, hij staat! :) Wel een avontuur met zo'n liftje gezien het formaat en gewicht.

Het verschil in hoogte tussen de veren is 2 cm, dat heb ik van onder opgehoogd. Ook met WP erop blijft het verschil praktisch in stand. Heb hem alleen aan de voorkant met een paar ringen opgehoogd om te compenseren voor het schuin aflopende dak.

De stoepranden liggen in de lengte van de draagbalken van het dak. HOH van die balken is 72 cm, en de poten zitten 74 cm uit elkaar, dus dat komt mooi uit.

Als hij verder is aangesloten laat ik weten hoe het klinkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 15:01
Misschien vertekent het op de foto maar staat hij niet veel te dicht bij de gevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04-2023
Ik zoek ook een plek voor de buitenunit en heb ongeveer dezelfde situatie: een plat dak (ooit carport) van dwarsbalken en plaat erop. Tussen woningmuur en bijkeuken muur van de buren.

Met bovenstaande foto vraag ik mij ook af hoe dicht de unit bij de muur kan/mag. Maar ook: waarom niet aan de muur gemonteerd? Met diezelfde veren op een L steun zeg maar.

Binnen in mijn carport wil ik nog een scheidingswandje zetten. Is het een idee om die zo te maken dat de unit daarop gaat staan? Dus bijvoorbeeld met twee ijzeren steunen in die muur, door het dak en daarop een plateau voor de WP? Ik moet toch door het dak met de leidingen dus wat dakleer werk moet toch al.

Zou het dan ook nog eens nut hebben om de unit dwars op de muur te plaatsen voor ongehinderde aan- en afvoer van lucht? Of is wegblaas ruimte relevanter dan aanzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@phrancus wegblazen is belangrijker, maar nog belangrijker is uit de volle stormwind (dat kan defrosts en de fan verstoren) dus aan een muur is ideaal.
Het voordeel van aan de muur is ook dat je makkelijker hoogte kan maken, zoals @Zwartoog het heeft is er een (klein) risico dat sneeuw+het defrostwater de boel vastzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Dookiy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:13:
Misschien vertekent het op de foto maar staat hij niet veel te dicht bij de gevel?
21 cm :P En die regenpijp gaat binnenkort weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
oei, niet gedacht aan storm inderdaad, dankjewel!

Dat aan de muur en trillingen laat me niet los, zou voor mij ideaal zijn mits onder controle te krijgen. Al neig ik wel naar een monobloc welke ik dan relatief eenvoudig alsnog elders kan zetten als het echt te gortig is/bijft.

21 cm toch nog, vertekend door dat schuine stukje en loodslab denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@phrancus ik zou hem dan inderdaad aan de muur hangen, want als de resonanties via de balken bij de buren komen dan heb je mogelijk echt een probleem.
Een muur heeft veel massa en resoneert dus veel moeilijker.
Maar die unit van Zwartoog is 128 kg en moet 20 cm uit de muur dus de ophanging heeft wel aandacht nodig qua draagkracht van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
phrancus schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:43:
Ik zoek ook een plek voor de buitenunit en heb ongeveer dezelfde situatie: een plat dak (ooit carport) van dwarsbalken en plaat erop. Tussen woningmuur en bijkeuken muur van de buren.

Met bovenstaande foto vraag ik mij ook af hoe dicht de unit bij de muur kan/mag. Maar ook: waarom niet aan de muur gemonteerd? Met diezelfde veren op een L steun zeg maar.

Binnen in mijn carport wil ik nog een scheidingswandje zetten. Is het een idee om die zo te maken dat de unit daarop gaat staan? Dus bijvoorbeeld met twee ijzeren steunen in die muur, door het dak en daarop een plateau voor de WP? Ik moet toch door het dak met de leidingen dus wat dakleer werk moet toch al.

Zou het dan ook nog eens nut hebben om de unit dwars op de muur te plaatsen voor ongehinderde aan- en afvoer van lucht? Of is wegblaas ruimte relevanter dan aanzuiging.
Risico van aan de muur is dat heel de muur gaat meeresoneren. Ding weegt 128 kilo, de bakstenen zijn uit 1939 dus ook qua constructie vind ik dat geen geweldig idee. De spouw is slechts 5 cm.

Nu liggen de balken van de schuur ook in de gevel, dus nog steeds niet helemaal vrij, maar wel weer een andere overdracht. Gevelmontage kan ik altijd nog proberen mocht direct op het dak echt niet stil te krijgen zijn.
Proton_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:50:
@phrancus wegblazen is belangrijker, maar nog belangrijker is uit de volle stormwind (dat kan defrosts en de fan verstoren) dus aan een muur is ideaal.
Het voordeel van aan de muur is ook dat je makkelijker hoogte kan maken, zoals @Zwartoog het heeft is er een (klein) risico dat sneeuw+het defrostwater de boel vastzet.
Defrostwater/condensafvoer is inderaad nog een open stuk. Ik zat eraan te denken om die afvoer ook door het dak heen te maken en direct inpandig naar het riool te lozen (recht onder de WP zit een 40 mm afvoer op het riool). Snap ik allen deze niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgwvKP3YPxgyWS2jbB_dWNID_8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJK9NBizdO7wVxS6fzmDdZzs.jpg?f=fotoalbum_large
Water mag wel de grond in, maar niet het riool? Vanwege het risico dat het niet doorstroomd en bevriest ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door Zwartoog op 03-06-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-05 12:21
@Zwartoog Ik denk dat dat eerder te maken heeft met de rioolgassen en dergelijke.
Dan kun je een sifon toepassen, maar die vriest dan al gauw weer dicht en/of blijft niet voldoende vol staan om de leiding luchtdicht af te sluiten

[ Voor 53% gewijzigd door Motorfret op 03-06-2022 10:15 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:04:
@phrancus ik zou hem dan inderdaad aan de muur hangen, want als de resonanties via de balken bij de buren komen dan heb je mogelijk echt een probleem.
Een muur heeft veel massa en resoneert dus veel moeilijker.
Maar die unit van Zwartoog is 128 kg en moet 20 cm uit de muur dus de ophanging heeft wel aandacht nodig qua draagkracht van de muur.
@phrancus Wat is het bouwjaar van die muur? En liggen de balken beiden in de buitenmuur, of is er geen spouw?

De andere kant ligt bij mij gelukkig volledig los van de buren - op wat loodslabben na. Ander voordeel: de balken zijn enorm overbemeten voor een schuurdakje: 14x4,5 cm.

Over een paar weken krijg ik de rest binnen en kan ik de boel aansluiten, en kijken hoe het trilt. Probleem is dat elke constructie anders is.

Je kunt dus ook eerst kijken hoe de boel trilt, en als het echt niet op te lossen is aan de muur hangen. Goede communicatie vooraf met de buren is dan wel essentiëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Bij een inpandige - vorstvrije - regenpijp lijkt mij dat inderdaad geen probleem. Moet het niet net onder je unit al kunnen bevriezen natuurlijk.

mijn muur is van 1992 en er zit een betonnen balk in de buitenmuur op ongeveer de hoogte van de bovenkant van een beugel. Qua gewichtsverdeling verwacht ik geen problemen,

het dak van de carport zit tegen de buitenmuur geschroefd, daarop dwarsbalken naar de muur van de buren. In de loop der jaren is daar steenwol tussen de balken gestopt en gipsplaat overheen gezet toen het garage werd met garagedeur en achterwand. Een airco unit staat gewoon lomp op en die resoneert wel en hoor je alleen in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Motorfret schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:12:
@Zwartoog Ik denk dat dat eerder te maken heeft met de rioolgassen en dergelijke.
Dan kun je een sifon toepassen, maar die vriest dan al gauw weer dicht en/of blijft niet voldoende vol staan om de leiding luchtdicht af te sluiten
Inpandig komt de pijp tegen de gevel aan van de woning, nagenoeg recht omlaag. Voordeel van een dunne spouw is dat de maximale isolatie matig is (Rd<2), en je dus makkelijk de warmte van de woning afstraalt naar de schuur. Daarnaast komt het boilervat vlakbij, ook een kacheltje van 50 watt per dag.

Elk nadeel heb z'n voordeel :9

Verdampen van het sifonwater is wel iets om over na te denken inderdaad. Ik heb geen idee hoeveel water zo'n pomp genereerd in verschillende seizoenen. Oplossing is om een eigen sifon te maken waarbij de pijp een meter omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
phrancus schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:18:
Bij een inpandige - vorstvrije - regenpijp lijkt mij dat inderdaad geen probleem. Moet het niet net onder je unit al kunnen bevriezen natuurlijk.

mijn muur is van 1992 en er zit een betonnen balk in de buitenmuur op ongeveer de hoogte van de bovenkant van een beugel. Qua gewichtsverdeling verwacht ik geen problemen,

het dak van de carport zit tegen de buitenmuur geschroefd, daarop dwarsbalken naar de muur van de buren. In de loop der jaren is daar steenwol tussen de balken gestopt en gipsplaat overheen gezet toen het garage werd met garagedeur en achterwand. Een airco unit staat gewoon lomp op en die resoneert wel en hoor je alleen in de garage.
1992, betonbalk: vraag is bijna waarom je hem niet aan de muur zou hangen :) Ook voor muurbeugels zijn er geschikte trillingsdempers. Qua pluggen kwamen een keer langs op het forum:
https://www.easycell.nl/p...kaniseerde-rubberen-plug/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Die pijp zit nu al door het dak toch?

Zet je daar een ontluchtingsdop op en ga je met je WP leiding omlaag naar binnen, dan opzij, een siphon en daar de regenpijp in. Hier zullen wel regels en gebruikelijke werkwijzen voor bestaand maar volgens mij gaat eventueel gas de aansluting voorbij omhoog en weg. Is de siphon droog dan komt er geen gas bij de WP, is die nat dan ook niet. Loopt er condenswater in dan kan dat via de siphon weg.

dan gaan we er trouwens van uit dat die gassen schadelijk kunnen zijn voor de WP. Voor de geur zal het niet uitmaken want die zit toch buiten, net als de gewone ontluchting.

goede plug, slim. thanks.

[ Voor 18% gewijzigd door phrancus op 03-06-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
phrancus schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:33:
Die pijp zit nu al door het dak toch?

Zet je daar een ontluchtingsdop op en ga je met je WP leiding omlaag naar binnen, dan opzij, een siphon en daar de regenpijp in. Hier zullen wel regels en gebruikelijke werkwijzen voor bestaand maar volgens mij gaat eventueel gas de aansluting voorbij omhoog en weg. Is de siphon droog dan komt er geen gas bij de WP, is die nat dan ook niet. Loopt er condenswater in dan kan dat via de siphon weg.

dan gaan we er trouwens van uit dat die gassen schadelijk kunnen zijn voor de WP. Voor de geur zal het niet uitmaken want die zit toch buiten, net als de gewone ontluchting.

goede plug, slim. thanks.
Nee, die regenpijp loost op het dak. HWA van het dak zit verderop. Geen ideale constructie. (De dakgoot boven moet nog aangepast worden, dan verdwijnt deze HWA.)

Ik kan 2 dingen doen: punt in het dak maken, waardoor het regenwater ook weg kan lopen, of een pijpje alleen recht onder de afvoer van de WP.

Ik neig naar het laatste: eenvoudiger, en de boel verstopt niet door bladeren e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een warmtepomp genereert alleen condenswater in het stookseizoen.
Wat het dichtvriezen betreft heeft Vaillant in ieder geval een ingebouwd verwarmingslint, dus als je binnen 30 cm het water vorstvrij afvoert (cq valpijp) zit je sowieso goed :)
Bij andere merken is dat een optionele accessoire geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 20:48
bedankt voor alle tips hier !
ik heb een 5 jaar oude 3.5kw Mitsubishi die bij opstarten wat hoorbaar was, verder niet. Nu ik 2 nieuwe versies (2022) heb viel mij het geluid pas (negatief) op. Met verwarmen zowiezo hoorbaar echter dat gebruikte wij amper.
Ik heb bij die oude unit er rubber-terras tegels (bouwmarkt) onder gelegd, daar op 4x1 stoep tegel, daarop de plastic balken van de ac en geluid is helemaal weg, incl verwarming modus

(plat dak met bitumen en houten frame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Motorfret schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:12:
Ik kwam in het DIY topic het concept "droogsifon" tegen.

https://www.toolstation.n...-geurafsluiter-kit/p83971

Lijkt me een prima oplossing, mits het membraam een beetje lang meegaat. Kan er eventueel nog een waterslot onder plaatsen als extra zekering: de droogsifon voorkomt dat het water verdampt, het water weer tegen de rioolgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 21:21
O_Tiby schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 05:11:
Dank voor de reacties.

2 verschillende sterktes van veren is inderdaad omdat aan een kant de compressor zit welke zwaarder is.

Het geluid dat we voornamelijk horen ga ik beter onderzoeken. Nu is het een lage zoemtoon die je ook hoort op de 1e verdieping (unit staat op tweede verdieping/zolder).

De uitleg van veren en massa snap ik. Ooit iets van mechanica gehad maar moet het nog even aan de installateur overbrengen.

Dan zou mijn idee nu zijn om de bigfoots en antitrilmatjes onder de vigfoots te verwijderen. Veren direct bevestigen op trottoirband. Maar wat ik mij hierbij afvraag is, wat kan dan de huidige opstelling kwaad? De bigfoots en antitrilmatjes zorgen toch niet voor meer trilling? Ze zijn misschien niet direct nodig maar zorgen niet voor meer trillingen.

Oftewel ik zou denken dat het dan zit in:
- de strakke leidingen (minder strak maken)
- gat in het dak (beter afdichten)
- trillende luchtmoleculen (rubberen stoeptegels onder unit)
toon volledige bericht
De fabrikant heeft mij juist afgeraden om NIET verschillende veren (aan een kant) te nemen omdat die 4 veren samen in het werkbereik van de buitenunit ligt, ondanks dat 1 kant zwaarder is. Heb je de veren zwaarder, dus stugger, dan worden de trillingen juist minder goed geabsorbeerd.

Uiteindelijk dus de Canalit genomen voor mijn unit van 64kg.

Zelf denk ik eigenlijk eraan om nu maar een zonnepaneel steun te gebruiken maar dan op z'n kop om mijn hellingshoek van 3 graden op te heffen en de extra massa: https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/. Dit vervangt dat de SUMO100 en de AG-45 trillingsdempers.

Afbeeldingslocatie: https://www.degrootbeton.nl/wp-content/uploads/2021/03/20210604_111827_1-534x400.jpg

Rubber aan de ene kant iets dunner dan aan de andere kant zodat ik de 3 graden helling kan opheffen voor de buitenunit.

[ Voor 17% gewijzigd door Pascal Saul op 01-08-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Pascal Saul schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:24:
[...]

De fabrikant heeft mij juist afgeraden om NIET verschillende veren (aan een kant) te nemen omdat die 4 veren samen in het werkbereik van de buitenunit ligt, ondanks dat 1 kant zwaarder is. Dus 30-75kg x 4 = 120 - 300 kg wat de veren totaal aankunnen. Nu heb je 2 veren zwaarder dus die zijn stugger waardoor de trillingen juist minder goed geabsorbeerd worden.
Deze redenering snap ik niet. Je gebruikt juist verschillende veren zodat de resterende stugheid hetzelfde is.

Het beste is een voorbeeld ad absurdum. Je hebt een plank van 10 meter lang. Aan het ene uiteinde staat 100 kg, aan de andere niets. Nu zet je het geheel op een hoopje marshmellows links en rechts. Ik kan je verklappen dat aan één kant de marshmellows compleet geplet zijn (en dus praktisch niets doen), en aan de andere kant niets mee is (en dus ook praktisch niets doen).

Was dit de fabrikant die het zei, of een installateur?
Uiteindelijk dus de Canalit 16-50KG genomen voor mijn unit van 60kg (64-200).
Ook dezr snap ik niet. Als je unit 60 kg is, zijn deze veren dus te stijf. Je moet binnen het bereik van de veren zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
Zwartoog schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:08:
[...]

Deze redenering snap ik niet. Je gebruikt juist verschillende veren zodat de resterende stugheid hetzelfde is.

Het beste is een voorbeeld ad absurdum. Je hebt een plank van 10 meter lang. Aan het ene uiteinde staat 100 kg, aan de andere niets. Nu zet je het geheel op een hoopje marshmellows links en rechts. Ik kan je verklappen dat aan één kant de marshmellows compleet geplet zijn (en dus praktisch niets doen), en aan de andere kant niets mee is (en dus ook praktisch niets doen).

Was dit de fabrikant die het zei, of een installateur?

[...]

Ook dezr snap ik niet. Als je unit 60 kg is, zijn deze veren dus te stijf. Je moet binnen het bereik van de veren zitten.
Het is de fabrikant die het zelf zei destijds omdat de veren juist daarvoor gebouwd zijn ondanks dat 1 kant veel zwaarder is. Ik kwam natuurlijk zelf ook met die vraag ;) Voor de zekerheid de vraag nog maar eens per mail gesteld want ik had er destijds over gebeld namelijk. Je koopt ze altijd per set van vier binnen het werkbereik. Nu weet ik alleen niet of ik nog wel de goede heb besteld of dat ik per ongeluk de verkeerde in het mandje heb geklikt 8)7

Vergeet die rekensom maar even van hierboven ;)

https://www.canalit.nl/search?q=Trillingsdemper
CANALIT Trillingsdemper veervoet 8-15kg M8 (943400)
CANALIT Trillingsdemper veervoet 14-25kg M8 (943401)
CANALIT Trillingsdemper veervoet 16-50kg M8 (943402)
CANALIT Trillingsdemper veervoet 39-75kg M8 (943403)
CANALIT Trillingsdemper veervoet 46-100kg M8 (943404)
CANALIT Trillingsdemper veervoet 66-125kg M10 (943405)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
De berekening klopt dus wel voor het grote deel.

64kg => 4x16KG en 4x50KG = 64 - 200 - 40% = 38,4KG-120KG

De -40% is de marge om een en ander te componseren aan balans.

Het probleem zit er in dat je eigenlijk op alle 4 de punten het aantal KG zou moeten weten om de juiste demper erbij te kunnen pakken. Helaas is geen enkele fabrikant die dit aangeeft in de technische data dus het is een beetje spelen met de juiste veer. Daarnaast moet je ze per 4 kopen dus dat is ook niet helemaal handig. Hij gaat nog eens bij de fabrikant navragen wat nu eigenlijk het beste zou zijn. Te stug is niet goed en te slap ook weer niet en met 2 types kan het ook weer averechts werken ondanks dat de unit dan misschien waterpas staat ;).Om het eventueel doorzakken te voorkomen zou je wellicht dus stuggere veren kunnen nemen aan die kant maar de vraag is in hoeverre dit echt van toepasing is bij vier dezelfde met de toegepaste correctie. Hopelijk ga ik de mail nog ontvangen van de fabrikant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Om dit probleem aan te pakken, zou ik zelf (een eventuele volgende keer) 2 balken pakken en de unit iets uit het midden plaatsen, zodat op iedere hoek hetzelfde gewicht drukt.
Op die manier worden de veren gelijk belast.

Of als de verdeling ongeveer 40-60 is, aan de zware kant een extra veer plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Pascal Saul schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:49:
Het probleem zit er in dat je eigenlijk op alle 4 de punten het aantal KG zou moeten weten om de juiste demper erbij te kunnen pakken. Helaas is geen enkele fabrikant die dit aangeeft in de technische data dus het is een beetje spelen met de juiste veer.
Ik zou gokken op 1/3 links en 2/3 rechts, en dan voor/achter gewoon 50/50. Dan zit je bij de meeste warmtepompen met de compressor rechts aardig in de buurt denk ik.
Alleen de speciale gevallen zoals die van Nefit / Bosch, die in de hoogte bouwen, wijken hier van af, die zou ik gewoon 25/25/25/25 verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ter indicatie, Vaillant heeft de verdeling tussen links en rechts zo in de specs staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s53Azb9qEtnqRdL6fJAOC7mpg2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xnUEDsCs0gWeRW9HiFtmJme.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:32:
Ter indicatie, Vaillant heeft de verdeling tussen links en rechts zo in de specs staan.
[Afbeelding]
Hah, dan zat ik met mijn schatting (die echt zo uit de dikke duim kwam) aardig in de buurt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Erg onhandig voor de Pana en Daikin units die er 6 willen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
Met die wetenschap van 1/3 en 2/3 gaat de formule ook iets veranderen want dit kan je op zeer veel buitenunits toepassen. Als ik dan uitga van een totaal gewicht van 64 kg kan ik dit verdelen naar pak ‘m beet 22 om 42 kg. Deel je die weer door 2 dan heb je ongeveer het gewicht per punt (11 en 21 kg). Dan zou je dus uitkomen op 2x 8-15kg (links) en 2x 14-25kg (rechts). Dan hoef je dus niet de -40% regel toe te passen meer want deze vuistregel is dan eigenlijk veel te grof waardoor je op de 4x 16-50kg uitkomt en dus (veel) te stug zouden zijn zelfs. Daarnaast is het kopen per set van 4 inderdaad helemaal niet handig nee en laat staan als je zelfs 6 nodig hebt. Nu zit ik alleen zelf nog met die 4x 16-50KG in mijn maag want ruilen gaat niet natuurlijk niet (meer) en laat staan om ze dan 2 om 2 te ontvangen. Ander voordeel is dat de lichtere veren vaak ook goedkoper zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Pascal Saul op 03-08-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:22

HaTe

haat niet

Pascal Saul schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:49:
De berekening klopt dus wel voor het grote deel.

64kg => 4x16KG en 4x50KG = 64 - 200 - 40% = 38,4KG-120KG

De -40% is de marge om een en ander te componseren aan balans.

Het probleem zit er in dat je eigenlijk op alle 4 de punten het aantal KG zou moeten weten om de juiste demper erbij te kunnen pakken. Helaas is geen enkele fabrikant die dit aangeeft in de technische data dus het is een beetje spelen met de juiste veer. Daarnaast moet je ze per 4 kopen dus dat is ook niet helemaal handig. Hij gaat nog eens bij de fabrikant navragen wat nu eigenlijk het beste zou zijn. Te stug is niet goed en te slap ook weer niet en met 2 types kan het ook weer averechts werken ondanks dat de unit dan misschien waterpas staat ;).Om het eventueel doorzakken te voorkomen zou je wellicht dus stuggere veren kunnen nemen aan die kant maar de vraag is in hoeverre dit echt van toepasing is bij vier dezelfde met de toegepaste correctie. Hopelijk ga ik de mail nog ontvangen van de fabrikant...
Per 4 kopen? https://www.wasco.nl/arti...-veervo-et-am-50/99MI1402
Gewoon per stuk :)

Ik heb er wel gewoon 4 van deze onder zitten (met een unit van 105kg) en tot nu toe compleet stil in de ruimte eronder! Ik denk dat het niet heel nauw komt, ik denk dat vooral belangrijk is dat de compressor kant de juiste veren eronder heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 03-08-2022 21:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-04 20:55
Ik heb op dit moment een straat band op anti tril matjes liggen op mijn platte dak. Deze anti tril matjes gebruik ik tevens om de bandjes waterpas te krijgen. Daarbovenop staat een Bigfoot met daarop trillingsdemper en dan de buitenunit.

Nu vraag ik me af wat de beste methode is...

1: Zoals het nu is...

2: De Veerdempers direct op de beton bandjes plaatsen met daarop de buitenunit (zonder big foot dus)

3: Een massieve recycled opstellingsbalk (zie link) op de straat band met daarop de Veerdempers en daar bovenop de buitenunit... Moet er in dit geval nog een anti tril matje tussen de opstellingsbalk en en de beton band?

https://www.mijnklimaatsh...llingsbalk-90x10x5cm.html

4: Optie 3 maar dan zonder straat band er tussen.

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:04
Goedemorgen,

Wij hebben een VRF unit die ook heel veel geluid doorgeeft naar beneden toe.
Hij staat op een damwand dak en vervolgens op trillingsdempers een bigfoot en rubberen tegels.

Zie ook,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDrHhBfreE-ksMMoOp-GRy8YK78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDBLSbg01LYuoAqSfifEd9qi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHmyi4Z1J4gYjCKadC8Q_Vc2FvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/db3GVH7stRX0qWPl7xmyjOrj.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas lijkt dit weinig nut te hebben en komen de vibratie aardig door naar beneden.
Iemand een goeie suggestie hoe dit op te lossen?
Zou het hier ook beter zijn om van die palen te plaatsen met veervoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@Reveal! Zijn die trillingsdempers wel goed bemeten? Ze lijken te bezwijken onder het gewicht, dat zal de demping geen goed doen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 07:45
Die dakplaten hebben relatief weinig massa; zeker als de overspanning groot is kunnen trillingen hier makkelijk 'doorheen'.

Grootste kans op demping is massa op dak aanbrengen wat op rubber licht (tegen beschadigen dak vooral). En dan de VRF hierop afveren.

Als het kan zou ik de constructuer die het dak heeft getekend vragen om mee te denken. Hoe zwaarder hoe beter is het in dit geval een beetje. Kijk ook naar het eventueel verplaatsen van de unit (eventueel maar 30cm ofzo) als dat voor meer gewicht kan zorgen. Bijvoorbeeld doordat een zware betonband dan precies over spanten heen valt.

edit:
Met een beetje mazzel kun je door te schuiven met de unit meteen wat schaduwwerking op je PV panelen weghalen. ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door The Lord op 12-10-2022 11:52 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
The Lord schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:49:
Die dakplaten hebben relatief weinig massa; zeker als de overspanning groot is kunnen trillingen hier makkelijk 'doorheen'.

Grootste kans op demping is massa op dak aanbrengen wat op rubber licht (tegen beschadigen dak vooral). En dan de VRF hierop afveren.

Als het kan zou ik de constructuer die het dak heeft getekend vragen om mee te denken. Hoe zwaarder hoe beter is het in dit geval een beetje. Kijk ook naar het eventueel verplaatsen van de unit (eventueel maar 30cm ofzo) als dat voor meer gewicht kan zorgen. Bijvoorbeeld doordat een zware betonband dan precies over spanten heen valt.

edit:
Met een beetje mazzel kun je door te schuiven met de unit meteen wat schaduwwerking op je PV panelen weghalen. ;-)
Ik heb wel een maximale dakbelasting berekening. (had ik ook nodig voor de zonnepanelen) dit is 35kg/m2.
Volgens mij gaan we daar trouwens dik overeen met de VRF unit, deze weegt 215kg zonder vulmiddel.
We moeten inderdaad nog even uitmeten of ze hem wel bovenop een steunbalk hebben gezet, als we nu zo kijken lijkt deze bijna midden op het dak te staan.

Maar zou je hem dan met de bigfoot op de betonband zetten of inderdaad anders afveren ook?
Zal de constructeur ook is bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Reveal! schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:42:
Goedemorgen,

Wij hebben een VRF unit die ook heel veel geluid doorgeeft naar beneden toe.
Hij staat op een damwand dak en vervolgens op trillingsdempers een bigfoot en rubberen tegels.

Zie ook,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas lijkt dit weinig nut te hebben en komen de vibratie aardig door naar beneden.
Iemand een goeie suggestie hoe dit op te lossen?
Zou het hier ook beter zijn om van die palen te plaatsen met veervoeten?
Je zou ook even in de handleiding kunnen kijken of deze unit volgens de specificaties geplaatst is. Zo niet, dan de leverancier hierop aanspreken voor aanpassing naar een passende locatie. Mag zo'n unit überhaupt wel op een damwand dak? Moet het geen beton zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvdv23
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik heb een warmtepomp buitenunit gemonteerd op een schuin dak. Ik wil het geluid reduceren door het aanbrengen van Canalit trillingsdempers. De buitenunit weegt 62,5 kg.

Welke dempers moet ik dan bestellen?
- Canalit trillingsdemper airco buitenunit 46-100kg
- Canalit trillingsdemper airco buitenunit 16-50kg

Dus moet ik het gewicht van de buitenunit delen door 4?

Dank
Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim1988
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-04 06:43
Resonantie geluid verhelpen.

Ons huis heeft een plat dak welke afkomstig is uit jaren 70.
Het gaat om een houtconstructie.
Inmiddels heeft de dakdekker het dakvoorzien van extra pir isoloatie 10 cm en nieuwe dakfolie PVC.
De Daikin hybride warmtepomp ( 59 kg, breedte 83cm diepte 31cm hoogte 74 cm) staat hierop geplaatst.

Situatie was: eerst 2 betonbanden, 2 rubbenbalken, 4 trillingsdemper voet rubber (https://www.mijnklimaatsh...voet-rubber-ag-35-m8.html) daarop de warmtepomp, daarop weer 2 betonbanden

Dit gaf enorme resonantie, idee dat er een dieselmotor stationair staat te draaien wanneer de compressor zijn werk aan het doen is bij verwarmen van het huis.

Situatie hebben we aangepast, de 4 trillingsdempers verwijderd voor een vibratiekit trillingsveren, twee kleuren zoals deze ( https://www.koel-service....30-t-m-55-kg/#description)

Tijdens het monteren viel direct op dat de zwaarste kant van de warmtepomp de veer nagenoeg helemaal indrukt en wellicht bijna in de eindstand zit.

Het veranderen van trillingsdemper naar vibratiekit heeft nul effect gehad, ergens lijkt het nog wel erger te zijn, ook de nieuwe situatie met extra pir isolatie lijkt meer resonantie te geven.
Helaas hebben we geen geluidopname voor de pir isolatie en dakbedekking, anders konden we vergelijken.

Op dit forum lees ik veel over massa verzwaren, dit heb ik voorgesteld aan onze dakdekker, hij adviseert ons dit niet te doen. Met name omdat de constructie van het dak te zwaar belast zal worden een kleine plaats. Het is niet mogelijk om van binnenuit of buitenaf de dakconstructie te bekijken, dus ik weet niet waar de balken geplaatst zijn.

In het ergste geval moet de warmtepomp naar beneden, maar liever proberen we de situatie op het dak aan te passen. Voor het verplaatsen van de warmtepomp worden flinke kosten gerekend > 1500 euro.
Onze warmtepomp is ook aangesloten op 3 airco units.

Ik ben benieuwd naar tips en adviezen.

foto 1 is de oude situatie met oude dakbedekking
foto 2 nieuwe situatie, nieuwe dakbedekking
de unit is op dezelfde plaats blijven staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX8AFf2BFOpO2bVSCchkn_MnyCs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nntxxJVlNuWXqAkmtjoiFygq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ept5VLrosidoIM9jbECyfLcMPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bcef1uLYe1saM7EM5OTDz8St.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
pim1988 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:34:

Je zou kunnen proberen wat wij hebben gedaan en goed werkte:
Geen massa toevoegen, maar veerdempers en speciale rubberblokjes onder de balken.

Zie mijn reacties hierboven voor de exacte materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
KifArU schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:42:
[...]

Geen massa toevoegen, maar veerdempers en speciale rubberblokjes onder de balken.

Ben benieuwd of iemand een oplossing heeft voor je.

Voor ons bovenstaande probleem zijn we al een stuk geholpen door de unit in nacht stand te zetten en een stand te verzetten waarbij die minder tegendruk hoeft te geven.
Blijkbaar staat hij standaard op een stand dat hij via een ventilatie kanaal naar buiten kan drukken en geeft dus meer druk, nu draait de ventilator een stuk minder hard.
Maar goed er zijn nog steeds wel trillingen te horen, dus zijn nog steeds geinteresseerd in tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim1988
KifArU schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:42:
[...]

Is de constructie die jij gebruikt zelfgemaakt, de zwarte verbinders of zat dit standaard bij jou buitenunit?

Ik ga eens opzoek naar de materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 16:00
Resonantie geluid verhelpen.

Ons huis heeft een plat dak welke afkomstig is uit jaren 70.
Het gaat om een houtconstructie.
Inmiddels heeft de dakdekker het dakvoorzien van extra pir isoloatie 10 cm en nieuwe dakfolie PVC.
De Daikin hybride warmtepomp ( 59 kg, breedte 83cm diepte 31cm hoogte 74 cm) staat hierop geplaatst.

Situatie was: eerst 2 betonbanden, 2 rubbenbalken, 4 trillingsdemper voet rubber (https://www.mijnklimaatsh...voet-rubber-ag-35-m8.html) daarop de warmtepomp, daarop weer 2 betonbanden

Dit gaf enorme resonantie, idee dat er een dieselmotor stationair staat te draaien wanneer de compressor zijn werk aan het doen is bij verwarmen van het huis.

Situatie hebben we aangepast, de 4 trillingsdempers verwijderd voor een vibratiekit trillingsveren, twee kleuren zoals deze ( https://www.koel-service....30-t-m-55-kg/#description)

Tijdens het monteren viel direct op dat de zwaarste kant van de warmtepomp de veer nagenoeg helemaal indrukt en wellicht bijna in de eindstand zit.

Het veranderen van trillingsdemper naar vibratiekit heeft nul effect gehad, ergens lijkt het nog wel erger te zijn, ook de nieuwe situatie met extra pir isolatie lijkt meer resonantie te geven.
Helaas hebben we geen geluidopname voor de pir isolatie en dakbedekking, anders konden we vergelijken.

Op dit forum lees ik veel over massa verzwaren, dit heb ik voorgesteld aan onze dakdekker, hij adviseert ons dit niet te doen. Met name omdat de constructie van het dak te zwaar belast zal worden een kleine plaats. Het is niet mogelijk om van binnenuit of buitenaf de dakconstructie te bekijken, dus ik weet niet waar de balken geplaatst zijn.

In het ergste geval moet de warmtepomp naar beneden, maar liever proberen we de situatie op het dak aan te passen. Voor het verplaatsen van de warmtepomp worden flinke kosten gerekend > 1500 euro.
Onze warmtepomp is ook aangesloten op 3 airco units.

foto 1 is de oude situatie met oude dakbedekking
foto 2 nieuwe situatie, nieuwe dakbedekking
de unit is op dezelfde plaats blijven staan. [Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat zijn de gewichten van de betonbanden per stuk? Ik denk best de rubberen bulken verwijderen. Ik zou liever eerst rubber tegeldragers -> beton stapel blokken 60x15x15 van gamma/Hornbach (die weegt 35kg per stuk, dus 70kg en zwaarder dan jou buiten unit) -> grijs zacht rubber trillings dempers https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp -> buitenunit. Dat heb ik en ik hoor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim1988
Elegit schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:15:
[...]

Wat zijn de gewichten van de betonbanden per stuk? Ik denk best de rubberen bulken verwijderen. Ik zou liever eerst rubber tegeldragers -> beton stapel blokken 60x15x15 van gamma/Hornbach (die weegt 35kg per stuk, dus 70kg en zwaarder dan jou buiten unit) -> grijs zacht rubber trillings dempers https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp -> buitenunit. Dat heb ik en ik hoor niks.
Ik weet niet wat het gewicht is van deze betonbanden, maar zoals ik al aangaf is de situatie niet geschikt om enorm te verzwaren, 70kg extra lijkt me een behoorlijk gewicht.
Ik ga wel even kijken naar de rubberen tegeldragers.
Wat voor unit/gewicht heb jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Laatst online: 12-05 16:00
pim1988 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:27:
[...]

Ik weet niet wat het gewicht is van deze betonbanden, maar zoals ik al aangaf is de situatie niet geschikt om enorm te verzwaren, 70kg extra lijkt me een behoorlijk gewicht.
Ik ga wel even kijken naar de rubberen tegeldragers.
Wat voor unit/gewicht heb jij ?
Kan jij zelfs op je dak staan? Verwijder de betonbanden ook, alleen beton stapel blokken. De gewicht is verspreid over de hele stapel blokken als je genoeg tegeldragers hebt, veel groter m2 dan je voeten. De gewicht waar je buitenunit opstaat moet zwaarder dan de unit.

[ Voor 4% gewijzigd door Elegit op 25-11-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Als je dit zelf al constateert, dan zou ik eerst maar eens aan die kant wat zwaardere veren proberen. Dat is vast veel goedkoper dan de hele WP naar de tuin verplaatsen (maar nu weet je wel waarom dat in de WP-topics steeds geadviseerd wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik ken de gedachtegang ook niet die resulteert in een warmtepomp van 59 kg op veren voor een warmtepomp van 30-55 kg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Voor de verandering hier geen last resonantiegeluid. De 12 kW LG staat los van het huis in de tuin.
Ik vind de compressor wel behoorlijk wat geluid maken. Volgens mij kan er in de kast best wat extra isolatie aangebracht worden om dit iets te dempen.
Wat voor isolatiematten kan ik hiervoor het best gebruiken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Motorfret
Wp op plat dak met houten balken constructie. Binnen nul komma niks te horen; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3mk7mrF6Zrl-rqAwFSPLQPLZm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TicUAcMJp8z534iqzhM3Kyjc.jpg?f=fotoalbum_large

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:30
Mijn buitenunit weegt 60 kilo en hangt op een muurbeugel.
Welke trillingsdempers zouden beter zijn, soft of medium?

Bij soft staat 15-35kg. Je moet gewicht van de unit delen door 4 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@HBO88 doorgaans wel, grotere warmtepompen hebben soms meer dan 4 montagegaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:30
Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:15:
Ok, ik denk dat er nu medium onder zit. Daar staat bij 35-50kg, dus dat is voor mijn unit te stug misschien?
Ik heb nu last van resonantie, en vraag me dus af of het met soft trillingsdempers beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:08
Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:15:
Kan iemand dit bevestigen? Dus gewicht buiten unit delen door 4 bij 4 bevestigingspunten?

De airco buitenunit bij mijn schoonouders maakt nogal wat lawaai binnen. Op de buitenunit staat dat hij maar 26 kilo weegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enMVzrfvSLy_Ng1qGyjTSBWcnp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcIJxZdWY9vdKV5IsQ9oIS1J.jpg?f=fotoalbum_large

Dus 26 : 4 = veren voor +/- 7 kilo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De compressorkant heeft doorgaans 2/3 van het gewicht, idealiter staat het in de specs maar je kunt hem ook op een weegschaal zetten als je het zeker wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Laatst online: 12-05 20:27
Motorfret schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:03:
Wp op plat dak met houten balken constructie. Binnen nul komma niks te horen; [Afbeelding]
Mag ik vragen welk profiel je hiervoor hebt gebruikt en buigt deze niet door?
Ik heb een LG therma v monoblock 9 kw met veren en beton op een houten dak en nog steeds een brom binnen te horen. Zeer irritant!
Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@Fredje01
Vierkante rvs buis van 40x40mm en 4 mm dik.
Is zwaar overbemeten.
Kan veel lichter, maar dit had de locale metaalboer liggen.
Dan veren: 2x50kg en 2x75kg.
Dan een latei
En vervolgens rubberen tegels.
Echt stil. Je mag komen luisteren? (regio Nijmegen)

[ Voor 32% gewijzigd door Motorfret op 10-12-2022 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:40
Motorfret schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:13:
@Fredje01
Is zwaar overbemeten.
Dan een latei
Hoe zwaar is de unit? Je lijkt namelijk nogal wat zwaardere veren te gebruiken

En kan je ook een linkje delen naar de veren? (Er zijn nogal wat verschillende te koop)

en is het dan gewoon een kwestie van gaten boren in de betonnen bielsen met een plug er in?

Dank je!

[ Voor 7% gewijzigd door helloitsme op 10-12-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
Motorfret schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:13:
@Fredje01
Is zwaar overbemeten.
Dan een latei
Oke dankjewel voor je duidelijke info ik ga dit ook nog proberen.
Mag ik vragen wat het gewicht is van de warmtepomp.

Groetjes Manfred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Ehm, heren;
Welke WP ik gebruik staat in mijn signature...

Een latei kun je niet in boren, daar moet je een boorfreesje voor gebruiken. (ook wel tegelboor genoemd)
Zoiets bijvoorbeeld ;
https://www.tegelgereedsc...o-tegelboor-6mm-droog-hex

[ Voor 62% gewijzigd door Motorfret op 10-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
Motorfret schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:30:
Ehm, heren;
Welke WP ik gebruik staat in mijn signature...

Een latei kun je niet in boren, daar moet je een boorfreesje voor gebruiken. (ook wel tegelboor genoemd)
Zoiets bijvoorbeeld ;
https://www.tegelgereedsc...o-tegelboor-6mm-droog-hex
Nou,
Ik lees dat je 12kw warmtepomp Panasonic wp hebt maar is dit een monoblock of een split? Dat maakt wel een verschil kwa gewicht maar ook wat betreft resonatiegeluid. Was even benieuwd 😉
Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:41
Anoniem: 1227110 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:08:
Hoi,

Hier een enkele LG airco buitenunit op een (aanbouw) plat dak. Deze veroorzaakte ook een lage zoemtoon. Die behoorlijk irritant was.

In eerste instantie geprobeerd met zware beton blokken.
Dit hielp al wel een beetje maart het gezoem was nog niet helemaal weg.

Door dit forum-onderwerp ook maar de unit op veerdempers gezet en dit is een super oplossing!
Het gezoem / brom is helemaal weg.
Bedankt voor de tips dus!! :-)

Mvg Koert

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heb je misschien de foto's nog?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Laatst online: 06:49

_Ernst_

Mark It Zero!

Hier inmiddels een kleine 2 maanden een 4kW Altherma 3 R werkend op een zelfbouw frame met veerdempers. De Buitenunit staat op mijn houten dakkapel. Omdat ik uiteraard bang was voor het geluid (maar weinig andere opties mbt opstelmogelijkheden, tussenwoning) een stalen frame gemaakt van 50x50mm kokerprofiel (had ik toevallig nog liggen) met een zo groot mogelijke spanwijdte om het gewicht naar de hoeken van het dak te leiden. Vervolgens het frame geplaatst op 4 veerdempers (AM-50 M, 20-50kg M8) gemonteerd op stoeptegels. Tegels staan vervolgens weer op 4 plaatjes 10mm rubbergranulaat.

Resultaat is top!

Nog geen enkele trilling of brom waargenomen binnen, ook niet nu hij de laatste weken wat harder aan de bak moet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiGfUa0M0i9BquB2XtoUx8xavrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYUHSiAvOYviCERkfOYJf5gm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-MF8Zwa2Gqnlmyks4AU2PZcDEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CZB97OLHVaHmIY9YuqDqhsl.jpg?f=fotoalbum_large

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Mooie constructies. Niet alleen de veerdempers maar dus ook de boel verlengen werkt blijkbaar goed.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim1988
_Ernst_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:23:
Hier inmiddels een kleine 2 maanden een 4kW Altherma 3 R werkend op een zelfbouw frame met veerdempers. De Buitenunit staat op mijn houten dakkapel. Omdat ik uiteraard bang was voor het geluid (maar weinig andere opties mbt opstelmogelijkheden, tussenwoning) een stalen frame gemaakt van 50x50mm kokerprofiel (had ik toevallig nog liggen) met een zo groot mogelijke spanwijdte om het gewicht naar de hoeken van het dak te leiden. Vervolgens het frame geplaatst op 4 veerdempers (AM-50 M, 20-50kg M8) gemonteerd op stoeptegels. Tegels staan vervolgens weer op 4 plaatjes 10mm rubbergranulaat.

Resultaat is top!

Nog geen enkele trilling of brom waargenomen binnen, ook niet nu hij de laatste weken wat harder aan de bak moet :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie constructie, dit lijkt mij ook wel ideaal voor onze situatie.
Staat de unit precies in het midden van de constructie?
In mijn situatie staat de unit al redelijk aan de zijkant (1 meter uit de kant) van het dak.
Dus zou wel een grotere breedte kunnen aanhouden van bijvoorbeeld 4 meter, maar dan staat de unit niet in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Bij mij staat hij in het midden (ten opzichte van de breedte van de dakkapel), maar denk dat dat opzich nog niet heel veel uitmaakt, en anders eventueel lichtere veren gebruiken aan de ene kant. Ik was bang dat hij bij mij achterover zou hellen omdat hij in de lengterichting wel uit het midden staat, maar dit bleek nauwelijks invloed te hebben, je moet er een waterpas opleggen wil je zien dat hij scheef staat.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim1988
_Ernst_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:34:
Bij mij staat hij in het midden (ten opzichte van de breedte van de dakkapel), maar denk dat dat opzich nog niet heel veel uitmaakt, en anders eventueel lichtere veren gebruiken aan de ene kant. Ik was bang dat hij bij mij achterover zou hellen omdat hij in de lengterichting wel uit het midden staat, maar dit bleek nauwelijks invloed te hebben, je moet er een waterpas opleggen wil je zien dat hij scheef staat.
Duidelijk, onze WP weegt +/- 60 kg, nagenoeg hetzelfde als die van jou. Maar de veerdempers die jij gebruikt zijn 20-50kg per stuk. Zou het totaal dan niet te stug veren, 4 x = 80 - 200 kg, of is dit een verkeerde berekening?
De RVS constructie zal ook niet veel gewicht toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

De stalen constructie (geen rvs) weegt een goede 35 kg, dus dat ligt mooi binnen het bereik van de veerdempers. Ze hadden wellicht iets lichter gekund, maar dat wist ik nog niet toen ik ze aanschafte :p

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim1988
_Ernst_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:00:
De stalen constructie (geen rvs) weegt een goede 35 kg, dus dat ligt mooi binnen het bereik van de veerdempers. Ze hadden wellicht iets lichter gekund, maar dat wist ik nog niet toen ik ze aanschafte :p
Ja dan komt er wel mee gewicht bij! Ik ben nog zoekende naar de constructie en hoe dit passend te maken, tussen de zonnepanelen en beperkte ruimte....
Heb je de stalen constructie bevestigd d.m.v. bouten of lassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Enkel boutverbindingen, M10 dacht ik. Dikwandige koker, dus ik kon er draad in tappen om er een bouwpakket van te maken, gemakkelijker het dak op te krijgen.

Last.fm

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 09:37
Sinds een maand hebben we een Toshiba Estia R32 8KW warmtepomp in de voortuin staan die helaas voor geluidsoverlast zorgt. Als hij moet werken (zeker met deze temperaturen) zorgt hij binnen voor een niet constante bromtoon die je zelfs aan de andere kant van het huis nog te horen is.

Dit geluid gaat overal dwars doorheen en hoor je zelfs boven het tv geluid uit die op 6 meter van de warmtepomp staat. Af en toe draait de WP alleen op fan geluid en dat voelt dan als een hele verlichting.

Wat extra informatie:
- Leidingen lopen door een nep regenpijp, over het dak (beton) naar de cv ruimte.
- WP staat op 2 rubberen grondblokken en daarna op grint
- Via een open verdeler aangesloten op 80 m2 vloerverwarming.
- Huis is 20 jaar oud en heeft een prima vloer (12cm), spouw en dakisolatie.
- Klemmen van de pijp los en isolatie in de buis heeft geen effect.

Iemand tips, ideeën of ervaringen met de Toshiba Estia? Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZM12G8SvDbrmL6HgpLBg1_4RFc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hHvZtFpPK8Wtab5dE4wc7HKQ.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Diesel-ind op 15-12-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
Diesel-ind schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:
Sinds een maand hebben we een Toshiba Estia R32 8KW warmtepomp in de voortuin staan die helaas voor geluidsoverlast zorgt. Als hij moet werken (zeker met deze temperaturen) zorgt hij binnen voor een niet constante bromtoon die je zelfs aan de andere kant van het huis nog te horen is.

Dit geluid gaat overal dwars doorheen en hoor je zelfs boven het tv geluid uit die op 6 meter van de warmtepomp staat. Af en toe draait de WP alleen op fan geluid en dat voelt dan als een hele verlichting.

Wat extra informatie:
- Leidingen lopen door een nep regenpijp, over het dak (beton) naar de cv ruimte.
- Via een open verdelen aangesloten op 80 m2 vloerverwarming.

Iemand tips, ideeën of ervaringen met de Toshiba Estia? Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_ .

[Afbeelding]

Voorbeeld WP + leidingen:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat je zou kunnen doen is veerdempers tussen de warmtepomp en de rubberen granulaat blokken te plaatsen. Op deze wijze haal je in ieder geval eventuele resonatiegeluid weg voor een heel groot gedeelte.
Gr Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
Ik heb de warmtepomp op wat Wagner trilmatjes geplaatst en dat is gelukkig al een wereld van verschil! De WP stond blijkbaar op wat flinke boomwortels die waarschijnlijk de trillingen doorgaven aan het huis.

Ik wil voor de zekerheid ook nog veerdempers gaan plaatsen. De WP weegt 75KG, iemand een tip welke ik het beste kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Als je het echt goed aan wil pakken, dan heb je hier een pdf met rekenvoorbeelden en tabellen
https://gmt-benelux.nl/assets/GMT_Catalogus.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Diesel-ind schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:28:

Wat extra informatie:
- Via een open verdelen aangesloten op 80 m2 vloerverwarming.

[Afbeelding]

Voorbeeld WP + leidingen:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
De leidingen kunnen ook trillingen doorgeven (al betwijfel ik of het zo sterk kan zijn als je beschrijft).
Dus check even of er ergens leidingen een strakke bocht maken in die regenpijp en daar tegen de constructie drukken. Zo ja, dan daar wat isolatiemateriaal tussen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-05 14:03
@Diesel-ind ik heb ook een Estia 8kW unit staan, op een betondak, ook op hoge bigfoot balken, precies zoals jij.

Bij deze temperaturen ervaar ik hetzelfde: horen en zien vergaat je soms. Ik heb de binnenkant van de unit inmiddels geisoleerd met 3 lagen anti-dreun matten, maar dat helpt nauwelijks.

Ik ga nu ook maar eens proberen rubbers tussen de balken en unit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:28

BTS

@Blihi @Diesel-ind de compressor apart inpakken?

De voeten verzwaren? Dus zware tegels onder de bigfoots.

Ik ervaar rond de 40Hz een hele hinderlijke brom in huis. Alle Hz daaronder en boven is deze brom niet in huis.
Tevens heb ik een ratel in de buitenunit bij sommige frequenties die ik verholpen heb door op de unit iets zwaars te leggen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De compressor is standaard al ingepakt. Door dat compartiment met 3 lagen bitumen dreunfolie in te pakken is dat geluid al heel wat verminderd.

De herrie zit hier vooral op hogere vermogens, dus als de unit 600 RPM van de fan doet en frequenties boven de 60 Hz.

De voeten verzwaren kan, maar de unit staat op een massief betonnen dak van 90 m2, wat nog eens verzwaard is met een zonnepaneelinstallatie van 30 panelen met ballast en een kiezellaag. Ik zou niet weten hoeveel zwaarder dat zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zit nu te denken om trillingsdempers tussen de bigfoot en de unit te doen. Gewoon rubberen universele dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39
Blihi schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:55:
Ik zit nu te denken om trillingsdempers tussen de bigfoot en de unit te doen. Gewoon rubberen universele dingen.
Sla die halve oplossing over en pak meteen veerdempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rukapul schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:59:
[...]

Sla die halve oplossing over en pak meteen veerdempers.
Van die universele veren had ik onder de buitenunit van de airco (geplaatst door de installateur toentertijd).

Dat ding stond te dansen als een gek bij een beetje wind. Dat kan niet goed zijn voor de koelleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:28

BTS

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Minder dik dan dat, maar zoiets zit er wel om de compressor heen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
Diesel-ind schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:58:
Ik heb de warmtepomp op wat Wagner trilmatjes geplaatst en dat is gelukkig al een wereld van verschil! De WP stond blijkbaar op wat flinke boomwortels die waarschijnlijk de trillingen doorgaven aan het huis.

Ik wil voor de zekerheid ook nog veerdempers gaan plaatsen. De WP weegt 75KG, iemand een tip welke ik het beste kan bestellen?
Helaas was dit toch niet de oplossing want het verschil zat vooral in de temperatuur die na het plaatsen weer rond de 0 graden zat. Met -6 moet hij harder werken en is het geluid weer volledig terug…

Hebben al merken warmtepompen dit soort problemen bij koudere temperaturen of kan het ook specifiek een probleem van dit model zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Diesel-ind Weet je zeker dat het trillingen zijn die doorgegeven worden via de grond. Zoals gezegd staat het ding bij mij op een massief betonnen dak (90 m2 met als opbouw: 20 cm beton, 20 tot 40 cm isolatie, Bitumen en kiezels). Op het dak staan 30 zonnepanelen met ballast (kilo of 40 per paneel, 1200 kg dus) en de WP zelf staat op 100 cm verhoogde bigfoot balken, net als bij jou.

Ik kan me dan ook haast niet voorstellen dat dat dak gaat trillen. Dat is wel zo massief zwaar dat die piepkleine warmtepomp dat dak echt niet in trilling brengt.

Een veersysteem zie ik zelf niet zo zitten. Ik heb ook een Daikin airco die op 7cm veren stond. Als het een beetje waarde stond dat ding als een gek te dansen in de wind, en dan is die unit nog veel lager dan de Toshiba, dus minder windgevoelig.

Het probleem speelt inderdaad vooral bij lage buitentemperaturen, wanneer de WP hard moet werken. Op de een of andere manier wordt het geluid van de unit dus wel naar binnen doorgegeven, maar ik ben er nog niet uit hoe dan precies.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 18-12-2022 18:40 ]

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste