Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 09:18
Blihi schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:44:
@Diesel-ind Weet je zeker dat het trillingen zijn die doorgegeven worden via de grond. Zoals gezegd staat het ding bij mij op een massief betonnen dak (90 m2 met als opbouw: 20 cm beton, 20 tot 40 cm isolatie, Bitumen en kiezels). Op het dak staan 30 zonnepanelen met ballast (kilo of 40 per paneel, 1200 kg dus) en de WP zelf staat op 100 cm verhoogde bigfoot balken, net als bij jou.
Inmiddels weet ik niet meer zeker dat de trillingen via de grond verlopen. Ik heb meer het idee dat het geluid op een hardnekkige frequentie is die je niet zomaar weg gaat krijgen met isolatie of rubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:03
Ik heb op de telefoon een dB meter gebruikt. Die geeft aan dat de piek bij +/- 70 Hz zit. Het lijkt hier in ieder geval een combinatie te zijn van hogere compressorfrequenties en maximale RPM van de ventilator (600 rpm).

Bij een buitentemperatuur boven de 5 graden wordt de fanspeed beperkt tot maximaal 480 rpm bij frequenties onder de 45 Hz en vanaf 10 graden buiten is de maximale fanspeed sowieso maar 410 rpm (service-manual pagina 88 & 89) Dat verklaart wellicht ook dat ik er op dit moment helemaal niets meer van merk. Het is aanzienlijk warmer geworden.

Ik ga toch rubberen doppen plaatsen en dan is het even afwachten. Ik zou niet goed weten wat er nog meer mee zou kunnen resoneren om die vervelende frequentie te dempen. Het lijkt alsof er echt iets meetrilt, maar wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik ga trouwens ook even controleren of de unit goed waterpas staat. Hij staat natuurlijk op een hellend dak, wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGT
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Heeft iemand ervaring met (dure!) Regufoam matjes? Zie https://www.akoestiekwink...itenunit-airco-warmtepomp

Heb zelf nu sinds 2 maanden een Elga Ace 6kW draaien. De buitenunit staat op bigfoots op een klein houten (balkon) dakje met terrastegels, recht onder het voorportaal van jaren '30 huis.
Bij vollast is gebrom (resonantie) te horen. Met name de laatste minuten voordat de defrost wordt geactiveerd, toert de compressor (hinderlijk) hoorbaar op.

Heb vlak voor de vorstperiode tussen de bigfoots en de buitenunit Vibrakit (geel) dempers gemonteerd (https://www.asvairco.nl/a...iekit-2-geel/#description)

Helaas heeft dit de afgelopen week niet voldoende soelaas geboden. Te veel defrosts en er bleek ook veel ijsvorming te zijn ontstaan; wellicht versterking resonantie? Uiteindelijk de warmtepomp tijdelijk uitgeschakeld en weer op 100% gas stook overgegaan. Gelukkig heb ik die optie nog :)

Sinds vandaag met de temperaturen boven 0 draait alles weer als een zonnetje, maar de WP hoeft nu ook niet hard te werken.....

Overweeg nu om dus die regufoam matjes onder de bigfoots te plaatsen, ben benieuwd naar reacties. Is het zinvol of weggegooid geld?

[ Voor 7% gewijzigd door MarcGT op 19-12-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MarcGT volgens Google is de 6 kW Elga Ace buitenunit 45 kg. Waarom heb je voor een kit gekozen
Voor airconditioning buitenunits met een gewicht van 50t/m 80 kg
Wat vaak helpt is flinke betonbielzen (20x10x100 cm) eronder, dan komen de bigfoots niet in het ijs te staan en heb je meer massa. Die wil je wel op matjes hebben staan om het dakleer heel te houden.

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 19-12-2022 18:10 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zou zo'n plakkaat ijs de oorzaak van de trillingen kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23
MarcGT schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:25:
Heeft iemand ervaring met (dure!) Regufoam matjes? Zie https://www.akoestiekwink...itenunit-airco-warmtepomp

Heb zelf nu sinds 2 maanden een Elga Ace 6kW draaien. De buitenunit staat op bigfoots op een klein houten (balkon) dakje met terrastegels, recht onder het voorportaal van jaren '30 huis.
Bij vollast is gebrom (resonantie) te horen. Met name de laatste minuten voordat de defrost wordt geactiveerd, toert de compressor (hinderlijk) hoorbaar op.

Heb vlak voor de vorstperiode tussen de bigfoots en de buitenunit Vibrakit (geel) dempers gemonteerd (https://www.asvairco.nl/a...iekit-2-geel/#description)

Helaas heeft dit de afgelopen week niet voldoende soelaas geboden. Te veel defrosts en er bleek ook veel ijsvorming te zijn ontstaan; wellicht versterking resonantie? Uiteindelijk de warmtepomp tijdelijk uitgeschakeld en weer op 100% gas stook overgegaan. Gelukkig heb ik die optie nog :)

Sinds vandaag met de temperaturen boven 0 draait alles weer als een zonnetje, maar de WP hoeft nu ook niet hard te werken.....

Overweeg nu om dus die regufoam matjes onder de bigfoots te plaatsen, ben benieuwd naar reacties. Is het zinvol of weggegooid geld?
Het is een kwestie van proberen. En daar moet je niet bij voorbaat opties qua kosten uitsluiten.

De resonantie van mijn airco buitenunit op balkon was pas opgelost na de combinatie van rubberen speelmatten, antitrilmatjes (geen regufoam), bigfoots en veerdempers. Hierbij kan ik niet aangeven wat beslissend is.

Uiteindelijk is het een combinatie van massa en veren, maar geen vast recept al is typisch meer massa beter.

Als je dempers te stug zijn voor het gewicht van de unit dan zal dat de werking negatief beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Veerdempers weet ik niet of dat wel kan. In de handleiding staat dat de dragers over een vrij groot oppervlak ondersteund moeten worden en dus niet alleen op de uiteindes van de poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC6WJUfQKTTSXittgZs7loslqq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJSSu1Uaj7Zp3kzORQx1321T.jpg?f=fotoalbum_large

Zo staat het in de handleiding van de Toshiba.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcGT
Blihi schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:00:
Zou zo'n plakkaat ijs de oorzaak van de trillingen kunnen zijn?
Daar heb ik zelf ook aan zitten denken. Voordat ik die veerdempers had geplaatst, had ik matjes van vlokkenschuim onder de bigfoots geschoven. Zelfs bij volllast was de vibratie nauwelijks nog hoorbaar. Totdat...... het begon te vriezen en de matjes, doorweekt van de regen en het aflopende condenswater keihard bevroren. Gevolg: meer gebrom dan voorheen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGT
Proton_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:06:
@MarcGT volgens Google is de 6 kW Elga Ace buitenunit 45 kg. Waarom heb je voor een kit gekozen

[...]

Wat vaak helpt is flinke betonbielzen (20x10x100 cm) eronder, dan komen de bigfoots niet in het ijs te staan en heb je meer massa. Die wil je wel op matjes hebben staan om het dakleer heel te houden.
De gele kit werd mij door de leverancier aangeraden. De groene kit is wss te slap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
Hij is van de binnenunit tot aan de WP aangesloten met deze leidingen, kan het zijn dat die gemakkelijker de trillingen doorgeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7nsvfbCovqeiBtqZBQ8nEoP9ys=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mCZSIXJFnWGIB0AND5ulztcv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Diesel-ind schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:30:
Hij is van de binnenunit tot aan de WP aangesloten met deze leidingen, kan het zijn dat die gemakkelijker de trillingen doorgeven?
Ja, als deze ergens strak tegenaan liggen (bv. korte bocht in een koker of dakdoorvoer), dan kunnen deze de trillingen ook doorgeven. Niet heel hard, maar wel hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
KifArU schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:43:
[...]

Ja, als deze ergens strak tegenaan liggen (bv. korte bocht in een koker of dakdoorvoer), dan kunnen deze de trillingen ook doorgeven. Niet heel hard, maar wel hoorbaar.
Wellicht is dat ook bij mij het geval. Hoe los je dat het beste op?

[ Voor 68% gewijzigd door HANSXDA65 op 16-01-2023 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
HANSXDA65 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Wellicht is dat ook bij mij het geval. Hoe los je dat het beste op?
er bestaan trillingsdempers die je in de leidingen kunt solderen, maar dat is geen eenvoudige klus (moet door een F-gassen bedrijf gedaan worden en is echt wel een halve dag werk.).

Voorbeeld: https://www.loodgietshop.nl/product/ite-leidingdemper-5-8/

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 17-01-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Laatst online: 07-06 11:50
Voordat ik naar de leidingen ga kijken toch even de ophangconstructie. We hebben dus resonantie in huis en ben nu naar oplossingen en ervaringen daarmee aan het zoeken.

Bij mij is de Elga ace (circa 45 kg) met deze muurbeugel bevestigd, muurbeugel. Wat me opvalt is dat er aan de bovenkant tegen de muur aan geen dempers zitten tussen de muur en de beugel. Aan de onderkant zitten wel "zwarte rubbers" aan de beugel vast.

Qua additionele oplossingen denk ik aan:

Ik lees ook dat er dempende muurpluggen zijn, bijv. muurpluggen. Iemand ervaring mee?

Verder zit ook ook te kijken naar pluggen op de beugel ter vervanging van de huidige die er standaard op zitten. Ik zie bijv Airco-voetjes met een aantal positieve referenties maar ik zat ook naar deze te kijken die eerder hier zijn genoemd namelijk trillingsdempers. Ben ook benieuwd naar de ervaringen hiermee.

[ Voor 6% gewijzigd door HANSXDA65 op 17-01-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Terugkomend op de Regufoam matjes. Deze heb ik aangeschaft, maar je bent zeker niet de trillingen, brom etc kwijt. Bij mij staat de unit op een houten plat dak. De unit staat op een constructie van rubbertegel, twee trottoirtegels, het regufoam matje en dan de Bigfoot. Heb nog steeds relatief veer herrie in huis. Ik zit er aan te denken maar trillingsdempers aan te brengen. Daar lees is in grote lijn betere berichten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik ben ook nog niet van de geluiden af.

De buitenunit staat op een massief betonnen dak van 90 m2, 20 cm dik. Het is dus eigenlijk al gek dat er nog zoveel trillingen door komen, met name bij extreem koud weer. Ik weet niet zo goed of dit nu komt door het vormen van ijs tijdens defrosts, of dat dit toch van de compressor zelf komt.

Ik kan niet zomaar de buitenunit op veren zetten, want de installatiehandleiding geeft duidelijk aan dat de voeten volledig ondersteund moeten worden (zie eerdere post: Blihi in "Trillingen warmtepomp dempen")

Mijn plan is nu om de WP op twee RVS balken te zetten (50x50x3). Die balken worden 120 cm lang en dan zet ik die op trillingsdempers vast op Bigfoot balken van 1 meter. Die bigfoot balken zet ik weer op Regufoam rubber tegels weg. (Regufoam is vrij duur en gezien de ervaringen hier misschien niet de beste oplossing)

Als dat dan nog niet helpt ga ik toch eens nadenken over een verwarmde condensafvoer. Een verwarmde slang die het condenswater netjes afvoert naar de hemelwaterafvoer om zo te vermijden dat er enorme platen ijs onder de WP ontstaan.

Nu is het gelukkig beperkt tot die ene week vorst in het jaar, maar toch.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 18-01-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:49
wbchevron schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:52:
Terugkomend op de Regufoam matjes. Deze heb ik aangeschaft, maar je bent zeker niet de trillingen, brom etc kwijt. Bij mij staat de unit op een houten plat dak. De unit staat op een constructie van rubbertegel, twee trottoirtegels, het regufoam matje en dan de Bigfoot. Heb nog steeds relatief veer herrie in huis. Ik zit er aan te denken maar trillingsdempers aan te brengen. Daar lees is in grote lijn betere berichten over.
Die trillingsdempers doen goed werk. Ik heb deze voor mijn unit van 80kg: https://www.bol.com/nl/nl...rDlCLdj4iHYhoCblIQAvD_BwE

Bij mij staat de unit op een houten dak boven een verblijfsruimte, zo wat de minst ideale situatie. We hebben amper last van geluiden, enkel op momenten zoals begin december waarbij er een forse ijsplaat om de unit heen vormt. Op dat moment horen we wel een brom, maar dan zetten we de radio aan en hoor je het niet meer. Om al het geluid weg te nemen heb ik nog de Wagner MP-4E matjes besteld, die moeten er nog onder.

Qua opbouw is het als volgt: 5 betonbandjes van 5x15x100cm (16kg per stuk), dan big foots, trillingsdempers zoals hierboven en dan de warmtepomp. De Wagner matjes komen dan onder de betonbandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 09:53

HaTe

haat niet

Afgelopen weekend met de wind...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04-2023
Naar aanleiding van alle info over het stiller krijgen van de unit heb ik het volgende idee. Maar omdat enkele hier aanzienlijk meer verstand hebben van de materie kom vooral met een betere optie!
Mijn doel is de machine zo stil mogelijk laten draaien zodat die het minst getemperd hoeft te worden wat ten koste gaat van de efficiëntie. (verder heb ik de luxe dat het hier nachts helaas erg stil is, dus alles hoor je)

Ik ga de buitenunit op veren zetten. Dit levert wellicht een wankele situatie op bij het platte dak en de dubbele rubber blokken. Dus ben ik van plan de onderste rubberen blokken de vervangen door betonnen blokken. En dit weer op en dun trilling dempende mat te zetten.
Zo is het ook mogelijk de rubberen blokken te verankeren aan de beton blokken om omvallen/verplaatsen tegen te gaan.

Zit ik hiermee op een goed pad of sla ik de plank mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP1k1RJEXiwVvxucwwVzAblumWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOax0O7WHqy1wTFbPQvlFiTV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:56

MrScratch

I am rubber, you are glue

Bij mij staat de unit op deze manier geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7u0QA8eatlvlanD78qkjCIpSvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVwbwxpp3wBK3Qoi13UdzNz4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn uitbouw direct boven mijn woonkamer. Ik heb nog nooit iets gehoord als ik binnen ben.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
Heb je hier toevallig een foto van. Ben wel nieuwsgierig.
Zitten de bigfoots ook vast aan de betonbanden?
Insert12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Die trillingsdempers doen goed werk. Ik heb deze voor mijn unit van 80kg: https://www.bol.com/nl/nl...rDlCLdj4iHYhoCblIQAvD_BwE

Bij mij staat de unit op een houten dak boven een verblijfsruimte, zo wat de minst ideale situatie. We hebben amper last van geluiden, enkel op momenten zoals begin december waarbij er een forse ijsplaat om de unit heen vormt. Op dat moment horen we wel een brom, maar dan zetten we de radio aan en hoor je het niet meer. Om al het geluid weg te nemen heb ik nog de Wagner MP-4E matjes besteld, die moeten er nog onder.

Qua opbouw is het als volgt: 5 betonbandjes van 5x15x100cm (16kg per stuk), dan big foots, trillingsdempers zoals hierboven en dan de warmtepomp. De Wagner matjes komen dan onder de betonbandjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
SanderGo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:17:
Naar aanleiding van alle info over het stiller krijgen van de unit heb ik het volgende idee. Maar omdat enkele hier aanzienlijk meer verstand hebben van de materie kom vooral met een betere optie!
Mijn doel is de machine zo stil mogelijk laten draaien zodat die het minst getemperd hoeft te worden wat ten koste gaat van de efficiëntie. (verder heb ik de luxe dat het hier nachts helaas erg stil is, dus alles hoor je)

Ik ga de buitenunit op veren zetten. Dit levert wellicht een wankele situatie op bij het platte dak en de dubbele rubber blokken. Dus ben ik van plan de onderste rubberen blokken de vervangen door betonnen blokken. En dit weer op en dun trilling dempende mat te zetten.
Zo is het ook mogelijk de rubberen blokken te verankeren aan de beton blokken om omvallen/verplaatsen tegen te gaan.

Zit ik hiermee op een goed pad of sla ik de plank mis.

[Afbeelding]
Let op dat je moet controleren of de buitenunit wel op veren mag staan. De Toshiba unit die hier staat mag dat dus niet (zie plaatjes hierboven). Daarbij had ik mijn Airco buitenunit op veren staan (zo geinstalleerd door de installateur toentertijd) en dat ding stond te wiebelen als een gek in de wind. Dat zou ik niet nog een keer doen, zeker niet met zo'n hoge unit. Die gaat echt goed wind vangen.

Ik ga de WP nu zo wegzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7zMpspYFJU-cMO9qcBAORSFZ54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UhxruMNuV1XfoCYFT72bVMiQ.png?f=fotoalbum_large

Dus, onder de WP komen RVS kokers 50x50x3mm van 120 cm lang. Die komen kruislings op de big-foot's, verbonden met trillingsdempers: https://www.shoponderdeel...-agb-35-draadvoet-35kg-m8, vastgezet met hamerkopbouten https://www.shoponderdeel...kopboutset-m8-lengte-40mm

Zo zou jij het ook kunnen doen, maar dan met veren in plaats van rubbers. Je hebt er immers ruimte genoeg voor! Ik zou niet zomaar veren rechtstreeks onder die unit zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 18-01-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MrScratch schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:27:
Bij mij staat de unit op deze manier geinstalleerd.

[Afbeelding]

Dit is mijn uitbouw direct boven mijn woonkamer. Ik heb nog nooit iets gehoord als ik binnen ben.
Ik zie het zo wel vaker, maar ik vind die pootjes er maar ielig uit zien. Blijkbaar kan het (en de unit staat ook niet vrij op een dak in de wind zoals hier), maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
Dank je, ik ja dit weekend als het goed is even de veren testen (kennis had ze liggen vandaar)
Maar ik hoor graag hoe het bevalt wanneer jij je opstelling af hebt.
Blihi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Let op dat je moet controleren of de buitenunit wel op veren mag staan. De Toshiba unit die hier staat mag dat dus niet (zie plaatjes hierboven). Daarbij had ik mijn Airco buitenunit op veren staan (zo geinstalleerd door de installateur toentertijd) en dat ding stond te wiebelen als een gek in de wind. Dat zou ik niet nog een keer doen, zeker niet met zo'n hoge unit. Die gaat echt goed wind vangen.

Ik ga de WP nu zo wegzetten:
[Afbeelding]

Dus, onder de WP komen RVS kokers 50x50x3mm van 120 cm lang. Die komen kruislings op de big-foot's, verbonden met trillingsdempers: https://www.shoponderdeel...-agb-35-draadvoet-35kg-m8, vastgezet met hamerkopbouten https://www.shoponderdeel...kopboutset-m8-lengte-40mm

Zo zou jij het ook kunnen doen, maar dan met veren in plaats van rubbers. Je hebt er immers ruimte genoeg voor! Ik zou niet zomaar veren rechtstreeks onder die unit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGT
wbchevron schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:52:
Ik heb vorige week net voor de nieuwe kou periode de veerdempers verwijderd, onder de terrastegels de dunne rubberen plaatjes vervangen door 1cm dikke anti-trilmatjes en tussen de terrastegels en de bigfoots de Regufoam (D300 25mm) matjes geplaatst. Het probleem leek even verholpen maar nadat er op het balkon sneeuw en opvriezend condenswater bleef liggen, was het gebrom weer helemaal terug en erger zelfs. Met name de laatste 10 minuten voordat de Elga Ace in de defrost mode gaat.

Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXSleEwdaUsH6ul5Ckyqz6ElemM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3ieqeZzuyJnS3Gb9cZTfb9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgSES-RgOoGSsaqFUr__HGMA4G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBZAUAELVJ1ZAa1FnM1WU0iQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14

timovd

Voorsprong door techniek

@MarcGT het geluid weerkaatst op deze manier ook wel snel terug. Had je m niet beter 90° kunnen draaien? Dan kan hij de lucht ook beter uitblazen.
Waarschijnlijk nu te laat omdat je leidingen te kort zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Om deze reden heb ik het frame onder de buitenunit gemaakt. Als de veerdempers een halve meter buiten de unit zitten, is die beweging vrijwel weg.

Dus de opstelling van Blihi: https://tweakers.net/i/x_...T72bVMiQ.png?f=user_large
Maar dan met veerdempers in plaats van rubber trillingsdempers.

De foto's staan in mijn post heel ver bovenaan: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen" maar ik post dit nog maar een keer omdat er de laatste tijd veel vragen langskomen volgens het format: Ik heb rubber trillingsdempers/bigfoots/regufoam gebruikt en het werkt niet. Wat raden jullie aan?

[ Voor 3% gewijzigd door KifArU op 23-01-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

KifArU schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Om deze reden heb ik het frame onder de buitenunit gemaakt. Als de veerdempers een halve meter buiten de unit zitten, is die beweging vrijwel weg.

Dus de opstelling van Blihi: https://tweakers.net/i/x_...T72bVMiQ.png?f=user_large
Maar dan met veerdempers in plaats van rubber trillingsdempers.

De foto's staan in mijn post heel ver bovenaan: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen" maar ik post dit nog maar een keer omdat er de laatste tijd veel vragen langskomen volgens het format: Ik heb rubber trillingsdempers/bigfoots/regufoam gebruikt en het werkt niet. Wat raden jullie aan?
Ja inderdaad ben ik me bewust van en had ik ook als plan. Hierdoor zal de unit wel weer wat hoger komen dus moet nog even kijken hoe ik dit precies ga doen. Bedankt in ieder geval. Van geluid in ieder geval geen last.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGT
timovd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:58:
@MarcGT het geluid weerkaatst op deze manier ook wel snel terug. Had je m niet beter 90° kunnen draaien? Dan kan hij de lucht ook beter uitblazen.
Waarschijnlijk nu te laat omdat je leidingen te kort zijn.
Het directe geluid is niet het probleem, gaat om resonantie lawaai. Sneeuw en ijs (o.a. door aangevroren condenswater) verergeren dit. (meer hoorbaar gebrom)
Er ligt een plan klaar om een opening in het muurtje te maken zodat de koude uitstromende lucht van de WP beter wordt afgevoerd. Nu ontstaat soms 2-3 gr verschil in luchttemp. En dat maakt dat de buitenunit vaker invriest (dus ook meer herrie produceert) en minder efficiënt werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Laatst online: 23-06 12:49
ook hier de truc toegepast met RVS kokers 50x50x3 met een lengte van 1mtr.
Daaronder 6 trillngsdempers AM50 (tilgewicht 20-50kg per stuk).
Unit (Daikin EDLA09) weegt 149kg.
Lokatie is een plat dak met een houten constructie eronder.

Eerst stond eea op Bigfoots en trottair bandjes maar dat leverde behoorlijk storende geluiden in huis op waarmee het huis als klankkast fungeerde.

Na de aanpassing tevens de koperen buizen t.b.v. aanvoer en retour vervangen voor flexibele leidingen om elk contactgeluid maar te voorkomen.
Het resultaat is verbluffend, geen geluid meer in de woning als de unit draait.

Oude situatie:

Hoogte van de Unit ca 15 cm vanaf het dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzv7V5Hb8Jzirqjt9yRYz8KtQZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sBEuZyIH76PtiwpxXe0cBon2.jpg?f=user_large

Nieuwe Situatie:

Hoogte ca 22 cm van het dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAOj69V9nC6TiJaZFCFc_CUH-fU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8UEo0XNjH2iZ3sJ3jh3Nvn9Z.jpg?f=user_large

enige vraag is nog of de kunststof balken nog vastgezet moeten worden op de onderliggende tegels.

[ Voor 7% gewijzigd door benthouse op 24-01-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Er worden hier veel waardevolle ervaringen uitgewisseld, maar ik nergens iets over de theoretische achtergrond van het dempen van trillingen. Met wat meer achtergrond kun je veel sneller inzicht krijgen in je toekomstige/bestaande situatie. Heb ik iets over het hoofd gezien?

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap19 op 25-01-2023 16:58 ]

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Jaap19 hier staat een link naar een pdf met wat achtergrond en rekenvoorbeelden:
Proton_ in "Trillingen warmtepomp dempen"

Maar in de basis is het vermijden van lichte (houten) daken, zorgen dat de leidingen in drie assen iets flexibel zijn en dan eventueel de juiste veren eronder doorgaans voldoende.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:03:
@Jaap19 hier staat een link naar een pdf met wat achtergrond en rekenvoorbeelden:
Proton_ in "Trillingen warmtepomp dempen"

Maar in de basis is het vermijden van lichte (houten) daken, zorgen dat de leidingen in drie assen iets flexibel zijn en dan eventueel de juiste veren eronder doorgaans voldoende.
Het is niet dat ik het niet snap, maar ik dacht misschien eens een korte exposé van de achtergrond(en) te maken (8>

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

De standaard oplossingen zijn over het algemeen matig.
Bigfoots doen het niet zo goed als je zou verwachten.
Anti vibration pads en trillings dempers doen het vele malen beter.
Voorbeelden genoeg op dit forum.
Gewoon even de tijd nemen om het te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Jaap19 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Het is niet dat ik het niet snap, maar ik dacht misschien eens een korte exposé van de achtergrond(en) te maken (8>
Het idee is het volgende:
Een warmtepomp produceert trillingen/vibraties/frequenties in de range van 20 tot 100Hz zo ongeveer. Dit zijn frequenties die makkelijk aan constructies doorgegeven kunnen worden.

Wat een veer doet is voornamelijk beweging doorlaten onder een bepaalde frequentie, namelijk de eigenfrequentie/resonantiefrequentie: Langzame bewegingen bewegen gewoon samen met de veer, dus de ene kant van de veer beweegt net zo hard mee als de andere kant. Hoge frequenties worden juist niet doorgegeven aan de andere kant van de veer, de ene kant van de veer beweegt dan snel, de andere kant niet. Dit kan je zelf testen door bijvoorbeeld een liniaal te pakken en deze met verschillende snelheden op en neer te laten bewegen.

Hier kan je slim gebruik van maken door te zorgen dat de resonantiefrequentie van de veer ver genoeg van deze 20Hz af ligt, lager dus. Vergeleken met de eigenfrequentie van de veer zijn de trillingsfrequenties van de warmtepomp dan veel hoger en worden deze niet doorgegeven.

Dit is een beetje de basis van regeltechniek. Zoek maar eens op "bode plots" en "mass spring damper systems"

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Ik wil een poging doen om een korte samenvatting van de achtergronden van trillingsdemping te geven. Ik ga even uit van een warmtepomp (buitenunit) die aan bijvoorbeeld een huis is bevestigd. En dat de wp solide massa is. Het is een beetje een lang stuk geworden, hopelijk is het geen overkill.

Bij het dempen van trillingen draait het eigenlijk om slechts drie factoren:
- Stijfheid. Stijfheid van de veren waar je wp mee bevestigd is;
- Massa. Massa van je wp;
- Demping. Dempingsfactor van de veren;

Die laatste is niet hetzelfde als de trillingsdemping richting je huis die wilt bereiken. Laten we het daarom hebben over trillingsisolatie. Denk even aan de situatie bij een auto. Daar is de functie vering en demping mooi gescheiden: bladveer of spiraalveer zorgen voor de (lage) stijfheid en de schokbrekers zorgen voor het dempen van bewegingen. Bij montagerubbers zit de stijfheid en demping (schokbreking) in één onderdeel. De veren zorgen er voor dat de trillingsisolatie en de schokbrekers dempen bewegingen.
Denk even aan een fiets met hard opgepompte banden (hoge stijfheid) of met zachte banden (lage stijfheid). Met hard opgepompte banden komen de trillingen veel sterker door dan bij zacht opgepompte banden. De interne wrijving in het bandenrubber zorgt voor demping van de beweging zodat je niet als een jojo op en neer blijft deinen.

Praktisch
Hoe realiseer je nu trillingsisolatie (van je wp) in je huis? Het simpele antwoord is: zorg voor een lage stijfheid en enige demping. De lage stijfheid is in relatie met de massa.

Wil je nu snel een bestaande situatie beoordelen, geef dan een duw(tje) tegen je warmtepomp (buitenunit). Kun je vrij makkelijk een beweging van centimeters maken en zie je daarna de wp nog even natrillen/schudden, dan is de situatie al tamelijk goed. Zie je weinig tot geen beweging, dan is de stijfheid waarschijnlijk te hoog en is er verbetering mogelijk.

Enige theorie
Goede trillingsisolatie krijg je als de wp op z'n veren een lage eigenfrequentie (de frequentie waarmee je wp nog natrilt als je een duw(tje) gegeven hebt) heeft. Hoe lager de eigenfrequentie des te beter de trillingsisolatie. Jammer genoeg komt met die lage eigenfrequentie ook een grote (mogelijke) beweging van de wp. Dus de eigenfrequentie kan niet té laag zijn, anders wordt 'ie instabiel en/of kunnen je koelleidingen beschadigd raken. Je koelleidingen moeten kunnen meebewegen!

Formule voor de eigenfrequentie in Hertz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgJkww3TD7E0gzUmrx1I98qdAl8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pArMYrPJfBYUy2eghnnw2vuZ.jpg?f=user_large
Cveer = stijfheid in N/m
Massa (van de wp) in kg

Voorbeeld: Stijfheid = 750.000 N/m en een massa van 75 kg geeft een eigenfrequentie van 16 Hz.
Het volgende plaatje (geleend van https://seismion.com/vc_curves_specification) laat zien hoe goed/slecht trillingen je huis in kunnen komen. Op de horizontale as de frequentie waarmee je wp trilt en op de verticale as de trillingsisolatie in dB. Lijkt wel wat op een laag-doorlaatfilter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCbi8qcmfHSmMwAUoorUlCnVOkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w5S0YlzDVjBIQ94vtnRUwAPP.png?f=fotoalbum_large

Er zijn drie gebieden te onderscheiden:
1) Frequenties die een stuk lager dan zijn dan de eigenfrequentie fo.
2) Frequenties die rond de eigenfrequentie fo liggen.
3) Frequenties die een stuk hoger dan zijn dan de eigenfrequentie fo.

Trillingsisolatie begint pas bij 3), het groene deel in de grafiek.
De hoogte van de piek bij de eigenfrequentie hangt af van de dempingsfactor. Stalen veren hebben bijvoorbeeld een heel lage demping, hooguit 0,1% .. 0,2%, en daar zal de piek heel hoog kunnen worden. Bij grotere demping is die piek veel lager en kan zelfs helemaal afwezig zijn.

6 eigenfrequenties
Wees er op beducht dat er 6 verschillende eigenfrequenties van je wp buitenunit zijn: 3 translaties en 3 rotaties. Monteer je de buitenunit op een smalle basis, bijvoorbeeld op de montage pads van de kast, dan is de kantel-frequentie 'over de korte' richting hoogst waarschijnlijk de laagste van de 6. Om de bewegingen niet al te groot te laten worden, kiest men vaak de veren/rubbers op basis hiervan. Maar dat heeft wel als nadeel dat de andere 5 eigenfrequenties een stuk(je) hoger liggen en dus een minder goede trillingsisolatie zullen laten zien. Daarom werken die (stalen) balken onder de buitenunit zo goed (zie @benthouse hierboven): ze verlengen de basis en daarmee kun je veren/rubbers met een lagere stijfheid kiezen zonder risico van omvallen. In het ideale geval liggen alle 6 de eigenfrequenties bij elkaar in de buurt maar niet precies op elkaar (om versterking door overspraak te vermijden).

Let op
De werkelijk is complexer dan hierboven geschetst. Een van de factoren is bijvoorbeeld hoe de compressor in je buitenunit is gemonteerd. In de praktijk zul je dus meerdere massa's en veren hebben in plaats van eentje. Je kunt er echter vaak niet veel aan veranderen en blijft het daarom bij het hierboven geschetste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zo. De WP op balkjes gezet met trillingsdempers. De AC staat nu op hogere poten, want ik heb de bigfoots omgewisseld.

De beschadigingen in de lamellen bij de AC zaten er al. Dat is bij de installatie gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0plAC45-5p-_OxL1O8-UPw9GcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7tVWrMQLsgJQu8fCpoanrh8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuNBS5AfOwC-MctOY7Naeay2xhc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0tIxGEQ0e05nx8wvNt6Xc1q.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik hoop dat het helpt. Dat gaan we horen als het weer gaat vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Balken zijn RVS 50x50x3mm lengte 115 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Jaap19 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:38:
Ik wil een poging doen om een korte samenvatting van de achtergronden van trillingsdemping te geven. Ik ga even uit van een warmtepomp (buitenunit) die aan bijvoorbeeld een huis is bevestigd. En dat de wp solide massa is. Het is een beetje een lang stuk geworden, hopelijk is het geen overkill.

Bij het dempen van trillingen draait het eigenlijk om slechts drie factoren:
- Stijfheid. Stijfheid van de veren waar je wp mee bevestigd is;
- Massa. Massa van je wp;
- Demping. Dempingsfactor van de veren;

Die laatste is niet hetzelfde als de trillingsdemping richting je huis die wilt bereiken. Laten we het daarom hebben over trillingsisolatie. Denk even aan de situatie bij een auto. Daar is de functie vering en demping mooi gescheiden: bladveer of spiraalveer zorgen voor de (lage) stijfheid en de schokbrekers zorgen voor het dempen van bewegingen. Bij montagerubbers zit de stijfheid en demping (schokbreking) in één onderdeel. De veren zorgen er voor dat de trillingsisolatie en de schokbrekers dempen bewegingen.
Denk even aan een fiets met hard opgepompte banden (hoge stijfheid) of met zachte banden (lage stijfheid). Met hard opgepompte banden komen de trillingen veel sterker door dan bij zacht opgepompte banden. De interne wrijving in het bandenrubber zorgt voor demping van de beweging zodat je niet als een jojo op en neer blijft deinen.

Praktisch
Hoe realiseer je nu trillingsisolatie (van je wp) in je huis? Het simpele antwoord is: zorg voor een lage stijfheid en enige demping. De lage stijfheid is in relatie met de massa.

Wil je nu snel een bestaande situatie beoordelen, geef dan een duw(tje) tegen je warmtepomp (buitenunit). Kun je vrij makkelijk een beweging van centimeters maken en zie je daarna de wp nog even natrillen/schudden, dan is de situatie al tamelijk goed. Zie je weinig tot geen beweging, dan is de stijfheid waarschijnlijk te hoog en is er verbetering mogelijk.

Enige theorie
Goede trillingsisolatie krijg je als de wp op z'n veren een lage eigenfrequentie (de frequentie waarmee je wp nog natrilt als je een duw(tje) gegeven hebt) heeft. Hoe lager de eigenfrequentie des te beter de trillingsisolatie. Jammer genoeg komt met die lage eigenfrequentie ook een grote (mogelijke) beweging van de wp. Dus de eigenfrequentie kan niet té laag zijn, anders wordt 'ie instabiel en/of kunnen je koelleidingen beschadigd raken. Je koelleidingen moeten kunnen meebewegen!

Formule voor de eigenfrequentie in Hertz:
[Afbeelding]
Cveer = stijfheid in N/m
Massa (van de wp) in kg

Voorbeeld: Stijfheid = 750.000 N/m en een massa van 75 kg geeft een eigenfrequentie van 16 Hz.
Het volgende plaatje (geleend van https://seismion.com/vc_curves_specification) laat zien hoe goed/slecht trillingen je huis in kunnen komen. Op de horizontale as de frequentie waarmee je wp trilt en op de verticale as de trillingsisolatie in dB. Lijkt wel wat op een laag-doorlaatfilter.
[Afbeelding]

Er zijn drie gebieden te onderscheiden:
1) Frequenties die een stuk lager dan zijn dan de eigenfrequentie fo.
2) Frequenties die rond de eigenfrequentie fo liggen.
3) Frequenties die een stuk hoger dan zijn dan de eigenfrequentie fo.

Trillingsisolatie begint pas bij 3), het groene deel in de grafiek.
De hoogte van de piek bij de eigenfrequentie hangt af van de dempingsfactor. Stalen veren hebben bijvoorbeeld een heel lage demping, hooguit 0,1% .. 0,2%, en daar zal de piek heel hoog kunnen worden. Bij grotere demping is die piek veel lager en kan zelfs helemaal afwezig zijn.

6 eigenfrequenties
Wees er op beducht dat er 6 verschillende eigenfrequenties van je wp buitenunit zijn: 3 translaties en 3 rotaties. Monteer je de buitenunit op een smalle basis, bijvoorbeeld op de montage pads van de kast, dan is de kantel-frequentie 'over de korte' richting hoogst waarschijnlijk de laagste van de 6. Om de bewegingen niet al te groot te laten worden, kiest men vaak de veren/rubbers op basis hiervan. Maar dat heeft wel als nadeel dat de andere 5 eigenfrequenties een stuk(je) hoger liggen en dus een minder goede trillingsisolatie zullen laten zien. Daarom werken die (stalen) balken onder de buitenunit zo goed (zie @benthouse hierboven): ze verlengen de basis en daarmee kun je veren/rubbers met een lagere stijfheid kiezen zonder risico van omvallen. In het ideale geval liggen alle 6 de eigenfrequenties bij elkaar in de buurt maar niet precies op elkaar (om versterking door overspraak te vermijden).

Let op
De werkelijk is complexer dan hierboven geschetst. Een van de factoren is bijvoorbeeld hoe de compressor in je buitenunit is gemonteerd. In de praktijk zul je dus meerdere massa's en veren hebben in plaats van eentje. Je kunt er echter vaak niet veel aan veranderen en blijft het daarom bij het hierboven geschetste.
Oooh ik was het jou aan het uitleggen, maar je snapt het dus heel goed. _/-\o_
Dan had ik je vraag verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcGT
@Jaap19 interessant stuk hierboven. Kan hieruit de conclusie getrokken worden dat vibratie en resonantie door een buitenunit beter met (slappere) veren kan worden tegen gegaan ipv rubberen trildempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
MarcGT schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:13:
@Jaap19 interessant stuk hierboven. Kan hieruit de conclusie getrokken worden dat vibratie en resonantie door een buitenunit beter met (slappere) veren kan worden tegen gegaan ipv rubberen trildempers?
Veren zijn inderdaad effectiever maar er is ook een risico. Rond de eigenfrequentie kan er een grote opslingering plaatsvinden (denk aaan een schommel die je met een klein zetje op het juiste moment (met de juiste frequentie) heel hoog kunt laten gaan. Harde, vlagerige wind kan een vervelende factor zijn. Maar ik zie dat er installaties met succes op metalen veren zijn geplaatst. Het zou interessant zijn om de massa en de veerstijfheid van die installaties uit te wisselen.

Hier nog een plaatje met verschillende dempingsfactoren. Een stalen veer heeft een demping van slechts 0,001 .. 0,002!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50zF78RTQ6E0onMb4ZvswKGOIDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/oh4CTCqCwGBNysqLngkKQwJ7.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41
@Jaap19 mooi uitgelegd.
Even een wellicht onzinnig idee mijnerzijds: als je demping en lage stijfheid wilt realiseren, dan is de combinatie vering en demping dus ideaal. Daar is in de auto-industrie natuurlijk al heel veel ervaring mee. Dat combineren zou een constructie van een dragend frame en subframe met daarop de warmtepomp opleveren. Verbonden met coilovers.
Om de ideale oplossing te realiseren: twee rechthoekig stalen frames, op de hoeken verbonden met coilover. Onderste frame groter dan het bovenste zodat een stabiele situatie ontstaat.

Als je dit voorziet van coilovers met instelbare demping dan zou dit zelfs een universele oplossing kunnen opleveren. Precies te tunen op de specifieke combinatie van gewicht en frequenties.

[ Voor 23% gewijzigd door blissard op 28-01-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik had de buitenunit van de airco op van die veren staan. Mijn grootste zorg daarvan was dat het apparaat echt stond te dansen bij een beetje wind. En dan bedoel ik echt een uitslag van meerdere centimeters aan de bovenkant. De koperen koelleidingen moeten dat wel allemaal opvangen.

Overigens goed kans dat die veren helemaal niet geschikt waren voor de unit. Ik denk niet dat er heel hard over nagedacht was, ook omdat ze alle vier hetzelfde waren.

Ik heb bij de airco de veren er uit gehaald en het ding gewoon vast op hoge bigfoots gezet. Ook omdat die airco's toch niet 's nachts aan staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Blihi op 28-01-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:19:
@Jaap19 mooi uitgelegd.
Even een wellicht onzinnig idee mijnerzijds: als je demping en lage stijfheid wilt realiseren, dan is de combinatie vering en demping dus ideaal. Daar is in de auto-industrie natuurlijk al heel veel ervaring mee. Dat combineren zou een constructie van een dragend frame en subframe met daarop de warmtepomp opleveren. Verbonden met coilovers.
Om de ideale oplossing te realiseren: twee rechthoekig stalen frames, op de hoeken verbonden met coilover. Onderste frame groter dan het bovenste zodat een stabiele situatie ontstaat.

Als je dit voorziet van coilovers met instelbare demping dan zou dit zelfs een universele oplossing kunnen opleveren. Precies te tunen op de specifieke combinatie van gewicht en frequenties.
Vergeet niet dat je niet weet in welke richting de trillingen plaatsvinden. In het horizontale vlak zullen de dempers van die coilovers een (te) hoge stijfheid hebben en de trillingen toch nog doorgeven. Dempen in 6 richtingen tegelijk, zónder stijfheid toe te voegen is heel erg moeilijk. Vandaar dat rubber (-achtig materiaal) zo veel gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:00:
Ik had de buitenunit van de airco op van die veren staan. Mijn grootste zorg daarvan was dat het apparaat echt stond te dansen bij een beetje wind. En dan bedoel ik echt een uitslag van meerdere centimeters aan de bovenkant. De koperen koelleidingen moeten dat wel allemaal opvangen.

Overigens goed kans dat die veren helemaal niet geschikt waren voor de unit. Ik denk niet dat er heel hard over nagedacht was, ook omdat ze alle vier hetzelfde waren.

Ik heb bij de airco de veren er uit gehaald en het ding gewoon vast op hoge bigfoots gezet. Ook omdat die airco's toch niet 's nachts aan staan.
Probleem bij het plaatsen van veren/rubbers is vaak dat ze in een smalle rechthoek geplaatst zijn (vanwege de montagepunten van de buitenunit). Daardoor is de eigenfrequentie in de "smalle kantelrichting" bepalend en in de andere richtingen hoger dan nodig. Als de unit staat te dansen in de wind had het verbreden van de basis (dus meer richting een vierkant) waarschijnlijk wel geholpen (als dat nog niet het geval was).
Maar als je tevreden bent met de situatie: vooral niet veranderen. "Don't fix what ain't broken" :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Jaap19 doorgaans (altijd?) staat de de as van de compressor rechtop, dus verreweg de grootste trilling vindt plaats in het horizontale vlak.
In het verticale vlak is er misschien trilling van de fan, die heeft wel een veel lager toerental en is doorgaans goed uitgebalanceerd. Rubber heeft als nadeel dat de eigenschappen nogal temperatuurafhankelijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 28-01-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 13:03
Als je de buitenunit op veren zet dan kan ik inderdaad goed begrijpen dat ie dan te veel kan gaan dansen in de wind, met bijbehorend toekomstig falen van de koelleidingen. Maar zou je dan ook gewoon aan de bovenkant een veer naar opzij kunnen monteren zodat de uitslag beperkt word? Als de unit aan de muur is gemonteerd zou dat kunnen met een steunpunt dat aan de muur bevestigd is, als ie op de grond of op een dak staat is 't wat moeilijker, maar voor diegenen hier met gelaste draagconstructies zou 't wel doenbaar moeten zijn om nog een steun naar boven te bedenken en in staal uit te voeren. Ik ben niet erg belezen in veer-demper systemen, dus misschien werkt het idee helemaal niet.

Wat mij ook interessant lijkt zijn deze dingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge4lZA7jqsHEeZpnTrBX3yChZ0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9qRjbH9wiDpi6H2HLFUFb1aZ.jpg?f=user_large
Ik weet er niet erg veel van maar door de wrijving tussen de strengen in de staalkabel hebben ze een dempend vermogen. Dus een mooie combo van veer + demping. Ik ben ze wel nog niet tegengekomen voor niet-industriële toepassingen en ik zou niet meteen weten waar je ze kan krijgen. Ik ken ze van mijn vorige job bij een straalmotorfabrikant, daar werden varianten hiervan gebruikt voor transportkisten voor gevoelige modules & op de transport stands waarop je een hele motor vervoert.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:49:
@Jaap19 doorgaans (altijd?) staat de de as van de compressor rechtop, dus verreweg de grootste trilling vindt plaats in het horizontale vlak.
Dus de coilovers van @blissard gaan dan zeker niet werken.
Rubber heeft als nadeel dat de eigenschappen nogal temperatuurafhankelijk zijn.
Inderdaad, nog een argument voor stalen veren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Capt Waffles schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:54:
Als je de buitenunit op veren zet dan kan ik inderdaad goed begrijpen dat ie dan te veel kan gaan dansen in de wind, met bijbehorend toekomstig falen van de koelleidingen. Maar zou je dan ook gewoon aan de bovenkant een veer naar opzij kunnen monteren zodat de uitslag beperkt word? Als de unit aan de muur is gemonteerd zou dat kunnen met een steunpunt dat aan de muur bevestigd is, als ie op de grond of op een dak staat is 't wat moeilijker, maar voor diegenen hier met gelaste draagconstructies zou 't wel doenbaar moeten zijn om nog een steun naar boven te bedenken en in staal uit te voeren. Ik ben niet erg belezen in veer-demper systemen, dus misschien werkt het idee helemaal niet.
Zeker, maar dan moet je wel een bevestigingspunt aan de bovenkant (vaak dunne plaat) maken.
Wat mij ook interessant lijkt zijn deze dingen:
[Afbeelding]
Ik weet er niet erg veel van maar door de wrijving tussen de strengen in de staalkabel hebben ze een dempend vermogen. Dus een mooie combo van veer + demping. Ik ben ze wel nog niet tegengekomen voor niet-industriële toepassingen en ik zou niet meteen weten waar je ze kan krijgen. Ik ken ze van mijn vorige job bij een straalmotorfabrikant, daar werden varianten hiervan gebruikt voor transportkisten voor gevoelige modules & op de transport stands waarop je een hele motor vervoert.
Die ken ik ook. Ik weet alleen niet hoe de levensduur van de dingen uitpakt. De wrijving tussen de strengen zorgt idd voor demping, maar ook voor slijtage lijkt me. Voor de verscheping van high-tech apparaten zie je ze ook wel ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41
Jaap19 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Dus de coilovers van @blissard gaan dan zeker niet werken.

[...
Toch wel hoor. Je moet ze alleen niet verticaal plaatsen. Diagonaal in zowel het horizontale als het verticale vlak. Ik zal het eens schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Toch wel hoor. Je moet ze alleen niet verticaal plaatsen. Diagonaal in zowel het horizontale als het verticale vlak. Ik zal het eens schetsen.
Graag.
Komen ze dan niet ergens in hun verlengde samen in een punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jaap19 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Probleem bij het plaatsen van veren/rubbers is vaak dat ze in een smalle rechthoek geplaatst zijn (vanwege de montagepunten van de buitenunit). Daardoor is de eigenfrequentie in de "smalle kantelrichting" bepalend en in de andere richtingen hoger dan nodig. Als de unit staat te dansen in de wind had het verbreden van de basis (dus meer richting een vierkant) waarschijnlijk wel geholpen (als dat nog niet het geval was).
Maar als je tevreden bent met de situatie: vooral niet veranderen. "Don't fix what ain't broken" :) .
Inderdaad. Die veren zaten direct onder de buitenunit. Mijn WP mag zo niet eens geplaatst worden.

Ik heb zojuist de unit ook maar eens waterpas gezet. Het dak verloopt natuurlijk 1 cm/meter, dus nu heb ik de ene kant 1.5 cm opgehoogd. De unit staat mooi waterpas en ik merkte op het dak al dat hij daardoor minder herrie maakt. De ventilator is mooi gebalanceerd, maar dan moet de unit wel waterpas staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
wbdj schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Dag Nooberke, ter info, ik heb deze eronder tussen airco en bigfoots gemonteerd. https://www.asvairco.nl/a...ekit-1-groen/#description .Redelijk plug&play montage. Dingen zijn er in paar varianten. Succes
Hallo @wbdj , hoe is je ervaring met die vibratiekit van Soleco? Ik vind ze er goed uitzien en overweeg om ze aan te schaffen. Mijn installatie kan wel wat meer trillingsisolatie gebruiken!

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• mr55
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-04 03:14
Even teruggrijpend op mijn colleges GC45 Bouwfysica in Delft (lang geleden, ik hoop dat ik het allemaal helder kan vertellen):
Het oplossen van contactgeluidprobleem van brommende condensors is vergelijkbaar met het probleem hoe luchtgeluid het beste te isoleren is bij 'driedubbele' beglazing (oftewel drie ruiten met een tussenruimte).
Als je drie dezelfde ruiten achter elkaar in een raam zet en de twee tussengelegen ruimtes ("spouwen") tussen de ruiten gelijk maakt, heb je minimale geluidsisolatie. Het gaat om de resonantiefrequentie van massa (ruit) en veer (spouw) en die is in dat geval tussen eerste en tweede ruit en tussen tweede en derde ruit, dus voor het geheel, dezelfde. Als er dan geluid van buiten komt dat in de buurt van die resonantiefrequentie valt, wordt het vrijwel geheel doorgegeven.
Maak je echter ruiten van verschillende dikte en verschillende spouwbreedte, dan wordt geluid dat dat door de eerste twee ruiten en spouw (op de daarbij horende resonantiefrequentie) wordt doorgegeven gedempt door de tweede spouw met ruiten, omdat die een andere resonantiefrequentie heeft (en andersom). Resultaat: een véél betere geluidsisolatie.

Nu naar de isolatie van het contactgeluid.
Eén set veren heeft voor contactgeluid hetzelfde effect als een gewoon dubbel raam. Als de frequentie van de condensor binnen de resonantiefrequentie van de (massa met) veren valt, zal op dat toerental het geluid dus vrijwel ongedempt doorgegeven worden. M.a.w. frustratie, want die veren zouden toch helpen?
Een constructie waar iemand tevreden over schrijft zoals onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1alAJ9_3Tzala8PkbQPrQDpiifA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZWBXL5CLMKHdmz02NPNhjTaG.png?f=fotoalbum_large
zou nu duidelijker moeten zijn. De balkjes waarop de condensor direct èn indirect op staat, gedragen zich als twee veren. Daarna staat het geheel nog eens op "gewone" veren. De kans dat die allemaal op dezelfde resonantiefrequentie zitten is niet groot.
In feite vierdubbelglas, dus behoorlijk stil binnen, onafhankelijk van het toerental (frequenties). En helemaal als de resonantiefrequentie van elke veer buiten het gebied van de frequenties van de condensor ligt.
En ja, massa helpt, maar het gaat vooral om de combinatie van massa en veer. Het moet buiten het frequentiegebied van de condensor liggen, maar ik ga ervan uit dat het meten daaraan toch wat teveel van het goede is hier.

Ik hoop dat ik met bovenstaande een ogenschijnlijk lastig probleem tot grijpbare proporties heb teruggebracht.
Bij toeval kom ik op dit forum, dus de kans dat ik gauw terugkeer is niet zo groot.
Iedereen veel succes met de geluidsisolatie: dat gebrom kan inderdaad enorm irritant zijn!
Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jaap19 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Hallo @wbdj , hoe is je ervaring met die vibratiekit van Soleco? Ik vind ze er goed uitzien en overweeg om ze aan te schaffen. Mijn installatie kan wel wat meer trillingsisolatie gebruiken!
Ik heb hier ook interesse in. Gezien jouw kennis op vlak van trillingen: Zou jij ze dan (als je nog voor het eerst moest kiezen) deze in combinatie met bigfoots doen of op zichzelf.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
verkeerslicht schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Ik heb hier ook interesse in. Gezien jouw kennis op vlak van trillingen: Zou jij ze dan (als je nog voor het eerst moest kiezen) deze in combinatie met bigfoots doen of op zichzelf.
Bigfoots zie ik alleen als een handige verhoging, om je wp op voldoende afstand tot de ondergrond te krijgen (i.v.m. aanvriezend lekwater). Ze zijn veel te stijf om fatsoenlijk trillingen te isoleren.
Ze doen wel wat tegen hoogfrequente trillingen. Zet (in gedachten) maar eens een trillende stemvork op het rubber van zo'n bigfoot. Of je ze daar voor nodig hebt, weet ik niet. Ik heb nooit in de kast van de wp gekeken, maar neem aan dat de compressor wel in rubbertjes hangt.

Ik weet wel wat van de theorie en de toepassing in grote machines, maar m'n ervaring in het wp-segment is beperkt. De praktijk is vaak complexer dan eenvoudige theorie-modellen. Vandaar dat ik naar de ervaring met deze types vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jaap19 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Bigfoots zie ik alleen als een handige verhoging, om je wp op voldoende afstand tot de ondergrond te krijgen (i.v.m. aanvriezend lekwater). Ze zijn veel te stijf om fatsoenlijk trillingen te isoleren.
Ze doen wel wat tegen hoogfrequente trillingen. Zet (in gedachten) maar eens een trillende stemvork op het rubber van zo'n bigfoot. Of je ze daar voor nodig hebt, weet ik niet. Ik heb nooit in de kast van de wp gekeken, maar neem aan dat de compressor wel in rubbertjes hangt.

Ik weet wel wat van de theorie en de toepassing in grote machines, maar m'n ervaring in het wp-segment is beperkt. De praktijk is vaak complexer dan eenvoudige theorie-modellen. Vandaar dat ik naar de ervaring met deze types vroeg.
Dank voor je antwoord. Ik dacht al dat Bigfoots eigenlijk gewoon koppelen voor de frequenties waar het om gaat. Ik ga die kit wel een kans geven en deze wellicht direct op betonnen bielzen vastbouten. Vind het er in ieder geval wel netjes uit zien. Zal wel even duren nog voordat ik testresultaten heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
verkeerslicht schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik dacht al dat Bigfoots eigenlijk gewoon koppelen voor de frequenties waar het om gaat. Ik ga die kit wel een kans geven en deze wellicht direct op betonnen bielzen vastbouten. Vind het er in ieder geval wel netjes uit zien. Zal wel even duren nog voordat ik testresultaten heb.
Bij mij gaat die gele vibratiekit ook komen, baat het niet dan... Gaat over een paar weken pas plaatsvinden, samen met andere verbeteringen (andere verdeler, thermostaat). Veel parameters tegelijk, maar ik zal de ervaringen hier ook (vanzelfsprekend) delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:06
Als je met veren gaat werken, moet je dan altijd ook flexibele slangen/aansluitingen hebben? Ook als de warmtepomp op een plek staat waar hij geen last van de wind heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@helloitsme daar moet je toch iets mee om trillingen niet door de buizen binnenshuis te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
helloitsme schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:17:
Als je met veren gaat werken, moet je dan altijd ook flexibele slangen/aansluitingen hebben? Ook als de warmtepomp op een plek staat waar hij geen last van de wind heeft?
Niet per se. Als de koelleidingen over voldoende lengte 'vrij' zijn, dan is dat voldoende flexibiliteit. De koelleidingen moeten toch al niet al te stijf aan je huis gemonteerd worden i.v.m doorgeven van trillingen. Als er alleen een muur tussen buiten en binnen-unit dan is die vrije lengte wel wat kort en zou ik een flexibele verbinding nemen.
Voor je gevoel: neem eens een elektrabuis in handen. Dan krijg je al snel in de gaten wat lengte doet met de flexibiliteit (derde macht van de lengte). Voor koelleidingen geldt natuurlijk een andere lengte, 't ging alleen om een gevoel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
Diesel-ind schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:30:

[Afbeelding]
Mijn warmtepomp is dus van de binnen- tot aan de buitenunit aangesloten met deze leidingen. Zou het voldoende resultaat kunnen geven als je alleen de laatste 30 cm met flexibele slang aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Diesel-ind dat zijn koelleidingen, die zijn voldoende flexibel als je ze niet strak legt en wat bochten geeft voordat je door de muur gaat.

Bovendien staat hier hoge druk op en wil je geen koudemiddel lekkage, dus minder koppelingen is beter.

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 08-02-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Diesel-ind schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Mijn warmtepomp is dus van de binnen- tot aan de buitenunit aangesloten met deze leidingen. Zou het voldoende resultaat kunnen geven als je alleen de laatste 30 cm met flexibele slang aansluit?
Als er geen (noemenswaardige) bochten in zitten, kunnen er in de lengterichting van de leiding idd trillingen doorgegeven worden.
Als je wel bochten hebt (zijn om meerdere redenen aan te bevelen) dan wordt de leiding op 'buiging belast' en dan is de stijfheid al vrij snel (relatief) laag. En dan heb je goede trillingsisolatie en geen flexible slang nodig (ze kunnen ook geen kwaad lijkt me).

Hier vindt je nog wat praktische plaatjes/tips: https://warmtepomp-panel....ntagetips_warmtepomp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
Inmiddels heb ik, met alle tips uit dit forum, een onderstel gemaakt die sinds gisteren operatief is. Met de huidige temperatuur merk ik al een enorme verbetering! Nu even aankijken wat dit tijdens langere koude periodes op gaat leveren.

Let overigens niet op de kartonnetjes want die heb ik even snel gebruikt om de WP waterpas te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfgaO3-1CgESMA0-eBRJC95Cg9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9LmCAtI0DgwhKy1l8RojVZU0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkPFkQEz8PiA3HYlrEVSnhwaW0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ua37GLCjlmUUgrERX0E7rlAb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vO2gauROMsIG3Dx5_sy6XD5DQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JdPoJ6jZhJAZean5FHeIJvz6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY8VmbbMCNpiEOPGzsDcak6DKxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YRKmZDsmJem1wtBDkOmrrcjB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:24
Diesel-ind schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:15:
Inmiddels heb ik met alle tips uit dit forum een onderstel gemaakt die sinds gisteren operatief is. Met de huidige temperatuur merk ik al een enorme verbetering! Nu even aankijken wat dit tijdens langere koude periodes op gaat leveren.

Let overigens niet op de kartonnetjes want die heb ik even snel gebruikt om de WP waterpas te zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Ik heb gisteren als quick fix diezelfde kunstofbalken onder mijn airco met bigfoots geplaats. Dat geheel rust dan ook op 4 van die blauwe wager trillingsmatjes. Dat werkt al extreem goed. Als het wat beter weer is dan ga ik ook die veren en trillingsdempers plaatsen.

Ik kreeg overigens als tip om ringetjes (8mm) te gebruiken om de boel waterpas te maken - iets steviger dan die kartonnetjes (ja ik weet dat ik er niet op moest letten :P )

2 vragen:
1) heb je links/rechts dezelfde sterkte veren gebruikt of aan de compressor kan zwaardere veren?
2) Waar haal je die stalen contructie vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diesel-ind
De kartonnetjes zijn inderdaad tijdelijk tot ik de ringetjes heb gekocht .

Op advies van mijnklimaatshop.nl heb ik deze veren geplaatst met daarbovenop soft rubber trillingsdempers:
Links: 2x AM-50 M veervoet 20-50kg M8
Rechts: 2x AM-75 M veervoet 30-75kg M8

De 120cm RVS balken van 50x50x3 heb ik voor 32,- gekocht bij een maat van mij die bij een bedrijf in de metaalindustrie werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
greg-a schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Ziet er goed uit! Ik heb gisteren als quick fix diezelfde kunstofbalken onder mijn airco met bigfoots geplaats. Dat geheel rust dan ook op 4 van die blauwe wager trillingsmatjes. Dat werkt al extreem goed. Als het wat beter weer is dan ga ik ook die veren en trillingsdempers plaatsen.

Ik kreeg overigens als tip om ringetjes (8mm) te gebruiken om de boel waterpas te maken - iets steviger dan die kartonnetjes (ja ik weet dat ik er niet op moest letten :P )

2 vragen:
1) heb je links/rechts dezelfde sterkte veren gebruikt of aan de compressor kan zwaardere veren?
2) Waar haal je die stalen contructie vandaan?
metaalshopper.nl Daar heb je ze niet voor 32 euro, maar wel in iedere gewenste maat en lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:06
Diesel-ind schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:15:
Inmiddels heb ik met alle tips uit dit forum een onderstel gemaakt die sinds gisteren operatief is. Met de huidige temperatuur merk ik al een enorme verbetering! Nu even aankijken wat dit tijdens langere koude periodes op gaat leveren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dank je voor de foto's
wat voor kunststof balken heb je de veren op geschroefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
helloitsme schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:46:
[...]

dank je voor de foto's
wat voor kunststof balken heb je de veren op geschroefd?
Dat zijn deze: https://www.warmteservice...0?origin=-tl006-22-11158- (verschillende afmetingen zijn beschikbaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
mr55 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:32:
De balkjes waarop de condensor direct èn indirect op staat, gedragen zich als twee veren. Daarna staat het geheel nog eens op "gewone" veren. De kans dat die allemaal op dezelfde resonantiefrequentie zitten is niet groot.
In feite vierdubbelglas, dus behoorlijk stil binnen, onafhankelijk van het toerental (frequenties). En helemaal als de resonantiefrequentie van elke veer buiten het gebied van de frequenties van de condensor ligt.
En ja, massa helpt, maar het gaat vooral om de combinatie van massa en veer. Het moet buiten het frequentiegebied van de condensor liggen, maar ik ga ervan uit dat het meten daaraan toch wat teveel van het goede is hier.
Veel van je schrijft, klopt. Maar dit stukje toch niet helemaal.
De balkjes zijn idd ook veren maar die staan in serie met de drukveren. De stijfheid van die balken is een stuk hoger (lijkt me) dan die van de drukveren en zou ik voor het gemak maar verwaarlozen. Maar je mag ze ook als serie-geschakelde veren optellen (analoog aan weerstandjes die parallel staan) als je wilt. De eigenfrequenties van de drukveren en van de balkjes spelen hier geen enkele rol. Het gaat idd om de massa die er op staat.

Dit veren-systeem zorgt voor trillingsisolatie van de buitenunit als "homogene massa". Geef een duw tegen je buitenunit en zie 'm bewegen. Dat is de eigenfrequentie die laag genoeg moet zijn om trillingen te isoleren (van bijvoorbeeld de ventilator).

De buitenunit is natuurlijk geen homogene massa, er zit ook nog een compressor in die weer een andere trillingskarakteristiek heeft. Hoogfrequente trillingen laten niet zozeer de hele buitenunit bewegen als wel dat er door de constructie heen trillingen kunnen voortplanten. Met die balken en de drukveren hebben die trillingen een lange weg af te leggen voordat ze in je huis komen. Interne materiaaldemping zorgt dan voor de isolatie.

Compressortrillingen die de beplating "misbruiken" als een klankbord is weer een andere bron van ellende, maar dat valt buiten dit veren-stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:32
Mag ik dit topic gebruiken om iets te vragen over onze Nibe buitenunit.
Wij hebben sinds 2017 een Nibe Split AMS 10-12. Onze buitenunit maakt al vanaf het begin wat jankend geluid. Helaas (en echt heel dom) zijn we hier niet duidelijk over geweest. De installateur heeft geen tijd/zin om hier naar te kijken. Garantie is ook verlopen. Nu zoeken we dus een installateur die dit zou kunnen maken, maar eerlijk gezegd vind ik het zonde om hier heel veel geld voor te betalen, ook omdat het al vanaf het begin was. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, en of we het zelf kunnen oplossen? Zie video:

https://we.tl/t-lDcZUZ7r57

[ Voor 10% gewijzigd door DmC1982 op 12-02-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@DmC1982 klinkt alsof er een paneel meetrilt of een boutje/schroefje die niet helemaal vastzit, of dat er van binnen wat demping ontbreekt.

Kun je het geluid dempen door met je hand de panelen tegen te houden?

Zitten de bevestigingsbouten goed vastgedraaid?

Anders even openmaken en zien of er ergens wat dempingsmateriaal niet meer op z'n plek zit of dat er een boutje oid loszit

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 12-02-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jaap19 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:34:
[...]

Veel van je schrijft, klopt. Maar dit stukje toch niet helemaal.
De balkjes zijn idd ook veren maar die staan in serie met de drukveren. De stijfheid van die balken is een stuk hoger (lijkt me) dan die van de drukveren en zou ik voor het gemak maar verwaarlozen. Maar je mag ze ook als serie-geschakelde veren optellen (analoog aan weerstandjes die parallel staan) als je wilt. De eigenfrequenties van de drukveren en van de balkjes spelen hier geen enkele rol. Het gaat idd om de massa die er op staat.

Dit veren-systeem zorgt voor trillingsisolatie van de buitenunit als "homogene massa". Geef een duw tegen je buitenunit en zie 'm bewegen. Dat is de eigenfrequentie die laag genoeg moet zijn om trillingen te isoleren (van bijvoorbeeld de ventilator).

De buitenunit is natuurlijk geen homogene massa, er zit ook nog een compressor in die weer een andere trillingskarakteristiek heeft. Hoogfrequente trillingen laten niet zozeer de hele buitenunit bewegen als wel dat er door de constructie heen trillingen kunnen voortplanten. Met die balken en de drukveren hebben die trillingen een lange weg af te leggen voordat ze in je huis komen. Interne materiaaldemping zorgt dan voor de isolatie.

Compressortrillingen die de beplating "misbruiken" als een klankbord is weer een andere bron van ellende, maar dat valt buiten dit veren-stukje.
Eens hiermee. Om het driedubbelglas effect te bereiken moet er massa tussen de verschillende lagen veren zitten. Dus tussen de stalen profielen en de drukveren. In het voorbeeldplaatje ontbreekt de middelste glaslaag om maar zo te zeggen, en daarmee mist het tweede massa veersysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-06 16:32
@DmC1982
Je zou je vraag ook in dit topic kunnen stellen. Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Zitten ook een hoop experts.
Als ik het filmpje bekijk, lijkt het wel of de fan gaat draaien, weer afremt. Net of hij niet op toeren komt. Geen idee verder, maar dit viel mij op.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
DmC1982 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:49:
Mag ik dit topic gebruiken om iets te vragen over onze Nibe buitenunit.
Wij hebben sinds 2017 een Nibe Split AMS 10-12. Onze buitenunit maakt al vanaf het begin wat jankend geluid. Helaas (en echt heel dom) zijn we hier niet duidelijk over geweest. De installateur heeft geen tijd/zin om hier naar te kijken. Garantie is ook verlopen. Nu zoeken we dus een installateur die dit zou kunnen maken, maar eerlijk gezegd vind ik het zonde om hier heel veel geld voor te betalen, ook omdat het al vanaf het begin was. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, en of we het zelf kunnen oplossen? Zie video:

https://we.tl/t-lDcZUZ7r57
Dat klinkt idd niet lekker zeg :? :'( !! Het lijkt mij dat er iets aanloopt of zo, het kan van alles zijn (zolang het maar beweegt). Ik moet even denken aan een fietsband die tegen zoiets als een spatbord aanloopt. Maakt ook een piepend geluid. Maar dan heel anders.

Open maken en kijken en met de hand voelen is een goede start van de analyse waar het vandaan komt. Wat ook wel een aardige methode is, is een schroevendraaier o.i.d. tegen een onderdeel plaatsen en dan het handvat tegen je oor. De stethoscoop voor de automonteur zogezegd. Wel voorzichtig zijn !

Draaide die ventilator echt zo langzaam als in het filmpje of heeft dat meer met de framerate van de clip te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:32
Dank je wel voor jullie reacties!

De fan draait alleen in het begin zo.. soms is het maar even (maximaal 30sec), maar vaak wel minuten lang. Hierna draait het sneller en is het jankgeluid weg en uiteindelijk hoor je de compressor waar wij in het begin ook van schrokken. Het lijkt wel of er iets vibreert bij een bepaald toerental. Vasthouden, duwen of iets maakt geen verschil. Ik zal het rooster een keer verwijderen en kijken of alles goed vast zit. Hopelijk vind ik iets. Ik zal het andere topic ook gebruiken. Meteen vragen of de buitenunit is te vervangen voor een ander nieuwer exemplaar wat minder herrie maakt (compressor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@DmC1982 heb je iets kunnen vinden? Zag in het andere topic dat er goede tips werden gegeven over de fanmotor etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-06 19:58
HBO88 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:57:
Mijn buitenunit weegt 60 kilo en hangt op een muurbeugel.
Welke trillingsdempers zouden beter zijn, soft of medium?

Bij soft staat 15-35kg. Je moet gewicht van de unit delen door 4 toch?
@HBO88

Bij ons een vergelijkbare situatie; op een muurbeugel.

Kun je aangeven welk type trillingsdempers je hebt gebruikt en hoe de ervaringen zijn.
Alvast bedankt.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:16
RobEppink schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:57:
[...]

@HBO88

Bij ons een vergelijkbare situatie; op een muurbeugel.

Kun je aangeven welk type trillingsdempers je hebt gebruikt en hoe de ervaringen zijn.
Alvast bedankt.
Heb onderstaande besteld:
https://www.mijnklimaatsh...soft-rubber-draad-m8.html

https://www.mijnklimaatsh...-trilmatje-10x10x1cm.html

Het trilmatje tussen de muur en waar de onderkant van de L-beugel tegen de muur rust.

Resonantie is aanzienlijk minder geworden, ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
HBO88 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Heb onderstaande besteld:
https://www.mijnklimaatsh...soft-rubber-draad-m8.html

https://www.mijnklimaatsh...-trilmatje-10x10x1cm.html

Het trilmatje tussen de muur en waar de onderkant van de L-beugel tegen de muur rust.

Resonantie is aanzienlijk minder geworden, ben tevreden.
@HBO88

Dank je, heel fijn.

Heb je nog onderscheid gemaakt tussen de lichte en zware kant?
Althans, ik begrijp dat 2/3 van het gewicht aan de kant van de compressor zit en deze kant zwaardere compensatie vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:16
RobEppink schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:32:
[...]

@HBO88

Dank je, heel fijn.

Heb je nog onderscheid gemaakt tussen de lichte en zware kant?
Althans, ik begrijp dat 2/3 van het gewicht aan de kant van de compressor zit en deze kant zwaardere compensatie vraagt.
Nee heb ik niet gedaan, maar dat is omdat mijn warmtepomp 60 kg weegt.
Dus 2 dempers aan de "zware kant" die per stuk 10-35 kg kunnen hebben is gewoon prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Ik heb ook 4x soft onder mijn buiten unit geplaatst (42kg). Mocht je twijfels hebben dan bestel je er toch 2x medium bij? Meerprijs daarvan valt wel mee. Eventueel kan je ook op shoponderdeel.nl kijken. Daar worden de dempers in zetjes van 4 verkocht voor een aantrekkelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Sinds afgelopen zaterdag heb ik de rubber dempers vervangen door de veren van de 'Vibratiekit Geel" van Soleco (gekocht bij https://www.asvairco.nl/a...eunen/vibratiekit-2-geel/).
Ze voldoen uitstekend! d:)b

De oude rubbers (D=50 mm, H=30 mm) zijn veel te stijf, die kan ik met veel moeite 1 mm indrukken (met 2 handen). De nieuwe veren met gemak >10 mm. Betere trillingsisolatie gegarandeerd.
En dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn, hoorbaar een flinke verbetering.

Het is wel even opletten bij het monteren dat de veren netjes recht komen te staan. Er zit een rubber kapje om de veren heen en als de onderkant en bovenkant niet netjes in één lijn staan, dan maken de rubber kapjes (onder en boven) contact met elkaar. Op zich niet heel erg, maar het net iets beter als dat nominaal (zonder windbelasting) niet zo is. Bij mij was dat helaas niet goed mogelijk omdat de steek op de muurbeugel niet goed matcht :-( met de steek van de wp montagepunten. Evengoed toch een grote winst geboekd.

Verder heb ik onder elke boutkop een extra grote sluitring toe gevoegd. De bijgeleverde ringen zijn standaard ok voor de bouten maar niet zo goed voor de vrij grote gaten in de muurbeugels en de wp. Ook heb ik aan de voorkant een grote sluitring gebruikt om de wp netjes waterpas te zetten (eentje links en eentje rechts).

Zeer aan te bevelen!

Oude rubber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgOPxh1L7CavrNmuHvWbFVR70WA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MSmzq4ZWUl7m2PgrKgvRg2Dy.jpg?f=user_large

Nieuwe veren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixfMdgn-e8iIvGQEi8z16Ck6IP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lf1wEfhT6nhutqqfIEVUYAaV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Jaap19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:28:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik de rubber dempers vervangen door de veren van de 'Vibratiekit Geel" van Soleco (gekocht bij https://www.asvairco.nl/a...eunen/vibratiekit-2-geel/).

De oude rubbers (D=50 mm, H=30 mm) zijn veel te stijf, die kan ik met veel moeite 1 mm indrukken (met 2 handen). De nieuwe veren met gemak >10 mm. Betere trillingsisolatie gegarandeerd.

Het is wel even opletten bij het monteren dat de veren netjes recht komen te staan. Er zit een rubber kapje om de veren heen en als de onderkant en bovenkant niet netjes in één lijn staan, dan maken de rubber kapjes (onder en boven) contact met elkaar. Op zich niet heel erg, maar het net iets beter als dat nominaal (zonder windbelasting) niet zo is. Bij mij was dat helaas niet goed mogelijk omdat de steek op de muurbeugel niet goed matcht :-( met de steek van de wp montagepunten. Evengoed toch een grote winst geboekd.

Verder heb ik onder elke boutkop een extra grote sluitring toe gevoegd. De bijgeleverde ringen zijn standaard ok voor de bouten maar niet zo goed voor de vrij grote gaten in de muurbeugels en de wp. Ook heb ik aan de voorkant een grote sluitring gebruikt om de wp netjes waterpas te zetten (eentje links en eentje rechts).

Zeer aan te bevelen!

Oude rubber:

[Afbeelding]

Nieuwe veren:

[Afbeelding]
@greg-a @HBO88

Super reacties mensen, dank.

@Jaap19
De extra sluitringen, is dat rubber of 'gewoon' metalen RVS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
RobEppink schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:51:
[...]

@greg-a @HBO88

Super reacties mensen, dank.

@Jaap19
De extra sluitringen, is dat rubber of 'gewoon' metalen RVS?
Staal verzinkt. RVS mag natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Jaap19 Hoe zitten die veren bevestigd aan de onderkant? Het lijkt me vrij lastig om deze te bevestigen op een Bigfoot, want je moet ze van onderaf vastschroeven of valt dat mee?

Zou je een scherpe foto van de gebruiksaanwijzingen kunnen posten hier, want die zijn online nergens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:06:
@Jaap19 Hoe zitten die veren bevestigd aan de onderkant? Het lijkt me vrij lastig om deze te bevestigen op een Bigfoot, want je moet ze van onderaf vastschroeven of valt dat mee?

Zou je een scherpe foto van de gebruiksaanwijzingen kunnen posten hier, want die zijn online nergens te vinden.
Handleiding: zie foto. Let op dat die 46 mm hoogte de ongespannen toestand is. Na montage (geel dus aan de zwaarste kant) is dat een stuk lager, ~35 mm bij mijn situatie. De koelleidingen konden dat makkelijk aan (na een stukje lengte 'vrij' gemaakt te hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aynX2YEdHlJxX2Corw_oXCWE6D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAnkpiJwIjRy58Uec2X3LVXu.jpg?f=fotoalbum_large

leuke verpakking ook :) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVMOpckJA9l6UbHOJKXxY8iXRqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDO5MPYOmoJ04WXtdFfiyGv6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:06:

Aan bigfoot kan bijvoorbeeld zo:
Zie ook https://www.solecosrl.com...-vibration-Mount-Kits.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOP4xaH0DkcgdJXmyk4ZPJ2nsyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xRBkmJe4WiNaGYo7K2Z1I2eH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jaap19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Handleiding: zie foto. Let op dat die 46 mm hoogte de ongespannen toestand is. Na montage (geel dus aan de zwaarste kant) is dat een stuk lager, ~35 mm bij mijn situatie. De koelleidingen konden dat makkelijk aan (na een stukje lengte 'vrij' gemaakt te hebben).

[Afbeelding]

leuke verpakking ook :) :

[Afbeelding]
Thanks. En kun je de twee helften gemakkelijk scheiden of niet?

Als je ze vast wilt zetten op een bigfoot moet je van bovenaf een bout door de onderste helft kunnen doen om deze zo vast te draaien in de bigfoot. Je kunt niet van onderaf een boutje aandraaien. Vandaar mijn vraag.

Als ze uit elkaar kunnen, kun je een bout door de onderste voet doen, van binnenuit dus en die zo vastzetten op de bigfoot.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 14-02-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:35:
[...]

Thanks. En kun je de twee helften gemakkelijk scheiden of niet?

Als je ze vast wilt zetten op een bigfoot moet je van bovenaf een bout door de onderste helft kunnen doen om deze zo vast te draaien in de bigfoot. Je kunt niet van onderaf een boutje aandraaien. Vandaar mijn vraag.

Als ze uit elkaar kunnen, kun je een bout door de onderste voet doen, van binnenuit dus en die zo vastzetten op de bigfoot.
Nee, scheiden gaat niet. Je kunt er wel eerst een plaatje opschroeven zoals in mijn post van 15:33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In mijn huis komt binnenkort ook een warmtepomp, en geen kleine (14kW). Ik wil graag het geluidsniveau zoveel mogelijk dempen voor mijn eigen nachtrust, maar ook voor die van de buren. Wat is de beste constructie om alle soorten geluid te minimaliseren (compressor zachter zetten staat ook op mijn lijstje, maar ik wil nu focussen op de constructie).

Het als best gemarkeerde antwoord van de vraag van TS is best een grote constructie. Is dat voor de stabiliteit of helpt dat ook tegen trillingen?
Mede vanwege de ruimte in de tuin wil ik de warmtepomp gedeeltelijk laten inspringen in mijn ongebruikte schuurtje. Ik moet er natuurlijk voor oppassen dat de luchtstromen goed blijven, en daar heeft de fabrikant gelukkig netjes richtlijnen voor. Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden, hieronder de voor en na situatie. Links is de lege schuur, rechts mijn eerste schets (de warmtepomp zal naar rechts kijken). De rechtermuur zal dus gedeeltelijk verwijderd worden (en het dak zal netjes ondersteund gaan worden door een balk/betonlatei oid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjInZsSofZojp5pfwwRC53kPtTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iWw6SAvJI9pmxgAMqfVeXV7J.png?f=fotoalbum_large

Het idee is om een metalen frame te maken die ondersteund wordt door grind en betonnen tegels. Om de warmtepomp heen kan ik zoveel geluidsisolatie stoppen als nodig (de geelbruine gedeelten).
Is dit een goede basis? Of is het overbodig om het frame lang te maken? Moet ik nog extra/andere demping toevoegen, bijvoorbeeld rubberen blokken, dempingsmatje, [big foot] montalgebalken, etc? Zoja, welke en waar?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Jaap19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:28:

Zeer aan te bevelen!

Oude rubber:

[Afbeelding]

Nieuwe veren:

[Afbeelding]
Hee, da’s grappig, ik had deze incl beugel vorig jaar hier besteld:
https://www.airco-shop.be...oor-buitenunits-50-80-kg/
Zo te lezen heb ik een goeie keus gemaakt, je weet het nooit als je niet eerder een andere oplossing hebt gehad.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
KabouterSuper schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:47:
In mijn huis komt binnenkort ook een warmtepomp, en geen kleine (14kW). Ik wil graag het geluidsniveau zoveel mogelijk dempen voor mijn eigen nachtrust, maar ook voor die van de buren. Wat is de beste constructie om alle soorten geluid te minimaliseren (compressor zachter zetten staat ook op mijn lijstje, maar ik wil nu focussen op de constructie).

Het als best gemarkeerde antwoord van de vraag van TS is best een grote constructie. Is dat voor de stabiliteit of helpt dat ook tegen trillingen?
Mede vanwege de ruimte in de tuin wil ik de warmtepomp gedeeltelijk laten inspringen in mijn ongebruikte schuurtje. Ik moet er natuurlijk voor oppassen dat de luchtstromen goed blijven, en daar heeft de fabrikant gelukkig netjes richtlijnen voor. Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden, hieronder de voor en na situatie. Links is de lege schuur, rechts mijn eerste schets (de warmtepomp zal naar rechts kijken). De rechtermuur zal dus gedeeltelijk verwijderd worden (en het dak zal netjes ondersteund gaan worden door een balk/betonlatei oid)

[Afbeelding]

Het idee is om een metalen frame te maken die ondersteund wordt door grind en betonnen tegels. Om de warmtepomp heen kan ik zoveel geluidsisolatie stoppen als nodig (de geelbruine gedeelten).
Is dit een goede basis? Of is het overbodig om het frame lang te maken? Moet ik nog extra/andere demping toevoegen, bijvoorbeeld rubberen blokken, dempingsmatje, [big foot] montalgebalken, etc? Zoja, welke en waar?
De constructie in de post van @mr55 is wel asymmetrisch, dat is denk ik om praktische reden (ver weg van de erfscheiding vermoed ik). Als het kan is een symmetrische positie van de buitenunit te prefereren. Anders moet je veren met ongelijke stijfheid kiezen. Over trillingen via de grond naar je huis, zou ik me overigens niet zo'n zorgen maken maar wel als de vloer van je schuur in contact staat met je huis.

De kast (beplating) kan ook als klankbord nogal geluid maken. Daar is het ene merk beter in dan de andere (as usual). Zelf heb ik net wat extra dempingsmateriaal (noico ontdreuningsmat) toegevoegd, morgen laat ik de eerste resultaten hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
joezzt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:11:
[...]

Hee, da’s grappig, ik had deze incl beugel vorig jaar hier besteld:
https://www.airco-shop.be...oor-buitenunits-50-80-kg/
Zo te lezen heb ik een goeie keus gemaakt, je weet het nooit als je niet eerder een andere oplossing hebt gehad.
Goed gedaan! Maar je kunt natuurlijk best eens andere rubbers proberen :+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-06 20:57
Toevallig van de week besteld, zal mij benieuwen die veren. De warmtepomp hangt hier aan de dakverhoging, af en toe hoor je een kleine vibratie(Ik heb nog ehelemaal geen rubbers). Leuk om de positieve reacties te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Jaap19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Goed gedaan! Maar je kunt natuurlijk best eens andere rubbers proberen :+ :)
Die snap ik niet..

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Was een grapje.

Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste