Zoals bij velen in deze tijd is ook bij mij de wens ontstaan om wat efficiënter (en comfortabeler) te gaan stoken.
Op dit moment stook ik nog volledig op gas.
In eerste instantie wilde ik gaan voor verwarmen met airco's. Prima methode, niet al te duur en niet al te ingrijpend.
Maar naarmate ik mij meer verdiepte in de materie (ik las over fancoils in het Lucht/Lucht warmtepomp topic) ging ik toch meer zien in een L/W warmtepomp.
Dit om de volgende redenen:
- Behoud van het nut van mijn bestaande afgiftesysteem (die weliswaar een upgrade nodig heeft). Deze bestaat deels uit vloerverwarming, en ik vind het zonde om deze niet meer te gebruiken.
- Geluid. Radiatoren zijn stil (doorgaans). Airco's kunnen wel behoorlijk stil zijn, maar ik ben toch bang dat ik me hieraan zou gaan ergeren.
't Is inmiddels een beetje een dertien in een dozijn topic; ik ben niet de eerste met een dergelijk project. Desalniettemin hoop ik dat geïnteresseerden wat aan mijn ervaringen hebben.
Daarnaast heb ik nog wel een aantal vragen waarbij deskundigen hier mij vast van goede antwoorden en tips kunnen voorzien.
Wat dat laatste aangaat, ik heb al heel veel gehad aan de informatie uit het Lucht/Water warmtepomp topic met goede antwoorden op mijn vragen van o.a. @flippy
Van pomploze gesloten verdelers tot condenserend koelen. Ik leer hier van alles.
Impulsief heb ik een warmtepomp gekocht waarvan wellicht velen de wenkbrouwen zullen doen fronsen. Het is een Ferroli... of Midea, of Hyundai, of Airwell. Kies er maar een, het is allemaal hetzelfde Alibaba-merk met een ander naamplaatje. Achteraf gezien had ik wellicht voor bewezen kwaliteit moeten kiezen, maar aan de andere kant was het betaalbaar, verkrijgbaar, en qua specs/eurovent data komt hij goed uit de bus. Het is dus een Ferroli Omnia M3.2 10 welke goed is voor 8kw bij -10°C. Dat moet voldoende zijn voor mijn huis.
Uiteraard wil ik de werkelijke performance kunnen meten, en dat wil ik gaan doen (net als andere Tweakers hier) met een Kamstrup.
De huidige situatie:
/f/image/dmk3ACkY2S9FxDjlWEyARqtL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZQGyEg9IKjAHcOCZdoHA8gtS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sotMHZFTrz2XxuQOVKKxkTbX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plan:/f/image/VOkMkPRIR5s9Dg9hiHgNkSrR.png?f=fotoalbum_large)
Toekomstplan:/f/image/RhXN7gBjsu5IZ6DzG0uUrJbi.png?f=fotoalbum_large)
Of misschien fancoil op de vliering van het type "kanaalunit" laten zijn en deze i.c.m. een WTW ventilatiesysteem laten werken:
/f/image/iiHIf5Btx2MmJ1XivLw5POAd.png?f=fotoalbum_large)
De componenten:
Op dit moment stook ik nog volledig op gas.
In eerste instantie wilde ik gaan voor verwarmen met airco's. Prima methode, niet al te duur en niet al te ingrijpend.
Maar naarmate ik mij meer verdiepte in de materie (ik las over fancoils in het Lucht/Lucht warmtepomp topic) ging ik toch meer zien in een L/W warmtepomp.
Dit om de volgende redenen:
- Behoud van het nut van mijn bestaande afgiftesysteem (die weliswaar een upgrade nodig heeft). Deze bestaat deels uit vloerverwarming, en ik vind het zonde om deze niet meer te gebruiken.
- Geluid. Radiatoren zijn stil (doorgaans). Airco's kunnen wel behoorlijk stil zijn, maar ik ben toch bang dat ik me hieraan zou gaan ergeren.
't Is inmiddels een beetje een dertien in een dozijn topic; ik ben niet de eerste met een dergelijk project. Desalniettemin hoop ik dat geïnteresseerden wat aan mijn ervaringen hebben.
Daarnaast heb ik nog wel een aantal vragen waarbij deskundigen hier mij vast van goede antwoorden en tips kunnen voorzien.
Wat dat laatste aangaat, ik heb al heel veel gehad aan de informatie uit het Lucht/Water warmtepomp topic met goede antwoorden op mijn vragen van o.a. @flippy
Van pomploze gesloten verdelers tot condenserend koelen. Ik leer hier van alles.
Impulsief heb ik een warmtepomp gekocht waarvan wellicht velen de wenkbrouwen zullen doen fronsen. Het is een Ferroli... of Midea, of Hyundai, of Airwell. Kies er maar een, het is allemaal hetzelfde Alibaba-merk met een ander naamplaatje. Achteraf gezien had ik wellicht voor bewezen kwaliteit moeten kiezen, maar aan de andere kant was het betaalbaar, verkrijgbaar, en qua specs/eurovent data komt hij goed uit de bus. Het is dus een Ferroli Omnia M3.2 10 welke goed is voor 8kw bij -10°C. Dat moet voldoende zijn voor mijn huis.
Uiteraard wil ik de werkelijke performance kunnen meten, en dat wil ik gaan doen (net als andere Tweakers hier) met een Kamstrup.
De huidige situatie:
/f/image/dmk3ACkY2S9FxDjlWEyARqtL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZQGyEg9IKjAHcOCZdoHA8gtS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sotMHZFTrz2XxuQOVKKxkTbX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plan:
- Afgiftesysteem geschikt maken voor lage temperatuur verwarming -> grotere radiatoren (zie evt T33 vs convector i.c.m. lucht/water warmtepomp)
- Leidingwerk verwarmingscircuit begane grond geschikt maken -> primair 32mm meerlaagspijp aanleggen en isoleren met Armaflex
- Nieuw leidingwerk aansluiten op bestaande 22mm stalen pijpwerk naar de bovenverdieping toe.
- Open verdeler met pomp van de vloerverwarming vervangen door een gesloten pomploze verdeler.
- Plaatsen Monoblock en systeem afregelen.
/f/image/VOkMkPRIR5s9Dg9hiHgNkSrR.png?f=fotoalbum_large)
Toekomstplan:
- warmtepompboiler (voor sanitair warm water) plaatsen en volledig van het gas af.
- bestaande 22mm leiding naar de bovenverdieping toe vervangen voor 32mm meerlaags.
- Koelcircuit aanleggen zowel op begane grond als bovenverdieping, en fancoils op de begane grond / bovenverdieping installeren.
/f/image/RhXN7gBjsu5IZ6DzG0uUrJbi.png?f=fotoalbum_large)
Of misschien fancoil op de vliering van het type "kanaalunit" laten zijn en deze i.c.m. een WTW ventilatiesysteem laten werken:
/f/image/iiHIf5Btx2MmJ1XivLw5POAd.png?f=fotoalbum_large)
De componenten:
- Monoblock WP (Ferroli Omnia M 3.2 10)
- gereedschap voor leidingwerk
- (2x) T33 radiator 400*1950 voor in de woonkamer
- T22 radiator 1800*600 voor in de gang
- caleffi vuilfilter 546317
- Caleffi ontluchter 502142
- Caleffi 671 (6716C1) verdeler met 3 groepen
- Innova Airleaf SL800 C
- Innova SLW800-0Q00
- Caleffi minical ontluchter
- 2 x Caleffi 108 Vorstbeveiliging 108701
- Caleffi 571007 microbellenfilter
- Armaflex AF leidingisolatie + Armaflex 520 lijm
- DN25 flexibele slang
- meerlaagspijp
- fittingen en kranen
- betonbielzen 120x12x20 [cm]
- Somfy aan/uit thermostaat met hysterese van +/-0,1°C
- YMVK-as kabel
- SensoStar U warmtemeter + M-bus module voor Warmtemeter + bijpassende set kranen
- sensor-, signaal- en datakabels
- PVC-buis voor kabelwerk
- Big-foots
- grind
- betonbandjes
[ Voor 22% gewijzigd door verkeerslicht op 19-08-2023 21:54 ]
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP