Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terpie1992
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 11:27
verkeerslicht schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:46:
@terpie1992 ziet er goed uit, denk dat er mooie winst volgens mij.
Heb zelf geen backup heater, maar tot nu toe heb ik deze ook niet gemist. Is er niet een mogelijkheid om deze uit te zetten voor de test?
Denk het ook, 4kw continue verbruik was wel een zorgenpuntje. Maar het is ook een groot huis en met de zonnepanelen kan ik het salderen, dus dat scheelt.
Zeker, die kan gewoon uit. Zal nu even een paar dagen kijken wat dit doen zodat ik wat data heb en dan dat eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaW
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-02-2024
Super bedankt @verkeerslicht en @terpie1992

Ik ga hem vanavond instellen. Ik heb helaas nog geen mogelijkheid tot monitoren, dat maakt het wat lastiger. Maar wat je zegt, als hij zegt dat je de klimaat curve wil overrulen dan weet je dat het goed staat :)

Ik ben wel voornemens om met HA aan de gang te gaan, dus wellicht komen er nog wat vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
@verkeerslicht Wat is jou ervaring rond het defrosten?
Het zou volgens mij zo moeten werken dat als de warmtepomp defrost, hij warmte gebruikt uit het systeem. Dat gebeurt ook. Vervolgens moet de WP weer gaan opstarten en hebben we een retourtemperatuur die heel laag is, want we hebben net alle warmte er uit getrokken. Hij heeft dan eerst ook wel een half uur weer nodig om op termperatuur te komen, ,daarna doet hij het wel weer, maar weer een half uur later is het weer tijd om te defrosten met dit weer.
Ik heb ooit contact met een ferolli monteur gehad, en ook deze gaf meende ik aan dat je die warmtepomp wel heel hoog kan zetten, maar die dat in principe niet gaat halen. Tuurlijk, het doel is niet 40 graden te halen. Maar het voelt gewoon alsof de defrost wel ontiegelijk veel energie opneemt.
Nu zie ik ook echt de aanvoertemperaturen en zie ik waarschijnlijk ook meer data, dus is het misschien ook lastig te vergelijken.

Ik zie dat dit in het grote wp tocic wordt beschreven als koude plons. Gelukkig heb ik verder geen probleem m'n huis te verwarmen. En ik zie nu op een verbruik van 50kwh per dag, wat voor 200m2 plus wat mij betreft nog wel acceptabel is. Ik zie nog niet echt een oplossing, ja meer warmte uit buffervat trekken maar dit zit er uiteraard niet tussen. Ferolli zou dit ook zeker als het probleem aanwijzen. Moet toch niet nodig zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door terpie1992 op 19-01-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@terpie1992 Klopt, hij onttrekt warmte uit het systeem. Alleen is het meer orde grootte van 2 tot 6 minuten.
Hier een plaatje hoe de defrost er bij mij uit ziet (aanvoer + retour + COP), gemeten met een externe warmtemeter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Me-xlB6_FBR5ASSOHSzviBFHV1w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GzYq8yfgb2USAbBuFthK83Lg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCWWoWR872TstpRKtC2hk2FO09A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T0JP9kDYQzIRDLcaZBz0ihqt.png?f=fotoalbum_tile

Plaatje is van november, want na 8u vond de thermostaat het warm genoeg binnen en liet de wp afschakelen. Thermostaat staat nu zo hoog ingesteld dat dit niet meer gebeurt.

M'n warmtemeter kan ook koeleneregie meten, maar dat log ik nog niet. Ik heb dus geen inzicht in hoeveel de Ferroli daadwerkelijk onttrekt aan het huis.

Maar de volgende post van iemand anders (Mitsubishi WP) geeft een mooi inzicht:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Het verlies is dus niet niks, maar ook weer niet alarmerend.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
DeltaW schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:36:
Super bedankt @verkeerslicht en @terpie1992

Ik ga hem vanavond instellen. Ik heb helaas nog geen mogelijkheid tot monitoren, dat maakt het wat lastiger. Maar wat je zegt, als hij zegt dat je de klimaat curve wil overrulen dan weet je dat het goed staat :)

Ik ben wel voornemens om met HA aan de gang te gaan, dus wellicht komen er nog wat vragen :)
Mocht je dat laatste met modbus gaan doen, ik kan het volgende aanbevelen van @unixguru:
https://github.com/Mosibi/Midea-heat-pump-ESPHome

Ze bieden een mooi ready made / compleet stukje modbus hardware/software aan.

Heb die gisteren binnen gekregen, en ga hier ook mee hobbyen (Homassistant is nog nieuw voor me)

[ Voor 6% gewijzigd door verkeerslicht op 19-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaW
Ow dat ga ik ook eens bekijken @verkeerslicht. Dank je wel.

Bij de defrost zakt de aanvoertemp dan. naar 18 gr en is vrij snel weer op temp, maar dus wel in november. Wel echt leuk die grafieken!

Ik deel dit ook nog even met jullie. Ik had ook een vraag uitstaan naar de verkoper van de warmtepomp. Deze hebben ook experts in dienst die vee van Ferroli weten. Of dit nu klopt wat ze stellen weet ik ook niet :) Ik ga eerst een proberen wat @verkeerslicht geschreven heeft en wellicht ook een keer deze instellingen en dan eens kijken wat het doet.

Dit was de door mij gestelde vraag:
Ik heb nog een vraag waar jullie mogelijk antwoord op hebben maar misschien ook niet. Ik wil eigenlijk de warmtepomp laten draaien op de klimaat gerelateerde curve. Maar nu is de handleiding niet heel duidelijk (en mijn installateur tast ook in het duister). Hoe moet ik de controller instellen in menu 5 en 6 van het voor onderhoudsmonteur menu? Weten de experts bij jullie daar misschien meer van?

Voor de duidelijkheid. Ik heb dus een kamerthermostaat en de controller zit in de technische ruimte die in principe niet direct verwarmt wordt. Wel indirect.

Hopelijk kun jij me er mee helpen, omdat je wellicht ook de vraag bij ferroli neer kan leggen.

Antwoord:
De instelling gaat als volgt.
Menu voor de onderhoud monteur
5.1 op Nee
5.2 op Nee
5.3 op Nee
6.1 op 2 1 zone

Dan menu preset temp
-Weer temp inst.
Zone 1 H-modus Lage temp
-Eco modus
Huidige instl op aan

Dan de curve instelling klimaat gerelateerde curves in het Omnia handleiding boek. Dit zijn 8 voor geprogrammeerde curves.
Nr 9 kun je zelf een stooklijn instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
@verkeerslicht dat is inderdaad hetzelfde wat ik zie. Al met al is het 20 minuten en het is weer de goede temperatuur. Maar hoe vaak is een defrost bij jou met dit weer? Ik zit nu wel op elk uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@terpie1992 20 minuutjes om de aanvoer weer op setpoint te krijgen inderdaad.
Ik zag vanochtend zelfs tussenpozen van 40 minuten met die sneeuw.. Dan vriest de unit echt enorm aan.
Nu heb ik al sinds 12:40 geen defrost meer gehad (bij een buitentemp van 0-2°C en een dalende luchtvochtigheid).

Ik zag dit de afgelopen dagen steeds terug. Overdags een lang moment zonder defrosts, en op bepaalde momenten juist weer heel veel. Gemiddeld genomen heb ik de afgelopen vorst-dagen zo'n 18 defrosts per dag.
gelukkig zijn de defrosts meestal ook gewoon nodig, maar ik zie soms ook weleens defrosts op momenten dat de lamellen haast niet aangevroren zijn (lage luchtvochtigheid). Sommige warmtepompen doen dat wat slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
DeltaW schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:06:
Ow dat ga ik ook eens bekijken @verkeerslicht. Dank je wel.

Bij de defrost zakt de aanvoertemp dan. naar 18 gr en is vrij snel weer op temp, maar dus wel in november. Wel echt leuk die grafieken!

Ik deel dit ook nog even met jullie. Ik had ook een vraag uitstaan naar de verkoper van de warmtepomp. Deze hebben ook experts in dienst die vee van Ferroli weten. Of dit nu klopt wat ze stellen weet ik ook niet :) Ik ga eerst een proberen wat @verkeerslicht geschreven heeft en wellicht ook een keer deze instellingen en dan eens kijken wat het doet.

Dit was de door mij gestelde vraag:
Ik heb nog een vraag waar jullie mogelijk antwoord op hebben maar misschien ook niet. Ik wil eigenlijk de warmtepomp laten draaien op de klimaat gerelateerde curve. Maar nu is de handleiding niet heel duidelijk (en mijn installateur tast ook in het duister). Hoe moet ik de controller instellen in menu 5 en 6 van het voor onderhoudsmonteur menu? Weten de experts bij jullie daar misschien meer van?

Voor de duidelijkheid. Ik heb dus een kamerthermostaat en de controller zit in de technische ruimte die in principe niet direct verwarmt wordt. Wel indirect.

Hopelijk kun jij me er mee helpen, omdat je wellicht ook de vraag bij ferroli neer kan leggen.

Antwoord:
De instelling gaat als volgt.
Menu voor de onderhoud monteur
5.1 op Nee
5.2 op Nee
5.3 op Nee
6.1 op 2 1 zone

Dan menu preset temp
-Weer temp inst.
Zone 1 H-modus Lage temp
-Eco modus
Huidige instl op aan

Dan de curve instelling klimaat gerelateerde curves in het Omnia handleiding boek. Dit zijn 8 voor geprogrammeerde curves.
Nr 9 kun je zelf een stooklijn instellen
Mijn instellingen komen volgens mij bijna overeen, behalve 5.1, die heb ik op "Ja" staan. Vraag me af wat voor verschil dat maakt, en ook de eco-stooklijn ipv. de normale stooklijn.
Volgens mij is de eco stooklijn hetzelfde als de normale stooklijn, behalve dat de default van eco 2 stappen lager staat als de normale stooklijn. Dat is wat ik uit de manual dacht te begrijpen. Voelt een beetje als een overbodige instelling, want als eco beter is, dan zou de normale stooklijn geen bestaansrecht hebben.
Dat gezegd hebbende ga ik die wel proberen van 't weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaW
Ah leuk ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
@verkeerslicht heb je de module al kunnen testen?
Ik heb zelf een esp32 gepakt en daar de config op gegooid. Ik krijg alleen nog geen reply. Ik heb poort 16 en 17 aangehouden zoals de GitHub zegt. Dat zijn rx/tx poorten dus mooi. Maar wat op de warmtepomp nou de rx/tx is is mij nog een raadsel. Kan jij dit volgen van jou set? Want ze hebben het over een a- en b+ en die kan ik niet terugleiden. Is dat iets op hun kabelboom?
2 draadjes is 2 opties maar kreeg helaas op beide niks.

Edit: oeps. Ik had er een rs485 converter tussen moeten zeten blijkbaar. De eerdere link van 2 paginas terug had heel wat meer informatie ook. Dan komen alle pinouts ook weer overeen 🙈

[ Voor 16% gewijzigd door terpie1992 op 20-01-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@terpie1992 Helaas nog geen tijd voor gehad/genomen. Maar ik dacht dat het op de controller aangesloten kon worden volgens dit plaatje:
https://github.com/Mosibi...d_controller.png?raw=true
(H1/H2 = b-/a+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terpie1992
Correct, jij zal er een rs485 converter in hebben en dan komt dit ook uit. Daar zat mijn fout dus. Die moet ik er nog bij hebben, tijd om op de postbode te gaan wachten.

[ Voor 26% gewijzigd door terpie1992 op 20-01-2024 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unixguru
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
verkeerslicht schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:59:
@terpie1992 Helaas nog geen tijd voor gehad/genomen. Maar ik dacht dat het op de controller aangesloten kon worden volgens dit plaatje:
https://github.com/Mosibi...d_controller.png?raw=true
(H1/H2 = b-/a+)
De aansluitingen zitten op de “wired controller”, dat is het display die bij veel uitvoeringen in de binnenunit zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChlVObdUp6fqBK2XrehyJyowC2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuqsIiFHtcOCzfj2OX6gytem.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g23taGsCR0PFSb9tsHIUEseZxuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHt8FwNp0qfOhV3C0kmcJnUI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
Wij hebben een monoblock daar hangt die gewoon los aan de muur. Is eigenlijk hetzelfde kastje. Echter E (earth) zat in het midden en niet als bovenste aansluiting.
Ik kon de a-/b+ alleen nergens vinden, maar dat kwam dus omdat ik geen rs485 converter tussen de esp en warmtepomp had. Direct op de rx/tx can de esp gaat natuurlijk niet werken...🙈

[ Voor 10% gewijzigd door terpie1992 op 21-01-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
Ik zie vandaag voor het eerst dat de WP er weer compleet mee stopt. Niet zo'n probleem, het huis is prima op termperatuur, maar toch geeft ie in het stroomverbruik een opvallende zaagtand beweging. Is dit waar de WP zijn warmte dan niet meer kwijt zou kunnen? Hij gaat niet uit op basis van de thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVo-_-WQunGpvRfkrW5jfp-bjB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0XVztHQi7Wn5XgyHDMERnPpk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
terpie1992 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:00:
Ik zie vandaag voor het eerst dat de WP er weer compleet mee stopt. Niet zo'n probleem, het huis is prima op termperatuur, maar toch geeft ie in het stroomverbruik een opvallende zaagtand beweging. Is dit waar de WP zijn warmte dan niet meer kwijt zou kunnen? Hij gaat niet uit op basis van de thermostaat.

[Afbeelding]
Jep, dat is pendelen. Het is nu 10°C buiten, en kan z'n vermogen niet kwijt. Geen ramp, hij zal zo nu en dan even uit gaan.
Dat zaagtandje herken ik niet zo, maar dat zal ook wel iets te maken hebben met het feit dat mijn afgiftesysteem primair uit radiatoren bestaat. Die zijn zo afgekoeld (kwartiertje), en dan kan de warmtepomp weer verder. Jij hebt denk ik vloerverwarming?

Heb wel een vermoeden waarom die zaagtand er is:
Hij moet zo nu en dan even pompen om te kijken of de systeemtemperatuur van het water al ver genoeg is gezakt om weer aan te mogen gaan. Dit constant doen kost onnodig pompvermogen, dus hij pulst even (denk ik) en bouwt weer af (ieder kwartier of zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
verkeerslicht schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Jep, dat is pendelen. Het is nu 10°C buiten, en kan z'n vermogen niet kwijt. Geen ramp, hij zal zo nu en dan even uit gaan.
Dat zaagtandje herken ik niet zo, maar dat zal ook wel iets te maken hebben met het feit dat mijn afgiftesysteem primair uit radiatoren bestaat. Die zijn zo afgekoeld (kwartiertje), en dan kan de warmtepomp weer verder. Jij hebt denk ik vloerverwarming?

Heb wel een vermoeden waarom die zaagtand er is:
Hij moet zo nu en dan even pompen om te kijken of de systeemtemperatuur van het water al ver genoeg is gezakt om weer aan te mogen gaan. Dit constant doen kost onnodig pompvermogen, dus hij pulst even (denk ik) en bouwt weer af (ieder kwartier of zo?)
Het is inderdaad ook niet vaak, voor "pendelen' lijkt me dit nog zeer netjes, want hij doet het gelukkig niet meerdere keren per uur. valt inderdaad ook op dat de retour op een bepaald punt kwam, 22graden, waardoor die niks meer hoeft te doen. Mijn aanvoer staat nu op 27graden en daar hou ik het de afgelopen 2 dagen aardig stabiel mee. woonkomer rond de 20 graden. Zal waarschijnlijk nog wel lager kunnen nu de temperatuur weer stijgt.

Ik heb inderdaad alleen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@terpie1992 Zeker niet verkeerd, hij draait 6u achtereen, dat is perfect. En 27°C aanvoer ben ik wel jaloers op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie1992
verkeerslicht schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:23:
@terpie1992 Zeker niet verkeerd, hij draait 6u achtereen, dat is perfect. En 27°C aanvoer ben ik wel jaloers op ;)
Dat zal ook komen omdat mijn pomp ietwat(lees behoorlijk) te zwaar is met deze temperaturen. Ik denk dat ik straks wel snel naar 25 moet, want nu zie ik de woonkamer al tussen 20 en 22 graden schommelen. Dan zal die als het nog wat warmer wordt straks ook weel vaak uitgezet worden door te thermostaat. Voor nu doe ik het nog handmatig. Als ik straks wat aan deze nieuwe settings gewend ben heb ik ook de info om de curve settings te bepalen.

[ Voor 11% gewijzigd door terpie1992 op 22-01-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
Voor het vergelijken, de laatste 24 uur bij mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cewXtm17Esvn6GIgUY91w2TDVrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkKNp7BgA2K88zA2IFi2bjo4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
unixguru schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:58:
Voor het vergelijken, de laatste 24 uur bij mij

[Afbeelding]
Ik kan de grafiek niet zo plaatsen, hij gaat 's middags flink pendelen, gaat vanaf 20.00 uit en om 2.00 's nachts gaat ie weer aan en blijft dan uren lang strak draaien. Lijkt op pendelen met vloerverwarming. Dat kun je door de runs slim te timen wel een aardig eind voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
verkeerslicht schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:17:
[...]

Ik kan de grafiek niet zo plaatsen, hij gaat 's middags flink pendelen, gaat vanaf 20.00 uit en om 2.00 's nachts gaat ie weer aan en blijft dan uren lang strak draaien. Lijkt op pendelen met vloerverwarming. Dat kun je door de runs slim te timen wel een aardig eind voorkomen.
De benedenverdieping een badkamer hebben inderdaad vloerverwarming en daarnaast hebben we her en der nog een aantal reguliere radiatoren. Kan je meer vertellen over het slim timen van de runs, hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
unixguru schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:15:
[...]

De benedenverdieping een badkamer hebben inderdaad vloerverwarming en daarnaast hebben we her en der nog een aantal reguliere radiatoren. Kan je meer vertellen over het slim timen van de runs, hoe doe ik dat?
Je ziet dat de wp na een tijdje uit te staan een lange run kan maken. De vloer koelt af, en kan weer geruime tijd warmte opnemen voordat de WP gaat pendelen.

Als je bij warm weer dus die "pauzes" inlast op vaste momenten, dan kun je reguleren dat er alleen maar lange runs worden gemaakt.

Dat gezegd hebbende, er is een instelling die dit mogelijk automatisch voor je doet. Dat is instelling 3.5 (servicemenu->dT1SH). Staat deze bijvoorbeeld op 5 graden, dan betekent dit dat de warmtepomp pas weer aan gaat als de retour-temperatuur 5 graden onder de setpointtemperatuur komt.
Stel je deze dus hoger in, dan zullen de tussenpozes groter worden, de vloertempertuur zal verder omlaag gaan, en als gevolg zullen de runs langer duren.

Heb je trouwens de radiatoren een beetje geknepen t.b.v. de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixguru
verkeerslicht schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Je ziet dat de wp na een tijdje uit te staan een lange run kan maken. De vloer koelt af, en kan weer geruime tijd warmte opnemen voordat de WP gaat pendelen.

Als je bij warm weer dus die "pauzes" inlast op vaste momenten, dan kun je reguleren dat er alleen maar lange runs worden gemaakt.

Dat gezegd hebbende, er is een instelling die dit mogelijk automatisch voor je doet. Dat is instelling 3.5 (servicemenu->dT1SH). Staat deze bijvoorbeeld op 5 graden, dan betekent dit dat de warmtepomp pas weer aan gaat als de retour-temperatuur 5 graden onder de setpointtemperatuur komt.
Stel je deze dus hoger in, dan zullen de tussenpozes groter worden, de vloertempertuur zal verder omlaag gaan, en als gevolg zullen de runs langer duren.
Ah top, dit zijn goede tips ! Ik heb de waarde nu veranderd van 5 naar 7 graden en zal kijken (monitoren) of dat de runs wat langer maakt.
Heb je trouwens de radiatoren een beetje geknepen t.b.v. de vloerverwarming?
Nagenoeg niet. Ze staan allen op standje 5, behalve 2 (zolder en slaapkamer zoon) die staan op 3. Ik heb ze juist open gezet met idee dat ik het vermogen kwijt wilde om zodoende de runs wat langer te maken. Wat zou jouw advies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
unixguru schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Ah top, dit zijn goede tips ! Ik heb de waarde nu veranderd van 5 naar 7 graden en zal kijken (monitoren) of dat de runs wat langer maakt.

[...]

Nagenoeg niet. Ze staan allen op standje 5, behalve 2 (zolder en slaapkamer zoon) die staan op 3. Ik heb ze juist open gezet met idee dat ik het vermogen kwijt wilde om zodoende de runs wat langer te maken. Wat zou jouw advies zijn?
Ben benieuwd of het iets helpt.

Op zich is alles open een goed idee. Alleen wat je krijgt met de combi vloerverwarming en radiatoren is dat radiatoren voor een zogenaamde kortsluiting kunnen zorgen. Het water kiest de weg van de minste weerstand en er gaat dan onevenredig veel water door de radiatoren heen terwijl de vloer maar een beetje krijgt. Dat terwijl juist de vloer voor de bufferende werking zou kunnen zorgen(dus minder pendel gedrag).

Door de radiatoren iets te knijpen beperk je niet zozeer de flow, maar je verdeelt de flow meer over het hele systeem waarmee je (tegenintuitief) de afgifte vergroot, en dus het pendelen ook ietwat tegengaat. De radiatoren gaan wel een iets minder afgeven dan, maar dat scheelt niet veel. Als je bijvoorbeeld van een dT van 2°C naar 4°C gaat, dan gaat de gemiddelde temp van de radiator maar 1°C omlaag.

Heb je debietmeters op de vloerverwarming? Dan kun je daar wel wat aan zien, behalve als je een verdeler met pomp hebt.
Je kunt het ook meten door te kijken welke dT de radiatoren hebben (met een IR-camera, of met wat temperatuursensors en buisisolatie op de leidingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unixguru
verkeerslicht schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Ben benieuwd of het iets helpt.

Op zich is alles open een goed idee. Alleen wat je krijgt met de combi vloerverwarming en radiatoren is dat radiatoren voor een zogenaamde kortsluiting kunnen zorgen. Het water kiest de weg van de minste weerstand en er gaat dan onevenredig veel water door de radiatoren heen terwijl de vloer maar een beetje krijgt. Dat terwijl juist de vloer voor de bufferende werking zou kunnen zorgen(dus minder pendel gedrag).

Door de radiatoren iets te knijpen beperk je niet zozeer de flow, maar je verdeelt de flow meer over het hele systeem waarmee je (tegenintuitief) de afgifte vergroot, en dus het pendelen ook ietwat tegengaat. De radiatoren gaan wel een iets minder afgeven dan, maar dat scheelt niet veel. Als je bijvoorbeeld van een dT van 2°C naar 4°C gaat, dan gaat de gemiddelde temp van de radiator maar 1°C omlaag.

Heb je debietmeters op de vloerverwarming? Dan kun je daar wel wat aan zien, behalve als je een verdeler met pomp hebt.
Je kunt het ook meten door te kijken welke dT de radiatoren hebben (met een IR-camera, of met wat temperatuursensors en buisisolatie op de leidingen).
Na dat ik dt1sh naar 7 heb gezet, heb ik een langere run van 4.5 uur gehad, dus dat lijkt goed. Ik denk dat ik hem een tijdje zo laat staan om te zien wat er precies gebeurt. Ik heb een pomploze verdeler, maar meet daar verder niets aan, misschien moet ik dat eens gaan doen. Maar ik merk wel dat deze wereld voor mij erg onbekend is, het liefst zou ik een specialist er bij halen die eea kan tunen. De meeste installatie bedrijven zijn dat niet, heb ik het idee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
unixguru schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Na dat ik dt1sh naar 7 heb gezet, heb ik een langere run van 4.5 uur gehad, dus dat lijkt goed. Ik denk dat ik hem een tijdje zo laat staan om te zien wat er precies gebeurt. Ik heb een pomploze verdeler, maar meet daar verder niets aan, misschien moet ik dat eens gaan doen. Maar ik merk wel dat deze wereld voor mij erg onbekend is, het liefst zou ik een specialist er bij halen die eea kan tunen. De meeste installatie bedrijven zijn dat niet, heb ik het idee…
Ik vrees dat je gelijk hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
@verkeerslicht Ik heb de afgelopen dagen dit topic met veel belangstelling doorgelezen. Ik wil ook een monoblock warmtepomp zelf gaan installeren waarbij we ook een combinatie van vloerverwarming en radiatoren willen gebruiken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ik nou voor energieverbruik kan verwachten, kan je daar iets over zeggen? We hebben zelf een woning met ongeveer 600m3 inhoud welke redelijk goed geïsoleerd is. Ook hebben we 20 zonnepanelen.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
JMSL2022 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:21:
@verkeerslicht Ik heb de afgelopen dagen dit topic met veel belangstelling doorgelezen. Ik wil ook een monoblock warmtepomp zelf gaan installeren waarbij we ook een combinatie van vloerverwarming en radiatoren willen gebruiken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ik nou voor energieverbruik kan verwachten, kan je daar iets over zeggen? We hebben zelf een woning met ongeveer 600m3 inhoud welke redelijk goed geïsoleerd is. Ook hebben we 20 zonnepanelen.
Zeker kan ik daar voor mijn situatie wat over zeggen:
Voor mij geldt dat ik over dit stookseizoen (augustus 2023 tot nu) een verbruik heb van 2280kWh met een sCOP heb van 5,4.
Mijn energierekening is grofweg gehalveerd t.o.v. het vorige stookseizoen.
Mijn gasverbruik is gedaald van 1063m³(2022-2023) naar 142m³(2023-2024) voor alleen SWW.

Met zo'n sCOP zou je misschien meer winst verwachten, maar ik stookte op gas wel erg zuinig, dus het was vaak ook niet behagelijk. We hadden hierdoor ook vaak een relatieve luchtvochtigheid van tussen de 70-80%, terwijl dit nu zo tussen de 50-65% schommelt. Ventilatieroosters staan nu deels 24/7 open.
De winst zit dus ook in comfort.

De winst kan voor jou anders uitvallen omdat de COP afhankelijk is van je aanvoertemeperatuur die voor jou werkt (a.g.v. van je afgiftesysteem/warmtevraag). Als je de capaciteit van je afgiftesysteem weet en je huidige gasverbruik (jaarbasis) valt daar nog iets meer over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
verkeerslicht schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:49:
[...]

Zeker kan ik daar voor mijn situatie wat over zeggen:
Voor mij geldt dat ik over dit stookseizoen (augustus 2023 tot nu) een verbruik heb van 2280kWh met een sCOP heb van 5,4.
Mijn energierekening is grofweg gehalveerd t.o.v. het vorige stookseizoen.
Mijn gasverbruik is gedaald van 1063m³(2022-2023) naar 142m³(2023-2024) voor alleen SWW.

Met zo'n sCOP zou je misschien meer winst verwachten, maar ik stookte op gas wel erg zuinig, dus het was vaak ook niet behagelijk. We hadden hierdoor ook vaak een relatieve luchtvochtigheid van tussen de 70-80%, terwijl dit nu zo tussen de 50-65% schommelt. Ventilatieroosters staan nu deels 24/7 open.
De winst zit dus ook in comfort.

De winst kan voor jou anders uitvallen omdat de COP afhankelijk is van je aanvoertemeperatuur die voor jou werkt (a.g.v. van je afgiftesysteem/warmtevraag). Als je de capaciteit van je afgiftesysteem weet en je huidige gasverbruik (jaarbasis) valt daar nog iets meer over te zeggen.
De afgifte capaciteit moet ik nog berekenen, en we zijn ook een en ander aan het verbouwen.
Het gaat om een vrijstaand huis waarvan de aanbouw (keuken + bijkeuken) slecht geïsoleerd zijn, de rest van het huis is wel goed geïsoleerd.

Deze aanbouw gaan we compleet vervangen en wat groters terug plaatsen.
De aanbouw zal ongeveer 50m2 vloerverwarming hebben en in de woonkamer gaan we ook de vloer vervangen waarna er ook vloerverwarming komt (40m2).
In de voorgaande jaren hadden we een verbruik van ongeveer 2000m3 gas, maar dat was dus met de slecht geïsoleerde keuken.

Afgelopen winter hebben we voornamelijk een 5kW airco gebruikt om met name de woonkamer te verwarmen en gebruikte we de CV alleen nog om te douchen. Als het echt koud was hadden we af en toe ook nog de houtkachel aan. Het gasverbruik was daardoor slechts 200m3 en qua elektra hadden we net zoveel opwek als verbruik.

In de oude keuken stond ook de cv-ketel en de gasmeter, deze hebben we onlangs beide verwijderd.

Op de bovenverdieping hebben we drie slaapkamers en een badkamer die we met (de huidige?) radiatoren willen verwarmen.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 13:22
@JMSL2022 ik heb ook net mijn eerste jaar met monoblock achter de rug en kan aardig beamen wat @verkeerslicht zegt.

- gasverbruik was +-1000kuub / jr
- beneden +- 40m2 vvw (gang nog een losse radiator) en boven radiatoren (45m2 woonoppervlak boven)
5KW Panasonic monoblock + losse wp-boiler voor sww, jaarverbruik van zo'n 1800-1900 kwh, dus COP van ongeveer 5 weten te behalen.
- er was mij ooit een groffe vuistregel factor 2 - 2.5 geroepen; CV m3 naar WP kwh. Daar ben ik dus wel onder gebleven door mijn afgiftesysteem.

Wat grote invloed heeft is de stooktemperatuur die je aanhoudt. Ik ben naar een open verdeler op de vvw gegaan en boven alles naar Jaga of overbemate T33 voor ltv gegaan. Tevens heeft het monoblock een directe 32mm PEX-leiding naar de vvw liggen voor hoge flow. Stooktemp dus max 38C (want open verdeler). Low 'n slow is waar de warmtepomp het 't beste op doet.

Mijn broer heeft toevallig een huis gekocht met hybride Daikin erin, maar de vvw draait nog met eigen pomp en mengverdeler. Boven radiatoren dus lekker warm, maar stoken gebeurt op zo'n 55graden. Hoe hoger de aanvoertemp, hoe lager het rendament van de wp - dikke disclaimer, zijn natuurlijk een hoop factoren, maar dit is er zéker één van.

Gasaansluiting levert je ook al paar honderd euro per jaar (gasrecht verdwijnt).

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
stevenP schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:28:
@JMSL2022 ik heb ook net mijn eerste jaar met monoblock achter de rug en kan aardig beamen wat @verkeerslicht zegt.

- gasverbruik was +-1000kuub / jr
- beneden +- 40m2 vvw (gang nog een losse radiator) en boven radiatoren (45m2 woonoppervlak boven)
5KW Panasonic monoblock + losse wp-boiler voor sww, jaarverbruik van zo'n 1800-1900 kwh, dus COP van ongeveer 5 weten te behalen.
- er was mij ooit een groffe vuistregel factor 2 - 2.5 geroepen; CV m3 naar WP kwh. Daar ben ik dus wel onder gebleven door mijn afgiftesysteem.

Wat grote invloed heeft is de stooktemperatuur die je aanhoudt. Ik ben naar een open verdeler op de vvw gegaan en boven alles naar Jaga of overbemate T33 voor ltv gegaan. Tevens heeft het monoblock een directe 32mm PEX-leiding naar de vvw liggen voor hoge flow. Stooktemp dus max 38C (want open verdeler). Low 'n slow is waar de warmtepomp het 't beste op doet.

Mijn broer heeft toevallig een huis gekocht met hybride Daikin erin, maar de vvw draait nog met eigen pomp en mengverdeler. Boven radiatoren dus lekker warm, maar stoken gebeurt op zo'n 55graden. Hoe hoger de aanvoertemp, hoe lager het rendament van de wp - dikke disclaimer, zijn natuurlijk een hoop factoren, maar dit is er zéker één van.

Gasaansluiting levert je ook al paar honderd euro per jaar (gasrecht verdwijnt).
Ok dus een jaarverbruik van 4000 tot 4500kWh zou voor ons haalbaar moeten zijn. Hoe bevalt de Panasonic? Heb jij de vvw ook gewoon parallel aan de radiatoren staan?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
JMSL2022 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:59:
[...]

Ok dus een jaarverbruik van 4000 tot 4500kWh zou voor ons haalbaar moeten zijn. Hoe bevalt de Panasonic? Heb jij de vvw ook gewoon parallel aan de radiatoren staan?
Ja, de aorta die binnenkomt splitst na zo'n 5m naar de vloerverwarming, en gaat daarna over op 20mm PEX van de radiatoren. Was niet mijn keuze, maar die zijn hier in huis verwerkt dus geroeid met wat ik had.

4 a 5000 zou wel moeten kunnen ja. Zie je mogelijkheden voor aanleggen van goede diameter leidingen naar je vvw? Wat voor verdelers heb je er op? Etc.
Nogmaals, als je naar "relatief lage Hoogtemp verwarming" gaat, dan kom je hoger uit. Wat dit precies betekent voor je verbruik durf ik niet zo uit de losse pols te gooien.

Ook heb ik best wat tijd besteed aan monitoring en tweaken (tsja, its in the name) om te zorgen dat ik qua runs, temperaturen en verbruik goed uitkom.

Je afgifte goed checken, dan kan je een pomp uitzoeken die goed aansluit op je warmtevraag. Te groot en hij kan z'n minimum niet kwijt, te klein en hij moet gaan racen om het behaaglijk te houden. Panasonic is top, kan ik een lans voor breken. Topic hier is ook groot, actief en ronduit positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:46
stevenP schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:28:
Is dat niet omdat je het verbruik van de WPB niet hebt meegenomen, terwijl SWW wel bij het gasverbruik zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
JMSL2022 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:39:
[...]

De afgifte capaciteit moet ik nog berekenen, en we zijn ook een en ander aan het verbouwen.
Het gaat om een vrijstaand huis waarvan de aanbouw (keuken + bijkeuken) slecht geïsoleerd zijn, de rest van het huis is wel goed geïsoleerd.

Deze aanbouw gaan we compleet vervangen en wat groters terug plaatsen.
De aanbouw zal ongeveer 50m2 vloerverwarming hebben en in de woonkamer gaan we ook de vloer vervangen waarna er ook vloerverwarming komt (40m2).
In de voorgaande jaren hadden we een verbruik van ongeveer 2000m3 gas, maar dat was dus met de slecht geïsoleerde keuken.

Afgelopen winter hebben we voornamelijk een 5kW airco gebruikt om met name de woonkamer te verwarmen en gebruikte we de CV alleen nog om te douchen. Als het echt koud was hadden we af en toe ook nog de houtkachel aan. Het gasverbruik was daardoor slechts 200m3 en qua elektra hadden we net zoveel opwek als verbruik.

In de oude keuken stond ook de cv-ketel en de gasmeter, deze hebben we onlangs beide verwijderd.

Op de bovenverdieping hebben we drie slaapkamers en een badkamer die we met (de huidige?) radiatoren willen verwarmen.
Dan denk ik dat de het verbruik van de airco een aardige indruk kan geven van het verbruik van een L/W warmtepomp. Weet je het jaarverbruik van je airco?

Ik denk dat je met een goede installatie redelijk vergelijkbaar uit kan komen met mijn situatie (500m³ matig geïsoleerd vrijstaand jaren 70 huis in het oosten van 't land).
M'n warmtepomp jaarverbruik terugberekend naar gas is ongeveer 1500 kuub. Als jij nu aan de 2000 kuub zit, en je kunt dat reduceren naar zeg 1700, dan zou je met een sCOP van 5 zo'n beetje op 3000kWh op jaarbasis uit kunnen komen, en met een sCOP van 4 op 3825kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
verkeerslicht schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:20:
[...]

Dan denk ik dat de het verbruik van de airco een aardige indruk kan geven van het verbruik van een L/W warmtepomp. Weet je het jaarverbruik van je airco?

Ik denk dat je met een goede installatie redelijk vergelijkbaar uit kan komen met mijn situatie (500m³ matig geïsoleerd vrijstaand jaren 70 huis in het oosten van 't land).
M'n warmtepomp jaarverbruik terugberekend naar gas is ongeveer 1500 kuub. Als jij nu aan de 2000 kuub zit, en je kunt dat reduceren naar zeg 1700, dan zou je met een sCOP van 5 zo'n beetje op 3000kWh op jaarbasis uit kunnen komen, en met een sCOP van 4 op 3825kWh
Het verbruik van de airco was volgens de airco zelf vanaf oktober 1200 kWh maar dan wordt natuurlijk niet het hele huis verwarmt.
Als ik onder de 4000 kWh zou halen waarbij de WP het hele huis verwarmt dan zou dat voor mij perfect zijn.

Toen we 2000m3 gas gebruikte stond er de hele dag een klein gaskacheltje in de keuken te branden omdat de (grote) radiator de boel niet echt warm kreeg.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
stevenP schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:12:
[...]

Ja, de aorta die binnenkomt splitst na zo'n 5m naar de vloerverwarming, en gaat daarna over op 20mm PEX van de radiatoren. Was niet mijn keuze, maar die zijn hier in huis verwerkt dus geroeid met wat ik had.

4 a 5000 zou wel moeten kunnen ja. Zie je mogelijkheden voor aanleggen van goede diameter leidingen naar je vvw? Wat voor verdelers heb je er op? Etc.
Nogmaals, als je naar "relatief lage Hoogtemp verwarming" gaat, dan kom je hoger uit. Wat dit precies betekent voor je verbruik durf ik niet zo uit de losse pols te gooien.

Ook heb ik best wat tijd besteed aan monitoring en tweaken (tsja, its in the name) om te zorgen dat ik qua runs, temperaturen en verbruik goed uitkom.

Je afgifte goed checken, dan kan je een pomp uitzoeken die goed aansluit op je warmtevraag. Te groot en hij kan z'n minimum niet kwijt, te klein en hij moet gaan racen om het behaaglijk te houden. Panasonic is top, kan ik een lans voor breken. Topic hier is ook groot, actief en ronduit positief!
Ik had van de week toevallig ook even op de Panasonic site gekeken dat zag er op zich goed uit.
Ik zal van de week ook eens kijken op het Panasonic WP topic.

Dat ik veel afgifte capaciteit moet hebben dat had ik ondertussen begrepen.
Verdelers en vloerverwarming moet nog gemaakt worden dus ik kan nog alle kanten op.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
JMSL2022 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:34:
[...]

Het verbruik van de airco was volgens de airco zelf vanaf oktober 1200 kWh maar dan wordt natuurlijk niet het hele huis verwarmt.
Als ik onder de 4000 kWh zou halen waarbij de WP het hele huis verwarmt dan zou dat voor mij perfect zijn.

Toen we 2000m3 gas gebruikte stond er de hele dag een klein gaskacheltje in de keuken te branden omdat de (grote) radiator de boel niet echt warm kreeg.
Oké, dan is de airco inderdaad niet zo'n goede referentie. Maar met gas stookte je wel de bovenverdieping mee?

Met 2000m³ aan gas is het equivalent van 4000kWh el. verbruik bij een sCOP van 4.
Dit is als je er vanuit gaat dat 1 kuub gas ongeveer gelijk is 8kW aan elektrische warmte (in het beste scenario is dit 9kW bij een heel lage retourtemperatuur (dus volledige vloerverwarming)).

2000m³ x 8 = 16000kWh aan warmte-energie, opgewekt met COP4 = 16000/4 = 4000kWh aan elektrisch verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
verkeerslicht schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:50:
[...]

Oké, dan is de airco inderdaad niet zo'n goede referentie. Maar met gas stookte je wel de bovenverdieping mee?

Met 2000m³ aan gas is het equivalent van 4000kWh el. verbruik bij een sCOP van 4.
Dit is als je er vanuit gaat dat 1 kuub gas ongeveer gelijk is 8kW aan elektrische warmte (in het beste scenario is dit 9kW bij een heel lage retourtemperatuur (dus volledige vloerverwarming)).

2000m³ x 8 = 16000kWh aan warmte-energie, opgewekt met COP4 = 16000/4 = 4000kWh aan elektrisch verbruik.
Ja bij die 2000m3 stookten we ook de bovenverdieping mee.
Het dak is goed geïsoleerd dus heel veel verwarming hebben we boven niet nodig.

Ik zat zelf te denk aan een warmtepomp van 7 of 8 kW.
Misschien dat we in de nieuwe keuken ook nog een airco plaatsen omdat het anders zomers best warm zal worden door de zoninstraling op een aantal ramen.

Maar 4000kWh klinkt wel realistisch.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Hallo klump4u,

Wat voor type koppelingen (en merk) heb je hiervoor gebruikt? Ik kan namelijk voor mijn LG warmtepomp geen geschikte koppeling vinden (van conische draad op de WP (PT 1 "male") naar een inch met vlakke afdichting (rubberring of pakking)

BVD!

M.vr.gr.

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

• stevenP
SCG schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Hallo klump4u,

Wat voor type koppelingen (en merk) heb je hiervoor gebruikt? Ik kan namelijk voor mijn LG warmtepomp geen geschikte koppeling vinden (van conische draad op de WP (PT 1 "male") naar een inch met vlakke afdichting (rubberring of pakking)

BVD!

M.vr.gr.

Sander
Panasonic heeft "gewoon" draad achterop, 5/4". Hoe zeker ben je van die draadmaat? Ik heb even gegoogled en hoewel ik wat info kan vinden, is dit in Amerikaanse draaibank/engineering databases ipv stapels aan fittingen..
Anders eens vragen bij Warmteservice of een leverancier / dealer die ook LG voert.

Óf het LG wp topic hier op GoT even doorspitten :)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

SCG schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Hallo klump4u,

BVD!

M.vr.gr.

Sander
Deze bedoel je? https://www.warmteservice...stukje-5-4-x-1/p/41053258

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

stevenP schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Panasonic heeft "gewoon" draad achterop, 5/4". Hoe zeker ben je van die draadmaat? Ik heb even gegoogled en hoewel ik wat info kan vinden, is dit in Amerikaanse draaibank/engineering databases ipv stapels aan fittingen..
Anders eens vragen bij Warmteservice of een leverancier / dealer die ook LG voert.

Óf het LG wp topic hier op GoT even doorspitten :)
Ik weet op zich wel het type op de warmtepomp; De "normale" fittingen van bijvoorbeeld Bonfix (1") passen erop. Het is meer, dat de aansluiting op de flexibele slangen een andere is; Wel één inch, maar een andere draad. Ik heb al op meer sites gekeken, maar het wordt mij er nog niet duidelijker op... Bedankt in ieder geval.

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

Nee deze is het niet. Bedankt in ieder geval.

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
SCG schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:37:
[...]

Ik weet op zich wel het type op de warmtepomp; De "normale" fittingen van bijvoorbeeld Bonfix (1") passen erop. Het is meer, dat de aansluiting op de flexibele slangen een andere is; Wel één inch, maar een andere draad. Ik heb al op meer sites gekeken, maar het wordt mij er nog niet duidelijker op... Bedankt in ieder geval.
Als het reguliere draad is, zal het geen vlakdichting zijn. De aansluiting moet dan met teflontape / Locktite 55 / hennep oid gebeuren. De je ziet dan ook dan de draad aan het begin (of eigenlijk de buitenste rand, waar de spoet start) een taps profiel heeft. Vlakdichting heeft echt wel vlees van een mm of 3-4 vlak. Flexleidingen gaan dan inderdaad niet goed, pak een bonfix bochtstuk of draadnippel als "converter"

• Chielus
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-04 05:25
verkeerslicht schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Mijn instellingen komen volgens mij bijna overeen, behalve 5.1, die heb ik op "Ja" staan. Vraag me af wat voor verschil dat maakt, en ook de eco-stooklijn ipv. de normale stooklijn.
Volgens mij is de eco stooklijn hetzelfde als de normale stooklijn, behalve dat de default van eco 2 stappen lager staat als de normale stooklijn. Dat is wat ik uit de manual dacht te begrijpen. Voelt een beetje als een overbodige instelling, want als eco beter is, dan zou de normale stooklijn geen bestaansrecht hebben.
Dat gezegd hebbende ga ik die wel proberen van 't weekend :)
@verkeerslicht , Ik heb een Ferroli S3.2 via Modbus / TCP aangesloten op mijn Home Assistant. Alles lijkt prima te communiceren, uitlezing van temperaturen en bitjes gaat op zich goed, maar er zijn ook een aantal adressen die ik niet uit kan lezen.

Bijvoorbeeld de addressen van de Klimaatcurve 9 ... ( addressen 261 -> 268 ) en zijn er nog een aantal die een foutmelding geven bij het uitlezen en of wegschrijven.

Nu wil ik hel proberen met een ESP32 verbinding en dan de Omnia.yaml van "wowtor" proberen :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: "${prefix}_modbus"
    name: "${friendly_prefix} heating curve9 high setpoint"
    icon: "mdi:thermometer-water"
    device_class: TEMPERATURE
    unit_of_measurement: "°C"
    entity_category: CONFIG
    address: 266
    value_type: U_WORD
    min_value: 25
    max_value: 65
    step: 1
    disabled_by_default: true
    skip_updates: 30

Heb jij hier misschien ervaring mee of dit werkt?

alvast bedankt :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFwj5YsuFdSBztwGxBZt0oAvMlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JefqVpK76YGe12efAVRTizkq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE3FIQaNmj-r4jAOS1JUAIReO2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vS71BQHkCRtwmmnR3xrZN9B1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 21-09-2024 09:22 . Reden: Code tags voor de leesbaarheid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unixguru
Chielus schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 06:54:
[...]

@verkeerslicht , Ik heb een Ferroli S3.2 via Modbus / TCP aangesloten op mijn Home Assistant. Alles lijkt prima te communiceren, uitlezing van temperaturen en bitjes gaat op zich goed, maar er zijn ook een aantal adressen die ik niet uit kan lezen.

Bijvoorbeeld de addressen van de Klimaatcurve 9 ... ( addressen 261 -> 268 ) en zijn er nog een aantal die een foutmelding geven bij het uitlezen en of wegschrijven.
Je hebt als “address” het register nummer gebruikt als ik het goed zie, dat is niet juist. Je kan in mijn configuratie kijken hoe ik die registers uitlees

https://github.com/Mosibi...7d5ae/heatpump.yaml#L2748

Trouwens, mooie plaatjes die je voor HA hebt gemaakt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door unixguru op 21-09-2024 09:14 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Chielus en @unixguru Nu ik hier wat ESPhome config langs zie komen kan ik het niet laten :+

Maar zet voor de entity namen geen prefix meer. HA zal zelf de friendly name van het device waar ze onder vallen er al voor plakken. Dus als je zelf ook de naam ervoor plakt ga je die dubbel krijgen. HA vangt dat nu, in de overgangsperiode, nog af maar gaat daar mee stoppen.

En device name aan het id meegeven is ook niet echt nuttig daar het id alleen bestaat op het device zelf.

Verder is er geen verschil tussen address: 0x10a en address: 266, dat is alleen hexadecimale notatie versus decimale notatie. Grootste verschil tussen jullie config zit dus in het ontbreken van register_type die aangeduid is als required.

• Chielus
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-04 05:25
@Septillion en @unixguru , dank jullie wel voor jullie snelle reactie ...

Ik gebruik deze Omnia.yaml nog niet, en heb ook nog geen ESP32 verbinding tussen de Ferroli en Home Assistant.

Momenteel heb ik een Waveshare RS485 to Ethernet verbinding tussen de Ferroli en Home Assistant, en snap niet waarom ik niet alle addressen kan zien, en wel een aantal kan schrijven en of lezen.

Als het jullie wel lukt om alle addressen te zien en te schrijven met een ESP32 dan zal ik eens proberen om dit te gaan gebruiken.

Bij Svenar ( https://shop.svenar.nl/ ) verkopen ze een heatpump controller met een ESP32, misschien is dit dan wel de makkelijkste manier om het werkend te krijgen.

Bedankt voor jullie snelle reacties en het meedenken ! _/-\o_

• unixguru
Septillion schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:30:
@Chielus en @unixguru Nu ik hier wat ESPhome config langs zie komen kan ik het niet laten :+
De prefix is inderdaad niet handig meer op dit moment, die gaat er ook nog wel uit in mijn config. $devicename moet blijven om situaties met meerdere warmtepompen op 1 HA instance (ja ze bestaan) te ondersteunen.

• unixguru
Chielus schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:23:.
Bij Svenar ( https://shop.svenar.nl/ ) verkopen ze een heatpump controller met een ESP32, misschien is dit dan wel de makkelijkste manier om het werkend te krijgen.
Aangezien dat mijn zoon is, kan ik dat met 200% onderschrijven :P

• Septillion

Septillion

@unixguru $devicename an sich moet wel blijven, maar je hoeft het niet te prefixen aan het id. Dat wordt alleen op het device gebruikt, niet in HA.

• unixguru
Septillion schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:38:
@unixguru $devicename an sich moet wel blijven, maar je hoeft het niet te prefixen aan het id. Dat wordt alleen op het device gebruikt, niet in HA.
Ah check, dat was dan voorheen anders. Toen ik begon met deze config was dat nodig om het onderscheid te kunnen maken. Bedankt voor de tips, ik zal binnenkort eens gaan testen.

• Septillion

Septillion

@unixguru Zo ver ik weet is dat ook nooit anders geweest. Dat hele id wordt alleen gebruikt voor de referenties in de C++ code op de achtergrond.
Pagina: 1 2 3 Laatste