Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:47
Jaap19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:28:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik de rubber dempers vervangen door de veren van de 'Vibratiekit Geel" van Soleco (gekocht bij https://www.asvairco.nl/a...eunen/vibratiekit-2-geel/).
Ze voldoen uitstekend! d:)b

De oude rubbers (D=50 mm, H=30 mm) zijn veel te stijf, die kan ik met veel moeite 1 mm indrukken (met 2 handen). De nieuwe veren met gemak >10 mm. Betere trillingsisolatie gegarandeerd.
En dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn, hoorbaar een flinke verbetering.

Het is wel even opletten bij het monteren dat de veren netjes recht komen te staan. Er zit een rubber kapje om de veren heen en als de onderkant en bovenkant niet netjes in één lijn staan, dan maken de rubber kapjes (onder en boven) contact met elkaar. Op zich niet heel erg, maar het net iets beter als dat nominaal (zonder windbelasting) niet zo is. Bij mij was dat helaas niet goed mogelijk omdat de steek op de muurbeugel niet goed matcht :-( met de steek van de wp montagepunten. Evengoed toch een grote winst geboekd.

Verder heb ik onder elke boutkop een extra grote sluitring toe gevoegd. De bijgeleverde ringen zijn standaard ok voor de bouten maar niet zo goed voor de vrij grote gaten in de muurbeugels en de wp. Ook heb ik aan de voorkant een grote sluitring gebruikt om de wp netjes waterpas te zetten (eentje links en eentje rechts).

Zeer aan te bevelen!

Oude rubber:

[Afbeelding]

Nieuwe veren:

[Afbeelding]
Sowieso dank voor deze reactie!

Gaat het om type "MNaZc" op pagina 3 en 4 van de documentatie van Soleco? Ik zie op de site waar je ze gekocht hebt namelijk niet exact om welk type het gaat. Voor mijn airco zou type groen volstaan, en als die bevalt dan zou ik voor de toekomstige warmtepomp ook zo'n set willen aanschaffen. De prijs lijkt me wel goed daar trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Jonny2x4 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:48:
[...]

Sowieso dank voor deze reactie!

Gaat het om type "MNaZc" op pagina 3 en 4 van de documentatie van Soleco? Ik zie op de site waar je ze gekocht hebt namelijk niet exact om welk type het gaat. Voor mijn airco zou type groen volstaan, en als die bevalt dan zou ik voor de toekomstige warmtepomp ook zo'n set willen aanschaffen. De prijs lijkt me wel goed daar trouwens.
Idd het MNaZc type. Eigen gewicht van m'n buitenunit is 77 kg, ging net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
Dat is dus het verwarrende. In die pdf wordt de kit die jij hebt aangegeven als de oplossing voor bigfoots, maar het is me totaal niet duidelijk hoe ze die dan vast zetten.

De kit met plaatjes er onder wordt voor grondmontage genoemd (en is nergens te krijgen, maar dat terzijde. Een paar plaatjes maken kan altijd nog)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 09:16
verkeerslicht schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:03:
@DmC1982 heb je iets kunnen vinden? Zag in het andere topic dat er goede tips werden gegeven over de fanmotor etc.
Dank voor het vragen. Nee, ik moet nog beginnen het te demonteren. Hopelijk snel even doen,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Afgelopen maandag heb ik wat ontdreuningsmatjes op de buitenunit geplaatst. Het gaat om de Noico 2 mm, gekocht bij Amazon: https://www.amazon.nl/Noi...luiddemping/dp/B01KZ5X7KO

Er was hier en daar al wat gedaan aan geluidsisolatie (standaard door fabrikant), maar het kon nog wat meer. Op de foto's zie je waar ik het geplakt heb. Eerste foto is de onderkant, waar de ventilator op staat. Aan de binnenkant van de bovenplaat (2de foto) was geen ruimte, vandaar dat ik het bovenop geplakt heb. 'Niemand' die het ziet :) . De derde foto laat de 'ruimte' zien waar de afscheiding met de ventilator is gemaakt. Die scheidingsplaat klonk nogal als een klankbord en daar waar redelijkerwijs wat geplakt kon worden heb ik matjes toegevoegd. De laatste foto laat nog net een stukje van de zijkant zien waar ik nog iets kon plakken. Veel meer leek niet zinvol.

Ervaring: zonder dB-meter "vóór en ná" is het resultaat lastig te kwantificeren. Maar het lijkt wel te helpen, een een placebo-effect helpt ook!
Na het plaatsen van de 'vibratiekit geel' veren, was het dreunen weg maar was er nog een soort gezoem (dus hogere frequentie) te horen. Dat is nu ook afgenomen. Het zou eigenlijk een paar graden strenger moeten vriezen voor een finaal oordeel maar dat zit er denk ik deze winter niet meer in. Vrouw *O* en ik zijn tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XssP7McGUnvoceSsNrumKZ2mXuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Zqlcj5FBCh0MEgFdbhIOx54.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdAxLG4Ebf6ui2aoJsp7EZoLt0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03k0PRUyXKvY3geaHSRiKEUY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yye0fC4N3QEkS8qWMGAp7KsKU1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgUjNQSU6HmGEvjcjWZHKSIr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zH9GmO5akD7q15Iyp9q32cLulP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UishL67iR8wrKxu0q4PjnYV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mooi werk @Jaap19

Beetje mosterd na de maaltijd wellicht, maar om placebo-effecten te elimineren zou je met een spectrum analyzer op je smartphone kunnen kijken waar de resonties zitten. Als dat meetbaar is, kun je na het plaatsen zien of de resonantie nog bestaat of niet.

Volgens mij brengen die ontdreuningsmatjes primair extra gewicht aan op de beplating waardoor de resonantiefrequentie van de beplating omlaag gaat. Effecten zouden zodoende goed te meten moeten zijn.

Zie hoe deze persoon met een tablet heel veel info haalt uit zo'n app:
YouTube: Measuring RPM with a spectrum analyzer mobile app

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:53:
Mooi werk @Jaap19

Beetje mosterd na de maaltijd wellicht, maar om placebo-effecten te elimineren zou je met een spectrum analyzer op je smartphone kunnen kijken waar de resonties zitten. Als dat meetbaar is, kun je na het plaatsen zien of de resonantie nog bestaat of niet.

Volgens mij brengen die ontdreuningsmatjes primair extra gewicht aan op de beplating waardoor de resonantiefrequentie van de beplating omlaag gaat. Effecten zouden zodoende goed te meten moeten zijn.

Zie hoe deze persoon met een tablet heel veel info haalt uit zo'n app:
YouTube: Measuring RPM with a spectrum analyzer mobile app
Ah! Goeie tip, de mobiele telefoon als meetinstrument was niet bij me opgekomen :( . Bij de volgende goede vorstperiode ga ik dat alsnog doen.

Edit: wat het met de resonantiefrequentie doet weet ik niet 100% zeker, maar ik heb het sterke vermoeden dat die idd omlaag gaat. Er wordt flink wat massa toegevoegd terwijl de stijfheid niet veel hoger wordt (bitumen is heel zacht en de aluminium laag is erg dun). Bij trillingen treedt er veel vervorming in de matje op en daardoor veel demping (het matje is geen veer, 't blijft in elke (vervormings-) stand staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Jaap19 op 17-02-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
De oplossing van @X21r alhier ziet er ook wel interessant uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
Dankzij de tip van @Blihi ga ik hier verder met de zoektocht/elimineren van een lage geluidsbron.

Ik copy paste even de post die ik in het L/W WP topic geplaatst had.

Ik ben vandaag een beetje in de gaten aan het houden bij welke frequenties ik trilling geluiden binnen hoor en het lijkt bij een lagere compressor frequentie voor te komen.

Maar nu komt het interessante. Als ik dicht bij de muur ga staan (vlakbij de WP dus) dan hoor ik niks, loop ik naar achteren in het huis (verder weg dus) dan hoor ik het opeens. Ik ben ook nog even in de kruipruimte geweest om te checken of er trillingen in de aan- en afvoer leidingen zitten, maar die zijn er niet. Toen was de differentiatie van het geluid zo sterk dat als ik ong in het midden van het huis recht tegenover de WP zat ik trilling/dreungeluid hoorde, maar als ik circa 1 meter naar rechts of naar voren ging dan hoorde ik helemaal niks 8)7 :? Ik denk dat het dus niet gaat om het doorgeven van trillingen, maar om een bepaalde geluidsfrequentie van de compressor dit naar binnen dreunt.

Het lijkt ook vrij specifiek te zijn. Uit mijn beperkte test lijkt bv te komen dat ik het bij een comp. frequentie van 57 Hz het geluid wel hoor, maar bij een comp. frequentie van 53 Hz niet. De ventilatorsnelheid was gelijk.

De ontdreuningsmatjes en het geluidsiso materiaal moet nog binnenkomen dus het is nog even afwachten wat dat gaat doen icm veren onder de WP.

Als iemand dit verhaal zo leest, heb je dan nog bepaalde tips of opmerkingen waar ik extra op kan letten/onderzoeken om de bron van het geluid te vinden?

Overigens is mijn WP van dezelfde fabrikant als die van jou @Jaap19 (Airwell is een whitelabel van Midea dacht ik), alleen dan een monoblock ipv een split. Die ontdreuningsmatjes die jij geplaatst heb ga ik dus sowieso nog plakken. icm die veren die jij ook heb trouwens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Om mijn antwoord hier ook even te herhalen: Deze effecten komen meestal door reflectie. De geluidsgolven versterken zichzelf op specifieke punten en doven zichzelf uit op andere punten. Als je kunt achterhalen waar de reflectie vandaan komt zou je daar absorptiemateriaal kunnen plaatsen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Blihi schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:05:
Om mijn antwoord hier ook even te herhalen: Deze effecten komen meestal door reflectie. De geluidsgolven versterken zichzelf op specifieke punten en doven zichzelf uit op andere punten. Als je kunt achterhalen waar de reflectie vandaan komt zou je daar absorptiemateriaal kunnen plaatsen.
Ik heb inderdaad ook al simpel noppenschuim besteld om tegen de muur te zetten om te kijken of het helpt, dit had ik toch nog nodig. (dit: link)

Er komt nog een kast omheen waarbij ik tegen de achterkant net voor de muur iso plaat plaats en boven op het dakje iso plus sedum en plantjes. De linkerkant gezien vanaf de voorzijde blijft open en de rechterkant vanaf de voorzijde gaat dicht met iso materiaal (want daar zit een erker met een raam) Dat gaat dus wel helpen denk ik, maar ik probeer het liefst van te voren al de oorzaak te vinden zodat ik doelgericht de geluidsoorzaak aan kan pakken.

Zoiets als zijaanzicht dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKRWDaptq1bG8X-inoa3XucJj70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dPJtkHAbqydEc8VeZCxbOq9R.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Laatst online: 16-09 09:31
Bij een Nibe kun je in de instellingen bepaalde frequenties overslaan waardoor je al veel hinderlijke geluiden kunt elimineren. Misschien dat de Toshiba dit ook ooit gaat krijgen middels een firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Verkeerde topic. Dank

[ Voor 97% gewijzigd door Jaap19 op 01-03-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Jaap19 Verkeerde topic denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:52
Diesel-ind schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:20:
Bij een Nibe kun je in de instellingen bepaalde frequenties overslaan waardoor je al veel hinderlijke geluiden kunt elimineren. Misschien dat de Toshiba dit ook ooit gaat krijgen middels een firmware update?
Net zoals bij een straalmotor dus!

Zou fijn zijn als alle fabrikanten dit zouden implementeren. En aangezien de resonantie frequenties voor ieder huis zullen verschillen zou het helemaal top zijn als ze d'er een appje bij zouden leveren waarmee je met je telefoon oid het geluidsprofiel in je huis kan opnemen en hij er dan automagisch de storende frequenties uit haalt. Misschien ooit een keer, hoop doet leven :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Ik heb inderdaad ook al simpel noppenschuim besteld om tegen de muur te zetten om te kijken of het helpt, dit had ik toch nog nodig. (dit: link)

Er komt nog een kast omheen waarbij ik tegen de achterkant net voor de muur iso plaat plaats en boven op het dakje iso plus sedum en plantjes. De linkerkant gezien vanaf de voorzijde blijft open en de rechterkant vanaf de voorzijde gaat dicht met iso materiaal (want daar zit een erker met een raam) Dat gaat dus wel helpen denk ik, maar ik probeer het liefst van te voren al de oorzaak te vinden zodat ik doelgericht de geluidsoorzaak aan kan pakken.

Zoiets als zijaanzicht dus:
[Afbeelding]
de opmerking van @Blihi raakt denk ik de spijker op de kop gezien je verhaal dat in bepaalde ruimtes het ineens goed hoorbaar is. Ik heb me in het verleden bezig gehouden met luidsprekerbouw, en dit is een van de fenomenen die in de huiskamer een heel grote rol speelt voor overtollige basgeluiden. Bij hogere frequenties zul je niet snel staande golven hebben. Blijkbaar zijn bepaalde ruimtes precies de halve goflengte van de frequentie waar jij last van hebt (of een harmonische daarvan).

Echter, dempen op lage frequenties is heel per definitie heel erg moeilijk. Dat gaat ook met wat noppenschuim niet lukken. Een bromtoon van bijvoorbeeld 50hz, heeft bij 0°C ongeveer een golflengte van 6,6m = 330 / 50 -> geluidssnelheid[m/s] / frequentie[hz]
Je moet ook dus aan dit soort afmetingen denken als het gaat om dempmateriaal, en dat is eigenlijk niet te doen.

Een ander punt van aandacht is of het geluid versterkt wordt door de plaatsing van de WP.
Zet je deze bijvoorbeeld in een hoekje (dus, dicht op de grond, en dicht tegen twee muren aan), dan heb je een versterking van je basgeluid van +9db, laag op de grond, tegen de muur aan +6db. Op en buitenhoek van een huis zal de versterking nog wat minder zijn (minder reflectieoppervlak).
Zie bijvoorbeeld: https://www.prosoundtrain...ries-affect-loudspeakers/

Waar ik mee zou beginnen is:
Je telefoon gebruiken met een frequency analyzer zoals bijvoorbeeld spectroid (android), om daarmee te zien op welke frequentie er een piek is. Je zal mogelijk de app moeten tweaken om wat extra resolutie te krijgen in het lage gebied ("frequency axis scale" op "logarithmic" zetten in het menu display). Vervolgens kun je ook nog inzoomen op het gebied dat je wilt meten.

De kans is denk ik groot dat er een trilling is die middels de big-foots wordt doorgegeven aan de bodem en zo getransporteerd wordt je huis in. Die trilling is heel klein, maar kan versterkt worden door staande golven.
Ik schat in dat je het meeste geluk gaat hebben door goede trillingsdempers onder de WP te plaatsen, of in het ergste geval de WP op wat grotere afstand van de muur te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
verkeerslicht schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:29:
[...]

de opmerking van @Blihi raakt denk ik de spijker op de kop gezien je verhaal dat in bepaalde ruimtes het ineens goed hoorbaar is. Ik heb me in het verleden bezig gehouden met luidsprekerbouw, en dit is een van de fenomenen die in de huiskamer een heel grote rol speelt voor overtollige basgeluiden. Bij hogere frequenties zul je niet snel staande golven hebben. Blijkbaar zijn bepaalde ruimtes precies de halve goflengte van de frequentie waar jij last van hebt (of een harmonische daarvan).

Echter, dempen op lage frequenties is heel per definitie heel erg moeilijk. Dat gaat ook met wat noppenschuim niet lukken. Een bromtoon van bijvoorbeeld 50hz, heeft bij 0°C ongeveer een golflengte van 6,6m = 330 / 50 -> geluidssnelheid[m/s] / frequentie[hz]
Je moet ook dus aan dit soort afmetingen denken als het gaat om dempmateriaal, en dat is eigenlijk niet te doen.

Een ander punt van aandacht is of het geluid versterkt wordt door de plaatsing van de WP.
Zet je deze bijvoorbeeld in een hoekje (dus, dicht op de grond, en dicht tegen twee muren aan), dan heb je een versterking van je basgeluid van +9db, laag op de grond, tegen de muur aan +6db. Op en buitenhoek van een huis zal de versterking nog wat minder zijn (minder reflectieoppervlak).
Zie bijvoorbeeld: https://www.prosoundtrain...ries-affect-loudspeakers/

Waar ik mee zou beginnen is:
Je telefoon gebruiken met een frequency analyzer zoals bijvoorbeeld spectroid (android), om daarmee te zien op welke frequentie er een piek is. Je zal mogelijk de app moeten tweaken om wat extra resolutie te krijgen in het lage gebied ("frequency axis scale" op "logarithmic" zetten in het menu display). Vervolgens kun je ook nog inzoomen op het gebied dat je wilt meten.

De kans is denk ik groot dat er een trilling is die middels de big-foots wordt doorgegeven aan de bodem en zo getransporteerd wordt je huis in. Die trilling is heel klein, maar kan versterkt worden door staande golven.
Ik schat in dat je het meeste geluk gaat hebben door goede trillingsdempers onder de WP te plaatsen, of in het ergste geval de WP op wat grotere afstand van de muur te plaatsen.
Bedankt voor de tip. Ik heb net vlug even gemeten en zag dat de brom toon rond de 40-45 Hz lag. Ik ga hier zeker wat uitgebreider mee testen binnenkort. Eerst van het weekend maar de veren plaatsen en dan meten.

De WP staat nu dicht op de grond, 50 cm voor een muur en ong 30cm rechts van de WP zit een erkertje (met deels glas) dus dat klinkt allemaal niet ideaal.

Je bericht stemt me niet heel hoopvol dus ik ben bang dat ik toch maar in de buidel moet gaan tasten voor een grondleiding :'(. Ik heb gelukkig de optie om de WP of 6 of 8 meter naar voren de tuin in te zetten (voor of achter een struik :p), Bij 8m staat die wel dicht op de stoep aan de weg, maar neem aan dat niemand daar moeilijk voor gaat doen en een geluidsmeting gaat aanvragen. 7/8 meter zou toch wel voldoende moeten zijn? Er staat dan ook nog een grote struik tussen de WP en het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Diesel-ind schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:20:
Oow dat is een ideale functie zeg! Voor zover ik weet kan dat bij die van mij niet en dat is volgens mij ook niet in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
Evanrvb schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Oow dat is een ideale functie zeg! Voor zover ik weet kan dat bij die van mij niet en dat is volgens mij ook niet in ontwikkeling.
Ik heb nog een mailtje gestuurd naar de importeur en die geeft aan dat het nu niet mogelijk is maar dat hij het wel aan gaat kaarten bij Toshiba. Wie weet gaan ze er nog een keer iets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Evanrvb schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb net vlug even gemeten en zag dat de brom toon rond de 40-45 Hz lag. Ik ga hier zeker wat uitgebreider mee testen binnenkort. Eerst van het weekend maar de veren plaatsen en dan meten.

De WP staat nu dicht op de grond, 50 cm voor een muur en ong 30cm rechts van de WP zit een erkertje (met deels glas) dus dat klinkt allemaal niet ideaal.

Je bericht stemt me niet heel hoopvol dus ik ben bang dat ik toch maar in de buidel moet gaan tasten voor een grondleiding :'(. Ik heb gelukkig de optie om de WP of 6 of 8 meter naar voren de tuin in te zetten (voor of achter een struik :p), Bij 8m staat die wel dicht op de stoep aan de weg, maar neem aan dat niemand daar moeilijk voor gaat doen en een geluidsmeting gaat aanvragen. 7/8 meter zou toch wel voldoende moeten zijn? Er staat dan ook nog een grote struik tussen de WP en het huis.
Altijd hoop blijven houden :(:) . Het is gewoon techniek en altijd oplosbaar. Alleen het prijskaartje zit soms heel erg tegen... :-(

Als je na het weekend nog steeds last hebt, kun je nog denken aan zware (gewicht) dempingplaten, zoiets als Merfopol . Daar kun je het door jou eerder geschetste dakje en muurplaat mee bekleden. Liefst heel los zodat lichte beweging mogelijk is.

Ik neem aan dat de wp zelf al goed is afgesteld (stooklijn enzo) zodat 'ie zo lang mogelijk rustig kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jaap19 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Altijd hoop blijven houden :(:) . Het is gewoon techniek en altijd oplosbaar. Alleen het prijskaartje zit soms heel erg tegen... :-(

Als je na het weekend nog steeds last hebt, kun je nog denken aan zware (gewicht) dempingplaten, zoiets als Merfopol . Daar kun je het door jou eerder geschetste dakje en muurplaat mee bekleden. Liefst heel los zodat lichte beweging mogelijk is.

Ik neem aan dat de wp zelf al goed is afgesteld (stooklijn enzo) zodat 'ie zo lang mogelijk rustig kan draaien?
Dat is mooi spul inderdaad. Ik denk dat ik dan echter eerder de WP verplaatsen als optie ga kiezen. Als ik linksom of rechtsom nog moet investeren in materialen dan heeft verplaatsen denk toch meer mijn voorkeur.

Die aanname is onterecht :$ B) Om meerdere redenen is dit nog niet geoptimaliseerd. Ik heb de WP nog niet langdurig aanstaan omdat ik wil voorkomen dat de buren een negatieve associatie ermee krijgen en straks altijd denken dat die herrie maakt. Ook werkt de T1 (uitgaande temp.) sensor in de WP vanaf het begin al niet, hier heb ik contact over met de leverancier. En de HomeWizard kWh meter bleek ook nog eens kapot geleverd te zijn. Ik kan de boel dus nog slecht monitoren. Ik heb wel een stooklijn ingesteld die me oké leek. De WP zelf draait opzich ook wel rustig en moduleert wat heen en weer, maar de uitgaande temp kan ik niet monitoren.

Er zijn dus nog wel wat losse eindjes en zaken die beter ingeregeld kunnen worden. Alleen het probleem is dat ik de WP dus nu niet langdurig wil hebben draaien voordat ik het geluid heb geprobeerd te minimaliseren met wat simpele oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Evanrvb schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:02:
[...]

Dat is mooi spul inderdaad. Ik denk dat ik dan echter eerder de WP verplaatsen als optie ga kiezen. Als ik linksom of rechtsom nog moet investeren in materialen dan heeft verplaatsen denk toch meer mijn voorkeur.

Die aanname is onterecht :$ B) Om meerdere redenen is dit nog niet geoptimaliseerd. Ik heb de WP nog niet langdurig aanstaan omdat ik wil voorkomen dat de buren een negatieve associatie ermee krijgen en straks altijd denken dat die herrie maakt. Ook werkt de T1 (uitgaande temp.) sensor in de WP vanaf het begin al niet, hier heb ik contact over met de leverancier. En de HomeWizard kWh meter bleek ook nog eens kapot geleverd te zijn. Ik kan de boel dus nog slecht monitoren. Ik heb wel een stooklijn ingesteld die me oké leek. De WP zelf draait opzich ook wel rustig en moduleert wat heen en weer, maar de uitgaande temp kan ik niet monitoren.

Er zijn dus nog wel wat losse eindjes en zaken die beter ingeregeld kunnen worden. Alleen het probleem is dat ik de WP dus nu niet langdurig wil hebben draaien voordat ik het geluid heb geprobeerd te minimaliseren met wat simpele oplossingen.
Ik kan me voorstellen dat 'goede vrienden blijven met de buren' de hoogste prioriteit heeft, net als een hoge waf...

Bij mijn eigen installatie wordt de resterende geluidshinder (is dus al heel wat minder) veroorzaakt door de installatie. Buffervat parallel aangesloten, nog een verdeler met pomp en nog een stukje te dunne buis. Daardoor kan de wp niet voldoende vermogen het huis inkrijgen, een flink deel gaat via buffervat weer retour :-( . Als het dan een paar graden vriest gaat de wp vrijwel vol vermogen draaien terwijl de kamertemperatuur langzaam zakt. Buitentemperatuur boven nul is geen probleem.

Stooklijn is al wel voor de huidige situatie geoptimaliseerd, als de installatie over een paar weken verbeterd is, kan ik de stooklijn opnieuw instellen (wel met een vliegende start :Y ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Wie weet is het al opgelost na het plaatsen van de veerdempers ;) Als eventuele trillingen niet meer worden doorgegeven zou dat al heel veel kunnen doen.
En anders is die 7/8 meter denk ik meer dan zat. Het kan best zijn dat een kleine verplaatsing (half metertje of zo) al voldoende is. Uiteindelijk blijft het toch een beetje trial & error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 08:41

ChUcKiE

Dus........

Jaap19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:28:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik de rubber dempers vervangen door de veren van de 'Vibratiekit Geel" van Soleco (gekocht bij https://www.asvairco.nl/a...eunen/vibratiekit-2-geel/).
Ze voldoen uitstekend! d:)b

De oude rubbers (D=50 mm, H=30 mm) zijn veel te stijf, die kan ik met veel moeite 1 mm indrukken (met 2 handen). De nieuwe veren met gemak >10 mm. Betere trillingsisolatie gegarandeerd.
En dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn, hoorbaar een flinke verbetering.

Het is wel even opletten bij het monteren dat de veren netjes recht komen te staan. Er zit een rubber kapje om de veren heen en als de onderkant en bovenkant niet netjes in één lijn staan, dan maken de rubber kapjes (onder en boven) contact met elkaar. Op zich niet heel erg, maar het net iets beter als dat nominaal (zonder windbelasting) niet zo is. Bij mij was dat helaas niet goed mogelijk omdat de steek op de muurbeugel niet goed matcht :-( met de steek van de wp montagepunten. Evengoed toch een grote winst geboekd.

Verder heb ik onder elke boutkop een extra grote sluitring toe gevoegd. De bijgeleverde ringen zijn standaard ok voor de bouten maar niet zo goed voor de vrij grote gaten in de muurbeugels en de wp. Ook heb ik aan de voorkant een grote sluitring gebruikt om de wp netjes waterpas te zetten (eentje links en eentje rechts).

Zeer aan te bevelen!

Oude rubber:

[Afbeelding]

Nieuwe veren:

[Afbeelding]
Is het vervangen simpelweg 1 voor 1 de oude rubbers eraf (unit beetje omhoogduwen) en dan de nieuwe erop? Is dat te doen "alleen"?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:08
ChUcKiE schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Is het vervangen simpelweg 1 voor 1 de oude rubbers eraf (unit beetje omhoogduwen) en dan de nieuwe erop? Is dat te doen "alleen"?
Hangt een beetje af van hoe zwaar je buitenunit is. Maar in principe is het zoals je beschrijft. Bij de meeste units die aan een muurbeugel hangen kan het het wel alleen af gok ik zo. Ik ben vrij onhandig en het is mij in m'n eentje gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
ChUcKiE schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Ja, ik heb het alleen gedaan. De ruimte onder de unit was net goed genoeg om 'm met m'n knie omhoog te houden. Zo had ik 2 handen vrij. De veren waren iets hoger dan de rubbers die er zaten, maar ze veren aardig in (circa 1 cm) en de buitenunit zit op ongeveer dezelfde hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderGo
  • Laatst online: 10-04-2023
greg-a schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:00:
[...]

Hangt een beetje af van hoe zwaar je buitenunit is. Maar in principe is het zoals je beschrijft. Bij de meeste units die aan een muurbeugel hangen kan het het wel alleen af gok ik zo. Ik ben vrij onhandig en het is mij in m'n eentje gelukt.
Ik heb dit de afgelopen week twee keer gedaan omdat ik een setje veren had die te licht waren. Maar ik had er zo'n vierkant pomp matje onder gezet die je kan gebruiken om deuren te plaatsen etc ( heb je ook gewoon van de action) dit werkte echt bijzonder makkelijk. Even er tussen zetten, oppompen tot net iets hoger dan de oude veren, vervangen en weer rustig laten leeglopen.

(die veren werken ook bijzonder goed!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
SanderGo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Ik heb dit de afgelopen week twee keer gedaan omdat ik een setje veren had die te licht waren. Maar ik had er zo'n vierkant pomp matje onder gezet die je kan gebruiken om deuren te plaatsen etc ( heb je ook gewoon van de action) dit werkte echt bijzonder makkelijk. Even er tussen zetten, oppompen tot net iets hoger dan de oude veren, vervangen en weer rustig laten leeglopen.

(die veren werken ook bijzonder goed!)
Ik had er blokjes hout onder. Dat was wel handig aan de compressor kant. Als je iets hebt dat dikker is dan de dempers/veren helpt het natuurlijk al. Die van mij is niet heel zwaar overigens (33kg)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Toen ik de unit op moest tillen heb ik gewoon even de krik uit de auto gepakt. Plankje er onder op het platte dak, plankje onder tegen de unit aan en dan even opkrikken. Dat ding weegt aan de compressorkant ruim 60 kg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DmC1982
Ondertussen heb ik eindelijk de boel los gehad i.v.m. jankgeluid bij bepaalde toerental (wat lager).
De motor was aardig verroest. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal was en heb het ook helemaal weggehaald/geschuurd. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2Tv7mBbm5p6Ug4-vKGJTnuqs-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2Ignw8arFxiOwapY4JlAIgx.jpg?f=fotoalbum_large

Alles netjes weer schoongemaakt inclusief de fan en unit zelf.
Bj het opstarten hoorde ik weer even het gejank, dus ik ben bang dat het helaas niks heeft geholpen.
Heeft het zin om een nieuwe motor en fan te bestellen? zou het probleem dan verholpen zijn?
Ik kan dit makkelijk zelf doen, ik krijg alleen het plugje niet los van de motor zelf. Moet dit met heel veel kracht? Zie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I25GLQ3-RehIdDV2iz11e5hDbEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Njih4cOJZqZsZWWkzNXp4454.jpg?f=fotoalbum_large

De unit is in ieder geval niet meer groen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jiOTHUc3KtlHb5RrdeD7a_3dXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVr2HT1k6hJq9TZldlKeIEHA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
DmC1982 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:18:
Ondertussen heb ik eindelijk de boel los gehad i.v.m. jankgeluid bij bepaalde toerental (wat lager).
De motor was aardig verroest. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal was en heb het ook helemaal weggehaald/geschuurd.
Uiteraard helpt dat niks. Die roest zit aan de buitenkant en kan dus dat geluid nooit veroorzaken. Is er niet gewoon een lager stuk?

Overigens is bovenstaande post waarschijnlijk een vervolg op DmC1982 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Een verwijzing daarnaar lijkt me wel verstandig, want je kunt moeilijk van elke lezer verwachten dat hij of zij zich die post nog herinnert...

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 08-03-2023 13:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Andrehj schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Uiteraard helpt dat niks. Die roest zit aan de buitenkant en kan dus dat geluid nooit veroorzaken. Is er niet gewoon een lager stuk?

Overigens is bovenstaande post waarschijnlijk een vervolg op DmC1982 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Een verwijzing daarnaar lijkt me wel verstandig, want je kunt moeilijk van elke lezer verwachten dat hij of zij zich die post nog herinnert...
Het klopt dat dit een vervolgpost is. Als ik even eerlijk mag zijn, ik zocht deze post, wou het quoten, maar geen idee waar ik dit kon vinden. Mijn excuses hiervoor.

Ik hoopte met het roest dat er misschien wat onbalans in kon zijn, maar ik begrijp dat dit niet kan.
Een lager zit in de motor toch? Grote kans dat het dus wordt opgelost als ik alleen de motor (onderdeel sic-71fw-d886-7b) vervang? In ieder geval bedank voor je reactie en feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
DmC1982 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:30:
Het klopt dat dit een vervolgpost is. Als ik even eerlijk mag zijn, ik zocht deze post, wou het quoten, maar geen idee waar ik dit kon vinden. Mijn excuses hiervoor.
Gewoon even via je profiel, forumreacties, xxxx reacties. Daar zie je al je reacties netjes op datumvolgorde.
Ik hoopte met het roest dat er misschien wat onbalans in kon zijn, maar ik begrijp dat dit niet kan.
Een lager zit in de motor toch? Grote kans dat het dus wordt opgelost als ik alleen de motor (onderdeel sic-71fw-d886-7b) vervang? In ieder geval bedank voor je reactie en feedback.
Als je een beetje handig bent (ik gok van niet als ik je reactie lees...) kun je de lagers gewoon los vervangen. Moet je wel eerst uitvogelen welke maat het is, dus dit kun je beter even in de zomer doen als je de WP niet zo hard nodig hebt.
Maar dan kost dit geintje je maar een paar euro en wat werk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Mijn situatie ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjyL0IHleHK2P8jIzKJN1NIQDEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kVvzWJhVr3qE98V4t0m1btV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPbdu0nqAz6inACfaCJ-xbqio84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q983cT2qG97aJclOJccdlVda.jpg?f=fotoalbum_large

De Haier (tweede foto) is de buitenunit tbv de airco’s en de andere tbv de warmtepomp. Beide ga ik dan voorzien van die betere anti vibratie rubber doppen. Baat het niet dan schaadt het niet zullen we maar zeggen. Beide units wegen iets over de 60kg.
https://www.asvairco.nl/a...iekit-2-geel/#description

Iemand nog tips/overwegingen om mee te geven?

[ Voor 6% gewijzigd door ChUcKiE op 08-03-2023 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diesel-ind
Heeft iemand toevallig deze isolatie voor een compressor al gebruikt? Ziet er interessant uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G4ZlsdNs9VU7Z0OIPQEp-cjnZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vAuZixu8gyNka9m3SbWfCW8.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.soniflex.com/...or-compressoren/H80700401

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
[...]

Heb je de veren al geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jaap19 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:43:
[...]

Heb je de veren al geplaatst?
Nee helaas niet :/ Ik heb het al drie keer ingepland gehad, maar het lukte de hele niet niet ivm het weer of het uitlopen van afspraken.

Volgende week weer een aantal kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:47
Evanrvb schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Nee helaas niet :/ Ik heb het al drie keer ingepland gehad, maar het lukte de hele niet niet ivm het weer of het uitlopen van afspraken.

Volgende week weer een aantal kansen.
Ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat, eventueel met foto's! De leverancier van mijn airco kan de Soleco dempers niet leveren maar wil ze wel plaatsen. Ze bieden zelf normale veerdempers aan.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat die van Soleco beter werken, maar dat is niet gefundeerd op enige kennis of ervaring... Is er wellicht iemand die beide soorten heeft getest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evanrvb
Jonny2x4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat, eventueel met foto's! De leverancier van mijn airco kan de Soleco dempers niet leveren maar wil ze wel plaatsen. Ze bieden zelf normale veerdempers aan.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat die van Soleco beter werken, maar dat is niet gefundeerd op enige kennis of ervaring... Is er wellicht iemand die beide soorten heeft getest?
Ik heb ze net geplaatst (nog niet getest, ga ik zo doen)

van de rode blijft wel erg weinig over maar daar was ik al bang voor. de unit is 89 kilo en de 2 balken zijn samen ook 10 kilo. deze veren zijn tot 120 kilo. De unit kan nog wel behoorlijk veren dus dat valt me mee.

Resultaten volgen later vanavond of morgen met een :( of een :). :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qw58GD6xEVIa7xhQf9C4KuSWWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ckt2ROcd0oHX4QQCUSqP0hPF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPw29lQkBR5o8aLse3cclntJ7TQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt3mGFz4RYCsXJsSD2utjOPh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Evanrvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:08:
[...]

van de rode blijft wel erg weinig over maar daar was ik al bang voor. de unit is 89 kilo en de 2 balken zijn samen ook 10 kilo. deze veren zijn tot 120 kilo. De unit kan nog wel behoorlijk veren dus dat valt me mee.

[Afbeelding][Afbeelding]
En hoe ging het installeren/vervangen? Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
ChUcKiE schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Mijn montage ervaring: simpel. Zie Jaap19 in "Trillingen warmtepomp dempen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Jonny2x4 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Het voordeel van de Soleco's is dat er 2 verschillende veerstijfheden in het doosje zitten, om het asymmetrisch verdeelde gewicht van de unit te compenseren. Of de rubbertjes er omheen veel nut hebben weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
ChUcKiE schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Op bigfoots monteren vond ik nog wel een beetje prutsen, maar dit kwam deels ook doordat de WP al helemaal aangesloten was en je dus minder bewegingsvrijheid had.

Ik heb het met zijn 2en gedaan. Eerst de ene kant daarna de andere kant. Ging opzich prims hoor. Wij deden eerst de zware kant dit zou ik ook wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hoe zitten die dingen vast in de bigfoots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Blihi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:49:
Hoe zitten die dingen vast in de bigfoots?
De bouten en houders die bij de bigfoot zaten heb ik eringedraaid.

Eerst losjes vast, toen op de rails en zodra ze op de goed plek zaten de veer verder gedraaid zodat die op de bigfoot klemt.

Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VouB9IcykqSFxbIAK4FiuOcEhWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULvvPutmWzAFeVViDoPBI8zN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Evanrvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:38:
[...]

Op bigfoots monteren vond ik nog wel een beetje prutsen, maar dit kwam deels ook doordat de WP al helemaal aangesloten was en je dus minder bewegingsvrijheid had.

Ik heb het met zijn 2en gedaan. Eerst de ene kant daarna de andere kant. Ging opzich prims hoor. Wij deden eerst de zware kant dit zou ik ook wel aanraden.
Aha ok, in mijn situatie zitten de warmtepomp en airco buitenunit op muurbeugels gemonteerd.
Dus ik ga "gewoon" de rubbers vervangen door Soleco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
ChUcKiE schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Aha ok, in mijn situatie zitten de warmtepomp en airco buitenunit op muurbeugels gemonteerd.
Dus ik ga "gewoon" de rubbers vervangen door Soleco's.
Ja dan is het een stuk makkelijker. Dan is het een kwestie van 1 voor 1 de rubbers voor de veren vervangen. Onlangs had iemand al de tip gegeven, maar bij de action kan je een blaasbalg/opblaaszak halen, daarmee kan je de unit gemakkelijk iets omhoog krikken zodat je rustig de boel kan vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Evanrvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
:)

De voorlopige resultaten lijken positief. Tot nu toe heb ik de 'dreun' niet gehoord. Het is nu natuurlijk momenteel ook niet zo koud en de unit heeft nog niet zo lang aangestaan dus ik hou nog even een slag om de arm. Het dreungeluid hoorde ik met name als de unit juist minder hard ging draaien omdat de boel op temperatuur was. Zo rond de 41-44hZ compressorfrequentie leek met name het probleem. Ik heb zojuist gezien dat de unit ook op die frequenties aan het draaien was en toen hoorde ik het niet, dat lijkt dus een goed teken te zijn. Eerst nog wat langer draaien voordat ik mijn definitieve conclusies trekt, maar het lijkt dus wel effect te hebben.

We hebben nog wel wat last van algemene geluidsdruk van de unit, puur doordat die zo dicht bij de woonkamerramen staat. Nu stoort het niet, maar als het 's avonds stiller is wellicht wel. Het is nog even afwachten of een hokje eromheen met extra isolatie voldoende gaat zijn of dat ik de unit toch maar verplaatst naar voren de tuin in. Dit staat verder los van de veren en was altijd al een potentieel probleem van de huidige opstelplaats.

[ Voor 10% gewijzigd door Evanrvb op 15-03-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Evanrvb schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:42:
[...]

:)

De voorlopige resultaten lijken positief. Tot nu toe heb ik de 'dreun' niet gehoord. Het is nu natuurlijk momenteel ook niet zo koud en de unit heeft nog niet zo lang aangestaan dus ik hou nog even een slag om de arm. Het dreungeluid hoorde ik met name als de unit juist minder hard ging draaien omdat de boel op temperatuur was. Zo rond de 41-44hZ compressorfrequentie leek met name het probleem. Ik heb zojuist gezien dat de unit ook op die frequenties aan het draaien was en toen hoorde ik het niet, dat lijkt dus een goed teken te zijn. Eerst nog wat langer draaien voordat ik mijn definitieve conclusies trekt, maar het lijkt dus wel effect te hebben.

We hebben nog wel wat last van algemene geluidsdruk van de unit, puur doordat die zo dicht bij de woonkamerramen staat. Nu stoort het niet, maar als het 's avonds stiller is wellicht wel. Het is nog even afwachten of een hokje eromheen met extra isolatie voldoende gaat zijn of dat ik de unit toch maar verplaatst naar voren de tuin in. Dit staat verder los van de veren en was altijd al een potentieel probleem van de huidige opstelplaats.
Goed om te ho ren dat de eerste indruk positief is!

Vwb de geluidsdruk binnen, wat je wellicht kan proberen is isolatiemateriaal of rubbermattern/tegels tegen de muur te plaatsen. Dit kan het geluid van de buitenunit direct tegen jouw muur doen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Diesel-ind schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:13:
Heeft iemand toevallig deze isolatie voor een compressor al gebruikt? Ziet er interessant uit.

[Afbeelding]

https://www.soniflex.com/...or-compressoren/H80700401
Heb je dit zelf aangeschaft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesel-ind
greg-a schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Heb je dit zelf aangeschaft?
Nog niet, ik ben nog met ze aan het mailen over de hoeveelheid die ik moet bestellen. Ben nog te lui geweest om de WP open te schroeven en de compressor op te meten.

[ Voor 14% gewijzigd door Diesel-ind op 15-03-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik ben ook benieuwd (heb de unit ook nog niet opengeschroefd) of er voldoende ruimte is om de compressor helemaal in te pakken met isolatie uit 1 stuk/strook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
ChUcKiE schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:13:
Ik ben ook benieuwd (heb de unit ook nog niet opengeschroefd) of er voldoende ruimte is om de compressor helemaal in te pakken met isolatie uit 1 stuk/strook.
Ik heb hier ook naar gekeken, maar bij Panasonic zit er standaard al zo'n sleeve om de compressor heen. Dus uiteindelijk alleen bitumen anti dreun folie op de panelen geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
Hondjeee schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:22:
[...]

Ik heb hier ook naar gekeken, maar bij Panasonic zit er standaard al zo'n sleeve om de compressor heen. Dus uiteindelijk alleen bitumen anti dreun folie op de panelen geplakt.
Heb je het idee dat het plaatsen van de anti dreun folie nog veel effect heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
Diesel-ind schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Heb je het idee dat het plaatsen van de anti dreun folie nog veel effect heeft gehad?
Heb wel het idee dat het wat doet, maar dat kan ook het placebo-effect zijn. Wij hebben namelijk een 5kw en vond hem over het algemeen al vrij stil.

Met anti dreunfolie erop wordt de constructie wel een stuk stijver en de panelen maken ook een veel doffer geluid als je er bijvoorbeeld met je knokkels op tikt.

Voor de prijs hoef je het overigens niet te laten. Voor 4 tientjes ben je klaar bij de online retailer met een A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
greg-a schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:22:
[...]

Goed om te ho ren dat de eerste indruk positief is!

Vwb de geluidsdruk binnen, wat je wellicht kan proberen is isolatiemateriaal of rubbermattern/tegels tegen de muur te plaatsen. Dit kan het geluid van de buitenunit direct tegen jouw muur doen verminderen.
Dat is inderdaad ook precies het plan. Ik verwacht daar opzich best wat effect van.

Deze professionele schets had ik al eens gemaakt voor wat het idee is ;p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKRWDaptq1bG8X-inoa3XucJj70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dPJtkHAbqydEc8VeZCxbOq9R.jpg?f=user_large

Als ik dat dakje heb ga ik aan de buitenkant van de unit ook nog wat ontdreuningsmateriaal plakken want ik weet niet of dit voldoende tegen de regen en de troep kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Jvdv23 schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:49:
Ik heb een warmtepomp buitenunit gemonteerd op een schuin dak. Ik wil het geluid reduceren door het aanbrengen van Canalit trillingsdempers. De buitenunit weegt 62,5 kg.

Welke dempers moet ik dan bestellen?
- Canalit trillingsdemper airco buitenunit 46-100kg
- Canalit trillingsdemper airco buitenunit 16-50kg

Dus moet ik het gewicht van de buitenunit delen door 4?

Dank
Joost
Ik wil ook Canalit trillingsdempers gaan bestellen maar zit met hetzelfde vraagstuk. Mijn buitenunit weeg 100 kilo, met wat water erin misschien 110 (monobloc)?

@Pascal Saul schrijft dat hij met de leverancier ging mailen, kwam daar nog wat uit? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Beekforel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:34:
[...]

Ik wil ook Canalit trillingsdempers gaan bestellen maar zit met hetzelfde vraagstuk. Mijn buitenunit weeg 100 kilo, met wat water erin misschien 110 (monobloc)?

@Pascal Saul schrijft dat hij met de leverancier ging mailen, kwam daar nog wat uit? :9
Had ik die reactie niet meer gepost dan?
De trillingsdempers gaan per stuk dus het zit boven in het bereik maar je mag het verdelen over 4 dempers waarbij er een marge inzit van 40%.

Dus de rekenformule is de dempers bij elkaar optellen min 40% dan heb je het totaalgewicht.

Er zijn nu 2 opties die goed kunnen:

CANALIT Trillingsdemper veervoet 39-75kg M8 (943403) => zit aan de bovenkant maar binnen bereik?

CANALIT Trillingsdemper veervoet 46-100kg M8 (943404) => zit aan de lage kant maar binnen bereik?
Ohja, de leverancier ging de fabrikant nog contacteren en mij daarna weer informeren. Dat is inderdaad niet meer gebeurd door ze ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Pascal Saul op 19-03-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Pascal Saul Ik had gezocht op Canalit, niet gezien dat je er inderdaad een reactie onder had gezet.

Beetje vage rekensom (Ik reken dus ((4*16) + (4*50))/100*60, voor de 16-50 kom ik dan op 158,4 kg? Een slag lichter komt net onder het gewicht van mijn WP.

Binnenkort is het stookseizoen wel over dus dan mooi tijd om de WP even los te halen en op die veren te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb nog 4 van dat soort veren over. Geen idee welke sterkte precies. Ze zaten onder mijn Daikin airco buitenunit, maar ik heb ze er onder uit gehaald omdat ik die unit veel te veel vond dansen in de wind.

PM maar even bij interesse. (Ik vermoed dat het deze zijn: https://www.klimate.nl/tr...en-veervoet-per-stuk.html)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diesel-ind
Vandaag begonnen met het plaatsen van de antidreun folie. De behuizing voelt nu echt een stuk degelijker en minder rammelig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APQdC2eiWjiwHLY8zxzDViJVBDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HN885TbGlEjYZf320LUhlRKA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO8NuYDnccdHIHDcQPCygbxk60A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1O2AosRDzSmHc6MTXbwz6Ew.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Diesel-ind schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:24:
Vandaag begonnen met het plaatsen van de antideun folie. De behuizing voelt nu echt een stuk degelijker en minder rammelig aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke antidreun folie is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
ChUcKiE schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Welke antidreun folie is dat?
Noico 2 mm 0.95 m² zelfklevende anti-rammel trillingsdempende mat. Gekocht via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Diesel-ind schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Noico 2 mm 0.95 m² zelfklevende anti-rammel trillingsdempende mat. Gekocht via Amazon.
Thanks, zojuist ook maar besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baetenbart
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-04-2023
Wil al iemand ervaringen delen van de anti dreun folie? Voldoet het aan de verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
baetenbart schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:24:
Wil al iemand ervaringen delen van de anti dreun folie? Voldoet het aan de verwachting?
Zie Jaap19 in "Trillingen warmtepomp dempen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16

zeekoe

zeekoe

Is er al iemand onder de tweakers die een Weheat Blackbird heeft draaien, of weet hoe zij de trillingen dempen? Ik overweeg eentje op m'n dakkapel, maar het lijkt me prettig als ik niet met stalen balken en veren aan de gang hoef om het stil te maken...

Gezien het ontwerp zou het goed kunnen dat ze het op orde hebben. Hun service-afdeling loopt een beetje over lijkt het, dus ik dacht ik vraag het hier even. :)

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

baetenbart schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:24:
Het dempt de trillingen van mijn WPB aanzienlijk! Daar zat 15mm "goedkoop schuim" rond de compressor. Aan de buitenzijde van de behuizing heb ik de Noico matjes geplakt. Het scheelt echt heel veel in dit geval, de luchtstroom is bijna luider dan de compressor.

Ook op mijn Thuis-accu omvormers heb ik een matje geplakt, zo is de 50Hz brom minder nadrukkelijk aanwezig en hoor ik deze niet meer aan de andere zijde van de wand bij normaal gebruik.

Of het in iedere situatie zo goed werkt laat ik in het midden. Trillingen die je in de constructie voelt zal het wellicht minder dempen gezien de kracht en de wellicht de frequentie van de trilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
zeekoe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:46:
Is er al iemand onder de tweakers die een Weheat Blackbird heeft draaien, of weet hoe zij de trillingen dempen? Ik overweeg eentje op m'n dakkapel,
Nooit van een Weheat Blackbird gehoord, maar gezien de topictitel zal het een warmtepomp zijn. Voordat je die op een dakkapel gaat plaatsen, lees even deze posts:
Guppiee in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
SanderGo in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Conclusie: Ik zou dat idee maar heroverwegen...

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 12-04-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:03
Weet iemand waar ik de soleco PMNaZc kan kopen:
https://www.solecosrl.com...-vibration-Mount-Kits.pdf

of alleen het plaatje dat daarbij zit (hoe heet zoiets)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCJqiCOzKDjAwcjgnTtzPkzOxjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/de4EWFqlZNkEyTubDpefiWlb.png?f=user_large

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

@LinuZZ Ik heb ze bij airco's and more gekocht: www.asvairco.nl

[ Voor 9% gewijzigd door ChUcKiE op 12-04-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
LinuZZ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:40:
Weet iemand waar ik de soleco PMNaZc kan kopen:

of alleen het plaatje dat daarbij zit (hoe heet zoiets)

[Afbeelding]
Zoals Chuckie al aangaf, bij avsairco: https://www.asvairco.nl/a...ekit-1-groen/#description. Daar zijn ze naar mijn weten het goedkoopst.

Anders gewoon op google zoeken: Soleco trillingsdempers. Zijn zelfs bij bol.com te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
het gaat me met name om het plaatje dat ik nodig heb voor de montage

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
LinuZZ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:44:
het gaat me met name om het plaatje dat ik nodig heb voor de montage
bedoel je de installatiehandleiding? die is hier ook al eens gepost.

[ Voor 15% gewijzigd door greg-a op 12-04-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
greg-a schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:54:
[...]

bedoel je de installatiehandleiding? die is hier ook al eens gepost.

nee, ik ben op zoek naar het montageplaatje, die dus wel bij de PMNaZc series zit, maar niet bij de MNaZb series (degene die volgens mij verkocht worden bij de meeste webshops)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Inderdaad. Die plaatjes zie je nergens. Misschien zelf knutselen van wat aluminiumplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16

zeekoe

zeekoe

Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:29:
[...]

Nooit van een Weheat Blackbird gehoord, maar gezien de topictitel zal het een warmtepomp zijn. Voordat je die op een dakkapel gaat plaatsen, lees even deze posts:
Guppiee in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
SanderGo in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Conclusie: Ik zou dat idee maar heroverwegen...
Haha... dank voor het ontmoedigen... ;)

Ik overweeg nog een klein beetje een "reguliere" pomp op het dak met zelfgeknutselde trillingsdemping zoals hier aan het begin van het topic wordt genoemd. Maar die komt nu weer een stuk lager te staan...

De Blackbird komt ergens komende weken op de markt en is een "vlakke" verticale uitblaas-warmtepomp, bedoeld voor op daken. Mijn alternatieven zijn PVT (~10K duurder en geen R290 of te krap vermogen), max 60-70cm hoog aan de gevel (waarschijnlijk niet te doen met R290, en ook nauwelijks met iets anders) of een dikke leiding naar 't schuurtje en bij het huis omhoog. Allemaal niet optimaal.

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dapper. Geen enkele specificatie op de site behalve het vermogen bij +7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Denk dat je dat idd beter in het andere topic kan vragen. Maar als dit een nieuwkomer is op de markt moet je er rekening mee houden dat jij ook leergeld betaalt. De website geeft idd niet echt veel info en klinkt nogal hip met “AI Interface “ en snap niet zo goed waarom een warmtepomp 4g moet hebben. Dat kan toch gewoon prima via WiFi en evt cloud via WiFi…..
zou een nibe monoblock niet op het dak kunnen (met trillingsdempers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Ik heb sinds een week of 2 een Elga Ace 4kw hybride warmtepomp staan, waarvan de buitenunit op m'n houten dak 2 hoog.
De installateur heeft al behoorlijk wat trillingsdempende maatregelen genomen, maar heb toch nog wel last van een brom(resonantie?)toon.

Ik heb de foto's kunnen bekijken (dak is niet zo makkelijk bereikbaar dat ik er even snel zelf op klim), en ze hebben 6 30x30 betontegels gebruikt, 1m bigfoots en trillingsdempende voeten (ze zouden veren gebruiken, maar ik zie op de fotos van die kunststof bussen). Als het goed is zitten onder de betontegels nog rubber tegelhouders.

Hun advies was om als eerste rubber tegels ondere de huidige betontegels te leggen. Extra beton (opsluitband oid) vonden ze een beetje riskant voor de dakbelasting gezien t extra gewicht wat dat toevoegt.

Wat vinden jullie van de huidige opstelling, en wat zou t eerste zijn om te proberen? Heb ook van die matjes van Wagner gezien, die schijnen heel goed te zijn, maar wel aan de prijs (heb er 24 nodig voor 6 tegels tenslotte). Als dat werkt heb ik t er zeker wel voor over.
Ik zat ook nog te overwegen de losse tegels voor 2x opsluitband te vervangen, scheelt dan weer in t aantal van die matjes die eronder moet, en mijn gevoel zegt dat die losse tegels niet logisch zijn met de gewichtsverdeling, lijkt me dat 80% van t gewicht op de middelste tegels rust.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbym_KIWtyYeqtDshga3M2YoN3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsmjQxPNtKWylVbldWEOiNJs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZTWMpSXnk7VrbGulAzNZGk0Iro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M37Yb35bh0vazROudQcaKZQ4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Tees op 14-04-2023 13:44 ]

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:12:
Ik heb sinds een week of 2 een Elga Ace 4kw hybride warmtepomp staan, waarvan de buitenunit op m'n houten dak 2 hoog.
De installateur heeft al behoorlijk wat trillingsdempende maatregelen genomen, maar heb toch nog wel last van een brom(resonantie?)toon.

Ik heb de foto's kunnen bekijken (dak is niet zo makkelijk bereikbaar dat ik er even snel zelf op klim), en ze hebben 6 30x30 betontegels gebruikt, 1m bigfoots en trillingsdempende voeten (ze zouden veren gebruiken, maar ik zie op de fotos van die kunststof bussen). Als het goed is zitten onder de betontegels nog rubber tegelhouders.

Hun advies was om als eerste rubber tegels ondere de huidige betontegels te leggen. Extra beton (opsluitband oid) vonden ze een beetje riskant voor de dakbelasting gezien t extra gewicht wat dat toevoegt.

Wat vinden jullie van de huidige opstelling, en wat zou t eerste zijn om te proberen? Heb ook van die matjes van Wagner gezien, die schijnen heel goed te zijn, maar wel aan de prijs (heb er 24 nodig voor 6 tegels tenslotte). Als dat werkt heb ik t er zeker wel voor over.
Ik zat ook nog te overwegen de losse tegels voor 2x opsluitband te vervangen, scheelt dan weer in t aantal van die matjes die eronder moet, en mijn gevoel zegt dat die losse tegels niet logisch zijn met de gewichtsverdeling, lijkt me dat 80% van t gewicht op de middelste tegels rust.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De foto is niet scherp maar de rubbers kunnen best veren zijn. De kleurtjes lijken op dit soort dingen. https://www.bol.com/nl/nl...m-80-kg/9300000024209015/

Je hebt gelijk wat betreft de middelste tegel. Je zou kunnen overwegen om de unit eerst te verschuiven naar één kant waarbij de druk beter over 2 tegels verdeeld wordt. Probeer beide posities als de leidingen het toelaten.

Heb je uitgesloten dat er trillingen door de leidingen komen? Dit is het onderzoeken waard. Zit er een stukje rvs flex tussen?

Ik zie geen meerwaarde in rubberen tegels. Zijn te massief. Massa veer massa zou beter zijn. Dus nog opsluitband van een meter en tegeldragers er bij tussen. Je wil eigenlijk net zoveel massa aan beton als de pomp zwaar is. Alleen het probleem is inderdaad dat alles bij elkaar wel erg zwaar wordt.

Veren zijn ze hier ook positief over maar dan wel iets verder van de unit af. Dus met een profiel richting de uiteinden van de bigfoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Dank @Omebas! Had nog niet goed genoeg daarnaar gekeken, zijn idd veren dus (maar met kunststof hulzen omgeven).

Massieve rubber tegels had ik ook wat bedenkingen bij, maar dat spul van van Wagner ziet er wat dat betreft beter uit: https://www.ventilatiesho...00-x-100-x-20mm/?sqr=Tril . Wat denk jij daarvan?

Leidingen heb ik (binnen) aan gevoeld, zit wel enige trilling in, maar niet continu (gaat een beetje pulserend, terwijl de bron continu is bij bepaalde omstandigheden). Ik
heb de pompsnelheid wel ietsjes verlaagd (van 12 naar 11 L min-1) omdat ik daar ook een (hoger) geluid door kreeg (van binnenunit denk ik), dat geluid is nu weg. Leek me ook dat met het isolatiemateriaal om de koelmiddelleidingen heen dit niet zo heel veel resonantie zou optreden, maar dat is een aanname. Voor zover ik weet geen RVS flex ertussen, maar ben zoals gezegd nog niet op t dak geweest.

Profiel zat ik ook nog aan te denken, dan RVS vierkant profiel lijkt me? Is zoiets kant en klaar te krijgen? Ik kan namelijk best wat, maar niet lassen.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Nog een toevoeging. Stel dat het de aico veren zijn. Controleer dan of de zware aan de kant van de compressor zit.

Je kan ook nog overwegen om een zachter rubber tussen de bigfoot en de tegels te plaatsen. Die bigfoots zijn eigenlijk te stug. Met kou worden ze nog stugger geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:57:
Dank @Omebas! Had nog niet goed genoeg daarnaar gekeken, zijn idd veren dus (maar met kunststof hulzen omgeven).

Massieve rubber tegels had ik ook wat bedenkingen bij, maar dat spul van van Wagner ziet er wat dat betreft beter uit: https://www.ventilatiesho...00-x-100-x-20mm/?sqr=Tril . Wat denk jij daarvan?

Leidingen heb ik (binnen) aan gevoeld, zit wel enige trilling in, maar niet continu (gaat een beetje pulserend, terwijl de bron continu is bij bepaalde omstandigheden). Ik
heb de pompsnelheid wel ietsjes verlaagd (van 12 naar 11 L min-1) omdat ik daar ook een (hoger) geluid door kreeg (van binnenunit denk ik), dat geluid is nu weg. Leek me ook dat met het isolatiemateriaal om de koelmiddelleidingen heen dit niet zo heel veel resonantie zou optreden, maar dat is een aanname. Voor zover ik weet geen RVS flex ertussen, maar ben zoals gezegd nog niet op t dak geweest.

Profiel zat ik ook nog aan te denken, dan RVS vierkant profiel lijkt me? Is zoiets kant en klaar te krijgen? Ik kan namelijk best wat, maar niet lassen.
Wat weegt de unit? Ik kan voor je kijken wat je minimaal nodig hebt bij een overspanning van een meter.

Omdat je het profiel in lijn met de bigfoot kan plaatsen hoef je niet te lassen. Misschien wat gaatjes boren.

Je zou ook kunnen kijken of er bij de bouwmarkt wat ligt voor een andere toepassing. Aluminium extrusiepofiel is misschien ook een optie of rvs koker. Thermisch verzinkt staal kan ook. Iets van een montagerail. Er bestaat vast vanalles.

Een U-profiel lijkt me ook mooi. Die dan om de veer heen valt. Dan komt alles niet hogerop te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
De buitenunit is 39 kg. Voor zover ik het op de fotos kan zien zitten er blauwe aan de lichte kant, en gele aan de compressorkant, volgens mij klopt dat. Als het trouwens blauw/geel is, dan zijn die veren te zwaar, blauw/geel is voor 50-80 kg, groen/blauw is voor 30-55 kg...nog een puntje van aandacht als ik t dak op ga.

Ik snap alleen niet helemaal wat het nut is van een extra metalen profiel tussen WP en de bigfoots? Is t alleen maar het verdelen van de kracht/trilling over een grotere afstand? Ik dacht zelf dat je een U-vormige constructie moest maken, maar een simpel stuk profiel/koker ertussen zetten is natuurlijk prima te doen.

En extra rubber tussen de bigfoots: zou je dan 'standaard' rubbergranulaat mat of tegels doen, of dan op die plek die Wagner tegels?

[ Voor 23% gewijzigd door Tees op 14-04-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:13:
De buitenunit is 39 kg.

Ik snap alleen niet helemaal wat het nut is van een extra metalen profiel tussen WP en de bigfoots? Is t alleen maar het verdelen van de kracht/trilling over een grotere afstand? Ik dacht zelf dat je een U-vormige constructie moest maken, maar een simpel stuk profiel/koker ertussen zetten is natuurlijk prima te doen.

En extra rubber tussen de bigfoots: zou je dan 'standaard' rubbergranulaat mat of tegels doen, of dan op die plek die Wagner tegels?
39 is niet veel.

Met het metalen profiel kan je de veren verder naar buiten zetten. Dan kan je zachtere veren toepassen zonder dat de unit teveel wiebelt. Je kan de veren dan boven het midden van de buitenste tegels plaatsen bijvoorbeeld. Is voor je gewichtsverdeling ook mooier.

Die wagner dingen zien er wel aardig uit, maar misschien kan je een voordeliger alternatief vinden. Ik zou wel wat zachters proberen dan de rubbergranulaat vierkantjes. Of misschien twee op elkaar.

De onderste massa moet niet meer trillen eigenlijk. En dat zijn je tegels want dat dak is te licht. Dus daarboven moet je de trillingen opvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Omebas op 14-04-2023 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:57:

Ik weet niet hoe het met een split systeem werkt qua leidingen, maar bij mijn monoblok scheelde het toevoegen van een stukje flexibele leiding aanzienlijk in de geluidsproductie binnen.

Ik had met bepaalde frequenties last van een soort brom/bonk binnen. In eerste instantie had ik de "flexibele" meerlagenbuis direct op de WP aangesloten. Later 60cm flexibele leiding tussen de WP en de meerlagenbuis geplaatst en dat scheelt behoorlijk veel. (Vervolgens veren nog onder de WP geplaatst en dat scheelde ook een hoop, maar die heb jij dus al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Nadeel van een split unit is dat je niets meer (zelf) kan aanpassen, want dat zijn koelmiddelleidingen, dat kan en mag niet zelf. Voordeel is dat de buitenunit veel lichter is, das voor een houten dak wel heel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:33:
Nadeel van een split unit is dat je niets meer (zelf) kan aanpassen, want dat zijn koelmiddelleidingen, dat kan en mag niet zelf. Voordeel is dat de buitenunit veel lichter is, das voor een houten dak wel heel fijn.
Klopt.

Ik heb ook geen idee of je wel flexibele(re) koelleiding hebt. Het is bij een splitsysteem volgens mij standaard dat de koelleidingen direct op de unit aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:33:
Oja split. Niet aan gedacht. Je kan contactgeluid altijd op lossen door contact te vermijden en als je ze vast zet goed vastzetten aan iets dat niet trilt of klemmen met rubber er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
Evanrvb schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:38:
[...]

Klopt.

Ik heb ook geen idee of je wel flexibele(re) koelleiding hebt. Het is bij een splitsysteem volgens mij standaard dat de koelleidingen direct op de unit aangesloten worden.
Dat lijkt me ook niet. Die flex tip is voor de monoblockers die mee lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Ik zit nu te kijken naar 25x50x25x3 mm alu U-profiel, is te overzien qua kosten. De veren zijn 40mm, dus je hebt wel 50 buitenmaat nodig om 42-44mm binnenmaat te houden (beetje marge). Anders zou t 40x40x2 mm vierkante koker worden.

Als ik dan die Wagner antitrilmatjes tussen de bigfoots en de tegels zet, zou ik dan afkunnen met 6 stuks (op elke tegel 1)? Of wordt dat te wiebelig? Kan ook nog 1 cm ipv 2 cm dikke nemen. Zoveel keuzes... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:30
Tees schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:42:
Ik zit nu te kijken naar 25x50x25x3 mm alu U-profiel, is te overzien qua kosten. De veren zijn 40mm, dus je hebt wel 50 buitenmaat nodig om 42-44mm binnenmaat te houden (beetje marge). Anders zou t 40x40x2 mm vierkante koker worden.

Als ik dan die Wagner antitrilmatjes tussen de bigfoots en de tegels zet, zou ik dan afkunnen met 6 stuks (op elke tegel 1)? Of wordt dat te wiebelig? Kan ook nog 1 cm ipv 2 cm dikke nemen. Zoveel keuzes... :?
Als je toch bezig gaat, tape dan ook even die leidingen af. Jammer dat ze dat niet hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Ja, dat was iets wat de monteur (toen die kwam voor een ander probleem) ook aangaf dat dat gedaan had moeten zijn. Dit bedrijf huurt andere installateurs in voor de meeste installaties, en doen dan de service zelf. Maar zij weten duidelijk beter wat ze doen dan de installateurs die ze inhuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Omebas schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:06:
Wat weegt de unit? Ik kan voor je kijken wat je minimaal nodig hebt bij een overspanning van een meter.
Heb jij nog gekeken of 25x50x25x3mm aluminium voldoende hiervoor is @Omebas? Ik twijfel een beetje over alu hiervoor, tis best wat zachter dan staal, maar RVS is zo verrekte duur...
En ik neem aan dat je dit gewoon vastzet met M8 bouten/moeren? Heeft een rubber ring ertussen nog zin, of maakt dat t verschil niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Tees op 16-04-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb 50x50x3 rvs gedaan. De bouten, moeren en ringen zijn gegalvaniseerd. Die moet je dus isoleren, anders roesten ze weg dus even een rubberen ring er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Niet online
Ik vond bij een andere webshop 40x20x2 RVS304 koker voor rond de €20 per meter, dat is wel te doen. En dan RVS304 bouten/moeren/ringen erop, dan is er ook geen risico op corrosie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb die kokers op rubbers gemonteerd zitten en daar zit een galvanische bout in vast. Ik moest dus wel bij gegalvaniseerd blijven voor de moeren en de ringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:30
Inmiddels ervaring opgedaan met trillingdempers van warmtepompdempers.nl.
En naar tevredenheid.
De WP staat op een betonnen dak met isolatie, met daarop betonnen tegels op granulaat rubberen plaatjes, Op de betonnen tegels de twee granulaatbalken. Met daarop de trillingdempers van warmtepompdempers.nl.

[ Voor 22% gewijzigd door De Eik op 17-09-2023 18:44 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 16 Laatste