WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ze zijn verzinkt, dus denk dat het wel mee zal vallen!Blihi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:38:
Die zien er interessant uit. Jammer dat ze geen RVS gebruikt hebben, maar dat ze adviseren om ze dempers te tectyleren.
Kan ze alleen vinden tot 120kg
:fill(white):strip_exif()/f/image/zPaMI3reEBhHkMQTW5nm9TLL.png?f=user_large)
Google de code en je vindt de producent:pdeboer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:30:
Iemand enig idee waar of bij wie ik deze set (170kg) kan bestellen?
Kan ze alleen vinden tot 120kg
[Afbeelding]
https://www.solecosrl.com/en/
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
kan vinden kunnen alleen tot de 120kg leveren.
Iemand een tip ?
Oh, willen ze niet een setje opsturen? Of aangeven welke verkoper aan jou kan leveren? Als dat ze is, wellicht een ander product kiezen?pdeboer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:21:
Ik zoek eigenlijk een dealer/weder verkoper, bij de producent kan ik niet terecht ...
Iemand een tip ?
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
:fill(white):strip_exif()/f/image/TRHwmflqrbnIw5h2aB7deYzA.png?f=user_large)
Hallo allemaal,
Binnenkort ga ik een warmtepomp plaatsen (begaande grond op betonplaat) Nu vraag ik me af of bovenstaande dempers goed zullen werken. Mijn warmtepomp weegt 150kg. Deze dempers(11cmx5cm) 4x zijn samen geschikt tot 800kg. Zelf moet ik er 6 plaatsen.
Wat ik me nu afvraag: dempers die geschikt zijn voor hogere gewichtsklasse werken die wel goed bij "lichtere" warmtepompen van 150kg? Of zouden ze de stug zijn en daardoor minder dempen?
Ze kunnen zeker te stug zijn, dan heb je er weinig aan. Waar je ook op moet letten is de gewichtsverdeling van de WP. Aan de pomp kant wil je zwaardere veren/dempers hebben. De andere kant weegt vaak een stuk minder en kan met minder sterke dempers af. I.e. het gewicht van de WP is niet evenredig verdeeld over de WP.1972Rodgy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:24:
[Afbeelding]
Hallo allemaal,
Binnenkort ga ik een warmtepomp plaatsen (begaande grond op betonplaat) Nu vraag ik me af of bovenstaande dempers goed zullen werken. Mijn warmtepomp weegt 150kg. Deze dempers(11cmx5cm) 4x zijn samen geschikt tot 800kg. Zelf moet ik er 6 plaatsen.
Wat ik me nu afvraag: dempers die geschikt zijn voor hogere gewichtsklasse werken die wel goed bij "lichtere" warmtepompen van 150kg? Of zouden ze de stug zijn en daardoor minder dempen?
Heeft er iemand tips wat goede dempers zouden zijn. Wp 150kg lg monoblock 12kw
Ik heb al dit topic doorgespit, maar zie niet direct een van deze opties eruit springen. Iemand tips of ervaringen?
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Opties 1 en 2 kunnen natuurlijk ook gecombineerd wordenJvdBosch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:42:
Beste mensen, volgende week komt mijn Bosch Compress 7400i AW Warmtepomp. Montage op plat dak (2016). Ik heb al bigfoots van 1m liggen, maar wil ook iets extra trillingsdempend doen. Ik twijfel tussen veervoeten (AM-50 M veervoet 20-50kg), trilingsdemper van rubber (zoals deze) of van die veren met rubbber (vibratiekit).
Ik heb al dit topic doorgespit, maar zie niet direct een van deze opties eruit springen. Iemand tips of ervaringen?
vergeet ook niet te dat het gewicht van de wp niet evenredig is verdeeld - dus je hebt twee verschillende sterktes in veren nodig.
Dat kan ook ja, maar mijn gevoel zegt dat de veervoeten meer doen dat matjes. De WP is redelijk symmetrisch, dus ik verwacht ook een redelijk evenwichtige massaverdeling:greg-a schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Opties 1 en 2 kunnen natuurlijk ook gecombineerd worden. zie bijv. Diesel-ind in "Trillingen warmtepomp dempen"
vergeet ook niet te dat het gewicht van de wp niet evenredig is verdeeld - dus je hebt twee verschillende sterktes in veren nodig.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XKv1wC2Q2baIvDoFtkIHG3q8.jpg?f=user_large)
Dwars op de bigfoots twee rvs balken van 50x50x3 mm, lengte 120cm.JvdBosch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:42:
Beste mensen, volgende week komt mijn Bosch Compress 7400i AW Warmtepomp. Montage op plat dak (2016). Ik heb al bigfoots van 1m liggen, maar wil ook iets extra trillingsdempend doen. Ik twijfel tussen veervoeten (AM-50 M veervoet 20-50kg), trilingsdemper van rubber (zoals deze) of van die veren met rubbber (vibratiekit).
Die balken op de am50's vastzetten. Zo heb ik het staan.
Belangrijk is om de basis zo groot mogelijk te maken, dus niet de bigfoots onder de unit, maar die bigfoots ruim uit elkaar.
/f/image/UhxruMNuV1XfoCYFT72bVMiQ.png?f=fotoalbum_large)
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Iets zoals deze opstelling, maar dan dus met veerdempers tussen de WP en bigfoots.
:fill(white):strip_exif()/f/image/thdNRl5MT0gZIF3xyI3vYHkp.png?f=user_large)
Maar ik leer graag van betere opstellingen, wat is de meerwaarde van jouw setup? De basis is breed, dus trillingen moeten eerst nog door een (licht flexibele) RVS koker heen? Trillingen worden door het moment van de balk anders ingeleid?
Meteen hiernaar kijken werkt bij mij perfect!greg-a schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Opties 1 en 2 kunnen natuurlijk ook gecombineerd worden. zie bijv. Diesel-ind in "Trillingen warmtepomp dempen"
https://warmtepompdempers.nl/collections/um-steunen
Ook hier, vergeet ook niet te dat het gewicht van de wp niet evenredig is verdeeld - dus je hebt twee verschillende sterktes in dempers nodig. Is even een puzzel.
De brede basis zorgt voor een andere eigenfrequentie van de trillingen. Hierdoor trilt de onderconstructie niet of minder mee.JvdBosch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:45:
Mijn plan was om de bigfoots haaks onder de WP te zetten (eigenlijk op de plaats van de RVS kokers in jouw plaatje). De WP is nog geen 60cm diep, en ik heb 1000mm bigfoots. Dus het steekt flink uit.
Iets zoals deze opstelling, maar dan dus met veerdempers tussen de WP en bigfoots.
[Afbeelding]
Maar ik leer graag van betere opstellingen, wat is de meerwaarde van jouw setup? De basis is breed, dus trillingen moeten eerst nog door een (licht flexibele) RVS koker heen? Trillingen worden door het moment van de balk anders ingeleid?
De overlast komt door het meetrillen van het dak en dat moet je voorkomen.
Lees de volgende post even goed: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"JvdBosch schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:45:
Mijn plan was om de bigfoots haaks onder de WP te zetten (eigenlijk op de plaats van de RVS kokers in jouw plaatje). De WP is nog geen 60cm diep, en ik heb 1000mm bigfoots. Dus het steekt flink uit.
[Afbeelding]
Met name de laatste paar regels.
En daarna het verhaal in de post die als "beste antwoord" is aangevinkt.
Samen leggen die goed uit wat het voordeel is van dat systeem en je hebt meteen wat foto's van hoe dit er in de praktijk uit ziet.
De trillingen worden meest opgevangen door de rubberen dempers.
De Bigfoots zelf dempen niet of nauwelijks. Dat zijn behoorlijk massieve dingen. De onderliggende tegels op rubberen voetjes dempen ook niet echt, maar voegen wel massa toe aan de onderconstructie. In het geval van een houten plat dak is dat verstandig. In mijn geval was dit meer nodig om de hoogte gelijk te houden met de oorspronkelijke hoogte, zodat de WP bij zijn defrosts het water goed kwijt kan.
Het nadeel van bigfoots alleen is dat deze, bij strenge vorst, in een plaat ijs komen staan. De WP dumpt namelijk water onder de unit en zo vriezen de bigfoots aan elkaar vast. Je krijgt dan een volledig massieve plaat die met de unit mee trilt en nog meer geluid versterkt.
Door de rubberen dempers hoger te zetten, dus op de bigfoots, onder de RVS kokers, heb je geen last meer van dat effect.
Het zou nog beter zijn om veren te gebruiken in plaats van rubberen dempers, omdat rubber bij lagere buitentemperatuur minder goed dempt. Het wordt stugger als het kouder wordt.
![]() | ![]() |
De airco hoor je binnen niet, maar de WP (die hoge) hoorde je binnen dus echt heel goed. Af en toe het geluid alsof er een tractor over het dak reed. Zo enorm hard.
Ik heb de aanpassing toen als volgt gedaan:
![]() | ![]() |
De bigfoots van de airco en WP zijn omgewisseld en onder de WP zijn de RVS kokers goed zichtbaar. Nu is het geluid helemaal weg. Ik hoor de buitenunit binnen niet meer.
[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 04-07-2023 09:12 ]
Ik snap het idee van extra massa onder de bigfoots (de betontegels) qua massademping. Maar liever leg ik zo weinig mogelijk massa op het dak, 4 tegels aan beide kanten is toch weer 40kg extra. Plus massa van WP en constructie en dan zit je zomaar op 120kg per kant dakbelasting. Gelukkig zit ik aan de rand van het dak.... maar in dit geval is het wellicht toch verstandig?
En hoe maken jullie e.e.a. vast? Ik kreeg het advies om de veerdempers met Rapid Strut Hammerfix vast te maken, is dat slim of overkill? En de WP op de kokerbalk? 9mm gat door en door en lange M8 erdoor met ringen en borgmoer?
Ik zal ook even kijken naar die speciale WP dempers die @De Eik aanraadde.
[ Voor 6% gewijzigd door JvdBosch op 04-07-2023 09:45 ]
Voor de aansluiting op de dempers moet je wel iets met isolatie doen, want je wil geen directe verbinding tussen het RVS en de gegalvaniseerde bouten in de dempers. Die gaan dan roesten.
Die rapidstruts kunnen wel handig zijn voor het bevestigen van rubber dempers op de bigfoots, aangenomen dat ze passen. Ik heb gewoon boutjes gebruikt met een kop die vast klemt in de rail.
Als jij zelf op het dak staat, belast je het dak met +/- 80 kg op een stoeptegel. Een belasting van 120 kg, verspreid over een oppervlak van 4 tegels van 40x60 is vele malen lager. Dat moet een dak op zich wel kunnen dragen.
Als het dak zo dun is dat je twijfelt aan de draagkracht, dan zou ik goed nadenken of je daar de buitenunit wel wilt hebben, want dan is het dak wel erg licht van gewicht en is er grote kans dat het gaan meetrillen.
Goede tip qua RVS en galvanische isolatie, ik zal er wat tussen maken. Het dak is pas een paar jaar oud en goed gebouwd hoor, maar ik neig vaak naar optimalisatie.Blihi schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:10:
Voor de aansluiting op de dempers moet je wel iets met isolatie doen, want je wil geen directe verbinding tussen het RVS en de gegalvaniseerde bouten in de dempers. Die gaan dan roesten.
Die rapidstruts kunnen wel handig zijn voor het bevestigen van rubber dempers op de bigfoots, aangenomen dat ze passen. Ik heb gewoon boutjes gebruikt met een kop die vast klemt in de rail.
Als jij zelf op het dak staat, belast je het dak met +/- 80 kg op een stoeptegel. Een belasting van 120 kg, verspreid over een oppervlak van 4 tegels van 40x60 is vele malen lager. Dat moet een dak op zich wel kunnen dragen.
Als het dak zo dun is dat je twijfelt aan de draagkracht, dan zou ik goed nadenken of je daar de buitenunit wel wilt hebben, want dan is het dak wel erg licht van gewicht en is er grote kans dat het gaan meetrillen.
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"
Voor de bevestiging van de balk aan de WP heb ik inderdaad RVS bouten gebruikt.
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"
Een betonblok voor een machine van bv 100 kg moet dus minimaal 160 kg zijn.
Samen goed voor 260 kg 🤢.
Veel daken zijn hiervoor niet geschikt.
Het blijft in veel gevallen dus aanmodderen....
trillingsdempers in het leidingwerk (rvs supra's standaard maar beter Kledil types die bestaan uit een rubberen bol/balg met twee pijpjes of flenzen met gaten bij grotere diameters) helpen ook voor trillingen in het leidingwerk.
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Zeker geen mosterd na de maaltijd. Ik heb net mijn 14kW l/w warmtepomp gekregen. Het is een nieuw model en volgens de installateur al erg stil. Maar ik heb de mogelijkheid zo'n blok beton toe te voegen als er toch veel trillingsgeluid blijkt te zijn. Bedankt voor de tip dus!bioscrasher schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:54:
Wellicht mosterd na de maaltijd - en nadat de vaatwasser zijn werk gedaan heeft 🙃 - maar in mijn Carrier tijd heb ik veel koelmachines en luchtbehandelingskasten stil geleverd/gekregen door deze op een betonblok te plaatsen met een massa van minimaal 1,6 maal het gewicht van de machine die op de juiste trillingsdempers stond.
Een betonblok voor een machine van bv 100 kg moet dus minimaal 160 kg zijn.
Samen goed voor 260 kg 🤢.
Veel daken zijn hiervoor niet geschikt.
Het blijft in veel gevallen dus aanmodderen....
trillingsdempers in het leidingwerk (rvs supra's standaard maar beter Kledil types die bestaan uit een rubberen bol/balg met twee pijpjes of flenzen met gaten bij grotere diameters) helpen ook voor trillingen in het leidingwerk.
Heeft de factor 1.6 een reden? En werkt het blok tegen alle frequenties of is het vooral bedoeld tegen lage frequenties?
When life gives you lemons, start a battery factory
Trillingsgeluid met energie zit meestal onder de 250Hz bandKabouterSuper schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:21:
[...]
Zeker geen mosterd na de maaltijd. Ik heb net mijn 14kW l/w warmtepomp gekregen. Het is een nieuw model en volgens de installateur al erg stil. Maar ik heb de mogelijkheid zo'n blok beton toe te voegen als er toch veel trillingsgeluid blijkt te zijn. Bedankt voor de tip dus!
Heeft de factor 1.6 een reden? En werkt het blok tegen alle frequenties of is het vooral bedoeld tegen lage frequenties?
Een 1kHz frequentie zal meer energie moeten hebben om via een massief blok over te dragen aan het gebouw.
Deze methode heb ik vaak met succes toegepast, ook bij kleine luchtbehandelingskasten op houten tussendaken.
Als je de luxe hebt zeg ik: doen!
Kan ook met de eigenfrequntie te maken hebben, zit je rond die frequentie dan wekt dat als katalysator / versterker. Meer massa verlaagt of verandert die frequentie waardoor het versterkende effect niet meer optreedt. Combi meer massa en dempers (rubber of oliedempers zoals in je auto) vermindert de trillingen maximaal. Maar eigenlijk moet iedereen zich gewoon aan de specs en voorwaarden houden, dus alleen plaatsen op een betonnenondergrond wat blijkbaar niemand doet…KabouterSuper schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:21:
[...]
Zeker geen mosterd na de maaltijd. Ik heb net mijn 14kW l/w warmtepomp gekregen. Het is een nieuw model en volgens de installateur al erg stil. Maar ik heb de mogelijkheid zo'n blok beton toe te voegen als er toch veel trillingsgeluid blijkt te zijn. Bedankt voor de tip dus!
Laat huisontwerpers nou eens innoveren en plaatsing op balkons / platte daken mogelijk maken door een aangepast ontwerp. Maar ja, dat zijn bouwkundigen hè, geen verstand van techniek en rekenen is maar ingewikkeld.
[ Voor 9% gewijzigd door mv_ak op 08-07-2023 22:52 ]
Toen ik jaren geleden een opbouw deed in houtskeletbouw, was er ook voorzien om de WP op het dak te plaatsen.mv_ak schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:48:
Laat huisontwerpers nou eens innoveren en plaatsing op balkons / platte daken mogelijk maken door een aangepast ontwerp. Maar ja, dat zijn bouwkundigen hè, geen verstand van techniek en rekenen is maar ingewikkeld.
De eerste installateur die langs kwam, gaf me echter al direct mee dat dit niet ging goed komen qua trillingen. De unit is dan ook een verdieping gezakt en aan een stenen muur gehangen.
Ben ik nog steeds heel gelukkig over dat die installateur dat toen aangaf.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
De Bosch heeft een redelijk gelijkmatig verdeeld gewicht en werd bij een goede relatie op veren gezet, ik weet niet of filmpjes blijven plakken op dit forum maar stuur me anders maar een pmgreg-a schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:07:
[...]
/f/image/ClX0flDckjihM3Xn2pOVvszj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door bioscrasher op 09-07-2023 10:48 ]
Scherp opgemerkt, kon geen video plaatsen want hij stond ten tijde van de video als een dulle heen en weer te dansenBlihi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:38:
Interessant. Die staat op te slappe veren. Die veren zijn nu al 100% ingedrukt en doen dus helemaal niets meer qua demping.
Inmiddels zijn er wat zwaardere veren geplaatst die bij het gewicht van de unit horen.
Bij ons stond de buitenunit van de airco oorspronkelijk ook op veren en inderdaad, bij ieder zuchtje wind stond dat ding echt te schudden.
Een warmtepomp die vaak continu draait wil je gewoon niet op van die dansende veren hebben staan en al helemaal niet direct onder de pootjes, met dus een heel korte basis.
Het dempen van trillingen/geluid is vooral van belang als het ding op een dak staat. Staat ie op de grond, denk je dan wel aan een grindbak voor de afvoer van condenswater? Er kan 's winters echt een enorme plas ijs onder komen te staan.
Hij staat lekker op twee betonnen bielzen van 15x15 en iets uitgedraaide pootjes plus rubber matjes: meer dan 15cm t.o.v. het grind, moet voldoende zijn voor een grind dak van 6x9mBlihi schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:32:
Dat is helemaal prima natuurlijk.
Het dempen van trillingen/geluid is vooral van belang als het ding op een dak staat. Staat ie op de grond, denk je dan wel aan een grindbak voor de afvoer van condenswater? Er kan 's winters echt een enorme plas ijs onder komen te staan.
Post over de installatie hier:
Advies gevraagd plan L/L warmtepomp + offertes vnl. koelen
Heb elders al om advies gevraagd, maar ik wil hier ook nog even mijn licht opsteken.
Iemand suggesties voor een veilige, stille, plaatsing in de zijtuin?
Ik ben er bijna uit. Onder welke hoek zijn jouw profielen afgezaagd? Ik ga waarschijnlijk voor een zeer brede basis (2200mm), dan komen de bigfoots precies uit boven de buiten en binnenmuur. En dan veerdempers tussen de bigfoot en de koker. wat tegels en 10mm rubber matjes onder de bigfoots.Blihi schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:55:
Overigens is die RVS koker niet flexibel hoor. De berekende maximale doorbuiging van mijn opstelling is minder dan 0.5 mm en dat is bij volledige puntbelasting in het midden van de koker.
Hoe heb jij de gaten geboord voor de WP? WP op profiel, aftekenen, WP eraf, boren? Of heel goed meten en dan direct gaten boren? Er is natuurlijk weinig ruimte voor fouten, de gaten moeten wel goed uitlijnen...
22,5 graden, maar 45 zou ook kunnen. Je moet er met je gereedschap bij kunnen en 22,5 was een standaard optie.JvdBosch schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:53:
[...]
Ik ben er bijna uit. Onder welke hoek zijn jouw profielen afgezaagd? Ik ga waarschijnlijk voor een zeer brede basis (2200mm), dan komen de bigfoots precies uit boven de buiten en binnenmuur. En dan veerdempers tussen de bigfoot en de koker. wat tegels en 10mm rubber matjes onder de bigfoots.
De maten heb ik uit de technische tekeningen van de Toshiba WP gehaald. En dan inderdaad aftekenen en heel rustig boren (RVS is keihard, dus boren met een geschikt boortje, eerst klein, dan groter, met laag toerental en boor-olie).Hoe heb jij de gaten geboord voor de WP? WP op profiel, aftekenen, WP eraf, boren? Of heel goed meten en dan direct gaten boren? Er is natuurlijk weinig ruimte voor fouten, de gaten moeten wel goed uitlijnen...
twee keer deze link droppen is wel genoeg
[ Voor 45% gewijzigd door Proton_ op 16-09-2023 08:29 ]

Inderdaad mooi (en geen kans op openhalen van je kuiten...). Ook 50x50x3? Heb je ook een paar kleine gaatjes aan de onderkant geboord om eventueel vocht af te voeren?Diesel-ind schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:53:
Ik heb mijn balken gewoon recht af laten zagen omdat ik ze dan netjes af kon dichten met standaard plastic doppen. Ziet er net wat netter uit en ik kan er uiteindelijk ook nog eenvoudig met gereedschap bij.
[Afbeelding]
En kun je nog makkelijk de bout aandraaien zonder afschuining? Veel rotatie kun je niet meer maken met je dopsleutel lijkt me?
[ Voor 9% gewijzigd door JvdBosch op 20-09-2023 11:46 ]
Idd 50x50x weet ik niet meer precies. Heb de diepte met een mes nog wat ingekort. Bout aandraaien was geen probleem maar duurde waarschijnlijk wel iets langer 😄. Extra gaatjes heb ik niet geboordJvdBosch schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:15:
[...]
Inderdaad mooi (en geen kans op openhalen van je kuiten...). Ook 50x50x3? Heb je ook een paar kleine gaatjes aan de onderkant geboord om eventueel vocht af te voeren?
En kun je nog makkelijk de bout aandraaien zonder afschuining? Veel rotatie kun je niet meer maken met je dopsleutel lijkt me?
De tip van de installateur is om deze niet op het dak te plaatsen (houten balken laag in een bungalow 1970) maar ergens in de achtertuin.
Nu wil ik deze natuurlijk niet in de achtertuin hebben maar boven op het dak waar hij zeker niet in de wegstaat.
We gaan het volledige dak nog isoleren PIR 160mm en binnen worden veel muren vervangen door extra draagbalken, is het een idee om op 1 plaats waar een stalen staander voor de draagbalken staan een extra staander te maken zodat ik er 2 dicht bij elkaar heb en hier een betonnen stuk dak te maken voor de warmtepomp? of gaat dit enkel de trillingen verergeren?
Het zou dan komen op de locatie van de rode krabbels;)
hier komen ook nog enkele muren terug dus vallen de 2 stalen staanders niet in het zicht.
:strip_exif()/f/image/Hh3qspk1E3zMvNVom6oBHUQR.jpg?f=fotoalbum_large)
In het grote lucht/water warmtepomp topic komt deze vraag regelmatig voorbij, tl;Dr: niet doen, gewoon in de tuin neerzetten.Frederik vd bal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:15:
Binnen enkele maanden wil ik een warmtepomp plaatsen in ons huis wat momenteel verbouwd word.
De tip van de installateur is om deze niet op het dak te plaatsen (houten balken laag in een bungalow 1970) maar ergens in de achtertuin.
Nu wil ik deze natuurlijk niet in de achtertuin hebben maar boven op het dak waar hij zeker niet in de wegstaat.
We gaan het volledige dak nog isoleren PIR 160mm en binnen worden veel muren vervangen door extra draagbalken, is het een idee om op 1 plaats waar een stalen staander voor de draagbalken staan een extra staander te maken zodat ik er 2 dicht bij elkaar heb en hier een betonnen stuk dak te maken voor de warmtepomp? of gaat dit enkel de trillingen verergeren?
Het zou dan komen op de locatie van de rode krabbels;)
hier komen ook nog enkele muren terug dus vallen de 2 stalen staanders niet in het zicht.
[Afbeelding]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik zou de tip van die installateur maar heel serieus nemen....Frederik vd bal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:15:
Binnen enkele maanden wil ik een warmtepomp plaatsen in ons huis wat momenteel verbouwd word.
Als je in je hele huis van de trillingen wil genieten is dat een goeie plek...Nu wil ik deze natuurlijk niet in de achtertuin hebben maar boven op het dak waar hij zeker niet in de wegstaat.
En stalen staanders zijn ook een mooie manier om trillingen naar binnen te geleiden...
Mijn tip:
Leg dat dak vol met PV en zet de WP in de tuin.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 10-10-2023 20:43 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Is dat een platdak van hout of een platdak van beton, of iets met stalen balken?TereZz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:52:
[Afbeelding]
Van boven naar beneden op een plat dak: Bigfoot, 2x rubbergranulaattegel van verschillende dikte, zware tegel en ten slotte tegeldragers in de hoeken, ook van rubbergranulaat. Hoor op deze manier vrijwel niets.
Houtargafal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:10:
[...]
Is dat een platdak van hout of een platdak van beton, of iets met stalen balken?
Echt spannend dat dat voor jou zo goed werkt. Dank je wel voor de antwoord/inspiratie.
Dat klopt, enkel komt de buiten unit dan ver weg vanaf de binnen unit. Vanuit het huis naar buiten 12 meter, hierna nog een afdak van 4 meter en dan wil je hem natuurlijk niet te dicht bij hebben staan dus heb je het zo al over 25-30 meter. En omdat we de volledige constructie kunnen aanpassen dacht ik iets te voorzien wat vanuit de fundering door getrokken is naar het dak. Zijn er misschien andere ideeën om hem toch het dak op te krijgen?Fr33z schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:07:
@Frederik vd bal het is nogal een gok als je m op het dak gaat proberen te zetten. Bij een woning van dit aanzienlijke formaat heb je toch wel een stuk tuin? zet dat ding in een hoekje van de tuin neer, paar struikjes ervoor en klaar. Is ook veel makkelijker qua onderhoud.
@Andrehj Het dak heeft nog ruimte genoeg vandaar dat ik hem het liefst daar uit het zicht heb.
We gaan er 42 panelen opleggen 13 graden op het zuiden maar omdat het 220m² dak oppervlak heeft ga ik het toch nooit helemaal vol leggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Frederik vd bal op 11-10-2023 12:29 ]
Ga er gewoon voor. Iedereen die zegt dat je er last van hebt heeft het nooit succesvol toegepast. Hier ook warmtepomp op houten dak. 0 geluid binnen. De juiste opbouw is in dit topic te vinden. Vooral als je nog een dik pak xps op het dak legt met grint zal je echt niks horen. De veren doen de rest.Frederik vd bal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:26:
[...]
Dat klopt, enkel komt de buiten unit dan ver weg vanaf de binnen unit. Vanuit het huis naar buiten 12 meter, hierna nog een afdak van 4 meter en dan wil je hem natuurlijk niet te dicht bij hebben staan dus heb je het zo al over 25-30 meter. En omdat we de volledige constructie kunnen aanpassen dacht ik iets te voorzien wat vanuit de fundering door getrokken is naar het dak. Zijn er misschien andere ideeën om hem toch het dak op te krijgen?
@Andrehj Het dak heeft nog ruimte genoeg vandaar dat ik hem het liefst daar uit het zicht heb.
We gaan er 42 panelen opleggen 13 graden op het zuiden maar omdat het 220m² dak oppervlak heeft ga ik het toch nooit helemaal vol leggen.
Dingen als fundering aanpassen of doortrekken naar het dak gaat je alleen maar werk en kans op problemen geven.
[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 11-10-2023 12:35 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Daarom heb ik ze zover mogelijk uit elkaar staan. Als het goed is komt het condenswater/ijs tussen de bigfoots, rubber en tegel terecht en heb ik voldoende hoogte om wat weken ijs te overbruggen. Het zal vast ook allemaal wat stugger worden door de kou, dus ben benieuwd!Proton_ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:38:
Een nadeel van rubber matten op een houten dak is dat ze stugger worden bij kou en met een plaat defrost-ijs doen ze helemaal niet meer mee met demping. Dan hebben veren een voordeel. YMMV
Ik durfde de (relatief dure) veren niet aan vanwege het heen en weer waaien van de unit zonder enige bescherming. En het kan nogal waaien langs de kust. Ik heb voor mijn gemoedsrust wel zoals je ziet de unit gezekerd aan de tegel voor het geval een storm toch nog grip krijgt op de unit, maar dat was onnodig aldus @flippy
Een WP plaats je het best tegen een gevel (met ca 30cm ruimte er tussen). Er zal toch ergens rondom die bungalow wel een plekje zijn waar dat kan? Dan wordt die leiding naar binnen ook niet zo lang.Frederik vd bal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:26:
Dat klopt, enkel komt de buiten unit dan ver weg vanaf de binnen unit. Vanuit het huis naar buiten 12 meter, hierna nog een afdak van 4 meter en dan wil je hem natuurlijk niet te dicht bij hebben staan dus heb je het zo al over 25-30 meter. En omdat we de volledige constructie kunnen aanpassen dacht ik iets te voorzien wat vanuit de fundering door getrokken is naar het dak. Zijn er misschien andere ideeën om hem toch het dak op te krijgen?
Over een paar jaar als je geen saldering meer hebt, maar toch een zo groot mogelijk deel van het jaar je elektrische auto en WP van gratis stroom wilt voorzien denk je daar heel anders over. Voordeel van een plat dak is ook nog dat je dit gemakkelijk zelf kunt doen, waardoor de prijs per Wp ook nog eens laag is.
En ik zou de panelen OW leggen, dan heb je meer vermogen over de dag heen, kun je met een kleinere omvormer uit en heb je bovendien nooit problemen met schaduw van de ene rij op de andere rij.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe ziet je dakconstructie eruit? Ook redelijk relevant voor het complete plaatje.TereZz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:52:
Van boven naar beneden op een plat dak: Bigfoot, 2x rubbergranulaattegel van verschillende dikte, zware tegel en ten slotte tegeldragers in de hoeken, ook van rubbergranulaat. Hoor op deze manier vrijwel niets.
:strip_exif()/f/image/jguF1TirCU6cY6gaH9nOgtYQ.jpg?f=fotoalbum_large)
WP op 50x50x3 koker, via IM-trillingsdempers gemonteerd op bigfoot. Daaronder stoeptegels die op rubber matjes staan
De reden van de 2400mm is dat op deze manier de bigfoots precies op de binnenmuren staat. Dat gaat goed volgens de berekening (max 5mm deflectie). Ook al is het dak pas 6jr oud, zo durf ik er toch nog flink wat gewicht op te zetten.
Iemand nog commentaar voordat ik alles ga bestellen?
@Diesel-ind Hoe ver vanaf de rand van de koker heb je de 11mm gaatjes geboord voor de bouten?
Mijn tip: Maak een H-vorm of vierkant van de kokers, want op deze manier kan de unit behoorlijk ver gaan schommelen, doordat de kokers maar 40cm uit elkaar zitten en op veren staan.JvdBosch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:35:
Iemand nog commentaar voordat ik alles ga bestellen?
Goede opmerking, ik hoopte dat de rubberen dempers die ik op het oog heb dat voorkomen. Daarom heb ik geen veren genomen inderdaad. De kokers zitten h.o.h. op 478mm volgens de specs. Maar ik wil de WP dus fixeren op de kokers en de kokers gedempt op de bigfoots zetten. Dan worden de kokers en WP dus al één geheel.KifArU schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:04:
[...]
Mijn tip: Maak een H-vorm of vierkant van de kokers, want op deze manier kan de unit behoorlijk ver gaan schommelen, doordat de kokers maar 40cm uit elkaar zitten en op veren staan.
Jullie hebben gewoon een gat dóór en dóór geboord door de koker, en met een lange M10 de WP op de kokers gezet?
Wat is trouwens de beste orientatie van de WP? De manual zegt aanzuigzijde niet op het zuiden en geen wind van voren. Ik kan hem met de voorkant NO zetten of ZO... Optisch is NO mooier, in lijn met het dak.
[/quote]
Ik geloof ongeveer 2,5 - 3cm.
Die vraag is hier off-topic en kun je beter stellen in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11JvdBosch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:12:
Wat is trouwens de beste orientatie van de WP? De manual zegt aanzuigzijde niet op het zuiden en geen wind van voren. Ik kan hem met de voorkant NO zetten of ZO... Optisch is NO mooier, in lijn met het dak.
Van boven naar beneden:Dookiy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:21:
[...]
Hoe ziet je dakconstructie eruit? Ook redelijk relevant voor het complete plaatje.
Bitumen dakleer, dakbeschot (hout), houten balken 6*16cm om de 60cm. Verder op dit moment geen plafond, dus ik kijk tegen het dakbeschot aan. Als ik hem zo al niet hoor, verwacht ik straks met een plafond en isolatie nóg minder te horen.
Ik zou de WP 90 graden draaien. Mijn WP mag je zo niet monteren. De Toshiba unit moet over de hele breedte van de voet ondersteund worden. Dus hij mag niet alleen op de uiteindes staan.JvdBosch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:35:
Deze week onverwacht de WP binnengekregen, Over een kleine maand zetten we hem op het dak. Met dank aan al jullie ideeën is dit het plan:
[Afbeelding]
WP op 50x50x3 koker, via IM-trillingsdempers gemonteerd op bigfoot. Daaronder stoeptegels die op rubber matjes staan
De reden van de 2400mm is dat op deze manier de bigfoots precies op de binnenmuren staat. Dat gaat goed volgens de berekening (max 5mm deflectie). Ook al is het dak pas 6jr oud, zo durf ik er toch nog flink wat gewicht op te zetten.
Iemand nog commentaar voordat ik alles ga bestellen?![]()
@Diesel-ind Hoe ver vanaf de rand van de koker heb je de 11mm gaatjes geboord voor de bouten?
Uit de handleiding:
:strip_exif()/f/image/xJSSu1Uaj7Zp3kzORQx1321T.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 16-10-2023 13:18 ]
Je hoort hem nu niet, maar hoe zit dat in de winter als het een tijdje -6 is? Dan vormt zich een enorme ijsplaat onder de buitenunit, die als klankkast gaat dienen. Daarbij wordt je rubber demping hard en stopt die ook met dempen.TereZz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:15:
[...]
Van boven naar beneden:
Bitumen dakleer, dakbeschot (hout), houten balken 6*16cm om de 60cm. Verder op dit moment geen plafond, dus ik kijk tegen het dakbeschot aan. Als ik hem zo al niet hoor, verwacht ik straks met een plafond en isolatie nóg minder te horen.
Goed punt, maar de mijne wordt ondersteunt op vier punten dmv voetjes. Dus die kunnen prima staan op de kokers lijkt me.Blihi schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:17:
[...]
Ik zou de WP 90 graden draaien. Mijn WP mag je zo niet monteren. De Toshiba unit moet over de hele breedte van de voet ondersteund worden. Dus hij mag niet alleen op de uiteindes staan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/44EUJqNfuWkXkEUtA54cngsb.png?f=user_large)
Daar ga ik deze winter achterkomen. En hopelijk is het ook met ijs acceptabel. Indien niet, verzinnen we dan wel weer wat andersBlihi schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:20:
[...]
Je hoort hem nu niet, maar hoe zit dat in de winter als het een tijdje -6 is? Dan vormt zich een enorme ijsplaat onder de buitenunit, die als klankkast gaat dienen. Daarbij wordt je rubber demping hard en stopt die ook met dempen.
Ons huis is uit de jaren 20, dus allemaal houten vloeren.
Bijna het hele huis is geïsoleerd, inclusief vervanging van de houten vloer in de woonkamer door schuimbeton met vloerverwarming.
Onze ervaringen zijn positief. Het is nu lekker warm in huis.
Wel zijn we nog steeds bezig met het geluid dat de warmtepomp veroorzaakt.
De buitenunit staat op de houten dakkapel. Hij is in eerste instantie geïnstalleerd op kunststof bigfoots.
Daardoor was hij in het hele huis te horen. Zo erg dat we er niet meer van konden slapen en we hem daarna maar volledig op elektriciteit hebben laten lopen.
Gezien de ervaringen in dit artikel heb ik een ijzeren frame laten maken, dat weer berust op de aanbevolen veren.
Het frame is van een lokaal metaalconstructie bedrijf. Het staal is 40*40 en 3 mm dik, S klasse 235. Een constructeur in de familie heeft berekend dat dit ruim voldoende is voor 100 kilo. Ik heb het meteen laten verzinken. Kosten 300 euro.
De veren heb ik bij www.mijnklimaatshop.nl : vier keer 20-50kg-m8.
En het resultaat is verbluffend. De buitenunit draait weer en we horen bijna niks meer.
Wel hoor ik hem nog zachtjes brommen, maar dat is denk ik vooral geluid via de omgeving. Het schuine dak van de zolder is nu nog een dun laagje hout en moet ik nog isoleren. Ik hoop dat het daarna nog stiller is.
Samengevat : De voorgestelde constructie is voor iedereen met houten daken/vloeren aan te raden.
:strip_exif()/f/image/skaxBY3HACHJnpm7IXtiaajG.jpg?f=fotoalbum_large)
De buitenunit met frame.
:strip_exif()/f/image/KTIZPovK2IXozHhI90Gq4EIm.jpg?f=fotoalbum_large)
De buitenunit uiteindelijk met de zonnepanelen er omheen.
[ Voor 0% gewijzigd door ferryvw op 22-10-2023 20:54 . Reden: Taalfoutjes ]
Ik heb dit flink kunnen verminderen door de pomp op de laagste stand te zetten. Maar nog steeds hoor je hem als het stil is in huis.
Volgens mij komt dat vooral door contactgeluid in en door de houten vloeren.
Als oplossing denk ik eraan om de warmtepomp op te hangen aan de muur, los van de houten vloer. Volgens mij geeft de stenenmuur veel minder geluid door. Ophangen van het apparaat kan niet direct, maar is wel mogelijk door een ijzeren vlonder aan de muur te laten maken, waar de warmtepomp op komt te staan. Dezelfde constructeur heeft berekend dat dat makkelijk kan wat betreft gewicht. Het is een muur tussen ons en de buren.
Maar mijn vraag is : zal dit helpen ? Is het contactgeluid dan weg ? Het is een hele operatie om dit te doen, omdat de installateur de warmtepomp moet afkoppelen en opnieuw weer aansluiten. Wellicht zijn er mensen in deze rubriek die hier ervaring of verstand van hebben. Hoor graag.
:strip_exif()/f/image/2QZuwdED4TvPcwnMA5JpyDkG.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmtepomp binnen met pootjes op de vloer. Hij staat nu op rubbers, maar die helpen niet veel.
[ Voor 1% gewijzigd door ferryvw op 22-10-2023 21:00 . Reden: Tekstfoutje ]
Respect voor het feit dat je met houten vloeren en dak dit hebt aangedurfd!
Voor wat betreft de binnen unit, ik weet niet hoeveel deze weegt maar je kunt van de trillingen af komen als je er een plaat massa (beton??) van 1,6 maal het gewicht van de binnenunit op plaatst.
Uiteraard geldt dit voor units met een compressor erin.
Wat zit er in deze binnenunit?
Mooie constructie!ferryvw schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:51:
En het resultaat is verbluffend. De buitenunit draait weer en we horen bijna niks meer.
Wel hoor ik hem nog zachtjes brommen, maar dat is denk ik vooral geluid via de omgeving. Het schuine dak van de zolder is nu nog een dun laagje hout en moet ik nog isoleren. Ik hoop dat het daarna nog stiller is.
Samengevat : De voorgestelde constructie is voor iedereen met houten daken/vloeren aan te raden.
[Afbeelding]
De buitenunit met frame.
[Afbeelding]
De buitenunit uiteindelijk met de zonnepanelen er omheen.
Trillingen kunnen ook worden doorgegeven door de leidingen als die in de doorvoer de zijkant raken. Misschien speelt dat bij jou ook en veroorzaakt dat de lichte brom.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9qRjbH9wiDpi6H2HLFUFb1aZ.jpg?f=user_large)
Heeft de voordelen van een veer, maar met demping. En in tegenstelling tot rubber niet beinvloed door temperatuur.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Luchtvering 🙂Capt Waffles schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:43:
Ik blijf nog altijd denken dat dit de ideale oplossing is ipv veren of rubbers, maar ik kan ze niet via consumenten-kanalen te koop vinden. Wordt wel in de industrie gebruikt.
[Afbeelding]
Heeft de voordelen van een veer, maar met demping. En in tegenstelling tot rubber niet beinvloed door temperatuur.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
www.highflow.nl
1) Op de houten vloer kan toevoegen van massa een oplossing zijn, bijvoorbeeld een betonplaat of betonbalken. Deze plaat verend opleggen. Maar let op, deze combinatie (unit en massa van 1,6xunit) zal zeer waarschijnlijk te zwaar zijn voor de houten balklaag, controleer dit.
2) Frame op de wand kan een oplossing zijn, tussen unit en frame trillingsdempers plaatsen afgesteld op het gewicht van de unit. Bepalend voor het succes is de opbouw (massa) van de bouwmuur.
Als je het geluid van de circulatiepomp beneden hoort helpt bovenstaande niet. Voel eens aan de CV leidingen in de kamer(s) met geluid. Voel je die trillen dan is dat een bron. Akoestisch ontkoppelen met flexibele leidingen kan dan helpen. En de leidingen in de doorvoeren goed los houden van het vloerbeschot en plafond, dat zijn lichte en holle constructies die als klankkast kunnen gaan werken.
Bij de compressor snelheid van 43% (en met die snelheid start hij altijd op) is de WP door bijna het hele huis te horen. Hij staat op het betonnen dak van de garage die aangebouwd is aan de woning.
Heb weinig vertrouwen in de installateur dus ik zoek zelf nu oplossingen. Heb rubberen tegels er onder gelegd en ook nog speciale trillingsdempende wagner (in deze tijd beetje vreemde bijsmaak als merknaam
Volgens installateur kunnen er geen bigfoots onder. Geen idee waarom volgens mij zie ik gewoon een bevestiging met bouten. Maar misschien heeft hier iemand een idee?
Verder hoor ik in dit topic goede verhalen over de Soleco dempers. Deze kan op de bigfoot. Heeft iemand ervaring mee hoe deze te plaatsen op deze buitenunit? De poot heeft een beetje een rare vorm. Ook vraag ik mij af aan welke kant de stuggere veren moeten in mijn geval. Ik heb het idee dat de compressor bij mij onder de ventilator zit in plaats van er naast of achter. Klopt dit?
Ter illustratie een paar foto's.
:strip_exif()/f/image/MPKDc2SBQGIAI6o8xrxidCUU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xEEi20zvSg6kX9AezstXLsFw.jpg?f=fotoalbum_large)
Begin opnieuw: een groot stalen frame, met een zo groot mogelijke basis is dan een startpunt.
Daarna je leidingen. Deze moeten niet los op het dak liggen, want ook dat zorgt voor trillingen. Bevestig deze voldoende geisoleerd aan de muur en vervind de WP met flexibele stukken.
Ik vermoed dat de trillingen van de WP nog eens versterkt worden door de lompe manier waarop de leidingen direct trillingen doorgeven aan het hele dak en de muur.
Thanks, dat van het stalen frame zat ik ook te overwegen. Ook omdat hij vrij hoog is en dat het risico van vallen minder wordt als de vering verder van de unit is. Zag wat mooie voorbeelden eerder in dit topic. Denk dat ik dat maar eens uitbesteed want ik heb altijd fantastische ideeën maar mijn 2 linker handen kunnen daar niks mee.Blihi schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:44:
Dit is een monoblock, toch?
Begin opnieuw: een groot stalen frame, met een zo groot mogelijke basis is dan een startpunt.
Daarna je leidingen. Deze moeten niet los op het dak liggen, want ook dat zorgt voor trillingen. Bevestig deze voldoende geisoleerd aan de muur en vervind de WP met flexibele stukken.
Ik vermoed dat de trillingen van de WP nog eens versterkt worden door de lompe manier waarop de leidingen direct trillingen doorgeven aan het hele dak en de muur.
Ik zag ook nog een foto van hoe de wartempomp op z'n pootjes stonden voordat deze was omgevallen. Die standaard pootjes lijken op conische dempers. Die zitten er dus niet meer onder maar kan ook een verklaring zijn voor de toename in overlast.
De leidingen is wat lastiger, het is een monoblock dus die zijn 32mm dik. Maar de standaard installatie set volgens de NEFIT documentatie zorgt voor een flexibele aansluiting om trillingsoverdracht te voorkomen. Zal het voor de zekerheid even checken maar volgens mij liggen die leidingen niet op het dak ze zijn zo stug dat ze nog (grotendeels?) boven het dak zweven.
[ Voor 13% gewijzigd door JP1980 op 25-10-2023 16:01 ]
Die leidingen moeten echt netjes gebeugeld worden (elke 70 cm ofzo) en akoestisch ontkoppeld worden van de buitenunit (met flexibele slangen).
Als het goed is moeten die flexibele slangen er aan zitten omdat NEFIT die standaard leverd. Maar kan best zijn dat er toch contact gemaakt wordt met de kast. Zal ik in het weekend even checken. In eerste instantie ga ik er toch vanuit dat trillingen van de WP grotendeels aan het dak worden doorgegeven. Het dak van de garage is ook in 1 stuk gestort met de woning, de betonplaat loopt gewoon door zonder een spouw. Als de trillingen in de muur het probleem waren had ik de problemen voornamelijk in de ruimte naast de WP verwacht maar je hoort het over de hele begane grond en 1e verdieping met nog binnenmuren er tussen. Dat maakt de vloer verdacht omdat die in 1 stuk doorloopt.Blihi schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:33:
Als die leidingen boven het dak zweven, worden ze dus omhoog gehouden door de WP zelf. Dat is de beste manier om trillingen door de leidingen door te geven.
Die leidingen moeten echt netjes gebeugeld worden (elke 70 cm ofzo) en akoestisch ontkoppeld worden van de buitenunit (met flexibele slangen).
Na wat google werk vond ik In Barendrecht is een mooi metaalbedrijf waar je vierkante buizen (RVS/Staal/Aluminimum) kan kopen en dan meteen een bewerking kan laten doen. Dat is nou eens een mooi concept! Een paar boutjes aandraaien gaat mij met mijn 2 aangeboren linker handen zelf denk ik nog wel lukken.
Vraagstuk 1: welk plan?
Plan 1: = patroon
In eerste instantie overweeg ik 2x 1m 50 vierkante buis onder de WP te plaatsen en aan de uiteinden een AM25 veer op een bigfoot van 1 meter. Echter met die oplossing heb ik wat twijfels over de stabiliteit. De veren aan voor en achterkant komen dan maar 70 cm uit elkaar. Er is dan wel een lange basis van 1,50m, maar slechts een brede basis van 0,70m.
Plan 2: |=| patroon
Om de brede basis te verbeteren is het misschien beter om de uiteinden nog een vierkante buis van 1,5 meter te plaatsen in de breedte. Zo krijg je op 4 punten rondom de WP op 106cm (pythagoras) vanuit het hart een veer in een |=|-patroon. In eerste instantie wil ik dan deze bevestigen een tegel, en daaronder een rubberen tegel (ook voor bescherming dak). Dus de bigfoots (waar je nu 4 van nodig zou hebben) achterwege laten. Dan is lange basis 1,50m en brede basis ook 1,50m.
Ben benieuwd naar jullie mening. Is plan 1 goed genoeg, of plan 2 een must?
Vraagstuk 2: Welk materiaal:
Die buizen zijn niet goedkoop.
Totaal 6 meter 40x40 mm is voor
- 3mm RVS 345 euro.
- 2mm RVS 270 euro
- 3mm staal 301 euro
- 2mm staal 161 euro
- 4mm aluminium 184 euro
Staal kan een probleem zijn voor corrosie lijkt mij dus die valt wel af en de 3mm is niet significant goedkoper (gek genoeg 3mm scheelt wel veel). De 4mm aluminium is aantrekkelijk daar neig ik een beetje naar. Hopende dat de 4mm compenseert voor het zwakkere materiaal Maar is dat sterk genoeg om een unit van 75kilo in het midden met 2 profielen van 1.50m te dragen zonder significant buigen?
Op deze site kun je de doorbuiging berekenen: https://skyciv.com/nl/free-moment-of-inertia-calculator/
Ga daarbij uit van een puntbelasting in het midden. Je moet de site in incognito modus gebruiken, ander kun je maar 1 of 2 berekeningen doen.
Als je het aan een Bigfoot van 1m schroeft is de basis daar ook 1m. Omvallen zal dan niet gebeuren denk ik. Ik kreeg deze dempers aangeraden, daar zou de WP zelfs ondersteboven aan kunnen hangen, dus de Bigfoot wordt dan ook een structureel deel van de constructie. De gewone veerdempers die jij beschrijft kunnen waarschijnlijk een stuk minder negatieve belasting aan.JP1980 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
t
In eerste instantie overweeg ik 2x 1m 50 vierkante buis onder de WP te plaatsen en aan de uiteinden een AM25 veer op een bigfoot van 1 meter. Echter met die oplossing heb ik wat twijfels over de stabiliteit. De veren aan voor en achterkant komen dan maar 70 cm uit elkaar. Er is dan wel een lange basis van 1,50m, maar slechts een brede basis van 0,70m.
Aluminium kan eventueel wel, maar dan moet je waarschijnlijk wel een extra veer direct onder de warmtepomp plaatsen. Dan is de overspanning nog maar de helft en wordt het gewicht over 6 ipv 4 veren verdeelt. Denk eraan dat je dan ook mogelijk lichtere veren moet kiezen.JP1980 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Als het goed is moeten die flexibele slangen er aan zitten omdat NEFIT die standaard leverd. Maar kan best zijn dat er toch contact gemaakt wordt met de kast. Zal ik in het weekend even checken. In eerste instantie ga ik er toch vanuit dat trillingen van de WP grotendeels aan het dak worden doorgegeven. Het dak van de garage is ook in 1 stuk gestort met de woning, de betonplaat loopt gewoon door zonder een spouw. Als de trillingen in de muur het probleem waren had ik de problemen voornamelijk in de ruimte naast de WP verwacht maar je hoort het over de hele begane grond en 1e verdieping met nog binnenmuren er tussen. Dat maakt de vloer verdacht omdat die in 1 stuk doorloopt.
Na wat google werk vond ik In Barendrecht is een mooi metaalbedrijf waar je vierkante buizen (RVS/Staal/Aluminimum) kan kopen en dan meteen een bewerking kan laten doen. Dat is nou eens een mooi concept! Een paar boutjes aandraaien gaat mij met mijn 2 aangeboren linker handen zelf denk ik nog wel lukken.
Vraagstuk 1: welk plan?
Plan 2: |=| patroon
Om de brede basis te verbeteren is het misschien beter om de uiteinden nog een vierkante buis van 1,5 meter te plaatsen in de breedte. Zo krijg je op 4 punten rondom de WP op 106cm (pythagoras) vanuit het hart een veer in een |=|-patroon. In eerste instantie wil ik dan deze bevestigen een tegel, en daaronder een rubberen tegel (ook voor bescherming dak). Dus de bigfoots (waar je nu 4 van nodig zou hebben) achterwege laten. Dan is lange basis 1,50m en brede basis ook 1,50m.
Ben benieuwd naar jullie mening. Is plan 1 goed genoeg, of plan 2 een must?
Vraagstuk 2: Welk materiaal:
Die buizen zijn niet goedkoop.
Totaal 6 meter 40x40 mm is voor
- 3mm RVS 345 euro.
- 2mm RVS 270 euro
- 3mm staal 301 euro
- 2mm staal 161 euro
- 4mm aluminium 184 euro
Staal kan een probleem zijn voor corrosie lijkt mij dus die valt wel af en de 3mm is niet significant goedkoper (gek genoeg 3mm scheelt wel veel). De 4mm aluminium is aantrekkelijk daar neig ik een beetje naar. Hopende dat de 4mm compenseert voor het zwakkere materiaal Maar is dat sterk genoeg om een unit van 75kilo in het midden met 2 profielen van 1.50m te dragen zonder significant buigen?
Ik heb hier laatst 2 RVS L profielen gekocht van 1200x75x40 mm van 4 mm dik bij Rietcon (op maat), kosten €117,56 incl verzending.. Als je echt kosten wilt besparen kan je eventueel ook Cortenstaal kiezen. Dat zou maar iets van 40 euro zijn. Als je RVS gaat bestellen, zorg dan ook dat ze er gelijk gaten in boren en eventueel schroefdraad in tappen. Ik heb daarvoor speciaal een boortje van 10 euro speciaal voor RVS (met cobalt) gekocht en alsnog heeft het heel wat zweet gekost.
[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 29-10-2023 11:28 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
En koop boren die voor RVS geschikt zijn.
Van de week ga ik proberen deze te monteren. Veren moeten nog komen. Het al 4x25kg besteld, 6e veer was op zich een idee maar dan had ik de 15 moeten nemen denk ik. Maar den lijkt mij de gewichtsverdeling ook wat moeilijker te voorspellen.
Heb er wel vertrouwen in eigenlijk.
De veren staan dan nog steeds op 51 cm van elkaar af. Naar mijn idee bepaalt dat de stabiliteit. Hoe verder de veren uit het centrum des te rechter blijft de WP staan bij inveren van de veer. Dat was mijn theorie tenminste.JvdBosch schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:17:
[...]
Als je het aan een Bigfoot van 1m schroeft is de basis daar ook 1m. Omvallen zal dan niet gebeuren denk ik. Ik kreeg deze dempers aangeraden, daar zou de WP zelfs ondersteboven aan kunnen hangen, dus de Bigfoot wordt dan ook een structureel deel van de constructie. De gewone veerdempers die jij beschrijft kunnen waarschijnlijk een stuk minder negatieve belasting aan.
Inderdaad speciaal boortje met cobalt gebruiken! Maar zoals ik zei, die zijn best prijzig. Als je het voor je kan laten doen voor een paar euro zou ik dat doen in het vervolg.Blihi schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:31:
RVS boren kan wel, maar moet echt op laag toerental en met olie. Eerst een kleine diameter, dan groter.
En koop boren die voor RVS geschikt zijn.
De leidingen zweefden in de vorige situatie net boven het dak, maar hij staat nu ongeveer 7cm hoger. Nu is er ruime speling met de leidingen en het dak.
Gebruikte materialen 4x 1500mm alu frame 50x50x5. Een hele hoop bouten en moeren en ringetjes M10.
Waar de balken kruisen heb ik nog wat vilt tussen gedaan wellicht dempt dat nog wat extra.
Ben best content met het resultaat
:strip_exif()/f/image/PH0MZJgD0KpQPisN2I0Fkc0e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LAfIEG4bnVYDZRFzYaCtzpj9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o8Ma4sN2WR8MUm0DssazzqDr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qFvp7hXHg8NZMmU75di1JSHP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zbxJe2eNvtIUcTB52rHsooF7.jpg?f=fotoalbum_large)
Dankzij eerdere ervaringen weet ik precies de hoekjes te vinden in het huis waar de resonantie het meeste opvalt en ik moet mij erg hard inspannen om de unit nog te horen. Het is zelfs zo zacht dat het ook net zo goed wat anders kan zijn.
De veren zet ik er toch nog onder kan zijn dat onder een hoge last er nog resonanties zijn, maar so far so good.
Echter hebben veren als nadeel dat ze teveel horizontale beweging veroorzaken. Vandaar de toepassing van een frame om dit te beperken.
Als je echter geen ruimte hebt voor een frame, volstaan dan onderstaande oplossingen waarbij de horizontale bewegingen van de veren worden beperkt? Of mis ik iets?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rK2ArZmRcSlbf0dHsnsK8jqZ.jpg?f=user_large)
https://www.alibaba.com/p...etails.0.0.63c67ed1U751eQ
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qf7oJvMtX5UwNxZ2NphH5Ovf.jpg?f=user_large)
https://www.climadirect.c...per-veer-voetplaat-125-kg
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uhG0A3o22YBeumKMzEVbCSUN.jpg?f=user_large)
https://www.climadirect.c...n-30-tot-55kg-pr-vpe-vpe4
Kijk anders ook eens naar: https://www.mijnklimaatshop.nl/trillingsdemper-tbmf45.html
[ Voor 24% gewijzigd door Blihi op 31-10-2023 14:00 ]
Eigenlijk denk ik dat het probleem al was opgelost. Het vermogen is nooit hoger dan 50% geweest maar ik heb er wel vertrouwen in dat het op hogere vermogens ook goed zal gaan. En zo niet, dan zien we verder.
Wat heb ik vandaag wel gedaan:
- even moeite gedaan om alles precies waterpas te krijgen.
- De rubberen mat en de tegels omgedraaid. De rubberen mat ligt nu onder. Beter voor het dank den ik.
Enige jammere is dat hierdoor minder ballast vast zit aan de WP met een klein risico tot vallen. Maar de basis is breed dus ik denk dat het mee gaat vallen.
Ben tevreden met de keus van aluminium. Heeft de storm eerder deze week goed doorstaan. Het materiaal buigt heel licht door maar waarschijnlijk geeft de flexibiliteit het geheel ook al veerkracht.
Ik overweeg nog om het midden een beetje te stutten. Kijken of de resonantie dan ook wegblijft. Dan gebeurt er zeker niks met de aluminium kokers.
Iedereen heel erg bedankt voor alle nuttige bijdrages!
/f/image/Oxg5Jyed6vT1duFjkFFtYl32.png?f=fotoalbum_large)
Hij komt dan dicht tegen de achtergevel aan (onderkant van tekening). Maatvoering wordt als volgt:
/f/image/XIYwGrWP2Eyqw4npsvHGmDMC.png?f=fotoalbum_large)
Bedacht om het in 50x50x2 verzinkte stalen kokers uit te voeren, die dan via IM-90 veren op stoeltegels komen te rusten. Doorbuiging zou dan minimaal moeten zijn.
Iemand opmerkingen of aanvullingen voor ik materiaal ga bestellen?
Heb je een nefit monoblock? Die moet 40 cm van de gevel vandaan staan dat lijkt niet het geval als ik de verhoudingen van je tekening bekijk.Knopsje schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:41:
Geïnspireerd door alle ervaringen hier een opgezet gemaakt voor de nog te plaatsen monoblock warmtepomp. Hij komt op het (houten) dak van de aanbouw. Ik heb op basis van de twee lichtkoepels geprobeerd te achterhalen waar de balken lopen en daar het frame voor de warmtepomp op uit laten komen.
[Afbeelding]
Hij komt dan dicht tegen de achtergevel aan (onderkant van tekening). Maatvoering wordt als volgt:
[Afbeelding]
Bedacht om het in 50x50x2 verzinkte stalen kokers uit te voeren, die dan via IM-90 veren op stoeltegels komen te rusten. Doorbuiging zou dan minimaal moeten zijn.
Iemand opmerkingen of aanvullingen voor ik materiaal ga bestellen?
Hier de installatiehandleiding: https://docplayer.nl/18847287-Installatie-instructie.html
Wat betreft maatvoeringen let op er zijn 2 versies van deze WP, een grote en een kleine. Ze lijken wel precies op elkaar. Voor particuliere woningen heb je meestal de kleine (tot 9.0). De maten zijn dus anders hier ging ik bijna mee in de fout.
Nee een 5kW Panasonic, die moet 10cm van de gevel af en aan de rechterkant 30cm vrije ruimte hebben en dat moet ook passen.JP1980 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:02:
[...]
Heb je een nefit monoblock? Die moet 40 cm van de gevel vandaan staan dat lijkt niet het geval als ik de verhoudingen van je tekening bekijk.
Hier de installatiehandleiding: https://docplayer.nl/18847287-Installatie-instructie.html
Wat betreft maatvoeringen let op er zijn 2 versies van deze WP, een grote en een kleine. Ze lijken wel precies op elkaar. Voor particuliere woningen heb je meestal de kleine (tot 9.0). De maten zijn dus anders hier ging ik bijna mee in de fout.