Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Knopsje schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:41:
Geïnspireerd door alle ervaringen hier een opgezet gemaakt voor de nog te plaatsen monoblock warmtepomp. Hij komt op het (houten) dak van de aanbouw. Ik heb op basis van de twee lichtkoepels geprobeerd te achterhalen waar de balken lopen en daar het frame voor de warmtepomp op uit laten komen.
[Afbeelding]
Hij komt dan dicht tegen de achtergevel aan (onderkant van tekening). Maatvoering wordt als volgt:
[Afbeelding]
Bedacht om het in 50x50x2 verzinkte stalen kokers uit te voeren, die dan via IM-90 veren op stoeltegels komen te rusten. Doorbuiging zou dan minimaal moeten zijn.
Iemand opmerkingen of aanvullingen voor ik materiaal ga bestellen?
Verzinkt staal gaat op den duur roesten bij de gaten, want daar boor je de verzinking weg.

Een overspanning van 2,5 meter met 50x50x2 balken gaat wel doorbuigen hoor. Geen idee hoeveel precies, maar omdat je ze ook nog eens niet in de midden belast zou ik wel even een berekening maken. Er is hier eerder een linkje langs gekomen naar een site waar je dat kunt doorrekenen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:16
Blihi schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:02:
[...]

Verzinkt staal gaat op den duur roesten bij de gaten, want daar boor je de verzinking weg.

Een overspanning van 2,5 meter met 50x50x2 balken gaat wel doorbuigen hoor. Geen idee hoeveel precies, maar omdat je ze ook nog eens niet in de midden belast zou ik wel even een berekening maken. Er is hier eerder een linkje langs gekomen naar een site waar je dat kunt doorrekenen.
Ik was van plan de gaten weer te behandelen met zink spray, daarmee zou het roesten wel te voorkomen / minimaliseren moeten zijn?
Ik heb de doorbuiging berekend met 40x40x3 en dan is het 2,5mm. 50x50x2 zou nog net wat sterker moeten zijn dus dat lijkt me acceptabel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ721W8UMU955lul27qB1vfgP3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adSRLWj4hiID7y5zR6mufuRl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Is het gewicht ook echt 50/50 verdeeld, of zit er meer gewicht aan de compressorkant?

Ik vind 2.5mm nog best veel, maar goed.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
Blihi schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:50:
Is het gewicht ook echt 50/50 verdeeld, of zit er meer gewicht aan de compressorkant?

Ik vind 2.5mm nog best veel, maar goed.
2.5mm over deze lengte is echt niet veel. Kun je toelichten waarom dit in deze situatie problemen geeft?

Deze doorbuiging ga je waarschijnlijk niet eens kunnen waarnemen als je ernaast staat. De maximale spanning in het materiaal is ook niks om je zorgen over te maken. In de boven- en ondervlakken van de koker zullen de spanningen echt maar iets van 10% van de rekgrens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 01:12
Super interessant topic dit, bedankt voor alle nuttige informatie die hier gedeeld wordt!

Ik ontvang binnenkort mijn Amber 6.5 monobloc, deze weegt 118kg en komt op een nieuw houten dak.
Nu is er 1 ding heel duidelijk uit dit topic, namelijk gebruik een metalen frame eronder met een redelijke lengte en schroef daar veren onder, daarmee lijken de ervaringen unaniem goed te zijn.
Alleen over de constructie daaronder lijkt er wat minder consensus te zijn, wat is nou de beste totale opbouw?

Om te beginnen vanaf het dak:
- Wel of niet anti-trilmatjes zoals de Wagner MP-4E plaatsen? Of iets anders zoals rubber granulaat plaatjes?
- Zo te zien gebruikt iedereen wel iets van tegels, lijkt me ook wel logisch als mooie combinatie van massa en lastenverdeellaag? Dus dan betontegels 4x 60x40cm of 6x 50x50cm.
- Is het nog nodig daar iets op te zetten? Zoja, wat? Ik zie best veel verschillende dingen langskomen in dit topic. Bigfoots? Kunststof opstellingsbalk? Opsluitband? Beton stapelblokken? Wat is de beste optie?
Kwa massa lijkt het me niet echt nodig aangezien de tegels al 27-30kg per stuk wegen. Aan de andere kant heb je ook wat hoogte nodig tussen het dak en de warmtepomp ivm condens/defrost water dus is iets als een bigfoot wel handig.

En ik vroeg me ook nog af hoe iedereen ervoor zorgt dat de unit waterpas staat ondanks het afschot van het dak?

[ Voor 8% gewijzigd door aaahaaap op 30-11-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:49
aaahaaap schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:13:
Super interessant topic dit, bedankt voor alle nuttige informatie die hier gedeeld wordt!

Ik ontvang binnenkort mijn Amber 6.5 monobloc, deze weegt 118kg en komt op een nieuw houten dak.
Nu is er 1 ding heel duidelijk uit dit topic, namelijk gebruik een metalen frame eronder met een redelijke lengte en schroef daar veren onder, daarmee lijken de ervaringen unaniem goed te zijn.
Alleen over de constructie daaronder lijkt er wat minder consensus te zijn, wat is nou de beste totale opbouw?

Om te beginnen vanaf het dak:
- Wel of niet anti-trilmatjes zoals de Wagner MP-4E plaatsen? Of iets anders zoals rubber granulaat plaatjes?
- Zo te zien gebruikt iedereen wel iets van tegels, lijkt me ook wel logisch als mooie combinatie van massa en lastenverdeellaag? Dus dan betontegels 4x 60x40cm of 6x 50x50cm.
- Is het nog nodig daar iets op te zetten? Zoja, wat? Ik zie best veel verschillende dingen langskomen in dit topic. Bigfoots? Kunststof opstellingsbalk? Opsluitband? Beton stapelblokken? Wat is de beste optie?
Kwa massa lijkt het me niet echt nodig aangezien de tegels al 27-30kg per stuk wegen. Aan de andere kant heb je ook wat hoogte nodig tussen het dak en de warmtepomp ivm condens/defrost water dus is iets als een bigfoot wel handig.

En ik vroeg me ook nog af hoe iedereen ervoor zorgt dat de unit waterpas staat ondanks het afschot van het dak?
Qua rubber heb ik er nu van die dikke rubber terrastegels onder liggen. Had eerst dunne rubberen tegeldragers. Overigens geen verschil gemerkt. Ik weet niet of die Wagner's echt iets anders zijn.

Bigfoots is ook al rubber, ik zou het bij 1 rubber laag houden, als laatste in de dempingsserie (dus WP->frame->veren->massa->rubber).

Idealiter voeg je minstens zoveel massa toe als je WP zwaar is, maar dat is met een dak een uitdaging. Ik heb hem op 2 opsluitbandjes staan. Hij is bij mij niet volledig ontkoppeld, maar daar hij op een schuurdakje staat is het goed genoeg. Op de aangrenzende muur (waar de balken op rusten) is hij stil.

Hoogteafstelling: een paar extra ringen waren bij mij voldoende voor ophoging. Moet je meer overbruggen, kan kun je een extra moer toevoegen, en kun je de unit volledig traploos waterpas zetten.

Let er bij de bouten en veren wel op dat de bouten niet te diep in de veer draaien. Bij mij stak er één te ver door, dat met een gevulde WP net voor zorgde dat hij contact maakte - en dus niet meer ontkoppeld was. Dan staat dus wel heel het dak mee te resoneren, en weet je gelijk het verschil tussen alleen dempen en ontkoppelen :)

Verder: nieuw dak. Kun je de houten balken nog aan elkaar schroeven op de locatie waar de WP terecht komt? Ook de "voeten" van je WP/stelling uitlijnen met de balkenlaag (of als hij dwars komt, balken toevegen), zodat hij niet op het gedeelte tussen de balken gaat meedansen.

En hoe dik/lang zijn de balken? Dikke balken werken beter dan dunne latjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watje4
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 20:03
Wat een geweldig topic, inmiddels heel veel geleerd! Mijn eigen situatie is vrij simpel: Intergas Xtend buitendeel hangt aan buitenmuur en binnen horen we hierdoor trillingen. Met name nu de defrost ieder half uur gedaan wordt, zouden we die resonatie graag verminderen.

Het Xtend 5Kw buitendeel weegt ongeveer 40 kilo. Na inspectie vanmorgen lijkt er vrij weinig tot niets aan trillingsreductie gedaan te zijn, zie foto's. De bekabeling is gelukkig lang genoeg om nog veren of dempers aan te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiY1sqRouwn-x89l1ceTwz1n2c8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ShPvEpgyBImTHhLrtr5BnnOZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JZApo9N7Av1cm2pnIEl574k0dw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eEXRACWJ3jSGmTynRoZKiQGi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4bb5MwFI5zB2vMH5BYGI9kHzR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ONuI2KSmBywcPvZrdOiDt4gC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wb07LYmNcaaomd05utMRUVIgXYM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dl103jfOVTj2eV7nX9AFgX20.jpg?f=user_large

Ik twijfel tussen veren of dempers. Dit is verreweg de goedkoopste oplossing waarschijnlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z63eWby24mlN6RIEz-wFa66MHN8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KUBmhcsqEN7IX6rAlalERpGx.jpg?f=user_large

https://www.klimate.nl/trillingsdemper-set-soft-rubber.html

Maar veren zou ook kunnen, zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-J8Lm0ZRWIe9M4nEigLorbBp2E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eVaaJytlMrT26LoRzEhoGRHm.jpg?f=user_large

https://www.klimate.nl/tr...en-veervoet-per-stuk.html

Nadeel van veren is prijs en mogelijk te veel flexibiliteit bij wind en daardoor teveel beweging in de leidingen?

Wat is wijs? Advies welkom, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Ik zou eerst die dempers eens proberen. Die veren ben ik wat huiverig voor. De unit kan dan veel te veel bewegen, dat is niet goed voor de leidingen.

Ik had een airco-unit op veren staan en die heb ik er om die reden tussenuit gehaald (mocht je ze willen overnemen, PM maar even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 21:51

Superbeagle

Always smile

@Watje4 Veren bieden de beste oplossing. Echter enkel in combinatie met een frame.

Heb je daar geen ruimte voor, dan zit je met rubberen dempers met geen garantie dat de trillingen genoeg verminderd worden. Vandaar ook mijn vraag hierover een tijdje terug:

Superbeagle in "Trillingen warmtepomp dempen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:08
Watje4 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:47:
Wat een geweldig topic, inmiddels heel veel geleerd! Mijn eigen situatie is vrij simpel: Intergas Xtend buitendeel hangt aan buitenmuur en binnen horen we hierdoor trillingen. Met name nu de defrost ieder half uur gedaan wordt, zouden we die resonatie graag verminderen.

Het Xtend 5Kw buitendeel weegt ongeveer 40 kilo. Na inspectie vanmorgen lijkt er vrij weinig tot niets aan trillingsreductie gedaan te zijn, zie foto's. De bekabeling is gelukkig lang genoeg om nog veren of dempers aan te brengen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik twijfel tussen veren of dempers. Dit is verreweg de goedkoopste oplossing waarschijnlijk:

[Afbeelding]

https://www.klimate.nl/trillingsdemper-set-soft-rubber.html

Maar veren zou ook kunnen, zoiets als dit:

[Afbeelding]

https://www.klimate.nl/tr...en-veervoet-per-stuk.html

Nadeel van veren is prijs en mogelijk te veel flexibiliteit bij wind en daardoor teveel beweging in de leidingen?

Wat is wijs? Advies welkom, thanks!
Die veren zou ik idd niet doen. Je zou voor deze kunnen gaan, soort van mix en de veren zijn een stuk korten en dus minder horizontale beweging https://www.asvairco.nl/a...ekit-1-groen/#description

ik heb die rubberen versies die jij laat zien, maar ga ze binnenkort vervangen door bovenstaande om te kijken of er verschil is - zeker met deze kou hoop ik dat de veren beter zullen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Dat zijn inderdaad al veel betere veren @greg-a

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Watje4
greg-a schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:08:
[...]

Die veren zou ik idd niet doen. Je zou voor deze kunnen gaan, soort van mix en de veren zijn een stuk korten en dus minder horizontale beweging https://www.asvairco.nl/a...ekit-1-groen/#description

ik heb die rubberen versies die jij laat zien, maar ga ze binnenkort vervangen door bovenstaande om te kijken of er verschil is - zeker met deze kou hoop ik dat de veren beter zullen werken
Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb zojuist bovenstaande besteld, ik laat t weten of ze het juiste effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Zwartoog schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:27:
[...]

Qua rubber heb ik er nu van die dikke rubber terrastegels onder liggen. Had eerst dunne rubberen tegeldragers. Overigens geen verschil gemerkt. Ik weet niet of die Wagner's echt iets anders zijn.

Bigfoots is ook al rubber, ik zou het bij 1 rubber laag houden, als laatste in de dempingsserie (dus WP->frame->veren->massa->rubber).

Idealiter voeg je minstens zoveel massa toe als je WP zwaar is, maar dat is met een dak een uitdaging. Ik heb hem op 2 opsluitbandjes staan. Hij is bij mij niet volledig ontkoppeld, maar daar hij op een schuurdakje staat is het goed genoeg. Op de aangrenzende muur (waar de balken op rusten) is hij stil.

Hoogteafstelling: een paar extra ringen waren bij mij voldoende voor ophoging. Moet je meer overbruggen, kan kun je een extra moer toevoegen, en kun je de unit volledig traploos waterpas zetten.

Let er bij de bouten en veren wel op dat de bouten niet te diep in de veer draaien. Bij mij stak er één te ver door, dat met een gevulde WP net voor zorgde dat hij contact maakte - en dus niet meer ontkoppeld was. Dan staat dus wel heel het dak mee te resoneren, en weet je gelijk het verschil tussen alleen dempen en ontkoppelen :)

Verder: nieuw dak. Kun je de houten balken nog aan elkaar schroeven op de locatie waar de WP terecht komt? Ook de "voeten" van je WP/stelling uitlijnen met de balkenlaag (of als hij dwars komt, balken toevegen), zodat hij niet op het gedeelte tussen de balken gaat meedansen.

En hoe dik/lang zijn de balken? Dikke balken werken beter dan dunne latjes :)
Bedankt voor de suggesties/informatie!

Weet je ongeveer de afmetingen/dikte van die rubber terrastegels? Een beetje zoekend lijkt dat 45mm te zijn (zoals deze https://rubbermatten24.nl...bber_dikte%5B0%5D=45%20mm). Ze hebben trouwens ook rubber opsluitbanden zie ik (https://rubbermatten24.nl/rubber-rand-100x25x5), misschien nog wel handig voor onder de betonnen opsluitbanden?
Zijn die rubber tegels stevig genoeg om de massa nog een beetje te verdelen? Dat leek me wel mooi aan betontegels, en massa en ze verdelen de druk over een groot oppervlakte.

Opsluitband is ook maar 5 of 6cm hoog als je em plat neerlegt, dat is hetzelfde als een betontegel, dus misschien dat ik toch gewoon betontegels neem en die dan op die 45mm rubber terrasstegels leg, dan wordt de druk sowieso goed verdeeld. Of is de grotere lengte en dus het koppelen van 1 kant van het frame aan 1 opsluitbalk ipv aan twee terrastegels van voordeel?

Kwa hoogte kom je denk ik met beide ook nog aardig uit, ook al is het niet zo hoog als met bigfoots: 4.5cm rubber tegels + 5cm betontegels + ~4cm veren + 5cm metalen frame ~=18.5cm hoogte. En er zitten nog voetjes onder de warmtepomp.

Het dak zit al dicht, maar is wel stevig genoeg (was meegenomen door de constructeur, 70x196, hoh ~50cm). De tegels/opsluitbanden komen dwars op de balklaag, waarbij ik ze sowieso boven 2 balken als niet 3 (zitten wat extra balken in het dak rond de plaatsing van de warmtepomp) kan plaatsen. Daarnaast wil ik proberen 1 kant van het frame boven de muur te plaatsen zodat de kracht daar direct de muur ingeleid wordt en de buigingskrachten zo minimaal mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:09
Ik zou linea betonblokken pakken.

Tussen dakleer en beton terrastegels van 10 mm dikte, 2 blokken aan elkaar lijmen, daarop de bigfoot rubbers en dan de warmtepomp.
Of je werkt met dat frame met veren. Maar wel die blokken, want veel gewicht is noodzakelijk.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
aaahaaap schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:01:
[...]

Bedankt voor de suggesties/informatie!

Weet je ongeveer de afmetingen/dikte van die rubber terrastegels? Een beetje zoekend lijkt dat 45mm te zijn (zoals deze https://rubbermatten24.nl...bber_dikte%5B0%5D=45%20mm). Ze hebben trouwens ook rubber opsluitbanden zie ik (https://rubbermatten24.nl/rubber-rand-100x25x5), misschien nog wel handig voor onder de betonnen opsluitbanden?
Zijn die rubber tegels stevig genoeg om de massa nog een beetje te verdelen? Dat leek me wel mooi aan betontegels, en massa en ze verdelen de druk over een groot oppervlakte.

Opsluitband is ook maar 5 of 6cm hoog als je em plat neerlegt, dat is hetzelfde als een betontegel, dus misschien dat ik toch gewoon betontegels neem en die dan op die 45mm rubber terrasstegels leg, dan wordt de druk sowieso goed verdeeld. Of is de grotere lengte en dus het koppelen van 1 kant van het frame aan 1 opsluitbalk ipv aan twee terrastegels van voordeel?

Kwa hoogte kom je denk ik met beide ook nog aardig uit, ook al is het niet zo hoog als met bigfoots: 4.5cm rubber tegels + 5cm betontegels + ~4cm veren + 5cm metalen frame ~=18.5cm hoogte. En er zitten nog voetjes onder de warmtepomp.

Het dak zit al dicht, maar is wel stevig genoeg (was meegenomen door de constructeur, 70x196, hoh ~50cm). De tegels/opsluitbanden komen dwars op de balklaag, waarbij ik ze sowieso boven 2 balken als niet 3 (zitten wat extra balken in het dak rond de plaatsing van de warmtepomp) kan plaatsen. Daarnaast wil ik proberen 1 kant van het frame boven de muur te plaatsen zodat de kracht daar direct de muur ingeleid wordt en de buigingskrachten zo minimaal mogelijk zijn.
Mijn rubber tegels zijn standaardformaat stoeptegels: 30x30 cm, dik te weet ik niet, 4-5 cm oid.

De functie van rubber en beton zijn anders. Beton zorgt voor massa en verdeling van het gewicht naar een groter oppervlakte. Rubber zorgt voor optimaal contact op een niet-effen oppervlak, bescherming van je dakbedekking, en laatste beetje demping van de trillingen.

Betontegels hebben een beperkt oppervlak tov een opsluitband.

Het kán werken, maar voor opsluitbanden/betonblokken geef ik ook geen garantie. Het blijft vooraf moeilijk te zeggen. Wees vooral voorbereid op experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Zwartoog schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:55:
[...]

Mijn rubber tegels zijn standaardformaat stoeptegels: 30x30 cm, dik te weet ik niet, 4-5 cm oid.

De functie van rubber en beton zijn anders. Beton zorgt voor massa en verdeling van het gewicht naar een groter oppervlakte. Rubber zorgt voor optimaal contact op een niet-effen oppervlak, bescherming van je dakbedekking, en laatste beetje demping van de trillingen.

Betontegels hebben een beperkt oppervlak tov een opsluitband.

Het kán werken, maar voor opsluitbanden/betonblokken geef ik ook geen garantie. Het blijft vooraf moeilijk te zeggen. Wees vooral voorbereid op experimenteren :)
Bedankt voor de aanvullende info.

Over tegels vs opsluitbanden, zo groot is het verschil in oppervlakte toch niet?
- Betontegels: 40x60cm = 2400cm2, 6cm dik, weegt 33kg
- Opsluitband 20x100cm = 2000cm2, 6cm dik, weegt 25kg
- Opsluitband 30x100cm = 3000cm2, 6cm dik, weegt 38kg

Het enige nadeel van tegels dat ik me kan voorstellen is dat je er twee nodig hebt per kant omdat ze niet lang genoeg zijn, waardoor je de massa dus splitst in twee kleinere delen.
Ik kan me voorstellen dat 1 enkel stuk massa beter werkt dan twee kleinere delen met de helft van de massa?

Voor de warmtepomp die ik krijg liggen de montagepunten meer dan 100cm uit elkaar, dus daar ga ik het met een opsluitband ook niet redden helaas. Vandaar dat ik naar tegels aan het kijken was.

Ik zie overigens ook betonplaten van 20/30x200x3.2 of 40/50x200x3.5 (https://www.bouwkampioen....undering/betonplaten.html) of https://www.hilfra.be/product/7388/betonplaat of https://www.tuinvisie.nl/betonplaat-glad-184x24x3-5cm-wit
Dat lijkt wel een mooie optie, kan ik mooi op maat maken ~120/130cm lang. Alleen wel wat minder massa per cm2 doordat ze minder dik zijn (3.2/3.5cm ipv de 5 of 6cm van de betontegels en opsluitbanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
aaahaaap schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:37:
[...]

Bedankt voor de aanvullende info.

Over tegels vs opsluitbanden, zo groot is het verschil in oppervlakte toch niet?
- Betontegels: 40x60cm = 2400cm2, 6cm dik, weegt 33kg
- Opsluitband 20x100cm = 2000cm2, 6cm dik, weegt 25kg
- Opsluitband 30x100cm = 3000cm2, 6cm dik, weegt 38kg

Het enige nadeel van tegels dat ik me kan voorstellen is dat je er twee nodig hebt per kant omdat ze niet lang genoeg zijn, waardoor je de massa dus splitst in twee kleinere delen.
Ik kan me voorstellen dat 1 enkel stuk massa beter werkt dan twee kleinere delen met de helft van de massa?

Voor de warmtepomp die ik krijg liggen de montagepunten meer dan 100cm uit elkaar, dus daar ga ik het met een opsluitband ook niet redden helaas. Vandaar dat ik naar tegels aan het kijken was.

Ik zie overigens ook betonplaten van 20/30x200x3.2 of 40/50x200x3.5 (https://www.bouwkampioen....undering/betonplaten.html) of https://www.hilfra.be/product/7388/betonplaat of https://www.tuinvisie.nl/betonplaat-glad-184x24x3-5cm-wit
Dat lijkt wel een mooie optie, kan ik mooi op maat maken ~120/130cm lang. Alleen wel wat minder massa per cm2 doordat ze minder dik zijn (3.2/3.5cm ipv de 5 of 6cm van de betontegels en opsluitbanden).
Als je de foto's hier ferryvw in "Trillingen warmtepomp dempen" bekijkt, zie je dat dat overkill is. 4 gewone stoeptegels met trillingsdempende rubber matjes eronder en klaar!

Als je kosten wil besparen, probeer je het eerst met 4 grote rubber tegels. Als dat niet goed werkt, kun je ze altijd nog vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
KifArU schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:48:
[...]

Als je de foto's hier ferryvw in "Trillingen warmtepomp dempen" bekijkt, zie je dat dat overkill is. 4 gewone stoeptegels met trillingsdempende rubber matjes eronder en klaar!

Als je kosten wil besparen, probeer je het eerst met 4 grote rubber tegels. Als dat niet goed werkt, kun je ze altijd nog vervangen.
Bedankt, die had ik gezien. Ik denk dat ik ook voor zoiets ga, alleen met wat grotere tegels omdat die meer massa hebben.

Kosten maakt me, binnen het redelijke, niet echt uit, gaat er vooral om dat de constructie geen trillingen doorgeeft. En dat ik het idealiter maar 1 keer hoef te doen en niet nog 5 keer iets aan moet passen ;) Beetje experimenteren is geen probleem, maar de warmtepomp weegt wel 120kg, dus is nog best gedoe om iets anders te proberen.

Heeft iemand nog een menig over stalen constructie in H vorm vs II vorm? Bij de H vorm liggen de punten waar de veren gemonteerd worden natuurlijk nog wat verder af van de warmtepomp/trillingsbron (en het frame zelf is natuurlijk ook een veer), dus kan me voorstellen dat het iets beter zou kunnen zijn. Ik kom alleen niet echt lekker uit met m'n zonnepanelen. II vorm komt wat dat betreft wat beter uit. Plus de warmtepomp zelf is 125cm lang, dus liggen de kokers al een aardig eind uit elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CRsiPXFDL8szxHaKmeJ5Uqakyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gwFZyx9kiWxrH3prbyU2h3iU.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLC-qypus4hDpDBK0mGt744-Yks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hbckWhDtAIFrFJlx81Jphodl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
@_Ernst_ Wat zijn de afmetingen/lengtes van de kokers die je gebruikt hebt voor jouw frame uit deze post? _Ernst_ in "Trillingen warmtepomp dempen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@aaahaaap Bij de H-frame worden de torsiekrachten in de dwarsverbingen onder de buitenunit opgevangen. Bij de II-frame moet de buitenunit die krachten zelf opvangen. Geen idee of dat verder invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
De kokers moeten onder de pootjes van de WP, niet op de hoeken. Het ligt een beetje aan de WP waar die pootjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Superbeagle schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:04:
@aaahaaap Bij de H-frame worden de torsiekrachten in de dwarsverbingen onder de buitenunit opgevangen. Bij de II-frame moet de buitenunit die krachten zelf opvangen. Geen idee of dat verder invloed heeft.
Welke torsiekrachten bedoel je precies?
Blihi schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:20:
De kokers moeten onder de pootjes van de WP, niet op de hoeken. Het ligt een beetje aan de WP waar die pootjes zitten.
De pootjes zitten nagenoeg op de hoeken in dit geval :) Gaat om een 6.5kW Amber, zie voorbeeld hier Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

aaahaaap schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:03:
[...]

Welke torsiekrachten bedoel je precies?
[...]
Als je bijvoorbeeld de H-frame aan één kant probeert te tillen dan beweegt de hele frame doordat de twee dwarsbalken voor versteviging zorgen. Deze vangen de krachten op.

Als je de II-frame aan één kant probeert te tillen dan is de buitenunit zelf de versteviging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Superbeagle schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:09:
[...]

Als je bijvoorbeeld de H-frame aan één kant probeert te tillen dan beweegt de hele frame doordat de twee dwarsbalken voor versteviging zorgen. Deze vangen de krachten op.

Als je de II-frame aan één kant probeert te tillen dan is de buitenunit zelf de versteviging.
Bedankt voor de aanvulling, ik snap em. M'n dak is vlak, afgezien van afschot natuurlijk, en de plaatsing is parallel/haaks op het afschot, dus ik verwacht geen torsiekrachten in de normaalsituatie komend vanuit de opstelling zelf. Hooguit vanuit externe belasting zoals de wind.

Ik denk dat ik met een II-frame begin, is wat simpler, minder materiaal en past beter. Als het niet bevalt/er teveel trillingen zijn kan ik altijd nog wisselen naar H-frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:22

_Ernst_

Mark It Zero!

aaahaaap schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:01:
@_Ernst_ Wat zijn de afmetingen/lengtes van de kokers die je gebruikt hebt voor jouw frame uit deze post? _Ernst_ in "Trillingen warmtepomp dempen"
Ik heb 50x50 stalen kokerprofielen gebruikt, wanddikte 4 mm (dik genoeg om er draad in te kunnen tappen). Buitenmaten van het gehele frame zullen iets van 200cm bij 120cm zijn schat ik, precieze maten weet ik niet meer (ik woon er inmiddels niet meer, dus kan het niet meer nameten :P)

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
aaahaaap schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:34:
[...]

Bedankt, die had ik gezien. Ik denk dat ik ook voor zoiets ga, alleen met wat grotere tegels omdat die meer massa hebben.

Kosten maakt me, binnen het redelijke, niet echt uit, gaat er vooral om dat de constructie geen trillingen doorgeeft. En dat ik het idealiter maar 1 keer hoef te doen en niet nog 5 keer iets aan moet passen ;) Beetje experimenteren is geen probleem, maar de warmtepomp weegt wel 120kg, dus is nog best gedoe om iets anders te proberen.

Heeft iemand nog een menig over stalen constructie in H vorm vs II vorm? Bij de H vorm liggen de punten waar de veren gemonteerd worden natuurlijk nog wat verder af van de warmtepomp/trillingsbron (en het frame zelf is natuurlijk ook een veer), dus kan me voorstellen dat het iets beter zou kunnen zijn. Ik kom alleen niet echt lekker uit met m'n zonnepanelen. II vorm komt wat dat betreft wat beter uit. Plus de warmtepomp zelf is 125cm lang, dus liggen de kokers al een aardig eind uit elkaar.
[Afbeelding][Afbeelding]
II is lekker eenvoudig en star. De veren doen hun werk en met wind begint de boel niet te wiebelen. H zit je nog iets verder van de compressor af. Kan iets helpen denk niet dat het nodig is.

Je kan altijd nog voor H gaan als je met II begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Ik ben bezig met zo'n zelfde constructie en ga ook die veren gebruiken. Hoe heb jij die bevestigd aan de stoeptegels? Daar kom ik nog niet helemaal uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Watje4
Watje4 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:05:
[...]

Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb zojuist bovenstaande besteld, ik laat t weten of ze het juiste effect hebben.
Ik heb ze er sinds dit weekend onderzitten en het lijkt wel te helpen. Echter heb ik momenteel veel minder defrost cycles door de hogere buitentemperatuur dus minder duidelijk te vergelijken met de kou van vorige week. Ik hou dus nog even slag om de arm, maar ik hoor 'em momenteel een stuk minder (eigenlijk zelfs bijna niet)

Setje is wel netjes, heeft 2 zware veren voor de compressor kant en 2 lichte voor de fan kant. Montage was heel makkelijk, beetje knoeien als je in je eentje bent (ding is best zwaar) maar met wat houten balkjes ter ondersteuning ging het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Even los van de discussie trillingen vs laagfrequent geluidsdruk. Is iemand hier bekend met het product Flowgrid als vervanger van de standaard rooster dat claimt hinderlijke geluiden te verminderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXKOccnRxqXeUxn7HgMy6ZzYhGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/beaSTeagcnP1HSaZCiwocg0Q.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Nee, maar ik denk niet dat dit iets is voor warmtepompen. Dit ding moet namelijk aan de air-intake kant en daar zit de verdamper al.

Het rooster zit op WP buitenunits aan de uitblaas-kant en daar is dit niet voor bedoeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Hier sinds een maandje ook een warmtepomp. De buitenunit staat op het platte dak van onze slaapkamer, liggen er dus recht onder. Hoewel de unit erg stil is, komt er bij bepaald toerental / frequentie een behoorlijk brom naar binnen. Dus dit topic eens doorgenomen en besloten om eerst een goedkope oplossing te proberen om het trillen te verminderen: bij de bouwmarkt 2 rubber tegels gehaald, doorgezaagd, en 2 opsluitbanden. Resultaat: we horen vrijwel niets meer :)

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-Hsi1mP01PBpN-92AhxKuO6YNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWldAP8q3m75gU5bGNNrUmn4.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaU0_H5kUOk4XYv6IhiZTFuQHho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvhI4bOdlAn9GLm3QbXUrOlE.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar voor nog geen €20.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Iemand hier ervaring met staande golven?

Buren hebben sindskort een hybride warmtepomp aan de gedeelde gevel hangen. Inmiddels is het contactgeluid bijna opgelost (heel de muur en kozijnen trilden in eerste instantie mee), maar er blijft een vervelende brom in huis. Op sommige plaatsen luider dan elders, wat mij aan een staande en resonerende golf doet denken.

Qua frequentie lijkt het op een 40 Hz, wat qua golflengte goed in de buurt komt van de lengte van de woning: 7,7 meter.

De vraag is: wat kun je ertegen doen? De WP kan eventueel max 10-20 cm naar voor of achter, of wat gedraaid worden, is dat een oplossing? 20 cm lijkt niet veel, en de compressor is een puntbron, dus oriëntatie zou niet veel moeten uitmaken.

Toevoeging: het gekke is dat je buiten niet die 40 Hz hoort.

[ Voor 4% gewijzigd door Zwartoog op 10-12-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Zwartoog schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:54:

Buren hebben sindskort een hybride warmtepomp aan de gedeelde gevel hangen. Inmiddels is het contactgeluid bijna opgelost (heel de muur en kozijnen trilden in eerste instantie mee), maar er blijft een vervelende brom in huis. Op sommige plaatsen luider dan elders, wat mij aan een staande en resonerende golf doet denken.

Qua frequentie lijkt het op een 40 Hz, wat qua golflengte goed in de buurt komt van de lengte van de woning: 7,7 meter.

De vraag is: wat kun je ertegen doen? De WP kan eventueel max 10-20 cm naar voor of achter, of wat gedraaid worden, is dat een oplossing? 20 cm lijkt niet veel, en de compressor is een puntbron, dus oriëntatie zou niet veel moeten uitmaken.

Gaat het geluid niet via de leidingen?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Knowbody schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:24:
[...]

Gaat het geluid niet via de leidingen?
Die gaan bij de buren naar binnen :) Het zijn in ieder geval flex leidingen met een bocht en voldoende overlengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Zwartoog anderhalve meter uitbouwen ;)
Of misschien veerdempers op een frame, dat lijkt het universele antwoord van dit topic.
Als het echt altijd 40Hz is (check met een fft app zoals Spectroid) kan het ook de circulatiepomp zijn, die is vaak wel instelbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Proton_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:45:
@Zwartoog anderhalve meter uitbouwen ;)
Of misschien veerdempers op een frame, dat lijkt het universele antwoord van dit topic.
Als het echt altijd 40Hz is (check met een fft app zoals Spectroid) kan het ook de circulatiepomp zijn, die is vaak wel instelbaar.
Circulatiepomp zou dan in de binnenunit moeten zitten? Dat zou een reden kunnen zijn dat ik hem buiten niet hoor, maar binnen wel, hoewel aan die binnenmuur geen contactgeluid van de binnenunit te horen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Pazo schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:43:
Hier sinds een maandje ook een warmtepomp. De buitenunit staat op het platte dak van onze slaapkamer, liggen er dus recht onder. Hoewel de unit erg stil is, komt er bij bepaald toerental / frequentie een behoorlijk brom naar binnen. Dus dit topic eens doorgenomen en besloten om eerst een goedkope oplossing te proberen om het trillen te verminderen: bij de bouwmarkt 2 rubber tegels gehaald, doorgezaagd, en 2 opsluitbanden. Resultaat: we horen vrijwel niets meer :)

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

Klaar voor nog geen €20.
Top dat dit gelukt is! Let wel even op die bandjes. Die zijn niet gemaakt op op die manier te belasten (er zit geen wapening in), dus als daar een wat groter gewicht, zoals een warmtepomp, op staat kan het zomaar zijn dat ze breken. Ik zou ze in het midden ook nog even ondersteunen met een rubber tegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Zwartoog schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:54:

Begrijp ik dat het 1 gevel is die door jou en de buren gedeeld wordt? Er zit dus geen dilatatievoeg op de erfgrens?

Ik begrijp je overigens goed. Ik hoor ook een brom in de slaapkamer, terwijl geen van mijn huisgenoten die brom hoort. Ik dacht eerst dat het van de WP komt, maar zelfs als de WP uit staat hoor ik het. Toen dacht ik aan de ventilatie, maar daarvoor geldt hetzelfde: ventilatie en WP uit en ik hoor het nog.

Aangezien ik verder geen gevels deel met de buren en ik de enige ben die het hoort heb ik het maar opgegeven om te zoeken naar de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Blihi schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:11:
[...]

Top dat dit gelukt is! Let wel even op die bandjes. Die zijn niet gemaakt op op die manier te belasten (er zit geen wapening in), dus als daar een wat groter gewicht, zoals een warmtepomp, op staat kan het zomaar zijn dat ze breken. Ik zou ze in het midden ook nog even ondersteunen met een rubber tegel.
Daarom gebruik ik linea blokken. Heb je ook meer massa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:20
Ik heb het topic zon beetje doorgelopen en ik zie voornamelijk buitenunits voor platte daken langs komen.
Wat zijn de ervaringen met units aan de gevel?
Ik heb al een soleco setje liggen maar zoek beugels.
Bij de buren hebben ze recent stalen beugels met rubberen pluggen geplaatst. De gedachte hierachter is dat de stijfheid en zwaarte van de beugel icm rubberen pluggen minder trillingen naar de muur overbrengt.
Alhoewel het slechts een paar maanden geleden was zijn die beugels niet meer leverbaar zegt men.
Heeft iemand ervaring hier mee?
Zijn ze nog ergens leverbaar, ik kan ze nergens vinden.
10kw 60kg fujitsu buitenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFtkGaTai3qZZljEYLx9xK4ZGUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtfgBKjfrrJbR63ufEIzUv3k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
MichaelReitsma schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:05:
Ik heb het topic zon beetje doorgelopen en ik zie voornamelijk buitenunits voor platte daken langs komen.
Ik heb al een soleco setje liggen maar zoek beugels.
Bij de buren hebben ze recent stalen beugels met rubberen pluggen geplaatst. De gedachte hierachter is dat de stijfheid en zwaarte van de beugel icm rubberen pluggen minder trillingen naar de muur overbrengt.
Alhoewel het slechts een paar maanden geleden was zijn die beugels niet meer leverbaar zegt men.
Heeft iemand ervaring hier mee?
Zijn ze nog ergens leverbaar, ik kan ze nergens vinden.
10kw 60kg fujitsu buitenunit.
[Afbeelding]
De beugel lijkt me een doorsnee beugel. Qua pluggen bedoelen ze denk ik "gevulcaniseerde pluggen", en die zijn gewoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Blihi schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:20:
[...]

Begrijp ik dat het 1 gevel is die door jou en de buren gedeeld wordt? Er zit dus geen dilatatievoeg op de erfgrens?

Ik begrijp je overigens goed. Ik hoor ook een brom in de slaapkamer, terwijl geen van mijn huisgenoten die brom hoort. Ik dacht eerst dat het van de WP komt, maar zelfs als de WP uit staat hoor ik het. Toen dacht ik aan de ventilatie, maar daarvoor geldt hetzelfde: ventilatie en WP uit en ik hoor het nog.

Aangezien ik verder geen gevels deel met de buren en ik de enige ben die het hoort heb ik het maar opgegeven om te zoeken naar de oorzaak.
Yep, dilatievoegen hebben we niet. We hebben een spouwtje, dat is al heel wat voor die tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
MichaelReitsma schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:05:
Ruk. Scroll anders even een paar posts omhoog: Zwartoog in "Trillingen warmtepomp dempen"
Er zijn altijd frequenties waarbij je de unit binnen toch hoort. Dus als de WP aan de gevel van een garage of bijkeuken hangt zou ik me er niet zo druk om maken, maar als je aan de andere kant woont of slaapt wel.
Hier hangt naast mijn thuiskantoor de buitenunit van de airco. Die hoor je buiten hooguit soms zachtjes ruisen, maar binnen hoor je op bepaalde frequenties een brom. En dan is die buitenunit met rubbers (en tweezijdig ingevulcaniseerde draadeinden) al aardig ontkoppeld.
Een (veel grotere) WP zou ik zou nooit willen ophangen.

De juiste plek voor een buitenunit is en blijft gewoon in de tuin op de grond.

Wat is trouwens het idee van dat condenswaterbuisje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFtkGaTai3qZZljEYLx9xK4ZGUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtfgBKjfrrJbR63ufEIzUv3k.jpg?f=fotoalbum_large
Die vriest toch bij de eerste de beste stevige vorst compleet dicht? :?
Het is toch veel gemakkelijker (en vooral betrouwbaarder) om dat water gewoon vanuit de WP direct op het dak te laten lopen?

Nog een opmerking over bovenstaande opstelling: Wat als het midden in de winter is, er sneeuw of ijs op je dak ligt en je WP heeft een storing? Hoe vind je dan een installateur die dat komt fixen?
Lijkt me een goed argument om dit niet te willen en die WP gewoon op de grond te zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2023 21:07 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Andrehj schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:03:
[...]

Ruk. Scroll anders even een paar posts omhoog: Zwartoog in "Trillingen warmtepomp dempen"
Er zijn altijd frequenties waarbij je de unit binnen toch hoort. Dus als de WP aan de gevel van een garage of bijkeuken hangt zou ik me er niet zo druk om maken, maar als je aan de andere kant woont of slaapt wel.
Hier hangt naast mijn thuiskantoor de buitenunit van de airco. Die hoor je buiten hooguit soms zachtjes ruisen, maar binnen hoor je op bepaalde frequenties een brom. En dan is die buitenunit met rubbers (en tweezijdig ingevulcaniseerde draadeinden) al aardig ontkoppeld.
Een (veel grotere) WP zou ik zou nooit willen ophangen.

De juiste plek voor een buitenunit is en blijft gewoon in de tuin op de grond.

Wat is trouwens het idee van dat condenswaterbuisje?
[Afbeelding]
Die vriest toch bij de eerste de beste stevige vorst compleet dicht? :?
Het is toch veel gemakkelijker (en vooral betrouwbaarder) om dat water gewoon vanuit de WP direct op het dak te laten lopen?

Nog een opmerking over bovenstaande opstelling: Wat als het midden in de winter is, er sneeuw of ijs op je dak ligt en je WP heeft een storing? Hoe vind je dan een installateur die dat komt fixen?
Lijkt me een goed argument om dit niet te willen en die WP gewoon op de grond te zetten.
Tsja, dat buisje oogt mooi maar is niet super handig in de winter.
Op de grond is gewoon geen optie, dan komt ie aan de voorkant en dat wil ik niet en het kan ook niet netjes gedaan worden.
Deze plek is muur aan zijkant huis(geschakeld herenhuis) ter hoogte van trapgat op zolder hoogte.
Servicen is in ons geval wel mogelijk.
De vraag was eigenlijk meer bedoeld of iemand ervaring met die specifieke bevestiging heeft.
Of dat iemand een andere beugel weet die het beste/beter dempt.
Ik kan alleen deze pluggen vinden
https://www.klimate.nl/phonex-trillingsdemper-rubber.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:19
Pazo schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:43:

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

Klaar voor nog geen €20.
Dat is een mooie!, de opsluitbanden hebben we al over, dus inderdaad nog even wat tegels halen. _/-\o_
(ik hoor het up en downspinnen helaas, dus ben benieuwd of dit helpt)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:31
gr8-jen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:44:
[...]

Dat is een mooie!, de opsluitbanden hebben we al over, dus inderdaad nog even wat tegels halen. _/-\o_
(ik hoor het up en downspinnen helaas, dus ben benieuwd of dit helpt)
Ik verwacht wel dat je pas echt een realistische afspiegeling van het geluid hebt als de temperatuur flink onder 0 gaat. De compressor gaat dan namelijk het meeste geluid produceren.

[ Voor 38% gewijzigd door Diesel-ind op 12-12-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:19
Kan ik altijd nog naar die dempers kijken ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
Nou, het is klaar voor de pomp! Met dank aan dit topic!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8gq9rZuvIgj76T5CIS0geE4LsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwimvHZziDHM95BRDnOUoyrg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji47oaybf5q5umSPc65JUZDjtpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPyeAxLfaoCBdlVPqWAR42iy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GGc8B9TTQk4pMRrOMeAfxHCAXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0y5qKhV3M5golWqCbkOwexn3.jpg?f=fotoalbum_large

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 10:54
@JvdBosch : Nice, dat ziet er solide uit!

Zelf sinds een paar weken eigenaar van een Nefit Enviline Hybride opstelling met een Monoblock buitenunit. Onze woning bestaat uit twee woonlagen met een plat dak (bj 1905). Het plaatsen van de buitenunit in de tuin was niet echt een optie. Daarom staat de pomp boven op het houten dak. Hoewel de installateur ons gewaarschuwd had dacht ik dat het wel mee zou vallen. Het blazen van de pomp is ook geen enkel probleem dit hoor je bijna niet, maar de resonantie in huis is een ander verhaal.

Eerst stond deze enkel op conische trildempers in bigfoots op de bitumen bovenlaag (onder de bitumen 12cm PIR). Het was alsof er een helikopter opsteeg bij sommige toerentallen met name bij lage toeren. Niet overal in huis maar vooral in hoeken werd de lage frequentie behoorlijk geboost.

Nu na een paar experimenten verder staat de pomp sinds gister op veren. Hoewel de pomp nu niet echt hoeft te werken is het geluid wel echt zo goed als weg. In ieder geval de lage tonen zijn verdwenen.

De opbouw is nu; Bitumen - wagner trilplaatjes - betonband - Bigfoot 100cm - trillings demper AM-75

De veer is eigenlijk iets te zwaar (30-75kg) maar omdat de nefit unit in de hoogte is gebouwd geeft dit wat meer stabiliteit. Voor nu ben ik blij met het resultaat. Wanneer bij harder werken het geluid toch weer terugkomt wellicht dat ik dan alsnog in plaats van de bigfoots een groter frame ga plaatsen om nog meer trilling er vast uit te halen.

Mijn conclusie, zonder massa heb je 100% veren nodig om de boel te dempen. Bedankt voor alle nuttige tips :)

(NB: die hard rubber tegels zijn van een eerdere poging en liggen er los naast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8woXqORAepUiWHJuGpM_jf1ZEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSonjosVTZR0br1bqWfQiR6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOzce_84Bcnh7k1DTTzxxpPtOdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBYIovonND5m48usK65fPpmF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:46
arjenvdknijff schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:56:

Zelf sinds een paar weken eigenaar van een Nefit Enviline Hybride opstelling met een Monoblock buitenunit. Onze woning bestaat uit twee woonlagen met een plat dak (bj 1905). Het plaatsen van de buitenunit in de tuin was niet echt een optie. Daarom staat de pomp boven op het houten dak. Hoewel de installateur ons gewaarschuwd had dacht ik dat het wel mee zou vallen. Het blazen van de pomp is ook geen enkel probleem dit hoor je bijna niet, maar de resonantie in huis is een ander verhaal.

Eerst stond deze enkel op conische trildempers in bigfoots op de bitumen bovenlaag (onder de bitumen 12cm PIR). Het was alsof er een helikopter opsteeg bij sommige toerentallen met name bij lage toeren. Niet overal in huis maar vooral in hoeken werd de lage frequentie behoorlijk geboost.

Nu na een paar experimenten verder staat de pomp sinds gister op veren. Hoewel de pomp nu niet echt hoeft te werken is het geluid wel echt zo goed als weg. In ieder geval de lage tonen zijn verdwenen.

De opbouw is nu; Bitumen - wagner trilplaatjes - betonband - Bigfoot 100cm - trillings demper AM-75

De veer is eigenlijk iets te zwaar (30-75kg) maar omdat de nefit unit in de hoogte is gebouwd geeft dit wat meer stabiliteit. Voor nu ben ik blij met het resultaat. Wanneer bij harder werken het geluid toch weer terugkomt wellicht dat ik dan alsnog in plaats van de bigfoots een groter frame ga plaatsen om nog meer trilling er vast uit te halen.

Mijn conclusie, zonder massa heb je 100% veren nodig om de boel te dempen. Bedankt voor alle nuttige tips :)

(NB: die hard rubber tegels zijn van een eerdere poging en liggen er los naast)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel herkenbaar dat in de hoeken het bromgeluid veel duidelijker hoorbaar is. Ik heb ook dezelfde monoblock. Pas wel op het ding is een grote windvanger. Bij mij is hij op het garagedak een keer omgewaaid bij een storm. Stond toen overigens niet op bigfoots maar alleen op z'n pootjes. Als ik jouw plaatje zo zie dan zou ik zelf niet helemaal gerust zijn als het gaat stormen. Vandaar dat ik zelf toch een frame eronder gemaakt heb (zie eerder in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch

Hier komt morgen ook een Nefit Monoblock. Waarschijnlijk is het iets overkill wat ik gemaakt heb, maar nu ben ik meteen klaar denk ik. Kosten vielen ook wel mee. 200 voor het rvs frame, op maat gemaakt door een lokale ijzer boer. Ik heb wel wat dure dempers, 40/st. Dat zou jij ook kunnen overwegen. De veren die je nu hebt kunnen niet overweg met negatieve belasting. Dus worst-case, bij harde wind, zou hij in theorie kunnen omwaaien…

Ik zie net de reactie boven mij. 😃 dus ja, denk er even over na.

[ Voor 3% gewijzigd door JvdBosch op 13-12-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
JvdBosch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:22:
[...]

Hier komt morgen ook een Nefit Monoblock. Waarschijnlijk is het iets overkill wat ik gemaakt heb, maar nu ben ik meteen klaar denk ik. Kosten vielen ook wel mee. 200 voor het rvs frame, op maat gemaakt door een lokale ijzer boer. Ik heb wel wat dure dempers, 40/st. Dat zou jij ook kunnen overwegen. De veren die je nu hebt kunnen niet overweg met negatieve belasting. Dus worst-case, bij harde wind, zou hij in theorie kunnen omwaaien…

Vind ik wel interessant jouw dempers. Mijn constructie heeft nog geen dempers dat vond ik te instabiel. Ondanks dat de constructie redelijk goed is nu overweeg ik toch nog een verbetering. Heb je een link of meer info over de gebruikte dempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
Ik heb een andere woning gekocht welke ik op dit moment aan het verduurzamen ben. Er zullen twee warmtepompen geplaatst worden:
  • L/W Daikin ERGA08 t.b.v. vloerverwarming (BG&Badkamer) en SWW
  • L/L Daikin 4MX68 t.b.v. koelen en verwarmen verdieping (4x binnenunit)
Beiden zullen worden geplaatst op plat dak van de garage, deze is een deel beton en een deel balklaag. Ik kan er voor kiezen paar meter naar voren te plaatsen zodat hij op het beton komt.

Consensus uit dit topic lijkt duidelijk dat een frame op veren de beste oplossing is. Echter ook dat massa en verschillen in massa (?) de sleutel zijn.

Gebaseerd daarop, zou het logisch zijn de twee buitenunits te combineren op één frame? Op die manier is er een veel grotere massa en doorgaans zullen de units niet op dezelfde frequentie draaien.

Dus, het idee zoals zojuist hier door een andere Tweaker gepost maar dan met beide buitenunits met de ruggen tegen elkaar of in dezelfde richting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8gq9rZuvIgj76T5CIS0geE4LsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwimvHZziDHM95BRDnOUoyrg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 13-12-2023 15:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
assje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:32:
[...]

Ik heb een andere woning gekocht welke ik op dit moment aan het verduurzamen ben. Er zullen twee warmtepompen geplaatst worden:
Beiden zullen worden geplaatst op plat dak van de garage, deze is een deel beton en een deel balklaag. Ik kan er voor kiezen paar meter naar voren te plaatsen zodat hij op het beton komt.

Consensus uit dit topic lijkt duidelijk dat een frame op veren de beste oplossing is. Echter ook dat massa en verschillen in massa (?) de sleutel zijn.

Gebaseerd daarop, zou het logisch zijn de twee buitenunits te combineren op één frame? Op die manier is er een veel grotere massa en doorgaans zullen de units niet op dezelfde frequentie draaien.

Dus, het idee zoals zojuist hier door een andere Tweaker gepost maar dan met beide buitenunits met de ruggen tegen elkaar of in dezelfde richting?
[Afbeelding]
Denk niet dat het verstandig is om meerdere WP units tegenover elkaar te zetten. Er komt koude lucht uit de WP die moet niet door de andere WP aangezogen worden dat is funest voor de efficiëntie. Naast elkaar is denk ik het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JP1980 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:47:
Denk niet dat het verstandig is om meerdere WP units tegenover elkaar te zetten. Er komt koude lucht uit de WP die moet niet door de andere WP aangezogen worden dat is funest voor de efficiëntie. Naast elkaar is denk ik het beste.
Tegenover elkaar zou uiteraard met de ruggen tegen elkaar zijn, zou niet heel anders hoeven zijn dan tegen een muur. Met tegenwind o.i.d. kan ik me wel voorstellen dat er ongewenste effecten zijn, naast elkaar lijkt mij ook het beste sowieso.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
JP1980 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:29:
[...]

Vind ik wel interessant jouw dempers. Mijn constructie heeft nog geen dempers dat vond ik te instabiel. Ondanks dat de constructie redelijk goed is nu overweeg ik toch nog een verbetering. Heb je een link of meer info over de gebruikte dempers?
Zeker, staat ook ergens bovenaan hier, maar het zijn de IM dempers van warmtepompdempers.nl. Je kunt ze ook bellen, ze denken goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
JvdBosch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:57:
[...]

Zeker, staat ook ergens bovenaan hier, maar het zijn de IM dempers van warmtepompdempers.nl. Je kunt ze ook bellen, ze denken goed mee.
Dank je ik had gehoopt dat het een veer is, maar is rubber lees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 11:39

Zelf sinds een paar weken eigenaar van een Nefit Enviline Hybride opstelling met een Monoblock buitenunit.
Die opbouw onder de warmtepomp ziet er ook solide en strak uit. Heb je ook nog maatregelen genomen i.v.m. storm? Lijkt me dat die unit behoorlijk wat wind kan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[...]

[Afbeelding]
Aanvullend;
De buitenunit komt op het dak van de garage te staan, deze is deels van beton (groen) en deels van hout (oranje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgIPMyqL5bf_m1Rep3J7ij53yqs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nXLjNHd4LaugCieFbOUTk4V9.jpg?f=user_large

Normaal gesproken zou een betonnen dak de voorkeur hebben wat betreft trillingen. Het geluid in de garage is echter natuurlijk niet zo belangrijker. De groene betonplaat ligt door in de woning, zou die niet veel makkelijker trillingen overbrengen op de rest van de woning dan die houten balklaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
@arjenvdknijff ik vind het er maar instabiel uitzien. Zo'n enorme unit, op het dak vol in de wind en dan op die veren. Dat gaat toch enorm staan dansen bij de eerste storm.

Althans, de Daikin die ik hier had staan op die manier deed dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
assje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:45:
[...]

Aanvullend;
De buitenunit komt op het dak van de garage te staan, deze is deels van beton (groen) en deels van hout (oranje):
[Afbeelding]

Normaal gesproken zou een betonnen dak de voorkeur hebben wat betreft trillingen. Het geluid in de garage is echter natuurlijk niet zo belangrijker. De groene betonplaat ligt door in de woning, zou die niet veel makkelijker trillingen overbrengen op de rest van de woning dan die houten balklaag?
Bij ons is een doorlopend betonnen dak ook het geval, en hierdoor kregen we overlast op zowel de begane grond en de 1e verdieping. Dus dat scenario is zeker niet gegarandeerd probleemloos. Of een houten dak dan een betere oplossing is heb ik geen ervaring mee, maar gevoelsmatig zou ik daar meer vertrouwen in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
JvdBosch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:22:
[...]

Nou daar ben ik eerlijk gezegd niet heel bang voor. Hij heeft al een zomer storm overleeft. De unit heeft al sinds begin augustus op het dak gestaan op de houten wegwerp palet waar die mee afgeleverd werd. Deze palet was ook maar een meter breed. Zonder poten zou ik dat overigens zeker niet aandurven. 😉.

Ik vraag me trouwens ook af of de pomp op veren niet juist veiliger staat in de harde wind. Immers hoge gebouwen worden zelfs ontworpen om mee te bewegen met de wind. Iemand daar nog een beetje theorie bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
JP1980 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:13:
[...]

Dank je ik had gehoopt dat het een veer is, maar is rubber lees ik.
Rubber veert ook hoor. 😁 Met een voet zo breed als de mijne hadden veren ook prima gekund denk ik. Omvallen is uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
JvdBosch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:38:
[...]

Rubber veert ook hoor. 😁 Met een voet zo breed als de mijne hadden veren ook prima gekund denk ik. Omvallen is uitgesloten.
Rubber veert ook, maar steeds minder als het kouder wordt. Veren hebben daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
JvdBosch schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:38:
[...]

ik heb vrij grote veren geprobeerd maar het grote gewicht heeft er toch veel invloed op. Dus zoek ik een veer die wat minder groot is en begrenst in z'n bewegingen in richtingen waar dat niet naar moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

JP1980 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:50:
[...]

ik heb vrij grote veren geprobeerd maar het grote gewicht heeft er toch veel invloed op. Dus zoek ik een veer die wat minder groot is en begrenst in z'n bewegingen in richtingen waar dat niet naar moet.
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P77rZQXcXM7BFuqNqy6bOK5ANXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdmeS9RRrdMMx67paiLuxRDY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:21
Hier in is de buitenunit inmiddels ook het zwijgen opgelegd. Hij was gewoon op bigfoots geplaatst op een beton uitbouw. Bij kou en bevroren dak hoorden we bij bepaalde frequenties een lage brom. Heel lichtjes, alsof de droger boven aan staat. Geïnspireerd door dit topic daarom ook aan de slag gegaan.

De buitenunit weegt maar 52 kilo dus ik had eerst. 25 kilo veren besteld. Verder 2 alu balken van 40x40x4 van 1,5m. Wel wat lang maar ik heb er hier geen last van. De bigfoots doen dienst als een mooie basis voor bevestiging. Deze heb ik dus hergebruikt.
De veer die achter aan de compressorkant kwam, was wat slapjes voor het gewicht hier en het geheel was wat te beweeglijk naar mijn smaak. Daarom nadien ook twee 50 kilo veren besteld. Deze heb ik aan de compressor-zijde gezet. Het geheel was al stabieler en er was nog steeds enige opvulling nodig om de boel waterpas te krijgen.

De unit kon nog steeds wel wat bewegen. Hierom later met behulp van de 25 kilo veren die ik over had en een 40x20 buis van 1m de boel verder gestabiliseerd. Deze buitenste veren kan ik nu met een bout bijstellen kwa druk waardoor je dit enigszins kan regelen. Werkt prima. De unit kan nog wel iets bewegen maar het moet uiteraard niet te star worden, anders is het dempende effect weg.

Plaatjes zeggen meer dan woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIcKZ0qzUKlGoWpktiJ_P09AQmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUyWc8RFcYcQv3z7R4KzuQg3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK-0jYjIMBAeppmx0beFZthojy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzsjLY21FGwrNiL5KXRNW9ah.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
MichaelReitsma schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:27:
[...]

Tsja, dat buisje oogt mooi maar is niet super handig in de winter.
Op de grond is gewoon geen optie, dan komt ie aan de voorkant en dat wil ik niet en het kan ook niet netjes gedaan worden.
Deze plek is muur aan zijkant huis(geschakeld herenhuis) ter hoogte van trapgat op zolder hoogte.
Servicen is in ons geval wel mogelijk.
De vraag was eigenlijk meer bedoeld of iemand ervaring met die specifieke bevestiging heeft.
Of dat iemand een andere beugel weet die het beste/beter dempt.
Ik kan alleen deze pluggen vinden
https://www.klimate.nl/phonex-trillingsdemper-rubber.html
Met dat soort pluggen heb ik helaas ervaring...

Bij een klant die ze zelf had gekocht en ze perse wilde gebruiken (ik durfde het eigenlijk niet aan).

2 weken later belde die of ik per direct met mn kanalenlift langs kon komen (op een zaterdag).

1 Beugels was aan de bovenzijde 1,5cm van de muur af gekomen.

Was een Fisher beugel destijds.

Mijn ervaring met muurbeugels en geluid;
Het kan goed gaan maar ook mis gaan...

Belangrijke factoren;
-ambitiniveau klant (is het een berging of een slaapkamer?)
-Type en merk unit (Vaillant arotherm plus met Vaillant beugels maakt meestal een beetje geluid binnen, met van die tegeldragers erachter is het al een stuk beter. Wolf CHA units hoor ik binnen nagenoeg niet.. Daikin altherma 3 hoor ik meestal wel..)
-type muur (HSB begin ik niet aan..)
-beetje geluk en of pech...

Wat wel helpt bij jou is het wisselen van dat buisje voor een ketting...

Dan "klettert" het water niet zomaar op je schuine dak maar glijdt het langs de ketting af.

Als het vriest heb je een ijspegel, maar die verstopt niet zoals een buisje.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Die pluggen zijn volgens mij meer bedoeld voor de binnenunit, of voor ventilatie-units die je binnen tegen een kalkzandsteen of cellenbeton muur hangt. Niet voor baksteen in de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Blihi schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:19:
Die pluggen zijn volgens mij meer bedoeld voor de binnenunit, of voor ventilatie-units die je binnen tegen een kalkzandsteen of cellenbeton muur hangt. Niet voor baksteen in de buitenlucht.
De datasheet bij mupro geeft aan dat het wel degelijk ook voor buiten is. Wel wordt er aangeradenom het boorgat goed schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een 60kg warmtepomp die ik stil wil hebben, voor zowel onszelf als de buren. Helaas zit die op een platte houten dak. Ik heb al rubberen matten met betontegels geplaatst, dat hielp tot het ging vriezen. Ik wil met aluminium profielen een H opstelling maken, van 1.5m lang en 1m breed.

Nu twijfel ik tussen de AM25 en AM50 veren of de soleco gele set. Met de AM25 en AM50 zie ik bij anderen met een soortgelijk gewicht toch een oneerlijke verdeling. Met andere warmtepompen lijkt de gewicht sprijding 2/3e aan de compressorkant en 1/3e aan de andere kant te zijn.

Hoe ervaren mensen een buitenunit van ongeveer 60kg met de soleco veren? Is het gewicht enigszins eerlijk verdeeld en effectief in dempen zelfs bij het vriezen? Ik kan me voorstellen dat de rubberen buitenkant misschien in contact komt, waardoor de demping wellicht minder zal zijn dan op enkel veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Niemand een mening hierover? Snel geschetst bijvoorbeeld als volgt (mogelijk iets meer ruimte tussen de units i.v.m. leidingwerk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFqXkQ6BMMS7QAgUdJqI4ED1G3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tnmu49Om9K7Gm9f0sqFMMjry.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Minimum ruimte tussen de units staat meestal wel in de installatiehandleiding.

Verder heb je gelijk, maar ik zou het frame ook in het midden nog ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
JP1980 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:20:
[...]

Heel herkenbaar dat in de hoeken het bromgeluid veel duidelijker hoorbaar is. Ik heb ook dezelfde monoblock. Pas wel op het ding is een grote windvanger. Bij mij is hij op het garagedak een keer omgewaaid bij een storm. Stond toen overigens niet op bigfoots maar alleen op z'n pootjes. Als ik jouw plaatje zo zie dan zou ik zelf niet helemaal gerust zijn als het gaat stormen. Vandaar dat ik zelf toch een frame eronder gemaakt heb (zie eerder in dit topic).
@Blihi ,@JP1980

Net na storm Pia even op het dak wezen kijken, de unit is geen centimeter verschoven. En ik woon in windgebied II. ;)

(Toch even spannend zo'n eerste storm)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Fijn!

Ik herinner me dat we de WP net een paar weken hadden. Ik ga om een uur of 4 naar het toilet, kijk door het dakraam en zie de WP omliggen.

Dus, vrouw wakker gemaakt en snel aankleden en naar buiten, waar het volle maan en -4 is.

Ladders tegen de muur, ik het dak op, kijk nog eens goed: WP staat keurig rechtop te warmtepompen.....

Bleek dat het dakraam aangevroren was en dat het door de schaduw van de WP op het bevroren dakraam leek alsof hij om lag.

8)7 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferryvw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-03 20:12
@bioscrasher (22-10)
Er zit een boiler in met 200 liter tapwater. Dat ding weegt in totaal dus nogal wat.

Voor dit moment heb ik besloten om het zo maar te laten. De waterpomp staat op de laagste stand en dat werkt goed. Het geluid hoor ik alleen een beetje in de badkamer er vlak onder. Dat is verder niet storend.
Misschien in de toekomst het apparaat nog eens op de bekende veren zetten.

[ Voor 199% gewijzigd door ferryvw op 27-12-2023 10:13 . Reden: Verwijzing vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferryvw
KifArU schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Mooie constructie!

Trillingen kunnen ook worden doorgegeven door de leidingen als die in de doorvoer de zijkant raken. Misschien speelt dat bij jou ook en veroorzaakt dat de lichte brom.
Zou kunnen. De leidingen lopen door/achter de geïsoleerde wand recht naar beneden, langs de badkamer, waar je het meeste geluid hoort. Ik denk dat het vooral de houten vloer is waar hij op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferryvw
Knopsje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:45:
[...]

Ik ben bezig met zo'n zelfde constructie en ga ook die veren gebruiken. Hoe heb jij die bevestigd aan de stoeptegels? Daar kom ik nog niet helemaal uit.
Ik heb twee gaten geboord (voorzichtig) en dan met roestvrijstalen bouten met een platte kop van onderen naar boven. Niet te vast draaien, want dan breekt de tegel.

Overigens heb ik ze onlangs vervangen door een zwaardere versie (30-80). De unit en de constructie waren toch wat zwaarder dan gedacht en dat scheelt weer wat trilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferryvw
hansgrave schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:40:
@ferryvw Wat aandachtspunten voor beide oplossingen:

1) Op de houten vloer kan toevoegen van massa een oplossing zijn, bijvoorbeeld een betonplaat of betonbalken. Deze plaat verend opleggen. Maar let op, deze combinatie (unit en massa van 1,6xunit) zal zeer waarschijnlijk te zwaar zijn voor de houten balklaag, controleer dit.

2) Frame op de wand kan een oplossing zijn, tussen unit en frame trillingsdempers plaatsen afgesteld op het gewicht van de unit. Bepalend voor het succes is de opbouw (massa) van de bouwmuur.

Als je het geluid van de circulatiepomp beneden hoort helpt bovenstaande niet. Voel eens aan de CV leidingen in de kamer(s) met geluid. Voel je die trillen dan is dat een bron. Akoestisch ontkoppelen met flexibele leidingen kan dan helpen. En de leidingen in de doorvoeren goed los houden van het vloerbeschot en plafond, dat zijn lichte en holle constructies die als klankkast kunnen gaan werken.
De unit zelf is al 300 kilo (er zit een boiler in van 200 liter tap water). Verzwaren van de bodem is idd geen optie, dat kan de (oude) balkenlaag niet aan.
Voorlopig laat ik het maar zo. De waterpomp staat op de laagste stand en dat werkt goed en hoor ik alleen in de badkamer. Dat is niet storend.
Daarnaast : Alle leidingen zijn weggewerkt in de nieuw 10 cm dik geïsoleerde wanden. Daar kan ik niet meer bij. Het zijn ook allemaal kunststof leidingen : kunnen die ook trillingen doorgeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom met stalen constructie uit op een totaalgewicht van 75kg voor m'n 60kg warmtepomp. Omdat de warmtepomp 60kg was wilde ik voor soleco geel gaan, maar nu twijfel ik met het staal er bij. Geel is voor 50-80kg, maar er is ook Soleco rood voor 70-120kg. Ik zou zelf denken aan dat rood handiger is, gezien een beetje een goede wind de gele wellicht te veel plat kan drukken waardoor trillingen alsnog doorgegeven kunnen worden?

Geen idee of dat zo werkt, ik zou zelf denken dat wat wind de verdeling van het gewicht wel kan beïnvloeden. En een iets stuggere veer zal misschien ook de leidingen nog minder laten bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heb zelf de gele versie onder de buitenunit en nog rubber dempers tussen het rvs en de bigfoots. Daaronder stoeptegel, paar lagen anti trilmat en dan nog rubber tegels. Dit rust dan weer op het houten garagedak.

Ik hoor werkelijk helemaal niks, ook niet in de garage, maar het heeft sindsdien ook niet meer gevroren. Maar met de unit aan de muur boven het garagedak hoorde ik het ding wel binnen, dus heb er wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notehoutelade schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:24:
Heb zelf de gele versie onder de buitenunit en nog rubber dempers tussen het rvs en de bigfoots. Daaronder stoeptegel, paar lagen anti trilmat en dan nog rubber tegels. Dit rust dan weer op het houten garagedak.

Ik hoor werkelijk helemaal niks, ook niet in de garage, maar het heeft sindsdien ook niet meer gevroren. Maar met de unit aan de muur boven het garagedak hoorde ik het ding wel binnen, dus heb er wel vertrouwen in.
Welk gewicht heeft je totale constructie? Heb zelf dezelfde constructie in de planning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Totaal? Geen idee :P

Wp is ong 75kg, 2 rvs kokers 50x50x3 150cm lang, 2 bigfoots, 4 stoeptegels, 4 rubber tegels en wat trilligsmat. 100kg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notehoutelade schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:28:
Totaal? Geen idee :P

Wp is ong 75kg, 2 rvs kokers 50x50x3 150cm lang, 2 bigfoots, 4 stoeptegels, 4 rubber tegels en wat trilligsmat. 100kg?
Met 3m kokers zit je dan op +-90kg wat op de veren rust. Wordt die dan niet volledig platgedrukt? Wat dat betreft zouden de gelen dan wel goed moeten zijn bij 75kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
De veren zitten tussen de kokers en de unit. Er zitten rubber dempers tussen de kokers en de bigfoots. Dus puur de buitenunit rust op de veren. Er is niet veel veerweg meer over, echter er is vast een verschil tussen hardere veren tov zachtere veren en welke beter trillingen dempen. Ik weet het antwoord niet :P maar hier lijken de keuzes tot nu toe wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38
Notehoutelade schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:12:
De veren zitten tussen de kokers en de unit. Er zitten rubber dempers tussen de kokers en de bigfoots. Dus puur de buitenunit rust op de veren. Er is niet veel veerweg meer over, echter er is vast een verschil tussen hardere veren tov zachtere veren en welke beter trillingen dempen. Ik weet het antwoord niet :P maar hier lijken de keuzes tot nu toe wel te werken.
De reden voor een montage op frame is vooral het voorkomen van kantelen van de unit als deze op lekker slappe goed trilling dempende veren staat. Het kantelgevaar blijft bestaan als de unit met de veren op het frame wordt gemonteerd.

De unit kun je met rubberdempers (werking wordt steeds minder als de temperatuur daalt) op het frame plaatsen.
Het frame zet je met de veren op bigfoots of nog beter een draadeind in een 'zware fundatie' (betonbanden e.d.).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Hm. Als ik de veren zou omwisselen met de rubbers, qua positie in de constructie, verandert er eigenlijk helemaal niks voor wat betreft omval risico. De unit staat op de garage tussen de woningen, met de achterkant dus naar de zijgevel. De rvs stukken staan in lijn met de zijgevel en de bigfoots haaks natuurlijk. Ik maak me iig geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38
Notehoutelade schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:21:
Hm. Als ik de veren zou omwisselen met de rubbers, qua positie in de constructie, verandert er eigenlijk helemaal niks voor wat betreft omval risico. De unit staat op de garage tussen de woningen, met de achterkant dus naar de zijgevel. De rvs stukken staan in lijn met de zijgevel en de bigfoots haaks natuurlijk. Ik maak me iig geen zorgen.
Om het ongeveer te testen: met dubbelzijdige tape een weegschaal op de WP monteren (verticale langszijde zo hoog mogelijk) en dan met 50kg er tegenaan duwen.
Dat is een flinke windkracht, maar nog geen rukwinden.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Mocht ik nog eens het dak op gaan, zal ik eens testen. De kans dat er tussen de gevel en buitenunit een rukwind komt die net achter de buitenunit een haakse bocht maakt en tegen de buitenunit gaat aanduwen... tja geen idee eigenlijk :P. Ik zou nog voor de zekerheid de unit kunnen verankeren aan de muur met iets flexibels ofzo. De unit staat er al een paar weken en heeft al aardige wind doorstaan. De wind komt nl wel dwars door de huizen tegen de zijkant van de unit aan maar zijwaarts zal ie nooit omvallen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
Mijn warmtepomp staat inmiddels ook op z'n plek! Constructie van 50x50x3 kokers op AM-50 M veren die met chemische ankers in 30x30 tegels zijn gezet. De tegels liggen weer op rubberen matjes om ze te waterpas te krijgen en als bescherming voor het dak. Warmtepomp moet nog aangesloten maar tot nu toe heel tevreden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giS0ReAMo6c6EfGWfAmHEsuTwsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxNdusAGbJuTxiELTHSiRWn5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak58k2HkJFUB-mERmj6pJKQZSaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vj5aKstNfvZsT7q8DHDsyiqy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GagKBdSdit5tiRIsOGelfJ2Nogk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RIFjh61zIueCKct5T4mbF0r.jpg?f=fotoalbum_tile

Met dank aan de vele tips en alle kennis hier! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 11:28
Ik heb sinds twee maanden een Remeha Elga Ace 6KW en sinds die tijd ervaren wij een hele vervelende brom in huis. In de ene kamer beter hoorbaar dan in de andere.
Via een spectrum analyser app op mijn telefoon zie ik duidelijk rond de 80-90Hz een piek van 20-30dB hoger dan het achtergrond lawaai.
De warmtepomp is op een plat dak met houten dak constructie gezet. Het dak delen wij met de buren, dus ik vrees dat die deze brom ook horen in huis.

Mijn warmtepomp staat momenteel zo opgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfB_FCEPeIfL0xeB44krB4B7n2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NihdJ7EglwbDzyv7FDSQsxY9.jpg?f=fotoalbum_large

Het onderste betonblok is er een paar weken geleden tussen gezet nadat ik had geklaagd over het geluid. Het leek wel wat minder, maar het is absoluut niet weg. Alsof er een vrachtwagen of koelwagen oid in de straat staat.

Nou heb ik het idee om de onderste betonblokken te vervangen door veel grotere en zwaardere. 120x12x200
Dit voegt ongeveer 100Kg toe aan de constructie zoals deze er nu staat. De constructie blijft even hoog. Ook zit ik eraan te denken om tussen de nieuwe bielsen en het bovenste betonblok de Wagner MP-4E rubberen anti-trilmat 100x100x20mm te plaatsen.

Het totaal vanaf het dak gezien is dan:
Rubber mat op de hoeken
60x40tegels
Rubber mat op de hoeken
120x12x20 beton biels
Wagner MP-4E rubberen anti-trilmat 100x100x20mm op de hoeken
60x12x12 beton blok
Veerdemper
Warmtepomp

Ik heb een vraag uitstaan bij een specialist of de veerdempers die er nu zitten niet beter vervangen kunnen worden?

Denken jullie dat dit mijn probleem zal verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
smartsys schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:46:
Ik heb sinds twee maanden een Remeha Elga Ace 6KW en sinds die tijd ervaren wij een hele vervelende brom in huis. In de ene kamer beter hoorbaar dan in de andere.
Via een spectrum analyser app op mijn telefoon zie ik duidelijk rond de 80-90Hz een piek van 20-30dB hoger dan het achtergrond lawaai.
De warmtepomp is op een plat dak met houten dak constructie gezet. Het dak delen wij met de buren, dus ik vrees dat die deze brom ook horen in huis.

[Afbeelding]

Het onderste betonblok is er een paar weken geleden tussen gezet nadat ik had geklaagd over het geluid. Het leek wel wat minder, maar het is absoluut niet weg. Alsof er een vrachtwagen of koelwagen oid in de straat staat.

Nou heb ik het idee om de onderste betonblokken te vervangen door veel grotere en zwaardere. 120x12x200
Dit voegt ongeveer 100Kg toe aan de constructie zoals deze er nu staat. De constructie blijft even hoog. Ook zit ik eraan te denken om tussen de nieuwe bielsen en het bovenste betonblok de Wagner MP-4E rubberen anti-trilmat 100x100x20mm te plaatsen.

Rubber mat op de hoeken
60x40tegels
Rubber mat op de hoeken
120x12x20 beton biels
60x12x12 beton blok
Veerdemper
Warmtepomp

Ik heb een vraag uitstaan bij een specialist of de veerdempers die er nu zitten niet beter vervangen kunnen worden?

Heb je wel uitgesloten dat het geen stromingsgeluiden van de leidingen zijn? Even luisteren als de pomp aanslaat en compressor nog uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Omebas schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Heb je wel uitgesloten dat het geen stromingsgeluiden van de leidingen zijn? Even luisteren als de pomp aanslaat en compressor nog uit is.
Het geluid lijkt echt door het dak te komen.
Als ik het raam open waar ik de foto heb gemaakt hoor ik heel ander soort geluid. Dat is meer een ventilator.
Als ik naast de binnen unit luister hoor ik meer hoger frequent geluid, dit klink meer als vloeistoffen door een leiding.
Zodra ik een verdieping afdaal wordt de brom hoorbaar en deze wordt sterker in de ruimtes in de dakopbouw. Hier staat de warmtepomp dus ook op. Helaas hoor ik het ook in mijn eigen slaapkamer aan de andere kant van het huis. Er zijn plekken waar het luider is en zachter.

Ik denk niet dat het stromingsgeluiden zijn.

Morgen ga ik eerst die Wagner MP-4E rubberen anti-trilmat 100x100x20mm toepassen tussen de huidige beton blokken. Werkt dat niet, dan ga in de onderste beton blokken vervangen door grotere en zwaardere en het gewicht over een groter stuk van het dak verspreiden, door nog wat met de tegels te schuiven.
Dan heb ik nog advies aangevraagd over een alternatief voor de veerdempers. Misschien dat andere dempers minder laagfrequent trilling doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje

[Afbeelding]
Dit is inmiddels uitgewerkt. Ik heb een schetsje gemaakt en in de breedte uitgelijnd op het zwaartepunt. In de lengte is het zwaartepunt 15cm uit het midden op 2 meter, lijkt me geen issue en anders rubber eronder. In overleg met installateur de units iets verder uit elkaar gezet t.o.v. eerste schets. Om niet te ver omhoog te komen heb ik gekozen voor de liggers "hangend" onder de lange zijde. Buitenunits zijn samen ongeveer 120kg en het frame ongeveer 30kg, dat is 150kg op 4x AM-50.

Ik was gelukkig genoeg om de kokers op het werk te kunnen regelen. Een collega is zo vriendelijk geweest de liggers te lassen. De bevestigingsgaten voor de buitenunits zijn M8 draad getapt. Totale kosten €11 voor een zak oliebollen :+

Ligt nu te wachten tot de installatie, tijdlijn is verschoven dus kan nog even duren voor ik erachter kom of ik het goed gedaan heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8LqncAMrbgImfKf8IEiTdWzGLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0KQyrFzhLFYguRGr8SFzfR1H.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYXni8gJU_vQ7ESrvOCMZjVWheo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxTOaOQloV6m4VTgEsDFsA9x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
smartsys schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:46:

[Afbeelding]

Rubber mat op de hoeken
60x40tegels
Rubber mat op de hoeken
120x12x20 beton biels
60x12x12 beton blok
Veerdemper
Warmtepomp

1)
Op dit moment zie ik:
WP
veren
beton
rubber
beton
rubber
tegels
rubber (denk ik?)
dak

Je hebt nu 3x rubber dat kan meedeinen. Ik zou proberen om de rubbers er tussenuit te halen en direct op het dak te zetten, dus:
WP
veren
beton
beton
rubber
dak

2) Hoe lopen de balken van het dak? Van jouw muur naar die van de buren? Kun je achterhalen of de betonblokken ook "op" de balken staat, of precies daartussen (en dus je dak gaat meedansen)?

3) Staat je WP waterpas, vooral in de blaasrichting?

4) Zijn dit de juiste veerdempers voor het gewicht van je WP? Ze lijken mij op het oog te stijf. Hoe zwaar is je unit? (specs opzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Ik ben advies aan het inwinnen betreffende de dempers.
Ik weet ook niet of veerdempers geschikt zijn on de lagere frequenties tussen de 50 en 150Hz voldoende te dempen.

De buitenunit van de 6KW Elga Ace weegt 45kg.

Ik zal eens proberen om het rubber tussen tegels en het onderste betonblok weg te halen en de Wagner matjes tussen beide betonblokken te plaatsen.

Het wordt dan als volgt:
WP
Dempers (veer of rubber)
Betonblok 60x12x12
Wagner 20mm rubber/foam mat
Betonblok 60x12x12
Betontegel 60x40

Ik weet niet hoe de dak constructie eruit ziet. Hier zijn geen tekeningen van en deze contructie stond er al toen wij het huis kochten.
Het lijkt het meest logisch dat de constructie van huis naar huis loopt en dat de buitenmuur als draagmuur voor het dak is gebruikt. Hoe kom ik er achter hoe deze constructie is zonder de boel te slopen?

De warmtepomp staat in dit geval haaks op de dakspanten. Is dat de beste optie? Ik kan anders ook vragen of de warmtepomp 90 graden wordt gedraaid.

[ Voor 30% gewijzigd door smartsys op 06-01-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Update:
Wr zijn zojuist het dak op geweest en hebben met de opstellen lopen "klooien" en dat lijkt al een stuk verbetering op te leveren.

Op dit moment is het:
WP
Veerdempers
Betonblok 60x12x12
Betonblok 60x12x12
Betontegel 60x40
Rubber matje onder de hoeken van de tegels.

De tegels lagen strak tegen elkaar aan. Die hebben we een cm of anderhalf uit elkaar gelegd.

Momenteel is de brom op de begane grond weg.
Op de 1e verdieping is deze in het huiszelf eigenlijk niet meer te horen.
In de dag opbouw is deze afgenomen tot ongeveer -70dB. Dit was -60 tot -40dB.
De ruisvloer welke ik meet ligt rond de -80dB to -75dB. De brom gaat dus bijna schuil in de achtergrond ruis en dat is natuurlijk prima.

We gaan het even aankijken of het nu ook met hogere vermogens nog goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
smartsys schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:36:
Update:
Wr zijn zojuist het dak op geweest en hebben met de opstellen lopen "klooien" en dat lijkt al een stuk verbetering op te leveren.

Op dit moment is het:
WP
Veerdempers
Betonblok 60x12x12
Betonblok 60x12x12
Betontegel 60x40
Rubber matje onder de hoeken van de tegels.

De tegels lagen strak tegen elkaar aan. Die hebben we een cm of anderhalf uit elkaar gelegd.

Momenteel is de brom op de begane grond weg.
Op de 1e verdieping is deze in het huiszelf eigenlijk niet meer te horen.
In de dag opbouw is deze afgenomen tot ongeveer -70dB. Dit was -60 tot -40dB.
De ruisvloer welke ik meet ligt rond de -80dB to -75dB. De brom gaat dus bijna schuil in de achtergrond ruis en dat is natuurlijk prima.

We gaan het even aankijken of het nu ook met hogere vermogens nog goed gaat.
Mooi dat je al zoveel effect hebt!

Als de unit maar 45 kg is, zou je ook voor deze veerkit kunnen gaan:
https://www.asvairco.nl/a...ekit-1-groen/#description

De ervaringen in dit topic zijn unaniem positief over deze set. Bijkomend voordeel is dat de unit niet kan gaan zwenken, zoals met die AM veren die je nu hebt (waarvan ik sowieso het gevoel heb dat ze te stijf zijn).
Ik weet niet hoe de dak constructie eruit ziet. Hier zijn geen tekeningen van en deze contructie stond er al toen wij het huis kochten.
Het lijkt het meest logisch dat de constructie van huis naar huis loopt en dat de buitenmuur als draagmuur voor het dak is gebruikt. Hoe kom ik er achter hoe deze constructie is zonder de boel te slopen?
Met de kop van een grote schroevedraaier op het dak tikken. Grote echo=tussen de balken, kleine echo=balk. Maar blijft lastig.

Als de onderkant nog open is, kun je meten.

Ik had het geluk dat de voeten van mijn WP precies even breed was als de balkafstand (nou ja, op 2 cm na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Ik heb een Zubadan 11,2kW setup die aardig wat trillingen veroorzaakt, zie de huidige situatie op footset balken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWo-ItOSKhS3daguhPUv7KYHGYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOfYdxEtrNTWZsnFMgTVeXOh.jpg?f=fotoalbum_large

Die trillingen werken erg minimaal door tot in de woning, maar bij een heftige SWW/verwarmingsrun wel op te merken!

Om dit iets te verbeteren, heeft de installateur geopperd om deze footset te vervangen voor trillingsdempende veren.
Gaat dit helpen of beter niet doen? En indien dit wel beter is, welke raden jullie aan?

(Daarna wil ik ook nog een Reducd suskast eromheen laten maken om de 'overlast' nog meer te beperken)

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
A-J schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:59:
Ik heb een Zubadan 11,2kW setup die aardig wat trillingen veroorzaakt, zie de huidige situatie op footset balken:

[Afbeelding]

Die trillingen werken erg minimaal door tot in de woning, maar bij een heftige SWW/verwarmingsrun wel op te merken!

Om dit iets te verbeteren, heeft de installateur geopperd om deze footset te vervangen voor trillingsdempende veren.
Gaat dit helpen of beter niet doen? En indien dit wel beter is, welke raden jullie aan?

(Daarna wil ik ook nog een Reducd suskast eromheen laten maken om de 'overlast' nog meer te beperken)
Veren gaan zeker helpen, wel goed afstemmen op het gewicht van de pomp links/rechts. Qua gewicht verwacht ik dat je op de RVS AM veren uit gaat komen.

Hoe zit de waterzijdige aansluiting? Trillingen kunnen ook door de leidingen doorgegeven worden. Heb je daar een foto van?
Pagina: 1 ... 6 ... 16 Laatste