We hadden al een tijdje een airco op de houten dakkapel staan, achterste unit op de foto en geplaatst op eenvoudige balkjes. Deze hebben we zelfs onder zware belasting van 3 binnenunits nooit gehoord. Dus toen ik een plek zocht voor de unit van de WP boiler, vooraan op de foto, heb ik geen seconde getwijfeld.
Wat een spijt. Hoewel de unit buiten fluisterstil is, resoneerde het hele huis elke nacht urenlang. We werden er niet wakker van maar voor wie wakker was, ermee in slaap vallen was storend. Alleen op de hoogste frequentie van de compressor werd het acceptabel binnen maar nog steeds in de verte hoorbaar.
Tussen de Bigfoots heb ik uiteindelijk nog van die veren met rubberen jasje geprobeerd en onder de Bigfoots zware tegels. En nog een afgedankte rubber mat van de wasmachine. Het hielp allemaal een beetje maar het leek nog steeds of er een vrachtwagen naast ons huis stationair draaide. Sinds kort hebben we het idee dat ons zoontje er toch van wakker werd dus zo kon het niet langer.
Na een tijdje dit topic te hebben gelezen steeds vaker tot de conclusie gekomen dat ik een frame moest maken om het gewicht uit het midden van de dakkapel weg te halen en het gewicht te verspreiden langs de randen. De filmpjes van @
X21r hebben me overtuigd.
Qua gewicht, de unit is 26 kilo, 2x18 kilo van de opsluitbanden en het frame. Dus ik heb 4x 10-25 kilo veervoeten bij Warmteservice besteld. Geen ingewikkelde berekeningen met gewichtverdeling gedaan, er was genoeg ruimte om te schuiven met de unit (en anders met het beton) als de veren aan één kant teveel kregen. Bij Praxis rubber tegels gehaald en daar zag ik stalen profielen van 30x30x1.5mm. Dat die na een tijdje gaan roesten vind ik niet zo erg. Voordat het doorgeroest is heb ik jarenlang stilte in huis en heb ik de tijd gehad om nieuwe materialen te vinden. Stilte was nu prioriteit. Het voelde ook meer dan stevig genoeg aan (maar dat had ik fout).
Eerst even het succes! Het geluid is weg. Maar ook echt weg. Ik had na de afgelopen jaren DIT resultaat niet durven hopen! Het is helemaal stil in huis, zelfs op de plekken waar geluidsgolven bij elkaar leken te komen en elkaar versterkten, is het stil.
Maar het frame buigt helaas wel een beetje door, de foto versterkt het effect overigens. Ook staat het frame niet in het midden van de tegels, ik heb erg gefocussed op het opzoeken van de hoeken imv gewicht. Ik was daar op het dak niet zo blij mee maar nu ik de stilte ervaar alweer vergeten.
Voor nu laat ik het zo. Omdat de unit nauwelijks iets weegt kan ik het ooit altijd nog een keertje goed doen en dit gaat voorlopig nergens heen.
Wel nog op mijn todo:
- vooraan 2 kruiskop bouten gebruikt, gewone bouten waren op, misschien beter vervangen omdat hier water in blijft staan maar roesten gaat het toch wel een keertje
- koelleiding inpakken met nieuwe pvc tape
- veervoeten vastzetten aan de tegels of niet?
- beton vastzetten met spanbanden oid? Ik vind het moeilijk te geloven dat dit gaat schuiven.