Trillingen warmtepomp dempen

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:52
Insert12 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:32:
[...]
Ja, een warmtepomp die 20 meter verder staat kan voor dit soort klachten zorgen. Een compressor en ventilator in een buitenunit kunnen vervelende geluidsfrequenties produceren. Lees dit artikel maar eens: https://decorrespondent.n...a3-05a8-0083-87e5912b20c6

Laagfrequent geluid lijkt goed te dempen door massa toe te voegen. Mocht het echt vervelend worden dan kan het raadzaam zijn om hier verder onderzoek naar te doen. Wellicht kunnen de buren iets als dit materiaal toe voegen binnen de omkasting van de buitenunit: https://www.akoestiekwink...idsisolatiemat?sqr=isomat
Een leuk artikel.. maar niet zo nuttig alleen klagen..
Met het volgende ben ik het wel roerend mee eens uit zijn webpagina.
Soms hebben mensen een probleem met een zoemtoon die ze aantoonbaar niet kunnen horen’, zegt Roelofsen. ‘Dan kan het dat het geluid letterlijk tussen de oren zit.* Mensen horen ook niet met hun oren, hè? Maar met hun hersenen. En hersenen produceren soms zelf een zoemtoon.
Ik heb ook zo een geval mee gemaakt, die hoorde ook van alles, alles gemeten en ook hem zelf laten meten.
2 jaar laten zie ik hem de heg knippen met een koptelefoon op .. effe gebabbeld inderdaad "white noise uit zijn koptelefoon" gaf hem rust .

En jouw stelling 20 meter waarop gebaseerd ?
ja, een warmtepomp die 20 meter verder staat kan voor dit soort klachten zorgen.
.
Een compressor en ventilator in een buitenunit kunnen vervelende geluidsfrequenties produceren.
.
Hier de freq gemeten zelfs met SPL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJnFt203KGDB_QvTVldWZ3pG0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large

En die "https://www.akoestiekwinkel.nl/isomat-ts-geluidsisolatiemat?sqr=isomat"
Ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt ..ik zou zeggen ga eens terug lezen in dit forum.

En een omkasting VERSTERKT het laag freq geluid ... kijk maar bij de spec lager dan 100Hz.
Je kan op "simpele" manieren de geluids overlast tot een minimum beperken.
Daarnaast speelt de omgeving een rol in het geluids probleem.
Laagfrequent geluid lijkt goed te dempen door massa toe te voegen
Dat ligt er aan waar ... en helaas geluid demp je niet zo maar, het probleem zit er in dat de lucht wel verplaats moet worden.
verder onderzoek naar te doen.
Ja daar heb je bijna gelijk in .. waar komt het geluid vandaan, onderzoek doen .. niet gelijk de WP aanwijzen als schuldige aub.
smartsys schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:12:
[...]
In ons geval was het rond een uur of half negen. We wonen al een jaar of 8 in dit huis, dus de "standaard" geluiden van wasmachine, drogers, koelkasten, vaatwassers, etc... hebben we wel op het trommelvlies.
Het geval zelf mee gemaakt.. nieuwe afwas machine cq verplaats en er is in eens geluid.( in rijtjeshuis beton)
en half 9 is na etens tijd ... lol
Eigenlijk zou de warmtepomp 90 graden gedraaid moeten worden zodat het geluid langs de woningen gestuurd wordt i.p.v. recht er naartoe
Als je hem 90 graden draait dan "kan" de wind er inwaaien tijdens defrost ,en de Wp zo dus niet ontdooien !!.
Wat je wel kan doen is een "schoorsteen" / 45 graden schot voor de uitblaas zetten.
Dan heb je de keuze recht omhoog .. of 50% naar links en 50% naar rechts laten blazen.
Kan je simpel een test mee uitvoeren voor dat je de boel gaat verbouwen.
-Marc- schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:54:
[...]
De warmtepomp zelf mag van mij brommen, dat is geen probleem aangezien dat buiten is.
Dat mag hij dus niet ... het plaatwerk gaat op een gegeven moment resoneren .. en dat hoor je het in huis.
Nagenoeg iedereen ( die "klagen") hoort meer geluid in huis als de compressor een bepaalt vermogen opneemt uit het net ..daar boven of daar onder is hij stil ..
Dus doe de test met een tegel er op .. en hou rekening met het weer (defrost weer ) als de klacht voor komt en probeer ook het vermogen te zien wat de WP opneemt uit het net op dat ogenblik !!.

En geef nog een foto van de andere kant van de WP, want als hij stikt in zijn eigen lucht ..moet hij veel vaker een defrost doen .. wat iets meer geluid maakt.

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 14:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvS_7ceQ2a5Do6tuaVHJ5lQgEE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4IXFhPX2PIeu6cQ0CPv9few.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is zoals de warmtepomp nu staat. Ik ga de constructie nog aanpassen waarbij de positie van de warmtepomp gelijk blijkt, maar waarbij deze direct op massa (opsluitbanden van beton) wordt bevestigd. Deze banden komen op een stalen frame te liggen. Het frame komt op stalen veren. De veren op de stoeptegels en onder deze stoeptegels komen rubber tegels.

Het dak waar de warmtepomp nu op staat, bevind zich ongeveer 6 meter boven straatniveau en staat tussen twee huizen in. Dit zijn twee onder één kap woningen. Ik sta met het maken van de foto met mijn rug ongeveer tegen de gevel van de buurman.

Het 90 graden draaien van de warmtepomp zou tot gevolg hebben dat geluid niet tegen mijn huis en het huis van de buurman "gedrukt" wordt, maar tussen de huizen door verspreid kan worden. Het komt dan op 6 meter hoogte op de openbare weg aan de voorkant van de woning en aan de achterkant in een 13meter diepe tuin.
De warmtepomp staat nu ongeveer 1 meter van mijn gevel, helaas wel bijna recht voor het raam. Ik zou daar misschien wel een soort "deflector" kunnen plaatsen onder een hoek, zodat er minder geluid direct op het raam komt. Aan de andere kant van de warmtepomp zou dit ook kunnen richting de achtertuinen. Ik heb alleen geen idee hoe groot of van welk materiaal ik dit zou moeten maken.

• X21r
smartsys schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:08:
[Afbeelding]

Dit is zoals de warmtepomp nu staat. Ik ga de constructie nog aanpassen waarbij de positie van de warmtepomp gelijk blijkt, maar waarbij deze direct op massa (opsluitbanden van beton) wordt bevestigd. Deze banden komen op een stalen frame te liggen. Het frame komt op stalen veren. De veren op de stoeptegels en onder deze stoeptegels komen rubber tegels.

Het dak waar de warmtepomp nu op staat, bevind zich ongeveer 6 meter boven straatniveau en staat tussen twee huizen in. Dit zijn twee onder één kap woningen. Ik sta met het maken van de foto met mijn rug ongeveer tegen de gevel van de buurman.
Wel de rubbers er onder uit. de rest is waarschijnlijk niet nodig omdat je een betonnen dak heb.
Probeer eerst de louvre schermen uit.
Ik zou daar misschien wel een soort "deflector" kunnen plaatsen onder een hoek, zodat er minder geluid direct op het raam komt. Aan de andere kant van de warmtepomp zou dit ook kunnen richting de achtertuinen.
Een goed idee ..het volgende liep al bij iemand anders in de planning.
Afbeeldingslocatie: https://www.tuinafscheiding.nl/media/catalog/product/cache/0bc787f7e76dbbe6d8074dd534faae62/1/_/1_louvre_schutting_shutterscherm_vuren_1.jpg
zoek maar op "louvre schutting shutterscherm vuren"
of Tuinscherm Louvre Recht Grenen 90 x 180 cm.

Door de helft zagen in de hoogte.
Je kan het geluid niet zo maar dempen ..maar wel breken.
Dus een tussen de Wp en de muur onder 90 -75 graden ( bijna recht op). en een aan de uitblaas zijde.
Zodat het geluid gebroken word en OMHOOG gericht word .. de blaas uitgang kan je naar boven of naar links/recht afbuigen .
De latten dus ongeveer zo
muur \ WP /
muur \ WP / bij uitblaas natuurlijk niet te dichtbij 75 a 100 cm.

Een eenvoudige snelle montage om uit te proberen. om de reflectie tussen de muren te breken.
In jouw geval 2 balken onder de WP schuiven en daar de twee schermen aan monteren .dan kan je op de grond al voorbereiden en deze winter gelijk uit proberen.

En HEEL belangrijk .... stop in de beluchtingen gaten van je muur ( onder aan) bijenbekjes).
Scheelt meer dan de helft aan geluid wat de spouw in gaat, en geeft toch nog voldoende lucht door.

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 02-12-2025 18:44 ]

• EversR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-01 20:16
@smartsys wat is die doorvoer klein/krap. Ik heb niet teruggelezen, maar als last hebt van resonantie zou dat zomaar kunnen komen omdat die 1/4 & 1/2" leidingen het wel erg krap hebben in dat gaatje.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07-01 23:07
X21r schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:40:
[...]

Wel de rubbers er onder uit. de rest is waarschijnlijk niet nodig omdat je een betonnen dak heb.
Probeer eerst de louvre schermen uit.

[...]

Een goed idee ..het volgende liep al bij iemand anders in de planning.
[Afbeelding]
zoek maar op "louvre schutting shutterscherm vuren"
of Tuinscherm Louvre Recht Grenen 90 x 180 cm.

Door de helft zagen in de hoogte.
Je kan het geluid niet zo maar dempen ..maar wel breken.
Dus een tussen de Wp en de muur onder 90 -75 graden ( bijna recht op). en een aan de uitblaas zijde.
Zodat het geluid gebroken word en OMHOOG gericht word .. de blaas uitgang kan je naar boven of naar links/recht afbuigen .
De latten dus ongeveer zo
muur \ WP /
muur \ WP / bij uitblaas natuurlijk niet te dichtbij 75 a 100 cm.

Een eenvoudige snelle montage om uit te proberen. om de reflectie tussen de muren te breken.
In jouw geval 2 balken onder de WP schuiven en daar de twee schermen aan monteren .dan kan je op de grond al voorbereiden en deze winter gelijk uit proberen.

En HEEL belangrijk .... stop in de beluchtingen gaten van je muur ( onder aan) bijenbekjes).
Scheelt meer dan de helft aan geluid wat de spouw in gaat, en geeft toch nog voldoende lucht door.
het probleem met deze oplossing is echter dat de rekenmethode waarmee e.e.a. wordt berekend hier totaal geen rekening mee gaat houden. Dus zo snel dat er vanuit de overheid er na gekeken gaat worden ga je hiermee nat. Ik vrees ook als je dat ook echt gaat meten dat er nauwelijks demping uit voor komt.
Kiojk maar eens hoe men dit doet bij echte geluidskasten voor warmtepompen.

• Jan-tweak
  • Laatst online: 07-01 23:07
smartsys schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:08:
[Afbeelding]

Het 90 graden draaien van de warmtepomp zou tot gevolg hebben dat geluid niet tegen mijn huis en het huis van de buurman "gedrukt" wordt, maar tussen de huizen door verspreid kan worden. Het komt dan op 6 meter hoogte op de openbare weg aan de voorkant van de woning en aan de achterkant in een 13meter diepe tuin.
De warmtepomp staat nu ongeveer 1 meter van mijn gevel, helaas wel bijna recht voor het raam. Ik zou daar misschien wel een soort "deflector" kunnen plaatsen onder een hoek, zodat er minder geluid direct op het raam komt. Aan de andere kant van de warmtepomp zou dit ook kunnen richting de achtertuinen. Ik heb alleen geen idee hoe groot of van welk materiaal ik dit zou moeten maken.
ik zie wel massa maar geen dempende materialen, dus zeker ook bij trillingen vrees ik dat je hier dingen laat liggen (even los of deze constructie wel stevig genoeg is, mn bij zijdelinkse belastingen.
ik zou onder de betonen tegels een laag (of twee van rubberen tegel (4,5 cm bv die van Harnvbach (50 bij 50 cm) plaatsen, de bovenste betonnen blok zou ik eerder naast de onderste plaatsen en daar bovenop een rubberen bigfoot ( aangevuld met veerdempers.)
Geluid richting de straat heeft het voordeel dat op die plek geen geluidseisen van toepassing zijn, echter het geluidsmodel gaat uit van een bol-bron, dus ook aan de achterkant richting je tuin.
Echter heb je wel het voordeel dat door het dak het geluid voor een groot deel wordt afgebogen, dus de afstand tot de meethoogte 1,5m bg daardoor behoorlijk wordt vergroot.
als ik hoor wat je zelf wilt wordt eea wel erg duur, ik zou eerst eens de warmtepomp draaien en de maatregelen zoals ik deze omschreven heb uitvoeren en dan kijken of dat al niet een verbetering geeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 02-12-2025 23:38 ]

• X21r
Jan-tweak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:29:
[...] en daar bovenop een rubberen bigfoot ( aangevuld met veerdempers.)
Ik begin in omgekeerde volgorde.
Ik zou zeggen lees dit forum maar eens door .
Dit is een recept voor Nog veel meer ellende.
Dempen doe je met veer en massa .. niet met 2x een veer.
een bigfoot heeft dezelfde functie als een veer.. en rubber functioneert niet meer bij koud vochtig weer.. brrr.

Lees dit topic maar eens door.
Jan-tweak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:23:
[...]

het probleem met deze oplossing is echter dat de rekenmethode waarmee e.e.a. wordt berekend hier totaal geen rekening mee gaat houden. Dus zo snel dat er vanuit de overheid er na gekeken gaat worden ga je hiermee nat. Ik vrees ook als je dat ook echt gaat meten dat er nauwelijks demping uit voor komt.
Kiojk maar eens hoe men dit doet bij echte geluidskasten voor warmtepompen.
Beste Jan.
Zelfs met de beste reken methode is er "geluids hinder".. niet alleen bij de buren ... maar ook bij de gebruiker ZELF !!.
En de geluids dempende kast. kijk eens naar de specificatie, onder de 100Hz versterkt hij het geluid !!!!!.
Bovendien hij helpt niets tegen resonantie van je eigen gebouw, er zijn namelijk een andere oorzaken.

De oplossing hier zijn door de jaren heen hier verder verfijnd om dat er zo veel diverse mogelijkheden zijn die geluidoverlast veroorzaken.

En meten is weten , daarom moet je soms experimenteren.

• smartsys
EversR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:18:
@smartsys wat is die doorvoer klein/krap. Ik heb niet teruggelezen, maar als last hebt van resonantie zou dat zomaar kunnen komen omdat die 1/4 & 1/2" leidingen het wel erg krap hebben in dat gaatje.
Dit is wat de installateur ervan gemaakt heeft.
Dit aanpassen wordt een gigaklootklus en vergt dat de hele zooi naar buiten wordt losgekoppeld en naar buiten moet en daarna weer naar binnen. Een ruimer gat met een zachte schuimafdichting was beter geweest.
De leidingen liggen nu wel op beugels en die staan op rubber dempers.

Ik hoor twee soorten geluid in huis.
Ik hoor een trilling en een lucht geluid. De trilling komt, nagenoeg 100% zeker, doordat het dakhout mee resoneert.
Het luchtgeluid is heel logisch er staat een loei van een fan op 1meter van een raam. Het is dan wel A+++ glas met een rolluik ervoor, maar dit geluid komt er toch doorheen. Dit hoor je alleen in het trapgat en op de overloop direct onder aan de trap. Iets verder weg hoor je het al niet meer.

De trilling wil ik de volgende constructie aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUWYnckIdjl6TTSuLLGctDdBpM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDi9VHvbTMOdnVL3yIwdlmJu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat deze constructie om te beginnen de belasting over een veel groter gebied van het dak uitsmeert. Daarnaast staat de warmtepomp zelf direct op twee betonbanden die opgeteld zwaarder zijn dan de warmtepomp zelf. Het geheel rust op twee stalen koker balken. Deze worden vast gebout aan de stalenveren. Deze veren hebben een belastbaarheid tot 50Kg per veer en op deze manier komt er iets van 150kg op de veren. De veren worden weer bevestigd op een betontegel en die liggen weer op een paar m2 rubbertegels. Ik twijfel alleen nog of ik die rubbertegels op hun kop moet liggen of gewoon normaal, zodat de water afvoer normaal blijft functioneren. Voor het verspreiden van geluid is op hun kop beter. Misschien zet ik ook nog een rijtje tegels op hun kant tegen de muur en eventueel ook nog een paar naast het raam tegen de muur. Die uiteraard wel met de "noppen" naar buiten gericht.

Het huidige leidingwerk laat het denk ik niet toe om de warmtepomp 90 graden te draaien. De warmtepomp zou dan een stuk dichter naar de zonnepanelen moeten opschuiven en die ruimte is er niet. Dan moet ik panelen gaan verplaatsen en dat zou dan een weer hele boel ellende met zich mee brengen. Of ik moet al het leidingwerk veranderen (en meteen de muurdoorvoer vergroten), dan kan de warmtepomp nog een meter naar links en meteen op een stalen frame.
Als ik dat allemaal aan de hand ga halen, laat ik de warmtepomp in de achtertuin zetten. Dan graaf ik een kuil van een halve meter diep, stort die vol met grind en zet hem direct op twee blokken beton direct in het grind. Het is verder zandgrond en met degelijke massa moet ie gewoon stil zijn. In de zomer draait ie niet, dus luchtgeluid is er alleen in de winter en dan zitten we toch niet in de achtertuin. We horen dat dan misschien wel beter in de woonkamer, maar nog meer oplossingen zie ik zo even niet of ik moet echt heel radicaal doen en hem ruim 10meter verderop op het dak van een tuinhuis helemaal achterin de tuin zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door smartsys op 03-12-2025 09:59 ]

• smartsys
Ik heb de oorzaak van de brom in onze woonkamer gevonden.
Het bleek de afzuigkap van de buren.
Het harde blazen wat ik hoorde uit de richting van de overburen was grotendeels het geluid van de afzuigkap van de buren, gecombineerd met het geluid van de warmtepomp van de overburen.
De afzuigkap van de buren hangt tegen de gedeelde tussenmuur tussen onze woningen en het lijkt erop dat het beestje zijn beste tijd heeft gehad.
Heb een prettig gesprekje met de buurman erover gehad en aangegeven dat ik er geen "last" van heb in de zin dat het ons niet wakker houdt o.i.d., maar dat we soms in de woonkamer een indringende bromtoon horen en niet konden plaatsen waar deze vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XrfpSlgs4ogBubPKosMEfL9uio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnZR8UKLoJGbi0KkJHNHysd4.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is er een duidelijke piek op 38Hz. Volgens een AI berekening komt dat overeen met ongeveer 2280rpm. en dat zit precies in de range van 2000 - 2500rpm voor de hoge stand van een afzuigkap. Komt ook precies overeen met wat ik met de buurman heb getest. Oorzaak gevonden en door met leven. Of de buurman het gaat oplossen is verder aan hem.

• X21r
smartsys schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:40:
Ik heb de oorzaak van de brom in onze woonkamer gevonden.
Het bleek de afzuigkap van de buren.
Het harde blazen wat ik hoorde uit de richting van de overburen was grotendeels het geluid van de afzuigkap van de buren, gecombineerd met het geluid van de warmtepomp van de overburen.
Zoals je ziet is er een duidelijke piek op 38Hz. Volgens een AI berekening komt dat overeen met ongeveer 2280rpm. en dat zit precies in de range van 2000 - 2500rpm voor de hoge stand van een afzuigkap. Komt ook precies overeen met wat ik met de buurman heb getest. Oorzaak gevonden en door met leven. Of de buurman het gaat oplossen is verder aan hem.
Toppie geluid gevonden.. al die klote afzuigkappen ook 8)7
En 2 soorten geluid .. dat is handig om te weten..

De nieuwe opstelling ziet er goed uit , vergeet je bijenbekjes niet die ik al noemde.
AL je 2x een scherm plaatst zo als in de tekening en 30 to 50 cm hoger dan je WP komt er voldoende lucht langs en heb je nog aardig wat licht via het raam naar binnen .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVTR0uc8n1d_2i0g1eZXyoXwvjE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k0Eqa6hdKOT9GclNPrW1TUNw.png?f=user_large
Niet die hele kant van de WP geheel dicht maken !!!.

De louvre schermen zouden kunnen werken (is een goedkope manier om snel wat uit te testen)
Beter is om die te maken van de omgekeerde tuin tegels ( soms ook stal matten genoemd) daar van is de demping 100% beter.

Nog een overweging .. in de tuin zetten..
Wp blaast 3000m2 lucht per uur.
Is je tuin "ommuurd" ? dan is het een vrieskist die gevuld word met koude lucht, hij zuigt voornamelijk zijn eigen koude lucht aan, geeft slechte COP en bij defrost weer krijg je huis niet warm.

"Het is verder zandgrond en met degelijke massa moet ie gewoon stil zijn"
Ik denk ( en hoop ) niet dat de behuizing al verzwakt is door het vele getril :9
Daarnaast als hij richting je zelf blaast kan hij toch nog wat geluid produceren vlak voor de defrost op je raam partij die op de tuin uitkijkt .

[ Voor 6% gewijzigd door X21r op 03-12-2025 13:34 . Reden: Schermen verduidelijkt . ]

• X21r
De rubber tegels kan je op zijn kop neer leggen .
Je legt niet je hele dak vol, een gedeelte van het water word geabsorbeerd door de tegel en later weer vrij gegeven.( eigenlijk net als dakgrind )
2 a 3 mm tussen de tegels mag en geeft zo het water een ruimere snelweg om afgevoerd te worden.

En Wp absoluut niet draaien !! met zijn rug "tegen" de muur. anders kan je nog meer last krijgen.

" maar nog meer oplossingen zie ik zo even niet of ik moet echt heel radicaal doen en hem ruim 10meter verderop op het dak van een tuinhuis helemaal achterin de tuin zetten."
Okee mentale status begrepen .. _/-\o_

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:27
Voorbeeldje van die rubberen tegels die ik ga proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC692B78_tHNBOucnD5Kk6ZYbUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Q1IFuVpYn1flXC8bqgcx9UE.jpg?f=fotoalbum_large

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Afgelopen weekend heb ik ook een H-Frame op ons houten dak van de berging gemonteerd.

Het geheel stond eerst op Bigfoots en een 2-tal stapelstenen. Dit zorgde al voor trillingen, dus toen maar een set dempende veren eronder gezet. Dit heeft niets geholpen. Dus we begonnen zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BQhUeYDec4Bt0NznyLxw8GRBXE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gdTjz8goAn3jJX6d5Vt5Kvq8.jpg?f=user_large

En de opbouw is nu, vanaf het dak gezien:
1. Rubber tegel
2. Stoeptegel
3. Trillingsdemper (2x50KG, 2x75KG)
4. H-frame van 60x60 buizen (was over)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8VwT2mJT0UBGBqrYYUKCZf_rKY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oOD9ZNLvBOvt7H4qw1yp1ITJ.jpg?f=user_large

En we hebben resultaat, binnen is niets meer te horen van de warmtepomp :*)

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:06
Hoe krijg je die kokers er eigenlijk onder? lijkt me best een gedoe?

• X21r
RobKJ schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:22:
Afgelopen weekend heb ik ook een H-Frame op ons houten dak van de berging gemonteerd.

Het geheel stond eerst op Bigfoots en een 2-tal stapelstenen. Dit zorgde al voor trillingen, dus toen maar een set dempende veren eronder gezet. Dit heeft niets geholpen. Dus we begonnen zo:
[Afbeelding]

1. Rubber tegel
2. Stoeptegel

[Afbeelding]

Helemaal toppie.
Nu de volgende opmerken cq vragen. die ook nuttig zijn voor de andere lezeres.
- Houten dak ?

- Voeten WP worden niet helemaal ondersteund door de balk maar staan er 90 graden gedraaid er onder.( door zakken voeten Wp.. misschien extra koker onder de Wp met alleen een lip op de draag balk).
Sommige fabrikanten waarschuwen al voor de doorgezakte voeten.

- Plaatsing in een "tocht gat "is niet bevorderlijk voor een defrost en de wind waait in de verkeerde richting.
En tegen de wind in blazen is ook niet zo goed voor zijn COP.
Sta je in de stad ( iets minder kans op harde wind in je tocht gat) of in het buiten gebied ( meer kans op harde wind)

Feitelijk moest hij met zijn rug tegen de muur staan .
Goed hij staat nu zo .. mocht je bij "verkeerde "wind richting last hebben van
lange defrost of er niet meer uit de defrost komen.. huis niet zo warm krijgen.
Dan een scherm op 20 a 30 cm van de condensor (aanzuigkant) plaatsen.

Denk er om een Defrost algoritme is op vermogen en tijd gebaseerd .. er is geen controle of dit echt gebeurd en of dit al gelukt is ! !
Maar geen geluid overlast .. perfect.

• X21r
Nog een.
- Ik neem aan dat je PIR isolatie op je dak heb liggen ( onder je dak bedekking)
Zorg dat de het oppervlakte van indrukken in je dak bedekking GROTER is dan nu .
Na jaren van een druk belasting zakt je PIR in.. kans dat je lekkage krijgt is gering.. maar beter voor komen dan later ellende.
Dus die rubber tegels OMDRAAIEN !!!!! en in oppervlakte vergroten .Eventueel tussen je stenen tegels en rubber tegels wat hardhout planken er onder schuiven zo dat het oppervlakte groter word en de druk meer verdeelt word.
Niet bang zijn dat het water niet kan weg lopen met enkel tegels op zijn kop.

• RobKJ
  • Nu online
Lothlórien schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:06:
Ja dat was best een gedoe... Maar met 2 man gelukt. Ik had alle kokers aan de eindes al voorgeboord. Toen begonnen met het monteren van de 2 kokers, dus de veren eraan. Daarna 1 dwarskoker er los opgelegd, boorgaten aftekenen en monteren. Daarna stukje voor stukje de oude bigfoots naar achter geschoven en het frame er steeds wat meer onder. Toen voorkant stond nog even diep adem halen en de achterkant van de WP omhoog. Laatste koker eronder (die ook voorgeboorde gaten had) en het geheel stond.
X21r schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:09:
[...]

Helemaal toppie.
Nu de volgende opmerken cq vragen. die ook nuttig zijn voor de andere lezeres.
- Houten dak ?

- Voeten WP worden niet helemaal ondersteund door de balk maar staan er 90 graden gedraaid er onder.( door zakken voeten Wp.. misschien extra koker onder de Wp met alleen een lip op de draag balk).

- Plaatsing in een "tocht gat "is niet bevorderlijk voor een defrost en de wind waait in de verkeerde richting.
En tegen de wind in blazen is ook niet zo goed voor zijn COP.
Sta je in de stad ( iets minder kans op harde wind in je tocht gat) of in het buiten gebied ( meer kans op harde wind)

Feitelijk moest hij met zijn rug tegen de muur staan .
Goed hij staat nu zo .. mocht je bij "verkeerde "wind richting last hebben van
lange defrost of er niet meer uit de defrost komen.. huis niet zo warm krijgen.
Dan een scherm op 20 a 30 cm van de condensor (aanzuigkant) plaatsen.

Denk er om een Defrost algoritme is op vermogen en tijd gebaseerd .. er is geen controle of dit echt gebeurd en of dit al gelukt is ! !
Maar geen geluid overlast .. perfect.
Dank voor de uitgebreide reactie! Ik zal even per punt reageren:

Houten dak
Het geheel staat inderdaad op een houten dak (van de berging & garage)

Voeten WP worden niet helemaal ondersteund door de balk maar staan er 90 graden gedraaid er onder.( door zakken voeten Wp.. misschien extra koker onder de Wp met alleen een lip op de draag balk).

Hoe bedoel je dit precies?

Plaatsing ivm tocht
Dit gaat eigenlijk wel goed. In vergelijking met andere WP's ervaar ik (en de buren ook niet) extra veel geluid. We wonen wel in een stedelijk gebied, dus wellicht maakt dat wel het verschil inderdaad. En het huis wordt ook prima warm, de (uitgelezen) COP zijn ook goed.

PIR isolatie
Ik durf niet te zeggen of er PIR isolatie onder zit. Voor mijn gevoel niet, maar wel goed om even te controleren :)

Rubber tegels
Ga ik mee aan de slag! Ik heb er nog 4 over, dus die kan ik uitbreiden. En ik ga ze omdraaien :)

• X21r
RobKJ schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:43:
[...]

Voeten WP worden niet helemaal ondersteund door de balk maar staan er 90 graden gedraaid er onder.( door zakken voeten Wp.. misschien extra koker onder de Wp met alleen een lip op de draag balk).

Hoe bedoel je dit precies?
Kijk naar de metalen strips in de bigfoots.. zo moet er dus een ondersteuning onder..
Zelfs in de oude situatie stonden de voeten niet compleet ondersteund door DIE rubber dempers.( jij staat toch ook niet de hele dag op je tenen ;-).
Plaatsing ivm tocht
Dit gaat eigenlijk wel goed. In vergelijking met andere WP's ervaar ik (en de buren ook niet) extra veel geluid. We wonen wel in een stedelijk gebied, dus wellicht maakt dat wel het verschil inderdaad. En het huis wordt ook prima warm, de (uitgelezen) COP zijn ook goed.
Het is dus het geval bij een bepaalde windrichting dan kan de condensor (die radiator met al die lamellen) die warm moet worden om het ijs te ontdooien, niet warm genoeg worden. met als gevolg niet compleet ontdooit, de gewone warmte cycles begint weer en hij vries nog verder vast.
Gevolg er komt weinig warmte uit en kost veel stroom, hij staat dan zeeeer vaak een defrost te doen.

En nog een de warme die Wp gebruikt om het ijs te laten ontdooien.. komt uit je eigen huis ...
Dus hou het in de gaten .

• RobKJ
  • Nu online
X21r schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:05:
[...]

Kijk naar de metalen strips in de bigfoots.. zo moet er dus een ondersteuning onder..
Zelfs in de oude situatie stonden de voeten niet compleet ondersteund door DIE rubber dempers.( jij staat toch ook niet de hele dag op je tenen ;-).

[...]

Het is dus het geval bij een bepaalde windrichting dan kan de condensor (die radiator met al die lamellen) die warm moet worden om het ijs te ontdooien, niet warm genoeg worden. met als gevolg niet compleet ontdooit, de gewone warmte cycles begint weer en hij vries nog verder vast.
Gevolg er komt weinig warmte uit en kost veel stroom, hij staat dan zeeeer vaak een defrost te doen.

En nog een de warme die Wp gebruikt om het ijs te laten ontdooien.. komt uit je eigen huis ...
Dus hou het in de gaten .
2x Duidelijk! Ik ga ermee aan de slag :)

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:52

[Afbeelding]

1. Rubber tegel
2. Stoeptegel

[Afbeelding]

Mooi gedaan! Ik krijg wel de indruk dat de "voor"-situatie niet waterpas stond, ofwel niet de juiste veren. Dat kan ook een oorzaak zijn geweest.

• X21r
RobKJ schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:12:
[...]

2x Duidelijk! Ik ga ermee aan de slag :)
Wat ik nog vergeten ben.
Mocht je voeten aansluiting verbeteren en toch op het dak zijn .
Monteer dan ook 2 betonnen gewichten aan de kokers (op de foto horizontale kokers) .
Zeg maar opsluit band of zo .. deze staan dus direct vast gekoppeld aan de voeten van de Wp.
Je Wp is op geluid getest in de fabriek .. maar toen gemonteerd op een betonnen vloer ( dus massa aan zijn voeten).Dan word de kans op resoneren van de behuizing behoorlijk kleiner.
Ik weet dat hij nu stil is .. dus waarom zou ik .....er komt een tijd.. dat je wou dat je het toen gedaan had ;-)

Kans dat de behuizing gaat trillen om dat er GEEN massa aan zijn voeten zit is vrij groot met de moderne WP( goedkope behuizing).

Zoals @smartsys zijn mooi tekening heeft gemaakt ..
Gebruik de opsluitbandjes zoals hem , heb je gelijk goed ondersteuning voor je voeten van de WP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAfJb8TMBkRvXYOAIabQygw7v84=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gDi9VHvbTMOdnVL3yIwdlmJu.jpg?f=user_large

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:53
@X21r
Ik snap je punt, maar dat is wel veel extra gewicht op de veren, zijn dat dan nog wel de juiste?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:52

arnova

weet veel, maar niet alles

SebastiaanPs schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:44:
@X21r
Ik snap je punt, maar dat is wel veel extra gewicht op de veren, zijn dat dan nog wel de juiste?
Sowieso vraag ik mij af of dat verstandig is: opsluitbanden hebben geen bewapening en mogelijk scheuren/breken ze onder het gewicht/trilling van de wp (?). Ik zou ze in ieder geval nooit op die manier belasten.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• X21r
SebastiaanPs schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:44:
@X21r
Op sluit bandjes 6x15 wegen 15kg de stuk , dus 30kg/4 veren = 9kg per veer valt wel mee, anders zet je nog wat veren ernaast..
Je mag de opsluitbanden ook er naast monteren als ze maar vast zitten aan de balk. En je de ondersteuning geheel onder je voeten van de Wp door loopt.
arnova schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:14:
[...]
Sowieso vraag ik mij af of dat verstandig is: opsluitbanden hebben geen bewapening en mogelijk scheuren/breken ze onder het gewicht/trilling van de wp (?). Ik zou ze in iedereen geval nooit op die manier belasten.
Klopt geen bewapening.
Trillingen zijn niet groot genoeg. Het gaat er om dat de behuizing niet gaat trillen want die geeft geluids overlast.
Breken daar is het gewicht niet echt groot genoeg voor.
En bij @RobKJ staat het gewicht op de opsluitbalk precies boven de koker. dus geen extra krachten op de opsluitband. Dus geen problemen hier ( behalve de voeten van de WP ).

Maar de constructie is bestaand en hoe kan je die zo simpel mogelijk nog verbeteren ivm de voeten van de Wp.
Heb jij een beter en even zo makkelijke uit te voeren materiaal ipv de opsluitbanden ?

• arnova

arnova

X21r schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:37:
[...]

Heb jij een beter en even zo makkelijke uit te voeren materiaal ipv de opsluitbanden ?
Die opsluitbanden zijn op zich prima om gewicht toe te voegen aan de wp kant maar ik zou ze geen onderdeel van de dragende constructie maken, daar zou ik gewoon metalen kokers voor gebruiken zoals het meestal wordt gedaan. Je kan die opsluitbanden natuurlijk wel bv. bovenop de kokers van je dragende constructie plaatsen zolang je ze maar ondersteunt, daar vallen meerdere manieren voor te verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door arnova op 10-12-2025 10:16 ]

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• smartsys
arnova schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:14:
[...]

Sowieso vraag ik mij af of dat verstandig is: opsluitbanden hebben geen bewapening en mogelijk scheuren/breken ze onder het gewicht/trilling van de wp (?). Ik zou ze in ieder geval nooit op die manier belasten.
In mijn geval weegt de warmtepomp maar 45kg. Dat gewicht is ongeveer 2/5, 3/5 verdeeld over linker en rechterkant van de warmtepomp. De ene opsluitband zal dus ongeveer 18kg belast worden en de andere 27kg. In mijn ontwerp liggen de opsluitbanden op een stalen frame en heb ik gekozen voor een een vrij wijd uitstaand frame. Dat is ook om beweging te minimaliseren. Ik kan er ook voor kiezen om de overhang groter te maken en dus de hoek van de belasting aan de bovenkant van de opsluitband naar het ondergelegen frame kleiner te maken. Als die hoek 90 graden is, is de belasting recht van boven naar beneden. In mijn geval is de belasting asymetrisch. Aan de ene kant is het ongeveer 12 graden en aan de andere kant is het ongeveer 26,5graden.
Ik heb er nu voor gekozen om de overhang zo klein mogelijk te maken, daarmee de beweging te minimaliseren en het gewicht zoveel mogelijk uit te spreiden over het dak. Ik kan er ook voor kiezen om per opsluitband twee extra frames toe te passen. Zodat de opsluitband zelf volledig ondersteund wordt door staal.

• arnova

arnova

smartsys schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:43:
[...]
Ik kan er ook voor kiezen om per opsluitband twee extra frames toe te passen. Zodat de opsluitband zelf volledig ondersteund wordt door staal.
Dat is precies wat ik zou doen....

• tcw82
Omdat het nu al even over opsluitbanden gaat. Ik heb een 20*5 band onder de wp gemonteerd. Hangt daar nu bijna een jaar rond te hangen. Wp weegt 65 kg
Ik zal er wat fotos van maken op korte termijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wQV_hn9FspO5pprgOCBfcvazi4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AJagfjQbTxX1dN0AdVel8Hq8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twEoRgelvKb3DWBHaxKBv8vuL3c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JoLY4qI2ZM4qa03tEtUDidlM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfK8zokopgmFLjrSSAjAEBjXrfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kPHTvISw6KQC1OVXxSs4kJf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/318p4KpkX0208DvSDrrB-3FXKhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1kh32zIm2y5Aqgq0mHZJyt5.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit is ouder beeldmateriaal. Tekening zegt 1 bout, werkelijkheid is 2 met de grootst mogelijke ringen.

• X21r
smartsys schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:43:
[...]
Dat is ook om beweging te minimaliseren.
Je mag er van maken wat je wil O+
Ik heb nog een vraag, staat hij op een winderige plek ?
Omdat als de wind recht tegen de fan in blaast hij maar een "voet "breedte heeft van 85 cm.
En zou ...hij kantelend en bonkend tegen het veer einde terecht komen. dus 2x groter zou dan aardig zijn.
En doordat hij minder beweging kan bij sterke wind, staan je leidingen ook aan minder beweging bloot.

@RobKJ
Volgens mij heb jij aan de onderste leiding een vorst beveiliging .. is hij open aan de onderkant ?

• ruudheijden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:07

[Afbeelding]

1. Rubber tegel
2. Stoeptegel

[Afbeelding]

Mag ik vragen hoe de veren op de betontegels gemonteerd zijn? Nu lijken ze er alleen op te rusten zonder montage. Klopt dat?

• RobKJ
  • Nu online
ruudheijden schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:30:
[...]

Mag ik vragen hoe de veren op de betontegels gemonteerd zijn? Nu lijken ze er alleen op te rusten zonder montage. Klopt dat?
Klopt! Morgen ga ik weer even het dak om de betontegels vast te kitten aan de veren en de rubber matten om te draaien.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
tcw82 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:45:
Omdat het nu al even over opsluitbanden gaat. Ik heb een 20*5 band onder de wp gemonteerd. Hangt daar nu bijna een jaar rond te hangen. Wp weegt 65 kg
Ik zal er wat fotos van maken op korte termijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is ouder beeldmateriaal. Tekening zegt 1 bout, werkelijkheid is 2 met de grootst mogelijke ringen.
Misschien onterecht, maar ik zou bij een dergelijke opstelling toch bang zijn dat op termijn één van die betonbanden knapt en de WP naar beneden kukelt. Al zou je er natuurlijk iets van ondersteuning onder kunnen zetten zodat een eventuele val minimaal is.

• ruudheijden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:07
RobKJ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:13:
[...]

Klopt! Morgen ga ik weer even het dak om de betontegels vast te kitten aan de veren en de rubber matten om te draaien.
Is het normaal om deze vast te kitten? Ben namelijk zelf ook bezig met een soortgelijke constructie, maar vroeg mij af wat de beste methode is om de veren aan de betontegels te monteren.

• RobKJ
  • Nu online
ruudheijden schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:42:
[...]

Is het normaal om deze vast te kitten? Ben namelijk zelf ook bezig met een soortgelijke constructie, maar vroeg mij af wat de beste methode is om de veren aan de betontegels te monteren.
Ik las in dit topic een reactie van iemand die dit had gedaan en al een jaar goed vast zit. Dan durf ik dat ook wel aan :)

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:41
-Marc- schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:39:
Goedemorgen!

Ik heb sindskort een WeHeat Flint P40 warmtepomp. Deze heb ik in eerste instantie, op aanraden van de installateur (CoolBlue), aan mijn buitengevel laten ophangen en uiteindelijk afgelopen maandag naar beneden laten halen in verband met resonantie.

Deze hele week heeft de warmtepomp zonder problemen lekker staan draaien (zowel OpenTherm als Stooklijn om te testen), maar afgelopen vrijdag was er ineens een bromtoon aanwezig. Deze bromtoon lijkt te ontstaan bij laag compressorvermogen (33% - 40%). De warmtepomp staat reeds op rubberen bigfoots en ik heb de warmtepomp ontkoppeld van de woning door middel van een kleine grindstrook in eenU vorm om de warmtepomp heen. Hebben jullie wellicht een idee wat ik hieraan kan doen afgezien van dit verhaal ook bij CoolBlue neerleggen?

[Afbeelding]
Even een kleine update van mijn kant:

Ik ben de afgelopen anderhalve week bezig geweest met de warmtepomp en het oplossen van trillingen.

Warmtepomp liften aan de compressorzijde gaf nog steeds een brom in de huiskamer.
Geïsoleerde leidingen welke op de foto nog strak tegen de gevel aanzitten, zitten nu niet meer strak tegen gevel.
Gevel doorvoer heb ik bekeken, purschuim verwijderd, stukjes PE-Foam eronder gelegd en opgevuld met steenwol.
Muurdoorvoer naar m'n CV-hok heb ik ook groter gemaakt zodat de leidingen daar los hangen.

Dit bovenstaande gaf nog steeds een brom, vooral in één hoek van mijn woonkamer en in de slaapkamer (slaapkamer alleen later in de nacht). Echter wat blijkt nu met het warmere weer en een regelmatig inactieve warmptepomp? De brom is, ondanks dat de warmtepomp en de circulatiepomp op standby staan, nog steeds te horen. De oorzaak zal in dit geval dan ook niet de warmtepomp zijn, maar iets externs.

Bedankt dus allemaal voor het meedenken, maar dit is "opgelost".

• tcw82
ASW1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:16:
[...]

Misschien onterecht, maar ik zou bij een dergelijke opstelling toch bang zijn dat op termijn één van die betonbanden knapt en de WP naar beneden kukelt. Al zou je er natuurlijk iets van ondersteuning onder kunnen zetten zodat een eventuele val minimaal is.
Er ligt grind onder tot "vlak" onder de liggers.
De verbinding naar de muur is van RVS flex gemaakt (ik de openingspost is geloof ik een linkje te vinden)

Ik heb nog zo een beton band liggen, ik zal eens een test opstelling maken met een gewogen gewicht en bepalen wanneer hij breekt (er staat hier nog ergens een pallet met waaltjes in de hoek van de tuin)
veiligheidsfactor van 2 of 3 lijkt me dan redelijk, dus 66kg WP zou op een ligger 2/3 van 66 kunnen uitoefenen i.v.m. de asymmetrische verdeling van het gewicht, dat gewicht maal 3 ... zou moeten kunnen worden gedragen door de betonnen ligger.

U hoort nog van ons.

• tcw82
-Marc- schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:13:
[...]

Even een kleine update van mijn kant:

Ik ben de afgelopen anderhalve week bezig geweest met de warmtepomp en het oplossen van trillingen.

Warmtepomp liften aan de compressorzijde gaf nog steeds een brom in de huiskamer.
Geïsoleerde leidingen welke op de foto nog strak tegen de gevel aanzitten, zitten nu niet meer strak tegen gevel.
Gevel doorvoer heb ik bekeken, purschuim verwijderd, stukjes PE-Foam eronder gelegd en opgevuld met steenwol.
Muurdoorvoer naar m'n CV-hok heb ik ook groter gemaakt zodat de leidingen daar los hangen.

Dit bovenstaande gaf nog steeds een brom, vooral in één hoek van mijn woonkamer en in de slaapkamer (slaapkamer alleen later in de nacht). Echter wat blijkt nu met het warmere weer en een regelmatig inactieve warmptepomp? De brom is, ondanks dat de warmtepomp en de circulatiepomp op standby staan, nog steeds te horen. De oorzaak zal in dit geval dan ook niet de warmtepomp zijn, maar iets externs.

Bedankt dus allemaal voor het meedenken, maar dit is "opgelost".
"fijn" dat het is "opgelost" maar beide voelen niet helemaal juist.
Hopelijk heb je er verder niet te veel last van.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
tcw82 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:32:
[...]

Er ligt grind onder tot "vlak" onder de liggers.
De verbinding naar de muur is van RVS flex gemaakt (ik de openingspost is geloof ik een linkje te vinden)

Ik heb nog zo een beton band liggen, ik zal eens een test opstelling maken met een gewogen gewicht en bepalen wanneer hij breekt
Ik denk niet dat die band niet sterk genoeg van zichzelf is maar meer dat er gaten in zitten, er condenswater/defrostwater in loopt en dat zal regelmatig bevriezen. Best kans dat dat bandje na 300x bevriezen 'knap' zegt.

Te weinig speling tussen de banden en het dakgrind geeft een risico van een plak ijs die vanaf je grind omhoog groeit tot het de band raakt, maar dat hoor je vanzelf als dat gebeurt. :P

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:10
ruudheijden schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:42:
[...]

Ik heb een chemisch anker gebruikt, daarmee RVS draadeinden in de tegel gefixeerd. Daar de veren op geschroefd. Voor een paar euro zit het vast als een muur en gaat nooit meer los

• tcw82
ASW1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:44:
[...]

Ik denk niet dat die band niet sterk genoeg van zichzelf is maar meer dat er gaten in zitten, er condenswater/defrostwater in loopt en dat zal regelmatig bevriezen. Best kans dat dat bandje na 300x bevriezen 'knap' zegt.

Te weinig speling tussen de banden en het dakgrind geeft een risico van een plak ijs die vanaf je grind omhoog groeit tot het de band raakt, maar dat hoor je vanzelf als dat gebeurt. :P
Eens, alleen daarom zitten er rubberen afdichtingen in de constructie, is het afwater gaatje niet in de buurt van de betonnen liggers.
300x, dat is waarschijnlijk een periode die langer duurt dan de levensduur van de WP.

Ik zal jullie hier allemaal op de hoogte houden van mijn avonturen.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 12-12-2025 16:47 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Lothlórien schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:06:
Ik heb hem toentertijd gewoon even een auto-krik gebruikt om de unit aan een kant op te tillen. Zo kon ik die kokers er onder prutsen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• tcw82
Blihi schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:19:
[...]

Ik heb hem toentertijd gewoon even een auto-krik gebruikt om de unit aan een kant op te tillen. Zo kon ik die kokers er onder prutsen.
Hier nog een auto Krikker. Ik heb ooit twee van die schaarkrikken gered van de sloper en daar een steeksleutel 24 moer op gelast. Werkt heel handig, ook voor allerhande andere klusjes

• Wasberen
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
Voor onze houtskelet nieuwbouw tuinhuis is afgeraden de buitenunit van de warmtepomp aan de muur te hangen ivm trilling. Op het dak en in de tuin is geen optie. We willen deze nu, ivm een vrije doorloop, op hoogte achter het tuinhuis ophangen. Aan de binnenzijde van de muur hangt de binnenunit.

Dit moet dus vrij hangend zijn van de muur. Een kant en klare oplossing zie ik niet. Maar wellicht is een maatwerk stalen plateau met dempers een optie. Ik heb wat geschetst.
Plateau bijvoorbeeld gelast aan steunpalen welke met draadeinden aan een betonvoet gemonteerd worden.
Suggesties zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vChpahR9FQCjaqb9gr4erCohV_M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ggOoARfsZOKuIAxW78Zkyqkp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgq4X_inI_NYvujkqUGUXRwd0B8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ3BSznDtyltSYXfKOY0htuj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ac6mQU1P0sBKKpwwotJhdVRsMKs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/dIfFMwLDL7EcQREd2PuEXGXM.webp?f=user_large

• tcw82
Wasberen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:44:
Voor onze houtskelet nieuwbouw tuinhuis is afgeraden de buitenunit van de warmtepomp aan de muur te hangen ivm trilling. Op het dak en in de tuin is geen optie. We willen deze nu, ivm een vrije doorloop, op hoogte achter het tuinhuis ophangen. Aan de binnenzijde van de muur hangt de binnenunit.

Dit moet dus vrij hangend zijn van de muur. Een kant en klare oplossing zie ik niet. Maar wellicht is een maatwerk stalen plateau met dempers een optie. Ik heb wat geschetst.
Plateau bijvoorbeeld gelast aan steunpalen welke met draadeinden aan een betonvoet gemonteerd worden.
Suggesties zijn welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat een Atag energion? De tabel rechts is onleesbaar, maar gok dat er 66 kg staat?

• tcw82
@Wasberen die plaatjes die je hebt gedeeld, kan dat niet anders? Die tekening is niet te lezen. Die pagina uit de handleiding met gele cirkels is niet te lezen. De foto van de steunen is zichtbaar, maar wordt kleiner als je hem aantikt om te vergroten.

• Wasberen
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
@tcw82 dank voor je reactie. Op de laptop is het bij mij goed te zien, dus was me niet bewust dat het niet leesbaar is.

Het gaat om de Atag energion plus 40. Met als afmeting: 1016*756*350mm, 66 kg

De tekening is een vrij staande paal, met een minimale doorloophoogte van 220cm en dan een plateau om de buitenunit op te zetten. Hij staat zo hoog omdat die achter de schuur komt waar weinig zicht is, maar wel mensen lopen (niet per se er onderdoor). Ons houten gebouw wordt 320cm hoog + zonnepanelen, dus de unit is dan niet meer te zien.

De steunen zijn als voorbeeld; (Fischer KCU s wandconsole)

Ik ben dus vooral zoekende hoe ik bij een houten skeletbouw de buitenunit een plek kan geven. Zonder deze in de tuin te moeten plaatsen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
.

• tcw82
Wasberen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:42:
@tcw82 dank voor je reactie. Op de laptop is het bij mij goed te zien, dus was me niet bewust dat het niet leesbaar is.

Het gaat om de Atag energion plus 40. Met als afmeting: 1016*756*350mm, 66 kg

De tekening is een vrij staande paal, met een minimale doorloophoogte van 220cm en dan een plateau om de buitenunit op te zetten. Hij staat zo hoog omdat die achter de schuur komt waar weinig zicht is, maar wel mensen lopen (niet per se er onderdoor). Ons houten gebouw wordt 320cm hoog + zonnepanelen, dus de unit is dan niet meer te zien.

De steunen zijn als voorbeeld; (Fischer KCU s wandconsole)

Ik ben dus vooral zoekende hoe ik bij een houten skeletbouw de buitenunit een plek kan geven. Zonder deze in de tuin te moeten plaatsen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
.
Ik heb de 50 hybride all. Herkende de tekeningen.

Het dak kan niet i.v.m. de panelen? Of is daar een andere reden voor?

Heb je een plattegrond van de situatie? Blijkbaar is er een ruimte waar je wel (soms?) loopt, maar waar je niet vaak komt. Is het een gang of doorlopend?
(Plattegrond helpt dan om te visualiseren)

Als het doodlopend is, kan het dan niet op het "diepste" punt?

De wandbeugels die je aanhaalt mogen waarschijnlijk niet van Atag, die willen (uit mijn hoofd) een doorlopende balk onder de wp unit, dus niet 2 van die dopjes zoals op de beugel van de foto.

• X21r
Wasberen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:44:

Suggesties zijn welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik laat ook nog mijn licht even schijnen.
-Tuinhuis houtbouw? hoe dik ?
-Tuinhuis lijkt mij geen leef/ slaap vertrek te hebben ?
- Warmtepomp trilt wel maar dit maakt geluid en is niet zo sterk dat het je gebouw sloopt ( normaal gesproken)

Oplossing om met " staven" de WP op 2 meter hoogte te laten swingen ..is niet zo slim ;-)
Wat we kunnen adviseren is .
-Massa aan de voeten van de Wp.
-Hier onder veren.
-Hier onder weer massa.
-Dan mag dit bovenstaande geheel op een muur beugel, wat je dan waarschijnlijk wel moet doen extra balken aan brengen achter de L beugels en door laten lopen van boven naar beneden om zo het gewicht te verdelen.
Je moet dit zien als een Wp op een houten dak.

Waarom :,de energie van de draaiende compressor laat de behuizing trillen ( dus massa aan zijn voeten monteren voorkomt dat)
Je houten tuinhuis bestaat uit planken en die kunnen resoneren ook al word er een klein beetje energie toe gevoerd.
Dus om dit laatste beetje energie weg te werken zijn de veren en daar onder WEER massa .

Doordat je in hoogte enigszins beperkt bent mag je de veren en de 2x massa naast de Wp plaatsen .
! ! ! zolang je maar aan boven staande constructie volgorde voldoet .! ! !

Zoals @tcw82 al zegt de voeten moeten geheel ondersteund worden.(voeten tussen de korte zijde).

Nog een, de WP blaast zeker iets van 2000m3 lucht per uur , kan hij vrij weg naar voren uitblazen ?? liefst zo veel mogelijk meters.
En de achter kant van de Wp moet wel voldoende ruimte hebben naar het tuinhuis toe om de lucht aan te kunnen zuigen ( zie spec fabrikant).

• tcw82
Voor de ATAG gelden deze opstellingseisen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zQeeB8DqffzoREGpLzFLQA7nz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxerz3opmawIx62mxdDXQAnU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42EXfivHfixthaFDCSP2HK35SJg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHsCLJyCrZkdw11fDriww0VW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp6XIMW_3xTn66IwzhKPP_eSva4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJouRQEHelGKcoJQrk1qpvUF.jpg?f=fotoalbum_tile
@Wasberen, deze plaatjes zullen je wel bekend voorkomen denk ik? komen uit de handleiding van de Atag.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 25-12-2025 07:04 ]

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
ASW1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:44:
[...]

Die bandjes hebben geen wapening. Beton is niet geschikt voor trekkracht.

Op termijn breken ze mogelijk ook op eigen gewicht. Zeker door vochtig bevriezen ook.

Alternatief is eventueel beton latei?

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
tcw82 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:06:
[...]

Hier nog een auto Krikker. Ik heb ooit twee van die schaarkrikken gered van de sloper en daar een steeksleutel 24 moer op gelast. Werkt heel handig, ook voor allerhande andere klusjes
Ik gebruikte gewoon lijmklem (die kunnen ook duwen als de de kop aan de andere kant bevestigd) werkte ook (WP van 120kg, compressor kant) misschien wat minder stabiel.

• Jansen1987
  • Laatst online: 07-01 21:45
Iemand hier ervaringen met trillings veren?

Heb nu de standaard cilinder vormige dempers tussen de warmtepomp en de beugels zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usUjZAoxMoUwMqnH4fH-IuUK8Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOfSQMJrFxsFpfe95A3LkIgB.jpg?f=fotoalbum_large
Heb het gevoel
Dat deze niet super goed dempen. Hoor op de koudere dagen het gezoem/gebrom binnen in de nacht alleen.

Iemand stelde me trillingsveren voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7Qv4pX9pPq0YrYpVGs2rM0EAW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pquTqj3wdRLJVr4eiVYC7lNS.png?f=fotoalbum_large

Iemand hier ervaring mee ?

• X21r
Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:26:

Heb nu de standaard cilinder vormige dempers tussen de warmtepomp en de beugels zitten.
[Afbeelding]
Heb het gevoel
Dat deze niet super goed dempen. Hoor op de koudere dagen het gezoem/gebrom binnen in de nacht alleen.

[Afbeelding]

Oke die "rubber dempers" hebben de volgende fouten .
-ondersteunen alleen de tenen van de voet ( kan hij door heen zakken)
-Rubber verlies zijn demping eigenschappen bij "vocht" en vries weer.

Volgende vragen:-
Geluid
-wanneer .
-vries weer ? of defrost weer.
-constant ? .
-bij een bepaald opgenomen vermogen van de Wp ? brom ? of gezoem ?

Wat doet dat pijpje onder de Wp ? defrost water? kabeldoorvoer ? , vergeten koffie beker ??? lol.

Ervaring met DIE rubber demping is slecht .
Veren zonder rubbers zijn beter, en waarschijnlijk heeft de Wp massa aan zijn voeten nodig.
Maar eerst meer info wat betreft de geluids "klachten" nodig.

• Jansen1987
@X21r
X21r schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:42:
[...]

Oke die "rubber dempers" hebben de volgende fouten .
-ondersteunen de allen de tenen van de voet ( kan hij door heen zakken)
-Rubber verlies zijn demping eigenschappen bij "vocht" en vries weer.

Volgende vragen:-
Geluid
-wanneer .
-vries weer ? of defrost weer.
-constant ? .
-bij een bepaald opgenomen vermogen van de Wp ? brom ? of gezoem ?

Wat doet dat pijpje onder de Wp ? defrost water? kabeldoorvoer ? , vergeten koffie beker ??? lol.

Ervaring met DIE rubber demping is slecht .
Veren zonder rubbers zijn beter, en waarschijnlijk heeft de Wp massa aan zijn voeten nodig.
Maar eerst meer info wat betreft de geluids "klachten" nodig.
Geluid is ‘s nachts te horen als alles stil is. Zoemend geluid wanneer hij wat harder moet werken zeg maar. Als hij over de 2000 watt draait.

Pijpje onder de WP is idd dakdoorvoer.

WP met opzet niet op garage houten dak gezet op verzoek installateur.

Je adviseert dus tril veren zonder rubbers?

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:22

[Afbeelding]
Heb het gevoel

[Afbeelding]

Kijk eens op dit Forum wat ik geschreven heb in begin februari over dit onderwerp met soortgelijke trillingsdempers.
Theovelders.

• tcw82
Theovelders schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:07:
@tcw82
Afgelopen Zaterdag heb ik mijn oude dempers van de Elga-ace 6 vervangen i.v.m de voortdurende geluidsoverlast in de woning.
Tijdens het demonteren van deze dempers werd wel duidelijk dat het de hoogste tijd werd om deze klus te doen.
De oude dempers waren ingezakt en ernstig misvormd door de te kleine montage lippen van de buiten unit.
De misvormingen waren ernstig omdat de omgezette rand van deze montage lippen diepe indrukken had veroorzaakt in deze inmiddels versteende dempers.
Het meest schrok ik dat door het inzakken van de dempers, de montage bouten los zaten en de moeren er gewoon handmatig af te draaien waren.

Doordat de dempers inmiddels versteend waren en de trilling van de pomp rechtstreeks werd overgebracht door de bevestigings bouten naar de muurbeugel, was hier geen spraken meer van enige demping.
Daarbij stond de warmtepomp bijna los op de muurbeugel !!

Deze conclusie mag voor andere gebruikers een waarschuwing zijn om de bevestiging zeker op muurbeugels regelmatig te controleren.

De Elga-ace 6 heeft een gewicht van 45 kg. Toch heb ik voor de nieuwe dempers gekozen voor een zwaardere uitvoering van de Soleco set 2 Blauw/Geel die geschikt zijn voor de klasse van 50 tot 80 kg.

Ook heb ik veel gebruik gemaakt van EPDM rubber folie.
De bovenkant van de Unit is afgedekt met twee lagen EPDM en ik heb daar twee stoeptegels op geplaatst.
De folie is aan de onderkant voorzien van strips magneet band om afschuiven te voorkomen.
Door de dikke laag EPDM en het gewicht van de tegels is er druk op de Soleco veren ontstaan waardoor deze gewichts verhoging past in de klasse waarvoor deze veren zijn ontworpen. Het totaal gewicht is nu circa 65 kg.

Tevens heb ik onder de montage lippen een soort druk verdeler gemaak waardoor de druk op de nieuwe Soleco dempers mooi is verdeeld. Ook deze verdeler is ook weer voorzien van EPDM.

Onder de Unit alleen boven de Dempers is een strook EPDM aangebracht om te voorkomen dat lek en regen water op de Dempers kan druppelen en eventueel kan bevriezen. Tevens voorkomt je ook dat de dempers worden blootgesteld aan zon en UV.
Ik zal een paar foto's proberen bij te voegen om het e.a te verduidelijken. Het lukt mij niet om de foto's op een goede volgorde te zetten maar het verhaal erbij zal het wel duidelijk zijn [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor het gemak, ik denk dat @Theovelders deze bedoeld.
En als het niet die is, zit je wel gelijk in begin februari, kun je makkelijker zoeken.

• Jansen1987
@tcw82
@Theovelders

Dank voor de berichten. Ik ga denk ik beginnen met de cillinder vormige dempers te vervangen voor demp veren.

Het betreft een buiten unit van 120kilo dus heb aardige veren nodig.

Weet alleen even het verschil niet tussen de kale demp veren en de gekleurde demp veren met een kunstof omhulsel.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:55

[Afbeelding]
Heb het gevoel

[Afbeelding]

Heb Deze onder de warmtepomp zitten en ze vallen me erg tegen. Had hiervoor standaard rubberen die hielden ongeveer net zoveel trillingen tegen.
1 vd oorzaken is waarschijnlijk dat de veren erg ver ingedrukt worden, ondanks dat ik ruim binnen de spec zit (100kg vs 120 kg spec). Hierdoor komen de binnen en buitenpost tegen elkaar aan, goed recht zetten en smeren helpt maar nog steeds wordt een trilling aan het huis doorgegeven rond de 40Hz compressor toerental.
Er staat ergens in het topic een link naar bedrijf die veren maakt voor op muurbeugels, die niet al te gek hoog zijn. Wellicht dat ik die nog ga proberen volgende winter.

• Jansen1987
lampy25 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:48:
[...]

Heb Deze onder de warmtepomp zitten en ze vallen me erg tegen. Had hiervoor standaard rubberen die hielden ongeveer net zoveel trillingen tegen.
1 vd oorzaken is waarschijnlijk dat de veren erg ver ingedrukt worden, ondanks dat ik ruim binnen de spec zit (100kg vs 120 kg spec). Hierdoor komen de binnen en buitenpost tegen elkaar aan, goed recht zetten en smeren helpt maar nog steeds wordt een trilling aan het huis doorgegeven rond de 40Hz compressor toerental.
Er staat ergens in het topic een link naar bedrijf die veren maakt voor op muurbeugels, die niet al te gek hoog zijn. Wellicht dat ik die nog ga proberen volgende winter.
Dat is wel een tegenvaller dan. Had wel verwacht die tril veren een groot verschil zou maken t.o.v de cilinder vormige

• tcw82
Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:44:
@tcw82
@Theovelders

Dank voor de berichten. Ik ga denk ik beginnen met de cillinder vormige dempers te vervangen voor demp veren.

Het betreft een buiten unit van 120kilo dus heb aardige veren nodig.

Weet alleen even het verschil niet tussen de kale demp veren en de gekleurde demp veren met een kunstof omhulsel.
Je koopt de veren op een gewichtsrange. in jou geval 120/4 = ca. 30 kg per veer, de zware kant zou wel iets meer kunnen zijn, de lichte kant minder. Een range van 25 tot 50 zou dan goed zijn.
Of 2 van 25 en 2 van 50, als je dat kan vinden.

• X21r
Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:51:
@X21r

[...]

Geluid is ‘s nachts te horen als alles stil is. Zoemend geluid wanneer hij wat harder moet werken zeg maar. Als hij over de 2000 watt draait.

Pijpje onder de WP is idd dakdoorvoer.

WP met opzet niet op garage houten dak gezet op verzoek installateur.

Je adviseert dus tril veren zonder rubbers?
Zoemend geluid is waarschijnlijk het geluid in de lucht ( het raam er naast? )
Lijkt blijkbaar nog niet op een resonantie maar op "wind" geluid ?
Op 2000W zou het een aardige brom moeten zijn.

Dan algemeen. @lampy25
Trillingen dempen doe je doormiddel van een veer EN massa !!
De muurbeugels hebben geen massa !!!!
Dus de Wp gaat lekker swingen ..op veren aan muurbeugels.( vrij grote kans op extra geluids overlast ivm resonerende panelen)

Dus massa aan de muur beugel ( ongeveer onder de uiterste punten van de muur beugel).
"Pijpje onder de WP is idd dakdoorvoer. " kan er geen defrost water in lopen ?? en later ontdooien ?

En over veren.. dat zijn dus draad veren .. gedraaid . zonder "rubber" of wat dan ook omhulsel.

Maar ik ben nog niet overtuigd dat de "montage" de oorzaak is ...
Hoe is het geluid buiten ?
-Want als hij op 2000W draait staat hij wel op vol vermogen te draaien ?? toch ..??
-nachtverlaging ?.
-veel radiators ?.
Ik zou bijna zeggen staat niet goed ingesteld ?? niet continu draaien ? maar bij opstaren hoor je hem het eerste uur ?

• Jansen1987
X21r schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:07:
[...]

Zoemend geluid is waarschijnlijk het geluid in de lucht ( het raam er naast? )
Lijkt blijkbaar nog niet op een resonantie maar op "wind" geluid ?
Op 2000W zou het een aardige brom moeten zijn.

Dan algemeen. @lampy25
Dus de Wp gaat lekker swingen ..op veren aan muurbeugels.( vrij grote kans op extra geluids overlast ivm resonerende panelen)

Dus massa aan de muur beugel ( ongeveer onder de uiterste punten van de muur beugel).
"Pijpje onder de WP is idd dakdoorvoer. " kan er geen defrost water in lopen ?? en later ontdooien ?

En over veren.. dat zijn dus draad veren .. gedraaid . zonder "rubber" of wat dan ook omhulsel.

Maar ik ben nog niet overtuigd dat de "montage" de oorzaak is ...
Hoe is het geluid buiten ?
-Want als hij op 2000W draait staat hij wel op vol vermogen te draaien ?? toch ..??
-nachtverlaging ?.
-veel radiators ?.
Ik zou bijna zeggen staat niet goed ingesteld ?? niet continu draaien ? maar bij opstaren hoor je hem het eerste uur ?
Nee het is echt geen wind geluid. Hoor het ook alleen in de nacht als het verder muisstil is.

Dakdoorvoer is dicht gebrand, ijs en water laat ik op het dak lopen is geen probleem.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat het vol vermogen draaien van de 75/6 is. Heb hem toen ik terug van vakantie kwam en met mijn lompe kop de verwarming terug naar 17 graden ipv 21,5 heb gezet waardes van 3200 watt gezien.

Nu draait hij rustig op 1200-1400 watt

Ik denk dat het zoemen brommen misschien tijdens en net na een defrost speelt

Geen nachtverlaging

6 radiatoren op de 1e en 2e verdieping staan allemaal wel redelijk afgesteld (heb zelf een bosch warmte camera)

Staat verder op actief dus constant draaien
Stooklijn 0,55

Bij een defrost zakt de AT en stijgt het verbruik richting 2000-2500 en zakt vervolgens na defrost weer terug naar 1200-1400 watt

Ik slaap met oordoppen want kan sowieso heel slecht tegen geluiden ( zeer lichte slaper)

• Jansen1987
@X21r

Deze worden toch aanbevolen voor units op wandbeugels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ue4npyJBaEkLCDa0vyoxu3Wx4T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OmVwuarbPYqU7DUr5nWTfnb.jpg?f=fotoalbum_large

Een vriend van me zit in de airco’s en hij gebruikt ze ook vaak voor airco buiten units.

Heb je een andere oplossing of idee? Misschien iets tussen beugel en wand ?

Begreep dat de huidige rubbers die cillinder vormige die er nu tussen zitten niet veel doen.

• X21r
Jansen1987 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:43:
@X21r

Deze worden toch aanbevolen voor units op wandbeugels:
[Afbeelding]

Een vriend van me zit in de airco’s en hij gebruikt ze ook vaak voor airco buiten units.

Heb je een andere oplossing of idee? Misschien iets tussen beugel en wand ?

Begreep dat de huidige rubbers die cillinder vormige die er nu tussen zitten niet veel doen.
Wij van WC eend bevelen Wc eend aan lol.
Een airco is wat ander anders dan een WP wat betref vermogen en gebruik en tijd stip.!!!
De moderne Wp zijn zo "slap" qwa contructie in elkaar gemaakt dat zo op een betonnen plaat gemonteerd moeten worden ! ! ! ! !
om zo min mogenlijk geluid te produceren.
Zet je ze op dempers/ veren.. rietjes ... god mag weten wat .. gaat de gehele behuizing trillen.. en produceert zo geluid.

Je ben heel gevoelig voor geluid. DUS de Wp niet op "vol" vermogen laten draaien.
Zo ver mijn kennis en ervaring gaat met gevoelige oren .. (aardig wat inmiddels)

Ter info bij een defrost word er warmte uit de woning gehaald .. dus moet er voldoende warmte zijn.
Bij alleen radiatoren ( of parallel aangesloten aan de vloer ) zakt de water temperatuur te snel.. en denk de Wp ik moet met volle bak weer aan gaan..
Dus dat proberen te voorkomen.

Nu defrost .. vlak voor de defrost is de condensor compleet wit.. dus dicht gevroren.
Ventilator probeer lucht uit de Wp de blazen... maar valt direct na het blad weer terug de Wp in, dus een laag klapperend geluid kan je dan krijgen.

Probeer uit te vinden waar je het geluid het meest hoort en wanneer.
Geluid zit in buiken en knopen.. 1 meter verder en je hoort het niet meer .(dan zit je dus inmiddels op een knoop).
Probeer ook de opgenomen vermogen van de Wp te monitoren op het tijdstip ( P1 meter? , Home assistent ? )
Het geluid zou zo maar via het raam naar binnen kunnen komen.
Er zijn vele mogelijkheden .. dus gaarne meer info.
Wat is je TA temperatuur normaal gesproken ?

• X21r
Wat me nog opvalt:
Afstand tot de muur lijkt me geen 20 cm .
Je heb in de muur nog ontluchtging gaten ( sleuven) ook daar kan wat geluid door heen gaan, compleet dicht maken zou ik niet doen, je kan wel bijenbekjes er in monteren, houden zeker heel wat geluid tegen.
Fabrikant zegt al niet dicht bij een raam ..??
Nog nacht verlaging in de Wp ingesteld ? zodat hij zeker wat minder lawaai maakt? .
Defrost regels Wp van fabrikant zegt minimaal 55 liter >15 graden( zonder de extra weerstand ?.. jij bekend met dat verhaal en inhoud ?

[ Voor 14% gewijzigd door X21r op 29-12-2025 20:45 ]

• tcw82
@Jansen1987
Je kunt eens kijken met de spectroid app (is voor Android)
Daarmee kan je heel specifiek bepalen wanneer welke geluiden optreden.
In een splitscreen (kunnen de meeste mobielen telefoons) kun je bijvoorbeeld informatie uit je vermogensopname of misschien info uit je wp app als je die wel kunt inzien (ik kan dat in mijn wp niet).
Dat kan helpen bij het bepalen van de oorzaak.

Hieronder een voorbeeld, bovenin de vermogensopname van de wp, onder de spectroid app. De scherpe verticale lijn is de frequentie die in dit voorbeeld "overlast" geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-51Lzd36g2TVWjpFiNVafOReEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNNEPwfMeTfRm6UdYuxVHBCF.jpg?f=fotoalbum_large

• lampy25
X21r schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:07:
[...]

Dan algemeen. @lampy25

Het geluid hoor je binnen op bepaalde locaties in de woning, afhankelijk van de frequentie.
Voor resonetende panelen heb ik extra massa matten geplakt op de grote panelen. Beide muurbeugels zijn dmv een stalen koker verbonden, wat het geluid verminderde. Extra massa dmv stoeptegels heb ik ook geprobeerd, dit gaf geen verschil.
Op de rubberen dempers was het geluid enkel aanwezig met lagere buitentemperaturen, nu altijd onafhankelijk van de buitentemp. Wel altijd bij dezelfde frequenties (40/80Hz). Vandaar m'n idee dat minder stijve veren met voldoende veerweg wel de ontkoppeling moet kunnen maken, eventueel dan nog icm de massa wanneer nodig.

Geluid is niet heel storend, niemand klaagt erover maar hoor het wel. Dus ben het graag voor dat iemand anders het ook gaat horen :)

• X21r
lampy25 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:59:
[...]

Het geluid hoor je binnen op bepaalde locaties in de woning, afhankelijk van de frequentie.
Voor resonetende panelen heb ik extra massa matten geplakt op de grote panelen. Beide muurbeugels zijn dmv een stalen koker verbonden, wat het geluid verminderde. Extra massa dmv stoeptegels heb ik ook geprobeerd, dit gaf geen verschil.
Op de rubberen dempers was het geluid enkel aanwezig met lagere buitentemperaturen, nu altijd onafhankelijk van de buitentemp. Wel altijd bij dezelfde frequenties (40/80Hz). Vandaar m'n idee dat minder stijve veren met voldoende veerweg wel de ontkoppeling moet kunnen maken, eventueel dan nog icm de massa wanneer nodig.

Geluid is niet heel storend, niemand klaagt erover maar hoor het wel. Dus ben het graag voor dat iemand anders het ook gaat horen :)
Je bent in ieder geval goed bezig.
Nu extra massa .. nog even.
Stoeptegel er boven op dan beweegt de bovenkant minder.. maar de bodem beweegt even veel.
Koker aan zijn voeten scheelt wat. hoe was die gemonteerd ..onder het rubber ?
Vandaar ook dat ik zeg massa aan de voeten van de Wp zodat de beweging energie van de compressor geabsorbeerd word.
nu altijd onafhankelijk van de buitentemp
@tcw82 had ook panelen die inmiddels niet meer lekker vast geschroefd waren.
Vandaar m'n idee dat minder stijve veren met voldoende veerweg wel de ontkoppeling moet kunnen maken, eventueel dan nog icm de massa wanneer
Goed idee... maar wel gelijk massa aan zijn voeten vast maken... liever 1x goed dan 2x de boel monteren.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-01 01:02
lampy25 schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:48:
[...]

Bij mij hoor ik ook een brom rond de 40Hz. Niet overal in huis maar op bepaalde plekken. Is jou dak van hout? En ben je van plan dit te verhelpen?

• lampy25
Willempie27 schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:49:
[...]

Bij mij hoor ik ook een brom rond de 40Hz. Niet overal in huis maar op bepaalde plekken. Is jou dak van hout? En ben je van plan dit te verhelpen?
Heb hem aan de muur hangen. Ben wel van plan nog andere veren te monteren, evt met extra massa. Maar d'r moet wat leidingwerk mogelijk verlengt worden door de hogere veren, dus is een klusje voor de lente/zomer.

• lampy25
X21r schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:33:
[...]
Koker aan zijn voeten scheelt wat. hoe was die gemonteerd ..onder het rubber ?
Vandaar ook dat ik zeg massa aan de voeten van de Wp zodat de beweging energie van de compressor geabsorbeerd word.
De koker zit onder het rubber idd, aan de muurbeugels. De warmtepomp is Panasonic type J, die staat zelf ook op een zwaar frame

Panelen zitten allemaal netjes vast, tijdens de jaarlijkse schoonmaakbeurt controleer ook alles netjes.

• Theovelders
tcw82 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:58:
@Jansen1987
Je kunt eens kijken met de spectroid app (is voor Android)
Daarmee kan je heel specifiek bepalen wanneer welke geluiden optreden.
In een splitscreen (kunnen de meeste mobielen telefoons) kun je bijvoorbeeld informatie uit je vermogensopname of misschien info uit je wp app als je die wel kunt inzien (ik kan dat in mijn wp niet).
Dat kan helpen bij het bepalen van de oorzaak.

Hieronder een voorbeeld, bovenin de vermogensopname van de wp, onder de spectroid app. De scherpe verticale lijn is de frequentie die in dit voorbeeld "overlast" geeft.

[Afbeelding]
@Jansen1987 1987
Als ik je nog een tip mag geven probeer dan eens als test gewoon een paar beton tegels uit de bouwmarkt op de buitenunit te leggen met daaronder gewoon een rubber matje.
Deze proef kost geen drol alleen een beetje moeite en geduld om naar de bouwmarkt te gaan.
Daarna pas de nieuwe trillingsdempers kopen !!
Ik heb onder mijn buitenunit ook deze veren zitten zoals je op mijn foto's heb kunnen zien. Deze zijn natuurlijk geschikt voor de unit van mijn gewichtsklasse.
Deze veren bevallen mij heelgoed en voor ons was dit en de tegels de juiste oplossing.
Ik zou eerst maar eens gaan testen met de bestaande veren eronder met de tegels !!
Ik weet dat met alle de goed bedoelde adviezen steeds moeilijker is om een keus te bepalen daarom zou ik beginnen met de simpelste test.

[ Voor 16% gewijzigd door Theovelders op 29-12-2025 23:17 ]

• X21r
lampy25 schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:01:
[...]

De koker zit onder het rubber idd, aan de muurbeugels. De warmtepomp is Panasonic type J, die staat zelf ook op een zwaar frame

Panelen zitten allemaal netjes vast, tijdens de jaarlijkse schoonmaakbeurt controleer ook alles netjes.
Oke
Dus koker onder de beugels verplaats het geluid. Das goed nieuws.
Ik stel gewoon wat vragen.
Het plaatwerk zit vast , zit er geen kieren tussen de platen ondanks dat ze vast geschroefd zitten ?.
Volgens mijn geheugen zegt de fabrikant dat dit type niet op veren mag staan... dus moet massa aan zijn voeten hebben.
Geef maar fotos.

• tcw82
Een kleine update van mijn eigen worstelingen.
Laat ik vooropstellen dat het geen verschrikkelijke overlast is, het is geen discotheek in je achtertuin, geen buren met game consoles die de hele dag call of duty spelen met 6 subwoofers.
Maar het irriteert mij mateloos, ik word af en toe ook 's nachts wakker van en dan ga ik de grens handhaven. Nachtrust is een belangrijke basis en als een warmte pomp dat verstoort, moet er iets aan gebeuren.

Ding staat er nu sinds halverwege 2023. Initieel deed hij niets, want zomer. Echter gelijk in de eerste winter kwam er geluid, een zeer stabiele lage staande bromtoon voor in enkele locaties in huis, tussen 60 en 100 Hz.
Eerste stap was de installateur aanspreken en in overleg is er een soort (hard)schuimen blokken onder de Bigfoots geplaats, de Bigfoots stonden daarvoor op 6 grindtegels.

Dat hielp initieel best aardig, tot de blokken vol met water liepen en bevroren... Terug bij af.

De blokken toen ik ze verwijderd had, hard bevroren en vol met water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZXSiGbVzu-_XxsqrAcFntyVIm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYUzwRKUoMxT8DdaQUpw0B50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8UObnOgG-CwQ6QJ-MqXiZXbbeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PbywuXDXmQptikdoyiUnBTo.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende halte was ze grote verhuizing. De wp is op een frame gezet, veren eronder, betonnen liggers onder de veren en onder de voeten van de wp, er zijn "flexibele" slangen geplaatst tussen de afgebeugelde koperen leidingen op de muur en de warmte pomp. Ik schrijf bewust "flexibel". Het zijn de RVS ribbelslangen uit de openings.

De ribbelslangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2zkl6RVWF2KcTLAjdGUDOViLfQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5meyhQ5NFGf4evKECe9Ayi2O.jpg?f=fotoalbum_tile
Deze verhuizing en aanpassingen loste sommige problemen op. Helaas blijft er een zeer hardnekkige en indringende toon (verschillende frequenties, allemaal rond die 65 -90 Hz) bestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2BYvjvERmIZb3mYoJBNxksj0fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnNDiV0gGw9Xfts0x3pW0MBw.jpg?f=fotoalbum_large
Na veel wikken, wegen, sparren met mensen hier op het forum (@X21r specifiek, maar ook andere) denk ik dat de oorzaak komt uit de leidingen die naar zolder lopen. De ruimtes waar de overlast prominent aanwezig is, zijn de ruimtes waar de leidingen doorheen lopen in H-balken (met koofjes, veelal ingepakt met steenwol) en verlaagde plafonds lopen.

Die leidingen ga ik nooit meer uitpakken. Dat is een gegeven. Mogelijk komt er een moment dat ik de leidingen anders ga leggen, maar dan blijven de bestaande leidingen zitten waar ze zitten.

Wel kan ik nog iets doen aan de aansluiting van de wp op de leiding. Daarvoor zijn er 2 RVS omvlochten slangen geleverd, die daadwerkelijk flexibel zouden moeten zijn.
Deze hebben een redelijke lengte, 100cm en een grote diameter, 1,25 inch, dat komt in de buurt van DN32.
Hier een afbeelding van een van de twee slangen op de balie bij Wildkamp, alwaar ik de juiste koppelingen heb gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvtQqxVmw0XrlFQKH4CPQR27imw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjVPN1nnjkn7vZMlhjdrtJdf.jpg?f=fotoalbum_large
Wanneer ik die ga plaatsen, waarschijnlijk 1, 2 en 3 januari, ga ik de warmtepomp zelf ( inclusief frame) terugzetten op de plek waar de installateur hem ooit gezet had. Aldaar dan aansluitend met de flexibele slangen.

Al met al een hele boel gedoe voor een bromtoon die alleen mij maar stoort en mogelijk door deze actie niet opgelost wordt.

Ik heb al wel wat vragen, die rvs omwonden slangen kant ik in een lus aansluiten, zoals een looping van een achtbaan, of ik kan ze "rechtdoor" aansluiten. Zijn daar nog ideeën over?

Dit alles gezegd hebbende, bedankt voor het meedenken tot nu toe en een fijne jaarwisseling alvast.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@tcw82 Bij rechtdoor aansluiten mis je flexibiliteit in één vrijheidsgraad. Bij een looping heb je dat nadeel niet, maar houd rekening met een minimale buigradius, je wil geen knik. Op zich is een 90 graden bocht ook voldoende, een hele lus hoeft niet.

Overigens, voor de rvs ribbelslangen geldt ook dat je ze uit moet trekken en een bocht of zigzag laat maken om voor een ontkoppelende werking te zorgen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• lampy25
X21r schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:49:
[...]

Oke
Dus koker onder de beugels verplaats het geluid. Das goed nieuws.
Ik stel gewoon wat vragen.
Het plaatwerk zit vast , zit er geen kieren tussen de platen ondanks dat ze vast geschroefd zitten ?.
Volgens mijn geheugen zegt de fabrikant dat dit type niet op veren mag staan... dus moet massa aan zijn voeten hebben.
Geef maar fotos.
Heb wat foto's hieronder. Ook nog geprobeerd de veren in te drukken, dat wil aan de rode kant echt amper. Heb daar nu even zo'n luchtkussen onder gedaan zodat er wat minder gewicht op staat. Kijken of dat helpt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvnuWIJgnmDT3bk0ARYkdY007LU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlvLIEPRQGSD2sgnqAwwaUfV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7rLo9CNVZK1gDKXtMNgZ9HYOww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUQcftIxF3yJSHI2XNxcWUNt.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
Proton_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:17:
@tcw82 Bij rechtdoor aansluiten mis je flexibiliteit in één vrijheidsgraad. Bij een looping heb je dat nadeel niet, maar houd rekening met een minimale buigradius, je wil geen knik. Op zich is een 90 graden bocht ook voldoende, een hele lus hoeft niet.

Overigens, voor de rvs ribbelslangen geldt ook dat je ze uit moet trekken en een bocht of zigzag laat maken om voor een ontkoppelende werking te zorgen.
De ribbelslangen zijn deels uitgetrokken en maken een (hele flauwe) S bocht. Het was mij niet bekend dat het uitrekken noodzakelijk was.

De nieuwe slang is lang genoeg voor een keurige lus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61Rsj2LaLiuWxBIckTD3qNCBLOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5f9qG8MYxaojzsevw7WHikp.jpg?f=fotoalbum_large

• Theovelders
Prachtig materiaal, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat zeggen ze hier in Brabant !!
Veel succes en ik ben benieuwd.

• tcw82
Theovelders schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:42:
Prachtig materiaal, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat zeggen ze hier in Brabant !!
Veel succes en ik ben benieuwd.
De slangen samen waren aanzienlijk goedkoper dan een paar koppelstukken

• X21r
lampy25 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:26:
[...]

Heb wat foto's hieronder. Ook nog geprobeerd de veren in te drukken, dat wil aan de rode kant echt amper. Heb daar nu even zo'n luchtkussen onder gedaan zodat er wat minder gewicht op staat. Kijken of dat helpt :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn mooie foto's.
Dit type mag niet op veren staan .. of rubbers.
Wat je als eerste kan doen is massa ( gewicht 15-30kg) monteren aan de onderste U balken van de Wp .
( dus niet op de plek van de metalen koker..)
Dat die "rubber/ veren" ingedrukt zijn maakt niets uit.
Het gaat namelijk om dat de bewegings energie van de compressor weg gewerkt word in die massa , dan gaat je behuizing minder trillen, want daar heb je hoogst waarschijnlijk last van.

Ps als er veren in die rubber omhulsels zitten, dan kan het rubber zeker bij vries weer het effect van de veren te niet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 30-12-2025 21:57 ]

• lampy25
X21r schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:54:
[...]

Dat zijn mooie foto's.
Dit type mag niet op veren staan .. of rubbers.
Wat je als eerste kan doen is massa ( gewicht 15-30kg) monteren aan de onderste U balken van de Wp .
( dus niet op de plek van de metalen koker..)
Dat die "rubber/ veren" ingedrukt zijn maakt niets uit.
Het gaat namelijk om dat de bewegings energie van de compressor weg gewerkt word in die massa , dan gaat je behuizing minder trillen, want daar heb je hoogst waarschijnlijk last van.

Ps als er veren in die rubber omhulsels zitten, dan kan het rubber zeker bij vries weer het effect van de veren te niet doen.
Waar haal je de informatie vandaan dat deze warmtepomp niet op trillingsdempers mag staan? In de onderstaande manual wordt het zelfs vernoemd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HRQ82dcBLV_HQDocOapquf6SRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DCH0RvgOpWrcuBw5ZqzDmouZ.png?f=fotoalbum_large

Heb reeds geprobeerd gewicht toe te voegen, zowel op de warmtepomp zelf als op de muurbeugels. Helaas geen verschil in geluid, zowel subjectief als met spectroid app gemeten.

Heb nu een aantal dempers op het oog:
  • LM mount 30 shore dempers van warmtepompdempers.nl. Deze staan bij een vriend van me onder de L-series, op betonnen plat dak, met 2x 65kg betonblokken eronder. Die is muisstil. Kan alleen geen info vinden over eigen frequentie.
  • Getzner Isotop DMSN Deze zouden een eigenfrequentie moeten hebben van <8Hz, kan ze alleen nog nergens vinden om te kopen

• X21r
lampy25 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Waar haal je de informatie vandaan dat deze warmtepomp niet op trillingsdempers mag staan? In de onderstaande manual wordt het zelfs vernoemd
[Afbeelding]
Het stond in mijn geheugen.
Dat er in deze van 2018 wat anders staat was.. mij niet bekend.
Het enigste wat ik weet, ze testen op geluid als de WP op een betonnen ondergrond staat.
Heb nu een aantal dempers op het oog:
  • LM mount 30 shore dempers van warmtepompdempers.nl. . Kan alleen geen info vinden over eigen frequentie.
  • Getzner Isotop DMSN Deze zouden een eigenfrequentie moeten hebben van <8Hz, kan ze alleen nog nergens vinden om te kopen
Die eerst zijn rubbers .. vergeten dus.
Die tweede link , kom ik uit op diverse modellen maar die " Data sheet Steel springs DE "moet je hebben.
Die is muisstil. Kan alleen geen info vinden over eigen frequentie.
En waarom eigen freq gaan berekenen .. niet nodig.
Deze staan bij een vriend van me onder de L-series, op betonnen plat dak, met 2x 65kg betonblokken eronder. Die is muisstil
Jij heb wat "licht beweegbare beugels" er onder EN geen massa.
Dempen doe je met veren ... en daar DIRECT tegenover massa .. geen massa = geen demping.
-- Dit voor trilling naar de ondergrond WP > veren> massa .
-- Trilling voorkomen van de behuizing doe je door massa aan zijn voeten te monteren.
( dus totaal Wp>massa> veren>massa )
Heb reeds geprobeerd gewicht toe te voegen, zowel op de warmtepomp zelf als op de muurbeugels. Helaas geen verschil in geluid, zowel subjectief als met spectroid app gemeten.
Normaal gesproken : .. als je massa toevoegt aan de behuizing van de Wp en er veranderd NIETS !!!
Dan heb je dus een ander probleem.( terwijl de metalen koker onder de beugels wel wat verschil maakte <> tegenstrijdige berichten <> ).

Ik ben vandaag bij @tcw82 van wege zijn geluid probleempje.
Hij heeft alles perfect gedaan en log file bij gehouden wanneer geluid ,wattage Wp .. etc

Daar heb ik de volgende dingen geleerd.
-Geef niet zo maar de compressor de schuld.
-Meting met GSM / App gaat fout bij lage trillingen die toch veel energie hebben en zo je huis binnen komen.
Reden electret mic en de A weging in de software zorgen er voor dat de lage freq niet op je scherm komen, de hoge wel..en dat is natuurlijk gelijk je compressor ..maar niet de schuldige.

Trilling die je met de hand wel voelt en niet op je scherm te zien zijn, kunnen dus ergens anders resonantie op een hogere freq creëren.
Stel een stemvork op 1khz die je 15x per seconde precies in het goede ritme aanslaat zal een 1kHz toon geven .

-Ook geleerd dat de trillingen bij de Wp al "meetbaar" zijn voor dat er in je huis resonantie geluid aanwezig is.
-Ook geleerd niet alleen de compressor freq maar ook de water flow meten en noteren tijdens geluid.
-Voel ook met de hand de aan en retour connectie aan de Wp ..op trillingen cq verschil ! ! !

-Laat je het spul installeren, zorg er voor dat de "CV boer " de leidingen een maatje groter neemt dan wat hij gewent is ! ! ! ! , zeker als de lengt > 5 meter bedraagt !! en let op de bochten ! ! !
en smeren helpt maar nog steeds wordt een trilling aan het huis doorgegeven rond de 40Hz compressor toerental.
Wat ik niet snap "smeren" ? ???

Nu gaarne die 40Hz hoe gemeten en waar etc,
Als de compressor op 40Hz draait moet je op een dubbel freq een sterk signaal zien.
NIET op 40Hz, de compressor zijn in en uitgang zijn 180 graden verschoven dus je krijgt een 2x hogere freq als signaal ! !

Ook ter info voor @Jansen1987

• X21r
@lampy25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwRnECyHgaufChdqGE_aKF1rzvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jw9FoGr6PA4HzAQYOUnIxCDc.jpg?f=user_large
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2178982
Kijk hier en vraag aan die jongens onder de foto hoe hun ervaring is met die montage methode.
De rubbers onder hun voeten zijn geen dempers .. ze zitten klem vast geschroefd (elektrische contact vermijden).
En muur isolatie tussen de beugels (3x) en de muur.
Geluid probleem kan overal vandaan komen.

• Jansen1987
@X21r

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xseb6RSFbcAwcBSJWfqfQ5VObS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJ46dKnsCnaBEDwMk0PoU0sB.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze 2 blokken hout eronder en rubber matje zou het dan wel nut hebben om de cillinder vormige dempers te vervangen voor veer dempers.

Heb het gevoel dat het al iets minder is geworden maar lage brom toon nog steeds te horen binnen.

• Theovelders
Jansen1987 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:03:
@X21r

[url="https://tweakers.nl

Met deze 2 blokken hout eronder en rubber matje zou het dan wel nut hebben om de cillinder vormige dempers te vervangen voor veer dempers.

Heb het gevoel dat het al iets minder is geworden maar lage brom toon nog steeds te horen binnen.
Heb je de meest simpele maatregel van de paar beton tegels er bovenop met een rubber matje ertussen nog niet getest !!

[ Voor 41% gewijzigd door Theovelders op 03-01-2026 11:06 ]

• Jansen1987
@Theovelders

Ben ik niet echt een fan van om zware tegels op een apparaat van duizenden euro’s te leggen maar als het “probleem” daarmee opgelost kan worden is het wel de moeite waard te proberen.

[ Voor 73% gewijzigd door Jansen1987 op 03-01-2026 11:21 ]

• Theovelders
Jansen1987 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:20:
@Theovelders

Ben ik niet echt een fan van om zware tegels op een apparaat van duizenden euro’s te leggen maar als het “probleem” daarmee opgelost kan worden is het wel de moeite waard te proberen.
Jouw apparaat van duizenden euro's is voor 70 % een lege doos en een geweldige blikken trommel.
En dat is het grootste probleem, toen ik op de bovenzijde twee lagen rubber en twee oude beton tegels had geplaatst was bij ons in huis niks meer te horen.
Ik denk dat bij jou wel 3 tegels van 30x30 zullen passen.
De twee oude tegels zijn geen sierraad maar ze zijn vanaf de beganegrond niet te zien.
Ik ga ze wel een keer vernieuwen !!
In de nacht staat hij uit, wij slapen eronder dus dat is de enigste optie !!
Succes.
Trouwens die volle rubber dempers die er bij jullie onderzitten daar heb ik zeer slechte ervaring mee.
Ze zakken in en de schroeven kon ik er zonder gereedschap uitdraaien.
Met de blauwe en geel kleurige heb ik goede resultaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Theovelders op 03-01-2026 11:50 ]

• Jansen1987
Theovelders schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Jouw apparaat van duizenden euro's is voor 70 % een lege doos en een geweldige blikken trommel.
En dat is het grootste probleem, toen ik op de bovenzijde twee lagen rubber en twee oude beton tegels had geplaatst was bij ons in huis niks meer te horen.
Ik denk dat bij jou wel 3 tegels van 30x30 zullen passen.
De twee oude tegels zijn geen sierraad maar ze zijn vanaf de beganegrond niet te zien.
Ik ga ze wel een keer vernieuwen !!
In de nacht staat hij uit, wij slapen eronder dus dat is de enigste optie !!
Succes.
Trouwens die volle rubber dempers die er bij jullie onderzitten daar heb ik zeer slechte ervaring mee.
Ze zakken in en de schroeven kon ik er zonder gereedschap uitdraaien.
Met de blauwe en geel kleurige heb ik goede resultaten.
Ik ga dat proberen.
Rubberen tegels met daarop stoep tegels.

Volgende stap zou andere veren zijn.

• Theovelders
Jansen1987 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Ik ga dat proberen.
Rubberen tegels met daarop stoep tegels.

@Jansen1987 Top ik lees het wel !!

• X21r
Jansen1987 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:03:
@X21r

[Afbeelding]

Leuk een nieuwe oplossing.
Maar met massa bedoel ik KG dus betonnen opsluitband, zware tegels ..etc niet een paar onbewerkte lucifer houtjes :)
Goed je zit aardig in de buurt met de gedacht. alleen zou ik dan echt massa ( zonder rubber) aan de onderkant van de beugel "vast monteren/klemmen " .( bv gebruik lijm klemmen).
Dat je daarna hout gebruikt om de afstand tot het dak te vullen is NIET ZO gunstig ! !
Je kan trillingen door geven aan het onder liggende dak ! ! !
Als test is dat zo dan goed bruikbaar.

Maar als je binnen wat hoort ..moet je buiten ook wat horen .( dan wel trillingen voelen).
Even voor de duidelijkheid de tekst moet luiden.
Als TEST een paar "zware tegels boven op de Wp neer leggen" (met wat rubber er onder tegen beschadigingen) EN het mag geen blijvende voorziening zijn !!!!!!
Het woord TEST .. en het mag geen blijvende voorziening zijn !!!!!!
Reden. compressor laat de behuizing trillen ( resoneren) om dat de voeten van de Wp niet voldoende massa heeft.
Oplossing massa aan de voeten van de Wp monteren.
STOP - STOP -STOP.
Je Wp moet goed gemonteerd zijn.. dat is bijna het eerste vereiste.
Maar ga EERST opzoek naar trillingen op een makkelijke manier, en wanneer comp freq,waterflow, defrost . noteren bij geluid. etc.
Dat er iets veranderd aan het geluid ( niet dat dat de oorzaak is.. maar geeft je een richting).
En simpele test methodes, check schroeven
Een der methode is inderdaad tegels op de Wp als test ..of zoals @tcw82 dikke luidspeaker magneten op de metalen plaat delen kleven.

Zoals ik al zei in mijn vorig bericht, voor dat de geluids resonantie optreed kan je eigenlijk al de trillingen voelen aan je Wp, als het aan de Wp ligt , kan net zo goed geluid door de lucht zijn ..

• X21r
@Jansen1987
Ik heb het gewicht op gezocht van de "vwl 75/6" dat is 128kg ...
Problemen met behuizings geluid zijn de Wp <90kg .

Dus ik verwacht niet dat je behuizing kan trillen ..
Tenzij je beugel ophanging niet correct is, vandaar dat je "lucifer" test wat geluid verandering te weeg brengt.
Is de beugel gemonteerd met rubber isolatie materiaal ??
En geef maar foto van de achterkant montage ?-Beugel rubber iso ,?- flex slangen van Wp aanvoer retour ?

• McRizzo
  • Laatst online: 13:35
Ik heb precies dezelfde WP. Mijn installateur wilde heb ook zo aan de muur hangen. Omdat ik dat niet zag zitten het volgende gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZww1XRkgq9fDUkk5VsDVeCaT-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFEMiNHLsHBxQnpWRqIJkfA6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n96ibqpeEgDe94yJY9MfGOwK5jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7btqlvbRYsvIYkHKADcII5jf.jpg?f=fotoalbum_large

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-01 15:48
@McRizzo Dank voor je duidelijke foto's. Kun je uitleggen hoe je tot de afmetingen van het frame bent gekomen en hoe je het effect hebt ingeschat van de niet centrale plaatsing van de warmtepomp? Ik neem aan dat het staat op een betondak, klopt dat?
Zelf lees ik nu nog vooral omdat ik de WP alleen op ons houten dak kan zetten en de trillingen nog niet zie zitten. Ik probeer eerst zoveel mogelijk te leren.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:52
lampy25 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de veren niet meer kunt indrukken, zijn ze niet goed (te slap of te stijf).

• McRizzo
@KucingT Ik moet de afmetingen even opzoeken, maar het geheel staat op een houten dak. Geen trillingen, maar het laag frequente geluid soms wel te horen als het heel stil is en als hij echt moet stampen. De afmetingen e.d. zijn een "educated guess" geweest maar hebben goed uitgewerkt.

Edit: Het zijn 50x50 alu buizen van 2,5 dik met een lengte van 180. De WP staat op 1/3 ivm het gewichtsverschil aan de rechterkant. Verder 60x60 betontegels gebruikt op rubberen tegels van 3 cm of zo.

[ Voor 27% gewijzigd door McRizzo op 05-01-2026 12:43 ]

• Theovelders
McRizzo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:25:
Ik heb precies dezelfde WP. Mijn installateur wilde heb ook zo aan de muur hangen. Omdat ik dat niet zag zitten het volgende gedaan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een prachtige oplossing !!

• arnova

arnova

McRizzo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:36:
@KucingT Ik moet de afmetingen even opzoeken, maar het geheel staat op een houten dak. Geen trillingen, maar het laag frequente geluid soms wel te horen als het heel stil is en als hij echt moet stampen. De afmetingen e.d. zijn een "educated guess" geweest maar hebben goed uitgewerkt.

Edit: Het zijn 50x50 alu buizen van 2,5 dik met een lengte van 180. De WP staat op 1/3 ivm het gewichtsverschil aan de rechterkant. Verder 60x60 betontegels gebruikt op rubberen tegels van 3 cm of zo.
Wat voor bouten ed. heb je gebruikt? Geen RVS dan ivm. galvanische corrosie, neem ik aan? Of heb je dat anders opgelost?

• McRizzo
Dat zou best eens rvs kunnen zijn, niet stil gestaan bij galvanische corrosie eerlijk gezegd.

• messplaya
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:23
We hebben de WH-MDC09J3E5 op het platte dak staan, als de temperatuur onder de 3 graden komt begint de unit te brommen.

Dat deed ie vorig jaar ook en toen heb ik op dit topic gezocht maar geen oplossing gevonden voor onze nachtrust, wel hebben we toen dempende voetjes onder de unit gemaakt.

QM1/QM3 verergeren het gebrom alleen maar.

Als er maximaal vermogen gevraagd word 76/77 hz dan horen we het niet/amper.
Nu heb ik als noodoplossing de stooklijn op 46 graden gezet zodat ie telkens op maximaal vermogen tegen een defrost loopt ( geluid van de defrost is acceptabel)
Ik weet dat dit slecht is voor de levensduur en rendement maar onze nachtrust en die van de buren gaat voor.
Nu hoop ik dat iemand dit leest en een veel beter oplossing heeft, zo niet dan verplaatsen we de unit komende zomer naar de begane grond wat extra werk betekend

• X21r
messplaya schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:05:
We hebben de WH-MDC09J3E5 op het platte dak staan, als de temperatuur onder de 3 graden komt begint de unit te brommen.

Dat deed ie vorig jaar ook en toen heb ik op dit topic gezocht maar geen oplossing gevonden voor onze nachtrust, wel hebben we toen dempende voetjes onder de unit gemaakt.

QM1/QM3 verergeren het gebrom alleen maar.

Als er maximaal vermogen gevraagd word 76/77 hz dan horen we het niet/amper.
Nu heb ik als noodoplossing de stooklijn op 46 graden gezet zodat ie telkens op maximaal vermogen tegen een defrost loopt ( geluid van de defrost is acceptabel)
Ik weet dat dit slecht is voor de levensduur en rendement maar onze nachtrust en die van de buren gaat voor.
Nu hoop ik dat iemand dit leest en een veel beter oplossing heeft, zo niet dan verplaatsen we de unit komende zomer naar de begane grond wat extra werk betekend
Okee Als je foto geeft , hoe die opgesteld is. hoe de verbinding is van Wp naar huis ( flexs , rvs ribbel ?)
Dan kunnen we wat er over zeggen.
Gaarne ook waar je het geluid hoort .Kan je trillingen voelen aan de Wp zelf ?
Ik begrijp dat je als afgifte radiatoren heb ? ook ventilators er op ?
Dempende voetje werken soms averechts , helaas kan het geluid overal vandaan komen.
Gaarne een log maken van wanneer je hem hoort .
-Wat is het opgenomen vermogen van de Wp.
-Compressor freq
-Speed ventilator Wp
-Water flow.

Ik weet het een hoop info . maar geluid kan overal vandaan komen.
We weten wel wat testen . maar eerst gaarne info.
En wat waren de effecten na de aanpassingen die je gedaan heb.
En "QM1/QM3" welke zijn dat ..? kan zo snel niets vinden.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste