smartsys schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:52:
Deze reactie heeft betrekking tot een iets eerdere post.
Nou wil ik niet lullig doen, maar het is toch niet "normaal" als dit soort constructies nodig zijn om geluid zodanig te dempen dat het geen overlast meer geeft?
Je kunt dit toch zo niet "verkopen" naar klanten? Niet als leverancier, maar ook niet als overheid die nog steeds aanstuurt op het plaatsen van een warmtepomp.
Zou het niet mogelijk zijn een warmtepomp buitenunit "plat" te maken en deze in een kruipruimte te plaatsen?
Direct op het zand met een plaat beton van 20cm dik incl. 50cm tempex zal weinig geluid doorlaten.
Als men de instructie van de fabrikant had opgevolg ( WP op vast stevige bodem) ivm bigfoods rubbers veren etc.. had het een hoop gescheeld.
Daarnaast zijn niet alle huizen geluids geïsoleerd.
Daarnaast zijn er aardig wat mensen die het "psychische" probleem er mee hebben.
Daarnaast hebben aardig wat mensen gehoor problemen, zijn super gevoelig voor sommige geluiden.
Helaas voldoen "de buren" niet meer aan hun fabrieks specificatie ;-)
Ter info : de hoeveelheid lucht die verplaats moet worden is gigantisch 3000 m3 per uur !!
Ter info : tempex ...isoleer geen geluid.
een plaat Merfopol
Zo plaatsen is slecht voor je COP zeker in de winter, nog meer defrost mania !!
Bovendien oorzaak word niet weggenomen (wp staat op bigfoot dus grote kans dat behuizing veel geluid maakt)
En stenen muur reflecteert het geluid aan de achterkant weer naar voren( aan de achter kant komt net zo veel lawaai uit als aan de voor zijde).
Zo ver als ik zie is die "plaat Merfopol" geschikt om geluid te dempen..nagalm dus geluid moet 2x door de plaat heen om wat te dempen.
Het effect is het zelfde al een plaat houtcementwol, zelf gemeten waardeloze demping.
En het geluid gaat er onderdoor op de foto.
De enigste twee dingen die die plaat zo doet.
1) luchstroom begrenzen en COP verlagen
20 Een mogenlijk optich psychisch positief effect sorteren bij de klager.
Plat dak reflexteer ook het geluid , kiezel stenen of omgekeerde rubber tuintegels zou zeker helpen het geluid te dempen.
En die plaat is relatief licht in gewicht.. dempt de lage freq niet voldoende.( hij trilt gewoon mee).
PS kijk een bij de dempings kast voor WP en naar de lage freq die worden bijna NOOIT gedempt maar versterkt !!! ( ook al zeggen ze 9dB demping.. check spec !!)
Achterzijde en die muur.. ik zou zeggen bekleed deze met omgekeerde rubberen tuintegels ..
zal aardig wat schelen.( geluid is bolvormig ..volgt niet een rechte weg)
Aroniuss schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:41:
[...]
Beste @
X21r , @
Insert12 , @
greg-a , @
tcw82 , @
LeonTebbens en iedereen die ik vergeet,
bedankt voor alle reacties op mijn post uit maart. Ik hou er niet van om iets te posten en vervolgens nooit meer te reageren. Helaas is dit wel gebeurd door privé omstandigheden. Graag wil ik iedereen bedanken voor de inzichten. Het issue met mijn buurvrouw is nog niet opgelost. Hierbij even wat ontwikkelingen van de laatste maanden
1. Dempers onder de pomp
2. Stille modus aangezet tussen 22:00u en 07:00u
3. Buurvrouw blijft last houden. Geluid is volgens haar altijd aanwezig. In de nacht meer en belemmert haar in haar slaap. Ook nu hij in standby staat en niet aanspringt bij deze temperaturen.
4. Buren twee huizen verderop hebben geen last meer sinds de stille modus. Zeggen heel soms een gezoem te horen.
Ik begin te twijfelen aan wat de buurvrouw nou precies hoort. Ook omdat ik twee keer bij haar binnen ben geweest en echt niet hoor wat zij meent te horen.
Dit maakt het voor mij lastiger welke stap haar probleem op gaat lossen. Zal het lonen om tegels en rubberen tegels te plaatsen? Zal een kwart slag draaien wellicht helpen. Of moet ik gewoon zeggen, buurvrouw u heeft ergens last van, alleen ik begin te twijfelen of het wel mijn pomp is.
Wederom bedankt en ik hou jullie wel op de hoogte. Wat foto's van de situatie toegevoegd. Dat muurtje waar hij tegenaan staat is het balkon van mijn slaapkamer. Ik hoor en voel hem dus echt nooit. Tijdens de koude maanden heb ik hem heel zachtjes twee keer gehoord. Hij staat ongeveer zo'n 8 meter van haar slaapkamer .
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Even ...
Als je bij een mediator(of zo) aan komt is de vraag "wat heeft u gedaan aan u WP om de overlast te voorkomen"
Nu zie ik rubber op rubber demping ... foute boel behuizing kan nog meer trillen
Ik zie hele kleine rubber voetjes direct onder je WP ?
Die boel veranderen zoals hier boven al geschreven is ( ik type al te veel)
WP van richting veranderen zal niet veel helpen.
Die stenen muur reflecteert het geluid, bekleden met omgekeerde rubber tuintegels.
Het geheel met bv een grote "plantenbak constructie aan het oog onttrekken voor haar, zodanig dat jouw lucht stroom niet te veel belemmerd word.
Dus nogmaals .. WP uit en wel klachten is niet te verkopen aan de klager( ze zijn heilig overtuigt !! en dat verander JIJ niet.
Een "mediator' zal wat meer overtuigings kracht hebben.
Maar die zal vragen wat heb JIJ er aan gedaan.
En als jij niets hoort maar de klager wel ..ligt het aan jouw gehoor..is niet zo fijn gevoelig ...
{lol broek mode} "Dat muurtje waar hij tegenaan staat is het balkon van mijn slaapkamer. Ik hoor en voel hem dus echt nooit ".. dat muurtje weerkaats het geluid de ander kant op..dus ver weg van jouw slaap kamer..{/lol broek mode}