Dank voor jullie reacties. Ik ga nog even na of mijn dak al dat extra gewicht kan hebben, heb zelf namelijk geen idee. Een andere plaats in de tuin is ook nog een optie, maar ver van de bestaande CV (op zolder) af en met eigen specifieke vragen die niet voor dit topic zijn.
Ik sluit me aan bij @Andrehj , 12kw is een monster van een ding. Ik heb 4 en daarmee zou ik zelfs gasvrij kunnen zijn, denk ik. Maar is een hybride.kollekadore schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:35:
Dank voor jullie reacties. Ik ga nog even na of mijn dak al dat extra gewicht kan hebben, heb zelf namelijk geen idee. Een andere plaats in de tuin is ook nog een optie, maar ver van de bestaande CV (op zolder) af en met eigen specifieke vragen die niet voor dit topic zijn.
Ik heb een woning van 200m2 en heel veel buiten muur/dak oppervlakte. Misschien eens een soort second opinion ofzo vragen ergens?
Of, je hebt gewoon een klooster uit 1834 en alles is nog enkel glas enzo? 😂
6kw versie ja. 485 scheelt best veel. 1000 euro zal wel de Nibe "adviesprijs" zijn.tcw82 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:54:
[...]
Heb jij de 6kw versie of een andere, je hebt je type wel eens gemeld, daar heb ik op gezocht en vond deze 485 euro kostende motor.
Ik geloof niet dat het zo bedoeld is, maar ik merk enige weerstand bij het idee dat mensen een klooster uit 1834 met enkel glas zouden handhaven.tcw82 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:35:
[...]
Ik sluit me aan bij @Andrehj , 12kw is een monster van een ding. Ik heb 4 en daarmee zou ik zelfs gasvrij kunnen zijn, denk ik. Maar is een hybride.
Ik heb een woning van 200m2 en heel veel buiten muur/dak oppervlakte. Misschien eens een soort second opinion ofzo vragen ergens?
Of, je hebt gewoon een klooster uit 1834 en alles is nog enkel glas enzo? 😂
Met een 1913 woning van 1450m3 en ongeveer 300m2 muur/dak buitenschil draaide ik afgelopen jaar maar enige tientallen uren op 10kw+. Aan de andere kant ben ik heel blij om altijd voldoende kracht te hebben. Met een WP moet je veel meer continu gaan verwarmen anders duurt het te lang voordat je huis warm wordt. Om dit rendabel te maken is significante isolatie van belang voor het rendement
Enkele tientallen uren van 8760 uren is, 30 uur? Dat is minder dan 0.5% van de uren. Waren dat uren overdag of in de nacht? ( Ik gok nacht).Beer070 schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:02:
[...]
Ik geloof niet dat het zo bedoeld is, maar ik merk enige weerstand bij het idee dat mensen een klooster uit 1834 met enkel glas zouden handhaven.
Met een 1913 woning van 1450m3 en ongeveer 300m2 muur/dak buitenschil draaide ik afgelopen jaar maar enige tientallen uren op 10kw+. Aan de andere kant ben ik heel blij om altijd voldoende kracht te hebben. Met een WP moet je veel meer continu gaan verwarmen anders duurt het te lang voordat je huis warm wordt. Om dit rendabel te maken is significante isolatie van belang voor het rendement
Hoe vaak gaat de unit uit per tijdsperiode? Per dag of per maand?
Isoleren en het juiste afgifte systeem (juist en goed ingeregeld) zijn heel belangrijk. Een gigantische wp plaatsen waarbij je het spreekwoordelijke " kanon op de mug" richt is ook een route.
Heel veel valt of staat bij de grondigheid van het advies.
Volgens mij heb jij het goed geregeld. Nu hopen dat nieuwe gebruikers met de hulp van het forum ook zo goed terrecht komen!
En ja, de klooster opmerkingen was een grapje en een referentie aan een kerel die ooit bij kassa/radar was en heel erg zat te zeiken over "de warmtepomp". Want hij kreeg zijn klooster niet warm. Dat alles vertelde hij zittend voor gigantische enkel glas ramen onder plafonds van meerdere meters hoog en zonder enige vorm van modern isolatie materiaal. (Althans zo herinner ik het me)
goeie vragen, en ik heb de aflevering van Radar niet gezien, anders had ik jouw opmerking zeker begrepentcw82 schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:23:
[...]
Enkele tientallen uren van 8760 uren is, 30 uur? Dat is minder dan 0.5% van de uren. Waren dat uren overdag of in de nacht? ( Ik gok nacht).
Hoe vaak gaat de unit uit per tijdsperiode? Per dag of per maand?
Isoleren en het juiste afgifte systeem (juist en goed ingeregeld) zijn heel belangrijk. Een gigantische wp plaatsen waarbij je het spreekwoordelijke " kanon op de mug" richt is ook een route.
Heel veel valt of staat bij de grondigheid van het advies.
Volgens mij heb jij het goed geregeld. Nu hopen dat nieuwe gebruikers met de hulp van het forum ook zo goed terrecht komen!
En ja, de klooster opmerkingen was een grapje en een referentie aan een kerel die ooit bij kassa/radar was en heel erg zat te zeiken over "de warmtepomp". Want hij kreeg zijn klooster niet warm. Dat alles vertelde hij zittend voor gigantische enkel glas ramen onder plafonds van meerdere meters hoog en zonder enige vorm van modern isolatie materiaal. (Althans zo herinner ik het me)
onze WP heeft van december tot eind februari vrijwel continu gedraaid. Deze zomer gaan er wat fancoils in om de plekken met matige afgifte op te vangen, bij gebrek aan besluitvorming over vloerverwarming.
In mijn ogen vereist een transitie naar een WP meestal een verbetertraject op zowel isolatie als afgifte en een beperkte vraag aan heet water om echt het verschil te maken.
De meesten hier zitten al een behoorlijk eind op dat pad.
Heet water kun je natuurlijk ook compleet los zien van de CV installatie. Met een CV Ketel is het vaak geïntegreerd, maar dat hoeft natuurlijk niet.Beer070 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:44:
[...]
goeie vragen, en ik heb de aflevering van Radar niet gezien, anders had ik jouw opmerking zeker begrepen.
onze WP heeft van december tot eind februari vrijwel continu gedraaid. Deze zomer gaan er wat fancoils in om de plekken met matige afgifte op te vangen, bij gebrek aan besluitvorming over vloerverwarming.
In mijn ogen vereist een transitie naar een WP meestal een verbetertraject op zowel isolatie als afgifte en een beperkte vraag aan heet water om echt het verschil te maken.
De meesten hier zitten al een behoorlijk eind op dat pad.
Ik heb een losse elektrische boiler van 120l en een huishouden van normaal 5, maar tegenwoordig wisselend tussen de 4 en 6 a 7 personen. Ik gebruik vanaf maart als het zonnetje gaat schijnen nauwelijks nog gas voor het tapwater. Ik heb de boiler een beetje slim aangestuurd en die gaat verwarmen als mijn zonnepanelen stroom "teveel" produceren. Als een beetje rekening wordt gehouden met het feit dat het ook op kan, komt er ongeveer 7 tot 9x douchen uit in de winter. In de zomer is dit tussen de 9 en 12x douchen.
Zoveel wordt er nooit gedoucht, dus er blijft altijd restwarmte over. Daarnaast doucht niet iedereen direct na elkaar. Voor mij voldoet de 120l dus prima.
Maak je hier een warmtepomp boiler van dan kun je ook met een dynamisch energiecontract op de goedkopere momenten van de dag je water laten verwarmen (mits de boiler dit ondersteund of extern aan te sturen is). Anders kun je voor een normale elektrische boiler kiezen met een slimme aansturing. Inventum heeft nu de SunSmart modellen waarmee je de boiler als thermische batterij kunt inzetten. Die doet dan zelf wat ik met veel gekloot zelf probeer te realiseren, namelijk je PV overschot zelf verbruiken en in warm tapwater omzetten.
Was even offtopic.
Ik zit te kijken naar een water/water warmtepompboiler (Nibe microbooster) specifiek omdat die vrijwel geen geluid zouden maken. Hier zit een heet water circulatie aansluiting op waardoor je practisch het vat van 185 liter kan vergroten met een extra tank naar keuze en op locatie van keuze. Een geïsoleerd vat zonder verwarming kan dan dicht bij de waterkraan geplaatst worden zodat je snel warm water hebt.smartsys schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:45:
[...]
Heet water kun je natuurlijk ook compleet los zien van de CV installatie. Met een CV Ketel is het vaak geïntegreerd, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Ik heb een losse elektrische boiler van 120l en een huishouden van normaal 5, maar tegenwoordig wisselend tussen de 4 en 6 a 7 personen. Ik gebruik vanaf maart als het zonnetje gaat schijnen nauwelijks nog gas voor het tapwater. Ik heb de boiler een beetje slim aangestuurd en die gaat verwarmen als mijn zonnepanelen stroom "teveel" produceren. Als een beetje rekening wordt gehouden met het feit dat het ook op kan, komt er ongeveer 7 tot 9x douchen uit in de winter. In de zomer is dit tussen de 9 en 12x douchen.
Zoveel wordt er nooit gedoucht, dus er blijft altijd restwarmte over. Daarnaast doucht niet iedereen direct na elkaar. Voor mij voldoet de 120l dus prima.
Maak je hier een warmtepomp boiler van dan kun je ook met een dynamisch energiecontract op de goedkopere momenten van de dag je water laten verwarmen (mits de boiler dit ondersteund of extern aan te sturen is). Anders kun je voor een normale elektrische boiler kiezen met een slimme aansturing. Inventum heeft nu de SunSmart modellen waarmee je de boiler als thermische batterij kunt inzetten. Die doet dan zelf wat ik met veel gekloot zelf probeer te realiseren, namelijk je PV overschot zelf verbruiken en in warm tapwater omzetten.
Was even offtopic.
Hierdoor omzeil ik ook eventuele ruimtebeperkingen.
Lijkt me vergelijkbaar met airco units die buiten hangen, misschien zijn die normaal gesproken iets lichter?. Wel zorgen voor trillingscheiding door rubber pluggen etc.lsmoor schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:49:
[Afbeelding]
Ik zit te denken om de unit op te hangen aan de schoorsteen ipv plaatsing op dakkapel ivm trillingen. Iemand dit weleens voorbij zien komen? Betreft een 45 kg xtend.
Eventuele trillingen weg werken bij een muur systeem zeker met die maten van de schoorsteen is bijna niet om te doen.lsmoor schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:49:
[Afbeelding]
Ik zit te denken om de unit op te hangen aan de schoorsteen ipv plaatsing op dakkapel ivm trillingen. Iemand dit weleens voorbij zien komen? Betreft een 45 kg xtend.
Een schoorsteen lijkt "massief" maar kan toch trillingen door geven .. en eventueel via de binnen kant geluid door voeren naar binnen in het huis.
Een normale muur heeft meters aan gewicht er boven op.. een schoorsteen niet.
Doe gewoon een H frame zoals beschreven is hier.
Wanneer je de unit aan de schoorsteen hangt, heb je wel niet veel opties om eventuele geluidsoverlast te counteren. Je zal op dat moment toch moeten overgaan naar een H-frame constructie.lsmoor schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:49:
[Afbeelding]
Ik zit te denken om de unit op te hangen aan de schoorsteen ipv plaatsing op dakkapel ivm trillingen. Iemand dit weleens voorbij zien komen? Betreft een 45 kg xtend.
Nog een andere bedenking: indien het een houtkachel betreft: zal je geen rook/roet aanzuigende bij bepaalde windrichtingen?
Eigenlijk is dit offtopic..maar vrijwel geen geluid zouden maken" maakt het goed.Beer070 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:03:
[...]
Ik zit te kijken naar een water/water warmtepompboiler (Nibe microbooster) specifiek omdat die vrijwel geen geluid zouden maken. Hier zit een heet water circulatie aansluiting op waardoor je practisch het vat van 185 liter kan vergroten met een extra tank naar keuze en op locatie van keuze. Een geïsoleerd vat zonder verwarming kan dan dicht bij de waterkraan geplaatst worden zodat je snel warm water hebt.
Hierdoor omzeil ik ook eventuele ruimtebeperkingen.
Ding maakt geluid.. punt ..dus niet in/bij het trap gat plaatsen .. punt 46 dBa !!
En de hoge COP is onzin, je eigen net opgewekt energie nogmaals moeten verhogen ( tenzij je op een warmte net zit aan gesloten).Daar naast traag opwarmen.
Hotel aansluiting (extra circulatie aansluiting) leuk bedacht al energie verlies berekend ?
Goed plaatsing probleem.
Terug naar geluid dempen en overlast van dit topic
Ik heb een vraag mbt mijn Pana Monoblok 9kW. Hij is nog geen 2 jaar oud en al sinds de 1e dag heb ik mijn bedenkingen over de geluidsproductie. Geluid is een heel lastig onderwerp vooral omdat er geen vaste grenzen zijn in de beleving. Wat de 1 hoort, vind de ander "wel meevallen" . Omdat ik nog in garantie zit wil ik er proberen achter tekomen wat normaal is en wat niet bij de geluiden uit mijn pomp.
Ik hoor een hoog gepiep, als eendroog lopende as, maar kan ook electronica zijn inde regelaar van de pomp.
Heeft iemand vergelijk materiaal om vast te stellen dat er iets stuk staat te gaan of juis dat de geluiden die ik hoor "normaal"zijn voor deze machinet? Ik wil bij voorbaat niet de importeur inschakelen terwijl de leverancier claimt dat ze alleen komen als er een onderhoudscontract is afgesloten! (onderhoud verloopt nu ook al volgens de service manual.)
Ik hoor een hoog gepiep, als eendroog lopende as, maar kan ook electronica zijn inde regelaar van de pomp.
Heeft iemand vergelijk materiaal om vast te stellen dat er iets stuk staat te gaan of juis dat de geluiden die ik hoor "normaal"zijn voor deze machinet? Ik wil bij voorbaat niet de importeur inschakelen terwijl de leverancier claimt dat ze alleen komen als er een onderhoudscontract is afgesloten! (onderhoud verloopt nu ook al volgens de service manual.)
[ Voor 4% gewijzigd door jeroegro op 12-05-2026 11:19 ]
Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.
Binnen de wettelijke 2 jaar moet jouw leverancier dat oplossen. Van Panasonic hoef je niets te verwachten. Ondehoudscontract is niet verplicht.jeroegro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:18:
Ik heb een vraag mbt mijn Pana Monoblok 9kW. Hij is nog geen 2 jaar oud en al sinds de 1e dag heb ik mijn bedenkingen over de geluidsproductie. Geluid is een heel lastig onderwerp vooral omdat er geen vaste grenzen zijn in de beleving. Wat de 1 hoort, vind de ander "wel meevallen" . Omdat ik nog in garantie zit wil ik er proberen achter tekomen wat normaal is en wat niet bij de geluiden uit mijn pomp.
Ik hoor een hoog gepiep, als eendroog lopende as, maar kan ook electronica zijn inde regelaar van de pomp.
Heeft iemand vergelijk materiaal om vast te stellen dat er iets stuk staat te gaan of juis dat de geluiden die ik hoor "normaal"zijn voor deze machinet? Ik wil bij voorbaat niet de importeur inschakelen terwijl de leverancier claimt dat ze alleen komen als er een onderhoudscontract is afgesloten! (onderhoud verloopt nu ook al volgens de service manual.)
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Buiten die 2 jaar heb je uiteraard ook nog gewoon recht op garantie/een deugdelijk product. Die 2 jaar is de fabrieksgarantie.Carboy54 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Binnen de wettelijke 2 jaar moet jouw leverancier dat oplossen. Van Panasonic hoef je niets te verwachten. Ondehoudscontract is niet verplicht.
Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn
Klopt bij Panasonic 5 jaar onder voorwaarden via NL leveranciersarnova schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:10:
[...]
Buiten die 2 jaar heb je uiteraard ook nog gewoon recht op garantie/een deugdelijk product. Die 2 jaar is de fabrieksgarantie.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Nooit dingen aan je schoorsteen bevestigen. Dat hindert vegen/onderhoud, maar stel je voor je krijgt een keer een schoorsteenbrand heb je meteen 2 problemen. Daarnaast gaat een schoorsteen snel resoneren want er zit een holle pijp in die geluid kan versterken en dan hoor je het door je hele huis.lsmoor schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:49:
[Afbeelding]
Ik zit te denken om de unit op te hangen aan de schoorsteen ipv plaatsing op dakkapel ivm trillingen. Iemand dit weleens voorbij zien komen? Betreft een 45 kg xtend.
Inderdaad. Bij mijn ouders vond een duif het altijd nodig om boven het gat van de schoorsteen te gaan zitten. Dan hoorde je "roekoe roekoe" door het hele huis.Skywalker27 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:50:
[...]
Daarnaast gaat een schoorsteen snel resoneren want er zit een holle pijp in die geluid kan versterken en dan hoor je het door je hele huis.
Ik denk dat vooral interessant is wat nu precies de bron van het geluid is.jeroegro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:18:
Ik heb een vraag mbt mijn Pana Monoblok 9kW. Hij is nog geen 2 jaar oud en al sinds de 1e dag heb ik mijn bedenkingen over de geluidsproductie. Geluid is een heel lastig onderwerp vooral omdat er geen vaste grenzen zijn in de beleving. Wat de 1 hoort, vind de ander "wel meevallen" . Omdat ik nog in garantie zit wil ik er proberen achter tekomen wat normaal is en wat niet bij de geluiden uit mijn pomp.
Ik hoor een hoog gepiep, als eendroog lopende as, maar kan ook electronica zijn inde regelaar van de pomp.
Heeft iemand vergelijk materiaal om vast te stellen dat er iets stuk staat te gaan of juis dat de geluiden die ik hoor "normaal"zijn voor deze machinet? Ik wil bij voorbaat niet de importeur inschakelen terwijl de leverancier claimt dat ze alleen komen als er een onderhoudscontract is afgesloten! (onderhoud verloopt nu ook al volgens de service manual.)
Hoge fluittonen kunnen assen/'lagers zijn.
Maar ook stroming door een leiding/bramen aan een leiding.
Kun je het eens filmen of opnemen ?
verder staan er best wat handige tips en trics in de openingspost.
Dat is ook een leuke discussie, ik ken mijn rechten wel, maar dat was mijn vraag niet!
Heeft iemand vergelijkbare omstandigheden / dezelfde machine waar ik eens mag luisteren of een andere manier om meer beeld te krijgen wat nu NORMAAL is en wat niet zou kloppen.
Heeft iemand vergelijkbare omstandigheden / dezelfde machine waar ik eens mag luisteren of een andere manier om meer beeld te krijgen wat nu NORMAAL is en wat niet zou kloppen.
Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.
Koppeling naar 2 itemstcw82 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:09:
[...]
Ik denk dat vooral interessant is wat nu precies de bron van het geluid is.
Hoge fluittonen kunnen assen/'lagers zijn.
Maar ook stroming door een leiding/bramen aan een leiding.
Kun je het eens filmen of opnemen ?
verder staan er best wat handige tips en trics in de openingspost.
Ik hoop dat deze link werkt. Is naar een persoonlijke cloud drive.
Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.
Beste ,als je van een zelfde type het geluid wilt vergelijken moet je eigenlijk in het topic zijn van je eigen type warmtepomp.( dit is eigenlijk geen trilling/ overlast van je gebouw/Wp)jeroegro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:10:
Dat is ook een leuke discussie, ik ken mijn rechten wel, maar dat was mijn vraag niet!![]()
Heeft iemand vergelijkbare omstandigheden / dezelfde machine waar ik eens mag luisteren of een andere manier om meer beeld te krijgen wat nu NORMAAL is en wat niet zou kloppen.
En wat normaal is ? .. je opname is schijnbaar dicht bij de Wp.. en dan hoor je ALLES...
Dus een meting op afstand ( zoals hier al eens voor komt grafisch) en waar hoor je het nog..
Wanner is het er niet , kan je verband leggen met de compressor of de waterpomp ? verandert het geluid.?
Dank voor je input. Ik meende te hebben gezien dat het hier over trillingen of geluid van warmtepompen ging, en omdat WP's toch wel behoorlijk veel overeenkomsten hebben en het kennisniveau van geluidsgedrag erg hoog ligt meende ik hier toch wel met enig succes een vraag te kunnen stellen.
Mijn opname is weliswaar dicht bij de pomp gemaakt maar er tussen zit nog wel een houten systeem wand met isolatie er in. Daarnaast slapen mensen, en vanwege klachten heb ik deze opnamen gemaakt en begin ik mij toch wat zorgen te maken of dergelijke hoge piepjes en toontjes wel uit een WP als deze mogen komen. IK zoek dus inderdaad ook naar ervaring met de Pana J serie en vermoed / verwacht dat die hier misschien ook zitten en er iets zinnigs over kunnen zeggen. Ik heb op heel wat daken machiens zien en horen werken, maar zo veel hoge tonen klinken mij niet bepaald beend, zelfs niet in een industriele omgeving!
En ja, hoe dichter je bij komt hoe meer je hoort, maar mijn vraag is vooral, wat veroorzaakt deze specifieke hoge toon geluiden. Denk je dan aan een condensator, of meer aan een as, wat is de harde klap (ik denk daarbij aan de 4 weg klep?
Mijn opname is weliswaar dicht bij de pomp gemaakt maar er tussen zit nog wel een houten systeem wand met isolatie er in. Daarnaast slapen mensen, en vanwege klachten heb ik deze opnamen gemaakt en begin ik mij toch wat zorgen te maken of dergelijke hoge piepjes en toontjes wel uit een WP als deze mogen komen. IK zoek dus inderdaad ook naar ervaring met de Pana J serie en vermoed / verwacht dat die hier misschien ook zitten en er iets zinnigs over kunnen zeggen. Ik heb op heel wat daken machiens zien en horen werken, maar zo veel hoge tonen klinken mij niet bepaald beend, zelfs niet in een industriele omgeving!
En ja, hoe dichter je bij komt hoe meer je hoort, maar mijn vraag is vooral, wat veroorzaakt deze specifieke hoge toon geluiden. Denk je dan aan een condensator, of meer aan een as, wat is de harde klap (ik denk daarbij aan de 4 weg klep?
Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.
Klopt , feitelijk komt het meeste geluid overlast door de trillingen van de compressor, dan wel het druk verschil in het gas, welke de onderdelen van je gebouw of het plaat werk van de WP laat resoneren.jeroegro schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:21:
Dank voor je input. Ik meende te hebben gezien dat het hier over trillingen of geluid van warmtepompen ging, en omdat WP's toch wel behoorlijk veel overeenkomsten hebben en het kennisniveau van geluidsgedrag erg hoog ligt meende ik hier toch wel met enig succes een vraag te kunnen stellen.
Een plaatselijk / specifiek geluid waarvan de omschrijving NIET compleet is ( zoals gevraagd), daar kunnen we naar gissen zoals @tcw82 al deed.
90% komt hier alleen kijken als men een probleem heeft, probleem opgelost en men is weg.
Als we geen "correct "antwoord kunnen geven gaan we geen niet lopende hele dag lopen typen .
Als we niet meer info krijgen behalve de klacht "ik hoor een piep toon" dan kunnen we er niets mee.
Dus als je hier of bij het panasonic topic een vraag stelt, zou ik zeggen, zorg voor meer info .
En er zijn blijkbaar geen tweakers hier in dit topic die dat geval van jou meegemaakt hebben met jou type WP .. anders had je wel een reactie gehad.
Het kan zelfs een verstopping ( vergeten rubber) zijn in je leidingen die een fluit toon veroorzaken ..etc etc
etc
Mvg.
Het Panasonic ontwerp van de H en J serie zijn inmiddels 10 + jaar oud en zeker niet de stilste warmtepomp meer. Daar is ook zijn bescheiden prijs naar. Ik hoor op het eerste gezicht weinig abnormale geluiden. Maar zoals gemeld zo niet te beoordelen.jeroegro schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:21:
Dank voor je input. Ik meende te hebben gezien dat het hier over trillingen of geluid van warmtepompen ging, en omdat WP's toch wel behoorlijk veel overeenkomsten hebben en het kennisniveau van geluidsgedrag erg hoog ligt meende ik hier toch wel met enig succes een vraag te kunnen stellen.
Mijn opname is weliswaar dicht bij de pomp gemaakt maar er tussen zit nog wel een houten systeem wand met isolatie er in. Daarnaast slapen mensen, en vanwege klachten heb ik deze opnamen gemaakt en begin ik mij toch wat zorgen te maken of dergelijke hoge piepjes en toontjes wel uit een WP als deze mogen komen. IK zoek dus inderdaad ook naar ervaring met de Pana J serie en vermoed / verwacht dat die hier misschien ook zitten en er iets zinnigs over kunnen zeggen. Ik heb op heel wat daken machiens zien en horen werken, maar zo veel hoge tonen klinken mij niet bepaald beend, zelfs niet in een industriele omgeving!
En ja, hoe dichter je bij komt hoe meer je hoort, maar mijn vraag is vooral, wat veroorzaakt deze specifieke hoge toon geluiden. Denk je dan aan een condensator, of meer aan een as, wat is de harde klap (ik denk daarbij aan de 4 weg klep?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Anderen hebben mogelijk meer geluk, ik kan hier niet bij, geen idee waarom. Als ik erop klik kom ik in mijn eigen prive omgeving uit.jeroegro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:34:
[...]
Koppeling naar 2 items
Ik hoop dat deze link werkt. Is naar een persoonlijke cloud drive.
Ik kan ze wel afluisteren ..lijkt veel op .tcw82 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:18:
[...]
Anderen hebben mogelijk meer geluk, ik kan hier niet bij, geen idee waarom. Als ik erop klik kom ik in mijn eigen prive omgeving uit.
:strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles door elkaar, je hoort wel wat voorkeur .. maar zo dicht bij de WP .. werkt niet.
Vraagje. Ik heb een multisplit airco. Buitenunit staat op houten aanbouw dak op twee big foots. Ik hoor en voel wel trillingen tijdens het koelen. Stoor mij er niet mega aan, maar wil het wel proberen op te lossen. Ik zat te denken aan het volgende:
Optie 1.
H-frame maken zoals hier vaak is gedaan en voorgesteld. Incl. tegels, verzwaring etc. En wit grind op het dak.
Optie 2.
Laten zoals het is en alleen wit grind op het dak. Gaat dat grind zorgen voor meer trillingen (want losse steentjes) of juist minder door het gewicht…?
Wat zouden jullie doen?
Optie 1.
H-frame maken zoals hier vaak is gedaan en voorgesteld. Incl. tegels, verzwaring etc. En wit grind op het dak.
Optie 2.
Laten zoals het is en alleen wit grind op het dak. Gaat dat grind zorgen voor meer trillingen (want losse steentjes) of juist minder door het gewicht…?
Wat zouden jullie doen?
Optie 2 demp alleen de energie van het geluid in de lucht.Flatwhite schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:38:
Vraagje. Ik heb een multisplit airco. Buitenunit staat op houten aanbouw dak op twee big foots. Ik hoor en voel wel trillingen tijdens het koelen. Stoor mij er niet mega aan, maar wil het wel proberen op te lossen. Ik zat te denken aan het volgende:
Optie 1.
H-frame maken zoals hier vaak is gedaan en voorgesteld. Incl. tegels, verzwaring etc. En wit grind op het dak.
Optie 2.
Laten zoals het is en alleen wit grind op het dak. Gaat dat grind zorgen voor meer trillingen (want losse steentjes) of juist minder door het gewicht…?
Wat zouden jullie doen?
[Afbeelding]
Je houten dak kan op 2 manieren aangeslagen worden.
-Lucht geluid.
-Trillingen van de Wp zelf , en deze heeft de meeste energie dus H frame.
Mocht je daarna toch nog wat horen dan kan je de grind of rubber tegels gebruiken.
Beide geven je dak een andere resonantie freq.
Nadeel van grind is dat het geluid iets beter gereflecteerd word naar de omgeving.
Omgekeerde rubber terras tegels dempen ook het geluid voor de omgeving.
Zeg maar lucht geluid , ik zie een raam .
Dus waar de "overlast" zeg maar.
Optie 1, maar het is wit grind een must voor jou? Gewoon achterwege laten als het kan - scheelt toch ook wel wat centjes. Rubber matter kunnen nog helpen. Tenzij het nodig is, ga niet direct voor extra verzwaring, dat kan nadien altijd nog worden toegevoegd. H-frame en veren zal het waarschijnlijk al oplossen als je er nu weinig last van hebtFlatwhite schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:38:
Vraagje. Ik heb een multisplit airco. Buitenunit staat op houten aanbouw dak op twee big foots. Ik hoor en voel wel trillingen tijdens het koelen. Stoor mij er niet mega aan, maar wil het wel proberen op te lossen. Ik zat te denken aan het volgende:
Optie 1.
H-frame maken zoals hier vaak is gedaan en voorgesteld. Incl. tegels, verzwaring etc. En wit grind op het dak.
Optie 2.
Laten zoals het is en alleen wit grind op het dak. Gaat dat grind zorgen voor meer trillingen (want losse steentjes) of juist minder door het gewicht…?
Wat zouden jullie doen?
[Afbeelding]
Ik zou niet zomaar een dikke laag grind gaan toevoegen. Je dak moet daarop berekend zijn.Flatwhite schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:38:
Vraagje. Ik heb een multisplit airco. Buitenunit staat op houten aanbouw dak op twee big foots. Ik hoor en voel wel trillingen tijdens het koelen. Stoor mij er niet mega aan, maar wil het wel proberen op te lossen. Ik zat te denken aan het volgende:
Optie 1.
H-frame maken zoals hier vaak is gedaan en voorgesteld. Incl. tegels, verzwaring etc. En wit grind op het dak.
Optie 2.
Laten zoals het is en alleen wit grind op het dak. Gaat dat grind zorgen voor meer trillingen (want losse steentjes) of juist minder door het gewicht…?
Wat zouden jullie doen?
[Afbeelding]
Ik zou voor optie A gaan. Omgekeerde rubbertegels, een betontegel met een veer op de 4 hoeken. Kokerprofiel over de veren. Massa op het kokerprofiel en daar je Airco bovenop.
De veren even matchen met het totale gewicht wat erop komt en je bent klaar.
Als je je dak wit wilt maken is daar speciale verf voor. Even het stof eraf vegen, verf erop, nog een keertje herhalen en je hebt een wit dat. Scheelde bij mij iets van 2 á 3 graden met de hoeveelheid warmte die via het dak de onderliggende ruimte(s) binnen trekt.
@Technician- @tcw82 @X21rX21r schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Goed gedaan die plaatjes.
En als het geluid uit het ventilatie rooster komt en je voelt niets aan de leidingen is het vreemd.
Pomp maakt alleen geluid als hij het water niet door kan pompen..dus leidingen zouden toch echt ergens de flow beperken en toch iets moeten trillen.
Hoe ziet de rest van je waterzijdig systeem er uit ? Verdelers? .etc
Stukje epdm tussen schuiven is makkelijk.
Alle bouten ietsjes los. Een poot oplichten bout er uit plaatje epdm er tussen schuiven..bout terug..en dat 4x zou ik zeggen.
Mijn binnenunit Altherma4 maakte 47 dB herrie. in Maart hier even over geschreven: Daarna heb ik een onafhankelijk monteur laten komen, maar toen ging mijn eigenwijze monteur (en zijn dubieuze Daikin compaan) nog steeds in de ontkenning. Uiteindelijk heb ik via het Daikin Experience Center iemand van de technische dienst kunnen spreken. Deze gaf aan dat de unit inderdaad nominaal 32 dB hoort te produceren. Als er meer herrie is dan is of de pomp stuk, of hij moet te hard werken door bijvoorbeeld de lange flexibele leidingen, zoals hier ook al vermoed werd..... Nu zegt mijn monteur inmiddels wel wat te willen doen, maar plan van aanpak laat nog op zich wachten zoals gewoonlijk. Wat zijn er toch een ratten op de wereld....
Je hebt in elk geval voet tussen de deur weten te krijgen. Dat is meer dan anderen. Ben benieuwd hoe het afloopt. Ook omdat die een mooi datapunt is voor de verschillende bronnen en mogelijkheden tot oplossen van die bronnen.jugo6 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:14:
[...]
@Technician- @tcw82 @X21r
Mijn binnenunit Altherma4 maakte 47 dB herrie. in Maart hier even over geschreven: Daarna heb ik een onafhankelijk monteur laten komen, maar toen ging mijn eigenwijze monteur (en zijn dubieuze Daikin compaan) nog steeds in de ontkenning. Uiteindelijk heb ik via het Daikin Experience Center iemand van de technische dienst kunnen spreken. Deze gaf aan dat de unit inderdaad nominaal 32 dB hoort te produceren. Als er meer herrie is dan is of de pomp stuk, of hij moet te hard werken door bijvoorbeeld de lange flexibele leidingen, zoals hier ook al vermoed werd..... Nu zegt mijn monteur inmiddels wel wat te willen doen, maar plan van aanpak laat nog op zich wachten zoals gewoonlijk. Wat zijn er toch een ratten op de wereld....
Ik heb ook hinder van m'n buitenunit (LG) die resoneert. Deze staat op een houten dakkapel op bigfoots, en zo los op de bitumen.
Ik wil in eerste instantie van die veren met gekleurde rubber rond gebruiken. Ik vind online verschillende merken, vaak Soleco, maar ze zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Zit er een wezenlijk verschil op of is dit gewoon dezelfde leverancier maar dan allemaal gerebrand?
Iemand aanraders? Ik dacht aan deze:
https://www.wasco.nl/artikel/sol-trillingdempers-groen-set-4st-30-55kg-incl-bev-mat-m8/99MI2001
Kan ik deze gewoon tussen de bigfoot's en de buitenunit plaatsen? De unit komt dan enkele centimer hoger. Ik ga ervan uit dat de koelleiding wel semi flexibel is en wat mee buigt?
De unit in kwestie:
Ik wil in eerste instantie van die veren met gekleurde rubber rond gebruiken. Ik vind online verschillende merken, vaak Soleco, maar ze zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Zit er een wezenlijk verschil op of is dit gewoon dezelfde leverancier maar dan allemaal gerebrand?
Iemand aanraders? Ik dacht aan deze:
https://www.wasco.nl/artikel/sol-trillingdempers-groen-set-4st-30-55kg-incl-bev-mat-m8/99MI2001
Kan ik deze gewoon tussen de bigfoot's en de buitenunit plaatsen? De unit komt dan enkele centimer hoger. Ik ga ervan uit dat de koelleiding wel semi flexibel is en wat mee buigt?
De unit in kwestie:
[ Voor 16% gewijzigd door Sparco op 09-06-2026 21:42 ]
Mooi de foto dan weten we waar we over praten.Sparco schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:39:
Ik heb ook hinder van m'n buitenunit (LG) die resoneert. Deze staat op een houten dakkapel op bigfoots, en zo los op de bitumen.
Ik lees " de buiten unit resoneert" .. dus extra veren aan brengen, dan maakt hij nog meer lawaai . !!
Lees even wat terug in dit topic ..massa aan brengen aan de voeten van de WP.
Alleen extra veren geeft mogelijk meer geluid.X21r schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:12:
[...]
Mooi de foto dan weten we waar we over praten.
Ik lees " de buiten unit resoneert" .. dus extra veren aan brengen, dan maakt hij nog meer lawaai . !!
Lees even wat terug in dit topic ..massa aan brengen aan de voeten van de WP.
Massa en veren is de route die geluidsoverlast kan beperken.
Met de juiste veren en frame komt de unit op dezelfde hoogte uit als nu. Of lager, of hoger, ligt er aan hoe het frame gemaakt is.
Die dakdoorvoer, moet daar niet nog een afdichting in?
Met alleen veren tussen de opstelblokken en de airco kan hij ook gaan dansen in de wind. Zoveel flex is niet handig voor de koperen koelleidingen, die gaan dan scheuren door metaalmoeheid.
Geen idee. Ik heb deze woning pas gekocht en enkele weken geleden de airco pas echt willen gebruiken met de warmere dagen. Maar toen heb ik's avonds ontdekt dat deze énorm resoneert. Zo'n luid gebrom dat ik de airco eigenlijk niet kan laten opstaan. Ik slaap onder deze dakkapel, maar ook naar de buren toe lijkt me dit niet fijn. Dus voorlopig gebruik ik deze niet meer tot ik een oplosing heb: de trilling wegnemen, of een nieuwe laten plaatsen tegen de gevel. (maar hopelijk gaat het dan niet ergens anders resoneren)tcw82 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:34:
[...]
Die dakdoorvoer, moet daar niet nog een afdichting in?
Het vreemde is dat deze airco er al 5 jaar zou staan. Dus oftewel heeft de vorige eigenaar deze amper gebruikt, oftewel heb ik heel verdraagzame buren. (of ze slapen niet op zolder er naast, maar ook op de eerste verdieping kan ik het wat horen)
[ Voor 11% gewijzigd door Sparco op 10-06-2026 09:28 ]
Het is een conventionele ac unit, lucht-lucht.Sparco schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:26:
[...]
Geen idee. Ik heb deze woning pas gekocht en enkele weken geleden de airco pas echt willen gebruiken met de warmere dagen. Maar toen heb ik's avonds ontdekt dat deze énorm resoneert. Zo'n luid gebrom dat ik de airco eigenlijk niet kan laten opstaan. Ik slaap onder deze dakkapel, maar ook naar de buren toe lijkt me dit niet fijn. Dus voorlopig gebruik ik deze niet meer tot ik een oplosing heb: de trilling wegnemen, of een nieuwe laten plaatsen tegen de gevel. (maar hopelijk gaat het dan niet ergens anders resoneren)
Het vreemde is dat deze airco er al 5 jaar zou staan. Dus oftewel heeft de vorige eigenaar deze amper gebruikt, oftewel heb ik heel verdraagzame buren. (of ze slapen niet op zolder er naast, maar ook op de eerste verdieping kan ik het wat horen)
Misschien ook even kijken of er geen rommel in zit, vogelnest, bladeren etc.
Na heel wat geëxperimenteer heb ik anti-trilling veren over.
8keer 50kg
8keer 15 kg
Ze staan hier op 2de hands; indien je er iets mee kan doen....
https://www.2dehands.be/seller/view/m2410002096
8keer 50kg
8keer 15 kg
Ze staan hier op 2de hands; indien je er iets mee kan doen....
https://www.2dehands.be/seller/view/m2410002096
Je linkt naar een inlog pagina. Ik kan de advertentie niet zien.julescesar schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:12:
Na heel wat geëxperimenteer heb ik anti-trilling veren over.
8keer 50kg
8keer 15 kg
Ze staan hier op 2de hands; indien je er iets mee kan doen....
https://www.2dehands.be/seller/view/m2410002096
https://www.2dehands.be/v/doe-het-zelf-en-bouw/ventilatie-en-afzuiging/m2410002096-trillingsveren-en-inbouwbox-aircotcw82 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:42:
[...]
Je linkt naar een inlog pagina. Ik kan de advertentie niet zien.
[ Voor 10% gewijzigd door esphome op 13-06-2026 10:30 ]
Hebben jullie ervaring met installateurs die hierin meewerken? Ik heb twee keer een offerte gevraagd van installateurs die ik kreeg aangeraden. In beide gevallen was het recept: op Bigfoot op een houten dak 'gaat prima'. Dat recept lijkt mij niet zo prima. Ik zou graag een installateur hebben die het onderwerp trillingen voor zijn rekening neemt of ten minste met mij bereid is de puzzel te maken.
Ik ben er geen tegen gekomen - iedereen zweert bij de bigfoots, evt. bigfoots op betontegels.KucingT schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:15:
Hebben jullie ervaring met installateurs die hierin meewerken? Ik heb twee keer een offerte gevraagd van installateurs die ik kreeg aangeraden. In beide gevallen was het recept: op Bigfoot op een houten dak 'gaat prima'. Dat recept lijkt mij niet zo prima. Ik zou graag een installateur hebben die het onderwerp trillingen voor zijn rekening neemt of ten minste met mij bereid is de puzzel te maken.
Wat je zou kunnen doen is zeggen dat je het op een bepaalde manier geleverd/geinstalleerd wilt hebben en zelf het juiste materiaal bestellen - en dat dus je installateur het allemaal plaatst.
Ik ben een kennis aan het begeleiden in een vergelijkbaar proces met plaatsing op een dak. Hierbij gaan we waarschijnlijk de aansluiting dusdanig doen dat we later nog wat flexibiliteit hebben in hoogte, om eventuele trilling en resonantie op te vangen met extra gewicht.KucingT schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:15:
Hebben jullie ervaring met installateurs die hierin meewerken? Ik heb twee keer een offerte gevraagd van installateurs die ik kreeg aangeraden. In beide gevallen was het recept: op Bigfoot op een houten dak 'gaat prima'. Dat recept lijkt mij niet zo prima. Ik zou graag een installateur hebben die het onderwerp trillingen voor zijn rekening neemt of ten minste met mij bereid is de puzzel te maken.
Elke verkoper die is langs geweest trekt er zich geen hol van aan en geeft aan dat ik me geen zorgen moet maken. (Installatie van buitenunit tegen de slaapkamermuur met beugels)KucingT schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:15:
Hebben jullie ervaring met installateurs die hierin meewerken? Ik heb twee keer een offerte gevraagd van installateurs die ik kreeg aangeraden. In beide gevallen was het recept: op Bigfoot op een houten dak 'gaat prima'. Dat recept lijkt mij niet zo prima. Ik zou graag een installateur hebben die het onderwerp trillingen voor zijn rekening neemt of ten minste met mij bereid is de puzzel te maken.
Ik wil dus een grondinstallatie dus ben aan het doorvragen naar detail toe. Ook om bv de buitenunit niet parallel maar 90° gedraaid te hebben tov het huis. Zodat dit lawaai ook niet naar de buren gaat en dat soort dingen.
Dit tiep ik natuurlijk supermakkelijk eventjes uit, in de praktijk is het mogelijk niet zo simpel. Bij het offerte traject kun je aangeven dat er geen geluid in de woning waarneembaar mag zijn. (of teksten van gelijke strekking) en dat bij problemen de installateur verantwoordelijk is voor het oplossen. Een goede installateur zal dat ook kunnen oplossen, die kent zijn product, de nukken etc. Een wat meer cowboy georiënteerde installateur waarschijnlijk niet. Blijft lastig. Wel weet ik dat bijvoorbeeld een Ketelklets (zie youtube filmpje over zijn zoektocht naar een sanitair warmwater oplossing) ook geluidseisen had opgenomen in zijn installatie keuze traject. En toen er installateurs waren die niet wilde garanderen dat het stil(genoeg) was, is dat gewoon afgeketst.KucingT schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:15:
Hebben jullie ervaring met installateurs die hierin meewerken? Ik heb twee keer een offerte gevraagd van installateurs die ik kreeg aangeraden. In beide gevallen was het recept: op Bigfoot op een houten dak 'gaat prima'. Dat recept lijkt mij niet zo prima. Ik zou graag een installateur hebben die het onderwerp trillingen voor zijn rekening neemt of ten minste met mij bereid is de puzzel te maken.
Dank @Ronald warmtepomponline ken ik nog niet en ga ik zeker naar kijken. De naam klinkt als een discounter die een apparaat in doos opstuurt maar je aanbeveling klinkt goed.
@tcw82 mijn ervaring (n=2) is dat ze geen garanties willen geven. Mijn beeld van beide bedrijven was dat het prima installateurs waren maar dit simpelweg buiten hun expertise valt. Maar ik ga dit zeker proberen met warmtepomponline en een andere partij.
@tcw82 mijn ervaring (n=2) is dat ze geen garanties willen geven. Mijn beeld van beide bedrijven was dat het prima installateurs waren maar dit simpelweg buiten hun expertise valt. Maar ik ga dit zeker proberen met warmtepomponline en een andere partij.
Mijn ervaring met warmtepomponline is dat ze eventuele problemen zeker oplossen en degelijke producten hebben. De prijs is niet bovengemiddeld, maar ook niet op discounter niveau.KucingT schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:21:
Dank @Ronald warmtepomponline ken ik nog niet en ga ik zeker naar kijken. De naam klinkt als een discounter die een apparaat in doos opstuurt maar je aanbeveling klinkt goed.
@tcw82 mijn ervaring (n=2) is dat ze geen garanties willen geven. Mijn beeld van beide bedrijven was dat het prima installateurs waren maar dit simpelweg buiten hun expertise valt. Maar ik ga dit zeker proberen met warmtepomponline en een andere partij.
Garanties geven op geluid kán, maar dan met ondersteuning van bijvoorbeeld geluidslabel.com (voldoet de plaatsing aan de geldende geluidsnormen).
Heb je het over resonantie; daar kan je lastig op voorhand iets over zeggen, hangt echt af van de constructie, ondersteuning en oren
Heb je het over resonantie; daar kan je lastig op voorhand iets over zeggen, hangt echt af van de constructie, ondersteuning en oren
[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 16-06-2026 08:46 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Van jouw installateur mag je verwachten dat hij die maatregelen neemt om het binnendringen van geluiden en resonanties zoveel mogelijk te voorkomen door toepassing van rubber en betonnen tegels, Big Foots en flexibele aansluitingen. Het resultaat is afhankelijk van de constructie van het dak en de gekozen warmtepomp. Garanties geven dat je niets hoort gaat niemand je geven. De een beleeft geluid ook weer anders dan de ander. Extra ingrepen met constructies die je hier soms voorbij ziet komen zijn nooit in de prijs in begrepen en de noodzaak ook niet vooraf te bepalen. Ik zou mij overigens eerder druk maken over de geluidsdruk naar de omgeving. Daar ben jij en ook de installateur 20 jaar verantwoordelijk voor.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 16-06-2026 09:44 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
@Carboy54 en @Stoker eens. De wettelijke eisen naar de buren zijn feitelijke grenzen waaraan we (installateur en ik) ons sowieso moeten houden. Geluid en met name resonantie is een lastig beestje. Een installateur die daarover meedenkt, een redelijk voorstel doet en bereid is tegen redelijke kosten een paar keer aanpassingen te doen zou al heel wat zijn. Van 'geen idee en komt goed' naar 'we houden er rekening mee en we zijn bereid te puzzelen' zou winst zijn.
Ttechnisch correcte installatie is al een hele stap voorwaarts. In dit draadje zijn al meerdere gebruikers geweest die een niet correcte of niet optimale installatie hebben gehad en daarmee klachten opliepen (ikzelf ben daar een van).Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:39:
Van jouw installateur mag je verwachten dat hij die maatregelen neemt om het binnendringen van geluiden en resonanties zoveel mogelijk te voorkomen door toepassing van rubber en betonnen tegels, Big Foots en flexibele aansluitingen. Het resultaat is afhankelijk van de constructie van het dak en de gekozen warmtepomp. Garanties geven dat je niets hoort gaat niemand je geven. De een beleeft geluid ook weer anders dan de ander. Extra ingrepen met constructies die je hier soms voorbij ziet komen zijn nooit in de prijs in begrepen en de noodzaak ook niet vooraf te bepalen. Ik zou mij overigens eerder druk maken over de geluidsdruk naar de omgeving. Daar ben jij en ook de installateur 20 jaar verantwoordelijk voor.
In het geval van de unit hier op het betonnen dak lijkt het er zeer sterk op (we moeten de komende winter de nieuwe situatie volledig ervaren) dat de gekozen leiding diameter, bochten en koppelingen de boosdoener waren.
Dat is iets dat een installateur vaak kiest en uitvoert zonder uitvoerig overleg.
Pfff flink wat gewicht nodig op links om het een beetje horizontaal te krijgen. De blauwe lijken te sterk en de gele op de zware kant net te zwak. Dan maar twee stoeptegels erbovenop.
Eens kijken of het rechts ergens mee op te vullen is.
[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 16-06-2026 15:14 ]
Mijn ervaring met warmtepomponline is dat dit soort zaken goed zijn overlegd en overwogen. De afweging van type buis, type aansluiting, plaatsing en de verschillende risico’s zijn in overleg gemaakt en gekozen en ik ben in dat traject blij met het resultaat. (Nu is de Panasonic M uit zichzelf niet luidruchtig en omdat ie meestal laag in het vermogen zit hoor je er vrijwel niets van)tcw82 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:20:
[...]
Ttechnisch correcte installatie is al een hele stap voorwaarts. In dit draadje zijn al meerdere gebruikers geweest die een niet correcte of niet optimale installatie hebben gehad en daarmee klachten opliepen (ikzelf ben daar een van).
In het geval van de unit hier op het betonnen dak lijkt het er zeer sterk op (we moeten de komende winter de nieuwe situatie volledig ervaren) dat de gekozen leiding diameter, bochten en koppelingen de boosdoener waren.
Dat is iets dat een installateur vaak kiest en uitvoert zonder uitvoerig overleg.
Ik zie bij andere installaties veel ‘kort door de bocht’ zaken waarbij de klant uiteindelijk mag betalen voor geluidswerende schuttingen vanwege overlast bij de buren, terwijl dat feitelijk een verantwoordelijkheid van het installatiebedrijf is.
Ik heb bij diverse installateurs al moeite gehad om op schrift te krijgen dat de plaatsing conform regels kan (zelfs bij een partij die geluidslabel.com beweert te gebruiken)… WPonline doet dat standaard …
Mocht resonantie dan een probleem blijken dan leg ik de casus wel bij Modubar voor die volgens medewerkers op VSK kosteloos kunnen adviseren en je niet gelijk aan een kast van 3K helpen.
Mocht resonantie dan een probleem blijken dan leg ik de casus wel bij Modubar voor die volgens medewerkers op VSK kosteloos kunnen adviseren en je niet gelijk aan een kast van 3K helpen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nou kijk maar eens in de specsheet van die unit, het COG is bijna precies boven die rechtse voet. Waarom MHI die niet verder naar de buitenkant heeft gezet verbaasd me wel.Trebbors schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:45:
[Afbeelding]
Pfff flink wat gewicht nodig op links om het een beetje horizontaal te krijgen. De blauwe lijken te sterk en de gele op de zware kant net te zwak. Dan maar twee stoeptegels erbovenop.
Eens kijken of het rechts ergens mee op te vullen is.
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB || SRK63ZR-WF | SRK35ZS-WF
Goede verklaring, dankjewel.Vogels60 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:37:
[...]
Nou kijk maar eens in de specsheet van die unit, het COG is bijna precies boven die rechtse voet. Waarom MHI die niet verder naar de buitenkant heeft gezet verbaasd me wel.
Dan wellicht tussen de metalen draagarm en de onderkant van de trillingsdemper een opvulblokje of ringen gebruiken.
Ik meen daar eerder over gelezen te hebben hier, bij iemand anders, maar kan het niet meer terugvinden.
[ Voor 10% gewijzigd door Trebbors op 17-06-2026 07:45 ]
Wij willen een airco op ons platte dak laten installeren en zodoende ben ik de opties aan het verkennen om overlast voor de buren en onszelf tot een minimum te beperken/algeheel wegnemen.
De airco komt 3 hoog op een platdak te staan, 45 cm van de dakrand, is het idee.
Ik heb het volgende bedacht:
(Zonnepaneel zal naar rechts verplaatst moeten worden)
Nu zit ik met een aantal vragen:
De airco komt 3 hoog op een platdak te staan, 45 cm van de dakrand, is het idee.
Ik heb het volgende bedacht:
- Trilmatjes: https://www.mijnklimaatshop.nl/wagner-rubber-anti-trilmatje-met-extra-foamlaag-10.html
- Daar bovenop betontegels
- Daar dan bovenop de bigfoots
- Overdwars op de bigfoot een betontegel om te voorkomen dat de airco bij een storm om kan vallen
- Tussen de big foots en de airco Soleco trillingsdempers: https://www.mijnklimaatshop.nl/soleco-trillingsdemperset-groenblauw-30-55kg-m8.html
(Zonnepaneel zal naar rechts verplaatst moeten worden)Nu zit ik met een aantal vragen:
- Is mijn angst dat de airco van het dak zal waaien gegrond of zal het zonder de extra ballast ook wel goed gaan?
- Is het toevoegen van een betontegel overdwars als ballast slim of is er iets dat ik beter kan doen?
- Is er nog iets dat ik kan doen om resonantie verder te beperken?
Ik heb het volgende bedacht:GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:24:
Wij willen een airco op ons platte dak laten installeren en zodoende ben ik de opties aan het verkennen om overlast voor de buren en onszelf tot een minimum te beperken/algeheel wegnemen.
De airco komt 3 hoog op een platdak te staan, 45 cm van de dakrand, is het idee.
leuk bedacht , maar zeer waarschijnlijk niet afdoende.
- Trilmatjes: https://www.mijnklimaatshop.nl/wagner-rubber-anti-trilmatje-met-extra-foamlaag-10.html
- Daar bovenop betontegels
- Daar dan bovenop de bigfoots
- Overdwars op de bigfoot een betontegel om te voorkomen dat de airco bij een storm om kan vallen
- Tussen de big foots en de airco Soleco trillingsdempers: https://www.mijnklimaatshop.nl/soleco-trillingsdemperset-groenblauw-30-55kg-m8.html
Yep wij zitten ook met een paar vragenNu zit ik met een aantal vragen:
-houten dak ?
-betonnen dak ?
-slaap je er onder ?
- ik neem aan dat hij van de muur weg blaast ?
Zet hem zo verder van de rand dat je eventueel een tussen schot voor geluid demping kan plaatsen richting de buren.
Een Wp geeft aan beide zijde eigenlijk even veel geluid.
Zorg dat de toevoer leidingen "lang/ flexibele " zijn zo dat je een H frame kan neer zetten, zoals beschreven in dit topic.
Even bigfoots en en wat trillings veren en wat gewicht .. NO NO .. je mag het proberen.
Lees het topic aub.
X21r schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:37:
[...]
Ik heb het volgende bedacht:
[...]
leuk bedacht , maar zeer waarschijnlijk niet afdoende.
[...]
Yep wij zitten ook met een paar vragen
-houten dak ?
-betonnen dak ?
-slaap je er onder ?
- ik neem aan dat hij van de muur weg blaast ?
Zet hem zo verder van de rand dat je eventueel een tussen schot voor geluid demping kan plaatsen richting de buren.
Een Wp geeft aan beide zijde eigenlijk even veel geluid.
Zorg dat de toevoer leidingen "lang/ flexibele " zijn zo dat je een H frame kan neer zetten, zoals beschreven in dit topic.
Even bigfoots en en wat trillings veren en wat gewicht .. NO NO .. je mag het proberen.
Lees het topic aub.
- Betonnendak
- Wij slapen eronder (hoewel de airco voor de woonkamer is, dus zal dan uit staan)
- Ja hij blaast van de muur af
[ Voor 13% gewijzigd door GlitchBug op 18-06-2026 11:47 ]
Het grote probleem is dat je "Tussen de big foots en de airco Soleco trillingsdempers" voorsteld.GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:44:
[...]H-frame heb ik gezien maar de uitvoerbaarheid daarvan is een stuk lastiger lijkt het... Moet het namelijk ook overbrengen aan de installateur
- Betonnendak
- Wij slapen eronder (hoewel de airco voor de woonkamer is, dus zal dan uit staan)
- Ja hij blaast van de muur af
Denk je dat de voorgestelde opstelling iets van verbetering gaat treffen of is het hetzelfde als de big foots direct op het dak plaatsen?
Compressor trilt en laat de behuizing mee trillen.. en je kans op resonantie ( geluids overlast) van de behuizing is groot.. staat ook beschreven in de topics en de video's in het begin...
Betonnen dak .. klinkt al beter .. maar de "pur isolatie" op je beton dak isoleert wel warmte maar geen geluid..onthoud dat..
Goed hij staat uit in de nacht , geen nacht dienst ?, of de buren.
Dus geluid zou mee moeten vallen ..maar hou rekening met
- Massa aan de voeten van de Wp.
-Dat je ruimte heb om een scherm aan de aanzuigkant bij de buren kan plaatsen.
-Aansluit leidingen flex.
Technisch moet hij nu wel aan de "wettelijke "geluids eisen voldoen..
Ik ben eigenlijk een beetje lost. Heb je video gezien en veel gelezen. Maar ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik de bigfoot opstelbalken kan gebruiken. Ze komen hier zaterdag de airco installeren en ik ben zelf niet technisch dus dacht als ik nou direct wat maatregelen kan treffen om resonatie te beperken is dat mooi meegenomen. Maar gelijktijdig wil ik de installateurs niet te veel in de weg zitten, daarom lijkt direct een heel H-frame bouwen mij een te grote uitdaging...X21r schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:58:
[...]
Het grote probleem is dat je "Tussen de big foots en de airco Soleco trillingsdempers" voorsteld.
Compressor trilt en laat de behuizing mee trillen.. en je kans op resonantie ( geluids overlast) van de behuizing is groot.. staat ook beschreven in de topics en de video's in het begin...
Betonnen dak .. klinkt al beter .. maar de "pur isolatie" op je beton dak isoleert wel warmte maar geen geluid..onthoud dat..
Goed hij staat uit in de nacht , geen nacht dienst ?, of de buren.
Dus geluid zou mee moeten vallen ..maar hou rekening met
- Massa aan de voeten van de Wp.
-Dat je ruimte heb om een scherm aan de aanzuigkant bij de buren kan plaatsen.
-Aansluit leidingen flex.
Technisch moet hij nu wel aan de "wettelijke "geluids eisen voldoen..
Daarom ben ik nu tot het volgende gekomen:
- Rubberen tegel
- Betonband/tegel
- Bigfoot
Moet zeggen dat ik door de vele informatie in dit topic ook een beetje de weg kwijt ben.
Ik zou eerst simpel beginnen, ZONDER extra (Soleco) veren/dempers ed.. Dus: rubber tegels, daarop (beton) tegels, daarop bigfoots en daar bovenop je warmtepomp. Dan is dit je 0-positie vanuit daar kan je extra dingen proberen zoals extra veren/dempers en/of extra balast bovenop je bigfoots. Mijn garage dak is van hout (houten balken) met een daar bovenop PIR isolatie en bij mij heb ik het op deze manier (zonder dempers, wel met extra ballast boven op mijn bigfoots) voldoende stil gekregen (N=1!) voor een Daikin 8kW hybride warmtepomp.GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Ik ben eigenlijk een beetje lost. Heb je video gezien en veel gelezen. Maar ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik de bigfoot opstelbalken kan gebruiken. Ze komen hier zaterdag de airco installeren en ik ben zelf niet technisch dus dacht als ik nou direct wat maatregelen kan treffen om resonatie te beperken is dat mooi meegenomen. Maar gelijktijdig wil ik de installateurs niet te veel in de weg zitten, daarom lijkt direct een heel H-frame bouwen mij een te grote uitdaging...
Daarom ben ik nu tot het volgende gekomen:Maar dan mis ik dus nog de demper/veer?
- Rubberen tegel
- Betonband/tegel
- Bigfoot
Moet zeggen dat ik door de vele informatie in dit topic ook een beetje de weg kwijt ben.
N.b. veren/dempers kunnen nl. je problemen ook erger maken.
Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn
Top dankjewel! Goede aanpak inderdaadarnova schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:52:
[...]
Ik zou eerst simpel beginnen, ZONDER extra (Soleco) veren/dempers ed.. Dus: rubber tegels, daarop (beton) tegels, daarop bigfoots en daar bovenop je warmtepomp. Dan is dit je 0-positie vanuit daar kan je extra dingen proberen zoals extra veren/dempers en/of extra balast bovenop je bigfoots. Mijn garage dak is van hout (houten balken) met een daar bovenop PIR isolatie en bij mij heb ik het op deze manier (zonder dempers, wel met extra ballast boven op mijn bigfoots) voldoende stil gekregen (N=1!) voor een Daikin 8kW hybride warmtepomp.
N.b. veren/dempers kunnen nl. je problemen ook erger maken.
Zorg dat je wat speling hebt qua lengte koelleiding, want dat is het enige wat je niet zelf kan doen als de unit eenmaal staat.
Ik heb een soort gelijke situatie met mijn warmtepomp.GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Ik ben eigenlijk een beetje lost. Heb je video gezien en veel gelezen. Maar ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik de bigfoot opstelbalken kan gebruiken. Ze komen hier zaterdag de airco installeren en ik ben zelf niet technisch dus dacht als ik nou direct wat maatregelen kan treffen om resonatie te beperken is dat mooi meegenomen. Maar gelijktijdig wil ik de installateurs niet te veel in de weg zitten, daarom lijkt direct een heel H-frame bouwen mij een te grote uitdaging...
Daarom ben ik nu tot het volgende gekomen:Maar dan mis ik dus nog de demper/veer?
- Rubberen tegel
- Betonband/tegel
- Bigfoot
Moet zeggen dat ik door de vele informatie in dit topic ook een beetje de weg kwijt ben.
Maar heb het toch anders gedaan dan jij :
ik heb:
- Trilmatjes: https://www.mijnklimaatshop.nl/wagner-rubber-anti-trilmatje-met-extra-foamlaag-10.html
- Daar bovenop betontegels
- Daar dan bovenop de bigfoots
- Overdwars op de bigfoot een betontegel om te voorkomen dat de airco bij een storm om kan vallen
- Tussen de big foots en de airco Soleco trillingsdempers: https://www.mijnklimaatshop.nl/soleco-trillingsdemperset-groenblauw-30-55kg-m8.html
- Rubberen (speel) tegels 60 x 60 (4x)
- Betontegels (ik heb een opsluitband genomen dus heb er twee)
- Massieve opstelbalken (https://www.mijnklimaatshop.nl/massieve-recycled-opstellingsbalk-90x15x15cm.html) --> let dus op dat dit dikke zijn - die die standaard dunne dingen (5cm dik) want die gaan doorbuigen .
- AM-veren die bij het gewicht van je airco - je zult twee verschillende gewichtsklassen nodig hebben waarschijnlijk (AM-15 M veervoet 15kg M8 - Mijnklimaatshop.nl)
Ziet er uit als een haalbare opstellinggreg-a schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:01:
[...]
Ik heb een soort gelijke situatie met mijn warmtepomp.
Maar heb het toch anders gedaan dan jij :
[...]
ik heb:Vergeet die soleco dingen, zeker als je op het dak gaat. Die soleco zou ik alleen maar doen als je niet anders kan (bijv als je muurbeugels hebt). Ik zal even kijken of ik iets van een foto kan vinden. Bij mij werkte het perfect. Montage op een (oud) houten dak. In de koude winterdagen ging dit ook prima. Je hoort niets - zelfs niet direct er onder
- Rubberen (speel) tegels 60 x 60 (4x)
- Betontegels (ik heb een opsluitband genomen dus heb er twee)
- Massieve opstelbalken (https://www.mijnklimaatshop.nl/massieve-recycled-opstellingsbalk-90x15x15cm.html) --> let dus op dat dit dikke zijn - die die standaard dunne dingen (5cm dik) want die gaan doorbuigen .
- AM-veren die bij het gewicht van je airco - je zult twee verschillende gewichtsklassen nodig hebben waarschijnlijk (AM-15 M veervoet 15kg M8 - Mijnklimaatshop.nl)
heb je dan ook nog flexibele koelleidingen? Ivm de veren.
Wat voor warmtepomp komt er? Monoblock? Of een split unit? Merkt? Type?GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Ziet er uit als een haalbare opstelling![]()
heb je dan ook nog flexibele koelleidingen? Ivm de veren.
L/L mitshibushi src50zs-w 5kwtcw82 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:12:
[...]
Wat voor warmtepomp komt er? Monoblock? Of een split unit? Merkt? Type?
Ah helder. Een split unit met dunne (maar meestal) starre leidingen.
GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Ziet er uit als een haalbare opstelling![]()
heb je dan ook nog flexibele koelleidingen? Ivm de veren.
Zie deze foto. Dit was kort na het plaatsen van de grote balken. Daarvoor was het met big foots en die soleco dingen op advies van de installateur. Op de foto zie ik dat er nog wat rest stukken rubber liggen - die horen er uiteraard niet bij.Geen flex leidingen. Het heeft al flink gewaaid sinds februari. De unit beweegt maar beperkt. Dus daar maak ik me geen zorgen over. Ze staan niet kei straks - zit nog wat ruimte in
Best @GlitchBug ik zou het maar doen zoals @greg-a zegt.
Mocht je toch last hebben dan weet je waar je kan slapen ..bij @greg-a .
@greg-a Heeft iets wat bij hem toevallig werkt.. N1
-Veren direct onder WP zonder extra gewicht en geen H. dus bij wind komt er meer beweging en krachten op de aangesloten leidingen.
-"Massieve recycled opstellingsbalk" blijven heel lang in leven. .maar wat is de statische druk dus buigen vanzelf door na jaren.
@GlitchBug je wilt de meest simpele oplossing en zonder "moeite" dus laat hen gewoon op die bigfoots monteren.( boven op de omgekeerde terras tegels !!).
Daarna zie je het resultaat wel.
Mocht je toch last hebben dan weet je waar je kan slapen ..bij @greg-a .
@greg-a Heeft iets wat bij hem toevallig werkt.. N1
-Veren direct onder WP zonder extra gewicht en geen H. dus bij wind komt er meer beweging en krachten op de aangesloten leidingen.
-"Massieve recycled opstellingsbalk" blijven heel lang in leven. .maar wat is de statische druk dus buigen vanzelf door na jaren.
@GlitchBug je wilt de meest simpele oplossing en zonder "moeite" dus laat hen gewoon op die bigfoots monteren.( boven op de omgekeerde terras tegels !!).
Daarna zie je het resultaat wel.
HoiIk heb deze airco staan op een aanbouw deels hout met pir platen.. het is een 3,5 kw aux. Zodra deze harder gaat dan low met koelen of verwarmen begint het gebrom, zoals je ziet staat hij op de recycle balken! Ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kan? Aan de muur hangen of iets verhogen met demping? Weet niet of ik het zelf durf omdat er niet zoveel leiding “over” is en bang dat het onder spanning komt
De vraag is welk geluid hoor je en waar.Vegetto schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:50:
[Afbeelding] Hoi
Ik heb deze airco staan op een aanbouw deels hout met pir platen.. het is een 3,5 kw aux. Zodra deze harder gaat dan low met koelen of verwarmen begint het gebrom, zoals je ziet staat hij op de recycle balken! Ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kan? Aan de muur hangen of iets verhogen met demping? Weet niet of ik het zelf durf omdat er niet zoveel leiding “over” is en bang dat het onder spanning komt
Je licht koepel kan een van de zwaken plekken zijn.
Maar er was iemand die ook dicht bij een licht koepel had en de Wp op een H frame zetten en daar mee er blij was.
Bij jou zal een der armen van het H frame aan de ander kant van de licht koepel terecht komen maar is niet erg.
Voor de leidingen heb je ruimte zat om de WP iets hoger te zetten, die bocht rechts boven op de foto is een mooi draai punt en geeft geen stress op je leidingen.
Een voorbeeld.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3RIFjh61zIueCKct5T4mbF0r.jpg?f=user_large)
Komt van https://gathering.tweaker...message/81508294#81508294
Er moet wel wat gewicht naast / aan de poten van de Wp gemonteerd worden !!! ( wat nog niet gebeurt is op deze foto ).
En rechts ervan aan de gevel? aan muurbeugels? alleen weet ik niet hoe ik dat dan met de leidingen moet doen?X21r schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:34:
[...]
De vraag is welk geluid hoor je en waar.
Je licht koepel kan een van de zwaken plekken zijn.
Maar er was iemand die ook dicht bij een licht koepel had en de Wp op een H frame zetten en daar mee er blij was.
Bij jou zal een der armen van het H frame aan de ander kant van de licht koepel terecht komen maar is niet erg.
Voor de leidingen heb je ruimte zat om de WP iets hoger te zetten, die bocht rechts boven op de foto is een mooi draai punt en geeft geen stress op je leidingen.
Een voorbeeld.
[Afbeelding]
Komt van https://gathering.tweaker...message/81508294#81508294
Er moet wel wat gewicht naast / aan de poten van de Wp gemonteerd worden !!! ( wat nog niet gebeurt is op deze foto ).
Kun je anders nog een overzicht foto maken zodat er meer van het dak zichtbaar is?Vegetto schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:50:
[Afbeelding] Hoi
Ik heb deze airco staan op een aanbouw deels hout met pir platen.. het is een 3,5 kw aux. Zodra deze harder gaat dan low met koelen of verwarmen begint het gebrom, zoals je ziet staat hij op de recycle balken! Ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kan? Aan de muur hangen of iets verhogen met demping? Weet niet of ik het zelf durf omdat er niet zoveel leiding “over” is en bang dat het onder spanning komt
smartsys schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Kun je anders nog een overzicht foto maken zodat er meer van het dak zichtbaar is?
:strip_exif()/f/image/Dp3nbWW4ZbELgnDlRGuLhaD5.jpg?f=fotoalbum_large)
Muur beugels kan.. zolang je behuizing maar niet gaat resoneren en de overlast veroorzaakt.Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:14:
[...]
En rechts ervan aan de gevel? aan muurbeugels? alleen weet ik niet hoe ik dat dan met de leidingen moet doen?
kijk in.
YouTube: 7 Muur beugel Warmtepomp
Je ziet daar met aluminium U profiel een methode waarbij de maten zelf kan bepalen, en zo de Wp bij op bijna dezelfde positie kan laten staan /hangen.
/f/image/WZyZ30qSPQD0e7z2FiYdNNDL.png?f=fotoalbum_large)
Video's in begin van dit topic.
edit:
Foto's gezien H frame maken.
Als je bang bent voor de leidingen en de hoogte van de unit op een frame, een frame met een "goose neck" (in goed Nederlands) zorgt voor een warmtepomp op dezelfde hoogte.Vegetto schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:50:
[Afbeelding] Hoi
Ik heb deze airco staan op een aanbouw deels hout met pir platen.. het is een 3,5 kw aux. Zodra deze harder gaat dan low met koelen of verwarmen begint het gebrom, zoals je ziet staat hij op de recycle balken! Ik vroeg me af wat ik hier het beste mee kan? Aan de muur hangen of iets verhogen met demping? Weet niet of ik het zelf durf omdat er niet zoveel leiding “over” is en bang dat het onder spanning komt
goose neck zoals die gebruikt wordt in trucks:
ik snap deze niet? moet ik dan zelf die leidingen gaan buigen? ik vind dat denk ik TE spannend hahatcw82 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
[...]
Als je bang bent voor de leidingen en de hoogte van de unit op een frame, een frame met een "goose neck" (in goed Nederlands) zorgt voor een warmtepomp op dezelfde hoogte.
goose neck zoals die gebruikt wordt in trucks:
[Afbeelding]
Is je unit breder dan de ruimte tussen de lichtkoepel en de rand van je dak? Anders kan je daar een H-frame trachten te maken. Indien nodig, unit 90° draaien, maar dan moet je de blaasrichting alliëren met de windrichting (zodat hij niet z'n eigen uitgeblazen lucht weer opzuigt). Leidingen zijn wel lang genoeg, denk ik, zelfs te lang. Zorg wel dat ze niet knikken.
Nee, ik denk dat ik het niet goed uitleg.Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:38:
[...]
ik snap deze niet? moet ik dan zelf die leidingen gaan buigen? ik vind dat denk ik TE spannend haha
Ik zal een tweetal tekeningen maken. Moment.
De pijl geeft de knik aan. Bij een "conventioneel" H frame zit die knik er niet in komt de WP dus omhoog. Door die knik verlaag je de positie van de wp. Door dit even uit te meten kan de wp op exact dezelfde hoogte blijven als dat hij nu staat en heb je geen gedoe met te korte of te lange leidingen.
:strip_exif()/f/image/kanVodB1UayY2vwcADyGd2z5.png?f=user_large)
Als de balk 1 lange lengte, zonder knik, zou zijn komt het geheel dus wat hoger uit:
[ Voor 54% gewijzigd door tcw82 op 25-06-2026 11:43 ]
Thnx ik snap hem, ik denk alleen dat ik hem niet kan draaien ivm wind, en zo de H opstelling wordt lastig met de lichtstraat.. is het een idee dat ik hem eerst op veren zet op de bestaande recycle balken? of de recycle balken vervangen voor tegels en daar de veren op?tcw82 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Nee, ik denk dat ik het niet goed uitleg.
Ik zal een tweetal tekeningen maken. Moment.
De pijl geeft de knik aan. Bij een "conventioneel" H frame zit die knik er niet in komt de WP dus omhoog. Door die knik verlaag je de positie van de wp. Door dit even uit te meten kan de wp op exact dezelfde hoogte blijven als dat hij nu staat en heb je geen gedoe met te korte of te lange leidingen.
[Afbeelding]
Als de balk 1 lange lengte, zonder knik, zou zijn komt het geheel dus wat hoger uit:
[Afbeelding]
Alleen veren is eigenlijk niet nuttig. De massa van de unit verhogen en dan de veren is wel een optie. Mogelijk kan je dat vrij makkelijk doen door toch een tweetal kokers onder de unit door te leggen die links en recht een eind uitstekend de veren onder de koker in de bestaande of eventueel iets lagere voeten op het dak. Op de uitstekende einden kun je dan de extra massa (betontegels oid) leggen.Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:46:
[...]
Thnx ik snap hem, ik denk alleen dat ik hem niet kan draaien ivm wind, en zo de H opstelling wordt lastig met de lichtstraat.. is het een idee dat ik hem eerst op veren zet op de bestaande recycle balken? of de recycle balken vervangen voor tegels en daar de veren op?
Tekening maken?
zou ik heel erg waarderen, ik ben er niet zo in thuis haha, weet ook niet zo goed waar ik die alu frames enzo vandaan kan halen, het is meer ik durf het wel aan maar dan moet ik niet teveel hoeven schuiven / stoeien met die leidingen want die zijn gok ik niet flexibeltcw82 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:49:
[...]
Alleen veren is eigenlijk niet nuttig. De massa van de unit verhogen en dan de veren is wel een optie. Mogelijk kan je dat vrij makkelijk doen door toch een tweetal kokers onder de unit door te leggen die links en recht een eind uitstekend de veren onder de koker in de bestaande of eventueel iets lagere voeten op het dak. Op de uitstekende einden kun je dan de extra massa (betontegels oid) leggen.
Tekening maken?
90 gradendraaien dan staat hij niet met zijn rug "tegen" de muur kans op niet correcte defrost is hoge,dus eigenlijk niet aanbevelen.roofburner schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:45:
Is je unit breder dan de ruimte tussen de lichtkoepel en de rand van je dak? Anders kan je daar een H-frame trachten te maken. Indien nodig, unit 90° draaien, maar dan moet je de blaasrichting alliëren met de windrichting (zodat hij niet z'n eigen uitgeblazen lucht weer opzuigt). Leidingen zijn wel lang genoeg, denk ik, zelfs te lang. Zorg wel dat ze niet knikken.
H frame kan netjes langs de licht koepel heen een poot word wat korter.
Wat @tcw82 bedoelt is zoals ik heb uitgevoerd .tcw82 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Nee, ik denk dat ik het niet goed uitleg.
Ik zal een tweetal tekeningen maken. Moment.
De pijl geeft de knik aan. Bij een "conventioneel" H frame zit die knik er niet in komt de WP dus omhoog. Door die knik verlaag je de positie van de wp. Door dit even uit te meten kan de wp op exact dezelfde hoogte blijven als dat hij nu staat en heb je geen gedoe met te korte of te lange leidingen.
[Afbeelding]
Als de balk 1 lange lengte, zonder knik, zou zijn komt het geheel dus wat hoger uit:
[Afbeelding]
heb je voor mij een link waar ik die alu / stalen dingen vandaan kan halen? en die knikjes hoe heb je dat gedaanX21r schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:52:
[...]
90 gradendraaien dan staat hij niet met zijn rug "tegen" de muur kans op niet correcte defrost is hoge,dus eigenlijk niet aanbevelen.
H frame kan netjes langs de licht koepel heen een poot word wat korter.
[ Voor 4% gewijzigd door Vegetto op 25-06-2026 14:03 ]
Bv aluminium op maat. nl kijk voor de dikte op de muurbeugel video.Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:03:
[...]
heb je voor mij een link waar ik die alu / stalen dingen vandaan kan halen? en die knikjes hoe heb je dat gedaan
Mocht je ze lang maken > 1,5m dan iets breder nemen (1cm of meer) en iets dikker
De knik zijn 4 stukken a ~15 cm met de rug tegen de balk om te zakken/ stijgen ..U of L profiel met zeker 2 bouten per stuk boven en onder.. ander gaat de boel knikken.
Ik ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen?Sharky2000 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:35:
Goedemorgen,
Naar aanleiding van mijn post van vorige week heb ik heel veel in dit draadje gesnuffeld. Conclusie is dat er een H-frame moet komen omdat de huidige setup niet goed is.
Ik heb helaas geen lasapparaat, maar los daarvan zal mijn H-frame enigszins modulair moeten worden omdat ik anders in de knoop kom met het bestaande leidingwerk en andere zaken die in de weg zitten.
Mijn idee is om een frame te bouwen van steigerbuis, rond 48x3,5mm. Dit is verzinkt en zal wel wat jaartjes mee kunnen gaan. Eenvoudig modulair op te bouwen op het dak!
- Heeft iemand hier goede ervaringen met het bouwen van een frame van steigerbuis?
- Waar moet het frame qua afmetingen aan voldoen? Wil je zo breed mogelijk om de krachten te verdelen of zijn er andere zaken belangrijk?
- Wat voor dempers/veren kan ik het beste gebruiken? Ik heb nu rubberen trillingsdempers onder mijn unit en die dempen veel beter dan de veerdempers die ik eerst gebruikte. (https://www.warmtepompdempers.nl/products/um-mount-set-50-80)
- Andere zaken die belangrijk zijn??
- Als het frame staat en de persleidingen vibreren nog steeds hard, dan ga ik alsnog leidingdempers plaatsen.
Thanks!
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Ik denk dat je zoiets opstelling zou kunnen bouwen.Ik heb hier nu twee koker balken op veren liggen. Een lange links en een korte rechts. Hier haaks bovenop liggen twee dragers op ongeveer 55 tot 60cm uit elkaar. Hier heb ik nu even voor ballast 3 60x15x15 betonblokken opgelegd. Ongeveer 100kg. De warmtepomp staat op twee kokers die ONDER de dragende kokers komen te hangen. Als je die met een stuk RVS draadeind ophangt is het helemaal verstelbaar en kun je je warmtepomp op nagenoeg dezelfde hoogte en op dezelfde positie laten hangen. Je hoeft dan niet met het leidingwerk te emmeren.
Ik weet niet hoe zwaar je warmtepomp weegt, maar afhankelijk van dat gewicht moet je je veren kiezen en ook het materiaal kiezen. Als je voor verzinkt staal gaat van 50x50x3mm kan er een behoorlijk gewicht op die kokers staan. Paar M10 draadeinden gebruiken. Daar kan per draadeind ruim een halve ton aanhangen.
Misschien nog een diagonale strip tussen de linker verticale kokerbalk en de onderste horizontale draagbalk. Dan kan het geheel niet meer bewegen en wordt het een veel strakker geheel.
Goed gedaan mooi uitgewerkt, inderdaad de voeten compleet ondersteund van de warmtepomp (en van voor naar achter onder de voeten).smartsys schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:17:
[Afbeelding] Ik denk dat je zoiets opstelling zou kunnen bouwen.
Ik heb hier nu twee koker balken op veren liggen. Een lange links en een korte rechts. Hier haaks bovenop liggen twee dragers op ongeveer 55 tot 60cm uit elkaar. Hier heb ik nu even voor ballast 3 60x15x15 betonblokken opgelegd. Ongeveer 100kg. De warmtepomp staat op twee kokers die ONDER de dragende kokers komen te hangen. Als je die met een stuk RVS draadeind ophangt is het helemaal verstelbaar en kun je je warmtepomp op nagenoeg dezelfde hoogte en op dezelfde positie laten hangen. Je hoeft dan niet met het leidingwerk te emmeren.
Ik weet niet hoe zwaar je warmtepomp weegt, maar afhankelijk van dat gewicht moet je je veren kiezen en ook het materiaal kiezen. Als je voor verzinkt staal gaat van 50x50x3mm kan er een behoorlijk gewicht op die kokers staan. Paar M10 draadeinden gebruiken. Daar kan per draadeind ruim een halve ton aanhangen.
Misschien nog een diagonale strip tussen de linker verticale kokerbalk en de onderste horizontale draagbalk. Dan kan het geheel niet meer bewegen en wordt het een veel strakker geheel.
Ik zou nog rondje tekenen waar de veren moeten ( uiteinde punten H frame).. dan is het idee visueel compleet
Goed gedaan.
Vegetto schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:52:
[...]
zou ik heel erg waarderen, ik ben er niet zo in thuis haha, weet ook niet zo goed waar ik die alu frames enzo vandaan kan halen, het is meer ik durf het wel aan maar dan moet ik niet teveel hoeven schuiven / stoeien met die leidingen want die zijn gok ik niet flexibel
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Dank voor alle adviezen, nog even een vraag stel ik hang hem aan de muur met de juiste dempers is dat niet altijd beter ?
Ziet er goed uit. Ik ben alleen bang dat de lange stukken onder de unit op den duur gaan buigen.X21r schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:54:
[...]
Wat @tcw82 bedoelt is zoals ik heb uitgevoerd .[Afbeelding]
Je zou er nog aan kunnen denken om daar nog een lager hoekprofiel er bovenop te bevestigen opdat de die dan als stuitend, het buiging tegen werkt. Dus een laag hoekprofiel voor de voeten en achter vandaar gezien er ook voor.
Mijn Contructie staat er pas sinds 2019 ... en Wp is 109kg zwaare .. zakt niet verder door..esphome schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:31:
[...]
Ziet er goed uit. Ik ben alleen bang dat de lange stukken onder de unit op den duur gaan buigen.
Je zou er nog aan kunnen denken om daar nog een lager hoekprofiel er bovenop te bevestigen opdat de die dan als stuitend, het buiging tegen werkt. Dus een laag hoekprofiel voor de voeten en achter vandaar gezien er ook voor.
De clou is de stukjes die het hoogte verschil maken.
De Wp van @Vegetto is niet zo zwaar.
Maar inderdaad om het langste profiel te versterken kan je een L profiel er naast monteren met de breedste kant verticaal ( dus omhoog).( kan je ook later doen als je ziet hij buigt door).
[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 25-06-2026 22:47 ]
:strip_exif()/f/image/qZPklERxUNDRsOmfugSUkAaV.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/APOFZYqjcucGYjQUVwMbMV45.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7KKuhSQ1IrYZE6mAtK1dQQ4M.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wFfBiaM5UYhaD10sWaslRVod.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ogfXqkw7vmuBrG3hDUpOvXpO.png?f=fotoalbum_tile)