qua kokers/buizen zou ik niet zo snel voor rond gaan. Is veel moeilijker te monteren (tenzij je speciale koppelstukken hebt).Sharky2000 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:35:
Goedemorgen,
Naar aanleiding van mijn post van vorige week heb ik heel veel in dit draadje gesnuffeld. Conclusie is dat er een H-frame moet komen omdat de huidige setup niet goed is.
Ik heb helaas geen lasapparaat, maar los daarvan zal mijn H-frame enigszins modulair moeten worden omdat ik anders in de knoop kom met het bestaande leidingwerk en andere zaken die in de weg zitten.
Mijn idee is om een frame te bouwen van steigerbuis, rond 48x3,5mm. Dit is verzinkt en zal wel wat jaartjes mee kunnen gaan. Eenvoudig modulair op te bouwen op het dak!
- Heeft iemand hier goede ervaringen met het bouwen van een frame van steigerbuis?
- Waar moet het frame qua afmetingen aan voldoen? Wil je zo breed mogelijk om de krachten te verdelen of zijn er andere zaken belangrijk?
- Wat voor dempers/veren kan ik het beste gebruiken? Ik heb nu rubberen trillingsdempers onder mijn unit en die dempen veel beter dan de veerdempers die ik eerst gebruikte. (https://www.warmtepompdempers.nl/products/um-mount-set-50-80)
- Andere zaken die belangrijk zijn??
- Als het frame staat en de persleidingen vibreren nog steeds hard, dan ga ik alsnog leidingdempers plaatsen.
Thanks!
Ik heb zoiets gekocht en laten bezorgen. een lengte van 2000 mm (2 meter) en die door de midden gezaagd.
https://ijzershop.nl/verz...-koker-60-x-60-x-3mm.html
of anders zoiets:
https://www.limtrade.nl/vierk-koker-kgv-50-x-50-x-3-mm-koker (deze rekenen 20 euro verzendkosten, maar de basisprijs is heel laag).
Dat is staal dat goed te bewerken is, verzinkt (met een dikke zinklaag!) en stevig. Bewerken met een boormachine en of handzaag. Haakse slijper kan natuurlijk ook.
Vergeleken met RVS veel vriendelijker geprijsd, en VEEEL makkelijker te boren/zagen.
:strip_exif()/f/image/bvtIyKoRxt3rSWutk8PTRQvk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oLm7THA30ctzRpkiI9exIM3C.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JOB0pYGAvNFswoxAR9nInbTH.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/qNVuu0IbUL2LqUH8yvcsQ5rR.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/18IaB5WMSsDkfyPvJilzkQrx.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/G4m2oKYGrmy6ynfssdJOJKnY.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Mg2RcleF6Si0GaMWzrLomlDw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WZyZ30qSPQD0e7z2FiYdNNDL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o93oTOwI5dZj1lf05ikOz8ep.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qwTOpLTskad6WaXzk5LPRvx7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZMwJvsvbr1cQeJEgkdd6l348.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lJdU3xeXIa3xVCEp1epnZXtk.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/85c6p9VVOR5m9ED3tB8FKNDv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M2qjS683CuRM3YQaoHVhCvhV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ELY7wmiyrZkU2PPy4pdjDlqe.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZDTwo4j0H9PFKMBU90BHJkV9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/y7pT1bbK67mVPcprmMjr3s8b.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/n82HAcThRArD1QKrQqKuaSNO.jpg?f=fotoalbum_tile)