Zorg dat je wat speling hebt qua lengte koelleiding, want dat is het enige wat je niet zelf kan doen als de unit eenmaal staat.
Ik heb een soort gelijke situatie met mijn warmtepomp.GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:45:
[...]
Ik ben eigenlijk een beetje lost. Heb je video gezien en veel gelezen. Maar ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik de bigfoot opstelbalken kan gebruiken. Ze komen hier zaterdag de airco installeren en ik ben zelf niet technisch dus dacht als ik nou direct wat maatregelen kan treffen om resonatie te beperken is dat mooi meegenomen. Maar gelijktijdig wil ik de installateurs niet te veel in de weg zitten, daarom lijkt direct een heel H-frame bouwen mij een te grote uitdaging...
Daarom ben ik nu tot het volgende gekomen:Maar dan mis ik dus nog de demper/veer?
- Rubberen tegel
- Betonband/tegel
- Bigfoot
Moet zeggen dat ik door de vele informatie in dit topic ook een beetje de weg kwijt ben.
Maar heb het toch anders gedaan dan jij :
ik heb:
- Trilmatjes: https://www.mijnklimaatshop.nl/wagner-rubber-anti-trilmatje-met-extra-foamlaag-10.html
- Daar bovenop betontegels
- Daar dan bovenop de bigfoots
- Overdwars op de bigfoot een betontegel om te voorkomen dat de airco bij een storm om kan vallen
- Tussen de big foots en de airco Soleco trillingsdempers: https://www.mijnklimaatshop.nl/soleco-trillingsdemperset-groenblauw-30-55kg-m8.html
- Rubberen (speel) tegels 60 x 60 (4x)
- Betontegels (ik heb een opsluitband genomen dus heb er twee)
- Massieve opstelbalken (https://www.mijnklimaatshop.nl/massieve-recycled-opstellingsbalk-90x15x15cm.html) --> let dus op dat dit dikke zijn - die die standaard dunne dingen (5cm dik) want die gaan doorbuigen .
- AM-veren die bij het gewicht van je airco - je zult twee verschillende gewichtsklassen nodig hebben waarschijnlijk (AM-15 M veervoet 15kg M8 - Mijnklimaatshop.nl)
Ziet er uit als een haalbare opstellinggreg-a schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:01:
[...]
Ik heb een soort gelijke situatie met mijn warmtepomp.
Maar heb het toch anders gedaan dan jij :
[...]
ik heb:Vergeet die soleco dingen, zeker als je op het dak gaat. Die soleco zou ik alleen maar doen als je niet anders kan (bijv als je muurbeugels hebt). Ik zal even kijken of ik iets van een foto kan vinden. Bij mij werkte het perfect. Montage op een (oud) houten dak. In de koude winterdagen ging dit ook prima. Je hoort niets - zelfs niet direct er onder
- Rubberen (speel) tegels 60 x 60 (4x)
- Betontegels (ik heb een opsluitband genomen dus heb er twee)
- Massieve opstelbalken (https://www.mijnklimaatshop.nl/massieve-recycled-opstellingsbalk-90x15x15cm.html) --> let dus op dat dit dikke zijn - die die standaard dunne dingen (5cm dik) want die gaan doorbuigen .
- AM-veren die bij het gewicht van je airco - je zult twee verschillende gewichtsklassen nodig hebben waarschijnlijk (AM-15 M veervoet 15kg M8 - Mijnklimaatshop.nl)
heb je dan ook nog flexibele koelleidingen? Ivm de veren.
Wat voor warmtepomp komt er? Monoblock? Of een split unit? Merkt? Type?GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Ziet er uit als een haalbare opstelling![]()
heb je dan ook nog flexibele koelleidingen? Ivm de veren.
L/L mitshibushi src50zs-w 5kwtcw82 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:12:
[...]
Wat voor warmtepomp komt er? Monoblock? Of een split unit? Merkt? Type?
GlitchBug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Ziet er uit als een haalbare opstelling![]()
heb je dan ook nog flexibele koelleidingen? Ivm de veren.
Zie deze foto. Dit was kort na het plaatsen van de grote balken. Daarvoor was het met big foots en die soleco dingen op advies van de installateur. Op de foto zie ik dat er nog wat rest stukken rubber liggen - die horen er uiteraard niet bij.Geen flex leidingen. Het heeft al flink gewaaid sinds februari. De unit beweegt maar beperkt. Dus daar maak ik me geen zorgen over. Ze staan niet kei straks - zit nog wat ruimte in
Best @GlitchBug ik zou het maar doen zoals @greg-a zegt.
Mocht je toch last hebben dan weet je waar je kan slapen ..bij @greg-a .
@greg-a Heeft iets wat bij hem toevallig werkt.. N1
-Veren direct onder WP zonder extra gewicht en geen H. dus bij wind komt er meer beweging en krachten op de aangesloten leidingen.
-"Massieve recycled opstellingsbalk" blijven heel lang in leven. .maar wat is de statische druk dus buigen vanzelf door na jaren.
@GlitchBug je wilt de meest simpele oplossing en zonder "moeite" dus laat hen gewoon op die bigfoots monteren.( boven op de omgekeerde terras tegels !!).
Daarna zie je het resultaat wel.
Mocht je toch last hebben dan weet je waar je kan slapen ..bij @greg-a .
@greg-a Heeft iets wat bij hem toevallig werkt.. N1
-Veren direct onder WP zonder extra gewicht en geen H. dus bij wind komt er meer beweging en krachten op de aangesloten leidingen.
-"Massieve recycled opstellingsbalk" blijven heel lang in leven. .maar wat is de statische druk dus buigen vanzelf door na jaren.
@GlitchBug je wilt de meest simpele oplossing en zonder "moeite" dus laat hen gewoon op die bigfoots monteren.( boven op de omgekeerde terras tegels !!).
Daarna zie je het resultaat wel.